Nederlands langste spoorbrug wordt 1 Januari tachtig jaar Maaltijdloze dagen in normale jaren al geen uitzondering Opleiding en organisatie ook voor hem naar eisen des tijds Priesterjubilea in 1952 congregatie van Mill-Hill DE KERSTROOS Uit de Pers Honderden arbeiders werkten vijf jaar aan de „Moerdijk" Nationale expositie DE HONGER TEISTERT INDIA Heeft Nederland misschien nóg een kruimeltje over? De koster is een vakman In Limburg krijgen „beunhazen" geen kans ZATERDAG 22 DECEMBER 1951 PAGINA 7 Op 1 Januari 1952 is het tachtig jaar geleden, dat de spoorbrug over het Hollandsch Diep in de volksmond niet zelden de „brug over de Moerdijk" genaamd in gebruik werd genomen. Daar het hier om de langste spoorbrug van Nederland gaat, die tevens gedurende vele jaren de langste spoorbrug van Europa was, loont het de moeite de historie van deze merkwaardige brug op te slaan, een historie die men in de archieven der Nederlandse Spoorwe gen kan napluizen. k Toen, na zeer lange debatten, in de tweedie helft van de 19de eeuw het aantal spoorbruggen in Noord- en Zuid-Nederland was toegenomen, deed zic'h de wense lijkheid voor, deze lijnen met el kaar te verb inden door middel van spoorbruggen over de grote wateren. Had reeds de aanleg van de spoorwegen zelf tot veel geschrijf en geredetwist aanlei ding gegeven, met de bruggen was dit in niet mindere mate het geval. Bruggen werden uitge scholden voor dijkbreuk werktui gen. men zag er „levenslustige roofdieren" in, die zich „als Zd.- Amerikaanse vampyrs aan de schatkist zouden hechten en deze leegzuigen" en vooral in de win ter voorzag men grote rampen, als gevolg van het kruiende ijs, dat de bruggen zou meesleuren en het omringende land overstro men. Ook deskundigen waren zeer pessimistisch gestemd. Zo ver klaarde 'n Engelse ingenieur, die internationale vermaardheid ge noot, dat in een land als het onze geen bruggen gebouwd konden worden. Het Ministerie Van Hall Van Heemstra, dat zich niet ten onrechte de naam „Spoorweg- kabinet" verwierf, nam ook de bruggenbouw krachtig ter hand. Onder zijn bewind werd de eerste stap gedaan tot de aanleg van 'n staats spoorwegnet en in enkele jaren werden verscheidene brug gen gebouwd. In 1864 Hattemer- broek, 186® Zutphen, 1866 Venlo, 1868 Culemfoorg, 1869 Zaltbom- mel. Het behoeft niet te verwonde ren, dat het plan tot overbrug ging van het Hollandsch Diep op nieuw de gemoederen in heftige beroering bracht. Immers, dit was maar niet een rivier, doch een breed, en op sommige plaatsen diep water, waar het bovendien geducht kon spoken en dat in de loop der eeuwen reeds vele men sen het leven had gekost. Wel „VRIJETIJDSBESTEDING" TE BEVERWIJK BEVERWIJK In 1948 her dacht Beverwijk met uitgebreide feestelijkheden zijn 650-jarig be staan als stad. Het budget van het feestcomité bleek na afloop van feestelijkheden nog 'n behoorlijk batig saldo te vertomen en men zocht naar een verantwoorde en aantrekkelijke besteding van de ze gelden. De oplossing is nu ge vonden in de vorm van een na tionale tentoonstelling op het ge bied van de vrijetijdsbesteding in de meest uitgebreide zin. De expositie wordt gehouden van 917 Augustus 1952 en wil een overzicht bieden van wat in ons land in de vrije tijd wordt gepresteerd, zowel door vereni gingen als door enkelingen. Naast 't aandeel van de amateur in het culturele leven van ons land zal de tentoonstelling de aandacht vestigen op de vele hobbies, wel ke in de vrije tijd beoefend wor den en tot welke uitzonderlijke resultaten zulks kan leiden. Met de technische voorberei ding van deze nationale expositie, die wordt ondergebracht in een complex scholen en tenten in het hart van Beverwijk, is belast de heer J. Buss, directeur van de Hengelose WV. Voor het vinden van een originele en toepasselijke naam zal een