ode-ontwerpsters in de dop bekwamen zich geducht wz BANDJIR OVER JAVA GESLAAGD. Van schuchtere schets naar vlotte tekening Vijf jaar studeren doop Knip^cheep 'én Roos oman De grappige reis van John Gilpin 1 HILVERSUM door Leo Broeksmit PAGINA 4 ZATERDAG 19 jANUARl 1952 Een donker mantelpak is een steunpilaar van uw garderobe, want het is geschikt voor allerlei gelegenheden en het aantal varia tie-mogelijkheden is legio. Van uw uitgave zult u 100 plezier beleven. Bij allerlei visites, recep ties en dergelijke ziet u er altijd tip-top uit, als u een zwarte tail leur met een geklede witte blouse draagt. In huis draagt u het rokje met een heerlijk warme jumper. Als het jasje er aan toegevoegd is, kan het hele geval goed dienst doen op een extra zachte winterdag, als een welkome afwisseling op de wintermantel, die u zo'n groot ge deelte van het jaar, tot vervelens toe, moet dragen. Als u het rokje verwisselt voor een geruit exemplaar in harmo niërende kleur, dan heeft u een leuk voorjaarspakje, dat, gedragen met sportieve acessoires, een ge heel „nieuwe" indruk maakt. Deze laatste mogelijkheid geldt ook voor een pakje met een wijd jasje. Het is weliswaar niet ge schikt voor geklede gelegenheden, maar het biedt het grote voordeel dat men het jasje ook op een jurk kan dragen. (Van onze verslaggeefster) HET IS EEN STILLE MIDDAG met nevels en lichte geruchten, als alleen December of Januari kunnen brengen. Het lijkt wel of heel Amsterdam er zich bij aanpast, of iedereen wat zachter doet dan anders en zijn werk met meer rust en concentratie verricht. Die sfeer van kalmte hangt buiten, maar ook binnen. Als een belgerinkel het zijne heeft gedaan en de deur van een groot Amsterdams gebouw achter ons is dichtgevallen, komt weer dezelfde stemming over ons; zij hangt in de hal, in de gangen en ook in het lokaal van de hoogste verdieping, dat wij binnen gaan. Daar zitten twintig meisjes bijeen. Door één blik uit het wijde raam zouden zij waarschijnlijk een prachtig gezicht heb ben op de Amstelstad, maar zij werken gespannen voort. Ieder heeft een schort over haar jurk aan en allemaal klemmen ze een email bord in de hand, dat dienst doet als palet. Beurtelings rusten de ogen op een tekenbord en het onderwerp daar voor in de zaal: een fles en een bijbel op een gedrapeerde doek, een stilleven in warme, gloedvolle kleuren. ZONDAG 20 JANUARI 1052 HILVERSUM I. 402 M. 8.00 Va RA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en weerbe richten. 8.18 Gramofoonmuziek. 8.35 Voor het platteland. 8.45 Orgelspel. 9.02 Sportmededelingen 9.05 Gramofoonmuziek. 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Volksliederen. 10.15 Met en zon der omslag. 10.45 Gevarieerde muziek. 11.15 Cabaret. AVRO: 12.00 Disco-causerie, 12.40 Voor de jeugd. 12.50 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.05 Mededelingen of gramofoonmuziek. 13.10 New York calling. 13.15 Theaterorkest. 13.50 „Even afrekenen, hero"" 14.00 Gramofoonmuziek. 14.05 Boekbespreking. 14.30 „L'Ivrogne corrigé", opera. 15.30 Gramofoon muziek. 15.45 Toneelbeschouwing. 16.00 Discogram. 16.30 Sport- revue. VARA: 17.00 Amusements muziek. 17.25 „Monus de man van de Maan", hoorspel voor de jeugd. 17.45 Pianospel. 17.55 Sportjournaal. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. VPRO: 18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.35 Voor dracht. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Amusementsmuziek. 20.30 AVRO-allerlei. 20.35 „De familie Malinden", hoorspel. 21.15 Gramo foonmuziek. 21.40 Hersengymnas tiek. 22.05 Radio Philharmonisch Orkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Week overzicht. 23.2524.00 Gramo foonmuziek. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws en weerbe richten. