Nieuwe P.C.H.-outillage smeedt
hechte band tussen schip en wal
IJ muiden terecht trots op
herbouwd Rijkskuststation
Nieuwe regeling voor
vervoer van emigranten
Minister van Maarseveen
ten grave gedragen
800.000 paar schoenen
teveel in Nederland
BANDJIR OVER JAVA
RADIO
Scheveningen-Radio voortreffelijk gehuisvest
Dir.gen. P.T.T.
verrichtte opening
Soldaat aanpereden
tijdens Vierdaaase
Scheepsberichten
OP 1 JUNI 19 51:
Bewogen jaar in
schoenenbranche
DOBBELMANN... lekker man
HET GENEEST VLUGGER
EN BETER
Naar wij vernemen
Verklaring K.A.B.
uitkering ineens
door Leo Broeksmit
VRljDAC 23 NOVEMBER 1951
PACiNA 3
(Van onze' eigen verslaggever)
IJMUIDEN Voelt ge de bries, die van de zee vertelt? Ruikt
ge de zerpe geur van vis? Vloeit daarginds in een gloeiende
sintelstroom het rode bloed van de hoogovens? Dan zijt ge in
IJmuiden. In die voorstad van Amsterdam, die terecht trots is
op zijn 75-jarig Noordzeekanaal, op zijn havenradar de eerste
van Europa's vasteland en die gisteren alweer een reden
had om trots te zijn. Gisteren immers is het nieuwe ontvangst
en bedienïngsstation van Schevenïngen-Radio op het tweede
sluiseiland te IJmuiden officieel in gebruik gesteld.
De directeur-generaal van de
P.T.T., de heer L. Neher, verwel
komde burgemeester en mevrouw
Ouint, vele autoriteiten uit P.T.T.
en seheepvaartkringen en zeer
talrijke genodigden. Hij onder
streepte de grote betekenis van
Scheveningen-Radio en gaf een
overzicht van de groei van het
Rijkskuststation, dat, wat het
ontvanggedeelte betreft in 1926
van Scheveningen naar IJmuiden
werd overgebracht, en dat in 1950
niet minder dan 280.917 radiotele
grammen naast 44.969 radiotele-
loongesprekken noteerde.
De heer Neher getuigde trots
te zijn op de geestkracht, die,
niettegenstaande de ruïneuze in
vloed van oorlog en bezetting, en
ondanks grote moeilijkheden
daarna, de herbouw van het nieu
we station mogelijk maakte.
Ook de heer C. van Geel, direc
teur van het Rijkskuststation
Soheveningen-Radio, keek terug
i" de historie. Evenals de heer
>T„her sprak hij woorden van
dank. dank voor het doelmatige
instrument, dat P.C.H., de
roeDnaam van Scheveningen-Ra
dio" in de lucht thans is ge
worden.
Namens de minister van Ver
keer en Waterstaat, Z. Exc. H. M.
Wemmers, verrichtte de heer
Neher de officiële opening van
het radiostation.
Hij las de tekst voor van de
rede, die de minister zou hebben
gehouden, als hij persoonlijk aan
wezig had kunnen zijn. Daarin
w-rd namens de regering getuigd
van het eminente belang van
Scheveningen-Radio voor de Ne
derlandse scheepvaart en de vei
ligheid ter zee. Na woorden van
PROGRAMMA
ZATERDAG 24 NOVEMBER
HILVERSUM 1, 402 m
7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Mor
gengebed en liturgische kalen-
uer; 7.30 Zendersluiting; 9.00
Nieuws: 9.10 Voor de huisvrouw
9.30 Waterstanden; 9.35 Gramo-
foonmuziek; 9.40 Plechtige H.
