Prof. Dr. TITUS BRANDSMA O.Carm. Groot Nederlander, wiens groots leven tot de dood door de Liefde werd gericht Trieste, maar schone dood in een Duits concentratiekamp WILLIAM LEVER: in zeep en suikerbroden K.V.P. als kwartiermaker van internationale gedachte BANDJIR OVER JAVA RADIO De dichter spreekt Martelaar voor de journalistiek Ontsporing had botsing tot gevolg Naar wij vernemen: VIJFTIG JAAR SUNLIGHTZEEP Zeepfabriekje werd tot wereldconcern -heepsberichten Uit de secties van het K.V.P.-congres door Leo Broeksmit MAANDAG 22 OCTOBER 1951 PAGINA 7 Dezer dagen is bij de uitgever Paul Brand te Bussum, van de hand van Pater Brocardus Meijer O. Carm. een biografie ver schenen over de befaamde Nederlandse Carmelïet Prof. Dr. Titus Brandsrra, die tijdens de laatste wereldoorlog in het con centratiekamp Dachau het leven liet, nadat hij, vooral in de laatste moeilijke maanden van zijn groots leven, aan hen, die rondom en met hem gaan moesten door het bitterste der bitter heden. had laten zien hoe hij uit zijn eenheid met de Zalig maker de kracht putte tot de verwerkelijking van zijn heilig ideaal: de waarachtige navolging van Christus. Dit boek van Pater Meijer behelst geen populair levensverhaal van de grote Fries en de heldhaftige Nederlander Anno Sjoerd Brands- ma van Ugeklooster in de gemeente WonseradeeL De auteur heeft niet geschroomd alle aspecten van Pater Titus' buitenge woon veelzijdig leven in zijn boek recht te doen. Deze biografie, die op de lezer onvermijdelijk de indruk maakt van een hagio grafie, is niettemin een doorwerkt, onopgesïerd, historisch en objectief levensverhaal geworden, dat niets weg heeft van de klakkeloze verheerlijking van een grote Carmeliet door een zijner ordebroeders. Dat deze levensbeschrijving toch de allure heeft van een hagiografie, kan dan ook alleen maar zijn oorzaak vinden in de groot-menselijke, diep-religieuze, voorbeeldig-katho- lieke figuur van Titus Brandsma, zoals die oprijst uit de onop gesmukte historie van zijn leven en zijn activiteit. Ook aan het menselijke in het leven van deze begenadigde mens en hoeveel al te mense lijks valt daarin op te merken wordt de aandacht besteed die de objectiviteit vereist. Wij beleven Anno Sjoerd's jeugd op het wijde Friese land, zijn gymnasiumtijd in Megen, PROGRAMMA DINSDAG 23 OCTOBER HILVERSUM H, 402 M. 7.00—24.00 KRO 7.00 Nieuws; 7.15 Gramofoon muziek; 7.45 Morgengebed en Missiegedachten; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gramofoon muziek; 9.00 Voor de huisvrouw; 9.30 Waterstanden; 9.35 .Licht baken"; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Gramofoonmuziek; 10.40 Schoolradio; 11.00 Voor de vrouw; 11.30 Schoolradio; 12.00 Angelus; 12.03 Gramofoonmu ziek (12.3012.33 Land- en tuinbouwmededelingen)12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en katholiek nieuws; 13.20 Causerie over de Nationale Reserve: 13.25 Amusementsmuziek; 14.00 Geva rieerd programma; 14.53 Kamer orkest en solist; 15.30 „Ben je zestig?"; 16.00 Voor de zieken; 16.30 Ziekenilof; 17.00 Voor de jeugd; 17.45 Pianospel; 18.00 Nieuws; 18.15 Actualiteiten; 18.20 Sportpraatje; 18.30 Gramo foonmuziek; 18.45 Cursus voor lekenspelers; 19.00 „Hier is Euopa": Vaudeville-programma; 19.30 Voor de jeugd; 19.40 „Dit is leven", causerie; 19.50 Gramo foonmuziek; 20.00 Nieuws en weerberichten; 20.08 De gewone man zegt er 't ziine van; 20.15 Strijkorkest en soliste (In de pauze: ca. 20.40 „Australische levenswijze", causerie); 21.05 Orgelconcert; 21.25 De Radio dokter: 21.35 Bariton en piano; 