HET EPISCOPAAT VERMAANT:
Goede traditie van gezinsgebed
moet in ere worden hersteld
336.000 Duitsers spaarden
voor een Volkswagen
HET WONDER der liefde
akkertjes
Overvalwagens razen
opnieuw door de nacht
Wee het gezindat Gods hulp
niet nodig denkt te hebben
RADIO
SMALDEEL V
IN CASABLANCA
De Führer
toch zelf
heeft ze ons
beloofd!'
BOEDAPEST HUIVERT
Fikse verhoterinq
voor bouwbedrijf"
door Otto Bührs
MAANDAG Zb htBKUAKi i Vd/
PAGINA 7
i merken we nieta
Die sluisdeuren
an gaat de hoofd,
jen houden de
die zo gedwongen
slaan en heel het
doorstromen.
5 naar boven geijld
;pieren protesteren,
mijnwerkers geen
errichten en hele-
lakeld, dit in tegen-
nsen in andere be
en steenstof was,
mijn dan ook het
lenkbaar is. Het is
;ns al veel minder
Br natboren op de
roeiing van de kool
e van de lucht aan-
eworden en men
roeven met allerlei
ercentage nog ver-
l.
een bad en dat is
it het zwarte kool-
jlleerde mijnrotten
Es onze ogen schoon
at de meeste nieu-
evalt, getuige de
an veel pas aange-
nze tocht teneinde,
iter nog een lange
li iets in 't kadertje.
in een lage pijler.
toename van het
el gedurende de
ir schiep al spoe-
sproblemen. Tij-
eerste wereldoor-
ok na de tweede
de bouwactiviteit
•dernemingen bij-
veest. De groeien-
echter, dat niet
de woongemeen-
instantie verant-
•or de huisvesting
leidde tot woning-
iningverenigingen
zijn aangesloten
lepelend orgaan,
„Ons Limburg
itie „Thuis Best
voor de zo brood-
n. Na de bevrij-
jplexwoningen ge
le inspanning ten
ivoningnood zo
rijnen gedwongen
ivd personeel in
i, dat kon worden
In gezellenhuizen.
ande gezellenhui-
d werden door de
Goede Kosthuis",
in het leven ge-
ar beheer kwamen
mdse Steenkolen-
iw van een eigen
•t personeel wordt
1 mogelijk bevor-
>rden opgeleid tot op-
ie niet èn goed in de
indien in de gelegen-
:n aanzienlijk bedrag
wat de vooruitzich-
ekomst betreft: het is
zo zeker, dat, wan-
rraad van de nu be-
zijn uitgeput wat
ïszins het geval is
ijnarbeid in ons land
Tegen die tijd wordt
gemaakt met de ont-
lenlagen in de Peel,
jrs dan weer vlak bij
k kunnen blijven uit-
mders die in de mij-
dus heel tevreden,
ibedrijven dit nu ook
Ziet men hen graag
ieen teel. Tevreden-
wederzijds. Minder
•.eéjt men echter soms,
e groep uit een be
treek tegelijk wordt
et gevolg dat de groep
t en zich niet aanpast
welke nodig is in het
een kort bezoek ge-
ezellenhuis Pelgrims-
Brunsum. Hier waren
t. Alles zag er keurig
■lapen er met enkelen
kamertjes, wat huise
de lange beddenrijen.
nhuis is een gezellen-
ellig huis". Het is dan
oeld als een blijvend
ris doorgangspost voor
niet kunnen vestigen
ig. En als zodanig zijn
alleen niet gek, maar
„Het vorig jaar", zo verklaart het Hoogwaardig Episcopaat in
de Vastenbrief, die in alle kerken is voorgelezen, „hebben Wij
in Onze vastenbrief U gewezen op de onschatbare waarde van
het christelijk geloof en de christelijke zeden voor een gelukkig
en goed geordend gezinsleven en Wij hebben U aangespoord
uw gezin te maken tot een heiligdom van God. In dit schrijven
hebben Wij onder meer onze grote bezorgdheid uitgesproken
„dat er steeds, meer gezinnen gevonden worden, waar weinig
of niet wordt gebeden". Het is hierover, dat Wij U heden nader
willen onderhouden."
Voorop staat, dat voor een
christelijk gezin, wil het aan zijn
doel kunnen beantwoorden, het
gebed allernoodzakelijkst is.
Het eerste doel voor ieder re
delijk schepsel is: de oneindige
God te loven er» te verheerlijken.
God is het oneindig volmaakt
Wezen, de Schepper de Heer en
Bestuurder van alles, wat bestaat.
Hij is de eeuwige Weldoener,
van Wie alle goede gaven voort
komen. Alles behoort Hem toe,
alles is zijn eigendom. Aan Hom
komt toe de hulde van aanbid
ding, van dank en onderwerping
van al zijn schepselen. Niet alleen
van afzonderlijke personen, maar
ook van de gemeenschap er» van
allen tezamen. „Geheel de. aard'e,
o God, aanbiddle U, zinge U lof".
