Vijftig jaren van Apostolaat EEN KIST MET BRIEVEN.... Een nieuw begin Klein dorp zonder katholieke kerk werd een centrum van apostolische activiteit Vrij en Blij" penluchttheater JmBet de vestiging van het Augustijnenklooster te Witmarsum, het eerste mannenklooster sinds de reformatie in Friesland, werd een oude en roemvolle traditie in ere hersteld. Friesland, eens het land van de vele kloosters, waar in de Middeleeuwen de mon niken onschatbaar veel hebben bijgedragen tot de godsdienstige, zedelijke en culturele verheffing van het volk, waar thans overal de stenen nog spreken van dit Katholieke verleden, maakte na eeuwen opnieuw kennis met een kloostergemeenschap op eigen bodem. Merkwaardig is het, dat het grootse ideaal van het voort zetten van de oude kloostertraditie niet de oorspronkelijke aanleiding was van het stichten van dit mannenklooster. De dringende behoef te aan een eigen kerkgebouw voor de Katholieken te Witmarsum en omgeving is de eerste aanleiding geweest. Deze konden hun kerke lijke plichten in eigen plaats niet vervullen en moesten hiervoor steeds naar Bolsward. Er is nog een schrijven bewaard gebleven van een Witmarsumer Katholiek, in December 1892 aan de toen malige Aartsbisschop van Utrecht gericht, waarin op zeer vrijmoedi ge toon de noodzaak van 'n eigen kerkgebouw wordt uiteengezet Kloostertraditie hersteld Augustijnen naar Witmarsum WOENSDAG 22 AUGUSTUS '951 PAGINA 3 R5VERWACHTING door het KNMI te geldig van Woensdag- Donderdagavond- DRGEN DROOG. en vannacht veel be et hier en daar wat Morgen overdag op en droog weer. Zwak- natige Westelijke wind. erandering in tempera- EDRIJFSVOETBAL TE ALKMAAR etitie: Rhodesia 10 Lastinaboys 03 kerronde aysAPSV II 0—4 Centra 30 kerronde Hulskampboys 2—1 —APSV If 3—1 Postiljon 05 Alkm. Courant 50 't Hooge Huys 21 ysN agengast 20 rsStoel I 1—1 (gest.) competitie: A: 10 9 9 10 10 9 9 9 10 10 1 9 1 B: 9 6 9 6 9 4 8 4 8 4 18 2 9 2 9 3 8 2 9 2 >enC:n 9 7 10 7 9 5 7 5 9 4 10 3 8 3 9 2 9 3 8 1 10 0 1 1 20— 5 17 4 0 15— 2 14 17— 5 12 18—14 12 11—10 11 8—7 8 15—17 8 10—11 7 8—16 7 13—18 5 7—27 3 1 16— 5 14 2 19— 7 13 3 12— 8 10 3 10—17 3 16—11 3 17—18 4 13—14 6 9—17 4 7—14 6 8—16 0 1 2 2 3 4 3 4 6 5 0 10 20— 4 16 19— 4 16 12— 8 12 21— 6 10 12— 7 10 16—10 10—11 17—18 12—15 9—18 3—50 AANTAL BEZOEKERS rr,N Voor een enorm enthousiaste bezoekers uit kop van Noord-Hol- Haarlem tot Enkhuizen eies te zijn 1867 betalen- >ekers, trad het hekende vsembie „Vrij en Bltf' elding van Wessel Dekker uitermate mooi in een gelegen openlucht-thea- 15 uur stond een zeer gegadigden, reikend tot lurant „Duinvermaak" te op een plaats en die op ien na, allen besproken waardoor men genood- /as een plaatsje te zoeken duin terrein. nsemble ving aan met 'n it de zigeunerbaron, ter- het tweede nummer de enk Dorel optrad, afge- door de zang van 10 zan- -, en de muziek v«n 16 ventalisten, op mandolino, accordeon. >lgens enkele geliefde liedjes, de Tiroler hout polka en gevolgd door 'n applaus, de Wiener le pauze dankte de voor in de WV, de heer Rog- het ensemble en bood aan. pauze werd 't program- de NCRV op platen ;d om a-s. Donderdag om te worden uitgezonden, ontbrak de vrolijke noot omroeper niet* Het was 2d programma en 'n be- avond voor Bergen en emdelingenverkeer. TENAARS CENTRUM BERGEN EN De tentoonstelling hilderijen en tekeningen avid Kouwenaar, welke end zelfportretten bevat te belangstelling trekt, is 24 Augusuts voor het te zien. Zaterdag worden rijen en tekeningen, waar- ook portretten, tentoonge- an oen ander bestuurslid Kunstenaars Centrum in de Kunstzaal van De le Jager aldaar: Dirk Vis. xpositie blijft geopend tot 31 Augustus a.s. In te ling tot de gewoonte wordt isitie van Vis niet officieel 3. September a.s. zal in