In angstige spanning volgt heel de wereld
het lot van Carlsen's „Flying Enterprise"
De Noorse houtboot ontsnapte
Hondsbosse overrompelend snel
President Truman dringt aan
op verhoogde krachtsinspanning
Twee dappere mannen leveren hun laatste
strijd met de elementen
Stoomwinch, wind en water
werkten mee
DAGBLAD VOOR ALKMAAR
EN OMGEVING
De naam Carlsen
werd 'n symbool
r
w
Een kamp op leven en dood
DE „FRAMEGGEN" HEEFT HET PLEIT GEWONNEN
„Wij wandelen in de schaduw
van 'n derde wereldoorlog
U - - J
n m. suist x
OPGEZOGEN
door straalmotor
NHD
BMBBM
De Paterskerk
te Huissen
Moedige kapitein
blijft optimistisch
WOEKERAAR HAD
12.000 KLANTEN
Hoofdredacteur van
„De Tijd" gaat heen
Verpleegster stql
paarlen collier
WêêêêêêêêêêêêêêSêêêêêêêê^^
K.V.P.-overleg met
de groep-Duynstee
HET FEIT
Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07
per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso.
Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m.,
minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per
m.m„ minimum f 4.familieberichten 20 ct.,
rasp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke
korting. Directeur E. J. M. Stumpel.
Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties:
Noorderbank, Nederl. Credietbank.
Jutten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
VAN HEDEN
Pagina 1
Donderdag 10 Januari 1952 46e Jaargang No. 12369
Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, teL 4243, Grote Noord 77, tel 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52, teL 2046, (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240
_i__
i
LUCHTFOTO VAN
HET AMERIKAANSE
VRACHTSCHIP
„FLYING
ENTERPRISE"
Kapitein Carlsen en
2de stuurman Dancy
wuiven aan boord van
de hevig slagzij ma
kende „Enterprise"
de bemanning
het vliegtuig,
waaruit deze opname
is gemaakt. De Flying
Enterprise heejt
zeer slecht
kampen. Bovendien is
de sleeptros gebroken
en maakt het schip
water. Het drijft snel
in de richting
Frankrijk.
naar
van
met
weer te
van
Niet minder dan sensationeel mag de wijze genoemd worden
waarop de gestrande Noorse houtboot „Frameggen" van de
Hondsbosse Zeewering is ontsnapt. Een buitengewoon hoge
zee had Dinsdagnacht het schip boven op de strekdam gewor
pen en liet het er een woeste rit op de ziedend witte baren
rijden. Maar diezelfde hoge zee, nog meer opgezweept door
de woedende Noordwester, wierp het Woensdagmiddag precies
om kwart voor twee radicaal over de dam heen en tengevolge
van het aantrekken van de stoomwinch regelrecht in vrij water.
Op het moment dat de „Fra
meggen" los kwam, waren nog
ternauwernood de sleeptrossen
gespannen en was het trekken
nog geenszins aangevangen. Mocht
het op drift raken van het vaar
tuig de honderden kijkers op de
Hondsbosse hebben overrompeld,
voor de bemanning van 't sdhip
COMITÉ (MISLEID?)
ZET ACTIE STOP
NIJMEGEN. Het actiecomité
dat ijvert voor de openstelling
van de paterskerk te Huissen,
heeft de volgende verklaring
overgelegd aan de aartsbisschop-
coadjutor, mgr. dr. B. Alfrink:
„Het actiecomité, dat ijvert voor
de openstelling van de paterskerk
te Huissen, stelt er prijs op te
verklaren, dat de haar aanbevo
len basis voor de actie: „gebruik
te maken van een oud recht, te
weten, dat een door de Kerkelijke
Overheid gesloten kerk weer open
kan zijn door haar open te ma
ken", volgens deskundigen niet
blijkt te bestaan; dat het met in
gang van heden iedere actie heeft
stopgezet; dat het nooit de be
doeling heeft gehad het kerkelijk
"ezag aan te tasten; maar dat het
nu beseft ,dat dit door zijn .daden
wel het geval is ge^^'t^kicen-
anderen hierin heefLfejp°aarts'
dat het er prijs op stelt de aarte_
bisschop-coadjutor vJ^ptv dat
ontsöhuldiging aan te bieden- dat
het in hoge mate de publicaties
in de verschillende bladen De
treurt en de bevolking van Hms
sen aanraadt van iedere verdere
a°Dezef verklaring is Wo®to
morgen huis aan huis in Huissen,
Angeren en omgeving verspreid
met de volgende toelichting.
