HUGO AAN KOBLET MAAKTE DE AMBITIE VAN Angstige momenten ontstonden in het Drakenveld EEN EINDE SCHULTE De Bossenaar - èn Derksen - verdwenen geslagen uit de Vigoreliibaan Nieuwe kansen voor tabak van eigen bodem Zwakke onbekende plek oorzaak, meent ir. Vegter Na het overlijden van Mgr. N. L. A. Ammerlaan Gehuldigde kampioenen Nog slechts Bakker en Pronk ZEILWEDSTRIJDEN ALKMAARDER MEER Maar stuurmanskunst èn veine voorkwamen ongelukken Goede bezetting Scheepsberichten Twee drenkelingen gered De torenvar in Jorwerd Meer bromfietsen dan personenauto's Auto tegen boom Reg Harris, temidden van de nummers twee en drie in de finale van de sprintwereld kampioenschappen in Milaan. Voor Rep Har- ris was het de derde maal, dat hij gehul digd werd als wereld kampioen. Hij was het die de hegemonie xxin Arie van Vliet op de sprint doorbrak, die zich door wilskracht en doorzettingsvermo gen had opgewerkt tot de sterksten ter we reld. Arie van Vliet was nu niet in de fi nale. Heel onver wacht, maar zeer ge decideerd weggedrukt door de gelegenheids- combines, die Harris niet, maar wel de mentaal zwakkere v. Vliet kapot maaktenM die de krachten van de Woerdenaar sloop ten. Op de onderste foto ziet U de Ita liaan Sacchi. winnaar bij de amateurs. De zelfde Sacchi, die in een van de voorron den een geweldige tijd uit z'n benen perste, een tijd, die zelfs vele profs nim mer behaalden. Daar om ook was deze Ita liaan op de baan, waar Binda zijn plan nen uitbroedt, de ver diende amateurtitel houder. Naast hem de Australiër Mockridge en de Italiaan Moret- tini, die resp. tweede en derde werden. MILAAN. Maandagnacht. Twintigduizend opgewonden Italianen, opeengepakt rond de toverhaan van Vi'gorolli, hebben Maandagavo nd om eli uur hun tweede landgenoot in de regenboogtrui zien hijsen: de jeugdige De Rossi, kampioen der amateurs achtervolging in eigen land, ook wereldtiteldrager. In en constant op hoog peil gehouden temporit liep De Rossi bijna vijftig meter in op de Belgische kampioen G lorieux, die vroeger op de avond in de halve eindstrijd de surprise van de avond presenteerde door voor Messina de weg naar de eindstrijd af te sluiten. Deze Maandagavond, de derde dag van de jaarlijkse U.C.I.- festiviteiten, bracht ook het einde voor Nederland in de zuivere wielernummers. Gerrit Schulte, die in zijn hart nog de hoop koesterde zijn afscheid van de grote wielerbanen te vieren als wereldkampioen, moest buigen voor het Zwitserse fenomeen Koblet. Alleen op het stayersnummer, waarin Dinsdagavond de beslissing valt, prijken nog Nederlandse namen, die van Pronk en Bakker, die zich door tweede plaatsen in hun series achter de Duitsers Lohmann en Schorn een plaats verwierven in het rijtje voor de eindstrijd. De Rossi en Glorieux stonden tegenover elkaar in de amateurs- achtervolgingsfinale, een tegen valler voor de hete Milanezen, die met driftige handslagen ge wed hadden op een zuiver Ita liaans slotfeest. Zij rekenden er nog vaster op, de Milanese wie lervrienden, toen de UCI-jury met het bekende luchthartige gebaar van Parijs 1947 en Luik 1950 be sloot het wedstrijdreglement naar eigen smaak en goeddunken van uitleg te voorzien. Voor de halve finale geldt de bepaling, dat de winnaar van de kwarteindstrijd met de hoogste en met de laagste tijd tegen overelkaar worden ge- ALKMAAR Het waren om de drommel geen mooi-weer- zeilers, die gisteren hebben deelgenomen aan de Nationale Zeilwedstrijden op het Alkmaarder MeerSlagregens en hevige windvlagen striemden het meer, dat nu en dan veel weg had van een boze, kolkende zee, althans meer dan