RADIO
kroniek
QütïÜkiJUenimujLó
Reis van de „Flying Dutchman"
naar New York
E.V.C. NOG NIET ERKEND!
Nieuw Noordhollandsch Dagblad
Niet toegelaten tot de
onderhandelingen
Brabant en Limburg in
hef1 kabinet!
Verkeersstremming
ft
DONDERDAG 23 MEI 1946
(Van een specialen verslaggever)
New York, 23 Mei.
KJ AUWEL1JKS hebben de volksliederen over Schiphol ge-
klonken of de vier motoren van de „Flying Dutchman"
brullen door de lucht. Daar taxiet de machtige machine over
het veld. De eerste vlucht van de K.L.M. naar New-York is
begonnen. Even stilstaand, dan ronken de motoren opnieuw en
wij zijn los van den grond. Het mooie Nederlandsche landschap
vlucht van ons weg, hoog stijgen wij, tot daar waar haast vol
komen atmosferische rust heerscht. Er heerscht een uitermate
prettige,, gemoedelijke stemming. Er is vreugde over de uitne
mende prestatie van de K.L.M. Jammer slechts, dat Plesman,
om gezondheidsreden in Portugal, de reis niet kan meemaken.
Tijdens de gesprekken boven de
Noordzee hooren wij van verte
genwoordigers der K.L.M over
weer nieuwe plannen: een gere
gelde dienst op ZuidAmerika (ver
moedelijk September October) via
Dakar zal worden ingelegd. Tot
tweemaal in. de week zal worden
gevlogen met de DC 4 „Flying
Dutchman" dan die van Noord-
Atlantische route (waar tegen die
tijd '„Constellations" zullen gaan
vliegen) naar de Zuid-Atlantische
worden overgeheveld Dan zijn er
plannen ten aanzien van dienst op
Zuid-Afrika. Deze zijn nog eenigs-
zins vaag. Binnenkort zal er een
proefvlucht worden ondernomen,
die vermoedelijk de midden route
(via de Sahara en de Belgische
Congo) zal nemen
Een oceaan zonder schepen
Het mooie Schotsche landschap
trekt onder ons door en wij dalen
op het, groote vliegveld Prestwick
bij Glasgow, vanwaar gedurende
de. oorlog veertig duizend vlieg
tuigen de Atlantische plas zijn
overgestoken. In den feilen wind
nemen een aantal fotografen het
gezelschap op. Ih het stations
gebouw worden een uitnemende
borrel en een diner aangeboden,
waarna Schotsche whisky natuur
lijk niet mag ontbreken. Welke
vriendelijkheid en gulheid gaat
van de Schotsche gastheeren uit.
Klokslag zes uur, precies op tijd,
zit van Dijk weer achter den
stuurknuppel. De passagiers ne
men hun plaatsen in en zij stijgen
al gauw tot circa drieduizend me
ter; er strekt zich een bijna rim-
pellooze Oceaan zonder schepen
'onder ons uit. 'De tocht over den
Atlantischen Oceaan is begonnen.
Het wonderlijke van de reis is;
dat alles uitermate gewoon en ge
regeld gaat Er vliegen diverse
officials van de K.L.M. mee. waar
onder directeur H Veenendaal De
stewards zijn druk in de weer en
lezen de wenschen als het ware
van de lippen af. Ondertusschen
worden de passagiers elk op hun
beürt het slachtoffer van de Pro-
filtifilmman en wanneer ge een
deelgenoot wilt worden van het
„avontuur dat geen avontuur meer'
is", ga dan van Vrijdag 31 Mei af
het filmjournaal zien: ge zult ons
zien eten, schrijven, slapen en wat
meer bij zulk een volmaakte
vlucht en in zulk een volmaakte
omgeving kan worden gedaan.
Tegelijk wordt, voor zoover de
atmosfeer toelaat via de radio het
contact met het moederland in
stand gehouden, of de proef gelukt
is zult ge zelf kunnen uitmaken.
Ver boven de wolken; beschenen
door gouden avondzon, stevenen
wij met een snelheid van 320 km
per uur op de nieuwe wereld af.
