PAX CHRISTI in Nederland
Demonstraties in Egypte
tegen katholieken gericht
RADIO
Geheimzinnige affaire
in de Antwerpse haven
BANDJIR
OVER JAVA
WIE H
Sfiei
Op een avond, toen het
iheel stil en donker
was in Droomdorp, zat
Thijs de veldwachter rustig
in zijn gezellige huisje. Je
kende hem gewoon niet
meer terug. Het zware uni
form was uitgedaan en in
plaats daarvoor was een
Het l
n
«3ÜSEP?
Armen van Parijs
verliezen „Ardent"
REURSOVERZICHT
DE
DE SNOR VAN DE
VELDWACHTER
,E*<
Russische spionnen of niet?
Scheepsberichten
door Leo Broeksmit
1. Helder-/
2. Stormvoj
3. 2.A.P.-R
4. M.F.C.-S
5. Vios-S.R
eerste prijs
tweede prijs
en drie Driiz
PAGINA 4
WOENSDAG 14 NOVEMBER 1951
OP HET PAX CHRIST! CONGRES in de Paasweek van 1948 in
Kevelaer waren, zoals gezegd in ons vorige artikel, ook enige
Nederlanders aanwezig (Katholiek Genootschap voor Geestelijke
Vernieuwing, Caritas, Missie, Tochtgenoten van Sint Frans). Mgr.
Lenunens hield er een toespraak. Al spoedig daarna ontstond
een voorlopig werkcomité van enkele Tochtgenoten van Sint
Frans, die gegrepen waren door de vredesgedachte en die op
zich namen de eerste deelname te organiseren van Nederlanders
aan de Pax Chrisü Bedevaart naar Lourdes. Een honderdvijftig
pelgrims aanvaardden de reis naar Lourdes, waar in totaal
10.000 mensen bijeenkwamen.
Na deze krachtproef met veel
improvisaties en uiteraard veel
onvolkomenheden, verwierf Pax
Christi al spoedig een breder
belangstelling en ontstonden er
mogelijkheden voor de uitgroei
in Nederland. Intussen had de
beweging zich meer in het bij
zonder qua leiding geconcentreerd
rondom enkele personen uit do
cerende en studerende kringen
van onze Nijmeegse Universiteit
en daar ontstond dan ook een
centraal secretariaat (Sterre-
schansweg 79.)
En wanneer ik dan mag wij
zen op enkele bijzondere gebeur
tenissen in het leven van Pax
Christi in Nederland dan breng
ik in herinnering de massale
deelname aan de bedevaart naar
Roermond in 1950. Van heinde en
ver. uit vele plaatsen en uit tal
van landen waren de pelgrims
toegestroomd en verschillende
hadden dit gedaan door een
voettocht van enkele dagen. In
onderlinge bespreking van een
vooraf bepaald thema, door aan
vaarding van alle tegenslagen
onderweg in de geest van boet
vaardigheid en offer, bereidde
zij zich voor op de vredes-bij-
eenkomst in Roermond, waar
Pater Lombard! e,en menigte van
tienduizenden toesprak. En in
de Septemberdagen van dit jaar-
is er 'n grote ontmoeting geweest
van Pax Christi in Den Bosch,
eveneens voorbereid door een
pelgrimage van verschillende
kanten naar de Zoete Lieve
Vrouw. De avond werd door de
pelgrims doorgebracht in de
huizen van de gastvrije bewo
ners van de plaatsen waar over
nacht werd, hetgeen een prach
tige gelegenheid was voor de
verbreiding van de vredesge-
dachlte. Den Bosch stond die
dagen in het teken van de
Vrede: de Burgemeester sprak
er over op het marktplein, de
kaarsenprocessie 's avonds betrok
alle inwoners in de bedoeling
van Pax Christi, Mgr. Mutsaerts
deed het Lof in de Sint Jan, de
Paters Hörhammer O.M.Cap.,
Smits van Waesberghe S.J., Hul
zenbosch O.E.S.A. spraken in 't
openbaar de pelgrims en toege
stroomde menigte toe.
Wanneer we deze tochten zien,
met hun karakter van bidden en
boetvaardigheid, van de vredes
boodschap brengen en verdieping
van de vredes-men'taliteit, in
eigen gedachten en in het open
bare leven, zullen wij ook Pax
Christi beter begrijpen, zoals
deze zich in ons land ontwikkelt.
hebben de ruggesteun nodig van
een geestelijk réveil: de gezind
heid van volkeren en enkelingen
moet vernieuwd worden, willen
wij de internationale vrede ver
dienen. Om dit te bereiken, zo
zegt de Pax Christi beweging,
moet het besef van medeverant
woordelijkheid in eigen kring
voor oorlog of vrede worden
gewekt. Daartoe is gebed nodig.
Gemeenschappelijk en persoon
lijk. En daarvoor is ook boete
nodig voor de zonden van ons
allen die de diepste oorzaak zijn
van alle oorlogen. De vrede van j
Christus moet doordringen in
het persoonlijk leven van pries
ters en gelovigen en in onze
verhoudingen in gezin en arbeid,
in het particuliere en openbare
leven. De vrede moet tot uit
drukking komen in de dingen
van alle dag.
