Ruw weer belette gistermiddag
berging van de „Frameggen"
Zeiljacht liet twee mannen op
eiland in de Pacific achter
Italiaans sportvliegtuig
stortte neer op Sumatra
Een jaar gevangenisstraf
voor pyromaan
DAGBLAD VOOR ALKMAAR
EN OMGEVING
Hoogseizoen
in Petten
Vijfduizend paardekrachten
aan bergingsmateriaal
Milaan-Sydney
De twaalf nieuwe
duikbootjagers
Pléven wint votum
met 7 stemmen
Brief van Ecuador naar Hoorn:
Raadselachtige belevenissen
met de „Anna Elisabeth"
Man vermoordde
zijn vrouw
Frankrijk vraagt
uitstel Lissabon
Mag ik Ike even?
1'jfcsk.
Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07
per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso.
Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m.,
minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per
m.m., minimum f 4.familieberichten 20 ct.,
resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke
korting. Directeur E. M. Stumpel.
Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties:
Noorderbank, Nederl. Credietbank.
HET FEIT
Buiten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
(Pagina 1)
VAN HEDEN
Vrijdag 4 Januari 1952 46e jaargang No. 12364
Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel 4243, Grote Noord 77, tel 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52, *eL 2046, (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240
(Van onze verslaggevers)
De drukte, die het gestrande Noorse stoomschip „Frameggen"
in het anders zo rustige plaatsje Petten heeft veroorzaakt, stelt
alles in de schaduw van hetgeen er ooit is voorgevallen. Ook
Donderdag duurde de stroom van bezoekers de gehele dag on
verminderd voort, om in de avonduren uit te dijen tot een
complete „invasie". Met autobussen vol kwam men van heinde
en verre en de ontelbare auto's, motoren en fietsen veroorzaak
ten af en toe een complete chaos.
Maar het lijdend voorwerp in
kwestie, de „Frameggen", lag
daar de hele dag, avond en nacht
maar rustig te liggen. Of rustig
is het juiste woord niet, maar
toch van een serieuze bergings
poging is geen sprake geweest.
Toen omstreeks 11 uur in de mor
gen de befaamde berginigskapi-
tein Moerman aan boord een
onderzoek had ingesteld, werd al
ras order gegeven om met vracht
auto's motorpompen aan te voe
ren, aangezien de vrij ruwe nacht
op de keien de „Frameggen" een
aanzienlijke lekkage voor-, mid
scheeps zowel als achter had be
zorgd. Deze motorpompen zullen
er voor moeten zorgen dat het
schip, als het eenmaal vlotge-
trokken wordt, ook inderdaad
blijft drijven.
Kort na de middag verscheen
de uit Den Helder vertrokken
sleepboot van rederij Doeksen op
het strijdtoneel, in gezelschap
van een sloep beladen met tros-
en ankerwerk. Vermoedelijk zou
op dat tijdstip het uitbrengen van
de tros met behulp van een vlet
mogelijk zijn geweest. Het uur
verstreek edhter en in plaats van
kalmer, werd de zee voortdurend
ruwer. Tegen vier uur arriveer
den bovendien nog van rederij
Weiszmuller de sleepboten Sten
tor, Hector en Nestor, welke op
aanzienlijke onderlinge afstanden
van elkaar voor anker gingen.
Na vijf uur probeerde de klein
ste sleepboot door handige ma
noeuvres zo dicht mogelijk bij de
„Frameggen" te komen, wat ten
slotte achteruit varende wonder
wel gelukte. Dit voorbeeld werd
weldra door de Nestor gevolgd.
Desniettemin bleef er ruw ge
schat nog een afstand van onge
veer 200 meter te overbruggen,
met nogal een zware golfslag en
onstuimige branding vooral in de
nabijheid van het schip.
Tot overmaat van ramp ver
schenen er donkere buien aan de
einder die regen en windvlagen
voorspelden. Na rijp beraad werd
het dan ook niet verantwoord
geacht om de mannen van de Nrd.
