WERVELSTORM OVER U.S.A.:
222 doden, 1100 gewonden
Kustvaarder „Borneo
Truman's politiek voert Amerika
naar een communistische staat
Van de zeven en veertig inzittenden
zijn er nog drie in leven
voor Engelse kust gestrand
Machteloos vliegtuig ploegde
zich door 400 meter dennenbos
DAGBLAD VOOR ALKMAAR
EN OMGEVING
Vier en veertig
keren niet terug
De oorzaak
van de ramp
Vier staten als door een
atoomramp geteisterd
Noodlanding
K.LM.-machine
SCHERPE AANVAL VAN MAC ARTHUR
De Ver, Staten verspeelden
het leiderschap in de wereld
Twee chauffeurs uit
Venlo omgekomen
Egyptische Kamer
wordt ontbonden
Tragische dood op
Zandvoorts circuit
Abonnementsprijs f 6.20 per kwartaal, f 2.07
per maand, f 0.48 per week, inclusief incasso.
Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m.,
minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per
m.m., minimum f 4.familieberichten 20 ct.,
resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke
korting. Directeur E. M. Stampei.
Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties:
Noorderbank, Nederl. Credietbank.
Buiten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
VAN HEDEN
PAG. 1 en PAG. 1
Maandag 24 Maart 1952 46e Jaargang No. 12432
Kantoren: HOORN. Draafsingel 59, teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR, Ritsevoort 52. teL 2046, (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER. Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 36, teL 459 K 2240
K.L.M.-MACHINE STORTTE NEER
Zeven en veertig personen waren aan boord van het toestel,
toen het uit Rome was gestart met bestemming Frankfurt am
Main, de laatste landingsplaats op het traject Johannesburg-
Amsterdam. Vier en veertig slachtoffers liggen thans opgebaard
in het Universiteits-ziekenhuis van Franldurt. Zij zullen vandaag
worden overgebracht naar de kapel van de begraafplaats van
deze stad. Slechts drie personen waren in de afgelopen nacht
nog in leven.
Zij zijn: de stewardess mej.
Gautier uit Halfweg, die een lin-
ker-beenbreuk en verwondingen
aan het gezicht heeft opgelopen;
Over de oorzaak van het neer
storten van de K.L.M.-D.C. 6 bij
Frankfurt am Main is nog niets
bekend. Het toestel kwam nor
maal binnen. Een Nederlandse
commissie is per vliegtuig aange
komen om aan het onderzoek deel
te nemen.
Ruth Horn, een van de over
levenden, heeft verklaard, dat
naar haar mening niets ongewoons
met het toestel was gebeurd, voor
zij „een vreselijke schok voelde
en buiten bewustzijn raakte".
Frankfurt Airport meldt, dat
het vliegtuig enkele seconden
voor de ramp heeft gemeld, dat
het hydraulische systeem onklaar
was geraakt. De gezagvoerder
heeft daardoor het toestel, dat
zijn normale koers volgde, boven
het bos niet meer kunnen op
trekken. De machine raakte de
toppen van enkele dennen, kan
telde en stortte neer. Om 10.55
uur maakte de controletoren van
het vliegveld alarm; op dit mo
ment had de volgende melding
van de DC 6 binnen moeten zijn.
Voor de brandweer en de red-
dmgsploegen ter plaatse waren,
hadden twee Duitse chauffeurs,
die juist met hun vrachtwagen
passeerden, al enige passagiers
uit het toestel gesleurd. De red
ders sneden in alle haast de rie
men door, waarmee de inzitten
den zich hadden vastgemaakt
voor de landing. Het gelukte hun
enkele passagiers, onder wie mej.
Horn, buiten te krijgen. Toen
sioegen de vlammen door de ma-
dmne. Zelfs nadat de vlammen
gedoofd waren, leefden nog en
kele inzittenden. De doden waren
zwaar verminkt.
Een Amerikaanse aalmoezenier
van de luchtmacht zegende de
'ijken, toen deze op brancards
werden weggedragen.
mevr. Horn-Steinbrenner, voor
malig grond-stewardess van de
K.L.M., die met haar man uit
Rome terugkeerde van de huwe
lijksreis. Zij brak beide armen.
Men heeft haar nog niet durven
vertellen dat haar man met
wie zij eerst vier dagen gehuwd
was is omgekomen; dr. P.
Schaumberg, wiens toestand le
vensgevaarlijk is.
Een kwartier na het ongeluk
waren nog zes passagiers in le
ven. Twee van hen overleden
tijdens het vervoer naar het zie
kenhuis; een derde, de Egypte
naar Girgis, is Zaterdagavond
aan de zeer zware brandwonden,
die hij had opgelopen, bezweken.
