üuüoIIb bü Algemeen Nieuws- en Goedkoopst Advertentieblad 'voor Texel en de andere Wadden-Eilanden. Meer Harmonie ie de Opvoeding. 61' Jaarg. VRIJDAG 19 JUNI 1896. BERICHT. MOOIE LIZE. Uitgever C. BOON. 1 „N. FEUILLETON. Of is soms een ander Bureau: Grosneplaats N°. 341. Eenige nummers van dit blad werden de laatste weken gratis verstrekt, met het gunstig ge volg, dat bijna allen als abonné wenschten te worden inge schreven. Zij, die deze courant echter NIET als abonné wen- schen te lezen, worden beleefd verzocht, dit aan den Uitgever te berichten. Voorts worden de lezers attent gemaakt, dat de abonnementen der alhier gelezen couranten per 3 maan den zijn genomen en dus met 1 .Tul’ ein -igon on opnUurr ingaan. I- Ofl po AVij huldigen het goede. ’s morg. en 11 -uur ’s avonds. E2SES3 ’t succes. Nijenhuis zegt, ’t is Groen en Zwart Texelsch in het hart. haren vader tegen- dat die zoo groot Abonnementsprijs tot I October Voor Den Burg30 cent. Voor alle andere plaatsen in Nederland 40 cent. Buitenland met verhooging der porto’s. Afzonderlijke nummers3 cent. DEN BURG, TEXEL. ze het oor Ze ligt grendel op o ogen naar plaatsruimte woorden, maar de vatten, dat kon ze De Uitgever, C. BOON. Mislukking is de pilaar van Confucius. knorrepot, neen, dat nooit Maar Van der Boer zeide Toch zal het gebeuren, Lizezoo’n armen machinist wil ik niet tot schoonzoon dus je hebt me verstaan, nietwaar Ja, ze had het maar al te duidelijk verstaan. Wel had ze van stand verwacht, maar zou zijn, dat niet. Advertentien van winkeliers, waarvan de plaatsing driemaal is opgegeven, worden slechts tweemaal in rekening gebracht. Dit blad verschijnt voorloopig éénmaal per week. ÖMNIBÜSDIENSTEN (plaatselijke tijd) van Oude:child naar Den Burg bij aankomst der „Ada van Holland". naar Oudeschild 's midd. 12.30. Van Oudeschild in „Ada van Holland". Stoomboot „ADA VAN HOLLAND". Vertrekt dagelijks van Texel: 4.30 en 8.’s morg. en 2.15’s nam. Vertrek van Nieuwediep 6.— en 9.30 ’s morg. en 6.15 ’s nam. Sto.unbootdienst GEBR. ZUR MUHLEN. Vertrek van Nieuwediep 7 uur Vertrek van Amsterdam 9.15 ’s morg. en 4.30 ’s midd. (Amsterdamsche tijd). VERTREK DER TREINEN (Greenwichtijd). Van Helder: voorm. 5.28, G.46, 8.46, nam. 12.34, 3.16, 7.29, Donderdags voorm. 9.40 loopt een markttrein tot Schagen. AANKOMST DER TREINENvoorm. 8.28. nam. 12.08, 5.22, 7.20, 9 58 en 11.43. Donderdags voorm. 7.23 komt een trein aan van Uitgeest; Vrijdags en Zaterdags nam. 3.54 een van Alkmaar, in aansluiting met den trein Amsterdam—Alkmaar. Toch staat heden haar gelaat somber. Nijenhuis, een pachter uit de buurt, een man die in het dorpje bekend staat als iemand, die met streken omgaat, en die bovendien de vier kruisjes al achter den rug heeft, heeft hedenmorgen bij haren vader aanzoek gedaan om haar hand. gezichtje, maar allereerst ving, ontwikkeling, naar om de huishouding te besturen lust om het ook te doen. Dan zullen Neêrlands jonge dochteren zich van zelf gaan beijveren om zich te bekwa men tot degelijke huishoudsters, die met weinig vee] weten te doen, die niet steeds betaalde hulp behoeven, die, als ’t noodig is, zich weten te behelpen en die in het gezin aan alles geur en kleur weten bij te brengen. Zulke huis vrouwen dragen krachtig bij tot ver hooging van geluk en welvaart, tot vermeerdering van tevredenheid en tot achting voor den arbeid. Niet van de school kan die hervor ming uitgaan in de gezinnen moet zij aanvangen. De ouders moeten hunne kinderen inprent n, dat niet de soort Hare eerste gedachten waren, dat misdadige plan te verhinderen, maar hoe Zij zou Willem niet meer spreken voor den volgenden Zondag, dus ze moest zelf handelen. Maar de liefde is machtig en over wint alle hinderpalen. „Meer harmonie in de opvoeding’ is de algemeene leus van onzen tijd ge worden, voor beide seksen, vooi- alle maatschappelijke klassen. De mensch bestaat niet uit oogen en ooren en her senen alleen, hij heeft ook handen, en men begint te begrijpen, dat van deze organen meer kan gevergd worden tot bevordering van het