PAX CHRISTI in Nederland Demonstraties in Egypte tegen katholieken gericht RADIO Geheimzinnige affaire in de Antwerpse haven BANDJIR OVER JAVA WIE H Sfiei Op een avond, toen het iheel stil en donker was in Droomdorp, zat Thijs de veldwachter rustig in zijn gezellige huisje. Je kende hem gewoon niet meer terug. Het zware uni form was uitgedaan en in plaats daarvoor was een Het l n «3ÜSEP? Armen van Parijs verliezen „Ardent" REURSOVERZICHT DE DE SNOR VAN DE VELDWACHTER ,E*< Russische spionnen of niet? Scheepsberichten door Leo Broeksmit 1. Helder-/ 2. Stormvoj 3. 2.A.P.-R 4. M.F.C.-S 5. Vios-S.R eerste prijs tweede prijs en drie Driiz PAGINA 4 WOENSDAG 14 NOVEMBER 1951 OP HET PAX CHRIST! CONGRES in de Paasweek van 1948 in Kevelaer waren, zoals gezegd in ons vorige artikel, ook enige Nederlanders aanwezig (Katholiek Genootschap voor Geestelijke Vernieuwing, Caritas, Missie, Tochtgenoten van Sint Frans). Mgr. Lenunens hield er een toespraak. Al spoedig daarna ontstond een voorlopig werkcomité van enkele Tochtgenoten van Sint Frans, die gegrepen waren door de vredesgedachte en die op zich namen de eerste deelname te organiseren van Nederlanders aan de Pax Chrisü Bedevaart naar Lourdes. Een honderdvijftig pelgrims aanvaardden de reis naar Lourdes, waar in totaal 10.000 mensen bijeenkwamen. Na deze krachtproef met veel improvisaties en uiteraard veel onvolkomenheden, verwierf Pax Christi al spoedig een breder belangstelling en ontstonden er mogelijkheden voor de uitgroei in Nederland. Intussen had de beweging zich meer in het bij zonder qua leiding geconcentreerd rondom enkele personen uit do cerende en studerende kringen van onze Nijmeegse Universiteit en daar ontstond dan ook een centraal secretariaat (Sterre- schansweg 79.) En wanneer ik dan mag wij zen op enkele bijzondere gebeur tenissen in het leven van Pax Christi in Nederland dan breng ik in herinnering de massale deelname aan de bedevaart naar Roermond in 1950. Van heinde en ver. uit vele plaatsen en uit tal van landen waren de pelgrims toegestroomd en verschillende hadden dit gedaan door een voettocht van enkele dagen. In onderlinge bespreking van een vooraf bepaald thema, door aan vaarding van alle tegenslagen onderweg in de geest van boet vaardigheid en offer, bereidde zij zich voor op de vredes-bij- eenkomst in Roermond, waar Pater Lombard! e,en menigte van tienduizenden toesprak. En in de Septemberdagen van dit jaar- is er 'n grote ontmoeting geweest van Pax Christi in Den Bosch, eveneens voorbereid door een pelgrimage van verschillende kanten naar de Zoete Lieve Vrouw. De avond werd door de pelgrims doorgebracht in de huizen van de gastvrije bewo ners van de plaatsen waar over nacht werd, hetgeen een prach tige gelegenheid was voor de verbreiding van de vredesge- dachlte. Den Bosch stond die dagen in het teken van de Vrede: de Burgemeester sprak er over op het marktplein, de kaarsenprocessie 's avonds betrok alle inwoners in de bedoeling van Pax Christi, Mgr. Mutsaerts deed het Lof in de Sint Jan, de Paters Hörhammer O.M.Cap., Smits van Waesberghe S.J., Hul zenbosch O.E.S.A. spraken in 't openbaar de pelgrims en toege stroomde menigte toe. Wanneer we deze tochten zien, met hun karakter van bidden en boetvaardigheid, van de vredes boodschap brengen en verdieping van de vredes-men'taliteit, in eigen gedachten en in het open bare leven, zullen wij ook Pax Christi beter begrijpen, zoals deze zich in ons land ontwikkelt. hebben de ruggesteun nodig van een geestelijk réveil: de gezind heid van volkeren en enkelingen moet vernieuwd worden, willen wij de internationale vrede ver dienen. Om dit te bereiken, zo zegt de Pax Christi beweging, moet het besef van medeverant woordelijkheid in eigen kring voor oorlog of vrede worden gewekt. Daartoe is gebed nodig. Gemeenschappelijk en persoon lijk. En daarvoor is ook boete nodig voor de zonden van ons allen die de diepste oorzaak zijn van alle oorlogen. De vrede van j Christus moet doordringen in het persoonlijk leven van pries ters en gelovigen en in onze verhoudingen in gezin en arbeid, in het particuliere en openbare leven. De vrede moet tot uit drukking komen in de dingen van alle dag. De Pax Christi stelt zich in dienst van de