van een betrekkelijk rustig binnenwater. Verschillende zeilers, vooral die uit de kleinere klassen, waren gisteren niet aan de start verschenen, omdat zij het niet aandurfden. Sommigen van hen hadden zelfs enige schade geleden door het ruwe weer van Zondag, toen windstoten van 6 a 7 Beaufort werden gere gistreerd. In de Valkenklasse was de be zetting uitstekend, omdat men een aanval wilde wagen op de Alkmaarse concurrenten Kirke- nier, van der Meer en Keijzer. Men was zo met aanvalslust ge laden, dat de start te fel gedaan werd en ongeldig moest worden verklaard. De tweede start was goed. Ondanks alle aanvallen wist Keijzer met 28 punten als num mer één te eindigen. De strijd om de hoofdprijs in deze klasse gaat vooral tussen Kirkenier en Keijzer. Van der Meer viel enigs zins tegen. In de Regenboogklas se is het vooral de Fries J. Al- berda, die gisteren de race won, die voor de hoofdprijs in die klasse in aanmerking komt. De verrichtingen van de I2-voets jollen waren in het slechte weer van gisteren buitengewoon goed. De Zaankanters zijn heer en meester in de Eenheidsklasse. Daar gaat de strijd vooral tussen Swart, Bakker en Roem. Ie veel wind Gistermiddag, toen de Draken en de Regenbogen startten, was het weer voortdurend bung; de zeilers moesten wel over de no dige feeling en vaardigheid be schikken, om een kans te kunnen maken. Meestal hangt het al voor meer dan 50 pet. af van de positie, welke men tijdens de start heeft weten in te nemen. Tijdens de wedstrijd is het steeds een handig manoeuvreren in verband met de gedragingen van wind en golven. De een reageert wat vlugger op een onverwachte windstoot dan een ander en dan is een seconde reeds voldoende om geheel het wedstrijdbeeld te wijzigen. Ook het ronden van een boei vereist de nodige han digheid en kennis, maar er wa ren er genoeg, die daarvan blijx gaven, zodat de spanning nu en dan bij de toeschouwers op het Het „eilandje". Daar heerste Het „eilandje", daar heerste, ondanks het slechte weer, toch een gezellige drukte. De kansen werden druk besproken en ver geleken met die van een ander. Verslagen over eigen wedstrijden werden onderling uitgewisseld cn telkens ging er een geroep en gejuich op om een of andere bijzonderheid tijdens de wedstrij den, waarop dan weer druk commentaar werd geleverd. On derwijl verlangde men naar een hete kop koffie en naar de war me beslotenheid van het kleine cafétje, want hoe gezellig ook, koud was 't wel. Spanning ten top Tien over half drie gistermid dag kwam er een angstig en spannend moment. De Draken en Regenbogen lagen in volle strijd. Plotseling werd de hemel voor de helft grauw, voor de helft winters hel, een eigenaardig lichteffect ontstond, waardoor een schitterende regenboog, zeer laag en zeer breed, in de verte boven de boerderijen stond cn alles in hevige gloed zette, gelijk het Noorderlicht met een zeven voudige stralenbundel. Tegelijk- kertijd goot het van de lucht en knalde de wind met krachtige rukken over het woeste, wit schuimende water. De Draken begonnen hevig te slingeren; de Regenbogen kregen er geducht van langs en scheerden verti caal over het water. De ballons van de Draken, die op dat mo ment juist de wind achter had den, konden nauwelijks in toom worden gehouden. Joh. Boom's ballon werd losgerukt, maar met degelijke kundigheid, die door de toeschouwers hoog geroemd werd, presteerde hij het zijn boot weer in het gareel te krijgen en psy chisch volkomen ongeschokt zeilde hij daarna rustig verder, want enige ogenblikken later was het weer al stil geworden. Poorter was nog een korte