R. Kath. Nieuws- en üdirerte^tieblad
voor ltfoord.-HEolla.xid.
No. 4.
Zaterdag- 11 Januari 1908.
2"° Jaarg-ang-.
enbroodjes.
en Bedden
zut9
Ijii
iO
ïistratie.
ïK JE
FEUILLETON.
Wekkers
i Barometers,
DE KAMER,
de Punch,
Kardinaal
Mient,
II
DEK KLEI,
rp, hoek Kooltuin,
(MAAR.
ouwersteeg,
slappen f 0.45 ct.
0.36
0.30
GOES, Ritsevoort,
et roode uithangbord.
J eehouders
teken koopt
vinkels waar
tsendeartike-
en uitgestald
anden zijn.
sooocxxxQ
Alkmaar.
r\
itant.
hten, dat zij heb-
Administratie zal
LANDS Co.,
hoek Tuinstraat.
4
Verschijnt Woensdag en Zaterdag"
Boomsche Herstellingsoorden.
Be laatste buit Tan den Zeeroover.
7—
ruime keuze bij
Morlogeftiab er,
per 5 ons.
sfoon 245.
TEBDAG
bij hoeveelheid vroeg-
n.
Broodbakker,
goedkoopste adres voor
is
ALKMAAR.
J. H. F. MUHREN.
St. Annastraat 7.
uw Biggen (Zeugjes)
>n worden, waardoor U
eeft van vervuren, dan
E» te Alkmaar als
anr.
©3? ITood
oor do Beovaart.
loor Fr. EPPINK, Pr.
AR.
lij de Boekhandelaren
traat; A. KLOOSTER,
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in
het begin van ieder kwartaal.
Afzonderlijke nummers3 cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar.
Telefoon No. 266.
ADVERTENTIËN:
e
Van 1—5 regels 30 cent.
Elke regel meer6
Reclames per regel15
Sinds eenigen tijd zijn een aantal
der aanzienlijkste Katholieken van
Nederland, met vereende krachten, aan
het werk, om te komen tot de oprich
ting van een Roomsch Katholiek Her
stellingsoord voor Longlijders 6n zwakke
Kinderen en daar voorzeker ook onze
lezers veel belang stellen in alles, wat
het openbare Roomsche leven betreft,
zullen wij het doel en de voorloopige
plannen dier ijveraars voor het Katho
lieke Sanatorium hier eenigszins nader
uiteenzetten
R. K. Herstellingsoorden voor Long
lijders en zwakke KinderenWelk eene
verheffende en bezielende gedachte moet
niet de drijfveer zijn geweest, dat een
aantal Katholieken samenkwamen en
beraadslaagden om tot de oprichting
van zulk een Sanatorium te komen!
Veel immers wordt er reeds gevraagd
voor de Katholieke lijdende menschheid,
veel, zeer veel dragen de Katholieken
reeds bij tot steun en opbeuring hunner
nooddruftige broeders. De Katholieke
Charitas. kent echter geen grenzen.
Alom wil de engel der Liefde zijne
beschermende vleugelen uitspreiden,
allen, die lijden, tracht hij te over
schaduwen met zijne zegenende wel
daad. Waar vindt men liefderijker ver
pleging dan in de Katholieke zieken
huizen, waar slijten de ouden van
dagen meer onbezorgd hun levensavond,
waar voedt men de jeugd degelijker op
dan in de gestichten welke de Katholieke
Charitas deed verrijzen?