de- kunstzaal onder auspiciën KCB. een tentoonstelling geopend, gewijd aan het van mevrouw Charley Met deze expositie sluit unstenaars Centrum dit rizoen af. ISTIG GEVAL VAN HOENDERPEST UJP. Dezer dagen werd rnstig geval van pseudo- st geconstateerd onder de van de heer H. Terbeek leer* Terbeek kocht enkele geleden een 50-tal jonge Na enkele dagen bleken lijden aan een of andere en veertien dagen waren als al de kippen bezwe- Intussen stierven ook de van de heer J. Sassen, leeft het geval doorgege- n de veearts, de heer Zijp. idag werd officieel door 'n els geraadpleegde expert vogelpest geconstateerd, g werden de overige kip- n de heren Terbeek en gedood. Verder werden kippen van de heer J. die ook besmet bleken te dood. Burgerlijke stand E Geboren: Margaretha, Jerardus Jacobus van Die- Petronella Ligthart; Mar- i Johanna d. v. Johannes raten en Maria Catharina r; Alida Lourentia Tecla, lacobus Hendricus Kaan- n Cecilia Maria Beumer. leden: Geertruida de Jongh weduwe van Jan Strooper. AUGUSTIJNEN EEN HALVE EEUW IN FRIESLAND Hoe pijnlijk de gezamenlijke Katholieken van Witmarsum en Arum het gemis van een eigen kerk voelden, blijkt uit dit schrijven intussen duidelijk. Maar toch heejt het nog bijna tien jaren geduurd, voordat de aartsbisschop een redelijke mogelijkheid zag om aan hun dringende bede te voldoen. Het was in de Meimaand van het jaar 1899 dat de Aarts bisschop van Utrecht, Mgr. H. v. d. Wetering, de Paters Augustijnen vroeg, of zij bereid waren, de bediening op zich te nemen van een nieuw te stichten parochie in Witmarsum. het stempel van pater Thomas' invloedrijke persoonlijkheid. Reeds vanaf 1901 vervulde hii het zo verantwoordelijke ambt van Novicenmeester in 't kloos ter Mariénhage te Eindhoven. Toen in 1903 het Noviciaat ver plaatst werd naar het stille Wit marsum, ging pater Thomas mee. 30 September kwamen de eer ste vier Novicen, die hier hun eerste vorming in het religieuze leven zouden ontvangen- Onder hen was ook frater Antonius Smits, een latere Prior en Pas toor van Witmarsum. De Provinciaal van de Neder landse Augustijnen, pater Ber- nardus van Eert, nam dit aanbod graag aan, onder voorwaarde echter, dat bij de kerk 'n kloos ter mocht worden gebouwd. De grond voor deze voorwaarde was, dat de Augustijnenprovincie nog geen eigen noviciaatshuis bezat, en terecht achtte Provinciaal van Eert liet wenselijk en ideaal, dat de novicen hun eerste klooster- vorming ontvingen in een afzon derlijk tehuis. Het stille Witmar sum leek hem daartoe bijzonder geschikt. In October van hetzelfde jaar kwam de goedkeuring van de Aartsbisschop af. Maar ook Ro me moest over dit alles geraad pleegd worden, en zo verliep er nog een vol jaar, alvorens alle officiële stukken binnen waren. 16 Mei 1901 was reeds 'n gro te dag voor de katholieken van Witmarsum en Arum. Die dag werd de eerste H. Mis in Wit marsum opgedragen door de Franciscanen-Pastoor van Bols ward, en wel in een burgerhuis, tegenover het terrein van de nieuw te stichten kerk gelegen. In dit primitieve kerkje was het, dat op de elfde Augustus van hetzelfde jaar de Augustijnen pastoor de geïmproviseerde preek stoel beklom en de lang ver beide aartsbisschoppelijke brief voorlas, waarin door Mgr. v.d. Wetering werd besloten tot op richting van een „nieuwe ker kelijke parochie te Witmarsum, onder de titel van de H. Nicolaas van Tolentino," behorende tot het Dekenaat Sneek. De dag tevoren had Monseig neur, op voordracht van pater Provinciaal van Eert, pater Igna tius Rouma O.E.S A, benoemd tot pastoor van de nieuwe parochie. 