üuüoIIb bü
Algemeen Nieuws- en Goedkoopst Advertentieblad
'voor
Texel en de andere Wadden-Eilanden.
Meer Harmonie ie de Opvoeding.
61' Jaarg.
VRIJDAG 19 JUNI 1896.
BERICHT.
MOOIE LIZE.
Uitgever C. BOON.
1
„N.
FEUILLETON.
Of is soms een ander
Bureau: Grosneplaats N°. 341.
Eenige nummers van dit blad
werden de laatste weken gratis
verstrekt, met het gunstig ge
volg, dat bijna allen als abonné
wenschten te worden inge
schreven. Zij, die deze courant
echter NIET als abonné wen-
schen te lezen, worden beleefd
verzocht, dit aan den Uitgever
te berichten. Voorts worden
de lezers attent gemaakt, dat
de abonnementen der alhier
gelezen couranten per 3 maan
den zijn genomen en dus met
1 .Tul’ ein -igon on opnUurr
ingaan.
I-
Ofl po
AVij huldigen het goede.
’s morg. en 11 -uur ’s avonds.
E2SES3
’t succes.
Nijenhuis zegt,
’t is
Groen en Zwart
Texelsch in het hart.
haren vader tegen-
dat die zoo groot
Abonnementsprijs tot I October
Voor Den Burg30 cent.
Voor alle andere plaatsen in Nederland 40 cent.
Buitenland met verhooging der porto’s.
Afzonderlijke nummers3 cent.
DEN BURG, TEXEL.
ze
het oor
Ze ligt
grendel op
o ogen
naar plaatsruimte
woorden, maar de
vatten, dat kon ze
De Uitgever,
C. BOON.
Mislukking is de pilaar van
Confucius.
knorrepot, neen, dat nooit
Maar Van der Boer zeide Toch
zal het gebeuren, Lizezoo’n armen
machinist wil ik niet tot schoonzoon
dus je hebt me verstaan, nietwaar
Ja, ze had het maar al te duidelijk
verstaan.
Wel had ze van
stand verwacht, maar
zou zijn, dat niet.
Advertentien van winkeliers, waarvan
de plaatsing driemaal is opgegeven, worden
slechts tweemaal in rekening gebracht.
Dit blad verschijnt voorloopig éénmaal
per week.
ÖMNIBÜSDIENSTEN (plaatselijke tijd) van
Oude:child naar Den Burg bij aankomst der „Ada van Holland".
naar Oudeschild 's midd. 12.30. Van Oudeschild in
„Ada van Holland".
Stoomboot „ADA VAN HOLLAND". Vertrekt dagelijks van Texel: 4.30 en 8.’s morg. en 2.15’s nam.
Vertrek van Nieuwediep 6.— en 9.30 ’s morg. en 6.15 ’s nam.
Sto.unbootdienst GEBR. ZUR MUHLEN. Vertrek van Nieuwediep 7 uur
Vertrek van Amsterdam 9.15 ’s morg. en 4.30 ’s midd. (Amsterdamsche tijd).
VERTREK DER TREINEN (Greenwichtijd). Van Helder: voorm. 5.28, G.46, 8.46, nam. 12.34, 3.16, 7.29,
Donderdags voorm. 9.40 loopt een markttrein tot Schagen. AANKOMST DER TREINENvoorm. 8.28.
nam. 12.08, 5.22, 7.20, 9 58 en 11.43. Donderdags voorm. 7.23 komt een trein aan van Uitgeest; Vrijdags
en Zaterdags nam. 3.54 een van Alkmaar, in aansluiting met den trein Amsterdam—Alkmaar.
Toch staat heden haar gelaat somber.