22.00 Klein koor. Kon. Militaire Kapel en solisten; 22.35 Gesprek met miin zoon; 22.45 Avondgebed en Missiegedachten: 23.00 Het Nieuws; 23.15 „Gezond gezin", causerie; 23.2524.00 Gramo foonmuziek. HILVERSUM n 298 M. 7.00 AVRO 7.50 VPRO 8.00—24.00 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym nastiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 7.50 Dagopening; 8.00 Nieuws; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gramofoon muziek: 9.25 De Groenteman; 9.30 Gramofoonmuziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Voor de zieken: 11.30 Pianorecital; 12.00 Orkestconcert; 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen; 12.33 Voor ons platteland; 12.40 Piano duo; 13.00 Nieuws; 13.15 Mede delingen of gramofoonmuziek: 13.20 Promenade-orkest: 14.00 Voor de huisvrouw; 14.30 Gra mofoonmuziek; 14.40 School radio; 15.00 Gramofoonmuziek; 15.30 Onze Amerikaanse Buren: 16.00 Orgel, cello en viool; 16.30 „De Avonturen van Pinkeltje", hoorspel voor de jeugd: 16.50 Kinderkoor; 17.15 Dansmuziek: 17.45 Regeringsuitzending: Dr. J. C. Noorlander: „Nieuw Guinea en de Zuid-Pacific-Commissie"; 18.00 Nieuws; 18.15 Amuse- kinderen; 19.00 Pianospel; 19.15 „Huizinga's Verzamelde werken" causerie; 20.00 Nieuws: 20.05 Ac tualiteiten; 20.15 Gevarieerd pro gramma; 21.15 Reportage of gramofoonmuziek: 21.30 AVRO- Allerlei: 21.35 Orkestconcert: 22.00 „Dit is Uw land. Uw volk" klankbeeld; 22.45 Buitenlands overzicht: 23.00 Nieuws; 23.15 Jazzmuziek; 23.4524.00 Gramo foonmuziek. NEDERLANDSE TELEVISIE STICHTING Postbus 100Hilversum. Tel 5645 DINSDAG 23 OCTOBER 1951 VARA 20.15—21.45: 1. Televisie-forum; 2. „Zierikzee", film; 3. Actualiteiten; 4. Het maken van poppen; PAUZE 5. Gevarieerd programma. zijn noviciaat in de Carmel. Wij maken kennis met het zwakke lichaam van Titus, waarin een fel levende ziel huisde. Wij zien hem naar Rome gaan, waar hij promoveert in de wijsbegeerte. Wij zijn getuigen van zijn publi cistische werkzaamheid, van zijn apostolaat van de wetenschap. Wij bewonderen de stuwer van de Friese katholieke beweging, de journalist, de hoogleraar in wijsbegeerte en mystiek aan de nieuwe katholieke Nijmeegse Universiteit. Daar in Nijmegen zien wij hem samen met zijn col lega's, met zijn studenten, met zijn confraters, als architect van de eigen Alma Mater, als wijs geer, die de metaphysiek van de liefde belangrijker acht dan de metaphysiek van de kennis, als pionier van de studie der Neder landse mystiek. En veel foto materiaal illustreert deze gang door Titus Brandma's leven. Men heeft van wetenschappe lijke zijde tegen de docent prof. Brandsma zjjn bezwaren ge maakt. De auteur van dit boek gaat deze bezwaren niet uit de weg. Het is mogelijk, zo conclu deert hij en Titus zelf zou de eerste zijn geweest om het te bekennen dat prof. Brandsma in zijn wetenschappelijk werk op het gebied van de wijsbegeerte niet heeft geschonken wat hij had kunnen geven, maar voor dè eigen katholieke universiteit heeft hij niettemin zoveel verdiensten, dat men hem unaniem als een der grootsten van Nijmegen er kent. Op wijsgerig terrein mag dan zijnerzijds misschien niet naar voren zijn gekomen wat ve len hadden verwacht op het gebied van de mystiek is hij een baanbreker geweest, die de stu die ervan krachtig heeft bevor derd. Een harmonisch mens. Pater Titus had een homogene natuur. Hij was een eenlijnig mens en aan zijn leven lag een stevige structuur ten grondslag. Hij was overtuigd kloosterling, al heeft hij in zijn werkzaam leven de kloosterlijke eenzaam