wereldvrede, maar als een zuiver eeestcliike bewe- eintr. Onder de leiding van de hiërarchie, uit de bezieling van het Evangelie en van uit een nersoonliik doorle.efd Christen dom wil zii de boodschap der christeliikc broederschan leven dig houden onder de volkeren. De Nederlandse Pax Christi be weging wil groeien in de sfeer van herleving van het christeliik bewustziin zoals dit zich thans in de Kerk openbaart. Aan de tochten van Pax Christi namen personen deel van aller lei leeftijden, van allerlei beroe pen, van allerlei milieus, van allerlei landen. Een uitdrukke lijke voorwaarde om tot de Pax Christi beweging te behoren is deze deelname echter niet. Vrienden van Pax Christi kun nen zijn degenen die zich daar toe opgeven bij het landelijk secretariaat of het Diocesaan comité en die op zich nemen: a. te bidden voor de grote in tenties van de Kerk onder alle volkeren (denkt bijv. aan het bidden voor de vervolgde chris tenen in Tsjecho-Slowakije, waar de Paus 28 October j.l. over schreef) en zo mogelijk door dagelijkse H. Mis en Communie; b. de vrede van Christus te brengen in de omgang met de medemens; c. de tegenslagen van het leven in de geest van boete voor de zonden van volkeren en enkelin gen te dragen, aangevuld door persoonlijke daden van verster ving; d. de werkzaamheden van de comité's te steunen, ook door 'n geldelijke bijdrage naar vermo gen. Wanneer het dan in de toe komst zal voorkomen dat u een oproep aantreft om deel te ne men aan een of ander initiatief van de Pax Christi beweging, dan weet u reeds wat Pax Christi is en wil. Want de verantwoor delijke comité's zullen van tijd tot tijd de vrienden van Pax Christi aansporen tot gebed en boete, vooral rond de grote fees ten van Christus en Maria. Zij zullen u uitnodigen deel te ne men aan pelgrimstochten naar Maria-oorden van uw Bisdom. En ieder jaar zullen zij de in ternationale bedevaart aankon digen (om de 2 jaar naar Lour des). Pax Christi in Nederland staat nog aan het begin van zijn ont wikkeling. Maar omdat ieder van ons in deze barre tijden het ver langen naar vrede meer dan ooit als een dagelijks heimwee voel't, zal de Pax Christi beweging een goede bodem vinden voor het uitdragen van de grote vredes- gedachten die belichaamd zijn in het christendom. De katholieken van Nederland, jongeren zowel als ouderen, meisjes en jongens, mannen en vrouwen, zullen die roep moeten beantwoorden. Zij allen zullen dan kunnen mede werken aan het tot stand bren gen van een groots werk, name lijk het gestalte geven in men sen van vlees en bloed van de Vrede, als vrucht van gerechtig heid en daadwerkelijke broeder lijkheid. als enige reële basis voor een wereldvrede. JAN VAN DER PUTTEN. CAIRO, (KNP) „De Moham medaanse Broederschap zal le vens en eigendommen van alle vreemdelingen en niet-Egyptena- ren tegen geweld beschermen. De Pax Christi-beweging wil dan i zoals zij haar eigen levens en zijn een kruistocht van gebed en boete voor de vrede onder de volken. De wereldvrede waar alle mensen van goede wil naar verlangen kan niet worden ge boren ui't de overheersing van één volk, ook niet uit de angst voor oorlog, ook niet alleen uit het werk der leidende figuren in het politieke, diplomatieke, so ciale en economische leven. Deze Mijn hard t'$ Grieppoeders. Doos 47 ct. ,y,„' PROGRAMMA DONDERDAG 15 NOVEMBER HILVERSUM 1. 402m. 7.00 KRO, 10-00 NCRV, 11-00 u. KRO, 14.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws; 7.15 Morgengebed en liturgische kalender; 7.30 Zen dersluiting; 9 00 Nieuws; 9,10 uur Voor de huisvrouw; 9.30 Water standen; 9.35 Gramofoon; 10.00 u. Gewijde muziek; 10.30 Morgen dienst; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gramofoon; 12.00 Angelus; 12-03 Lunchconcert; 12-55 u. Kalender; 13.00 Nieuws en katholiek nieuws 13.20 Omroeporkest; 13.40 Gramo foon; 14.00 Promenade orkest en solist; 14.45 Voor de vrouw; 15-15 Gramofoon; 15.30 Kamermuziek; 16.00Bijbellezing; 16-30 Zender sluiting 18.00 Nieuws; 18.15 Voor de jeugd; 18.40 „Op de stelling", causerie; 18.50 Gramofoon; 19-05 Levensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord; 19.20 u. Verzoekprogramma; 19.40 Radio krant; 20.00 Nieuws en weerbe richten; 20.10 Gevarieerd pro gramma; 22.15 Buitenlands over zicht; 22.35 Gramofoon; 22-45 uur Avondoverdenking; 23.00 Nieuws en SOS-berichten; 23.15 Hoorn en piano; 23.3524-00 Gramofoon. HILVERSUM 2. 