prijsvraag voor .iet publiek worden uitgeschreven. Deze tentoonstelling valt samen met de in de tweede week van Augustus te houden „Gladiolen- week," een zeer jonge traditie, die eerst vorig jaar van start ging Het bii die gelegenheid gehouden speciale „Gladiolen-corso trok toen zeer veel belangstellenden, en de organisatoren hopen dan ook in 1952 het feest van de Zwaardlelie 'n specifieke teelt voor Kennemerland door deze tentoonstelling een extra aantrek kelijk aspect te geven. zag men in, dat de grote indu strieën in het Westen met 'n ver binding naar 't Zuiden ten zeer ste gediend zouden zijn en dat omgekeerd de kolengebieden in het Zuiden met het Noorden en het Westen moesten worden ver bonden, terwijl tevens het ge vaar bestond, dat de zuiderlijnen steeds meer in buitenlandse han den zouden geraken- Tenslotte besloot men de grote stap te wagen, op 22 Maart 1866 werd 't doen van grondboringen aanbesteed. Vijf jaar hebben hon derden arbeiders van verschillen de maatschappijen aan de brug gewerkt, die de langste spoorbrug in Europa zou worden. Aanvan kelijk werden de totale kosten op f 8.000.090 geraamd, waarbij de brug voor enkel spoor was ontworpen. Men bleef echter ver beneden de raming en gaf onge veer f 5.500.000 uit, waarbij voor de brug totaal f 3-878.1Ö6, n.l. f 2.407.339 voor de onder- en f 1.470.767 voor de bovenbouw. BH herstelwerkzaamheden na de oorlog is gebleken, dat de pijlers zo solide waren gebouwd, dat zij dubbelspoor kunnen dragen. Van de noodzaak de brug te herstellen is dan ook tegelijk gebruik ge maakt voor het aanbrengen van bredere kragen om de pijlers, zo dat t.z t. zonder verdere moei lijkheden tot aanleg van dubbel spoor zal kunnen worden overge gaan. Afmetingen De Ibrug, die in de jaren 1866 tot 1872 werd gebouwd, telde 14 openingen van 100 meter. Er wa ren 14 overspanningen, van elk 103.25 meter, de totale lengte van de brug bedroeg 1469.30 m. De overspanningen rustten op 13 pij lers en 2 verbindingsdammen van 700 m in het Noorden en 400 m in het Zuiden- Op 27 December 1871 werd de brue beproefd en goedgekeurd en reeds op 31 Dec. werd zij officieel geopend door de heer Fa 'sJacob, Directeur ^Generaal van 't Staats spoor. Op 1 Jan. 1872 werd zij voor het verkeer in gebruik ge steld. Wat de Duitsers vernielden In de winter van 19441945, toen het Zuiden reeds door de ge allieerde troepen was bezet, heb ben de Duitsers de brug op ver schillende tijdstippen door opbla zing vernield. Zes van de veer tien overspanningen werden zo danig beschadigd, dat zij niet meer hersteld- konden worden. Zij kwamen in het water terecht. Twee pijlers werden volkomen vernield, evenals het Noordelijk landhoofd- Het Zuidelijk land- hoofd werd eveneens beschadigd, doch minder ernstig. Bij het her stel, waarmede in Juli 1945 werd begonnen, is rekening gehouden met het plan, in de toekomst 10 dubhelsporige bruggen te leggen. Vier bogen aan de Noordzijde, waarvan twee zodanig werden vernield, dat men ze op de bo dem heeft laten kantelen, zijn vervangen door een aarden baan. Twee der overspanningen, die tijdelijk aan de Rijkswaterstaat waren uitgeleend ten behoeve van de verkeersibrug, werden op 20 Juli en 2 Augustus teruggevaren en weer in de spoorbrug ge plaatst. Het ligt nog steeds in de bedoe ling de brug dubbelsporig te ma ken. Wanneer dit zal gebeuren kan echter thans nog niet worden gezegd. OOK JONGENS HOUDEN VAN.. HANDWERKEN Jongens van een school in de Amerikaanse sector van Berlijn, die zagen welke nuttige handwerkjes de meisjes maakten, verzochten om toestemming tot deelname aan de handwerklessen. Deze werd gegeven en de knapen wedijveren thans met de jongedames in het vervaardigen van de fijnste naaldproducten. ROOSENDAAL (K.N.P.) Met lede ogen zag Mgr. W. Bouter, de Nederlandse bisschop van