Zd. Hollandse Reddings Mij. met
hun kleine vlet aan de woedende
elementen te wagen. Ruim 6 uur
ging dientengevolge het signaal
„inpakken" de aether in en ach
ter elkander verdwenen de sleep
boten wederom in de richting
van him resp. thuishavens Den
Helder en IJmuiden. Zo kon het
gebeuren dat de Frameggen om
negen uur toen de vloed zijn
hoogste punt bereikt had, aange
staard door een duizendkoppig
verwachtingsvol publiek rustig
bleef waar hij was: aan de voet
van het zware dijkmassief van
de Hondsbosse, dat zelfs in de
roemruchte dagen van het ge
strande Duitse oorlogsschip niet
zo in het centrum van aller be
langstelling lag dan thans het
geval is.
Toch kunnen we enigszins be
grijpen, dat de opvarenden van
het Noorse schip allerminst ge
sticht waren over het radiobericht
dat Donderdagavond stellig het
schip zou worden geborgen, en
dat zij dit een poolshoogte nemend
radioreporter ongezouten aan het
verstand brachten. Overigens
waren deze twee rad Engels
sprekende schepelingen niet de
enigen die voet aan wal zetten
op de Hondsbosse. Vóór hen wa
ren twee scheepsjongens stiekum
en geheel' fe'gcïi de order van hun
kapitein van het schip geklauterd
om bij de tot „koek-en-zopie"
getransformeerde palingkraam
clandestien van verversingen te
genieten. Dat zij er evenwel in
slaagden om onder het licht van
de scheepsschijnwerpers toch nog
ongezien naar boven te klimmen
getuigt wel van hun bedrevenheid
in het spijbelen.
De toestand van hedenmorgen
Hedenmorgen meldde onze ver-
Giste-rochtend werd te Alkmaar het stoffelijk overschot van
Rector v. d- Hoek, districtsaalmoezenier van de Katholieke
Jeugdbeweging in het district Alkmaar, ten grave gedragen.
De rouwkoets werd voorafgegaan door de drumband van de
Verkenners en gevolgd door jeugd- en sportdeputaties.
(Eigen foto)
DJAKARTA (Aneta) Een Italiaans sportvliegtuig is Woensdag
ergens op Sumatra neergestort op weg van Singapore naar
Palembang. Volgens de eerste berichten over het ongeluk is het
vliegtuig bij Benkalis neergestort en is de Italiaanse piloot
kapHein Maner Lualdi ernstig gewond.
uver de passagier, de journa
list Mario Floretti, correspondent
van de „Corriere della Sera", die
op weg was van Italië naar
Australië, zijn nog geen medede
lingen binnengekomen. Noch de
piloot, noch vliegveldinstanties
hadden de Indonesische luchtha
venautoriteiten van het vertrek
uit Singapore op de hoogte ge
steH. Inmiddels hebben piloten
van de Garuda Indonesian Air
ways medegedeeld, dat het weer
ten Noorden van Palembang
Woensdag uitzonderlijk slecht
was. De militaire luchtmacht
stelt thans een onderzoek in.
Bengkalis ligt zeer ver buiten de
normale route, zodat het nog niet
zeker is of de aanduiding van de
plaats juist is.
Reuter meldt nog, dat kapitein
Lualdi in September deze vlucht
:gon,
einddoel Sydney. Hij wilde hier
mee bewijzen, dat vliegen goed
koper is dan per auto of schip.
Het vier-cylinder vliegtuig weegt
slechts 450 kg. en verbruikt 1 ltr.
op de 9 km.
GEWEER VAN
SCHILDWACHT CINC AF
NIJMEGEN, 3 Jan. Toen gis
teren bij het aflossen van de
wacht aan de Prins Hendrikka
zerne de soldaat R. uit Veenen-
daal zijn geweer neerzette, ging
het schot af doordat, zo bleek bij
het onderzoek, het geweer niet
voldoende veilig was gesteld. R.
werd aan linkerarm en linker
schouder gewond. Hij werd in
het Canisiusziekenhuls opgeno
men, waar hedenmorgen zijn toe
stand bevredigend was.
slaggever, dat de zee veel te ruw
is om het schip te bergen. Er
staat een ziedende branding tot
500 meter uit de kust. Op 250
meter uit de kust ligt de sleep
boot „Nestor" voor anker. De
„Stortemelk II" ligt daar vlak
bij.
