ALBERTO ASCARI werd wereldkampioen
op Zantvoortse autorenbaan
Sneek-week zette veelbelovend
in, ondanks het slechte weer
Nederlandse „grande Epreuve" ontnam
Franse Gordini-rijders hun laatste hoop
STIRLING MOSS, 23 jaar,
snelste 500 cc-racer
Dries v. d. Lof en Jan Flinterman
maakten veelbelovend debuut
Veel Hollandse deelnemers
verhogen de spanning
Dr. Groen hart bleef tweemaal staan
De eerste dag
Tweede dag
Nederland voetbalde
weer volop
Draverijen te
Mereveld
MAANDAG 18 AUGUSTUS 19bz
PAGINA 3
(Van onze sportverslaggever)
ZANDVOORT, Zondagmiddag Alberto Ascari,
joviaal, rond en gezellig, heeft vanmiddag op
het stroeve en lastige circuit van Zandvoort het
wereldrecord autorennen in formule II daar
over straks meer op zijn naam gebracht. Daar
mee is de strijd voor 1952 gestreden, al staan er
nog races in Italië, Spanje en Brazilië op het
programma. Er was niemand in het achttien
renners sterke veld, die hem ook maar kon be
naderen. Driehonderd zeven en zeventig kilo
meter en drie honderd zeventig meter joeg hij
alleen aan de kop van de meute, ronde na ronde
over het 4.2 km. lange circuit, 'n Feilloze stuur
man, koel en berekenend, met een machine, die
niet één keer sputterde. Het wil ons zelfs voor
komen, dat de Italiaan er nog lang niet alles
uithaalde wat mogelijk was, Ascari, coureur, en
Ferrari, de constructeur van de winnende wagen
domineerden over de Nederlandse Grand Prix.
Ferrari eigenlijk drie-dubbel: de eerste drie
plaatsen zijn deze Italiaanse fabriek bijna niet
betwist geweest. De Gordini's, die bij het ont
breken van de Alfa Romeo's dit jaar op de cir
cuits de handschoen tegen de Ferraristal hebben
opgenomen, werden driemaal gelapt.
Maar de Grand-Prix 1952 heeft ons Nederlanders nog iets te
zeggen. Zoals U weet, was er een goede kans, dat voor het
eerst ook Nederlanders in deze internationale races voor louter
renwagens zouden uitkomen. Welnu, dat is gebeurd en wel zo,
dat we nog grote dingen kunnen verwachten. De Twentenaar
Dries van der Lof, autosportliefhebber in hart en nieren, record
houder in de anderhalve literklasse „op" Zandvoort, gevreesd
tegenstander in rallyes en betrouwbaarheidsritten, heeft het
Engelse racemonster H.W.M- beklommen. En Jan Flinterman
die van de Gloster Meteors, weet U wel zette zich stevig
in het zadel van een Maserati, om eens te laten zien wat Neder
land-zelf presteert. Nou, ze hebben het gezien!
Dries van der Lof kon niet
worden geklasseerd, omdat hii
maar zeventig ronden aflegde
van de negentig en er voor een
plaats op de ranglijst 75 gevraagd
worden. Hij was al in de vijfde
ronde met een sputterende ma
chine bij de spits gekomen,
startte opnieuw en keerde na
de volgende ronde aan de pit
terug. Er werd koortsachtig aan
de machine gesleuteld, maar toen
Dries tenslotte uit de motor van
zijn H.W.M. weer het karakte
ristieke gegil kon laten horen,
was zijn achterstand met niet
minder dan 12 ronden gegroeid.
Een defecte magneet had hem
deugdelijk de das omgedaan,
maar dat nam niet weg, dat hij
nog best in staat bleek met Jan
Flinterman dertien ronden
vóór! een hartig nummertje
racen weg te geven.
Flinterman's pad liep al even
min over rozen. In de zevende
ronde liep zijn motor even voor
bij de Tarzanbocht zo vast als
eën huis en Jan kon door de
helm naar de pits terugwande-
len. De Braziliaanse stal met de
welluidende naam „Escuderia
Automobilistica Bandeirantes"
zag echter iets in onze nationale
snelheidsmaniak. Landi, de eni
ge overgebleven Braziliaan, na
dat Bianco al in de vierde ronde
zijn onwillig strijdros aan de
stalknechts terug had moeten ge
ven, die Landi werd afgevlagd.
Hij remde af naar de pit, sprong
uit de Maserati. Jan Flinterman
wipte erin en voort ging het
weer! Dat kan dit jaar, omdat
de internationale racecommissie
beslist heeft, dat niet het merk
de prijs behaald, maar de cou
reur.