Nijenhuis, een pachter uit de buurt,
een man die in het dorpje bekend staat
als iemand, die met streken omgaat,
en die bovendien de vier kruisjes al
achter den rug heeft, heeft hedenmorgen
bij haren vader aanzoek gedaan om
haar hand.
gezichtje, maar allereerst
ving, ontwikkeling, naar
om de huishouding te besturen
lust om het ook te doen. Dan zullen
Neêrlands jonge dochteren zich van
zelf gaan beijveren om zich te bekwa
men tot degelijke huishoudsters, die
met weinig vee] weten te doen, die niet
steeds betaalde hulp behoeven, die, als
’t noodig is, zich weten te behelpen en
die in het gezin aan alles geur en kleur
weten bij te brengen. Zulke huis
vrouwen dragen krachtig bij tot ver
hooging van geluk en welvaart, tot
vermeerdering van tevredenheid en tot
achting voor den arbeid.
Niet van de school kan die hervor
ming uitgaan in de gezinnen moet zij
aanvangen. De ouders moeten hunne
kinderen inprent n, dat niet de soort
Hare eerste gedachten waren, dat
misdadige plan te verhinderen, maar
hoe Zij zou Willem niet meer spreken
voor den volgenden Zondag, dus ze
moest zelf handelen.
Maar de liefde is machtig en over
wint alle hinderpalen.
„Meer harmonie in de opvoeding’ is
de algemeene leus van onzen tijd ge
worden, voor beide seksen, vooi- alle
maatschappelijke klassen. De mensch
bestaat niet uit oogen en ooren en her
senen alleen, hij heeft ook handen, en
men begint te begrijpen, dat van deze
organen meer kan gevergd worden tot
bevordering van het welzijn en de wel
vaart.
Goed, zeggen de lui, die eene her
vormende beweging willen steunen,
dan moeten onze onderwijs-programma’s
worden herzien. Aan den invloed der
school moet meer uitbreiding gegeven
worden. Zij vatte haar taak wat breeder
op en voege, bij de oude vakken, een
nieuwe, ue jongens moeten slöjd
leeren, de meisjes de werkzaamheden
der huishouding en daarmee klaar.
Bedaarde opvoedkundigen, die zich
niet door opwinding laten beheerschen,
schudden het hoofd. Alle maatschappe
lijke verkeerdheden, zeggen zij, wentelt
gij af op de schoolvan haar maakt
gij den ezel, wien telkens een nieuw
vrachtje wordt opgelegd, totdat hij ein
delijk onder den last zal bezwijken.
En waarlijk, die beduchtheid is niet
zonder grond inzonderheid erkenne
men haar recht van bestaan, waar het
de opleiding der meisjes geldt. Kook
scholen, huishoudscholen, ze zijn mis
schien onmisbaar, omdat zij de betere
richting aangevenhaar voornaamste
doel is: het denkbeeld uit te roeien, dat
er in de huiselijke werkzaamheden iets
vernederends ligt. Is men eenmaal
zoover gekomen, het nuttige en aange
name van vrouwelijke plichtsbetrachting
te waardeeren, zoodat de meisjes uit
den beschaafden stand er eer in stellen,
haar handen goed te kunnen gebruiken,
dan zijn wij op den weg der hervor
ming, die de dure juffertjes, met welke
een jonkman wel gaarne in het huwe
lijk zou willen treden als zijn mid
delen het hem maar veroorloofden,
omschept in bedrijvige, flinke huisvrouw
tjes, die geen kapitaal noodig hebben
om de woning tot een paradijs te maken.
Maar zoo spoedig mog dijk moet het
huisgezin die hervormingstaak op zich
nemen. Van scholen is zij niet te
vergen, noch te verwachten."
Aldus schreef eenigen tijd geleden
een mijner collega’s en het deed mij
genoegen, in hem, gelijk in zooveel
anderen, een medestrijder aan te treffen
voor eene meer harmonische ontwikke
ling der vrouwelijke sekse vooral.