Om half negen heeft een vis
sersvaartuig uit Den Helder met
levensgevaar voor de eigen be
manning getracht een verbinding
tot stand te brengen. Het kwam
tot op enkele meters van de
Noor, maar moest toen terugke
ren. In de nabijheid blijven be
halve de reeds genoemde sleep
boten ook de Stentor en de Hec
tor en het bergingsvaartuig van
Texel, dat extra pompen aan
boord heeft.
De Frameggen heeft nu een
lichte slagzij. Het achterschip ligt
vrij zwaar in het water. Er wordt
uit alle macht gepompt.
VOOR ONZE MARINE
's-Gravenhage. Bij de vol
gende werven zijn thans de 12
nieuwe onderzieebootjagers voor
de Kon. Marine in aanbouw: Rot
terdamse Droogdok Mij. De Hol
land en De Rotterdam; Kon. Mij.
De Schelde: De Zeeland, De Bra
bant, De Limburg en De Utrecht;
Dok en Werfmij. Wilton Feyen-
oord: De Gelderland en De Over-
ijsel; Ned. Dok- en Scheepvaart-
mij.: De Friesland, De Groningen,
De Drente en De Amsterdam.
De grootste lengte van de sche
pen is 111.3 meter, de grootste
breedte 11.30 meter, diepgang 3.8
meter, waterverplaatsing 2079
ton, machinevermogen 4500 pk en
snelheid 33 mijl.
De bemanning zal 258 koppen
tellen, de bewapening bestaat uit
4 kanons van 12 cm., 6 mitrail
leurs van 40 mm en onderzee-
bootafweermiddelen.
„TURMOIL" HEEFT
„FLYING ENTERPRISE"
BEREIKT
NEW-York, 4 Jan. (Reuter).
De Britse zeesleepboot „Tur
moil" heeft thans de „Flying
Enterprise", die zich ongeveer
300 mijl van de zuid-westelijke
punt van Engeland bevindt, be
reikt. Er worden voorbereidin
gen getroffen om het schip op
sleeptouw te nemen. De „Flying
Enterprise", aan boord waarvan
»ch alleen nog kapitein Kurt
Carlsen bevindt, n-iakt nog een
slagzij van 60 tot 65 graden.
DE JAARSWISSELINC
IN PANAMA.....
BALBOA (Panama-Kanaalzone)
(A.F.P.) Elf personen hebben
in Panama bij de jaarwisseling
het leven verloren, terwijl vele
anderen verwondingen opliepen.
Het aantal slachtoffers is hoger
dan ooit tevoren. Personen zijn
vermoord, vier kwamen tenge
volge van verkeersongelukken
om het leven, twee werden ge
dood door andere ongelukken en
een verdronk.
PARIJS. Met 254 stemmen
voor en 247 tegen heeft de rege-
ring-Pléven gisteravond het ver
trouwensvotum over de nieuwe
begroting gewonnen. Door de ge
ringe meerderheid zal Pléven het
in de komende weken zwaar te
verantwoorden krijgen.
Vooral worden moeilijkheden
verwacht over de regeringsvoor
stellen inzake bezuinigingen bij
de spoorwegen, het stelsel voor
sociale zekerheid en de nieuwe
belastingen. De socialisten die te-
fen de bezuinigingen zijn, gaven
léven gisteren nog een kans,
door zich van stemming te ont
houden.
SCHEPEN VOOR AFSCHIETEN
BESTUURBARE PROJECTIELEN
WASHINGTON (A.P.). De
Amerikaanse vloot zal binnenkort
beginnen de zware kruisers Can
berra en Boston (13.600 ton) te
verbouwen tot schepen voor het
afschieten van bestuurbare pro
jectielen, de eerste ter wereld.
Vermoedelijk zal het merendeel
van de negen 8 inch kanonnen
vervangen worden door kanonnen
waarmee door radar gecontroleer
de bestuurbare projectielen afge
schoten kunnen worden.
