EUROPA-BUS: spoorwegservice van Hammerfesttot Casablanca Indonesië kocht hij Krupp, Essen honderd zware locomotieven Middelbaaronderwijs Redding van de franc, werkgelegenheid en export Sedert vier en twintig jaar in staat van faillissement Minimumprijs voor gemalen al of niet te handhaven? Voor spoorwegherstel op Java 7,5 milliard roepia bestemd levert slechte studenten af Nieuwe mogelijkheden voor het touristenverkeer longs de weg Franse regeringspolitiek gericht op: En de stukken zijn verbrand Publicatie rapport-Tinbergen aanstaande Ook orders in Nederland, Frankrijk en V.S. Gebrek aan algemene vorming en kennis DINSDAG 22 APRIL 1952 PAGINA 3 (Van een onzer redacteuren.) Een van de vele prettige dingen, welke onverbrekelijk aan het voorjaar zijn verbonden, is het ontwerpen van vacantie- plannen. Familierelaties worden weer eens nauwkeurig nage gaan, oude vriendschappen wat nauwer aangehaald, reclames van een grote schaar touristenbedrijven met stijgende belang stelling gelezen, zodat tenslotte de fantasie alle gelegenheid krijgt tot de hoogste hoogten op te klimmen. En dan komt men plotseling te staan voor een pakkende affiche, beheerst door een charmante stewardes, staande voor de kaart van West-Europa, waarover gestroomlijnde bussen verbindingen trekken tussen ver van elkaar verwijderde punten; de Europa-bus, een nieuwe reismogelijkheid, spoorwegservice langs de weg tegen een tarief, dat ligt tussen dat van een tweede en een derde klasse-spoorkaartje. des nachts rijden de wagens niet We hebben dezer dagen over dit touristisch snufje een onder houd gehad met drs. D. J. Wan- sink. directeur der Nederlandse Spoorwegen, die, dat bleek ons spoedig, zijn hart heeft verpand aan deze nieuwe reismogelijk heid, welke voor de persoonlijke tourist ongekende mogelijkheden biedt. Wat toch is het geval? Tot dusverre waren er voor de brede massa dergenen, die hun vacantie in het buitenland doorbrachten, twee mogelijkheden. Of wel men reisde in gezelschap van vele an deren dagenlang, volgens een nauwkeurig vastgesteld schema, per autobus naar de mooiste plek jes van ons continent, ofwel, als men er alleen op uit wilde trek ken, ging men per trein der waarts. In het laatste geval be tekende dit. dat men geheel vrij was bij het vaststellen van zijn reisindeling. Maar de spoor banen lopan nu eenmaal niet al tijd door de meest mooie gedeel ten van een land. Hier biedt de weg or,eindig veel grotere moge lijkheden. Het ei van Columbus is nu, dat de West-Europese spoorwegen (met uitzondering van die van Engeland en Portugal) een aan eensluitend net van busdiensten hebben geschapen, reikende van Hammerfest in het uiterste noor den tot Casablanca in. het zuiden en van de Atlantische kust tot, Wenen. Met dezelfde nauwkeu righeid, als die van de trein diensten snorren in de zomer maanden (te beginnen met Mei) op vastgestelde tijden de Europa bussen langs de meest uitgezochte routes over het continent En zij doen precies wat de spoorwegen met hun expresse- treinen doen: ze brengen de rei ziger van stad tot stad, hem ge heel vrij latende waar en wan neer hij wil overstappen op een andere Europalijn, die hem weer van een geheel ander landschaps- schoon kan doen genieten. Want dit principe wordt onvoorwaarde lijk gehandhaafd: des avonds of OPRICHTING „NEDERLANDS NIEUW-GUINEA BLOK" 's-GRAVENHAGE - Bij notariële acte, verleden te 's-Gravenhage, hebben verscheidene Nederlandse verenigingen en organisaties zich vere/igd in de „Stichting Neder lands Nieuw-Guinea Blok". Tot op heden zijn tot dit blok toegetreden: de Nationale vereniging voor Ne derlandse Volksplanning in Nieuw- Guinea (NEVING), het Verbond der Lage Landen, de Vereniging Indische Nederlanders (NIV), de Stichting Rijksbehoud, de Stichting tot Versterking van het Nederland se Volksbewustzijn en de Neder landse concentratie. Het