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gramofoon muziek. IKOR: 10.00 „De open deur". 10.30 Doopsgezinde kerk dienst. NCRV: 12.00 Gewijde mu ziek. KRO: 12.15 Apologie. 12.35 Gramofoonmuziek. 12.40 Lichte muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerberichten en katho liek nieuws. 13.10 Lunchconcert. 13.35 „Uit het Boek der Boeken". 13.50 Brabants orkest, Oratorium- vereniging en solisten. 14.35 „Rea lisme en abstractie in de kerke lijke kunst", causerie. 14.50 Vocaal kwartet, sopraan en tenor. 15.15 Gitaarspel. 15.30 Cembalo-gezel schap en solist. 16.00 Gramofoon muziek. 16.10 „Katholiek Thuis front overal!". 16.15 Sport. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Gerefor meerde kerkdienst. 18.30 Omroep orkest en solist. 19.00 Gramofoon muziek. 19.15 „Zeven stemmen uit het Nieuwe Testament", cau serie. 19.30 Nieuws, sportuitsla gen en weerberichten. KRO: 19.45 Reportage. 19.52 Boekbe spreking. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. 20.12 Geva rieerd programma. 22.45 Avond- febed en liturgische kalender. 3.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gra mofoonmuziek. MAANDAG 21 JANUARI HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA: 10.00 VPRO; 10.20 —24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws: 7.15 Och tendgymnastiek: 7.30 Zenderslui ting; 9.00 Nieuws en weerberich ten: 9.12 Gramofoonmuziek; (9.309.35 Waterstanden). 9.50 Voor de huisvrouw. VPRO: 10.00 „Voor de oude dag", causerie; 10.05 Morgenwijding; VARA: 10.20 Voor de kleuters: 10.40 Voor de zieken; 11.35 Gramofoon muziek; 12.00 Idem: 12.15 Dans muziek; 12.30 Land- en tuin- bouwmededelingen: 12.33 Voor het platteland: 12.38 Dansmu ziek: 13.00 Nieuws: 13.15 Voor de Middenstand: 13 20 Accordeon orkest en solist: 13.50 Gramo foonmuziek; 14.00 Voor de vrouw 14.15 Kamermuziek; 14.45 „Toen 't kermis was in Hindle". hoor spel. 15.50 Gramofoonmuziek; 16,00 Voor de jeugd: 16.30 Zen- dc.rsluiting. 13,00 Nieuws; 18.15 Militair commentaar: 18.25 VARA Varia: 18.30 Orgel en zang: 18.50 Regeringsuitzending: Prof, Dr. C. C. Berg: „Indonesië en de Philippijnen". 19.00 Parlementair overzicht: 19.15 Pianorecital; 19.45 Regeringsuitzending: Ir. C. Rietsma: „Rassenliist tuinbouw- gewassen". 20.00 Nieuws: 20.05 Actualiteiten: 20.15 Koninklijke Militaire Kapel; 20.45 Gevarieerd programma: 21.45 „De weg naar vrijheid", lezing: 22.00 Radio Philharmonisch orkest: 23.00 Nieuws; 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto; 23.20 Dansmuziek; 23.4524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws: 7.10 Sport uitslagen: 7.15 Een woord voor de dag; 7.30 Zendersluiting; 9.00 Nieuws en weerber.: 9.10 Voor de zieken; 9.30 Familiecompetitie; 10.05 Orgelspel: 10.30 Morgen dienst: 11.00 Pianorecital; 11.25 Gevarieerde muziek; 12.15 Gra mofoonmuziek: 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- en tuin- buwmededelingen: 12.33 Orgel concert; 12.59 Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Vocaal dubbel- kwartet: 13.45 Gramofoonmuziek; 14.00 Schoolradio; 14.35 Gramo foonmuziek; -14.45 Voor de vrouw: 15.15 Gramofoonmuziek; 15.25 Harp en fluit: 16.00 Bijbellezing; 16.30 Zendersluiting; 18.15 Sport- praatje; 18.25 Voor de mannen in grijs, groen en blauw; 18.30 Gemengd koor; 19.00 „Volk en staat", causerie; 19.15 Engelse les; 19.30 Gramofoonmuziek; 19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws en weerber. 20.10 „Vijf minuten"; 20.15 Radio Philharmonisch or kest en soliste; 20.50 „De amou rette van Cathérine d'Orléans", hoorspel; 21.30 Vocaal ensemble. 21.50 „Wie waren Uw voor ouders?" 