EUROPA-BUS: spoorwegservice
van Hammerfesttot Casablanca
Indonesië kocht hij Krupp, Essen
honderd zware locomotieven
Middelbaaronderwijs
Redding van de franc,
werkgelegenheid en export
Sedert vier en twintig jaar
in staat van faillissement
Minimumprijs voor gemalen
al of niet te handhaven?
Voor spoorwegherstel op Java
7,5 milliard roepia bestemd
levert slechte studenten af
Nieuwe mogelijkheden voor het
touristenverkeer longs de weg
Franse regeringspolitiek gericht op:
En de stukken
zijn verbrand
Publicatie rapport-Tinbergen aanstaande
Ook orders in Nederland, Frankrijk en V.S.
Gebrek aan algemene vorming en kennis
DINSDAG 22 APRIL 1952
PAGINA 3
(Van een onzer redacteuren.)
Een van de vele prettige dingen, welke onverbrekelijk aan
het voorjaar zijn verbonden, is het ontwerpen van vacantie-
plannen. Familierelaties worden weer eens nauwkeurig nage
gaan, oude vriendschappen wat nauwer aangehaald, reclames
van een grote schaar touristenbedrijven met stijgende belang
stelling gelezen, zodat tenslotte de fantasie alle gelegenheid
krijgt tot de hoogste hoogten op te klimmen. En dan komt
men plotseling te staan voor een pakkende affiche, beheerst
door een charmante stewardes, staande voor de kaart van
West-Europa, waarover gestroomlijnde bussen verbindingen
trekken tussen ver van elkaar verwijderde punten; de
Europa-bus, een nieuwe reismogelijkheid, spoorwegservice
langs de weg tegen een tarief, dat ligt tussen dat van een
tweede en een derde klasse-spoorkaartje.
des nachts rijden de wagens niet
We hebben dezer dagen over
dit touristisch snufje een onder
houd gehad met drs. D. J. Wan-
sink. directeur der Nederlandse
Spoorwegen, die, dat bleek ons
spoedig, zijn hart heeft verpand
aan deze nieuwe reismogelijk
heid, welke voor de persoonlijke
tourist ongekende mogelijkheden
biedt.
Wat toch is het geval? Tot
dusverre waren er voor de brede
massa dergenen, die hun vacantie
in het buitenland doorbrachten,
twee mogelijkheden. Of wel men
reisde in gezelschap van vele an
deren dagenlang, volgens een
nauwkeurig vastgesteld schema,
per autobus naar de mooiste plek
jes van ons continent, ofwel, als
men er alleen op uit wilde trek
ken, ging men per trein der
waarts. In het laatste geval be
tekende dit. dat men geheel vrij
was bij het vaststellen van zijn
reisindeling. Maar de spoor
banen lopan nu eenmaal niet al
tijd door de meest mooie gedeel
ten van een land. Hier biedt de
weg or,eindig veel grotere moge
lijkheden.
Het ei van Columbus is nu, dat
de West-Europese spoorwegen
(met uitzondering van die van
Engeland en Portugal) een aan
eensluitend net van busdiensten
hebben geschapen, reikende van
Hammerfest in het uiterste noor
den tot Casablanca in. het zuiden
en van de Atlantische kust tot,
Wenen. Met dezelfde nauwkeu
righeid, als die van de trein
diensten snorren in de zomer
maanden (te beginnen met Mei)
op vastgestelde tijden de Europa
bussen langs de meest uitgezochte
routes over het continent
En zij doen precies wat de
spoorwegen met hun expresse-
treinen doen: ze brengen de rei
ziger van stad tot stad, hem ge
heel vrij latende waar en wan
neer hij wil overstappen op een
andere Europalijn, die hem weer
van een geheel ander landschaps-
schoon kan doen genieten. Want
dit principe wordt onvoorwaarde
lijk gehandhaafd: des avonds of
OPRICHTING „NEDERLANDS
NIEUW-GUINEA BLOK"
's-GRAVENHAGE - Bij notariële
acte, verleden te 's-Gravenhage,
hebben verscheidene Nederlandse
verenigingen en organisaties zich
vere/igd in de „Stichting Neder
lands Nieuw-Guinea Blok". Tot op
heden zijn tot dit blok toegetreden:
de Nationale vereniging voor Ne
derlandse Volksplanning in Nieuw-
Guinea (NEVING), het Verbond
der Lage Landen, de Vereniging
Indische Nederlanders (NIV), de
Stichting Rijksbehoud, de Stichting
tot Versterking van het Nederland
se Volksbewustzijn en de Neder
landse concentratie.
