VAN HET MISSIE^THUI&FRONT Academische Leken Missie-Actie MEDISCHE MISSIE-ACTIE Geef 'n lift aan de missionaris Activiteit van de leken „Losse arbeiders" gevraagd in Wijngaard des Heren I rdinaal Tisserant Dor de Koningin ontvangen Marktberichten De Missie steunen is Christenplicht! Ondersteunt met vrijgevigheid de drie Pauselijke Missiegenootschappen De Paus spreekt St. Melaniawerk Priesterstudenten Geneeskundige hulp vormt uitstekende introductie Devies Missieschool Ubbergen Als leek naar de Missie WOENSDAG 9 JULI 1952 PAGINA 3 /EERSVERWACHTING gedeeld door het K.N.M.I. Bilt, geldig van Woensdag- 1 tot Donderdagavond (op- akt te 10 uur) OPKLARINGEN BILT, 9 Juli Droog weer flinke opklaringen. Zwakke matige wind hoofdzakelijk n West en Zuid. Warmer. 'AN ROESSEL BLIJFT BIJ WILLEM II Willem 2 midvoor Jan van iel, die vorige week in Genua tan bod van circa 150.000 gul- had gekregen om als prol. in te voetballen, heeft na een ;houd met het Willem 2 be en zijn trainer Dr. Fadra- besloten dit aanbod af te n en als amateur bij Willem tlijven voetballen. ESTDIJK. 8 Juli Ten ze Soestdijk heeft H.M. de rtgin heden ontvangen ZJE. ne kardinaal Tisserant, a van het college van kar en te Rome. Deze vertoeft iderland wegens het 25-jarig an van „het Apostolaat der niging". MARKT PÜRMEREND KM EREND, 8 Juli. 3000 sneieren f 1515.50; 800 eneieren. f 10; Runderen, 1 431 stuks: 140 vette koeien 1-2.90, stug; 192 gelde koeien l82ö; matig; 85 melkkoeien i1050, stil; 14 stieren f 675 iü, stug; 40 vette kalveren 0310, stug; 480 nuchtere aren: voor de sl. f 4090, voor de fokkerij f 60110, er; 9? vette varkens v.d.sl. 224, kalm; 617 magere var- f 5092, biggen f 4854 en 83, stug; 21 fok zeugen 450; matig; 537 schapen: f 90130, stug; lammeren —80, stug; 30 bokken en gei- t 1060; 40 paarden f 675 f5, stil. Totaal 2293 dieren. limveemarkt: 2000 oude kip- en hanen: witte en rode 102.10 per kg; 150 oude en en hanen (blauw) f 2.10 2UU jonge hanen (blauw) (02.80; 2400 jonge hanen te en rode) f 2.10—2.30; 250 en f 11.50 p.st.; 300 ko- ai i 18.50 per stuk. EEMARKT PÜRMEREND handel in vette koeien zette in de vroegte al heel stug net lagere prijzen. Later op ag, toen bleek dat de vraag aanbod overtrof, ging de lel goed door, en bleven de en vrijwel op de koers van orige week. Op de gelde it was het ook een kalme Op de verse markt was goed te merken, dat de >ouw bijna afgelopen is daar leer belangstelling was. De oop ging echter evengoed heel kalm aan. Op de nuch- kalvermarkt was de vraag 1 heel goed te noemen voor lacht, alhoewel de prijzen er beter op waren. In de vroeg- ■as het met de fokkers heel later kwam er nog wel wat el. De wolveemarkt was heel dun bezet en -het was eel stil; zowel met de vette oen, als met de lammetjes het een stugge boel. Ook met okken en geiten was het vrij Het aanbod van vette var- was gering, maar evengoed hier een kalme gang. Een enkele maakte ae hoogste •ing; de gemiddelde prijs vanaf de 2.18 tot 2.20. De zeugen bleven vrijwel op oers van f 2.10 stand hou- Biggen: stug, met lagere ïn. voor de fokzeug was nog- slangstelling, maar de ver ging maar heel kalm aan. raardenmarkt was heel stil. iluimveemarkt gaf al niet beters te zien: niet te groot >d met kalme gang. de mannen bepakt en gezakt len. om weer terug te paan het District Waris, vonden zij and om hen uitgeleide te doen. a was vreemd stil. Niemand, ach vertoonde. Toen besloten laar weg te gaan. zonder de leren gedag gezegd te hebben. ze hadden nog geen viiftig r gelopen, of van alle kanten nen gewapende krijgers op aanstormen. In een oogwenk en zii zich