Bij de troep in BLAUWLAND
Een snelweg in wording
Papier, dat zo geduldig is
IK geloof, dat Plukkie zich
helemaal niet lekker
voelde, toen de bus ging
rijden. Hij was in een
hoekje weggekropen en
rook daar niets dan ben
zine. Toch bleef hij heel
geduldig zitten, want hij
was er vast van overtuigd,
■dat hij zijn baasje achter
na ging en zeker terug zou
vinden.
Door de nacht rollen eindeloze colonnes
tanksjeeps en drie-tonners oostwaarts
Duizend tenten,
korpshoofdkwartier
Ik reken op u!"
Langedijker
Groenten Centrale
Verbinding tussen Amsterdam
en Leeuwarden nadert voltooiing
Wethouders in de
N.O.-Polder
NEE, Dikkie was zo vól
van zijn eerste school
dag, dat hij niet op de arme
VAN EEN HONDJE DAT IN
DE AUTOBUS STAPTE
WOEF, woef, woef,"
schreeuwde Plukkie.
zó hard, dat het boven het
gebrom van de autobus
uitkwam. De dame trok
haastig terug, maar de
chauffeur had het hondje
al gehoord. Hij liet de bus
stoppen en kwam de zaak
eens onderzoeken. „Was
hier een hondje in de
bus?" vroeg hij, „daar wist
ik niets van." „Ja, ja", zei
de dame met een kleur, „ik
zag het ook net pas zit
ten." „Verdwaald zeker",
meende de chauffeur,
„wacht, het beestje heeft
een halsband met een
plaatje om." Hij keek
even en begon te lezen:
„Plukkie, Van Kampen
straat 38, Drummeldorp."
„Tjonge", zei hij toen, „het
duurt nog een paar uur,
voor ik weer in Drummel
dorp kom."
Uien-export naar
Duitsland gestaakt
Marktberichten
DONDERDAG 18 SEPTEMBER iVbZ
PAGINA
PROTEST-OPTOCHT
IN BRUSSEL
Bijna 20.000 mensen
hielden in Brussel een
protest-optocht tegen de
clementie, die de twee
Belgische oorlogsmisda
digers De Bodt en Van
Coppenolle hebben ver
kregen. In het Paleis
van Justitie werd een
vergadering belegd. Het
voorbijtrekken van de
stoet duurde drie uur.
De optocht werd voor
afgegaan door 'n groep
overlevenden uit het
ruchte' concentratie
kamp Breendonck waar
de Bodt een der kamp
leiders was.
(Van onze 'speciale verslaggever)
De teerling is geworpen: de troepen van
Groenland hebben de grens met Blauwland
overschreden en zijn in opmars in Westelijke
richting. Daarmee is een van de grootste na
oorlogse intergeallieerde manoeuvres, waar
aan Pak-weg een 150.000 Britse, Belgische en
Nederlandse militairen van leger en lucht
macht deelnemen begonnen.
Verondersteld wordt, dat twee landen met
elkaar in oorlog zijn geraakt. Blauwland en
De Groenlandse tegenpartij telt 36 divisies, maar ook dat is slechts
veronderstelling. In werkelijkheid bestaat de tegenpartij uit een
Engelse pantserdivisie en een Engelse pantserbrigade. Een Engelse
gemotoriseerde infanterie-brigade, een Engels infanterie bataljon en
een Belgische infanterie brigade-groep. In werkelijkheid zou dus
Blauwland sterker zijn maar op papier is Groenland met zijn 36
divisies de meerdere, en bovendien heeft het ook het overwicht in
de lucht, hetgeen zeer belangrijk is.
De taak van de Blauwlandse-
en dus ook van de Nederlandse
troepen, zal dus zijn liet voeren
van een verdedigend gevecht in
zogenaamde bastions om het
doordringen van Groenlanders te
beletten en wellicht dat tegen het
einde van de week, als alles goed
gaat, een tegenaanval kan wor
den gelanceerd. De Noordgrens
van het manoeuvregebied loopt
langs de lijn MunsterWienden-
bruckDetmold, de Zuidgrens
langs LudonscheidMeschede
Warburg. In dit vak bezetten de
Nederlanders het Noordelijk deel,
met Beckum als bastion.
In het midden zijn de Britten
met Soest als middelpunt, en in
het Zuiden zijn de Belgen gele
gerd rondom het bastion Ruthen.