Zonder in het minst af te dingen op
hetgeen anderen op het gebied der
naastenliefde doen en deden integen
deel dit zelfs hoogelijk waardeerend
mag toch met recht de vraag worden
gesteld, of niet de Katholieke Charitas
de eereplaats inneemt onder al de
uitingen van liefdadigheid? Of is de
katholieke naastenliefde niet spreek
woordelijk geworden en hebben niet
zelfs tal van niet-Katholieken de
Roomsche Charitas als om strijd ge
prezen
Maar is het dan wonder, dat, waar
reeds zóóveel gedaan werd voor den
lijdenden medebroeder, diezelfde Katho
lieke Charitas het tot dusverre met
leede oogen aanzag, dat haar werk, hoe
hoog ook opgevoerd, nog niet volmaakt
was, dat er nog ééne categorie van
lijdenden leefde, waarover zij nog niet
zegenend hare vleugelen kon uitbreiden,
dat met één woord de behoefte aan
een Roomsch Herstellingsoord voor
Longlijders en zwakke Kinderen des
te sterker werd gevoeld?
Zeker ook die lijdenden en zwakken
werden niet vergeten, maar de Katho
lieke naastenliefde had nog zoo gaarne
Raman uit het Duitsch vertaald voor
„ONS BLAD'
meer voor dezen gedaan dan ze thans
reeds deed, ware het niet, dat haar de
middelen ontbraken. Zij besefte, dat het
noodig was, deze lijdenden meer bij
zonder hare aandacht te wijden, zij
gevoelde, dat die zwakken op meer
krachtdadige èn afdoende wijze moesten
worden geholpen
Dit diepe besef van noodzakelijkheid
ging gelukkig gepaard met een alles
opofferende liefde en ziedaar hoe het
mogelijk werd dat .eene „Vereenigirfg
tot stichting van R. K. Herstellings
oorden voor Longlijders en zwakke
Kinderen" tot stand kwam!
Thans zijn de voorbereidende werk
zaamheden reeds in vollen gang. Eenige
katholieke geneesheeren bepleitten in
1906 in ettelijke courant-artikelen het
groote gewicht van een R. K. Sanato
rium voor Longlijders welke artikelen
weerklank vonden bij menig geneesheer
en leek. Kort daarop werd eene voor
loopige commissie benoemd en den
30sten December 1906 vergaderden te
Utrecht, onder leiding van mr. W. S
J. van Waterschoot van der Gracht,
een 70 tal belangstellenden, die toen
definitief besloten tot oprichting van
eene Vereeniging tot stichting van R K.
Herstellingsoorden voor Longlijders en
zwakke Kinderen.
De jeugdige vereeniging mocht zich
verheugen te zijn ontstaan onder de
doorluchtige, hooge goedkeuring en sym
pathie van het Nederlandsche Episcopaat,
terwijl het Staatsblad No. 56 mede
kwam deelen, dat bij Kon. Besluit van
16 Februari 1907 ook de Koninklijke
goedkeuring was verkregen.
Inmiddels had het besturend Comité
een aantal heeren geassumeerd tot een
Raad van Bestuur en werden weldra
ook eenige commissiën in 't leven ge
roepen om een begrensde taak zoo goed
en zoo snel mogelijk ten uitvoer te
leggen.
'Zoo ontstond een Propaganda-Commissie
wier arbeid het zou zijn om zoo breed
mogelijk propaganda te maken en gelden
te zamelen voor het doel der vereeniging.
Deze propaganda begint met voorlich
ten, volgt met vragen en eindigt met op
recht dankbaar te zijn voor warme be
langstelling en ruime gitten. Zij wil dit
alles ten uitvoer leggen, o.a, door het
zenden van circulaires, het houden van
lezingen en projectie-avonden, het oprich
ten van plaatselijke comité's, het uitgeven
eener beknopte brochure, het in den han
del brengen van sluitzegels, prentbrief
kaarten, prikkaarten enz. Alle klassen der
maatschappij zullen in de gelegenheid ge
steld worden hun steentje te leggen van
het gebouw der gemeenschappelijke vrij
gevigheid.
Daarenboven werd gevormd eene Bouw
commissie, waarin medische, linantieele en
technische specialiteiten zitting namen, die
40)
Voorwaarts stormde hij, het zand ver voor
zich opstuivend, in de richting van het
kruithuisje. Daar bleef hij kuchend staan
om adem te halen en het scheen hem moeite
te kosten, de dunne bleeke lippen en de
krampachtig saamgeperste tanden vaneen te
brengen.