van de pakken en n meester gemaakt. On een van de korano gingen zes ge arde inlanders voorop, gevolgd Den Haan. dan weer zes krii- met Bram de Haas in hun en en daarachter weer zes ers, die Pater Blokdijk mee- len. Machteloos wachtten de de komende gebeurtenissen af. mapenen, manenen, buz. buz, bleek niet meer te helpen. De ers toonden zich viiandig. Op jpen plek in het bos kregen de gelegenheid, maar weer wat hun mooie spullen weg te ge want ze waren wel zo ver lig geweest, om niet bti de e de beste keer al hun kruit Tschieten. De korano, want die de belangriikste. kreeg een soldatenpak tot aan een petje Daar liep hij trots in rond. lachend. En dat hele toneel gepaard met een geschreeuw. Irukte. een heen en weer lopen, leven als een oordeel! Toen de en en tassen en kisten leeg n. ging men onverwiild over iet brengen van de afscheids- De vrede scheen weer ge ld. want de korano gaf elk der een een oiil. ten teken van ïdschap. Toen liet hii hen ver een. De krijgers weken eer- g achteruit, de korano kreeg een laatste afscheidsgroet. :bü de wangen tegen elkaar ukt werden, toen sloeg het nanschap de weg naar Waris 'iteeput maar dankbaar om het ud van hun leven kwamen ze n. Ze schudden elkander de len en praatten nog lang na de korano en zijn mannen, die indringer zouden hebben pe- maar die zich toch. zij het mde. maar goede gastheren en getoond Missiearbeid moet uitgaan van de kerk. Daarom zetelt te Rome „De Congregatie van de Propaganda"; zij is de „centrale", het „hoofd en het „Hart" van heel de missieactie. Zij geeft de richtlijnen aan voor geheel het missiewerk, verdeelt de missie gebieden en verleent geldelijke steun aan alle missiegebieden. Tot haar terrein behoren dan ook de drie Pauselijke Missie genootschappen: de Voortplanting van het Geloof voor allen boven de dertien jaar; de H. Kindsheid voor alle kinderen en het Sint Petrus Liefdewerk, dat speciaal tot doel heeft, de opleiding van een inlandse geestelijkheid, voor wie nog meer kan en wil doen. Vooral de laatste Pausen hebben deze Missie-genootschappen voor geheel de wereld niet alleen warm aanbevolen, maar als het voor naamste middel voorgehouden tot vervulling van onze christenplicht: de missie te steunen. Op 18 Februari 1926 vaardigde Z.H. Paus Pius XI zijn beroemde missie-encycliek ..Rerum Ecclesiae" uit. Daarin zegt de Paus: „Het is noodzakelijk, dat het christelijk volk het Genootschap tot Voortplanting des Geloofs, wel het voornaamste van alle liefde werken. welke op de heilige Mis sies betrekking hebben. dat aan de godvruchtige vrouw, die het ge sticht heeft, en aan de stad Lyon tot eer strekt, en dat door Ons on langs te Rome werd gebracht "n als het ware met het Romeinse burgerrecht werd begiftigd, met die vrijgevigheid ondersteune. die aan de veelvuldige behoefte der Missies welke reeds bestaan en in de toekomst nog gesticht zullen worden, ten volle beantwoordt." De Paus vervolgt: „Aan het Genootschap tot Voort planting ziin nog twee andere ge voegd. Ook deze heeft de H. Stoel tot de Ziine gemaakt. Zii moeten derhalve door de gelovigen, boven alle andere, welke een meer parti culier karakter hebben, door het verzamelen en schenken van giften gesteund en onderhouden worden. Het ene wordt het Genootschap der H. Kindsheid genoemd, het andere het St. Petrus-Liefdewerk. Het eerste stelt zich. gelijk allen over bekend is. ten doel. onze kinderen aan te sporen, dat zij hun spaar penningen gebruiken, om in die landen, waar vele kinderen te von deling worden gelegd, of worden gedood, deze vrii te kopen en ka tholiek te doen opvoeden. Het Donker