298 m. 7 00—24.00 AVRO. 7.00 Nlieuws; 7.15 Oohtendgym; 7-30 Zendersluiting; 9.00 Nieuws; 9.10 Morgenwijding; 9.25 Gramo foon; 9.30 De Groenteman; 9.35 u. Gramofoon; 10.50 Voor dg kleu ters; 11.00 Radioscoop; 11.45 „Van de hak op de tak", causerie; 12-00 Orgel en viool; 12.25 „In 't spion netje"; 12.30 Land- en tuinbouw- med ©delingen; 12.33 u. Pianoduo; 12.50 Financieel overzicht; 13.00 Nieuws; 13.15 Mededelingen of gramofoon; 13.20 Amusements muziek; 13-55 „U kunt het gelo ven of niet". 14.00 „Huis en we reld: Lezende kinderen"; 14.45 u. Gramofoon; 15.00 Voor de zieken 16.05 Hersengymnastiek; 16.30 u. Zendersluiting; 18 00 Nieuws; 18.15 Voor de jeugd; 18.40 Gramofoon; 1852 AVRO-allerlei; 18.55 Voor de kinderen; 19.00 u. Gesproken brief uit Londen; 19.05 Militaire causerie; 19.15 uur Orkestconcert; 19.40 Het Ronde Tafel Parlement 20-00 Nieuws; 20.05 Act. 20-15 u. Radio Bhilharmonisch Orkest; 21.15 „Gevaarlijke Wittebroods- dagcn", hoorspel; 22.45 Gramo foon; 23.00 Nieuws; 23.15 Sport- actualiteiten; 23.30—24 00 Metro- pole orkest. goederen z°u beschermen", aldus verklaarde de nieuwe leider van de Mohammedaanse Broederschap, El Ilidaiby Bey. Hij sprak deze verklaring uit naar aanleiding van de onlangs gehouden demonstraties, waarbij Katholieke kerken werden ver woest. Deze demonstraties, welke naar aanleiding van het anti-En gelse conflict waren ontstaan, na men geleidelijk een veel ruimer karakter aan. Zij strekken zich niet alleen tot Britse eigendom men uit, maar ook tot christelijke kerken en scholen, en eindigden met toejuichingen van Stalin, juist tegenover de Internuntiatuur in Cairo. De Bey heeft met zijn verke ring getracht de gemoederen tot rust te brengen, niet alleen van de buitenlanders, maar ook van alle Christenen en Joden, zelfs die van Egyptische origine zijn. De Mohammedaanse Broeder schap immers is de organisatie, die de Waftpartij aan het bewind heeft gebracht en in 1949 tenge volge van haar fanatieke instel ling door de regering van Nokra- KOFFIEDIK VAN KAMERLEDEN OPGEHAALD PARIJS (K.N.P.). Binnen kort zal het straatbeeld van Pa rijs een bekende figuur verlie zen, Ardent gaat de Lichtstad verlaten. Jarenlang hebben de Parijzenaars hem gekend als een trouwe helper van de Kleine Zusters van de Armen, waar deze hun arbeid in dienst van de liefdadigheid verrichtten. Thans echter is hij oud en versleten, daarom gaat hij zich nu terug trekken. Ardent is een paard, het paard van de Parijse armen. Elke dag van de afgelopen 20 jaar hebben de Zusters hem voor hun kar retje gespannen en met hem de stad rondgereden, op zoek naar voedsel voor de armen. Ardent trok hen altijd het eerst naar de Hallen, de enorme centrale marktplaats van Parijs, waar de Zusters tot in de kleinste hoeken zochten naar overgebleven groen ten. Van de Hallen ging het dan naar de slagerswinkels, waar zij kleine pakjes vlees in ontvangst konden nemen, en daarna naar de vergaderzaal van de Franse volksvertegenwoordiging, de Ka mer der Gedeputeerden. De houder van de cantine, waar de landsvertegenwoordigers tus sen de vergaderingen door hun verfrissingen gebruiken, bewaar de namelijk altijd het koffiedik van de vorige dag voor de bede lende Zustertjes. Ardent moet zich nu terug trekken en de Parijse straten zullen hem waarschijnlijk nim mer meer zien. Want zelfs de liefdadigheid van de Zusters moest tenslotte met moderne middelen gaan werken; in de plaats van Ardent hebben zij zich een truck gekocht. shi Pasja werd verboden. Zij is 'n typisch verschijnsel van het fana tieke Mohammedanisme, erkent slechts de leer van de Profeet en tracht in alle Arabische landen deze strenge leer onder een mili taire dictatuur toe te passen. De val van Nokrashi Pasja en de her leving van de Waftoverheersing heeft bij de Broederschap de hoop doen ontstaan, dat haar doelein den ook in de practijk van heden verwezenlijkt zouden kunnen worden. Zij telt momenteel en kele honderdduizenden aanhan gers in geheel Egypte en neemt met de dag in sterkte en invloed toe. De verklaring van El Hidaiby Bey echter heeft bij de Christe nen in