Z.H. de Paus tot jonge pelgrims over zending van St. Franciscus Kinderverlamming, raadselachtige ziekte over de gehele wereld verspreid Aanhangwogentjes achter brom- en motorfietsen iT; Duizenden Arabieren maken zich gereed voor de grote pelgrimage Deserteur voor de Krijgsraad Naam is eigenlijk misleidend NETELIG PROBLEEM: Onbegrijpelijke houding van de overheid Tochtgenoten van Sint Frans bestaan 25 jaar Evangelische eenvoudbron van vrede en vreugde De diepe zin van de bedevaart Pater Lamasse overleden Mgr. Wendel opvolger van Kard. von Faulhaber mxxuL. NU DE RAMADAN TEN EINDE LOOPT Naar Mekkade heilige plaats DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1952 Ook op Formosa wordt hard gewerkt aan de oplossing van de Aziatische kledingzorgen. Duizenden nieuwe weefgetou wen werden sedert de capitulatie van Japan geinstalleerd en er is een steeds groeiende export. HIJ WILDE NAAR ZEE Voor de krijgsraad te velde- west had zich gistermorgen de 22-jarige soldaat J. L. uit Loos duinen te verantwoorden, omdat hij in Maart j.l. van zijn onder deel, het regiment zware lucht doelartillerie, is weggelopen, L., een varensgezel in het bur gerleven, kon op dat ogenblik, zoals hü voor de krijgsraad ver klaarde. zijn verlangen naar de zee niet meer de baas. Hij begaf zich met zijn broer, die ook was gedeserteerd, naar Antwerpen. Toen hij daar geen schip kon krijgen, monsterde hij met zijn broer in Rotterdam op het Noor se s.s. „Makefjell". In Juni in Rotterdam teruggekeerd, werd hij door de politie van boord ge haald, Zijn broer ontsnapte aan de aandacht der politie. De auditeur militair achtte een strenge discipline nodig om L. op het goede pad terug te bren gen. Hij eiste drie maanden ge vangenisstraf met aftrek en drie maanden strafklasse. De krijgsraad heeft L conform de eis van de auditeur-militair veroordeeld tot 3 maanden ge vangenisstraf met aftrek en plaatsing in een strafklasse voor de duur van 3 maanden. (Van een medische medewerker) Een gewaarschuwd mens telt voor twee en daarom is het goed, dat óók de leek van tijd tot tijd, wanneer daar reden voor is, eens iets leest over enkele menselijke ziekten. Zulks is wel geen aangename lectuur, doch het voorkomt valse geruchten, overbodige vrees en overdrijving. De poliomyelitus anterior acuta, ook wel ziekte van Heïne-Medin (naar de onderzoekers ervan) of kinderverlamming genoemd wordt veroorzaakt door een der allerkleinste filtreerbare virussoorten die wij kennen. Bij het virus zitten we op de grens van levende en dode natuur of zoals iemand zei „in 's levens nevels". Bacteriën beschouwen we als de eenvoudigste plantjes. Maar een virus is kleiner dan enige bacteriesooit. Kwaadaardige virussoorten zijn b.v. de verwekkers van pokken,, rode hond, mazelen en hondsdolheid. De poliomyelitis komt meer bij jonge kinderen dan bij ouderen voor. Toch worden, vooral in de laatste tien jaar, steeds meer ziektegevallen bij volwassenen opgemerkt. De Nederlandse naam „kinderverlamming" is dus wel wat misleidend. Het virus is zeer algemeen en lang niet alle mensen die er meer in aanraking komen, worden ziek. Gelukkig maar! Van een echte epidemie is dus feitelijk geen sprake: het zijn meer ge ïsoleerde of sporadische gevallen, verspreid over het gehele land. Jonge zuigelingen krijgen de kinderverlamming zelden. tijkse polionjyeiiïisgèyaHen, in, Meestal wordt in één gezin slechts één geval waargenomen. Het is gelukkig ook niet zo, dat een halve school of een heel in ternaat aangetast wordt, zoals we dat bfi roodvonk of diphthe- rie soms zien. Mannen schijnen wat gevoe liger te zijn voor besmetting dan vrouwen. Men neemt verband aan tussen het ontstaan van poliomyelitis met diphtherie-injecties, opera ties aan de tonsillen en uitput tende sport. Wat het jaargetijde betreft, vallen de meeste gevallen in onze streken in de zomer en in het begin van de herfst. 