De Pax Christi stelt zich in
dienst van de wereldvrede, maar
als een zuiver eeestcliike bewe-
eintr. Onder de leiding van de
hiërarchie, uit de bezieling van
het Evangelie en van uit een
nersoonliik doorle.efd Christen
dom wil zii de boodschap der
christeliikc broederschan leven
dig houden onder de volkeren.
De Nederlandse Pax Christi be
weging wil groeien in de sfeer
van herleving van het christeliik
bewustziin zoals dit zich thans
in de Kerk openbaart.
Aan de tochten van Pax Christi
namen personen deel van aller
lei leeftijden, van allerlei beroe
pen, van allerlei milieus, van
allerlei landen. Een uitdrukke
lijke voorwaarde om tot de Pax
Christi beweging te behoren is
deze deelname echter niet.
Vrienden van Pax Christi kun
nen zijn degenen die zich daar
toe opgeven bij het landelijk
secretariaat of het Diocesaan
comité en die op zich nemen:
a. te bidden voor de grote in
tenties van de Kerk onder alle
volkeren (denkt bijv. aan het
bidden voor de vervolgde chris
tenen in Tsjecho-Slowakije, waar
de Paus 28 October j.l. over
schreef) en zo mogelijk door
dagelijkse H. Mis en Communie;
b. de vrede van Christus te
brengen in de omgang met de
medemens;
c. de tegenslagen van het leven
in de geest van boete voor de
zonden van volkeren en enkelin
gen te dragen, aangevuld door
persoonlijke daden van verster
ving;
d. de werkzaamheden van de
comité's te steunen, ook door 'n
geldelijke bijdrage naar vermo
gen.
Wanneer het dan in de toe
komst zal voorkomen dat u een
oproep aantreft om deel te ne
men aan een of ander initiatief
van de Pax Christi beweging,
dan weet u reeds wat Pax Christi
is en wil. Want de verantwoor
delijke comité's zullen van tijd
tot tijd de vrienden van Pax
Christi aansporen tot gebed en
boete, vooral rond de grote fees
ten van Christus en Maria. Zij
zullen u uitnodigen deel te ne
men aan pelgrimstochten naar
Maria-oorden van uw Bisdom.
En ieder jaar zullen zij de in
ternationale bedevaart aankon
digen (om de 2 jaar naar Lour
des).
Pax Christi in Nederland staat
nog aan het begin van zijn ont
wikkeling. Maar omdat ieder van
ons in deze barre tijden het ver
langen naar vrede meer dan ooit
als een dagelijks heimwee voel't,
zal de Pax Christi beweging een
goede bodem vinden voor het
uitdragen van de grote vredes-
gedachten die belichaamd zijn in
het christendom. De katholieken
van Nederland, jongeren zowel
als ouderen, meisjes en jongens,
mannen en vrouwen, zullen die
roep moeten beantwoorden. Zij
allen zullen dan kunnen mede
werken aan het tot stand bren
gen van een groots werk, name
lijk het gestalte geven in men
sen van vlees en bloed van de
Vrede, als vrucht van gerechtig
heid en daadwerkelijke broeder
lijkheid. als enige reële basis
voor een wereldvrede.
JAN VAN DER PUTTEN.
CAIRO, (KNP) „De Moham
medaanse Broederschap zal le
vens en eigendommen van alle
vreemdelingen en niet-Egyptena-
ren tegen geweld beschermen.
De Pax Christi-beweging wil dan i zoals zij haar eigen levens en
zijn een kruistocht van gebed en
boete voor de vrede onder de
volken. De wereldvrede waar
alle mensen van goede wil naar
verlangen kan niet worden ge
boren ui't de overheersing van
één volk, ook niet uit de angst
voor oorlog, ook niet alleen uit
het werk der leidende figuren
in het politieke, diplomatieke, so
ciale en economische leven. Deze
Mijn hard t'$ Grieppoeders. Doos 47 ct.
,y,„'
PROGRAMMA
DONDERDAG 15 NOVEMBER
HILVERSUM 1. 402m.
7.00 KRO, 10-00 NCRV, 11-00 u.
KRO, 14.00—24.00 NCRV.
7.00 Nieuws; 7.15 Morgengebed
en liturgische kalender; 7.30 Zen
dersluiting; 9 00 Nieuws; 9,10 uur
Voor de huisvrouw; 9.30 Water
standen; 9.35 Gramofoon; 10.00 u.
Gewijde muziek; 10.30 Morgen
dienst; 11.00 Voor de zieken; 11.45
Gramofoon; 12.00 Angelus; 12-03
Lunchconcert; 12-55 u. Kalender;
13.00 Nieuws en katholiek nieuws
13.20 Omroeporkest; 13.40 Gramo
foon; 14.00 Promenade orkest en
solist; 14.45 Voor de vrouw; 15-15
Gramofoon; 15.30 Kamermuziek;
16.00Bijbellezing; 16-30 Zender
sluiting 18.00 Nieuws; 18.15 Voor
de jeugd; 18.40 „Op de stelling",
causerie; 18.50 Gramofoon; 19-05
Levensvragen van allerlei aard en
een pastoraal antwoord; 19.20 u.
Verzoekprogramma; 19.40 Radio
krant; 20.00 Nieuws en weerbe
richten; 20.10 Gevarieerd pro
gramma; 22.15 Buitenlands over
zicht; 22.35 Gramofoon; 22-45 uur
Avondoverdenking; 23.00 Nieuws
en SOS-berichten; 23.15 Hoorn en
piano; 23.3524-00 Gramofoon.