heid nauwelijks gekend. Naar overal in de wereld trok hij uit, maar op de eerste plaats was en bleef hij: werkman van Onze Lieve Heer. Hij had zich sterk ingeleefd in de geschiedenis en de geest van de Carmel en het adagium van de H. Theresia van Avila had hij tot het zijne gemaakt: Alles is van belang om het motief. Ziin ambities waren uiterst verdeeld, en die verdeeldheid heeft wellicht zim wetenschap - neliike arbeid geschaad. maar diezelfde verdeelde ambities wer den saameebundeld en Broeiden tot een eenheid door hun ge- meenschanneliike stuwkracht, die eeen andere was dan de christe lijke caritas. Deze Liefde in Christus' Naam trad vooral op de voorgrond in de laatste, droeve, maar voor hem zo gelukkige maanden van Pater Titus' leven. Wat hij deed, wat hij door zijn voorbeeld be tekend heeft, voor zijn mede slachtoffers van de Duitse ter reur valt slechts te gissen uit de getuigenissen van hen die hem in gevangenschap overleefden. En onder die getuigenissen, die in een bijlage aan dit boek zijn toegevoegd, vinden wij er van niet-katholieke intellectuelen als prof. dr. Jan Romein en dr. Gun- ning. Wars van de preektoon wist hij zijn medegevangenen moed in te spreken in Amersfoort, in Sche- veningen, in Dachau, waar hij tenslotte, meer dood dan levend, tot het bitter-schone einde een toonbeeld was van offervaardig heid en deemoedige overgave. De woordspeling die Titus Brandsma maakte op de initialen van het Polizeiliohes Durchgangs- lager Amersfoort: „Probamur Dum Amamur", juist omdat wij worden bemind worden we be proefd tekent Titus en zijn prachtige mentaliteit ten voeten uit. Zijn harmonisch leven vond een harmonisch einde in zijn dood. Van St. Willibrord en de H. Bonifacius placht Titus Brandsma te zeggen: Niet omdat zij martelaars zijn, zijn ze groot, maar omdat ze zó gaaf hebben geleefd, dat de marteldood daar natuurlijkerwijs op aansloot. Dat zelfde geldt ook van hem. Verzetsheld en martelaar. Want een martelaar is hij ge worden een martelaar voor de Nederlandse journalistiek. Wij journalisten eisen Titus voor ons op. Als hij van iemand is, dan van de katholieke jour nalisten, wier geestelijke advi seur hij was en voor de verbete ring van wier maatschappelijke rechtspositie hij onophoudelijk op de bres heeft gestaan. Titus Brandsma. ..onze Profes sor". is eestorven voor de eoede zaak van de katholieke journa listiek. Hii is het slachtoffer ge- worden van ziin vriiwillieers- diensten. Toen de Duitsers de kranten dwongen, propaganda te maken voor de N.S.B., heeft hij zich, mèt Kardinaal de Jong, op het standpunt gesteld, dat dit niet meer te aanvaarden was. Vrij willig bood hij de Kardinaal aan, persoonlijk contact op te nemen over deze zaak met de leiders der katholieke kranten. Hij werd dan ook door de Duitsers ge arresteerd en tenslotte naar Da chau gevoerd op het argument hopige uitgever, volkomen ont wapend, maar weer besloot te wachten. Een der allerbesten. Op 26 Juli 1942 stierf deze grote mens, 61 jaar en 5 maanden oud, in het concentratiekamp Dachau, vermagerd en afgemar teld. Als van iemand geldt dat hij in de Heer is overleden, dan van Titus Brandsma. „Is het conventionele lofspraak, goedkope bidprentjes-wijsheid, wanneer wij met zijn medestrij ders, die Scheveningen, Amers foort, Kleef en Dachau hebben overleefd, de nagedachtenis van Titus Brandsma eren als een van de allerbesten onder ons? Staat ziin eeesteliik nortret niet zuiver Betekend in de Galaten- brief. waar Sint Paulus een op somming geeft van de karakte ristieken van het in God