Voor deze bastions bevinden
zich natuurlijk voorpostenlinies,
welke tot taak hebben zo lang
mogelijk weerstand te bieden te
gen een opdringende vijand, en
daarna langzaam terug te trek
ken op de hoofdweerstandsstrook,
de lijn der bastions. De opdracht
voor het le Ned. legercorps luidt
dan: een hardnekkige verdediging
te voeren in zijn bastion Beckum,
en een eventueel binnengedron
gen vijand te vernietigen.
Een stukje oorlog.
Maandagnacht, op de weg naar
Paderborn, zagen wij een stukje
oorlog. Een Britse pantserdivisie
trok oostwaarts op weg naar de
Groenlandse grens. Als voorwe
reldlijke monsters daverden de
zware tanks door de Westfaalse
vlakte, en in de stille dorpjes tril
den de huizen en rinkelden de
ramen als de Centurions voorbij
dreunden. Vonken spatten van de
straatstenen als de machtige me
talen rupsbanden er hun stempel
opzetten. Een machtig, maar te
vens onheilspellend schouwspel,
deze schier eindeloze colonne van
gepantserde voertuigen, jeeps,
drietonners en motorordenansen,
voortijlend langs smalle wegen in
de duistere nacht, steeds verder
naar het Oosten, elk ogenblik ge
reed om vernietiging en verwoes
ting te brengen. En dat terwijl in
heel Europa en Noord-Afrika nog
het puin te vinden is van een vo
rige oorlog-
Schijnbare rust in Neder
landse hoofdkwartier.
In het Nederlandse hoofdkwar
tier, de commandopost van het
le Ned. legercorps, heerste Dins
dagmorgen die rust, welke voor
een punt als dit nu eenmaal on
ontbeerlijk is. Hier moet ieder
zijn taak kunnen en zijn, plaats
weten. Geruime tijd tevoren
reeds, in Apeldoorn, kreeg de staf
gelegenheid zich in te werken en
een „team" te vormen.
De staf van een legercorps is
een enorm-ingewikkeld apparaat,
bestaande uit de eigenlijke com
mandopost en daarnaast het staf-
kwartier, waar het administra
tieve werk wordt verricht.
In twee grote beukenbossen,
ergens bij Renckum, heeft de lui
tenant-generaal Opsomer, de
commandant van het legercorps,
met zijn staf zijn tenten opgesla
gen. Dit militaire mierennest is
eigenlijk een klein dorp met zijn
ongeveer duizend inwoner^. Het
neeft een eigen verlichting, een
eigen watervoorziening, eigen te-
ïetoon, eigen verkeerspolitie en
*fuken. Wie, na zich gelegimi-
j hebben, naar binnen
wandelt, waant zich in een ten
tendoolhof. Weldra ervaart hij
echter dat hij niet behoeft te
dwalen, want richtingborden to-
Groenland. Groenland ligt in het Oosten,
Blauwland in het Westen, en het is duidelijk
dat „wij Blauwland zijn. „Ons leger bestaat
uit een groep Noord en een groep Zuid. Maar
alleen de groep Noord is werkelijkheid. Zij
bestaat uit 2 Engelse pantserdivisies en een
Engelse infanterie brigade, uit het Neder
landse legercorps en uit een Belgische leger
corps, gevormd door twee infanterie-divisies
en een pantserdivisie. De groep Zuid wordt
verondersteld uit 8 divisies te bestaan, maar
die zijn er alleen maar op papier.
als zij, inderdaad van hun boord-
wapens gebruik hadden gemaakt
dan zouden de mannen van de
geneeskundige dienst, die nu op
hun rug onder de beuken lagen
te soezen, handen vol werk gehad
hebben.
Nu het geheel eerste Ne
derlandse legercorps zich in
Duitsland bevindt, heeft de
commandant, de luitenant-
generaal A. T. C. Opsomer,
een dagorder tot de troepen
gericht, waarin hij onder
meer zegt: „Wii zijn niet
naar Duitsland gekomen met
oorlogszuchtige bedoelingen.
Wii ziin gelukkig een vrede
lievend volk. Maar dat wil
niet zeggen, dat men ons
door middel van valse pro
paganda of dreiging met ge
weld. klein kan kriigen. Dat
heeft 1940'45 wel dubbel
en dwars bewezen.
Wii willen vrede, maar
ook vrijheid.
Het is daarom dat wii hier
zijn. Wii willen in samen
werking met onze bondgeno
ten tonen, dat het ons
diepe ernst is met onze wil
om ons zelf te ziin en te
blijven.
