GEOFFREY DUKE EN MASETTI MAAKTEN DE T.-T. m Mat Geoff Duke, begaafdste aller motorduivels in opwindende race geslagen Grootse Norton-triomph meteen weergaloze DUKE als winnaar Gevecht van drie Guzzi's in de kwartliter-klasse EN 'an heden Hoge snelheden in de 125 cc 1.3 procent van de Nederlandse bevolking is in het afgelopen week einde naar Assen gegaan om ze weer te zien rijden: Duce, Masetti, Kavanagh, Graham, Bandirola, Armstrong, Lorenzetti en al die andere beroemdheden van de wereldcircuits; om te genieten van de snelheden van de Gilera's, de Nortons, de A.J.S.sen, de Velocettes en de M.V.'s; om de woordenvloed van Piet Nortier te horen; om het warm te hebben; om het geronk, het gesnerp en het gebulder van de motoren op de oorvliezen te voelen trillen; om de stank (of is het de geur?) op te kunnen snuiven van benzine en olie; om ja waarom eigenlijk. Om te kunnen zeggen: „Ik heb de T.T. gezien. Lorenzetti klopte wereldkampioen PIET NORTIER schiep sfeer rond de T.T.-races CM** 500 CC: G/LERA-NORTON MASETTI (Gilera) sloeg in laatste ronde ziin slag DE35 0CC-KLASSE AJ.S. naar de derde plaats Onbarmhartige zon boven de T.T.-races Sandford winnaar MAANDAG 30 JUNI 1952 PAGINA 3 SVERWACHTING ld door het K.N.M.I. geldt? van Maandag- Dinsdagavond. JDEND ZOMERWEER onnig en warm tot zeer r met zwakke, en mor- tg tijdelijk matige wind ijV tussen west en :on op 4.24, onder 21.03 14.22, onder 00.00. gez. mededeling) IRBEID ls een gewoon el in de Sovjet-Unie. al slavenarbeiders in vordt geschat op min- e en een half millioen, Amerikaans rapport, e Verenigde Naties is gd en waaruit blijkt, nd overal waar het een e invloed heeft zijn tl slavenarbeid invoert Idt. ►ENCIJFER in de Ver. i gevolge van de hitte- 162 gestegen terwijl de ngen nog luiden: „heet warm". In Parijs zou ratuur vandaag tot 95 ilopen. Moskou rappor- temperatuur van 86 SNWOORDIGERS van Australië en Nieuw- lullen in Augustus in bijeenkomen om een e voor wederzijdse ver van het Zuid-Westelijke de Stille Oceaan in het roepen, aldus is mede oor de Australische mi- n buitenlandse zaken, NDERDDUIZEND gelo- bben gisteren, op de van de H.H. Apostelen Paulus, voor het bron beeld van de H. Petrus sierde Sint Pieter gede- devoot de teen van het ust. Z.H. de Paus heeft id gebeden bij het graf Petrus. heeft thans niet alleen ve premier maar ook ze regering. De Zondag nieuwe premier, Sirry in het land een popu ur is, heeft een nieuwe samengesteld, die uit i bestaat. Iedere porte- u naar een expert op treffende gebied gaan. F. H. F. DU MONCEAU monlemeester honorair meester honorair van (oningin, is te Lunteren, iderdom van 92 jaar Graaf du Monceau Koninklijk Huis in on ene rangen gediend. !IP is vanmorgen ten tan Les Casquets, een n het Kanaal, gezonken. ;tuig meldde het schip en seinde verder, dat van de bemanning zich ïing in de boten bevindt, r schip zou tussen Jer- Alderney kennelijk in G. VAN ITTERSUM, rlands lid van de missie Naties in Korea, heeft verklaard, dat hij door ichtse politteke elemen- iigd was en opdracht egen Korea zo spoedig te verlaten als zijn leven was. De baron deelde t hij onmiddellijk ga- etrefflende zijn persoon- igheid had ontvangen luid-Koreaanse regering. urgerlijke Stand VAR Geboren: Ca- v. H. Hemels en A. Cornelis T. J. z. v. J. J. C .Wester; Carel P. ;r Burg en I. den Har- i z. v. F. de Boer en J. ink; Catharina M. d. v. en A. Hollenberg; Ca- B. d. v. J. W. de Vries C. Vennink; Paulus C. G. M. Breed en J. T. 1: Antonius J. van Dee- laasje Burgering; Jan sn Annie Holman; Dirk Simonnette