Even flitst door ons brein een her
innering: hoe of de zelfde piloot
Evert van Dijk 16 jaar geleden te
zamen met Kingsford Smith onge
veer dezelfde tocht ondernam met
welk een durf en moed en tegen
welke ongeloofelijke ongemakken
in. En thans zie ik hem daar rus
tig in de cockpit zitten of zie hem
hier en daar een praatje maken
met diverse passagiers. Welk een
sprong is er in deze zestien jaar
gemaakt Midden boven den
Oceaan wordt ons omstreeks tien
uur, bestraald door de rossige on
dergaande zon, een diner op schoot
gezet, dat elk restauratiewagen-
PROGRAMMA
VRIJDAG 24 MEI
HILVERSUM I (301,5 M.):
VARA 7,00 Nieuws, gym. en
gram.; 8,00 Nieuws en gram.; 10,00
VPRO Morgenwijding; 10,20
VARA Voor de zieken; 10,45 Voor
de vrouw; 11,00 Gram.; 11,45 Fa
milieberichten uit Indië; 12,00
Concert; 12,30 AVRO sportagenda
12,35 Iersch programma; 13,00
Nieuws; 13,15 Orkest Malando;
14,00 Mv. Lotgering-Hillebrand;
14,20 Omroep-Kamerorkest; 15,20
Herhaling hoorspel; 16,00 VARA
Muzikaal babbeltje; 16,30 De
school is uit; 17.00 Eddy Walis;
17.35 Johan Jong; 18.00 Nieuws;
18.15 De Kilima Hawaiians; 18.30
Ned Strijdkrachten; 19.15 Dep.
uitzending; 19.30 VPRO lezing;
20.00 Nieuws; 20.08 Concert; 20.30
Causerie; 21.00 Op de brug; 21.15
VARA gram.; 21.30 Men vraagt
en wij draaien; 22.00 Buit. week
overzicht; 22.15 Metropole-orkest;
22.40 VPRO Avondwijding; 23.00
Nieuws; 23.15 Orgelensemble;
23.35 gramofoonmuziek
HILVERSUM II (415.5 M.)
NCRV 7.00 Nieuws, gym en
gram.; 8.00 Nieuws en gram.;
10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.;
11.15 Zangrecital; 12.00 Gram.;
12.15 Ensemble Cinderella; 13.00
Nieuws; 13.20 Stichtsch Salon
orkest; 14.00 Vioolrecital; 14.20
Van oude en nieuwe schrijvers;
14.40 Het NCRV-Keor; 15.00 Gra-
mofoon; 15.30 Fluitduetten; 16.00
Declamatie; 16.30 Utrechtsch
strijkkwartet; 17.30 Gram; 17.45
Het rijk overzee; 18.00 Gram.;
18.20 The Travellers; 19.00 Nieuws
19.20 Vraaggesprek met Joh. de
Heer; 19.40 Causerie; 20.00 Het
Nieuws; 20.05 Marinierskapel;
21.00 Op de brug; 21.15 Carillon
bespeling; 21.30 Orgelconcert;
22.00 Nieuws; 22.15 Het actueel
geluid; 22.30 Apollo; 23.10 Gramo-
foon; 23.50 Schriftlezing.
De zestien prachtige zwarte paarden, die deel uitmaken van
het geschenk van dertig zwarte paarden en zes schimmels der
Nederlandsche regeering aan den Engelschen koning, zijn na
aankomst in Engeland overgebracht naar het Melton Mowbry
depót, waar zij eenigen tijd in quarantaine zullen doorbren
gen. Hier worden de dieren voor hun toekomstige taak getraind
diner kan evenaren. Dan, na koffie
en likeur en een cigaretje ver
stommen langzamerhand de ge
sprekken. De lichtjes gaan een
voor een uit en de oogen vallen
toe. Het aanhoudend gedreun van
de motoren heeft ons moe ge
maakt We vallen in slaap ons in
veTige handen wetend bij den pi
loot- en zijn makkers. Ruim 12 uur
vliegen in bijna volslagen stabili
teit brengen ons in den vroegen
ochtend op het geweldige vlieg
veld Gander Newfoundland waar
een copieus ontbijt wacht en waar
de heeren zich van hun baarden
kunnen ontdoen met het oog op de
komende officiëele ontvangst in
New York. Dan de laatste sprong
langs de kust via Boston naar het
nieuwe centrum der wereld. Daar
ligt, New York al onder ons Wij
dalen op het Laguardia vliegveld:
de eerste reis van de „Flying
Dutchman" van Rotterdam is vol
bracht zonder hapering met een
stiptheid als van de klok. Autori
teiten en Nederlandsche kolonie
staan te wachten en nu neemt de
wereldstad New York ons op.
De E.V.C. wordt niet toegelaten
tot onderhandelingen, die over de
arbeidsvoorwaarden in de scheep
vaart zullen worden gevoerd Al
dus luidde het besluit zoowel van
alle organisaties als van de Ne
derlandsche Redersvereeniging.
Ook de regeering» is met dit be
sluit accoord gegaan.