Mis van Requiem; 11.00 Voor de
zieken; 11.45 Gramofoonmuziek;
11.50 „Als de ziele luistert",
causerie; 12.00 Angelus; 12.03
Gramofoonmuziek; (12.3012.33
Land- en tuinbouwmedede-
lingen); 12.55 Zonnewijzer; 13.00
Nieuws en Katholiek nieuws;
13.20 Amusementsorkest; 14.00
„The Casion", hoorspel voor de
jeugd; 14.20 Engelse les; 14,40
Omroeporkest; 15.00 Kroniek
van letteren en kunsten; 15.48
Promenade-orkest en soliste;
16.20 „Wij maken een kerst
groep"; 16.30 „De schoonheid
van 't Gregoriaans"; 17.00 Voor
de jeugd; 18.00 Nieuws; 18.15
Journalistiek weekoverzicht;
18.25 Gramofoonmuziek; 18.45
Buitenlands commentaar; 19.00
Filmprogramma; 19.20 Binnen
lands overzicht; 19.30 Lichte mu
ziek; 19.52 Actualiteiten; 20.00
Nieuws en weerberichten; 20.08
De gewone man zegt er 't zijne
van; 20.15 „Lichtbaken"; 20.40
„Steek eens op, Heren!"; 21.00
Gevarieerd programma; 21.53
Populair concert; 22.30 „Wij lui
den de Zondag in"; 23.00 Nieuws
23.15 Nieuws in Esperanto: 23.25
24.00 Maastrichts stedelijk or
kest en soliste.
HILVERSUM 2. 298 m.
7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20
VARA, 19.30 VPRO, 20.00—
24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws; 7.15 Och
tendgymnastiek; 7.30 Zender
sluiting; 9.00 Nieuws en weerbe
richten; 9.12 Gramofoonmuziek;
9.50 Voor de huisvrouw; VPRO:
10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld",
causerie; 10.05 Morgenwijding;
VARA: 10.20 Voor de arbeiders
in de continubedrijven; 11.35
Viool en piano; 12.00 Promena
de-orkest; 12.30 Land- en tuin-
bouwmededelingen; 12.33 Gra
mofoonmuziek; 13.00 Nieuws;
13.15 „Kleine zanden", hoorspel;
13.30 Accordeonorkest en solist;
14.10 Filmprogramma; 14.35
Fries programma; 15.00 Ama
teuruitzending; 15.30 „Van de
wieg tot het graf", causerie;
15.45 Gramofoonmuziek; 16.15
Sportpraatje; 16.30 Omroepor
kest; 17.15 Voor de jeugd; 18.00
Nieuws; 18.15 Vara-varia; 18.20
Instrumentaal trio; 18.40 Rege
ringsuitzending: Zoeklicht op de
Westerse defensie; 19.00 Artis
tieke staalkaart; VPRO: 19.30
„Passepartout", causerie; 19.40
„Het Oude Testament in deze
tijd", causerie; 19.55 „Deze
week", causerie; VARA: 20.00
Nieuws; 20.05 Actualiteiten;
20.15 Gevarieerd programma;
21.15 Weense muziek; 21.45 So
cialistisch commentaar 22.00 Me.
tropole-orkest; 22.25 „Onder de
pannen", hoorspel; 22.45 Orgel
spel: 23.00 Nieuws; 23.15 Dans
muziek; 23.45244.00 Gramo
foonmuziek.
lof voor het nieuwe gebouw en
de voortreffelijke technische in
richting ervan, besloot de minis
ter met de wens dat Schevenin
gen-Radio in een tijd van vrede
zijn taak moge vervullen.
De officiële opening van het
Rijkskuststation werd terstond
gemeld aan alle scheepvaart-
route's, toen de heer Neher een
schakelaar omdraaide, die de
verbinding met de scheepvaart
tot stand bracht.
De directeur van de Konink
lijke Noord- en Zuidhollandse
Reddingmaatschappii, de heer H.
Th. de Booy, die als laatste het
woord voerde, betoogde dat het
Nederlandse reddingwezen ont
zaglijk veel te danken heeft aan
„de fijnafgestemde oren van Sche
veningen-Radio". Als P.C.H. iets
betekent, zo besloot hij zijn toe
spraak, dan is het:" Paraat, Cor
rect, Hulpvaardig.