's Winters sterft het virus af. We zien hier weer eens uit, dat onze winter toch ook nog zijn nut heeft! Gevallen zeer wisselend Wanneer we de statistiek van de laatste jaren bekijken, blijkt het aantal gevallen zeer wisse lend te zijn. In 1948 waren er in het hele land 81 gevallen, in 1949 160, in 1950 78 en in 1951 568. Tot en met 3 Juni waren er dit jaar nog slechts 95 gevallen bekend, sindsdien zijn er hon derden bijgekomen. Er zijn altijd veel meer lijders aan „polio" dan zo ogenschijnlijk uit de statistieken lijkt. Veel gevallen gaan (gelukkig en dat oók voor de dokter) onopge merkt voorbij. Alleen de patiën ten met verlammingen (paraly- sen) worden bekend en aangege ven. De „polio" zoals wij haar met de Amerikanen kortheidshalve noemen, is een raadselachtige en verraderlijke ziekte. De weg die het virus volgt, dus ook de incubatietijd, is nog niet zeker bekend. Er zijn wél allerlei vermoedens. Bij de „polio" leeft het virus soms in neus en darm van geheel gezonde personen. De antilichamen in het bloed bewijzen dat deze mensen een zekere onvatbaarheid of im muniteit hebben gekregen. Daar hebben ze zélf voor ge zorgd. Bij verkoudheid krijgt men immuniteit door zich te „harden". Deze „geharde" personen zijn voor de ver spreiding van een epidemie uiteraard zeer gevaarlijk: wij zien hen immers voor gezond en niet besmettelijk aan. De verspreiding Wat de geografische versprei ding van de „polio" betreft, is het een over de gehele wereld verspreide (cosmopolitische) ziekte. Ook in Azië is de „polio"' algemeen verspreid, bijna 90% van de bevolking bleek het door immuunstoffen van het bloed te bewijzen. Australië is er even min vrij van. Door het drukke verkeer tus sen de verschillende wereld delen, wordt de overbrenging van het virus uiteraard bevor derd. Het is dus mogelijk dat de bron van onze periodieke jaar- het Oosten gezocht moet worden, immers ook de pest, de cholera en de lues kwamen vroeger uit het Oosten! Ook de pokken, die ons van vorig jaar nog zo vers in het geheugen liggen, waren vermoedelijk van Oosterse ori gine. In de Ver. Staten en andere West-Europese landen is de polio eveneens bekend. Mogelijk dat het grotere aan tal polio-myelitis-gevallen der laatste jaren, niét alleen aan een beter onderzoek, maar ook aan het intensieve luchtverkeer ge weten moet worden. Bij patiënten die van „polio"' hersteld zijn, kunnen we soms nog maanden na herstel, het vi rus in hun ontlasting aantonen. Zulke gevaarlijke personen die we óók bij typhus en paratyphus kennen, noemen we bacillen dragers. Het verloop van een „polio"- epidemie doet trouwens vaak denken aan het verloop van een epidemie van buiklyphus. Wan neer in één gezin (wat overigens zelden gebeurt), meer kinderen tegelijkertijd aan polio ziek wor den, denken we al gauw aan gelijktijdige besmetting door eenzelfde voedingsmiddel bijv. melk. Hiervoor pleit dat het platteland sterker besmet is dan de steden. Uit proeven is in elk geval ge bleken, dat het virus van polio myelitis lange tijd in melk, boter en water werkzaam blijft. (Slot volgt) PROTESTANTEN HOUDEN WERELDCONFERENTIE DEN HAAG Tijdens de Pro testantse Wereldconferentie voor Geloof en Kerkorde, die van 15- 29 Aug. te Lund in Zweden zal worden