>Hal< mompelde hij eindelijk, diep op
ademend, >de verraderlijke, oude spion heeft
de holen ledig gemaakt en het geld moet
in de handen zyner handlangers gekomen
zijn I Het heeft hem echter het leven gekost,
den schurftigen hond. Mijn plan was toch
niet zoo slecht bedacht, jammer maar, dat
hij niet langer moest spartelen!*
Nadat hij. eenigszins was bijgekomen, deed
hij eenige schreden meer vooruit, bleef
andermaal staan en staarde, de hand boven
zijne bijna onbewegelijke oogen hondend,
in zee.
'Ha, hal* mompelde hy weder. »Ben jij
daar, mijn Yankee-commodore, met de oude
bark naast je en den mooien schoenerHet
kleine ding herinnert me aan mijne oude,
goede Centiped. Nu, er zwemmen daarbuiten
nog andere Centipeds en ik moet weder
van vorenafaan beginnen. Zoo oud ben ik
dan ook nog., niet, mijne armen zijn sterk
en wie zou mij tegenhouden
Hij sprak deze Woorden met luide stem,
als moest de geheele wereld zyn nieuw be
sluit vernemen. Daarbij hief hij zijne rech
terhand omhoog en zwaaide deze hoog boven
zijn hoofd, ais bevond hij zich met een
bloedig mes in de gebalde vuist reeds mid
den in het gevecht. Doch plotseling, als
door den bliksem getroffen, liet hij den
arm zinken.
Vóór hem stond, als uit den grond ge
rezen, eene hooge, donkere gestalte Paul
Darcantel de dokter die met gekruiste
armen en vuur vlammende oogen hem on
vervaard aanstaarde.
•Ellendige schurk De eed, dien ik voor
jou moest afleggen, en die mijn gansche
leven in eene hel veranderde, is eindelijk
niet meer van kracht. Wat ik echter toen
tertijd gezworen heb, toen wij voor de laatste
maal hier bijeen stonden, zal thans in ver
vulling gaanTwintig jaren zijn vervlogen
en eindelijk treft je de arm der mensche-
lijke gerechtigheid
Donderend weerkaatsten deze woorden
tegen de rotsen, en de roover etond, onbe-
een beteekenisvolle taak te hunnen laste
kregen. Haar eerste werkzaamheid bestaat
in het zoeken naar gunstige terreinen
voor gemelde inrichtingen. Deze Oommissie
heeft reeds met groote diligentie haar taak
aangevangen en zal die gewis tot een ge
lukkig resultaat kunnen voeren.
In korten tijd werd reeds een krach
tige werkzaamheid ontplooid.
Maar wat stelt zich de Vereeniging
nu in 't bijzonder ten doel en hoe is»
zij samengesteld?
Het beste antwoord hierop gaven
de volgende artikelen uit de statuten:
Artikel. 1. De vereeniging stelt zich
ten doel
a. de bestrijding der tuberculose
b. de genezing van lijders aan tuber
culose te bevorderen.
Art. 2. De vereeniging tracht haar doel
te bereiken door alle daartoe geschikte,
wettige middelen en in het bijzonder door
in Nederland herstellingsoorden te openen
voor longlijders en zwakke kinderen, onder
geneeskundige leiding en met verpleging
door R. K. liefdezusters.
Art. 4. De vereeniging bestaat uit
Stichters, eereleden, leden-oprichters,
gewone leden en begunstigers.
Art. 5. Het lidmaatschap wordt ver
kregen door aanmelding bij het Bestnur.
Art. G. Tot Stichters kunnen door den
Raad van BeBtuur worden benoemd t
a. zij, die een vrij bed in het Her
stellingsoprd (Sanatorium) stichten.
b. zij, die een- gift ter waarde van ten
minste f 5000 aan de Vefeeniging schenken.