Vertrouwend op God en
steunend op de grote idealen
van de vrijheid van de
geest en de rechten van de
mens zullen wij als vrij Ne
derlander onder alle om
standigheden onze plicht
weten te doen. Door in deze
geest te handelen levert gii
voor U zélf, voor allen
die U lief ziin en voor de
gehele Westerse beschaving
de grootste bijdrage voor
het behoud van de vrede en
Uw vrijheid die gij geven
kunt.
Ik reken op U. dat gii
voor dit alles beheersende
doel U volledig zult inzet
ten.
BROEK OP LANGEDIJK
Het bestuur van de Langedijker
Groenten Centrale toonde zich
in zijn jongste vergadering over
het algemeen tevreden over het
verloop van de veilingen. De
voorzitter van het Marktbestuur
verwachtte een bloeiende markt.
De kwaliteit van de bloemkool
in deze streek is sterk beïnvloed
geworden door de luis. Tenge
volge van goede exportmogelijk
heden zijn de prijzen voor uien
vrij aardig omhooggelopen. Zo
iets heeft men in voorgaande
jaren nog niet beleefd op dit
tijdstip. In de laatste jaren is
het uienareaal in ons land ver
minderd. In 1950 was er 6260
ha in 1951 nog 5077 en dit jaar
4862. In Noordholland waren de
cijfers resp. 818, 662 en 596 ha.
Daartegenover staat, dat de
met uien toeteelde oppervlakte in
Engeland en Duitsland iets is
toegenomen. In Denemarken
staat de uienteelt weer op het
oude peil, nadat men die in
vorige jaren sterk had uitgebreid.
De proefsohooltuin Westfriesland
te Hoorn zal een subsidie van
f 160.worden gegeven. Voorts
zal worden getracht, om voort
aan f 0.50 in plaats van een
kwartje per f 100,kg van de
heffing van witte kool betaald
te krijgen.
Medegedeeld werd dat voor de
prijs van f 2.40 rattenklemmen
verkrijgbaar zijn.
Drie van de oogstcredieten van
(het vorige jaar zijn nog niet
afgelost.
BEURSBERICHTEN
MIDDENMEER, 17 Sept. Poot-
aardappelen binnenland mt. 28-35
20—33, 35-45 17—26, boven 45 12
17; export 2035 voor mt. 28-
35, 1724 voor mt 3545; con
sumptieaardappelen binnenl. 8
9.40, buitenland 89.50; withooi
8090, rode klaverhooi 7585;
haverstro 2025; gerststro 3035;
tarwestro 3034; groene erw
tenstro 6065; ander erwtenstro
2050: vers bietenblad 7; voer-
aardappelen 3.504; vlas, gere
peld per kg 3440 ct.; tarwe 23
25.25; wintergerst 3132.25;
zomergerst 31—34.25; haver 28
30; rogge 2730; capucijners 36
42; groene erwten 4451; kar-
wijzaad 5560; blauwmaanzaad
110—134.
nen hem de weg, en bij duisternis
volgt hij slechts de op de grond
uitgelegde witte banden om op de
plaats van bestemming te komen.
Hoewel hier dus honderden mi
litairen intensief werken, heerst
er onder de hoge beukenbomen
een merkwaardige rust, het resul
taat van een wekenlange geza
menlijke training. Mannen van de
genie zijn met wegverbetering be
zig. De verbindingsdienst contro
leert de telefoonlijnen en bedient
de centrale, de technische dienst
heeft duizend en een karweitje
op te knappen. De militaire ad
ministratie gaat rustig verder met
haar vreedzame arbeid alsof men
thuis in de kazerne was. Alleen
zegt de sergeant-majoor admini
strateur als hij opgebeld wordt
niet:
„Hier majoor Jansen", maar hij
zegt: „Hier inktpot" want dat is
zijn heel toepasselijke codenaam.
Zwervend door het kamp kwa
men wij bij een complex auto's
en tenten, waar ons de toegang
beleefd maar beslist werd gewei
gerd. Dat was ook geen wonder,
want hier zetelt het hart van dit
militair bedrijf, de sectie Ope-
ratiën, waarop de kaart het ver
loop van de oorlog nauwkeurig
wordt gevolgd, elke verandering
in de toestand nauwgezet geboek
staafd en de plannen ontworpen
voor de tegenzet, welke op elke
vijandelijke zet moet volgen? Bij
dit werk kan men, het is begrij
pelijk, geen buitenstaanders ge
bruiken.
Als.