sprongen met de school, vrees ik, dat
de harmonische ontwikkeling er bij ver
liezen-in plaats er van bij winnen zal. Niet
minder dan e 1 f vakken de vrije- en
orde-oefenmgen daaronder begrepen
moeten in de lagere school worden
onderwezen. Dat kan nu wel met succès
geschieden in scholen, waar voor de zes
klassen ook zes onderwijzers zijnmaar
als de school maar twee of drie onder
wijzers heeft, en dus iedere onderwijzer
drie of twee klassen moet waarnemen,
dan moeten er heel wat uren per week
aan de zoogenaamde stille werkzaam
heden besteed worden. Voor zulke
scholen is de lijst van elf vakken te
lang. De invoering van leerplicht zal
getrouw schoolbezoek wel vermeerderen,
maar verandert niets in het aantal te
onderwijzen vakken. Het ware daarom
wenschelijk, dat de wet op den leer
plicht al terstond bepaalde, dat de meis
jes tot hun twaalfde jaar de gewone
BUSLICHTINGEN. Zomerdienst volgens Greenwichtijd (12 uur Greenwich is gelijk 12.20 uur Amsterdamsche
tijd.) Den Burg: voor De Waal, Eierland, De Cocksdorp, Vlieland en Terschelling ’s morg. 7 uur. Voor
Oudeschild, Helder, enz. ’s midd. 1.5. Voor De Waal en Oosterend ’s av. 7 uur. Voor Oudeschild, Den Hoorn,
Oosterend, Helder, enz. ’s av. 10.30. Oudeschild: voor Oosterend, Den Hoorn, Den Burg, De Waal, Eierland,
De Cocksdorp, Vlieland en Terschelling ’s morg. 6.25. Voor Helder, enz. ’s midd. 2 uur. VoorDen Burg, De
Waal en Oosterend ’sav. 6.45, voor Helder, enz. ’s av. 10.30. Den Hoorn: voor geheel Texel, Vlieland,
Terschelling en Helder, enz. 4.45 ’e morg. Oosterend: voor geheel Texel, Vlieland, Terschelling, Helder, enz.
’s avonds 9.40. Voor De Waal, Den Burg, Den Hoorn, Oudeschild, Helder, enz. 12 uur. De Waal: voor
Eierland, De Cocksdorp, Vlieland, Terschell ng, ’s morg. 7.30. Voor Den Burg, Den Hoorn, Oudeschild, Helder,
enz. 12.45 ’s midd. Voor Oosterend ’sav. 8 uur. Eierland: voor Vlieland, Terschelling, ’s morg. 8.15. Voor
geheel Texel, Helder, enz. ’s midd. 12.5. De Cocksdorp: voor Vlieland, Terschelling, ’s morg. 8.45. Voor
geheel Texel, Helder, enz. ’s midd. 11.30.
Eene donkere gestalte beweegt zich
voort, gehuld in een’ langen mantel.
Ze heeft bijna het wachthuisje bereikt,
hoort stemmen, treedt nader, en legt
luisterend tegen het beschot,
na een oogenblik toevens den
en treedt binnen. Ze slaat
hare oogen rond in het vertrekje en
ziet Piet, den baanwachter, in'rustigen
slaap gedompeld. Over hem zit met
loerende blikken Nijenhuis, die toornig
opstaat, als Lize binnentreedt.
Wat komt gij hier doen, is zijne
eerste vraag, maar Lize ontwijkt het
antwoord en op den baanwachter wij
zende, zegt ze slaapt hij
Wat hem overkomen is, weet ik
niet, zegt Nijenhuis. Dit weet ik echter
wel, dat het erg lastig is, want ik moet
hier nu blijven, totdat de laatste trein
gepasseerd is.
Als ik soms die plaats vervangen
In- en omwonenden van Oosterend
kunnen hunne advertentiën voor de
T. Courant" inleveren bij den
correspondent, den heer J. DAALDER,
alsmede »an het hulppostkantoor bij
den heer W. Lz. BAKKER. De toe-
gezoiiden advertentiën worden, zoo
noodig, nauwkeurig nagezien en gecor
rigeerd. Abonnementen worden door
de brievengaarders aangenomen. Bin
nenkort wordt de geschiedenis van
Te'- 1 geregeld in de „N. T. Courant"
.tgezet.
enz. vóór
Den Burg, Oudeschild ’s morg. 3.45 en 7, ’s midd. 1.15. Van
Van Oosterend over De Waal, Den Burg
omgekeerde richting ’s midd. na aankomst der
lagere school moesten bezoeken, van
1214 jaar uitsluitend onderwijs ont
vingen in de vrouwelijke handwerken,
teekenen en Nederlandsche taal en van
1416 jaar herhalingsonderwijs. Bij
dit laatste konden dan de huishoudelijke
zaken behandeld worden.