tijd aan lager wal geraakt en zat vast, maar kwam even later toch weer los en deed weer mee. G. van Wijk had bar veel geluk. Kon het voor de anderen niet slechter worden uitgezocht, de windvlaag voor de wind te krijgen, hij had er geen last van, omdat de wind net langs hem was heengegaan. Hij werd dan ook nummer een. Trouwens hij was de anderen al geruime tijd ver voor. Bakker passeerde Verduijn en werd twee, Boersma eindigde als derde. Met statige voornaamheid passeerden de Dra ken daarna een voor een de fi- ?e ^eëenb°genklasse lag J. Alberda (Sneek) steeds voor op. L. de Wit volgde als tweede. Zij kregen nog een flinke on weersbui toen de Draken al bin nen waren, zo zelfs dat de sche pen van het eiland af nauwelijks meer waren te zien. Ook de zei lers van de Regenbogenklasse hebben fraaie prestaties geleverd en werden bij de finish met ap plaus ontvangen. De uitslagen van de wedstrij den van Maandag zien er als volgt uit: 12-voets jollen A: 1. H. de Vries, Dinghy, Z.Z.V., 22 pnt.; 2. G. de Vries Lentsch, Cormo- ran, de Schinkel, 16; 3. F. Brink man, Moby Dick, de Kaag, 12; 4. E. J. Holtrop, Tecumsch. 9! 12-voets jollen B: 1. M. Maarse Stampertje, Aalsmeer, 32 pnt.: 2. D. de Zaayer, Vos 4, H.J.C 26; 3. mej. J. Brinkman, Ze°- paard, H.J.C.22; 4. mej. N. F. Eerman, Punch, H.J.C., 19. Vrijheidsklasse: 1. G. R. Frech Ouveltje, de Kaag, 20 pnt.; 2. h! Wielinga, Bambi, de Watergeu zen, 14; 3. Jac. Bouwhuis, Schicht, Pampus, 10; 4. J. Visser, Ssst, Het Witte Huis, 7. Eenheidsklasse A: 1. Jac. Swart, Argus. Z.O., 21 pnt.; 2. Jan Bak ker, Swallow II, Z.O., 15; 3., J. Roem Jr., Hollands Roem, Z.O., 11; 4. H. Prins, Lijn 13, Z.O., 8. Eenheidsklasse B: 1. B. J. Prins, Aegir, Z.O., 21 pnt.; 2. J. Teer, Flierefluiter, Z.O., 15; 3. L. J. de Koek, Windevanck, de Breek, 11; 4. K. Bus, 't Schrijverke, Necker- hop, 8. Vlakklasse A: 1. J. Keijzer, Piraat, A.R.Z.V., 28 pnt.; 2. G. A. S. Jongeneel, Anneke, de Kaag 22; 3. H. Kirkenier, 't Spul, A.R. Z.V., 18; 4. S. v. d. Meer, Tre- wes, A.R.Z.V., 15. Pampusklasse: 1. J. H. C. Sie- vert, Windkind, de Kaag, 16 pnt.; O.-jollen A: 1. Hans Willems, Witte Raaf, de Schinkel, 17 pnt.; 2. R. van Heuvelen, Favonius, de Koenen, 11; 3. H. J. Bakker, Mars, de Koenen, 5; 4. A. Zee- gers, Ticamthi, de Koenen. O.-jollen B: 1. B. van Arens, Punch II, de Koenen, 22 pnt.; 2. Hans Sleeswijk, Thunderjet, Loosdrecht, 16; 3. A. Benjamins, Blacky, de Koenen (Amsterdam), 12; 4. Joost Boerema, Mauki, de Koenen, 9. 12 m2-klasse A: 1. Jac. Kraan, Mustang, Brasem, 22 pnt.; 2. G. Visser, Aeolus III, H.N.D., 16; 3. A. T. Leeman, Dinges, de Kaag, 12; 4. ir. J. W. Lokin, Sirius II, W.S.V. „Amsterdam", 9. 12 m2-klasse B: 1. B. Kraan, Hurricane, Brasem, 16 pnt.; 2. P. de Jong, Atalanta, De Door drijvers, 5. 16 m2 onderling: 1. D. Langen- berg, Quick Quick Slow, Z.O., 16 pnt.; 2. G. Willemse, Walta, 5. Draken: 1. G. van Wijk, Puzzle II, de Kaag, 47 pnt.; 2. S. Bakker, Windekind, A.R.Z.V., 35; 3. H. Verduyn, Kortenaer, de Kaag, 24; 4. J. W. Boersma, 't Honds bos, A.R.Z.V., 25. Regenbogen: 1. J. Alberda, Algri, Sneker Z.V., 34 pnt.; 2. L. de Wit, Anne Marie, Brasem, 34; 3. B. v. d. Zaal, Leede III, de Kaag, 20; 4. J. Huisman, Nelis, de Kaag, 13. Amsteldijk p. 27 Scillys; Be verwijk 28 n.m. v. Sagunto te R'dam verw.: Gaasterkerk 25 te Kaapstad; Jagersfontein 26 te EatlondenLoppersum p. 27 Fi- nesterre; Oranjefontein p. 27 Fi- nisterre-Southampton; Prins Jo- han Willem Friso p. 27 Belle Isle 29 Montreal verw.; Prins Willem 3, 29 R'dam verw.: Themisto verw. p. 27 Scillys; Westerdam p. 26 n.m. Scillys; Winsum 