De openbare school moet naar de bijzondere toegroeien GEEN VREDE met gemeenplaatsen en officieele schijnheiligheid 4 Nieuw Noordhollandsch Dagblad BELANGRIJKE REDE VAN MINISTER v. d. LEEUW Verordenende bevoegd heid voor den Onderwijsraad Geen neutrale school meer; godsdienston derwijs; vereenvou diging van de wette lijke apparatuur; lichamelijke en aesthetische opvoe ding en volksdans. (2aatsfe nieuws HET DRAMA OP WOESTE HOEVE WEE IN PLAATS VAN KOFFIE EEN NIEUWE REDE VAN CHURCHILL Dammen ZATERDAG 9 MAART 1946 Minister v. d. leeuw heeft het Onderwijs, congres te Groningen ge opend met een belangrijke rede, waarin iiij zijn stand, punt ten opzichte van eemige belangrijke factoren der onderwijsvernieuwing heeft uiteengezet. De onderwijsvernieuwing die wij beoogen, aldus de mi. nister, beteekent niet. een partieele herziening of wij ziging op enkele belangrijke punten, doch reformatie in hoofd en leden, in den vollen zin van die uitdrukking. Men zou dan ook de gansche strekking van de onderwijsver nieuwing kunnen samenvatten in de verwisseling van onderwijs voor opvoeding, wanneer niet te onzaliger ure een zekere secre. taris.generaal op een scheeve wijze in de opvoeding was ge stapt en daarmede het woord niet de zaak voorloopig min der wenschelijk had gemaakt"! De vrijheid van onderwijs, die wij hier in Nederland voor oogen hebben, moet niet slechts onver kort worden gehandhaafd, maar wij moeten voortgaan met die te waardeeren als een echt Neder. landsch goed. Van deze regeering is geen enkele wijziging in de wettelijke verhouding van open baar en bijzonder onderwijs te verwachten. Het doet niets af, aldus de minister verder, van de hooge en uiterst belangrijke taak, die de overheid bij alle onderwijs toe komt, wanneer volledig erkend wordt het recht en zelfs de plicht der kerken om zich met de op voeding via de school te be moeien. Dit alles beteekent natuurlijk niet, dat in den huidigen toe stand niets te veranderen valt, al zal de hier beoogde verande ring wel weer meer het gevolg moeten zijn van veranderende gezindheid dan van wettelijke maatregelen, die er hoogstens ruimte voor zouden kunnen ma ken. Spr. denkt daarbij vooral aan drie dingen, die in de naaste toe komst het openbaar onderwijs dichter bij het bijzondere zullen kunnen brengen. Vooreerst: de groeiende overtuiging, dat geen opvoeding mogelijk is zonder be sef van bepaalde normen en dat de „neutrale school" dus een onmogelijkheid beteekent. In de tweede plaats aan de noodzakelijkheid van een vastere plaats van het godsdienstonder wijs op de openbare school. Steeds grootier wordt het aantal van hen, die erkennen, dat niet alleen geen beschaving mogelijk is zonder kennis van godsdien stige zaken, maar evenmin op voeding, welke den godsdienst negeert. In de derde plaats: de open bare school zou in zooverre naar de bijzondere toe kunnen groei en, dat zij nog wat minder van een overheidsinrichting krijgt en nog wat meer van een werkge meenschap, waarin kinderen, ouders en leerkrachten zich na tuurlijk onder een zeker toezicht van den staat vereenigen. Spr. kon bij voorbeeld niet inzien, waarom ook een openbare school niet een uit de ouders gevormd bestuur of raad zou hebben, die samen met de leerkrachten de belangen van de opvoeding zou behartigen. Van de eigenlijke vernieuwing van het onderwijs zal een zeer belangrijke hoofdzaak zijn de vereenvoudiging der wettelijke apparatuur, waarbij allerlei, dat thans bij de wet geregeld is, op andere wijze kan worden vast gesteld. Het ligt in het voornemen den Onderwijsraad grondig te reorganiseeren