Bemanning „Flying redde de passagiers Enterprise uit orkaan Wat men ook van de Japanners mag denken - energiek zijn ze Eerste Nederlandse nylonkous gesponnen Ongekend hevige storm in de Golf van Biscaye Nederlandse schaatsers op het Noorse ijs Vandaag - in Emmen Meervogels ge prestatie Thomasvaer op televisie-scherm Twee aan twee werd de sprong in de ijzige golven gewaagd Koppige kapitein nog aan boord Naar wij vernemen i BALVELDEN Brug van tanker weggeslagen Opvarenden van „Oesthav" veilig raining begonnen JOURNAAL VAN EEN K.LM.-REIS De wereldstod Tokio heeft maar liefst 25.000 fabrieken Oud-Internationals verloren van H.F.C. Europa, Engeland, het Gemenebest en Amerika WEERSVERWACHTING [edegedeeld door het KNMI De Bilt, geldig van Woens- avond tot Donderdagavond. GUUR WEER >E BILT, 2 Jan. Storm - tige tot krachtige westelijke id. Wisselend bewolkt met af toe buien, sommige met hagel natte sneeuw. Kouder. Burgerlijke Stand ;iJPE. Geboren Cornelis Adri- is zv Cornelis P. S. Pennings Maria de Boer; Nelly Guda Jacob J. Slikker en Afra A. ik; Lambertha Cornelia, dv ndrikus M. de Heij en Trijn- Oostwouder. Jndertrouwd Cornelis Schonw- eger 40 jr. landarbeider, te pe en Cornelia J. M. Stet, 25 te Zijpe, onlangs te Castri- n. letrouwd: Pieter Kuiper, 21 monteur te Zijpe en Helena de Boorder, 24 jr. te Den lder. Jan Wardenaar, 23 jr. to-monteur te Schagen en Nel- de Goede 18 jr. te Zijpe. Overleden: Pieter de Boer, 25 ongehuwd. Damclub Texel CEXEL. De uitslagen van op 28 December gespeelde rtijen zijn: 2.v. d. WerfC. Dijker 02; v. HeerwaardenS. v. Heer arden 02; J. VinkeS. Ros -2; N. de Graaf—P. Jansen -1- A. v. d. SlikkeC. P. Bur- r 11; J. VonkJ. Kikkert -0. Burgerlijke Stand CALLANTSOOG. Geboren; nny, dv W. van der Woude en Bakker; Johanna, dv W. Kor- land en P. A. van Wijk; Trijntje G. Mooij en T. Weststrate; Pe- onella Hendrica Maria, dv P. Vader en C. H. Slijkerman. Ondertrouwd: J. van Twuijver C. Hoveling te Petten. Gehuwd: J. Pater en A. A. de it; G. J. Slok en G. W. Bakker; P. Hollander en E. P. Maurits. Vertrokken personen: E. O®?- ag en gezin naar Canada; L. C. Graaff en gez. naar Gorinchem J. E. Peet en gezin naar Den elder; C. H. Klaver naar Rijs- ijk; A. Verweerd en gezin naar rimpen a. d. IJsel; S. Dijkstra gezin naar Wonseradeel, Zü- ch; Mw. Trap-Van Wijk en ge- n naar Singapore; D. de Klein aar onbekend; J. J. Bromlewe- riesman, naar Vlaardingen; J. de Wit naar Zijpe, Burgerbrug; N. Rijkes en gezin naar 't Zand G. de Vries naar Den Haag; r. Raven en gezin naar Den Hel er; H Mels naar Zijpe; K. Borst o gezin naar Den Helder; K. 'ieuwland en gezin naar Austra- A. J. van Andel naar Den [elder: A. A. de Wit naar Zijpe; H. Dijkstra naar Bolsward; G. T. Bakker naar Enkhuizen; W. H. Groothoff en gezin naar aandam. Ingekomen personen: G. J. lorver en gezin van Hoorn; G. f. Jonker en gezin van Zijpe; J. Barten en gezin van Oude fiedorp: B. Jagt en gezin van len Helder; G. W. Bakker van >en Helder; S. Kruit van Den [elder; A. M. Wakker van, Am- terdam; T. Jongsma van Smal- ngerland; A. Langeveld en ge in van Texel. WOENSDAG 2 JANUARI 1952 SCHIP BREUKELINGEN IN VEILIGHEID Het Amerikaanse s.s. Southland.is in de Merwrhaven te Rot terdam aangekomen met aav. boord zestien opvarenden van de ten Zuidwesten van Ier land vergane Ameri kaanse vrachtboot Flying Enterprise". V.l.n.r.: Rolf Kesten- holz uit Kiel, Louis Pagen uit Brooklyn, Harold Gleavos uit New York en Robert L. Lompkins uit Boston, de gebeurtenissen besprekend. ROTTERDAM luist op het moment, dat het oude jaar in de Rotterdamse haven werd uitgefloten en 1952 zijn