welzijn en de wel vaart. Goed, zeggen de lui, die eene her vormende beweging willen steunen, dan moeten onze onderwijs-programma’s worden herzien. Aan den invloed der school moet meer uitbreiding gegeven worden. Zij vatte haar taak wat breeder op en voege, bij de oude vakken, een nieuwe, ue jongens moeten slöjd leeren, de meisjes de werkzaamheden der huishouding en daarmee klaar. Bedaarde opvoedkundigen, die zich niet door opwinding laten beheerschen, schudden het hoofd. Alle maatschappe lijke verkeerdheden, zeggen zij, wentelt gij af op de schoolvan haar maakt gij den ezel, wien telkens een nieuw vrachtje wordt opgelegd, totdat hij ein delijk onder den last zal bezwijken. En waarlijk, die beduchtheid is niet zonder grond inzonderheid erkenne men haar recht van bestaan, waar het de opleiding der meisjes geldt. Kook scholen, huishoudscholen, ze zijn mis schien onmisbaar, omdat zij de betere richting aangevenhaar voornaamste doel is: het denkbeeld uit te roeien, dat er in de huiselijke werkzaamheden iets vernederends ligt. Is men eenmaal zoover gekomen, het nuttige en aange name van vrouwelijke plichtsbetrachting te waardeeren, zoodat de meisjes uit den beschaafden stand er eer in stellen, haar handen goed te kunnen gebruiken, dan zijn wij op den weg der hervor ming, die de dure juffertjes, met welke een jonkman wel gaarne in het huwe lijk zou willen treden als zijn mid delen het hem maar veroorloofden, omschept in bedrijvige, flinke huisvrouw tjes, die geen kapitaal noodig hebben om de woning tot een paradijs te maken. Maar zoo spoedig mog dijk moet het huisgezin die hervormingstaak op zich nemen. Van scholen is zij niet te vergen, noch te verwachten." Aldus schreef eenigen tijd geleden een mijner collega’s en het deed mij genoegen, in hem, gelijk in zooveel anderen, een medestrijder aan te treffen voor eene meer harmonische ontwikke ling der vrouwelijke sekse vooral. sprongen met de school, vrees ik, dat de harmonische ontwikkeling er bij ver liezen-in plaats er van bij winnen zal. Niet minder dan e 1 f vakken de vrije- en orde-oefenmgen daaronder begrepen moeten in de lagere school worden onderwezen. Dat kan nu wel met succès geschieden in scholen, waar voor de zes klassen ook zes onderwijzers zijnmaar als de school maar twee of drie onder wijzers heeft, en dus iedere onderwijzer drie of twee klassen moet waarnemen, dan moeten er heel wat uren per week aan de zoogenaamde stille werkzaam heden besteed worden. Voor zulke scholen is de lijst van elf vakken te lang. De invoering van leerplicht zal getrouw schoolbezoek wel vermeerderen, maar verandert niets in het aantal te onderwijzen vakken. Het ware daarom wenschelijk, dat de wet op den leer plicht al terstond bepaalde, dat de meis jes tot hun twaalfde jaar de gewone BUSLICHTINGEN. Zomerdienst volgens Greenwichtijd (12 uur Greenwich is gelijk 12.20 uur Amsterdamsche tijd.) Den Burg: voor De Waal, Eierland, De Cocksdorp, Vlieland en Terschelling ’s morg. 7 uur. Voor Oudeschild, Helder, enz. ’s midd. 1.5. Voor De Waal en Oosterend ’s av. 7 uur. Voor Oudeschild, Den Hoorn, Oosterend, Helder, enz. ’s av. 10.30. Oudeschild: voor Oosterend, Den Hoorn, Den Burg, De Waal, Eierland, De Cocksdorp, Vlieland en Terschelling ’s morg. 6.25. Voor Helder, enz. ’s midd. 2 uur. VoorDen Burg, De Waal en Oosterend ’sav. 6.45, voor Helder, enz. ’s av. 10.30. Den Hoorn: voor geheel Texel, Vlieland, Terschelling en Helder, enz. 4.45 ’e morg. Oosterend: voor geheel Texel, Vlieland, Terschelling, Helder, enz. ’s avonds 9.40. Voor De Waal, Den Burg, Den Hoorn, Oudeschild, Helder, enz. 12 uur. De Waal: voor Eierland, De Cocksdorp, Vlieland, Terschell ng, ’s morg. 7.30. Voor Den Burg, Den Hoorn, Oudeschild, Helder, enz. 12.45 ’s midd. Voor Oosterend ’sav. 8 uur. Eierland: voor Vlieland, Terschelling, ’s morg. 8.15. Voor geheel Texel, Helder, enz. ’s midd. 12.5. De Cocksdorp: voor Vlieland, Terschelling, ’s morg. 8.45. Voor geheel Texel, Helder, enz. ’s midd. 11.30. Eene donkere gestalte beweegt zich voort, gehuld in een’ langen mantel. Ze heeft bijna het wachthuisje bereikt, hoort stemmen, treedt nader, en legt luisterend tegen het beschot, na een oogenblik toevens den en treedt binnen. Ze slaat hare oogen rond in het vertrekje en ziet Piet, den baanwachter, in'rustigen slaap gedompeld. Over hem zit met loerende blikken Nijenhuis, die toornig opstaat, als Lize binnentreedt. Wat komt gij hier doen, is zijne eerste vraag, maar Lize ontwijkt het antwoord en op den baanwachter wij zende, zegt ze slaapt hij Wat hem overkomen is, weet ik niet, zegt Nijenhuis. Dit weet ik echter wel, dat het erg lastig is, want ik moet hier nu blijven, totdat de laatste trein gepasseerd is. Als ik soms die plaats vervangen In- en omwonenden van Oosterend kunnen hunne advertentiën voor de T. Courant" inleveren bij den correspondent, den heer J. DAALDER, alsmede »an het hulppostkantoor bij den heer W. Lz. BAKKER. De toe- gezoiiden advertentiën worden, zoo noodig, nauwkeurig nagezien en gecor rigeerd. Abonnementen worden door de brievengaarders aangenomen. Bin nenkort wordt de geschiedenis van Te'- 1 geregeld in de „N. T. Courant" .tgezet. enz. vóór Den Burg, Oudeschild ’s morg. 3.45 en 7, ’s midd. 1.15. Van Van Oosterend over De Waal, Den Burg omgekeerde richting ’s midd. na aankomst der lagere school moesten bezoeken, van 1214 jaar uitsluitend onderwijs ont vingen in de vrouwelijke handwerken, teekenen en Nederlandsche taal en van 1416 jaar herhalingsonderwijs. Bij dit laatste konden dan de huishoudelijke zaken behandeld worden. Op de meeste scholen wordt tegen woordig het onderwijs in de vrouwe lijke handwerken onder den gewonen schooltijd gegeven. Is er slechts ééne onderwijzeres en moet die twee of ook maar ééne klasse voor hare rekening hebben, dan kan iedere meisjesklasse slechts 1 a 3 uur per week onderwijs in de nuttige handwerken ontvangen. Dat is veel te weinig. Zes uren per week moest het zijn. Het ware dan ook wenschelijk, dat het onderwijs in de vrouwelijke handwerken in de kleine steden en te plattenlande geheel buiten v -- .1 1 afzonderlijKe lokaien, vóór dit onderwijs behoorlijk ingericht. Het onderwijs in de vrije- en orde- oefeningen kunnen we ten plattenlande best missenonze jongens en meisjes hebben daar lichaamsbeweging genoeg en de tijd kan beter aan taal-, lees- en rekenles besteed worden. Zijn vrije- en orde-oefeningen nood zakelijk, welnu, dan kunnen gediplo meerden de lessen daarin na schooltijd tegen extra betaling geven. Aan de vorming van het gemoed, aan de beschaving en het juist leeren denken, aan orde, vlijt en ’t wekken van liefde moet het meest in de school gedaan worden. De vroegere school liet aan methoden van onderwijs in vergelijking van thans misschien veel te wenschen overmaar zij heeft toch flinke mannen gevormd, niet door hun veel te leeren, maar door hun te leeren zich zelf te kunnen ont- Haar vader, die niet gaarne zijn partner bij het dominospel verliest, heeft gezegd, dat zulk eene verbintenis hem niet onaangenaam zou zijn. Van der Boer wreef, terwijl hij dit zeide, vergenoegd zijne handen want als Nijenhuis zijn schoonzoon werd, dan zou hij hem al de voorgeschoten gelden niet terug behoeven te geven en die schuld liep al zoo hoog. Het hart zijner dochter, dat kwam bij Van der Boer niet in aanmerking, als hij er maar bij gebaat was. Hij daclit er niet aan, dat Lize sinds eenigen tijd in stilte verloofd was met den machinist van den goederentrein, maar zij (Lize) wist wel dat slechts een schamper lachje het bescheid zou zijn, als zij haren vader hiervan mededeeling deed. Van der Boei- was dan ook niet weinig verwonderd, toen hij den vol genden morgen met zijn voorstel voor den dag kwam, en Lize beslist weigerde Nijenhuis’ vrouw te worden. Wat heb je tegen hem zoo riep hij in gramschap uit: hij is rijk, heeft eene prachtige hoeve, je kunt alles krijgen wat je begeert; kind, je bent tegen je zelve. Of is soms een ander vóór geweest? Lize vertelde toen haren vader, dat Willem, de machinist, de man was, dien zij bereid was te volgen. Hem had zij