De reis van het Prinselijk Paar naar Scandinavië Nieuw Noordhollandsch Dagblad De Vastenbriefde Tijdeen pater uit Helmond en de man met drie sterren! ROND DE PARTIJ VAN DEN ARBEID RADiO-PROGRAMMA Saaiste nieuws PARATYPHUSIN EENDENEIEREN Ernstig geval van vergiftiging Ned. directeuren te Savannah Boebi T rep en Jippie Jee in Nederland^ DINSDAG 19 MAART 1946 Mijnheer de Redacteur Uw hoofdartikelen; gemerkt met hetzelfde teeken dat mijn jas ver sierd; dwongen mij weer een zeer bescheiden plaats te vragen in ons Katholiek Dagblad. U geeft in enkele artikelen een nadere, beschouwing over de Vasten, brief van het Hoogwaardig Episco paat van Nederland. Ik kan mij niet onttrekken aan de indruk, dat U het jammer vindt, dat er niets in staat over de Partij van een Arbeid Ik kan mij dat voorstellen, maar toch staat er niets over in. U citeert "de Tijd". Mag ik vol- ledighe dshalve ook dit R.K. Dag blad citeeren? (5 Maart) "Waar eenmaal bij de afwijzing van neutrale erf zuiyer humanisti sche organisatie's uitdrukkelijk het sociaal en cultureel terrein genoemd wordt, zou men zelfs kunnen zeggen dat het politiek terrein uitdrukke lijk met genoemd is. Een verbod of ontoelaatbaarverklaririg van het lid maatschap van de Partij v. d. Ar beid voor Katholieken, valt dan ook in het Herderlijk schrijven niet te lezen. Het langs een omweg afleiden uit de afwijzing der socialistische ver- eeniging zou in een Herderlijk schrijven, dat aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat, gezocht zijn." (Tot zoover "de Tijd"). Zoo is het inderdaad, de Bisschop pen durven heusch wel precies te zeggen waar het op staat. Het is onbehoorlijk als de R.K. Pers hier en daar probeert; dit ver band toch te leggen. Nu ik toch aan het citeeren ben, zou het niet goed zijn, het volgende citaat ook maar onder de aandacht van Uw lezers te brengen? Ik meen van wel! In de Helmondsche Courant van Febr. j.l. lazen wij onder het hoofd "Discussies rond de nieuwe Partij" de volgende uiteenzetting van P. Drs. Martinianus O.F.M. Cap: "Op de Centrale raadsvergadering van de Katholieke Arbeidersbeweging in Limburg, die verleden Zondag werd gehouden, heeft Dr. Poels aldus tenminste de Volkskrant van 12 Fe bruari het volgende gezegd: "De Partij v. d. Arbeid is een Partij welke stoelt op de beginselen van geen Engelsch, maar voor Christe nen volkomen aanvaardbaar socia lisme." Naar aanleiding hiervan, willen wij het volgende opmer ken: Van het Engelsche socialisme kan men alleen zeggen, dat het niet an Li-godsdienstig is, d.w.z. dat het niet afwijzend staat tegenover oen godsdienst. Van de Partij van den Arbeid" moet men echter zeggen, dat zij positief welwillend staat tegen over een godsdienst. In het begin selprogram van de Partij van den Arbeid kan men daarover het vol gende lezen: "De Overheid is geroepen het geestelijk en zedelijk leven van het volk te beschermen en te bevorde ren; doch is gehouden daarbij de verdraagzaamheid te betrachten, de geestelijke vrijheid te eerbiedigen en rekening te houden met de verschei denheid van levensovertuiging. Aan de kerken wordt de vrijheid gewaarborgd haar roeping te vervul len zoowel met betrekking tot de verkondiging van haar boodschap als ten aanzien van de betooning van haar dienst aan de wereld. Erkend wordt, dat de kerken het haar taak zullen achten, terwille van het gees telijk qn zedelijk heil van het volk, haar woord te spreken met betrek king tot het staatkundige en maat schappelijke leven. De Overheid be hoort, voorzoover dit binnen haar bevoegdheid ligt, mede te werken de verhouding te scheppen, die de kerken in staat stellen haar taak, te vervullen." Aldus het beginselpro- gramm van de Partij v. d. Arbeid. Wanneer men dus van het Engel sche socialisme al niet zeggen kan, dat het voor Christenen onaanvaard baar is, kan men zeker niet zeggen gram van de Partij v. d. Arbeid. Men wachte zich dus ervoor onze Katholieken een politieke eenheid op te dringen, die geenszins door de Katholieke belangen wordt gevor derd. De eenheid, die wij K'atholie- WOENSDAG 20 MAART HILVERSUM I (301 M.): N.C.R.V.