Afrika glimlacht U toe VRIJWILLIGE MISSIEACTIE VOOR EN DOOR DE VROUW Tot de meer jongere vormen van leken-missie-actie behoort ook het St. Melania-werk. Het is een actie, die meer en meer bekendheid ge niet en speciaal tot de vrouw spreekt. Het St. Melania-werk heeft tot doel. d" katholieke vor ming van de inlandse vrouw voor het gezin en de maatschappij te bevorderen. En wie zou dat werk niet beter kunnen steunen dan de christen-vrouw. Er ziin ook voor onze vrouwen en meisjes, die niet direct daadwerkelijk en in persoon aan de Missie-actie kunnen deel nemen. nog tal van mogeliikheden om deze vorm van apostolaat on der haar zusters te steunen. Maar de vrouw, die op welke wiize dan ook. geplaatst is in landstreken, waar de Missie nog een uitgestrekt arbeidsterrein heeft, karf haar ta lenten en gaven aan de Missie dienstbaar maken door het ge-"--' van onderwijs, het'verschaffen van medische hulp en het verrichten van sociaal werk. In ons land is ook het „Melania Baadies Werk" tot stand gekomen, een afdeling, die speciaal de zorg voor uitzetten voor baby's en de schoolgaande ieugd on zich heeft genomen. tweede wil door gebeden en aal moezen bewerken, dat daartoe uit gezochte inlanders, in seminaries opgevoed en tót de heilige orden opgeleid worden, opdat door deze. na verloop van tiid hun eigen stamgenoten gemakkeliiker tot Christus worden gebracht of in het Geloof worden bevestigd. Moge in deze Missieweek de aan dacht van alle Katholieken van stad en omstreken dan weer eens opnieuw gevestigd worden op de Pauselijke Missiegenootschappen en moge de vrucht van deze ten toonstelling ziin. dat wii een stap dichter komen bij het ideaal, dat door de Paus zelf is gesteld: Een algemene deelname aan de Pause- Hike Missiegenootschappen. H. B. J. SCHRAMA. Dir. Dioc. Missiebureau. Een missionaris, die blij is met zijn motorrijwiel, dat de Ml VA hem schonk Klein, maar vlijtig! IN EIGEN MISSIE VERENIGING De Missie-vereniging „St. Fran- ciscus Xaverius" die haar leden telt onder de priesterstudenten en gevestigd is op het groot-semi narie te Warmond, bestaat 35 jaar. Het doel van de vereniging is in eigen kring de belangstel ling en ijver voor de Missie leven dig te houden. In verschillende onderafdelingen en acties wordt het werk in de Missie ook daad werkelijk gesteund. Vooreerst is daar de BROKKEN- actie. Deze actie beoogt het ver zamelen van zilverpapier, theelood, aluminiumcapsules en postzegels. Deze actie wordt krachtig door de scholen gesteund, waarbii attrac tieve wedstriiden er de iiver bij de jeugd inhouden. Al het door de schoolieugd verzamelde materiaal wordt door de studenten in het se minarie gesorteerd en latere ver kocht. De baten, het vorig iaar rond f 4.000.zijn voor de Missie. Door middel van de BOEREN ACTIE. trachtten de studenten de missionarissen aan lectuur te hel pen. In deze actie wordt van de hulp van de geestelijkheid van het bisdom gebruik gemaakt. Ook de Verkenners verlenen de laatste tiid hun medewerking en in Amster dam b.v. konden in enkele weken t':ds 500 boeken voor de Missie worden ingezameld. De daarmede overeenkomende tiidschriften-actie echter richt zich weer meer naar de leken, die met tal van geeste lijken hun gelezen tijdschriften doorsturen naar een adres in de missie. Een kleine 600 personen steunen dit werk. Verder heeft de Missievereniging St. Franciscus Xaverius een busies-actie: ruim 2800 spaarbusies werden via zela- trices en zelateurs verspreid!, een kalender-actie, die ieder iaar een 4000 a 5000 kalenders verkocht, een propaganda-afdeling en een Missie-studieclub. Deze