VAN HET MISSIE^THUI&FRONT
Academische Leken
Missie-Actie
MEDISCHE MISSIE-ACTIE
Geef 'n lift aan de missionaris
Activiteit van de leken
„Losse arbeiders" gevraagd
in Wijngaard des Heren
I
rdinaal Tisserant
Dor de Koningin
ontvangen
Marktberichten
De Missie steunen
is Christenplicht!
Ondersteunt met vrijgevigheid de drie
Pauselijke Missiegenootschappen
De Paus spreekt
St. Melaniawerk
Priesterstudenten
Geneeskundige hulp vormt
uitstekende introductie
Devies Missieschool Ubbergen
Als leek naar de Missie
WOENSDAG 9 JULI 1952
PAGINA 3
/EERSVERWACHTING
gedeeld door het K.N.M.I.
Bilt, geldig van Woensdag-
1 tot Donderdagavond (op-
akt te 10 uur)
OPKLARINGEN
BILT, 9 Juli Droog weer
flinke opklaringen. Zwakke
matige wind hoofdzakelijk
n West en Zuid. Warmer.
'AN ROESSEL BLIJFT
BIJ WILLEM II
Willem 2 midvoor Jan van
iel, die vorige week in Genua
tan bod van circa 150.000 gul-
had gekregen om als prol. in
te voetballen, heeft na een
;houd met het Willem 2 be
en zijn trainer Dr. Fadra-
besloten dit aanbod af te
n en als amateur bij Willem
tlijven voetballen.
ESTDIJK. 8 Juli Ten
ze Soestdijk heeft H.M. de
rtgin heden ontvangen ZJE.
ne kardinaal Tisserant,
a van het college van kar
en te Rome. Deze vertoeft
iderland wegens het 25-jarig
an van „het Apostolaat der
niging".
MARKT PÜRMEREND
KM EREND, 8 Juli. 3000
sneieren f 1515.50; 800
eneieren. f 10; Runderen,
1 431 stuks: 140 vette koeien
1-2.90, stug; 192 gelde koeien
l82ö; matig; 85 melkkoeien
i1050, stil; 14 stieren f 675
iü, stug; 40 vette kalveren
0310, stug; 480 nuchtere
aren: voor de sl. f 4090,
voor de fokkerij f 60110,
er; 9? vette varkens v.d.sl.
224, kalm; 617 magere var-
f 5092, biggen f 4854 en
83, stug; 21 fok zeugen
450; matig; 537 schapen:
f 90130, stug; lammeren
—80, stug; 30 bokken en gei-
t 1060; 40 paarden f 675
f5, stil. Totaal 2293 dieren.
limveemarkt: 2000 oude kip-
en hanen: witte en rode
102.10 per kg; 150 oude
en en hanen (blauw) f 2.10
2UU jonge hanen (blauw)
(02.80; 2400 jonge hanen
te en rode) f 2.10—2.30; 250
en f 11.50 p.st.; 300 ko-
ai i 18.50 per stuk.
EEMARKT PÜRMEREND
handel in vette koeien zette
in de vroegte al heel stug
net lagere prijzen. Later op
ag, toen bleek dat de vraag
aanbod overtrof, ging de
lel goed door, en bleven de
en vrijwel op de koers van
orige week. Op de gelde
it was het ook een kalme
Op de verse markt was
goed te merken, dat de
>ouw bijna afgelopen is daar
leer belangstelling was. De
oop ging echter evengoed
heel kalm aan. Op de nuch-
kalvermarkt was de vraag
1 heel goed te noemen voor
lacht, alhoewel de prijzen er
beter op waren. In de vroeg-
■as het met de fokkers heel
later kwam er nog wel wat
el. De wolveemarkt was
heel dun bezet en -het was
eel stil; zowel met de vette
oen, als met de lammetjes
het een stugge boel. Ook met
okken en geiten was het vrij
Het aanbod van vette var-
was gering, maar evengoed
hier een kalme gang. Een
enkele maakte ae hoogste
•ing; de gemiddelde prijs
vanaf de 2.18 tot 2.20. De
zeugen bleven vrijwel op
oers van f 2.10 stand hou-
Biggen: stug, met lagere
ïn. voor de fokzeug was nog-
slangstelling, maar de ver
ging maar heel kalm aan.
raardenmarkt was heel stil.
