HUGO
AAN
KOBLET MAAKTE
DE AMBITIE VAN
Angstige momenten ontstonden
in het Drakenveld
EEN EINDE
SCHULTE
De Bossenaar - èn Derksen - verdwenen
geslagen uit de Vigoreliibaan
Nieuwe kansen voor tabak
van eigen bodem
Zwakke onbekende plek
oorzaak, meent ir. Vegter
Na het overlijden van
Mgr. N. L. A. Ammerlaan
Gehuldigde
kampioenen
Nog slechts Bakker en Pronk
ZEILWEDSTRIJDEN ALKMAARDER MEER
Maar stuurmanskunst èn veine
voorkwamen ongelukken
Goede bezetting
Scheepsberichten
Twee drenkelingen
gered
De torenvar in Jorwerd
Meer bromfietsen
dan personenauto's
Auto tegen boom
Reg Harris, temidden
van de nummers twee
en drie in de finale
van de sprintwereld
kampioenschappen in
Milaan. Voor Rep Har-
ris was het de derde
maal, dat hij gehul
digd werd als wereld
kampioen. Hij was het
die de hegemonie xxin
Arie van Vliet op de
sprint doorbrak, die
zich door wilskracht
en doorzettingsvermo
gen had opgewerkt tot
de sterksten ter we
reld. Arie van Vliet
was nu niet in de fi
nale. Heel onver
wacht, maar zeer ge
decideerd weggedrukt
door de gelegenheids-
combines, die Harris
niet, maar wel de
mentaal zwakkere v.
Vliet kapot maaktenM
die de krachten van
de Woerdenaar sloop
ten. Op de onderste
foto ziet U de Ita
liaan Sacchi. winnaar
bij de amateurs. De
zelfde Sacchi, die in
een van de voorron
den een geweldige
tijd uit z'n benen
perste, een tijd, die
zelfs vele profs nim
mer behaalden. Daar
om ook was deze Ita
liaan op de baan,
waar Binda zijn plan
nen uitbroedt, de ver
diende amateurtitel
houder. Naast hem de
Australiër Mockridge
en de Italiaan Moret-
tini, die resp. tweede
en derde werden.
MILAAN. Maandagnacht. Twintigduizend opgewonden Italianen, opeengepakt rond de
toverhaan van Vi'gorolli, hebben Maandagavo nd om eli uur hun tweede landgenoot in de
regenboogtrui zien hijsen: de jeugdige De Rossi, kampioen der amateurs achtervolging in eigen
land, ook wereldtiteldrager. In en constant op hoog peil gehouden temporit liep De Rossi bijna
vijftig meter in op de Belgische kampioen G lorieux, die vroeger op de avond in de halve
eindstrijd de surprise van de avond presenteerde door voor Messina de weg naar de eindstrijd
af te sluiten.
Deze Maandagavond, de derde dag van de jaarlijkse U.C.I.-
festiviteiten, bracht ook het einde voor Nederland in de zuivere
wielernummers. Gerrit Schulte, die in zijn hart nog de hoop
koesterde zijn afscheid van de grote wielerbanen te vieren als
wereldkampioen, moest buigen voor het Zwitserse fenomeen
Koblet. Alleen op het stayersnummer, waarin Dinsdagavond de
beslissing valt, prijken nog Nederlandse namen, die van Pronk
en Bakker, die zich door tweede plaatsen in hun series achter
de Duitsers Lohmann en Schorn een plaats verwierven in het
rijtje voor de eindstrijd.
