Bij de troep in BLAUWLAND Een snelweg in wording Papier, dat zo geduldig is IK geloof, dat Plukkie zich helemaal niet lekker voelde, toen de bus ging rijden. Hij was in een hoekje weggekropen en rook daar niets dan ben zine. Toch bleef hij heel geduldig zitten, want hij was er vast van overtuigd, ■dat hij zijn baasje achter na ging en zeker terug zou vinden. Door de nacht rollen eindeloze colonnes tanksjeeps en drie-tonners oostwaarts Duizend tenten, korpshoofdkwartier Ik reken op u!" Langedijker Groenten Centrale Verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden nadert voltooiing Wethouders in de N.O.-Polder NEE, Dikkie was zo vól van zijn eerste school dag, dat hij niet op de arme VAN EEN HONDJE DAT IN DE AUTOBUS STAPTE WOEF, woef, woef," schreeuwde Plukkie. zó hard, dat het boven het gebrom van de autobus uitkwam. De dame trok haastig terug, maar de chauffeur had het hondje al gehoord. Hij liet de bus stoppen en kwam de zaak eens onderzoeken. „Was hier een hondje in de bus?" vroeg hij, „daar wist ik niets van." „Ja, ja", zei de dame met een kleur, „ik zag het ook net pas zit ten." „Verdwaald zeker", meende de chauffeur, „wacht, het beestje heeft een halsband met een plaatje om." Hij keek even en begon te lezen: „Plukkie, Van Kampen straat 38, Drummeldorp." „Tjonge", zei hij toen, „het duurt nog een paar uur, voor ik weer in Drummel dorp kom." Uien-export naar Duitsland gestaakt Marktberichten DONDERDAG 18 SEPTEMBER iVbZ PAGINA PROTEST-OPTOCHT IN BRUSSEL Bijna 20.000 mensen hielden in Brussel een protest-optocht tegen de clementie, die de twee Belgische oorlogsmisda digers De Bodt en Van Coppenolle hebben ver kregen. In het Paleis van Justitie werd een vergadering belegd. Het voorbijtrekken van de stoet duurde drie uur. De optocht werd voor afgegaan door 'n groep overlevenden uit het ruchte' concentratie kamp Breendonck waar de Bodt een der kamp leiders was. (Van onze 'speciale verslaggever) De teerling is geworpen: de troepen van Groenland hebben de grens met Blauwland overschreden en zijn in opmars in Westelijke richting. Daarmee is een van de grootste na oorlogse intergeallieerde manoeuvres, waar aan Pak-weg een 150.000 Britse, Belgische en Nederlandse militairen van leger en lucht macht deelnemen begonnen. Verondersteld wordt, dat twee landen met elkaar in oorlog zijn geraakt. Blauwland en De Groenlandse tegenpartij telt 36 divisies, maar ook dat is slechts veronderstelling. In werkelijkheid bestaat de tegenpartij uit een Engelse pantserdivisie en een Engelse pantserbrigade. Een Engelse gemotoriseerde infanterie-brigade, een Engels infanterie bataljon en een Belgische infanterie brigade-groep. In werkelijkheid zou dus Blauwland sterker zijn maar op papier is Groenland met zijn 36 divisies de meerdere, en bovendien heeft het ook het overwicht in de lucht, hetgeen zeer belangrijk is. De taak van de Blauwlandse- en dus ook van de Nederlandse troepen, zal dus zijn liet voeren van een verdedigend gevecht in zogenaamde bastions om het doordringen van Groenlanders te beletten en wellicht dat tegen het einde van de week, als alles goed gaat, een tegenaanval kan wor den gelanceerd. De Noordgrens van het manoeuvregebied loopt langs de lijn MunsterWienden- bruckDetmold, de Zuidgrens langs LudonscheidMeschede Warburg. In dit vak bezetten de Nederlanders het Noordelijk deel, met Beckum als bastion. In het midden zijn de Britten met Soest als middelpunt, en in het Zuiden