25 v. Sfax-Vlaardingen; Ceram p. 27 Gibraltar-Antwerpen; Elmina 27 te Antwerpen; Aardijk 25 v. R'dam te New Orleans; Almdijk 26 v. Hamburg-Antwerpen; Am- steldiep 26 v. R'dam te Baltimore Bantam p. 26 23 u. Perim-Mar- seille; Èennekom 27 te Callao; Breda 27 rede Chicama; Cottica 26 te Barbado; Diemerdijk 25 te San Francisco; Gaasterland 27 te Rio de Jaineiro; Groote Beer 27 Trinidad verw.; Limburg 24 van Trinidad-Kaapstad; Maas 25 v. Cardenas-Tel Aviv via Gibraltar; Maashaven 27 v. R'dam te Phila delphia verw.; Nieuw Amsterdam p. 26 Scillys; Noordam 25 v. New York-R'dam; Ridderkerk 24 v. Fremantle; Rijnland 27 v. Rosario te Buenos Aires verw.; Straat Malakka 27 Santos verw.; Strai ri 26 3 u. te Suez; Volendam l 23 u. Hoek van Holl. verw.; Wel tevreden 27 v. Charleston te New York verw.; Aagtedijk 25 v. New York-Trinidad; Alamak 25 v. Ge- nua-Port Said; Almkerk 26 v. Manilla: Ampenan 27 Colombo verw.; Amstelkerk 25 v. Le Havre Bali 26 Makasar verw.; Billiton 25 v. Penang-Belawan; Blitar 27 Belawan verw.; Bloemfontein 26 van Durban-Lorencomarques; Blommersdijk 26 te Philadelphia; Boissevain 27 Hongkong verw.; Bonaire 25 v. Ptadelgada-Ply- mouth; Celebes 26 v. Genua-Na- pels; Hestia 25 n.m. v. Antwerpen Jagersfontein 26 Eastlonden verw. Lievevrouwekerk p. 26 Perim; Loosdrecht 26 nog te Chittagon; Modjokerto 26 ie Anjuwangi Oranje p. 26 kp. St. Vincent; Oranjestad 25 n.m. te Antwerpen Poelau Laut p. 26 Sabang- Co lombo: Roepat 25 v. Belawan; Rijndam 27 v. R'dam te New York verw.; Salland p. 26 Fer nando Noronha; Teiresias p. 27 Malta; Toeari 26 rede Padang; Zeeland 26 te Ternate. plaatst, waarna de beide andere candidaten aan bod komen. De cijfers van Zondagavond wezen echter uit, dat Glorieux tegen zijn landgenoot Jochums zou rij den, waarna Rossi de degen zou moeten kruisen met Messina. Op deze wijze kon slechts één Italiaan heit tot de eindstrijd brengen en dat leed moest het Vigorelli-publiek toch bespaard blijven. Om half tien 's avonds, een half uur later dan het feest had moeten beginnen, werd den volke kond gedaan, dat het ver boden was landgenoten in de hal ve finale tegenover elkaar te plaatsen en dat dus een dubbel ItaliaansBelgisch tweegevecht te wachten stond. De Belgische wielerkolonie nam met deze beslissing helemaal geen genoegen. Glorieux hield zich aanvankelijk verborgen in een donker hoekje van het renners kwartier en dit lokte een fluit concert uit, dat in kracht niet onderdeed voor het onstuimige applaus, waarin Vigorelli bij een Ialiaanse zege wordt gedompeld. Er kwam tenslotte een einde aan deze serenade. Glorieux, geladen als nooit tevoren, verscheen op de baan en begon maar meteen zijn idee over het geval dudeliik te maken. Hij reed een snelle eerste ronde en Messina, opge jaagd door de duizenden, liet zich desondanks verrassen. Voordat er een kilometer was gedraaid waren de krachten van de Italiaan reeds gesloopt. Vooral de tussensprintjes hadden veel van hem geëist. Glorieux liet zich in het geheel niet intimideren; hij kwam van zes op tien meter voorsprong en voltooide de race twaalf meter voor de „Hoop van Italië". Het andere duel verzachtte het leed der teleurgestelde Italianen. Want hoewel de Belg Jochums in de eerste ronden in het voordeel was. was het de Rossi, die daar na uitliep en regelmatig een voor sprong van 25 meter opbouwde. Deze voorsprong kon de Belg in zijn eindsprint niet meer weg werken. Het beslissende gevecht, de RossiGlorieux liet mogelijke twijfelaars niet lang in het on gewisse. De Italiaan bekeek de eerste ronden het geval kalm, zorgde minstens gelijk