Nellore, het schip met kostbare gaven uit Nederland voor de slachtoffers van de hongersnood in India door de Golf van Bengalen aan zijn bisschopsstad voorbijgaan. Het schip werd gemeerd in Calcutta en onder toe zicht van de Nederlandse consul in die stad werden de koste lijke Nederlandse gaven in de provincie Bihar verdeeld. Bihar is het klassieke land van de hongerrampen, waar de grote Belgische pater Lievens door zijn ingrijpende economische en sociale bemoeiingen een bloeiende missie stichtte. Mgr. Bouter en de ruim zestig Nederlandse missionarissen, die in zijn'bisdom werken, zijn dank baar voor wat Nederland voor India deed en gunnen het volk van Bihar van harte de groot moedige gaven, die nog slechts een druppel zijn op de gloeiende plaat van onzeglijk leed. Toch wordt er door deze Ne derlandse missionarissen, niet in het openbaar, doch in besloten kring, over gesproken of er mis- nieuwsgierigheid werd opgewekt doordat hij een vrouw pas tegen de middag haar tanden zag schoonmaken. „Maar heeft zij dan nog niets gegeten?" vroeg hij ver wonderd. Ik vertelde hem, dat de vrouw 's morgens om vier uur naar de bergen was gegaan, een k.m. of vijf verderop, en dat zij met een bundel gras van een veertig pond op Kaar hoofd was teruggekomen. Zij vertelde ons, dat zij inderdaad nog niet gege ten had en zeer waarschijnlijk geen eten zou krijgen voor de avond. Hij ondervroeg een ventje, dat net van school kwam. Ook hij had nog niet gegeten en ook de avond te voren niet, maar- zijn vader had die dag werk gekre gen bij een boer en die zou hem nu te eten geven. Al gauw kwam de ambtenaar tot de ontdekking, dat practisch niemand die dag had gegeten. Er is nog kans op een goede oogst als wij spoedig regen krijgen; als dat niet het ge val is móeten onze mensen weg trekken of sterven. Er moet hulp komen en zo spoedig mogelijk". „Het zijn altijd drukke dagen voor de koster. Kerstmis, Pasen, Pinksteren en die vele andere hoogtijdagen, waaraan ons Ker kelijk Jaar zo rijk is. Het is niet alleen het werk in de kerk, dat de koster, vertrouwde figuur in onze kerken, gedurende die da gen in beslag neemt maar vooral ook de voorbereidingen tot het goed verlopen van de plechtigheden in de kerk, waarnaar toch iedereen met belangstelling en vreugde uitziet, vergen veel tijd. Vooral de koster in de grote-stadsparochïe heeft daaraan wel een dagtaak." Dat vertelde ons eer» koster, die wii spraken over zijn werk, en hii vertelde daarbii geen woord te veel. Want buiten het werk in de kerk, waardoor hij op de voorgrond treedt, heeft de koster nog heel wat meer te doen. Het koster-zijn is wel degelijk een vak d'at imen goed moet beheersen, wil men met zijn tiid meegaan. Want ook in de kosterij is er de laatste tien tallen jaren heel wat veranderd. Hii is zelfstandiger geworden, de koster, en moet zijn weg als het moet altijd kunnen vinden. Vakkennis nodig Op de eerste plaats wordt van de koster een grote kennis van de liturgie gevraagd, hii moet weten of de dienstdoende ffeeste- liike de „kleur van de dag" mag lezen of niet. Hii moet in het missaal thuis zijn en de ver deling der feesten in klassen op ziin duimpje kennen. En als er vreemde geestelijken komen mis lezen, dan moet hii weten of het Dominicanen of Cisterciënsers ziin, die hun eigen rituale heb ben. Want. het is toch de koster, die de kazuifels en de misboe ken klaar moet leggen en moet zorgen, dait alles in de kerk regelmatig verloopt. Daarbii komt dan nog het schoonhouden van de altaren, het onderhouden van de paramenten en het. Hei lig Vaatwerk, het tijdig luiden, vaak nog het tellen van de col lecte-gelden en wat er al zo niet 'bii kan komen. Op het platteland is de koster tevens vaak nog tuinier en hulp in die pastorie. Moderne opleiding De kosters-opleiding is lange tiid een