Ruw weer belette gistermiddag berging van de „Frameggen" Zeiljacht liet twee mannen op eiland in de Pacific achter Italiaans sportvliegtuig stortte neer op Sumatra Een jaar gevangenisstraf voor pyromaan DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMGEVING Hoogseizoen in Petten Vijfduizend paardekrachten aan bergingsmateriaal Milaan-Sydney De twaalf nieuwe duikbootjagers Pléven wint votum met 7 stemmen Brief van Ecuador naar Hoorn: Raadselachtige belevenissen met de „Anna Elisabeth" Man vermoordde zijn vrouw Frankrijk vraagt uitstel Lissabon Mag ik Ike even? 1'jfcsk. Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07 per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4.familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur E. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank, Nederl. Credietbank. HET FEIT Buiten God is 't nergens veilig. (Vondel) (Pagina 1) VAN HEDEN Vrijdag 4 Januari 1952 46e jaargang No. 12364 Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel 4243, Grote Noord 77, tel 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52, *eL 2046, (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240 (Van onze verslaggevers) De drukte, die het gestrande Noorse stoomschip „Frameggen" in het anders zo rustige plaatsje Petten heeft veroorzaakt, stelt alles in de schaduw van hetgeen er ooit is voorgevallen. Ook Donderdag duurde de stroom van bezoekers de gehele dag on verminderd voort, om in de avonduren uit te dijen tot een complete „invasie". Met autobussen vol kwam men van heinde en verre en de ontelbare auto's, motoren en fietsen veroorzaak ten af en toe een complete chaos. Maar het lijdend voorwerp in kwestie, de „Frameggen", lag daar de hele dag, avond en nacht maar rustig te liggen. Of rustig is het juiste woord niet, maar toch van een serieuze bergings poging is geen sprake geweest. Toen omstreeks 11 uur in de mor gen de befaamde berginigskapi- tein Moerman aan boord een onderzoek had ingesteld, werd al ras order gegeven om met vracht auto's motorpompen aan te voe ren, aangezien de vrij ruwe nacht op de keien de „Frameggen" een aanzienlijke lekkage voor-, mid scheeps zowel als achter had be zorgd. Deze motorpompen zullen er voor moeten zorgen dat het schip, als het eenmaal vlotge- trokken wordt, ook inderdaad blijft drijven. Kort na de middag verscheen de uit Den Helder vertrokken sleepboot van rederij Doeksen op het strijdtoneel, in gezelschap van een sloep beladen met tros- en ankerwerk. Vermoedelijk zou op dat tijdstip het uitbrengen van de tros met behulp van een vlet mogelijk zijn geweest. Het uur verstreek edhter en in plaats van kalmer, werd de zee voortdurend ruwer. Tegen vier uur arriveer den bovendien nog van rederij Weiszmuller de sleepboten Sten tor, Hector en Nestor, welke op aanzienlijke onderlinge afstanden van elkaar voor anker gingen. Na vijf uur probeerde de klein ste sleepboot door handige ma noeuvres zo dicht mogelijk bij de „Frameggen" te komen, wat ten slotte achteruit varende wonder wel gelukte. Dit voorbeeld werd weldra door de Nestor gevolgd. Desniettemin bleef er ruw ge schat nog een afstand van onge veer 200 meter te overbruggen, met nogal een zware golfslag en onstuimige branding vooral in de nabijheid van het schip. Tot overmaat van ramp ver schenen er donkere buien aan de einder die regen en windvlagen voorspelden. Na rijp beraad werd het dan ook niet verantwoord geacht om de mannen van de Nrd. Zd. Hollandse Reddings Mij. met hun kleine vlet aan de woedende elementen te wagen. Ruim 6 uur ging dientengevolge het signaal „inpakken" de aether in en ach ter elkander verdwenen de sleep boten wederom in de richting van him resp. thuishavens Den Helder en IJmuiden. Zo kon het gebeuren dat de Frameggen om negen uur toen de vloed zijn hoogste punt bereikt had, aange staard door een duizendkoppig verwachtingsvol publiek rustig bleef waar hij was: aan de voet van het zware dijkmassief van de Hondsbosse, dat zelfs in de roemruchte dagen van het ge strande Duitse oorlogsschip niet zo in het