2 Juli 1902 had de officiële eerste steen-legging plaats. Deze plechtigheid werd bijgewoond o-a. door de pastoors van Bolsward, Harlingen, Dronrijp en Makkum. Pastoor Rouma plaatste de steen. Dubbele traditie Aldus werd een dubbele oude traditie in ere hersteld: Op de eerste plaats kreeg Witmarsum na een vacature van bijna 4 eeuwen weer 'n Katholieke Pas toor in de persoon van pater Rouma. In het jaar 1536 immers legde Menno Simons, de laatste R. K. Pastoor van die gemeenje, zijn ambt officieel neer, na zich reeds eerder losgemaakt te heb ben van de Moederkerk. Vervolgens betekende de bouw van het nieuwe klooster 'n eerste teruggrijpen op de Middeleeuwse kloostertraditie, sinds in de woe lingen der Reformatie alle Frie se kloosters en abdijen waren ten gronde gegaan. Op de eerste Zondag van de Advent, 30 November 1902. werd de nieuwe kerk (architect was de heer A. J- van Schaik uit Utrecht) door pastoor Rouma in gezegend, waarna deze er de eerste H. Mis opdroeg. De feest- predicatie werd gehouden door pater Ambrosius Wybenga, gebo ren in het naburige Pingjum. Het verdient vermelding dat heel veel Friese katholieken (en ook de pastooTS van omliggende pa rochies) spontaan en royaal hebben bijgedragep tot een waar dige ornamentering van het kerkinterieur. Er veriiepen - nog verscheidene maanden alvorens het klooster gebouw zover .gereed was, dat 't zijn nieuwe bewoners een be hoorlijke huisvesting kon bieden. 25 September 1903 arriveerde de eerste conventualis van het nieuwe klooster: pater Thomas van der Vloodt. Hij werd gebo ren te Delfshaven bij Rotter dam in 1869, legde zijn klooster geloften af in 1891 en ontving in 1895 de H- Priesterwijding. Dit was een man, die in de volle zin van het woord een „gods- man" is geweest, wiens verdien sten voor Witmarsum en geheel Friesland moeilijk overschat kunnen worden. De eerste Hen jaren Het eerste decennium van de Witmarsumer kloostergeschiede nis draagt dan ook onmiskenbaar Een merkwaardige datum 15 October 1905. Een merkwaardige datum in de annalen van Friesland! Op deze dag nam het gemeen schappelijk leven volgens de Regel van St. Augustmus in het kloostergebouw officieel een aanvang. De clausuur of het kloos terlijk Slot werd ingesteld, dat aan het geestelijk tehuis de gewijde sfeer geeft van een „omsloten hof". De vier novicen werden gekleed in het zwarte habijt der Augustijnen en begon nen daarmee hun proefjaar. En tenslotte was het ook op deze dag, dat in Fries land na eeuwen van zwijgen voor het eerst weer het kerkelijk koorge bed van mannelijke religi euzen ten hemel steeg. Van af deze datum zou het officiële gemeenschapsge bed der kerk, dialoogsge- wijze gereciteerd, in deze streken niet meer verstom men en voortaan het grote rhythme bepalen van de kloosterlijke dagorde. „Haec dies epiam fecit Dominus" Dit is de dag, die de Heer gemaakt heeft: Laat ons thans blij zijn en juichen! En pater van der Vloodt, die het initiatief nam tot een kloos terkroniek en haaT tot zijn ver trek uit Witmarsum met 'n sier lijk handschrift in ongekunsteld latijn, zorgvuldig heeft bijge houden. schrijft over deze dag: „Het eerste itiannenkloester in deze streken na de Reformatie is thans een feit. Laten we immer tonen onze verheven roeping waardig te zijn!" Grote figuren uit het kleine begin „Wie God bemint, moet ook zijn broeder beminnen" (1 Joh. 4: 21). Liefde heeft immer be hoefte zich te geven, zich mee te delen. Ook pater Thomas voelde die behoefte. Zijn vurige Godsliefde liet zich niet opslui ten binnen de kloostermuren. In apostolische naastenliefde heeft hij haar uitgedragen tot in de wijde omtrek. Hij was er zich diep van bewust, dat hij naast religieus ook „priester" was. „Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik U". Levendig besefte hij, dat dit woord van Christus hem verantwoordelijk maakte voor het heil van zijn mdemensen, dat dit woord hem drong zijn leven te maken tot één