De marteldood 1KAREL DE GROTE werd op Kerstmis tot keizer gekroond grote vrouw I Ni r WAT HISTORISCHE KERST DAGEN van een het Oosten Op weg naar i Uit Nederlands klooster ontvoerd naar Auschwitz Jodin Geleerde Carmelites „Salomon, ik heb U overtroffen Bartholomeus-nacht op Kerstmis 1588 bloedig gewroken Het jonge Amerika zocht steun bij Frankrijk tegen de Engelsen op Kerstmis 1776 Paus Pius VII celebreerde de Nachtmis in de Nötre Dame te Parijs in 1804 Dispem die c PAGINA 4 KERSTNUMMER 1951 GERARD DAVID: AANBIDDING DER HERDERS (Detail National Gallery, London) Het zal wel zeer moeilijk zijn te achterhalen, wanneer Zuster Teresia Benedieta van het Kruis haar leven op deze aarde heeft beëindigd, maar het is op geweld dadige wijze gebeurd in de gas kamer van het vernietigingskamp Auschwitz, waar zovele van haar Joodse lotgenoten het slachtoffer zijn geworden van de mens-ont- erende haat der nazi's. Zij was een meer dan gewone vrouw: Jo din. geleerde, Carmelites. Ontel baar velen verzekeren dat zij bidden voor de zaligverklaring van Zr. Benedieta. De Orde van O.L. Vrouw van de Carmel heeft het eerste pro ces van onderzoek reeds ingeleid. Zuster Benedieta Van stad naar stad werd eens vóór bijna negentienhonderd ja ren de martelaar St. Ignatius van Antiochië gevoerd. Hij had de dood voor ogen. Wilde beesten zouden hem als e.en tarwekorrel van Christus met hun tanden ver malen. Maar op deze zijn tocht naar het Westen vond hij het zo onuitsprekelijk wonderbaar om met Christus, de zon bij uitstek, onder te gaan, maar eens ook met Hem weer op te staan. Er zijn tekenen die als bewij zen zijn van het verrezen en ver heerlijkt leven in Christus dat nu het deel is van Zr. Benedieta. Haar laatste woord dat tot haar medezusters in de Carmel van t Limburgse dorp Echt is doorge drongen klinkt als gesproten uit een andere wereld. Het is de echo van wat de oude martelaar, de grijze bisschop Ignatius zei. Haar menselijke berekening was zij nog slechts even over haar le- vensreize halverwege, t°®n Z1J ten afscheid schreef: Ik ben op weg naar het Oosten Het was op haar transport naar Silezie. Als repressaille-maatregel te gen het bisschoppelijk schrijven van 26 Juli 1942 waarin het Nederlands Episcopaat protes teerde tegen de maatregelen die door de bezettende Duitse macht genomen waren tegen de Joden, werden op 2 Augustus alle niet- arische religieusen uit de Ne derlandse kloosters gevangen genomen en weggevoerd. Rond vijf uur in de middag van die noodlottige dag stopte een Duitse auto voor de Carmel te Echt. Twee gevreesde S.S.-ers gelast ten Zr. Benedieta zich gereed te maken, daar zij binnen vijf mi nuten het huis zou moeten ver laten. Voor dit geweld kon men niet anders doen dan wijken. Zr. Benedieta ging. Zij ging echter in Gods Naam. Haar tocht werd een kruisweg, hard onmenselijk wreed. Een weerloze vrouw, overgeleverd aan ruwheid, aan brute en hardvochtige behande ling. Over Westerbork, het Drent se dorp dat zich noodgedwongen zulk een treurige vermaardheid verwierf, ging het na enkele da gen in de richting van Polen. De misdaden die in naam van het Duitse volk aan de Joden zijn gepleegd, zo erkende onlangs de regering te Bonn, zijn niet te noemen. Ook Zr. Benedieta is haar martelkroon tegemoet ge gaan. Volkomen onzekerheid heerst over haar uiteinde. Zij is ondergegaan in de zee van het naamloos leed der onnoemelijk velen wier namen God alleen kent, zoals het oude martelaars boek der Kerk zegt. In 1947 bracht de pauselijke „Osservatore Romano" een kort, maar opzienbarend bericht dat de figuur van Zr. Benedieta in de belangstelling der gehele we reld plaatste. Edith Stein Wie was deze Zuster Carmeli tes, die de stilte en onbekendheid had gezocht, maar nu