Schipper werd been afgekneld
Aan boord van een hulpmotor
schip, dat gistermorgen uit Schel-
lingwoude was vertrokken naar
Zwartsluis, is een 50-jarige schip
per met zijn been bekneld ge
raakt tussen een draad en de as
van de hulpmotor, waardoor dit
lichaamsdeel werd afgekneld. Het
schip is door een Urker boot weer
in Schellingwoude binnenge
bracht, de schipper werd in een
ziekenhuis te Amsterdam opge
nomen.
Al 3 dagen ligt de „Frameggen", 17 mannen en 4 vrouwen aan boord, op de Hondsbosse
Zeewering. De belangstelling voor het steeds vaster liggende schip neemt nog steeds toe.
(Van onze verslaggever)
Enkele eeuwen geleden gold het als de gewoonste zaak van de
wereld, dat misdadigers werden gestraft met verbanning naar
een onbewoond eiland, waar zii maar moesten zien, hoe zij zich
in het leven hielden, vechtend tegen de bedreigingen van de
rimboe, wanhopig pogend het leven te rekken met de schamele
voortbrengselen van de wildernis onder de tropenzon. Een bijna
soortgelijk lot iöek voor lange lijd twee opvarenden van het
zeiljacht „Anna Elisabeth" beschoren. Jozei Strobel, een chemi
cus, geboortig uit München, wiens echtgenote mevr. Strobel
Kerkhoff in Hoorn woont, en een Belgisch journalist, Raoul de
Fally, werden volgens een brief uit Ecuador, door de kapitein
van het jacht achtergelaten op een van de Galapagos-eilanden
in de Stille Zuidzee. Vier weken hebben zij bij een van de zeer
weinige aldaar wonende families gastvrijheid genoten, levend
van de visvangst, in de vurige hoop dat een voorbijvarend
schip hei contact met de bewoonde wereld zou herstellen. Het
schip kwam inderdaad vrij spoedig, maar het had evengoed
een jaar kunnen duren, alvorens hun aanwezigheid op deze
uithoek van de wereld was opgemerkt
Op 7 Augustus j.l. vertrok de
Anna Elisabeth uit IJmuiden,
voor een reis om de wereld. Ka
pitein was Ernst Lamberti, afkom
stig uit Valkenburg, die al eerder
een soortgelijke reis had gemaakt
en nu als bemanning had gekre
gen het hierboven genoemde
tweetal, alsmede een zekere Pluy
makers, een Valkenburgse boek
drukker. Van de Hoornse me
vrouw Strobel-Kerkhoff, verna
men wij dat haar man in Austra
lië aan land wilde gaan om een
geschikte werkkring te zoeken.
Zij en haar twee kinderen zouden
wachten op gunstige berichten en
dan eveneens zij het op een
minder avontuurlijke manier
naar het verre werelddeel ver
trekken.
Kapitein Lamberti had de be
manning vóór het vertrek laten
weten, dat hij bij aankomst op
Tahiti geen prijs meer op hun
aanwezigheid zou stellen. Naar
zijn zeggen wachtte op Hiva Oa
een van de Marquesas-eilanden
zijn verloofde, met wie hij in
het huwelijk zou treden.
Na een voorspoedige tocht van
47 dagen, kwam de Anna Elisa
beth zonder een haven aan te
doen op Curacao. Via Bonaire en
Aruba bereikte het schip op 27
October het Panamakanaal, om
vervolgens koers te zetten naar
de Galapagos-eilanden. Op 9 No
vember meerde het vaartuig bij
het eiland Floreana in de Post
office Bay. Hier bevindt zich een
drijvende ton, waarin de eiland
bewoners de post deponeren, die
door voorbijvarende schepen naar
de bewoonde wereld wordt mee
genomen. Blijkens de poststem
pels was sinds 21 Juli geen schip
meer in de baai geweest.
