ALBERTO ASCARI werd wereldkampioen op Zantvoortse autorenbaan Sneek-week zette veelbelovend in, ondanks het slechte weer Nederlandse „grande Epreuve" ontnam Franse Gordini-rijders hun laatste hoop STIRLING MOSS, 23 jaar, snelste 500 cc-racer Dries v. d. Lof en Jan Flinterman maakten veelbelovend debuut Veel Hollandse deelnemers verhogen de spanning Dr. Groen hart bleef tweemaal staan De eerste dag Tweede dag Nederland voetbalde weer volop Draverijen te Mereveld MAANDAG 18 AUGUSTUS 19bz PAGINA 3 (Van onze sportverslaggever) ZANDVOORT, Zondagmiddag Alberto Ascari, joviaal, rond en gezellig, heeft vanmiddag op het stroeve en lastige circuit van Zandvoort het wereldrecord autorennen in formule II daar over straks meer op zijn naam gebracht. Daar mee is de strijd voor 1952 gestreden, al staan er nog races in Italië, Spanje en Brazilië op het programma. Er was niemand in het achttien renners sterke veld, die hem ook maar kon be naderen. Driehonderd zeven en zeventig kilo meter en drie honderd zeventig meter joeg hij alleen aan de kop van de meute, ronde na ronde over het 4.2 km. lange circuit, 'n Feilloze stuur man, koel en berekenend, met een machine, die niet één keer sputterde. Het wil ons zelfs voor komen, dat de Italiaan er nog lang niet alles uithaalde wat mogelijk was, Ascari, coureur, en Ferrari, de constructeur van de winnende wagen domineerden over de Nederlandse Grand Prix. Ferrari eigenlijk drie-dubbel: de eerste drie plaatsen zijn deze Italiaanse fabriek bijna niet betwist geweest. De Gordini's, die bij het ont breken van de Alfa Romeo's dit jaar op de cir cuits de handschoen tegen de Ferraristal hebben opgenomen, werden driemaal gelapt. Maar de Grand-Prix 1952 heeft ons Nederlanders nog iets te zeggen. Zoals U weet, was er een goede kans, dat voor het eerst ook Nederlanders in deze internationale races voor louter renwagens zouden uitkomen. Welnu, dat is gebeurd en wel zo, dat we nog grote dingen kunnen verwachten. De Twentenaar Dries van der Lof, autosportliefhebber in hart en nieren, record houder in de anderhalve literklasse „op" Zandvoort, gevreesd tegenstander in rallyes en betrouwbaarheidsritten, heeft het Engelse racemonster H.W.M- beklommen. En Jan Flinterman die van de Gloster Meteors, weet U wel zette zich stevig in het zadel van een Maserati, om eens te laten zien wat Neder land-zelf presteert. Nou, ze hebben het gezien! Dries van der Lof kon niet worden geklasseerd, omdat hii maar zeventig ronden aflegde van de negentig en er voor een plaats op de ranglijst 75 gevraagd worden. Hij was al in de vijfde ronde met een sputterende ma chine bij de spits gekomen, startte opnieuw en keerde na de volgende ronde aan de pit terug. Er werd koortsachtig aan de machine gesleuteld, maar toen Dries tenslotte uit de motor van zijn H.W.M. weer het karakte ristieke gegil kon laten horen, was zijn achterstand met niet minder dan 12 ronden gegroeid. Een defecte magneet had hem deugdelijk de das omgedaan, maar dat nam niet weg, dat hij nog best in staat bleek met Jan Flinterman dertien ronden vóór! een hartig nummertje racen weg te geven. Flinterman's pad liep al even min over rozen. In de zevende ronde liep zijn motor even voor bij de Tarzanbocht zo vast als eën huis en Jan kon door de helm naar de pits terugwande- len. De Braziliaanse stal met de welluidende naam „Escuderia Automobilistica Bandeirantes" zag echter iets in onze nationale