intrede deed, meerde in de Merwehaven te Rotterdam het Amerikaanse s.s. „Southland", dat zestien opvarenden meebracht van het bij de iongste storm vergane Amerikaanse s.s. „Flying Enterprise". Het waren acht leden van de bemanning en evenveel passagiers. Twee scheijen van de Ameri kaanse Marine houden thans een wedloon om het Amerikaanse vrachtschiD ..Flviner Enterprise" te bereiken, dat geheel ontred derd met slechts de konnige ka, nitein aan boord 250 miil ten Zuidwesten van Ierland ligt. Alle andere 50 opvarenden van het schin onder wie één dode matroos ziin gered door vier schepen. Het verhaal, dat bemanning en passagiers van de „Flying Enter prise" deden was sober maar /eelbe tekenend. Op de Eerste Kerstdag woedde ie orkaan zo hevig, dat het schip zijn voegen begon te kraken. De kapitein heeft hiervan de r genaar van het schip radiogra- "isch op de hoogte gebracht, want nmiddels was er vrij zware chade opgelopen. Naar passa- ers verklaarden, was de „Fly- ng Enterprise" juist het Kanaal t, maar de elementen woed- n zo hevig, dat de kapitein het hip niet dwars op de golven irfde te brengen. Slagzij. De storm hield maar aan, het cheen of er nooit een einde aan wam. Vrijdagmorgen was het eer zo slecht geworden, dat de jovarenden van de ene kant naar e andere kant werden gesmeten n er letterlijk niets op zijn plaats eef. De „Flying Enterprise" naakte sinds enige tijd slagzij dit werd steeds erger. In de n ichinekamer was het bijna on gelijk de vuren aan te houden. Op Zaterdagmorgen werd het i et langer verantwoord geacht im aan boord te blijven. Inmid- lebben de twee elkaar bestrij- lende verenigingen van Ambone en besloten in vrede en vriend- chap een fusie aan te gaan irak onder de 103 Mohammedaan- e employé's van de Ned. Handel- naatschappij te Karachi een sta ling uit opereert in de omgeving van Zeist een ^eerschap, dat met fraaie Pr°heert bij kleine boe- <5rt biljet van f 1000.ge- Sid te krijgen en dan met idelbert was de regen spelbre-l :er. Zeevogels 3 is ongeslagen; :ampioen geworden van de 4c :1. B„ de meisjes van den Hoef. amen geen enkel risico en klop- en HSV 2 met 3—0, cijfers die an duidelijkheid niets te wen en overlaten. De juniorenhoofdklasse bracht botsten in Den Haag een stads en monsterzege voor AOG, me jjus en een locomotief tegen 'iet Or mwft V8r Bkaar. Er waren gelukkig maar 'uitslagen:' le kl. Meervogels-lree <licht> gewonden.... Zeevogels1 Or WiWLwr^ï'erd gistermiddag bij aanwak- las 1—1. rende storm de loodsdienst te 4e kl A: HBC 2—BI. Zwartg-'muide»i gestaakt.... 1 3—0. Jun. hfd. kl. AOG—Or Wi l—l: Wijk a. Z.—Vitesse 3- 3e kl. B: AOG 2HSV 0 5eev. 2Or. W. 2 11. {disselgeld èn biljet aan de haal gaan nu toch nog zoveel geld bijeen gebracht, dat een carnaval in laastricht weer tot de mogelijk- leden gaat behoren dels waren schepen in de nabij heid gekomen om hulp te bieden, de „General Greely" en de „Southland". Van deze schepen waren reddingsboten uitgezet. De bemanning van de „Flying En terprise" kreeg bevel voor de passagiers te zorgen. Ieder moest er een voor zijn rekening nemen. De enige mogelijkheid was over boord te springen en zwemmen de de boten te bereiken. Dit ge beurde dan ook, zonder dat er van paniek sprake was. Twee aan twee werd de sprong ge waagd in het koude water en dank zij de zeemanschap van de mannen in de reddingboten kon den voorzover na te gaan is, al len gered worden en aan boord van een van de schepen gebracht. De gezagvoerder Kort Carlsen heeft geweigerd zijn schip te verlaten, nadat hij de bemanning opdracht had gegeven zich en de passagiers in veiligheid te