gehouden, is er tevens 'n conferentie van de International League for Apostolic Faith and Order. Aaa deze conferentie zal worden deelgenomen door afge vaardigden van de .Katholiek- denkeitde groepen in de Angli caanse en Protestantse kerken en van de Oud-Katholieken. Het Hilversums Convent (een froep van Katholiek denkende Dervormden, waartoe ook ds. J. Loos behoort) wordt aldaar ver tegenwoordigd door ds. J. M. Ger ritsen. De Nederlandse delegatie, die zal deelnemen aan de conferentie voor Geloof en Kerkorde bestaat uit: prof. dr. S.F.H.J. Berkelbach v.d. Sprenkel (N.H.); dr. E. Em- men QT.H.); dr. A. Rinkel (Oud- Katholiek); prof. G.J, Sirks (Re monstrant); prof. P. Boenderma- ker (Luther,si; dr. H. v. d. Linde (N.H.); dr. H. Berkhof (N.H-); en dr. J.M. van Veen, studentenpre- dikahtte Amsterdam (N.H.). Zowel motorrijders als brom fietsers hebben er zich bij de A.N.W.B. over beklaagd, dat het Ministerie van Financiën wel wegenbelastingkaarten voor een aanhangwagentje af geeft, waarna men niettemin 'toch alle kans heeft om be keurd te worden, daar de ver- keerswetgeving nu eenmaal het meevoeren van een aan hangwagentje achter een mo torrijwiel verbiedt. Men acht het een vreemde gang van zaken, dat de Overheid ener zijds wél ten volle bereid is de wegenbelasting voor zo'n aan hangwagentje te innen, om an derzijds met grote gulheid bekeu ringen uit te delen, indien men dat aanhangwagentje, waarvan de fiscus zijn deel inmiddels heeft gehad, ook werkelijk ge bruikt. Vooral voor bromfietsers is de zaak zeer gecompliceerd. Immers, dit handige vervoer middel wordt, in afwachting van een definitieve wettelijke rege ling, door Justitie beschouwd als rijwiel. Met de bromfiets mag dus ook op de rijwielpaden worden gereden. Men is daarom geneigd auto matisch te denken, dat, wat de fietsers is toegestaan, ook voor de bromfietsers geldt. En daar fietsers wél een aanhangwagentje mogen meevoeren, menen vele bromfietsers hiertoe ook gerech tigd te zijn. Daarmede rekent men echter geheel buiten de waard want met betrekking tot dat aan hangwagentje ziet Justitie de bromfiets plotseling weer als motorrijwiel. Voor een bromfiets moet we genbelasting worden betaald, voor een bromfiets met aanhang wagentje moet méér wegenbe lasting worden betaald.maar dat aanhangwagentje mag niet op de weg komen, anders volgt proces-verbaal! In verband met de onbillijkheid die hierin ligt, heeft de A.N.W.B. teneinde verder verwarring te voorkomen, zich onlangs tot het Ministerie van Financiën gewend en verzocht aan de betrokken belastingambtenaren op te dragen geen belastingkaarten meer af te geven voor aanhangwagentjes aan motorrijwielen, daar de Ver keerswet het gebruik daarvan niet toestaat. Het Ministerie stelt zich echter op het standpunt, dat afgifte van de bedoelde be lastingkaarten niet kan wor den geweigerd, daar ingevol ge Artikel 123 van het We genverkeersreglement onthef fing kan worden verleend van het verbod aanhangwa gens achter motorrijwielen mede te voeren. Wel zal op de belasting- kaarten voortaan de aanteke ning worden gemaakt. ..dat de afgifte de houder niet ont heft van de verplichting tot het vragen van een onthef fing als bedoeld in Artikel 123". De A.N.W.B. merkt hierbij overigens op, dat het aanvragen van bedoelde ontheffing niet eenvoudig is. Deze dient n.l. voor het berijden van wegen binnen de bebouwde kom te geschieden bij B. en W. van elke gemeente afzonderlijk, voor wegen buiten de bebouwde kom, geen Rijks wegen zijnde, bij het College van Gedeputeerde Staten der betref fende