BAGDAD, vol felle contrasten, allesbehalve een sprookjesstad Zullen er in de burgerluchtvaart toch grenzen zijn? P.T.T. schoolt haar personeel voor de leidende functies BANDJIR OVER JAVA HOUTWORM IS EEN PLAAG JOURNAAL VAN EEN K.LM.-REIS Mesthopen rotten tegen gevels van kostbare Moskeeën Trots op Franse winkeldochters VRIJHEID OF PROTECTIE PUROL GENEEST In Wassenaar vindt men scholieren met grijs haar Studiecentrum „Voorlinden" heeft psychologische waarde Scheepsberichten Financiering van de Duitse export en moeilijk te bestrijden door Leo Broeksmit i-AGINA -4 DINSDAG 29 JANUARI 1952 (Van onze speciale verslaggever) 5AGDAD, een naam die uit het Perzisch stamt en „Geschenk van God" betekent, is voor ons onverbrekelijk verbonden met de verhalen van 1001 nacht, met de pracht en praal van het Oosten en roept reminiscenties op aan rijke tempels en palei zen. Hollywoodse kleurenfilms hebben er nog een schepje op jedaan en hebben ons een Bagdad getoond van louter goud en ?delstenen, kleur en schittering. Men zou dus wel dwaas moeten zijn om een onverwacht geboden gelegenheid op terugreis van 'apan een etmaal in deze oude sprookjesstad te kunnen door brengen, niet met beide handen aan te grijpen. dag leans door die auto's overre den te worden, zo scharrelen zij, zonder enige merkbare notie van verkeersregels dwars door die nimmer aflatende rij van auto's. Waar die auto's allemaal van daan komen en naar toe gaan, heb ik niet begrepen, want de buitenwijken van de stad, waar bestofte palmen tevergeefs trach ten de woonwijken een beetje kleur te geven, zijn stil en ver laten. Hoogstens moet men op zij springen voor een toeterende vrachtauto, die tot op de kap volgeladen is met levende scha pen, die vervoerd worden op een wijze die alle Eiiropese vereni gingen voor dierenbescherming accuut in het geweer zou bren gen. Stad van de „toekomst" Bagdad is de stad van het ver leden, maar als men haar door kruist lijkt het soms meer een stad der toekomst. Dan komt men namelijk langs een prachtige poort, dje bedoeld is als de in gangspoort van een groot mu seum. De poort staat er al jaren, maar het museum moet nog ge bouwd worden. Men ziet een enorm bouwwerk. Dat wordt het nieuwe station. Omdat er geen geld is, ligt het werk echter al geruime tijd stil. Misschien gaat het over een half jaar wel weer eens verder. Een eind buiten de stad ligt „Nieuw Bagdad". Dat is een net van asphaltwegen door een Engelse maatschappij aange legd op de plaats waar men een nieuw modern Bagdad wil stichten. Toen de wegen pas klaar waren, liep de hele streek onder water bij een overstroming van de Tigris. Niemand wil er nu hui zen bouwen en de asphaltwegen liggen doelloos en verlaten temid den van een woestenij, waarin men op het land naast een mo derne tractor nog een ploeg aan het werk ziet. die alleen maar uit een balk met een aangepunte stok bestaat en uit aartsvader lijke tijden stammen moet. O, die hygiëne. Aan de oever van de Tigris .juist tegenover de armzaligste en smerigste verzameling lemen Als dit etmaal door toevallige nstandigheden uitdijt tot bijna Irie, dan zou men al heel on dankbaar zijn tegenover het lot, lis men zich daarover zou be slagen. En toch, ik moet u een illusie uitnemen 't tegenwoordige Bag dad heeft niets van een sprook- lesstad, heeft nagenoeg alles van zijn oude glorie verloren, is voor het grootste deel vies en vuil en armoedig en maakt de indruk alsof het om de andere dag ge bombardeerd wordt. Ook een te leurstellende ervaring kan een mens verrijken en ik had het ver blijf in Bagdad en het bezoek aan de ruïnes van, Babyion niet willen missen, maar Bagdad valt tegen. Zeker er zijn een paar prachtige gebouwen, de gouden Moskee van Kazimain b.v. wier koepels en minarets met echt