brengen. VOETBAL IN ENGELAND LONDEN. De uitslagen van de wedstrijden, gespeeld op Nieuwjaarsdag voor de Engelse league luiden: Eerste divisie Manchester City-Portsmouth 01 Preston Nord EndBurnley 12 SunderlandW. Wanderers 11 Tweede divisie Blackburn Rovers Queens Park Rangers 42 BurySheffield United 10 Tafeltennis Richard Bergmann in ons land UTRECHT. Eind Januari zal de bekende Engelse tafeltennis speler Richard Bergmann, wereld kampioen 1937, 1939, 1948 en 1950, met zijn landgenoot Stephen Bo ras een tournee door Nederland maken voor het geven van de monstraties. FALMOUTH, Engeland (A.P.). Hef Noorse tankschip Sfrix meldde dat de kapitein en derde stuurman Vrijdag tijdens een verschrikkelijke storm m de Golf van Biscaye met brug en al over boord geslagen xijn. Het 6.219 ton metende schip, dat nog bestuurbaar is, is hier binnengelopen voor reparaties. Eén van de officieren vertelde in zijn gehele loopbaan nog niet zo een storm meegemaakt te hebben. Volgens een radiografische me dedeling, die op een marinesta tion in Saint Nazaire werd opge vangen, zijn acht mannen en een vrouw, opvarenden van de ge zonken Noorse olietanker Oest hav, van wie men vreesde, dat zij verdronken waren, gered. De negen zijn, volgens de me dedeling, door een Frans schip, de Lucerne, die hen 38 mijl van de Spaanse haven Santander op wrakstukken van de Oesthav had gevonden, aan boord genomen. De olietanker brak Zondag j.l tijdens een hevige storm in tweeën. 34 opvarenden werden gered door het Zweedse schip Gunny. Van de overgie meen de men, dat zij om het leven wa ren gekomen. De „Zwarte Zee". Maandag heeft de sleepboot Burgerlijke Stand SCHOORL. Geboren: Jojl ïannes W. M.. z. v. P. Meijer e» I G. Zwagerman; Sjoerd, z. jj 3 S. Binnerts en T. Bommezu Derkje G. H„ d. v. D. J- Vogf 3n H Timmerman; Marianne, t j. L. Burgering en J Burgei. Maria G. U., d .v. B. Koortei» en G C. de Waard; Albertina. d. v. J. Roos en D. Bokslag. Ondertrouwd C. R. Prins ei M. M. Maars; F. Gutker en f' Hopman; H. A. A. R. Knap en J. C. Jochems; P. Breed en Koopman. - K aangekomen. hebben de overige Gehuwd._S. Gutker en 4-„„jBdcn van de KNSB-pIoee har- hik ontvangen. HAMAR (ANP). On Oude- arsdag en od Nieuwjaarsdag hben de Nederlandse rijders, e dezer dagen onder leiding van aas Schenk naar Hamar waren "rokken, voor de eerste maal 1 het ijs gestaan. Wim van der hort en Anton Huiskes. die feds enige dagen eerder waren Jong; D. Bootsma en M. Zan der; J. A. W. Sibbald en C Schramm. -« Overleden: Jacob Koeten, jaar, gehuwd met Aagje de ven Dirk Sikkink, 73 jaar, gehuwd -net Trijntje Groot; Rinske BleS' rjr ga. 75 jaar. Advertentu 'e 3NSCHAP Va. 38/2 zonder vrij a ing 7.30 uur zal in Hot straat, Alkmaar, de eers den om bovengenoemd beste spelers van het D ing, te weten'; J. Feeke, G. ;n, J. Ligthart, J. Kramt, raar bekampen in dit zeer 9 325 car- A. v. Lingen 150 3 175 car.- J. Burger 125 t 140 car.- J. Kramer 125 vriendelijk doch dringend vc ogelijke stilte te betrachten. Dp het ijs van de bekende baan het Noorse stadje viel het rengens niet mee. De jongens, 6 allen in prima lichamelijke mditie zijn, wilden enthousiast ,,n baantje gaan trekken, maar 11 was onmogelijk, omdat de ïrst tot nu toe Hamar een beetje 1 ae steek heeft gelaten en het s op de 400 meter baan daar- gesPaa'rd moet worden. Hf Oudejaarsavond hebben de pngens op prettige wijze ge werd. Er heerste een feestelijke temming en naar mate het klok- e. 12 uur naderde werd het wat tiller, want menigeen was met :'jn gedachten in het verre Hol- 'nd. fh de komende weken zal de aming op het ijs worden voort- [?zet, waarbij de