praktijk-opleiding ge weest. Men leerde vroeger het vak van een oudere koster en de „finishing touch" werd er dan meestal door de pastoor aan toegevoegd. Het was een vak. waarin men langzamerhand groeide. Tegenwoordig gaat dat in heel veel plaatsen anders. Er ziin kosters-cursussen, in ons land door de Eucharistische Bond gegeven vanuit het cen trum, het klooster Brakkenstein te Nijmegen. Die cursussen du ren twee jaar en heeft men ze met goed' gevolg doorgelopen, dan kan men ten overstaan van enige professoren van seminaria een examen afleggen dat recht geeft op het kosters-diploma. Kosters-organisatie De kosters hebben ook een eigen bond, met diocesane afde lingen. De bond1, die direct on der de bisschop staat, heeft ook een eigen vakblad, het „Kosters blad", dat wordt uitgegeven in samenwerking met de Belgische kosters. Deze laatsten hebben het goed voor elkaar. De Bel gische kosters hebben namelijk een perfecte opleiding in twee kostersscholen, die te Sint Niklaas-Waas bii Antwerpen, verbonden aan de Bisschoppe lijke Normaalschool aldaar en onder directie van de zeereerw. heer R. Weemaes; de grootste kostersschool van België ligt in Torhout, ten zuiden van Brugge en wordt bestuurd door de zeer eerw. heer R. Beauin. Hier wordt ook les gegeven in muziek en zang, en het bespelen van het orgel, wat vooral voor kleinere plaatsen van groot be lang is. Sociale voorzieningen De kosters in Nederland heb ben via hun bond al tal van goede sociale voorzieningen kun nen verkrijger». Hun salaris wordt door de bisschop vastge steld, maar, zo werd ons verteld, die vastgestelde salarissen wor den nog niet in alle kerken ge geven. Maar in Limburg is men toch al zo ver, dat beunhazerij in het kostersvak uitgesloten is. Een pastoor kan daar zo zonder meer maar geen koster aanstel len. Hii moet er een nemer», die hem door de bond wordt ge presenteerd. Via de bond wordt ook in ons land gepoogd een speciale kostersschool op te richter». In het buitenlnad kent men goed georganiseerde kostersbon nen. Naast België noemen wij b.v. Zwitserland, dat ook een eigen blad uitgeeft, de „Sehwei- zer Sakrista". Hier ziin ook vaste salarissen en een vastgestelde vacantie van veertien dagen en een dag in de week al lang ge bruikelijk. Verder kent ook Duitsland een bloeiende kosters- bond, terwiil er in het Heilig Jaar, in een bijeenkomst van Europese kosters, een internatio nale kostersbond is opgericht. Eigen kostersstijl Het is begrijpelijk, dat de kos ters niet alleen op de bres staan voor een betere sociale positie. Er wordt ook gedaan aan geeste lijke verdieping. Zo kennen de kosters hun kosters-Maandag, een dag, waarop alle kosters die er anders moeilijk top kunnen komen, zich tijdens de kerk diensten in het gebed verdie pen. zich in gebod verenigen voor een bepaalde, algemene in tentie. En op de kostersschool in Torhout is het de directeur, die zich bezig houdt met het verzamelen van literatuur, die op de koster betrekking heeft. De rubriek „Vlaamse kosters- liederen", de die zeereerw. heer Bequin in het vakblad verzorgt, is zeer gewaardeerde en veel ge lezen copie. De koster heeft een eigen stijl van leven, die vooral in de ge- meenischapsgedachte tot uiting komt. Want de koster is niet al leen tegenover 'de kerkbezoeker een hulpvaardig man, nee, pok in eigen kring propageert hii de gemeenschapsgedachte die o.a. tot uiting komt in het storten van de z. g. overlij densgulden. Een gave, die gestort wordt bii het overliiden van eer» collega, teneinde diens weduwe behulp zaam te zijn in de eerste noden. Verder kennen de Nederlansde kosters nog het Sint Lidui,na- fonds. ter bestrii'ding van de kosten bij ziekte. Dit fonds wordj gevormd door de afdracht van eén kwartje per maand door alle aangesloten kostgrs. Emolumenten Naast het vastgestelde