verdient zich in de Missie-problemen en verricht wetenschappelijke arbeid In dit verband mogen we wel even wijzen op het standaardwerk over de Nederlandse Missie, dat de Mis sievereniging van het Seminarie te Roermond samenstelde en dat getiteld is „Emigranten voor God Papoea-kinderen. Ook zij rekenen op U! Een betrekkelijk jonge figuur onder de instellingen, uit de activiteit van de leken voor het missiewerk voortgekomen, is de ALMA, de Academische Leken Missie Actie, een bewe ging, die deze zomer eerst haar eerste lustrum vierde. Het eigenlijke doel van de ALMA is duidelijk omschreven en kan in het kort aldus worden samengevat: „Het door geschikte katholieke le- ken in de missiegebieden, onder leiding der hiërarchie, doen mede werken aan de roeping van de Kerk". Aan de academisch en we tenschappelijk gevormde leken im mers is in onze tijd een heel speciale taak weggelegd bij de verbreiding van het Rijk Gods op deze aarde. Dat deze taak ook slaat op de eigen lijke missie.arbeid, heeft men voor heen niet altijd beseft. De Acade mische Leken Missie Actie kan op twee manieren door de wetenschap pelijk gevormde katholiek gesteund worden. Op de eerste plaats door een daadwerkelijke belangstelling, door steun, in welke vorm ook, van huis uit aan het missiewerk, maar ook, en dit is de nieuwe vorm van actie, door deelname aan het directe missiewerk. Zo kunnen de acedemi- ci, als leek, deel uit maken van een uitgelezen schare lekenmissionaris sen die het, werk van de missie kennis in dienst van de missie te stellen. Er zijn in de missiegebieden, die toch voor het merendeel behoren tot streken, die economisch en cultu reel bij de christelijke wereld ten achter ziin, tal van vraagstukken op te lossen die verband houden met de landbouw, de veeteelt, de economie, onderwijs en de sociale voorzieningen van de bevolking. De Kerk heeft steeds getracht, zoals zij dat in de Middeleeuwen ook heeft gedaan, deze vraagstukken op te lossen, voor een deel is dat ook, door het onvermoeid ijveren van de missionarissen, nelukt, maar de we reld heeft in de laatste decennnia zo'n grote vooruitgang beleefd, dat die ontwikkeling door enkele tien tallen missionarissen practisch niet is kunnen worden bijgehouden. Wat de missionarissen eeuwenlang als een neventaak hebben gezien, is thans het arbeidsterrein geworden van grote wereld-organisaties als b.v. de wereldgczondheids-organisa- tie, voor wie de bovennatuurlijke roeping pas op de tweede plaats komt of, in sommige gevallen, zelfs helemaal niet aan de orde komt. Bij de ontwikkeling van deze achter lijke gebieden is het gevaar zeker niet denkbeeldig, dat met de mate riele welstand en de culturele ont wikkeling het materialisme en hel atheïsme zich van de eenvoudige massa zullen meester maken. Hier ligtdus een grote en ver antwoordelijke taak weggelegd voor de leek in het missieterrein van deze tijd. Bij aanvaarding van die taak is reeds gebleken, dat samenwer king met de verschillende missie orden en congregaties, met de reeds bestaande leken-orggnisaties ook, onmisbaar is. Zo is er dan ook reeds vanaf de oprichting van de ALMA een levendig contact met. de Memisa geweest. Zo kunnen in de Alma doktoren, ingenieurs, landbouwkun digen en technici, kortom, mensen die wetenschappelijk gevormd zijn, op de voor. hen geëigende wijze deelnemen aan het missiewerk om zodoende mede te werken aan de verbreiding van het Rük van Chris tus op aards Een groet van verre stranden Onder de takken van wetenschap, die tegen woordig aan de Missie dienstbaar worden ge maakt, is de medische misschien wel