Na de opening van het nieuwe,
in gewapend beton geconstrueer
de, radiostation, voerde de heer
Neher een radiotelefonisch ge
sprek met de nieuwe zeesleepboot
„Oceaan", vanwaar de directeur
van L. Smit en Co.'s Internatio
nale Zeesleepdienst, namens de
Nederlandse zeesleepvaart, een
gelukwens overbracht benevens
een woord van erkentelijkheid
voor de steun, door Schevenin
gen-Radio middels de berichtge
ving aan de zeesleepvaart ver
leend.
De „Oceaan" bevond zich tij
dens dit radiotelefonische contact
KERSTPAKKETTEN
VOOR DE „VAN GALEN"
Tot 28 November bestaat nog
gelegenheid om met het oog op
de a.s. Kerstdagen niet-aangete-
kende pakjes per luchtpost tegen
speciale tarieven naar opvaren
den van Hr. Ms. torpedobootjager
„van Galen" in de Koreaanse wa
teren te zenden. De pakjes mogen
niet zwaarder zijn dan 500 gram
en dienen als volgt te worden ge
adresseerd: Rang of kwaliteit,
naam, marinenummer; aan boord
van Hr. Ms. „van Galen"; Amster
dam CS Marine.
KORNEL PAJOR KOMT
VOOR ZWEDEN UIT
Naar we vernemen zal Kornel
Pajor in het a.s. seizoen op de
Europese en de wereldkampioen
schappen in het hardrijden op de
schaats en eventueel ook op an
dere internationale wedstrijden
voor Zweden uitkomen. Pajor,
die van geboorte Hongaar is, zal
echter niet voor Zweden aan de
Olympische Spelen te Oslo kun
nen deelnemen. Hij heeft zich
enkele jaren geleden in Zweden
gevestigd en in dat land zijn studie
als architect voortgezet.
H. Joannes van het Kruis
Het lijden, wat tengevolge
van de zondeval over deze
wereld is gekomen, wordt
door God in het wonderlijke
plan van Zijn voorzienigheid
opgenomen om de mensen
inniger aan Hem te verbin
den. Ofschoon het lijden al
tijd iets afstotends heeft, kan
het voor de geestelijke vor
ming van een mens iets kost
baars bevatten. Daarom is
het niet vreemd, dat de hei
lige van deze dag altijd maar
weer opnieuw om meer lij
den, om meer vernedering
bad. Daardoor voelde hij in
zichzelf de gelijkenis met de
Man van Smarten groeien.
Wij komen moeilijk tot deze
overtuiging: als wij ziek zijn,
mopperen we, als het te lang
duurt; als we moeilijkheden
in het zakenleven hebben,
worden we bits en kort; als
we soms een dierbare moe
ten verliezen, dan stellen we
God daarvoor aansprakelijk.
We hebben de bovennatuur
lijke kracht in het lijden nog
niet ontdekt. Bidden wij
vandaag, dat wij door de
voorspraak van de H. Joan
nes van het Kruis ons met
doornen bezaaide levenspad
mogen zien als de kortste
weg naar God.
IN DESERTO
in de Noordzee nabij Schevenin
gen.
De heer Neher verklaarde zij
nerzijds trots te zijn op de Ne
derlandse zeesleepvaart.
Van verschillende schepen kwa
men daarna nog radiotelegrafi-
sche gelukwensen binnen, terwijl
de aanwezigen de bewonderens
waardige installatie van het nieu
we gebouw bezichtigden.
Daarna scheepte men zich in
op de „Vandersteng", het propa-
gandavaartuig van de Marine, om
het sluiseiland te verlaten zoals
men het had bereikt.
Niet allen echter, want een deel
der genodigden maakte met het
Rijkskabelschip „Poolster" een
tocht buitengaats, om te ervaren
hoe perfect Scheveningen-Radio
werkt.
Wij hébben het ervaren, in volle
zee, op een zee zo woelig, dat
wij de indruk kregen in onszelf
omhoog te stijgen.