A. Winder, len: Dieuwertje Boejjer eh. met D. van Gulik; i C. Wiese 50 jr. geh. loot. vedstrijd Alkmaar Haarlem VAR De lang ver- engel vedstrijd Alkmaar n van het Centraal Ne- Hengelaarsverbond is in wedstrijd gestreden ten van Haarlem. De uitslag arlem 295 stuks, Alk stuks. Haarlems held: l stuks, Alkmaarse hel- tiesebos 7 stuks, E. Rie- :uks, A. Blaauw 6 stuks, stuks en Nellie Roden- tuks. De grootste vis angen door A. de Rooij aar die 22,7 cm. lang Zeker 80 procent van de Nederlandse bevolking zou overigens naar Assen en naar de T T. zijn gegaan als de reis maar niet zo duur was, als er niet juist wat anders tussen gekomen was, als er maar een „oppas" was voor de kinderen enzovoorts. De Zaterdag loopt ten einde nu wij dit schrijven. Ons hoofd gloeit nog van een nauwelijks ontvluchte zonnesteek, onze tong houdt nog steeds niet op weer droog te worden. Soms vallen laat na zo'n dag je ogen dicht, maar dan zie je op het netvlies weer het beeld verschijnen van voor bijflitsende motoren. Net als een hengelaar dat heeft, als hij een hele dag lang naar de dobber heeft gekeken. De 22ste T.T. is er weer een geworden om heel lang over na te praten. Dat-ie fantastisch, enorm, verschrikkelijk en gewel dig was heeft Piet Nortier via luidsprekers en radio al verteld. We kunnen alleen maar zeggen: „Hij had schoon gelijk; het was zo". Assen was al dagen tevoren een stad op z'n kop. En alsmaar stroomde er meer volk naar Drente's hoofdstad. Die plaats van 25.000 inwoners moest voor ieder van die 130.000 mensen en nog meer voorzieningen treffen. Moet u zich eens indenken. Maar alles liep prima. Een organisatie om twee duimen voor omhoog te ste ken. Je kon gewoon een uur voor de aanvang van de eerste race uit de trein stappen. Gegaran deerd zat je dan na drie kwar tier op de plaats waarvoor je het geld overhad. Alles klopte, alles begon precies op tijd, alles ging tempo-tempo achter elkaar door. Een T.T. met een heerlijke sfeer. Hoe zou je het anders moeten samenvatten. Een compleet feest. Er flitsen op deze late avond nog vele motorrijders door ons hoofd. Maar één duo zal morgen ochtend en op de dag dat u deze krant ter lezing wordt aangebo den beslist nog in onze herin nering zijn: Geoff Duke en En rico Masetti. Duke op zijn Norton en Masetti op zijn Gilera, vech tend om de zege in de 500 cc- race, 16 ronden lang. Hier vond de volmaakte motorrijder Duke zijn gelijke en in het beslissende moment zijn meerdere. Of eigen lijk, zó is het niet. De Norton heeft moeten buigen voor de Gi lera, Duke niet voor Masetti. Duke was te goed voor zijn bijna vol maakte Norton, de Gilera te goed voor de bijna volmaakte Masetti. De machine met de mindere man heeft het gewonnen van de man met de mindere machine. Dit was de kern van deze T.T., van deze vooruit dan maar grootste race sinds de uitvinding van de motor. (Van een onzer verslaggevers) De strfjd in de 250 cc is zeer hevig geweest, maar zij was slechts een onderonsje van de Guzzi-berijders. De drie Benel- li's waren al teruggetrokken om dat ze bij de training een slechte beurt maakten. Strop voor Lous van Rijswijk die op zo'n Benel- li had willen starten. De Lam- bretta's, een met veel tam-tam aangekondigd nieuw merk, draai den in de training hun ingewan den al kapot. Drie Guzzi's n.l. van de Itali anen. Baviera, Marelli en Mon- tanari verschenen ook niet. Les Graham, de enige Nortonrijder in deze eerste race moest met een onwillige motor bij de pits stoppen en liet het ding maar wegbrengen. Enfin, zo startten dus maar 9 map en 8 van hen reden