provincie en voor het be rijden van Rijkswegen bij de Minister van Verkeer en Water staatGaat uw gang! CASTEL GANDOLFO. Meer dan 400 „Tochtgenoten van Sint Frans" uit Frankrijk, Nederland, België, Italië, Zweden, Luxem burg, Duitsland en Engeland, die thans op weg zijn naar Assisië en andere Franciscaanse bedevaartsplaatsen, sijn, al vorens hun tocht te aanvaarden, door Z.H. de Paus op Castel Gandolfo in audiëntie ontvangen. De Vereniging der Tocht genoten van Sint Frans (Compagnons de St. Francois), die thans haar vijf en twintig-jarig bestaan viert, werd in 1927 door Joseph Folliet gesticht. Zij heeft ten doel de geestelijke vorming van leken volgens de geest van Sint Franciscus en verspreiding van diens geest in de wereld. In Nederland telt deze beweging een 400-tal mannelijke en een 500-tal vrouwelijke leden. Zij streven naar de beoefening in de wereld van de deugden van nederigheid en eenvoud en naar alles wat de vrede tussen de mensen, de sociale klassen en de volkeren kan bevorderen. In haar 25-jarig bestaan heeft de beweging reeds vele goede Christelijke gezinnen opgeleverd, terwijl het aantal priester- en kloosterroepingen onder de Tocht genoten opmerkelijk groot is. De Tochtgenoten werden op het Pauselijk zomerverblijf ont vangen in de Zaal der Zwitsers, waar de H. Vader de volgende toespraak tot hen richtte in de Franse taal: Aan de 25ste verjaardag van de stichting van, Uw groep, hebt gij, dierbare kinderen, door een U zeer dierbare bedevaart, n,.l. naar Assisië en naar de Francis caanse heiligdommen, een bij zondere luister willen geven. Maar eerst komt gij Uw. kin derlijke huld<i brengén aan de Plaatsbekleder van, Christus en de nagedachtenis vereren van de grote apostelen, stichters van de Christenheid. Het is dan ook met de grootste vreugde, dat wij U vandaag ontvangen en dat wij U gelukwensen met de door Uw beweging volbrachte arbeid en met de heerlijke les van idealis me. welke zij geeft aan de jeugd van onze tijden. Welk een mooie en waarlijk noodzakelijke ondernedming is het niet, de geest van de Pove- rello te doen herleven in een naar gemak, techniek en stoffe lijke vooruitgang hunkerende we reld? Aan de wereld van de auto, de spoorweg en de vliegmachine weer de hoge geestelijke bete kenis te leren van de bedevaart, van de met volharding afgelegde weg naar de hoger gelegen plaat sen, door de heldhaftigheid van de heiligen geheiligd: ziehier voorzeker een onderneming, de grootste eeuwen van geloof waar dig. i Onze tijdgenoten hebben te dikwijls, Tiret de zin voor het bovennatuurlijke, ook die voor KATHEDRAALBOUWER VAN MANSJOERIJE HONGKONG (K.N.P.) In het Bethanië-sanatorium te Hong kong is dezer dagen overleden pater Henri Lamasse, de bekende architect van de kathedralen te Moekden en Kirin in Mandsjoe- rije. Pater Lamasse, die behoort tot de Congregatie van de Vreemde Missiën van Parijs, werd 25 April 1869 te Straatsburg geboren. 15 Augustus 1894 vertrok hij naar Mandsjoerije. Als architect bouwde hij in de missiën, verscheidene kerken en bijzonder de prachtige kathedra len van Moekden (1910) en Kirin (1927). Buiten zijn werkzaamhe den als architect was pater La masse eveneens een bekend mu sicus. Zo installeerde hij zelf in de kathedralen van Moekden en Seoul het orgel en gaf verschei dene piano-recitals, zowel voor liefdadige doeleinden als voor de ontspanning der missionaris sen. Pater Lamasse was verder een bekend sinoloog. Hij publi ceerde in 1922 de „Sin Kuo Wen" (Nieuw handboek van Chinese stijl). Hij sprak vloeiend zijn moedertaal, maar bovendien