In angstige spanning volgt heel de wereld het lot van Carlsen's „Flying Enterprise" De Noorse houtboot ontsnapte Hondsbosse overrompelend snel President Truman dringt aan op verhoogde krachtsinspanning Twee dappere mannen leveren hun laatste strijd met de elementen Stoomwinch, wind en water werkten mee DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMGEVING De naam Carlsen werd 'n symbool r w Een kamp op leven en dood DE „FRAMEGGEN" HEEFT HET PLEIT GEWONNEN „Wij wandelen in de schaduw van 'n derde wereldoorlog U - - J n m. suist x OPGEZOGEN door straalmotor NHD BMBBM De Paterskerk te Huissen Moedige kapitein blijft optimistisch WOEKERAAR HAD 12.000 KLANTEN Hoofdredacteur van „De Tijd" gaat heen Verpleegster stql paarlen collier WêêêêêêêêêêêêêêSêêêêêêêê^^ K.V.P.-overleg met de groep-Duynstee HET FEIT Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07 per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m„ minimum f 4.familieberichten 20 ct., rasp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank, Nederl. Credietbank. Jutten God is 't nergens veilig. (Vondel) VAN HEDEN Pagina 1 Donderdag 10 Januari 1952 46e Jaargang No. 12369 Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, teL 4243, Grote Noord 77, tel 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52, teL 2046, (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240 _i__ i LUCHTFOTO VAN HET AMERIKAANSE VRACHTSCHIP „FLYING ENTERPRISE" Kapitein Carlsen en 2de stuurman Dancy wuiven aan boord van de hevig slagzij ma kende „Enterprise" de bemanning het vliegtuig, waaruit deze opname is gemaakt. De Flying Enterprise heejt zeer slecht kampen. Bovendien is de sleeptros gebroken en maakt het schip water. Het drijft snel in de richting Frankrijk. naar van met weer te van Niet minder dan sensationeel mag de wijze genoemd worden waarop de gestrande Noorse houtboot „Frameggen" van de Hondsbosse Zeewering is ontsnapt. Een buitengewoon hoge zee had Dinsdagnacht het schip boven op de strekdam gewor pen en liet het er een woeste rit op de ziedend witte baren rijden. Maar diezelfde hoge zee, nog meer opgezweept door de woedende Noordwester, wierp het Woensdagmiddag precies om kwart voor twee radicaal over de dam heen en tengevolge van het aantrekken van de stoomwinch regelrecht in vrij water. Op het moment dat de „Fra meggen" los kwam, waren nog ternauwernood de sleeptrossen gespannen en was het trekken nog geenszins aangevangen. Mocht het op drift raken van het vaar tuig de honderden kijkers op de Hondsbosse hebben overrompeld, voor de bemanning van 't sdhip COMITÉ (MISLEID?) ZET ACTIE STOP NIJMEGEN. Het actiecomité dat ijvert voor de openstelling van de paterskerk te Huissen, heeft de volgende verklaring overgelegd aan de aartsbisschop- coadjutor, mgr. dr. B. Alfrink: „Het actiecomité, dat ijvert voor de openstelling van de paterskerk te Huissen, stelt er prijs op te verklaren, dat de haar aanbevo len basis voor de actie: „gebruik te maken van een oud recht, te weten, dat een door de Kerkelijke Overheid gesloten kerk weer open kan zijn door haar open te ma ken", volgens deskundigen niet blijkt te bestaan; dat het met in gang van heden iedere actie heeft stopgezet; dat het nooit de be doeling heeft gehad het kerkelijk "ezag aan te tasten; maar dat het nu beseft ,dat dit door zijn .daden wel het geval is ge^^'t^kicen- anderen hierin heefLfejp°aarts' dat het er prijs op stelt de aarte_ bisschop-coadjutor vJ^ptv dat ontsöhuldiging aan te bieden- dat het in hoge mate de publicaties in de verschillende bladen De treurt en de bevolking van Hms sen aanraadt van iedere verdere a°Dezef verklaring is Wo®to morgen huis aan huis in Huissen, Angeren en omgeving verspreid met de volgende toelichting. Om redenen, die in boven staande verklaring zijn vervat, zijn wij ervan overtuigd, dit eme verdere actie tot het verkrijgen van de openstelling van de pa terskerk moet worden gestaakt. Tot goed begrip zij opgemerkt, dat wij deze beslissing hebben ge nomen na ernstig en zorgvuldig beraad, waarbij wij alle conse quenties volledig hebben over wogen, zonder daartoe, van welke zijde dan ook, te zijn ge prest". zelve moet de verrassing nog groter