centrum van aller be langstelling lag dan thans het geval is. Toch kunnen we enigszins be grijpen, dat de opvarenden van het Noorse schip allerminst ge sticht waren over het radiobericht dat Donderdagavond stellig het schip zou worden geborgen, en dat zij dit een poolshoogte nemend radioreporter ongezouten aan het verstand brachten. Overigens waren deze twee rad Engels sprekende schepelingen niet de enigen die voet aan wal zetten op de Hondsbosse. Vóór hen wa ren twee scheepsjongens stiekum en geheel' fe'gcïi de order van hun kapitein van het schip geklauterd om bij de tot „koek-en-zopie" getransformeerde palingkraam clandestien van verversingen te genieten. Dat zij er evenwel in slaagden om onder het licht van de scheepsschijnwerpers toch nog ongezien naar boven te klimmen getuigt wel van hun bedrevenheid in het spijbelen. De toestand van hedenmorgen Hedenmorgen meldde onze ver- Giste-rochtend werd te Alkmaar het stoffelijk overschot van Rector v. d- Hoek, districtsaalmoezenier van de Katholieke Jeugdbeweging in het district Alkmaar, ten grave gedragen. De rouwkoets werd voorafgegaan door de drumband van de Verkenners en gevolgd door jeugd- en sportdeputaties. (Eigen foto) DJAKARTA (Aneta) Een Italiaans sportvliegtuig is Woensdag ergens op Sumatra neergestort op weg van Singapore naar Palembang. Volgens de eerste berichten over het ongeluk is het vliegtuig bij Benkalis neergestort en is de Italiaanse piloot kapHein Maner Lualdi ernstig gewond. uver de passagier, de journa list Mario Floretti, correspondent van de „Corriere della Sera", die op weg was van Italië naar Australië, zijn nog geen medede lingen binnengekomen. Noch de piloot, noch vliegveldinstanties hadden de Indonesische luchtha venautoriteiten van het vertrek uit Singapore op de hoogte ge steH. Inmiddels hebben piloten van de Garuda Indonesian Air ways medegedeeld, dat het weer ten Noorden van Palembang Woensdag uitzonderlijk slecht was. De militaire luchtmacht stelt thans een onderzoek in. Bengkalis ligt zeer ver buiten de normale route, zodat het nog niet zeker is of de aanduiding van de plaats juist is. Reuter meldt nog, dat kapitein Lualdi in September deze vlucht :gon, einddoel Sydney. Hij wilde hier mee bewijzen, dat vliegen goed koper is dan per auto of schip. Het vier-cylinder vliegtuig weegt slechts 450 kg. en verbruikt 1 ltr. op de 9 km. GEWEER VAN SCHILDWACHT CINC AF NIJMEGEN, 3 Jan. Toen gis teren bij het aflossen van de wacht aan de Prins Hendrikka zerne de soldaat R. uit Veenen- daal zijn geweer neerzette, ging het schot af doordat, zo bleek bij het onderzoek, het geweer niet voldoende veilig was gesteld. R. werd aan linkerarm en linker schouder gewond. Hij werd in het Canisiusziekenhuls opgeno men, waar hedenmorgen zijn toe stand bevredigend was. slaggever, dat de zee veel te ruw is om het schip te bergen. Er staat een ziedende branding tot 500 meter uit de kust. Op 250 meter uit de kust ligt de sleep boot „Nestor" voor anker. De „Stortemelk II" ligt daar vlak bij. Om half negen heeft een vis sersvaartuig uit Den Helder met levensgevaar voor de eigen be manning getracht een verbinding tot stand te brengen. Het kwam tot op enkele meters van de Noor, maar moest toen terugke ren. In de nabijheid blijven be halve de reeds genoemde sleep boten ook de Stentor en de Hec tor en het bergingsvaartuig van Texel, dat extra pompen aan boord heeft. De Frameggen heeft nu een lichte slagzij. Het achterschip ligt vrij zwaar in het water. Er wordt uit alle macht gepompt. VOOR ONZE MARINE 's-Gravenhage. Bij de vol gende werven zijn thans de 12 nieuwe onderzieebootjagers voor de Kon. Marine in aanbouw: Rot terdamse Droogdok Mij. De Hol land en De Rotterdam; Kon. Mij. De Schelde: De Zeeland, De Bra bant, De Limburg en De Utrecht; Dok en Werfmij. Wilton Feyen- oord: De Gelderland en De Over- ijsel; Ned. Dok- en Scheepvaart- mij.: De Friesland, De Groningen, De Drente en De Amsterdam. De grootste lengte van de sche pen is 111.3 meter, de grootste breedte 11.30 meter, diepgang 3.8 meter, waterverplaatsing 