De hoogste gemeenschap, wel
ke op aarde bestaat, welke door
God zelf is gesticht, de Heilige
Kerk. het. Mystieke Lichaam van
onze Heer Jesus Christus brengt
dan ook op heerlijke wijze iedere
dag en over geheel de wereld
door hare publieke eredienst aan
God de hulde van aanbidding,
lof. danik en onderwerping. Dit
doet Zij door het liturgisch
psaimgebed, dat Zij haar pries
ters en kloosterlingen dagelijks
in de mond legt. Dit doet Zii bo
venal door het hoogheilig Offer
der Mis, de mystieke voortzet
ting van het H. Kruisoffer, dat
van de opgang der zon tot haar
ondergang aan God wordt op
gedragen. Iedere dag roept Zii
haar kinderen op op Zon- en
Feestdagen gebiedt Zij het zelfs
dat zji komen deelnemen aan
dat H. Offer om dan in vereni
ging met alle engelen on heili
gen het „driewerf Heilig" aan te
heffen en voor geheel de Kerk,
ja voor geheel de wereld, de
Hemelse Vader de openlijke hul
de to brengen, welke Hem van
znn schepselen toekomt.
De H. Kerk is het voorbeeld,
ook voor onee gezinnen. Ook het
PROGRAMMA
DINSDAG 26 FEBRUARI.
HILVERSUM I. 7.00 AVRO-
7-10 VPRO; 8 00—24.00 AVRO
7.00 Nieuws; 7.15 Gram.; 7.50
Dagopening; 800 Nieuws; 8.15
Gram.; 9.00 Morgenwijding; 9.15
Gram.: 9-25 Voor de huisvrouw;
9.30 Waterstanden; 9.35 Gram.;
10.50 Voor de kleuters; 11-00
Voor de zieken; 11.30 Sopraan en
piano; 12.00 Gevarieerde muziek;
12.30 Land- en tuinbouwmedede-
hngen; 12.33 Voor het platteland;
12.40 Pianoduo 13.00 Nieuws 13.15
Mededelingen of gram.; 13-20 Pro
menade-orkest en solist; 14.00
Voor de huisvrouw; 14.30 Gram.;
14.40 Schoolradio; 15 30 „Onze
Amerikaanse Buren"; 16.00 Gra-
mofoon; 16.30 Voor de kinderen;
16.50 Kinderkoor; 17-15 Gramo
foon; 17.30 Viool en piano; 18.00
Nieuws; 18-15 Hawaiian-muziek;
18-40 Surinaamse volksmuziek;
18.55 Voor de kinderen; 19.00 u.
Pianospel; 19.15 Paris vous parle;
19.20 Jazzmuziek; 19.42 „Morele
herbewapening", causerie; 20.00
Nieuws; 20.05 Actualiteiten; 20-15
Gevarieerd programma; 21.15 „Ik
weet, ik weet, wat u niet weet";
21.30 AVRO-allerlei; 21.35 Lichte
muziek; 22-05 „Dit is Uw land,
Uw volk", klankbeeld; 22.45 Bui
tenlands overzicht: 23.00 Nieuws;
23.15 Sport; 23-3024.00 Gramo-
foonmuziek.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00
—24.00 KRO.
7.00 Nieuws: 7.15 Ochtendgym.
7.30 Gramofoon; 7.45 Morgenge
bed en liturgische kalender: 8.00
Niéuws en weerberichten; 815 u.
Gramofoon; 9.00 Voor de huis
vrouw; 9-35 Gramofoon; 9.40 uur
Lichtbaken, causerie; 10.00 Voor
de kleuters; 10.15 Gramofoonm.;
11.00 Voor de vrouw; 11.30 Gra
mofoon; 12.00 Angelus; 12.03 u.
Gramofoon; (12-3012.33 Land
en tüinbouwmededelingen)12.55
Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en ka
tholiek nieuws; 13.20 „Nieuws
van de luchtmacht", causerie;
13.25 Gramofoon; 13.30 Amuse
mentsmuziek; 14.00 Gevarieerd
programma; 14-55 Pianorecital;
15.15 Gramofoon; 15-30 „Ben je
zestig?"; 16.00 Voor de zieken;
16.30 Ziekenlof; 17.00 Voor de
jeugd; 17.35 Sport; 17.45 Rege
ringsuitzending: J.A- van Beuge:
„Zending en missie in Nieuw-
Guinea": 18 00 Nieuws; 18.15 Ac
tualiteiten: 18.20 Sportpraatje;
18.30 Lichte muziek: 18.45 Cursus
voor lekenspeler-s; 19.00 „Hier is
vrij Europa". Vaudeville-progr.;
19-30 Gramofoon: 19.40 „Dit is le
ven". causerie: 19.50 Gramofoon;
20-00 Nieuws en weerberichten;
20.08 De gewone man zegt er 't
zijne van; 20.15 Gevarieerd pro
gramma: 22.30 „Démasaué", de-
clamatorium; 22.45 Avondgebed
en liturgische kalender; 23.00 uur
Nieuws; 23.15 ..Gezond gezin",
causerie: 23.2524.00 Gramofoon.
TELEVISIEPROGRAMMA
DINSDAG 26 FEBRUARI 1952
Experimenteel
televisie-programma
van de V.A.R.A.