zijn geweest. Maar waar moest die dolle vaart eindigen? De trossen werden al losser en losser en nog steeds waren de sleepboten „Holland", „Stentor" en „Nestor" niet op snelheid ge komen. Minutenlang duurde die angstige spanning voort. Ieder een dacht de boot weer te zien stranden, maar nu een paar hon derd meter verder naar het Noor den. Vijf schelle stoten op de stoomfluit, als even zovele nood kreten, klonken over de kilo- meterbrede strook witschuimen de koppen naar de slepers. Daar werd het signaal maar al te wel verstaan en met een maximale belasting van de schroefbladen beten de kittige zeepaardjes zich vast in het toornende sop, om weldra de nog steeds voortglij dende boot volledig te kunnen opvangen,, zodat men de door slippende ankertros geheel kon loslaten. Doch zelfs de uiterste krachtsinspanning van de drie hummeltjes daar aan het eind van de tros was niet voldoende om het door wind en golven snel voortgedreven schip geheel in zijn vaart te stuiten, zodat het weldra een mijl in noordelijke richting had afgelegd. Toch had deze gang van zaken de onver deelde instemming van alle be trokken partijen, omdat 't vaar tuig, in westelijke richting ge trokken, rustigjes achtereenvol gens over de eerste, de tweede en vervolgens de derde zandbank heen hobbelde, om tenslotte ge heel in diep water aan te landen. Op dat moment hadden de slepers het pleit volledig gewon nen. De gehele ontsnapping had precies 20 minuten geduurd. CLANDESTIENE ZENDERS STOORDEN RADIO-ONTVANGST .'s GRAVEISIHAGE De ra dio-grafische berichtenwisseling op 'het vliegveld Ypenburg en de radio-ontvangst bil enkele belang- rijke officaele instanties te 's Gra- ven'hage werd in de laatste dagen ernstig gestoord door het optre den van n paar clandestiene zen ders. die op ongeveer 45.68 m. werkten. Dinsdag zijn deze zen ders opgespoord en in beslag ge nomen. Proces-verbaal werd op gemaakt tegen 4 minderjarige jongehede".' 3 scholieren en 1 kantoorbediende. Toen werd het sdhip in de richting Den Helder gesleept, waar het voorlopig zal worden gerepareerd, alvorens het naar Rotterdam versleept zal worden. De „Frameggen" is gister avond bij het Schulpengat bin nen de Uiterton voor anker ge gaan, omdat het te hevig op de woeste zee gierde. Voordat de fro te sleep begon, is de sleep- oot „Oceaan" gistermiddag met de Noor in aanvaring gekomen, waarbij de voormast met antenne en lampen is afgebroken en over boord geslagen. De marconist P. de Boer liep bij dit ongeval een voetkneuzing op. De sleep is rond middernacht voortgezet, toen het convooi tij en wind mee had. Op de rede van Texel is men tenslotte voor anker gegaan. Van daar tracht men hedenmorgen de „Frameggen" de haven van Nieuwediep binnen te loodsen. f50.000 BOETE GEËIST WEGENS DEVIEZENOVERTREDING AMSTERDAM Voor het Am sterdams Gerechtshof heeft de Procureur-Generaal gisteren te gen de 48-jarige J. A. J. R. uit Utrecht, die namens de N.V. ATO als verantwoordelijk chef-com mies terecht moest staan voor een deviezenovertreding, een geld boete geëist van 50.000. Als de sleeplijn tussen de „Flying Enterprise" en de „Turmoil" gistermorgen niet was gebroken, zouden kapitein Kurt Carlsen, wiens naam in de wereld, in negen dagen tijds, een symbool van moed en trouw is geworden, en zijn schip gistermiddag de veilige haven van Falmouth zijn binnengelopen. Het heeft echter niet mogen zijn. Men begint steeds meer te vrezen, dat kapitein Carlsen zijn geteisterde schip nooit in veilige haven zal krijgen. Het schip, dat met het uur dieper in het watet komt te liggen en circa 80 graden slagzij maakt, drijft hulpe loos rond op ongeveer 30 mijl ten zuiden en drie mijl ten oosten van de Lizard, Engeland's zuidelijkste punt. De laatste reddingsboot is van het dek losgerukt. De Amerikaanse torpedojager Willard Keith deelde mede, dat Carlsen en zijn metgezel Ken neth Dancy van het achterschip zouden springen indien de „En terprise" begon te zinken. Zij waren gisteren al bijna in zee geslagen, toen zij op de brug heldhaftig trachtten een nieuwe sleeptros vast te maken. De Flying Enterprise drijft, overgeleverd aan de elementen, op de ruwe zee. Door de harde wind stonden er witte kuiven op de golven, die