snelheidsmaniak. Landi, de eni ge overgebleven Braziliaan, na dat Bianco al in de vierde ronde zijn onwillig strijdros aan de stalknechts terug had moeten ge ven, die Landi werd afgevlagd. Hij remde af naar de pit, sprong uit de Maserati. Jan Flinterman wipte erin en voort ging het weer! Dat kan dit jaar, omdat de internationale racecommissie beslist heeft, dat niet het merk de prijs behaald, maar de cou reur. Daarmee was alle narigheid voor Jan nog niet voorbij, want hij moest nog tweemaal terug naar de stal. Eenmaal in de 21ste ronde, toen hfj op de tien de plaats lag om een regen scherm op te zetten, en nog eens. in de 49ste ronde om te tanken en een band te wisselen. De laatste operatie kostte hem pre cies één minuut, weinig, maar 't had nog korter gekund, wanneer het pit-werk beter verdeeld was geweest. Toen de finishvlag neerkwam, had Flinterman ze ven ronden achterstand. Hij werd als negende en laatste ge plaatst. En dat is een prestatie, waarop we toch nog trots zijn. De Grote Proef Hoe is 't immers? De coureurs, die in een „Grande Epreuve" grote proef in de strijd ko men, zijn stuk voor stuk gerou tineerd in het race-vak. Ze be rijden een wagen, die ze op tal van circuits iedere week wordt er een Grand Prix ver reden door en door hebben leren kennen. Dat hadden Flin terman en van der Lof niet. Hun wagen kregen ze op z'n vroegst Vrijdag j.l. pas. En hoeveel ge legenheid bestaat er in ons land om ergens uursnelheden te ma ken, die aanzienlijk boven de tweehonderd kilometer liggen..? Ja, want zo was het gisteren toch maar. Farina b.v. kwam daar op 'n niet eens uitgezocht moment zo maar eens het lange rechte eind voor de tribune af zetten met een vaartje van 209 km. per uur. Nu is dat nog altijd wel „iets" minder dan de 634 km. )5er uur, die de Ameri kaan Johr. Cobb haalde, maar doet U het na?! Let wel, we hebben het over auto's, niet over vliegtuigen Er zijn er geweest, die dach ten, dat met de aanvaarding van Formule II de echt-flinke snel heden wel tot het verleden be hoorden. Dat is 'n misrekening gebleken. De vorige jaren gold op Zandvoort zoals overal ter wereld Formule I, d.w.z. dat wagens mochten meedoen met een cilinderinhoud van 4.5 liter maximaal zónder of 1.5 liter mét compressor een door de motor aangedreven pomp, die het brandstof-lucht.mengsel samenge perst in de verbrandingsruimte van de motor brengt, waardoor het vermogen van de machine sterk wordt opgevoerd. De inter nationale race-commissie is van Formule I afgestapt. Waarom? Omdat de renbaan als het Ware het. laboratorium is van de automobielfabriek. Op de cir cuits test de constructeur de kwaliteit van zijn product. Hij leert van verlies en maakt re clame met winst, 'n Enorme reclame. Nu is een 4.5 liter motor in onze na-oorlogse verarmde we reld een al te luxueus product en een 1.5 liter mét compressor is slechts voor de weinige liefhebbers van de „grand sport" weggelegd. Vandaar dat om re denen van practische aard de voorkeur is gegeven aan For mule II: 2.5 liter zónder of liter mét compressor. En in deze categorie zou de strijd zich dus in hoofdzaak af spelen tussen Ferrari en Gordi- ni, om de „stallen" maar te noe men. Wel. de afloop weet U: Ferrari bracht Ascari, Farina en Villoresi in deze volgorde als eersten aan de finish. En terwijl de breed-lachende Alberti haast onder de voet gelopen werd door de volksoploop van gillende, snikkende, armenzwaaiende Ita lianen