Het doel van de Stichting is „het
met alle wettige middelen streven
naar de verzekering der handha
ving van de onverkorte souvereini-
teit"van Nederland over Nederlands
Nieuw Guinea, met alle aan de Ne
derlandse souvereiniteit verbonden
gevolgen, welker handhaving ge
zien wordt als een zedelijke plicht
jegens de volken van Nederland
en Nieuw-Guinea beide".
Het secretariaat van de Stichting
is gevestigd te 's-Gravenhage, Zwa-
ngnlaan 1.
AmsterdamLuikSpaNancy
Bazel, AmsterdamDusseldorf
FrankfortStuttgart, van hier
door naar Muenchen, Salzburg en
Wenen of naar Bazel, Nice en
Barcelona: het zijn maar een paar
mogelijkheden, welke we zo van
de kaart aflezen en welke or.ae
fantasie meeslepen naar verten,
waarvan er vele ook voor ons,
evenals voor u, onbereikbaar zul
len zijn.Maar wellicht toch niet
alle.
In zakelijke betoogtrant, waar
in hoopvolle verwachtingen tel
kens weer doorschermerden, ver
telde de heer Wansink ons. dat
er heel wat moeilijkheden moes
ten overwonnen worden, voor in
een dienstregeling van niet min
der dan vier en zestig pagina's
het net van touristische lijndien
sten der Europese spoorwegen
gestalte had gekregen. Nadat de
grootste na-oorlogse moeilijk
heden voor de railverbindingen
overwonnen waren, besloten de
spoorwegen zich ook internatio
naal op de weg te begeven. Er
varingen, op nationaal terrein
gedaan, vormden hierbij een ster
ke impuls. In Maart 1951 werd
te Bern een conferentie bijeen
geroepen door de Zwitserse rege
ring, waar de materie uitvoerig
werd besproken. Op grond hier
van hebben de regeringen der
deelnemende landen aan de
spoorwegen vergunningen ver
leend tot het exploiteren van een
aantal internationale touristische
lijndiensten. Hiermede waren de
spoorwegen erkend als internatio
nale vervoerders op de weg.
Samengebundeld in de U.R.F.
(Union des Services Routiens
des Chemins de Fer-Europeens)
wordt met de I.R-U. (Internatio
nal Road Union), de organisatie
van particuliere ondernemers in
het kader van de vervoerssectie
van de Economische Commissie
voor Europa samengewerkt, om
te trachten voor de toekomst
regelingen te ontwerpen, o.m.
omtrent vervoersvoorwaarden,
tarieven, enz.
LYON In een rede, gehouden
ter gelegenheid van de opening
van de Internationale Jaarbeurs
te Lyon, heeft de Franse premier,
Pinay, uiteengezet, dat zijn eco
nomische politiek een drieledig
doel heeft, namelijk de positie
van de munt te verdedigen, werk
gelegenheid voor iedereen te
waarborgen en de nltvoer te be
vorderen. Hij zeide, dat de rege
ringspolitiek beheerst wordt door
het onwrikbaar besluit om de
franc te redden.
Pinay verklaarde, dat onge
rechtvaardigde winsten niet meer
mogen voorkomen. Deze moeten
beschouwd worden als overblijf
selen uit de tijd, dat de produ
centen weinig verkochten en hoge
prijzen, vroegen en meenden, dat
een hoge winstmarge geoorloofd
was als verzekering tegen waar
devermindering van de munt.