door het Vaticaanse blad voor het voet licht werd gebracht? Vóór zij haar kloosterleven begon, was zij als Dr. Edith Stein in heel Duitsland en ook daarbuiten be kend. Een philosophe, van het Jodendom bekeerd tot het Chris tendom. In 1875 geboren, trad zij in 1933 in de Carmel van Keu len. Vandaar vluchtte zij voor de nationaal-socialistische terreur in de veiligheid van het klooster in het Limburgse Echt. Niet alleen haar eigen persoon werd het slachtoffer van geweld, ook haar schriftelijke nalaten schap die door de wijsgerige we tenschap van de grootste waarde was, werd na het einde van de oorlog voor slechts drie vierde en dan nog moedwillig bevuild, gescheurd en verstrooid terug gevonden. Het kloostertje van Echt dat in Januari 1945, toen 't front in Midden-Limburg bleef steken, door de Zusters verlaten moest worden, was immers niet veel meer dan een ruïne. Vanuit het concentratiekamp in Westerbork had Zr. Benedieta nog kans gezien aan haar Overste te schrijven, dat ,,men de we tenschap van het kruis slechts verwerft als men dit kruis gron dig begint te ondervinden". Zo wel voor zichzelf als voor haar werk heeft zij echter van het eerste ogenblik af overtuigd en van harte gezegd: „Ave Crux, spes unica gegroet o Kruis, mijn enige hoop"! De glans van de gekruisigde Christus, die over wonnen heeft door zijn dood aan het Kruis en door zijn verheffing daaraan alles tot zich kan trek ken, overstraalt niet slechts het levenseinde van Zr. Benedieta, maar ook heel de levensloop van Edith Stein. Zij was een uitzonderlijk be gaafd meisje, uit joodse ouders in Breslau geboren. Opgevoed door een flinke moeder, die reeds vroeg weduwe was, groeit zij uit tot een knap philosophe, maar was zij evenzeer een gulhartige, attentievolle, fijngevoelige vrouw. Zij, de dochter van Israël, de scherpzinnige wijsgerige denk ster, ontving de genade van het katholieke geloof. Zij is een ge liefd lerares geweest, een gezag hebbende docente, een allerwege erkende autoriteit op het gebied van de wetenschappelijke peda- ZUSTER TERESIA BENEDICTA VAN HET- KRUIS gogiek, een schrijfster wier ge schriften als een kostbare schat gewaardeerd worden. In het Benedictijnse Beuron leert zij het gebed van de Kerk, maar zij kiest het beschouwende leven van de Carmel. Alles heeft zij gegeven voor de ene parel van haar roeping door God. Een van haar Oversten getuigt, zo schrijft de Osservatore Romano, dat zij, de hoogbegaafde, geleer de vrouw, even gehoorzaam was als de H. Theresia van Lisieux. Haar levensschets Een stroom van schriftelijke vragen kwam sinds het einde van 1945 de Carmel van Keulen binnen: men wilde méér weten over de persoon van Edith Stein. Terwijl in het Husserl-archief aan de Universiteit van Leuven haar geschriften wetenschappe lijk bewerkt worden, vond zij in de priorin van haar Keulse Car mel, Zr. Teresia Renata de Spi- ritu Sancto, zelf een zeer begaafd schrijfster, degene die het best een levensschets van haar kon geven. Sinds 1946 heeft deze in honderdduizend exemplaren haar weg door de wereld gevonden. Uit alle kringen, van alle leef tijden en van welke denkrichting ook, stijgen de stemmen op, eens gezind in hun oordeel: Edith Stein, Zuster Benedieta, Jodin, geleerde, Carmelites, is een ware heldin, een lichtend voorbeeld, een echte heilige! De voormalige Aartsabt van Beuron, Dom Ra phael Walzer, die haar als geen ander zozeer van nabij gekend heeft, getuigt dat „zij was een der grootste vrouwen van onze tijd. Zelden heb ik iemand ge troffen, die zoveel verheven eigen schappen in één ziel verenigde. Daarbij was ze de eenvoud en de natuurlijkheid in persoon. Zij was helemaal vrouw gebleven met een teer, ja moederlijk ge moed. Mystiek begenadigd in de volle