in hel-blauwe overalls, terwijl Prins Bern hard de we reldkampioen 1952 de reusachtige krans omhing en uit de loud- speaker-installatie een klank rijke mars opklonk, waarvan iedereen veronderstelde dat het we] het Italiaanse volkslied zou wezen, reden de twee overgeble ven Fransen hun Gordini's naar de stal: 'n beetje treurig, want „Zandvoort" had hun laatste restje hoop weggevaagd. Uitvallers Achttien wagens waren er ge start, negen haalden de finish. Bianco, de raziliaan (Maserati! was de eerste uitvaller: al in de vierde ronde. Landi. die zijn Maserati aan Flinterman af stond. de tweede. Behra die tien ronden lang op de laatste plaats rond-sukkelde. de derde. Nou ja. sukkelde.... in, rennerstaai dan. Want zijn Gordini was toch al tijd nog wel goed voor 160 km. pér uur Paul Frère, die „maar" een 1.5 liter Gordini had, meende daarmee even hard over Zand- voorts dreven te kunnen loeien als de zwaardere wagens. Hij durfde best, die Belgische sport journalist, daar niet van, maai de gele Gordini gaf in de zestien de ronde de geest. Kort daarop ging de Belg de Tornaco de weg van alle pechvogels.... Ondertussen had Kenneth Downing, die voor die eer van het Britse Imperium een experi mentele Connaught aan het af rossen was geweest, de pits al vaker met een bezoek vereerd, dan voor de gemoedsrust van zijn aanhangers bevorderlijk was. De plensbui, die na 22 ronden over het circuit hoosde, vaagde hem de baan uit. Hij kwam nog even terug, liet opnieuw een staf helpers frenetiek aan zijn ma chine sleutelen, maar moest na 28 ronden het veld van eer defi nitief verlaten. Ken Wharton en Stirling Moss, de eerste in een Frazer Nash-op-proef, de twee de in een E.R.A. hielden het slopende gevecht lan.g vol. Stir ling bracht het tot 74 ronden, Wharton tot in de tachtig. Hij strandde midden in het terrein. Ascari Het al die pech onver stoorbaar langs zich heen gaan. Wie er ook naar de pits kwam hij niet. Dat verbaasde ieder een, die op bandenwisselen had gerekend, dat verontrustte de schare helpers aan zijn pit ern stig. Telkens wanneer hij aan kwam stuiven hielden zij reserve banden en benzinetrechter bijna smekend omhoog. Ascari schud de grijzend van nee. Hij wist precies hoever hij gaan kon. Farina zat niet ver 20 se conden achter hem, maar Vil loresi Alberto's leermeester, kon riet aan 'n „lap" ontkomen. Dat nam de oude Villoresi niet en 'n heftige jacht ontspon zich. Helaas, Villoresi kon zijn leer ling nooit dichter benaderen dan tot op 60 meter. En dan had hji nog n ronde achterstand Hawthorn, de hoogst geplaatste Brit in het internationale klas sement, reed nadat hii één en twee maal gelapt was, alleen 'n zeer fraaie stabiele race. Achter hem vochten Trintignant (Gordini) en Hamilton (Gordini) 90 ronden lang een verbitterd duel. Manzon mengde zich daarin, maar wij hadden, in te genstelling tot Piet Nortier, zo maar de indruk, dat Manzon er gens in de 21ste ronde met re paraties een ronde was kwijt geraakt. Het drietal leverde een spectaculair gevecht, ondanks het verschil in ronden-achterstand. Een dergelijk gevecht hield ook de Nederlanders in spanning, toen v. d. Lof en Flinterman dicht genoeg bij elkaar geko men waren om het aan de stok te krijgen. Dit was racewerk van het soort, dat we volgend jaar graag opnieuw willen zien. Tien- en tienduizenden bevolk ten de tribunes, de „kopjes" en het terrein. De K.N.A.C. kan weer terugzien op een bijzonder geslaagde race. De organisatie sloot weer als 'n bus. Gelukkig hoefde dit jaar geen gébruik te worden gemaakt van de grote hoeveelheid brand- blusmateriaal, die aanwezig v.