Scheveningen-Radio, in dienst
sedert December 1904 en dus een
der oudste kuststations ter we
reld, werkt inderdaad perfect en
de ingebruikneming van het nieu
we ontvangst- en bedienings
station in IJmuiden heeft het
radiocontact tussen schip en wal,
tussen schip-in-nood en redding
wezen ook, belangrijk verbeterd.
CHAUFFEUR VEROORDEELD
Voor de waarn. kantonrechter
te Nijmegen stond terecht de 24-
jarige vrachtrijder H. H. uit
Leeuwarden, die tijdens de Vier
daagse in de afgelopen zomer een
soldaat uit Utrecht die in een
militaire groep meeliep, had aan
gereden. De militair werd zwaar
gewond aan voet en been.
De chauffeur verklaarde, dat
hij niet voldoende ruimte had en
dat de soldaten, ook na herhaal
de waarschuwing, niet uitweken.
Volgens getuigen had de chauf
feur echtèr ruimte genoeg en was
de aanrijding een gevolg van on
voorzichtig rijden. Tegen H. werd
veertien dagen hechtenis en in
trekking gedurende een halfjaar
van de bevoegdheid om motorrij
tuigen te besturen geëist. Be
klaagde die reeds werkloos was
geworden, werd veroordeeld tot
zeven dagen onvoorw. en tot ze
ven dagen voorw. hechtenis en
zes maanden intrekking van hét
rijbewijs.
Het eerste radiotelefonisch contact vanuit het nieuwe ont
vangstation met alle zeeschepen, met radio aan boord. Ir.
Neher achter een zend- en ontvanginstallatie.
Met ingang van 1 Januari 1952
is er een nieuwe regeling getrof
fen ten aanzien van het vervoer,
zowel over zee als door de lucht,
naar de verschillende landen,
waarheen wordt geëmigreerd. In
verband met het feit, dat er een
groot tekort dreigt te ontstaan
aan scheepvaartvervoercapaciteit
voor emigranten, heeft de rege
ring besloten voor het volgend
jaar ook een aantal chartervluch
ten per K.L.M. in te voegen, zo
wel naar Canada, als naar Austra
lië en Nieuw-Zeeland.
De prijzen voor de passage per
vliegtuig zullen gelijk zijn aan
de tarieven voor de bootreis.
Voor Australië en Nieuw-Zeeland
zullen de passagekosten f 1550.—
bedragen voor volwassenen. Voor
kinderen is de prijs eveneens ge
lijk aan de boottarieven, zoals die
voor de verschillende categorieën
kinderen gelden. Dit bedrag komt
overeen met f 1500.- passage hut-
accomodatie plus f 50.boord-
geld bij het reizen per boot. De
reeds bestaande prijs van f 1250.
voor slaapzaalaccomodatie blijft
gehandhaafd. Voor Canada wordt
de passageprijs per vliegtuig f 636
zijnde de hutaccomodatieprijs per
UTRECHT. Enorm was gis
teren, niet alleen in het kerk
gebouw. maar ook op het kerk
hof. de belangstelling van hen,
die mr. Van Maarseveen naar
zijn laatste rustplaats geleidden.
Aan de groeve werd allereerst
het woord gevoerd door minister
president dr. Drees die er aan
herinnerde hoe de minister het
land onder buitengewoon moei
lijke omstandigheden heeft ge
diend en wiens scherpzinnige
overwegingen en weloverwogen
adviezen vooral ook van grote
waarde zijn geweest in het tra
gisch conflict met Indonesië. Dr.
Drees roemde het grote verstand,
het goede hart en de opgewekt
heid en sprankelende humor van
mr. van Maarseveen, die uiter
mate moeilijk te vervangen zal
zijn.
Dr. Prinsen herinnerde er ver
volgens aan hoe de minister zich
had thuisgevoeld op alle departe
menten die hij beheerde. Moei
lijkheden is hij nooit uit de weg
gegaan maar boven alles was hij
jurist, een Kroonjurist met een
bijna onbegrensde kennis van de
wet.