20.1521.45: 1. Herdenking van
de geboortedag van C. S. Adama
van Scheltema. 2. Het Nederland
se pierement. 3'. Weeroverzicht.
4. Film. Pauze. 5. Studio-Vasten
avond.
gezin is een gemeenschap, door
God gesticht reeds bij de schep
ping van de eerste mens. Het
christelijk gezin is daarenboven
een klein, maar zeer voornaam
onderdeel van de H. Kerk. En zo
is ook het gezin geroepen om
God te verheerlijken en iedere
dag opnieuw Hem te huldigen als
de Vader, de Weldoener de Be
stuurder van dat gezin. DP vader
het hoofd van het gezin
heeft hier een taak te vervuillen
van een echt priesterlijk karak
ter. Namens zijn gezin en mét
zijn gezin brengt hii openlijk
huld'e aan God en door het ge
meenschappelijk contact met God
heiligt hij zijn gezin.
De eer van God is de eerste
reden, waarom in het gezin moet
worden gebeden.
Een tweede reden is. dat de
gehuwdenGods bijzondere bij
stand nodig hebben om hun hu
welijksplichten goed te kunner»
vervullen en hun verantwoorde
lijkheid met een onbezwaard- ge
weten te kunnen dragen. Voor
het altaar Gods hebben zii elkan
der plechtï'g beloofd liefde en
trouw tot in de d'ood. Zii hebben
de taak op zich genomen om de
kinderen, d'ie God hun geven
zou, op tp voeden in eer en deugd
tot kinderen Gods. Om die liefde
altijd rein er» trouw te bewaren,
om in de opvoeding der kinderen
in niets te kort te schieten
hoe hebben zij daarvoor onop
houdelijk Gods hulip en bijstand
dringend nodig.
De verantwoordelijkheid der
ouders is zeker allerzwaarst.
Want de eerste vorming van de
kinderziel hangt gewoonlijk biina
geheel van de ouders af. Geen
indrukken zijn zo diep en zo
blijvend als die welke door de
ouders daar worden ingeprent.
Die eerste vorming bepaalt ge-
woomllik de richting van geheel
het volgende leven. „Zelfs in ziin
ouderdom" zegt d-e H. Schrift,
„zal de jongeling niet licht afwij
ken va-n de weg, welke hii in
zijn jeugd heeft geleerd." Hier
volgt uit, dat de opvoeding der
ouders vérstrekkende gevolgen
kan hebber» voor een geheel na
geslacht. Wie kan deze verant
woording ten aanzien van Qod
en van zijn kinderen dragen?
Dat kan niemand zonder Gods
hulp.
.Zonder Mij kunt gii niets
doen", zegt onze Goddelijke Za
ligmaker. Maar die hulp zal ons
zeker gegeven worden, zo dik
wijls wij die in het gebed aan
God vragen. Dat heeft Hii be
loofd: .Vraagt en gij zult ver
krijgen. zoekt en gii zult vinden,
kloot er» U' zal worden open
gedaan".-
Wat een ramp dan voor het
gezin, waar God niet helpt, waar
zijn hulp niet wordt gevraagd.
Maar hoe gelukkig de gezinnen,
waar de ouders hun plicht en
hun verantwoordelijkheid be
grijpen en dagelijks geheel hun
gezin dringend aan God aan
bevelen om zjjn onmisbare hulp
en overvloedige zegen te verkrij
gen. Zij ondervinden, dat liet
vervullen zelfs van de zwaarste
plichten met Gods hulp veelal
een zoete en lichte last is, die
met vreugde kan worden gedra
gen.
God is ook onze Vader. En wij
kunnen ziin wijsheid er» liefde
niet genoeg bewonderen als Hii
zijn gaven afhankelijk stelt van
ons gebed. Want Hii dwingt ons.
zijn kinderen om telkens aan
Hem, ais onze Hemelse Vader, te
denken en tot Hem te spreken
en iedere kinderbede van onze
kant wordt beantwoord met gro
tere liefde van Ziin kant. Zo is
voortdurend een levendige wis
selwerking tussen Gods kinde
ren en hun Vader in de hemel de
meest zekere weg om in de liefde
en eens in de vreugde van God
volmaakt te worden.
In het gezin
Na dit te hebben vooropgesteld,
vragen Wij: Wat- kan 'bet gezin
doen en wat behoort het te doen,
om aan het gebed de ereplaats te
geven, welke het toekomt? Wij
willen ons heden beperken tot
datgene, wat afgescheiden van
hetgeen er in de kerk en in de
school geschiedt, thuis in de hui
selijke kring behoort te geschie
den.
Dat is op de eerste plaats het
morgengebed.
Het morgengebed is de eerste
hulde van het schepsel aan ziin
Schepper bij 'hiet ontwaken voor
een nieuwe dag. Het is ook de
eerste liefdegroet van het kind
Gods aan ziin Hemelse Vader.
Dat moet óns eerste werk ziin.
Wij tekenen ons met het
H. Kruisteken ep wijden ons toe
aan de H. Drievuldigheid, de
Vader de Zoon en de H. Geest.