Ook de heer Horn is overleden
op weg naar het ziekenhuis.
Onder de gedode passagiers be
vinden zich: vier Noren, de beste
harpoeniers van de Zuid-Afri
kaanse wa-lvisvloot, onder wie
Anders Arvesen, die dit seizoen
341 walvissen doodde; zes Engel
sen, twee Amerikanen, twee Is
raëliërs, twee Italianen, een Duit
ser, twee Fransen, een Egypte
naar, een Armeniër, een staten
loze, drie personen, van wie de
nationaliteit nog niet vast staat
en vier Nederlanders, de heren
de Vries, Smit, de Koning en
Feuth. Zes Zuid-Afrikaners wor
den eveneens onder de slacht
offers geteld.
Ir. N. J. C. Smit is gepension-
neerd kapitein ter zee van de
technische dienst der Koninklijke
Marine. Hij bereikte de leeftijd
van 50 jaar. Hij had op de „Wil
lem Barendsz" gegevens verza
meld over de walvisvangst.
Brand
Toen het vliegtuig de grond
raakte, bevond het zich op nog
geen honderd meter van de hoofd
weg, die naar Frankfurt leidt.
Binnen korte tijd naderden uit
de stad de ambulances met gil
lende sirenes, alles bijeen een
dertigtal. Het duurde enige uren,
voor het laatste slachtoffer uit het
wrak geborgen was. Terstond na
het neerkomen brak brand uit
in de resten van het toestel. Wel
drongen enige brandweerlieden
het toestel reeds binnen, maar zij
moesten het verlaten toen de
benzine vlam vatte. Terwijl de
omstanders in dè machine nog
gekreun hoorden, moesten zij
lijdelijk toezien hoe de vlammen
zich van het wrak meester maak
ten.
IN DE OOSTZONE
VENLO. De 40-jarige H. Cox,
vader van zeven kinderen en de
35-jarige Chr. Nijs, vader van vier
kinderen, beiden chauffeurs in
dienst van het Venlose expeditie
bedrijf „Inter-Limburg", zijn bij
een auto-ongeluk in de Russische
zone in Duitsland omgekomen.
In de buurt van Helmstedt is
de vrachtauto met aanhangwagen,
waarin beide chauffeurs waren
gezeten, door tot nu toe onopge
helderde oorzaak van de weg ge
gleden. De wagens, die met zware
machinerieën waren geladen,
werden geheel in elkaar gedrukt.
De beide mannen kwamen er
onder terecht en waren op slag
dood.
ZEVENDE K.L.M.-RAMP
NA DE OORLOG
's-GRAVENHAGE. De
ramp met de „Koningin Ju
liana" is de zevende, die de
KLM sinds het einde van de
oorlog heeft getroffen. De
droeve lijst ziet er als volgt
uit:
14 November 1946: Dakota
op Schiphol, gezagvoerder
Moreton, 26 doden.
26 Januari 1947: Douglas
DC 3 op Kastrup (Kopenha
gen), gezagvoerder Geyssen-
dorffer, 22 doden.
20 October 1948: Constella
tion „Nijmegen" op Prest-
wick, gezagvoerder Parmen-
tier, 40 doden.
21 Juni 1949: Constellation
„Roermond" in zee bij Bari,
gezagvoerder Plesman, 23
doden.
12 Juli 1949: Constellation
„Franeker" bij Bombay, ge
zagvoerder van der Vaart, 45
doden.
2 Februari 1950: Dakota
postvliegtuig in Noordzee, ge
zagvoerder van der Heide, 7
doden.
LITTLE ROCK (Arkansas) Ass. Press. Het Zuidwesten en
Midden van Arkansas en gedeelten van Tennessee en Missouri
en Mississippi zijn geteisterd door een tomado tengevolge waar
van 222 personen de dood hebben gevonden. 1.100 zijn gewond
en enorme schade is aangericht
Zware stormen bewogen zich
over Arkansas van het ene einde
tot het andere, rukten huizen van
hun fundamenten en zweepten de
slachtoffers voort als lucifers
houtjes.
Volgens de staatspolitie is
Georgetown „weggeblazen", Jud-
sonia „met de grond gelijk ge
maakt" en Searcy „zwaar ge
troffen".
De schade aan hujzen, fabrie
ken, boerderijen enz. beloopt mil-
lioenen dollars. Arkansas werd
het ergst getroffen. De streek ten
zuiden van Searcy ziet er uit als
heeft er een geweldige veldslag
plaats gehad.