Om redenen, die in boven
staande verklaring zijn vervat,
zijn wij ervan overtuigd, dit eme
verdere actie tot het verkrijgen
van de openstelling van de pa
terskerk moet worden gestaakt.
Tot goed begrip zij opgemerkt,
dat wij deze beslissing hebben ge
nomen na ernstig en zorgvuldig
beraad, waarbij wij alle conse
quenties volledig hebben over
wogen, zonder daartoe, van
welke zijde dan ook, te zijn ge
prest".
zelve moet de verrassing nog
groter zijn geweest. Maar waar
moest die dolle vaart eindigen?
De trossen werden al losser en
losser en nog steeds waren de
sleepboten „Holland", „Stentor"
en „Nestor" niet op snelheid ge
komen. Minutenlang duurde die
angstige spanning voort. Ieder
een dacht de boot weer te zien
stranden, maar nu een paar hon
derd meter verder naar het Noor
den. Vijf schelle stoten op de
stoomfluit, als even zovele nood
kreten, klonken over de kilo-
meterbrede strook witschuimen
de koppen naar de slepers. Daar
werd het signaal maar al te wel
verstaan en met een maximale
belasting van de schroefbladen
beten de kittige zeepaardjes zich
vast in het toornende sop, om
weldra de nog steeds voortglij
dende boot volledig te kunnen
opvangen,, zodat men de door
slippende ankertros geheel kon
loslaten. Doch zelfs de uiterste
krachtsinspanning van de drie
hummeltjes daar aan het eind
van de tros was niet voldoende
om het door wind en golven snel
voortgedreven schip geheel in
zijn vaart te stuiten, zodat het
weldra een mijl in noordelijke
richting had afgelegd. Toch had
deze gang van zaken de onver
deelde instemming van alle be
trokken partijen, omdat 't vaar
tuig, in westelijke richting ge
trokken, rustigjes achtereenvol
gens over de eerste, de tweede
en vervolgens de derde zandbank
heen hobbelde, om tenslotte ge
heel in diep water aan te landen.
Op dat moment hadden de
slepers het pleit volledig gewon
nen. De gehele ontsnapping had
precies 20 minuten geduurd.
CLANDESTIENE ZENDERS
STOORDEN
RADIO-ONTVANGST
.'s GRAVEISIHAGE De ra
dio-grafische berichtenwisseling
op 'het vliegveld Ypenburg en de
radio-ontvangst bil enkele belang-
rijke officaele instanties te 's Gra-
ven'hage werd in de laatste dagen
ernstig gestoord door het optre
den van n paar clandestiene zen
ders. die op ongeveer 45.68 m.
werkten. Dinsdag zijn deze zen
ders opgespoord en in beslag ge
nomen. Proces-verbaal werd op
gemaakt tegen 4 minderjarige
jongehede".' 3 scholieren en 1
kantoorbediende.
Toen werd het sdhip in de
richting Den Helder gesleept,
waar het voorlopig zal worden
gerepareerd, alvorens het naar
Rotterdam versleept zal worden.
De „Frameggen" is gister
avond bij het Schulpengat bin
nen de Uiterton voor anker ge
gaan, omdat het te hevig op de
woeste zee gierde. Voordat de
fro te sleep begon, is de sleep-
oot „Oceaan" gistermiddag met
de Noor in aanvaring gekomen,
waarbij de voormast met antenne
en lampen is afgebroken en over
boord geslagen. De marconist P.
de Boer liep bij dit ongeval een
voetkneuzing op. De sleep is
rond middernacht voortgezet,
toen het convooi tij en wind mee
had.