De Rossi en Glorieux stonden
tegenover elkaar in de amateurs-
achtervolgingsfinale, een tegen
valler voor de hete Milanezen,
die met driftige handslagen ge
wed hadden op een zuiver Ita
liaans slotfeest. Zij rekenden er
nog vaster op, de Milanese wie
lervrienden, toen de UCI-jury met
het bekende luchthartige gebaar
van Parijs 1947 en Luik 1950 be
sloot het wedstrijdreglement naar
eigen smaak en goeddunken van
uitleg te voorzien. Voor de halve
finale geldt de bepaling, dat de
winnaar van de kwarteindstrijd
met de hoogste en met de laagste
tijd tegen overelkaar worden ge-
ALKMAAR Het waren om de drommel geen mooi-weer-
zeilers, die gisteren hebben deelgenomen aan de Nationale
Zeilwedstrijden op het Alkmaarder MeerSlagregens en
hevige windvlagen striemden het meer, dat nu en dan veel weg
had van een boze, kolkende zee, althans meer dan van een
betrekkelijk rustig binnenwater. Verschillende zeilers, vooral
die uit de kleinere klassen, waren gisteren niet aan de start
verschenen, omdat zij het niet aandurfden. Sommigen van hen
hadden zelfs enige schade geleden door het ruwe weer van
Zondag, toen windstoten van 6 a 7 Beaufort werden gere
gistreerd.
In de Valkenklasse was de be
zetting uitstekend, omdat men
een aanval wilde wagen op de
Alkmaarse concurrenten Kirke-
nier, van der Meer en Keijzer.
Men was zo met aanvalslust ge
laden, dat de start te fel gedaan
werd en ongeldig moest worden
verklaard. De tweede start was
goed. Ondanks alle aanvallen wist
Keijzer met 28 punten als num
mer één te eindigen. De strijd
om de hoofdprijs in deze klasse
gaat vooral tussen Kirkenier en
Keijzer. Van der Meer viel enigs
zins tegen. In de Regenboogklas
se is het vooral de Fries J. Al-
berda, die gisteren de race won,
die voor de hoofdprijs in die
klasse in aanmerking komt. De
verrichtingen van de I2-voets
jollen waren in het slechte weer
van gisteren buitengewoon goed.
De Zaankanters zijn heer en
meester in de Eenheidsklasse.
Daar gaat de strijd vooral tussen
Swart, Bakker en Roem.
Ie veel wind
Gistermiddag, toen de Draken
en de Regenbogen startten, was
het weer voortdurend bung; de
zeilers moesten wel over de no
dige feeling en vaardigheid be
schikken, om een kans te kunnen
maken.
Meestal hangt het al voor meer
dan 50 pet. af van de positie,
welke men tijdens de start heeft
weten in te nemen. Tijdens de
wedstrijd is het steeds een handig
manoeuvreren in verband met
de gedragingen van wind en
golven. De een reageert wat
vlugger op een onverwachte
windstoot dan een ander en dan
is een seconde reeds voldoende
om geheel het wedstrijdbeeld te
wijzigen. Ook het ronden van
een boei vereist de nodige han
digheid en kennis, maar er wa
ren er genoeg, die daarvan blijx
gaven, zodat de spanning nu en
dan bij de toeschouwers op het
Het „eilandje". Daar heerste
Het „eilandje", daar heerste,
ondanks het slechte weer, toch
een gezellige drukte. De kansen
werden druk besproken en ver
geleken met die van een ander.
Verslagen over eigen wedstrijden
werden onderling uitgewisseld
cn telkens ging er een geroep
en gejuich op om een of andere
bijzonderheid tijdens de wedstrij
den, waarop dan weer druk
commentaar werd geleverd. On
derwijl verlangde men naar een
hete kop koffie en naar de war
me beslotenheid van het kleine
cafétje, want hoe gezellig ook,
koud was 't wel.
Spanning ten top
Tien over half drie gistermid
dag kwam er een angstig en
spannend moment. De Draken en
Regenbogen lagen in volle strijd.
Plotseling werd de hemel voor
de helft grauw, voor de helft
winters hel, een eigenaardig
lichteffect ontstond, waardoor
een schitterende regenboog, zeer
laag en zeer breed, in de verte
boven de boerderijen stond cn
alles in hevige gloed zette, gelijk
het Noorderlicht met een zeven
voudige stralenbundel. Tegelijk-
kertijd goot het van de lucht en
knalde de wind met krachtige
rukken over het woeste, wit
schuimende water. De Draken
begonnen hevig te slingeren; de
Regenbogen kregen er geducht
van langs en scheerden verti
caal over het water. De ballons
van de Draken, die op dat mo
ment juist de wind achter had
den, konden nauwelijks in toom
worden gehouden. Joh. Boom's
ballon werd losgerukt, maar met
degelijke kundigheid, die door de
toeschouwers hoog geroemd werd,
presteerde hij het zijn boot weer
in het gareel te krijgen en psy
chisch volkomen ongeschokt
zeilde hij daarna rustig verder,
want enige ogenblikken later
was het weer al stil geworden.