Daarmee was alle narigheid
voor Jan nog niet voorbij, want
hij moest nog tweemaal terug
naar de stal. Eenmaal in de
21ste ronde, toen hfj op de tien
de plaats lag om een regen
scherm op te zetten, en nog eens.
in de 49ste ronde om te tanken
en een band te wisselen. De
laatste operatie kostte hem pre
cies één minuut, weinig, maar 't
had nog korter gekund, wanneer
het pit-werk beter verdeeld was
geweest. Toen de finishvlag
neerkwam, had Flinterman ze
ven ronden achterstand. Hij werd
als negende en laatste ge
plaatst. En dat is een prestatie,
waarop we toch nog trots zijn.
De Grote Proef
Hoe is 't immers? De coureurs,
die in een „Grande Epreuve"
grote proef in de strijd ko
men, zijn stuk voor stuk gerou
tineerd in het race-vak. Ze be
rijden een wagen, die ze op tal
van circuits iedere week
wordt er een Grand Prix ver
reden door en door hebben
leren kennen. Dat hadden Flin
terman en van der Lof niet. Hun
wagen kregen ze op z'n vroegst
Vrijdag j.l. pas. En hoeveel ge
legenheid bestaat er in ons land
om ergens uursnelheden te ma
ken, die aanzienlijk boven de
tweehonderd kilometer liggen..?
Ja, want zo was het gisteren
toch maar. Farina b.v. kwam
daar op 'n niet eens uitgezocht
moment zo maar eens het lange
rechte eind voor de tribune af
zetten met een vaartje van
209 km. per uur. Nu is dat nog
altijd wel „iets" minder dan de
634 km. )5er uur, die de Ameri
kaan Johr. Cobb haalde, maar
doet U het na?! Let wel, we
hebben het over auto's, niet
over vliegtuigen
Er zijn er geweest, die dach
ten, dat met de aanvaarding van
Formule II de echt-flinke snel
heden wel tot het verleden be
hoorden. Dat is 'n misrekening
gebleken. De vorige jaren gold
op Zandvoort zoals overal ter
wereld Formule I, d.w.z. dat
wagens mochten meedoen met
een cilinderinhoud van 4.5 liter
maximaal zónder of 1.5 liter
mét compressor een door de
motor aangedreven pomp, die het
brandstof-lucht.mengsel samenge
perst in de verbrandingsruimte
van de motor brengt, waardoor
het vermogen van de machine
sterk wordt opgevoerd. De inter
nationale race-commissie is van
Formule I afgestapt. Waarom?
Omdat de renbaan als het Ware
het. laboratorium is van de
automobielfabriek. Op de cir
cuits test de constructeur de
kwaliteit van zijn product. Hij
leert van verlies en maakt re
clame met winst, 'n Enorme
reclame.
Nu is een 4.5 liter motor in
onze na-oorlogse verarmde we
reld een al te luxueus product en
een 1.5 liter mét compressor is
slechts voor de weinige
liefhebbers van de „grand sport"
weggelegd. Vandaar dat om re
denen van practische aard de
voorkeur is gegeven aan For
mule II: 2.5 liter zónder of
liter mét compressor.
En in deze categorie zou de
strijd zich dus in hoofdzaak af
spelen tussen Ferrari en Gordi-
ni, om de „stallen" maar te noe
men. Wel. de afloop weet U:
Ferrari bracht Ascari, Farina en
Villoresi in deze volgorde als
eersten aan de finish. En terwijl
de breed-lachende Alberti haast
onder de voet gelopen werd door
de volksoploop van gillende,
snikkende, armenzwaaiende Ita
lianen in hel-blauwe overalls,
terwijl Prins Bern hard de we
reldkampioen 1952 de reusachtige
krans omhing en uit de loud-
speaker-installatie een klank
rijke mars opklonk, waarvan
iedereen veronderstelde dat het
we] het Italiaanse volkslied zou
wezen, reden de twee overgeble
ven Fransen hun Gordini's naar
de stal: 'n beetje treurig, want
„Zandvoort" had hun laatste
restje hoop weggevaagd.
Uitvallers
Achttien wagens waren er ge
start, negen haalden de finish.
Bianco, de raziliaan (Maserati!
was de eerste uitvaller: al in de
vierde ronde. Landi. die zijn
Maserati aan Flinterman af
stond. de tweede. Behra die tien
ronden lang op de laatste plaats
rond-sukkelde. de derde. Nou ja.
sukkelde.... in, rennerstaai dan.