2079 ton, machinevermogen 4500 pk en snelheid 33 mijl. De bemanning zal 258 koppen tellen, de bewapening bestaat uit 4 kanons van 12 cm., 6 mitrail leurs van 40 mm en onderzee- bootafweermiddelen. „TURMOIL" HEEFT „FLYING ENTERPRISE" BEREIKT NEW-York, 4 Jan. (Reuter). De Britse zeesleepboot „Tur moil" heeft thans de „Flying Enterprise", die zich ongeveer 300 mijl van de zuid-westelijke punt van Engeland bevindt, be reikt. Er worden voorbereidin gen getroffen om het schip op sleeptouw te nemen. De „Flying Enterprise", aan boord waarvan »ch alleen nog kapitein Kurt Carlsen bevindt, n-iakt nog een slagzij van 60 tot 65 graden. DE JAARSWISSELINC IN PANAMA..... BALBOA (Panama-Kanaalzone) (A.F.P.) Elf personen hebben in Panama bij de jaarwisseling het leven verloren, terwijl vele anderen verwondingen opliepen. Het aantal slachtoffers is hoger dan ooit tevoren. Personen zijn vermoord, vier kwamen tenge volge van verkeersongelukken om het leven, twee werden ge dood door andere ongelukken en een verdronk. PARIJS. Met 254 stemmen voor en 247 tegen heeft de rege- ring-Pléven gisteravond het ver trouwensvotum over de nieuwe begroting gewonnen. Door de ge ringe meerderheid zal Pléven het in de komende weken zwaar te verantwoorden krijgen. Vooral worden moeilijkheden verwacht over de regeringsvoor stellen inzake bezuinigingen bij de spoorwegen, het stelsel voor sociale zekerheid en de nieuwe belastingen. De socialisten die te- fen de bezuinigingen zijn, gaven léven gisteren nog een kans, door zich van stemming te ont houden. SCHEPEN VOOR AFSCHIETEN BESTUURBARE PROJECTIELEN WASHINGTON (A.P.). De Amerikaanse vloot zal binnenkort beginnen de zware kruisers Can berra en Boston (13.600 ton) te verbouwen tot schepen voor het afschieten van bestuurbare pro jectielen, de eerste ter wereld. Vermoedelijk zal het merendeel van de negen 8 inch kanonnen vervangen worden door kanonnen waarmee door radar gecontroleer de bestuurbare projectielen afge schoten kunnen worden. Schipper werd been afgekneld Aan boord van een hulpmotor schip, dat gistermorgen uit Schel- lingwoude was vertrokken naar Zwartsluis, is een 50-jarige schip per met zijn been bekneld ge raakt tussen een draad en de as van de hulpmotor, waardoor dit lichaamsdeel werd afgekneld. Het schip is door een Urker boot weer in Schellingwoude binnenge bracht, de schipper werd in een ziekenhuis te Amsterdam opge nomen. Al 3 dagen ligt de „Frameggen", 17 mannen en 4 vrouwen aan boord, op de Hondsbosse Zeewering. De belangstelling voor het steeds vaster liggende schip neemt nog steeds toe. (Van onze verslaggever) Enkele eeuwen geleden gold het als de gewoonste zaak van de wereld, dat misdadigers werden gestraft met verbanning naar een onbewoond eiland, waar zii maar moesten zien, hoe zij zich in het leven hielden, vechtend tegen de bedreigingen van de rimboe, wanhopig pogend het leven te rekken met de schamele voortbrengselen van de wildernis onder de tropenzon. Een bijna soortgelijk lot iöek voor lange lijd twee opvarenden van het zeiljacht „Anna Elisabeth" beschoren. Jozei Strobel, een chemi cus, geboortig uit München, wiens echtgenote mevr. Strobel Kerkhoff in Hoorn woont, en een Belgisch journalist, Raoul de Fally, werden volgens een brief uit Ecuador, door de kapitein van het jacht achtergelaten op een van de Galapagos-eilanden in de Stille Zuidzee. Vier weken hebben zij bij een van de zeer weinige aldaar wonende families gastvrijheid genoten, levend van de visvangst, in de vurige hoop dat een voorbijvarend schip hei contact met de bewoonde wereld zou herstellen. Het schip kwam inderdaad vrij spoedig, maar het had evengoed een jaar kunnen duren, alvorens hun aanwezigheid op deze uithoek van de wereld was opgemerkt Op 7 Augustus j.l. vertrok de Anna Elisabeth uit IJmuiden, voor een reis om de wereld. Ka pitein was Ernst Lamberti, afkom stig uit Valkenburg, die al eerder een soortgelijke reis had gemaakt en nu als bemanning had gekre gen het hierboven genoemde tweetal, alsmede een zekere Pluy makers, een Valkenburgse boek drukker. Van