zijn de Belgen gele gerd rondom het bastion Ruthen. Voor deze bastions bevinden zich natuurlijk voorpostenlinies, welke tot taak hebben zo lang mogelijk weerstand te bieden te gen een opdringende vijand, en daarna langzaam terug te trek ken op de hoofdweerstandsstrook, de lijn der bastions. De opdracht voor het le Ned. legercorps luidt dan: een hardnekkige verdediging te voeren in zijn bastion Beckum, en een eventueel binnengedron gen vijand te vernietigen. Een stukje oorlog. Maandagnacht, op de weg naar Paderborn, zagen wij een stukje oorlog. Een Britse pantserdivisie trok oostwaarts op weg naar de Groenlandse grens. Als voorwe reldlijke monsters daverden de zware tanks door de Westfaalse vlakte, en in de stille dorpjes tril den de huizen en rinkelden de ramen als de Centurions voorbij dreunden. Vonken spatten van de straatstenen als de machtige me talen rupsbanden er hun stempel opzetten. Een machtig, maar te vens onheilspellend schouwspel, deze schier eindeloze colonne van gepantserde voertuigen, jeeps, drietonners en motorordenansen, voortijlend langs smalle wegen in de duistere nacht, steeds verder naar het Oosten, elk ogenblik ge reed om vernietiging en verwoes ting te brengen. En dat terwijl in heel Europa en Noord-Afrika nog het puin te vinden is van een vo rige oorlog- Schijnbare rust in Neder landse hoofdkwartier. In het Nederlandse hoofdkwar tier, de commandopost van het le Ned. legercorps, heerste Dins dagmorgen die rust, welke voor een punt als dit nu eenmaal on ontbeerlijk is. Hier moet ieder zijn taak kunnen en zijn, plaats weten. Geruime tijd tevoren reeds, in Apeldoorn, kreeg de staf gelegenheid zich in te werken en een „team" te vormen. De staf van een legercorps is een enorm-ingewikkeld apparaat, bestaande uit de eigenlijke com mandopost en daarnaast het staf- kwartier, waar het administra tieve werk wordt verricht. In twee grote beukenbossen, ergens bij Renckum, heeft de lui tenant-generaal Opsomer, de commandant van het legercorps, met zijn staf zijn tenten opgesla gen. Dit militaire mierennest is eigenlijk een klein dorp met zijn ongeveer duizend inwoner^. Het neeft een eigen verlichting, een eigen watervoorziening, eigen te- ïetoon, eigen verkeerspolitie en *fuken. Wie, na zich gelegimi- j hebben, naar binnen wandelt, waant zich in een ten tendoolhof. Weldra ervaart hij echter dat hij niet behoeft te dwalen, want richtingborden to- Groenland. Groenland ligt in het Oosten, Blauwland in het Westen, en het is duidelijk dat „wij Blauwland zijn. „Ons leger bestaat uit een groep Noord en een groep Zuid. Maar alleen de groep Noord is werkelijkheid. Zij bestaat uit 2 Engelse pantserdivisies en een Engelse infanterie brigade, uit het Neder landse legercorps en uit een Belgische leger corps, gevormd door twee infanterie-divisies en een pantserdivisie. De groep Zuid wordt verondersteld uit 8 divisies te bestaan, maar die zijn er alleen maar op papier. als zij, inderdaad van hun boord- wapens gebruik hadden gemaakt dan zouden de mannen van de geneeskundige dienst, die nu op hun rug onder de beuken lagen te soezen, handen vol werk gehad hebben. Nu het geheel eerste Ne derlandse legercorps zich in Duitsland bevindt, heeft de commandant, de luitenant- generaal A. T. C. Opsomer, een dagorder tot de troepen gericht, waarin hij onder meer zegt: „Wii zijn niet naar Duitsland gekomen met oorlogszuchtige bedoelingen. Wii ziin gelukkig een vrede lievend volk. Maar dat wil niet