Da-n knielen wij eerbiedig neer
en d'anken de goede God. dat Hij
ons die nacht heeft bewaard en
ons roept tot een nieuw leven op
een nieuwe dag Wii zeggen
Hem. dat wij de goede mening
en het. vaste voornemen hebben
om in alles ziin H. Wil te vol
brengen en Hem in niets te be
droeven. Wii vragen ziin zegen
over a! onze gedachten, woorden
en werken en moeilijkheden, Wii
bevelen ons aan in de bescher
ming van do H. Moeder Gods en
van onze H.H. Engelen en H.H.
Patronen,
.Het is zeker aanbevelenswaar
dig dit morgengebed gezamenlijk
te verrichten Is dit niet moge
lijk. dan kan moeder het mis
schien doen met enkele kinderen
en doen de anderen het afzon
derlijk. Laat het kort zijn, maar
doet het geknield en aandachtig
en niet terwijl ge met iets anders
bezig zijt. En doet dat in huis.
Ook de kinderen, afgescheiden
wat er in de kerk of op school
gebeurt, behoren thuis een kort
ochtendgebed te bidden. Laat
niemand dit dan verzuimen Be
denken wii wel: een goed begin
is het halve werk. Gods kinde
ren, die zo de dag met God be
gonnen zijn mogen met blii ver
trouwen op geheel die dag Gods
zesen tegemoet zien.
Ten tweede: „De Engel des
Heren",
Het is een aloud en vroom ge
bruik om driemaal daags
's morgens. 's middags en
's avonds „de Engel des Heren"
te bidden. Wii herdenken daarbij
met dankbaarheid de hogeuit
verkiezing der Allerheiligste
Maagd Maria, haar volmaakte
beantwoording aan die uitverkie
zing en de daarop volgende
Menswording van Gods Zoon,
die onze menselijke natuur heeft
aangenomen en aan ons geliik
'werd. om door ziin lijden en
sterven ons deelachtig te maken
aan de glorie van ziin verrijzenis
in het eeuwig leven en om ons
gelijkvormig te maken aan Hem.
Het is een driemaal herh-aalde
korte onderbreking van ons da
gelijks werk om even onze ge
dachte te vestigen op Gods liefde
voor ons op bet voorbeeld van
onze Heilige Moeder en op het
grote doel. waartoe wii gescha
pen zijn. Wij behoren dit gebed
te verrichten bii het luiden van
de klok. Maar wanneer dit niet
goed mogelijk is, dan kan het
gemakkelijk word-er» toegevoegd
aan het morgen, en avondgebed
en aan he1-* gebed vóór het mid
dagmaal. Laten wij dit schoon
gebruik van onze vaderen in
onze gezinnen vasthouden en
waar het. in onbruik is geraakt,
aanstonds herstellen.
Ten derde: het gebed vóór en
na de maaltijd.
God is zoals wii reeds boven
zeiden de eeuwige Weldoener,
van Wie alle goede gaven voort
komen. Alles wat er in Gods
wonderbare schepping bestaat,
heeft Hii gemaakt tot nut van de
mens in onmeetbare overvloed.
Maar het behoort Hèm toe. H ii
is de Heer. en het is z ii n eigen
dom. De mens moet werken, om
zijn brood te verdienen, maar
God geeft hem de kracht daar
toe. De mens kan planten en
sproeien, zegt S. Paulus maar
God geeft de wasdom. „Alles wat
leeft." zo zegt de Psalmist, „ver
wacht van U. o God de spiis op
zijn tijd. Opent Gii uw hand. dan
worden zii verzadigd met aille
goed."
Wanneer wi.i kind'erer» Gods
dan God's gaven gaan ontvan
gen, moeten wil niet doen als
redeloze dieren of als. beidenen,
die God niet kennen, of als on
verschilligen. d'ie God niet tellen.
Maar .door het heilig voorschrift
van Gods Zoon vermaand en
door ziin goddelijk onderricht
onderwezen" richten wii onze
oren omboog en zeggen wii'
..Onze Vader, die in de hemel
ziit Geef ons heder» ons dage
lijks brood". Wii vragen Hem
dan, dat Hii onszelf po onze spij
zen zeigene. opdat wii ze zó mo
gen nuttigen, dat zii ons naar
ziel en lichaam voordelig zijn,
En na dP maaltijd zul'en wii Hom
ook regamenliik d'anken ge
dachtig. dat dankbaarheid ook
hij God een reden is voor grotere
gunsten. Doen wii d'it gezamen-
lif- en liefst hardop.
Ten vierde: het avondgebed.
Bii het. einde van de dag wordt
het avondgebed gebeden. Om de
aandacht gemakkelijker te be
waren geschiede dit niet te laat.
bijvoorbeeld na het avondmaal.
Vooral bij deze oefening wordt
het huis van het gezin een kleine
tempel,, een heiligdom van God.
Allen liggen geknield om het
beeld van de Goddelijke Verlos
ser. En het hoofd van het gezin
vader, of anders moeder
vervult op dat ogenblik vooral
een echt priesterlijke taak Rech
tens treedt 'bij op. namens en
met ziin gezin om het avond
offer van het gezin aan God op
te drager». Dat is een geestelijk
offer, zoals de Kerk dat aan God
aanbiedt door het liturgisch ge
bed „de vrucht Van lippen, die
Gods Naam verheerlijken" zegt
de H. Paulus
Naar het voorbeeld der
H. Kerk is dit gezinsoffer een
offer van aanbidding, van dank.
van verzoening en smeekgebed.