22.00 Gramofoonmuziek; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws en SOS-berichten; 23.15 Residentie-orkest en soliste; 23.45 24.00 Gramofoonmuziek. Misschien zult u denken, dat wij u in het atelier van jeugdige schilderessen hebben binnenge leid, maar dat is toch niet het ge val. Immers: de meisjes die hier haar opleiding ontvangen, ont wikkelen zich niet allereerst voor de kunst al moeten zij artis tiek begaafd zijn maar voor mode en bedrijf. „Modetekenares, mode-ontwerpster, reclame-teke- nares" zijn enkele van de wen sen die haar door het hoofd spelen. Daarvoor zijn vijf jaren van harde studie nodig, welke richting zij ook kiezen. Als en- trée-biljet moeten de gegadigden een uitgesproken aanleg en een vooropleiding van minstens twee jaar Mulo meebrengen. Uiteraard wordt er een beschei den examen afgenomen, voor de meisjes op deze school, de Indu strieschool voor de Vrouwelijke Jeugd aan de Weteringschans, worden toegelaten. Het gaai er dan niet alleen om, dat zij tekentalent hebben, maar dat zij speciaal de mode met haar potlood kunnen volgen en vast leggen. Dit eist dus een specia/ gerichtheid en belangstelling. Wordt daaraan voldaan, dan openen zich perspectieven voor eên goede toekomst, en daarvoor niet alleen: ook voor een mooie studietijd. Is er iets heerlijkers dan model len tekenen, ontwerpen maken en kleuren kiezen, als je hoofd en je vingers zich daartoe lenen? De meisjes werken dan ook alle maal met animo, al kan het werk soms nog zo moeilijk zijn. Er is heel veel oefening nodig, want er zijn duizend en een din gen, waarmede ook zij voor het eerst experimenteren. Een leren schoen, een zoom, een kraagje van fijn richelieu- werk, een pofmouwtje, een plooienrok, het zijn allemaal dé tails die stuk voor stuk onder de loupe worden genomen en met de grootste zorg op het papier gezet. Hoe zit een plooi? „Met de constructie van de plooienval beginnen we meteen in de eerste klas", vertelde ons mevrouw Verwey, een van de leerkrachten, die de opleiding verzorgen. „We geven de meisjes bijvoorbeeld een draperietje op, nadat eerst getoond is hoe een plooi precies in elkaar zit". In de eerste klas wordt nog niet naar levend model getekend. Het zijn voornamelijk voorwer pen uit de omgeving, die dan aan bod komen. In de tweede klas poseren de meisjes voor elkaar en in de derde klas komt er een beroepsmodel. Tijdens al deze jaren is het oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat daarbij het resultaat niet achterwege blijft, blijkt uit de serie tekeningen, die wij er mogen doornemen. Rijen meisjesfiguren, die met ijle voorzichtige potloodlijnen ge tekend zijn, worden opgevolgd door modellen in allerlei standen, modellen in peinzende houding of met een los, vlot gebaar. De va"e contouren zijn verdwenen en in de plaats van de schuchte re schets, die een truitje of man tel aangaf, komen jurken met een rijke plooienval. met motieven en allerlei détails. Gaandeweg verschijnen ook de eerste modefiguren op papier:- elegante dames in avondkleding, meisjes in mantelpakjes van tweed en vrouwen met bontman teltjes. De modellen zijn door de leerlingen zelf ontworpen en ze werden met zoveel zor£ gete kend, dat het visgraatje van de tweed en de pluizige krulletjes van het rijke bont springlevend lijken. Stofuitdrukking is natuur lijk een heel belangrijke factor voor de tekenares, die op goede voet moet staan met de mode, Zij moet kunnen laten zien, hoe be haaglijk die cape van zwanendons is en hoe feestelijk dat pretentie loze, maar voorname blousje van brocaat. Dessins ontwerpen Over stof gesproken: de meis jes leren natuurlijk ook stof te versieren. Daarvoor bekwamen ze zich in vrij borduren. Zij leg- NAAR AFRIKA TOE Als Frits een missieboekje te pakken kon krijgen, dan las hij het van voor tot achter uit. Hij lag