Namens de R^d van Bestuur
in de Zeevaart en de Organisaties
van Werknemers ter Koopvaardij
heeft de heer J. Brautigam een en
ander toegelicht In een brief, ge
richt aan het bestuur van de Een
heidsvakcentrale, wijst hij er op,
dat de f 100'.oorlogstoeslag, plus
de 40 welke de zeelieden per
maand ontvingen, een gevaren-
toeslag was, waarvan het be
staansrecht verviel, toen de oor
log met Japan was geëindigd.
Een en ander voerde tot de
noodzakelijkheid om tusschen re
ders en zeevarenden de arbeids
voorwaarden opnieuw in een col
lectief contract te regelen.
Bij de onderhandelingen .zijn
van werknemerszijde voorop ge
steld: .goede sociale toestanden,
behoorlijke arbeidstijden, vacan-
tie- en verlofregelingen, een be
hoorlijk loon
Het loon bedraagt voor een ma
troos, een der laagst bezoldigde
volwassenen aan boord, f 45.— p.
week plus vrije voeding. De voe
ding is wat kwaliteit betreft zoo
danig, dat zij de. menu's van'me
nig goed vacantie-oord verre ach
ter zich laat, aldus de brief
Is nu een loon van f 45.per
week plus vrije voeding een loon,
dat te.n achter staat bij dat van
den Nederlandschen arbeider?
Bovendien wordt op dit l°°n n0§
een toeslag van f 50.per maand
en straks nog een van f 25.be
taald Het basisloon zelve blijft
bovendien rond dertig gulden
hooger, dan het in den oorlog zel
ve was; het is meer dan 100 °/o
hooger dan voor den oorlog.
Het resultaat van de pogingen
om tot een zeeliedenstaking te ko
men, was gering, zoo constateert
de heer- Brautigam. Want het
overgroote deel der zeevarenden
heeft aan den E.V.G.-oproep geen
gehoor gegeven. De kustvaart, de
Sleepvaart, het officieren-korps,
nam geen deel „Van. de schepen,
waarvan gij de scheepsgezellen
allen of voor een deel in de sta
king betrok, vertrokken de meeste
na eenig oponthoud met beman
ningen bestaande uit leden van
de organisatie der èontact-com-
missie. Indien gij niet een staking
van- havenarbeiders ontketend
had kenmerk van zwakte in het
eigenlijke conflict, gelijk alle so-
lidariteitss,takingen dan ware
van een zeeliedenstaking sinds ge-
ruimen tijd niets meer te merken
geweest".
De brief wijst er ten slotte nog
op, dat de E.V.C., met afzien van
de dingen, waarom de staking be
gon, in het vervolg als partij in
het contract wenscht te worden
toegelaten. Hiervoor zou de E.V.C.
het lidmaatschap moeten verwer
ven van de contact-commissie
van de Organisatie voor Zeeva
renden, op wier werk de critiek
van de E.V.C. was gericht en
wier leden zij in de staking poog
de te betrekken. „De verwachting,
dat een dergelijk verlangen na het
gebeurde, thans zou zijn te ver
wezenlijken, is ijdel", aldus het
schrijven.
Naar aanleiding van de komen
de kabinetsformatie, heeft de Bra-
bantsche vereeniging „Brabantia
Nostra" de volgende verklaring
afgelegd:
„Nu een nieuwe kabinetsforma
tie voor de deur staat, meent de
Brabantsche beweging op grond
van in het verleden opgedane er
varingen op het volgende te moe
ten wijzen.
Toen het kabinet Schermerhorn
-Drees in de plaats trad van het
na de bevrijdng van Zuid-Neder
land met ministers uit dit lands
deel aangevulde kabinet Gerbran-
dy, was het voor Noord-Brabant
en Limburg een teleurstelling te
moeten ervaren, dat deze provin
cies, waarin een vijfde deel der
Nederlandsche bevolking woon
achtig is en welke voor ons land
van het grootste belang zijn ge
worden, slechts door een van de
vijftien ministers in het kabinet
vertegenwoordigd werden.
De Brabantsche beweging is van
oordeel, dat in de huidige omstan
digheden het belang der Zuid-Ne-
derlandsche bevolking eischt, dat
bij de nieuwe kabinetsformatie
wordt rekening gehouden met
haar rechtmatig verlangen, om
overeenkomstig haar getalsterkte
in de regeering te worden verte
genwoordigd door mannen, die
het Brabantsche en Limburgsche
volkskarakter werkelijk aanvoelen
en de nooden en belangen dezer
provincies volledig kennen."