\s. Wij zagen ook twee wagens van de Alkmiaairse brandweer. De eindstand van de Grote Prijs van Nederland over 377.37 km. luidt: 1. Ascari (Ferrari), tijd 2 uur 53 min. 28 sec., gem. 130.57 km/h: 2. Farina (Ferrari), tijd 2 uur 54 min. 8.6 sec., gem. 130 km/h; 3. Villoresi (Ferrari), tijd: 2 uur 55 min. 2.9 sec., gem. 129.34 km/h: 4. L. D. Hawthorn, Bristol Cooper, op 2 vonden; 5. Manzon op 3 ronden (Gordini); 6. Trintignant, (Gordini) op 3 ronden; 7. Hamilton (HWM) op 5 ronden; 8. Macklin (HWM) op 6 ronden: 9. J. Flinterman (Ma serati) op 7 ronden. Dries van der Lof (HWM) werd niet geklasseerd, aangezien hij niet de voorgeschreven 75 ron den heeft' afgelegd (Hij reed ze ventig ronden). FANNY WEER OP DREEF Uit het gewoel van Helsinki, ook misschien thans onder de druk van „een goede prestatie te moeten leveren" vandaan, heeft mevr. BlankersKoen gisteren bij de wedstrijden om de Prinses Julianabéker een tweetal resulta ten geboekt, die de wereld an dermaal in verbazing zouden kun nen brengen. Bij het verspringen bereikte ze na eerst al 6 02 m ge sprongen te hebben, een afstand van 6.05 m en op de 80 meter horden kwam ze tweemaal tot 'n tijd van 11.2 ondanks de abnor maal slechte weersomstandighe den. Willy Lust trok zich daarbij op aan haar grote vooTganger en kwam tot 11.5. Overigens won de dub van mevr. Blankers andermaal de beker, ondanks de fraaie presta ties van Puck Brouwer, die zo wel de 100 m als de 200 m won. Voor de 50e maal worden op hei Snekermeer de zeilwedstrijden van de Sneekweek gehouden, georganiseerd door de Sneker Zeilclub en de Koninklijke Zeilvereniging „Sneek". Een aantal deelnemers in de „V"-klasse in actie tijdens de eerste dag. Sier gaat de grote winnaar en wereldkampioen Alberto Ascari door de bocht, even voor de finish. Vlak achter hem raast een Belg, de Tornaco, die evènals Ascari in een Ferrari meereed. (Van onze sportverslaggever) ZANDVOORT, Zondagmiddag De race in de „kleine" klasse voor automobielen in de taal der insiders: die voor Formule III: tot 500 cc is op Nederlands nationale autocircuit een over winning voor de 23-jarige Stirling Moss geworden. De blonde jonge Brit stuurde zijn rappe Cooper met zoveel gemak en flair langs het rechte eind, door het bos en in de venijnige haar speldbochten, dat zijn gevaarlijkste belager, zijn landgenoot Wieken, na elf ronden van de zeventien, moest capituleren. Daar had het een hele tijd alles behalve op geleken. Brown ook met Cooper trok vijf ronden aan de kop van het knetterende stel dat 13 man sterk was over het circuit. Dr. Groenhart uit Dirks- horn bleef bij de start zo maar staan. De Cooper van Flinterman, die hij had overgenomen, wilde niet weg! Dat bezorgde hem een 11e plaats. Nu hinderde dat dr. Groenhart niet in 't minst, want „EVENWICHTS OEFENINGEN OP DE ERE-TRIBUNE" Een grappige opname, gemaakt op de tweede dag van het Nationale Concours Hippique, dat door de Zuid-Hollandse Jachtvereniging te Den Haag werd georgani seerd. Prinses Mar griet, die zich zeker wat stram begon te voelen van het steeds maar zitten, gaf opeens een evenwichtsoefening op de balustraderand van de gereserveerde tribune. Tweede van rechts Prins Aschwin, links van deze op de achtergrond Prinses Beatrix. twaalf ronden later