Want zijn Gordini was toch al
tijd nog wel goed voor 160 km.
pér uur
Paul Frère, die „maar" een
1.5 liter Gordini had, meende
daarmee even hard over Zand-
voorts dreven te kunnen loeien
als de zwaardere wagens. Hij
durfde best, die Belgische sport
journalist, daar niet van, maai
de gele Gordini gaf in de zestien
de ronde de geest. Kort daarop
ging de Belg de Tornaco de weg
van alle pechvogels....
Ondertussen had Kenneth
Downing, die voor die eer van
het Britse Imperium een experi
mentele Connaught aan het af
rossen was geweest, de pits al
vaker met een bezoek vereerd,
dan voor de gemoedsrust van
zijn aanhangers bevorderlijk was.
De plensbui, die na 22 ronden
over het circuit hoosde, vaagde
hem de baan uit. Hij kwam nog
even terug, liet opnieuw een staf
helpers frenetiek aan zijn ma
chine sleutelen, maar moest na
28 ronden het veld van eer defi
nitief verlaten. Ken Wharton en
Stirling Moss, de eerste in een
Frazer Nash-op-proef, de twee
de in een E.R.A. hielden het
slopende gevecht lan.g vol. Stir
ling bracht het tot 74 ronden,
Wharton tot in de tachtig. Hij
strandde midden in het terrein.
Ascari Het al die pech onver
stoorbaar langs zich heen gaan.
Wie er ook naar de pits kwam
hij niet. Dat verbaasde ieder
een, die op bandenwisselen had
gerekend, dat verontrustte de
schare helpers aan zijn pit ern
stig. Telkens wanneer hij aan
kwam stuiven hielden zij reserve
banden en benzinetrechter bijna
smekend omhoog. Ascari schud
de grijzend van nee. Hij wist
precies hoever hij gaan kon.
Farina zat niet ver 20 se
conden achter hem, maar Vil
loresi Alberto's leermeester, kon
riet aan 'n „lap" ontkomen. Dat
nam de oude Villoresi niet en
'n heftige jacht ontspon zich.
Helaas, Villoresi kon zijn leer
ling nooit dichter benaderen dan
tot op 60 meter. En dan had hji
nog n ronde achterstand
Hawthorn, de hoogst geplaatste
Brit in het internationale klas
sement, reed nadat hii één en
twee maal gelapt was, alleen
'n zeer fraaie stabiele race.
Achter hem vochten Trintignant
(Gordini) en Hamilton (Gordini)
90 ronden lang een verbitterd
duel. Manzon mengde zich
daarin, maar wij hadden, in te
genstelling tot Piet Nortier, zo
maar de indruk, dat Manzon er
gens in de 21ste ronde met re
paraties een ronde was kwijt
geraakt. Het drietal leverde een
spectaculair gevecht, ondanks het
verschil in ronden-achterstand.
Een dergelijk gevecht hield ook
de Nederlanders in spanning,
toen v. d. Lof en Flinterman
dicht genoeg bij elkaar geko
men waren om het aan de stok
te krijgen. Dit was racewerk van
het soort, dat we volgend jaar
graag opnieuw willen zien.
Tien- en tienduizenden bevolk
ten de tribunes, de „kopjes" en
het terrein. De K.N.A.C. kan
weer terugzien op een bijzonder
geslaagde race.
De organisatie sloot weer als 'n
bus. Gelukkig hoefde dit jaar
geen gébruik te worden gemaakt
van de grote hoeveelheid brand-
blusmateriaal, die aanwezig v.\s.
Wij zagen ook twee wagens van
de Alkmiaairse brandweer.
De eindstand van de Grote
Prijs van Nederland over 377.37
km. luidt:
1. Ascari (Ferrari), tijd 2 uur
53 min. 28 sec., gem. 130.57
km/h: 2. Farina (Ferrari), tijd
2 uur 54 min. 8.6 sec., gem.
130 km/h; 3. Villoresi (Ferrari),
tijd: 2 uur 55 min. 2.9 sec., gem.
129.34 km/h: 4. L. D. Hawthorn,
Bristol Cooper, op 2 vonden; 5.
Manzon op 3 ronden (Gordini);
6. Trintignant, (Gordini) op 3
ronden; 7. Hamilton (HWM) op
5 ronden; 8. Macklin (HWM) op
6 ronden: 9. J. Flinterman (Ma
serati) op 7 ronden.
Dries van der Lof (HWM) werd
niet geklasseerd, aangezien hij
niet de voorgeschreven 75 ron
den heeft' afgelegd (Hij reed ze
ventig ronden).