goud bedekt zijn en die schatten aan juwelen bevat men schat de totale waarde op 1000 millioen dinar, dat is 10 milliard gulden maar rondom die moskee ziet men een armoede, een gebrek aan stijl, een vervuiling en zulke zie lig mislukte pogingen tot moder nisering, dat men aan zeer wis selende emoties onderworpen wordt. Men wordt er zich pijn lijk van bewust, dat de oude cultuur van 1001 nacht en nog ouder men is hier immers in de oudste streek der aarde, waar tussen Euphraat en Tigris het aards paradijs gelegen moet heb ben vervallen is tot een „cul tuur" van leem en petroleum- blikken. Olie brengt rijkdom Irak is dank zij de olie - een rijk land Dat wordt alleen al bewezen door de onafgebroken stroom van luxe Amerikaanse auto's die oorverdovend claxone rend van 's morgens vroeg tot diep in de nacht door de hoofd straat van Bagdad trekt, het over steken levensgevaarlijk maakt on de fiere Arabische paarden en de schurftige afgejakkerde ezel tjes naar de slecht geplaveide trottoirs heeft verdreven.. Het doet aan als een permanent anachronisme, als je in die auto's vervaarlijk gesnorde Arabieren ziet zitten met hoofddoek en brede rokken en gesluierde vrou wen. Vervuilde bedelaars, in de vodderigste lompen die men zich voor kan stellen, lopen de hele WOENSDAG 30 JANUARI 1952 HILVERSUM 1. 420 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—240.0 VARA. VARA. 7.00 Nieuws; 7.15 Och tendgymnastiek; 7.30 Zenderslui ting; 9.00 Nieuws en weerberichten 9;.12 Gramofoonmuziek: 9.50 Voor de huisvrouw; VPRO 10.00 School radio; VARA: 10.20 Voor de vrouw; 10.30 Pianoduo; 10.45 Voor de vrouw; 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Voordracht; 12.15 Accordeon- muziek; 12.30 Land- en tuinbouw. mededelingen; 12.33 Voor het plat teland; 12.38 Aceordeonmuziek; 12.55 Kalender; 13.00 Nieuws; 13.15 Semi-klassieke muziek; 13.40 Or gelspel; 14,00 Gesproken portret; 14.15 Jeugdconcert; 15.00 Kinder koor; 15.20 Strijkkwartet; 15.30 Voor do jeugd; 16.30 Zenderslui ting; 18.00 Nieuws; 18.15 VARA- Varia; 18.20 Het brandweercorps van de luchtmacht", causerie; 18.30 R.V.U.: Dr. J. C. A. Fetter:,, De Mens en zijn lot"; 19.00 „De weg naar de vrijheid", causerie; 19.15 Amusementsmuziek; VPRO: 1930 Voor de jeugd; VARA: 20.00 Nieuws; 20,05 Politiek commentaar 20.15 Dansmuziek: 20.50 „De ma gische Bruidegom", hoorspel; 22.20 Pianoracital; 22.45 „Tussen mens en nevelvlek", causerie; 23.00 Nieuws; 23.15 Metropole orkest 13.4024.00 Orgelspel. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 ICRV NCNV: 7.00 Nieuws; 7.15 Een woord voor de dag; 7.30 Zender sluiting; 9.00 Nieuws en weerbe richten; 9.10 Voor de zieken; 9.30 Gramofocnmuz.; 10.15 Idem; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gramofoonmu ziek; 11.15 Idem; 11,40 Zeg het met boeken, hoorspel; 12.00 Sopraan en piano; 12.30 Land- en tuinbouwme- dedelingen; 12.33 Gramofoonmuziek 12.37 Kerkdienst; 12.59 Klokgelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Prot. Interker kelijk Thuisfront; 13.20 Banjo-or kest; 13.50 Regeringsuitz.: Jeugd uitzending. De brievenbus gaat open door Regina Zwart; 14.00 Gramofoonmuziek; 14.45 Voor de meisjes; 15.00 Jeugdconcert; 15.45 Gev. programma voor de jeugd; 16.30 Zendersluiting; 18.00 Nieuws; 13,15 Surinaamse volksmuziek; 18.30 Orgelspel; 19.00 Spectrum van het Chr. Organisatie- en Verenigingsle ven; 19.15 Boekbespreking; 19.30 Gramofoonmuziek; 19.40 Radiokrant 20.00 Nieuws en weerberichten; 20.10 Commentaar familie-competi tie; 20.30 Omroeporkest en solist; 21.00 Int. samenwerking: Luxe of noodzaak?, causerie; 21.20 Lichte muziek; 21.50 Zangavond; 22.20 Re portage gedenkdag in Ginniken; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws; 23.15 Gramofoonmuziek; 23.20 Hoe zit dat met