HILVERSUM 2. 298 m.
7 00—24.00 AVRO.
7.00 Nlieuws; 7.15 Oohtendgym;
7-30 Zendersluiting; 9.00 Nieuws;
9.10 Morgenwijding; 9.25 Gramo
foon; 9.30 De Groenteman; 9.35 u.
Gramofoon; 10.50 Voor dg kleu
ters; 11.00 Radioscoop; 11.45 „Van
de hak op de tak", causerie; 12-00
Orgel en viool; 12.25 „In 't spion
netje"; 12.30 Land- en tuinbouw-
med ©delingen; 12.33 u. Pianoduo;
12.50 Financieel overzicht; 13.00
Nieuws; 13.15 Mededelingen of
gramofoon; 13.20 Amusements
muziek; 13-55 „U kunt het gelo
ven of niet". 14.00 „Huis en we
reld: Lezende kinderen"; 14.45 u.
Gramofoon; 15.00 Voor de zieken
16.05 Hersengymnastiek; 16.30 u.
Zendersluiting; 18 00 Nieuws; 18.15
Voor de jeugd; 18.40 Gramofoon;
1852 AVRO-allerlei; 18.55 Voor
de kinderen; 19.00 u. Gesproken
brief uit Londen; 19.05 Militaire
causerie; 19.15 uur Orkestconcert;
19.40 Het Ronde Tafel Parlement
20-00 Nieuws; 20.05 Act. 20-15 u.
Radio Bhilharmonisch Orkest;
21.15 „Gevaarlijke Wittebroods-
dagcn", hoorspel; 22.45 Gramo
foon; 23.00 Nieuws; 23.15 Sport-
actualiteiten; 23.30—24 00 Metro-
pole orkest.
goederen z°u beschermen", aldus
verklaarde de nieuwe leider van
de Mohammedaanse Broederschap,
El Ilidaiby Bey.
Hij sprak deze verklaring uit
naar aanleiding van de onlangs
gehouden demonstraties, waarbij
Katholieke kerken werden ver
woest. Deze demonstraties, welke
naar aanleiding van het anti-En
gelse conflict waren ontstaan, na
men geleidelijk een veel ruimer
karakter aan. Zij strekken zich
niet alleen tot Britse eigendom
men uit, maar ook tot christelijke
kerken en scholen, en eindigden
met toejuichingen van Stalin, juist
tegenover de Internuntiatuur in
Cairo.
De Bey heeft met zijn verke
ring getracht de gemoederen tot
rust te brengen, niet alleen van
de buitenlanders, maar ook van
alle Christenen en Joden, zelfs
die van Egyptische origine zijn.
De Mohammedaanse Broeder
schap immers is de organisatie,
die de Waftpartij aan het bewind
heeft gebracht en in 1949 tenge
volge van haar fanatieke instel
ling door de regering van Nokra-
KOFFIEDIK VAN KAMERLEDEN
OPGEHAALD
PARIJS (K.N.P.). Binnen
kort zal het straatbeeld van Pa
rijs een bekende figuur verlie
zen, Ardent gaat de Lichtstad
verlaten. Jarenlang hebben de
Parijzenaars hem gekend als een
trouwe helper van de Kleine
Zusters van de Armen, waar
deze hun arbeid in dienst van de
liefdadigheid verrichtten. Thans
echter is hij oud en versleten,
daarom gaat hij zich nu terug
trekken.
Ardent is een paard, het paard
van de Parijse armen. Elke dag
van de afgelopen 20 jaar hebben
de Zusters hem voor hun kar
retje gespannen en met hem de
stad rondgereden, op zoek naar
voedsel voor de armen. Ardent
trok hen altijd het eerst naar
de Hallen, de enorme centrale
marktplaats van Parijs, waar de
Zusters tot in de kleinste hoeken
zochten naar overgebleven groen
ten. Van de Hallen ging het dan
naar de slagerswinkels, waar zij
kleine pakjes vlees in ontvangst
konden nemen, en daarna naar
de vergaderzaal van de Franse
volksvertegenwoordiging, de Ka
mer der Gedeputeerden.
De houder van de cantine, waar
de landsvertegenwoordigers tus
sen de vergaderingen door hun
verfrissingen gebruiken, bewaar
de namelijk altijd het koffiedik
van de vorige dag voor de bede
lende Zustertjes.
Ardent moet zich nu terug
trekken en de Parijse straten
zullen hem waarschijnlijk nim
mer meer zien. Want zelfs de
liefdadigheid van de Zusters
moest tenslotte met moderne
middelen gaan werken; in de
plaats van Ardent hebben zij
zich een truck gekocht.
shi Pasja werd verboden. Zij is 'n
typisch verschijnsel van het fana
tieke Mohammedanisme, erkent
slechts de leer van de Profeet en
tracht in alle Arabische landen
deze strenge leer onder een mili
taire dictatuur toe te passen. De
val van Nokrashi Pasja en de her
leving van de Waftoverheersing
heeft bij de Broederschap de hoop
doen ontstaan, dat haar doelein
den ook in de practijk van heden
verwezenlijkt zouden kunnen
worden. Zij telt momenteel en
kele honderdduizenden aanhan
gers in geheel Egypte en neemt
met de dag in sterkte en invloed
toe.