Zij die een bed stichten, doen zulks op
de door den Raad van Bestuur vast te
stellen voorwaarden zij hebben het recht
aan het vrije bad een door hen, onder
goedkeuring van den Raad van Bestuur,
te bepalen naam te verbinden.
In het herstellingsoord (sanatorium)
wordt op duidelijk, zichtbare wijze de
datum der stichting en de naam van de(n)
stichtstei(ter) vermeld.
De stichter van een vrij bed en een
door hem aan te wijzen persoon hebben
bij opvolging het recht gedurende de eerst
volgende 25 jaren na de stichting een
patient kosteloos in het sanatorium te
doen verplegen, behoudens het in art. 17
bepaalde.
Voor vrije bedden bij legaat gesticht,
geilen de regels, by het tweede lid bepaald.
Art. 7. Leden Oprichters zijn zij, die
ten minste één aandeel van f 100 als
renteloos voorschot nemen, waarvan de
terugbetaling slechts kan worden gevor
derd in geval van ontbinding der Ver
eeniging, voor zooverre de penningen, na
betaling der andere schulden, strekken.
Gewone Leden zijn zij, die zich ver
binden tot een jaarlijksche bijdrage van
ten minste f 5.
Begunstigers zijn zij, die zich verbin
den tot een jaarlyksche bijdrage van min
der dan f 5, doch van ten minste f 1.
weeglyk als een Btandbeeld, met saamge-
drukte lippen tegenover z(jn gevreesden vyand.
Opeens scheen hij in onmacht te zullen
vallen, hij neeg ter zijde, als wilde hij neer
zinken, maar twee stevige, zwarte armen
sloegen zich om zijn lichaam en drukten
hem de armen op den rug, als waren zij
met yzeren banden vastgesmeed. In hetzelfde
oogenblik sloegen twee andere sterke armen
snel een strik om zyne lange beenen, waarna
zij hem langzaam op den grond legden.
Bind hem armen en voeten vast, myn
vrienden,* sprak de dokter, »en sleept hem
naar beneden in de visschershoot
De zeeroover lag stil en bewegeloos op
het zand uitgestrektalleen de ijskoude
blauwe oogen blikten Btar vooruit, als wilden
zy vragen, wat er met hem wel gebeuren
zou. Toen hij echter de woorden: •binden
en visschershoot* vernam, scheen hij over
zijn lot niet meer in het onzekere te ver-
keeren en zijne trekken namen'eene -vast
beraden, trotsche uitdrukking aan.
Ondertusschen schreed de dokter, de voet
sporen van den zeeroover volgend, naar de
rotsen, tot hij de spelonk naderde. Daar
raapte hij de fakkel op, stak ze weder aan
en tract in de donkere opening. De fakkel
bestond uit een stok, die met linnen was
omwikkeld en daarna in haaivischolie ge
drenkt was. Spoedig kwam de dokter aan
de rotsblokken, die voor het lage hol lagen
Thans zal echter misschien iemand
vragen, maar waarom moeten er nu
speciaal Roomsche Sanatoria komen?
Zijn de bestaande niet goed of kunnen
de Katholieken daar hun godsdienst
plichten niet waarnemen? De beant
woording dezer vragen, laten wij liever
over aan den secretaris der Propaganda-
commissie A. M- Noyons, med. docts.
en arts te Utrecht, die in zijne brochure:
„Om Roomsche Herstellingsoorden",
waaraan wij vele gegevens ontleenden,
zulk een heerlijk en krachtig pleidooi
leverde voor een Roomsch Sanatorium.
Gaarne zouden wij al die bladzijden,
getuigende van zooveel toewijding en
inzicht, geloof en liefde, in haar geheel
overnemen, doch wij moeten ons nood
zakelijk tot het voornaamste beperken.