Inmiddels hebben wij toch ook
in de commandopost ervaren dat
het oorlog is. Want duizelingwek
kend snel zijn tweemaal Gloster
Meteors op ons bos gedoken en
(Van onze verslaggever)
Tussen Hoorn en Amsterdam,
om precies te zijn, even ten noor
den van Scharwoude, ligt reeds
van vóór de oorlog een stuk dijk.
Deze dijk, die in het verlengde
ligt van Rijksweg No. 7, was voor
bestemd, om deel uit te maken
van deze nieuwe snelverkeersweg
AmsterdamLeeuwarden. De oor
log stak daar echter een lange
stok voor, zodat deze dijk nog
steeds geen weg, maar nog altijd
een dijk is. Het werk aan de nieu
we verkeersweg moest worden
gestaakt, waardoor deze tot onge
noegen van vele automobilisten,
werd vastgekoppeld aan de oude
weg naar Scharwoude en verder.
Maardit eenmaal begonnen
werk kreeg geen afstel. Integen
deel, men is weer aan de arbeid
gegaan en wel zodanig, dat bin
nen niet al te lange tijd de snel
verkeersweg Amsterdam—Leeu
warden geheel een feit zal zijn.
De vraag, die in dit verband
natuurlijk meteen rijst, is: Hoe
lang zal men nog genoodzaakt
zijn, nabij Scharwoude afscheid
van de „droomweg" te nemen.
Het antwoord hierop geven de
mannen die aan dit grote werk
bezig zijn. Men moet ze daar zien
zwoegen. Talloze tonnen klei
worden door deze sterke kerels in
de lorries geschept en een loco
motief zorgt er voor, dat de
zware lasten daar terecht komen,
waar ze moeten liggen. Vracht
wagens rijden af en aan en voor
mannen schreeuwen hun bevelen
uit. Elders is men bezig aan de
ondergronden voor de parallel
wegen en ook aan de zuidkant
van de grote rijbaan HoornAlk
maar over de wegsloot be
gint het reeds te „weggen": men
ziet daar een drag-line bezig de
zachte grond uit te graven, waar
voor straks harde in de plaats zal
komen. Voor goede fundamenten
wordt terdege gezorgd!
Alles bijeen is het een boeiend
schouwspel en deze bedrijvigheid
bewijst, dat men de weg zo spoe
dig mogelijk klaar wil krijgen.
Rijksweg 7 immers stelt het ver
keer in de gelegenheid, op zijn
snelst Amsterdam en Leeuwarden
te bereiken. Het is te begrijpen,
dat de voordelen hiervan voor het
achterland van niet te onderschat
ten belang zullen zijn. De Wie-
ringermeer, Leeuwarden en om
streken, de gehele Noord-Oost
hoek van ons land zullen er baat
bij hebben: Snelle aan- en afvoer
is de basis voor een bloeiende in
dustrie. Daar komt nog bij, dat
het verkeer bezuiden de lijn Am
sterdamHaarlem met bestem
ming Afsluitdijk, steeds de rijbaan
HaarlemAlkmaar heeft gevolgd.
AmsterdamScharwoude zit mo
menteel immers vol angels en
klemmen. Rijksweg 7 zal deze
toestand echter radicaal wijzigen!
Degenen, die dit werk uitvoe
ren, weten het. Daarom werken
zij hard, voormannen zowel als
kleistekers. En het schijnt niet
lang meer te duren, of het ver
keer naar en van Alkmaar zal
nabij Scharwoude onder een via
duct doorgaan. Het viaduct, dat
men als het ware nu al ziet ko
men. De situatie zal dus naar alle
waarschijnlijkheid zó worden, dat
het verkeer, komende van Alk
maar en met bestemming Afsluit
dijk, onder de tunnel door en
linksom de grote bocht makend,
op de rijksweg wordt gevoerd.
Omgekeerd zal het verkeer naar
Alkmaar via de in wording zijnde
parallelweg op de Jaagweg wor
den gebracht.
De reizigers van Amsterdam
naar Alkmaar en omgekeerd zul
len dan in verhouding' op dezelfde
manier op en van de snel-ver-
keersweg worden gevoerd. Een
voudig, al lijkt het misschien
moeilijk.
Maarzo ver is het nog niet.
