RADIO kroniek QütïÜkiJUenimujLó Reis van de „Flying Dutchman" naar New York E.V.C. NOG NIET ERKEND! Nieuw Noordhollandsch Dagblad Niet toegelaten tot de onderhandelingen Brabant en Limburg in hef1 kabinet! Verkeersstremming ft DONDERDAG 23 MEI 1946 (Van een specialen verslaggever) New York, 23 Mei. KJ AUWEL1JKS hebben de volksliederen over Schiphol ge- klonken of de vier motoren van de „Flying Dutchman" brullen door de lucht. Daar taxiet de machtige machine over het veld. De eerste vlucht van de K.L.M. naar New-York is begonnen. Even stilstaand, dan ronken de motoren opnieuw en wij zijn los van den grond. Het mooie Nederlandsche landschap vlucht van ons weg, hoog stijgen wij, tot daar waar haast vol komen atmosferische rust heerscht. Er heerscht een uitermate prettige,, gemoedelijke stemming. Er is vreugde over de uitne mende prestatie van de K.L.M. Jammer slechts, dat Plesman, om gezondheidsreden in Portugal, de reis niet kan meemaken. Tijdens de gesprekken boven de Noordzee hooren wij van verte genwoordigers der K.L.M over weer nieuwe plannen: een gere gelde dienst op ZuidAmerika (ver moedelijk September October) via Dakar zal worden ingelegd. Tot tweemaal in. de week zal worden gevlogen met de DC 4 „Flying Dutchman" dan die van Noord- Atlantische route (waar tegen die tijd '„Constellations" zullen gaan vliegen) naar de Zuid-Atlantische worden overgeheveld Dan zijn er plannen ten aanzien van dienst op Zuid-Afrika. Deze zijn nog eenigs- zins vaag. Binnenkort zal er een proefvlucht worden ondernomen, die vermoedelijk de midden route (via de Sahara en de Belgische Congo) zal nemen Een oceaan zonder schepen Het mooie Schotsche landschap trekt onder ons door en wij dalen op het, groote vliegveld Prestwick bij Glasgow, vanwaar gedurende de. oorlog veertig duizend vlieg tuigen de Atlantische plas zijn overgestoken. In den feilen wind nemen een aantal fotografen het gezelschap op. Ih het stations gebouw worden een uitnemende borrel en een diner aangeboden, waarna Schotsche whisky natuur lijk niet mag ontbreken. Welke vriendelijkheid en gulheid gaat van de Schotsche gastheeren uit. Klokslag zes uur, precies op tijd, zit van Dijk weer achter den stuurknuppel. De passagiers ne men hun plaatsen in en zij stijgen al gauw tot circa drieduizend me ter; er strekt zich een bijna rim- pellooze Oceaan zonder schepen 'onder ons uit. 'De tocht over den Atlantischen Oceaan is begonnen. Het wonderlijke van de reis is; dat alles uitermate gewoon en ge regeld gaat Er vliegen diverse officials van de K.L.M. mee. waar onder directeur H Veenendaal De stewards zijn druk in de weer en lezen de wenschen als het ware van de lippen af. Ondertusschen worden de passagiers elk op hun beürt het slachtoffer van de Pro- filtifilmman en wanneer ge een deelgenoot wilt worden van het „avontuur dat geen avontuur meer' is", ga dan van Vrijdag 31 Mei af het filmjournaal zien: ge zult ons zien eten, schrijven, slapen en wat meer bij zulk een volmaakte vlucht en in zulk een volmaakte omgeving kan worden gedaan. Tegelijk wordt, voor zoover de atmosfeer toelaat via de radio het contact met het moederland in stand gehouden, of de proef gelukt is zult ge zelf kunnen uitmaken. Ver boven de wolken; beschenen door gouden avondzon, stevenen wij met een snelheid van 320 km per uur op de nieuwe wereld af. Even flitst door ons brein een her innering: hoe of de zelfde piloot Evert van Dijk 16 jaar geleden te zamen met Kingsford Smith onge veer dezelfde tocht ondernam met welk een durf en moed en tegen welke ongeloofelijke ongemakken in. En thans zie ik hem daar rus tig in de cockpit zitten of zie hem hier en daar een praatje maken met diverse passagiers. Welk een sprong is er in deze zestien jaar gemaakt Midden boven