WERVELSTORM OVER U.S.A.: 222 doden, 1100 gewonden Kustvaarder „Borneo Truman's politiek voert Amerika naar een communistische staat Van de zeven en veertig inzittenden zijn er nog drie in leven voor Engelse kust gestrand Machteloos vliegtuig ploegde zich door 400 meter dennenbos DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMGEVING Vier en veertig keren niet terug De oorzaak van de ramp Vier staten als door een atoomramp geteisterd Noodlanding K.LM.-machine SCHERPE AANVAL VAN MAC ARTHUR De Ver, Staten verspeelden het leiderschap in de wereld Twee chauffeurs uit Venlo omgekomen Egyptische Kamer wordt ontbonden Tragische dood op Zandvoorts circuit Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07 per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4.familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur E. M. Stampei. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank, Nederl. Credietbank. Buiten God is 't nergens veilig. (Vondel) VAN HEDEN PAG. 1 en PAG. 1 Maandag 24 Maart 1952 46e Jaargang No. 12432 Kantoren: HOORN. Draafsingel 59, teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52. teL 2046, (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER. Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240 K.L.M.-MACHINE STORTTE NEER Zeven en veertig personen waren aan boord van het toestel, toen het uit Rome was gestart met bestemming Frankfurt am Main, de laatste landingsplaats op het traject Johannesburg- Amsterdam. Vier en veertig slachtoffers liggen thans opgebaard in het Universiteits-ziekenhuis van Franldurt. Zij zullen vandaag worden overgebracht naar de kapel van de begraafplaats van deze stad. Slechts drie personen waren in de afgelopen nacht nog in leven. Zij zijn: de stewardess mej. Gautier uit Halfweg, die een lin- ker-beenbreuk en verwondingen aan het gezicht heeft opgelopen; Over de oorzaak van het neer storten van de K.L.M.-D.C. 6 bij Frankfurt am Main is nog niets bekend. Het toestel kwam nor maal binnen. Een Nederlandse commissie is per vliegtuig aange komen om aan het onderzoek deel te nemen. Ruth Horn, een van de over levenden, heeft verklaard, dat naar haar mening niets ongewoons met het toestel was gebeurd, voor zij „een vreselijke schok voelde en buiten bewustzijn raakte". Frankfurt Airport meldt, dat het vliegtuig enkele seconden voor de ramp heeft gemeld, dat het hydraulische systeem onklaar was geraakt. De gezagvoerder heeft daardoor het toestel, dat zijn normale koers volgde, boven het bos niet meer kunnen op trekken. De machine raakte de toppen van enkele dennen, kan telde en stortte neer. Om 10.55 uur maakte de controletoren van het vliegveld alarm; op dit mo ment had de volgende melding van de DC 6 binnen moeten zijn. Voor de brandweer en de red- dmgsploegen ter plaatse waren, hadden twee Duitse chauffeurs, die juist met hun vrachtwagen passeerden, al enige passagiers uit het toestel gesleurd. De red ders sneden in alle haast de rie men door, waarmee de inzitten den zich hadden vastgemaakt voor de landing. Het gelukte hun enkele passagiers, onder wie mej. Horn, buiten te krijgen. Toen sioegen de vlammen door de ma- dmne. Zelfs nadat de vlammen gedoofd waren, leefden nog en kele inzittenden. De doden waren zwaar verminkt. Een Amerikaanse aalmoezenier van de luchtmacht zegende de 'ijken, toen deze op brancards werden weggedragen. mevr. Horn-Steinbrenner, voor malig grond-stewardess van de K.L.M., die met haar man uit Rome terugkeerde van de huwe lijksreis. Zij brak beide armen. Men heeft haar nog niet durven vertellen dat haar man met wie zij eerst vier dagen gehuwd was is omgekomen; dr. P. Schaumberg, wiens toestand le vensgevaarlijk is. Een kwartier na het ongeluk waren nog zes passagiers in le ven. Twee van hen overleden tijdens het vervoer naar het zie kenhuis; een