De vraag dan beantwoordend, waarom
een Roomsch Sanatorium, zegt de heer
Noyons
Hiermede bedoelen wy een sanatorium,
dat rust op den vasten grond der Christe
lijke Charitas, waar aan katholieke liefde
zusters de verzorging en verpleging wordt
opgedragen en waar het zieleleven bij den
priester een gestagen steun ontmoet. Dit
belet niet dat een Roomsch sanatorium
zijn deuren vrij opene voor een ieder ter
ontvangst en opname, die niet hinderlijk
is voor zijn katholieke omgeving en zich
voegeD wil naar den zachten regel en
dagelijksche gewoonten van het Roomsch
tehuis, waar den katholiek, die als lijder
hulpe komt vragen voor het veege lyf,
een zachte en diepe troost rn zijne gods
dienstige verzorging wordt toegedeeld, ter
wijl aan allen, ook anderedenkenden, ge
toond wordt dat de eeuwenoude religie
aan de katholieke pleegzuster ter voorbij
streving aan anderen, den heerlijken en
niet genoeg te loven moed geeft om te
beluisteren en te volvoeren de Christelijke
- Raden, die haar leeren zieken te bezoe
ken en te verplegen met een algeheele
zelf verloochening, welke bij haar een on
verflauwde toepassing vindt en daardoor
alleen reeds een apologie op zich zelf
wordt.
Al mag het dan ook een gelukkig ver
schijnsel heeten dat in een onzer grootste
niet-katholieke sanatoria wekelijks gelegen
heid bestaat om een H, Mis te hooren
en al prijzen wij nog zoo gaarne openlijk
de liberaliteit van onze Koningin Moeder,
die onlangs nog vrijgevig een bedrag ter
beschikking stelde voor den bouw van
een bescheiden kerklocaliteit op Oranje-
Nassau's oord, ten dienste der verschillende
gezindten, toch zal ieder katholiek moeten
toestemmen, dat dit niet in overeenstem
ming is met hetgeen de Roomsche ziel
zoo intens vraagt, wanneer het lichaam
in lyden is. Wij hechten, ook als medici,
en niet op laatste plaats, nog te veel
waarde aan den geestelijken troost en
Roomsche sfeer, dan dat wij die zoo schaars
onzen zieken zouden willen toedeelen.
met een heftigen ruk schoof hy ze terzijde
en kroop met de fakkel naar binnen. Doch
eensklaps bleef hij, als aan den grond gena
geld, staan en blikte strak voor zich uit.
Daar, eenige passen Vóór hem, lag het
hoofd van den ouden Ignacio, wiens lichaam
bij het uit de schatkamer kruipen door een
nedervallenden rotsblok bekneld en bijna tot
brei verpletterd was. Zoo was hij ten
laatste toch nog het slachtoffer zijner heb
zucht geworden.
De dokter verliet ijlings de rotsgewelven
en wendde zich naar den anderen gang,
welke onder de vroegere rooverswoning liep.
Met een krachtigen duw der schouders vloog
de kelderdeur open, de verbroken grendels
vielen kletterend op den steenen vloer en
Darcantel trad binnen. Hier was vroeger
ook de gevangenis, waarin de zeeroover
Gibbs de laatste dagen zijns levens had
doorgebracht.
Overal op den vloer lagen ontelbare scher
ven van gebroken aarden vaten en met den
voet stiet hij tegen eene ijzeren, roestige
kuiptoen hij echter met de fakkel den
vloer rondom belichtte, blonk hem iets glan-
zends tegen. Hij raapte het op en bekeek
hethet was het reeds lang verloren ge
waande miniatuurportret en de gouden ketting,
welke de teedere moeder in dien nacht daar
op de bark den slapenden knaap had om
gehangen en dat hem door Gibbs was ontrukt.
Wanneer we by zoovele tuberculose
lijders diezelfde eigenaardige droefgeestige
onverschilligheid of die geheimzinnige
luchthartigheid met een uitwendig schoon
schijnend optimisme, dat maar al te vaak
de dekmantel is waarmede het verdriet
en leed voor de omgeving verborgen wordt
gehouden, terugvinden, dan zyn wij. als
medici toch zeker dankbaar, dat we psy
chische invloeden en middelen daartegen
over kunnen stellen, welke dit voor een
goed deel vermogen te neutraliseeren.