Eerst zal de klei nog veel zweet
druppels te verwerken krijgen en
de locomotief zal nog menig zwa
re last moeten trekken. Tot zo
lang zal het snelverkeer naar
oude weg moeten afzwenken. Tot
zolang
EMMELOORD. Gisteren ziin
er tijdens de vergadering van de
Poldercommissie drie personen
benoemd, die de naam kriigen
van wethouders en wier functie
ook met de wethouder „In de
zin der wet" is te vergelijken.
Het ziin mevr. J. Jonker-Smid,
lid van de P.v.d.A., de heer J.
W. M. van Noort. een katholiek
en de heer W. G. de Pevter. een
protestant.
Op het verkiezen van wethou
ders is tiidens de vorige verga
dering van de Poldercommissie
aangedrongen door de heer W.
G. de Feyter. Toen beloofde
landdrost dr. ir. Smeding dat hii
deze zaak in de volgende verga
dering aan de orde zou stellen.
Hii heeft dus zijn woord gehou
den.
VEILING VAN
POOTAARDAPPELEN
NOORD-SCHARWOUDE.
Dinsdag werd de 4e veiling ge
houden van pootaardappelen. Er
was heel weinig belangstelling.
DIKKIE en Plukkie wa
ren de beste vriendjes.
Dikkie was een flinke vent
van zeven jaar en Plukkie
Dat moet je eens raden.
Ook zeven jaar? Mis. Pluk
kie was pas één jaar oud.
„Wat vreemd" denk je nu,
„een jongen van zeven jaar
en een van één jaar de
beste vriendjes!" Ja maar,
plukkie was een alleraar
digst hondje met heider-
bruine oogjes en korte
krulletjes, net plukjes wol.
„Ik noem het Plukkie"
had Dikkie meteen gezegd,
toen hij het hondje op zijn
verjaardag "had gekregen,
„ga je mee een boodschap
doen, Pluk?" Plukkie had
direct geluisterd. Met een
grappig sprongetje was hij
uit zijn mandje gewipt en
zonder zich even te beden
ken had hij zijn nieuwe
baasje naar de deur ge
volgd. „Zag je dat?" hadden
vader en moeder tegen el
kaar gezegd, „dat gaat
goed."
Ja, het ging heel goed.
Dikkie en Plukkie waren
voortaan altijd samen. Ze
speelden samen, ze wandel
den samen, ze ravotten sa
men. Als de een alleen was,
zocht hij meteèn de ander
op. Dikkie vond het heer
lijk zo'n prettig kameraad
je te hebben en ook Plukkie
was in zijn sas. De hele zo
mer mocht hij buiten zijn,
of de zon nu lekker scheen
of de regen neerkletterde.
Dikkie was niet bang voor
een buitje en als het maar
even kon, nam hij Plukkie
met zich mee,
Aan alles komt echter 'n
einde, aan de zomer en aan
de vacantie. De vacanti'e
was het eerst om en zo ge
beurde het, dat Dikkie op
zekere morgen niet in zijn
speelpakje naar beneden
kwam.
„Wat ziet hij er gek uit"
peinsde Plukkie die onder
aan de trap zat te wachten,
„zouden we soms op visite
gaan?" Plukkie was één
keer op visite geweest en
dat was hem niets bevallen.
„Maar ja" troostte hij zich
zelf „zo lang zal het wel
ni'et duren en daarna kun
nen we heerlijk stoeien".
Plukkie had het helemaal
mis. Dikkie ging niet op
beste schoenen. In de huis
kamer stond zijn schooltas
al klaar en daarnaast lag
een oranje trommeltje, een
broodtrommeltje. „Wat zijn
dat allemaal voor dingen?"
vroeg Plukkie met zijn
bruine oogjes en hij kefte
een beetje harder dan ge
woonlijk. Het baasje had
nog geen woord tegen hem
gezegd. Wat was dat nu?
Het keek niet eens naar
hem!
redeneerde het. En werke
lijk, toen er weer een bus
stopte, schoof Plukkie tus
sen een paar kinderen in
naar binnen!
Plukkie lette. Hij dacht aan
de school, aan de jongen,
die naast hem zou komen
te zitten, aan de meester en
aan zijn mooie nieuwe spul
len. Hij kon het brood
haast niet door zijn keeltje
krijgen, zo ongeduldig was
hij! „Nog een hapje", zei
moeder, „en dan kun je
gaan. Hier is je tas vast,
draag je trommeltje maar
onder je arm en neem je
jasje mee."
Het was een trotse Dik
kie, .die even later over
straat stapte. Iedereen had
plezier in hem, behalve...