mijn kind, causerie; 23.3524.00 Gramofoon muziek. hutton die ik ooit gezien heb heeft de regering een blok mo derne arbeidershuisjes laten neerzetten. Ze waren nog onbe woond en ik heb me laten ver tellen dat het heel wat moeite kost om de mensen erin te krij gen, afschrik als zij hebben van de hygiënische dwangmaatrege len die de bewoners moeten worden opgelegd. In de betere woonwijken van Bagdad ziet men temidden van rijke dadelpalmtuinen vaak mooie en ook moderne be huizingen. Maar tegen de muren daarvan wonen niet zelden hele paupersgezinnen in een armelijk samenstel van leem, stro en blikken platen. De stad wemelt trouwens van, de tegenstellingen. Armoe naast rijkdom, mestho pen tegen de gevels van mos- keëen, vieze marktkraampjes voor de deur van een bankpaleis en open liggende riolen rond het paleis van de jonge koning Fei- sal. Ook van de bankpaleizen, de regeringsgebouwen en de grote hotels, die de trots van de Irake zen zijn., moet men zich geen overdreven voorstellingen maken Met Westerse soortgelijke ge bouwen kunnen zij zich meestal in genendele meten. De lift deed het niet We werden een middag rond geleid door de hoofdredacteur van een Arabische krant, die tevens advocaat was. Een vriendelijke beschaafde man. die zijn uiterste best deed ons Bagdad op zijn voordeligst te laten zien. Aan het slot van de tour bracht hij ons in een groot (Frans) warenhuis en zei: „Zoiets zult u nog wel nooit gezien hebben". Het was een grote winkel, maar toch helemaal niets bijzonders, zij het dan dat de Fransen er natuurlijk een prachtige kans hebben om al les wat ze in Parijs niet meer kwijt kunnen aan, rijke Arabie ren te verkopen. Onze gids was zeer teleurgesteld, dat de lift die een verdieping hoog gaat en die hij ons vol trots had wil len tonen, defect bleek te zijn (er was trouwens ook een lift in ons hotel en die werkte, zij het erg traag). Voor fotografen verboden. Het is begrijpelijk dat er in Bagdad niet vrijelijk gefotogra feerd mag worden. De meeste opnamen zouden geen reclame zijn voor het moderne Irak. Een collega kreeg hooglopende ruzie met het publiek toen hij een bouwvallig huis wou fotograferen en werd gedwongen in, plaats daarvan een opname te maken van een nieuw, modern gebouw. Aan de hand van officiële pu blicaties van de Irakse regering, zou er een enthousiast gestemd verhaal te schrijven zijn over het vooruitstrevende moderne Irak. Maar de argeloze touristmerkt van die vooruitstrevendheid maar heel weinig, of het zouden de luidsprekers en electrische lamp jes moeten zijn, waarmee we de minaret van een der moskeeën „versierd" zagen. DE VRIJE PERS Het kapitaal van het sedert 1945 onder Amerikaans beheer staande „Deutscher Verlag" v/h Ullstein, is aan de overlevende familieleden van de familie Ullstein, Rudolf en Karl Ull stein, tijdens een plechtigheid in het Amerikaanse hoofd kwartier te Berlijn, gerestitueerd. Een natie heeft in de tegenwoordige tijd meer dan ooit behoefte aan contact met andere landen. Hoe veelzijdiger en veelvuldi- ger het contact met andere landen en technisch is de moge lijkheid daartoe aanwezig hoe meer ontwikkelingsmogelijk heden worden geopend. Dit moge vrijwel algemeen worden erkend, niettemin wordt gevaar voor de eigen onafhankelijkheid geducht, als een groot aantal buitenlanders activiteit in het eigen land gaat ontplooien. Aldus gaat men aarzelen tus- luchtverkeer, dat in wezen we- sen de weg der vrijheid en de weg der protectie. Men vreest n.l. enerzijds de concurrentie van het buitenland in eigen land, doch men erkent anderzijds tegelijker tijd de noodzaak voor zich zelf vrijheid van handelen in andere landen nodig te hebben om zelf contact met deze landen te kun nen hebben en daarmede een uit wisseling van goederen en dien