derde, de Egypte naar Girgis, is Zaterdagavond aan de zeer zware brandwonden, die hij had opgelopen, bezweken. Ook de heer Horn is overleden op weg naar het ziekenhuis. Onder de gedode passagiers be vinden zich: vier Noren, de beste harpoeniers van de Zuid-Afri kaanse wa-lvisvloot, onder wie Anders Arvesen, die dit seizoen 341 walvissen doodde; zes Engel sen, twee Amerikanen, twee Is raëliërs, twee Italianen, een Duit ser, twee Fransen, een Egypte naar, een Armeniër, een staten loze, drie personen, van wie de nationaliteit nog niet vast staat en vier Nederlanders, de heren de Vries, Smit, de Koning en Feuth. Zes Zuid-Afrikaners wor den eveneens onder de slacht offers geteld. Ir. N. J. C. Smit is gepension- neerd kapitein ter zee van de technische dienst der Koninklijke Marine. Hij bereikte de leeftijd van 50 jaar. Hij had op de „Wil lem Barendsz" gegevens verza meld over de walvisvangst. Brand Toen het vliegtuig de grond raakte, bevond het zich op nog geen honderd meter van de hoofd weg, die naar Frankfurt leidt. Binnen korte tijd naderden uit de stad de ambulances met gil lende sirenes, alles bijeen een dertigtal. Het duurde enige uren, voor het laatste slachtoffer uit het wrak geborgen was. Terstond na het neerkomen brak brand uit in de resten van het toestel. Wel drongen enige brandweerlieden het toestel reeds binnen, maar zij moesten het verlaten toen de benzine vlam vatte. Terwijl de omstanders in dè machine nog gekreun hoorden, moesten zij lijdelijk toezien hoe de vlammen zich van het wrak meester maak ten. IN DE OOSTZONE VENLO. De 40-jarige H. Cox, vader van zeven kinderen en de 35-jarige Chr. Nijs, vader van vier kinderen, beiden chauffeurs in dienst van het Venlose expeditie bedrijf „Inter-Limburg", zijn bij een auto-ongeluk in de Russische zone in Duitsland omgekomen. In de buurt van Helmstedt is de vrachtauto met aanhangwagen, waarin beide chauffeurs waren gezeten, door tot nu toe onopge helderde oorzaak van de weg ge gleden. De wagens, die met zware machinerieën waren geladen, werden geheel in elkaar gedrukt. De beide mannen kwamen er onder terecht en waren op slag dood. ZEVENDE K.L.M.-RAMP NA DE OORLOG 's-GRAVENHAGE. De ramp met de „Koningin Ju liana" is de zevende, die de KLM sinds het einde van de oorlog heeft getroffen. De droeve lijst ziet er als volgt uit: 14 November 1946: Dakota op Schiphol, gezagvoerder Moreton, 26 doden. 26 Januari 1947: Douglas DC 3 op Kastrup (Kopenha gen), gezagvoerder Geyssen- dorffer, 22 doden. 20 October 1948: Constella tion „Nijmegen" op Prest- wick, gezagvoerder Parmen- tier, 40 doden. 21 Juni 1949: Constellation „Roermond" in zee bij Bari, gezagvoerder Plesman, 23 doden. 12 Juli 1949: Constellation „Franeker" bij Bombay, ge zagvoerder van der Vaart, 45 doden. 2 Februari 1950: Dakota postvliegtuig in Noordzee, ge zagvoerder van der Heide, 7 doden. LITTLE ROCK (Arkansas) Ass. Press. Het Zuidwesten en Midden van Arkansas en gedeelten van Tennessee en Missouri en Mississippi zijn geteisterd door een tomado tengevolge waar van 222 personen de dood hebben gevonden. 1.100 zijn gewond en enorme schade is aangericht Zware stormen bewogen zich over Arkansas van het ene einde tot het andere, rukten huizen van hun fundamenten en zweepten de slachtoffers voort als lucifers houtjes. Volgens de staatspolitie is Georgetown „weggeblazen", Jud- sonia „met de grond gelijk ge maakt" en Searcy „zwaar ge troffen". De schade aan hujzen, fabrie ken, boerderijen enz. beloopt mil- lioenen dollars. Arkansas werd het ergst getroffen. De streek ten zuiden van Searcy ziet er uit als heeft er een geweldige veldslag plaats gehad. De wervelstormen zijn van de zuidwesthoek van Arkansas langs de zogenaamde „Tornado-Alley" naar de noordwesthoek getrokken. Huizen werden uiteengerukt als waren ze door zware granaten