Plukkie. Plukkie voelde
zich diep teleurgesteld. Dik.
kie had hem gewoon terug
gestuurd, toen hij hem na
gelopen was door het voor
tuintje. Dat was nog nooit
gebeurd! „Maar dat zal toch
niet gaan" bromde het
hondje nijdig, „wacht
maar". Het holde de ach
tertuin in en zocht het gro
te hek op. Door dat hek
kwam je op een paadje en
van dat paadje kon je ook
op straat komen, wist Pluk
kie. Hij rende wat hij kon
en toen hij hijgend op
straat stond, zag hij nog
net, dat zijn baasje een
eindje verder in een grote
autobus stapte, Even stond
het hondje teleurgesteld te
kijken,' maar toen nam het
visite,' Dikkie ging voor het een kloek besluit. Hét liep
eerst naar school. Hij had ook 'naar de buspaal toe en
een nieuw donkerblauw wachtte. „Dikkie in zo'n
pakje aan en hij droeg zijn ding, ik ook in zo'n ding"
Maar och arm, dat was
niet waar. De bus van Dik
kie was .een andere kant
opgegaan.
Dikkie zat waarschijn
lijk al lang in de klas en
Plukkie reed nog maar
steeds door. Lieve hemel
tje, wat ging die bus ver.
Ik wed, dat ze wel hele
maal naar een andere stad
toe ging. Pas na een half
uur stopte de chauffeur. Er
stapten toen heel wat men
sen uit en ook Plukkie liep
toen naar de uitgang. Maar
hoe hij ook keek, nergens
zag hij Dikkie lopen en
daarom zocht hij zijn oude
plaatsje weer brommend
op. Dat gebeurde wel een
paar keer en ten laatste
zat er haast niemand meer
in de bus. Er was alleen nog
een deftige dame over, op
wie Plukkie het niets be
grepen had. „Die heeft al
steeds naar me zitten loe
ren," dacht hij endat
was ook zo.
De dame had heel goed
opgelet. Ze had gezien, dat
Plukkie alleen de bus in
gekomen was, terwijl de
meeste mensen dachten,
dat het hondje wel bij
iemand thuis zou horen. Zij
wist wel beter en daar
om
Daarom was ze net zo
lang blijven zitten, tot er
niemand meer in de bus
was. Alleen de chauffeur
zat er nog natuurlijk, maar
I
die 'had het zo druk met
sturen
„Zou ik?" dacht de dame
in haar bruine zijden ja
pon, „zou ik?" Ze had al
tijd zo'n wit mollig hondje
willen hebben, maar ze
had het nooit kunnen krij
gen. Gpeens strekte ze
haar hand uit naar Pluk
kie, terwijl ze haar ge
opende tas klaar hield....
Nog nooit had Plukkie
zo'n nare dag gehad als
deze, maar.hij was niet
de enige, die zo verdrietig
was. Ook Dikkie, zijn baas
je, 'beleefde benauwde uur
tjes. Hij was ontroostbaar
geweest, toen hij bij zijn
thuiskomst hoorde, dat zijn
hondje weggelopen was.
„Het was mijn eigen
schuld," huilde hij, „Pluk
kie komt vast nooit meer
terug."
Gelukkig, Plukkie kwam
wél terug. 's Middags
kwam de chauffeur hem
brengen. Dikkie was nog
thuis en hij maakte zelf
open. Hij danste van vreug
de door het huis met zijn
hondje op de arm en weet
je wat hij zei? „Voortaan
zal ik je 's morgens niet
meer wegsturen Pluk, je
mag mij naar de hus bren
gen."
En zo gebeurde het.
Plukkie trippelde elke
morgen naast zijh baaisje
voort, maarverder dan
het treeplankje van de bus
ging hij niet. Daar had hij
voorlopig genoeg van!
De grootste partijen, nl. Eerste
lingen A 35/50, AB 35/50 en B
35/50 en Saskia A 35/50 werden
opgehouden, omdat ze de gestelde
minimumprijs niet konden op
brengen.
De overige partijen werden
"verkocht voor de volgende note
ringen: Eerstelingen A 25/28
f 15.80, A 28/35 f 29.40, AB 28/35
f27.90, B 28/35 f26.50, Bintje B
28/35 f29.60 en B 35/45 f 17.20
en Saskia A 28/35 f 25.20, alles
per 100 kg.
Aangeboden werden ruim 81000
kg, opgehouden werden 67000 kg.
Een partijtje grove Eerstelingen
werd verkocht voor f 10.10 per
100 kg.