Hier begon het avontuur voor
Strobel en de Fally. Volgens een
brief van eerstgenoemde aan zijn
echtgenote in Hoorn, had kapitein
Lamberti hen aangeraden op het
eiland een zekere familie Wittmer
op te zoeken om aldaar te ver
zenden brieven te laten afstem
pelen. Die zouden dan uit phila-
telistisch- oogpunt bekeken van
grote waarde zijn. Strobel en.de
Fally gingen aan wal. Ze maak
ten op het onherbergzame eiland
een moeilijke tocht van 20 uren,
over paden die door de honderden
in het wild levende ezels worden
gebruikt en onder het dichte
struikgewas voor mensen slechts
in gebogen houding begaanbaar
zijn. Onderweg overnachtten zij
in een hut die door de familie
Wittmer als pleisterplaats tijdens
de jacht wordt gebruikt. In het
duister gleden zij hier haast uit
over de duizenden spinnen en
kakkerlakken. De beestjes beten
niet.
Bij het aanbreken van de dag
zette het tweetal de tocht voort
en eindelijk vonden zij een een
zaam wonend gezin. Het was niet
de familie Wittmer
De ontgoocheling.
Met een der bewoners als gids,
leden van Strobel en de Fally op
bericht van de mannen moeten
wachten? Het zag er voor de
slachtoffers zeer somber uit. Zel
den kwam een schip in de buurt
en nog minder waren de keren
dat een vaartuig hier voor anker
ging.
Na vier weken kwam voor
Strobel de bevrijding. Een schip
met een wel zeer symbolische
naam: El Oro het goud
nam hem mee en bracht hem
naar de Zuid-Amerikaanse staat
Ecuador. De Belg prefereerde een
langer verblijf op het eiland. Hij
is bezig met het schrijven van een
TPT'. in'ri' Cf T. T
EINDHOVEN. In de late
avond van Zaterdag j.l. werden
de bewoners van de Pioenroos
straat in Stratum opgeschrikt
door hulpgeroep van de 31-jarige
W. J. K.. Diens vrouw was van
de trap gevallen en daarbij om
het leven gekomen, althans zo
leek het.
Inderdaad was de vrouw over
leden, maar de recherche kwam
na een onderzoek tot de bevin
ding, dat de doodsoorzaak waar
schijnlijk nirt in de val gezocht
moest worden. Lijkschouwing op
Nieuwjaarsdag wees uit, dat de
vrouw door verstikking om het
leven moet zijn gekomen. Daarop
werd de man aangehouden en
deze bekende na enige tijd, met
behulp van een handdoek ziin
vrouw te hebben geworgd. Na
zijn daad had hij het stoffelijk
overschot van de trap geduwd óm
aldus de schijn te wekken, dat
zijn vrouw door een val van dé
trap om het leven was gekomen.
De directe aanleiding tot de
moord schuilt in een twist eerder
op de dag. Het echtpaar had drie
kinderen, negen, vier en drie
jaar oud.
PARIJS. De Atlantische raad
overweegt thans een Frans ver
zoek om de bijeenkomst van de
raad, die twee Februari te Lissa
bon zou worden gehouden, uit te
stellen.
Frankrijk heeft de voorzitter,
de Canadese minister Pearson,
medegedeeld, dat de parlemen
taire debatten over de begroting
niet vóór eind Januari beëindigd
kunnen worden. Het zou daarom
gaarne een uitstel van een week
zien. Ook wil de Franse regering
graag, dat definitieve resultaten
bekend worden over de bespre
kingen over een Europees leger,
voordat de Atlantische raad bijeen
komt. De ministers van Frankrijk,
West-Duitsland, Italië en de Be
nelux, zullen einde Januari we-
dprom biieenkompn om over bet.
S S Europese leger te
heeft zijn echtgenote vanuit de
stad Guyaquil van zijn beleve
nissen geschreven. Nog altijd is
het hem een raadsel waarom
Lamberti hem en de Fally zo
laaghartig in de steek heeft ge
laten. Het lijkt hem onwaarschijn
lijk dat dit met goedvinden van
de mede-opvarende Pluymakers is
gebeurd. Deze man had zich
steeds als een goede kameraad
gedragen.