sten tot beider voordeel te kun nen opbouwen. De luchtvaart is een terrein waar dit dilemma duidelijk tot uiting komt. Hoewel de luchtvaart een wereldomvattende activiteit ontplooit, zijn de luchtvaartmaat schappijen afhankelijk van bila terale overeenkomsten, die hun de benodigde rechten om passa giers, goederen en post op te ne men en af te zetten in het bui tenland, moeten verlenen. Het Advertentie1 ruwe huid, ruwe handen, ruwe lippen DEN HAAG Het is pauze tussen de lesuren en in de recreatie zaal staan twee leerlingen met elkaar over hun gezin te praten, de directeur feliciteert een andere leerling, die juist vader is geworden. Dan gaat de bel en de hier en daar reeds grijzende scholieren begeven zich weer naar hun klassen. Het zou een wat vreemde gang van zaken zijn, wanneer men niet wist, in het opleidingscentrum voor het hogere P.T.T.-personeel te zijn, op „Voorlinden" in Wassenaar. In dit kasteel van een landhuis komen van overal uit het land en in alle leeftijden P.T.T.-ers samen, die na een uiterst zorgvuldige se lectie geschikt zijn bevonden om hogere functies bij de PTT te gaan bezetten. Deze opleiding, waarbij de cursisten ten dele in tern op Voorlinden zijn, wordt geheel door. de PTT bekostigd. Ieder die de capaciteiten heeft, kan zo, ongeacht rang, stand of draagkracht, tot de leidende func ties doordringen. Naast deze so ciale waarde heeft de opleiding grote betekenis in verband met de centralisatie, die op het ogen blik bij de PTT steeds meer door gang vindt. Groter zelfstandig heid van de districten en inspec ties, vraagt ook groter zelfstan digheid en deskundigheid van de leiders. In Voorlinden wordt men voor deze taak opgeleid. Boven dien worden in het instituut iede re veertien dagen twee dagen col leges gegeven aan reeds in functie zijnde hogere ambtenaren. Hier door ontstaan tevens waardevolle contacten tussen leiders en toe komstige leiders van allerlei functies en standplaatsen. Voorlinden heeft een opleiding voor het hogere administratief- exploitatieve personeel, directeu ren van grotere kantoren, inspec teurs, referendarissen, administra teurs en een voor het hogere technische personeel. In aanmerking komen voor deze op hoog plan staande oplei dingen jongelui met HBS- of Gymnasiumdiploma, die dan eerst twee jaar de practijk ingaan en daarna op Voorlinden een drie jarige theoretische opleiding krij gen, verder eigen krachten, die al langer bij de PTT zijn, waarbij onder de ouderen van het mid delbare leidinggevend personeel, ook diegenen, die geen HBS- of Gymnasiumopleiding hebben, maar wel dusdanige kwaliteiten, dat zij een plaats in de hogere rangen dienen te krijgen. Hierbij zijn veteranen van 50 tot 55 jaar. Voor dë technische opleiding komen in aanmerking pas afge studeerde MTS-ers, die dan ook weer eerst enige tijd de practijk ingaan en eigen krachten, waar bij PTT-ers, die in hun vrije tijd het MTS-diploma hebben gehaald, uiteraard het eerst in aanmer king komen. Van overal uit Nederland tref fen hoge PTT-functionarissen el kaar iedere tien dagen op Voor linden, om van professoren van verschillende Nederlandse univer siteiten colleges te krijgen in be drijfseconomie, sociologie, ge schiedenis, arbeidsrecht en der gelijke. De bedoeling hiervan is, dat aan het personeel grotere zelfstandigheid moet kunnefi wor den gegeven. Wil het leidinggevend perso neel deze verantwoordelijkheid kunnen dragen, dan zal het moe ten beschikken over een gede gen inzicht in vaktec'hnische- economische- en algemeen-maat schappelijke vraagstukken en in zaken van personeelsbeleid. Naast sociale waarde voor het personeel en economische voor het bedrijf, heeft dit centrum een belangrijke psychologische waar de. Men gaat elkaar kennen, uit de discussies en de