Alkmaarse Exportveiling
Woensdag 17 Sept. 1952. Sla-
bonen 2950.snijbonen 30
76.pronksnijbonen 1837.
per 100 kg! komkommers 10
25.per 100 stuks; tomaten A
1941.augurk 27150.me
loen 2848.per 100 kg; bloem
kool 931.per 100 stuks; rode
kool 816.savoye kool 10
12.groene kool 712.spi
nazie 1243.— per 100 kr; sla
39.— per 100 stuks; postelein
1228.Andijvie 6.5016.
druiven alicant 6486.fran-
kenthaler 6592.Gold. Cham
pion 65—92.bieten 110.bos-
peen 921.—; waspeen 919.
uien 615.50; prei 1421,
soepgroenten 3.507.peterselie
24.50; appels: transparant de
eronsel 621.James Greeve
10—33.—; Manls Codlin 6—15.—;
peren: Triumf'de Viene 617.
Geure Hardi 620.Margriet
58.per 100 kg.
Op de R.A.I.-autamobieftentoonstelling, welke dit jaar van 29
Febr. t.m. 9 Maart in het R.A.I.-gebouw te Amsterdam werd
gehouden, werd de Ford Taunus voor het eerst aan het Neder
landse publiek voorgesteld.
Onlangs is men begonnen deze Europese wagen aan de lopende
band in Amsterdam te vervaardigen. Kijkje in de montagehal.
NOORD-SCHARWOUDE
Met ingang van heden Donder
dag 18 September mogen
geen uitvoervergunningen voor
uien naar Duitsland worden af
gegeven. De export van dit pro
duct naar Duitsland staat dus
stop. De laatste dagen werden
aan onze veilingen veel uien
aangevoerd omdat de prijzen zeer
goed waren en ook de vraag
groot was. De komende dagen
zullen moeten uitwijzen of de
uitschakeling van Duitsland 'n
ongunstige invloed zal hebben
op de prijs.
OBDAM rr- Aanvoer 7500 kg
slabonen a 4550, b 3845;
50.000 kg peen b 10.5011.70. c
9.30—10.20. d 4.90—6.80; 38.000
kg uien 17.7020.90, grove 14.90
16.50. drielingen 20.1022, nep
20.4023.40; 28.000 kg bieten a
8.30—8.70 b 7.10—8, modjo 5.90
—6.60; 25.000 kg rode kool b 6.60
2000 kg stek 4.50.
BLOKKER. 17 Sept. Pronk
snijbonen 3036; spinazie 21
25: uien 815; knolbiet 47.10;
Chinese kool 5.106; gele kool 5
7.90; groene kool 6.409; rode
kool 611.10; slabonen 3153;
sniibonen 37; tomaten 2140;
waspeen 1214; andiivie 69;
sla 3.90—4.10: bloemkool 11—26;
komkommer 1016; perziken 5
24; alicanten 8287: frankentha-
ler 6182; bramen 4560; elli-
sons orange 1628; glorie van
holland 912: iames grieve 24
37; manks codlin 720: schel-
linkhouter 1729; signe tillish 7
16; transparante 1220: zigeu
nerin 1021; beurré hardy 15
34: beurré lebrun 314; bonne
louise 1225: fertillon 815: le-
gipont 1017; maagdepeer 47;
marquerite marillat 314; triom-
phe de vienne 1529: william
duches 310.
BEVERWIJK Prijsnoterin
gen van 17 Sept. Andiivie I 8
12. II 5—8; bloemkool IA 28—42,
1B 2029. IC 1420; prinsessen-
bonen I 5064, II 4063; pronk-
bonen I 2837, II 2027; snijbo
nen I 6281, II 3560: spekbo-
nen I 3241, II 26-31; tuinbo
nen 30—32: komkommers IA 18
—26, 1B 15—18. IC 10—15; bos-
peen I 1020, II 812; waspeen
IA 14-20, 1B 6—12; radijs 5—7;
sla IA 69. 2A 25; spinazie
20—36: tomaten IA 35—42, 1B 30
36, IC 2230; groene kool 8
14; rode kool 9-16; postelein 16
—24; prei IA 11—16, 1B 8—9:
selderie 612; peterselie 25;
aardbeien50 55 p. doosie 2 ons.
HOOGKARSPEL. 17 Sept.