voortdurend offer om zo „de goede geur van Christus te ver spreiden." Het simpele lesje, dat pater Thomas als magister zo vaak zjin jonge discipelen heeft meegege ven: „Laten wij ons leven aan God geven, Hij kan het beter bewaren dan wij!" heeft hij zelf in zijn leven consequent tot werkelijkheid gemaakt. De door heim zelf van 1903. tot 1915 bij gehouden kloosterkroniek legt er een eenvoudig maar sprekend ge tuigenis van af. Een volledige opsomming van pater Thomas' vele en variëren de activiteiten is in kort bestek niet mogelijk. Gedurende de elf jaren, dat pater Thomas in Witmarsum ver bleef, heeft hij op de grote jaar lijkse Landdagen van de poli tieke Friese Bond niet minder dan vijf keer het woord gevoerd. En de daar behandelde onder werpen tekenen zijn gemeen schapszin: „Drankbestrijding en Katholicisme" (zelf is hij geheel zijn leven een vurige geheelont houder geweest en in verschillen de plaatsen van Friesland heeft hij 't kruisverbond" opgericht); „Boerenleenbanken," „Katho lieke Pers" (geestdriftig heeft hij geijverd voor het eigen gewes telijk dagblad („Ons Noorden"); „Arbeidstoestanden;" „Waarom organisatie?" Alles wat Gods eeT kon be vorderen, pakte hij aan. Zo heeft hij in het „Maandblad voor het Katholieke huisgezin jarenlang het „Kinderhoekje verzorgd: kind mgt de kinderen!" „Dat allen één zijn" Pater Thomas hield hartstoch telijk veel van de H. Kerk, zijn geestelijke Moeder, in wie hii Christus ontmoette. In Friesland trof hij de gelief de Moederkerk aan als een te nietig „mosterdzaadje". Deze bevinding schrijnde zijn hart en sloeg in hem een apos tolisch vuur 'os- ..Dat allen één zijn!" Zo heeft Christus zelf ons voorgebeden. Ook pater Thomas zag helder in, dat het eerste en voornaamste middel tot eenwor ding van alle Christenen is: ge bed, aanhoudend en vurig ge bed! Tot dit doel bestond in die ja ren het „Gebedenverbond." waarvan in 1906 reeds een half millioen katholieken lid waren. In Friesland was pater Thomas er de grote proclamator van. Het grootse ideaal van de Una Sancta hield hem voortdurend bezig. St. Paulus' devies: „Chris tus Liefde dringt ons" was ook ziin devies. Reeds in 1911 had pateT Thomas in het klooster te Witmarsum 'n „Inlichtingenbureau" opgericht, dat adverteerde in vele niet-ka- thoüeke kranten. Hier kon men gratis inlichtingen krijgen over alles wat men wenste te weten over de Katholieke Kerk: haar leer, haar wereldbeschouwing. Liturgie, haar religieuze instel lingen en gebruiken. Van meet af aan werd van dit Inlichtingenbureau 'n dankbaar gebruik gemaakt. Binnen enkele weken reeds waren ruim tachtig brieven aan het klooster bezorgd, die allen persoonlijk beantwoord werden. Bij dit moeizame en de licate werk vond pater Thomas een eminente medehelper in pater Alipius Abels, een man met een zeer zwak lichaam, maar met 'n sterke fiine geest, die van 1913 tot 1918 in het convent verbleef. De dood van Pater Thomas Toen in October van 1915 Pater Thomas Witmarsum verliet, om dat hij geroepen werd elders in het land zijn krachten in te zet ten voor de uitbreiding van het Godsrijk, nam hij zijn plannen betreffende de Witmarsumse kloostergemeenschap als een nog onvervulde wens met zich mee. Ze hebben hem nooit meer ver laten, maar namen integendeel steeds vaster vormen aan. Als man van 61 jaar bood hij zich aan om als pionier naar Bolivia te gaan, om daar de grondslag te leggen van de nieuwe missie onder de Indianen. Zijn stage missie-arbeid daar te inten sief voor zjjn leeftijd, het on gewoon klimaat en de heel an dere leefwijze sloopten binnen de drie jaar zijn krachten. Reeds in 1934 werd Pater Thomas zwaar ziek. De Provinciaal van de Nederlandse Augustijnen. Pater Dr. Servus Makaay, maak te juist een visitatiereis door