mogelijkheid et is uitgesloten, dat enkele en van de bondsploeg op 19 ^0 Januari zullen deelnemen 5 he wedstrijden, welke door 9. Skolte Klubb in het Bislet worden gehouden. „Oceaan" van L. Smit en Co.'s internationale sleepdienst te Rot terdam de sleepboot „Zwarte Zee" van dezelfde rederij, die, zoals wij meldden, averij heeft gehad, op sleeptouw genomen. De schepen hebben koers gezet naar Falmouth, zo vernamen wij van de rederij. Reeds werd gemeld, dat de Ne derlandse kustvaarder „Leendert B" zich ongeveer 120 mijl ten Noordoosten van Barcelona be vond met een gebroken roer en om hulp had verzocht. Van de rederij, gebroeders Broere N.V. te Dordrecht, vernemen wij thans, dat het schip in veiligheid is. Het roer zelf was niet gebroken, maar een onderdeel van het roerstel. De bemanning is er in geslaagd met ijzerdraad het roer vast te zetten en heeft naar Barcelona koers gezet. VANDAAL BESCHADIGDE SCHILDERIJ 'sGRAVENHAGE. In het ge meentemuseum te den Haag heeft een onbekende een schilderij van Piet Mondriaan beschadigd. Met 'n scherp voorwerp is 'n sneetje in het één meter bij 80 cm grote doek aangebracht. Dit schilderij „compositie van een dambordver deling", heeft een waarde van 10.000 gulden. Op de weg den BoschNijmegen onder Hedel is een personen auto met grote vaart op een stilstaande vrachtauto gereden. De beide inzittenden, de heer J. C. de Vries, lid van de Raad van Beheer van Philips' gloeilampenfabriek en zijn echtgenote kwamen bij dit ongeval om het leven. De totaal vernielde auto op de plaats van het ongeluk. Inzet: portretfoto van de heer J. C. de Vries. HAARLEM. De traditionele voetbalwedstrijd on Nieuwjaars dag tussen een elftal van oud internationals en HFC is ditmaal een 32 nederlaag voor de oud- oraniemannen geworden Nadat de rust met eeliike (221 stand was ingegaan. kon HFC in de laatste minuut het winnende doelnunt scoren. De weersomstandigheden wa ren verre van idéaal. Een storm achtige wind maakte goed voet bal onmogelijk, maar de oranje- ploeg bleek zich het eerst te heb. ben aangepast en nam door Kick Smit vrij spoedig de leiding. Deze 10 voorsprong deT oranjemannen ging verloren door doelpunten van Corbeth en Hans Winter. Ten slotte kon met ge lijke stand worden gedraaid, dank zij een doelpunt van Roozen, na een goed aangegeven bal van Pellikaan. In de tweede helft genoot HFC het voordeel van de wind, maar de technische en tactische vaar digheid, alsmede het fraalie po sitiespel van de oud-internatio nals, hielden de strijd volkomen in evenwicht. Het HFC-doel ver keerde even zovele malen in ge vaar als de oranjeveste. Het uit stekende spel van Bas Pauween Stijger, de beide kanthalves, het geraffineerde combineren van de oranje-voorhoede, waarin Lagen- daal iets uit de toon viel, maar v. Gelder zowel als Drager zich naast Smit en Roozen kranig weerden, was een voortdurend gevaar voor de Haarlemse ach terhoede. In de laatste minuut viel de beslissing, toen doelman Halle het uitzicht werd belem merd bij een schot van de Nijs, zodat HFC tenslotte met 32 won. Tokio is een grote stad, dat weet iedereen, maar wie er voor het eerst in zijn leven komt, slaat niettemin de handen ineen van verbazing. Vooral wie tevoren reeds in het Oosten heeft' rondgekeken en weet hoe hij zich een Oosterse millioenenstad moet voorstellen, die staat in Tokio, om het nu maar eens heel populair te zeggen, met zijn oren te klapperen. Nooit zal ik de indruk vergeten, die ik onderging, toen ik vanaf het vliegveld Haneda door de uitgestrekte voorsteden (die in hun verspreide laagbouw veel gelijken op andere Oosterse steden) het