iluimveemarkt gaf al niet
beters te zien: niet te groot
>d met kalme gang.
de mannen bepakt en gezakt
len. om weer terug te paan
het District Waris, vonden zij
and om hen uitgeleide te doen.
a was vreemd stil. Niemand,
ach vertoonde. Toen besloten
laar weg te gaan. zonder de
leren gedag gezegd te hebben.
ze hadden nog geen viiftig
r gelopen, of van alle kanten
nen gewapende krijgers op
aanstormen. In een oogwenk
en zii zich van de pakken en
n meester gemaakt. On een
van de korano gingen zes ge
arde inlanders voorop, gevolgd
Den Haan. dan weer zes krii-
met Bram de Haas in hun
en en daarachter weer zes
ers, die Pater Blokdijk mee-
len. Machteloos wachtten de
de komende gebeurtenissen af.
mapenen, manenen, buz. buz,
bleek niet meer te helpen. De
ers toonden zich viiandig. Op
jpen plek in het bos kregen de
gelegenheid, maar weer wat
hun mooie spullen weg te ge
want ze waren wel zo ver
lig geweest, om niet bti de
e de beste keer al hun kruit
Tschieten. De korano, want die
de belangriikste. kreeg een
soldatenpak tot aan een petje
Daar liep hij trots in rond.
lachend. En dat hele toneel
gepaard met een geschreeuw.
Irukte. een heen en weer lopen,
leven als een oordeel! Toen de
en en tassen en kisten leeg
n. ging men onverwiild over
iet brengen van de afscheids-
De vrede scheen weer ge
ld. want de korano gaf elk der
een een oiil. ten teken van
ïdschap. Toen liet hii hen ver
een. De krijgers weken eer-
g achteruit, de korano kreeg
een laatste afscheidsgroet.
:bü de wangen tegen elkaar
ukt werden, toen sloeg het
nanschap de weg naar Waris
'iteeput maar dankbaar om het
ud van hun leven kwamen ze
n. Ze schudden elkander de
len en praatten nog lang na
de korano en zijn mannen, die
indringer zouden hebben pe-
maar die zich toch. zij het
mde. maar goede gastheren
en getoond
Missiearbeid moet uitgaan van de kerk. Daarom zetelt te Rome
„De Congregatie van de Propaganda"; zij is de „centrale", het
„hoofd en het „Hart" van heel de missieactie. Zij geeft de
richtlijnen aan voor geheel het missiewerk, verdeelt de missie
gebieden en verleent geldelijke steun aan alle missiegebieden.
Tot haar terrein behoren dan ook de drie Pauselijke Missie
genootschappen: de Voortplanting van het Geloof voor allen
boven de dertien jaar; de H. Kindsheid voor alle kinderen en
het Sint Petrus Liefdewerk, dat speciaal tot doel heeft, de
opleiding van een inlandse geestelijkheid, voor wie nog meer
kan en wil doen.
Vooral de laatste Pausen hebben
deze Missie-genootschappen voor
geheel de wereld niet alleen warm
aanbevolen, maar als het voor
naamste middel voorgehouden tot
vervulling van onze christenplicht:
de missie te steunen.
Op 18 Februari 1926 vaardigde
Z.H. Paus Pius XI zijn beroemde
missie-encycliek ..Rerum Ecclesiae"
uit. Daarin zegt de Paus:
„Het is noodzakelijk, dat het
christelijk volk het Genootschap
tot Voortplanting des Geloofs, wel
het voornaamste van alle liefde
werken. welke op de heilige Mis
sies betrekking hebben. dat aan
de godvruchtige vrouw, die het ge
sticht heeft, en aan de stad Lyon
tot eer strekt, en dat door Ons on
langs te Rome werd gebracht "n
als het ware met het Romeinse
burgerrecht werd begiftigd, met
die vrijgevigheid ondersteune. die
aan de veelvuldige behoefte der
Missies welke reeds bestaan en
in de toekomst nog gesticht zullen
worden, ten volle beantwoordt."
De Paus vervolgt:
„Aan het Genootschap tot Voort
planting ziin nog twee andere ge
voegd. Ook deze heeft de H. Stoel
tot de Ziine gemaakt. Zii moeten
derhalve door de gelovigen, boven
alle andere, welke een meer parti
culier karakter hebben, door het
verzamelen en schenken van giften
gesteund en onderhouden worden.