Op de rede van Texel is men
tenslotte voor anker gegaan. Van
daar tracht men hedenmorgen
de „Frameggen" de haven van
Nieuwediep binnen te loodsen.
f50.000 BOETE GEËIST
WEGENS
DEVIEZENOVERTREDING
AMSTERDAM Voor het Am
sterdams Gerechtshof heeft de
Procureur-Generaal gisteren te
gen de 48-jarige J. A. J. R. uit
Utrecht, die namens de N.V. ATO
als verantwoordelijk chef-com
mies terecht moest staan voor een
deviezenovertreding, een geld
boete geëist van 50.000.
Als de sleeplijn tussen de „Flying Enterprise" en de „Turmoil"
gistermorgen niet was gebroken, zouden kapitein Kurt Carlsen,
wiens naam in de wereld, in negen dagen tijds, een symbool
van moed en trouw is geworden, en zijn schip gistermiddag
de veilige haven van Falmouth zijn binnengelopen. Het heeft
echter niet mogen zijn. Men begint steeds meer te vrezen, dat
kapitein Carlsen zijn geteisterde schip nooit in veilige haven
zal krijgen. Het schip, dat met het uur dieper in het watet
komt te liggen en circa 80 graden slagzij maakt, drijft hulpe
loos rond op ongeveer 30 mijl ten zuiden en drie mijl ten
oosten van de Lizard, Engeland's zuidelijkste punt. De laatste
reddingsboot is van het dek losgerukt.
De Amerikaanse torpedojager
Willard Keith deelde mede, dat
Carlsen en zijn metgezel Ken
neth Dancy van het achterschip
zouden springen indien de „En
terprise" begon te zinken.
Zij waren gisteren al bijna in
zee geslagen, toen zij op de brug
heldhaftig trachtten een nieuwe
sleeptros vast te maken.
De Flying Enterprise drijft,
overgeleverd aan de elementen,
op de ruwe zee.
Door de harde wind stonden er
witte kuiven op de golven, die
ononderbroken over het hellende
dek van het schip spoelden. De
bakboordsreling stond onder wa
ter. Daardoor was het onmogelijk
de gebroken sleepkabel te vervan
gen. De drie sleepboten, die de
Enterprise trachten te helpen,
dobberen schier hulpeloos in de
buurt. Zij moeten wachten tot de
wind wat gaat liggen.
Carlsen en zijn metgezel ne
men voorzichtigheidshalve veel
rust. Zij willen blijkbaar zo fit
mogelijk zijn als nieuwe pogin
gen gèdaan kunnen worden om
een verbinding met de „Turmoil"
tot stand te brengen.
Wanneer dat zal gebeuren is
helemaal een kwestie van, het
weer en dat ziet er niet veel
belovend uit. Carlsen leverde
gisteravond zijn laatste slag met
de Atlantische Oceaan, terwijl
hoge golven tot halverwege de
dekken van de op drift geslagen
„Flying Enterprise" beukten.
De wind, die bijna stormkracht
bereikt had, nam nog in beteke
nis toe. Nu het schip zijn sleep
kabel kwijt was, zwaaide het als
een dronken man op de 7'/« me-
ISRAËL ONDERHANDELT
MET DUITSLAND
over herstelbetalingen
JERUZALEM Het Israëli
sche parlement heeft Woensdag
de regering met 61 tegen 50 stem
men gesteund op het stuk van
het voeren van onderhandelingen
met Duitsland over herstelbeta
lingen. Er waren vijf onthoudin
gen.
MEMOIRES VAN
WESTERLING
's-GRAVENHAGE. Volgens
een mededeling van de heer B.
Boelhouwer, voorzitter van de
Ned. Volksunie, zouden 28 Janu
ari door de uitgeverij „Opera
Mundi" te Parijs, memoires van
Westerling worden gepubliceerd.
ter hoge golven heen en weer.
Het schip kan kennelijk niet veel
meer hebben. Kapitein Carlsen
was nog steeds goedgeluimd en
in staat zijn positie van de zon
zijde te bezien. De „Keith" deel
de mede, dat Carlsen en Dancy
„in dekens gewikkeld hun kleren
droogden boven kaarslicht."