centrum binnen reed. Dit centrum is een verzameling van kolossale ge bouwen, zeven, acht, tot tien verdiepingen hoog, die aaneen- gereid staan langs brede boulevards en mijlenlange straten, waarin een verkeer krioelt, dat zich qua drukte en intensiteit, met iedere wereldmarkt meten kan. heel veel voor. Zij bestaat uit een lijn van ruim 14 kilometer (een tweede liin is in de maak). Maar zij vervoert p£r dag toch Laat ik u betreffende dat ver keer meteen enige cijfers geven, ze zullen duidelijker spreken dan woorder». Dat verkeer wordt verzorgd door de nationale spoorwegen, verscheidene parti culiere spoorwegmaatschappijen, tram, autobus, de ondergrondse en door een ongelofelijk aantal taxi's. De gezamenlijke spoorwegen vervoeren in Tokio zelf (er ligt een ringbaan rondom de city, met zijlijnen naar alle voor l steden) per jaar 2209 millioer» i passagiers. Er zijn in de metro- I polis 40 grote stations, terwijl het totale aantal stations het I ongelofelijke aantal van 695 be- loopt. U zult, als u dit leest, geneigd zijn te denlcen, dat de spoor wegen in Tokio dan wel de rol zullen vervullen van de tram in andere grote steden. Vergis u niet. Er zijn bovendien 38 tram lijnen die tussen 443 haltes per dag bijna anderhalf millioen mensen vervoeren. De ondergrondse, die in 1927 in bedrijf kwam, stelt niet zo Tijdens de gebruikelijke opvoering van „de bruiloft van Kloris en Roosje" na afloop van de „Gijsbrecht" in de Stadsschouw burg te Amsterdam spraken Thomasvaer (Paul Huf) en Pieter nel (Marie Hamel) hun traditionele Nieuwjaarswens uit. Ook de televisie hoe kan het anders was erbij betrokken. Pieternel was niet weinig verbaasd de beeltenis van Thomas vaer op het televisiescherm te zien verschijnen. EMMEN. Het nieuwe jaar brengt voor de Nederlandse vrouw meteen de eerste geheel Nederlandse nylonkous. Vandaag wordt die zuiver vaderlandse kous gesponnen in de nieuwe Enkalon- fabriek bij Emmen van de Alge mene Kunstzijde Unie. Op die dag wordt op deze wijze een begin gemaakt met de geleidelijke in bedrijfstelling van de fabriek, zonder dat daaraan overigens enige bijzondere plechtigheid zal worden verbonden. De technische staf is er in ge slaagd, aldus meldt de AKU, op zeer korte termijn de plannen uit te werken en de noodzakelijke bestellingen te plaatsen. Het oor spronkelijk uitgestippelde tijd schema kon ongewijzigd blijven. Men verwacht, dat de nieuwe OLYMPISCH JAAR TE HELSINKI GEOPEND HELSINKI (A.N.P.). Op het grote stationsplein te Helsinki waren op nieuwjaarsdag duizen den tezamen gekomen, regen en storm trotserend, om getuigen te zijn van een kleine plechtigheid, welke het Olympisch jaar in wijdde. De Olympische vlag werd gehesen onder fanfares. 28 landen nemen deel. Paardenmarkt Utrecht UTRECHT, 31 Dec. Op de Utrechtse paardenmarkt werden heden aangevoerd: 271 paarden. De prijzen varieerden voor: luxe paarden van f 9001100; werk paarden van f 8001000; oude paarden van f 500850; paarden boven drie jaar van f 750950; paarden beneden 3 jaar van f 650850; veulens van f 300. tot f 1100.hiitten van f 400. tot f 650.alles in guldens p. st. De handel was matig. fabriek binnen afzienbare tijd voldoende Enkalongaren zal pro duceren om volledig in de be hoefte van de Nederlandse ver werkende industrie te voorzien en tevens hoeveelheden voor export beschikbaar te stellen. Be halve garens voor kousen, zullen tricotage- en weefgarens worden vervaardigd, alsmede garens voor technische doeleinden. De productie van de Enkalonvezel is eveneens in het fabricagepro- gramma opgenomen. Bovendien is het niet uitgesloten, dat de be staande