zin van het woord, was er nochtans geen zweem van ge kunsteldheid of superioriteit aan haar te bespeuren. Ze was een voudig met de eenvoudigen, ge leerd met de geleerden, zonder enige zelfverheffing, zoekende met de zoekenden, ik zou haast zeggen zondares met de zon daars". De figuur van Zr. Benedieta Edith Stein is aanvaardbaar voor allen, ook voor de gewone, ver der niet ontwikkelde mens. Haar beeld, haar bidden en werken, haar zwijgen en lijden, haar laat ste gang naar het Oosten stralen een licht uit en wekken een heimwee naar een intens geloven, hopen en beminnen. Bewerkt naar de vijfde oor spronkelijke uitgave is haar levensschets nu ook in het Neder lands verschenen bij de Uitgeverij H. Nelissen te Bilthoven. Het is het gave, haast volmaakte model van een uitstekende hedendaagse levensbeschrijving. H. J., pr. Er heerste rust in de wereld van die dagen. Cajus Octavius, de achterneef van de grote Caesar, die de grenzen van het Ro meinse rijk tot in ons land had opgeschoven, was alleenheerser. In Oost en West, van de Maas tot Carthago en van Spanje tot in Galatië. Al meer dan een kwart eeuw geleden had hij zich ontdaan van zijn grote concurrent Marcus Antonius. En onder zijn principaat als Augustus werden zijn bevelen overal gehoord. Met militaire macht had hij de politieke schokken weten op te vangen en de eenheid van het wereldrijk, zijn erfenis, gered. In deze vrede werd onder het regiem van de bezettende macht der Romeinen een kind geboren uit Maria en Jozef. Nu 1950 jaar geleden kwam het in Bethlehem, niet ver van de Residentie der Romeinse stadhouders, ter wereld en het werd genoemd Jezus. Het bracht, geboren in vrede, de vrede aan alle mensen van goede wil. Sindsdien zijn vele eeuwen voorbij gegaan. Wereldrijken gin gen ten onder, kwamen weer op en verdwenen. De vrede van Christus' geboorte bleef. Geen beweging in 's mensen historie heeft het schokkende van die eerste Kerstnacht kunnen ver dringen. Zelfs niet in tijden, dat oorlogen woedden op de dagen van dit vredesfeest met zo'n tem peest, dat het soms leek of het heidendom en het barbarisme zouden zegevieren. In onze dagen wordt het Kerst feest gevierd op 25 December; dat is niet altijd het geval ge weest. Maar wel is Kerstmis im- zijn ingrijpend geweest. De kro- Franklin voet aan wal. Hij is Rome, Pius VII. Deze mer als een historische datum ning van Karei heeft in West- naar Frankrijk gezonden door was op 2December in aanvaard en vele malen is deze Europa het keizerlijke ideaal George Washington, die zich een Fontainebleau aangekomen dag een hoogtepunt of een diep- doen herleven. Bij hem begint de half jaar na de onafhankelijk- om Napoleon als keizer tepunt geworden in de politieke reeks van keizers van het Heilige heidsverklaring met moeite kan te zalven. Maar Na- geschiedenis der mensheid. Het Roomse (Romeinse) Rijk. staande houden tegen de onver- poleon kroonde zichzelf! eerste Kerstfeest, dat de West- Karei de Kale, kleinzoon van moeid vechtende Engelsen. Frank- Europeanen iets in deze beteke- Karei de Grote, heeft deze tra- hn komt naar Lodewijk XVI nis zal zeggen, is dat van het ditie voortgezet. Na een groot om een openlijk verbond te ver jaar 506. De Merovinger koning aantal oorlogen en schermutselin- krijgen voor de handhaving van Chlodovech (beroemd gevecht), gen bleven in 875, toen keizer de onafhankelijkheid der nog Parijs maakte zich even vrolijk over deze bombast als over de telgangers van de Paus. Zo draaide de aarde verder door de tijd. hier beter bekend onder zijn 17e Lodewijk II gestorven was, twee ,i°nge Verenigde Staten. En Lo- De eerste wereldoorlog brak r"5J- - iujj en 2917 bracht daarin een een-dags Kerstvrede. De Russen in de loopgraven stoorden zich niet aan de onderhandelingen van Brest eeuwse naam Clovis, die de op- pretendenten voor de keizerskroon dewijk stemt er nog geen jaar perste was in de Salische bond over. 