zeggen, dat men ons door middel van valse pro paganda of dreiging met ge weld. klein kan kriigen. Dat heeft 1940'45 wel dubbel en dwars bewezen. Wii willen vrede, maar ook vrijheid. Het is daarom dat wii hier zijn. Wii willen in samen werking met onze bondgeno ten tonen, dat het ons diepe ernst is met onze wil om ons zelf te ziin en te blijven. Vertrouwend op God en steunend op de grote idealen van de vrijheid van de geest en de rechten van de mens zullen wij als vrij Ne derlander onder alle om standigheden onze plicht weten te doen. Door in deze geest te handelen levert gii voor U zélf, voor allen die U lief ziin en voor de gehele Westerse beschaving de grootste bijdrage voor het behoud van de vrede en Uw vrijheid die gij geven kunt. Ik reken op U. dat gii voor dit alles beheersende doel U volledig zult inzet ten. BROEK OP LANGEDIJK Het bestuur van de Langedijker Groenten Centrale toonde zich in zijn jongste vergadering over het algemeen tevreden over het verloop van de veilingen. De voorzitter van het Marktbestuur verwachtte een bloeiende markt. De kwaliteit van de bloemkool in deze streek is sterk beïnvloed geworden door de luis. Tenge volge van goede exportmogelijk heden zijn de prijzen voor uien vrij aardig omhooggelopen. Zo iets heeft men in voorgaande jaren nog niet beleefd op dit tijdstip. In de laatste jaren is het uienareaal in ons land ver minderd. In 1950 was er 6260 ha in 1951 nog 5077 en dit jaar 4862. In Noordholland waren de cijfers resp. 818, 662 en 596 ha. Daartegenover staat, dat de met uien toeteelde oppervlakte in Engeland en Duitsland iets is toegenomen. In Denemarken staat de uienteelt weer op het oude peil, nadat men die in vorige jaren sterk had uitgebreid. De proefsohooltuin Westfriesland te Hoorn zal een subsidie van f 160.worden gegeven. Voorts zal worden getracht, om voort aan f 0.50 in plaats van een kwartje per f 100,kg van de heffing van witte kool betaald te krijgen. Medegedeeld werd dat voor de prijs van f 2.40 rattenklemmen verkrijgbaar zijn. Drie van de oogstcredieten van (het vorige jaar zijn nog niet afgelost. BEURSBERICHTEN MIDDENMEER, 17 Sept. Poot- aardappelen binnenland mt. 28-35 20—33, 35-45 17—26, boven 45 12 17; export 2035 voor mt. 28- 35, 1724 voor mt 3545; con sumptieaardappelen binnenl. 8 9.40, buitenland 89.50; withooi 8090, rode klaverhooi 7585; haverstro 2025; gerststro 3035; tarwestro 3034; groene erw tenstro 6065; ander erwtenstro 2050: vers bietenblad 7; voer- aardappelen 3.504; vlas, gere peld per kg 3440 ct.; tarwe 23 25.25; wintergerst 3132.25; zomergerst 31—34.25; haver 28 30; rogge 2730; capucijners 36 42; groene erwten 4451; kar- wijzaad 5560; blauwmaanzaad 110—134. nen hem de weg, en bij duisternis volgt hij slechts de op de grond uitgelegde witte banden om op de plaats van bestemming te komen. Hoewel hier dus honderden mi litairen intensief werken, heerst er onder de hoge beukenbomen een merkwaardige rust, het resul taat van een wekenlange geza menlijke training. Mannen van de genie zijn met wegverbetering be zig. De verbindingsdienst contro leert de telefoonlijnen en bedient de centrale, de technische dienst heeft duizend en een karweitje op te knappen. De militaire ad ministratie gaat rustig verder met haar vreedzame arbeid alsof men thuis in de kazerne was. Alleen zegt de sergeant-majoor admini strateur als hij opgebeld wordt niet: „Hier majoor Jansen", maar hij zegt: „Hier inktpot" want dat is zijn heel