Alle slachtoffers van de inflatie,
aldus Pinay, hebben gehoor gege
ven aan het beroep der regering
om de franc vertrouwen te schen
ken, ..daar zij wisten, dat slechts
herstel van de muntwaarde tot
een werkelijk herstel van het
loonpeil kan leiden. Het is de
zaak van de producenten om de
voorwaarden te scheppen, die
noodzakelijk zijn om de gerecht
vaardigde verlangens van de mas
sa's te bevredigen. Uit de ontwik
keling van de index der kosten
van levensonderhoud is het eerst
gebleken, dat pogingen om het
prijspeil te verlagen, vrucht kun
nen afwerpen. Naar Pinay zeide
is deze ontwikkeling weliswaar
langzaam, doch zeker, daar zij
natuurlijk is.
Pinay deed een beroep op de
zakenlieden om „de mouwen op
te stropen" en dollars te verdie
nen op basis van kleine winsten
doch grote omzetten. Hij zeide
,dat de redding van de munt af
hing van een grote exportcam
pagne met concurrerende prijzen.
Winstmarges, die bescherming in
houden tegen tekorten aan grond
stoffen en mogelijke waardever
mindering van de franc zijn vol
gens Pinay niet langer gerecht
vaardigd.
De volledige werkgelegenheid
moet gehandhaafd worden en de
economische bedrijvigheid moet
gericht zijn op verbetering van de
levensstandaard van het gehele
volk.
Tenslotte gaf Pinay duidelijk
te verstaan, dat hij niet in zal
gaan op het verzoek der expor
teurs om de franc te devalueren.
Volgens politieke waarnemers
heeft Pinay door de verantwoor
delijkheid voor een beter lot voor
de werkende klasse op de schou
ders van de zakenlieden te plaat
sen een slimme zet gedaan. Zijn
verklaringen kunnen wellicht van
de regering de verdenking af
wentelen, dat zij zich uitsluitend
bezig houdt met de behartiging
van de belangen van de rechter
vleugel.
's-GRAVENHAGE In Februari
1928, dus ruim 24 jaar geleden,
werd Jhr. T. M. van A. van W. te
Den Haag in staat van faillissement
verklaard. Hü is zulks op heden
nog, omdat Curator en Rechter
commissaris het faillissement hand
haafden, ondanks liet feit,, dat tot
Januari 1949 geen enkele voor ver
effening der vatbare bate voor de
boedel aanwezig was.
De Rechter-commissaris wilde 't
faillissement handhaven om te
Al is het prachtig weer en al zijn ze een veel bewonderd wachten op het overlijden van de
Moeder van de jonkheer, als ge-
echtpaar, toch schijnt er iets gebeurd te zijn, waardoor de volg waarvan een belangrijk ver
mogen in de boedel zou vallen. In
Januari 1949 is Mevr. van A. van
W. op hoge leeftijd overleden.
Zwanen uit de Parijse Dierentuin niet in een bijzonder goede
stemming schijnen. Wat nu de aanleiding was en wie begon
nen is, weten ze niet meer, maar Mevrouw en Meneer Zwaan,
die bekend staan als een harmonieus en vredig echtpaar die
hoogstens tegen de buitenwereld eens agressief optreden, zijn
ernstig aan het ruziën geraakt. Het zal wel zeer gauw in orde
komen en dan kunnen ze heerlijk een eind gaan zwemmen in
de vijver.
(Van onze verslaggever)
AMSTERDAM In de te Am
sterdam gehouden, goedbezochte,
jaarvergadering van de Ned. Vis
sersbond, die een huishoudelijk
karakter droeg, heeft men zich
beraden over de minimumprijs
voor garnalen. De huidige mini
mumprijs blijkt, in verband met
importbeperking van Franse zij
de en daardoor ontstane verlaag
de afzet, op 50 cent te hoog ge
steld.