-uitz. 7.00 Nieuws, gymn., morgenwijding en gram. 11.15 Piano en zang; 11.45 Ber. krijgsgev. 12.00 Orkest. 13.00 Nieuws. 13.20 Orgel. 13.45 „Melo- dia". 14.45 Gram. 15.30 Solisten. 16.00 Over postzegels. 16.15 Gram. 16.45 voor de Jeugd. 17.35 Mando- liata. 18.15 Engelsche les. 18.45 Concert. 19.00 Nieuws en causerie. 19.30 V. d. Ned. Strijdkr. 20.05 Philh. orkest. 21.20 Causerie 22.00 Nieuws en causerie. 22.3023.50 Gram. HILVERSUM II (415 M.): VARA-uitz.: 7.00 Nieuws, gymn. en gram. 10.20 Voor de Vrouw. 10.35 Sopraan en piano. 11.00 Gram. 12.00 E. Walis. 12.35 Poli- tiemuziekkorps. 1300. Nieuws. 13.15 Orkest. 13.45 Gram. 14.15 Voor de vrouw. 14.30 Gram. 15.30 Voor de jeugd. 17.00 Vaudeville orkest. 18.00 Nieuws en orgel. 19.15 Over indonesië. 19.30 VPRO. 20.05 Causerie. 20.20 Concert. 20.25 Hoorspel. 21.10 Missa C gr. t. Beethoven. 22.05 Causerie. 22.15 Viool en piano. 22.45 Causerie. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. ken bij den komenden verkiezings strijd vóór alles dienen te bewaren is de eenheid ons door God zelf op gelegd' n.l. de eenheid van het geloof en de liefde. De eenheid in het ge loot, doordat alle Katholieken, welk politiek program zij ook onderschrij. ven, daarbij steeds zich blijven ba seeren op hun Katholieke levensbe schouwing en geen duimbreed wijken van de beginselen, die daarin gege ven zijn. Vervolgens ce eenheid van de liefde, die ons onderling vereenigt en tezamen houdt in Christus. Als werkelijk de liefde ons bindt dan is er niets dat ons scheidt, ook niet een verschil van politieke overtuiging." Tot zoover de "Patriot" uitgave stichting "Christofoor". Het is voor mij altijd weer een re den tot dankbaarheid, als U ook de stem van de minderheid eenige ruimte in Uw veelgelezen blad geeft. Hoogachtend, A. P. N. PIELAGE. Noot v. d. Redactie. Kapitein Pielage heeft ten aanzien van het begrip "bescheidenheid" al net zoo'n vreemde opvatting als over principiëele katholieke eischen in de politiek. Zijn stuk is n.l. zeer lang, voor de tegenwoordige omvang van oe krant die het formaat van de boterbon nauwelijks overschrijdt. Bovendien wordt het moeilij-k voor een redactie, die weloverwogen en welbewust de zijde van de K.V.P. gekozen heeft, hem nog te beschou wen als "minderheid", waar hij niet alleen het lidmaatschap, maar zelfs het voorzitterschap van de P. v. d. A. heeft gekozen en zelfs een plaats op de Provinciale candidatenlijst van die Partij bezet. Hier is geen sprake van een "minderheid", maar van een tegenstelling; de P. v. d. A. en de 'K.V.P. staan uitdrukkelijk tegen over elkaar. De heer P. moet even uitdrukkelijk begrijpen, dat dit consequenties meebrengt, ook ten aanzien van zijn vermeende recht, om opname van ingezonden stukken in ons blad te verlangen. Dat kan n.l. zoo niet doorgaan. Wat nu de Vastenbrief betreft, stellen wij vast, dat wij niet juist niet getracht hebben, uit dien brief meer te halen dan er al of niet in staat. Sommige bladen deden dit wel. O.a. "de Tijd" en dat was merkwaardig, gezien de houding, die dat blad langen tijd ten opzichte van de kwestie-K'atholieke-Partij aannam. Het citaat van den heer P. is dan ook hëelemaal niet volledig. Het is onvolledig en derhalve mis leidend. Hij citeert n.l. de "overwe ging" van de redactie, met wegla ting van de "conclusie" en ook in krantenartikelen komt het nog altijd op de conclusie aan! Die conclusie was; dat de "wensch (der Bis schoppen) zich ongetwijfeld ook tot