een van de belangrijkste geworden in de ruim dertig jaar, dat de Missie zich van de hulp van dok toren en verpleegsters, op grote schaal, bedient. Het werk van de medische Missie Actie, bekend onder de naam Memisa is echt een vorm van leken-apostolaat. Het wordt voorna melijk verricht door R.K. doktoren, die hun kennis in dienst hebben gesteld van het missie werk. Het doel van de Memisa is het verlenen van medische hulp en bescherming aan alle Missie-gebieden, die door Nederlandse missio narissen worden bediend. Het werk van de Memisa overkoepelt zodoende alle Nederlandse Orden en Congregaties. De Memisa is in 1925 te Rotter dam opgericht tijdens een grote Missie-tentoonstelling. Met mede werking van het Tropisch Instituut te Leiden en het Koloniaal Insti tuut te Amsterdam werd de eerste medische afdeling op een Missie tentoonstelling ingericht later om gezet in een permanente tentoon stelling. d' echter bii het bombar dement van Rotterdam is verloren gegaan. Het lenigen van de medi sche nood is één van de zwaarste opgaven, waarvoor de Memisa zich gesteld 7iet. Deze rtnna je nnldol lend groot, niet alleen onder de in heemsen. voor wie de medische hulp veelal het eerste contact is om met- de missionaris in aanra king te komen, maar ook voor de missionarissen zelf. Vroeger stierven talloze ionge priesters in de Missie-landen, voor dat ze eigenlijk aan het werk kon den gaan. In de iaren 1900 tot 1940 werden ruim 1000 missionarissen naar Oost- en West-Afrika uitge zonden. daarvan ziin er 125 over leden aan ziekten, in de tropen od- rr^daan voorn! aan malaria. En het ,De Heer zij met u" overal ter wereld De noodzakelijkheid van deelna me aan de Missie-actie wordt te genwoordig door vriiwel iedere ka tholiek gevoeld. De gedachte, dat de missie-actie voor de christen een plicht is. wint gelukkig steeds meer veld en zelden zullen missio narissen tevergeefs een beroen doen op de hulp van de leken. Door in- didentele hdlp echter wordt de Missie niet- biiivend gesteund.De missie-actie van de leken is slechts blijvend, indien deze gebundeld wordt in de Pauselijke Missiege nootschappen. de door Z.H. de Paus zelf aangegeven wijze voor perma nente en algemene steun door de leken aan de Missie. De drie grote Pauselijke Missie- genootschappen. die in ons land werken, hebben allen tot doel het Missiewerk door gebed en offer te steunen. Het Genootschap tot Voortplan ting van het Geloof, dat alle vol wassenen samenbrengt in hun iiver voor de Missie, werd in 1822 in Lvon gesticht en in 1922 tot Pause lijk Liefdewerk verheven. Be schermheilige is de H. Franciscus Xaverius. De leden verplichten zich dagelijks een Onze Vader en Wees Gegroet te bidden, alsmede een klein schietgebed. Het offer bestaat uit een jaarlijkse bijdrage van slechts een klein geldsbedrag. Het Genootschap van de H. Kindsheid, op het ogenblik, dank zii de acties op de scholen, wel een van de meest bekende, is speciaal geëigend voor de ieugd. Het heeft tot doel de redding der heiden-kin deren door gebed en offer der christenkinderen. Het Genootschap werd in 1843 gesticht en staat on der bescherming van de H. Maagd. De kinderen bidden dageliiks een Wees Gegroet en een schietgebedje en offeren iaarliiks een paar dub beltjes. Indien de kinderen nog te klein zijn voor deze verplichtingen kunnen die door anderen, ouders of oudere broertjes en zusjes, worden overgenomen. In het Liefdewerk van de H. Pe trus. dat in 1889 werd opgericht, ziin de oudere leken verenigd met het doei. door gebed en financiële steun naar vermogen, met een mi nimum van enkele kwartjes