Niet alle vissers waren hiervan
overtuigd- De directeur van .het
bedrijfschap voor visserijproduc
ten pleitte voor een wisselende
minimumprijs en een heffing over
alle garnalen ten behoeve van de
opvangregeling. De afdelingen
zullen zich over het al ,of niet
verlagen van de minimumprijs
binnenkort uitspreken. Overigens
zal de invoer in Frankrijk bin
nenkort waer worden verruimd.
In zijn overzicht van de werk
zaamheden van de bond noemde
voorzitter R. Brandst van Urk. de
medewerking aan de totstandko
ming van het rapport-Tinbergen,
dat hoogstwaarschijnlijk vóór 23
Mei vijfde visserijdag te Den
Haag zal worden gepubliceerd
Als resultaat van het federatieve
werk in de Stichting van de Ned.
Visserij noemde hij de visserij-
jaarbeurs, die de eerste week van
Mei zal worden gehouden.
Ter sprake kwam een even
tueel voorschot van het bedrijf
schap door het garnalenfonds
terug te betalen opdat de uit
keringen meteen kunnen geschie
den- Het bedrijfschap is bezig 'n
wijze te vinden waarop het dena
tureren van doorgedraaide garna
len afdoende zal kunnen gebeu
ren. Men vroeg er bij de regering
op aan te dringen, dat zij 't pro
bleem dor materiaalprijzen on
der het oog zou zien. De bond
heeft een schrijven gericht aan
de minister, waarin wordt aange
drongen op spoedige hulp aan
hen, die materiële oorlogsschade
hebben geleden. De eventuele
Stichting van een vissersbank
komt ter sprake in het rapport-
Tinbergen. In het bestuur kwa
men de volgende mutaties: J.
Meun (76 jaar) werd vervangen
door Jan Bakker (Urk). De heer
Meun oogstte dank voor zijn
werk. Ds. van Vliet kwam in de
plaats van Ds. Greven (Termun-
terzijl).
De bond machtigde haar voor
zitter, in de bestuursvergadering
van het bedrijfschap een voorstel
te doen om de minimummaat van
schar van 15 tot 20 cm te verho
gen.
DJAKARTA (A.P.) Op Java, het dïchtst-bevolkte gebied van
Azië zijn de spoorwegen nog steeds een onmisbaar fundament
voor het economisch welzijn. Dit wordt geïllustreerd door het
dagelijks verschijnsel van opgelapte goederenwagons en scheef
hangende, doorgezakte personenrijtuigen, die vele malen het
„maximum toelaatbare gewicht" aan passagiers en vracht ver
voeren. Het herstel en de uitbreiding van het door de oorlog
beschadigde en overigens voor een groot deel versleten spoor
wegnet vormt een van de grootste en meest kostbare projecten
bij de wederopbouw van het land.
De voornaamste lijnen liggen
op Java. Op Sumatra bevinden
zich alleen op het plantagegè-
bied rondom Medan enkele hon
derden km spoorbaan. Op Borneo
en Celebes heeft nog nooit een
trein gereden.
Onder de Nederlanders was het
spoorwegnet gedeeltelijk staats
eigendom. De Indonesiërs natio
naliseren het gehele spoorwegnet
op Java. Alleen de Deli-Spoor-
wegmaatschappij op
tra bleef in Ned
Oost-Suma-
federlandse handen.
Prins Bernhard bedient de stuurinrichting van een helicopter
met straalaandrijving, als hij samen met de President van
de Hiller Helicopter Co., de heer Stanley Hiller (links) een
vlucht maakte van San Francisco naar de nabijliggende lucht
haven. Het baarde opzien en belangstelling toen Prins
Bernhard zich met een helicopter midden in de stad liet
ophalen voor deze tocht.