Het ene wordt het Genootschap der
H. Kindsheid genoemd, het andere
het St. Petrus-Liefdewerk. Het
eerste stelt zich. gelijk allen over
bekend is. ten doel. onze kinderen
aan te sporen, dat zij hun spaar
penningen gebruiken, om in die
landen, waar vele kinderen te von
deling worden gelegd, of worden
gedood, deze vrii te kopen en ka
tholiek te doen opvoeden. Het
Donker Afrika glimlacht U toe
VRIJWILLIGE MISSIEACTIE
VOOR EN DOOR DE VROUW
Tot de meer jongere vormen van
leken-missie-actie behoort ook het
St. Melania-werk. Het is een actie,
die meer en meer bekendheid ge
niet en speciaal tot de vrouw
spreekt. Het St. Melania-werk
heeft tot doel. d" katholieke vor
ming van de inlandse vrouw voor
het gezin en de maatschappij te
bevorderen. En wie zou dat werk
niet beter kunnen steunen dan de
christen-vrouw. Er ziin ook voor
onze vrouwen en meisjes, die niet
direct daadwerkelijk en in persoon
aan de Missie-actie kunnen deel
nemen. nog tal van mogeliikheden
om deze vorm van apostolaat on
der haar zusters te steunen. Maar
de vrouw, die op welke wiize dan
ook. geplaatst is in landstreken,
waar de Missie nog een uitgestrekt
arbeidsterrein heeft, karf haar ta
lenten en gaven aan de Missie
dienstbaar maken door het ge-"--'
van onderwijs, het'verschaffen van
medische hulp en het verrichten
van sociaal werk. In ons land is
ook het „Melania Baadies Werk"
tot stand gekomen, een afdeling,
die speciaal de zorg voor uitzetten
voor baby's en de schoolgaande
ieugd on zich heeft genomen.
tweede wil door gebeden en aal
moezen bewerken, dat daartoe uit
gezochte inlanders, in seminaries
opgevoed en tót de heilige orden
opgeleid worden, opdat door deze.
na verloop van tiid hun eigen
stamgenoten gemakkeliiker tot
Christus worden gebracht of in het
Geloof worden bevestigd.
Moge in deze Missieweek de aan
dacht van alle Katholieken van
stad en omstreken dan weer eens
opnieuw gevestigd worden op de
Pauselijke Missiegenootschappen
en moge de vrucht van deze ten
toonstelling ziin. dat wii een stap
dichter komen bij het ideaal, dat
door de Paus zelf is gesteld: Een
algemene deelname aan de Pause-
Hike Missiegenootschappen.
H. B. J. SCHRAMA.
Dir. Dioc. Missiebureau.
Een missionaris, die blij is met zijn motorrijwiel, dat de
Ml VA hem schonk
Klein, maar vlijtig!
IN EIGEN MISSIE
VERENIGING
De Missie-vereniging „St. Fran-
ciscus Xaverius" die haar leden
telt onder de priesterstudenten en
gevestigd is op het groot-semi
narie te Warmond, bestaat 35
jaar. Het doel van de vereniging
is in eigen kring de belangstel
ling en ijver voor de Missie leven
dig te houden. In verschillende
onderafdelingen en acties wordt
het werk in de Missie ook daad
werkelijk gesteund.
Vooreerst is daar de BROKKEN-
actie. Deze actie beoogt het ver
zamelen van zilverpapier, theelood,
aluminiumcapsules en postzegels.
Deze actie wordt krachtig door de
scholen gesteund, waarbii attrac
tieve wedstriiden er de iiver bij de
jeugd inhouden. Al het door de
schoolieugd verzamelde materiaal
wordt door de studenten in het se
minarie gesorteerd en latere ver
kocht. De baten, het vorig iaar rond
f 4.000.zijn voor de Missie.