gebor gen leven, die hii de vruchten van de geest noemt? Liefde, bliidschan en vrede: lankmoedig heid, welwillendheid en goed hartigheid en gematigdheid: Pater Titus had ze alle negen. En in een haast bovenmenselijke graad. Hij is gestorven zoals hij heeft geleefd. Het op Christus gb- inspireerde leven van professor dr. Titus Brandsma had waarlijk niet overtuigender bezegeld kun nen zijn dan met de dood achter prikkeldraad en stenen wallen." dat hij door zijn activiteit onder Zo eindigt Pater Brocardus Meijer de journalisten een gevaar be tekende voor het Nazi-bewind. De oudere journalisten, die hun adviseur, Pater Titus, persoonlijk hebben gekend, getuigen een stemmig van zijn beminnelijke persoonlijkheid. Niets was hem te veel. Hij was een man, die ieder, die met hem in aanraking kwam, de indruk wist te geven, dat hij en hij alleen Titus' enige en meest intieme vriend was. Een beminnelijk man was hij ook voor zijn uitgever, maar een lastig man bovendien. Als auteur beloofde hij gouden bergen, maar nimmer zag de uitgever een ma nuscript. Stuurde de laatste hem een brandbrief 1 om kopij, dan wist Titus zó vriendelijk te ant woorden in een briefje met zó schone beloften, dat de wan- zijn levensverhaal. En Nederland, dat ziin verzets helden gedenkt. moge Titus Brandsma niet vergeten: katho liek- Nederland een van ziin grootste mannen niet. Het boek „Titus Brandsma", dat Paul Brand uitgaf, moge ve len leren, hoe schoon het is, Christus te volgen op de Thabor èn op Golgotha. Titus Brandsma deed dat en hij bewijst ons dat het mogelijk is heilig te worden door de gewone dingen van alle dag terdege goed te doen. Voor wie hem ooit hebben ont moet is Titus Brandsma onver getelijk. Hij zal het evenzeer zijn voor wie het verhaal van zijn leven hebben gelezen. DRIE GEWONDEN DOETINCHEM. Op het spoorwegemplacement van Doe- tinchem is Zaterdag een wagen van een dieselelectrische driewa- genstel uit de rails gelopen en tegen een stilstaande stoomtrein gebotst. Vermoedelijk werd een wissel verzet toen een binnenkomende trein de kruising nog passeerde, zodat hieraan het ongeluk wordt toegeschreven. De stilstaande locomotief werd aan de voorkant beschadigd. Van de treinreizigers werd een tweetal licht gewond. Doordat de stoomtrein achter uit werd gedrukt -greep de laat ste wagen een juist achter deze trein lopende scholier. Deze ge raakte onder de wagen doch liep slechts lichte verwondingen op doordat hij tussen dè rails ging liggen. REORCANISATIE KATHOLIEK THUISFRONT DEN HAAG (K.N.P.). De interne reorganisatie in het Natio naal Katholiek Thuisfront heeft het bestuur meer rechtstreeks in de. lopende zaken betrokken, daar het hoofdbestuur is omgevorród tot een secretariaat. Daardoor is de directeursfunctie overbodig ge worden en heeft Vice-Admiraal L. A. C. M. Doorman per 15 Oc tober zijn functie als directeur neergelegd. De heer Doorman heeft vier jaar lang zijn krachten aan het werk van Katholiek Thuisfront gegeven. De organisa tie dankt aan hem haar tegen woordige vorm en hechtheid. wordt de spoorbrug over de Waal bij Zaltbommel vandaag weer dubbelsporig keerde Mr. Djumhana, wnd. Hoge Commissaris van Indonesië in ons land terug om het overleg over de herziening van het Unie statuut weer op te vatten zijn er in de afgelopen dagen landbouwbesprekingen gevoerd tussen Nederland en Denemar ken. woedt de pseudo-vogelpest in toe nemende mate op de Veluwe.... richtten de K.V.P., de C.H.U. en de A.R. een vriendschapsbood- schap aan het congres der West- Duitse Christ. Democratische