'Karei en zijn halfbroer Lo- later in toe, 1777. Nog 5 jaar later en regeerde over een gebied, dat dewijl de Duitser. Lodewijk had en Lodewijk zit in de gevangenis lag tussen het Vlaamse kolen- de sympathie en de voorkeur, van het Temple zijn testament te woud en de Loire, werd toen in doch Karei waagde de reis naar maken. Het is Kerstnacht en hij D de „staatskerk" als lidmaat op- Rome; en met succes. Paus Jo- zal spoedig als Louis Capet onder Litowsk en zij omhelsden genomen. De H. Remigius, Metro- hannes VIII kroonde hem in de de guillottme sterven, 21 Januari hun vijanden. Aan het poliet van de provincies Gallia Kerstnacht van 875. 1793. Westelijk front werd plaat- Belgica, diende toen de „trotse Kerstmis 1494 brengt oorlog Sicamber" in Reims het H. Doop- over de Eeuwige Stad. De Franse sel toe. Maar dit heeft hem nog k°nnig Karei VIII staat met een niet tot Christen gemaakt, met leSfr voor de poorten en Alex- geweld, list en verraad heeft hij al)der Borgia kan na de nacht- de andere Frankenkoninkjes rus- mi.® n°2 Juist de vrede voor zich- -- zelf bewaren door de benen te nemen. En Karei solliciteert naar de keizerskroon. Maar deze schijnt niet voor hem weggelegd. Zelfs niet als hij in heilige ijver De revolutie ging over Frank- selijk de Kerstvrede in el- de muilezel van de paus omhelst, rijk en de oudste dochter van de kanders loopgraven gevierd. Bijna 100 jaar later stroomt er Kerk werd ontrouw. De christe- De tweede wereldbrand in de Kerstnacht bloed in Frank- lijke feestdagen werden verbo- rijk. Het is 1588 en terwijl de den. Maar niet lang. Reeds in zwakke koning Hendrik III, 1794 dwongen de gelovigen de Kerstdag 537 werd in Bvzan- P°Jltieke speculant tussen Huge- overheid om de nachtmissen op thiuL, 3ghet latere Constantinopel &S& Kelstmis t0e te laten en 25 tig overweldigd Een en dertig iaar later on zwTk,e k°mng Hendrik III, 1794 dwt 'erstdae 537 werd in Bvzan P°htieke speculant tussen Huge- overheid urn het latere Constantinonel noten en Katholieken, de nacht- Tot TL icTo TfTT T mis bijwoont, worden katholieke het_nog latere Istanboel, de leid.ers van de T.imip Hertno brak uit. En tegen het ein de daarvan op 17 December 1944 begon Von Rundsted het moordend offensief in de Belgische Ardennen. Op Oost en West dreven de volkeren verder uiteen en aan deze tragedie viel kar en liet uus laieic isumuutn, ue leiders van de Lique, Hertog Hagia Sophia ingewijd. Justinia- Hendrik de Guise en zijn broer, nus, keizer van het Oost-Romein- de Kardinaal van Lotharingen se rijk, had deze kerk laten bou- vermoord. Dat was de vergelding wen ter vervanging van het ver- Voor de moord op de Hugenoten woeste godshuis, dat door Con- jn de Bartholomeusnacht van 24 stantijn was gesticht. Het was 'n Augustus 1572, waarbij de Colig- tempel van enorme afmetingen ny om het leven kwam. Een half en voor de versiering ervan, wa- jaar later vond de schuldige, Ko ren de heidense tempels geplun- ning Hendrik III, de dood door derd. Het altaar was in massief een dolkstoot van een monnik. m goud gedreven en Justinianus En zijn zoon Koning Hendrik IV £?ecemt>®r 1797 werden de gecon- Tweede Kerstdag bereikte kwam er zelf van onder de in- erfde deze verstoorde Kerstvrede. riS('ueSr kerken teruggegeven, hij de Maas bij Dinant, toen druk. Bij de eerste aanblik zonk Vechtend trok hij door zijn rijk de storm luwde niet Napo- waren zijn krachten op. hij op de knieën, maar al gauw om eindelijk in de Kerstnacht i, °n kwam °P toneel en toen Maar de vrede keerde niet won zijn keizerlijke trots het van 1593 