Chi nees, Japans, Russisch, Duits en Engels. Als theoloog publiceerde hij „Vivail Thomiste", een theo logische studie over de „Summa" van Thomas van Aquino, In zijn preken en conferenties was hij eveneens een graag gehoord re denaar. Dank zij pater Lamasse kon den de Chinezen in Mandsjoerije wijn;velden aanleggen. Hij bestu deerde de druiventeelt en voerde deze in China in. Zo waren de missiën nooit zonder miswijn, wat voorheen in Mandsjoerije een heel probleem was, daar alles van het moederland moest wor den aangevoerd. Pater Lamasse was een. univer seel gecultiveerde geest, die aan Mandsjoerije op elk gebied veel goeds heeft gebracht, wat de Chi- goeds nezen zijn. gebracht, wat de Chi- dienstbaar zou kunnen VATICAANSTAD (K.N.P.) De H. Vader heeft tot opvolger van de onlangs overleden aarts bisschop van München-Freïsing, Kardinaal Michael Von Faulha ber, benoemd de bisschon van Spiers, Mgr. Josef Wendel. De nieuwe aartsbisschop werd geboren op 27 Mei 1901 m Blie- kastel. Hü werd in 1941 be noemd tot coadjutor met recht van opvolging van de toenma lige bisschop van Spiers. Twee jaar later volgde zijn benoeming tot bisschop van dit diocees. de mooie werken der schepping verloren, vooral voor de plaatsen en de zaken, geheiligd door uit verkoren zielen, door hen n.l., die door God met Zijn teken ge merkt zijn en die de taak hebben gekregen om aan hun broeders de gaven van de hemel over te brengen. Gij streeft ernaar vol gens het voorbeeld van Francis cus van Assisië die eerste bron van dc goedheid en de grootheid van God door de overwegingen, van diens werken weer te vin den. Gij zult getrouw deze grote les leren op de plaatsen, welke reeds door zijn tegenwoordig heid zijn bezield en U bevinden in tegenwoordigheid van de pa norama's, die hem hielpen tot de Heer op te gaan. Gij gaat er vooral heen als pelgrims, met de ernstige be doeling om daar opnieuw krach tige energie op te doen en Uw ziel aan de steeds frisse bron, welke de H. Franciscus in het land van Umbrië heeft doen ont springen., te verjongen. Zulk een doel kan slechts door een intense geestelijke voorberei ding worden bereikt. Gij hebt daarvoor de zo traditionele en tegelijkertijd zo daadwerkelijke voorbereiding van eeft bedevaart gekozen. De bedevaart is een langdurige gang, die met een scheiding be gint. Men verlaat zijn land, zijn dagelijks leven, men vergeet alle banale en kleinzielige zorgen, die de beste voornemens stuiten en verlammen. En men gaat nioe- dig op weg. Men ziet af van de gemakkelijke zekerheid van de maaltijden, van logies, men veclit tegen de Vermoeidheid. Het gebed baant zich dan gemakkelijk de weg naar God. Wanneer bij een rust de makkers zich verzamelen, verrijkt een innerlijke vurigheid de zielen en verbindt deze wel dra met elkander tot de vereni ging in gebed en zang, in de uitwisseling van gedachten en gevoelens. Deze vrijheid verheft zich tot een zeer ingetogen graad rondom het altaar, wanneer het geofferde lichaam van Christus de Christen op weg naar zijn Heer komt voeden. De bedevaart verschaft u op nieuw de geest van boetvaardig heid, de zin van de Voorzienigheid en het vertrouwen op God. Men kan zeggen, dat hij u zelfs opnieuw de zin van het leven leert: een onthechting aan het tegenwoor dige, aan vreugden en droefheid waarvan uw dagen doorweven zijn, om te komen tot een punt, waarvan de aantrekkelijkheid u fascineert. Maar het is niet moge lijk daartoe te komen zonder af stand te doen van het gemak, van alle comfort en vooral niet zonder levendig in het diepste van het hart de