Unie te Karlsruhe. Op 19 September 1851 was er vreugde in het gezin van de Lever's: het was de geboortedag van William Hesketh. Of zijn moeder hem nu met heel goede, of juist met heel slechte zeep gewassen heeft, niemand weet het maar een feit is dat William zijn leven lang een hobby voor zeep hield. Dat bleek wel toen hij later in de kruidenierswinkel van zijn vader suiker broden en zeep verkocht zeep die in zijn tijd met grote blok ken tegelijk in de handel werd gebracht. Misschien indachtig aan het feit dat ook de suikerbroden zich prettiger lieten consumeren, wan neer je ze in stukken sneed, kwam William op het idee om met de zeep hetzelfde te doen en om ze dan bovendien aantrek kelijk te verpakken. Hoe het met Wll'iams ideetje afliep is bekend. Lever Brothers is thans een van de grootste wereldconcerns, met een eigen hoofdstad, Port Sun light, waar vandaan draden lopen naar 42 landen. Ook naar Neder land, waar 15 October 1901 de Levers zeepmaatschappij N.V. werd opgericht. Dat is dus vijf tig jaar geleden. In 1885 begon William samen met zijn broer James een zeep fabriekje. Al in 1886 konden de broers Lever adverteren, dat Sunlightzeep de grootste verkoop ter wereld had, die naam Sunlight was overigens een aardige vondst: in die tijd lieten de huisvrouwen hun was vaak in het zonlicht bleken. Omdat de nieuwe zeep die taak van de zon overnam, fungeerde ze dus eigenlijk als zonlicht, als sunlight. Met een hondenkar De broers stelden in 1889 een handelsagent aan in Nederland. Met een hondenkarretje werd de zeep in Rotterdam door de agent zelf uit het schip gehaald. Acht mannen gingen er daarna hier en daar in Nederland met handkar retjes mee langs de huizen. On danks het feit dat sommigen van de verkopers meer in de olie dan in de zeep waren, maakte de zeep grote opgang, zodat men in 1901 over kon gaan tot oprichting van een Nederlandse dochteronderne ming, die zelf zou gaan produce ren. Pas in 1917, terwijl men nog bezig was met de bouw van de Sunlightfabrieken in Vlaardingen kwam het zover. Maar toen ging het hard, zo hard, dat de fabriek thans 23 verschillende artikelen in 44 verpakkingen maakt, dat zij bijv. verleden jaar 500.000 do zen zeep afleverde, kortom thans verreweg de grootste zeepfabriek in Nederland is. Toen dit concern in 1929 samen smolt met de margarine unie (Jur- gens en v.d. Berg) werd ook een aantal kleinere zeepfabrieken overal in den lande binnen deze fusie getrokken- Zijn wij éen helder volk? De grote getallen van de pro ductie lezend, moet men wel de indruk krijgen, dat het Neder landse volk een bijzonder fris volk is. Maar.... Voor de oorlog was ons volk met een zeepver- bruik van 10.8 kg per hoofd en per jaar het helderste land van de wereld wanneer men daar voor tenminste de zeep als maat staf neemt. Thans spant Argen tinië de kroon, met een verbruik van 10.6 kg zeep per hoofd per jaar. De V.S. volgen met 10.4 kg, Engeland en Denemarken beiden met 9.9 kg en België met 9.8 kg. Nederland komt pas op de zesde plaats met 9.1 kg. En de buiten landers maar zeggen, dat het hier zo helder is. Mr. J. Heusdens, burgemeester van Vlaardingen, deelde tijdens de receptie bij de viering van het jubileum mede, dat het H.M. de Koningin behaagd heeft de heer P. H. A. Hofkamp, de oudste directeur, te benoemen tot Offi cier in de Orde van Oranje- Nassau. Aludra 19 v. Philadelphia-Ne- derlandHestia 19 v. Tampa- R'dam; Kieldrecht 19 te Genua; Laertes 18 te Makassar; Laurens- kerk 19 v. R'dam te Basrah; Po ly dorus 18 te Surabaja; Poseidan 18 te