stond hij ze vende. Weer 'n ronde later stond hijeven voor de Tarzanbocht, met 'n machine, die er verder de brui aan gaf. Er waren nog meer pechvogels, vijf welgeteld. De meesten, Bran don (Engeland), Evans (Enge land), Hanlet (België) en v. Hauw (België) met machineschade. Evans tolde tweemaal 180 gra den in de rondte, toen hij met Wieken en Moss op volle snelheid uit de Tarzanbocht stormde. Ernstiger leek het ongeval, dat Whitehouse overkwam. Bij het beklimmen van de Hunzerug sloeg zijn machine over de kop. De coureur werd eruit geslingerd enman keerde niets dan wat snijwon- den. Dat moeten u of ik eens proberen bij een vaartje van tegen de honderd! Moss had na zes ronden de lei ding van Brown overgenomen, maar Wieken snoepte hem die weer af. 'n Ronde later lag Evans iets voor, zo dicht zaten de koplo pers bij elkaar. Zo hard ging het, dat Evans het niet meer kon bij benen enenfin, dat las u hier boven. Na elf ronden had Stirling Moss het heft stevig in handen. Habin had zich als derde genesteld. Les- ton en Brown, door pech achterop geraakt, maakten het elkaar daar achter moeilijk. Brown kon, hele maal uit de diepte van het veld op komend. Leston niet te pakken krijgen, maar véél scheelde 't niet. De uitslag werd: 1. Moss (E.); tiid: 35.21.5, gem. snh. 120.95 km/h: 2. Wieken (E.); tiid: 35.23.6; gem. snelheid: 120.85 km/h: 3. Habin (E.): tijd: 36.36.8. gem snelheid: 116.83 km/h; 4. Leston (E.): tijd: 37.07.1, gem. snelheid: 115.22 km/h; 5. Brown (E.): tijd: 37.09.4: gem. snelheid: 115.10 km/h; 6. Swaelens (B.) op 2 ronden: 7. Göttwens (N.) op 5 ronden. Sinds 1934 met slechts twee onderbrekingen in de laatste wereldoorlog is in de tweede helft van Augustus het grootste zeilevenement in Friesland, de Sneek-week, gehouden en vooral de laatste jaren, nu de inschrijvingen niet enkel uit Friesland en Groningen binnenkomen, doch van schier overal, waar de watersport beoefend wordt, vindt men liefhebbers, die ook op ons zo mooie Snekermeer hun krachten eens willen meten met andere rivalen. Vooral de Hollandse deelname is de laatste tijd aanmerkelijk groter geworden. Valk jachten: groep I: 1. Popeye W. Metelerkamp Cappenberg. Amsterdam; 2. Tarentella. E. J. Hoppe. Leiden, 3. Fram. mevr. Joustra-van Gooi. Den Haag. Groep II: 1. Marjolijn, J. C. van £'e??°,v,eri' Reeuwijk: 2. Rirette, Mulder, Langweer; 3. Soelaas, v. V' Ureuning: Leeuwarden. Schouwen: 1. Meerkol. F. P. Atsma Oppenhuizen: 2. Pompe- bted. J. Douma. Oppenhuizen. Sharpies: 1. Rakker. B. van Wnk, Woubrugge; 2. Briesje. N. Oerlemans. Rotterdam. B.Mers:l. Pinguin, W. v. d. Zee Groningen: 2. Meteoor II. van D. Resink. Deventer. 3. Narwal II, van B. Jonkers, Gorrediik. Vriiheidsklasse: 1. Speed II. van C. de Haas Jr. Breukelen: 2. Duveltje. van Ed. R. Freeh Jr. EJen_ Uaag; 3. Jungle, Dream, van U W. v. Keulen, Amsterdam. Olvmpia jollen: 1. Kattebakje. van D. de Kat jr Den Haag; 2. Tillu. van J. Hof. Midlaren; 3. Argo. van F. R. Huizinga. Hoo- gezand. 12 voets jollen: 1. Papoose van H. W. J den Breejen v. d. Bout. Heemstede: 2. Tripnelaartie, van ï?rel' Mulder. Langweer: 3. Waterbaby van A. W. Reijers. Sassenheim. Larken: 1. Indra. van H. Bel ong?, Almelo: 2. Happy van H. Schiphorst. Almelo: 3, Vliegende Schotel. A. Sikma. Sneek. Jeugd klasse (Pluizen): 1. Kantjil, van P. Galjard, Gronin gen: 2. Bambi, R. Kraak. Paters wolde; 3. Billv II. van Jac. Albers Rotterdam. Gem. klasse: 1. Endurance. J. de Boer. Sneek: 2. Rhein Fee, F. Hamburg, Drachten. 