Ambtenaren van de Staats
spoorwegen zeggen, dat een be
drag van 1.500.000.000 roepia uit
getrokken is voor het herstel van
het Javaanse net. Het grootste
deel van dit bedrag is besteed
voor de aankoop van 100 zware
locomotieven bij Krupp in Essen.
Het eerste twaalftal dezer loco
motieven doet reeds dienst. Bij
Nederlandse en Franse indus
trieën zijn grote orders op ge
sloten goederenwagons en per
sonenrijtuigen geplaatst. Uit de
Ver. Staten worden enkele diesel-
electrische locomotieven verwacht.
spoorbanen zullen millioenen no
dig zijn.
Een groot gedeelte van het op
Java aanwezige materiaal gaat
naar Sumatra en zal door zwaar
der materiaal, dat grotere snel
heden mogelijk maakt vervangen
worden.
Bovendien moesten talloze
bruggen, die door de Nederlan
ders, de Japanners of de Indone
sische guerillero's opgeblazen wa
ren hersteld worden.
Jonge Indonesiërs hebben hoge
functies in het spoorwegbedrijf
gekregen. Maar Nederlandse des
kundigen spelen nog steeds een
belangrijke rol als „adviseur".
Met behulp van het onlangs
aangekomen materieel wordt de
belangrijkste verbinding van het
land, DjakartaBandoeng, sinds
kort weer volgens de vooroor
logse dienstregeling gereden. Er
lopen dagelijks tremen van Dja
karta naar Semarang en Soera-
baja. 1.300 km ten Oosten van
de hoofdstad. Op Midden- en Oost
Java zijn nieuwe lijnen geopend
om de kostbare producten der
plantages naar de kusthavens te
vervoeren.
Mr. K. van Rijckevorsel heeft
namens de heer van A. van W. een
rechtsvordering ingesteld bij de
Rechtbank in Den Haag, teneinde
vastgesteld te krijgen, dat deze
zeldzaam langdurige aanhouding
van het faillissement onrechtmatig
en in strijd met het rechtskarakter
van het faillissement is, aangezien
het faillissement een onmiddellijke
vereffening van de aanwezige ba
ten vereist. Aanhouding van het
onderhavige faillissement met het
doel om aan eiser de beschikking
over het hem in de toekomst toe
vallend vermogen te onthouden,
levert volgens Mr. van Rijckevorsel
misbruik van recht op.
Voor eiser werd verder vaststel
ling in rechte gevorderd, dat sedert
3 Maart 1945 geen wettige afwikke
ling van het faillissement meer mo
gelijk was, omdat op die dag het
vonnis van faillietverklaring Pn het
proces verbaal van de verificatie
vergadering in het oude Paleis van
Justitie na een bombardement zijn
verbrand. Hierdoor zouden de voor
faillissements-executie noodzakelij
ke executoriale titels ontbreken.
De Curator in dit faillissement,
Jhr. Mr. R. W. J. den Tex bestreed
de opvattingen van eiser en noem
de de handhaving van het faillisse
ment om te wachten op een eiser
later toevallend vermogen strokend
met de rechtsopvattingen dienaan
gaande.
Dat het faillissement niet ie exe
cuteren zou zijn, omdat de stukken
in de oorlog verbrandden achtte
omdat de feiten aan allen bekend
Mr. den Tex een onjuiste opvatting,
zijn en bovendien afschriften van
enige der belangrijkste documen
ten bestaan.
Zouden echtscheidingsvonnissen,
die mede zijn verbrand, dan thans
ook niet meer van kracht zijn, zo
vroeg Mr. den Tex.
De Rechtbank zal on 15 Mei von
nis wijzen.
DAMES VAN „VLUGHEID EN
KRACHT" DEGRADEREN
De dames van „Vlugheid en
Kracht" behaalden Zondag een
21 overwinning op het ster
kere PSV, doch helaas komt de
ze overwinning te laat en zullen
de Groninger dames toch nog
moeten degraderen daar Vriend
schap tegen Zeeburg gelijk
speelde.