X/OORDAT de ministers van
buitenlandsche zaken op
16 Juni te Parijs bijeen zullen
komen, zal Moskou zich die
nen uit te spreken over eenige
essentieele punten, die de toe
komstige verhouding tusschen
de westelijke democratieën en
Rusland zullen bepalen. Im
mers, eenmaal in Parijs, zal
dé wereld, alvorens de groote
problemen zullen worden aan
gesneden, willen weten, of de
Sovjet-Unie bereid iseen nor
malen vredestoestand te doen
terugkeeren of dat zij het be
langrijker vindt, in geheel
Oost-Europa bezettingslegers
op de been te houden. Ook zal
men graag willen weten of
Stalin intusschen zijn bezwa
ren tegen het Amerikaansche
voorstel voor een 25-jario bij-
standsverdrag inzake Duitsch-
land kan overwinnenTenslot
te zou men van Rusland wil
len hooren of het bereid is het
geschil over Triëst te regelen
2fender het geheele gebied aan
Zuid-Slavië te geven.
Amerika zal een antwoord
op deze gewetensvragen zeker
eischen. Dat lijkt ons era ver
standig, temeer daar Rusland
in meerdere hoeken van het
continent actie en agitatie
voert op haar eigen wijze.
Verstandig is het van de
Tsjechische regeering, dat zij
zich heeft bezonnen op even-
tueelen verkeerden uitleg, die
gegeven zou kunnen worden
aan bewegingen van Russische
troepen dbor het land op den
dag der verkiezingen. Wijse
lijk zijn deze bewegingen ver
schoven naar 27 Mei.
In Finland schijnt men ook
nog steeds veel hinder van
Stalin's volgelingen te hebben.
Vooral de laatste dagen is de
toestand in Helsinki nogal ge
spannen en de opwinding
neemt toe. naarmate men on
der rooden druk meer en meer
organisaties gaat verbieden en
zelfs de leden ervan arrestee
ren.
De Veiligheidsraad tenslotte
besloot de Iraansche kwestie
aan te houden, waarmede het
gevaar opgeschort, doch niet
overwonnen is.
NIEUWE BONNENLIJST
voor de tweede helft van de
6e periode 1946 <26 Mei t.m.
8 Juni)
Elk der volgende bonnen geeft
recht op het koopen van:
Bonkaarten KA, KB, KC 606:
nlnpvY) PPti
286 t.m. 290 800 gram brood
291
292
293
reserve
B 58
C 58
B 59
B 60
400 gram brood
200 gram kaas
100 gram bloem
1600 gram brood
800 gram brood
2 kg aardappelen
100 gram kaas
Bonkaarten KF 606:
371 BMV 125 gram boter
372 BMV 250 gr. margarine
374 suiker 400 gr. suiker
Bonkaarten LA, LB. LC 606:
239 240
241 242 vleesch 100 gr. vleesch
235 aardapp. 2 kg aardappelen
A 46 melk 2 liter melk
B46 C46 melk 314 1. melk
Bonkaarten KD KE 606:
algemeen
786 787
788
789
reserve
D 58
E 58
800 gram brood
100 gram kaas
100 gram bloem
800 gram brood
500 gram riist. kin
dermeel of kinder
biscuits
Bonkaarten KG 606:
871 BMV 125 gram boter
872 BMV 125 gr. margarine
874 suiker 400 gr. suiker
Bonkaarten LD. LE 606:
739 740 vleesch 100 gr. vleescH
735 aardapp. 1 kg aardappelen
D 46 E 46 melk 6 liter melk
Tabakskaarten enz.
T29 2 rants, tabaksartikelen
V 29 100 gr. chocolade of
suikerwerken
X 29 2 rants, tabaksartikelen
De bonnen voor melk en aard
appelen zijn geldig tot en met
Zaterdag 1 Juni a.s.
Voor de week van 2 tm. 8 Juni
■zullen nog bonnen worden aan
gewezen voor melk, aardappelen,
boter, jam, thee, tabak, versna
peringen en zachte zeep.
Bovengenoemde bonnen kun
nen reeds op Vrijdag 24 Mei a.s.
worden gebruikt, met uitzonde
ring van de bonnen voor vleesch,
melk en aardappelen, waarop
eerst met ingang van Maandag
27 Mei mag worden afgeleverd.
GELDIGHEIDSDUUR BOTER
BONNEN VERLENGD
De geldigheidsduur van de
boterbonnen 867 BMV en 369
BMV is verlengd tot en met
8 Juni a.s.
De K.N.A.C. deelt mede, dat
het verkeer over de brug over
het Merwedekanaal te Maarssen
in verband met aan die brug le
verrich en herstellingen, zal zij ra
gestremd met ingang van 20 Mei
1946 voor den vermoedëlijken.
duur van één week of zooveel
langer of korter als noodig zal
blijken. Gedurende deze strem
ming zal het verkeer worden
omgeleid zooals door aanwijs
borden zal worden kenbaar ge
maakt.
Japanners worden te werk gesteld in Batavia. - De Jappen
bezig met herstelwerkzaamheden in de straten van Batavia.