salaris krijger» de meeste kosters nog een percentage van de mis- stipendia van rouw. en trouw missen. En dan verzorgen ze nog vaak het drukwerk van de bidprentjes. Veel andere emolu menten zijn ér tegenwoordig niet meer, zo verklaarde ons een koster in de grote stad. want het begraven en trouwen levert tegenwoordig niet veel meer op. Het is daarom maar. goed, dat de koster een vast salaris krijgt, want, al is het kosters-ambt een heilig ambt. waarbii geldelijk voordeel niet op de eerste plaats schien nog kruimels over zijn van de tafel der Nederlandse 1 liefdadigheid voor het bisdom I Nellore, want ook daar is de j nood tot het uiterste gestegen. Pater van der Valk deelt hier over het volgende mede: „Wij hebben in het district Cuddapah twee parochies onder de paria's, n.l. te Badvel Taluk. Zij tellen vier tot vijfduizend Christenen en doopleerlingen. Het valt niet te betwijfelen, dat. de paria's van India de armste en meest vertrapte mensen der wereld zijn. Dit district heeft van oudsher de naam van één van de „honger'districten" 'te zijn en Badvel Taluk is een van de arm- l ste taluks te Cuddapah. Over hun armoede wil ik slechts dit zeggen: in norma Je jaren hebben zii gedurende het werk-seizoen. dat zes maanden duurt, voldoende te eten. gedu rende de rest van het iaar krij gen zii niét meer dan één maal tijd per dag en maaltijdloze da gen behoren niet tot de uitzonde ringen." „Eerst hadden wij te kampen met cholera-epidemie en nu zijn wij op weg naar ene algehele hongersnood. Andere jaren had den wij bij deze tijd het uitplan- ten en wieden van de rijst al achter de rug. De irrigatie-reser voirs zijn leeg en de velden lig gen droog. Er is dus geen werk voor onze mensen en als er geen werk is, is er ook geen voedsel. Andere jaren hielpen de boeren onze paria's door hun wat graan te lenen. Dit jaar zijn zij bang zelf geen graan genoeg te heb ben". Niemand had gegeten „Anderen houden het graan in om de prijzen op te jagen. De Paria's maken een verschrikke lijke tijd mee. Zelfs de districts ambtenaren begrijpen maar half wat onze mensen meemaken. Een paar weken geleden was hier een ambtenaar op bezoek en zijn In de Kersttijd zien wij in de bloemenwinkels een van de mooi ste winterbloeiers prijken. Wij be doelen de Kerstroos (Helleborus niger), die echter niets met rozen heeft uit te staan, maar behoort tot de ranonkelachtig en, waarvan de vijftalligheid een der kenmer ken is. Voor de liefhebbers van deze plant behoeven wij natuur lijk niet te vertellen, hoe zij er uit ziet. Degenen, die er nog niet zo goed mee op de hoogte zijn, maar er toch graag een in huis willen hebben, moeten weten, dat de Kerstroos bloeit met zuiver witte bloemen. Dit zijn echter niet de kroonbladenzoals bijvoorbeeld bij de boterbloemen (om in de fa milie te blijven) het geval is. De witte bloembladen vormen de kelk, dus het deel der bloem, dat meestal groen blijft. Hier zijn het de kroonblaadjes, welke binnen in de bloem zichtbaar zijn als groene honingbakjes. De Kerstroos is geen kamerplant in optima forma. Zij kan 't slechts een paar maanden binnen uithou den. De plant, die de rest van het jaar het best op een enigszins be schaduwd plekje in de tuin kan worden gezet, komt pas in huis (in een kamer, waar niet gestookt wordt), wanneer de bloemknoppen beginnen te „werken". In verband met de kans op vorst in December verdient het aanbeveling om eind November de plant te beschutten teneinde niet het risico te lopen, dat de bloemen te laat ontluiken. Wanneer wij een Kerstroos van de bloemist kopen, zetten wij haar eveneens in een niet te warme ka mer. De behandeling is in beide gevallen ongeveer gelijk. Alleen kunnen wij van een geforceerde plant, welke de bloemist meestal levert, niet verwachten, dat zij het volgende jaar opnieuw bloeit. Daarna