het nieuwe missiegebied. Aan het sterfbed van de missionaris geze ten, heeft pater Provinciaal nog een intiem onderhoud met hem gehad. Nu bleek opnieuw, welk een grote plaats zijn dierbaar Friesland in het hart van pater Thomas behouden had. Hij ontvouwde voor zijn Over ste zijn nu geheel gerijpte plan nen: er moest in Witmarsum een gastenkwartier komen, ruim ge noeg om er studiedagen, week ends en besloten retraites te hou den; de kleine parochiekerk moest uitgebreid worden en ge schikt gemaakt voor een zo rijk mogelijke Liturgiebeleving: kloostergemeenschap en katho liek Friesland zouden hier dan elkaar moeten vinden om samen hun geloof te voeden aan de bron van de heilige Liturgie; hier zouden dan ook andersdenkenden kennis kunnen nemen van de schoonheid der katholieke Ere dienst. Pater Makaay heeft aan zijn stervende medebroeder beloofd dat hij aan de uitvoering van' diens grootse plannen zijn bij zondere zorg zou besteden. Én pater Thomas van zijn kant be loofde na zijl', dood bij God zijn bijzondere voorspraak in de ge meenschap der heiligen. 16 Febr. 1934 stierf hij een- heiligen dood. Nomen est omen Toen pater van der Vloodt in het jaar 1915 Witmarsum ver liet, zette pater Alipius Abels 't werk in dezelfde geest voort pator Liberatus Snijders, een andere medehelper van pater Thomas, was reeds eerder naar een ander convent overgeplaatst. In 1918 werd tot sub-prior en novicenmeester te Witmarsum benoemd pater Willibrordus Bloem, een man met een even groot apostelhart en eenzelfde onvermoeibare wilskracht als zijn voorganger pater van der Vloodt. Vanaf de eerste dag van zijn verblijf in het klooster was pater Bloem een geestdriftige medehel per van pater Abels; en toen deze in de loop van het volgende jaar verplaatst werd naar Utrecht kon hij de verschillende werk zaamheden met een gerust hart overlaten aan pater Bloem. Pater Bloem! „Nomen est omen", een naam is een voorte ken! Inderdaad was zijn warm- kloppend priesterhart als een heerlijk-bloeiende bloem: nim mer gesloten, maar altijd blij openstaande voor de milde stra ling van Gods Liefdezon, open staande ook voor het lief en leed van zijn medemensen. Al heel spoedig had pater Bloem het hart van de Friezen veroverd zowel van de katholieken als van de andersdenkenden. Zijn goedhartigheid was daarbij wér kelijk spreekwoordelijk! Vooraanzicht van Klooster en Parochiekerk. nog meer voor het werk van pater Bloem. Door zijn vertrek uit Witmarsum kwam alle oecu menische activiteit vrijwel stil te liggen. Er kwamen nieuwe men sen met andere opdrachten en taken. Daarbij was het klooster scnaars bevolkt, omdat in 1928 met pater Bloem ook het Novi ciaat naar Eindhoven verplaatst werd. Deze maatregel was nood zakelijk, daar de behuizing in Witmarsum te klein was gewor den. voor het ieder jaar groeiend aantal novicen. Dit had weer tot gevolg, dat nu het contemplatief aspect van het kloosterleven en de luisterrijke viering van de Liturgie practisch niet meer tot hun recht konden komen, daar de enkele overgebleven paters overbelast waren met het werk in de verschillende parochies van Friesland, waar zij de pastoors assistentie verleenden in hun geestelijke bediening. In deze twaalfjarige periode had het apostolaat onder de andersden kende christenbroeders niet meer de volle aandacht en kon het ook niet hebben vanwege de bovengenoemde omstandigheden Wel bleef het klooster Informa tiebureau, waaraan nog velen naar best vermogen hun krachten hebben gewijd, o.a. Prior Borst- Pauwels, pater Dr. Hieronymus Etmans, pater C. Vasen, pater Seroe, pater E. van Mulukom. In dit verband dient ook vermel ding pater Norbertus Wouters. Ook Franciscanenklooster in Friesland Toen allengs steeds duidelijker werd, dat het Witmarsums