in dien zin, dat deze verordenende be voegdheid krijgt en de door hem opgelegde regelingen zich dus gemakkelijker laten wijzigen en differentieeren. De Onderwijsraad zal moe ten bestaan uit vertegen woordigers, zoowel van de verschillende soorten van leerkrachten, van de ouders, van de wetenschappelijke paedagogiek en natuurlijk van de regeering. Een van de belangrijkste scha duwzijden van het onderwijs, zooals het thans is, vond de mi nister de verveling. „Is de oor zaak hiervan niet het gebrek aan zelfwerkzaamheid, dat altijd iets. wordt „bijgebracht'' en zelden iets gedaan, terwijl men dan de weinige zelfwerkzaamheid bui ten de school verlegt in die eigenaardige 'taak, die men in de school huiswerk, in huis school werk pleegt te noemen, en die men toch beter in de school zelf verrichten kon, of tot die hoogheilige en gevreesde cere monie, welke proefwerk heet, die de Nederlandsche lust tot examineeren netjes over het heele leerjaar uitspreidt Het gaat in de school om de ontwikkeling van den geheelen mensch naar een bepaalde norm van menschelijkheid, welke men verschillend zal zien naarmate men verschillende levensrichtin gen aanhangt, maar die in ieder geval regeling van het leven met als doel levensinzicht mede brengt. Dit brengt echter mee een uit breiding van de leerstof, waarbij de minister denkt aan de licha melijke opvoeding, die een essen. tieele plaats zal moeten innemen; aan de aesthetische opvoeding, aan den volksdans. Aan drie voorwaarden zal ten slotte moeten worden voldaan, wil dit alles niet volkomen illu soir blijven, ten eerste: deze uit breiding, waar nog wel het noo. dige bij zal komen, brengt den absoluten eisch mede van diffe rentiatie. Er zal gebroken moe ten worden met het systeem, waarbij allen alles en allen het zelfde moeten leeren. Ten tweede; hieruit volgt on middellijk de noodzakelijkheid van de herziening van ons exa menstelsel, met zijn volkomen onpersoonlijke uniforme eischen. Ten derde: de school zal, wil van dit alles iets terecht komen, in veel sterkere mate dan tot nu toe een gemeenschap moeten zijn, dat wil zeggen een werk gemeenschap tusschen leeraren en leerlingen, een levend lichaam Spreker wenschte dat dit alles niet utopie zou blijven en be sloot; „Het is mijn diepe over tuiging dat goede arbeid ook hier alleen kan worden gepres teerd, wanneer onderwijzers en leeraren daarvoor behoorlijk worden beloond Om in dit laat ste verbetering te brengen, zal ik, indien mij verdere verant woordelijkheid gegeven mocht worden, mijn uiterste best doen," DE LANDING DER NEDERLANDSCHE TROEPEN Zoo juist gelande troepen, meldt A.N.P.-Aneta nader uit Batavia, zullen in eerste instantie hun standplaats krijgen in de zone en Zuiden en ten Zuidoosten van Batavia, die onder Nederlandsche •controle is gesteld. Deze zone is onlangs belangrijk uitgebreid en strekt zich thans uit tot Bekassi, 21 kilometer vara Batavia gelegen. Bij de ontscheping van de Ne derlandsche troepen waren de lt. generaal Spoor m_et zijn chef-staf kol. Buurman van Vreedenburg en de gen. majoor Daubenton aanwezig. Generaal Spoor hield een korte toespraak tot de offi cieren. De troepen zijn onderge bracht in een kamp bij Tand- jongpriok. Volgens de Geallieerde opvattin gen is het onverschillig, door welke Geallieerde troepen die taak op dit tooneel wordt vol bracht, mits het maar behoorlijk wordt gedaan. Op dit oogenblik (Zaterdag morgen half tien Ned. tijd) is nog geen officieele Indonesische reactie binnengekomen. Het is nog te vroeg om te kunnen zeg gen of de aankomst der troepen in eenig