ZIJ AAN ZIJ VOOR 'N TUNNEL ONDER HET IJ FANTASTISCHE MODELLEN ELKE PRIJS EEN KEIHARD BEWIJS NL Bulgi teger I BRIGADIER PIET en de wondervoetballer 1 DEMONSTRATIE Onder en klei HAARWERKEN Pontgelden moeten zo spoedig mogelijk worden afgeschaft Interpellatie in de Tweede Kamer Scheepsberichten Op onze Mantel-Afdeling een keur van de nieuwste HERFSTMODELLEN m rijk gevarieerde collecties. KWALITEIT de allerbeste MODE-LIJN de allerniemcste PRIJS de allerlaagste Landbouw tentoonstelling „GAZELLE-HUIS" Alkmaar - H. PLOMP Ritsevoort 41 Aanbesteding Openbare aanbesteding GROTE HOUTVEILING te Avenhorn Te koop: Ondei besch Rus temid NATO-inv PAGINA 6 MAANDAG 22 SEPTEMBER 1952 ALKMAAR. Al rit Alkmaar ook te wachten op de tunnel onder de Bergerweg, toch is het goed, wanneer niet alleen de beroepsvervoerders in Alkmaar en heel de kop van Noordhoiland maar ook de burgerij wordt geïnteresseerd bij de bouw van een tunnel onder het IJ en bij de Hembrug. Iedereen heeft er tenslotte mee te maken! Over dere tunnelbouw is al heel wat gezegd en geschreven. Maar wanneer deze doorgang vindt weet nog niemand. Dit onderwerp is n»et alle heftigheid aangesneden op een vergade ring van het District Noordholland van de B.B.N. Zaterdagavond in „Het Wapen van Heemskerk" te Alkmaar. Op deze verga dering waren aanwezig de burgemeester van Schermerhorn, de heer A. Meyer, Hoofdambtenaar op het Departement van Ver keer en Waterstaat, de heer Vos, afs gedelegeerde van het Dagelijks Bestuur der B.B.N. en de heer van Mourik, redacteur van Bondsblad Vervoer Bedrijfsauto. Amsterdam, zo zei hij, speelt in het economische leven van Noord- Holland een grote rol. Amster dam is voor velen in Noord-Hol land hèt grote trefpunt en vooral Waterland is op Amsterdam ge oriënteerd. Daarom is een tunnelbouw niet Deze gaf in het kort aan hoe het momenteel met de tunnel kwestie in Amsterdam gesteld is. meer een kwestie van de gemeen te Amsterdam alleen, maar ge heel Noord-Holland heeft er be lang bij. In algemene kringen, aldus ver volgde de heer van Mourik, heerst de indruk, dat het gemeen tebestuur van Amsterdam zich niet veel aan een spoedige afwik keling van deze kwestie gelegen laat liggen. Zeker, er zijn plannen, maar van een uitvoering ervan is voor alsnog niets te bespeuren. De tun nels verlossen Noord-Holland uit zijn isolement en een ander groot voordeel is, dat dan waarschijn lijk geen tolgeld behoeft te wor den betaald. In ieder geval zal er dan eindelijk een eind gekomen zijn aan de gehate pontgelden, die de vrachttarieven omhoog jagen, omdat de transportondernemers deze onkosten noodgedwongen op hun cliënten moeten verhalen. Voorlopig staat er nog weer een nieuwe verhoging voor de deur, want de ponten hebben een verlies van ongeveer een mil- lioen gulden, dat binnen de kort ste keren uit de weg moet wor den geruimd. Nu moeten er twee acties ko men: een om de pontgelden afge schaft te krijgen en een om de bouw van een of twee tunnels zo spoedig mogelijk voortgang te doen vinden. Zaterdag a.s. wordt ki Amster dam een sterrit georganiseerd vanwege het Comité „Tuimel on der het IJ" en het lijdt geen twij fel, of de geïnteresseerden bij het wegvervoer zullen daar van zich doen horen: Zij aan zij, voor een tunnel onder het IJ. Eerst was men van plan, om vanuit deze vergadering een motie naar de Tweede Kamer af te zenden, waarin tegen de pontgelden hef tig wordt geprotesteerd en waarin op de spoedige bouw van een IJ- tunnel wordt aangedrongen. Later vond men het toch maar beter de algemeen voorzitter van de B.B.N. het Kamerlid de heer Tj. Krol (C.H.U.) deze kwestie, middels een interpellatie in de Tweede Kamer te brengen. Om