De wervelstormen zijn van de
zuidwesthoek van Arkansas langs
de zogenaamde „Tornado-Alley"
naar de noordwesthoek getrokken.
Huizen werden uiteengerukt als
waren ze door zware granaten
getroffen. De te velde staande
oogst werd vernield, het vee ge
dood. De stormen gingen met
regen, donder en bliksem ge
paard. Mevr. Bonnie Fennell, die
haar zoontje van negen jaar ver
loor, vertelde dat haar de schoe
nen van de voeten werden ge
blazen toen de tornado haar mee
sleurde en op een akker slingerde.
Te Dyersburg, in Tennessee, werd
een auto opgenomen en 300 meter
verder neergesmakt. De bestuur
der werd gedood. Lange rijen bo
men zijn op 3 meter boven de
grond afgeknapt. Minstens 1007
huizen zijn verwoest, 1348 zwaar
beschadigd.
CAIRO, 23 Maart (A.P.). Het
Egyptische kabinet heeft van
avond koning Faroek verzocht, de
Kamer van Afgevaardigden, die
door de Wafd wordt gedomineerd,
morgen te ontbinden en tegen
18 Mei a.s. algemene verkiezingen
uit te schrijven.
Amerikaanse soldaten bezig met het vervoer van de slacht
offers van de ramp met de „Koningin Juliana"A-N.P.-Telefoto
JONGETJE OP ONBEWAAKTE
OVERWEG GEDOOD
NIJMEGEN Zondagmorgen
is op de spoorlijn NijmegenDen
Bosch onder Wychen het drie
jarig zoontje van de heer J. H.
uit Wychen bij een overweg door
een diesel gegrepen en gedood.
Het Nederlandse kustvaartuig „Borneo", groot 342 ton, dat met
een lading losfaat op weg was van Antwerpen naar Silloth bij
Workington (Noord-West-Engeland) is in de nacht van Vrijdag
op Zaterdag in een storm bij Workington aan de grond gelopen.
Daar de noodsignalen van het Workington de overgebleven be-
1 1 J w\ 1^4 «int
schip door de zware mist niet
werden opgemerkt, sprong een
lid van de bemanning na de
stranding overboord en zwom
naar de kust. Na een wandeling
van enige kilometers bereikte hij
een huis, wekte de bewoner en
deze belde de kustwacht op. De
kustwacht, die op geen andere
wijze met de „Borneo" in contact
kon komen, kalkte met grote let
ters op een muur „sleepboot on
derweg" en de bemanning van
het gestrande schip gaf door wui
ven te kennen, dat de boodschap
goed ontvangen was. Zaterdag
middag heeft de reddingboot van
Toen de heer H. Dik uit Haar
lem Zaterdagmiddag op het auto
circuit te Zandvoort juist zijn
klassementsproef had afgelegd en
wegreed, bleef zijn Peugeot tot
ieders ontzetting recht doorrijden
en zag men de bestuurder voor
over vallen. Enige afrasteringen
werden vernield en op een kleine
heuvel viel de wagen om. Een
dokter constateerde, dat de heer
Dik aan een hartverlamming was
overleden. Hij was gehuwd en
vader van twee kinderen. Er werd
één minuut stilte betracht, waar
na de autosprints en klassements
proeven direct werden afgelast.
De heer Dik legde de 21ste klasse
mentsproef af.
manning van zes personen en de
vrouw van de kapitein van boord
gehaald.
De kustvaarder ligt recht. Zijn
schroef en roerblad zitten echter
klem tussen de rotsen en de ma
chinekamer is onder water ge
lopen. Om het schip tegen plun
dering te beschermen brengt men
er 's nachts twee waakhonden aan
boord.
INZITTENDEN ONGEDEERD
's-GRAVENHAGE. De KLM
deelt ons het volgende mede:
De KLM-Constellation PH-TFF
„Venlo", onder gezagvoerder
Creel, die Vrijdagavond van
Schiphol was vertrokken met be
stemming Sydney, heeft Zaterdag
morgen omstreeks zes uur (Ned.
tijd) om technische redenen een
noodlanding moeten maken bij
Bangkok.
Passagiers en bemanning bleven
ongedeerd. Het vliegtuig werd
zwaar beschadigd.
Naar wij vernemen zouden de
passagiers van het bij Bangkok
gestrande KLM-vliegtuig „Venlo"
vandaag omstreeks het middaguur
per Constellation de reis naar
Biak en Sydney voortzetten.