Hierin slaagt lang niet altijd het verstan
dig bemoedigend woord van den genees
heer-psycholoog, hierin slaagt zelfs maar
al te vaak niet de met de meeste toe
wijding en hartelijkheid bestierde hand
van de verpleegster. Hier is de Roomsche
religie een onwaardeerbare hvflp, die niet
alleen haar troost-brengen laat bestaan in
preeken van berusting en overgeving, maar
uit een volledig toedeelen van wat de
katholieke Kerk bezit aan troostkracht en
opbeuring tot levens en lijdensmoed in
de gebeden, de H. Sacramenten en de
Christelijke Liefde.
En verder:
Op zuiver medische gronden kan men
zeggen, dat het Roomsche leven een zegen
is voor tuberculose-patienten. Wat zyn
toch die dagen vaak lang met die schijn
baar eindelooze rust en hoe heerlijk kan
die lengte der uren gebroken, de traag
heid van den Tyd worden vergeten door
de Roomsche dagorde, die den geest ook
eens aan wat anders laat denken dan aan
het eigen lijf, die nu en dan de zachte
verpoozing schaft der geestelijke oefe
ningen.
Nimmer hebben wij daarenboven toch
spijt gehad dat wy Roomsche ziekenhui
zen bouwden, integendeel, naarmate er
meer in gebruik kwamen, werd het ver
langen naar verpleging in deze inrichtin
gen sterker en menigvuldiger, ook zelfs
bij andersdenkenden.
Verder zet de heer Noyons uiteen,
dat ook de verpleegkosten aanmerkelijk
geringer kunnen wezen dan in eenig
ander ziekenhuis en de geringe uitgaven
bepalen ook een lager verpleeggeld, daar
winstbejag is uitgesloten. Ook ligt de
zorg voor het lichamelijk zwakke kind
in het werkplan der Vereeniging en-
waar 't het kind geldt, daar is een
Roomsche omgeving een besliste eisch.
„Wij bouwen", zegt Noyons terecht,
voor tonnen gelds scholen om de kinderen
een godsdienstige vorming te schenken,
wij offeren niet guldens, maar schatten
gouds zuiver en alleen uit verantwoorde
lijkheidsbesef voor dat kind, om het maar
op te voeden in de geloofsovertuiging, die
de ouders als de eenig ware houden en
als een duur pand voor hun kinderen
willen bewaren. Welnu, daD moet ook dat
kind, wanneer het een tijdlang aan het
ouderoog en de ouderzorg onttrokken
wordt om door de vrije klare lucht in
Toen de dokter weder beneden aan den
inham kwam, bevond zich de zeeroover
bereids goed bewaakt in de visschersboot.
•Nu, mynheer,* sprak Ben, zich van een
nabij liggend rotsblok oprichtend, »wij hebben
hem de vleugels gekortwiekt, opdat hy geen
groote sprongen meer kan maken*.
Goedik dank u. Banou breng dit
miniatuur-portret met den ketting ha, jy
kent het naar je jongen meester. Brown,
de tweeduizend thaler zullen jou en Green
field overhandigd worden om ze onder de
manschap van den schoener te verdeelen
besteed ze nuttig Zeg tegen den commo
dore, dat ik den beruchten zeeroover-kapitein
Brand, dien wij hier gevonden hebben, in
een gestolen visscherskano naar Manzanillo
wil brengen om hem aan de overheid van
Cuba over te leveren zoodra dit geschied
is, zal ik naar huis terugkeeren. Leef
dus wel, mijne vrienden 1*
De beide vaartuigen staken van wal af
en toen zij onder goede leiding en met
krachtige roeislagen door de schuimende
branding gleden, zonk de zon in een vlam
menzee onder de donkere golven en de
opkomende maan schemerde vriendelijk door
den zilveren wolkensluier.
EINDE,
- ft