Wij aanbidden dan God als de
geliefde Heer en Meester van
ons gezin. Wii danken Hem voor
alle zegeningen, die dag ontvan
gen. ook zelfs voor liefderijke
beproevingen.
Na een kort gewetensonder
zoek vragen wii Hem vergiffenis
voor al onze fouten en schenken
ook anderen van harte verge
ving.
Wii smeker» Hem om nieuwe
zegen voor onszelf en al onze
dierbaren. Wii bevelen ons an
dermaal aan in de bescherming
van de H. Moeder Gods onze
H.H. Engelen en H.H. Patronen
en na onze drie Wees Gegroeten
spreekt vader of moeder de
zegenbede over het gezin uit.
Deze avondplechtigheid is van
.groot belang. Zii moet niet te
lamg duren: maar laat niemand
haar verzuimen.
Tenslotte wordt het Rozen
hoedje gebeden: wat gewoonlijk
het best bii het avondgebed ge^
sohieden kan.
De H. Maagd heeft vele malen
haar welbehagen getoond in dat
•Rozenkransgebed en Zij heeft
herhaaldelijk haar kinderen
daartoe aangespoord. Pajsen en
Bisschoppen houden niet op, bii
U aan te dringen tot een dage
lijkse beoefening van dat gebed.
Het is ook altijd een vaste ge
woonte geweest in verreweg de
meestp katholieke gezinnen om
gezamenlijk het Rozenhoedje te
bidden. Mocht het in uw gezin
nog met het geval zijn, wil deze
gewoonte dan heden nog invoe
ren en vasthouden. Laat U door
niets daarvan afbrengen. Komt
met al uw huisgenoten het leger
versterken van hen. diP met de
wapenen van het gebed en bij
zonder van de Rozenkrans de
machtige, steun verwachten van
die Sterke Vrouwe, dip de kop
van den Satan heeft verplet en
Die ook nu de maeht van den
duivel zal breken en de zielen
en geheel de wereld zal ontruk
ken aan ziin verderfelijke heer
schappij. Beschouwt ook dit ge
bed als een geestelijke offerande
en draagt de kleine moeite, die
het vraagt liefdevol aan Jesus
en Maria op. Bidt het niet over
haast en slordig, maar ook niet
te langzaam en vestigt, zoveel
als ge kunt uw aandacht op de
grote geheimen van onze verlos
sing er» de heerlijke voorbeelden
van Jesus en Maria, die in ieder
tientje worden worgesteld
Ziedaar, Beminde Gelovigen,
zo zeggen de Bisschoppen, wat
Wij U bij het begin van de H.
Vasten wilden voor ogen houden.
Hoe wordt geheel de dag gehei
ligd, wanneer wii door deze her
haalde gebedsoefeningen als ware
kinderen Gods leven in een
voortdurend samengaan met
God. Zulk een dag gaat wel
voorbij zoals andere dagen, maar
hij is niet verloren: hij blijl't zijn
waarde houden in eeuwigheid.
Weest ervan overtuigd, dat in
de gezinnen, waar deze gebeden
geregeld en goed verricht wor
den ook. de andere plichten ge
makkelijker en trouwer worden
vervuld. Want „wiP in het kleine
getrouw is, zal ook in het grote
getrouw ziin" zegt onze Godde
lijke Zaligmakeï. Acht daarom
hetgeen Wii U schrijven niet van
weinig belang. Wat klein is in
het oog van de menseix is dik
wijls groot in ogen' van God.
En de Zoon Gods, zelf heeft dertig
jaar lang door ziin voorbeeld
willen tonen, welk een hoge!
waarde God toekent aan een echt
heilig huisgezin. Dit huisgezin
moge ons immer als voorbeeld
voor ogen staan.
Wii doen daarom een beroep op
de vaders en moeders om de
oefeningen, waarover Wii u spra
ken, zo zii reeds in hun gezin
bestaan, goed vast te houden en
mochten zij nog niet bestaan of
in onbruik geraakt ziin ze zon
der uitstel nog op deze eigen
d'ag in te voeren of tP herstellen.
MogP ieder katholiek gezin een
heiligdom ziin voor God.
En zal dit Ons gezamenlijk
herderlijk schrijven op Zondag
Quinquagesima in alle tot onze
Kerkorovincie behorende Kerken
en Kapellen, waarover een Rec
tor is aangesteld, onder alle vast
gestelde H.H. Missen op de ge
bruikelijke wijze van de preek
stoel worden voorgelezen.
EDE. „Eer we een maand
verder zijn, zal een belangrijke
verbetering in het bouwbedrijf
zich doen gelden. In het laatste
kwartaal van hét vorige jaar is
in de verschillende sectoren rijks
goedkeuring verleend tot een be
drag van 400 millioen, in het
eerste kwartaal van 1952 zal dit
zeer waarschijnlijk 450 millioen
worden en doordat er veel werk
aan de markt komt, zal de in
zinking der laatste maanden met
de daarmee gepaard gaande
werkloosheid geleidelijk aan be
tekenis verliezen
Tot deze conclusie kwam de
minister van Wederopbouw en
Volkshuisvesting in een rede te
Ede voor de P.v.d.A.-afdeling.