Door middel van de BOEREN
ACTIE. trachtten de studenten de
missionarissen aan lectuur te hel
pen. In deze actie wordt van de
hulp van de geestelijkheid van het
bisdom gebruik gemaakt. Ook de
Verkenners verlenen de laatste tiid
hun medewerking en in Amster
dam b.v. konden in enkele weken
t':ds 500 boeken voor de Missie
worden ingezameld. De daarmede
overeenkomende tiidschriften-actie
echter richt zich weer meer naar
de leken, die met tal van geeste
lijken hun gelezen tijdschriften
doorsturen naar een adres in de
missie. Een kleine 600 personen
steunen dit werk. Verder heeft de
Missievereniging St. Franciscus
Xaverius een busies-actie: ruim
2800 spaarbusies werden via zela-
trices en zelateurs verspreid!, een
kalender-actie, die ieder iaar een
4000 a 5000 kalenders verkocht,
een propaganda-afdeling en een
Missie-studieclub. Deze verdient
zich in de Missie-problemen en
verricht wetenschappelijke arbeid
In dit verband mogen we wel even
wijzen op het standaardwerk over
de Nederlandse Missie, dat de Mis
sievereniging van het Seminarie
te Roermond samenstelde en dat
getiteld is „Emigranten voor God
Papoea-kinderen. Ook zij rekenen op U!
Een betrekkelijk jonge figuur
onder de instellingen, uit de
activiteit van de leken voor het
missiewerk voortgekomen, is
de ALMA, de Academische
Leken Missie Actie, een bewe
ging, die deze zomer eerst
haar eerste lustrum vierde.
Het eigenlijke doel van de ALMA
is duidelijk omschreven en kan in
het kort aldus worden samengevat:
„Het door geschikte katholieke le-
ken in de missiegebieden, onder
leiding der hiërarchie, doen mede
werken aan de roeping van de
Kerk". Aan de academisch en we
tenschappelijk gevormde leken im
mers is in onze tijd een heel speciale
taak weggelegd bij de verbreiding
van het Rijk Gods op deze aarde.
Dat deze taak ook slaat op de eigen
lijke missie.arbeid, heeft men voor
heen niet altijd beseft. De Acade
mische Leken Missie Actie kan op
twee manieren door de wetenschap
pelijk gevormde katholiek gesteund
worden. Op de eerste plaats door
een daadwerkelijke belangstelling,
door steun, in welke vorm ook, van
huis uit aan het missiewerk, maar
ook, en dit is de nieuwe vorm van
actie, door deelname aan het directe
missiewerk. Zo kunnen de acedemi-
ci, als leek, deel uit maken van een
uitgelezen schare lekenmissionaris
sen die het, werk van de missie
kennis in dienst van de missie te
stellen.
Er zijn in de missiegebieden, die
toch voor het merendeel behoren tot
streken, die economisch en cultu
reel bij de christelijke wereld ten
achter ziin, tal van vraagstukken
op te lossen die verband houden
met de landbouw, de veeteelt, de
economie, onderwijs en de sociale
voorzieningen van de bevolking. De
Kerk heeft steeds getracht, zoals zij
dat in de Middeleeuwen ook heeft
gedaan, deze vraagstukken op te
lossen, voor een deel is dat ook,
door het onvermoeid ijveren van de
missionarissen, nelukt, maar de we
reld heeft in de laatste decennnia
zo'n grote vooruitgang beleefd, dat
die ontwikkeling door enkele tien
tallen missionarissen practisch niet
is kunnen worden bijgehouden. Wat
de missionarissen eeuwenlang als
een neventaak hebben gezien, is
thans het arbeidsterrein geworden
van grote wereld-organisaties als
b.v. de wereldgczondheids-organisa-
tie, voor wie de bovennatuurlijke
roeping pas op de tweede plaats
komt of, in sommige gevallen, zelfs
helemaal niet aan de orde komt. Bij
de ontwikkeling van deze achter
lijke gebieden is het gevaar zeker
niet denkbeeldig, dat met de mate
riele welstand en de culturele ont
wikkeling het materialisme en hel
atheïsme zich van de eenvoudige
massa zullen meester maken.
Hier ligtdus een grote en ver
antwoordelijke taak weggelegd voor
de leek in het missieterrein van deze
tijd. Bij aanvaarding van die taak
is reeds gebleken, dat samenwer
king met de verschillende missie
orden en congregaties, met de reeds
bestaande leken-orggnisaties ook,
onmisbaar is. Zo is er dan ook reeds
vanaf de oprichting van de ALMA
een levendig contact met. de Memisa
geweest. Zo kunnen in de Alma
doktoren, ingenieurs, landbouwkun
digen en technici, kortom, mensen
die wetenschappelijk gevormd zijn,
op de voor. hen geëigende wijze
deelnemen aan het missiewerk om
zodoende mede te werken aan de
verbreiding van het Rük van Chris
tus op aards
Een groet van verre stranden
Onder de takken van wetenschap, die tegen
woordig aan de Missie dienstbaar worden ge
maakt, is de medische misschien wel een van
de belangrijkste geworden in de ruim dertig
jaar, dat de Missie zich van de hulp van dok
toren en verpleegsters, op grote schaal, bedient.