FANNY WEER OP DREEF
Uit het gewoel van Helsinki,
ook misschien thans onder de
druk van „een goede prestatie te
moeten leveren" vandaan, heeft
mevr. BlankersKoen gisteren
bij de wedstrijden om de Prinses
Julianabéker een tweetal resulta
ten geboekt, die de wereld an
dermaal in verbazing zouden kun
nen brengen. Bij het verspringen
bereikte ze na eerst al 6 02 m ge
sprongen te hebben, een afstand
van 6.05 m en op de 80 meter
horden kwam ze tweemaal tot 'n
tijd van 11.2 ondanks de abnor
maal slechte weersomstandighe
den. Willy Lust trok zich daarbij
op aan haar grote vooTganger en
kwam tot 11.5.
Overigens won de dub van
mevr. Blankers andermaal de
beker, ondanks de fraaie presta
ties van Puck Brouwer, die zo
wel de 100 m als de 200 m won.
Voor de 50e maal worden op hei Snekermeer de zeilwedstrijden
van de Sneekweek gehouden, georganiseerd door de Sneker
Zeilclub en de Koninklijke Zeilvereniging „Sneek". Een aantal
deelnemers in de „V"-klasse in actie tijdens de eerste dag.
Sier gaat de grote winnaar en wereldkampioen Alberto Ascari
door de bocht, even voor de finish. Vlak achter hem raast een
Belg, de Tornaco, die evènals Ascari in een Ferrari meereed.
(Van onze sportverslaggever)
ZANDVOORT, Zondagmiddag De race in de „kleine" klasse
voor automobielen in de taal der insiders: die voor Formule
III: tot 500 cc is op Nederlands nationale autocircuit een over
winning voor de 23-jarige Stirling Moss geworden. De blonde
jonge Brit stuurde zijn rappe Cooper met zoveel gemak en flair
langs het rechte eind, door het bos en in de venijnige haar
speldbochten, dat zijn gevaarlijkste belager, zijn landgenoot
Wieken, na elf ronden van de zeventien, moest capituleren.
Daar had het een hele tijd alles
behalve op geleken. Brown ook
met Cooper trok vijf ronden aan
de kop van het knetterende stel
dat 13 man sterk was over het
circuit. Dr. Groenhart uit Dirks-
horn bleef bij de start zo maar
staan. De Cooper van Flinterman,
die hij had overgenomen, wilde
niet weg! Dat bezorgde hem een
11e plaats. Nu hinderde dat dr.
Groenhart niet in 't minst, want
„EVENWICHTS
OEFENINGEN OP DE
ERE-TRIBUNE"
Een grappige opname,
gemaakt op de tweede
dag van het Nationale
Concours Hippique, dat
door de Zuid-Hollandse
Jachtvereniging te Den
Haag werd georgani
seerd. Prinses Mar
griet, die zich zeker
wat stram begon te
voelen van het steeds
maar zitten, gaf opeens
een evenwichtsoefening
op de balustraderand
van de gereserveerde
tribune. Tweede van
rechts Prins Aschwin,
links van deze op de
achtergrond Prinses
Beatrix.
twaalf ronden later stond hij ze
vende. Weer 'n ronde later stond
hijeven voor de Tarzanbocht,
met 'n machine, die er verder de
brui aan gaf.
Er waren nog meer pechvogels,
vijf welgeteld. De meesten, Bran
don (Engeland), Evans (Enge
land), Hanlet (België) en v. Hauw
(België) met machineschade.
Evans tolde tweemaal 180 gra
den in de rondte, toen hij met
Wieken en Moss op volle snelheid
uit de Tarzanbocht stormde.
Ernstiger leek het ongeval,
dat Whitehouse overkwam.
Bij het beklimmen van de
Hunzerug sloeg zijn machine
over de kop. De coureur werd
eruit geslingerd enman
keerde niets dan wat snijwon-
den. Dat moeten u of ik eens
proberen bij een vaartje van
tegen de honderd!
Moss had na zes ronden de lei
ding van Brown overgenomen,
maar Wieken snoepte hem die
weer af. 'n Ronde later lag Evans
iets voor, zo dicht zaten de koplo
pers bij elkaar. Zo hard ging het,
dat Evans het niet meer kon bij
benen enenfin, dat las u hier
boven.
Na elf ronden had Stirling Moss
het heft stevig in handen. Habin
had zich als derde genesteld. Les-
ton en Brown, door pech achterop
geraakt, maakten het elkaar daar
achter moeilijk. Brown kon, hele
maal uit de diepte van het veld op
komend. Leston niet te pakken
krijgen, maar véél scheelde 't niet.