den Oceaan wordt ons omstreeks tien uur, bestraald door de rossige on dergaande zon, een diner op schoot gezet, dat elk restauratiewagen- PROGRAMMA VRIJDAG 24 MEI HILVERSUM I (301,5 M.): VARA 7,00 Nieuws, gym. en gram.; 8,00 Nieuws en gram.; 10,00 VPRO Morgenwijding; 10,20 VARA Voor de zieken; 10,45 Voor de vrouw; 11,00 Gram.; 11,45 Fa milieberichten uit Indië; 12,00 Concert; 12,30 AVRO sportagenda 12,35 Iersch programma; 13,00 Nieuws; 13,15 Orkest Malando; 14,00 Mv. Lotgering-Hillebrand; 14,20 Omroep-Kamerorkest; 15,20 Herhaling hoorspel; 16,00 VARA Muzikaal babbeltje; 16,30 De school is uit; 17.00 Eddy Walis; 17.35 Johan Jong; 18.00 Nieuws; 18.15 De Kilima Hawaiians; 18.30 Ned Strijdkrachten; 19.15 Dep. uitzending; 19.30 VPRO lezing; 20.00 Nieuws; 20.08 Concert; 20.30 Causerie; 21.00 Op de brug; 21.15 VARA gram.; 21.30 Men vraagt en wij draaien; 22.00 Buit. week overzicht; 22.15 Metropole-orkest; 22.40 VPRO Avondwijding; 23.00 Nieuws; 23.15 Orgelensemble; 23.35 gramofoonmuziek HILVERSUM II (415.5 M.) NCRV 7.00 Nieuws, gym en gram.; 8.00 Nieuws en gram.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.; 11.15 Zangrecital; 12.00 Gram.; 12.15 Ensemble Cinderella; 13.00 Nieuws; 13.20 Stichtsch Salon orkest; 14.00 Vioolrecital; 14.20 Van oude en nieuwe schrijvers; 14.40 Het NCRV-Keor; 15.00 Gra- mofoon; 15.30 Fluitduetten; 16.00 Declamatie; 16.30 Utrechtsch strijkkwartet; 17.30 Gram; 17.45 Het rijk overzee; 18.00 Gram.; 18.20 The Travellers; 19.00 Nieuws 19.20 Vraaggesprek met Joh. de Heer; 19.40 Causerie; 20.00 Het Nieuws; 20.05 Marinierskapel; 21.00 Op de brug; 21.15 Carillon bespeling; 21.30 Orgelconcert; 22.00 Nieuws; 22.15 Het actueel geluid; 22.30 Apollo; 23.10 Gramo- foon; 23.50 Schriftlezing. De zestien prachtige zwarte paarden, die deel uitmaken van het geschenk van dertig zwarte paarden en zes schimmels der Nederlandsche regeering aan den Engelschen koning, zijn na aankomst in Engeland overgebracht naar het Melton Mowbry depót, waar zij eenigen tijd in quarantaine zullen doorbren gen. Hier worden de dieren voor hun toekomstige taak getraind diner kan evenaren. Dan, na koffie en likeur en een cigaretje ver stommen langzamerhand de ge sprekken. De lichtjes gaan een voor een uit en de oogen vallen toe. Het aanhoudend gedreun van de motoren heeft ons moe ge maakt We vallen in slaap ons in veTige handen wetend bij den pi loot- en zijn makkers. Ruim 12 uur vliegen in bijna volslagen stabili teit brengen ons in den vroegen ochtend op het geweldige vlieg veld Gander Newfoundland waar een copieus ontbijt wacht en waar de heeren zich van hun baarden kunnen ontdoen met het oog op de komende officiëele ontvangst in New York. Dan de laatste sprong langs de kust via Boston naar het nieuwe centrum der wereld. Daar ligt, New York al onder ons Wij dalen op het Laguardia vliegveld: de eerste reis van de „Flying Dutchman" van Rotterdam is vol bracht zonder hapering met een stiptheid als van de klok. Autori teiten en Nederlandsche kolonie staan te wachten en nu neemt de wereldstad New York ons op. De E.V.C. wordt niet toegelaten tot onderhandelingen, die over de arbeidsvoorwaarden in de scheep vaart zullen worden gevoerd Al dus luidde het besluit zoowel van alle organisaties als van de Ne derlandsche Redersvereeniging. Ook de regeering» is met dit be sluit accoord gegaan. Namens de R^d van Bestuur in de Zeevaart en de Organisaties van Werknemers ter Koopvaardij heeft de heer J. Brautigam een en ander toegelicht In een brief, ge richt aan het bestuur van de Een heidsvakcentrale, wijst hij er op, dat de f 100'.oorlogstoeslag, plus de 40 welke de zeelieden per maand ontvingen, een gevaren- toeslag was, waarvan het be staansrecht verviel, toen de oor log met Japan was geëindigd. Een en ander voerde tot de noodzakelijkheid om tusschen re ders en zeevarenden de arbeids voorwaarden opnieuw in een col lectief contract te regelen. Bij de onderhandelingen .zijn van werknemerszijde voorop ge steld: .goede sociale toestanden, behoorlijke arbeidstijden, vacan- tie- en verlofregelingen, een be hoorlijk loon Het loon bedraagt voor een ma troos, een der laagst bezoldigde volwassenen aan boord, f 45.