Het werk van de medische Missie Actie,
bekend onder de naam Memisa is echt een
vorm van leken-apostolaat. Het wordt voorna
melijk verricht door R.K. doktoren, die hun
kennis in dienst hebben gesteld van het missie
werk. Het doel van de Memisa is het verlenen
van medische hulp en bescherming aan alle
Missie-gebieden, die door Nederlandse missio
narissen worden bediend. Het werk van de
Memisa overkoepelt zodoende alle Nederlandse
Orden en Congregaties.
De Memisa is in 1925 te Rotter
dam opgericht tijdens een grote
Missie-tentoonstelling. Met mede
werking van het Tropisch Instituut
te Leiden en het Koloniaal Insti
tuut te Amsterdam werd de eerste
medische afdeling op een Missie
tentoonstelling ingericht later om
gezet in een permanente tentoon
stelling. d' echter bii het bombar
dement van Rotterdam is verloren
gegaan. Het lenigen van de medi
sche nood is één van de zwaarste
opgaven, waarvoor de Memisa zich
gesteld 7iet. Deze rtnna je nnldol
lend groot, niet alleen onder de in
heemsen. voor wie de medische
hulp veelal het eerste contact is
om met- de missionaris in aanra
king te komen, maar ook voor de
missionarissen zelf.
Vroeger stierven talloze ionge
priesters in de Missie-landen, voor
dat ze eigenlijk aan het werk kon
den gaan. In de iaren 1900 tot 1940
werden ruim 1000 missionarissen
naar Oost- en West-Afrika uitge
zonden. daarvan ziin er 125 over
leden aan ziekten, in de tropen od-
rr^daan voorn! aan malaria. En het
,De Heer zij met u" overal ter wereld
De noodzakelijkheid van deelna
me aan de Missie-actie wordt te
genwoordig door vriiwel iedere ka
tholiek gevoeld. De gedachte, dat
de missie-actie voor de christen
een plicht is. wint gelukkig steeds
meer veld en zelden zullen missio
narissen tevergeefs een beroen doen
op de hulp van de leken. Door in-
didentele hdlp echter wordt de
Missie niet- biiivend gesteund.De
missie-actie van de leken is slechts
blijvend, indien deze gebundeld
wordt in de Pauselijke Missiege
nootschappen. de door Z.H. de Paus
zelf aangegeven wijze voor perma
nente en algemene steun door de
leken aan de Missie.
De drie grote Pauselijke Missie-
genootschappen. die in ons land
werken, hebben allen tot doel het
Missiewerk door gebed en offer te
steunen.
Het Genootschap tot Voortplan
ting van het Geloof, dat alle vol
wassenen samenbrengt in hun iiver
voor de Missie, werd in 1822 in
Lvon gesticht en in 1922 tot Pause
lijk Liefdewerk verheven. Be
schermheilige is de H. Franciscus
Xaverius. De leden verplichten zich
dagelijks een Onze Vader en Wees
Gegroet te bidden, alsmede een
klein schietgebed. Het offer bestaat
uit een jaarlijkse bijdrage van
slechts een klein geldsbedrag.
Het Genootschap van de H.
Kindsheid, op het ogenblik, dank
zii de acties op de scholen, wel een
van de meest bekende, is speciaal
geëigend voor de ieugd. Het heeft
tot doel de redding der heiden-kin
deren door gebed en offer der
christenkinderen. Het Genootschap
werd in 1843 gesticht en staat on
der bescherming van de H. Maagd.
De kinderen bidden dageliiks een
Wees Gegroet en een schietgebedje
en offeren iaarliiks een paar dub
beltjes. Indien de kinderen nog te
klein zijn voor deze verplichtingen
kunnen die door anderen, ouders of
oudere broertjes en zusjes, worden
overgenomen.
In het Liefdewerk van de H. Pe
trus. dat in 1889 werd opgericht,
ziin de oudere leken verenigd met
het doei. door gebed en financiële
steun naar vermogen, met een mi
nimum van enkele kwartjes per
iaar. de opleiding van inlandse
priesters en al wat daarmee sa
mengaat. zoals het onderhoud van
de priesterstudenten en de stich
ting van seminaries.