opzicht invloed zal uit oefenen op de komende bespre kingen. Buitenlandsche waarnemers te Batavia hopen, dat de Indone siërs de noodzakelijkheid van deze actie zullen beseffen, die ten doel heeft de Geallieerde mili taire taak op Java te voltooien, waarna verdere ontwikkelingen zuiver een kwestie tiasschen de Nederlanders- en de Indonesiërs kunnen zijn. Volgens een republikeinschen woordvoerder zal Sjahrir heden middag bij Luit Gen. Stopford tegen de aankomst der Neder landsche troepen een krachtig protest indienen. Gisteren was het een iaar gele den, dat op Woeste Hoeve hal verwege den weg Apeldoorn— Arnhem in den prillen ochtend de schoten knalden, welke een einde maakten aan het leven van honderdzeventien Nederlanders. Twee dagen tevoren was op die_ zelfde plaats een aanslag ge pleegd op den beruchten „Poli- zeifuehrer" Rauter en de woede der bezetters over dezen aanslag was zoo groot, dat door het ge- heele land honderden politieke gevangenen werden vermoord. Rond het ruw houten kruis, dat ter gedachtenis aan deze slacht offers van Germaansche terreur, is opgericht, waren gistermiddag velen' bijeengebracht, meerendeels familieleden van de gevallenen, om dezen te gedenken. He laatst beschikbaar gestelde rantsoen koffie zal voor twee we ken langer moeten zijn dan oor spronkelijk het plan was. De eerstvolgende bon zal pas op 7 April aangewezen worden en het daarop verkrijgbaar te stellen rantsoen zal eveneens voor zes weken zijn. Ter compensatie van den over deze twee perioden van zies weken uitvallende koffiebon zal óp 23 Maajt een extra-bon voor 50 gram thee bekend ge maakt warden. Ook in Indonesië is de organisatie van de Nederlandsche zeemacht in vollen gang. Het kader wordt uitge breid door bevordering van de beste krachten uit de lagere rangen' tot officier. Overste Nuboer beëedigt de nieuw benoemde luitenants. De tentoonstelling „Holland calls", die speciaal werd ingericht om buiten onze grenzen belangstelling te kweeken voor den op bouw en het herstel in Nederland, zal dezer dagen haar tournee door Engeland en Amerika aanvingen. De leiding berust bij den heer T. van Rentergem. Een der paneelen van de expositie in aanbouw. Anefo/Sagers P. het woord gevoerd in het congres van den Amerikaanschen staat Virginia. Zijn betoog was min of meer een herhaling van zijn be faamde rede te Fulton in Missou ri, doch hij gebruikte nu minder krachtige termen. Hij begon met zijn toehoorders te vragen, of zij geen risico liepen met hem het woord te verleenen. Hij kon nl. gemakkelijk een hee- leboel dingen zeggen, waarvan elkeen in zijn hart weet, dat ze waar zijn maar die hij niet graag in het openbaar tot uiting brengt! In deze laatste jaren van mijn leven, aldus Engelands „War time-leader", gevoel ik mijzelf de drager van een boodschap, die zeer siifipel is en die door onze volken goed kan worden ingezien, nl. dat wij elkaar dienen bij te staan. Onder alle omstandigheden, ter verdediging van de zaken die ons dierbaar zijn, niet alleen voor ons eigen geluk, maar ook voor het geluk van- vele komende genera ties. Dit is m.i. de wensch van de overweldigende meerderheid van Engelschen en Amerikanen. Dat dit onze bestemming is, of, zooals de meesten onzer- zouden zeggen, de wil van God, is zeker. Verwijzende naar verklaringen, dat Gr. Brittannië een staat van de Amerikaansche Unie zou kun nen worden of dat de Ver. Staten terug zouden kunnen keeren tot het Britsche rijk, zeide Churchill: „Het lijkt mij*, en zoo zal het u ook wel voorkomen, dat de verstan dige weg ergens tusschen deze beide uitersten ligt. Wij