de 165 km uit. Deze nieuwe race werd een afgrijselijk wild gevecht tegen de hoogste klippen op van de drie krijsende fabrieks-Guzzi's, be stuurd door de wildebrassen Lo renzetti, Ruffo en Anderson. Vier ronden lang duurde dit dolle. Toen begon men in de Guzzi- pit zijn verstand te gebruiken. Er ging een seintje uit naar het razende drietal, dat er ook nog wat heel moest blijven van man nen en motoren en of ze het a.u.b. wat kalmer aan wilden doen. Nou goai. dat gebeurde dan, maar minder dan 130 km Eer uur beliefden de heren toch enlist niet te draaien. De volgorde Lorenzetti, Ruffo, Anderson werd in. deze ronden van wapenstilstand gehandhaafd. Maar de laatste twee ronden be gon het lieve leven opnieuw. An derson had echter geen reserves meer en moest noodgedwongen de gezellige kopgroep verlaten. Toen kwam de met Italiaanse heethoofdigheid uitgevochten eindstrijd, waarin Lorenzetti de wereldkampioen Ruffo met en kele meters verschil klopte. Een aardige strijd speelde zich af op het tweede front tussen Postma uit Hardegarijp op Guz- zi en de Er.gelsma Webster op een Velocette. Acht ronden lang hield de Fries de leiding, maar toen moest hij zijn vijfde plaats afstaan aan Webster. De uitslag van de 250 cc-klasse over 10 ronden (165.36 km) luidt: 1. Lorenzetti (It.) met Guzzi 1 uur 12 min. 30.3 sec. (136.84 km); 2 Ruffo (Italië) met Guzzi 1.12.30,9 (138.82 km); 3 Anderson (Engeland) met Guzzi 1.13.22,1 (135.24 km); 4 A. Wheeler (En geland) met Guzzi. Op 1 ronde: 5 Webster (Eng.) (met Velocette; 6 Postma (Neder land) met Guzzi; 7 Steman (Ne derland) met Excelsior. De snelste ronde werd afgelegd dioor Ruffo. Hij draaide een ge middelde van 141.77 km, tijd 6 mm. 59.9 sec. Dat was het grote mo ment van de T.T. De strijd tussen Duke en Masetti, gewonnen door de Italiaan, hier in volle snelheid voor bij gierend op zijn oer- snelle Gilera naar de eindstreep. Op de on derste foto zien we hoe de race in de 500 cc klasse is begonnen. Met donderend geweld -torten de motoren zich iet avontuur in, een lachtige apotheose 'indende in het Engels Italiaanse duel. „Ja, luisteraars hier rond het circuit, wat zijn wij toch geluk kig, dat we vandaag getuige kunnen zijn van de grootste ra ces van de wereldgeschiedenis. Moet u die arme luisteraars in het land hebben, die hoorden al leen de eerste ronde van deze verschrikkelijke race. Intussen zijn de jongelui weer in aan.- to'cht. Hallo.... Laaghalerveen, zijn de leiders al gepasseerd.... wieDuke op kophoe be. staat het luisteraars. Nee, dit is toch nog nooit vertoond, dit ver schrikkelijke hebben u en ik nog nooit beleefd." Nortier was weer formidabel op dreef. Snel, betrouwbaar, gees tig en opwindend in zijn wed- striidcommentaar: vol zorg voor zoekgeraakte kindertjes, armban den, portemonnaies en vulpen nen. iT-rt-., mpHofleling) E. Lorenzetti (Van een onzer verslaggevers) „I had a very nice ride". Deze woorden spraf Geof Duke op het schavotje boven de pitt, een nieuwtje voor Assen. Een grote krans sierde ziin tengere schouders, de beloning voor een onnavolgbare overwinning in de 350 cc klasse. Het had een duel NortonAJS moeten worden, zo scherp, dat we ons schrap hadden gezet om alle emoties zonder lichamelijk letsel te kun nen verwerken. In werkelijkheid is het één lange indrukwek kende triomphtocht geworden voor l'enfant cherie Geoffrey Duke, slechts emotioneel door zijn weergaloze rijtechniek. De Rhodesiër Amm, met de snelheid van een komeet in de eerste rijen van de cracks ver schenen, maakte het Norton-suc- ces compleet door als