doel van de Stichting is „het met alle wettige middelen streven naar de verzekering der handha ving van de onverkorte souvereini- teit"van Nederland over Nederlands Nieuw Guinea, met alle aan de Ne derlandse souvereiniteit verbonden gevolgen, welker handhaving ge zien wordt als een zedelijke plicht jegens de volken van Nederland en Nieuw-Guinea beide". Het secretariaat van de Stichting is gevestigd te 's-Gravenhage, Zwa- ngnlaan 1. AmsterdamLuikSpaNancy Bazel, AmsterdamDusseldorf FrankfortStuttgart, van hier door naar Muenchen, Salzburg en Wenen of naar Bazel, Nice en Barcelona: het zijn maar een paar mogelijkheden, welke we zo van de kaart aflezen en welke or.ae fantasie meeslepen naar verten, waarvan er vele ook voor ons, evenals voor u, onbereikbaar zul len zijn.Maar wellicht toch niet alle. In zakelijke betoogtrant, waar in hoopvolle verwachtingen tel kens weer doorschermerden, ver telde de heer Wansink ons. dat er heel wat moeilijkheden moes ten overwonnen worden, voor in een dienstregeling van niet min der dan vier en zestig pagina's het net van touristische lijndien sten der Europese spoorwegen gestalte had gekregen. Nadat de grootste na-oorlogse moeilijk heden voor de railverbindingen overwonnen waren, besloten de spoorwegen zich ook internatio naal op de weg te begeven. Er varingen, op nationaal terrein gedaan, vormden hierbij een ster ke impuls. In Maart 1951 werd te Bern een conferentie bijeen geroepen door de Zwitserse rege ring, waar de materie uitvoerig werd besproken. Op grond hier van hebben de regeringen der deelnemende landen aan de spoorwegen vergunningen ver leend tot het exploiteren van een aantal internationale touristische lijndiensten. Hiermede waren de spoorwegen erkend als internatio nale vervoerders op de weg. Samengebundeld in de U.R.F. (Union des Services Routiens des Chemins de Fer-Europeens) wordt met de I.R-U. (Internatio nal Road Union), de organisatie van particuliere ondernemers in het kader van de vervoerssectie van de Economische Commissie voor Europa samengewerkt, om te trachten voor de toekomst regelingen te ontwerpen, o.m. omtrent vervoersvoorwaarden, tarieven, enz. LYON In een rede, gehouden ter gelegenheid van de opening van de Internationale Jaarbeurs te Lyon, heeft de Franse premier, Pinay, uiteengezet, dat zijn eco nomische politiek een drieledig doel heeft, namelijk de positie van de munt te verdedigen, werk gelegenheid voor iedereen te waarborgen en de nltvoer te be vorderen. Hij zeide, dat de rege ringspolitiek beheerst wordt door het onwrikbaar besluit om de franc te redden. Pinay verklaarde, dat onge rechtvaardigde winsten niet meer mogen voorkomen. Deze moeten beschouwd worden als overblijf selen uit de tijd, dat de produ centen weinig verkochten en hoge prijzen, vroegen en meenden, dat een hoge winstmarge geoorloofd was als verzekering tegen waar devermindering van de munt. Alle slachtoffers van de inflatie, aldus Pinay, hebben gehoor gege ven aan het beroep der regering om de franc vertrouwen te schen ken, ..daar zij wisten, dat slechts herstel van de muntwaarde tot een werkelijk herstel van het loonpeil kan leiden. Het is de zaak van de producenten om de voorwaarden te scheppen, die noodzakelijk zijn om de gerecht vaardigde verlangens van de mas sa's te bevredigen. Uit de ontwik keling van de index der kosten van levensonderhoud is het eerst gebleken, dat pogingen om het prijspeil te verlagen, vrucht kun nen afwerpen. Naar Pinay zeide is deze ontwikkeling weliswaar langzaam, doch zeker, daar zij natuurlijk is. Pinay deed een beroep op de zakenlieden om „de mouwen op te stropen" en dollars te verdie nen op basis van kleine winsten doch grote omzetten. Hij zeide ,dat de redding van de munt af hing van een grote exportcam pagne met concurrerende prijzen. Winstmarges, die bescherming in houden