Egypte allerminst gerust stellend gewerkt. Nog altijd ko men er, ondanks het verbod van de regering, demonstraties voor, welke door onverantwoordelijke elementen worden geleid. Het feit, dat grote demonstra ties ten gunste van de Sovjet- Unie vóór de Russische Ambassa de werden gehouden toont aan, dat naast nationalistische elemen ten cok de communisten van,de gelegenheid gebruikmaken hun slag te slaan gn het volk in com munistische banen te leiden. Hun haat valt steeds weer terug op de Kerk. CANADESE MILITAIREN IN ROTTERDAM LONDEN 13 Nov. (Reuter). Meer dan 500 Canadese militai ren bestemd voor indeling bij de Nato-strijdmacht in Europa, zullen 21 November in Rotter dam aankomen. Naar verluidt zullen de Canadezen door gene raal Eisenhower worden verwel komd. Men verwacht, dat de gehele brigade van 5.500 man, waarvan het genoemde detache ment deel uitmaakt, tegen 13 December in haar geheel op Europese bodem zal zijn aange land. De Canadezen zullen zich van Rotterdam naar Hannover bege ven. FRANSEN KOPEN PLOTSELING H. SCHRIFT Oplaag van 50.000 in korte rijd uitverkocht PARIJS (KNP). Ter gelegen heid van een tentoonstelling, welke onder beschermheerschap van de bisschop van Versailles in deze voorstad van Parijs wordt gehouden, en die tot doel heeft de kennis van de H. Schrift onder de Katholieken te vergro ten, heeft men enkele cijfers ge publiceerd over de belangstelling der Franse Katholieken voor de Bijbel. Een populaire Uitgave van de H. Schrift welke in Lille is uitgegeven onder directie van Kardinaal Liénart, bisschop van Lille, is binnen korte tijd reeds in 50.000 exemplaren verkocht. Dezer dagen is men begonnen met de druk van nogmaals 50.000 exemplaren om aan de grote vraag te kunnen voldoen. HANDEL IN CLAIMS AKU. AMSTERDAM, 13 Nov. Vandaag had de Beurs weer een nieuw aspect. De claims AKU deden hun intrede. De bijzon derheden uit de prospectus over het bedrijf en de vooruitzichten hebben algemeen een bevredi gende indruk gemaakt. Men was nu ook voldoende bekend met de details van de uitgifte van con verteerbare obligaties en het aanbod aan aandeelhouders, zo dat de AKU-hoek een rustiger verloop had. De aandelen wer den exclaim verhandeld en de stemming viel bijzonder mee. Voor claims werd betaald van f 53.tot f 58.tegen een theoretische waarde van circa f 46.De aandelen deden 157 a 155. Er bleef de gehele middag behoorlijk vraag in deze afdeling heersen. Zelfs Unilever liet zich door de dreiging van een nieuwe emissie niet afschrikken en ver toonde een verrassende ontwik keling. Vanmorgen nog verhan deld op 186 (gisteren 193), werd geopend op 188 en geleidelijk gehandeld tot 194. De Beurs is hierdoor weer aardig opgeleefd. Totaal werd gisteren in aandelen omgezet voor 1 3/4 millioen gulden, waar van Unilever f 140.000, AKU f 137.000 en Olie f 71.000. Laatst genoemde was vandaag kalm en weinig veranderd, evenals Phi lips, maar Cultures waren in herstel van het gisteren geleden verlies. Amsterdam Rubber lag zelfs zeer vast in de markt. Deli Mii. verbeterde drie procent. De gehele Beurs scheen ietwat geactiveerd en in Amsterdam Rubber b.v. werd meer omgezet dan in vele maanden het geval geweest. Tegen het sluiten van de markt bleken winstnemingen de over hand te krijgen. Er volgde al thans een reactie. De aandelen verlieten de markt op 153 Unilever daarentegen bleef goed gehandhaafd, hoewel niet op het hoogste punt. Ook de cultures brokkelden een kleinigheid af. Scheepvaartfondsen hadden een onbelangrijke markt, evenals de Amerikanen wegens het feit, dat Wallstreet gisteren gesloten bleef. kE veldwachter van dorp was een bijzon dere man. Hij was de vrien delijkste en toch ook weer de strengste man van heel 't dorp. Had je kattekwaad uitgehaald, dat Thijs niet erg beviel, nou dan had je geen goeie aan 'm! Maar het kon ook wel gebeuren, dat Thijs de veldwachter plotseling in de lach schoot, als hij een stelletje rakkers voor zich had staan. Een leuke poets, waar niemand last van had, vond hij nooit erg. „Als jullie mijn Droom- dorpers maar geen ongeluk ken bezorgen," „denk er om jongens!" Bij die woorden zwaaide hij met zijn stok en rolde hij met zijn snor. Zijn snor wipte eventjes wild naar boven. Ja die snor.... daar was Thijs