Het was overigens niet zulk
een heel beste wedstrijd. De
thuisclub was overwegend ster
ker. doch het uitstekende doel-
verdedigen van mevr. van der
Veen-Huisman heeft haar de pas
naar de overwinning afgesneden.
Bij de dames is de strijd in de
kopgroep zeer hevig. ZAC en
UDI, die beiden zijn uitgespeeld
hebben elk 18 punten, terwijl
PSV met nog éen wedstrijd te
spelen tegen Vriendschap, 16
punten heeft vergaard.
De kans is dus zeer groot dat
deze drie ploegen een beslissings
wedstrijd om de eerste plaats
moeten spelen. Bij de heren ver
speelde Hellas de kans op het
kampioenschap door twee ach
tereenvolgende nederlagen tegen
PSV en Olympia (H). Laatstge
noemden kunnen nog gelijk ein
digen, doch dan dient Olympia
te winnen van HGV en Niloc.
PSV is uitgespeeld.
JONGE MATROOS
VERDRONKEN
ROTTERDAM Op de Nieuwe
Maas ter hoogte van de Lloyd-
kade is het lijk drijvende gevon
den van de 23-jarigé matroos Nils
Otto Gerhard Gustafsson uit
Degeberga in Zweden. Op 17
Maart jl. is hij van het toen
naar zee vertrekkende Zweedse
s.s. „Lestris" gevallen.
De bemanning van een Joegoslavisch vliegtuig van de lijn
dienst ZagrebLjubljana is onder bedreiging van revolvers
en messen gedwongen zijn koers te wijzigen en te landen op
het vliegveld van Graz, in de Britse Bezettingszone van
Oostenrijk. Aangekomen op het vliegveld vroegen zes van de
elf passagiers om politiek asyl. De overigen en de beman
ning zijn na twee uur oponthoud met hetzelfde vliegtuig naar
Joegoslavië teruggevlogen. De stewardess weigerde de kost
bare bagage van de vluchtelingen af te geven. De zes Joego-
slaven van links naar rechts: Sophie Mariancu, haar broer
Nicolai; Mevrouw Agnes Mariancu; Johann Bokic; Dr. Nicolar
Myivoyovic; Nicolai en John Mariancu beweren genaturali
seerde Canadezen te zijn, die naar hun land teruggekomen zijn
om de rest van de familie, die geen uitreisvisum kon krijgen,
mee te nemen naar Canada.
Hei premiefonds voor kleine
boerenbedrijven
Voor de premieverlening voor
kleine boerenbedrijven teneinde tot
bedrijfsverbetering te komen, be
staat zóveel vraag, dat de daartoe
beschikbare fondsen voor dit jaar
uitgeput dreigen te raken.
De commissie voor kleine boe-
renvraagstukken van de Stichting
voor de Landbouw heeft een ver
zoek aan het stichtingsbestuur ge
richt om in overleg met de minister
van landbouw te treden, teneinde
een extra bedrag voor de premie-
Voor de verbetering van de verleningen beschikbaar te krijgen.
(Van onze verslaggever.)
DEN HAAG. - Gedurende
twee weken zal in Den Haag
bijzondere aandacht worden be
steed aan het Voorbereidend Ho
ger en Middelbaar Onderwijs.
O.a. wordt er een tentoonstelling
genouden. die in het biiziin van
minister Rutten werd geooend
en waar aan de hand van goed
gekozen illustraties heden en
verleden van deze tak van on-
derwiis worden getoond.
Er zullen ook demonstraties
worden gehouden over verschil
lende takken van middelbaar
onderwijs, waarbij leerlingen en
leraren in het openbaar zullen
optreden. Ook enkele Ameri
kaanse docenten, dïe naar ons
land zijn gekomen om onderwijs
te geven, doen er aan mee.