De uitslag werd:
1. Moss (E.); tiid: 35.21.5, gem. snh.
120.95 km/h:
2. Wieken (E.); tiid: 35.23.6; gem.
snelheid: 120.85 km/h:
3. Habin (E.): tijd: 36.36.8. gem
snelheid: 116.83 km/h;
4. Leston (E.): tijd: 37.07.1, gem.
snelheid: 115.22 km/h;
5. Brown (E.): tijd: 37.09.4: gem.
snelheid: 115.10 km/h;
6. Swaelens (B.) op 2 ronden:
7. Göttwens (N.) op 5 ronden.
Sinds 1934 met slechts twee onderbrekingen in de laatste
wereldoorlog is in de tweede helft van Augustus het grootste
zeilevenement in Friesland, de Sneek-week, gehouden en vooral
de laatste jaren, nu de inschrijvingen niet enkel uit Friesland
en Groningen binnenkomen, doch van schier overal, waar de
watersport beoefend wordt, vindt men liefhebbers, die ook op
ons zo mooie Snekermeer hun krachten eens willen meten met
andere rivalen. Vooral de Hollandse deelname is de laatste
tijd aanmerkelijk groter geworden.
Valk jachten: groep I: 1. Popeye
W. Metelerkamp Cappenberg.
Amsterdam; 2. Tarentella. E. J.
Hoppe. Leiden, 3. Fram. mevr.
Joustra-van Gooi. Den Haag.
Groep II: 1. Marjolijn, J. C. van
£'e??°,v,eri' Reeuwijk: 2. Rirette,
Mulder, Langweer; 3. Soelaas,
v. V' Ureuning: Leeuwarden.
Schouwen: 1. Meerkol. F. P.
Atsma Oppenhuizen: 2. Pompe-
bted. J. Douma. Oppenhuizen.
Sharpies: 1. Rakker. B. van
Wnk, Woubrugge; 2. Briesje. N.
Oerlemans. Rotterdam.
B.Mers:l. Pinguin, W. v. d. Zee
Groningen: 2. Meteoor II. van D.
Resink. Deventer. 3. Narwal II,
van B. Jonkers, Gorrediik.
Vriiheidsklasse: 1. Speed II.
van C. de Haas Jr. Breukelen: 2.
Duveltje. van Ed. R. Freeh Jr.
EJen_ Uaag; 3. Jungle, Dream, van
U W. v. Keulen, Amsterdam.
Olvmpia jollen: 1. Kattebakje.
van D. de Kat jr Den Haag; 2.
Tillu. van J. Hof. Midlaren; 3.
Argo. van F. R. Huizinga. Hoo-
gezand.
12 voets jollen: 1. Papoose van
H. W. J den Breejen v. d. Bout.
Heemstede: 2. Tripnelaartie, van
ï?rel' Mulder. Langweer: 3.
Waterbaby van A. W. Reijers.
Sassenheim.
Larken: 1. Indra. van H. Bel
ong?, Almelo: 2. Happy van H.
Schiphorst. Almelo: 3, Vliegende
Schotel. A. Sikma. Sneek.
Jeugd klasse (Pluizen): 1.
Kantjil, van P. Galjard, Gronin
gen: 2. Bambi, R. Kraak. Paters
wolde; 3. Billv II. van Jac. Albers
Rotterdam.
Gem. klasse: 1. Endurance. J.
de Boer. Sneek: 2. Rhein Fee, F.
Hamburg, Drachten. 3. Jankobus.
Th. Pasma, Sneek.
Dit jaar zijn er bijna 300 in
schrijvingen. Deze grote deelna
me is op zich zelf heel mooi. voor
de organisatoren en het wed
strijdcomité brengt dit evenwel
aparte zorg en moeite mee, want
het is ten enenmale uitgesloten
dat men b.v. 50 jachtjes in één
keer kan laten starten. De klassen
moeten dus gesplitst worden en
zo hebben de organisatoren di
verse klassen in twee groepen
gesplitst (Regen. Valken en
16m2 A). terwijl de 16m2 B zelfs
in drie groenen start.
Door deze splitsing, welke voor
alle 5 dagen weer anders is kan
het voorkomen dat op een be
paalde dag bekende cracks we
denken aan de Helder's en Jans-
ma bij de 16m2 A klasse verdeeld
zijn over twee groepen, terwijl
er ook dagen zijn dat ze allen in
één groep zitten.
Datzelfde verschijnsel zien we
bij de Valken, welke dit jaar al
zeer sterk bezet is met Hollandse
zeilers.