De verklaring van El Hidaiby
Bey echter heeft bij de Christe
nen in Egypte allerminst gerust
stellend gewerkt. Nog altijd ko
men er, ondanks het verbod van
de regering, demonstraties voor,
welke door onverantwoordelijke
elementen worden geleid.
Het feit, dat grote demonstra
ties ten gunste van de Sovjet-
Unie vóór de Russische Ambassa
de werden gehouden toont aan,
dat naast nationalistische elemen
ten cok de communisten van,de
gelegenheid gebruikmaken hun
slag te slaan gn het volk in com
munistische banen te leiden. Hun
haat valt steeds weer terug op de
Kerk.
CANADESE MILITAIREN
IN ROTTERDAM
LONDEN 13 Nov. (Reuter).
Meer dan 500 Canadese militai
ren bestemd voor indeling bij
de Nato-strijdmacht in Europa,
zullen 21 November in Rotter
dam aankomen. Naar verluidt
zullen de Canadezen door gene
raal Eisenhower worden verwel
komd. Men verwacht, dat de
gehele brigade van 5.500 man,
waarvan het genoemde detache
ment deel uitmaakt, tegen 13
December in haar geheel op
Europese bodem zal zijn aange
land.
De Canadezen zullen zich van
Rotterdam naar Hannover bege
ven.
FRANSEN KOPEN
PLOTSELING H. SCHRIFT
Oplaag van 50.000 in korte
rijd uitverkocht
PARIJS (KNP). Ter gelegen
heid van een tentoonstelling,
welke onder beschermheerschap
van de bisschop van Versailles
in deze voorstad van Parijs
wordt gehouden, en die tot doel
heeft de kennis van de H. Schrift
onder de Katholieken te vergro
ten, heeft men enkele cijfers ge
publiceerd over de belangstelling
der Franse Katholieken voor de
Bijbel. Een populaire Uitgave van
de H. Schrift welke in Lille is
uitgegeven onder directie van
Kardinaal Liénart, bisschop van
Lille, is binnen korte tijd reeds
in 50.000 exemplaren verkocht.
Dezer dagen is men begonnen
met de druk van nogmaals
50.000 exemplaren om aan de
grote vraag te kunnen voldoen.
HANDEL IN CLAIMS AKU.
AMSTERDAM, 13 Nov.
Vandaag had de Beurs weer een
nieuw aspect. De claims AKU
deden hun intrede. De bijzon
derheden uit de prospectus over
het bedrijf en de vooruitzichten
hebben algemeen een bevredi
gende indruk gemaakt. Men was
nu ook voldoende bekend met de
details van de uitgifte van con
verteerbare obligaties en het
aanbod aan aandeelhouders, zo
dat de AKU-hoek een rustiger
verloop had. De aandelen wer
den exclaim verhandeld en de
stemming viel bijzonder mee.
Voor claims werd betaald van
f 53.tot f 58.tegen een
theoretische waarde van circa
f 46.De aandelen deden 157
a 155. Er bleef de gehele middag
behoorlijk vraag in deze afdeling
heersen.
Zelfs Unilever liet zich door
de dreiging van een nieuwe
emissie niet afschrikken en ver
toonde een verrassende ontwik
keling. Vanmorgen nog verhan
deld op 186 (gisteren 193), werd
geopend op 188 en geleidelijk
gehandeld tot 194.
De Beurs is hierdoor weer
aardig opgeleefd. Totaal werd
gisteren in aandelen omgezet
voor 1 3/4 millioen gulden, waar
van Unilever f 140.000, AKU
f 137.000 en Olie f 71.000. Laatst
genoemde was vandaag kalm en
weinig veranderd, evenals Phi
lips, maar Cultures waren in
herstel van het gisteren geleden
verlies. Amsterdam Rubber lag
zelfs zeer vast in de markt. Deli
Mii. verbeterde drie procent.
De gehele Beurs scheen ietwat
geactiveerd en in Amsterdam
Rubber b.v. werd meer omgezet
dan in vele maanden het geval
geweest.
Tegen het sluiten van de markt
bleken winstnemingen de over
hand te krijgen. Er volgde al
thans een reactie. De aandelen
verlieten de markt op 153
Unilever daarentegen bleef goed
gehandhaafd, hoewel niet op het
hoogste punt. Ook de cultures
brokkelden een kleinigheid af.
Scheepvaartfondsen hadden een
onbelangrijke markt, evenals de
Amerikanen wegens het feit, dat
Wallstreet gisteren gesloten bleef.
kE veldwachter van
dorp was een bijzon
dere man. Hij was de vrien
delijkste en toch ook weer
de strengste man van heel 't
dorp. Had je kattekwaad
uitgehaald, dat Thijs niet
erg beviel, nou dan had je
geen goeie aan 'm! Maar
het kon ook wel gebeuren,
dat Thijs de veldwachter
plotseling in de lach schoot,
als hij een stelletje rakkers
voor zich had staan. Een
leuke poets, waar niemand
last van had, vond hij nooit
erg. „Als jullie mijn Droom-
dorpers maar geen ongeluk
ken bezorgen," „denk er om
jongens!" Bij die woorden
zwaaide hij met zijn stok en
rolde hij met zijn snor. Zijn
snor wipte eventjes wild
naar boven.
Ja die snor.... daar was
Thijs erg trots op. Niemand
in heel Droomdorp had er
zo een. Hij was groot en
dak, ja, hij hoorde eohit ibij
Thijs de veldwachter. Maar
zal ik je nu eens een ge
heimpje vertellen? Die
snor was niet edht! Thijs
plakte hem elke morgen op.