te blijven met zijn tegenstander en opende na 2 kilometer een offensief, waartegen Glorieux niet opge- wassen was. Bij de finish Jteek de nieuwe wereldkampioen zijn rivaal in de rug. Schulte. Schulte mocht in zijn kwart finale dan een aanzienlijk betere tijd maken dan de winnaar der drie andere ritten (6 min. 26.8 s.) de vesting Koblet was toch te sterk om door de Nederlander genomen te worden. Acht meter liep de wereldkampioen van 1948 op de Zwitser in. Toen was het afgelopen. Zijn benen maalden Stroever hij rukte enige malen met het hoofd, het ging niet meer. De Tour de France held kwam toen pas op volle toeren, liet na vijf ronden Schulte reeds 15 M. achter zich en bij de bel was hij amper 60 M. achter; de Bossenaar. Gillen maakte een einde aan de illusies van de Beuckelaer. Derksen, toch nog geplaatst in de kwart-eindstrijd, moest tegen de Deen Nielsen al het aanvan kelijk veroverde terrein prijsge ven en Bevilacqua maakte puree van Matteoli. Daarmee zijn de halve finalisten voor vanavond in de prof-achtervolging: Koblet. Gillen, Bevilacqua en Nielsen. In het Weslland en het Ken- nemerland. in Ameroneen en het land van Maas en Waal ziin en worden thans on uitgebreide schaal nroeven genomen met de teelt van verschillende tabaks soorten. In het Westland ziin de beste resultaten bereikt en daar verwacht men dit iaar al een productie van 15.000 kg tabak, die kan wedijveren met Ameri kaanse Virginia. Dat is nog allerminst voldoen de voor de binnenlandse be hoefte, maar er is een grote kans op een aanmerkelijk grotere pro ductie volgend jaar. Een en nader is het resultaat van jarenlange proefnemingen in de tuin van de Technische Bo tanie te Delft, waar men tot de ontdekking is gekomen dat er voor de tabaksculture in ons land grote mogelijkheden liggen. Het grote probleem daarbij is, naast de teelt die o.a. te kampen heeft met de zeer moeilijk te bestrijden mozaiek-ziekte (een virus-ziekte), de methode van fermenteren. Dit deed men tot dusverre door ophanging in schuren of op stapels. Het nadeel daarvan was, dat men de warmte- en vochtigheidsgraad, die van zo enorm belang is om een goede tabak te verkrijgen, niet nauw keurig kon regelen, hetgeen men sedert 1820 in Amerika wél kon bereiken door gebruik van warmtebuizen. In 's-Gra- veland en Monster zijn nu enig eesten gebouwd, waar de tabak in enige dagen kan wor den gefermenteerd, terwijl men er vroeger weken voor nodig had. Men verkeert nog in een experimenteel stadium, maar zo wel de tot dusverre behaalde re sultaten als de verwachtingen voor de toekomst zijn goed. Dat brengt een belangrijke devie- zenbesparing in het verschiet, en zowel de Utrechtse Kamer van Koophandel als minister v.d. Brink volgen o.a. daarom het experiment met grote interesse. Wij ook. MET BEHULP VAN AUTOBAND UTRECHT Zaterdagmiddag was een I4-jarig meisje uit Utrecht bij het radiostation te Noordwijkerhout in zee aan het spelen met een bal. Het kind werd door de stroom in zee ge trokken. De 43-jarige J.B., een technisch ambtenaar aan de Rijksuniversi teit te Utrecht wist het meisje op een autoband te krijgen en haar zo te redden. Inmiddels redde hij ook een 18-jarige jongen, die het kind was nagezwommen en die be wusteloos 'in het water dreef. Het meisje kwam met de schrik vrij. De jongen werd door kunstmatige ademhaling weer tot bewustzijn gebracht. (Van een onzer redacteuren) Wij hebben na het instorten van de toren te Jorwerd ter plaatse een bezoek gebracht en een kijkje genomen. Naast grote brokken steen, vonden we veel puin; het kerkhof lag er mee bezaaid en temidden van