tweede over de eindstreep te suizen. Eerst daarna kwam AJS aan bod. Cole man was ruim drie minuten snel ler dan Armstrong en Kavanagh met uw permissie; weer twee Nortons. En de Velocette dan? Leslie Graham was aangewezen om als kopman een slopend gevecht met Norton en AJS te leveren. Er is niets van terecht gekomen. Toen Duke zijn belevenissen op het veiligste circuit van Europa reeds lang ten voeten uit had verteld, raasde Graham nog teleurgesteld voort om zijn zevende plaats te gen twee knetterende AJS-ma- chines te verdedigen. Er was een kleine sensatie bij de start te verwerken. Toen het groene licht onder de juichkreten van het publiek aanknipperde, stonden wij op onze beurt even met de ogen te knipperen. Niet Duke zat gewoontegetrouw het eerst in het zadel, maar Arm strong, ook al uit de Norton-stal. Lawton, Coleman, Bill Doran, in 1951 winnaar, en nog een paar anderen lagen ook al plat op de tank, toen de motor van Duke iets grommends liet horen. Geen bezwaar, in Hooghalen wees Duke zijn concurrenten de weg al weer, en zo is het geble ven, twaalf ronden lang. Na de eerste ronde zat Coleman de kundige Geoff nog vlak op de hielen, na twee ronden was er reeds tien seconden ruimte na vijf ronden een halve minuut. De eerste ronde bracht meteen het eerste slachtoffer. De Austra liër Ring had zijn rol reeds uit gespeeld. Motorpech Aan de illusie van Bill Doran, voor zover nog aanwezig, kwam in de derde ronde een eind. Even voor de Oude Tol vloog zijn AJS de bocht uit. De machine was nog slechts een verwrongen massa, Bill Doran werd naar het zieken huis vervoerd, maar stapte ge lukkig later weer parmantig doch teleurgesteld bij zijn baas bin nen. Twee toeschouwers kwamen met een paar onbetekenende schrammen van het avontuur af. De Nederlanders konden weinig anders doen dan onderling een sportief robbertje vechten. De enthousiaste Fokke Bosch (AJS) streed heftig met de Velocette van Simons. In diezelfde vijfde ronde was voor de Australiër Tony Mc Alpine de race afge lopen en passeerde James Brett met veel geraas van zijn AJS de Norton van Kavanagh. Even later was Fokke Bosch zijn sportieve tegenstander kwijt. Simons stopte aan de Pitt. Coleman in een wurgende greep Terwijl Duke als de grote een zame voortsnelde, speelden de overige Nortons een listig spel letje met Coleman op AJS. Inge sloten tussen twee Nortons da verde Coleman over het circuit. Toen volgden de belevenissen van Bas Burik met de slanke paarden en in de 7de ronde de triomph van Norton. Drie machines, Duke, Amm en Armstrong, aan de kop, voor de wanhopig strijdende Coleman. Graham lag toen op 3 minuut. Voor Duke kwam toen 't bevel het wat kalmer aan te doen. Al leen daardoor kon het gebeuren dat z'n voorsprong tenslotte nog tot ruim 20 seconden slonk. Amm rekende in een felle eindstrijd met Coleman af en Brett en Ka vanagh streden geen haar minder fel om de vijfde plaats. De snelste Nederlander was al weer Lous van Rijswijk. Hij fi nishte op een uitstekende 13de plaats. De uitslag van de 350 cc-klas se over 12 ronden (198.43 km) luidt: 1. Duke (Engeland) met Nor ton 1 uur 19 min. 31.9 sec. (149.72 km); 2. Amm (Rhodesia) met Norton (149.25 km); 3. Cole man (Nieuw Zeeland) met AJS (149.23 km); 4. Armstrong (En geland) met Norton.; 5. Kavanagh (Australië) met Norton; 6. Brett (Engeland) met AJS; 7. Leslie Graham (Engeland) met Velo cette. Op één ronde: 17. L. Simons (Nederland) met Velocette. De snelste ronde werd afgelegd door Dukg. Hij- draaide in de derde ronde een gemiddelde van 152.41 km, tijd 6 min. 