tegen tekorten aan grond stoffen en mogelijke waardever mindering van de franc zijn vol gens Pinay niet langer gerecht vaardigd. De volledige werkgelegenheid moet gehandhaafd worden en de economische bedrijvigheid moet gericht zijn op verbetering van de levensstandaard van het gehele volk. Tenslotte gaf Pinay duidelijk te verstaan, dat hij niet in zal gaan op het verzoek der expor teurs om de franc te devalueren. Volgens politieke waarnemers heeft Pinay door de verantwoor delijkheid voor een beter lot voor de werkende klasse op de schou ders van de zakenlieden te plaat sen een slimme zet gedaan. Zijn verklaringen kunnen wellicht van de regering de verdenking af wentelen, dat zij zich uitsluitend bezig houdt met de behartiging van de belangen van de rechter vleugel. 's-GRAVENHAGE In Februari 1928, dus ruim 24 jaar geleden, werd Jhr. T. M. van A. van W. te Den Haag in staat van faillissement verklaard. Hü is zulks op heden nog, omdat Curator en Rechter commissaris het faillissement hand haafden, ondanks liet feit,, dat tot Januari 1949 geen enkele voor ver effening der vatbare bate voor de boedel aanwezig was. De Rechter-commissaris wilde 't faillissement handhaven om te Al is het prachtig weer en al zijn ze een veel bewonderd wachten op het overlijden van de Moeder van de jonkheer, als ge- echtpaar, toch schijnt er iets gebeurd te zijn, waardoor de volg waarvan een belangrijk ver mogen in de boedel zou vallen. In Januari 1949 is Mevr. van A. van W. op hoge leeftijd overleden. Zwanen uit de Parijse Dierentuin niet in een bijzonder goede stemming schijnen. Wat nu de aanleiding was en wie begon nen is, weten ze niet meer, maar Mevrouw en Meneer Zwaan, die bekend staan als een harmonieus en vredig echtpaar die hoogstens tegen de buitenwereld eens agressief optreden, zijn ernstig aan het ruziën geraakt. Het zal wel zeer gauw in orde komen en dan kunnen ze heerlijk een eind gaan zwemmen in de vijver. (Van onze verslaggever) AMSTERDAM In de te Am sterdam gehouden, goedbezochte, jaarvergadering van de Ned. Vis sersbond, die een huishoudelijk karakter droeg, heeft men zich beraden over de minimumprijs voor garnalen. De huidige mini mumprijs blijkt, in verband met importbeperking van Franse zij de en daardoor ontstane verlaag de afzet, op 50 cent te hoog ge steld. Niet alle vissers waren hiervan overtuigd- De directeur van .het bedrijfschap voor visserijproduc ten pleitte voor een wisselende minimumprijs en een heffing over alle garnalen ten behoeve van de opvangregeling. De afdelingen zullen zich over het al ,of niet verlagen van de minimumprijs binnenkort uitspreken. Overigens zal de invoer in Frankrijk bin nenkort waer worden verruimd. In zijn overzicht van de werk zaamheden van de bond noemde voorzitter R. Brandst van Urk. de medewerking aan de totstandko ming van het rapport-Tinbergen, dat hoogstwaarschijnlijk vóór 23 Mei vijfde visserijdag te Den Haag zal worden gepubliceerd Als resultaat van het federatieve werk in de Stichting van de Ned. Visserij noemde hij de visserij- jaarbeurs, die de eerste week van Mei zal worden gehouden. Ter sprake kwam een even tueel voorschot van het bedrijf schap door het garnalenfonds terug te betalen opdat de uit keringen meteen kunnen geschie den- Het bedrijfschap is bezig 'n wijze te vinden waarop het dena tureren van doorgedraaide garna len afdoende zal kunnen gebeu ren. Men vroeg er bij de regering op aan te dringen, dat zij 't pro bleem dor materiaalprijzen on der het oog zou zien. De bond heeft een schrijven gericht aan de minister, waarin wordt aange drongen op spoedige hulp aan hen, die materiële oorlogsschade hebben geleden. De eventuele Stichting van een vissersbank komt ter sprake in het rapport- Tinbergen. In het bestuur kwa men de volgende mutaties: J. Meun (76 jaar) werd vervangen door Jan Bakker (Urk). De heer