3. Jankobus. Th. Pasma, Sneek. Dit jaar zijn er bijna 300 in schrijvingen. Deze grote deelna me is op zich zelf heel mooi. voor de organisatoren en het wed strijdcomité brengt dit evenwel aparte zorg en moeite mee, want het is ten enenmale uitgesloten dat men b.v. 50 jachtjes in één keer kan laten starten. De klassen moeten dus gesplitst worden en zo hebben de organisatoren di verse klassen in twee groepen gesplitst (Regen. Valken en 16m2 A). terwijl de 16m2 B zelfs in drie groenen start. Door deze splitsing, welke voor alle 5 dagen weer anders is kan het voorkomen dat op een be paalde dag bekende cracks we denken aan de Helder's en Jans- ma bij de 16m2 A klasse verdeeld zijn over twee groepen, terwijl er ook dagen zijn dat ze allen in één groep zitten. Datzelfde verschijnsel zien we bij de Valken, welke dit jaar al zeer sterk bezet is met Hollandse zeilers. Daar de lucht dreigend was. de wind vrij sterk uit Westelijke richting woei en de verwachting nu niet bepaald gunstig was werd besloten de kleinere klassen de z.g. stormbaan te laten varen, zodat alleen de grote boten het meer op moesten. In enkele klassen is al dadelijk volop strijd geleverd. Zo was bij de 30m2 klas de eindstrijd tussen Haskerlands burgemeester Mr. Hoekstra die als stuurman van de Tjerk Hiddes van begin af in duel raakte met Herman Geveke zeer fel, doch burgemeester Hoek stra wist met een scheepslengte als eerste door te gaan. Tweede werd H. Geveke Wzn. te Nijme gen. Bij de Regenbogen kwamen de Hollanders er de eerste dag niet aan te pas. In de eerste groen was het de Sneker bakker Mar ten Hendriks en in de volgende de Jouster C. J. de Jong die on bedreigd won. De beide Helder's werden in de eerste groep 1 en 2 bij de 16m2 klas. terwijl Jansma in groep 2 eerste werd voor de Hollanders en nog wel met groot verschil. R. Mulder van Langweer die zo menige zege in de Valkies be haalde ondervond ditmaal dat het wat wil zeggen wanneer er een 13-tal Hollandse Valkzeilers mee dingen. Nu moest hij -in groep twee de vlag strijken voor Tien hoven (Reeuwijk). In de eerste groep waren het de Hollanders, die de 4 eerste plaatsen bezetten met Metelerkamp Cappenberg als nr. 1. Doordat Kraan met de Mustang niet bij de Sharpies in schreef hii zeilt momenteel in Hamburg kwam hier sinds ia- ren ook eens een ander aan bod. De Vrijheidsklasse voor en kele jaren hier nog van weinig betekenis kwam uit met 18 deelnemers. Reeds de eerste ont moeting was hier zeer spannend Het oude scheepje van v. d. Meu- len, Joure. thans in handen van de Haas Breukelen liep nog even snel als voorheen en won dan ook. Bij de ieugdklasse (Pluizen) waren het twee Groningers (Gal jard en Kraak) die de beide eer ste Dlaatsen bezetten. De volledige uitslagen waren: 30m2 klasse: 1. Tjerk Hiddes, Mr. W. Hoekstra. Joure: 2. Riet vink. H. Geveke. Nijmegen: 3. Carmen. H. Geveke, Leeuwarden: Regenbogen: groep I: 1. Hennie M. Hendriks. Sneek: 2. De Brui ser. R. A. v. d. Sluis. Sneek; 3. Oranje, J. Zwart, Sneek: Groep II: 1. Tjerk. C. J. de Jong. Joure: 2. Algri, J. Alberda. Sneek; 3. Jan van Gent. Dr. J. W. v. d. Ziip Sneek. 22m2 klasse: 1. Porto Alegre. H. R. Schaap. Deersum: 2. Meple Leaf, T. Molenaar. Grouw: 3. Ca dans. A. Bonnema, Leeuwarden: Pampusklasse: 1. Weerhaan, H. Bakker. Sneek: 2. Smelleken. J. van Foeken. Sneek: 3. De Groene Leeuw, H. J. Halbertsma, Sneek. 