— p. week plus vrije voeding. De voe ding is wat kwaliteit betreft zoo danig, dat zij de. menu's van'me nig goed vacantie-oord verre ach ter zich laat, aldus de brief Is nu een loon van f 45.per week plus vrije voeding een loon, dat te.n achter staat bij dat van den Nederlandschen arbeider? Bovendien wordt op dit l°°n n0§ een toeslag van f 50.per maand en straks nog een van f 25.be taald Het basisloon zelve blijft bovendien rond dertig gulden hooger, dan het in den oorlog zel ve was; het is meer dan 100 °/o hooger dan voor den oorlog. Het resultaat van de pogingen om tot een zeeliedenstaking te ko men, was gering, zoo constateert de heer- Brautigam. Want het overgroote deel der zeevarenden heeft aan den E.V.G.-oproep geen gehoor gegeven. De kustvaart, de Sleepvaart, het officieren-korps, nam geen deel „Van. de schepen, waarvan gij de scheepsgezellen allen of voor een deel in de sta king betrok, vertrokken de meeste na eenig oponthoud met beman ningen bestaande uit leden van de organisatie der èontact-com- missie. Indien gij niet een staking van- havenarbeiders ontketend had kenmerk van zwakte in het eigenlijke conflict, gelijk alle so- lidariteitss,takingen dan ware van een zeeliedenstaking sinds ge- ruimen tijd niets meer te merken geweest". De brief wijst er ten slotte nog op, dat de E.V.C., met afzien van de dingen, waarom de staking be gon, in het vervolg als partij in het contract wenscht te worden toegelaten. Hiervoor zou de E.V.C. het lidmaatschap moeten verwer ven van de contact-commissie van de Organisatie voor Zeeva renden, op wier werk de critiek van de E.V.C. was gericht en wier leden zij in de staking poog de te betrekken. „De verwachting, dat een dergelijk verlangen na het gebeurde, thans zou zijn te ver wezenlijken, is ijdel", aldus het schrijven. Naar aanleiding van de komen de kabinetsformatie, heeft de Bra- bantsche vereeniging „Brabantia Nostra" de volgende verklaring afgelegd: „Nu een nieuwe kabinetsforma tie voor de deur staat, meent de Brabantsche beweging op grond van in het verleden opgedane er varingen op het volgende te moe ten wijzen. Toen het kabinet Schermerhorn -Drees in de plaats trad van het na de bevrijdng van Zuid-Neder land met ministers uit dit lands deel aangevulde kabinet Gerbran- dy, was het voor Noord-Brabant en Limburg een teleurstelling te moeten ervaren, dat deze provin cies, waarin een vijfde deel der Nederlandsche bevolking woon achtig is en welke voor ons land van het grootste belang zijn ge worden, slechts door een van de vijftien ministers in het kabinet vertegenwoordigd werden. De Brabantsche beweging is van oordeel, dat in de huidige omstan digheden het belang der Zuid-Ne- derlandsche bevolking eischt, dat bij de nieuwe kabinetsformatie wordt rekening gehouden met haar rechtmatig verlangen, om overeenkomstig haar getalsterkte in de regeering te worden verte genwoordigd door mannen, die het Brabantsche en Limburgsche volkskarakter werkelijk aanvoelen en de nooden en belangen dezer provincies volledig kennen." X/OORDAT de ministers van buitenlandsche zaken op 16 Juni te Parijs bijeen zullen komen, zal Moskou zich die nen uit te spreken over eenige essentieele punten, die de toe komstige verhouding tusschen de westelijke democratieën en Rusland zullen bepalen. Im mers, eenmaal in Parijs, zal dé