„Kaptein Carlsen zegt een stuk
of vier scheermesjes nodig te heb
ben om zich van zijn baard te ont
doen. Hij verlangt naar een war
me douche en een week slaap op
de Keith, wanneer zijn schip een
haven binnengelopen is."
Er zijn nieuwe plannen beraamd
om het ronddrijvende schip Don
derdag bij zonsopgang weer op
sleeptouw te nemen.
Intussen volgt de wereld in
angstige spanning het lot van het
schip en kapitein en hoopt en
bidt, met hem en zijn gezel, dat
de kansen toch nog mogen keren,
toch nog, hoewel de situatie van
het schip in de afgelopen nacht
hopeloos leek.
BIDAULT AANVAARDT
INFORMATIEVE OPDRACHT
PARIJS De voormalige ka
tholieke Premier Georges Bidault
heeft een informatieve opdracht
tot vorming van een nieuwe
Franse regering aanvaard.
Het Gerechtshof te Den Haag
heeft gisteren tegen de Rotter
damse koopman M.v.W., beschul
digd van valsheid in geschrifte
en overtreding van de Geldschie-
terswet, 3'/= jaar gevangenisstraf
geëist.
De man verleende voorschotten
volgens een „spaarcrediet-sy-
steem". Hij had 12.000 cliënten,
die echter, nadat ze f 25.vooraf
hadden betaald en verplicht wa
ren iedere maand f 10.te stor
ten, eerst na 22 maanden enige
vrucht zagen van hun spaarsy
steem.
In de loop van 2 jaar verza
melde v. W. een bedrag van
f 300.000.De procureur-gene
raal noemde de man een parasiet
en een woekeraar.
MR. I. DERKS BIEDT
ONTSLAG AAN
Naar wij vernemen heeft Mr.
J. Derks aan de directie van het
dagblad „De Tijd" zijn ontslag
aangeboden als hoofdredacteur
van dit blad.
TER WAARDE VAN f 100.000.-
's-GRAVENHAGE. Dezer
dagen vermiste een dame uit
Wassenaar, die in een ziekenhuis
te Den Haag was opgenomen,
haar paarlen collier, dat een
waarde van f 100.000 vertegen
woordigde. Eerst meende zij het
verloren te hebben. Het collier
was echter door een 19-jarige
verpleegster K.T. gestolen. Deze
had het collier aan een andere
verpleegster ter hand gesteld om
dit voor haar te bewaren. De
verpleegster K.T. is door de poli
tie aangehouden. Het collier is
aan de eigenaresse teruggegeven.
Hedenmiddag is het gebouwencomplex van de Z.L.T.B. op
het industrieterrein te Alkmaar officieel in gebruik gesteld.
Onze foto toont het complex, waarvan de bouw nog niet
geheel voltooid is.
WASHINGTON, 9 Jan. (A.P.), President Truman heeft
vandaag aan het Congres voorgesteld het jaar van de ver
kiezingen alle „politieke strijd", waardoor de nationale belan
gen geschaad zouden kunnen worden, in een tijd dat de hele
mensheid voortgaat in de schaduw van een derde wereld
oorlog, te vermijden.
President Truman verklaarde:
„We leven in een gevaarvolle
tijd. De Sovjet-Unie breidt ge
stadig haar gewapende macht uit
en wij allen republikeinen en
democraten wij allen zijn
Amerikanen en we zullen samen
zinken of drijvende blijven. We
hebben de grote verantwoorde
lijkheid onze politieke strijd zo
te voeren, dat de nationale be-
DE FRAMEGGEN
IS LOS
Het Noorse vracht
schip Frameggen
(2086 ton) is, precies
een week nadat het
anderhalve kilometer
te Zuiden van Petten
op de Hondsbosse Zee-
wering liep, Woens
dagmiddag om tien
over twee bij vloed
met behulp van zes
sleepboten weer losge
komen en terugge
keerd in zijn element.