verwachting te bewaren, welke elke poging ondersteunt. De christelijke jeugd heeft vandaag begrepen, welk een school van geestelijke vorming zij op de weg kan vinden. Niet op een profane weg, waarop men zich slechts met de natuur zoekt te verenigen, maar op een weg, door het gebed en de liefde geheiligd. Bij deze krachtsinspanningen bevinden de mensen zich tegen over de waarachtige waarden. De klassevooroordelen verdwijnen door eenzelfde wil tot overwinning die de vurige harten in het nastre ven van een ideaal verbindt. Men moet tezamen dezelfde moeilijkhe den trotseren, dezelfde zwakheden kennen, om zich rekenschap te ge ven dat geen beletsel weerstaat aan de gezamenlijke inspanning, door een belangloze samenwerking gebonden. Wanneer deze overtui (Advertentie) Dit is het stadhuis van Exeter, een stadje met een bevolking van 5000 zielen in de staat New Hampshire, waar op elke tweede Dinsdag in Maart de bevolking op „Town Meeting Day" bijeen komt om haar eigen bestuur te kiezen, zelf de hoogte van de belastingen vast te stellen en te besluiten waaraan de belastingcenten besteed zullen worden. Zo zijn de kiezers hier'tegelijk hun eigen wetgevers: een staatsrechte lijk unicum, dat nog uit de koloniale tijd dateert. <k)& tnifëi mel&f Geen enkele sigaret bevredigde me. Tot ik Strand probeerde: een unieke Virginia. ging eenmaal bestaat, heeft men de grondslag voor een wederzijds be grip en voor de onfeilbare vrede gelegd, welke uw beweging zich Voorstelt te verwezenlijken. Inner lijke vrede van het wezen, dat aan zijn egoismen verzaakt; sociale vrede van hen, die zich in oprechte verbroedering verbinden; interna tionale vrede bij de samenwerking van de mensen van goede wil, die boven alle beginselen van verde ling uit, de waarachtige beweegre denen, een toenadering waardig, ontdekt hebben; een gemeenschap pelijke toewijding in de dienst van dezelfde Heer. Alleen een verhelderde blik zal dit teken van menselijke verbroe dering waarnemen. Het behoort tot de hedendaagse zending van de H. Franciscus, aan de deugden van de zuivere Evangelische eenvoud te herinneren. Men offert nu aan de afgoden van de rijkdom en van de menselijke hoogmoed. Men geeft zich dikwijls over aan een gemakkelijk leven, ongevoelig voor het schouwspel van de ellen de en het ongeluk. Men verdraait de oorspronkelijke betekenis van de wonderen van de schepping; deze worden middelen van genot en van overheersing. Zo worden langzamerhand de meest gevoelige en delicate vezels van de ziel ver hard. In de school van Franciscus van Assisië zult gij aan deze ver lamming, welke de meest mense lijke en kostbare gevoelens doodt, ontsnappen. Neemt de ascese aan, die deze school u oplegt. Om de oprechtheid, de spontaniteit, de eenvoud van blik en boven alles de vrede en de vreugde te redden, moet gij dap per de weg afleggen, welke Fran ciscus tot God heeft gevoerd. Be reidwillig luisterende naar de stem van de genade en naar de taal, welke de Heer door Zijn schepselen spreekt, en gevoelig voor de opwellingen van menselijk medelijden, daar deze een ant woord zijn op de stem van de lij dende Jezus, zult gij leren de on beteugelde liefde voor de stoffelij ke rijkdom te overwinnen. Gij zult vooral die uitstraling van de ziel smaken, welke de waarachtige schittering ontdekt van de goede ren, die onvergankelijk zijn, na zich van de vergankelijke goede- ren van deze aarde te hebben ont hecht. Mogen uw Franciscaanse bede vaarten, dierbare kinderen, voor altijd in uw hart de onverzadig bare vlam van de goddelijke liefde ontsteken en in