fabricage van Akulon spuitgietkorrels en staven (een nieuwe grondstof voor de ma chine en apparatenindustrieO op den duur ook in Emmen zal wor den ondergebracht. Aardappelbeurs Rotterdam ROTTERDAM, 31 Dec. Klei- aardappelen 35 mm opwaarts. Eigenheimers f 1414,50; Bintjes f 10,5011; Alpha's f 10; Beve landers f 1414.50, Furore f 13,50 14; Meerlanders f 12. Zandaardappelen 35 mm op waarts; Voran f 7,257,50. Voer aardappelen f 4.755,50; per 100.'kg de prijzen berekend op de handelsvoorwaarden, vast gesteld voor de verkoop van con sumptie-aardappelen op wagon, schip of auto. Graanbeurs Rotterdam ROTTERDAM, 31 Dec. Binnen landse granen (officieuze note ringen per 100 kg franco Rot terdam).- Tarwe, kalm, op vocht- conditie f 23,5024.80; prima kwaliteit, zonder vochtconditie, f 24.5025.00, extra puike daar boven. Zomergerst, vast, f 3739; haver, iets beter, f 2831.50; rogge, goed prijshoudend, f 34 tot f 36.75. Peulvruchten boerenschoon: groene erwten f 4059; Schok kers f 4568; bruine bonen f 40—49. altijd nog 600.000 mensen. En dein zijn $r nog 17 open bare en particuliere busonder nemingen die met 1318 autobus sen over een afstand van ruim 42 millioen kilometer per jaar 1650 millioen passagiers vervoe ren. Per dag vervoeren, trein, tram en bus tezamen dus zo ongeveer 12i/2 millioen passagiers, dat wil zeggen, dat bijna iedere inwoner van Tokio gemiddeld twee keer1 per dag in een trein, tram of bus zit, want de stad telt een kleine 7 millioen inwoners op een oppervlakte van ruim 2000 vierkante kilometer. De snelheid der treinen, hun frequentie, het uitstekende mate riaal en de preciesheid waar mee gereden wordt, is wonder baarlijk, maar dat is een apart verhaal, waar ik later nog wel eens op terug kan komen. Nog wat cijfers Wat kan ik u verder nog voor cijfers geven, die u een indruk zullen geven van de grootte van de Japanse hoofdstad? Zo verschrikkelijk veel water heb ik er niet gezien, maar toch telt de stad maar liefst 5399 bruggen. Het stadsplan voor deze enor me huizenzee is vrij modern. De kern van de stad wordt ge vormd door het keizerlijk paleis, dat met zijn uitgestrekte hoog ommuurde parken en brede grachten een geweldige opper vlakte beslaat. Vanuit dit cen trum leiden zeven grote boule vards, van 16 tot 34 meter breed, in alle richtingen, om zich ver derop weer waaiervormig te splitsen. Door een wir-war van straten zijn deze boulevards onderling weer verbonden. De Amerikanen hebben de vaak schilderachtige maar soms on uitsprekelijke en moeilijk te ont houden J apanse straatnamen eenvoudig vervangen door ave- S-Ue C etc- en net als in New-York spreken zij in Tokio van 1ste street, 2nd street enz. Alleen de Ginza, de drukste winkelstraat van de Japanse hoofdstad, die kent iedereen bij •de Japanse naam, maar dat is ook een makkelijke naam. Het wordt wat moeilijker, als u zijn moet op no. 19 Sekiguchidai- mache, Bungkoy-Ku. Daar woont de aartsbisschop van Tokio, mgr. Peter T. Doi. Daar ben ik op audiëntie geweest en zelfs de Japanse taxi-chauffeur, die ik het adres in het Japans onder de neus hield, had alle moeite om het te vinden. Hij heeft er zeker een kwartier (en 200 yen) extpa naar moeten zoeken. Als je in Tokio een uitnodi ging krijgt voor een cocktail partij of een etentje, dan zit er meestal een plattegrond van de stad bij, waarop prlcies staat aangegeven waar de gastheer woont. Nog meer cijfers? Er zijn 72 universiteiten in Tokio, tiental len musea, meer dan 40 biblio theken, 12 theaters (4.980.000 bezoekers per jaar), 189 bios copen (850.510.000 bezoekers per jaar), 3811 shintoï.stische tem pels en bedehuizen, 3163 boed- histisohe tempels en 477 katho lieke en protestantse kerken. Voor de sportieve inwoners van Tokio zijn er drie grote sta dions die 40.000 tot 50.000 toe schouwers kunnen bevatten, ruim 200 athletiekvelden, 59 zwembaden, waaronder één met een capaciteit voor 12.000 toe schouwers. 