De „Frameggen", die
zijn schroef heeft ver
speeld en volkomen
stuursloos is, wordt
thans naar Den Hel
der gesleept. Honder
den belangstellenden
wuiven het schip na.
m a M ïé-JIa
langen daardoor
worden".
Tijdens zijn
niet geschaad
State of the
lap liet de presi
dent in het midden of hij in zijn
Union"-boodscha
ij
begroting, die hij in de loop van
de maand zal indienen, om nieu
we belastingverhogingen zal
vragen.
Wel verklaarde hij, dat de
Amerikanen in de eerstkomende
jaren veel belasting zouden moe
ten betalen en dat de lasten ge
lijkelijk over het volk verdeeld
zouden moeten worden.
Voorts zeide Truman dat hij
binnenkort, misschien doelde hij
op zijn begrotingsboodschap, na
der zou terugkomen op verster
king van de militaire strijd
krachten, die naar hij zeide mo
menteel in totaal drie en een
half millioen man tellen.
De president maakte bekend,
dat per maand voor anderhalf
millioen dollar vliegtuigen, tanks
en andere wapens afgeleverd
werden. Volgens de verwachtin
gen zou dit quantum binnen een
jaar tijds verdubbeld kunnen
worden.
De president liet zich er niet
over uit of hij zich weer candi-
daat zou laten stellen voor. het
presidentschap. Hij zeide: Dit is
het jaar van de presidentsver
kiezingen, een jaar waarin de
politiek een grotere plaats in ons
Teven inneemt dan in andere
jaren. Dit is volkomen juist,
maarer zijn genoeg dingen
te vinden waarover we kunnen
kibbelen zonder onze vrije in
stelling te benadelen en zonder
onze gemeenschappelijke buiten-
landse politiek schade te doen.
De Sovjet-bewapening
De president wees er op hoe
achter het ijzeren gordijn de
economische en politieke span
ningen in de satellietstaten toe
nemen en zeide: „Niettemin blijft
het angstaanjagende feit bestaan
dat de Sovjet-Unie haar gewa
pende macht uitbreidt. Nog steeds
produceert de Sovjet-Unie meer
vliegtuigen dan de vrije volke
ren. Twee nieuwe atoomexplo
sies hebben in de Sovjet-Unie
plaats gevonden. De wereld wan
delt in de schaduw van een
derde wereldoorlog".
Truman las het Congres de les
over de nalatigheid er geen zorg
voor te dragen, dat de opbouw
van de civiele verdediging tegen
atoomaanvallen gelijke tred hield
met de wetenschappelijke ont
wikkeling. Hij verklaarde, dat dit
even erg was als het voorzien
van de vijand van atoombommen.
De president maakte bekend,
dat hij had besloten, dat de be
wapening van Europa een eerste
vereiste was en dat ook verder
hulp verleend moest worden op
economisch gebied, om daardoor
van Europa een gelijkwaardige
partner te maken in de gemeen
schappelijke strijd.
Naar wij vernemen heeft het
overleg tussen het dagelijks be
stuur van de K.V.P. en de groep-
Duynstee, die bij deze besprekin
gen vertegenwoordigd was door
de z.g. groep-Steeniberghe, tot
een bevredigend resultaat geleid.
Van de zijde van de K.V.P. zul
len hieromtrent binnen enkele
dagen nadere mededelingen wor
den gedaan.
KOPENHAGEN, 8 Jan.
(A.P.). Een 22-jarige
Deense leerlingpiloot heeft
deskundigen op het gebied
van straalmotoren verrast
door levend uit de straalpijp
van een Gloucester Meteor
te voorschijn te komen,
waarin hij opgezogen was.
De cadet, B. Nielsen, stond
met twee anderen bij het
vliegtuig terwijl de piloot
zijn straalmotoren op de
luchtbasis Karup in Jutland
liet proefdraaien.
Toen de schroef 12.000
omwentelingen per minuut
maakte hield hij zijn hand
voor de inlaat om te zien
hoe sterk de luchtstroom
was. Hij verdween in de
straalmotor.
:l