getroffen. De te velde staande oogst werd vernield, het vee ge dood. De stormen gingen met regen, donder en bliksem ge paard. Mevr. Bonnie Fennell, die haar zoontje van negen jaar ver loor, vertelde dat haar de schoe nen van de voeten werden ge blazen toen de tornado haar mee sleurde en op een akker slingerde. Te Dyersburg, in Tennessee, werd een auto opgenomen en 300 meter verder neergesmakt. De bestuur der werd gedood. Lange rijen bo men zijn op 3 meter boven de grond afgeknapt. Minstens 1007 huizen zijn verwoest, 1348 zwaar beschadigd. CAIRO, 23 Maart (A.P.). Het Egyptische kabinet heeft van avond koning Faroek verzocht, de Kamer van Afgevaardigden, die door de Wafd wordt gedomineerd, morgen te ontbinden en tegen 18 Mei a.s. algemene verkiezingen uit te schrijven. Amerikaanse soldaten bezig met het vervoer van de slacht offers van de ramp met de „Koningin Juliana"A-N.P.-Telefoto JONGETJE OP ONBEWAAKTE OVERWEG GEDOOD NIJMEGEN Zondagmorgen is op de spoorlijn NijmegenDen Bosch onder Wychen het drie jarig zoontje van de heer J. H. uit Wychen bij een overweg door een diesel gegrepen en gedood. Het Nederlandse kustvaartuig „Borneo", groot 342 ton, dat met een lading losfaat op weg was van Antwerpen naar Silloth bij Workington (Noord-West-Engeland) is in de nacht van Vrijdag op Zaterdag in een storm bij Workington aan de grond gelopen. Daar de noodsignalen van het Workington de overgebleven be- 1 1 J w\ 1^4 «int schip door de zware mist niet werden opgemerkt, sprong een lid van de bemanning na de stranding overboord en zwom naar de kust. Na een wandeling van enige kilometers bereikte hij een huis, wekte de bewoner en deze belde de kustwacht op. De kustwacht, die op geen andere wijze met de „Borneo" in contact kon komen, kalkte met grote let ters op een muur „sleepboot on derweg" en de bemanning van het gestrande schip gaf door wui ven te kennen, dat de boodschap goed ontvangen was. Zaterdag middag heeft de reddingboot van Toen de heer H. Dik uit Haar lem Zaterdagmiddag op het auto circuit te Zandvoort juist zijn klassementsproef had afgelegd en wegreed, bleef zijn Peugeot tot ieders ontzetting recht doorrijden en zag men de bestuurder voor over vallen. Enige afrasteringen werden vernield en op een kleine heuvel viel de wagen om. Een dokter constateerde, dat de heer Dik aan een hartverlamming was overleden. Hij was gehuwd en vader van twee kinderen. Er werd één minuut stilte betracht, waar na de autosprints en klassements proeven direct werden afgelast. De heer Dik legde de 21ste klasse mentsproef af. manning van zes personen en de vrouw van de kapitein van boord gehaald. De kustvaarder ligt recht. Zijn schroef en roerblad zitten echter klem tussen de rotsen en de ma chinekamer is onder water ge lopen. Om het schip tegen plun dering te beschermen brengt men er 's nachts twee waakhonden aan boord. INZITTENDEN ONGEDEERD 's-GRAVENHAGE. De KLM deelt ons het volgende mede: De KLM-Constellation PH-TFF „Venlo", onder gezagvoerder Creel, die Vrijdagavond van Schiphol was vertrokken met be stemming Sydney, heeft Zaterdag morgen omstreeks zes uur (Ned. tijd) om technische redenen een noodlanding moeten maken bij Bangkok. Passagiers en bemanning bleven ongedeerd. Het vliegtuig werd zwaar beschadigd. Naar wij vernemen zouden de passagiers van het bij Bangkok gestrande KLM-vliegtuig „Venlo" vandaag omstreeks het middaguur per Constellation de reis naar Biak en Sydney voortzetten. Terwijl tegen half één Zaterdagmiddag een opgetogen gezelschap zich naar de cantine van de nationale luchthaven Schiphol begaf om daar het dertigjarig K.L.M.-jubileum van „Boon" Sillevis te vieren, scheurde zich op enkele kilometers van het Rhein-Main-vliegveld bij Franldurt een verlamde K.L.M.