Meun oogstte dank voor zijn werk. Ds. van Vliet kwam in de plaats van Ds. Greven (Termun- terzijl). De bond machtigde haar voor zitter, in de bestuursvergadering van het bedrijfschap een voorstel te doen om de minimummaat van schar van 15 tot 20 cm te verho gen. DJAKARTA (A.P.) Op Java, het dïchtst-bevolkte gebied van Azië zijn de spoorwegen nog steeds een onmisbaar fundament voor het economisch welzijn. Dit wordt geïllustreerd door het dagelijks verschijnsel van opgelapte goederenwagons en scheef hangende, doorgezakte personenrijtuigen, die vele malen het „maximum toelaatbare gewicht" aan passagiers en vracht ver voeren. Het herstel en de uitbreiding van het door de oorlog beschadigde en overigens voor een groot deel versleten spoor wegnet vormt een van de grootste en meest kostbare projecten bij de wederopbouw van het land. De voornaamste lijnen liggen op Java. Op Sumatra bevinden zich alleen op het plantagegè- bied rondom Medan enkele hon derden km spoorbaan. Op Borneo en Celebes heeft nog nooit een trein gereden. Onder de Nederlanders was het spoorwegnet gedeeltelijk staats eigendom. De Indonesiërs natio naliseren het gehele spoorwegnet op Java. Alleen de Deli-Spoor- wegmaatschappij op tra bleef in Ned Oost-Suma- federlandse handen. Prins Bernhard bedient de stuurinrichting van een helicopter met straalaandrijving, als hij samen met de President van de Hiller Helicopter Co., de heer Stanley Hiller (links) een vlucht maakte van San Francisco naar de nabijliggende lucht haven. Het baarde opzien en belangstelling toen Prins Bernhard zich met een helicopter midden in de stad liet ophalen voor deze tocht. Ambtenaren van de Staats spoorwegen zeggen, dat een be drag van 1.500.000.000 roepia uit getrokken is voor het herstel van het Javaanse net. Het grootste deel van dit bedrag is besteed voor de aankoop van 100 zware locomotieven bij Krupp in Essen. Het eerste twaalftal dezer loco motieven doet reeds dienst. Bij Nederlandse en Franse indus trieën zijn grote orders op ge sloten goederenwagons en per sonenrijtuigen geplaatst. Uit de Ver. Staten worden enkele diesel- electrische locomotieven verwacht. spoorbanen zullen millioenen no dig zijn. Een groot gedeelte van het op Java aanwezige materiaal gaat naar Sumatra en zal door zwaar der materiaal, dat grotere snel heden mogelijk maakt vervangen worden. Bovendien moesten talloze bruggen, die door de Nederlan ders, de Japanners of de Indone sische guerillero's opgeblazen wa ren hersteld worden. Jonge Indonesiërs hebben hoge functies in het spoorwegbedrijf gekregen. Maar Nederlandse des kundigen spelen nog steeds een belangrijke rol als „adviseur". Met behulp van het onlangs aangekomen materieel wordt de belangrijkste verbinding van het land, DjakartaBandoeng, sinds kort weer volgens de vooroor logse dienstregeling gereden. Er lopen dagelijks tremen van Dja karta naar Semarang en Soera- baja. 1.300 km ten Oosten van de hoofdstad. Op Midden- en Oost Java zijn nieuwe lijnen geopend om de kostbare producten der plantages naar de kusthavens te vervoeren. Mr. K. van Rijckevorsel heeft namens de heer van A. van W. een rechtsvordering ingesteld bij de Rechtbank in Den Haag, teneinde vastgesteld te krijgen, dat deze zeldzaam langdurige aanhouding van het faillissement onrechtmatig en in strijd met het rechtskarakter van het faillissement is, aangezien het faillissement een onmiddellijke vereffening van de aanwezige ba ten vereist. Aanhouding van het onderhavige faillissement met het doel om aan eiser de beschikking over het hem in de toekomst toe vallend vermogen te onthouden, levert volgens Mr. van Rijckevorsel misbruik van recht op. Voor eiser werd verder vaststel ling in rechte gevorderd, dat sedert 3 Maart 1945 geen wettige afwikke ling van het faillissement meer mo gelijk was, omdat op die dag het vonnis van