30.6 sec. (Van een onzer verslaggevers) Signor Taruffi, leider van het gevreesde Gilera-team, zou er zijn macaroni voor laten staan, om nog eens een dag als Zaterdag in Assen te mogen beleven. Met fonkelende ogen zag hij de gillende Gilera van zijn Masetti, de jeugdige Italiaan met roodwitte valhelm, uit de laatste bocht voor de finish komen aanstormen. Een paar seconden later had hij zekerheid, dat zijn tactiek de juiste was geweest. Geoffrey Duke, de grote Norton-artist, was vlak voor de streep geklopt, voor de ogen van de mysterieuze tovenaar Joe Craig. Nooit eerder was in Assen een strijd in de 500 cc. klasse op zo 'n hoog niveau uitgevochten. Nooit eerder ook hadden brullende mo toren niet duivelse snelheden van soms boven de 160 km over het circuit -geraasd. Assen, voor een maal wereldstad, heeft alles ge bracht. wat 130.000 toeschouwers in hun stoutste dromen konden verlangen. Wellip stunt had de grijze heer Tarulii uitgedacht, om de anders zo flegmatieke Engelsen in .de Norton-pitt nerveus met hun vin gers te doen trommelen? „Je blijft achter Duke en in de laatste ron de pak je hem," zo ongeveer moet het bevel geklonken hebben, op geheimzinnige wijze aan de als 'n razende voortjakkerende Masetti overgebracht accoord, de snelheid van de 4-cylinder Gilera mocht af en toe uitgespeeld worden tegen de wonderbaarlijke 1-cylinder Norton, maar daar moest het dan ook bij blijven- Geen risico, van een stuk draaien van de enorm snelle machine. Zo kon het gebeu ren, dat de toeschouwers de bran dende zon plus zonnesteken ver gaten voor het adembenemend duel tussen de grootsten aller rij ders, de flegmatieke bochtenspe cialist Duke en de naar roem hun kerende Masetti op zijn ongetwij feld snellere Gilera. Nog niet in de eerste ronde, want wel spoot Duke na het start sein van de heer Majoor als eerste weg, in Hooghalen had de Aus traliër Kavanagh de kop reeds overgenomen. Masetti draaide zijn motor toen nog op toeren achter Duke, de man uit Rhodesia Amm en de wildeman Bandirola. Overi gens ook weer niet met een suk kelgangetje, want de heren draai den in de eerste ronde liefst met een gemiddelde snelheid van dik 151 km over het circuit. Ook de tweede ronde zat Masetti nog met tegen lief spatbord van Duke aan te kijken. De Norton van Kava nagh wees de Gilera nog terug, naar de derde plaats. In de derde ronde gebeurde het. Huilend stoof de Gilera van Ma setti door de bochten op zoek naar Geoffrev Duke, die zijn grootste tegenspeler plotseling naast zich zag verschijnen. Zo is het geble ven. Een strijd om centimeters tot het bittere einde toe. Dan weer kon Louis van Noordwijk op de post in Hooghalen met een stem trillend van emotie Masetti als konman aankondigen, in dezelfde ronde had Duke s-bochten al weer zo scherp genomen, dat de Norton-pitt prettige berichten doorkreeg. En het verging Piet Nortier in de glazen duiventil bij de start niet anders. Tegen al dit geweld waren de MFs van Leslie Graham en Carlo Bandirola niet bestand. En nu mogen Bill Doran, James Brett en de Nieuw-Zeelander Co leman stuk voor stuk knappe rij ders zijn, die zich bij een snelheid van over de 150 km prettig gevoe len als U en ik op een bromfiets, met de beste wil van de wereld konden ze hun AJS-machines niet bij de rondjakkerende favorieten brengen. De Inmiddels waren ken er al. In de kwam de Italiaan zi,in Gilera al met zicht bij de pitt troostwoorden van niet verhinderden. eerste brokken. de eerste brok- tweede ronde Alfredo Milani een treurig ge inleveren. De Taruffi konden dat een der grootsten