Het ziin echter niet alleen de
geldelijke bijdragen en de gebeden,
die de leden van deze drie genoot-
schan^e.» voor de Missie over heb
ben. maar vooral ook het geregeld
contact met. het Missiewerk, dat
deze genootschappen voor de Missie
v: zo'n groot belang doen ziin.
Bekendheid met het Missiewerk is
de beste voorwaarde tot het schep
pen van een milde en svmpathieke
sfeer tegenover de Missie.
is bekend dal op een bepaald ge
deelte van de Afrikaanse Westkust,
genaamd het graf der Europeanen,
in betrekkelijk korte tiid 300 mis
sionarissen ziin gestorven, vaak
jonge priesters van nog geen 30
iaar!
De Memisa is begonnen met het
beter uitrusten van de missiona
rissen in de strijd tegen de tro
pische ziekten. Dit wordt gedaan
op de eerste plaats door een gron
dige keuring, vervolgens door de
missionarissen de noodzakeliike
medische kennis bii te brengen in
cursussen, welke te Rotterdam
worden gegeven, en tenslotte voor
ziet de Memisa de missionarissen
van lectuur over medische proble
men en geeft zii medische adviezen.
Het bureau te Rotterdam verstrekt
instrumenten, genees- en verband
middelen en bemiddelt bii de aan
schaffing daarvan.
Dit laatste werk is voor de bui
tenstaander wellicht het meest
spectaculair. Al verhelen wii ons
niet. dat het nog betrekkelijk on
bekend is bii de Nederlandse ka
tholieke bevolking. Toch werden in
1950 650 extra zendingen ter waar
de van f 96.000 verzonden. In 1951
werd voor f 41.000 naar de Missie
verzonden. In dat iaar werden ook
ni een 170 missionarissen voor
uitzending medisch gekeurd.
Wie de Missie metterdaad wil
steunen, vergete niet. dat de Me
misa. de organisatie, die de mis
sionarissen helpt om te kunnen
helpen, zijn steun zeker verdient.
De Memisa verzorgt alle zendin
gen op medisch gebied ter leniging
van do medische nood in de Mis
sie-gebieden. En de Memisa is. dit
ter voorkoming van misverstand,
de enige katholieke organisatie op
medisch-missie-gebicd
Kloosterroepingen zijn reeds
sedert jaren in Afrika een ver
heugend symptoom van de
bloei der Missie
VAN EEN MISSIONARIS worden vele speciale activiteiten
gevraagd, die slechts zijdelings met het apostolaatswerk in
verband staan. Hij moet dikwijls ruw werk verrichten, als het
bouwen van kerkjes en schooltjes, hij moet dikwijls zieken en
gewonden verplegen, kortom werken, die leken óók en in bijna
alle gevallen beter kunnen doen. De Missionaris is de man van
het onmiddellijke apostolaat en hij zal er meer tijd aan kunnen
besteden, als hij van andere noodzakelijke werken ontheven
is. „Het gebrek aan leken arbeiders is wellicht een leemte
geweest in onze Missietechniek. Eenieder, die niet verhinderd
is, moet inzien, hoe nuttig hij zich kan maken voor de uitbrei
ding van het Godsrijk', (schrijft Prof. Jiac. van Ginneken):
dokters, verpleegsters, ambtenaren, leraressen en andere onder
wijskrachten, vroedvrouwen en apothekers, ambachtslieden etc.
'n Missionaris in de oer
wouden van de Congo of
de hete vlakten van Brazi
lië behoeft niet erop te re
kenen, dat hij, als hij op
huisbezoek is van de ene
onze missionarissen hun
geestelijke zorg uitstrek
ken, zijn veelal heel wat
uitgestrekter dan de wijk,
die de kapelaans van onze
dorps- en
deed gedurende haar bijna middel" 15 a 20 jaar mee.
statie naar de ander, on- moeten bewerken en waar-
derweg de kans krijgt te voor in vele gevallen toch
17-jarig bestaan reeds heel
veel, om de missie op dit
punt tegemoet te komen.