toepasselijke codenaam. Zwervend door het kamp kwa men wij bij een complex auto's en tenten, waar ons de toegang beleefd maar beslist werd gewei gerd. Dat was ook geen wonder, want hier zetelt het hart van dit militair bedrijf, de sectie Ope- ratiën, waarop de kaart het ver loop van de oorlog nauwkeurig wordt gevolgd, elke verandering in de toestand nauwgezet geboek staafd en de plannen ontworpen voor de tegenzet, welke op elke vijandelijke zet moet volgen? Bij dit werk kan men, het is begrij pelijk, geen buitenstaanders ge bruiken. Als. Inmiddels hebben wij toch ook in de commandopost ervaren dat het oorlog is. Want duizelingwek kend snel zijn tweemaal Gloster Meteors op ons bos gedoken en (Van onze verslaggever) Tussen Hoorn en Amsterdam, om precies te zijn, even ten noor den van Scharwoude, ligt reeds van vóór de oorlog een stuk dijk. Deze dijk, die in het verlengde ligt van Rijksweg No. 7, was voor bestemd, om deel uit te maken van deze nieuwe snelverkeersweg AmsterdamLeeuwarden. De oor log stak daar echter een lange stok voor, zodat deze dijk nog steeds geen weg, maar nog altijd een dijk is. Het werk aan de nieu we verkeersweg moest worden gestaakt, waardoor deze tot onge noegen van vele automobilisten, werd vastgekoppeld aan de oude weg naar Scharwoude en verder. Maardit eenmaal begonnen werk kreeg geen afstel. Integen deel, men is weer aan de arbeid gegaan en wel zodanig, dat bin nen niet al te lange tijd de snel verkeersweg Amsterdam—Leeu warden geheel een feit zal zijn. De vraag, die in dit verband natuurlijk meteen rijst, is: Hoe lang zal men nog genoodzaakt zijn, nabij Scharwoude afscheid van de „droomweg" te nemen. Het antwoord hierop geven de mannen die aan dit grote werk bezig zijn. Men moet ze daar zien zwoegen. Talloze tonnen klei worden door deze sterke kerels in de lorries geschept en een loco motief zorgt er voor, dat de zware lasten daar terecht komen, waar ze moeten liggen. Vracht wagens rijden af en aan en voor mannen schreeuwen hun bevelen uit. Elders is men bezig aan de ondergronden voor de parallel wegen en ook aan de zuidkant van de grote rijbaan HoornAlk maar over de wegsloot be gint het reeds te „weggen": men ziet daar een drag-line bezig de zachte grond uit te graven, waar voor straks harde in de plaats zal komen. Voor goede fundamenten wordt terdege gezorgd! Alles bijeen is het een boeiend schouwspel en deze bedrijvigheid bewijst, dat men de weg zo spoe dig mogelijk klaar wil krijgen. Rijksweg 7 immers stelt het ver keer in de gelegenheid, op zijn snelst Amsterdam en Leeuwarden te bereiken. Het is te begrijpen, dat de voordelen hiervan voor het achterland van niet te onderschat ten belang zullen zijn. De Wie- ringermeer, Leeuwarden en om streken, de gehele Noord-Oost hoek van ons land zullen er baat bij hebben: Snelle aan- en afvoer is de basis voor een bloeiende in dustrie. Daar komt nog bij, dat het verkeer bezuiden de lijn Am sterdamHaarlem met bestem ming Afsluitdijk, steeds de rijbaan HaarlemAlkmaar heeft gevolgd. AmsterdamScharwoude zit mo menteel immers vol angels en klemmen. Rijksweg 7 zal deze toestand echter radicaal wijzigen! Degenen, die dit werk uitvoe ren, weten het. Daarom werken zij hard, voormannen zowel als kleistekers. En het schijnt niet lang meer te duren, of het ver keer naar en van Alkmaar zal nabij Scharwoude onder een via duct doorgaan. Het viaduct, dat men als het ware nu al ziet ko men. De situatie zal dus naar alle