16m2 klasse eenh.klasse A groep I: 1. Favonius. Jaap Helder Paterswolde; 2. Peerless, Joop Helder, Paterswolde; 3. Butter- flii. H. v. d. Veen. Joure. Groep II: 1. Ali. F. Jansma. Grouw: 2. Simon den Danser II. van J. P. van Dijk. Leiden; 3. Casparone. G. K. de Vries. Sappemeer. 16m2 eenh.klasse B: groep I: I. Fortuna, E. Bosch, Groningen: 2. Ciconia, P. de Dood. Sneek; 3 Tini, J. R. v. Reekum. Sneek; Groep II: 1. Vrijheid, D. de Haan Sneek; 2. Wido, S. Leen, Grouw; 3. Bopper, Mei. J. van Loo, Zwol le. Groep III: 1. Noordster. K. v. Ommen. Groningen; 2. Quickzil- ver. K. Zandhuizen, Sneek; 3. Pinofckjo, B. G. Niestern, Delfzijl. De weergoden zijn het bestuur der S.Z.C. goed gezind geweest, want de tweede dag, Zondag, was ideaal zeilweer, een stevige noord westelijke bries, zodat in schier alle klassen een felle strijd gevoerd werd. En zoals het meestal in der gelijke omstandigheden gebeurt, volgen later de protesten. Het was Zondag evenwel buitengewoon, zo wel in groeps- als open wedstrij den regende het protesten. En daar de jury tot s avonds zeven uur ge regeld doorgewerkt had met het onderzoeken daarvan, kon in me nig opzicht nog geen definitief be sluit genoemd worden, zodat de uitslagen welke? we hieronder ver- melden, ook bij de groepswedstrii - den, behoudens protest zijn. Groepswedstrijden. Zondagmorgen om half elf werd voor de groepswedstrijd 16 M2 klas, waarbij voor Drente, Friesland, Groningen, Holland en Oyerijsel elk vier schepen startten. Hierbij bleek de superioriteit van de Groningers al heel sterk Behoudens protest dat tegen een der helders lopende is, is de voor lopige stand na een wedstrijd als volgt: Groningen 69, Friesland 48, Overijsel 45, Holland 25, Drente 7 punten. Uii de groepswedstrijd in de BM-klasse, waarbij voor Friesland, Groningen en Overijsel elk twee schepen deelnemen, had de uitslag geheel anders geweest, ware het met, dat de Groninger v. d. Zee, die stevig aan de kop lag en onbe dreigd eerste werd, zich in een route vergist had. De uitslagen van de tweede dag van de Sneekweek luiden: 30 m2 eenheidsklasse: 1. Sper wer, st. W. H. Fahner, Leeuwar den; 2 Rietvink, st. H. Geveke Wz., Nijmegen; 3. Tsjerk Hiddes, st. mr. W. Hoekstra, Joure. Regenboogklasse Groep I: 1. Beneventum, st. J. Hofland, Rot terdam, 2. Algri, st. J. Alberda, Sneek, 3. Oranje, st. J. Zwart, Sneek. Groep II: 1. Henderika, st. D. Oppenhuizen, Sneek; 2. Hennie, st. M. Hendriks, Sneek. 22 m2 klasse: 1. Maple Leaf, st. T. Molenaar, Grouw; 2. Porto Alegre. st. H. R. Schaap, Deer sum. Pamp'us-klasse: 1. Weerhaan, st. H. Bakker, Sneek; 2. Kemp haan, st. W. Vermeulen, Drach ten; 3. Ljip, st. H. de Jong, Sneek. 16 m2 eenheidsklasse groep Al 1. Favonius, st. Jaap Helder, Paterswolde; 2. Peerless, st. Joop Helder, Paterswolde; 3. Ali, st. Fokke Jansma, Grouw. Groep A2: 1. Butterfly, st. H. v. d. Veen, Joure; 2. Ceres, st. M. Kuipers, Groningen; 3. Kotri, st. R. Bierling, Groningen. Groep BI: 1. Arran Crest, st. P. Wieringa, Sneek; 2. Quick silver, st. K. Zandhuizen, Sneek; 3. Pinokkio, st. B. G. Niestern, Delfzijl. Groep B2: 1. Fortuna, st. E. Bosch, Groningen; 2. Wilandre, st. B. H. de Vries, St. Nicolaasga; 3. Dak, st. D. Kamphuis, Zwolle. Groep B3: 1. Ciconia, st. W. de Dood, Sneek; 2. Wido, st. D. Lee, Grouw; 3. Vrijheid, st. D. de Haan, Sneek. Valkenklasse groep 1: 1. Mar jolijn, st. J. C. van Tienhoven, Reeuwijk; 2. Goesting, st. W. Ritman, Gouda. Groep 2: 1. Rirette, st. R. Mul der, Langweer; 2. Tarentella, st. E. J. Hoppe, Leiden; 3. Water geus, st. F. G. P. C. Goudriaan, Voorschoten. 