Ter gelegenheid van de ope
ning heeft prof. dr. J. Waterink
behartigenswaardige woorden ge
zegd over de eisen, die door uni
versiteiten en maatschappij aan
het middelbaar onderwijs worden
gesteld. Aan deze eisen wordt
lang niet altijd voldaan. Sterke
staaltjes van elementaire tekor
ten in ontwikkeling, haalde de
professor aan.
Hii heeft in 1945 eens adsni-
rant-officieren geëxamineerd, die
van hun middelbaar onderwiis
nog niet zo veel hadden opge
stoken. dat meer dan dertig pro
cent van hen wist, in welke
familieverhouding Prinses Julia
na tot Koning Willem ni stond.
Niet meer dan veertig procent
wist te vertellen wie de Vader
des Vaderlands was.
Prof. Waterink was echter
afgezien van deze enormiteiten,
die op volslagen gebrek aan ele
mentaire vorming duiddten
helemaal niet gebrand op een
middelbaar onderwijs, dat geba
seerd zou zijn op overvloedig
geheugenwerk. Integendeel: hi.i
zag de eisen voor het Hoger Ori-
dlerwijs zo, dat de afgestudeerden
juist heel iets anders moeten
bezitten, nl. gevoel voor de ach
tergrond van de dingen. Zij moe
ten althans de speurzin hebben
om zich in de materie te willen
inwerken. Het ergste noemde
prof. Waterink wanneer de school
studenten aflevert aan de Uni
versiteit, diie denken, dat stu
deren betekent dictaten en boe
ken van buiten leren. Deze jon
gens zijn voor verdere studie
verknoeid.
Een tweede eis, die wordt ge
steld, is; dat de kennis diie men
zich op die Middelbare School
heeft eigen gemaakt, er gedegen
in zit. Oppervlakkige kennis is
onbruikbaar als basis voor ver
dere studie, terwijl voorts begrip
voor een beetje beschaving erg
hard nodig is. Professoren klagen
over het ontbreken van al deze
zaken tegenwoordig steen en
been.
Typerend was het telefoontje,
dat onlangs een collega van prof.
Waterink tegen 12 "uur in de
avond kreeg van een student,
die zich „meneer die en die"
noemde. Het ging om een hiaat
in een dictaat over een college
van die professor, en of deze
misschien even kon zeggen of
het misschien zo en zo was. Ook
komt het herhaaldelijk voor, dat
studenten het niet meer nodig
vinden hun professoren te groe
ten.
Dat alles duidt op een gemis
aan culturele vorming, waarvan
deze tijd soms een schrikbarend
beeld geeft. Deze gebrekkige
algemene vorming houdt vaak
gelijke tred met het gemis aan
b.v. kennis van de moedertaal.
Zowel wat de woordvorming ais
wat de stijl betreft en een mi
nimum begrip voor cultuur, zo
dat deze niet statisch meer wordt
gezien, maar als een bewegende
grootheid. Het geschiedenisonder
wijs verdient daarom volgens
prof. Waterink de volle aandacht.
Dat er tegenwoordig veel te
veel scholieren van het middel
baar onderwijs het eindexamen
niet halen achtte hij heel begrij
pelijk. Als zij niet goed zijn ge
vormd, moeten zij onherroepelijk
zakken."
POST VOOR THUISVARENDE
KOREA-MILITAIREN
's GRAVENHAGE. Aan de
naar Nederland terugkerende
militairen van het aanvullings
detachement N.D.V.N., dat op
26 Mei 1951 naar Korea is ver
trokken, zal in een der tussen
havens post worden uitgereikt.
Brieven tot 10 gram en brief
kaarten, gefrankeerd volgens het
binnenlands tarief, dienen uiter
lijk Dinsdag 29 April a.s. ter post
te worden bezorgd.
Het adres moet als volgt lui
den: rang, naam, voorletters,
legernummer, aflossingsdetache
ment N.D.V.N. op thuisreis.
De naam van de tussenhaven
en van het schip mogen niet
worden vermeld.