RABAT (A,F,P.) Zondag
heeft de commandant van het Ne
derlandse flottielje, dat op het
ogenblik een bezoek brengt aan
Casablanca, Schout-bij-nacht F.
D. Burghard met zijn officieren
een bezoek gebracht aan de Fran,
se Resident-generaal Guillaume.
In het „Maison de France" is
een noenmaal aangeboden. Zon
dagavond werd in het Nederland
se consulaat-generaal 'n cocktail
party gegeven.
Raden Djumhana wordt gezant
bij de Heilige Stoel
's-GRAVENHAGE. (ANP).
Naar wij vernemen is mr. Raden
T. Djumhana, die in Nederland
de post bekleed van waarnemend
hoge commissaris van Indonesië,
benoemd tot gezant van Indonesië
bij de H. Stoel.
De kroning van Elizabeth
LONDEN (AP) Volgens le
„Daily Express" worden plannen
besproken om de kroning van
Koningin Elisabeth de Tweede
eind Augustus of begin Septem
ber te doen plaats vinden. Men
verwaclit, dat de Koningin bin-
nPn drie weken zal beslissen
Gen.eraal-ma.joor dr. J. Th. Wilkens, inspecteur van de Ge
neeskundige Dienst der Koninklijke Landmacht, heeft op
het sportterrein van de Juliana van Stolbergkazerne te
Amersfoort zestig nieuwbenoemde reserve-officieren van de
Geneeskundige Dienst beëdigd. Tijdens de beëdiging. Rechts
generaal-majoor Wilkens.
in
(Van de correspondent van
het ANP).
BONN 336.000 Duitse adspi-
rant automobilisten hebben nog
steeds niet het vertrouwen in een
belofte van hun vroegere fuehrer
verloren. Zij hebben in de voor
oorlogse jaifn hun spaarpennin
gen op het altaar van het Duitse
Arbeidsfront geofferd, daartoe
verleid door vertrouwen in Hit
ler's genie. De fuehrer had be
loofd met die spaarduiten een
automobielfabriek te zullen bou
wen en alle deelnemers te zullen
schadeloos stellen door de leve
ring van een volkswagen.
In die dagen werd de zo popu
laire automobiel namelijk nog
aangeprezen als een middel om
de onbemiddelde klasse in de
gelegenheid te stellen van de
voordelen van de motorisering
van het verkeer profijt te trek
ken. 280 Millioen marken hebben
de volkswagenspaarders bijeenge
bracht, waarmee de befaamde fa
briek in Wolfsburg nabij Brons
wijk werd gesticht. Er werden
echter geen volkswagens gebouwd
maar ambhiebie-achtige monster
tjes!, waarmee het Duitse leger
de wegen van Europa zou gaan,
onveilig maken- Ook machinege
weren en ander wapentujg waren
de vruchten van de Duitse spaar
zin.
Nu de man, die alle grote be
laften deed, van het toneel ver
dwenen is hebben de volkswagen
spaarders hun woede gericht oP
de na-oorlógse directie van het
volkswagenbedrijf. Zij hebben
verenigingen gesticht, liefst tien
in getal, om te ijveren voor de
vervulling van de toezeggingen
van het Arbeidsfront. Volgens de
heer Nordhoff, de leider van de
fabriek, die na de oorlog zoveel
heeft bijgedragen om Duitsland's
deviezenpositie te versterken zijn
de 280 millioen bij de vroegere
bank van de Duitse arbeid in be
slag genomen. Volgens de spaar-
26 Februari
GEDACHTENIS
VAN DE ZONDAG
De komende vastentijd werpt
reeds zijn schaduw vooruit:
er wordt al gedacht over de
verschillende boetewerken die
in de vastentijd moeten wor
den vervuld. Maar Paulus
wijst ons in het epistel op een
punt: men mag de liefde bij
de versterving niet uitschake
len. Wanneer het enkel en al
leen gebeurt uit een soort
sport, dan zijn de meest harde
boeteplegingen niets waard;
wanneer men zijn verplich
tingen alleen maar vervult
omdat men moet, omdat de
economische omstandigheden
van die aard zijn, dat men
zich wel beperkingen moet
opleggen, dan kan men zich
zelf niet als ideale vaster be
schouwen. Waar het op aan
komt, is de bovennatuurlijke
liefde, die alles verdraagt.
IN DESERTO
ders heeft de huidige fabriek nog
altijd de plicht om hun papieren
uit de tijd van Hitier tegen echte
auto's in te wisselen. Hun meest
geruchtmakende organisatie heeft
twee jaren geleden een proces
geopend, doch in eerste instantie
ziin haar eisen afgewezen omdat
van de fabriek volgens de rechter
hiet redelijkerwijs de inwisseling
van Hitler's beloften kon worden
geëist.
Weer hoop.