moeten een methode vinden om samen te werken, niet alleen in tijden van oorlog en nood, maar ook in tij den van vrede. De vrede kan-niet bewaard blij ven zonder de deugden, die in- oor logstijd een overwinning mogelijk maken. De vrede kan niet be waard blijven door hoffelijkheden en gemeenplaatsen, officieele schijnheiligheid en diplomatieke correctheid. Evenmin kan hij be waard blijven door, als in tijden van gevaar, te kletteren met een volle wapenrusting op oorlogs sterkte. Er moet ernstig naar vrede gestreefd worden. Er moet vertrouwen zijn volharding en goed beleid, maar bovenal moet er onder de Engelsch-sprekende volken aanwezig zijn een eenheid der harten, gegrondvest op over tuiging en gemeenschappelijke idealen. Dat bied ik u aan en dat vraag ik. In Djokja is de republikeinsche universiteit „Gadjah Mada" ge opend. Met ingang van 1 Maart is te Soerabaja het houden van openbare vergaderingen zonder toestemming verboden. VIERDE WEDSTRIJDSERIE Voor ditmaal komen wij met vier problemen, gecomponeerd door P. Willy Kliphuis te Zwolle, die vele jaren op uitmuntende wijze de probléemrubriek in „Het Damspel" heeft verzorgd. Zooals U bij het oplossen wel bemerken zult. zijn ze alle op moderne leest geschoeid. Nr. 30 bevat een dub belen slag met veldkeuze. Nr. 29 geeft als slot. een eindspel» van 3 zwarte schijven tegen witte dam, echter niet zooals nr. 17 voor de triktraklijn. doch nu voor de lange lijn. Oplossing tan het eindspel telt alleen mede voor den extra-wedstrijd in het vinden van bij oplossingen e.d. Nr. 28: Zw. 9 10 16 19 23 29 en 31. Wit: 21 25 28 32 39 41 en 44. Nr. 29 (zie diagram): Zw.: 7 8 10 11 19 23 28 29 en 33. Wit: 21 25 32 36 38 42 43 44 en 48. Nr. 30: Zwart: 7 8 9 14 17 18 19 20 23 24 en 26. Wit: 15 28 31 32 37 38 39 40 47 49 en 50. Nr. 31: Zwart: 7 8 9 15 19 20 21 23 25 29 en 36. Wit: 22 28 30 32 34 37 38 40 42 48 en 49. De cijferstand van nummer 20 (rubr. 9-21 is juist; de oplossing kan nog ingezonden worden tot 23 maart, waarvoor hieronder nogmaals de stand: iJ 11 w §5 Sw H I e s H 5 fü ~v;i. Si lr//> i§ fl Zwart: 5 9 11 12 13 14 18 20 22 23 26 en 36 Wit: 25 27 32 33 34 37 38 39 40 42 43 47 en 49 OPLOSSING PROBLEMEN (Eerste serie) Nr. 16 (Grandmougin): 3227 40—34 38—32 35—30 30x28 16x9 25 x 5 Nr. 17 (W. v. Daalen): 30—24 37—32 49—44 44 x 2 Stand: zw. 13 14 en 24; wit d. op 2 13 of 1419 verliesi door 2-7. dus 13—18 2x30 14—20 30—25 20—24 25—9 18—23 9—13 24—29 139 enz. Liefhebbers van dit genre letten op nr. 29. Nr. 18 (J. L Jonkers in H.D.) 48—42 28—23 23x3 3x16 16x43. Nr. 19 (P. S. Buis) 33—28 42—38 34—29 25—20 43—38 48x30. Betreffende de prijzen voor on. zen wedstrijd over 40 problemen, kunnen wij thans mededeelen, dat deze zullen bestaan uit eenige .fraaie medailles, aangevuld met boekwerken. GOEDE OPLOSSERS Probl. 4, 8 t.m. 12: P. Bakkum, Alkmaar; W. A. Oote- man Spanbroek; Jn. Spigt Wer- vershoof; P. Verdonk Limmem; C. W. Viset Hoorn; W. Vlaar Zwaag; Th. Joh. Viset Hoorn; D. Wenker Benningbroek; B. Hoogland Nibbixwoud (—4); Th. Kooyman Schagen 8); C. Kunst Oudorp 8); W. Schoutera. Oude Niedorp 8): Nic. Koppes Oos terblokker 9). Vau probl. 9 t.m. 12: J. van Galen, Wervershoof, N. Jol Broek op Langendijk: P. Kamp, Hoogkarspel; Jac. Mors. Limmen; W. F. K. Ouwens. Den Helder; J. C. v. d. Star, Texel en P. Schrö. der, Alkmaar 9). Alleen nr. 4: J. de Boer, Lutje broek; L. F. Konijn, Heerhugo- waard en F. Kunst te St. Pancras. Alleen nr. 8: A. Nieuwboer te Hoorn en H. J. Toepoel Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad, editie Schagen | 1946 | | pagina 4