waarschijnlijkheid zó worden, dat het verkeer, komende van Alk maar en met bestemming Afsluit dijk, onder de tunnel door en linksom de grote bocht makend, op de rijksweg wordt gevoerd. Omgekeerd zal het verkeer naar Alkmaar via de in wording zijnde parallelweg op de Jaagweg wor den gebracht. De reizigers van Amsterdam naar Alkmaar en omgekeerd zul len dan in verhouding' op dezelfde manier op en van de snel-ver- keersweg worden gevoerd. Een voudig, al lijkt het misschien moeilijk. Maarzo ver is het nog niet. Eerst zal de klei nog veel zweet druppels te verwerken krijgen en de locomotief zal nog menig zwa re last moeten trekken. Tot zo lang zal het snelverkeer naar oude weg moeten afzwenken. Tot zolang EMMELOORD. Gisteren ziin er tijdens de vergadering van de Poldercommissie drie personen benoemd, die de naam kriigen van wethouders en wier functie ook met de wethouder „In de zin der wet" is te vergelijken. Het ziin mevr. J. Jonker-Smid, lid van de P.v.d.A., de heer J. W. M. van Noort. een katholiek en de heer W. G. de Pevter. een protestant. Op het verkiezen van wethou ders is tiidens de vorige verga dering van de Poldercommissie aangedrongen door de heer W. G. de Feyter. Toen beloofde landdrost dr. ir. Smeding dat hii deze zaak in de volgende verga dering aan de orde zou stellen. Hii heeft dus zijn woord gehou den. VEILING VAN POOTAARDAPPELEN NOORD-SCHARWOUDE. Dinsdag werd de 4e veiling ge houden van pootaardappelen. Er was heel weinig belangstelling. DIKKIE en Plukkie wa ren de beste vriendjes. Dikkie was een flinke vent van zeven jaar en Plukkie Dat moet je eens raden. Ook zeven jaar? Mis. Pluk kie was pas één jaar oud. „Wat vreemd" denk je nu, „een jongen van zeven jaar en een van één jaar de beste vriendjes!" Ja maar, plukkie was een alleraar digst hondje met heider- bruine oogjes en korte krulletjes, net plukjes wol. „Ik noem het Plukkie" had Dikkie meteen gezegd, toen hij het hondje op zijn verjaardag "had gekregen, „ga je mee een boodschap doen, Pluk?" Plukkie had direct geluisterd. Met een grappig sprongetje was hij uit zijn mandje gewipt en zonder zich even te beden ken had hij zijn nieuwe baasje naar de deur ge volgd. „Zag je dat?" hadden vader en moeder tegen el kaar gezegd, „dat gaat goed." Ja, het ging heel goed. Dikkie en Plukkie waren voortaan altijd samen. Ze speelden samen, ze wandel den samen, ze ravotten sa men. Als de een alleen was, zocht hij meteèn de ander op. Dikkie vond het heer lijk zo'n prettig kameraad je te hebben en ook Plukkie was in zijn sas. De hele zo mer mocht hij buiten zijn, of de zon nu lekker scheen of de regen neerkletterde. Dikkie was niet bang voor een buitje en als het maar even kon, nam hij Plukkie met zich mee, Aan alles komt echter 'n einde, aan de zomer en aan de vacantie. De vacanti'e was het eerst om en zo ge beurde het, dat Dikkie op zekere morgen niet in zijn speelpakje naar beneden kwam. „Wat ziet hij er gek uit" peinsde Plukkie die onder aan de trap zat te wachten, „zouden we soms op visite gaan?" Plukkie was één keer op visite geweest en dat was hem niets bevallen. „Maar ja" troostte hij zich zelf „zo lang zal het wel ni'et duren en daarna kun nen we heerlijk stoeien". Plukkie had het helemaal mis. Dikkie ging niet op beste schoenen. In de huis kamer stond zijn schooltas al klaar en daarnaast lag een oranje trommeltje, een broodtrommeltje. „Wat zijn dat allemaal voor dingen?" vroeg Plukkie met zijn bruine oogjes en hij kefte een beetje