erg trots op. Niemand in heel Droomdorp had er zo een. Hij was groot en dak, ja, hij hoorde eohit ibij Thijs de veldwachter. Maar zal ik je nu eens een ge heimpje vertellen? Die snor was niet edht! Thijs plakte hem elke morgen op. Van zich zelf had hij hele maal geen snor, alleen maar 'n paar stekeltjes, die 't niet halen konden bij zijn mooie dikke kunstsnor. Omdat Thijs vond, dat een veld wachter een flinke snor no dig had, deed hij zich elke morgen die namaaksnor op. Het was zo gebeurd hoor. Eerst een schoteltje plaksel halen, daar het bovenste randje van de snor in do pen, dit onder de neus vast- duwen en klaar was Kees. Even later stapte Thijs krijgshaftig door het dorp en iedereen, die hem voor bij zag gaan, dacht trots: „Het is toch maar een ech te veldwachter, die wij heb ben". En nu dacht je zeker, dat dat altijd zo zou blijven met die snor .van Thijs? Dat dacht hij zielf ook. „Niemand die er achter komt", zei hij bij ziclh zelf, maar tja, het kan raar lo pen in de wereld. Luister maar. dorp terug kon lopen om zijn stok te halen, hadden de mannen hem al beet. Ze bonden hem vast op zijn stoel, zijn eigen leunstoel, maar Thijs was zo sterk, dat hij telkens weer los kwam. „Dan iets anders" zei een van de mannen. Ze smoesden even met elkaar en toen. toen moest Thijs de grootste vernedering on dergaan van zijn leven. Wat deden ze dan? Ze pakten hem bij zijn mooie snor en een zilveren theeservies in een grote zak te pakken. Toen er een naar buiten sloop, zag hij plotseling, dat het hele huis door Droomdorpers omringd was. Ze hadden grote lantaarns bij zich. „Help help" riep hij en meteen kwamen de anaeren aansnellen. Toen was het zaakje gauw opge knapt. De drie mannen gingen weer naar de wo ning van de veldwachter, maar deze keer om achter slot en grendel te worden gezet. gemakkelijk huisjasje met grote ruiten gekomen. Aan zijn voeten had Thijs geen zwarte laarzen, maar brui ne pantoffels met een pom- poentje. En in zijn handen hield de veldwachter geen stok, maar een klein pijp je, waaruit de rookwolkjes lustig kringelden. Ja het was lekker bij de warme kachel en zo fijn rustig. Je kon je gewoon niet inden ken, dart er wel eens wat ge beurde in het mooie, vre dige Droomdorp. Tik tik, ineens werd er op de deur geklopt. „Ze ker moeder Martje van de Bessenweg, die de klomp van haar zoon komt halen" mompelde de veldwachter. Die rekel had zijn klomp in het water gegooid, achter een groep eenden aan. De eenden waren luid snate rend Weggevlogen en de kwajongen had op één klomp naar huis moeten Thijs deed in gedachten de deur open. „Haha, jou moesten we net hebben" riepen drie mannen. Voor de veldwachter van Droom- spijkerden die aan de leu ning van zijn leunstoel vast. Nu kan je niet meer weg riepen de mannen, „hij zal heus zijn snor niet uittrek ken. Vooruit jongens, naar het huis van de burgemees ter". Thijs zei niets, maar er speelde al weer een lach om zijn mond. „Ik zal mijn snor heus niet uittrekken" zei hij tevreden, „ik hoef hem er alleen maar af te trekken. En hulp. hij gaf een paar flinke rukken met zijn hoofd én daar hing de plak- snor aan de spijkertjes in de leunstoel te bengelen! ,Jk ben vrij" lachte Thijs, maar nu nog even wachten, tot de dieven een eind verder op zijn. Hij ging even in zijn stoel zitten en stapte toen naar buiten, gewapend met zijn stok. Eerst liep hij naar het huisje van de bu ren, toen naar de buren van de buren en zo steeds maar verder. Tenslotte was er een heel legertje van Droomdorpers op de been en dat ging ook naar het huis van de burgemeester! De dieven waren net bezig nu een luid hoera voor de veldwachter" riep de burgemeester, die met zijn slaapmuts op was meegegaan. Thijs moest midden in een kring slaan en toen zagen de Droom- dorpers pas, dat ihij hele maal geen snor had! „Hé kijk nou eens, wat zullen we nu hebben?" riepen ze allemaal door eikaar. 