Op de meeste scholen wordt tegen
woordig het onderwijs in de vrouwe
lijke handwerken onder den gewonen
schooltijd gegeven. Is er slechts ééne
onderwijzeres en moet die twee of ook
maar ééne klasse voor hare rekening
hebben, dan kan iedere meisjesklasse
slechts 1 a 3 uur per week onderwijs
in de nuttige handwerken ontvangen.
Dat is veel te weinig. Zes uren per
week moest het zijn. Het ware dan
ook wenschelijk, dat het onderwijs in
de vrouwelijke handwerken in de kleine
steden en te plattenlande geheel buiten
v -- .1 1
afzonderlijKe lokaien, vóór dit onderwijs
behoorlijk ingericht.
Het onderwijs in de vrije- en orde-
oefeningen kunnen we ten plattenlande
best missenonze jongens en meisjes
hebben daar lichaamsbeweging genoeg
en de tijd kan beter aan taal-, lees- en
rekenles besteed worden.
Zijn vrije- en orde-oefeningen nood
zakelijk, welnu, dan kunnen gediplo
meerden de lessen daarin na schooltijd
tegen extra betaling geven.
Aan de vorming van het gemoed,
aan de beschaving en het juist leeren
denken, aan orde, vlijt en ’t wekken
van liefde moet het meest in de school
gedaan worden.
De vroegere school liet aan methoden
van onderwijs in vergelijking van thans
misschien veel te wenschen overmaar
zij heeft toch flinke mannen gevormd,
niet door hun veel te leeren, maar door
hun te leeren zich zelf te kunnen ont-
Haar vader, die niet gaarne zijn
partner bij het dominospel verliest,
heeft gezegd, dat zulk eene verbintenis
hem niet onaangenaam zou zijn. Van
der Boer wreef, terwijl hij dit zeide,
vergenoegd zijne handen want als
Nijenhuis zijn schoonzoon werd, dan
zou hij hem al de voorgeschoten gelden
niet terug behoeven te geven en die
schuld liep al zoo hoog.
Het hart zijner dochter, dat kwam
bij Van der Boer niet in aanmerking,
als hij er maar bij gebaat was.
Hij daclit er niet aan, dat Lize sinds
eenigen tijd in stilte verloofd was met
den machinist van den goederentrein,
maar zij (Lize) wist wel dat slechts een
schamper lachje het bescheid zou zijn,
als zij haren vader hiervan mededeeling
deed.
Van der Boei- was dan ook niet
weinig verwonderd, toen hij den vol
genden morgen met zijn voorstel voor
den dag kwam, en Lize beslist weigerde
Nijenhuis’ vrouw te worden.
Wat heb je tegen hem zoo riep
hij in gramschap uit: hij is rijk, heeft
eene prachtige hoeve, je kunt alles
krijgen wat je begeert; kind, je bent
tegen je zelve. Of is soms een ander
vóór geweest?
Lize vertelde toen haren vader, dat
Willem, de machinist, de man was,
dien zij bereid was te volgen. Hem
had zij lief, maar Nijenhuis, dien ouden
Bezorging van Advertentiën,
Donderdagavond 10 uur.
wil, opperde Lize, maar i
dat- dit geen vrouwenbaantje is
Lize helpt nu Piet, maar beziet ter
wijl de stangen der seinlichten en ziet
ze op veilig staan Ze weet maar al
te goed, dat de brug over het kanaal
open is en daar klinkt reeds het
sein, dat de goederentrein het laatste
station gepasseerd is. Ze doet het nog
eenige minuten voorkomen, alsof ze alle
mogelijke moeite doet om den baan
wachter bij te krijgen (Nijenhuis slaat
haar terwijl aandachtig gade) en springt
dan plotseling op, haalt de stang over
en het sein „onveilig"waarschuwt den
naderenden trein.