het beleg voor Parijs te T a „„ff e TTT "a,ar de lYee,r' De ideologieën van van de deemoed. En hij triom- slaan. Hendrik keerde terug in TTt:ieTL°T L -p e wa~ J feerde met een: „Salomon, ik heb de schoot van de Moederkerk en LTT, TT tLFranse gene- U overtroffen!" een half jaar later opende de MoTeau met Karei van Oos- De gebeurtenissen volgden el- hoofdstad de poorten, kaar ook in die tijd snel op. In Dj*11 komt op 26 December 1745 800 was Karei de Grote, de heer- ®e, Kerstvrede van Dresden. Een ser uit West-Europa te Rome. belangrijk moment in de Europe- Door zijn omgeving, o.a. de An- f? en m Duitse geschiedenis, gelsakser Alcuinus, was hij over- dat is Frederik de Grote, gehaald zich tot keizer te doen SP „kljn- satelbeten dicteren Maria kronen en dit geschiedde op ?heTsla+ van, 0oatfn"Ju de vrede Kerstmis van dat jaar door paus pr„,Tn L?LL T:TChe oorlo+g' Tipn TTT in rTp ^int Piptnr TCami Bruisen wordt daardoor grote was voor het uitériiik nilt'zo uit mogendheid en komt met Oosten- bundig "eweest over deze plech- f1J tiTT staan' **et dualisme tenrijk te vieren, werd er een tigheid fn hiiliet zich dan ook ST Habsbur§ «n Brandenburg aanslag op hem gepleegd. Het moeiliilT overreden Dat was ÏTT v0°rg°,?d gevestigd, tot- was de Kerstnacht van 1800. Het niet zo ODzieribarendT want Karei uTTVT 186(L ten "adele „van mocht de ijzeren Bonaparte niet dacht aan die andereTomefnse STTrg Tïdt °Pgebeyen- ,Maar ^eren en hii kwom ongeschon- aaent aan cue anaere itomemse Habsburg had de keizerskroon den op het feest. keizer in Byzanthium, die zichzelf behouden en Oostenrijk kwam In 1804 was er weer een nieu- als snige opvolger der impera- dichter bij Hongarije. we sensatie in Parijs. In de Notre de wereldvredeis bedreigd tors beschouwde, en hij wilde po- Ook de nieuwe wereld gaat Dame werd de nachtmis van Er is nog een redding teruc htieke complicaties vermijden, meespreken. Op Kerstmis 1776 Kerstmis opgedragen in tegen- naar Bethlehem- V?fde aan Maar de gevolgen van de kroning zet m Le Havre de Amerikaan woordigheid van de paus van alle mensen v™n goede wil! dinaal Mindszenty ten offer. Tweede Kerstdag 1948 be gon hij zijn martelgang onder het bolsjewisme. En nu 1950 jaar na Christus leven wij weer op een vul kaan. Korea staat in brand, „En morgen is het Kerst mis, hé Mammie? En van nacht wordt het Kerstkind je geboren en dan gaan 'alle engeltjes zingen?" „Ja, Petertje," liefdevol kijkt Mammie haar kleine jongen aan en met 'n laatste 'innige kus op zijn voor hoofdje dekt zij hem nog eens extra warm toe. „Ga maar fijn dromen van de engeltjes, kleine schat, dan komt Mammie je morgen halen en gaan we samen naar het stalletje kijken met de lichtjes." „JaPetertje is al half weggedoezeld en let er niet eens meer op wan neer Mammie het licht uit draait. Maar daar, opeens, zit er een heus echt engel tje naast zijn hoofdkussen en dat engeltje vraagt heel gewoon aan Petertje of hij meegaat naar het stalletje. „Ben jij dan mijn engel bewaarder?" vraagt Pe tertje verbaasd, „ik dacht dat ik jullie dan nooit kon zien." Met het wijsvingertje voor de mond waarschuwt het engeltje, dat Petertje stil moet zijn want anders komen de grote mensen en dan kan Petertje niet mee. Heel stilletjes glijdt hij nu zijn bedje uit en volgt het engeltje, dat zich Irene laat noemen, naar het raamkozijn. „Bien ,jii dan een meisje?" vraagt Petertje heel bij dehand. „Hoe komt het dan, dat jij er heel anders uitziet dan An neke van de bewaarschool?" „Anneke is een gewoon meisje, dat op de aarde leeft en ik woon in de hemel bij allemaal engel tjes." Petertje vraagt na deze verkla ring niet verder meer, hij is alleen maar erg benieuwd naar al het vreemde, dat nog zal gaan gebeu ren. Daar