con vent niet meer in staat was tot leidinggevend apostolaats-werk besloot het Hoofdbestuur van de A.V. Petrus Canisius. een nieuw centrum voor oecumenische ar beid in Friesland op te richten, voor welke taak de paters Fran ciscanen werden aangezocht. Zo verrees tot dit doel een klooster van hen in Drachten (1933). De betekenis van Witmarsum daalde door dit feit nog meer. Het was dan ook heel begrij pelijk, dat de paters in Januari 1934 een schrijven ontvingen van de secretaris der Apologetische Vereniging, Prof. H. Metz, waar in hij adviseerde het Inlichtin genbureau maar op te heffen. De paters vonden het heel erg! Hun bezwaren werden als re delijk geaccepteerd, en zo werd Witmarsum, de „eerstgeborene" in de weder-ontsproten familie der Friese kloosters, als Informa tiebureau gesubordineerd aan Drachten „de oudste zal de jongste dienen"! Weliswaar werd p. Prior Borst-Pauwels korte tijd zelfs nog secretaris van de „Friese Commissie tot voorlichting aan andersdenkenden", daar in 1934 het Noviciaat weer in Witmar sum terugkeerde en de fraters een zeer bruikbare hulp voor 't administratieve werk konden betekenen, maar het klooster kon toch niet meer volop mee wegens tekort aan voor kloek apostolaatswerk beschikbare krachten. In Augustus 1940 werd Pater Maximilianus de Haas benoemd tot assistentiepater in Witmarsum. Hij ontdekt op de klooster zolder een grote kist met brieven van pater van der Vloodt en p. Bloem. Bij het lezen daarvan wordt hij geboeid door het prachtig apostolaatswerk door deze oudere medebroeders ver richt, en in zijn geest rijpt het plan om de nu haast uitgedoofde vlaspit in nieuwe gloed te ontsteken. Tvterieurfoto vnv dn TL,,'oi.r,ppji De tegenwoordige prior van het klooster en pastoor van de parochie Witmarsum, pater A. F. A. M. Damen, die vorig jaar onder grote belangstelling te Witmarsum zijn 25-jarig priesterfeest vierde. Tien jaar lang, tot 1928, ver bleef pater Bloem in het convent. Nog steeds is de naam van pater Bloem bij katholieken en niet- katholiekën alom bekend. Hij was een graag gezocht spreker om zijn bezielend en pakkend woord. Vragenbus „Ons Noorden" Voortbouwend op de apostoli sche idealen van pater van der Vloodt opende pater Bloem in 1924 een wekelijkse vragenbus in „Ons Noorden". Hierin kon hij zijn rijke kennis en veelzijdige ohtwikkelinq ruimschoots ont plooien. Voor honderden lezers is hij zo de vraagbaak en wijze raadsman geweest; hiervan ge tuigen nog altijd de grote stapels vergeelde brieven in het archief. En toen hij in 1928 verplaatst werd naar Eindhoven, heeft hij nog 6 jaar lang zijn vragenbus in „Óns Noorden" van daaruit voortgezet. Dat hij met zijn gesproken en geschreven woord zo menige niet- katholiek helpen kon in diens moeizaam zoeken naar geloof, zal hoofdzakelijk zijn verklaring vinden in het feit, dat pater Bloem een voorbeeldig klooster ling was en een man van gebed. Tientallen Nederlandse Augustij nen denken nog altijd met dank baarheid terug aan de intensieve zorg en toewijding, die Magister Bloem aan zijn Novicen besteed de om hen tot hoogstaande reli gieuzen te vormen. En ook hier bij kruidde hij zijn tactvolle lei ding met sprankelende humor. Behuizing te klein Over pater Thomas van der Vloodt, kan worden gezegd, dat zijn apostolaatswerk in Friesland rrieer gedragen werd door zijn persoonlijk ideaal dan door het gemeen ehappelijk ideaal van de rchele communiteit. Dit geld De kloosterstichting te Drach ten is intussen uitgegroeid tot 'n actief apostolaatscentrum met een „üthof" in St Jacobipa- rochie, waar p. Siardus de Vries o.f.m. woont en werkt. Deze ont dekte in Pater Max (zoals hij in de wandel wordt genoemd) een vurige apostel. Op een convocatie van I Janu ari 1941 voor een vergadering van de „Friese Commissie", ge zonden aan pater Seroe te Wit marsum staat een krabbeltje van Pater Siardus: „Pater Max heeft goede ideeën. Kan best iets worden. Moedig U hem aan! Graag praat ik nog eens met hem". Dat is weer het nieuwe begin geweest. Pater Max zocht contact met zijn klasgenoot pater Amatus van Straaten, die aan de universiteit te Nijmegen Theologie studeerde en samen vroegen ze aan Pater Provinciaal verlof om het werk van pater van der Vloodt voort te zetten, en zich speciaal te mo gen wijden aan het oecumenische werk in Friesland. 