het terrein der politiek in deze on zekere jaren uit" (strekt"). En daar vóór^ was reeds betoogd, dat de ^deugd der voorzichtigheid ook op het politiek terrein" als leidster Tn het licht staat". Overigens is het merkwaardig, dat men juist van de zijde van de Partij van den Arbexï en van "Christo foor" zoo ijverig speurt, naar wat er in den Vastenbrief niet staat over politiek en politieke partijen! Men schijnt daar toch in zekere mate on gerust te zijn, omdat men vermoece. lijk intellectueel genoeg is om te weten, dat cultureele en vooral so ciale actie uiteindelijk uitmondt op politiek terrein. En; daar juicht men het beginsel van de kathQlieke een heid t.oe, om hetvoor ae po litieke toepassing buiten de deur te zetten Alijd hebben menschen onder ons betoogd, dat Pausen en Bisschoppen die zich in allerlei landen over deze kwestie hebben uitgesproken, wan neer zij de staatkundige eenheid van de Katholieken bepleitten, eigenlijk bedoelden, cat het maar het beste was, wanneer die katholieken zich., verdeelden over verschillende par tijen! Zoo is het nu net precies niet. Het Kerkelijk Gezag spreekt zich in. deroaad niet uit over de praktijk van staatkundig organiseeren, maar wel geeft het en gaf het in de historie herhaaldelijk deze theoret sche richtlijn, dat de Katholieken ook in het Staatkundige één moeten zijn. Het laat dan aan de wijsheid en aan de voorzichtigheid, aan het gezonde verstand en aan de persoonlijke ver antwoordelijkheid (personalisme!) van de katholieken over, om zich volgens die richtlijn te gedragen, maar niet met de bedoeling, die richtlijn te negeeren! Het beginsel, d.i. het u.tgangspunt, is dus dat de katholieken ook in het staatkundige één moeten zijn. Vroeger en nu. Is het daartoe nu volooende, dat wij "ook in de politiek de eenheid van gelooi* en liefde handhaven"? Met alle respect voor de meening die pater Martinianus er in de "Hel mondsche Courant" van 15 Februari op na schijnt te houden hoeveel gezaghebbender andere meeningen hebben wij nè dien tijd achter al niet vernomen! meenen wij van niet. In de politiek, bij uitstek een zaak van'handelen en zeer zeker ook van machtvorming, gaat het veel meer om practijk dan om theorie en wij kunnen ons, al die schoon e verhan delingen rondom de P. v. d. A. le zend, maar niet onttrekken aan den indruk, dat katholieken, die deel neming aan die Partij goedpraten, zich tot een nuttelooze vlucht in ver nuftige theorie verliezen. Maar zij mijden angstvallig de praktijk waarin hun theorie te pletter loopt. Dan nog eens iets over socialisme! Is dèt en is met name derhalve de P. v. d. A. voor Katholieken aanvaardbaar, omdat het socialisme in die partij "positief welwillend tegenover den godscienst zou staan?" In elk geval is het voor een katho liek niet voldoende, tegenover den godsdienst "positief-welwillend' te staan! De godsdienst moet zijn leven doordringen op alle terreinen ook op het terrein van de staatkunde! Maar: het socialisme doet meer dan een zeker standpunt innemen, t.o.v. den godsdienst. Het oefent vooral invloed uit op sociaal en eco- In de zaak tegen de Gebr. de Vilder, die wegens callaboratie terecht staan, heeft de advocaat, fiscaal bij 't Bijzonder Gerechts, hof te Amsterdam, mr. W. Bak. hoven, hedenmorgen tegen A. F. de Vilder vijf jaar en tegen C. F. de Vilder drie jaar, beide door te brengen in een rijkswerkin richting, geëischt. Aan den Oostzanerdijk te Oost- zaan, heeft zich een vergiftigings- geval voorgedaan met doodelijken afloop. Ten huize van een boter- handelaar had men een paai eendeneieren te zacht gekookt en te eten gegeven aan de beide kin deren. De kinderen werden na hel consumeeren onwel en de behan delende arts adviseerde terstond beiden te doen opnemen in een ziekenhuis te Amsterdam. De