7- js was wel een beetje van zijn stuk gebracht. „Ja kijk eens" zei hij, „die snor hè, die was eigenlijk niet echt hè, die was aangeplakt, maar dat is juist de redding van mij en van heel Droomdorp geweest". Hij vertelde het verhaal van de snor en de leunstoel en toen hij klaar was, klapten alle dorpelingen in de handen. „Hiep hiep hoera voor Thijs en zijn snor" riepen ze luid, „hiep hiep hoera!" Thijs lachte overgelukkig en onder toejuichingen van alle Droomdorpers deed hij zijns nor weer plechtig op. „Zo zal het altijd blijven" zei de burgemeester en ja zo bleef het ook. Al wist iedereen, dat die snor niet echt was, Thijs droeg hem todh en niemand vond het gek. ,_Een snor hoort 'bij een veldwachter" vonden de mensen, „en zeker bij een veldwachter als onze Thijsr' (Van onze correspondent) ANTWERPEN Een onbehaag lijk gevoel heeft zich reeds sinds efnge maanden meester gemaakt van iedere sinjoor, die regelmatig zijn promenade langs de Ant werpse haven maakt. Fluisterend wordt er gewezen op de geheim zinnige manoeuvres van 'n Rus sisch schip, dat al geruime tijd op de rede voor anker ligt, en waarvan de kapitein maar geen aanstalte schijnt te maken om de reis te vervolgen. Wandelaars wijzen elkaar op de belangrijke vrachten, welke met bestemming voor landen achter het IJzeren Gordijn worden geladen, en men vraagt zich af, of dé autoriteiten hiermee wel op de hoogte zijn. Daarbij is nu nog de raadsel achtige affaire gekomen van een villa in het nabijgelegen dorp Kapellen aan de weg naar Ber gen op Zoom. De bemanning van 't geheimzinnige Russische schip zou hier in de strengste afzonde ring verblijven, en onder bewa king van en naar de boot worden gevoerd. De gevoelens der "Antwerpenaren worden het best gekenmerkt als onrust, men vertrouwt de ver klaringen niet der havenautori teiten, die reparatiewerkzaamhe den opgeven als oorzaak van het langdurig verblijf van het schip I de haven. Geen enkele boot vergt zoveel tijd voor een repara tie, welke kennelijk niet van ern stige aard is. In dat geval zou 't schip immers naar een der dok ken gesleept zijn. En het is be grijpelijk, dat er vermoedens uit gaan naar spionnage. Die Rus sen vertoeven niet vanwege een reparatie in Antwerpen, zegt men. Het zijn spionnen, die van hun verblijf in België gebruik maken om allerlei inlichtingen te verza melen, daarom mogen zij ook niet met de bevolking in aanraking komen, want een loslippigheid van een der zeelieden zou wel licht ingrijpen van de justitie veroorzaken. Aldus de redene ring der Antwerpenaren, die daarbij wijzen op de ontdekking van ^pionnen in Nederland, en die daarenboven maar niet kun nen begrijpen, dat aanzienlijke hoeveelheden -van allerlei goede ren verzonden worden naar lan den, waarmee normale handel practisch niet mogelijk is. Er is immers al eens een affai re geweest inzake wapenverzen ding naar communistisch China, en men vreest, dat bepaalde Bel gische industrieën nog steeds een levendige handel drijven met Rusland of zijn satelüetlanden, 'n handel in goederen, welke voor de communisten van groot be lang zijn. Er moge van deze geruchten een en ander kloppen, het ver haal over de geheimzinnige villa welke temidden van een park vlak langs de spoorlijn Antwer penRoosendaal in de kom van het dorp Kapellen is gelegen, blijkt overdreven te zijn. En ook de bewering, dat een der Russen ontsnapt zou zijn en dat daarop de gezamenlijke scheepsbeman ning naar een ander gebouw zou zijn overgebracht, klopt niet hele maal met de werkelijkheid. De bewuste villa immers wordt reeds meer dan twee jaar door een Russische soheepvaartonder- neming gehuurd. Telkens wan neer een schip van deze maat schappij in Antwerpen vertoeft voor reparatiewerk wordt de be manning om de verbliijfkosten te drukken, hier ondergebracht. Van een streng bewaakt gebouw, waarin niemand zou kunnen bin nendringen is echter geen sprake, laat staan van een „ijzeren gor dijn", dat rond het buitenverblijf zou zijn bevestigd. Kinderen uit de buurt spelen regelmatig in 't park en de winkelier uit Kapel len brengt persoonlijk de bestel lingen der Russen thuis. De zee lieden zelf, die elke avond per bus naar de villa worden gebracht wandelen herhaaldelijk door het dorp, bezoeken de café's en bios copen, leren fietsen en nodigen Kapellenaars, die zij in een her berg hebben leren kennen uit voor hun maaltijden. Het enige opmerkelijke is wel licht, dat de Russen weinig pra ten met de Belgen. In Kapellen verbaast men zich daarover niet, want onder de scheepsbeman ning is slechts zelden iemand, die een andere taal machtig is buiten het