ononderbroken over het hellende dek van het schip spoelden. De bakboordsreling stond onder wa ter. Daardoor was het onmogelijk de gebroken sleepkabel te vervan gen. De drie sleepboten, die de Enterprise trachten te helpen, dobberen schier hulpeloos in de buurt. Zij moeten wachten tot de wind wat gaat liggen. Carlsen en zijn metgezel ne men voorzichtigheidshalve veel rust. Zij willen blijkbaar zo fit mogelijk zijn als nieuwe pogin gen gèdaan kunnen worden om een verbinding met de „Turmoil" tot stand te brengen. Wanneer dat zal gebeuren is helemaal een kwestie van, het weer en dat ziet er niet veel belovend uit. Carlsen leverde gisteravond zijn laatste slag met de Atlantische Oceaan, terwijl hoge golven tot halverwege de dekken van de op drift geslagen „Flying Enterprise" beukten. De wind, die bijna stormkracht bereikt had, nam nog in beteke nis toe. Nu het schip zijn sleep kabel kwijt was, zwaaide het als een dronken man op de 7'/« me- ISRAËL ONDERHANDELT MET DUITSLAND over herstelbetalingen JERUZALEM Het Israëli sche parlement heeft Woensdag de regering met 61 tegen 50 stem men gesteund op het stuk van het voeren van onderhandelingen met Duitsland over herstelbeta lingen. Er waren vijf onthoudin gen. MEMOIRES VAN WESTERLING 's-GRAVENHAGE. Volgens een mededeling van de heer B. Boelhouwer, voorzitter van de Ned. Volksunie, zouden 28 Janu ari door de uitgeverij „Opera Mundi" te Parijs, memoires van Westerling worden gepubliceerd. ter hoge golven heen en weer. Het schip kan kennelijk niet veel meer hebben. Kapitein Carlsen was nog steeds goedgeluimd en in staat zijn positie van de zon zijde te bezien. De „Keith" deel de mede, dat Carlsen en Dancy „in dekens gewikkeld hun kleren droogden boven kaarslicht." „Kaptein Carlsen zegt een stuk of vier scheermesjes nodig te heb ben om zich van zijn baard te ont doen. Hij verlangt naar een war me douche en een week slaap op de Keith, wanneer zijn schip een haven binnengelopen is." Er zijn nieuwe plannen beraamd om het ronddrijvende schip Don derdag bij zonsopgang weer op sleeptouw te nemen. Intussen volgt de wereld in angstige spanning het lot van het schip en kapitein en hoopt en bidt, met hem en zijn gezel, dat de kansen toch nog mogen keren, toch nog, hoewel de situatie van het schip in de afgelopen nacht hopeloos leek. BIDAULT AANVAARDT INFORMATIEVE OPDRACHT PARIJS De voormalige ka tholieke Premier Georges Bidault heeft een informatieve opdracht tot vorming van een nieuwe Franse regering aanvaard. Het Gerechtshof te Den Haag heeft gisteren tegen de Rotter damse koopman M.v.W., beschul digd van valsheid in geschrifte en overtreding van de Geldschie- terswet, 3'/= jaar gevangenisstraf geëist. De man verleende voorschotten volgens een „spaarcrediet-sy- steem". Hij had 12.000 cliënten, die echter, nadat ze f 25.vooraf hadden betaald en verplicht wa ren iedere maand f 10.te stor ten, eerst na 22 maanden enige vrucht zagen van hun spaarsy steem. In de loop van 2 jaar verza melde v. W. een bedrag van f 300.000.De procureur-gene raal noemde de man een parasiet en een woekeraar. MR. I. DERKS BIEDT ONTSLAG AAN Naar wij vernemen heeft Mr. J. Derks aan de directie van het dagblad „De Tijd" zijn ontslag aangeboden als hoofdredacteur van dit blad. TER WAARDE VAN f 100.000.- 's-GRAVENHAGE. Dezer dagen vermiste een dame uit Wassenaar, die in een ziekenhuis te Den Haag was opgenomen, haar paarlen collier, dat een waarde van f 100.000 vertegen woordigde. Eerst meende zij het verloren te hebben. Het collier was echter door een 19-jarige verpleegster K.T. gestolen. Deze had het collier aan een andere verpleegster ter hand gesteld om dit voor haar te bewaren. De verpleegster K.T. is door de poli tie aangehouden. Het collier is aan de eigenaresse teruggegeven. Hedenmiddag is het gebouwencomplex van de Z.L.T.B. op het industrieterrein te Alkmaar officieel in gebruik gesteld. Onze foto toont het complex, waarvan de bouw nog niet geheel voltooid is. WASHINGTON, 9 Jan. (A.P.), President Truman heeft vandaag aan het Congres voorgesteld het jaar van de ver kiezingen alle „politieke strijd", waardoor de nationale belan gen geschaad zouden kunnen worden, in een tijd dat de hele