jongste der twee, een meisjes van ongeveer 15 maanden oyerleed reeds spoedig, terwijl het oudere zusje in zorgwekkenden toestand werd opgenomen en vermoedelijk blind zal blijven. De oorzaak is te vinden in de aanwezigheid van paratyphus- bacillen in de eieren. HENSBROEK EEN MOLEN VERDWIJNT De oude molen, reeds jaren zonder wieken, staande aan den Uilgang te Hensbroek en eigen dom van den polder de Wog- meer, is voor den sloop bestemd. Sinds de jaren dat deze molen onbewoond is, is het bouwwerk meer en meer in verval geraakt. Vooral vorigen winter, toen de brandstoffennood er sommigen toe dreef eigenmachtig den mo len als sloopobject te beschou. wen, zoodat het polderbestuur zich tenslotte genoodzaakt zag den molen stevig van prikkel, draad te voorzien. Het polderbestuur van de Wogmeer heeft in de oorlogs jaren, toen de electriciteitsvoor. ziening voor haar bemalingen precair begon te worden, nog voornemens gekoesterd om de zen molen, indien de nood zou nijpen, weer geheel te herstellen en in bedrijf te brengen. Al betreft het hier dan ook een bouwval, inmiddels is het te betreuren, dat weer een molen het veld moet ruimen. ONDERDIJK FANFARECORPS OPGERICHT Door enkele vooruitstrevende jongemannen is alhier een katho lieke fanfare opgericht. Ais di recteur is aangesteld de heer Morsch. onderwijzer alhier. Moge deze groote onderneming van de ze kleine, maar vooruitstrevende parochie slagen in het belang van de geheele parochie. nomisch terrein. En in dit opzicht staat het tegenover de geldende ka tholieke opvattingen, die steunen op ce christelijke waarheid. En om nu maar weer practischr te zijn: die leert men niet in de P. v. d. A., maar in de K.V.P. De practijk leert óók dat katholieken in de P. v. d. A. de goece normen van de christe lijke staat- en maatschappijleer ver liezen (ondanks alle schoone theo rie!) en dat. zij, om met "de Op- marsch" van 9 Februari te spreken: "in socialistisch vaarwater terecht komen". Dat is terwijl hret Ker kelijk Gezag,' na zijn richtlijn gege ven te hebben, op voorzichtigheid, gezond verstand en personalisme vertrouwt n et meer voorzichtig, getuigt niet van gezond verstane en beteekent vermetel vertrouwen in zake de persoonlijke verantwoorde lijkheid! Afgezien van het feit, dat het personal istischr-socialisme in de P. v. d. A., tot gewoon en dus verboden socialisme is ineen gekrompen. Merkwaardig is het in dit verband' te lezen, hoe dr. Brongersma in een artikel van "Christophoor" van 16 Maart dit is een nieuw citaat; heer kapitein! in welk artikel hij overigens ook "den Vastenbrief indi rect aanwendt als een schild voor katholieke P. v. d. A 'ers tot de conclusie komt, dat "het socialisme" moet terugkeeren tot de christelijke beginselen! Zoolang dit niet het geval is, spe len katholieken, die lid worden van een staatkundige vereeniging, welke op den grondslag van "het socialis me" staat, o.i. met vuur. En boven dien zijn de socialisten van hét mét de communisten coquetteerendë N.V. V. en al die andere lieden, die deel uitmaken van allerlei door de Bis schoppen positief ongewenscht en verboden verklaarde cultureele en soc ale vereenigingen, dezelfde we zens van vleescb en bloed, die voor de politiek den dienst uitmaken in de P. v. d. A. Zegt dat dan nog niet genoeg? Zegt het ook niets; dat naar officieele socialistische meenlng de Partfj van den Arbeid op de basis van het SDAP-program 1937 staat, welk program positief voor katholie ken onaanvaardbaar is?! Reoactie. Met man en macht wordt gewerkt aan het herstel van de door de Duitschers vernielde schuitsluizen in den afsluitdijk bij Korn- werderzand. (Friezer P.) Thans is de reis van H.K H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Beriihard naar de Scandinavische landen vast gesteld. Het Prinselijk