215 parken en 378 tuinen, d.w.z. 60 vierkante meter groen per inwoner. Behalve dat Tokio het be stuurscentrum is van Japan en een centrum van kunst en cul tuur, is het ook een bolwerk van handel en industrie. Het geen wel blijkt uit het feit, dat er alles bij elkaar bijna 25.000 fabrieken zijn gevestigd. Als men weet dat bij een grote aardbeving indertijd het grootste deel van Tokio werd verwoest (en in zeven jaar weer opgebouwd) en dat de stad in de jongste oorlog nog zwaarder werd getroffen (en nu weer als een phoenix uit zijn as herrijst), aan is het duidelijk dat het hui- dige Tokio een moderne stad is. (Het centrum werd overigens door de Amerikanen nagenoeg niet gebombardeerd.) En hoe men verder ook over de Japan ners mag denken, meni za] moe ten toegeven dat zii prestaties hebben geleverd, die (vooral voor een Oosters volk) zeer bij zonder zijn want dat is een van de eerste zaken die men zich in dit merkwaardige land realiseert: als men elders in het Oosten iets geweldigs ziet (mo numentale gebouwen, grote spoorwegemplacementen, haven werken etc.), dan zijn dat bijna nooit werkstukken der autoch tone bevolking, maar dan heb ben de Engelsen, de Amerikanen of de Nederlanders die tot stand gebracht in Japan echter zijn het de Japanners zelf die dat ge wrocht hebben (zij het ook gro tendeels als succesvolle copy- isten) en feitelijk in een onge lofelijk kort tijdsbestek. Hoe dit mogelijk was zal een volgend artikel verhalen. (Van onze diplomatieke medewerker) Laat ons nog wat verder door denken over het komende gesprek tussen Churchill en Eden met Truman en Acheson. Washington zowel als Parijs vinden de Britse „toenadering" tot het Europese iegerplan onvoldoende. Deze te rughoudendheid van Londen dreigt tot gevolg te hebben, dat de Atlantische mogendheden op 2 Februari in Lissabon niet tot verrassende of indrukwekkende beslissingen zullen geraken. Kort daarna begint in Amerika de campagne voor de Presidents, verkiezing. Indien er geen groot se en verreikende besluiten in Lissabon door de Atlantische Pact-landen zullen worden ge nomen, mag men van lieden als de republikeinse senator Taft daarbij weer heftige aanvallen verwachten op de milliarden- steun van Amerika aan Europa. Men zal betogen: al die duizen den millioenen dollars die de Amerikaanse belastingbetalers tenslotte maar jaar in jaar uit moeten opbrengen, zetten toch geen zoden aan de dijk van dat hardnekkig verdeelde en onop houdelijk noodlijdende Europa. Men zal weer het isolationisme gaan prediken, de leer, dat Ame rika zich maar niet of zo min mogelijk meer met anderen moet inlaten, maar op eigen kracht moet bouwen en vertrouwen. Kortzichtig? Ja, maar als een meerderheid een kortzichtig be leid aanvaardt, merkt zij dat meestal pas als het te laat is. Truman schijnt onder, zulke omstandigheden de verkiezings strijd niet aan te durven, daar hij dan onvoldoende zeker is van een meerderheid achter zijn politiek. Hij zou dan geen can- didatuur meer aanvaarden en Eisenhouwer zou in het strijd perk treden, om door zijn dan wel vrij zekere verkiezing, de voortzetting van Amerika s huidige buitenlandse politiek te waarborgen. Voor Europa is voortzetting van die politiek o.i. een levensbelang. Voor Europa is daarbij het aanblijven van de niet zeer grootse Truman alleen