de Hoornse me vrouw Strobel-Kerkhoff, verna men wij dat haar man in Austra lië aan land wilde gaan om een geschikte werkkring te zoeken. Zij en haar twee kinderen zouden wachten op gunstige berichten en dan eveneens zij het op een minder avontuurlijke manier naar het verre werelddeel ver trekken. Kapitein Lamberti had de be manning vóór het vertrek laten weten, dat hij bij aankomst op Tahiti geen prijs meer op hun aanwezigheid zou stellen. Naar zijn zeggen wachtte op Hiva Oa een van de Marquesas-eilanden zijn verloofde, met wie hij in het huwelijk zou treden. Na een voorspoedige tocht van 47 dagen, kwam de Anna Elisa beth zonder een haven aan te doen op Curacao. Via Bonaire en Aruba bereikte het schip op 27 October het Panamakanaal, om vervolgens koers te zetten naar de Galapagos-eilanden. Op 9 No vember meerde het vaartuig bij het eiland Floreana in de Post office Bay. Hier bevindt zich een drijvende ton, waarin de eiland bewoners de post deponeren, die door voorbijvarende schepen naar de bewoonde wereld wordt mee genomen. Blijkens de poststem pels was sinds 21 Juli geen schip meer in de baai geweest. Hier begon het avontuur voor Strobel en de Fally. Volgens een brief van eerstgenoemde aan zijn echtgenote in Hoorn, had kapitein Lamberti hen aangeraden op het eiland een zekere familie Wittmer op te zoeken om aldaar te ver zenden brieven te laten afstem pelen. Die zouden dan uit phila- telistisch- oogpunt bekeken van grote waarde zijn. Strobel en.de Fally gingen aan wal. Ze maak ten op het onherbergzame eiland een moeilijke tocht van 20 uren, over paden die door de honderden in het wild levende ezels worden gebruikt en onder het dichte struikgewas voor mensen slechts in gebogen houding begaanbaar zijn. Onderweg overnachtten zij in een hut die door de familie Wittmer als pleisterplaats tijdens de jacht wordt gebruikt. In het duister gleden zij hier haast uit over de duizenden spinnen en kakkerlakken. De beestjes beten niet. Bij het aanbreken van de dag zette het tweetal de tocht voort en eindelijk vonden zij een een zaam wonend gezin. Het was niet de familie Wittmer De ontgoocheling. Met een der bewoners als gids, leden van Strobel en de Fally op bericht van de mannen moeten wachten? Het zag er voor de slachtoffers zeer somber uit. Zel den kwam een schip in de buurt en nog minder waren de keren dat een vaartuig hier voor anker ging. Na vier weken kwam voor Strobel de bevrijding. Een schip met een wel zeer symbolische naam: El Oro het goud nam hem mee en bracht hem naar de Zuid-Amerikaanse staat Ecuador. De Belg prefereerde een langer verblijf op het eiland. Hij is bezig met het schrijven van een TPT'. in'ri' Cf T. T EINDHOVEN. In de late avond van Zaterdag j.l. werden de bewoners van de Pioenroos straat in Stratum opgeschrikt door hulpgeroep van de 31-jarige W. J. K.. Diens vrouw was van de trap gevallen en daarbij om het leven gekomen, althans zo leek het. Inderdaad was de vrouw over leden, maar de recherche kwam na een onderzoek tot de bevin ding, dat de doodsoorzaak waar schijnlijk nirt in de val gezocht moest worden. Lijkschouwing op Nieuwjaarsdag wees uit, dat de vrouw door verstikking om het leven moet zijn gekomen. Daarop werd de man aangehouden en deze bekende na enige tijd, met behulp van een handdoek ziin vrouw te hebben geworgd. Na zijn daad had hij het stoffelijk overschot van de trap geduwd óm aldus de schijn te wekken, dat zijn vrouw door een val van dé trap om het leven was gekomen. De directe aanleiding tot de moord schuilt in een twist eerder op de dag. Het echtpaar had drie kinderen, negen, vier en drie jaar oud. PARIJS. De Atlantische raad overweegt thans een Frans ver zoek om de bijeenkomst van de raad, die twee Februari te Lissa bon zou worden gehouden, uit te stellen. Frankrijk heeft de voorzitter, de Canadese minister Pearson, medegedeeld, dat de parlemen taire debatten over de begroting niet vóór eind Januari beëindigd kunnen worden. Het zou daarom gaarne een uitstel van een week zien. Ook wil de Franse regering graag, dat definitieve