wereld, alvorens de groote problemen zullen worden aan gesneden, willen weten, of de Sovjet-Unie bereid iseen nor malen vredestoestand te doen terugkeeren of dat zij het be langrijker vindt, in geheel Oost-Europa bezettingslegers op de been te houden. Ook zal men graag willen weten of Stalin intusschen zijn bezwa ren tegen het Amerikaansche voorstel voor een 25-jario bij- standsverdrag inzake Duitsch- land kan overwinnenTenslot te zou men van Rusland wil len hooren of het bereid is het geschil over Triëst te regelen 2fender het geheele gebied aan Zuid-Slavië te geven. Amerika zal een antwoord op deze gewetensvragen zeker eischen. Dat lijkt ons era ver standig, temeer daar Rusland in meerdere hoeken van het continent actie en agitatie voert op haar eigen wijze. Verstandig is het van de Tsjechische regeering, dat zij zich heeft bezonnen op even- tueelen verkeerden uitleg, die gegeven zou kunnen worden aan bewegingen van Russische troepen dbor het land op den dag der verkiezingen. Wijse lijk zijn deze bewegingen ver schoven naar 27 Mei. In Finland schijnt men ook nog steeds veel hinder van Stalin's volgelingen te hebben. Vooral de laatste dagen is de toestand in Helsinki nogal ge spannen en de opwinding neemt toe. naarmate men on der rooden druk meer en meer organisaties gaat verbieden en zelfs de leden ervan arrestee ren. De Veiligheidsraad tenslotte besloot de Iraansche kwestie aan te houden, waarmede het gevaar opgeschort, doch niet overwonnen is. NIEUWE BONNENLIJST voor de tweede helft van de 6e periode 1946 <26 Mei t.m. 8 Juni) Elk der volgende bonnen geeft recht op het koopen van: Bonkaarten KA, KB, KC 606: nlnpvY) PPti 286 t.m. 290 800 gram brood 291 292 293 reserve B 58 C 58 B 59 B 60 400 gram brood 200 gram kaas 100 gram bloem 1600 gram brood 800 gram brood 2 kg aardappelen 100 gram kaas Bonkaarten KF 606: 371 BMV 125 gram boter 372 BMV 250 gr. margarine 374 suiker 400 gr. suiker Bonkaarten LA, LB. LC 606: 239 240 241 242 vleesch 100 gr. vleesch 235 aardapp. 2 kg aardappelen A 46 melk 2 liter melk B46 C46 melk 314 1. melk Bonkaarten KD KE 606: algemeen 786 787 788 789 reserve D 58 E 58 800 gram brood 100 gram kaas 100 gram bloem 800 gram brood 500 gram riist. kin dermeel of kinder biscuits Bonkaarten KG 606: 871 BMV 125 gram boter 872 BMV 125 gr. margarine 874 suiker 400 gr. suiker Bonkaarten LD. LE 606: 739 740 vleesch 100 gr. vleescH 735 aardapp. 1 kg aardappelen D 46 E 46 melk 6 liter melk Tabakskaarten enz. T29 2 rants, tabaksartikelen V 29 100 gr. chocolade of suikerwerken X 29 2 rants, tabaksartikelen De bonnen voor melk en aard appelen zijn geldig tot en met Zaterdag 1 Juni a.s. Voor de week van 2 tm. 8 Juni ■zullen nog bonnen worden aan gewezen voor melk, aardappelen, boter, jam, thee, tabak, versna peringen en zachte zeep. Bovengenoemde bonnen kun nen reeds op Vrijdag 24 Mei a.s. worden gebruikt, met uitzonde ring van de bonnen voor vleesch, melk en aardappelen, waarop eerst met ingang van Maandag 27 Mei mag worden afgeleverd. GELDIGHEIDSDUUR BOTER BONNEN VERLENGD De geldigheidsduur van de boterbonnen 867 BMV en 369 BMV is verlengd tot en met 8 Juni a.s. De K.N.A.C. deelt mede, dat het verkeer over de brug over het Merwedekanaal te Maarssen in verband met aan die brug le verrich en herstellingen, zal zij ra gestremd met ingang van 20 Mei 1946 voor den vermoedëlijken. duur van één week of zooveel langer of korter als noodig zal blijken. Gedurende deze strem ming zal het verkeer worden omgeleid zooals door aanwijs borden zal worden kenbaar ge maakt. Japanners worden te werk gesteld in Batavia. - De Jappen bezig met herstelwerkzaamheden in de straten van Batavia.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad, editie Schagen | 1946 | | pagina 5