de steenruïnes ontdekten we het torenhaantje. Het kerkje bleek weinig te hebben geleden. De algemene opvatting was, dat de diensten normaal voortgang zullen hebben. De kerk van Jorwerd is van Romaanse bouw, daterende uit 1170 de zadeldaktoren moet er volgens de monumentenlijst reeds vóór 1100 hebben gestaan en biedt plaats aan ongeveer 300 kerkgangers. De Staten van Friesland ver leenden een subsidie van rond f 87.000.Het vorig jaar Mei werd het steigerwerk geplaatst, het materiaal werd opgemeten, maar de moeilijkheden bij 't ver krijgen van turfsteen, waar de herstelwerkzaamheden mee zou den worden uitgevoerd, maakten dat eerst tegen het najaar met het werk kon worden begonnen, waarmede de aannemers Gebr. Dijkstra waren belast. Het ge heel stond onder leiding van ir. J. J. M. Vegter uit Leeuwarden. „Men was voor vijf-zesde deel met de werkzaamheden gevor derd" deelde ir. Vegter, die we op het terrein troffen mede. Over enkele weken zou het steigerwerk worden weggenomen. Als de mogelijke oorzaak, meen de ir. Vegter, dat er een onbe kende zwakke plek in het bouw werk heeft gezeten. Maar juist dat gedeelte, een 5 a 6 meter boven de grond, leek op het oog nog het meest hechte en zou daarom het laatst worden ge restaureerd. Een gedeelte van het steiger werk trof de zijmuur van de slagerij van de heer de Groot en sloeg een groot gat in de muur, zonder evenwel veel averij aan te richten, want de muur van We koelcel stond pal. Klokken onder het puin De dorpsklokken lagen onder het puin. De oude klokken van Jorwerd, die eens geroofd wer den door de bezetters. De oud ste klok dateert van 1404 en de jóngste uit 1749, beide klokken werden in Groningen gegoten. Zal men het voortaan met de gra- mofoonplaat moeten doen? Voortekenen We vroegen de koster ook, of (Advertentie) Mgr. N. L. A. Ammerlaan, Vi caris-Generaal van het Bisdom is Donderdag 16 Augustus ge storven. Hij was nog jong: 57 jaar! En zijn sterven kwam on- verwacht. Was dit sterven eigenlijk wel onverwacht? Zij die hem van na bij kenden en hij zelf ook! en hem gadesloegen in zijn werk vooral van het laatste jaar, heb ben wel vermoed, dat de grote zorg van onze Bisschop, het zo (ernstig gebrek aan parochie-ker- 'ken, te veel van zijn krachten eiste Waarlijk: „Zelus Domus tuae comedit me", de ijver voor het Huis van God heeft hem verteerd. Zijn groots plan: 50 nieuwe ker ken in 10 jaar tijds met mede werking van alle gelovigen van het Bisdom, heeft hem opgejaagd als bedelaar langs de huizen. Hij heeft gebedeld bij priesters en le ken om hulp voor het welslagen van zijn plan. Zeker, hij heeft veel sympathie en medewerking ondervonden in geldelijke bijdra gen door middel van de „Kope- voor hem het ongeval geheel plotseling is gekomen. Hij ant woordde ja en neen. Ja, omdat niemand aan een ineenstorting van de toren, waaraan onder des kundige leiding werd gewerkt, dacht. Neen, omdat echter ook al weer achteraf bekeken, er toch wel symptomen waren, die op een werking van het bouwwerk heb ben gewezen. Die symptomen waren af en toe neervallend ge steente. Nog aan de vooravond en midden in de nacht hebben inwoners van Jorwerd lawaai in de toren gehoord, maar nog dacht men niet aan een ramp. Immers de toren stond al sinds jaar en dag zeer scheef, naar het Westen zelfs meer dan een meter. Een ander feit, dat op een naderend onheil heeft gewezen, was de om standigheid, dat de klokkenge- wichten niet meer konden zak ken door het in de zolder ge maakte gat: ze bleven rusten aan de rand. En ten slotte, zo ver telde onze zegsman, constateerde men de laatste jaren