hoort hij plotseling een heel koor van fijne stemmetjes zijn naam roepen en hij haast zich er naar toe. Zonder dat hij 't merkt, heeft hii ineens ook vleugeltjes gekregen en in drie tellen zit Pe tertje op 'de wolk bij de andere engeltjes. Als het gezang verstomd is, be gint Irene.de andere engeltjes te vertellen, dat ze nu met z'n allen heel verweg moeten vliegen. Ze moeten haar allemaal maar vol gen. Gehoorzaam gaan ze meteen op weg. Petertje nast Irene. Hij begint ontzag voor het engeltje te krijgen en hij vraagt nu heel beleefd: „lieve engel Irene, waar om mag ik eigenlijk met U mee. Wist U, dat ik dat zo graag wil de?" „Wij weten alles van de kinder tjes op aarde, ook als ze lelijk doen, maar ook als ze iets heel graag willen, dat goed en mooi is en wanneer wii dan in de gelegen heid zijn om de wens van de kin dertjes te vervullen, dan doen we dat." „Maar ik wil ook zo graag een autoped," zegt Petertje dan met een, „en die hebt U me helemaal niet gegeven." Irene fronst bedenkelijk haar kleine voorhoofdje. „Ja, ik weet niet of je al groot genoeg bent om dat te begrijpen," zegt ze dan eindelijk, „maar er zijn zoveel dingen, die kleine kinderen willen hebben en ze denken dan ook wel dat dat goed is, maar wij weten dan dat dat om een of andere re den niet goed voor ze is." „Oh," is het enige, dat Peter tje zegt, maar een klein beetje begrijpt hij er toch wel van. „U bedoelt, dat ik met die autoped dan onder een auto zou kunnen komen?" vraagt hij even later heel wijs. „Juist,knikt Irene hem tevreden toe. „Jij bent een ver standig jongetje. En die wens van je om het echte Kerstkindje te zien met de zingende engeltjes, dat is alleen maar goed, dat be tekent, dat jij noig gelooft in het mooie, dat wij onschuld noemen, maar dat begrijp je natuurlijk nog niet." „Nee," moet Petertje eerlijk toegeven, „maar dat vraag ik wel aan Mammie, die weet alles en dan vertelt ze me dat wel." „Nu mag je niet meer praten," fluistert Irene, want we zijn er bijna. Zie je dat grote licht daar? Nu, daar wordt straks het Kerst kindje gebracht. Het is maar een koude stal en nu moeten wij er voor zorgen, dat wij het Kindje met onze liefde verwarmen." Petertje knikt begrijpend en kijkt ernstig voor zich uit. „Wat gek," peinst hij "dan, „al die woorden, die Engel Irene zegt zoals onschuld en liefde, zeggen de mensen op aarde ook altijd, maar zij zegggn het zo anders'. Maar wat is dat? Een felle licht straal verblindt een ogenblik Pe- tertje's ogen en wanneer h ij ze weer open doet en kan zien, ziet hij beneden zich een heel mooie, lieve vrouw, zo mooi en zo lief als hij nog nooit heeft gezien. Naast haar ligt een echte lieve man neergeknield, met tranen in zijn ogen. En daar midden in de stal, omringd door een heleboel engel tjes, ligt een heel klein kindje zonder kleertjes aan. „Wat koud", denkt Petertje verdrietig, „had ik nu maar mijn winterjas meege nomen, die lekkere dikke." Maar dan denkt hij ineens aan de woor den van Irene. Door liefde kan dit Kerstkindje, want dat is het, ook worden verwarmd." Maar hoe moet ik dat nu doen?" Hulpeloos kijkt Petertje om zich heen. Alle engeltjes hebben zich om het krib betje geschaard en waar moet hij nu de liefde vandaan halen voor het kindje? Van diep medelijden komen de tranen in zijn oogjes en dan weet hij opeens iets. Mammie, ja Mam mie weet vast wël waar de liefde is en hoe ik die aan dit lieve Kind je moet geven. Mammie weet alles. Maar waar is mammie nu? Al tijd als Petertje haar nodig heeft is ze er en nu kan hij haar ner gens vinden. Petertje weet zich geen raad meer en van angst en verdriet begint hij hard te hui len. „Mammie, mammie...." „Ja lieve schat, wat is er? Heb je gedroomd?" Mammie staat in eens naast zijn