Poorter was nog een korte tijd
aan lager wal geraakt en zat
vast, maar kwam even later toch
weer los en deed weer mee. G.
van Wijk had bar veel geluk.
Kon het voor de anderen niet
slechter worden uitgezocht, de
windvlaag voor de wind te
krijgen, hij had er geen last
van, omdat de wind net langs
hem was heengegaan. Hij werd
dan ook nummer een. Trouwens
hij was de anderen al geruime
tijd ver voor. Bakker passeerde
Verduijn en werd twee, Boersma
eindigde als derde. Met statige
voornaamheid passeerden de Dra
ken daarna een voor een de fi-
?e ^eëenb°genklasse lag
J. Alberda (Sneek) steeds voor
op. L. de Wit volgde als tweede.
Zij kregen nog een flinke on
weersbui toen de Draken al bin
nen waren, zo zelfs dat de sche
pen van het eiland af nauwelijks
meer waren te zien. Ook de zei
lers van de Regenbogenklasse
hebben fraaie prestaties geleverd
en werden bij de finish met ap
plaus ontvangen.
De uitslagen van de wedstrij
den van Maandag zien er als
volgt uit:
12-voets jollen A: 1. H. de
Vries, Dinghy, Z.Z.V., 22 pnt.;
2. G. de Vries Lentsch, Cormo-
ran, de Schinkel, 16; 3. F. Brink
man, Moby Dick, de Kaag, 12;
4. E. J. Holtrop, Tecumsch. 9!
12-voets jollen B: 1. M. Maarse
Stampertje, Aalsmeer, 32 pnt.:
2. D. de Zaayer, Vos 4, H.J.C
26; 3. mej. J. Brinkman, Ze°-
paard, H.J.C.22; 4. mej. N. F.
Eerman, Punch, H.J.C., 19.
Vrijheidsklasse: 1. G. R. Frech
Ouveltje, de Kaag, 20 pnt.; 2. h!
Wielinga, Bambi, de Watergeu
zen, 14; 3. Jac. Bouwhuis,
Schicht, Pampus, 10; 4. J. Visser,
Ssst, Het Witte Huis, 7.
Eenheidsklasse A: 1. Jac. Swart,
Argus. Z.O., 21 pnt.; 2. Jan Bak
ker, Swallow II, Z.O., 15; 3., J.
Roem Jr., Hollands Roem, Z.O.,
11; 4. H. Prins, Lijn 13, Z.O., 8.
Eenheidsklasse B: 1. B. J. Prins,
Aegir, Z.O., 21 pnt.; 2. J. Teer,
Flierefluiter, Z.O., 15; 3. L. J. de
Koek, Windevanck, de Breek, 11;
4. K. Bus, 't Schrijverke, Necker-
hop, 8.
Vlakklasse A: 1. J. Keijzer,
Piraat, A.R.Z.V., 28 pnt.; 2. G.
A. S. Jongeneel, Anneke, de Kaag
22; 3. H. Kirkenier, 't Spul, A.R.
Z.V., 18; 4. S. v. d. Meer, Tre-
wes, A.R.Z.V., 15.
Pampusklasse: 1. J. H. C. Sie-
vert, Windkind, de Kaag, 16 pnt.;
O.-jollen A: 1. Hans Willems,
Witte Raaf, de Schinkel, 17 pnt.;
2. R. van Heuvelen, Favonius,
de Koenen, 11; 3. H. J. Bakker,
Mars, de Koenen, 5; 4. A. Zee-
gers, Ticamthi, de Koenen.