het verkeer in Amsterdam niet spaak te laten lopen, het geen ontwijfelbaar zeker zal zijn, wanneer er slechts één tunnel komt is het het meest aanbe velenswaardig, wanneer de bouw van een tunnel onder het IJ, be stemd voor het havenverkeer, door de gemeente Amsterdam te gelijkertijd wordt uitgevoerd met de bouw van een tunnel bij de Hembrug, door het Rijk, bestemd voor het doorgaande verkeer. De heer Meijer sprak hierna over de samenwerking tussen de beroepsvervoerders. Dit geldt niet alleen ten aanzien van de kwestie alleen ten aanzien van de kwes ties „pontgelden" en „tannel- bouw", maar ook ten aanzien van de dagelijkse practijk. Als enkele concrete punten gaf hij daarbij aan: tarief af spraak, die zowel de vervoerders als de verladers voordeel zal brengen, een meer gecoördineerd samengaan, waar het de zgn. „enkele" vrachtritten betreft bij het ongeregelde ver voer en bij het geregelde vervoer een uit elkander schuiven van de vertrektijden, dat verhindert, dat cliënten hun bestellingen bezor gen bij de ATO, ofwel hun eigen vervoersapparaat in werking stel len. Een strakke dienstregeling en het bieden van service zal meer voordelen opleveren dan wanneer men elkander doodcon- curreert. „Zoekt samenwerking, ge leeft nu eenmaal niet alleen op de wereld". Samenwerking zoeken in het goederenvervoer betekent echter niet het opheffen van bedrijven. Men moet in geen geval het kleinbedrijf laten opgaan in het grootbedrijf. Voorlopig zal de overheid in deze richting ook geen dwang uitoefenen, omdat het ge noegzaam bekend is, dat de gro tere bedrijven een duurdere ex ploitatie hebben. Van een samen voegen van ongeregelde vervoers bedrijven zal niets terecht komen aldus de heer Meijer, en ook bij het geregelde verkeer moet men kleinere bedrijven niet laten op gaan in een grote, omdat de per soonlijke activiteit van de parti cipanten dan een te grote rol gaat spelen en naar gelang die activiteit meer of minder inten sief is, nadelen kan brengen, ter wijl het ook kan voorkomen, dat volkomen ongelijksoortige bedrij ven gevoegd worden, die nooit lang in het voordeel van de parti cipanten kunnen samenwerken. De heer Vos tenslotte liet een vlammend betoog horen dat tegen de Regering was gericht, die het overheidsbedrijf voortrekt boven de particuliere beroepsvervoer ders. Is het niet zo, dat het particu lier initiatief in 1922 de spits heeft afgebeten, maar dat thans het overheidsbedrijf zich gaat be wegen op een terrein, waarop slechts de particuliere onderne mers historische rechten kunnen doen gelden. De overheid gaat steeds maar door, het particuliere initiatief doelbewust onderge schikt te maken aan het staats socialisme. Dit geldt vooral ten aanzien van de autobuslijn- diensten, vooral in grote steden, en wellicht straks ook bij het goederenvervoer en het huurauto- bedrijf. Het schijnt in het plan van de regering te liggen, het particulier wegvervoer van de weg af te drijven. Het is de B.B.N. die het particulier initia tief beschermt. De beroepsver voerders hebben daarom naast hun B.B.N. twee stichtingen in het leven geroepen, die voor de economischebelangen van het personenvervoer en van het goe derenvervoer opkomen. Als men zich daarbij aansluit, krijgt men bij het betrekken van alle onder delen belangrijke kortingen, die zelfs in de honderden guldens lopen. Deze stichtingen gaan ze ker niet in tegen de particuliere garagebedrij ven. DOOR HET VENSTER.... Een vijftig jaar geleden dachten sommige mensen dat het werkzame leven van meer waarde was dan het beschouwende. Bidden kon men altijd nog wel doen als men oud was. Nu was het een tiid van actie, van in vloed scheppen in verschil lende