met z'n neus boven op de plaatjes. Daar stonden vro lijke nikkertjes in helder witte pakjes op en daar achter een echte missiepater, je weet wel, met zo'n lange baard. Leuk, dacht Frits, ik word ook missie pater en ga naar Afrika. Prachtig land met bossen en bergen en leeuwen en tijgers. Frits is nu bij de nikkertjes. Hij staat nu zelf op het plaatje met een grote, golvende baard. Hij zweet en sjouwt, bouwt kerkjes, geeft catechismus, rijdt honderden kilo meters op z'n motor en is blij, als hij 's avonds op z'n matje ligt. Dat zijn niet allemaal leuke dingen, die een missionaris te doen heeft. Frits is maar blij, dat hij dat als jongen al begreep. Toen was hij ook niet bang voor dingen, die niet leuk waren. Daar profiteert hij nu van. Missionaris op een plaatje is wel leuk, maar echt missionaris zijn is wat anders. Hij had het motto begrepen. WIL JE ALLEEN MAAR LEUKE DINGEN DOEN? nen feest. In de late avond trokken ze 'n pia no de straat op. Ze speel den er wat op en toen gingen ze naar huis. De piano lieten ze in de kou staan! De politie heeft die piano meegenomen. 'n Man was in Amerika laatst geknipt en gescho ren. De kapper had het niet goed gedaan, en toen zei de klant: „U bent 'n slager!" Toen werd die knappe kapper kwaad en 'liep naar de rechter! Al lebei voorkomen, mijn heer! In het jaar 1951 zijn in Den Haag alleen al meer dan 10.000 verkeersonge lukken gebeurd! In Den Haag moest laatst 'n scheidsrechter na de voetbalwedstrijd door de politie worden beschermd, anders had den de toeschouwers hem wat gedaan. Dat is niet leuk meer! In Den Haag nog wel. Laatst kreeg de Lasso man 'n geweldige splin ter in zijn vinger, 'n Goe de zwarte man kwam als 'n leeuw op hem afgelo pen en haalde de splinter er met 'n stuk ijzer weer uit! Dat was 'n aardige man, kleine vrienden! De Lassoman heeft hem 'n fijne sigaar gegeven voor de moeite. 'n Ander zwart kereltje had vijf mooie boekjes van de Lassoman geleend. Dat kereltje heeft ze alle vijf weer netjes terugge bracht. Dat is eerlijk en mooi! Zo hoort het! Doen jullie dat ook altijd? Nu, kleine vrienden, tot de volgende week, hoor! Denk aan onze spreuk voor Januari: „Wil je al leen maar leuke dingen doen?" De Lassoman heeft het ook niet altijd leuk, o nee! Jullie dach ten dat misschien wel, maar het is niet zo, hoor! Het Is in het varken en niet in het spek: Het is bij verstandigen en niet bij de gelk. De punten in het vierkant Als je er zelf niet fn geslaagd bent de acht punten in de juiste hok jes te plaatsen, dan geef ik je even de oplossing. Uitzoeken Je ziet hier een vier kant, gevuld met letters. Uit deze letters is het mogelijk de namen van zeven vruchten te vor men. Je begint maar met een letter en dan neem je Aan de broeken van de Amerikaanse soldaten I worden zes bretelknopen gezet, maar de soldaten mogen geen bretels dra gen! Waar zijn die kno pen dan voor? Gek, hoor! We komen weer zo ver, dat we in 1952 ongeveer 15.000.000 legkippen in Nederland hebben! Let op de kleuters! In Roermond is laatst 'n pukje van anderhalf jaar in 'n pan kokende melk gevallen. Dood. Op 2 Januari van het nieuwe jaar is de eerste Nederlandse nylon-kous gemaakt. In Emmen nog wel! Dat ligt fn Drente. De post wil de postze gels ook al weer duurder maken! Vragen jullie al lemaal aan de post of hij het niet doet, kleine vrienden! Misschien helpt dat! De president in Ame rika is reuze blij met dat klokkenspel, dat hij van Nederland krijgt. Die president heet Truman. In Amsterdam wilde 'n man op 'n al rijdende tram springen. Hij viel. Dood. Kinderen in Duitsland willen graag ook 'n ko ningin hebben, net als wij hier in Nederland. De spoorkaartjes wor den ook al duurder. Waar moet dat heen met die spoorkaartjes! Laatst