O.-jollen B: 1. B. van Arens,
Punch II, de Koenen, 22 pnt.;
2. Hans Sleeswijk, Thunderjet,
Loosdrecht, 16; 3. A. Benjamins,
Blacky, de Koenen (Amsterdam),
12; 4. Joost Boerema, Mauki, de
Koenen, 9.
12 m2-klasse A: 1. Jac. Kraan,
Mustang, Brasem, 22 pnt.; 2. G.
Visser, Aeolus III, H.N.D., 16;
3. A. T. Leeman, Dinges, de Kaag,
12; 4. ir. J. W. Lokin, Sirius II,
W.S.V. „Amsterdam", 9.
12 m2-klasse B: 1. B. Kraan,
Hurricane, Brasem, 16 pnt.; 2.
P. de Jong, Atalanta, De Door
drijvers, 5.
16 m2 onderling: 1. D. Langen-
berg, Quick Quick Slow, Z.O.,
16 pnt.; 2. G. Willemse, Walta,
5.
Draken: 1. G. van Wijk, Puzzle
II, de Kaag, 47 pnt.; 2. S. Bakker,
Windekind, A.R.Z.V., 35; 3. H.
Verduyn, Kortenaer, de Kaag,
24; 4. J. W. Boersma, 't Honds
bos, A.R.Z.V., 25.
Regenbogen: 1. J. Alberda,
Algri, Sneker Z.V., 34 pnt.; 2.
L. de Wit, Anne Marie, Brasem,
34; 3. B. v. d. Zaal, Leede III,
de Kaag, 20; 4. J. Huisman, Nelis,
de Kaag, 13.
Amsteldijk p. 27 Scillys; Be
verwijk 28 n.m. v. Sagunto te
R'dam verw.: Gaasterkerk 25 te
Kaapstad; Jagersfontein 26 te
EatlondenLoppersum p. 27 Fi-
nesterre; Oranjefontein p. 27 Fi-
nisterre-Southampton; Prins Jo-
han Willem Friso p. 27 Belle Isle
29 Montreal verw.; Prins Willem
3, 29 R'dam verw.: Themisto
verw. p. 27 Scillys; Westerdam p.
26 n.m. Scillys; Winsum 25 v.
Sfax-Vlaardingen; Ceram p. 27
Gibraltar-Antwerpen; Elmina 27
te Antwerpen; Aardijk 25 v.
R'dam te New Orleans; Almdijk
26 v. Hamburg-Antwerpen; Am-
steldiep 26 v. R'dam te Baltimore
Bantam p. 26 23 u. Perim-Mar-
seille; Èennekom 27 te Callao;
Breda 27 rede Chicama; Cottica
26 te Barbado; Diemerdijk 25 te
San Francisco; Gaasterland 27 te
Rio de Jaineiro; Groote Beer 27
Trinidad verw.; Limburg 24 van
Trinidad-Kaapstad; Maas 25 v.
Cardenas-Tel Aviv via Gibraltar;
Maashaven 27 v. R'dam te Phila
delphia verw.; Nieuw Amsterdam
p. 26 Scillys; Noordam 25 v. New
York-R'dam; Ridderkerk 24 v.
Fremantle; Rijnland 27 v. Rosario
te Buenos Aires verw.; Straat
Malakka 27 Santos verw.; Strai
ri 26 3 u. te Suez; Volendam l
23 u. Hoek van Holl. verw.; Wel
tevreden 27 v. Charleston te New
York verw.; Aagtedijk 25 v. New
York-Trinidad; Alamak 25 v. Ge-
nua-Port Said; Almkerk 26 v.
Manilla: Ampenan 27 Colombo
verw.; Amstelkerk 25 v. Le Havre
Bali 26 Makasar verw.; Billiton
25 v. Penang-Belawan; Blitar 27
Belawan verw.; Bloemfontein 26
van Durban-Lorencomarques;
Blommersdijk 26 te Philadelphia;
Boissevain 27 Hongkong verw.;
Bonaire 25 v. Ptadelgada-Ply-
mouth; Celebes 26 v. Genua-Na-
pels; Hestia 25 n.m. v. Antwerpen
Jagersfontein 26 Eastlonden verw.