Daar de lucht dreigend was.
de wind vrij sterk uit Westelijke
richting woei en de verwachting
nu niet bepaald gunstig was
werd besloten de kleinere klassen
de z.g. stormbaan te laten varen,
zodat alleen de grote boten het
meer op moesten.
In enkele klassen is al dadelijk
volop strijd geleverd. Zo was bij
de 30m2 klas de eindstrijd tussen
Haskerlands burgemeester Mr.
Hoekstra die als stuurman van de
Tjerk Hiddes van begin af in
duel raakte met Herman Geveke
zeer fel, doch burgemeester Hoek
stra wist met een scheepslengte
als eerste door te gaan. Tweede
werd H. Geveke Wzn. te Nijme
gen.
Bij de Regenbogen kwamen de
Hollanders er de eerste dag niet
aan te pas. In de eerste groen
was het de Sneker bakker Mar
ten Hendriks en in de volgende
de Jouster C. J. de Jong die on
bedreigd won. De beide Helder's
werden in de eerste groep 1 en 2
bij de 16m2 klas. terwijl Jansma
in groep 2 eerste werd voor de
Hollanders en nog wel met groot
verschil.
R. Mulder van Langweer die
zo menige zege in de Valkies be
haalde ondervond ditmaal dat het
wat wil zeggen wanneer er een
13-tal Hollandse Valkzeilers mee
dingen. Nu moest hij -in groep
twee de vlag strijken voor Tien
hoven (Reeuwijk). In de eerste
groep waren het de Hollanders,
die de 4 eerste plaatsen bezetten
met Metelerkamp Cappenberg als
nr. 1. Doordat Kraan met de
Mustang niet bij de Sharpies in
schreef hii zeilt momenteel in
Hamburg kwam hier sinds ia-
ren ook eens een ander aan bod.
De Vrijheidsklasse voor en
kele jaren hier nog van weinig
betekenis kwam uit met 18
deelnemers. Reeds de eerste ont
moeting was hier zeer spannend
Het oude scheepje van v. d. Meu-
len, Joure. thans in handen van
de Haas Breukelen liep nog even
snel als voorheen en won dan
ook. Bij de ieugdklasse (Pluizen)
waren het twee Groningers (Gal
jard en Kraak) die de beide eer
ste Dlaatsen bezetten.
De volledige uitslagen waren:
30m2 klasse: 1. Tjerk Hiddes,
Mr. W. Hoekstra. Joure: 2. Riet
vink. H. Geveke. Nijmegen: 3.
Carmen. H. Geveke, Leeuwarden:
Regenbogen: groep I: 1. Hennie
M. Hendriks. Sneek: 2. De Brui
ser. R. A. v. d. Sluis. Sneek; 3.
Oranje, J. Zwart, Sneek: Groep
II: 1. Tjerk. C. J. de Jong. Joure:
2. Algri, J. Alberda. Sneek; 3.
Jan van Gent. Dr. J. W. v. d. Ziip
Sneek.
22m2 klasse: 1. Porto Alegre.
H. R. Schaap. Deersum: 2. Meple
Leaf, T. Molenaar. Grouw: 3. Ca
dans. A. Bonnema, Leeuwarden:
Pampusklasse: 1. Weerhaan, H.
Bakker. Sneek: 2. Smelleken. J.
van Foeken. Sneek: 3. De Groene
Leeuw, H. J. Halbertsma, Sneek.
16m2 klasse eenh.klasse A
groep I: 1. Favonius. Jaap Helder
Paterswolde; 2. Peerless, Joop
Helder, Paterswolde; 3. Butter-
flii. H. v. d. Veen. Joure. Groep
II: 1. Ali. F. Jansma. Grouw: 2.
Simon den Danser II. van J. P.
van Dijk. Leiden; 3. Casparone.
G. K. de Vries. Sappemeer.
16m2 eenh.klasse B: groep I:
I. Fortuna, E. Bosch, Groningen:
2. Ciconia, P. de Dood. Sneek; 3
Tini, J. R. v. Reekum. Sneek;
Groep II: 1. Vrijheid, D. de Haan
Sneek; 2. Wido, S. Leen, Grouw;
3. Bopper, Mei. J. van Loo, Zwol
le. Groep III: 1. Noordster. K. v.
Ommen. Groningen; 2. Quickzil-
ver. K. Zandhuizen, Sneek; 3.
Pinofckjo, B. G. Niestern, Delfzijl.