22 Augustus 1941 ontving Pa ter Max een schrijven van de Provinciaal, waarin de gevraag de toestemming werd verleend. 11 Juni 1943 behaalde p. Ama tus de graad van Doctorandus in de Heilige Theologie te Nijmegen en op de 30e van diezelfde maand werd hij overgeplaatst naar het klooster te Witmarsum en be noemd tot Praeses van het Apostolaatswerk in Friesland. Nu behalve vanuit Drachten 't oecumenisch werk zich ook van uit Witmarsum weer meer zelf standig begon te ontwikkelen,, werd het steeds duidelijker dat ed subordinatie van Witmarsum en Drachten destijds een redelijk en heizaam besluit v.d. A.V.P.C. in de nu ontstane omstandig heden een onhoudbare regeling was. Verschil van werkmethode In overleg werd de gewenste oplossing gevonden in het ver schil van werkmethode. Het verschil tussen deze beide werkmethoden is een kwestie van accent-verschil De grenzen zijn meer vloeiend, schuiven als het ware meer over elkaar heen en vormen dus als vanzelf de basis voor een innige samenwer king. En gelukkig is deze samen werking zeer harmonisch en zeer vruchtbaar. Zoals reeds eerder vemeld, is het plan om het klooster in Wit marsum te maken tot een cul tureel en godsdienstig vormings centrum, zelfs tamelijk gedetail leerd reeds afkomstig van Pater van der Vloodt, die op zijn ziek bed in Bolovia zijn ideeën uit voerig besprak met Provinciaal Makaay (1934). In nauw contact met Pater- Provinciaal, werkte Pater Max de plannen toen verder uit (1941) en kregen deze onder de leiding van Pater Amatus al spoedig hun definitieve vorm. In 1944 begon de Commissie- Ongering onder leiding van de Friese Commissie en met goed keuring van de Aartsbisschop de nodige gelden in te zamelen en. Pater Amatus nam een architect in de arm. Een jaar tevoren reeds was Pater Max ernstig ziek gewor den vooral door zijn over matige apostolische arbeid en in Utrecht, waar hij een rust kuur moest doormaken, vernam hij van de dokter de onzalige boodschap, dat hij beslist niet meer naar Friesland mocht terug keren. Het was voor Pater Max, die we gerust de pionier mogen noemen van het herboren Augus- tijns apostolaatswerk in Fries land, een zwaar offer; maar hij bracht het edelmoedig, in de ge lovige overtuiging, dat God geen werk vruchtbaar maakt zonder offers te vragen. De oorlog kwam ertussen Zijn plaats in Witmarsum wordt thans ingenomen door Pater Fredericus van Leur. De laatste oorlogsjaren strooiden roet in het eten: de bouwplan nen bleken nu niet te verwezen lijken .De hongerwinter 1944 1945 brak aan en vele noden vroegen om gelenigd te worden: vrachtwagens met voedsel ver trokken vanuit het klooster naar Amsterdam en Utrecht en keer den terug met ondervoede kin deren, die overal in Friesland werden ondergebracht; grote groepen evacué's uit het Zuiden moesten onder dak en vragen geestelijke verzorging: en dan nog de iegen zorgen: Pater Ama tus werd voor korte tijd in Leeuwarden gevangen gezet en de novicen verrichtten gedwon gen arbeidsdienst in Drente. Toch heeft deze donkere peri ode ook zijn lichtzijden: katho liek Limburg en overwegend protestant Friesland eertijds zo vreemd en onbekend voor el kaar sloten vriendschap, leer den elkaar kennen en waar