Mevrouw Strobel-Kerkhoff heeft
bij de officier van Justitie te Alk
maar een aanklacht tegen Lam
berti ingediend. Het blijft even
wel de vraag, of het rechtsgevoel
bevredigd kan worden, ook al
blijken de feiten precies zo te zijn
zoals ze door Strobel zijn beschre
ven. Lamberti behoeft voorlopig
niet bang te zijn voor uitlevering.
Ongestoord kan hij aan de kusten
confereren.
De bemanning van de „Anna Elisabeth". V.l.n.r.: de Fally,
Pluymakers, Strobel en kapitein Lamberti, die er van wordt
beschuldigd de twee op een onherbergzaam
eiland aan hun lot te hebben overgelaten.
werd de dodelijk vermoeiende
weg terug gemaakt. Strobel en
de Fally bereikten de kust, maar
van doorvaren was geen sprake
meer. De Anna Elisabeth was ver
dwenen. Kapitein Lamberti had
zee gekozen, met medeneming
van de persoonlijke bezittingen
der achtergeblevenen, ter waarde
van 800 dollar. Op 't strand lagen
wat kleren en koffers. Daar moes
ten ze het dan maar mee doen!
De gids bracht de slachtoffers
van deze afschuwelijke streek
langs de kust naar het doel waar
voor zij zich door kapitein Lam
berti hadden laten bepraten: de
familie Wittmer. Zij bereidden
zich voor op een langdurig ver
blijf en konden zich slechts ge
lukkig prijzen om de gastvrijheid
waarmee zij door de eilandbewo
ners werden ontvangen. Begin
December zond Lamberti een te
legram naar Nederland, waarin
hij mededeelde dat het schip op
het eiland Hiva Oa was gearri
veerd en op weg was naar Tahiti.
Van het feit dat twee opvarenden
op het eiland Floreana waren
achtergebleven, werd met geen
woord gerept.
Hoe lang zouden de familie
van de Stille Zuidzee de witte
broodsweken vieren met zijn
bruid van Hiva Oa.
Wijzend op het opvallende
„I like lke"-insiqne in zijn
knoopsqat vroeq de elfjariqe
Stephen West 'uit Texas aan
de indrukwekkende korporaal
die de wacht houdt voor hel
hoofdkwartier van de Shape
nabij Parijs, of het mogelijk
was dat hij Generaal Eisen
hower te spreken kreeq. Nu,
dat was het niet. Stephen wil
proberen Eisenhower over te
halen zich candidaat te stellen
voor de presidentsverkiezin
gen. De verzekering dat de
generaal zal proberen een
ogenblik voor hem vrij te
maken kreeq hij wel.
AMSTERDAM. De 34-jarige
Amsterdamse kellner, Th. van M.
tegen wie de bewijzen van op
zettelijke brandstichting in auto's
en huizen zich in de afgelopen
zomer zo hoog opstapelden, dat
hij ten slotte bekende, hoewel hij
een week tevoren wegens gebrek
aan bewijs was vrijgesproken, is
thans (in een nieuwe rechtzaak)
door de Amsterdamse rechtbank
veroordeeld tot een jaar met af
trek van het voorarrest en met
ter beschikking stelling van de
regering om van harentwege te
worden verpleegd.
Dit vonnis is gebaseerd op een
brand, die twee jaar geleden ont
stond in een hotelletje aan, de
O. Z. Achterburgwal. Destijds
was wel gebleken, dat het vuur
in de hotelkamers met opzet was
ontstoken, doch de brandstichter
was nimmer gegrepen. Eer« week
nadat Van M. de vorige zomer
door de rechtbank was vrijgespro
ken van de beschuldiging, vol
gens welke hij talloze auto's in
de binnenstad in brand had ge
stoken, ontstond in het hotelletje
toevallig weer een brand.
Bij het onderzoek, dat naar
aanleiding daarvan door de po
litie werd ingesteld, trof men in
het gastenboek een naam aan
op de datum van de eerste brand,
geschreven in het handschrift
van Van M. Bovendien stemde
de geboortedatum overeen.