De weergoden zijn het bestuur
der S.Z.C. goed gezind geweest,
want de tweede dag, Zondag, was
ideaal zeilweer, een stevige noord
westelijke bries, zodat in schier
alle klassen een felle strijd gevoerd
werd. En zoals het meestal in der
gelijke omstandigheden gebeurt,
volgen later de protesten. Het was
Zondag evenwel buitengewoon, zo
wel in groeps- als open wedstrij
den regende het protesten. En daar
de jury tot s avonds zeven uur ge
regeld doorgewerkt had met het
onderzoeken daarvan, kon in me
nig opzicht nog geen definitief be
sluit genoemd worden, zodat de
uitslagen welke? we hieronder ver-
melden, ook bij de groepswedstrii -
den, behoudens protest zijn.
Groepswedstrijden.
Zondagmorgen om half elf werd
voor de groepswedstrijd 16
M2 klas, waarbij voor Drente,
Friesland, Groningen, Holland en
Oyerijsel elk vier schepen startten.
Hierbij bleek de superioriteit van
de Groningers al heel sterk
Behoudens protest dat tegen een
der helders lopende is, is de voor
lopige stand na een wedstrijd als
volgt: Groningen 69, Friesland 48,
Overijsel 45, Holland 25, Drente 7
punten.
Uii de groepswedstrijd in de
BM-klasse, waarbij voor Friesland,
Groningen en Overijsel elk twee
schepen deelnemen, had de uitslag
geheel anders geweest, ware het
met, dat de Groninger v. d. Zee, die
stevig aan de kop lag en onbe
dreigd eerste werd, zich in een
route vergist had.
De uitslagen van de tweede
dag van de Sneekweek luiden:
30 m2 eenheidsklasse: 1. Sper
wer, st. W. H. Fahner, Leeuwar
den; 2 Rietvink, st. H. Geveke
Wz., Nijmegen; 3. Tsjerk Hiddes,
st. mr. W. Hoekstra, Joure.
Regenboogklasse Groep I: 1.
Beneventum, st. J. Hofland, Rot
terdam, 2. Algri, st. J. Alberda,
Sneek, 3. Oranje, st. J. Zwart,
Sneek.
Groep II: 1. Henderika, st. D.
Oppenhuizen, Sneek; 2. Hennie,
st. M. Hendriks, Sneek.
22 m2 klasse: 1. Maple Leaf,
st. T. Molenaar, Grouw; 2. Porto
Alegre. st. H. R. Schaap, Deer
sum.
Pamp'us-klasse: 1. Weerhaan,
st. H. Bakker, Sneek; 2. Kemp
haan, st. W. Vermeulen, Drach
ten; 3. Ljip, st. H. de Jong,
Sneek.
16 m2 eenheidsklasse groep Al
1. Favonius, st. Jaap Helder,
Paterswolde; 2. Peerless, st. Joop
Helder, Paterswolde; 3. Ali, st.
Fokke Jansma, Grouw.
Groep A2: 1. Butterfly, st. H.
v. d. Veen, Joure; 2. Ceres, st.
M. Kuipers, Groningen; 3. Kotri,
st. R. Bierling, Groningen.
Groep BI: 1. Arran Crest, st.
P. Wieringa, Sneek; 2. Quick
silver, st. K. Zandhuizen, Sneek;
3. Pinokkio, st. B. G. Niestern,
Delfzijl.
Groep B2: 1. Fortuna, st. E.
Bosch, Groningen; 2. Wilandre,
st. B. H. de Vries, St. Nicolaasga;
3. Dak, st. D. Kamphuis, Zwolle.
Groep B3: 1. Ciconia, st. W.
de Dood, Sneek; 2. Wido, st. D.
Lee, Grouw; 3. Vrijheid, st. D.
de Haan, Sneek.
Valkenklasse groep 1: 1. Mar
jolijn, st. J. C. van Tienhoven,
Reeuwijk; 2. Goesting, st. W.
Ritman, Gouda.
Groep 2: 1. Rirette, st. R. Mul
der, Langweer; 2. Tarentella, st.
E. J. Hoppe, Leiden; 3. Water
geus, st. F. G. P. C. Goudriaan,
Voorschoten.
12 m2 Sharpieklasse: 1. Rak
ker, st. B. van Wijk, Woubrugge;
2. Briesje, st. N. Oerlemans, Rot
terdam.
B.M.-klasse: 1. Pinguin, st. W.
v. d. Zee, Groningen; 2. Meteoor
II, st. D. Resink, Deventer; 3.
Geja II, st. F. J. J. Resink, En
schede.
Vrijheidsklasse: 1. Duveltje, st.
Ed. R. Freeh Jr., Den Haag; 2.
Speed II, st. C. de Haas Jr„
Breukelen.
Olympia jollen: 1. st. K.