faillietverklaring Pn het proces verbaal van de verificatie vergadering in het oude Paleis van Justitie na een bombardement zijn verbrand. Hierdoor zouden de voor faillissements-executie noodzakelij ke executoriale titels ontbreken. De Curator in dit faillissement, Jhr. Mr. R. W. J. den Tex bestreed de opvattingen van eiser en noem de de handhaving van het faillisse ment om te wachten op een eiser later toevallend vermogen strokend met de rechtsopvattingen dienaan gaande. Dat het faillissement niet ie exe cuteren zou zijn, omdat de stukken in de oorlog verbrandden achtte omdat de feiten aan allen bekend Mr. den Tex een onjuiste opvatting, zijn en bovendien afschriften van enige der belangrijkste documen ten bestaan. Zouden echtscheidingsvonnissen, die mede zijn verbrand, dan thans ook niet meer van kracht zijn, zo vroeg Mr. den Tex. De Rechtbank zal on 15 Mei von nis wijzen. DAMES VAN „VLUGHEID EN KRACHT" DEGRADEREN De dames van „Vlugheid en Kracht" behaalden Zondag een 21 overwinning op het ster kere PSV, doch helaas komt de ze overwinning te laat en zullen de Groninger dames toch nog moeten degraderen daar Vriend schap tegen Zeeburg gelijk speelde. Het was overigens niet zulk een heel beste wedstrijd. De thuisclub was overwegend ster ker. doch het uitstekende doel- verdedigen van mevr. van der Veen-Huisman heeft haar de pas naar de overwinning afgesneden. Bij de dames is de strijd in de kopgroep zeer hevig. ZAC en UDI, die beiden zijn uitgespeeld hebben elk 18 punten, terwijl PSV met nog éen wedstrijd te spelen tegen Vriendschap, 16 punten heeft vergaard. De kans is dus zeer groot dat deze drie ploegen een beslissings wedstrijd om de eerste plaats moeten spelen. Bij de heren ver speelde Hellas de kans op het kampioenschap door twee ach tereenvolgende nederlagen tegen PSV en Olympia (H). Laatstge noemden kunnen nog gelijk ein digen, doch dan dient Olympia te winnen van HGV en Niloc. PSV is uitgespeeld. JONGE MATROOS VERDRONKEN ROTTERDAM Op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Lloyd- kade is het lijk drijvende gevon den van de 23-jarigé matroos Nils Otto Gerhard Gustafsson uit Degeberga in Zweden. Op 17 Maart jl. is hij van het toen naar zee vertrekkende Zweedse s.s. „Lestris" gevallen. De bemanning van een Joegoslavisch vliegtuig van de lijn dienst ZagrebLjubljana is onder bedreiging van revolvers en messen gedwongen zijn koers te wijzigen en te landen op het vliegveld van Graz, in de Britse Bezettingszone van Oostenrijk. Aangekomen op het vliegveld vroegen zes van de elf passagiers om politiek asyl. De overigen en de beman ning zijn na twee uur oponthoud met hetzelfde vliegtuig naar Joegoslavië teruggevlogen. De stewardess weigerde de kost bare bagage van de vluchtelingen af te geven. De zes Joego- slaven van links naar rechts: Sophie Mariancu, haar broer Nicolai; Mevrouw Agnes Mariancu; Johann Bokic; Dr. Nicolar Myivoyovic; Nicolai en John Mariancu beweren genaturali seerde Canadezen te zijn, die naar hun land teruggekomen zijn om de rest van de familie, die geen uitreisvisum kon krijgen, mee te nemen naar Canada. Hei premiefonds voor kleine boerenbedrijven Voor de premieverlening voor kleine boerenbedrijven teneinde tot bedrijfsverbetering te komen, be staat zóveel vraag, dat de daartoe beschikbare fondsen voor dit jaar uitgeput dreigen te raken. De commissie voor kleine boe- renvraagstukken van de Stichting voor de Landbouw heeft een ver zoek aan het stichtingsbestuur ge richt om in overleg met de minister van landbouw te treden, teneinde een extra bedrag voor de premie- Voor de verbetering van de verleningen beschikbaar te krijgen. (Van onze verslaggever.) DEN HAAG. - Gedurende twee weken zal in Den Haag bijzondere aandacht worden be steed aan het Voorbereidend Ho ger en Middelbaar Onderwijs. O.a. wordt er een tentoonstelling genouden. die