De spaarders hebben echter
weer hoop gekregen nu het hoog
ste gerecht der Bondsrepubliek
dit vonnis heeft vernietigd en 'n
nieuwe, behandeling zal moeten
plaatsvinden.
Met veel pathos roepen de lei
ders van de vereniging, die in
volkswagens door het land krui
sen, overal de volks-automobiliff-
ten in spe op tot een strijdbare
houding. De volkswagenfabriek
is, zo zeggen zii. zulk een bloei
end bedrijf geworden, dat zij best
zes jaren lang veertigduizend wa
gens per jaar van haar productie
zou kunnen afzonderen o<m te zor
gen, dat ook de laatste restanten
van.zoveel illusies uit het Derde
Rijk niet in rook vervliegen. Dat
de fabriek, die nu jaarlijks 120.000
automobielen produceert, zich
geen aderlating van anderhalf
milliard Mark zou kunnen ge
troosten, zonder bankroet te gaan,
interesseert hen minder. Met een
variant op het oude „befe'hl ist
befehl" zeggen zii nu „recht is
recht". En het liefst zouden zij
nu een auto van ruim vierduizend
Mark ontvangen in ruil voor de
duizend Hitler-Marlten, die zii
eens gestort hefoben.
Zodra .U- zich
hangerig en koortsig
^r- paal voelen, neem dan direct
'n 'AKKERTJE en voor U naar bed gaat
nog een. U voorkomt daarmee dat de griep
doorzet. 'AKKERTJES zijn ware griepbestrij-
ders: zij bevorderen het transpireren en
verdrijven koorts en piju. Weiger namaak.
helpen direct
BOEDAPEST (K.N.P.) De massa-deportaties van de bevolking
van Boedapest, die verleden jaar de afschuw van geheel de
beschaafde wereld hebben opgewekt, worden op grote schaal
hervat. Ook nu weer worden de niets vermoedende mensen bij
voorkeur des nachts uit hun huizen gehaald en met achterlating
van al hun bezittingen in vrachtauto's geladen en met onbeken
de bestemming honderden kilometers ver weggevoerd.
Werd in 1951 door de commu
nistische autoriteiten als motief
opgegeven, dat de „onnutte" bur
gerbevolking haar woningen
diende af te staan aan de econo
misch zoveel belangrijkere Sta-
chanov-arbeiders en specialisten,
thans komt men er openlijk voor
uit, dat de bewoners der aldus
gewelddadig geëvacueerde hui
zen als arbeidsslaven dienst zul
len moeten doen in de uitge
strekte landbouwgebieden ten
zuiden van de poesta's. De vroe
gere grote landgoederen aldaar
zijn immers door de staat ont
eigend en verkaveld en dreigen
geheel te verwaarlozen.
In het afgelopen jaar had de
Hongaarse regering getracht in
PIET HEIN TE MANILLA
MANILA (A.P.), De Neder
landse torpedojager Piet Hein is
Zaterdag te Manila aangekomen,
op weg naar Korea ter aflossing
van de Jan van Galen.
het nijpend gebrek aan werk
krachten voor de landbouw te
voorzien door de stadsbevolking,
vooral studenten en middenstan
ders, te verplichten op „vrijwil
lige" basis in hun vrije uren en
vooral des Zondags op de velden
te werken. Dit systeem heeft
blijkbaar niet voldaan.
Uitgifte 15 millioen a 4'/s pet.
obligatiën
Centrale Boerenleenbank
DEN HAAG De Coöperatieve
Centrale Boerenleenbank te Eind
hoven stelt de inschrijving open
op in totaal 15 millioen gulden
4 v. pet obligatiën tegen een
koers van 100 pet, waarvan 4
millioen ten laste van de Coöpe
ratieve Centrale Landbouwver-
eniging de handelsraad van de
A.B.T.B.G.A. te Arnhem, 7 mil
lioen ten laste van de Coöpera-
tievtieve Handelsvereniging van
de N.C.B.C.H.V. te Veghei en 4
millioen ten laste van De Coöpe
ratieve Centrale Vereniging Land
bouwbelang te Roermond.
FEUILLETON
21.
We zullen zien! De voor
bereidingen ziin goed....
Ze zijn uitmuntend! Ze
konden niet beter ziin Morgen!
Zo nabij er» toch nog een hele
eeuwigheid weg!
Zelfs voor Juan Cabados met
ziin meer flegmatiek tempera
ment schenen de uren van de
nacht en van de eerstvolgende
dag eindeloos en met een onge
duld. dat wedijverde met dat
van ziin vriend keek hii uit naar
het ondergaan van de zon. Toert
het zover was. keerde Her»ri
terug van zijn werk met een
ploeg wegwerkers. Na hei eten
gingen ze uiteen, spraken wei
nig en wachten op het ogenblik,
waarop zii moesten vertrekken.
Eindelijk dreunde de grote klok
van de gevangenis het uur van
neger» en beide mannen stonden
op en keken elkaar aan.
Het uur van vrijheid, zei
Henri juichend. Zullen we ter
stond vertrekken?
De Fransman keek d'e hut rond
en ziin oog viel'op de séhets van
Stella Duero. die nog aan de
deur hing. Hii wees er naar.