bezinning op allerlei problemen treedt een ver ruiming van de blik naar voren, daardoor ontstaat een betere on derling begrip, dat'in de toekomst de samenwerking vergemakke lijkt. Door veelvuldig contact met de bedrijfsleiding, ontstaat begrip voor het directiebeleid, voor doel en achtergrond, doch ook voor de moeilijkheden. Er ontstaat een verbondenheid met het be drijf, die de beste resultaten voor dat bedrijf afwerpt, zoals dat ook bij Philips is bewezen. IJS OP HET IJSELMEER Op het IJselmeer hebben zich, van Nijkerk tot nabij Naarden en van Pampus tot de hoek van het IJ, ijsvelden gevormd ter dikte van circa 1 cm. De zeil vaart ondervindt daarvan enige belemmering. reldverkeer is, wordt hierdoor afhankelijk van een groot samen stel van tweezijdig verleende rechten, terwijl toch uit de aard van het wereldluchtverkeer een algemene basis meer in de lijn zou liggen, met name een multi lateraal verdrag tussen landen over de gehele wereld. Men zit nu met de moeilijkheid om bij bilaterale luchtvaartonder- handelingen de natuurlijke multi laterale aspecten van het lucht verkeer voldoende in acht te ne men om niet het luchtverkeer te splitsen in een aantal veelal on- coördineerbafe tweezijdige „end- to-end traffic" verbindingen, wel ke commercieel onexploiteerbaar zijn. Daarom erkent men haast algemeen de noodzaak bij bilate rale luchtvaartonderhandelingen de natuurlijke multilaterale aspec ten van het luchtverkeer voldoen de in acht te nemen om niet het luchtverkeer te splitsen in een aantal veelal on-coördineerbare tweezijdige „end-to-end traffic" verbindingen, welke commercieel onexploiteerbaar zijn. Daarom er kent men haast algemeen de noodzaak bij bilaterale luchtvaart onderhandelingen rechten te ver lenen voor het vervoer van pas sagiers, goederen en post tussen derde, op de route gelegen landen en voorbij het land van bestem ming. Dit erkent men, doch men verleent deze rechten slechts op beperkte schaal. Soms zelfs ont kent men deze noodzaak geheel en al. Gevolg is dan ook, dat men deze rechten zelf ook slechts op beperkte schaal of in het geheel niet in andere landen zal mogen uitoefenen. Dit is voor het eigen land daarom nadelig, omdat men aldus een eigen beperkt verkeers- potentieel voor zichzelf reserveert ten koste van een veel groter verkeerspotentieel, n.l. dat van en tussen alle andere landen te zamen. Men beperkt met deze protectie-politiek dus de ontwik kelingsmogelijkheden voor de eigen nationale luchtvaartmaat schappijen aanzienlijk. Men vreest echter de concurrentie van bui tenlandse maatschappijen, die al het verkeer voor de eigen maat schappij (en) zouden weghalen, meer, dan men de voordelen van Aalsum 26 v. New Orleans- Nederland; Aardijk p. 27 Le Ha vre; Agamemnon 30 Barbados verw.\ Alnati 28 te Santos; Cir rus 28 v. Atl. Oceaan te R'dam; Dalerdijk 26 v. R'dam-Hamburg; Diemerdijk 27 v. Antw. te R'dam; Gordias 27 te R'dam; Haarlem 27 nm. v. Cartagena-Callao; Heel- sum 27 v. Houston te R'dam; Johan v. Oldenbarnevelt p. 27 Gibraltar-AlgiersLekkerkerk 27 v. Antw. te R'dam; Manoeran 27 v. Suez-Djedddh; Nestor 26 v. R'dam; Noordam 27 nm. v. New York te R'dam; Sibajak 25 300 m. ZW Tahiti; Soestdijk 28 te Boston; Skaubryn 26 250 m. ZO Dondrahead CeylonTarakan 26 nm. v. Baltimore; Tripang 26 v. R'dam-Tj. Priok; Veendam 28 New Hprk te Havanna; Willem Ruys p. 27 Kp. Bon; Zuiderkruis 27 630 m. ZO Kp. Race. een vrijheidspolitiek waardeert. Dat deze concurrentievrees ech ter overdreven is, moge blijken uit een frappant voorbeeld in Canada. Jaren achtereen exploi teerde Colonial Airlines, een Amerikaanse maatschappij, een dienst MontrealNew York bi.i wijze van monopolie. In 1950 werd tussen de U.S. en Canada een luchtvaartovereenkomst ge sloten, waarbij een Canadese