zijn zes boten met mensen er op van Urk naar Zuid-Amerika gevaren over de grote zee! Ze zijn behouden en wel aangekomen. Ze ko men niet meer terug. In Dusseldorp (Duits land) had 'n groepje man F I P A M R E N A E D A S B I een opeenvolgende, het komt er niet op aan. wel ke richting je uitgaat. Zie, dat je het klaar speelt. Wie heet er EMERENTIANA Het feest van deze hei lige jonkvrouw uit Rome vieren we op 23 Januari. Ze was tegelijk met de H. Agnes opgevoed. Ze was nog niet gedoopt, maar verlangde er hevig naar. Toch streed ze al vurig voor haar geloof. Want toen afgodendienaars christenen pijnigden, ver weet ze hun dapper hun wreedheid en lafheid. De heidenen, die dat hoor den, werden woedend op het meisje en begonnen haar met stenen te gooien en Emerentiana vluchtte naar het graf van de H. Agnes, maar de menigte ging haar achterna en bleef maar met stenen gooien. Biddend neerge knield in haar eigen bloed, gaf de heldin haar leven voor Christus. Ze had het gewone doopsel niet ontvangen, maar het doopsel des bloeds had haar gereinigd en bracht haar naar de hemel. Haar lichaam werd in de 16e eeuw in de kerk van de H. Agnes gevonden. Ze wordt afgebeeld met palmen en stenen. Zoek het antwoord Het is in de vrouw en niet in de man; Het is in het bier en niet in de man; Jo(hn Gilpin was een bovenste beste burger van de beroemde stad Londen en bij iedereen bekend. Bovendien was hij (kapitein bij de Bur gerwacht. De vrouw van Jodin Gil pin rei op zekere dag te gen haar dierbare echtge noot: „Wij zijn nu al twin tig lieve lange jaren ge trouwd en we hebben nog nooit eens een heerlijk feestdagje gediad. Morgen is het de verjaardag van ons huwelijk. Dan gaan ■we allen samen naar 'de herberg „De Klok" in Edmonton in een rijtuig met twee paarden ervoor. M'n zuster met haar kind en ik met onze drie kin deren zullen het hele rij tuig wel in beslag nemen. JÜ moet ons dus maar te paard: volgen". Gilpin, die bovenste beste kerel en dappere kapitein ant woordde dadelijk: „Van alle vrouwen, die ik ken, is er maar één, die ik be wonder. En die vrouw ben jij. dierbaar vrouw tje, Daarom zal gebeuren wat je verlangt. Ik ben een eerlijke lakenkoop man, zoals iedereen weet en m'n goede vriend Pe- ter zal me zijn paard ze- kier lenen. „Goed gesproken" knik te mevrouw Gilpin tevre den, „en daar de wiln in de heiberg duur is, zul len we onze eigen wijn meenemen. Die is helder en heeft een fijn kleurtje en een heerlijk geurtje". John Gilpin omhelsde z'n vrouwtje van louter plezier. Een wijfje van- de bovenste plank im mers. Wie zou bij zoveel vreuigde om de heerlijke reis nog aan zuinigheid denken. Dat kon alleen maar zijn vrouwtje. De ochtend kwam en het rijtuig ook. Maar het mocht van Mevrouw Gil pin niet tot voor de deur van haar huis rijden. De mensen uit de buurt moesten eens van haar denken dat ze trots was. Drie deuren verder dus stopte het rijtuig en de familie kwam naar bui ten om in te stappen. Zes personen klommen in de koets, zes personen, groot en klein, zaten stevig dicht tegen elkaar aan en gonsden ais bijtjes in een volle korf. Ze gonsden van genoegen. De koetsier keek eens van terzij of de reizigers veilig binnen waren. Klap zei de zweep, de paarden spanden hun lijven de wielen begon nen té draaien en maak ten zo'n kabaal over de hobbelige klinker», dat ■het leek, of de hele straat per koets vertrok. Wordt vervolgd. Studie van een der leerlingen. gen zich verder toe op het ont werpen van dessins. Mevrouw Verwey legt een tekening van bladvormige motieven voor ons neer. „Die hebben ze eens als voor beeld gekregen", zegt ze, „ze mochten de motievenvervormen en in andere kleuren uitvoeren. Het ging er alleen maar om, dat- ze enig houvast hadden. Deze