-vogel met scheurend gekraak door de dichtopeengeplante stammen van een dennebos. Onder de verbijsterde ogen der bemanning waren de reikende stammen plots uit de grondnevel omhoog gekomen. Een ontzaglijke schok scheurde motoren en vleugels van de romp. Piloot en tweede bestuur der werden uit het toestel geslingerd. De onttakelde machine ploegde zich door vierhonderd meter bos en verloor daarbij het achterstuk, waarin nog passagiers gezeten waren. Toen de D.C. 6 de eens zo fiere „Koningin Juliana", hetzelfde toestel waarmee het Koninklijk Paar de reis naar de Verenigde Staten zou hebben ondernomen tenslotte de bodem raakte, schoten de vlammen uit de romp. Wat zich in die luttele seconden in het toestel heeft afgespeeld moet nauwe lijks te beschrijven zijn. Een van de vrachtautochauffeurs, die van de hoofdweg te hulp snelden en het wrak door een gat in de zijkant binnen drongen, vertelt: „Ik zag enige mensen dood zitten in hun stoelen, met de veiligheidsriemen om. Ik hoorde mensen achter in het toestel kreunen. Ik moest over een warwinkel van brokstukken klimmen om hen te bereiken. Met mijn zakmes sneed ik de riemen door. Toen droeg ik hen naar het gat in de romp. Er stonden twee mannen buiten aan wie ik de mensen overgaf. Overal om me heen was vuur. Het was vreselijk om te zien". JACKSON (Reuter) Generaal MacArthur heeft in een rede voor een gemeenschappelijke zitting van de wetgevende Kamer van de staat Mississippi, gezegd, dat de politiek van president Truman's regering de Amerikanen voert naar een „communisti sche staat", doordat zij „de plannen van Marx en Lenin vervult en ons klaar maakt voor een oorlog in Europa". Mc Arthur zeide echter te ver trouwen, dat „het burgerlijk ge weten zich binnenkort weer zal doen gelden volgens de procedure van de grondwet en dat 't volk aldus de koers van de natie op nieuw zal bepalen". Mc Arthur zei voorts: „De rege ring onthoudt de geallieerde strijdkrachten in Korea de kans op een spoedige militaire over winning en laat toe, dat zij om komen in een impasse, terwijl de vijand zijn kracht, waar dezé het zwakste was, opbouwt. Ons falen om onze plechtige beloften in Korea gestand te doen, zal uit eindelijk waarschijnlijk het ver lies betekenen van geheel conti nentaal Azië aan het internatio nale communisme. De Verenigde Staten, aldus Mc Arthur, bezaten aan het einde van de tweede we reldoorlog het leiderschap in de wereld, doch verspeelden het door China aan de communisten te verraden, door de Sovjet-Unie een strategisch bruggehoofd in Euro pa te verstrekken en door de Amerikaanse militaire kracht tot onmacht te laten vervallen. Ondanks het uitgeven van grote sommen gelds is er weinig voort gang gemaakt bij het overtuigen van de West-Europeanen, dat zij hun eigen verdediging moeten opbouwen, aldus de generaal. Aan het thuisfront was men onderwijl getuige van „de grootste orgie van verkwisting in de historie, een fantastisch verschijnsel, dat bui ten alle redelijkheid staat. De be lasting, die daaruit voortvloeide, trof de lagere en midden-klassen en „bedierf snel de werklust". Het werd steeds meer duidelijk, dat de Amerikaanse belasting- politiek in overeenstemming werd gebracht met de communistische theorie van Karl Marx, dat een verdeling van de bestaande rijk dommen een algemene levens standaard zal scheppen", aldus Mc Arthur. Een van de verdachten in het proces te Cairo in verband met de onlusten op „Zwarte Zater dag" 26 Januari wordt door politie-agenten in werke lijkheid voor het gerecht ge sleept. Hij weigerde te lopen. Voor zijn aandeel in de onlus ten kreeg h,j 12 jaar dwang arbeid. Amerikaahse en Duitse brandweerlieden doorzoeken de wrakstukken van de Zaterdag bij Frankfurt verongelukte K.LM.-machine (foto hierboven). De foto hiernaast toont de DC 6 „Koningin Juliana" kort na de ingebruikstelling op Schiphol.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 1