scheuren in het nieuwe metselwerk. renschaal-collecte" en persoonlij ke giften, in daadwerkelijke hulp aan de Stichting: Fonds voor Kerkenbouw. Maar hij heeft ook veel, soms bitter veel tegenwer king ondervonden; ontevreden heid bij botsingen tussen particu lier en algemeen belang, tegen werking door de algemene nood der tijden, ingewikkelde prize men in de feitelijke uitvoering van bouwplannen, besprekingen met gezagsinstanties, vergunnin gen, formulieren, wettelijke ver ordeningen enz. Mgr. Ammerlaan sliep slecht, was onrustig, voortdurend in een „heilige onrust", zoals Mgr. van Deursen dat zeide in zijn schone lijkrede. Voor cns mensen is het tragisch om te menen, dat hij mede daar door bezweken is, dat zijn laak door allerlei omstandigheden zo uitzonderlijk zwaar voor hem werd. Maar een gelovig mens le vend uit het geloof, weet dat het verterende vuur van zijn ijver voor de zielzorg van het Bisdom geen tragische uitwerking heeft. Mgr. Ammerlaan ziet zijn hei lige onrust beloond in een eeuwi ge rust en als erfenis heeft hij achtergelaten dat verterende vuur, die „Zelus Domus", die ijver voor het Huis Gods, waar door wij, die achterblijven, het verlies dat onze Bisschop lijdt door de dood van zijn ijverige Vicaris, kunnen herstellen. De „koperen-schaal-collecte" is de gelegenheid voor onze gelde lijke bijdragen; onze sympathie in het steunen van acties ten bate van het Kerkenbouw-Fonds is» een blijvende ofiderstetuning van alles wat ondernomen wordt voor het welslagen van het tien jarig bouwplan. Ik denk hier aan de HALOP. Een bijzondere bete"kenis van die Zelus Domus moge bewaar heid worden in de ijver van men sen uit de verschillende paro- chie's die ter plaatse hun mede werking willen geven als ware ijveraars, als „Zelator", voor het zelfde doel, waarvoor Mgr. Am merlaan de grote ijveraar was. God lone hem en geve ons de kracht zijn erfenis naar waarde te besteden. Rector F. H. M. Lohman Halfweg Zwedens grootste tentoonstel ling, de jaarlijkse „St. Eriks Fair", qehouden in de Oester- malm Wijk van Stockholm, werd Zaterdag 25 Augustus geopend door de Zweedse mi nister Sven Anderson. Frank rijk, Nederland, Noorwegen, Zwitserland, Duitsland, Oos tenrijk, Bulgarije, Joego-Sla- vië, Polen, Spanje, Tsjecho- Slowakije en Hongarije waren vertegenwoordigd op deze ten toonstelling. De foto toont de heren M. F. H. Dooqenaar en D. Beunder, met een van de Nederlandse inzendingen. 's GRAVENHAGE. Volgens berekeningen van de KNAC wa ren op 1 Augustus j.l. de volgende aantallen motorrijtuigen in be drijf: 160.000 (138.625) personenauto's 84.000 (71.416) vrachtauto's; 5900 (5763) bussen; 108.000 (95.299) motorrijwielen en 170.000 (55.239) rijwielen met hulpmotor. De tussen haakjes geplaatste cijfers zijn de door de Centraal Bureau voor de statistiek ver strekte gegevens per 1 Aug. 1950. Zoals men uit bovenstaande cijfers ziet waren er op 1 Aug. 1951 reeds 10.000 meer bromfiet sen dan personenauto's in ge bruik. EMMEN Gistermorgen om pl.m. 11.30 uur is de heer K. H. uit Emmen, keurmeester bij de Vleeskeuringsdienst, tussen Noord Sleen en Westenesch tegen een boom gereden. De heer H. reed in de richting Emmen. Hoe het ongeval heeft kunnen plaats heb ben, is voor de politie een raad sel. Er was immers geen verkeer op de weg, toen de botsing ge schiedde en ook staat vast, dat H. niet onder invloed van sterke drank geweest is. De bestuurder is met een lichte hersenschud ding in het ziekenhuis te Emmen opgenomen. De auto, een DKW personenwagen, werd zwaar be schadigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3