12 m2 Sharpieklasse: 1. Rak ker, st. B. van Wijk, Woubrugge; 2. Briesje, st. N. Oerlemans, Rot terdam. B.M.-klasse: 1. Pinguin, st. W. v. d. Zee, Groningen; 2. Meteoor II, st. D. Resink, Deventer; 3. Geja II, st. F. J. J. Resink, En schede. Vrijheidsklasse: 1. Duveltje, st. Ed. R. Freeh Jr., Den Haag; 2. Speed II, st. C. de Haas Jr„ Breukelen. Olympia jollen: 1. st. K. H. Lukkien, Zwolle; 2. Tilly, st. J. Hof, Midlaren; 3. Argo, st. F. R. Huizinga, Hoogezand. 12 voets jollen: 1. Cormoran, st. G. de Vries Lentsch, Nieu- wendam; 2. Waterbaby, st. A. W. Reijers, Sassenheim; 3. Iltschi, st. M. J. van Geijn, Rotterdam. Larken: 1. Vinkenslag, st. K. van Ommen; 2. Indria, st. H. Bellinga, Almelo. Jeugdklasse: 1. Popeye, st. J. J. Woortman, Groningen; 2. Kon Tiki, st. J. R. Meijeringh, Assen; 3. Billy II, Jac. Albers, Rotter dam. Het gesloten seizoen is voorbij en alom werd weer gevoetbald. Het Zilveren Bal-tournooi was één van de belangrijkste kracht metingen. Opvallend was hier de 60 zege van Stormvogels op HVV en de nederlaag van Feiienoord tegen 't Gooi. Hoewel de Cup-fighters eigenschappen van de Hilversum mers bekend genoeg zün, is dit 'n grote verrassing. De uitslagen luiden: Emma-ADO 31 StormvogelsHVV 60 VVVHeracles 11 Her. w.n.str.sch. EnschedeSparta 04 WageningenEindhoven 02 Feijenoord't Gooi 12 ZFC wint tournooi. De Zilveren Westerkerk gaat voor een jaar naar de Zaan. ZFC won eerst met 10 van DWS en daarna in de finale van Spartaan met 12. Tevoren had deze ploeg Zeeburgia met 41 uitgeschakeld. RCH: de zilveren molen RCH won zijn eigen Zilveren Molen .De uitslagen luiden hier: RCIF— EDO 1o HaarlemRFC 00 Hrl. wint na strafsch. Verl.ronde: EDO—RFC 10 Finale: RCHHaarlem 30 Verder veel vriendschappelijke wedstrijden, waarvan de voor naamste luiden: Le HavreNOAD 42 A.iaxLuik 14 VUC—Austria 0—0 BorussiaSittardia 61 De uitslagen van de gehouden draverijen te Mereveld luidden: le Oogstmaand-pr;js: 1. Quena BH (W. H. Geersen) 3.15, 1.32.9; 2. Peter Arion; 3. Qui Gagne A. Tot.: f 1.90, pl. f 1.50, f 2.10, f 1.60, gek. f 3.60, oov. f 5.40. 2e Oogstmaand-prijs: 1. Meir.- tje V (T. A. v. d. Veen) 3.05.6, 1.27.5; 2. Onderduiker G; 3. Lord van Fresena. Tot.: f5.50, pl. f4.20, f 5.40, gek.: f 24.40, cov. f 7.60. 3e Oogstmaand-prijs: le serie: 1. Ooststar (J. Ham) 2.23, 1.27.2; 2. Nemetor B; 3. Queenie. Tot.: f 10.50, pl. f 3.—, f 1.80, gek.: f 14.50, cov. f 2.30. 2e Serie: 1. Odylia O (K. Kra mer) 2.22.6, 1.28; 2. Peterhof; 3. Quichotte. Tot.: f 2.50; pl. f 2. f 1.50, gek.: f 9.10. cov. f 4.60. Finale: 1. Ooststar (J. Ham) 2.25.8. 1.28.9: 2. Peterhof; 3. Ody lia. Tot.: f 6.20, pl.: f 1.40, f 1.40, f 1.20, gek.: f 3.60, cov.: f 5.30. 4e Oogstmaand-prijs: 1. P. Louis II (B. Neef) 3.10.8, 1.25.9, Dead- heat 2. Martine van Axkit; 3. Omar Spencer. Tot.: f 5.60, pl. f 1.20, f 1.10, f 1.10, eek. f 3.30, f 2.60: cov.: f 1.50, f2.—. 5e Oogstmaand-prijs: 1. King Spencer J. Eerenberg) 3.10.4, 1.27.3; 2. Mary Reynolds; 3. Myr- tilus. Tot.: f 8.90, pi. f 2.50, f 3.50, gek. f 19,30, cov. f 4.10. Hoonte-prijs: 1. Nellie Gregor (T. A. v. d. Veen) 3.07.8, 1.24.6; 2. Stuermann; 3. Oranje J. Tot.: f 3.10. pl. f 1.70, f 1.20 gek. f 12.10, cov.: f 3.50. Totale omzet f 37.894.50.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 3