motieven zijn aan de natuur ont leend, het zijn foto's van micros copische vergrotingen van plan ten". Op den duur gaan de meisjes zelf dessins ontwerpen. In de serie tekeningen duiken „bad stoffen" in zeegroene tint met vrolijke oranje noppen op, fleu rige zijdjes voor zomerjurken, fantastische materialen voor avondtoiletten, kortom alle weef sels, die in het rijk van de mode gebruikt worden. Er verschijnen ook bladzijden met ontwerpjes voor een kinderpyama of een speelpakje, meestal met de kleu ter in zijn nieuwe kleertjes er bij. Om de kleurgevoeligheid te bevorderen laat men de leerlin gen vaak met gekleurd papier werken, dat in stukjes gescheurd en opgeplakt wordt. Er komen dan de aardigste resultaten te voorschijn, bijvoorbeeld een uit bundige ruiker of een fraai moza- iekje. De ontwikkeling in de techniek houdt met al deze studies gelijke tred. De meisjes leren met aller lei tekenmateriaal werken, van crayon tot waterverf. Om de mo gelijkheden en onmogelijkheden te kennen, als het eenmaal op het publiceren van hun tekeningen aankomt, gaan de leerlingen uit de vierde klas bovendien een poosje volontairen op een grafi sche school. Wat het programma van de school betreft: dat omvat verder lessen in kunstgeschiedenis, in anatomie en perspectief, in de drie talen, materialenkennis, mouleren, naaien, bordtekenen en 't vervaardigen van illustra ties. De vakken reclametekenen en lettertekenen komen uiteraard ook aan de beurt. Er hangen ver schillende aardige affiches in de school waarop parfums, coiffures of sierlijke handschoenen in treffende beelden en boeiende bewoordingen worden aangepre zen. Er prijkt hier en daar ook een grote „stand", de grote teke ning van een zelf ontworpen costuum, die o.a. als eis op het eindexamen gesteld wordt en later nodig kan zijn als pakkende reclame in een zaak. De examencommissie is niet elk jaar dezelfde, doch meestal heb ben een directeur van een con fectiefabriek, een mode-ontwerp ster en een beeldhouwster er zitting in. Behalve de genoemde lessen staan er ook excursies op het programma van deze school. „Verleden week zijn ze bijvoor beeld naar de copieën van de mo zaïeken van Ravenna geweest", vertelt mevrouw Verwey en deze mededeling versterkt ons nog eens in de overtuiging, dat zij, die tekenaanleg hebben, hier 'n goede kans maken op een mooie studietijd en een mooie toekomst. Aclfiprtprt tip DANK ZIJ Bekend» schriftelijke cursus FEUILLETON 122. De oefeningen fan wie het flugst met z'n sten is, houde d'r geen rekening mee, dat je wel eens breekbare waar in je linkerfik ken hebbe. Precies op het ogenblik, dat ik fanself de hand aan m'n sten sloeg en de lui onder schot hield, bedocht ik dat ik eerst die mand had moe ten neerzette. Maar toen liep de smurrie al ofer m'n schoenen!" Verhagen klopte hem op de schouder. „Dat is oorlogsschade, sergeant. En als je aan je meisje in Mokum schrijft, dat je vijf terroristen hebt gevangen voor negen duppies per stuk, dan zal ze daar best tevreden mee zijn". De Amsterdammer grijnsde dankbaar en stak het ei, dat een vriend hem aanreikte, in z'n mond, want nadat hij de mannen gevangen had genomen, had hij eerst nieuwe eieren gekocht en laten koken. Van de eer alleen kan je niet leven! Terwijl de jongens gespannen toeluisterden, ging de luitenant de gevangenen verhoren. Er wa ren verder geen gewapende man nen in Amboro. Zij kwamen uit Soetadjajan en ze wisten nog niet, dat de Blanda's de demar catielijn waren overgestoken. Ze waren op weg naar Poerwonego en ze hadden opdracht de Blan da's afbreuk te doen. Eigenlijk bestond hun troepje uit acht man, maar omdat ze voor hun oogst moesten zorgen, waren de andere drie terugge gaan naar hun sawah. De mannen antwoordden op alle