Nijenhuis wil op Lize toespringen,
maar ze is op tegenstand bedacht ge
weest en een revolver toonend, zegt
ze heesch
Geen stap verder, Nijenhuis, of
ik schiet
En Nijenhuis kent maar al te goed
het vastberadene karakter van Lize.
Hij bijt zich de lippen tot bloeden,
maar wat baat hetzijn toeleg is
mislukt.
Hij ziet reeds in gedachten al de
gevolgen van zijn daad, en een besluit
nemende, treedt bij op Lize toemaar
het kruit deed zijn dienst en gewond
stortte hij achterover.
Op hetzelfde oogenblik wordt de deur
geopend en Willem, voor wien zij zich-
zelve, als het noodig was geweest, had
Later op den avond gaat èen gelukkig
paartje langs den rijweg van Veenderlo,
ze zien het niet, hoe achter hen een
boer met gebalde vuisten loopt.
Zijne oogen gloeien van haat en voor-
spellen niet veel goeds.
Toen Nijenhuis dan ook ’s avonds
bij Van der Boer kwam, verd er heel
wat overlegd en beraadslaagd.
Ze wisten het niet, dat voor de deur
der achterkamer Lize angstig lag te
hoorde, was zeker
om haar gerust te
’t Is zomer en bij den pachter Van
der Boer staan de boomen in vollen
bloeihet gezang der wiedsters achter
in den tuin klinkt door tot in de huis
kamer, waar Lize, de dochter des
pachters, het theegoed wegruimt.
Wie kent er in Veenderlo „mooie
Lize" niet
De kleinste jongens en meisjes van
het dorp houden van haar, niet alleen
omdat zij mooi is, maar omdat zij ook
bovenal de gave bezit om zich bij de
dorpers bemind te maken want zij is
mededeelzaam en heeft gevoel voor het
leed van anderen, ze troost den ver
drukte en lenigt de armoede zooveel
als in haar vermogen is.
luisteren en wat ze
wel niet geschikt,
stellen.
Ze verstond de
beteekenis er van
niet dadelijk.
Zou het mogelijk kunnen zijn, dat
die man, dien zi j als vader eerde, zulke
slechte plannen hielp ter uit voer brengen.
Maar zij twijfelde Het langer, toen
zelfs Van der Boer nog een middel aan
de hand deed om de taak gemakke
lijker te maken.
A dvertentiën worden
berekend.
Van 1 tot 5 gewone regels 25 cent.
Iedere regel meer5 cent.
Bij abonnement belangrijke reductie.
Ingezonden stukken moeten steeds onderteekend
zijn eu worden als advertentie geplaatst.
’t Is avond, bijna nacht, en
donker. Geen ster flonkert aan het
uitspansel. Slechts de seinlichten langs
den spoordijk geven een flauw schijnsel
op den weg.
wikkelen. Tegenwoordig is het „klaar
maken" door dit of dat examen schering
en inslag en de harmonische ontwikke
ling lijdt er door. Huisvlijt of slöjd,
kookscholen, huishoud- en strijkscholen,
straks inrichtingen, waar de meisjes het
wasschen, spoelen en strijken zullen
leeren, ’t kbnkt alles mooi, maar
laat dat alles buiten de school blijven
en voorallaten het tijdelijke mid
delen zijn. Laten de ouders er voor
zorgen, dat hunne dochters liefde krijgen
voor huishoudelijke bezighedenlaat
ieder begrijpen, dat het huwelijksgeluk
verhoogd wordt, wanneer de vrouw niet
alleen berekend is voor de taak als
huisvrouw en moeder, maar daarin het
grootste welbehagen vindt Voor de
dochters van zulk eene moeder zijn
geene kook- en huishoudscholen noodig
zij zelf stelt er eene e~ n, in deze zaken
r onderwB—»reo har. Innd-won
mri de jonge mannen’'lat.ri zij bij
de keuze eener levensgezellin niet voor
namelijk kijken naar een mooi of knap
naar bescha-
rappe handen
i en naar
nx. h.
j