Lievevrouwekerk p. 26 Perim;
Loosdrecht 26 nog te Chittagon;
Modjokerto 26 ie Anjuwangi
Oranje p. 26 kp. St. Vincent;
Oranjestad 25 n.m. te Antwerpen
Poelau Laut p. 26 Sabang- Co
lombo: Roepat 25 v. Belawan;
Rijndam 27 v. R'dam te New
York verw.; Salland p. 26 Fer
nando Noronha; Teiresias p. 27
Malta; Toeari 26 rede Padang;
Zeeland 26 te Ternate.
plaatst, waarna de beide andere
candidaten aan bod komen. De
cijfers van Zondagavond wezen
echter uit, dat Glorieux tegen
zijn landgenoot Jochums zou rij
den, waarna Rossi de degen zou
moeten kruisen met Messina.
Op deze wijze kon slechts één
Italiaan heit tot de eindstrijd
brengen en dat leed moest het
Vigorelli-publiek toch bespaard
blijven. Om half tien 's avonds,
een half uur later dan het feest
had moeten beginnen, werd den
volke kond gedaan, dat het ver
boden was landgenoten in de hal
ve finale tegenover elkaar te
plaatsen en dat dus een dubbel
ItaliaansBelgisch tweegevecht
te wachten stond.
De Belgische wielerkolonie nam
met deze beslissing helemaal geen
genoegen. Glorieux hield zich
aanvankelijk verborgen in een
donker hoekje van het renners
kwartier en dit lokte een fluit
concert uit, dat in kracht niet
onderdeed voor het onstuimige
applaus, waarin Vigorelli bij een
Ialiaanse zege wordt gedompeld.
Er kwam tenslotte een einde aan
deze serenade. Glorieux, geladen
als nooit tevoren, verscheen op
de baan en begon maar meteen
zijn idee over het geval dudeliik
te maken. Hij reed een snelle
eerste ronde en Messina, opge
jaagd door de duizenden, liet zich
desondanks verrassen.
Voordat er een kilometer was
gedraaid waren de krachten van
de Italiaan reeds gesloopt. Vooral
de tussensprintjes hadden veel
van hem geëist. Glorieux liet zich
in het geheel niet intimideren;
hij kwam van zes op tien meter
voorsprong en voltooide de race
twaalf meter voor de „Hoop van
Italië".
Het andere duel verzachtte het
leed der teleurgestelde Italianen.
Want hoewel de Belg Jochums in
de eerste ronden in het voordeel
was. was het de Rossi, die daar
na uitliep en regelmatig een voor
sprong van 25 meter opbouwde.
Deze voorsprong kon de Belg in
zijn eindsprint niet meer weg
werken.
Het beslissende gevecht, de
RossiGlorieux liet mogelijke
twijfelaars niet lang in het on
gewisse. De Italiaan bekeek de
eerste ronden het geval kalm,
zorgde minstens gelijk te blijven
met zijn tegenstander en opende
na 2 kilometer een offensief,
waartegen Glorieux niet opge-
wassen was. Bij de finish Jteek
de nieuwe wereldkampioen zijn
rivaal in de rug.
Schulte.
Schulte mocht in zijn kwart
finale dan een aanzienlijk betere
tijd maken dan de winnaar der
drie andere ritten (6 min. 26.8 s.)
de vesting Koblet was toch te
sterk om door de Nederlander
genomen te worden. Acht meter
liep de wereldkampioen van 1948
op de Zwitser in. Toen was het
afgelopen. Zijn benen maalden
Stroever hij rukte enige malen
met het hoofd, het ging niet meer.
De Tour de France held kwam
toen pas op volle toeren, liet na
vijf ronden Schulte reeds 15 M.
achter zich en bij de bel was hij
amper 60 M. achter; de Bossenaar.
Gillen maakte een einde aan
de illusies van de Beuckelaer.