Paar zal op Vrijdag 5 April om half negen in den ochtend met eigen vliegtuig naar Kopenhagen vertrekken. Het Prinselijk Paar bezoekt eerst Kopenhagen, vervolgens Stockholm, tenslotte Oslo. Het bezoek aan Oslo draagt een be leefdheidskarakter. Te Kopenhagen gearriveerd, zijn onze Prins en Prinses gasten bij den Kroonprins en de Kroon prinses van Denemarken, zfj lo. geeren te Amaliënborg. Op den dag van aankomst, 5 April, wordt/ de Nederlandsche kolonie ont vangen in het gezantschapsge bouw. Op Zaterdag 6 April zullen in den middag in de ambassade de decoraties aan de Denen en en kele Nederlanders uitgereikt worden, als uiting van dank voor alles, wat dezen deden voor ons Nederlandsche volk. In den avond is er een galadiner ten Hove door Koning en Koningin van Denemarken aan Prinses Juliana en Prins Bernhard aan geboden. Het galaconcert van het Amsterdamsche Concertge bouworkest onder leiding van Eduard van Beinum te Kopen hagen vindt Zondag 7 April plaats, om acht uur in den na middag, in de K.B-hallen. Het wordt per radio uitgezonden, waardoor de Denen en de Ne derlanders gelegenheid hebben deze manifestatie mee te maken. Dit concert wordt bijgewoond door Prinses en Prins, door de geheele koninklijke familie en 3000 invité's. Maandag 8 April bezoekt- Prin ses Juliana in den ochtend een kinderziekenhuis, waarnahet Prinselijk Paar zich naar Ama. ger begeeft, waar zij in de kerk worden ontvangen en toegespro ken door den predikant, die bij den doop van Prinses Juliana aanwezig was. Na de lunch ver trekken zij naar Stockholm, waar zij als gas van den Ko ning in diens paleis logeeren. Op Dinsdag 9 April biedt het Kroon prinselijk Paar van Zweden aan Prinses Juliana en Prins Bern. hard een dejeuner aan en wordt, waar Nederland momenteel niet over een eigen gezantschapsge bouw te Stockholm beschikt, in het. Grand Hotel een receptie gehouden, waar de onderschei, dingen zullen worden uitgereikt. In den avond vindt een gala diner plaats door den Koning aan den Prins en de Prinses aan geboden 10 April zal het Prin. selijk Paar de van Gogh.ten. toonstelling bezoeken, waarna het op Maga, het buitenverblijf van Prins Gustav Adolf, de lunch zal gebruiken. Dien avond heeft in de Opera een galaconcert Dlaafs. wederom onder leiding van Eduard van Beinum, waar de geheele koninklijke familie aanwezig is. "Op 11 April wordt in de parti. culiere woning van den Neder- lanHsehen gezant. Jhr. mr. P. D, E. Teixeira de Mat/tos door Prins en Prinses aan den Zweedschen Kroonprins en Kroonprinses een 'unch aangeboden, waarna in Grand Hotel de ontvangst der Nederlandsche kolonie zal plaats hebben. Bovendien zal hier een aantal Nederlandsche kinderen van nog niet gerenalrieerde Ne. derianders aanwezig ziin. In den och'/end van den 12den April vertrekt het Prinselijk Paar naar Oslo. Hier krijgt het bezoek, zoo als reeds gemeld, een beleefd heidskarakter. Nadere bijzonder heden ziin hieromtrent nog niet bekend Wel kan worden mede gedeeld, dat het 13 April, na de lunch, eindigt, waarna het Prin selijk Paar oer eigen vliegtuig weer naar Nederland zal terug keeren. Onze landgenooten prof. G. W. J. Bruins en dr. J. W. Beyen zijn heden door den Raad van Gouverneurs tot di recteur (executive director) van het Internationale Monetaire Fonds en den Wereldbank be noemd. pLOTSELING stonden ze echter als aan den grond genageld en keken elkaar verschrikt aan. „Mma, maar de com mandant heeft vergeten te zeggen, waar Nederland ligt! Ja, ja, wat nu? Wacht! riep Jippie Jee ruik eens, is dat geen 40+ lucht? En kijk daar eens een bordje met „Naar Volvet" en tus- schen twee haakjes: Holland"!!" „Prachtig!" gromde Boebi Trep, „prachtigagrewwww

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad, editie Schagen | 1946 | | pagina 3