u nu reeds de ver overende beminnelijkheid van Onze Heer en Diens toewijding voor het heil van de zielen doen schitteren. Tot onderpand van deze genaden en van de gunsten, welke de Heer u door de bemiddeling van de H. Franciscus zal schenken, ge ven Wij u van ganser harte Onze Apostolische Zegen. (door H. de Vidal de St. Germain) TUNIS, De Ramadan, de Mohammedaanse vastenperiode loopt ten einde. Over slechts en kele weken zullen grote aantal len Arabieren uit de Noord- Afrikaanse landen zich opmaken om de lange en kostbare reis naar Mekka en Medina te aan vaarden. Verwacht wordt, dat de deelneming dit jaar groter zal zijn dan vorige jaren. Veel is evenwel afhankelijk van de op brengst der geoogste landbouw gewassen, want de reis is een zeer kostbare aangelegenheid. Iedere Mohammedaan, die meerderjarig is, hetzij man of vrouw, behoort tenminste een maal in zijn leven een pelgrims tocht naar de heilige plaatsen van de Islam te maken, voorop gesteld, „dat hij daartoe in staat is". Deze laatste clausule maakt deze plicht tot een taak, die men dus eventueel niet behoeft te volbrengen; anders is het echter met de Sjahadha (Allah is Allah en Mohammed is zijn profeet), het gebed, de vasten en het geven van aalmoezen aan de armen, welke tot de absolute plichten van de Mohammedaan worden gerekend. Hoe het ook zij, de pelgrimage naar Mekka is een hartewens van iedere Muzelman. Hij kan eventueel een plaatsvervanger zenden, als hij zelf door omstan digheden verhinderd is en toch deze plicht wil (doen) vervul len. Vrijgesteld zijn de geestelijk debielen, de slaven en de vrou wen, die geen familielid hebben om hen te begeleiden. Verdere redenen kunnen zijn het gebrek aan middelen en de onveiligheid op de wegen. Men onderscheidt in de pelgri mages twee soorten: 1. de vervulling der „omra" (de riten), waarvan de Moham medaan zich overal kan kwijten, op ieder tijdstip, behalve gedu rende de twee maanden dhoel kaada en dhoel hidzja, dé maan den, waarin de pelgrimstochten worden gehouden. 2. de eigenhjjke pelgrimage, waar dezelfde „omra" worden vervuld bij de heilige plaatsen. De voornaamste der heilige Êlaatsen is de Kaaba in Mekka, ft gebouw, dat een oppervlakte beslaat van ongeveer 10 x 12 meter en een hoogte van 15 me ter heeft, is opgetrokken uit grijze steen, welke men zich uit de omliggende gebergten heeft verschaft, en rust op een basis van 25 cm. hoogte. De vier hoe ken worden genoemd: De Irakse, de Syrische, de Yemense en de Zwarte (deze laatste naar de zwarte steen, die in dit gebouw ligt). De Kaaba heeft een bewogen geschiedenis achter zich. In 683 verwoestte Kalif ben Ez-Zobair de plaats en bouwde er een tem pel; in 929 werd de steen weg gevoerd om eerst in 949 weer terug te keren. In 1630 werd weer een restauratie aan het gebouw doorgevoerd, omdat her haalde overstromingen dit nood zakelijk maakten. Het gehele gebied van Mekka is haram (heilig) en de Moham medaan moet zich daarom eerst „ihram" (gewijd) maken. Hij laat zich gezicht en hoofd sche ren, lakt zijn nagels en smeert zich rr(et welriekende oliën in. Voorts kleedt hij zich in een ge waad, dat eveneens „ihram" heet, en dat uit twee delen bestaat. Het benedengedeelte omhult het on derlijf tot aan de knieën, het bovengedeelte bedekt een deel van de linkerschouder, de borst en de rug en wordt aan de rech terzijde vastgeknoopt. Hjj draagt geen hoofdbedekking, maar san dalen aan de voeten zijn toegela ten. De vrouwen hullen zich van het hoofd tot de voeten in een wit laken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 7