Demerara; Teucer 19 te ColomboWillemstad 19 te Cura sao; Winsum p. 19 Dover; Abbe- aijk 18 v. Havanna te Veracruz; Amsteldijk 19 v. R'dam te New YorkArkeldijk 18 te Bronsville; Averdijk 19 te Hamburg; Duiven- dijk 19 v. Seattle; Overijsel 19 v. Suez; Volendam 22 11 u. v.m. Hoek v. Holl. verw. v. Quebec; Alhena 21 v. Buenos Aires te R'dam verw.; Alnati verm. 20 v. Buenos Aires-R 'dam; Aldabi R'dam-Buenos Aires 21 Rio de Janeiro verw.; Bonaire 27 v. Ge orgetown te A'dam verw.; Cot- tica 27 Paramaribo verw.; Groote Beer 2 Nov. te A'dam v. Tj.Priok; Indrapoera verm. 22 v. Surabaja- Tj.Priok-R'dam; Nieuw Amster dam 23 v. New York te R'dam verw.; Noordam vertr. 20 v. New York-R'dam; Rijndam 22 van R'dam te New York verw.; Si- bajak 22 Pt. Said verw. 8 Nov. Tj. Priok verw.; Veendam 22 R'dam verw. v. New York; Wil lem Ruys vertr. 20 v. Tj. Priok- R 'dam; Zuiderkruis 9 Nov. te A'dam verw. v. Tj. Priok. Opening Incasso-bank EMMELOORD De datum van de feestelijke opening van de Incassotoank te Emmeloord is thans definitief vastgesteld op Vrijdag 26 October a.s. Van 5 u. tot 7 uur 's middags wordt het gebouw ter bezichtiging voor het publiek open gesteld. (Vervolg van pag. 1 Het element dat in de internationale politiek van deze tijd het meest de aandacht trekt is wel de poging om voor het eerst in de historie via een rechtsorde en niet door geweld te komen tot een grotere eenheid der volkeren. In de sectie „Onze Europese taak" kwam men met als basis de knappe inleiding van prof. mr. L. Schlichting tot de conclusie, dat een vérstrek kende Europese integratie voorwaarde is voor veiligheid en economische welstand in Nederland. Voorts dat snelle ontwik keling van de Europese en nog wijdere internationale samen werking, ook op federale basis, dringend nodig is voor de wereldvrede en een redelijke levensstandaard in alle delen der internationale samenleving. Prof. Schlichting, die in zijn causerie zedelijke verantwoording en een beproeving in het poli tieke denken genoemd had als de factoren, welke in de momentele crises een belangrijke rol spelen, ging aan de hand hiervan na, wat er door de politieke partijen in deze gedaan kan worden en be nadrukte dat de nieuwe vormen van de wereld niet goed kunnen zijn, als ze niet door de christe lijke gedachte doordrongen zijn. Uit actuele voorbeelden Europees leger, Benelux, uitbrei ding van Atlantisch Pact is gebleken, dat Europa nog maar moeilijk tot de nieuwe denkvor men kan komen, een bijdrage hiertoe te leveren is de plicht van de K.V.P., die krachtens haar roeping moet fungeren als kwar tiermaker van de nieuwe interna tionale gedachte. Naar aanleiding van deze ge dachtegang werd in de desbetref fende resolutie het partijbestuur dan ook uitgenodigd om zijn be leid duidelijk op zulk een opbouw van de internationale orde te richten in nauwe samenwerking met christen-democratische par tijen in andere landen. De invloed van de K.V.P. in het landsbestuur dient aangewend te worden om het ideaal van de nieuwe inter nationale orde te verwezenlijken, zeer in het bijzonder wat betreft de samenwerking met de andere Beneluxlanden. In partijverband dient men op het bureau in de jongeren organisatie, en bij de kadervorming speciaal aan dit werk aandacht te schenken. Is onze emancipatie voltooid? Over de mate waarin Katholiek Nederland thans geëmancipeerd is sloeg de Limburgse hoofdaalmoe zenier van de Arbeid, K. Ron- cken de gedachten in een vierde sectievergadering los. Op de vraag „Is onze emanci patie voltooid?" antwoordde de spreker voor het merendeel