Van zich zelf had hij hele
maal geen snor, alleen maar
'n paar stekeltjes, die 't niet
halen konden bij zijn mooie
dikke kunstsnor. Omdat
Thijs vond, dat een veld
wachter een flinke snor no
dig had, deed hij zich elke
morgen die namaaksnor op.
Het was zo gebeurd hoor.
Eerst een schoteltje plaksel
halen, daar het bovenste
randje van de snor in do
pen, dit onder de neus vast-
duwen en klaar was Kees.
Even later stapte Thijs
krijgshaftig door het dorp
en iedereen, die hem voor
bij zag gaan, dacht trots:
„Het is toch maar een ech
te veldwachter, die wij heb
ben".
En nu dacht je zeker, dat
dat altijd zo zou blijven met
die snor .van Thijs?
Dat dacht hij zielf ook.
„Niemand die er achter
komt", zei hij bij ziclh zelf,
maar tja, het kan raar lo
pen in de wereld. Luister
maar.
dorp terug kon lopen om
zijn stok te halen, hadden
de mannen hem al beet. Ze
bonden hem vast op zijn
stoel, zijn eigen leunstoel,
maar Thijs was zo sterk,
dat hij telkens weer los
kwam. „Dan iets anders"
zei een van de mannen. Ze
smoesden even met elkaar
en toen. toen moest Thijs
de grootste vernedering on
dergaan van zijn leven. Wat
deden ze dan? Ze pakten
hem bij zijn mooie snor en
een zilveren theeservies in
een grote zak te pakken.
Toen er een naar buiten
sloop, zag hij plotseling,
dat het hele huis door
Droomdorpers omringd was.
Ze hadden grote lantaarns
bij zich. „Help help" riep
hij en meteen kwamen de
anaeren aansnellen. Toen
was het zaakje gauw opge
knapt. De drie mannen
gingen weer naar de wo
ning van de veldwachter,
maar deze keer om achter
slot en grendel te worden
gezet.
gemakkelijk huisjasje met
grote ruiten gekomen. Aan
zijn voeten had Thijs geen
zwarte laarzen, maar brui
ne pantoffels met een pom-
poentje. En in zijn handen
hield de veldwachter geen
stok, maar een klein pijp
je, waaruit de rookwolkjes
lustig kringelden. Ja het
was lekker bij de warme
kachel en zo fijn rustig. Je
kon je gewoon niet inden
ken, dart er wel eens wat ge
beurde in het mooie, vre
dige Droomdorp.
Tik tik, ineens werd er
op de deur geklopt. „Ze
ker moeder Martje van de
Bessenweg, die de klomp
van haar zoon komt halen"
mompelde de veldwachter.
Die rekel had zijn klomp in
het water gegooid, achter
een groep eenden aan. De
eenden waren luid snate
rend Weggevlogen en de
kwajongen had op één
klomp naar huis moeten
Thijs deed in gedachten
de deur open. „Haha, jou
moesten we net hebben"
riepen drie mannen. Voor
de veldwachter van Droom-
spijkerden die aan de leu
ning van zijn leunstoel vast.
Nu kan je niet meer weg
riepen de mannen, „hij zal
heus zijn snor niet uittrek
ken. Vooruit jongens, naar
het huis van de burgemees
ter".
Thijs zei niets, maar er
speelde al weer een lach om
zijn mond. „Ik zal mijn snor
heus niet uittrekken" zei hij
tevreden, „ik hoef hem er
alleen maar af te trekken.
En hulp. hij gaf een paar
flinke rukken met zijn
hoofd én daar hing de plak-
snor aan de spijkertjes in de
leunstoel te bengelen! ,Jk
ben vrij" lachte Thijs, maar
nu nog even wachten, tot
de dieven een eind verder
op zijn. Hij ging even in
zijn stoel zitten en stapte
toen naar buiten, gewapend
met zijn stok. Eerst liep hij
naar het huisje van de bu
ren, toen naar de buren van
de buren en zo steeds maar
verder. Tenslotte was er
een heel legertje van
Droomdorpers op de been
en dat ging ook naar het
huis van de burgemeester!
De dieven waren net bezig
nu een luid hoera
voor de veldwachter"
riep de burgemeester, die
met zijn slaapmuts op was
meegegaan. Thijs moest
midden in een kring slaan
en toen zagen de Droom-
dorpers pas, dat ihij hele
maal geen snor had! „Hé
kijk nou eens, wat zullen
we nu hebben?" riepen ze
allemaal door eikaar. 7- js
was wel een beetje van zijn
stuk gebracht. „Ja kijk
eens" zei hij, „die snor hè,
die was eigenlijk niet echt
hè, die was aangeplakt,
maar dat is juist de redding
van mij en van heel
Droomdorp geweest". Hij
vertelde het verhaal van de
snor en de leunstoel en toen
hij klaar was, klapten alle
dorpelingen in de handen.
„Hiep hiep hoera voor
Thijs en zijn snor" riepen
ze luid, „hiep hiep hoera!"
Thijs lachte overgelukkig
en onder toejuichingen van
alle Droomdorpers deed hij
zijns nor weer plechtig op.