mensheid voortgaat in de schaduw van een derde wereld oorlog, te vermijden. President Truman verklaarde: „We leven in een gevaarvolle tijd. De Sovjet-Unie breidt ge stadig haar gewapende macht uit en wij allen republikeinen en democraten wij allen zijn Amerikanen en we zullen samen zinken of drijvende blijven. We hebben de grote verantwoorde lijkheid onze politieke strijd zo te voeren, dat de nationale be- DE FRAMEGGEN IS LOS Het Noorse vracht schip Frameggen (2086 ton) is, precies een week nadat het anderhalve kilometer te Zuiden van Petten op de Hondsbosse Zee- wering liep, Woens dagmiddag om tien over twee bij vloed met behulp van zes sleepboten weer losge komen en terugge keerd in zijn element. De „Frameggen", die zijn schroef heeft ver speeld en volkomen stuursloos is, wordt thans naar Den Hel der gesleept. Honder den belangstellenden wuiven het schip na. m a M ïé-JIa langen daardoor worden". Tijdens zijn niet geschaad State of the lap liet de presi dent in het midden of hij in zijn Union"-boodscha ij begroting, die hij in de loop van de maand zal indienen, om nieu we belastingverhogingen zal vragen. Wel verklaarde hij, dat de Amerikanen in de eerstkomende jaren veel belasting zouden moe ten betalen en dat de lasten ge lijkelijk over het volk verdeeld zouden moeten worden. Voorts zeide Truman dat hij binnenkort, misschien doelde hij op zijn begrotingsboodschap, na der zou terugkomen op verster king van de militaire strijd krachten, die naar hij zeide mo menteel in totaal drie en een half millioen man tellen. De president maakte bekend, dat per maand voor anderhalf millioen dollar vliegtuigen, tanks en andere wapens afgeleverd werden. Volgens de verwachtin gen zou dit quantum binnen een jaar tijds verdubbeld kunnen worden. De president liet zich er niet over uit of hij zich weer candi- daat zou laten stellen voor. het presidentschap. Hij zeide: Dit is het jaar van de presidentsver kiezingen, een jaar waarin de politiek een grotere plaats in ons Teven inneemt dan in andere jaren. Dit is volkomen juist, maarer zijn genoeg dingen te vinden waarover we kunnen kibbelen zonder onze vrije in stelling te benadelen en zonder onze gemeenschappelijke buiten- landse politiek schade te doen. De Sovjet-bewapening De president wees er op hoe achter het ijzeren gordijn de economische en politieke span ningen in de satellietstaten toe nemen en zeide: „Niettemin blijft het angstaanjagende feit bestaan dat de Sovjet-Unie haar gewa pende macht uitbreidt. Nog steeds produceert de Sovjet-Unie meer vliegtuigen dan de vrije volke ren. Twee nieuwe atoomexplo sies hebben in de Sovjet-Unie plaats gevonden. De wereld wan delt in de schaduw van een derde wereldoorlog". Truman las het Congres de les over de nalatigheid er geen zorg voor te dragen, dat de opbouw van de civiele verdediging tegen atoomaanvallen gelijke tred hield met de wetenschappelijke ont wikkeling. Hij verklaarde, dat dit even erg was als het voorzien van de vijand van atoombommen. De president maakte bekend, dat hij had besloten, dat de be wapening van Europa een eerste vereiste was en dat ook verder hulp verleend moest worden op economisch gebied, om daardoor van Europa een gelijkwaardige partner te maken in de gemeen schappelijke strijd. Naar wij vernemen heeft het overleg tussen het dagelijks be stuur van de K.V.P. en de groep- Duynstee, die bij deze besprekin gen vertegenwoordigd was door de z.g. groep-Steeniberghe, tot een bevredigend resultaat geleid. Van de zijde van de K.V.P. zul len hieromtrent binnen enkele dagen nadere mededelingen wor den gedaan. KOPENHAGEN, 8 Jan. (A.P.). Een 22-jarige Deense leerlingpiloot heeft deskundigen op het gebied van straalmotoren verrast door levend uit de straalpijp van een Gloucester Meteor te voorschijn te komen, waarin hij opgezogen was. De cadet, B. Nielsen, stond met twee anderen bij het vliegtuig terwijl de piloot zijn straalmotoren op de luchtbasis Karup in Jutland liet proefdraaien. Toen de schroef 12.000 omwentelingen per minuut maakte hield hij zijn hand voor de inlaat om te zien hoe sterk de luchtstroom was. Hij verdween in de straalmotor. :l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 1