harder dan ge woonlijk. Het baasje had nog geen woord tegen hem gezegd. Wat was dat nu? Het keek niet eens naar hem! redeneerde het. En werke lijk, toen er weer een bus stopte, schoof Plukkie tus sen een paar kinderen in naar binnen! Plukkie lette. Hij dacht aan de school, aan de jongen, die naast hem zou komen te zitten, aan de meester en aan zijn mooie nieuwe spul len. Hij kon het brood haast niet door zijn keeltje krijgen, zo ongeduldig was hij! „Nog een hapje", zei moeder, „en dan kun je gaan. Hier is je tas vast, draag je trommeltje maar onder je arm en neem je jasje mee." Het was een trotse Dik kie, .die even later over straat stapte. Iedereen had plezier in hem, behalve... Plukkie. Plukkie voelde zich diep teleurgesteld. Dik. kie had hem gewoon terug gestuurd, toen hij hem na gelopen was door het voor tuintje. Dat was nog nooit gebeurd! „Maar dat zal toch niet gaan" bromde het hondje nijdig, „wacht maar". Het holde de ach tertuin in en zocht het gro te hek op. Door dat hek kwam je op een paadje en van dat paadje kon je ook op straat komen, wist Pluk kie. Hij rende wat hij kon en toen hij hijgend op straat stond, zag hij nog net, dat zijn baasje een eindje verder in een grote autobus stapte, Even stond het hondje teleurgesteld te kijken,' maar toen nam het visite,' Dikkie ging voor het een kloek besluit. Hét liep eerst naar school. Hij had ook 'naar de buspaal toe en een nieuw donkerblauw wachtte. „Dikkie in zo'n pakje aan en hij droeg zijn ding, ik ook in zo'n ding" Maar och arm, dat was niet waar. De bus van Dik kie was .een andere kant opgegaan. Dikkie zat waarschijn lijk al lang in de klas en Plukkie reed nog maar steeds door. Lieve hemel tje, wat ging die bus ver. Ik wed, dat ze wel hele maal naar een andere stad toe ging. Pas na een half uur stopte de chauffeur. Er stapten toen heel wat men sen uit en ook Plukkie liep toen naar de uitgang. Maar hoe hij ook keek, nergens zag hij Dikkie lopen en daarom zocht hij zijn oude plaatsje weer brommend op. Dat gebeurde wel een paar keer en ten laatste zat er haast niemand meer in de bus. Er was alleen nog een deftige dame over, op wie Plukkie het niets be grepen had. „Die heeft al steeds naar me zitten loe ren," dacht hij endat was ook zo. De dame had heel goed opgelet. Ze had gezien, dat Plukkie alleen de bus in gekomen was, terwijl de meeste mensen dachten, dat het hondje wel bij iemand thuis zou horen. Zij wist wel beter en daar om Daarom was ze net zo lang blijven zitten, tot er niemand meer in de bus was. Alleen de chauffeur zat er nog natuurlijk, maar I die 'had het zo druk met sturen „Zou ik?" dacht de dame in haar bruine zijden ja pon, „zou ik?" Ze had al tijd zo'n wit mollig hondje willen hebben, maar ze had het nooit kunnen krij gen. Gpeens strekte ze haar hand uit naar Pluk kie, terwijl ze haar ge opende tas klaar hield.... Nog nooit had Plukkie zo'n nare dag gehad als deze, maar.hij was niet de enige, die zo verdrietig was. Ook Dikkie, zijn baas je, 'beleefde benauwde uur tjes. Hij was ontroostbaar geweest, toen hij bij zijn thuiskomst hoorde, dat zijn hondje weggelopen was. „Het was mijn eigen schuld," huilde hij, „Pluk kie komt vast nooit meer terug." Gelukkig, Plukkie kwam wél terug. 