Hoewel haar werk gedu-
stadsparochies rende de vijf oorlogsjaren
geheel stil lag, toont de
balans van de overige ja^
„liften". Het verkeer op de nog een bromfiets goede ren mooie resultaten. De
wegen, die de missionaris diensten bewijst,
moet bewandelen is nu Zonder goede verkeers-
eenmaal niet zo druk als middelen wordt het werk
dat op de verkeersweg voor de .missionaris in de
Amsterdam-Den Haag. missie ernstig belemmerd,
En toch, kunnen wij hier ja dikwijls geheel onmoge-
in Holland, die missionaris lijk; zonder een goed ver-
aan een „lift" helpen. En
er zijn er al heel wat ge
holpen dank zij de LE
KEN-MISSIE-ACTIE van
het MIVA-THUISFRONT.
In 1927 werd hier reeds
de MIVERNO, de Missie-
verkeersmiddelen-Onder-
derneming opgericht; het
was 'n zwakke poging. Op
aanraden van de bekende
Duitse vlieger-missionaris
Pater Schutte, die reeds
eerder in Duitsland een
MIVA had opgericht,
kwam het ook in ons land
op 23 October 1935 tot
oprichting van de Leken-
Missie-Actie „MIVA", het
geen betekent Missie-Ver-
keersmiddelen-Actie. Deze
stelt zich ten doel
missionarissen
keersmiddel worden ook
MIVA schonk in die jaren
aan missionarissen
priesters, broeders en zus
ters van alle orden en con
gregaties 7 auto's, 58
motorrijwielen, 102 rijwie
len, 3 buitenboordmotoren,
2 kapel-aanhangwagens,
vaak de geestelijke en
lichamelijke krachten van
de missionaris voortijdig
verbruikt. Bij het verlenen
van geestelijke hulp aan
zieken en stervenden, ver
weg soms van de missie-
benevens nog een bedrag
van f 250.000 aan bijdragen
voor de aankoop van ver
keersmiddelen. Ook nog
vier paarden en zelfs een
dromedaris werden aan
missionarissen geschonken.
In de missiestatie Matti
in Pakistan staat de dro-
statie, is een behoorlijk
verkeersmiddel van (foor-
slaggevende betekenis. Het medaris „Baltoe" genaamd
heil der zielen is er mee (naar St. Balthassar, die
gemoeid. vermoedelijk op een
Uit brieven van missio- dromedaris naar Bethlehem
narissen zouden tal van kwam) de missie ten dien-
keersmiddelen te helpen; -frappante staaltjes aange- ste. Het dier kan 3 a 4 uur
een praktische vorm van haald kunnen worden, om aan één stuk rijden met
hulpverlening dus, die heel deze beweringen te staven, een snelheid van 15 a 20
wat tijdrovende zorgen van De MIVA, waarbij 25000 K.M. Zijn onderhoud kost
de missionaris wegneemt. Nederlanders als lid of f 15 per maand en bij goed
De gebieden, waarover donateur zijn aangesloten, gebruik kan dit „verkeers-
aan
onze
ver-
Een goed verkeersmiddel
reduceert voor de missio
naris weken tot uren; stelt
hem in staat zijn geeste
lijke en lichamelijke krach
ten te verdubbelen en
uit te sparen.
Meer dan 300 missiona
rissen werden op deze
wijze door de MIVA ge
holpen, dank zij de edel
moedige steun van het
Miva-Thuisfront, de 25.000
Nederlanders, die door hun
jaarlijkse bijdragen haar
daartoe in staat stelden.
Nog 150 missionarissen
staan op de wachtlijst; ook
zij hopen een modern ver
keersmiddel, een fiets of
een motor, of een bijdrage
daarvoor van de MIVA te
mogen ontvangen. De laat
ste jaren kon de MIVA een
bedrag van f 35.000 per
jaar uitkeren aan bijdragen
voor het aanschaffen van
verkeeersmiddelen. Het
aantal donateurs liep ech
ter met 6% achteruit, ter
wijl ook de losse bijdragen
verminderen. Het is daar
om, dat wij op onze lezers
een beroep willen doen, om
zich als donateur bij het
MIVA-THUISFRONT aan
te sluiten. Elke veertien
dagen wordt voor de dona
teurs en weldoeners een
H. Mis opgedragen. De
MIVA is gevestigd Heeren
gracht 215, Amsterdam en
haar gironummer is: 272249.
De Missiebisschoppen roepen le
ken te hulp als losse arbeiders in
de wijngaard van de Heer en West-
Europa heeft die roep verstaan. En
aan de beantwoording ervan wordt
grondig en georganiseerd gewerkt.