Derksen, toch nog geplaatst in
de kwart-eindstrijd, moest tegen
de Deen Nielsen al het aanvan
kelijk veroverde terrein prijsge
ven en Bevilacqua maakte puree
van Matteoli. Daarmee zijn de
halve finalisten voor vanavond
in de prof-achtervolging: Koblet.
Gillen, Bevilacqua en Nielsen.
In het Weslland en het Ken-
nemerland. in Ameroneen en
het land van Maas en Waal ziin
en worden thans on uitgebreide
schaal nroeven genomen met de
teelt van verschillende tabaks
soorten. In het Westland ziin de
beste resultaten bereikt en daar
verwacht men dit iaar al een
productie van 15.000 kg tabak,
die kan wedijveren met Ameri
kaanse Virginia.
Dat is nog allerminst voldoen
de voor de binnenlandse be
hoefte, maar er is een grote kans
op een aanmerkelijk grotere pro
ductie volgend jaar.
Een en nader is het resultaat
van jarenlange proefnemingen in
de tuin van de Technische Bo
tanie te Delft, waar men tot de
ontdekking is gekomen dat er
voor de tabaksculture in ons
land grote mogelijkheden liggen.
Het grote probleem daarbij is,
naast de teelt die o.a. te kampen
heeft met de zeer moeilijk te
bestrijden mozaiek-ziekte (een
virus-ziekte), de methode van
fermenteren. Dit deed men tot
dusverre door ophanging in
schuren of op stapels. Het nadeel
daarvan was, dat men de warmte-
en vochtigheidsgraad, die van zo
enorm belang is om een goede
tabak te verkrijgen, niet nauw
keurig kon regelen, hetgeen men
sedert 1820 in Amerika wél
kon bereiken door gebruik
van warmtebuizen. In 's-Gra-
veland en Monster zijn nu
enig eesten gebouwd, waar de
tabak in enige dagen kan wor
den gefermenteerd, terwijl men
er vroeger weken voor nodig
had. Men verkeert nog in een
experimenteel stadium, maar zo
wel de tot dusverre behaalde re
sultaten als de verwachtingen
voor de toekomst zijn goed. Dat
brengt een belangrijke devie-
zenbesparing in het verschiet, en
zowel de Utrechtse Kamer van
Koophandel als minister v.d.
Brink volgen o.a. daarom het
experiment met grote interesse.
Wij ook.
MET BEHULP VAN AUTOBAND
UTRECHT Zaterdagmiddag
was een I4-jarig meisje uit
Utrecht bij het radiostation te
Noordwijkerhout in zee aan het
spelen met een bal. Het kind
werd door de stroom in zee ge
trokken.
De 43-jarige J.B., een technisch
ambtenaar aan de Rijksuniversi
teit te Utrecht wist het meisje op
een autoband te krijgen en haar
zo te redden.
Inmiddels redde hij ook een
18-jarige jongen, die het kind
was nagezwommen en die be
wusteloos 'in het water dreef. Het
meisje kwam met de schrik vrij.
De jongen werd door kunstmatige
ademhaling weer tot bewustzijn
gebracht.
(Van een onzer redacteuren)
Wij hebben na het instorten van de toren te Jorwerd ter plaatse
een bezoek gebracht en een kijkje genomen. Naast grote
brokken steen, vonden we veel puin; het kerkhof lag er mee
bezaaid en temidden van de steenruïnes ontdekten we het
torenhaantje. Het kerkje bleek weinig te hebben geleden. De
algemene opvatting was, dat de diensten normaal voortgang
zullen hebben.
De kerk van Jorwerd is van
Romaanse bouw, daterende uit
1170 de zadeldaktoren moet er
volgens de monumentenlijst reeds
vóór 1100 hebben gestaan en
biedt plaats aan ongeveer 300
kerkgangers.
De Staten van Friesland ver
leenden een subsidie van rond
f 87.000.Het vorig jaar Mei
werd het steigerwerk geplaatst,
het materiaal werd opgemeten,
maar de moeilijkheden bij 't ver
krijgen van turfsteen, waar de
herstelwerkzaamheden mee zou
den worden uitgevoerd, maakten
dat eerst tegen het najaar met
het werk kon worden begonnen,
waarmede de aannemers Gebr.