Aanvoer 20.000 stuks bloemkool
A 33—36.50. A2 18—21.80. B 23.50
—32.20 B2 17.50—20. stek 6—
14.60: 2400 kg- kroten A 7.30
7.60, B 6.10—6.20: 850 kg gele
kool 5.206.30: 7000 kg aardap
pelen: grof 88.90, fijn 9.kriel
3.30: 18.500 kg uien; groot 18.20
—18.70. grof 15.50—16.50, driel.
19—20.90. nep 19.50—21.
GROOTEBROEK. 17 Sept.
Aanvoer 8.000 kg aardappelen:
eersteling 9.70, meerlander 9.20
7.70; 30.000 kg uien: middel 17.50
—19.30, grof 15.50—16.40, driel.
19.50—21.50, nep 18—22.40; 110
duizend stuks bloemkool B 26.80
—40.10. B2 16.30—25.70. stek 5.90
—19.10; 10.000 kg bieten A 7.60
—8.70. B 5.50—5.60.
HEILOO, 17 Sept. 1952. Sper-
oiebonen 0.250.55; snijbonen
0.420.54; pronkbonen 0.300.37;
stokbonen 0.400.52; komkom
mers 0.080.16; kropsla 0.02
0.06; spruitkool 0.230.31; toma
ten 0.24—0.38; bloemkool 0.10
0.22; meloenen 0.170.39; bramen
1.40—1.70.
W ARMENHUIZEN Aanvoer
16.500 kg aardappelen: eigenhei
mers 1111.10, meerlanders 9.30
9.60, koopmans blauwe 10.40
10.70; 7500 kg uien 16.60, driel.
12.40, nep 20.60; 2800 kg slabo„
nen 3444; 700 kg rode kool 4.70
8.90; 68.000 kg witte kool 3.50
4.
ZWAAG, 17 Sept. Aardap
pelen 8.9010.30; zilveruien 32:
spinazie 228; uien 520.20; bie
ten 4.508; Chinese kool 11
12.10: groene kool 9.8010.80;
rode kool 313.10; slabonen 20
49; snijbonen 2068; augurken
351.53; breekpeen 8.1011.60;
waspeen 818; bospeen 1218;
andijvie 814; sla 2.9011.50;
bloemkool 836; komkommer 8
17; gare biet 16; reine victoria
856; witte druiven 8290; ali
canten 5091; frankenthaler 39
—89: emil royal 6584; bramen
3381; suikermeloen 2061; net-
meloen 1941; charles ros 11
35; ellison's orange 1226; glo
rie van holland 18; iames grieve
2040; ceswick codlin 722;
laxton superbe 11; schellinkhou-
ter 1129; signe tillish 318:
transparante de cronsels 524;
zigeunerin 516; zoete bloemé 8
14; beurré du randeau 310;
beurré mérode 35; beurré har
dy 634; beurré lebrun 920;
bonne louise 5-35; conference 6
21; hertogin elsa 38; kamper
veen 411; maagdepeer 37;
margurite marillat 720; signeur
d'esperen 417; triomphe de
vienne 527; williams duchess 3
21; anna boelens 4—17.
HÉM, Zuiderkogge, 17 Sept.
Bloemkool 837; sla 4.806.80;
rode kool 49.30; gele kool 10.10
groene kool 8.209.80: uien 18.50
—20. drielingen 1920.80, nep 18
19.80; kroten 5.607.80; toma
ten 1640; waspeen 1415; sla
bonen 3054; snijbonen 3562;
frankenthalers 5688; alicanten
6181; margriet 620; william
49; merode 5-6; bonne louise
1025.80; mank codlin 7—18;
transparant 614: schellinkhou-
ter 8—24.
NRD.-SCHARWOUDE - Aan
voer 15.000 kg aardappelen: bl.
eigenheimers 10.4010.70. beve
landers 8.809.60. koopm. blau
we 10.noordeling 8.50, bintje
8.80, bonken 9.2010.10. drielin
gen 5.80; 500 kg kroten a 7.90—
8.10; 4900 kg peen a 10.10—10.60.
c 8.70—9.60, d 5.80; 22.000 kg
uien 13.7014.40, grove 12.80
13.10. driel. 15—17. nep 21—23;
17.000 kg slabonen 4448. 2e srt
3943. afw. 3237; 4000 kg rode
kool a 8.70, b 6.30—6.60; 5400
kg gele kool b 33.60; 4000 kg
groene kool a 66.80: 122.000 kg
9.90: 4.000 kg rode kool 6.30witte kool 3.505.20; 33ÖÖ kg
7.60; 3.000 kg groene kool 4I succes witte kool 4.20.