zal zij ons ieder jaar weer kunnen verrassen met haar grote witte bloemen, die zo mooi afste ken tegen het donkergroene blad. Als wij lang plezier van de Kerstroos willen hebben, dienen wij niet te weinig water te geven. Het liefst zetten wij de plant voor een zonnig venster. Pas wanneer de bloei ten einde raakt, vermin deren wij het water geven. De plant krijgt dan een plaatsje in een onverwarmde kamer, totdat zij in Maart of April, wanneer het voorjaar zich aankondigt, weer in de tuin wordt gezet. Htn. HORS D'OEUVRES EN NOG VEEL MEER Hors d'oeuvres en nog veel meer bevat het gezellige en handige re ceptenboek je van mej. M. Krabbe, lerares aan de Amsterdamse Huis houdschool. Het ziet er heel pre tentieloos uit, maar het zal de huisvrouw, die iets hartigs en pit tigs wil klaarmaken, talloze dien sten bewijzen. Uitgever is Mij. Kosmos te Ara sterdam. aan bod mac komen, ook de kosters ziin mensen van vlees en bloed die hun noodzakelijke levensbehoeften moeten kunnen bekostigen. Van dat standpunt aing destijds ook pastoor Hugo Verriest, „de pastor van te. lan de" zoals de in 1922 overleden Vlaamse priester-dichter zich zo graag noemde, uit toen hii het eens voor ziin hoog-bejaarde koster, een man van tachtig, wiens ontslag door de kerkelijke autoriteiten verlangd werd. op nam. L. S. 50 jaar priester op 17 Novem ber: Rev. Fathers S. Keet uit Schagen in Engeland; J. Stouten uit Nieuwveen in Nello 40 jaar priester op 21 Septem ber: Rev. Fathers J. v. d. Riet uit Dinteloord in Nellore; J. H. Röttgering uit Amsterdam in Kampala; J. Schipper uit Alkmaar in Zevenbergen; H. Seelen uit Venlo in Basankusu; C. Terhorst uit Varsselder in Tororo; H. Ves- ter uit Den Haag in Haarle; J. Willemen uit Rijen in Roosen daal. 25 jaar priester op 17 Juli: Rev. Father A. Bruens uit Raven- steijn in Arnhem; Right Rev. Mgr. Mgr. J. Buis uit Leiden in Br. Noord-Borneo; Rev. Fathers C. Donsen uit Vlissingen in Basan kusu; S. v. Gils uit Den Hout in Tororo; H. Jonkergouw uit Til burg op de Philippijnen; J. de Reeper uit Den Bosch in Mill Hill: W. Ruding uit Hoogezand in Tororo; B. Saraber uit Den Haag in Kampala; I. Stokman uit Lent in Pr. Kameroen; J. Sweere uit Moerdijk op de Philippijnen; Right Rev. Mgr. Mgr. J. Vos uit Amsterdam in Serawak Rve 12V2 jaar priester op h Januari: /e. Fathers G. Bisschop uit Nij megen in Nellore; C. Castricum uit Castricum in Basankusu; J. Dekker uit Oudorp in Serawak; F. van Dongen uit Blerick in Kisumu; J. van Kesteren uit Lisse in Roosendaal; J. Kuipers uit Blauwhuis in Rawalpindi (tijde lijk leraar te Freshfield); M.'Laan uit Onderdijk in Kisumu; G. v. Leeuwen uit Wassenaar in Basan kusu; J. Lodenstijn uit Winters wijk in Oosterbeek; A. Mak uit Hoorn in Serawak; J. Mous uit Bakhuizen in Oosterbeek; H. Scholten uit Oldenzaal in Tororo; S. Smit uit Heerhugowaard in Basankusu; W. Smit uit Ginneken in Noord-Borneo; E. Stockman uit Sneek in Tororo; P. Wage naar uit Amsterdam in Tororo; M. Wartenbergh uit Amsterdam in Basankusu; P. de Wit uit Bovenkarspel in Noord-Borneo. 12'/2 jaar priester op 23 Januari: Rev. Father C. Saraber uit Ketihel in Kampala. 25 jaar geprofest op 15 October: Eerw. Broeder Jan (de Koning) uit Beemster in Basankusu: op 17 October: Eerw. Broeder Fran cis (Bodewes) uit Veendam in Malakal. 