in bevestigende zin. Een nauwer contact en betere samenwerking tussen alle katholieke instellingen en organisaties zou echter nood zakelijk zijn om het bouwwerk te voltooien. Onder meer zijn nog niet ge heel geslaagd de opbouw van een eigen levensstijl, en een gezonde structuur voor onze katholieke gemeenschap. In de resolutie van deze sectie wordt gesteld dat er bijzondere aandacht moet worden gewijd aan de aanpassing van het onderwijs aan het maatschappe lijk streven, aan de vorming van de jeugd en van hen die een leidende taak hebben op cultureel terrein, en aan het tekort aan intellectuelen. Problemen welke bijzonder de aandacht blijven vragen zijn daarnaast de juiste beoefening van de naastenliefde, behoud en her stel van gezond gezinsleven (wo- ningpolitiek), vernieuwing van maatschappelijk en sociaal chari tatief werk, (primair het particu lier initiatief), de „a-socialen" en tenslotte het practisch verwezen lijken van de christelijke begin selen in het sociaal economische vlak, speciaal wat betreft het be drijfsleven. Deze merkwaardige foto werd genomen van het Amerikaanse slagschip „New Jersey". Zij toont ons het vuur uit de stukken geschut, de zich ontwikkelende rook en de met het schot gepaard gaande luchtdruk (op de oppervlakte van de oceaan) op het moment, dat zes stukken geschut van 16 inches los barstten bij een beschieting van vijandelijke troepenconcen traties nabij Kansong in Korea. Het slagschip, dat met de bijnaam „Big Jay" aangeduid wordt, neemt deel aan dag en nachtbombardementen in deze streek. LUISTER VANDAAG eens naar de altijd prachtige vers regels van Guido Gezelle, een vurige minnaar van het Rozenkransgebed: Rozenkrans! De blaren vallen, laat ons zo 't de Paus vermaant beevaart doen en boeten allen: 't is de kranke October maand! Rozenkrans! 't Onwinbaar wapen wint des vijands volk en stee: mannen, meiskes, vrouwen, knapen, brengt des Heren bidsnoer mee! Rozenkrans! Bij duizendtallen, onder 't biddend stemgeroer, valt, alzo de blaren vallen, beiers van mijn bedesruoer! FEUILLETON 49. Hij hoor de niet eens, dat de ander de deur dichtgrendelde en hem al leen achterliet. Alleen! Voor de tweede maal in zijn leven voelde hij zich in de wereld alleen staan. De eerste maal was na het be slissende gesprek met Hetty. Toen was hij het avonddrukke Batavia ingelopen en temidden van hon derden voorbijgangers had hij zich eenzaam gevoeld, alleen. Maar in het diepst van zijn ver driet had hij aan zijn chef ge dacht, zoals hij in het diepst van zijn ellende hier aan Verhagen had gedacht. Van de ontvangst bij de chef was hij niet zeker geweest, maar die had hem niet teruggewezen, toen hii hijgend en vol onrust bij hem kwam. Aan Verhagens vriendschap had hij niet getwij feld, maar die keerde zich van hem af, nu hij niemand anders meer had en in de ellendigste machteloosheid diens medeleven inriep. Hoe kon hij zo handelen! Oemar had hem geschreven, dat hij afhankelijk was van wat an: deren voor hem wilden doen. Hij was immers opgesloten en mach teloos? Maar in deze ellende liet Verhagen hem in de steek. Oemar staarde met brandende ogen in de ruimte. Vóór hem verscheen het beeld van toean Van der Graaf. „Jullie God Allah en z'n negerhemel!" Langzaam veranderden de vormen van het visioen. Vaag kwamen de trek ken van Verhagen door die van de ander, zonder het eerste ge zicht uit te wissen. Dit dubbel beeld scheen Oemar een symbool van de vijandschap tussen zijn volk en de Nederlanders, wiens beste mensen tenslotte toch te genvielen. De zware