„Zo zal het altijd blijven"
zei de burgemeester en ja
zo bleef het ook. Al wist
iedereen, dat die snor niet
echt was, Thijs droeg hem
todh en niemand vond het
gek. ,_Een snor hoort 'bij
een veldwachter" vonden de
mensen, „en zeker bij een
veldwachter als onze
Thijsr'
(Van onze correspondent)
ANTWERPEN Een onbehaag
lijk gevoel heeft zich reeds sinds
efnge maanden meester gemaakt
van iedere sinjoor, die regelmatig
zijn promenade langs de Ant
werpse haven maakt. Fluisterend
wordt er gewezen op de geheim
zinnige manoeuvres van 'n Rus
sisch schip, dat al geruime tijd
op de rede voor anker ligt, en
waarvan de kapitein maar geen
aanstalte schijnt te maken om de
reis te vervolgen. Wandelaars
wijzen elkaar op de belangrijke
vrachten, welke met bestemming
voor landen achter het IJzeren
Gordijn worden geladen, en men
vraagt zich af, of dé autoriteiten
hiermee wel op de hoogte zijn.
Daarbij is nu nog de raadsel
achtige affaire gekomen van een
villa in het nabijgelegen dorp
Kapellen aan de weg naar Ber
gen op Zoom. De bemanning van
't geheimzinnige Russische schip
zou hier in de strengste afzonde
ring verblijven, en onder bewa
king van en naar de boot worden
gevoerd.
De gevoelens der "Antwerpenaren
worden het best gekenmerkt als
onrust, men vertrouwt de ver
klaringen niet der havenautori
teiten, die reparatiewerkzaamhe
den opgeven als oorzaak van het
langdurig verblijf van het schip
I de haven. Geen enkele boot
vergt zoveel tijd voor een repara
tie, welke kennelijk niet van ern
stige aard is. In dat geval zou 't
schip immers naar een der dok
ken gesleept zijn. En het is be
grijpelijk, dat er vermoedens uit
gaan naar spionnage. Die Rus
sen vertoeven niet vanwege een
reparatie in Antwerpen, zegt men.
Het zijn spionnen, die van hun
verblijf in België gebruik maken
om allerlei inlichtingen te verza
melen, daarom mogen zij ook niet
met de bevolking in aanraking
komen, want een loslippigheid
van een der zeelieden zou wel
licht ingrijpen van de justitie
veroorzaken. Aldus de redene
ring der Antwerpenaren, die
daarbij wijzen op de ontdekking
van ^pionnen in Nederland, en
die daarenboven maar niet kun
nen begrijpen, dat aanzienlijke
hoeveelheden -van allerlei goede
ren verzonden worden naar lan
den, waarmee normale handel
practisch niet mogelijk is.
Er is immers al eens een affai
re geweest inzake wapenverzen
ding naar communistisch China,
en men vreest, dat bepaalde Bel
gische industrieën nog steeds een
levendige handel drijven met
Rusland of zijn satelüetlanden, 'n
handel in goederen, welke voor
de communisten van groot be
lang zijn.
Er moge van deze geruchten
een en ander kloppen, het ver
haal over de geheimzinnige villa
welke temidden van een park
vlak langs de spoorlijn Antwer
penRoosendaal in de kom van
het dorp Kapellen is gelegen,
blijkt overdreven te zijn. En ook
de bewering, dat een der Russen
ontsnapt zou zijn en dat daarop
de gezamenlijke scheepsbeman
ning naar een ander gebouw zou
zijn overgebracht, klopt niet hele
maal met de werkelijkheid.
De bewuste villa immers wordt
reeds meer dan twee jaar door
een Russische soheepvaartonder-
neming gehuurd. Telkens wan
neer een schip van deze maat
schappij in Antwerpen vertoeft
voor reparatiewerk wordt de be
manning om de verbliijfkosten te
drukken, hier ondergebracht. Van
een streng bewaakt gebouw,
waarin niemand zou kunnen bin
nendringen is echter geen sprake,
laat staan van een „ijzeren gor
dijn", dat rond het buitenverblijf
zou zijn bevestigd. Kinderen uit
de buurt spelen regelmatig in 't
park en de winkelier uit Kapel
len brengt persoonlijk de bestel
lingen der Russen thuis. De zee
lieden zelf, die elke avond per
bus naar de villa worden gebracht
wandelen herhaaldelijk door het
dorp, bezoeken de café's en bios
copen, leren fietsen en nodigen
Kapellenaars, die zij in een her
berg hebben leren kennen uit
voor hun maaltijden.
Het enige opmerkelijke is wel
licht, dat de Russen weinig pra
ten met de Belgen. In Kapellen
verbaast men zich daarover niet,
want onder de scheepsbeman
ning is slechts zelden iemand, die
een andere taal machtig is buiten
het Russisch.
Het verdwijnen van een der
schepelingen, de 28-jarige Iwan
Joerokovski, wordt in het dorp
niet in verband gebracht met
spionnaige. Men vermoedt veel
eerder, dat het een doorgewone
liefdesaffaire betreft, omdat het
al eerder was voorgekomen, dat
een dor Russen connecties aan
knoopte met een of ander meisje
uit de buurt.
Zo gezien zouden de mysterieu
ze geruchten dus sterk overdre
ven zijn. Een feit blijft intussen,
dat het Russische schip, dat mo
menteel te Antwerpen ligt, daar
ongewoon lang voor anker blijft
en deze feiten zijn, ondanks de
geruststellende berichten uit Ka
pellen, niet bij machte om de Ant
werpenaren van hun onbehaaglijk
gevoel te bevrijden.