uit de strijd was. Amm (Rhodesia) volgde het trieste voor beeld. In Laaghalerveen had zijn Norton al onrustbarend gestotterd. De Engelsman Brett was tenmins te nog fortuinlijker. Hij kon zijn kuren vertonende AJS weer op topsnelheid krijgen al kostte het hem drie plaatsen. In de yierde ronde draaiden Leslie Graham en Carlo Bandiro la de gaskranen van hun MV's nog wat verder open. Zij aan zij vochten de Engelsman en de Itali aan om de derde plaats van de soepel draaiende Ken Kavanagh te betwisten. Nello Pagani, eens de held van Assen, draaide daar achter een gonzend lied. De MV's slaagden niet. Hgj duel DukeMasetti gin? in tussen onverdroten verder. Nu mocht Masetti drie ronden lang (van de zesde t/m de achtste ron de) zegevierend rondsnellen, een ronde later sloeg Duke zijn slag bij de Bartelds-bocht, gebruik ma kend van zijn superieure techniek in de kniebochten. Een paar kilo meter verder was het alweer Ma setti en zo zouden we rustig nog wat door kunnen gaan. Bravo Lous van Rijswijk. In dit tumult van knetterende motoren had bijna niemand tijd om op onze Lous van Rijswijk te letten, die dan toch maar kans zag in d'it veld van grootheden zijn Machless, 'n experimentele proef- machine, op de tiende plaats te VAN BURIK EN DE BOERENPAARDEN Waar geen sterveling ooit de kans toe zou krijgen door de bewaking van het circuit, n.l. om op de weg te komen, terwijl er rijders passeren, is Zaterdag nota bene gelukt aan twee paar den, doodgewone boeren paarden uit een wei. De dieren, indachtig mis schien het monopolie der snelheid, dat hun voor ouders hebben gehad, maar dat dezen zo eerloos hebben moeten afstaan aan mens en mensenmaak sel, wilden er blijkbaar meer van weten en ver schenen tijdens de 350 cc- race op het circuit. Dat had de grootste ongelukken kunnen veroorzaken. Aan de paarden heeft het niet gelegen, dat die niet ge beurd zijn. Maar wel wa ren zij er oorzaak van dat de Nederlandse rijder Bu rik zijn Velocette in de berm moest sturen om een aanrijding te voorkomen. Hij werd voor de rest van de wedstrijd uitgeschakeld, omdat zijn motor bij die manoeuvre wat schade op liep. Zou je ze niet krijgen. De Nieuw-Zeelander Mud ford zou hem daarvan tenslotte in de dertiende ronde verdrijven. Dolleman Bandirola was inmid dels in de tiende ronde verdwe nen. Een slippertje bij de Oudé Tol zette zijn motor in vlammen. In de Norton-pitt hoefde men ove rigens niet in een wanhoopsstem- ming te verkeren. Wel stond die dekselse Masetti de grootste troef Duke geen centimeter van 't cir cuit zonder strijd toe, maar Ka vanagh raasde muurvast op de derde plaats rond en Armstrong hield de MV's van Leslie Graham en Pagani op een veilige afstand. En toen volgde die eindstrijd, zo emotioneel, dat de stemmen over sloegen van de twee onvermoeiba- ren achter de microfoon. Bij de Oude Tol lag Duke nog voorop, toen sloeg Miasetti zijn slag. Met een ontzaglijke vaart en levens verachting schoot de Gilera van de Italiaan gillend naar voren. In Hooghalen moest zelfs Duke bui gen voor zoveel bruut geweld. Het is Dukeneen het is Masetti." Zo kwamen de beide kemphanen de laatste bocht uitgestormd. Een sprint in een wielerwedstrijd had nauwelijks scherper kunnen zijn. Mooi weer heet in Nederland een staalblauwe hemel met een ongesluierde zon en een licht briesje. Nu het zag naar mooi weer uit op de morgen van de T.T. Maar dat dit nu ideaal was kunnen we toch niet zeggen. Het was té mooi. De zon haa natuur lijk gelijk dat hij voor zich zelf ruim baan maakte, want je kunt tenslotte niet alle