milieus. Dat had men nu nodig. Paus Pius X ver oordeelde deze goede wer ken ketterij als Americanis- me en merkte in zijn schrij ven aan de kardinaal van New York op. dat God met zijn pink meer kon klaar spelen dan de mensen met al hun druk gehol. Die ket terij is nu verdwenen, maar soms komt de geest van dit Americanisme terug. En daarom kan het geen kwaad om van tijd tot tiid te her inneren. dat het gebed de hoogste waarde heeft. SACERDOS Aldabi 4 Oct. te R'dam verw.; Alhena 24 Sept. te Buenos Aires verw.; Alioth 30 Sept. te Bahia verw.; Alnati 6 Oct. te Rio de Janeiro verw.; Bonaire 25 Sept. te Plymouth verw.; Boskoop 25 Sept. te Ecuador verw.; Cottica 21 Sept. te Barbados verw.; Fair- sea 5 Oct. te Melbourne verw.; Grote Beer 22 Sept. te R'dam ver wacht; Indrapoera 23 Sept. te Port Said verw.; Joh. van Olden- barnevelt vertr. 21 Sept. van Sydney naar A'dam; Maasdam 20 Sept. van R'dam Rijke Swagger in de zeer gewilde mohair Travers Nieuwste ballonmouw, aparte kraag, prachtige Ictokval in de rug In de nieuwste modetinien: Grijs, beige, camel, bordeaux 38 ifm 46 Klassieke mantel in buitengewoon mooie, zachte, zware velours Modieus aangeknipte wing-mouw Onberispelijke snit, rijke taltzijden voering Zeer exclusieve warme kleuren: grijs, lichtgroen, groen, petrol, lever '38 t/m 46 A Dinsdag en Woensdag 23 en 24 September Op de Doeleveld Alkmaar. Ome demonstratrices tonen U gaarne de speciale voor delen van deze Zwitserse huishoud-naaimachine, nl. De vrije arm De koffer als werktafel Het ingebouwde licht De horizontale spoel Alleenverkoop Reeds verscheen de vierde drttk van prof. mag. dr. A .H.Maltha O.P. HEILIG SEXUEEL LEVEN Ide boeiend en begrijpend ge- schreven codex tot leiding en B voorlichting van jonge men- I sen, verloofden en gehuwden. I In de boekhandel - 85 ets. I Uitg.: Gooi Sticht - Hilversum Het Bestuur van de R.K. Woningbouwvereni ging St. Victor te Obdam is voornemens om op 2 October a.s. te 10 uur op het Gemeentehuis aan te besteden; het bouwen van een blok van 3 wonin- fen en een blok van woningen te Obdam Bestek en tekening a f 10.restitutie f 5. verkrijgbaar op het Ge meentehuis te Obdam. Namens het bestuur C. HENSELMANS, voorzitter Burgem. en Weth. van OUDE NIEDORP zijn voornemens op Dinsdag 30 Sept. a.s. des nam. om 3 uur ten Raadhuize in het openbaar aan te be steden (onder voorbeh. van goedkeuring) DE BOUW VAN VIER WONINGEN TE ZIJ DEWIND. Bestek en tekeningen verkrijgbaar ter gem.- secretarie (9-12 en 2-5 uur) en ten huize van de gemeente-opzichter de heer J. A. M. Keet, D. 147 te Waarland, te gen betaling van f 7.50 per stel (rest. f5. op Vrijdag 26 September vjn. 10 uur o. h. terrein nabij de Haven. Geveild worden flinke partijen vloer- en zol- derdelen, balken, bat tings, ramen, kozijnen, deuren, brug- en schoei- inghout, krui- en mest- delen. nieuwe complete rassen- hutten 5 x 11 m. Romny loodsen 11 x 30 m. Ver der alle maten houten en ijzeren gebouwen. Tevens te koop golfpla ten, dakleer op rollen van 20 m. smalspoor, biels, enz., enz. P. BAKKER, Rustenburg 31, Ursem. Tel. K 2202 204. J.B.VAN MERWUK LAAT 154 - ALKMAAR Tel. 3575 ^IIIII»llllllllllllllllllllllfilllll|J|»HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIlHllimillllllllJIIIIIIIIIIIIIIIIIIJIIIIII||||||lllllllllllll|||||||||||!llllllllll|||||||||||||||||||||||||||||HIIIII»HIII«Ulllllllill>^ 73. Maar ja, nu vraagt iedereen zich natuurlijk af wat de twee schurkachtige Italianen eigenlijk gewonnen hadden. Ze stonden daar nu wel boven in die bergen met hun losge koppelde goederenwagen, maar daarmee waren ze nog niet in Italië. Nee, dat is waar, maar dat begrepen de heren zelf ook wel. Zó