Dr. L. G. Kortenhorst, voor
zitter der Tweede Kamer, sprak
mede namens de voorzitter van
de Eerste Kamer en citeerde het
gedicht „Een kruis met rozen is
s mensen lot". Het leven van mr.
van Maarseveen heeft wel eens
de schijn gehad dat de rozen het
kruis overdekten, maar zij heb
ben zijn zorgen als particulier en
als overheidsdienaar nooit kun
nen verdrijven.
Tenslotte schetste de voorzitter
der K.V.P., de heer W. J. Andries-
sen, de overledene als een uit
stekend lid en representant van
de K.V.P. die diep overtuigd was
van de Katholieke beginselen.
De oudste zoon van minister
van Maarseveen dankte tenslotte
voor de betoonde belangstelling.
boot, vermeerderd met het be
drag, dat het vliegen in Canada
op de treinkosten bespaart. Ge
zien het tekort aan scheepsruimte
zal het noodzakelijk zijn, met het
oog op de overeenkomsten met de
ontvangende landen, een gedeel
te van de emigranten per Vlieg
tuig te doen vervoeren. Vrijdom
van bagage, die normaal op een
schip wordt genoten, zal ook bij
het vervoer door de lucht van
kracht zijn. Voor het vervoer van
de bagage van vliegtuigpassagiers
is een regeling getroffen.
DODELIJK ONGEVAL
MET KABELROL
De 25-jarige ongehuwde Fr.
Wijers uit Well kreeg gisteren een
zware burrie op zijn hoofd, toen
een kabelrol uit een wagentje,
dat men achter een motor wilde
hangen, plotseling kantelde en
twee assisterende arbeiders hun
macht over de burrie verloren.
Na korte tijd overleed hij aan
een schedelbasisfractuur.
Alddbi 20 v. Montevideo-Rio de
Janeiro; Celebes 17 v. Belawan;
Gooiland 19 te Rio de Janeiro;
Hermes 22 te Lagunülas; Lang-
koes 21 v. Port Said-Napels: Loe-
nerkerk 22 v. Calcutta te R'dam;
Nestor 22 v. A'dam te R'dam;
Radja vertr. verm. 27 v. Belawan
-Tj. Priok; Rempang 25 Belawan
verw.: Sloterdijk 21 v. Savanna-
Galveston: Sumatra 28 Belawan
verw.: Tabian 28 Ptsudan verw.;
Veendam, 22 v. Baltimore te
R'dam-; Willemstad 21 v. Cristo
bal te A'dam; Zuiderkruis 22 vm.
te Las Palmas.
METEOR IN BOTSING
MET JEEP
DEN HAAG 22 Nov. Op de
vliegbasis Leeuwarden is Woens
dag een meteor na de landing
in botsing gekomen met een jeep.
Een der inzittenden van de jeep,
de dpi. soldaat J. Nieuwenhuizen
uit Utrecht, werd hierbij zodanig
gewond, dat hij aan de gevolgen
is overleden. De jeep en het
vliegtuig werden licht beschadigd.
(Bericht tot lieden opgehouden
door LVV O - Red.)
Het is dit jaar een bewogen jaar geweest in de schoenenbranche.
Een jaar met ups en downs, die veroorzaakt werden door een
aantal abnormale factoren. Zo hadden we in Januari de abnor
maal versnelde verkopen door de gebeurtenissen in Korea en
in Juli de uitverkopen van ditmaal bijzonder goed schoeisel voor
lage prijzen.
Nu 1951 ten einde spoedt, is
het interessant de gehele* gang
van zaken in de schoenhandel
eens onder de loupe te nemen,
temeer, daar er voor iedereen
uit deze analyse wel iets te leren
valt" Korea
Toen in Januari de gebeurte
nissen in Korea zich verscherp
ten. begonnen de prijzen van
het. schoeisel te stii gen. waar -
door het publiek zich als het
ware op de schoenwinkels
..stortte" om nog maar van de
oude prijzen te profiteren. Ge
volg was een geforceerde ver
koop, vooral in Januari, die zich
in Februari doorzette, maar
toen haar hoogtepunt voorbij-
raakte
Wat' deden nu de schoenwin-
keliers? Wel. die kresen grote
geldsbedragen in huis en dit se-
voegd bii do vrees, dat het
moeilijker zou worden schoenen
te kriisen. was oorzaak van een
abnormaal grote inkoop bij de
fabrieken.