in het biiziin van minister Rutten werd geooend en waar aan de hand van goed gekozen illustraties heden en verleden van deze tak van on- derwiis worden getoond. Er zullen ook demonstraties worden gehouden over verschil lende takken van middelbaar onderwijs, waarbij leerlingen en leraren in het openbaar zullen optreden. Ook enkele Ameri kaanse docenten, dïe naar ons land zijn gekomen om onderwijs te geven, doen er aan mee. Ter gelegenheid van de ope ning heeft prof. dr. J. Waterink behartigenswaardige woorden ge zegd over de eisen, die door uni versiteiten en maatschappij aan het middelbaar onderwijs worden gesteld. Aan deze eisen wordt lang niet altijd voldaan. Sterke staaltjes van elementaire tekor ten in ontwikkeling, haalde de professor aan. Hii heeft in 1945 eens adsni- rant-officieren geëxamineerd, die van hun middelbaar onderwiis nog niet zo veel hadden opge stoken. dat meer dan dertig pro cent van hen wist, in welke familieverhouding Prinses Julia na tot Koning Willem ni stond. Niet meer dan veertig procent wist te vertellen wie de Vader des Vaderlands was. Prof. Waterink was echter afgezien van deze enormiteiten, die op volslagen gebrek aan ele mentaire vorming duiddten helemaal niet gebrand op een middelbaar onderwijs, dat geba seerd zou zijn op overvloedig geheugenwerk. Integendeel: hi.i zag de eisen voor het Hoger Ori- dlerwijs zo, dat de afgestudeerden juist heel iets anders moeten bezitten, nl. gevoel voor de ach tergrond van de dingen. Zij moe ten althans de speurzin hebben om zich in de materie te willen inwerken. Het ergste noemde prof. Waterink wanneer de school studenten aflevert aan de Uni versiteit, diie denken, dat stu deren betekent dictaten en boe ken van buiten leren. Deze jon gens zijn voor verdere studie verknoeid. Een tweede eis, die wordt ge steld, is; dat de kennis diie men zich op die Middelbare School heeft eigen gemaakt, er gedegen in zit. Oppervlakkige kennis is onbruikbaar als basis voor ver dere studie, terwijl voorts begrip voor een beetje beschaving erg hard nodig is. Professoren klagen over het ontbreken van al deze zaken tegenwoordig steen en been. Typerend was het telefoontje, dat onlangs een collega van prof. Waterink tegen 12 "uur in de avond kreeg van een student, die zich „meneer die en die" noemde. Het ging om een hiaat in een dictaat over een college van die professor, en of deze misschien even kon zeggen of het misschien zo en zo was. Ook komt het herhaaldelijk voor, dat studenten het niet meer nodig vinden hun professoren te groe ten. Dat alles duidt op een gemis aan culturele vorming, waarvan deze tijd soms een schrikbarend beeld geeft. Deze gebrekkige algemene vorming houdt vaak gelijke tred met het gemis aan b.v. kennis van de moedertaal. Zowel wat de woordvorming ais wat de stijl betreft en een mi nimum begrip voor cultuur, zo dat deze niet statisch meer wordt gezien, maar als een bewegende grootheid. Het geschiedenisonder wijs verdient daarom volgens prof. Waterink de volle aandacht. Dat er tegenwoordig veel te veel scholieren van het middel baar onderwijs het eindexamen niet halen achtte hij heel begrij pelijk. Als zij niet goed zijn ge vormd, moeten zij onherroepelijk zakken." POST VOOR THUISVARENDE KOREA-MILITAIREN 's GRAVENHAGE. Aan de naar Nederland terugkerende militairen van het aanvullings detachement N.D.V.N., dat op 26 Mei 1951 naar Korea is ver trokken, zal in een der tussen havens post worden uitgereikt. Brieven tot 10 gram en brief kaarten, gefrankeerd volgens het binnenlands tarief, dienen uiter lijk Dinsdag 29 April a.s. ter post te worden bezorgd. Het adres moet als volgt lui den: rang, naam, voorletters, legernummer, aflossingsdetache ment N.D.V.N. op thuisreis. De naam van de tussenhaven en van het schip mogen niet worden vermeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3