dagen de groot ste motorraces van de wereld geschiedenis meemaken. Maar om de hele dag niet meer dan schrij ve drie onbenullige wolkjes over te laten drijven, dat was nu weer een ander uiterste. U had ze moeten zien, de toe schouwers. De meest vernuftige middelen om de zonnestralen te weren konden toch niet verhin deren dat het allergrootste deel van hen roodgeroosterd naar huis terugkeerde. Toen we zelf thuis kwamen en ons horloge van de pols deden om het stof en zo van onze armen te wassen duidde een witte band op onze huid daar de kleur aan, waarmee we 's mor gens op het toneel van de strijd waren verschenen. De gevolgen van deze enorme hitte konden natuurlijk niet uit blijven. Die gevolgen zijn alleen voor de limonade-venters best ge weest, want er zijn bakken vol van het zoete spul verkocht. Het zal wat dagen kunnen duren voor alle honderdduizenden lege fles jes langs het circuit zijn opge ruimd. Verscheidene mensen kre gen het met de hitte te kwaad en moesten worden weggedragen. Achter de tribunes was zelfs een hele tent vrijgemaakt om de slachtoffers van de hitte bij te brengen. De taaie Coleman bracht zijn A.TS in deze onvergetelijke laatste ron de nog juist langs Pagani en Graham. De uitslag van. de 500 cc klas se over 16 ronden (264.58 km) luidt: 1. Masetti (Italië) met Gilera 1 uur 41 min. 28.9 sec. (156.46 km); 2. Duke (Engeland) met Norton 156.41 km): 3. Kavanagh (Australië) met Norton (154.50 km); 4. Armstrong (Engeland) met Norton; 5. Coleman (Nieuw Zeeland) met AJS; 6. Pagani (Italië) met Gilera; 7. Granam (Engeland) met MV. Op één, ronde: 11. Van Rijswijk Ned.) met Matchless. (Van een onzer verslaggevers) 128.12 km. per uur, dat was Zaterdag de vaart waarmede de snelste ronden werden gereden in de race van de baby-klasse, de 125 cc. De winnende Brit Sand ford draaide die ronde met zijn M.V. Over zo'n tijd zou men 'n paar jaar geleden de wenkbrauwen verwonderd hebben gefronst. Sterker staaltje van de snelheid der lichte motortjes: de gemid delde snelheid van de winnaar lag hoger dan de snelste ronde tijd van het vorig jaar n.l. 126.89 tegen 125.88 (Leoni). U heeft intussen zeker wel be grepen dat het ook hier onge lofelijk hard gips. Maar veel ge vochten is er niet. Mendogni (Morini) was het eerst weg. Hij hield drie ronden lang Sandford en Ubiali (Mondial) van het lijf, maar toen kreeg zijn Morini ademgebrek en weigerde verder te lopen. Sandford, de winnaar van de Engelse T.T. op het eiland Man kon toen zijn, M.V. met veel kabaal en 'n snelheid om draaie rig van te worden naar het eind der zeven ronden sturen. Ubia li bezette een even veilige twee de plaats en Zinzani op Morini de derde. Een aardige strijd speelde zich af tussen Lo Simons, die een eigen Mondial heeft bemachtigd en Dick Renooy op een fabrieks- Eysink. Renooy kon de Mondial echter niet te pakken krijgen. Simons eindigde als eerste Ne derlander op een eervolle zesde plaats. Les Graham met z'n Italiaan se fabrieks-M.V. moest zijn mo tor met pech uit het circuit zet ten. De uitslag van de 125 cc klasse over 7 ronden (115.75 km) luidt: 1. Sandford (Engeland) met M.V. 54 min. 43,6 sec. (126.89 km); 2 Uhbiali (Italië) met Mondial f 125.93 km); 3 Zïnzani (It.) met Morini (125.46 km); 4 Salo (It.) met MV; 5 Copeta (It.) met MV: 6. Simons (Ned.) met Mondial: 7. Renooy (Ned.) met Eysink; 8 Heineman (Ned.) met Eysink. De snelste ronde werd afgelegd door Sandford. Hij maakte eer rondegemiddelde van 128.1' km/h. li. HMè-' I H I - O. E. Dnta

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 5