De productie van de schoenen
nam dus zeer toe, met als top-
maand Maart. Het was zelfs zo
erg. dat in de eerste viif maan
den van dit jaar liefst 32 pro
cent meer werd geproduceerd.
Al deze schoenen nu kregen de
winkeliers in huis.
Toen men deze schoenen toe
gestuurd kreeg, was bii de
detailhandel de grootste drukte
allang voorbij, want alleen Janu
ari had een grotere paren-
verkooD opgeleverd dan ver
leden jaar. Over dp eerste viif
maanden van 1951 werd er zelfs
8 procent minder verkocht aan
paren, dan in 1950. Er waren dus
minder schoenen verkocht en
er waren veel meer schoenen
besteld. Gevolg: een geweldige
voorraadvorming bii de winke
liers. die op 1 Juni zegge en
schrijve 800.000 paar extra in
huis hadden
De gevolgen laten zich raden.
De fabrieken, die een tijdlang
op tóp-capaciteit hadden ge-
iverkt kwamen voor een grote
slapte te staan, een slapte, die
hen noopte tot een vroege
samenstelling van de najaars
collectie.
De winkeliers aan de andere
ziide. bulkten van het (vooral
dure dames-) goed en brachten
dit in de uitverkoop. Het pu
bliek heeft ditmaal dus ware
koopjes kunnen bemachtigen,
hetgeen alweer tot uiting kwam
in een verhoogde oarenverkoop
over Juli.
Dat mooie weer
In de loop van Augustus kwa
men do najaarsbestellinger» al
binnen en half September, een
maand eerder dan normaal, wa
ren de winkeliers in het bezit
van de naiaarscollectiè.
Het opmerkeliikp fraaU na
jaarsweer. verschoof het seizoen
aanmerkelijk en dat was de
tweede opmerkelijke gebeurtenis
van dit bewogen jaar.
De schoenindustrie, die zat te
wachten op nabestellingen op de
najaarscollectie. kon blijven
wachten, 'want de detailhandel
had in het geheel geen behoefte
aan nabestellingen. Er werd
maar heel weinig verkocht dit
najaar. Gevolgen bleven niet
uit. want vele arbeiders moes
ten weer óf ontslagen óf op
wachtgeld gesteld worden. Zelfs
het omslaan van het weer heeft
maar weinig verbetering ge
bracht in de schoenenbranche.
Een lichtpuntje
De handel hoont n« op een
behoorlijke Sint Nicolaas en
men troost zich met de gedach
te. dat nimmer het zomer-
sehoeisel zo is afgedragen als dit
najaar. Hetgeen zonder twijfel
de verkoop in het a.s voorjaar
zal be-invloeden.
wanneet Gij er Akker's Kloosterbalsem
op doet Deze heerlijke, zuiverende
wondbalsem reinigt en geneest wonden
van allerlei aard, (speciaal ook brand
wonden), voorkomt ontsteking {zweren)
en bevordert de zo belangrijke groei
van de nieuwe huid. Maar ook als
wrijfmiddel bij rheumatiek, spierpijn en
lendenpijn wordt Akker's Kloosterbalsem
al drie geslachten lang geprezen met
de wootden „Geen goud zo goed"
zal jhr. mr. W. E. van Panhuys
gezant in Midden-Amerika met
standplaats Guatemala ook tot
gezant bij Cuba, Haiti en de Do
minicaanse republiek worden be
noemd en Havanna als stand
plaats krijgen.
is de res. kapitein P. Cramer be
noemd tot militair attache in
Bangkok
viert vandaag de Ned. Ver. tot
adoptie van schepen haar eerste
lustrum. Er zijn nu 212 schepen
door scholen geadopteerd
zullen op 29 Nov. de Haak-In
gelden aan het Kon, Wilhelmina-
fonds worden overgedragen
zal de N.V. Arnhem-Zuid in Mel
bourne 15 scholen gaan bouwen
en in Canberra 200 woningen.