maatschappij werd gemachtigd deze route eveneens te vliegen, in concurrentie met de Ameri kaanse maatschappij. Uit de ver voerscijfers blijkt, dat geen der beide maatschappijen onder deze concurrentie heeft geleden; inte gendeel, het vervoer is door deze dubbele verbinding met sprongen omhoog gegaan. BANKIERS ZULLEN 300 MILLIOEN BIJEENBRENGEN FRANKFORT In welinge lichte bankkringen verwacht men dat binnen 14 dagen het nieuwe export-financiëringsinstituut zal worden opgericht. Hoewel het verlenen van oestemming daartoe door de commissie voor toezicht op de kapitaalmarkt bij de tegen woordige stand van de bespre king nog slechts een formaliteit geacht moet worden, moet eerst nog de samenselling van de Raad van Toezicht en van het bestuur worden vastgesteld. Van het ka pitaal van de export-financië- ringsmaatschappij van 20 millioen D.M. zal aanvankelijk niet 100% doch slechts 50% worden gestort. Het credietbedrag, dat door de ruim 30 institutent omvattende bankgroep moet worden opge bracht, zal 300 a 400 millioen D.M. bedragen. VIER NATIES VOCHTEN In de Delistraat te Rotterdam raakten Zaterdagnacht een aan tal Finnen Surinamers, Denen en Nederlanders slaags. In het vuur van de strijd werd een 38- jarige Finse zeeman door een onbekende met een scherp voor werp die gehele linkerwang opengesneden. Een Engelse zeeman, diie ge tuige v*n de vechtpartij was, raakte zo overstuur, dat hij een uurtje rust op een politiebureau nodiig had, om weer een beetje op zijn verhaal te komen. ENVELOPPEN MET VERGIF IN VOORBURG De hoofdinspecteur van politie te Voorburg heeft bekend ge maakt, dat in de Heerenstraat te Voorburg een grote hoeveelheid witte enveloppen is gevonden. Deze enveloppen zijn groot on- gev. 6x4 cm. Zij zijn gevuld met een zeer vergiftig perman- ga^ppoeder. De kans bestaat, dat enige van deze enveloppen zijn opgeraapt door kinderen, zodat voorzichtigheid geboden is. Wanneer het poeder nat wordt geeft het paarse vlekken, die later in zwartbruin overgaan. Het blijkt nuttig en nodig om weer eens iets te vertellen over de houtworm en over de bestrij ding van deze keversoort. Met de naam „houtworm" duidt men larven van de kever soort Anobium Striatum Oliv. aan. welke voorkomen in het hout van oude huizen, in meube len, planken, balken enz. Zij kunnen door het vernielen van meubels en houtwerk belang rijke schade aanrichten en zijn zonder overdrijving een schrik voor de huisvrouwen. Levenwijze Alvorens iets over de bestrijding te zeggen, is het gewenst enige bijzonder heden naar voren te brengen over de levenscyclus van het insect. Zonder daarvan iets af te weten, heeft de bestrijding veel al geen zin. want het gaat er om de zwakke plekken in de levens cyclus op te sporen, waarop men met een middel kan ingrijpen. Omstreeks Mei/Juni komen de kevertjes uit het hout te voor schijn. Zij hebben daarin als larven van het hout geleefd en zijn daarin in het vroege "voor jaar verpopt. De kevertjes vlie gen en lopen na hun verschijnen wat rond en intussen vindt de paring plaats. De wijfjes gaan dan over tot het leggen van hun eieren. Deze eieren worden tegen de buitenzijde van het hout in kleine barstjes en spleetjes ge legd; ze zijn te klein om gemak kelijk met het blote oog te on derscheiden. De jonge larven verschijnen na 3-4 weken en leven van het hout, vandaar de naam „houtworm". De gaatjes in het hout wijzen op de plaatsen, waar de kevertjes te voorschijn zijn gekomen er» wettigen het vermoeden dat daarin ook weer larven zich te goed doen. Het opschrift: Houtworm houdt huis in hout" is hiermede voldoende verklaard. Schade We zullen niet ai te diep inigaan op de schade, die houtworm aan ons meubilair binnenshuis kan veroorzaken. Die schade kan enorm groot zijn en het ellendigste is, dat