's Middags kwam de chauffeur hem brengen. Dikkie was nog thuis en hij maakte zelf open. Hij danste van vreug de door het huis met zijn hondje op de arm en weet je wat hij zei? „Voortaan zal ik je 's morgens niet meer wegsturen Pluk, je mag mij naar de hus bren gen." En zo gebeurde het. Plukkie trippelde elke morgen naast zijh baaisje voort, maarverder dan het treeplankje van de bus ging hij niet. Daar had hij voorlopig genoeg van! De grootste partijen, nl. Eerste lingen A 35/50, AB 35/50 en B 35/50 en Saskia A 35/50 werden opgehouden, omdat ze de gestelde minimumprijs niet konden op brengen. De overige partijen werden "verkocht voor de volgende note ringen: Eerstelingen A 25/28 f 15.80, A 28/35 f 29.40, AB 28/35 f27.90, B 28/35 f26.50, Bintje B 28/35 f29.60 en B 35/45 f 17.20 en Saskia A 28/35 f 25.20, alles per 100 kg. Aangeboden werden ruim 81000 kg, opgehouden werden 67000 kg. Een partijtje grove Eerstelingen werd verkocht voor f 10.10 per 100 kg. Alkmaarse Exportveiling Woensdag 17 Sept. 1952. Sla- bonen 2950.snijbonen 30 76.pronksnijbonen 1837. per 100 kg! komkommers 10 25.per 100 stuks; tomaten A 1941.augurk 27150.me loen 2848.per 100 kg; bloem kool 931.per 100 stuks; rode kool 816.savoye kool 10 12.groene kool 712.spi nazie 1243.— per 100 kr; sla 39.— per 100 stuks; postelein 1228.Andijvie 6.5016. druiven alicant 6486.fran- kenthaler 6592.Gold. Cham pion 65—92.bieten 110.bos- peen 921.—; waspeen 919. uien 615.50; prei 1421, soepgroenten 3.507.peterselie 24.50; appels: transparant de eronsel 621.James Greeve 10—33.—; Manls Codlin 6—15.—; peren: Triumf'de Viene 617. Geure Hardi 620.Margriet 58.per 100 kg. Op de R.A.I.-autamobieftentoonstelling, welke dit jaar van 29 Febr. t.m. 9 Maart in het R.A.I.-gebouw te Amsterdam werd gehouden, werd de Ford Taunus voor het eerst aan het Neder landse publiek voorgesteld. Onlangs is men begonnen deze Europese wagen aan de lopende band in Amsterdam te vervaardigen. Kijkje in de montagehal. NOORD-SCHARWOUDE Met ingang van heden Donder dag 18 September mogen geen uitvoervergunningen voor uien naar Duitsland worden af gegeven. De export van dit pro duct naar Duitsland staat dus stop. De laatste dagen werden aan onze veilingen veel uien aangevoerd omdat de prijzen zeer goed waren en ook de vraag groot was. De komende dagen zullen moeten uitwijzen of de uitschakeling van Duitsland 'n ongunstige invloed zal hebben op de prijs. OBDAM rr- Aanvoer 7500 kg slabonen a 4550, b 3845; 50.000 kg peen b 10.5011.70. c 9.30—10.20. d 4.90—6.80; 38.000 kg uien 17.7020.90, grove 14.90 16.50. drielingen 20.1022, nep 20.4023.40; 28.000 kg bieten a 8.30—8.70 b 7.10—8, modjo 5.90 —6.60; 25.000 kg rode kool b 6.60 2000 kg stek 4.50. BLOKKER. 17 Sept. Pronk snijbonen 3036; spinazie 21 25: uien 815; knolbiet 47.10; Chinese kool 5.106; gele kool 5 7.90; groene kool 6.409; rode kool 611.10; slabonen 3153; sniibonen 37; tomaten 2140; waspeen 1214; andiivie 69; sla 3.90—4.10: bloemkool 11—26; komkommer 1016; perziken 5 24; alicanten 8287: frankentha- ler 6182; bramen 4560; elli- sons orange 1628; glorie van holland 912: iames grieve 24 37; manks codlin 720: schel- linkhouter 1729; signe tillish 7 16; transparante 1220: zigeu nerin 1021; beurré hardy 15 34: beurré lebrun 314; bonne louise 1225: fertillon 815: le- gipont 1017; maagdepeer 47; marquerite marillat 314; triom- phe de vienne 1529: william duches 310. BEVERWIJK Prijsnoterin gen van 17 Sept. Andiivie I 8 12. II 5—8; bloemkool IA 28—42, 1B 2029. IC 1420; prinsessen- bonen I 5064, II 4063; pronk- bonen I 2837, II 2027; snijbo nen I 6281, II 3560: spekbo- nen I 3241, II 26-31; tuinbo nen 30—32: komkommers IA 18 —26, 1B 15—18. IC 10—15; bos- peen I 1020, II 812; waspeen IA 14-20, 1B 6—12; radijs 5—7; sla IA 69. 