Dijkstra waren belast. Het ge
heel stond onder leiding van ir.
J. J. M. Vegter uit Leeuwarden.
„Men was voor vijf-zesde deel
met de werkzaamheden gevor
derd" deelde ir. Vegter, die we
op het terrein troffen mede. Over
enkele weken zou het steigerwerk
worden weggenomen.
Als de mogelijke oorzaak, meen
de ir. Vegter, dat er een onbe
kende zwakke plek in het bouw
werk heeft gezeten. Maar juist
dat gedeelte, een 5 a 6 meter
boven de grond, leek op het oog
nog het meest hechte en zou
daarom het laatst worden ge
restaureerd.
Een gedeelte van het steiger
werk trof de zijmuur van de
slagerij van de heer de Groot
en sloeg een groot gat in de
muur, zonder evenwel veel
averij aan te richten, want de
muur van We koelcel stond pal.
Klokken onder het puin
De dorpsklokken lagen onder
het puin. De oude klokken van
Jorwerd, die eens geroofd wer
den door de bezetters. De oud
ste klok dateert van 1404 en de
jóngste uit 1749, beide klokken
werden in Groningen gegoten. Zal
men het voortaan met de gra-
mofoonplaat moeten doen?
Voortekenen
We vroegen de koster ook, of
(Advertentie)
Mgr. N. L. A. Ammerlaan, Vi
caris-Generaal van het Bisdom
is Donderdag 16 Augustus ge
storven. Hij was nog jong: 57
jaar! En zijn sterven kwam on-
verwacht.
Was dit sterven eigenlijk wel
onverwacht? Zij die hem van na
bij kenden en hij zelf ook!
en hem gadesloegen in zijn werk
vooral van het laatste jaar, heb
ben wel vermoed, dat de grote
zorg van onze Bisschop, het zo
(ernstig gebrek aan parochie-ker-
'ken, te veel van zijn krachten
eiste
Waarlijk: „Zelus Domus tuae
comedit me", de ijver voor het
Huis van God heeft hem verteerd.
Zijn groots plan: 50 nieuwe ker
ken in 10 jaar tijds met mede
werking van alle gelovigen van
het Bisdom, heeft hem opgejaagd
als bedelaar langs de huizen. Hij
heeft gebedeld bij priesters en le
ken om hulp voor het welslagen
van zijn plan. Zeker, hij heeft
veel sympathie en medewerking
ondervonden in geldelijke bijdra
gen door middel van de „Kope-
voor hem het ongeval geheel
plotseling is gekomen. Hij ant
woordde ja en neen. Ja, omdat
niemand aan een ineenstorting
van de toren, waaraan onder des
kundige leiding werd gewerkt,
dacht. Neen, omdat echter ook al
weer achteraf bekeken, er toch
wel symptomen waren, die op een
werking van het bouwwerk heb
ben gewezen. Die symptomen
waren af en toe neervallend ge
steente. Nog aan de vooravond
en midden in de nacht hebben
inwoners van Jorwerd lawaai in
de toren gehoord, maar nog dacht
men niet aan een ramp. Immers
de toren stond al sinds jaar en
dag zeer scheef, naar het Westen
zelfs meer dan een meter. Een
ander feit, dat op een naderend
onheil heeft gewezen, was de om
standigheid, dat de klokkenge-
wichten niet meer konden zak
ken door het in de zolder ge
maakte gat: ze bleven rusten aan
de rand. En ten slotte, zo ver
telde onze zegsman, constateerde
men de laatste jaren scheuren in
het nieuwe metselwerk.
renschaal-collecte" en persoonlij
ke giften, in daadwerkelijke hulp
aan de Stichting: Fonds voor
Kerkenbouw. Maar hij heeft ook
veel, soms bitter veel tegenwer
king ondervonden; ontevreden
heid bij botsingen tussen particu
lier en algemeen belang, tegen
werking door de algemene nood
der tijden, ingewikkelde prize
men in de feitelijke uitvoering
van bouwplannen, besprekingen
met gezagsinstanties, vergunnin
gen, formulieren, wettelijke ver
ordeningen enz.