steeds meer meubilair wordt aangetast. Het klinkt misschien wat on geloofwaardig, maar er komen soorten houtworm voor, die rus tig balken en planken van je woning opvreten. Wanneer een soortgelijke plaag in kerken, boerderijen enz. voorkomt, kan instorting van het dak er het gevolg van zijn. Het spreekt vanzelf, dat tegen een zo ernstige aantasting wei nig te d'oen is. Bestrijding Bestrijding van houtworm is mogelijk, maar geen eenvoudige zaak. wat U wel dui delijk is geworden uit het door mij aangehaalde omtrent aantas ting van balken in kerken en boerderijen. W® willen ons daarom in hoofdzaak bepalen bij de bestrijding van houtworm in meubilair, bij de lichte gevallen dus. Wie met zware gevallen zit, doet verstandig de hulp van de Plantenziektenkundige Dienst in te roepen voor een ter plaatse in te stellen onderzoek. Houtworm in meubilair e.a. kan men trachten te doden door met een oliespuitje terpentijn of petroleum in de gaatjes te bren gen welke toegang geven tot de dieper liggende gangen van de larven. Na de behandeling met deze middelen moeten de gaatjes met enig boenwas dichtgesmeerd worden, om te voorkomen dat de middelen vervliegen of ver dampen. Een ander middel kan als volgt worden samengesteld: 10 gram paradichloor-benzol en, 5 gram harde pargfine oplossen in een mengsel van 15 gram ter pentijn en 30 gram tetrachloor- koolstof. Dit mengsel kan even eens met een oliespuitje in de gaatjes worden gebracht, waar na deze zorgvuldig met was worden opgevuld. Helaas kan met één behande ling niet worden volstaan en is herhaling van tiid tot tijd ge wenst. Bij een ernstige aantas ting van het hout is vervanging van het aangetaste deel en het verbranden daarvan het aller beste. Overigens kunnen we zwaar aangetaste meubelen, die men niet wil missen, door de gemeentelijke ontsmettingsdienst of door een andere speciale dienst op dat gebied, laten be handelen met blauwzuurgas. Natuurlijk moet men bedacht zijn op een nieuwe infectie en daartegen de nodige maatregelen treffen. Nieuw hout late men vernissen of behandelen met creosoot, of afdekken met verf. Bij verschillende handelaren in bestrijdingsmiddelen of hun vertegenwoordigers kan men brochures verkrijgen, die speci aal gewijd zijn aan het bescher men van het hout tegen hout worm, andere insecten, schim mels enz. Er bestaan momenteel voor de behandeling van de meubelen speciale kleurloze pro ducten met een langdurige na werking. Dit product kan men met een kwast uitsmeren, een voudiger kan het niet. Benut de kans! DROST FEUILLETON 130 Hun machinegeweren maaiden de eerste rijen der aanvallers weg en deden grote verwarring ontstaan. Ooder het meedogen loze vuur verspreidden de tegen standers zich in de bosrand. De losse schoten en pijlen, die ze van daaruit afzonden, waren niet gevaarlijk en Oemar adem de op dat deze eerste aanval was afgeslagen. Maar nauwelijks had hij zijn mannen bevel ge geven om nog een salvo af te vuren, toen hun tegenstanders versterking kregen. Het gevecht had die hoofdmacht der roden gealarmeerd en het kleine T.N.I.- groepje zat nu op_gesloten tus sen twee vuren. Het zou zelfmoord geweest zijn om te trachten een aanval van twee zijden door 'n vijfmaal zo talrijke vijand af te slaan. Ze konden hoogstens proberen om zich vechtend een doortocht te banen. Snel verzamelde Oemar de overgebleven mannen en gaf hastig enkele aanwijzingen. Ze moesten doorbreken naar het oosten en dan door de rand van hiet bos de grote weg volgen. Hun einddoel was het hospitaal van Malang, waar ze hun kame raden zouden vinden. Hij zei het beslist, hoewel hij werd verteerd door de angst dat de sergeant met zijn mapmen ook in botsing was gekomen met een Pasoekan-bende. Reeds weerklonken de eerste schoten van de communisten, die