Voorts wordt onderhandeld over
de bouw van twee ziekenhuizen
in Australië. De orders belopen
nu reeds 5,5 millioen gulden....
is er reeds f 15.000 bijeen voor
het ere-fonds van oud-verpleeg-
sters van alle gezindten die in
moeilijkheden verkeren
is een boete van f 500.subs,
een maand hechtenis geëist tegen
een R'damse restaurateur die in
1941 en 1942 f20.000.— voor de
inkomstenbelasting verzweeg.
UTRECHT. Vanwege de
K.A.B. is alsnog verklaard, dat
ook de K.A.B. in hoge mate be
treurt dat de regering met be
trekking tot de in uitzicht ge
stelde compensatie het vergun
ningsstelsel heeft gekozen. Het
bestuur acht de beslissing incon
sequent en in strijd met het re-
geringscommunique van 18 April
j.l. De consumptiebeperking was
dwingend, de laatste 5 procent
looneompensatie was verplich
tend. Indien thans met goedkeu
ring van de regering opnieuw ge
compenseerd moet worden dan
past daarbij een dwingend voor
schrift, aldus de leiding van de
K.A.B. Een vergunning sluit hon
derdduizenden werknemers uit,
in het bijzonder hen, die door
middel van hun organisatie nog
niet over voldoende invloed be
schikken.
VOLGEND |AAR BIJ VELSEN
WEER VIER PONTEN
De Rijkswaterstaat heeft deze
zomer het wegverkeer een goede
dienst bewezen door bij Velzen
een viertal ponten te doen varen.
Reeds thans, zo verneemt de
A.N.W.B., neemt Rijkswaterstaat
maatregelen om ook in de zomer
van 1952 over 1 pont meer te be
schikken, zodat daarna het gehele
jaar door met vier ponten kan
worden gevaren.
FEUILLETON
76.
Nu kon hij
tenminste om perintah gaan
vragen. Het was jammer, dat hij
slecht nieuws moest brengen,
maar dp toean zou er wel raad
op weten. De toean kon all.es.
Mardio had een onbeperkt
vertrouwen in de toean. Hij
hoopte, dat de toean hem zou be
lasten met de opdracht om de
njonja en de nonna te be
vrijden. De toean zou alles kun
nen regelen en voorbereiden en
Mardió zou het werk uitvoeren.
Ah! Hii was er zeker van dat
zoiets wel zou lukken. De toean
was zo verstandie. en hii. Mard
io. was vlug en lenig als geen
ander. Hii zou op vijf meter
voorbij een Japanse schildwacht
kunnen kruipen, zonder dat die
iets zou bemerken en als hii
hem zag. zou de kris hem wel
stom maken!
Mardio voelde zich opgewon
den bii de belangrijke dienst.
die hii de toean zou gaan be
wijzen. Met een ernstig gezicht
bestelde hij een spoorkaartje
vor Bandoeng. Tjibadak moest
dicht bii dp stad liggen. Hii zou
het wel vinden. Hii was wel
eens eerder met de trein mee
geweest, maar ditmaal was zijn
reis zo belangrijk, dat hij drie
maal aan verschillende beambten
vroeg, waar de trein voor Ban
doeng stond. Ze zeiden alle drie
hetzelfde: op het derde spoor,
daar onder de klok. Dat moest
dus de goede trein zijn. want ze
konden zich niet allemaal ver
gissen! Maar toen hij in de
coupé klom. vroeg hii toch nog
even aan een man, die tegen
over hem zat of dit dp trein
voor Bandoeng was. De man
knikte ent met een voldaan ge
zicht legde Mardio ziin bundel
tje in het net.
Toet) dp trein was vertrokken,
keek hii nog een tiidie uit het
raam. om dp kampongs en de
velden voorbij te zien sluiven,
maar spoedig maakte hii het
zich gemakkelijk in ziin hoekje.