Terwijl tegen half één Zaterdagmiddag een opgetogen gezelschap zich
naar de cantine van de nationale luchthaven Schiphol begaf om daar het
dertigjarig K.L.M.-jubileum van „Boon" Sillevis te vieren, scheurde zich op
enkele kilometers van het Rhein-Main-vliegveld bij Franldurt een verlamde
K.L.M.-vogel met scheurend gekraak door de dichtopeengeplante stammen
van een dennebos. Onder de verbijsterde ogen der bemanning waren de
reikende stammen plots uit de grondnevel omhoog gekomen. Een ontzaglijke
schok scheurde motoren en vleugels van de romp. Piloot en tweede bestuur
der werden uit het toestel geslingerd. De onttakelde machine ploegde zich
door vierhonderd meter bos en verloor daarbij het achterstuk, waarin nog
passagiers gezeten waren. Toen de D.C. 6 de eens zo fiere „Koningin
Juliana", hetzelfde toestel waarmee het Koninklijk Paar de reis naar de
Verenigde Staten zou hebben ondernomen tenslotte de bodem raakte,
schoten de vlammen uit de romp.
Wat zich in die luttele seconden in het toestel heeft afgespeeld moet nauwe
lijks te beschrijven zijn. Een van de vrachtautochauffeurs, die van de
hoofdweg te hulp snelden en het wrak door een gat in de zijkant binnen
drongen, vertelt: „Ik zag enige mensen dood zitten in hun stoelen, met de
veiligheidsriemen om. Ik hoorde mensen achter in het toestel kreunen.
Ik moest over een warwinkel van brokstukken klimmen om hen te bereiken.
Met mijn zakmes sneed ik de riemen door. Toen droeg ik hen naar het gat
in de romp. Er stonden twee mannen buiten aan wie ik de mensen overgaf.
Overal om me heen was vuur. Het was vreselijk om te zien".
JACKSON (Reuter) Generaal MacArthur heeft in een rede
voor een gemeenschappelijke zitting van de wetgevende Kamer
van de staat Mississippi, gezegd, dat de politiek van president
Truman's regering de Amerikanen voert naar een „communisti
sche staat", doordat zij „de plannen van Marx en Lenin vervult
en ons klaar maakt voor een oorlog in Europa".
Mc Arthur zeide echter te ver
trouwen, dat „het burgerlijk ge
weten zich binnenkort weer zal
doen gelden volgens de procedure
van de grondwet en dat 't volk
aldus de koers van de natie op
nieuw zal bepalen".
Mc Arthur zei voorts: „De rege
ring onthoudt de geallieerde
strijdkrachten in Korea de kans
op een spoedige militaire over
winning en laat toe, dat zij om
komen in een impasse, terwijl de
vijand zijn kracht, waar dezé het
zwakste was, opbouwt. Ons falen
om onze plechtige beloften in
Korea gestand te doen, zal uit
eindelijk waarschijnlijk het ver
lies betekenen van geheel conti
nentaal Azië aan het internatio
nale communisme. De Verenigde
Staten, aldus Mc Arthur, bezaten
aan het einde van de tweede we
reldoorlog het leiderschap in de
wereld, doch verspeelden het door
China aan de communisten te
verraden, door de Sovjet-Unie een
strategisch bruggehoofd in Euro
pa te verstrekken en door de
Amerikaanse militaire kracht tot
onmacht te laten vervallen.
Ondanks het uitgeven van grote
sommen gelds is er weinig voort
gang gemaakt bij het overtuigen
van de West-Europeanen, dat zij
hun eigen verdediging moeten
opbouwen, aldus de generaal. Aan
het thuisfront was men onderwijl
getuige van „de grootste orgie van
verkwisting in de historie, een
fantastisch verschijnsel, dat bui
ten alle redelijkheid staat. De be
lasting, die daaruit voortvloeide,
trof de lagere en midden-klassen
en „bedierf snel de werklust".
Het werd steeds meer duidelijk,
dat de Amerikaanse belasting-
politiek in overeenstemming werd
gebracht met de communistische
theorie van Karl Marx, dat een
verdeling van de bestaande rijk
dommen een algemene levens
standaard zal scheppen", aldus
Mc Arthur.
Een van de verdachten in het
proces te Cairo in verband met
de onlusten op „Zwarte Zater
dag" 26 Januari wordt
door politie-agenten in werke
lijkheid voor het gerecht ge
sleept. Hij weigerde te lopen.
Voor zijn aandeel in de onlus
ten kreeg h,j 12 jaar dwang
arbeid.
Amerikaahse en Duitse brandweerlieden doorzoeken de
wrakstukken van de Zaterdag bij Frankfurt verongelukte
K.LM.-machine (foto hierboven). De foto hiernaast toont
de DC 6 „Koningin Juliana" kort na de ingebruikstelling
op Schiphol.