12»/2 jaar geprofest op 24 Juni: Eerw. Broeder Isidore Lanters uit Veendam in Roosendaal. DUITSE SOCIALISTEN SPELEN NAZI'S IN DE KAART Reeds enkele malen hebben wij er op gewezen, hoe de Duitse so cialisten, onder leiding van Dl'. Schumacher met hun felle op positie politiek tegen de christen staatsman Dr. Adenauer, lijnrecht in de kaart spelen van het natio naal socialisme en daardoor op nieuw, evenals door hun felle oppositie in de twintig en aer- tiger jaren tegen Dr. Brümng, de democratie in Duitsland onder mijnen. Tegen deze socialistische politiek komt nu ook het socia listisch Tweede Kamerlid Goed hart in verzet. In een artikel in het „Parool" schrijft hij onder de titel „Warboel" na eerst de En gelse partijgenoten de les te hebben gelezen, die meer Engels man dan socialist zijn, het vol gende: „In Duitsland is het nota bene ook de socialistische partij, die voortdurend roet in het eten gooit. De S.P.D. begint steeds meer te gelijken op een gros- sierderij in Duits nationalisme. Schumacher hanteert de buiten landse politiek als een stormram voor zijn binnenlandse strijd, die kennelijk voor hem de hoofd zaak vormt. Om de positie van de S.P.D. in het binnenland te versterken, werpt Schumacher zich voortdurend op als de ver dediger, ten koste van alles, van het Duitsnationale belang. De zeer grote concessies, die Ade nauer van de gealliëerden heeft verkregen, bagatelliseert hu op demagogische wijze tot bijkom stigheden. Zijn verlangen, om de S.P.D. tot de eerste partij des lands te maken, is zo alles over heersend, dat hij de Europese in tegratie er desnoods aan opoffert. Klaarblijkelijk beseft hij niet daarmede een „va banque-spel" te spelen, waarbij zijn ergste vijanden tenslotte met de winst zullen gaan strijken". Grondwetskamer? Trouw ontwikkelt nog eens bezwaren tegen het regerings voorstel tot het instellen van een aparte kamer voor de grondwets herziening. De nota der minder heid in de Staatscommissie noem de dit een „getrapt referendum", (volksraadpleging) maar dat kennen wij niet. Bovendien, aldus „Trouw", bij elke verkiezing, ook bij die van een Kamer voor Grondwetswijziging, zal de alge mene politiek overheersen. De candidaten worden gesteld door de bestaande partijen. De leden der gewone Kamers kunnen lid zijn van de Grondwetskamer. Daardoor blijft er in de Grond wetskamer en onder de kiezers dezelfde politieke binding aan de bestaande partijen, als in en bij een gewone Kamer het geval is. Bovendien hoe wordt de zaak, als er, gelijk meestal het geval is, meerdere voorstellen aan de orde zijn en men is t.a.v. het ene posi tief, t.a.v. het andere negatief in gesteld? Dan wordt de volks raadpleging toch vertroebeld. Het komt ons voor dat men beter het bestaande stelsel kan .ïouden. Schadelijke strijd De minister van Justitie heeft in de Tweede Kamer een opmer king gemaakt, die de formalis ten in de rechterlijke macht in Friesland ter harte mogen ne men. Hij heeft gezegd, dat in het verkeer tussen de rechter en de rechtzoekenden de nodige soepelheid moet worden betoond Dus: als rechtzoekenden voor de rechter Fries willen spreken, laat hen dan hun gang gaan. Daar zijn wij 't uiteraard mee eens. Voor het overige is de mi nister echter te vasthoudend ge weest. betoogt „Het Vrije Volk". Van de Friezen mag worden verwacht, dat zij zich in het of ficiële verkeer van het Neder lands bedienen, heeft hij gezegd. Een advocaat moet dus in Ket Nederlands pleiten en bij het af leggen van de eed gaat het om landswetten en eerbied voor de justitie en de gezagsorganen, waarin de eenheid van de natie tot uiting komt. Waar moet het heen, als Friesland zich op het terrein van de rechtspleging zou willen isoleren? Dat klinkt in drukwekkend. Maar als de Frie zen er nu op staan Fries te spre ken en de minister staat er op, dat ze Nederlands spreken in 't officiële verkeer, wat gebeurt er dan? Dan ontbrandt er 'n strijd, die de minister natuurlijk toch verliest, een strijd, waarin Fries land bovendien de kwade kans loopt onder invloed te geraken van een extremistisch nationa lisme met martelaarschap en al les wat er verder nog bijhoort. De gevaren van een noodlottig isolationisme, die de minister wenst te bezweren, worden in die strijd juist opgeroepen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 7