Alioth Pt. Alegre/R'dam 13
Rio Grande verw.: Altair R'dam/
Pt. Alegre 12 v. Las Palmas/Re
cife; Baarn Chili/A'dam 12 v.
Cristobal/Willemstad; Blijdendijk
13 v. R'dam te New York verw.;
Ceram R'dam/Calcutta 13 Madras
verw.; Cronenburgh Bilbao/R'dam
p. 12 Ouessant; Elmina W. Afrika
A'dam 12 v. Dakar/Le Havre;
Hersilia 12 v. Antw. te A'dam,
Japara Krl Tj. Priok/R'dam 12 v.
Padang/Belawan; Lekkerkerk
Calcutta/R'dam 12 v. Calcutta/
Madras; Loppersum R'dam/Piom-
bino p. 12 vm Finisterre; Mapia
A'dam/Indonesië 12 v. Marseille/
Genua; Meliskerk A'dam/O. Afri
ka 12 v. P. Elizabeth/East Lon
den; Modjokerto R'dam/Balik
Papan 12 v. Southampton/Lissa-
bon; Oranje A'dam/Tj. Priok 13
vm te Singapore; Polyphemus
A'dam/Indonesië 13 Pladju verw.
Rajda A'dam/Balik Papan vertr.
13 vm v. Aden/Belawan; Stad
Alkmaar New Orleans/R'dam p.
12 nm Ouessant- Tabian Tj. Priok
A'dam 12 v. Belawan/Colombo;
Tawali New York/Calcutta 12 v.
Bombay/Madras; Volendam 12
nm te R'dam v. Halifax.
FEUILLETON
68.
Het waren aardige kinderen
vol hooggespannen verwachtin
gen voor die gewichtige leervak
ken. Latijn en Grieks, maar Het
ty begreep, dat het een moeilijke
opgave was om daarin les te ge
ven zonder leerboekje. Ze zaten
met gekruiste benen op de grond
en hadden voor het schrijven een
stuk karton op hun knieën ge
legd. Naast hen hoorden ze de
kleintjes spellen. Uit de barak
klonken zachte vrouwenstemmen-
Even luisterde Hetty naar 't lok
kend gefluit van een koetilan. Ze
keek hoe de vogel met één slag
van zijn slanke vleugels over het
gedek scheerde, de vrijheid in.
Toen zag ze de afwachtende ge
zichten van de kinderen en ging
ze Verder met de les.
Veel eerder dan ze verwacht
had, was het twaalf uur. Ze gaf
de kinderen werk op om 's mid
dags te leren en ging met mevr.
van Heijnsbergen naar de barak
om haar etenspannetje te halen.
In een lange rij trokken de vrou
wen naar de keuken, waar ieder
'n schep kleefrijst met wat brui
ne saus kreeg.
Toen Hetty na de maaltijd met
haar moeder naar haar kamertje
ging voor de gebruikelijke mid
dagrust, vond ze daar twee mooie
saoevruchten op het bed. ,,'n Ge
schenk van één van je leerlingen"
veronderstelde mevrouw Verha
gen-
„Of van mevrouw van Heijns
bergen", meende Hetty. „Ik zal 't
haar straks vragen".
Om drie uur begon de middag
schooltijd en hielp ze Engelse en
Franse les geven aan de oudere
meisjes, die in Batavia de HBS
hadden gevolgd. Ze had het zo
druk, dat ze geen tijd vond om
mevrouw van Heijnsbergen te
vragen over de saoes. Pas bij de
avoncithee kreeg ze' hiervoor ge
legenheid. Maar de ander keek
haar verbaasd aan. „Saoes? Kind,
hoe zou ik daaraan moeten ko
men? Als je veel geld hebt, dan
kan ie van de Jappen een paar
dieroeks kopen, of limaus, maar
saoes Je moet gedroomd hebben!"
„Ze waren er heus, want we
hebben ze opgegeten", bevestig
de Hetty. „Ik heb er niet aan ge
dacht dat ze hier zo zeldzaam wa
ren, anders had ik er natuurlijk
een voor u bewaard. Ik denk dat
ze van een leerling komen".
Mevrouw van Heijnsbergen
schudde het hoofd. „Er is hier
niemand, die kans ziet om aan
saoes te komen. Ik snap er niets
van".
Maar de volgende middag la
gen er vier pisangs en mevrouw
van Heijnsbergen beweerde, dat
die hier even zeldzaam waren als
saoes.
Hetty wist er geen verklaring
voor. Ze gaf twee bananen aan
mevrouw Van Heijnsbergen en
die maakte er weer een moeder
gelukkig mee, die met een zieke
baby tobde. Natuurlijk ging het
kabar angin van de uit de lucht
gevallen vruchten het gehele
kamp door en Hetty was plotse
ling het voorwerp der algemene
nieuwsgierigheid.
„Ik geloof, dat u ze zelf hebt
meegebracht en ons maar wat
op de mouw speldt", lachte eén
van Hetty's leerlingen.
„En ik denk, dat u een stille
aanbidder hebt, die niet vol
doende bij stem is om u een se
renade te brengen en die zijn
liefde daarom maar met vruch
ten bewijst", proestte een bak
vis.