Russisch. Het verdwijnen van een der schepelingen, de 28-jarige Iwan Joerokovski, wordt in het dorp niet in verband gebracht met spionnaige. Men vermoedt veel eerder, dat het een doorgewone liefdesaffaire betreft, omdat het al eerder was voorgekomen, dat een dor Russen connecties aan knoopte met een of ander meisje uit de buurt. Zo gezien zouden de mysterieu ze geruchten dus sterk overdre ven zijn. Een feit blijft intussen, dat het Russische schip, dat mo menteel te Antwerpen ligt, daar ongewoon lang voor anker blijft en deze feiten zijn, ondanks de geruststellende berichten uit Ka pellen, niet bij machte om de Ant werpenaren van hun onbehaaglijk gevoel te bevrijden. Alioth Pt. Alegre/R'dam 13 Rio Grande verw.: Altair R'dam/ Pt. Alegre 12 v. Las Palmas/Re cife; Baarn Chili/A'dam 12 v. Cristobal/Willemstad; Blijdendijk 13 v. R'dam te New York verw.; Ceram R'dam/Calcutta 13 Madras verw.; Cronenburgh Bilbao/R'dam p. 12 Ouessant; Elmina W. Afrika A'dam 12 v. Dakar/Le Havre; Hersilia 12 v. Antw. te A'dam, Japara Krl Tj. Priok/R'dam 12 v. Padang/Belawan; Lekkerkerk Calcutta/R'dam 12 v. Calcutta/ Madras; Loppersum R'dam/Piom- bino p. 12 vm Finisterre; Mapia A'dam/Indonesië 12 v. Marseille/ Genua; Meliskerk A'dam/O. Afri ka 12 v. P. Elizabeth/East Lon den; Modjokerto R'dam/Balik Papan 12 v. Southampton/Lissa- bon; Oranje A'dam/Tj. Priok 13 vm te Singapore; Polyphemus A'dam/Indonesië 13 Pladju verw. Rajda A'dam/Balik Papan vertr. 13 vm v. Aden/Belawan; Stad Alkmaar New Orleans/R'dam p. 12 nm Ouessant- Tabian Tj. Priok A'dam 12 v. Belawan/Colombo; Tawali New York/Calcutta 12 v. Bombay/Madras; Volendam 12 nm te R'dam v. Halifax. FEUILLETON 68. Het waren aardige kinderen vol hooggespannen verwachtin gen voor die gewichtige leervak ken. Latijn en Grieks, maar Het ty begreep, dat het een moeilijke opgave was om daarin les te ge ven zonder leerboekje. Ze zaten met gekruiste benen op de grond en hadden voor het schrijven een stuk karton op hun knieën ge legd. Naast hen hoorden ze de kleintjes spellen. Uit de barak klonken zachte vrouwenstemmen- Even luisterde Hetty naar 't lok kend gefluit van een koetilan. Ze keek hoe de vogel met één slag van zijn slanke vleugels over het gedek scheerde, de vrijheid in. Toen zag ze de afwachtende ge zichten van de kinderen en ging ze Verder met de les. Veel eerder dan ze verwacht had, was het twaalf uur. Ze gaf de kinderen werk op om 's mid dags te leren en ging met mevr. van Heijnsbergen naar de barak om haar etenspannetje te halen. In een lange rij trokken de vrou wen naar de keuken, waar ieder 'n schep kleefrijst met wat brui ne saus kreeg. Toen Hetty na de maaltijd met haar moeder naar haar kamertje ging voor de gebruikelijke mid dagrust, vond ze daar twee mooie saoevruchten op het bed. ,,'n Ge schenk van één van je leerlingen" veronderstelde mevrouw Verha gen- „Of van mevrouw van Heijns bergen", meende Hetty. „Ik zal 't haar straks vragen". Om drie uur begon de middag schooltijd en hielp ze Engelse en Franse les geven aan de oudere meisjes, die in Batavia de HBS hadden gevolgd. Ze had het zo druk, dat ze geen tijd vond om mevrouw van Heijnsbergen te vragen over de saoes. Pas bij de avoncithee kreeg ze' hiervoor ge legenheid. Maar de ander keek haar verbaasd aan. „Saoes? Kind, hoe zou ik daaraan moeten ko men? Als je veel geld hebt, dan kan ie van de Jappen een paar dieroeks kopen, of limaus, maar saoes Je moet gedroomd hebben!" „Ze waren er heus, want we hebben ze opgegeten", bevestig de Hetty. „Ik heb er niet aan ge dacht dat ze hier zo zeldzaam wa ren, anders had ik er natuurlijk een voor u bewaard. Ik denk dat ze van een leerling komen". Mevrouw van Heijnsbergen schudde het hoofd. „Er is hier niemand, die kans ziet om aan saoes te komen. Ik snap er niets van". Maar de volgende middag la gen er vier pisangs en mevrouw van Heijnsbergen beweerde, dat die hier even zeldzaam waren als saoes. Hetty wist er geen verklaring voor. Ze gaf twee bananen aan mevrouw Van Heijnsbergen en die maakte er weer een moeder gelukkig mee, die met een zieke baby tobde. Natuurlijk ging het kabar angin van de uit de lucht gevallen vruchten het gehele kamp door en Hetty was plotse ling het voorwerp der algemene nieuwsgierigheid. „Ik