voetstappen van de agent, dia in ziin richting kwam, rukten hem uit de halve verdo ving, waarin hii iag. Hii be merkte plotseling, dat het zweet van ziin voorhoofd droop en wis te het af met de rug van ziin hand. Deze laatste beproeving had hem zwaar getroffen, maar hem ook bescherming tegen vol gend verdriet gegeven. Het ver lies van de man, die hij als ziin beste vriend had beschouwd, had de laatste kwetsbare gevoe lens in hem gedood. Voortaan wilde hij geen liefde, geen vriendschap meer kennen, maar slechts haat er» vijandschap. Hii vóelde dit als een genezing, die hem de kracht zou schenken om vérder te leven, verder te strij den. DP voetstappen gingen zun cel voorbij. Naast hem bii nummer zestien, werden de grendels weggeschoven. „U kunt het best uw goed mee nemen". hoorde Oemar dp agent zeggen. „U zult straks vrij zijn". Oemar ging weer op ziin krib liggen. „Jammer dat ik afzonderlijk gelucht ber»", bedacht hii pein zend. „Anders had ik die kerel hiernaast kunnen vragen om miin koffer te halen. Voor een medegevangene zou hii dat wel willen doen". Toen Verhagen een half uur later een taxi aanriep, om zich van het hoofdbureau naar huis te laten brengen, had hij nog steeds moeite om te beseffen. dat hii nu vrij was. Het. was hem alsof hij droomde. Daarstraks had hii nog in een cel opgeslo ten gezeten diep neerslachtig omdat de dag voorbij ging. zon der dat hii was verhoord. Een lange, verloren dag. En plotse ling bood de commissaris hem excuus aan en deelde hem mede dat hii vrii was. Vrij! In ziin verbouwereerdheid had hii zelfs vergeten om uitleg -te vragen. Hii meende dat de ander iets had gezegd van een brief, die een verkeerde opvatting had veroorzaakt, maar Verhagen had er niet naar kunnen luisteren, omdat hii alleen hoorde: „U bent vrij". Deze drie woorden echo den nog door ziin hoofd, toer» hij in de taxi stapte. De nachtmerrie was geëindigd. Hii wilde er niet meer aan denken. Hij was vrii. Vrij! De taxi hield stil en Verhagen greep in z'n zak om de chauf feur te betalen. Het eerste geld stuk, dat hij tussen ziin vingers voelde, was het doorboorde zil veren muntje. Een glimlach gleed over zijn gezicht Toen hoorde hii het grint knersen on der lichte, vlugge passen en voelde hii twep armen om ziin hals. De taxichauffeur gonsde twee riien blikkerend witte tan den bloot er» toonde ziin mensen kennis. door op z'n gemak de voorruit te gaan zemen. De fooi was naar verwachting en toen hii tevreden achter het stuur schoof, keek hij nog eens om. Als twee verliefde jongelui, met de armen om elkaar gestrengeld wandel den de twee gelukkige mensen het tuinpad af. Toen Verhagen die avond op de ealerii zat en achter de bloei ende angsokabomen dp gouden zonneschijf zag ondergaan, keek hii dankbaar naar ziin vrouw en dochter, die allebei hun best de den om hem te verwennen. Het kabar angin van ziin vrijlating ,iao "Batavia al doorkruist en in de loop van de avond was hii door verschillende vrienden op gebeld. Hun gelukwensen en de luchtige spot, waarmede ze hun vertrouwen in hem lieten blij ken», hadden hem goed gedaan. Met een zucht van voldoening stak hii een sigaar op en staarde bedachtzaam de opkrinkelende rookwolkjes na. Buiten daalde de tropennacht. Uit de richting van het Hotel des Indes klonken de weemoedige tonen van een gamelan orkestje. Het rietgras boog suizelend voor de zachte avondkoelte. Hetty staarde in het opkomen de duister, waartegen de grote witte bloemen van dp kembodja- boom schemerig afstaken. (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 7