2A 25; spinazie 20—36: tomaten IA 35—42, 1B 30 36, IC 2230; groene kool 8 14; rode kool 9-16; postelein 16 —24; prei IA 11—16, 1B 8—9: selderie 612; peterselie 25; aardbeien50 55 p. doosie 2 ons. HOOGKARSPEL. 17 Sept. Aanvoer 20.000 stuks bloemkool A 33—36.50. A2 18—21.80. B 23.50 —32.20 B2 17.50—20. stek 6— 14.60: 2400 kg- kroten A 7.30 7.60, B 6.10—6.20: 850 kg gele kool 5.206.30: 7000 kg aardap pelen: grof 88.90, fijn 9.kriel 3.30: 18.500 kg uien; groot 18.20 —18.70. grof 15.50—16.50, driel. 19—20.90. nep 19.50—21. GROOTEBROEK. 17 Sept. Aanvoer 8.000 kg aardappelen: eersteling 9.70, meerlander 9.20 7.70; 30.000 kg uien: middel 17.50 —19.30, grof 15.50—16.40, driel. 19.50—21.50, nep 18—22.40; 110 duizend stuks bloemkool B 26.80 —40.10. B2 16.30—25.70. stek 5.90 —19.10; 10.000 kg bieten A 7.60 —8.70. B 5.50—5.60. HEILOO, 17 Sept. 1952. Sper- oiebonen 0.250.55; snijbonen 0.420.54; pronkbonen 0.300.37; stokbonen 0.400.52; komkom mers 0.080.16; kropsla 0.02 0.06; spruitkool 0.230.31; toma ten 0.24—0.38; bloemkool 0.10 0.22; meloenen 0.170.39; bramen 1.40—1.70. W ARMENHUIZEN Aanvoer 16.500 kg aardappelen: eigenhei mers 1111.10, meerlanders 9.30 9.60, koopmans blauwe 10.40 10.70; 7500 kg uien 16.60, driel. 12.40, nep 20.60; 2800 kg slabo„ nen 3444; 700 kg rode kool 4.70 8.90; 68.000 kg witte kool 3.50 4. ZWAAG, 17 Sept. Aardap pelen 8.9010.30; zilveruien 32: spinazie 228; uien 520.20; bie ten 4.508; Chinese kool 11 12.10: groene kool 9.8010.80; rode kool 313.10; slabonen 20 49; snijbonen 2068; augurken 351.53; breekpeen 8.1011.60; waspeen 818; bospeen 1218; andijvie 814; sla 2.9011.50; bloemkool 836; komkommer 8 17; gare biet 16; reine victoria 856; witte druiven 8290; ali canten 5091; frankenthaler 39 —89: emil royal 6584; bramen 3381; suikermeloen 2061; net- meloen 1941; charles ros 11 35; ellison's orange 1226; glo rie van holland 18; iames grieve 2040; ceswick codlin 722; laxton superbe 11; schellinkhou- ter 1129; signe tillish 318: transparante de cronsels 524; zigeunerin 516; zoete bloemé 8 14; beurré du randeau 310; beurré mérode 35; beurré har dy 634; beurré lebrun 920; bonne louise 5-35; conference 6 21; hertogin elsa 38; kamper veen 411; maagdepeer 37; margurite marillat 720; signeur d'esperen 417; triomphe de vienne 527; williams duchess 3 21; anna boelens 4—17. HÉM, Zuiderkogge, 17 Sept. Bloemkool 837; sla 4.806.80; rode kool 49.30; gele kool 10.10 groene kool 8.209.80: uien 18.50 —20. drielingen 1920.80, nep 18 19.80; kroten 5.607.80; toma ten 1640; waspeen 1415; sla bonen 3054; snijbonen 3562; frankenthalers 5688; alicanten 6181; margriet 620; william 49; merode 5-6; bonne louise 1025.80; mank codlin 7—18; transparant 614: schellinkhou- ter 8—24. NRD.-SCHARWOUDE - Aan voer 15.000 kg aardappelen: bl. eigenheimers 10.4010.70. beve landers 8.809.60. koopm. blau we 10.noordeling 8.50, bintje 8.80, bonken 9.2010.10. drielin gen 5.80; 500 kg kroten a 7.90— 8.10; 4900 kg peen a 10.10—10.60. c 8.70—9.60, d 5.80; 22.000 kg uien 13.7014.40, grove 12.80 13.10. driel. 15—17. nep 21—23; 17.000 kg slabonen 4448. 2e srt 3943. afw. 3237; 4000 kg rode kool a 8.70, b 6.30—6.60; 5400 kg gele kool b 33.60; 4000 kg groene kool a 66.80: 122.000 kg 9.90: 4.000 kg rode kool 6.30witte kool 3.505.20; 33ÖÖ kg 7.60; 3.000 kg groene kool 4I succes witte kool 4.20.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 7