lief, maar Nijenhuis, dien ouden Bezorging van Advertentiën, Donderdagavond 10 uur. wil, opperde Lize, maar i dat- dit geen vrouwenbaantje is Lize helpt nu Piet, maar beziet ter wijl de stangen der seinlichten en ziet ze op veilig staan Ze weet maar al te goed, dat de brug over het kanaal open is en daar klinkt reeds het sein, dat de goederentrein het laatste station gepasseerd is. Ze doet het nog eenige minuten voorkomen, alsof ze alle mogelijke moeite doet om den baan wachter bij te krijgen (Nijenhuis slaat haar terwijl aandachtig gade) en springt dan plotseling op, haalt de stang over en het sein „onveilig"waarschuwt den naderenden trein. Nijenhuis wil op Lize toespringen, maar ze is op tegenstand bedacht ge weest en een revolver toonend, zegt ze heesch Geen stap verder, Nijenhuis, of ik schiet En Nijenhuis kent maar al te goed het vastberadene karakter van Lize. Hij bijt zich de lippen tot bloeden, maar wat baat hetzijn toeleg is mislukt. Hij ziet reeds in gedachten al de gevolgen van zijn daad, en een besluit nemende, treedt bij op Lize toemaar het kruit deed zijn dienst en gewond stortte hij achterover. Op hetzelfde oogenblik wordt de deur geopend en Willem, voor wien zij zich- zelve, als het noodig was geweest, had Later op den avond gaat èen gelukkig paartje langs den rijweg van Veenderlo, ze zien het niet, hoe achter hen een boer met gebalde vuisten loopt. Zijne oogen gloeien van haat en voor- spellen niet veel goeds. Toen Nijenhuis dan ook ’s avonds bij Van der Boer kwam, verd er heel wat overlegd en beraadslaagd. Ze wisten het niet, dat voor de deur der achterkamer Lize angstig lag te hoorde, was zeker om haar gerust te ’t Is zomer en bij den pachter Van der Boer staan de boomen in vollen bloeihet gezang der wiedsters achter in den tuin klinkt door tot in de huis kamer, waar Lize, de dochter des pachters, het theegoed wegruimt. Wie kent er in Veenderlo „mooie Lize" niet De kleinste jongens en meisjes van het dorp houden van haar, niet alleen omdat zij mooi is, maar omdat zij ook bovenal de gave bezit om zich bij de dorpers bemind te maken want zij is mededeelzaam en heeft gevoel voor het leed van anderen, ze troost den ver drukte en lenigt de armoede zooveel als in haar vermogen is. luisteren en wat ze wel niet geschikt, stellen. Ze verstond de beteekenis er van niet dadelijk. Zou het mogelijk kunnen zijn, dat die man, dien zi j als vader eerde, zulke slechte plannen hielp ter uit voer brengen. Maar zij twijfelde Het langer, toen zelfs Van der Boer nog een middel aan de hand deed om de taak gemakke lijker te maken. A dvertentiën worden berekend. Van 1 tot 5 gewone regels 25 cent. Iedere regel meer5 cent. Bij abonnement belangrijke reductie. Ingezonden stukken moeten steeds onderteekend zijn eu worden als advertentie geplaatst. ’t Is avond, bijna nacht, en donker. Geen ster flonkert aan het uitspansel. Slechts de seinlichten langs den spoordijk geven een flauw schijnsel op den weg. wikkelen. Tegenwoordig is het „klaar maken" door dit of dat examen schering en inslag en de harmonische ontwikke ling lijdt er door. Huisvlijt of slöjd, kookscholen, huishoud- en strijkscholen, straks inrichtingen, waar de meisjes het wasschen, spoelen en strijken zullen leeren, ’t kbnkt alles mooi, maar laat dat alles buiten de school blijven en voorallaten het tijdelijke mid delen zijn. Laten de ouders er voor zorgen, dat hunne dochters liefde krijgen voor huishoudelijke bezighedenlaat ieder begrijpen, dat het huwelijksgeluk verhoogd wordt, wanneer de vrouw niet alleen berekend is voor de taak als huisvrouw en moeder, maar daarin het grootste welbehagen vindt Voor de dochters van zulk eene moeder zijn geene kook- en huishoudscholen noodig zij zelf stelt er eene e~ n, in deze zaken r onderwB—»reo har. Innd-won mri de jonge mannen’'lat.ri zij bij de keuze eener levensgezellin niet voor namelijk kijken naar een mooi of knap naar bescha- rappe handen i en naar nx. h. j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Texelsche Courant | 1896 | | pagina 1