Je zult de schone made-
moiselle toch piet in de gevan
genis achterlaten?
Neen. antwoordde Catoados
glimlachend ze gaat me* me
mee.
Hij nam de schets van de
muur. rolde ze zorgvuldig op.
wikkelde ze in een zakdoek er»
stak die in zijn tuniek. Toen
keek hii voor het laatst rond.
doofde de klein» lamp en fluis
terde:
Nu. Henri.
We gaan! antwoordde de
Fransman.
Samen stapten ze de duister
nis van een vijandige wereld in.
Hoofdstuk X
VERRAAD
Terwijl zij zich nog tussen de
hutten der gevangenen bevon
den, spraken zii niet. Ofschoon
er geluiden tot hen kwamen in
de avondstilte, gelach en zang
en het spreken- van mannen, ont
moetten zij niemand Eindelijk
hadden ze de hutten achter zich
en naderden de grens van het
gevangenisterrein waarbuiten de
vriendelijke bossen lagen en de
vrijheid. Het was donken", maar
niet. zo donker als men bii zulk
een avontuur zou wensen en
terwijl zij zich behoedzaam
voortspoedden. kondigde eer»
zwakke wolk boven de heuvels
de opkomende maan aan.
Plotseling bleef de Fransman
staan, legd'e waarschuwend zijn
hand op Juan Cabados' arm en
hurkte neer.
Wat is er? vroeg Cabados
vlug.
De schildwacht! Ik dacht
dat je zei
Hij is verwijderd. Dat was
overeengekomen.
Neer»! Daar is hij. Ik heb
'hem gezien.
Ze zaten gehuAtt te luisteren
en te kijken. Een volle minuut
ging voorbij, toen hadden ze het
overtuigend bewijs, dat Henri
gelijk had, want uit de duisternis
vóór hen klonk een stem. die eer»
inlands lied zong.
Het is een Kanaka! fluister
de de Fransman snel.
-Maar hij hoorde daar niat
te zijn, hernam Juan De bewa
ker heeft duidelijk gezegd, d'at..
Wat zou d'at? viel de Frans
man hem in de rede. Wii keren
niet terug voor een Kanaka.
Neen. wacht Juan. ik zal ie
laten zien, hoe ik hem aanpak.
Hit komt hierheen.
De stem van de Kanaka-schild-
wacht kwam duidelijk naderbij
en tenslotte kwam zijn gestalte
ui't de duisternis te voorschijn.
Beide vluchtelingen hielden hun
adem in. toen de schildwacht de
plek naderde, waar zii neerhurk
ten. Twee meter van hen af
stond hii stil en keek in de rich
ting van de gevangenis, waar het
nu geheci stil was, alsof hii naar
iets luisterde. Op dat ogenblik
wierp Henri zich op hem en
drukte hem op de grond. Juan
sprong hem te hulp en in enkele
minuten was de Kanaka, gebon
den en had 'hii een prop in de
mond.
Henri stond hijgend op. Toen
lachte hij.
Blijf d'aar maar liggen,
vriend zei hij. Ze zullen je mor
gen weil vinden en misschien
een beetje uitvloeken. Maar wat
zou dat? Als ze mij vonden, dan
betekende dat honderd zweep
slagen en de ni'kkelmiinen!
Hij bukte, raapte het geweer
van de Kanaka op en nam uit
diens patroontas een houder met
patronen, d'ie hii in zijn zak Het
glijden. Toen keek hij naar Ca
bados.
We zijn nu voorbereid!
Vooruit! Vooruit de hei uit!
Ze gingen weer verder, waarbii
Henri het geweer van de Kanaka
droeg. Ze hadden nog slechts een
korte afstand afgelegd, toen over
de heuvels d'e rand van de maan
verscheen en haar zacht licht
over de aarde zond De Fransman
keek er naar en schudde het
'hoofd.
Dat staat me niet aan. Het
is geen nacht om te vluchten.
Men heeft de maan niet nodig
om de weg naar de vrijheid te
verlichten. Niettemin. voor
waarts!
Ze haastten zich voort en in
korte tijd nadarden ze een plaats,
waar een tweede schildwacht
kon worden verwacht.
Wacht hier. zei Henri i'k
zal de zaak onderzoeken.
Hij sloop zachtjes voort, het
geweer met gevelde bajonet voor
zich uit houdend en Juan wist.
dat hii niet zou aarzelen, het te
gebruiken tegen elke schild
wacht, die de weg naar d'e vrij
heid zou versperren. Cabados
wachtte met kloppend hart. Viif
minuten gingen veorbii, zonder
d'at een enkel geluid de stilte
verbrak, toen zag de Spanjaard
het glinsteren van dé bajonet in
het maanlicht en toen Henri
verscheen slaakte hii eer» zucht
van verlichting.
Hij is er niet! rapporteerde
de Fransman.
Neen? Dat heb ik je wel
gezegd, antwoordde Juan. De be
waker heeft daarvoor gezorgd,
Henri. De Kanaka was er slechts
per ongeluk.
Ja hernam Henri, per on
geluk. maar
(Wordt vervolgd)