hun kameraden te hulp kwamen. Toen vielen de twee dozijn repu blikeinen de kleinste bende aan. Ze hadden geen tijd om hun ge weren te herladen, nadat ze die hadden leeggeschoten en het werd een gevecht van man tegen man. Een hoofdman van de vijand hief zijn speer tegen Oemar op, maar een pistoolschot iu de volle borst deed hem met uitgestrekte armen voorover vallen. Toen Oemar op een tweede tegenstander schoot voelde hij een vlijmende pijn in zijn linkerarm. Hij bleef staan en rukte de pijl uit het vlees maar nog voor hii zich weer kon omdraaien, knelden twee wur gende handen om zijn keel. In een laatste inspanning poogde hij zijn aanvaller van zich af te schudden, dp knellende vingers om zijn strot los te wringen. Maar hij kon alleen zijn rechter hand gébruiken en de greep bleef. Toer» werd het zwart voor zijn ogen, zijn hart hamerde bonzend en hij viel achterover met de awder bovenop zich. Vaag hoorde hij een luid beyel en toen hij in een laatste gedaeh- tenfiits meende dat nu ales was afgelopen, werd de knelling om zijn keel losser. Hjj kon weer lucht krijgen. Hij leefde. Ruwe handen sjorden hem overeind en half hangend tus sen twee mannen voelde hij zich wegbrengen, het pad langs naar het kampement der communis ten. Met de lucht, die hii stotend inademde, kwamen ook zijn krachten weer terug en toen hij voor die ketoea werd gebracht, kon hij weer zonder ondersteu ning staan. Hij keek de leider der terroristen aan en een uit drukking van grote verbazing tekende zich op zijn gezicht af. Deze man droeg het uniform van officier der T.N.I.! Alleen had hij een rode sjerp om de schouder. De ander lachte spottend om de verwondering van de gevan gene. „Het verbaast u. dat wij tot op zekere hoogte collega's zijn,"t zei hij sarcastisch. „Maar het kan voor ons zijn nut heb ben om op de hoogte te blijven van wat er in het andere kamp gebeurt." Oemar keek hem strak aan. Hij wilde elke trek van dit ge laat in ziin geheugen griffen» om het te herkennen, wanneer hij dit zou overleven. De ketoea zag het en er kwam een vals licht in zijn ogen. „Kijk me niet zo aan. Dat is nergens voor nodig." De scherpe blik bleef nog een ogenblik op hem gevestigd, peilde die dicht bijeenstaande ogen, de smalle neusrug, de orenHet rechter oor met een klein litteken over de rand. Toen eerst wendde Oeipar de ogen af. „Warom keek je zo?" De stem van d'e ketoea klonk ruw. met eer» donkere ondertoon van woede en toen de gevangene de schouders ophaalde, barstte hij uit; „Je dacht mij misschien ooit tegen te komen, hè? Je wild'e mijn gezicht onthouden." Zijn gelaat wrong in razende woede. „Ik zal het je onmogelijk maken mij ooit te herkenner»." hijgde hij. „Ik was eerst van plan je voor te stellen om aan onze zijde te komen. Ik zaj het je niet vra gen. Ik zal je niet eens doden en toch zal je mij nooit herken nen. Hè, wat heb je cCaaroo te zeggen?" „Dat mijn geheugen uitste kend is' antwoordde Oemar trots. „Elke lijn van je gezicht staat in mijn herinnering ge tekend." De ketoea deed een stap voor uit en in zijn donker*» ogen fonkelde een dodelijke haat. „Houd mijn gezicht in je her innering! Houd elke lijn goed in je geheugen, want er zal geen andier beeld meer op volger». Kijk naar de boom, waar je on der staat. Ja, je schrikt. Je hebt het gezien. Het is een boeta- boeta." Hij rukte een tak af en scheurde de schors los. „Hier is de gom. één druppel, twee drup pels. Er zijn maar twee drup pels nodig. Houdt hem vast. mannen!" Oemar worstelde vergeefs in de greep van drie bendeleden. Hij trachtte het hoofd af te wen den, maar iemand greep hem met bedde handen in zijn haar. Hij kneep z'n ogen dicht, maar twee vingers duwden -ruw de oogleden van elkaar. (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 4