„Misschien stuurt een vriend
buiten het kamp ze en heeft hij
een Jap omgekocht om ze te be
zorgen zei mevrouw Boersma
peinzend en ze waren het er
over eens, dat zoiets het meest
waarschijnlijk was. Maar de
nieuwsgierigheid bleef.
De dag daarop lagen er een
paar grote mangga's en daarna
waren het weer pisangs.
Ditmaal wilde Hetty er één
aan haar moeder geven en de die ene pisang aan Henk geven,
andere drie aan mevrouw Van Dan doen we er toch twee men-
Heijnsbergen, maar die wilde ersen een plezier mee. Ik heb zo'n
maar twee aannemen. medelijden met z'n moeder".
„Ze zijn voor jullie bedoeld en I Hetty knikte. Ze had pas keh-
ik ben al heel blij, als ik er nis gemaakt met Henk Verkerk,
maar kort in Indië. Anderhalf
jaar getrouwd en nu met haar
baby in een kamp. Als je haar
dankbaarheid had gezien voor
die pisangs, dan was je er van
overtuigd geweest, dat ze ner
gens beter aan besteed konden
zijn".
Hetty stak haar de drie bana
nen toe. „Ik ben er van over
tuigd en daarom wil ik ze ook
niet zelf opeten. Geeft u ze haar
maar alle drie, of neemt u er
één zelf, of geeft u die aan een
ander, die het nodig heeft. Ik
ben pas hier en ik heb het 't
minst nodig van allemaal."
Mevrouw Van Heijnsbergen
streek over haar blonde haren.
„Je bent een schat en ik mag
het niet weigeren. We zullen
twee krijg1
„U eet ze niet eens zelf op. Ik
weet dat u ze aan mevrouw
Bradley hebt gegeven voor haar
baby", antwoordde Hetty.
„Natuurlijk geef ik ze aan een
ander, als die ze meer nodig
heeft dan ik, maar daarom kan
ik toch tvel blij zijn ze te krijgen.
Ik heb zo'n medelijden met dat
Engelse vrouwtje. Ze was nog
de blinde jongen, wiens vader in
de eerste oorlogsdagen was ge
sneuveld en die hier met zijn
moeder was geïnterneerd. Alle
liefde voor haar man had deze
moeder op de enige zoon over
gebracht en ontroerend was het
geduld, waarmede ze hem uren
voorlas, of naast hem zat en de
mensen beschreef, met wie hij in
aanraking kwam. Wordt vervolgd
HOORN 1
van de Hoort
niet zeggen,
markt Het v
men ditmaal
ook meer kal
weer van zie]
thuis, tenzij 1
beste dieren
kwam het er
geen juiste ir
De ihandel w
dag, uitgespro
voer was, zon<
gend, maar
schitterend. Er
der dieren aai
had verwaaht,
en klauwzeerd
zen werden oi
digbaden prac
de slachtwaard
De aanvoer
van de mankt
357 gieren, teg
jaar.
De handel w.
zeiden, stug.
De prijzen vo,
lagen tussen f 1
pinken tussen f
stieren deden f
gezochte exem
hoger.
De uitslag v
ring volgt hierc
Rubriek 1
31 Dec. 1950 of
2A Coba's Reek
denes te Sijbek
Adema 2, Wee
H.H. Waard; E
Marie's Constan
te O.-Blokker;
Zuideind, J. Di
hout.
Rubriek 2 stii
Jan. 1951:
2A Fran'klin 14,
gerbrug. E.V. i
C. Wjjidenes te
Rubriek 3, i
2A Nora's Adem
Hoogwoud; 2B
Koonman, Hoogi
ties Adema 18,
Zwaagdijk; 3B
Dijk, Wed. J. s<
dijk; 3C Wilheln
J. .Wiering te H
Trijntjes Adema
-te Zwaagdijk; E.
2, N.J. van Berl
Rubriek 4, 12-
1. Wim, J. Kooi
2A Ceres van 't
ker te Schellij
Kuperus, J. C
Waard: 3 A Fr
Gebr. Wagenaar,
3B Hooglander 4
te Barsingerhorn
d. Stroeh'oeve,
Hippolytusthoef;
429, W. v-d. Ooo
horn.
Rubriek 5, 20-
2A Muis Adema
te West woud; 2
Diepen te Hoogi
Adema B, P. Tl
Hoogwoud; 3B
Nieuwboxhoeve,
Akersloot; E.V.
water, P. Deken
E.V. Adema 14 v
Hopelijk kunt
met de borst vo
reeds in de vert<
dus regen voorsp
balprogramma
beperkte in J
creëren, die zo u
was, die tot de af
We hebben gebof
bleef de kans om
nemer, ge hebt oc
taat was een hoog
vijf dus, voor twe
vieren, beduidend
behaalden. Alleer
dag. Maar laten
uitslag.
Eerste prijs: J. B
Tweede prijs: H.
Drie derde prijzen
J. BOS, Koep
buurt 15, Alki
hoof.
De opgave voor di
Naam:
Adres:
Woonplaats:
1. Achter de narr
volgens Uw n
2. Oplossingen re
moeten als bri
plakken en op
daarmee bespa
3. Oplossingen mi
van dit biad zij
ELKE WOENSD
DE NIEDWE „l
Voor elke goed
Voor het juist voo
de goede cijfers ki
tueel door het lot
schikbaar gesteld:
Er wordt over
dentie gevoerd.