resultaten bekend worden over de bespre kingen over een Europees leger, voordat de Atlantische raad bijeen komt. De ministers van Frankrijk, West-Duitsland, Italië en de Be nelux, zullen einde Januari we- dprom biieenkompn om over bet. S S Europese leger te heeft zijn echtgenote vanuit de stad Guyaquil van zijn beleve nissen geschreven. Nog altijd is het hem een raadsel waarom Lamberti hem en de Fally zo laaghartig in de steek heeft ge laten. Het lijkt hem onwaarschijn lijk dat dit met goedvinden van de mede-opvarende Pluymakers is gebeurd. Deze man had zich steeds als een goede kameraad gedragen. Mevrouw Strobel-Kerkhoff heeft bij de officier van Justitie te Alk maar een aanklacht tegen Lam berti ingediend. Het blijft even wel de vraag, of het rechtsgevoel bevredigd kan worden, ook al blijken de feiten precies zo te zijn zoals ze door Strobel zijn beschre ven. Lamberti behoeft voorlopig niet bang te zijn voor uitlevering. Ongestoord kan hij aan de kusten confereren. De bemanning van de „Anna Elisabeth". V.l.n.r.: de Fally, Pluymakers, Strobel en kapitein Lamberti, die er van wordt beschuldigd de twee op een onherbergzaam eiland aan hun lot te hebben overgelaten. werd de dodelijk vermoeiende weg terug gemaakt. Strobel en de Fally bereikten de kust, maar van doorvaren was geen sprake meer. De Anna Elisabeth was ver dwenen. Kapitein Lamberti had zee gekozen, met medeneming van de persoonlijke bezittingen der achtergeblevenen, ter waarde van 800 dollar. Op 't strand lagen wat kleren en koffers. Daar moes ten ze het dan maar mee doen! De gids bracht de slachtoffers van deze afschuwelijke streek langs de kust naar het doel waar voor zij zich door kapitein Lam berti hadden laten bepraten: de familie Wittmer. Zij bereidden zich voor op een langdurig ver blijf en konden zich slechts ge lukkig prijzen om de gastvrijheid waarmee zij door de eilandbewo ners werden ontvangen. Begin December zond Lamberti een te legram naar Nederland, waarin hij mededeelde dat het schip op het eiland Hiva Oa was gearri veerd en op weg was naar Tahiti. Van het feit dat twee opvarenden op het eiland Floreana waren achtergebleven, werd met geen woord gerept. Hoe lang zouden de familie van de Stille Zuidzee de witte broodsweken vieren met zijn bruid van Hiva Oa. Wijzend op het opvallende „I like lke"-insiqne in zijn knoopsqat vroeq de elfjariqe Stephen West 'uit Texas aan de indrukwekkende korporaal die de wacht houdt voor hel hoofdkwartier van de Shape nabij Parijs, of het mogelijk was dat hij Generaal Eisen hower te spreken kreeq. Nu, dat was het niet. Stephen wil proberen Eisenhower over te halen zich candidaat te stellen voor de presidentsverkiezin gen. De verzekering dat de generaal zal proberen een ogenblik voor hem vrij te maken kreeq hij wel. AMSTERDAM. De 34-jarige Amsterdamse kellner, Th. van M. tegen wie de bewijzen van op zettelijke brandstichting in auto's en huizen zich in de afgelopen zomer zo hoog opstapelden, dat hij ten slotte bekende, hoewel hij een week tevoren wegens gebrek aan bewijs was vrijgesproken, is thans (in een nieuwe rechtzaak) door de Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot een jaar met af trek van het voorarrest en met ter beschikking stelling van de regering om van harentwege te worden verpleegd. Dit vonnis is gebaseerd op een brand, die twee jaar geleden ont stond in een hotelletje aan, de O. Z. Achterburgwal. Destijds was wel gebleken, dat het vuur in de hotelkamers met opzet was ontstoken, doch de brandstichter was nimmer gegrepen. Eer« week nadat Van M. de vorige zomer door de rechtbank was vrijgespro ken van de beschuldiging, vol gens welke hij talloze auto's in de binnenstad in brand had ge stoken, ontstond in het hotelletje toevallig weer een brand. Bij het onderzoek, dat naar aanleiding daarvan door de po litie werd ingesteld, trof men in het gastenboek een naam aan op de datum van de eerste brand, geschreven in het handschrift van Van M. Bovendien stemde de geboortedatum overeen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 1