bedje. Alle engel tjes zijn weg, het lieve Kind is weg, alles is weg. „O mammie, het Kerstkindje moet een beetje liefde hebben. Heeft u wat voor Hem? Hij heeft het zo koud. Rij heeft helemaal niets." Mammie begrijpt er eerlijk ge zegd niet veel van, maar alles wat kleine kinderen vragen, dat goed en mooi is, krijgen ze en daarom stelt mammie Petertje gerust: „Ja hoor, mijn jongen, ik zal jouw Kerstkindje liefde geven en misschien heeft pappie ook nog wel wat en opa en oma en alle mensen. Morgen gaan we het ze allemaal vragen, nè?" Met een voldane zucht valt Pe tertje nu in een diepe, droomloze slaap, in het heerlijke besef, dat het morgen Kerstmis is en dat het Kindje het dan niet koud zal hebben JEANNE Abonnementspri P€r mnd.( incli per editie 16 c in alle edities 26 familieberichten Bif contract bel E. f. M. Stumpe Bankrelaties: Ne Kantoren: HO OP ZATERD dat de gehi Goethe te Maii wijd. Ronduit 2 feit is zeer mt dat wij moeten unicum in de geheel de Wes bewijst al wel, wegende motie geweest voor Z nu van de eei af te wijken. Het valt gelu meerdere van c de motieven te eerste plaats s het belang vai persoon zelf: 1 weet zich een j geestelijk ambt, bezield van wa ijver, hij wil gel met opoffering meerder comfor ambt wordt ka toewijden aa Christus. Moet zulk een hij gehuwd is, t de Katholieke K zelfsprekend a zijn geestelijke atgesneden, da: deelname aan de derkerk voor hei Moet de Kathc sé bij alle zwa: alle in- en niet wendige strijd, vóór zijnovergan ook nog dit bijn: fer vragen, on stand te doen ziet als zijn lev( Z. H. de Paus geval (en nog naar het schijnt, vullende katholi studie echter n is) dat zulk 'n of gevraagd te word louter vanwege belang met een bleken traditie v< van eeuwen, ook enkele keer, zou is a priori al hee schijnlijk. Inderdaad valle soonlijke motiever motieven, die de gehele Kerk r de celibaatsplicht Kerk hier een u: maken. Zulk ee worden ex-domint zonder waardevol den in Christus' K zonder voor de 1 Christus' Hartewe aller Christenen. Men versta dit een activiteit on< lieken, neen, ook zelf moeten voor opzicht nieuwe ee voorbereid. Het v ook niet, dat de p: klaarde, juist in h< de eenheid aller C! Moederkerk ziji priestertaak te ziel Bovendien, dat gehuwde ex-dom priesterwijding w< zal niet nalaten di maken op zovele Calvinistische domi licaanse geestelijke schillende landen met groot verlange de eenheid der ch aloude Moederkerk V anzelfsprekend grote gemeens zwaarder gewogen de persoonlijke, ma: het ons een gevaar ving, als „de Volksl nummer van Zatei schrijven: „Dat hij (de ex-d „zijn ambt, zijn w „liest, dat hij in zi „stand moet doen Vi „lische roeping wé „ook tot het predikt „speelt bij een zo 1 „sluit als de Paus tl „heeft, geen rol. „mógen ook geen ro Ja, bij een dictati totalitair systeem, dergelijke persoonl uit principe radicaa ning gehouden, mat stuur der Kerk gek gelijk: daar wordt wikt en gewogen eindbeslissing ook lijk belang volgen: waarde verdiscontee Ook in ander op deze beslissing ongt gewikt en gewogen gebeden. De H. Sto< zelfsprekend zeer g( dat deze beslissing b katholieken het onbi voel zou wekken: door Z. H. de Paus baatsplicht verzwt schien zelfs: „gaan v aan het celibaat c verliezen?" Men kan nauwelij' genoeg beklemtonen, strekt niet de strekki genomen beslissing, de H. Stoel gemeer danks het vrij grote meerderen deze tol conclusie uit dit bes •trekken, de groter voor Kerk en perso doorslag moesten ge\ De Katholieke Ke wijsheid der eeuwen, eigen is, aarzelt ent nieuwe wegen te opi het heil der zielen ei ling van Christus' v langen dit vordert, 1 zijcis zal zij zulk een ongetwijfeld met gre zaamheid en omzicht wandelen. (Vervolg op pa

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 10