Morgen moest hij fris ziin en
het was dus verstandig om nu
wat vooruit te slapen. Gewiegd
door de eerntonigp cadans van
de trein sliep hii in. Bii de eer
ste tussenstations schrok hii
even op. Tegen de avond haalde
hii rijst en vis uit ziin bundel
tje en bedacht dankbaar, dat
kokki toch maar goed voor hem
had gezorgd. Hii at nog een
flink stuk sagokoek en viel
daarna weer in slaap.
Langzaam ging de zon onder.
De trein denderdo voort door
het schemerig? landschap, de
donkere nacht tegemoet.
Toen Mardio wakker schrok,
hulden d? eerste stralen van de
opgaand? zon de beboste hellin
gen van de Tangkoeban-Prahoe
in een zachtrose glans. De mede
reizigers zochten hun bagagp bii
elkaar en Mardjo nam zijn bun
deltje uit het net. Hii had nog
juist tiid orn een stuk brood met
vis te eten. toen de trein het
station binnenreed. Bandoeng!
Veel drukte, veel lawaai, veel
Japanse soldaten. Mardio was
blii. toen hii buiten het station
stond. De huizen waren hier an
ders dan in Batavia: ongeveer
als de huisjes in Negeri Blanda,
waarvan de toean plaatjes had.
Mooie huisjes in mooi aangeleg
de tuinen. Maar ze hadden een
heel kleine voorgalerij. Het was
ook koud hier. Mardio rilde er»
trok ziin sarong dichter om zich
heen. De toean had geen pret
tige plaats uitgezocht om in te
wonen.
Besluiteloos bleef Mardio voor
het station staan. Naar links en
rechts strekte een brede weg
zich uit en er was nergens een
aanduiding, welke kant hii op
moest. Hii wendde zich aarze
lend tot een waronghouder, die
ziin draagbaar winkelstalletje
juist had neergezet. „Tabeh pa.
Weet u. hoe ik naar Tjibadak
moet gaan?"
De man was bezig stukjes
sate te roosteren. Hii draaide
het stokje rond en toen het
vlees gaar was. zei hii langzaam:
„Tjibadak. hè? Ja. ik weet hoe
je naar Tjibadak moet gaan.
Maar het is een heel eind. Heb
.ie iets in Tjibadak te doen? Er
gaan maar weinig mensen naar
Tjibadak."
Mardjo keek hem eens aan.
De oude man zag er betrouw
baar uit en hii was een Javaan.
„Ik moet naar mijn toean." ant-
woorddp hii. „Die moet in Tji
badak op een onderneming wo
nen bii een toean, die uit een
heel vreemd land komt. Ik heb
de naam gehoord maar ik ben
hem vergeten."
De waronghouder dacht diep
na Ik ken geen toean uit een
vreemd land." zei hii toen. Maar
mijn vriend Soemodikromo. de
toekangsaior zal hem wel
kennen, want dip riidt driemaal
per week met ziin hittewagen
tje naar Tjibadak. Misschipn kan
je wel met hem meerijden."
Mardjo knikte gretig „Waar
kan ik Soemodikromo vinden,
pa?"
De oude man was verdiept in
het roosteren van een nieuw
stokje sate en het Huurde een
tiidie. vóór hii antwoordde.
„Soemodikromo heeft pen kedeh
achter de Bragaweg." Hii wees
Mardjo dp richting en duidde
hem uit. hoe hii het winkeltje
kon vinden. Het was een wan
deling van een goed half uur en
Mardjo was blii. dat de zon al
goed warmte begon te geven.
Hii was nog nooit in een streek
geweest, waar het 's morgens zo
koud was. En hier gingen nu
zoveel Blanda's naar toe vow
hun Diezier. Op de pasar had hij
dikwijls van de dionsos er» de
kokki's gehoord, dat hun toeans
en njonja's „in de bergen"
waren en in de bergen, dat was
Bandang.
Wordt vervolgd
Groenteboer.