Mgr. Ammerlaan sliep slecht,
was onrustig, voortdurend in een
„heilige onrust", zoals Mgr. van
Deursen dat zeide in zijn schone
lijkrede.
Voor cns mensen is het tragisch
om te menen, dat hij mede daar
door bezweken is, dat zijn laak
door allerlei omstandigheden zo
uitzonderlijk zwaar voor hem
werd. Maar een gelovig mens le
vend uit het geloof, weet dat het
verterende vuur van zijn ijver
voor de zielzorg van het Bisdom
geen tragische uitwerking heeft.
Mgr. Ammerlaan ziet zijn hei
lige onrust beloond in een eeuwi
ge rust en als erfenis heeft hij
achtergelaten dat verterende
vuur, die „Zelus Domus", die
ijver voor het Huis Gods, waar
door wij, die achterblijven, het
verlies dat onze Bisschop lijdt
door de dood van zijn ijverige
Vicaris, kunnen herstellen.
De „koperen-schaal-collecte" is
de gelegenheid voor onze gelde
lijke bijdragen; onze sympathie
in het steunen van acties ten
bate van het Kerkenbouw-Fonds
is» een blijvende ofiderstetuning
van alles wat ondernomen wordt
voor het welslagen van het tien
jarig bouwplan. Ik denk hier aan
de HALOP.
Een bijzondere bete"kenis van
die Zelus Domus moge bewaar
heid worden in de ijver van men
sen uit de verschillende paro-
chie's die ter plaatse hun mede
werking willen geven als ware
ijveraars, als „Zelator", voor het
zelfde doel, waarvoor Mgr. Am
merlaan de grote ijveraar was.
God lone hem en geve ons de
kracht zijn erfenis naar waarde
te besteden.
Rector F. H. M. Lohman
Halfweg
Zwedens grootste tentoonstel
ling, de jaarlijkse „St. Eriks
Fair", qehouden in de Oester-
malm Wijk van Stockholm,
werd Zaterdag 25 Augustus
geopend door de Zweedse mi
nister Sven Anderson. Frank
rijk, Nederland, Noorwegen,
Zwitserland, Duitsland, Oos
tenrijk, Bulgarije, Joego-Sla-
vië, Polen, Spanje, Tsjecho-
Slowakije en Hongarije waren
vertegenwoordigd op deze ten
toonstelling. De foto toont de
heren M. F. H. Dooqenaar en
D. Beunder, met een van de
Nederlandse inzendingen.
's GRAVENHAGE. Volgens
berekeningen van de KNAC wa
ren op 1 Augustus j.l. de volgende
aantallen motorrijtuigen in be
drijf:
160.000 (138.625) personenauto's
84.000 (71.416) vrachtauto's; 5900
(5763) bussen; 108.000 (95.299)
motorrijwielen en 170.000
(55.239) rijwielen met hulpmotor.
De tussen haakjes geplaatste
cijfers zijn de door de Centraal
Bureau voor de statistiek ver
strekte gegevens per 1 Aug. 1950.
Zoals men uit bovenstaande
cijfers ziet waren er op 1 Aug.
1951 reeds 10.000 meer bromfiet
sen dan personenauto's in ge
bruik.
EMMEN Gistermorgen om
pl.m. 11.30 uur is de heer K. H.
uit Emmen, keurmeester bij de
Vleeskeuringsdienst, tussen Noord
Sleen en Westenesch tegen een
boom gereden. De heer H. reed
in de richting Emmen. Hoe het
ongeval heeft kunnen plaats heb
ben, is voor de politie een raad
sel. Er was immers geen verkeer
op de weg, toen de botsing ge
schiedde en ook staat vast, dat
H. niet onder invloed van sterke
drank geweest is. De bestuurder
is met een lichte hersenschud
ding in het ziekenhuis te Emmen
opgenomen. De auto, een DKW
personenwagen, werd zwaar be
schadigd.