geloof, dat u ze zelf hebt meegebracht en ons maar wat op de mouw speldt", lachte eén van Hetty's leerlingen. „En ik denk, dat u een stille aanbidder hebt, die niet vol doende bij stem is om u een se renade te brengen en die zijn liefde daarom maar met vruch ten bewijst", proestte een bak vis. „Misschien stuurt een vriend buiten het kamp ze en heeft hij een Jap omgekocht om ze te be zorgen zei mevrouw Boersma peinzend en ze waren het er over eens, dat zoiets het meest waarschijnlijk was. Maar de nieuwsgierigheid bleef. De dag daarop lagen er een paar grote mangga's en daarna waren het weer pisangs. Ditmaal wilde Hetty er één aan haar moeder geven en de die ene pisang aan Henk geven, andere drie aan mevrouw Van Dan doen we er toch twee men- Heijnsbergen, maar die wilde ersen een plezier mee. Ik heb zo'n maar twee aannemen. medelijden met z'n moeder". „Ze zijn voor jullie bedoeld en I Hetty knikte. Ze had pas keh- ik ben al heel blij, als ik er nis gemaakt met Henk Verkerk, maar kort in Indië. Anderhalf jaar getrouwd en nu met haar baby in een kamp. Als je haar dankbaarheid had gezien voor die pisangs, dan was je er van overtuigd geweest, dat ze ner gens beter aan besteed konden zijn". Hetty stak haar de drie bana nen toe. „Ik ben er van over tuigd en daarom wil ik ze ook niet zelf opeten. Geeft u ze haar maar alle drie, of neemt u er één zelf, of geeft u die aan een ander, die het nodig heeft. Ik ben pas hier en ik heb het 't minst nodig van allemaal." Mevrouw Van Heijnsbergen streek over haar blonde haren. „Je bent een schat en ik mag het niet weigeren. We zullen twee krijg1 „U eet ze niet eens zelf op. Ik weet dat u ze aan mevrouw Bradley hebt gegeven voor haar baby", antwoordde Hetty. „Natuurlijk geef ik ze aan een ander, als die ze meer nodig heeft dan ik, maar daarom kan ik toch tvel blij zijn ze te krijgen. Ik heb zo'n medelijden met dat Engelse vrouwtje. Ze was nog de blinde jongen, wiens vader in de eerste oorlogsdagen was ge sneuveld en die hier met zijn moeder was geïnterneerd. Alle liefde voor haar man had deze moeder op de enige zoon over gebracht en ontroerend was het geduld, waarmede ze hem uren voorlas, of naast hem zat en de mensen beschreef, met wie hij in aanraking kwam. Wordt vervolgd HOORN 1 van de Hoort niet zeggen, markt Het v men ditmaal ook meer kal weer van zie] thuis, tenzij 1 beste dieren kwam het er geen juiste ir De ihandel w dag, uitgespro voer was, zon< gend, maar schitterend. Er der dieren aai had verwaaht, en klauwzeerd zen werden oi digbaden prac de slachtwaard De aanvoer van de mankt 357 gieren, teg jaar. De handel w. zeiden, stug. De prijzen vo, lagen tussen f 1 pinken tussen f stieren deden f gezochte exem hoger. De uitslag v ring volgt hierc Rubriek 1 31 Dec. 1950 of 2A Coba's Reek denes te Sijbek Adema 2, Wee H.H. Waard; E Marie's Constan te O.-Blokker; Zuideind, J. Di hout. Rubriek 2 stii Jan. 1951: 2A Fran'klin 14, gerbrug. E.V. i C. Wjjidenes te Rubriek 3, i 2A Nora's Adem Hoogwoud; 2B Koonman, Hoogi ties Adema 18, Zwaagdijk; 3B Dijk, Wed. J. s< dijk; 3C Wilheln J. .Wiering te H Trijntjes Adema -te Zwaagdijk; E. 2, N.J. van Berl Rubriek 4, 12- 1. Wim, J. Kooi 2A Ceres van 't ker te Schellij Kuperus, J. C Waard: 3 A Fr Gebr. Wagenaar, 3B Hooglander 4 te Barsingerhorn d. Stroeh'oeve, Hippolytusthoef; 429, W. v-d. Ooo horn. Rubriek 5, 20- 2A Muis Adema te West woud; 2 Diepen te Hoogi Adema B, P. Tl Hoogwoud; 3B Nieuwboxhoeve, Akersloot; E.V. water, P. Deken E.V. Adema 14 v Hopelijk kunt met de borst vo reeds in de vert< dus regen voorsp balprogramma beperkte in J creëren, die zo u was, die tot de af We hebben gebof bleef de kans om nemer, ge hebt oc taat was een hoog vijf dus, voor twe vieren, beduidend behaalden. Alleer dag. Maar laten uitslag. Eerste prijs: J. B Tweede prijs: H. Drie derde prijzen J. BOS, Koep buurt 15, Alki hoof. De opgave voor di Naam: Adres: Woonplaats: 1. Achter de narr volgens Uw n 2. Oplossingen re moeten als bri plakken en op daarmee bespa 3. Oplossingen mi van dit biad zij ELKE WOENSD DE NIEDWE „l Voor elke goed Voor het juist voo de goede cijfers ki tueel door het lot schikbaar gesteld: Er wordt over dentie gevoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4