Ons land is daarbij niet achter
gebleven. Nederland heeft twee
bloeiende leken-missie-verenigin-
gen. Voor de academici in de AL
MA. voor de ionge vrouwen, die
haar dienst in de Missie willen bie
den. in de Missieschool voor Jonge
Vrouwen te Ubbergen. Daar moe
ten we U van vertellen.
5 jaar bestaat deze school nu.
Mgr. Huibers opende ze officieel
op 7 Nov. 1947.0 In het eerste iaar
werd een cursus gegeven, die op
leidde voor Indonesië, in 't tweede
iaar aangevuld met een cursus
voor Suriname en Pakistan. In to
tal trokken in deze twee eerste iaT
ren 29 krachten uit. In het derde
iaar tnok de derde groep naar In
donesië. Suriname en Pakistan; een
verpleegster in Diakarta. en een in
Tandjong Pinang, een vroedvrouw
in Mirpurhkas. Pakistan, een on
derwijzeres in Malang en een in
Moengo, Suriname, etc. Intussen
breidde zich in Nederland de cor
respondentie van de Missieschool
met de uitgetrokkenen aan het Mis
siefront zich uit van 17 tot 24.
In het kader van 'n winterpro-
gramma werd een tournee door
Noord-Brabant en Limburg ge
maakt. om de idee; „ALS LEEK
NAAR DE MISSIE" weerklank te
doen vinden, et werden lezingen
gehouden voor ziekenhuisver 'eeg-
sters: katholieke textielfabrieken,
o.a. in Twente werden verzocht orri
uniformstoffen en medewerking
werd dadelijk gegeven: vier week
ends werden voor belangstellenden
georganiseerd, die veel interesse
wekten.
Wat later verklaarden viif des
kundigen zich bereid de Missie
school te schragen door steun en
advies en namen zitting in het Cu
ratorium: Mgr. Prof. Dr. A. J. M.
Mulders uit Nijmegen, Prof. Dr.
L. J. M. BecI uit Wassenaar, Gou
verneur Dr. F. J. M. A. H. Houben
uit Maastricht. Prof. Dr. L. J. Ro
gier en Dr. A. v. d. Werf, beiden
laatsten eveneens uit Nijmegen.
Toen werd de vierde cursus in
gesteld. Indonesië, Nw. Guinea.
Brazilië en Afrika riepen om hulp.
Welnu. 2 onderwijzeressen, een nii-,
verheidslerares, 2 vroedvrouwen,
een apothekers-assistente. 7 ver
pleegsters en een sociaal werkster-
stonden klaar. Drie zijn er naar
Nw. Guinea en een naar de kleine
Soenda-eilanden gegaan, om in on-
derwlis een verpleging te werken,
de anderen vertrokken naar een
geheel nieuw terrein, n.l. Brazilië,
rond de stad Teofilo Otoni in de
staat Minas Geraes.
Talrijke missionarissen, waaron
der vele Missiebisschoppen, en
voorts priesters en ieken. bezoch
ten de school en riepen hulp in.
Op Missie-tentoonstellingen was
steeds deze Missieschool vertegen
woordigd. zodat men andere ionge
vrouwen voor 't werk in de Missie
kon interesseren.
Toekomst!
Behalve de voortzetting van het
gewone werk. een nieuwe cursus,
contact met de uitgetrokkenen.
propaganda, weekends en kampen,
ziet de Missieschool twee mogeliik
heden voor zich: een uitbreiding
van haar cursistep groep mc l meis
jes uit het buitenland en de voor
bereiding op een- vestiging in Af
rika. Herhaaldelijk ontvangt het
secretariaat brieven, waaruit blijkt,
dat ook in Ierland. Engeland.
Schotland. Duitsland. Oostenrijk en
in Spanje meisjes ten zeerste ge
ïnteresseerd ziin in deze vorm van
missiewerk. Zo ziin thans ook de
poorten opengezet voor Engels
spreenkde jonge vrouwen, die zich
trainen voor het missiewerk. Mo
menteel ziin veertig lekenhelnsters
van de Missieschool in de Missie
werkzaam: Indonesië. Nw. Guinea.
Suriname, Pakistan en Brazilië.
Z»i schrijven opgewekt over haar
werk en over de bereikte resul
taten.