per iaar. de opleiding van inlandse priesters en al wat daarmee sa mengaat. zoals het onderhoud van de priesterstudenten en de stich ting van seminaries. Het ziin echter niet alleen de geldelijke bijdragen en de gebeden, die de leden van deze drie genoot- schan^e.» voor de Missie over heb ben. maar vooral ook het geregeld contact met. het Missiewerk, dat deze genootschappen voor de Missie v: zo'n groot belang doen ziin. Bekendheid met het Missiewerk is de beste voorwaarde tot het schep pen van een milde en svmpathieke sfeer tegenover de Missie. is bekend dal op een bepaald ge deelte van de Afrikaanse Westkust, genaamd het graf der Europeanen, in betrekkelijk korte tiid 300 mis sionarissen ziin gestorven, vaak jonge priesters van nog geen 30 iaar! De Memisa is begonnen met het beter uitrusten van de missiona rissen in de strijd tegen de tro pische ziekten. Dit wordt gedaan op de eerste plaats door een gron dige keuring, vervolgens door de missionarissen de noodzakeliike medische kennis bii te brengen in cursussen, welke te Rotterdam worden gegeven, en tenslotte voor ziet de Memisa de missionarissen van lectuur over medische proble men en geeft zii medische adviezen. Het bureau te Rotterdam verstrekt instrumenten, genees- en verband middelen en bemiddelt bii de aan schaffing daarvan. Dit laatste werk is voor de bui tenstaander wellicht het meest spectaculair. Al verhelen wii ons niet. dat het nog betrekkelijk on bekend is bii de Nederlandse ka tholieke bevolking. Toch werden in 1950 650 extra zendingen ter waar de van f 96.000 verzonden. In 1951 werd voor f 41.000 naar de Missie verzonden. In dat iaar werden ook ni een 170 missionarissen voor uitzending medisch gekeurd. Wie de Missie metterdaad wil steunen, vergete niet. dat de Me misa. de organisatie, die de mis sionarissen helpt om te kunnen helpen, zijn steun zeker verdient. De Memisa verzorgt alle zendin gen op medisch gebied ter leniging van do medische nood in de Mis sie-gebieden. En de Memisa is. dit ter voorkoming van misverstand, de enige katholieke organisatie op medisch-missie-gebicd Kloosterroepingen zijn reeds sedert jaren in Afrika een ver heugend symptoom van de bloei der Missie VAN EEN MISSIONARIS worden vele speciale activiteiten gevraagd, die slechts zijdelings met het apostolaatswerk in verband staan. Hij moet dikwijls ruw werk verrichten, als het bouwen van kerkjes en schooltjes, hij moet dikwijls zieken en gewonden verplegen, kortom werken, die leken óók en in bijna alle gevallen beter kunnen doen. De Missionaris is de man van het onmiddellijke apostolaat en hij zal er meer tijd aan kunnen besteden, als hij van andere noodzakelijke werken ontheven is. „Het gebrek aan leken arbeiders is wellicht een leemte geweest in onze Missietechniek. Eenieder, die niet verhinderd is, moet inzien, hoe nuttig hij zich kan maken voor de uitbrei ding van het Godsrijk', (schrijft Prof. Jiac. van Ginneken): dokters, verpleegsters, ambtenaren, leraressen en andere onder wijskrachten, vroedvrouwen en apothekers, ambachtslieden etc. 