dom waren ze niet. Ze snapten heel goed, dat ze moesten proberen op de snelst mogelijke wijze met hun wagen hier weg te komen. Toen de goederentrein dus verdwenen was achter de rotsen om weer op te stomen naar dat zijspoortje, toen begonnen de heren nog eens extra uit te kijken naar een mogelijkheid tot ontsnapping. En wat zagen ze daar? Wel waaratje.hoe was dat mogelijk. Daar zagen ze nog een zijspoortje. Dit nieuw ontdekte zijspoortje was echter al minstens in geen dertig jaar meer gebruikt. De rails waren gedeeltelijk verroest en van de spoorbaan waren hele stukken begroeid met mos, gras, bloemen en struikjes. De wissel, die toegang gaf tot dat zijspoortje, was helemaal kapot en kon dus niet meer met de hand bediend worden. Met een flauwe bocht verdween dat zijspoortje om een paar rotsblokken heen om vervolgens in een donkere tunnel te verdwijnen. „Ik weet het", riep de dikke Angelico verheugd uit. „Dat zij spoortje is de oude lijn van Parijs naar Italië, die kwam door het grensplaatsje Campanella. Die lijn wordt nooit meer ge bruikt sinds de baan verlegd is van Parijs via Ottoburg naar Fiorenza". „Wat hebben we aan dat zijlijntje.gromde Diabolo somber. „Campanella heeft niet eens een spoorverbin ding meer„Ach, jij sombere sufferd", lachte de dikke Angelico. „Spoorlijn of niet, wij gaan naar Campanella. Als we eenmaal in Campanella zijn, dan zijn we in Italië en dan zijn we waar we wezen willen. Dan kunnen die koekebakkers hier ons niks meer doen. Vooruit makker. Gooi de wissel om". Diabolo deed braaf wat Angelico hem beval en begon maar vast met een stuk steen op de wisseltong te timmeren. En toen die wissel eenmaal in een andere stand was getimmerd, begonnen de twee schurken uit alle macht tegen de door hen gestolen koelwagen te duwen. <iMniiiititmimnttitiimimftmTffmiittmnmiinttHiiifnimiitiitiiniiimniiiiitmitiHiiiitiiiiiiiitiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniR Abonnementsprijs f pet maand, I 0.48 i Advertentie-tarief p minimum f 2.50; i en.m., minimum f 4.- reep. 30 ct. per m. korting. Direc i Hoofdredacteur: H. Koord ert> ank Nedei Santoren: HOOR LONDEN, 22 gedeeld, dat 40 Bulgarije voor h gehuldigd van s beklaagden zijn zich bezig hiel* de voJktrepublie Uit de akte va welke gisteren ia bladen is gepul radio Moskou, d; Noodlanding I KHARTOUM, 2 In Juba, een onl in de boven Nijl vanochtend een R.A.F. een noodl; Het vliegtuig 1 ongeveer vijf hor afstand van Khar is reeds ontdekt vliegtuig en aan dat de zeven mei het vliegtuig 1 veilig zijn. De plaats is m ken en het zal en voor de reddingsp bereikt zullen he Toen de kapite: sisch koopvaard; gaf het anker uit den tussen de sch allieerde invasie\ officieren, die het vloot hadden, op Deense torpedobc gen dat 't schip op internationale wa schap werd per bracht aan het en de gezagvoer< opdracht gehoor, een groot aantal met verrekijkers van de geallieerd De kapitein deeld een schuilplaats de Deense terri tegen de storm". Tegen de mid „Carpato" zich n< rand van de drier allieerde officiere een rookgordijn vorens de landin den. Schrijver „Wa van Ch gesto Uit Tsjeohoslaw ticane bericht onl W N. Hynek te den. Dr. Hynek, arts. is in de gé kend geworden „De ware afbeek tus", hetwelk han Lijkwade van Tui OOTMARSUM is de 35-iarige s1 der J. Hemme tijdens zijn wei de leemgroeve i briek Scholten te der vallend zand bedolven. Zijn slaagden er eerst tig minuten in 1 ven. doch de Ie' ren toen reeds g een vrouw en vi ren achter. In de St. Fram een bijzondere Dekkers C.S.S. eerste plechtige broers, ook alle rechts: Pater H< Neomist Pater Pater Fons Dek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1952 | | pagina 6