H. Lukkien, Zwolle; 2. Tilly, st.
J. Hof, Midlaren; 3. Argo, st.
F. R. Huizinga, Hoogezand.
12 voets jollen: 1. Cormoran,
st. G. de Vries Lentsch, Nieu-
wendam; 2. Waterbaby, st. A. W.
Reijers, Sassenheim; 3. Iltschi,
st. M. J. van Geijn, Rotterdam.
Larken: 1. Vinkenslag, st. K.
van Ommen; 2. Indria, st. H.
Bellinga, Almelo.
Jeugdklasse: 1. Popeye, st. J.
J. Woortman, Groningen; 2. Kon
Tiki, st. J. R. Meijeringh, Assen;
3. Billy II, Jac. Albers, Rotter
dam.
Het gesloten seizoen is voorbij
en alom werd weer gevoetbald.
Het Zilveren Bal-tournooi was
één van de belangrijkste kracht
metingen.
Opvallend was hier de 60 zege
van Stormvogels op HVV en de
nederlaag van Feiienoord tegen
't Gooi. Hoewel de Cup-fighters
eigenschappen van de Hilversum
mers bekend genoeg zün, is dit 'n
grote verrassing.
De uitslagen luiden:
Emma-ADO 31
StormvogelsHVV 60
VVVHeracles 11
Her. w.n.str.sch.
EnschedeSparta 04
WageningenEindhoven 02
Feijenoord't Gooi 12
ZFC wint tournooi.
De Zilveren Westerkerk gaat
voor een jaar naar de Zaan. ZFC
won eerst met 10 van DWS en
daarna in de finale van Spartaan
met 12. Tevoren had deze ploeg
Zeeburgia met 41 uitgeschakeld.
RCH: de zilveren molen
RCH won zijn eigen Zilveren
Molen .De uitslagen luiden hier:
RCIF— EDO 1o
HaarlemRFC 00
Hrl. wint na strafsch.
Verl.ronde: EDO—RFC 10
Finale: RCHHaarlem 30
Verder veel vriendschappelijke
wedstrijden, waarvan de voor
naamste luiden:
Le HavreNOAD 42
A.iaxLuik 14
VUC—Austria 0—0
BorussiaSittardia 61
De uitslagen van de gehouden
draverijen te Mereveld luidden:
le Oogstmaand-pr;js: 1. Quena
BH (W. H. Geersen) 3.15, 1.32.9;
2. Peter Arion; 3. Qui Gagne A.
Tot.: f 1.90, pl. f 1.50, f 2.10,
f 1.60, gek. f 3.60, oov. f 5.40.
2e Oogstmaand-prijs: 1. Meir.-
tje V (T. A. v. d. Veen) 3.05.6,
1.27.5; 2. Onderduiker G; 3. Lord
van Fresena. Tot.: f5.50, pl. f4.20,
f 5.40, gek.: f 24.40, cov. f 7.60.
3e Oogstmaand-prijs: le serie:
1. Ooststar (J. Ham) 2.23, 1.27.2;
2. Nemetor B; 3. Queenie. Tot.:
f 10.50, pl. f 3.—, f 1.80, gek.:
f 14.50, cov. f 2.30.
2e Serie: 1. Odylia O (K. Kra
mer) 2.22.6, 1.28; 2. Peterhof; 3.
Quichotte. Tot.: f 2.50; pl. f 2.
f 1.50, gek.: f 9.10. cov. f 4.60.
Finale: 1. Ooststar (J. Ham)
2.25.8. 1.28.9: 2. Peterhof; 3. Ody
lia. Tot.: f 6.20, pl.: f 1.40, f 1.40,
f 1.20, gek.: f 3.60, cov.: f 5.30.
4e Oogstmaand-prijs: 1. P. Louis
II (B. Neef) 3.10.8, 1.25.9, Dead-
heat 2. Martine van Axkit; 3.
Omar Spencer. Tot.: f 5.60, pl.
f 1.20, f 1.10, f 1.10, eek. f 3.30,
f 2.60: cov.: f 1.50, f2.—.
5e Oogstmaand-prijs: 1. King
Spencer J. Eerenberg) 3.10.4,
1.27.3; 2. Mary Reynolds; 3. Myr-
tilus. Tot.: f 8.90, pi. f 2.50, f 3.50,
gek. f 19,30, cov. f 4.10.
Hoonte-prijs: 1. Nellie Gregor
(T. A. v. d. Veen) 3.07.8, 1.24.6;
2. Stuermann; 3. Oranje J. Tot.:
f 3.10. pl. f 1.70, f 1.20 gek.
f 12.10, cov.: f 3.50.
Totale omzet f 37.894.50.