vragen gelaten zoals men sen die geen hoop meer hebben. Maar ze keken onrustig om zich heen met angstige, wilde ogen. Toen Verhagen bet verhoor beëindigde, vroeg de oudste ge vangene, of de toean hem en zijn kameraden een gunst wilde toestaan. „Wij wilden alstublieft doodgeschoten worden en niet verdronken of opgehangen zoals ze ons gezegd hebben, dat de Blanda's gevangenen doen." Een ogenblik keek Verhagen hem ongelovig aan. Hij zag hoe de apder zijn best deed om geen angst te tonen. „Er gebeurt heus niets met julliej' zei hij ernstig. „Jullie moeten alleen mee naar een plaats, waar ik jullie over kan geven aan het militaire be stuur. Dan zullen jullie gevan gen blijven tot de actie voorbij is, maar daarna kom je weer vrij. Maak je maar niet bezorgd. Je zult je familie en je sawah terugzien." De gevangene knikte berus tend. De vlugschriften, die zijn commandant hem had voorge lezen, hadden gelijk- De Blan da's waren niet te vertrouwen. Nooit. Hij had de toebereidselen voor het vertrek al gezien. Zelfs vlak voor je doc/1 bedrogen ze je nog met mooie praatjes. Hij wisselde een paar woorden met zijn kameraden. Toen moesten zé gaan staan, ze kregen hun eigen geweer omgehangen en de troep zette zich in beweging. De Blanda's wilden hen zeker niet hier ophangen. Onverschillig lie pen ze mee. Als het immers Al lah's wil was Tegen de avond bereikten ze Barsari. Juist in het gebied waar ze benden verwachtten, waren ze geen andere mensen tegen gekomen dan tani's, die hun ak kers bewerkten en de soldaten met hun gevangenen nieuwsgie rig nakeken. Omdat de opdracht luidde, het bos door te trekken, was het een vermoeiende mars geweeest en ze waren dan oök blij. toen de kampong in zicht kwam. ,„We zul'len nu eerst de kam pong doorzoeken en er dan ons logies opslaan," besliste Ver hagen. Maar hun voorzorgsmaat regelen waren overbodig, wanit er was geen vrediger kampong te vinden dan Barsari. Aileen een schuwe, magere hond blafte schor naar de binnentrekkende soldaten, voor hij met de staart tussen zijn poten wegsloop,. Verder zagen ze er geen levend wezen, tot de loerah, gekleed in zijn mooiste staatsie-sarong met brede randen kidakida afge- Borduursel. zet, hen tegemoet kwam. Namens de bevolking van de kampong bood hij aan, om een grote maaltijd gereed te laten maken met gebraden vlees en kippen en zoveel arak als ze wilden. Bovendien zou elke sol daat tien roepiah krijgen en de officier vijftien roepiah. Verhagen kleurde. „Wjj be hoeven niets van dat alles te hebben, loerah. Wanneer we iets nodig hebben, dan betalen we er de normale prijs voor. Wjj zijn immers geen plunderaars." De loerah zuchtte. „Elke sol daat. vijftien roepiah dan en voor u vijf en zeventig?" „Wij komen niet om u iets af te persen. Wij komen juist om een eind te maken aam al die plunderingen en onrust." De loerah strekte zijn hand uit naar de vredige kampong, waar de avondzon een bronzen glans wierp op de ataodaken. „Ik ben een oude man." zei hij. „Maar neem mijn leven als daardoor dit dorp gespaard kan blijven. Alle mensen, die hiér wonen, zijn hier geboren. Wij zijn ge hecht aan onze eenvoudige wo ningen. Het zou zo vreselijk zijn. wanneer u onze kampong in brand zou steken." Verhagen stak de oud'e man zi.jn hand toe. „U behoeft daar voor niet te vrezen, werkelijk niet," zei hij ontroerd. „Ik geef u mijn woord, mijn hand erop, dat wij als vrienden zijn ge komen en dat wij morgen als vrienden zullen scheiden. Wel kunt u mij een genoegen doen, wanneer u eer» vrouw zou wil len vragen een paar kippen en een ketel rijst voor ons klaar te maken. Wij hebb»n een ver moeiende mars achter de rug- Maar wij willen er normaal voor betalen." (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 4