'n Missionaris in de oer wouden van de Congo of de hete vlakten van Brazi lië behoeft niet erop te re kenen, dat hij, als hij op huisbezoek is van de ene onze missionarissen hun geestelijke zorg uitstrek ken, zijn veelal heel wat uitgestrekter dan de wijk, die de kapelaans van onze dorps- en deed gedurende haar bijna middel" 15 a 20 jaar mee. statie naar de ander, on- moeten bewerken en waar- derweg de kans krijgt te voor in vele gevallen toch 17-jarig bestaan reeds heel veel, om de missie op dit punt tegemoet te komen. Hoewel haar werk gedu- stadsparochies rende de vijf oorlogsjaren geheel stil lag, toont de balans van de overige ja^ „liften". Het verkeer op de nog een bromfiets goede ren mooie resultaten. De wegen, die de missionaris diensten bewijst, moet bewandelen is nu Zonder goede verkeers- eenmaal niet zo druk als middelen wordt het werk dat op de verkeersweg voor de .missionaris in de Amsterdam-Den Haag. missie ernstig belemmerd, En toch, kunnen wij hier ja dikwijls geheel onmoge- in Holland, die missionaris lijk; zonder een goed ver- aan een „lift" helpen. En er zijn er al heel wat ge holpen dank zij de LE KEN-MISSIE-ACTIE van het MIVA-THUISFRONT. In 1927 werd hier reeds de MIVERNO, de Missie- verkeersmiddelen-Onder- derneming opgericht; het was 'n zwakke poging. Op aanraden van de bekende Duitse vlieger-missionaris Pater Schutte, die reeds eerder in Duitsland een MIVA had opgericht, kwam het ook in ons land op 23 October 1935 tot oprichting van de Leken- Missie-Actie „MIVA", het geen betekent Missie-Ver- keersmiddelen-Actie. Deze stelt zich ten doel missionarissen keersmiddel worden ook MIVA schonk in die jaren aan missionarissen priesters, broeders en zus ters van alle orden en con gregaties 7 auto's, 58 motorrijwielen, 102 rijwie len, 3 buitenboordmotoren, 2 kapel-aanhangwagens, vaak de geestelijke en lichamelijke krachten van de missionaris voortijdig verbruikt. Bij het verlenen van geestelijke hulp aan zieken en stervenden, ver weg soms van de missie- benevens nog een bedrag van f 250.000 aan bijdragen voor de aankoop van ver keersmiddelen. Ook nog vier paarden en zelfs een dromedaris werden aan missionarissen geschonken. In de missiestatie Matti in Pakistan staat de dro- statie, is een behoorlijk verkeersmiddel van (foor- slaggevende betekenis. Het medaris „Baltoe" genaamd heil der zielen is er mee (naar St. Balthassar, die gemoeid. vermoedelijk op een Uit brieven van missio- dromedaris naar Bethlehem narissen zouden tal van kwam) de missie ten dien- keersmiddelen te helpen; -frappante staaltjes aange- ste. Het dier kan 3 a 4 uur een praktische vorm van haald kunnen worden, om aan één stuk rijden met hulpverlening dus, die heel deze beweringen te staven, een snelheid van 15 a 20 wat tijdrovende zorgen van De MIVA, waarbij 25000 K.M. Zijn onderhoud kost de missionaris wegneemt. Nederlanders als lid of f 15 per maand en bij goed De gebieden, waarover donateur zijn aangesloten, gebruik kan dit „verkeers- aan onze ver- Een goed verkeersmiddel reduceert voor de missio naris weken tot uren; stelt hem in staat zijn geeste lijke en lichamelijke krach ten te verdubbelen en uit te sparen. Meer dan 300 missiona rissen werden op deze wijze door de MIVA ge holpen, dank zij de edel moedige steun van het Miva-Thuisfront, de 25.000 Nederlanders, die door hun jaarlijkse bijdragen haar daartoe in staat stelden. Nog 150 missionarissen staan op de wachtlijst; ook zij hopen een modern ver keersmiddel, een fiets of een motor, of een bijdrage daarvoor van de MIVA te mogen ontvangen. De laat ste jaren kon de MIVA een bedrag van f 35.000 per jaar uitkeren aan bijdragen voor het aanschaffen van verkeeersmiddelen. Het aantal donateurs liep ech ter met 6% achteruit, ter wijl ook de losse bijdragen verminderen. Het is daar om, dat wij op onze lezers een beroep willen doen, om zich als donateur bij het MIVA-THUISFRONT aan te sluiten. Elke veertien dagen wordt voor de dona teurs en weldoeners een H. Mis opgedragen. De MIVA is gevestigd Heeren gracht 215, Amsterdam en haar gironummer is: 272249. De Missiebisschoppen roepen le ken te hulp als losse arbeiders in de wijngaard van de Heer en West- Europa heeft die roep verstaan. En aan de beantwoording ervan wordt grondig en georganiseerd gewerkt. Ons land is daarbij niet achter gebleven. Nederland heeft twee bloeiende leken-missie-verenigin- gen. Voor de academici in de AL MA. voor de ionge vrouwen, die haar dienst in de Missie willen bie den. in de Missieschool voor Jonge Vrouwen te Ubbergen. Daar moe ten we U van vertellen. 