maar van enige betekenis, omdat men mag aannemen, dat dan Eisenhower in Parijs op zijn post blijft. De Europese verdediging en verdere eenwording kan daarbij, naar wij menen, alleen maar winnen. Zo bezien en wij ge loven dat het zo juist gezien is, heeft dus Engeland thans tijde lijk de sleutels in handen, zowel van de Europese als van de Amerikaanse politiek. Deze merk waardige machtspositie beant woordt evenwel nu .niet aan Groot-Brittannië's innerlijke kracht. Want wij geloven inder daad, dat Churchill gelijk had, toen hij onlangs tot het Britse volk zeide, dat de regering- Attlee dit volk aan de rand van het bankroet had gebracht. Wij moeten daarbij eerlijkheidshalve echter wel aantekenen, dat Att- lee zijn bewind begon, toen En- gelan3 juist een van zijn meest verwoestende oorlogen achter de rug had. Wil Groot-Britannië er boven op komen, dan zal daar toe onontbeerlijk zijn de hulp van Amerika en van. het Ge menebest. Maar bij beiden staat Engeland al diep ih het krijt en door meer hulp zal dat nog erger worden, terwijl het trotse Albion juist zijn zelfstandigheid wil be waren en versterken. Er zijn tekenen, die er op wijzen, dat het daartoe wel verbindingen wenst met een zich door vereni ging meer versterkend Europa, mits Engeland in dat dan ver enigde en versterkte Europa een leidende rol zal kunnen spelen. Zo is al de gedachte geuit, West-Europa aan te sluiten bij het sterling-bloc. Voorriiands zijn wij daarvan geen voorstan der. Anderen hebben de idee ge opperd, enige tientallen millioe nen Britten te laten emigreren naar de te dun bevolkte gebie den van het Gemenebest, als Canada, Australië en Nieuw-Zee- land, om aldus èn Engeland èn deze dominions tot evenwichtiger bloei te brengen en hen te gene zen van hun slepend dollartekort. Deze idee achten wij wel vruchtbaar, maar in enkeie jaren Churchill vroeg drie jaren om de Britse economie weer ge zond te maken is dat niet doorvoerbaar en de zo hoog no dige verademing op korte ter mijn brengt dit dus niet. Daarom willen wij nog eens pleiten voor de gedachte. die minister Stikker de laatste tjjd onophoudelijk bepleit en die het eerst enkele jaren geleden is op geworpen door de befaamde Wil liam Clayton, een der vaders van het Marshall-plan en tijdens de tweede wereldoorlog Onder staatssecretaris van Buitenlandse Zaken voor Economische aange legenheden der Ver. Staten. Het is de gedachte van .zo sterke economische, monetaire en militaire banden tussen de Atlantische staten, dat van een Atlantische Unie gesproken zal kunnen worden. Daarin zal een Europese eenheid. zelfs een Europese federatie onmisbaar zijn. Engeland zou er. mèt het Gemenebest een machtige factor in vormen en niet de voor dit land onaanvaardbare keuze be hoeven te maken tussen zijn partners in het Gemenebest of het Europese vasteland. Zulke hechte en duurzame Atlantische banden zouden ook heel Duits land niet enkel Bonn, en m Bonn niet enkel Adenauer de keuze tussen Oost en West zeer vergemakkelijken: hef zou zeker o.i. „West" kiezen. Een onbe twistbaar vredelievende, maar even ontwijfelbaar overweldigend sterke Atlantische gemeenschap zou het ook mogeliik maken tot een redelijke regeling met de Sovjets te komen, wat Churchill o.i. zeker wenst, evenals in zijn hart Truman. Zal Churchill dit willen? Zal Truman het nu durven? Laat ons hopen, dat eerlang Washington er een gelukkig ant woord op weet te geven Want wij geloven eerder, dat van de Washingtonse bespreking tussen Truman en Churchill afhangt, wat in Lissabon kan en zal wor den besloten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3