deren. En toen tenslotte de bevrijding kwam, bleek de behoefte groot het gegroeid inter-kerkelijk con tact te bewaren. Men vindt elkaar in de Neder landse Volksbeweging, later uit gegroeid tot het huidige „Neder landse Gesprekcentrum", waar van het secretariaat voor Fries land in het klooster is geves tigd: en Pater Amatus werd op genomen in het „Fries God geleerd Gezelschap" als eerste en enige katholiek sinds de oprich ting in 1838. Vormingscentrum „Vinea Domini" In November 1946 werd be gonnen met de inrichting van het Vormingscentrum. Nieuw bouw was nog niet mogelijk, maar het interieur van het klooster werd gedeeltelijk ver bouwd en ingericht tot gasten kwartier met conferentiezaal, eetzaal en een achttal gasten kamers (vijftien bedden). 25 Maart 1947 werd het nieuwe hospitium op plechtige wijze geopend door de hoog eerwaarde heer J. van Galkom, deken van Sneek. Doel van het Vormingscentrum Men heeft zich nu als doel gesteld: bijeenkomsten van religieuze en culturele aard te organiseren voor katholieken en niet-katho- lieken, zoals: retraites, stu diedagen, interkerkelijke gesprekken en weekends over culturele of sociale problemen. Het klooster is dus geen retraitehuis of volkshogeschool, maar een centrum voor geestelijke en culturele vorming in de breedst mogelijke zin. Langzamerhand groeide de be langstelling voor het Vormings centrum. Ook vele niet-katholie- ken begonnen de waarde ervan te beseffen; vooral de oecume nische „Godsdienst-gesprekken" onder de voortreffelijke leiding van de Groningse hoogleraar, professor H. de Vos, vonden in Friesland en daarbuiten veel waardering om hun hoog niveau en om hun hartelijke en toch zakelijk-objectieve sfeer. Zeer veel predikanten, priesters en ontwikkelde leken hebben hier in gedachtenwisseling en discus sie elkaar leren kennen en hoog achten, één als ze zich voelen in hun liefde voor de éne Waarheid die Christus is. In Februari 1950 boekte men de duizendste gast en precies een jaar later reeds de tweeduizend ste! Dat brengt echter mee, dat men steeds pijnlijker het gebrek aan voldoende ruimte begint te voelen en de noodzaak van uit breiding stijgt. In November 1949 verrees een houten logeerhuisje in de gasten- tuin, bestemd voor de dames, voor wie tot dan toe steeds in het dorp onderdak moest gezocht worden bij katholieken en niet- katholieke particulieren. In de nieuwe logeergelegen- heid vinden zestien gasten een slaapplaats. Toch is deze oplos sing verre van voldoende: de be stendige drukte is storend voor de eigen kloosterstilte .temeer daar het klooster tevens novici aatshuis is. De noodzaak wordt dus steeds drineender om tot nieuw-bouw over te eraan. Maar hoe aan de nod ice celden te komen? Er is, een crote ciro-actie on touw ce- zet en vele vrienden van het Anostolaat vinden hierin de ce- lecenheid hun bliivend vertrou wen in dat werk tot uitdrukkinc te hrencen. Wanneer zal de eer- ste-steen-Ieccinc Diaats vinden? Intussen wordt de werkzaam heid van het Vormingscentrum uitgebreid: behalve het organi seren van bijeenkomsten in het klooster ,legt men zich nu ook toe op het verzorgen van gods dienstige en culturele avonden overal in het Noorden. Ook een filmdienst Sinds October van het vorige jaar is deze vorm van activiteit uitgebreid met een filmdienst om goede en goedkope filmavon den te organiseren. Reeds in het eerste seizoen is van deze film dienst veel en dankbaar gebruik gemaakt. Aangezien er in het Noorden des lands nog altijd weinig ge legenheid is met culturele curi osa in aanraking te komen, orga niseert het Vormingscentrum ook tournee's door geheel het Noorden voor prominente ge selschappen en kunstenaars, wier (Zie vervolg pagina 5)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3