5 jaar bestaat deze school nu. Mgr. Huibers opende ze officieel op 7 Nov. 1947.0 In het eerste iaar werd een cursus gegeven, die op leidde voor Indonesië, in 't tweede iaar aangevuld met een cursus voor Suriname en Pakistan. In to tal trokken in deze twee eerste iaT ren 29 krachten uit. In het derde iaar tnok de derde groep naar In donesië. Suriname en Pakistan; een verpleegster in Diakarta. en een in Tandjong Pinang, een vroedvrouw in Mirpurhkas. Pakistan, een on derwijzeres in Malang en een in Moengo, Suriname, etc. Intussen breidde zich in Nederland de cor respondentie van de Missieschool met de uitgetrokkenen aan het Mis siefront zich uit van 17 tot 24. In het kader van 'n winterpro- gramma werd een tournee door Noord-Brabant en Limburg ge maakt. om de idee; „ALS LEEK NAAR DE MISSIE" weerklank te doen vinden, et werden lezingen gehouden voor ziekenhuisver 'eeg- sters: katholieke textielfabrieken, o.a. in Twente werden verzocht orri uniformstoffen en medewerking werd dadelijk gegeven: vier week ends werden voor belangstellenden georganiseerd, die veel interesse wekten. Wat later verklaarden viif des kundigen zich bereid de Missie school te schragen door steun en advies en namen zitting in het Cu ratorium: Mgr. Prof. Dr. A. J. M. Mulders uit Nijmegen, Prof. Dr. L. J. M. BecI uit Wassenaar, Gou verneur Dr. F. J. M. A. H. Houben uit Maastricht. Prof. Dr. L. J. Ro gier en Dr. A. v. d. Werf, beiden laatsten eveneens uit Nijmegen. Toen werd de vierde cursus in gesteld. Indonesië, Nw. Guinea. Brazilië en Afrika riepen om hulp. Welnu. 2 onderwijzeressen, een nii-, verheidslerares, 2 vroedvrouwen, een apothekers-assistente. 7 ver pleegsters en een sociaal werkster- stonden klaar. Drie zijn er naar Nw. Guinea en een naar de kleine Soenda-eilanden gegaan, om in on- derwlis een verpleging te werken, de anderen vertrokken naar een geheel nieuw terrein, n.l. Brazilië, rond de stad Teofilo Otoni in de staat Minas Geraes. Talrijke missionarissen, waaron der vele Missiebisschoppen, en voorts priesters en ieken. bezoch ten de school en riepen hulp in. Op Missie-tentoonstellingen was steeds deze Missieschool vertegen woordigd. zodat men andere ionge vrouwen voor 't werk in de Missie kon interesseren. Toekomst! Behalve de voortzetting van het gewone werk. een nieuwe cursus, contact met de uitgetrokkenen. propaganda, weekends en kampen, ziet de Missieschool twee mogeliik heden voor zich: een uitbreiding van haar cursistep groep mc l meis jes uit het buitenland en de voor bereiding op een- vestiging in Af rika. Herhaaldelijk ontvangt het secretariaat brieven, waaruit blijkt, dat ook in Ierland. Engeland. Schotland. Duitsland. Oostenrijk en in Spanje meisjes ten zeerste ge ïnteresseerd ziin in deze vorm van missiewerk. Zo ziin thans ook de poorten opengezet voor Engels spreenkde jonge vrouwen, die zich trainen voor het missiewerk. Mo menteel ziin veertig lekenhelnsters van de Missieschool in de Missie werkzaam: Indonesië. Nw. Guinea. Suriname, Pakistan en Brazilië. Z»i schrijven opgewekt over haar werk en over de bereikte resul taten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3