R. Kath. Nieuws- en üdirerte^tieblad voor ltfoord.-HEolla.xid. No. 4. Zaterdag- 11 Januari 1908. 2"° Jaarg-ang-. enbroodjes. en Bedden zut9 Ijii iO ïistratie. ïK JE FEUILLETON. Wekkers i Barometers, DE KAMER, de Punch, Kardinaal Mient, II DEK KLEI, rp, hoek Kooltuin, (MAAR. ouwersteeg, slappen f 0.45 ct. 0.36 0.30 GOES, Ritsevoort, et roode uithangbord. J eehouders teken koopt vinkels waar tsendeartike- en uitgestald anden zijn. sooocxxxQ Alkmaar. r\ itant. hten, dat zij heb- Administratie zal LANDS Co., hoek Tuinstraat. 4 Verschijnt Woensdag en Zaterdag" Boomsche Herstellingsoorden. Be laatste buit Tan den Zeeroover. 7— ruime keuze bij Morlogeftiab er, per 5 ons. sfoon 245. TEBDAG bij hoeveelheid vroeg- n. Broodbakker, goedkoopste adres voor is ALKMAAR. J. H. F. MUHREN. St. Annastraat 7. uw Biggen (Zeugjes) >n worden, waardoor U eeft van vervuren, dan E» te Alkmaar als anr. ©3? ITood oor do Beovaart. loor Fr. EPPINK, Pr. AR. lij de Boekhandelaren traat; A. KLOOSTER, ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN: e Van 1—5 regels 30 cent. Elke regel meer6 Reclames per regel15 Sinds eenigen tijd zijn een aantal der aanzienlijkste Katholieken van Nederland, met vereende krachten, aan het werk, om te komen tot de oprich ting van een Roomsch Katholiek Her stellingsoord voor Longlijders 6n zwakke Kinderen en daar voorzeker ook onze lezers veel belang stellen in alles, wat het openbare Roomsche leven betreft, zullen wij het doel en de voorloopige plannen dier ijveraars voor het Katho lieke Sanatorium hier eenigszins nader uiteenzetten R. K. Herstellingsoorden voor Long lijders en zwakke KinderenWelk eene verheffende en bezielende gedachte moet niet de drijfveer zijn geweest, dat een aantal Katholieken samenkwamen en beraadslaagden om tot de oprichting van zulk een Sanatorium te komen! Veel immers wordt er reeds gevraagd voor de Katholieke lijdende menschheid, veel, zeer veel dragen de Katholieken reeds bij tot steun en opbeuring hunner nooddruftige broeders. De Katholieke Charitas. kent echter geen grenzen. Alom wil de engel der Liefde zijne beschermende vleugelen uitspreiden, allen, die lijden, tracht hij te over schaduwen met zijne zegenende wel daad. Waar vindt men liefderijker ver pleging dan in de Katholieke zieken huizen, waar slijten de ouden van dagen meer onbezorgd hun levensavond, waar voedt men de jeugd degelijker op dan in de gestichten welke de Katholieke Charitas deed verrijzen? Zonder in het minst af te dingen op hetgeen anderen op het gebied der naastenliefde doen en deden integen deel dit zelfs hoogelijk waardeerend mag toch met recht de vraag worden gesteld, of niet de Katholieke Charitas de eereplaats inneemt onder al de uitingen van liefdadigheid? Of is de katholieke naastenliefde niet spreek woordelijk geworden en hebben niet zelfs tal van niet-Katholieken de Roomsche Charitas als om strijd ge prezen Maar is het dan wonder, dat, waar reeds zóóveel gedaan werd voor den lijdenden medebroeder, diezelfde Katho lieke Charitas het tot dusverre met leede oogen aanzag, dat haar werk, hoe hoog ook opgevoerd, nog niet volmaakt was, dat er nog ééne categorie van lijdenden leefde, waarover zij nog niet zegenend hare vleugelen kon uitbreiden, dat met één woord de behoefte aan een Roomsch Herstellingsoord voor Longlijders en zwakke Kinderen des te sterker werd gevoeld? Zeker ook die lijdenden en zwakken werden niet vergeten, maar de Katho lieke naastenliefde had nog zoo gaarne Raman uit het Duitsch vertaald voor „ONS BLAD' meer voor dezen gedaan dan ze thans reeds deed, ware het niet, dat haar de middelen ontbraken. Zij besefte, dat het noodig was, deze lijdenden meer bij zonder hare aandacht te wijden, zij gevoelde, dat die zwakken op meer krachtdadige èn afdoende wijze moesten worden geholpen Dit diepe besef van noodzakelijkheid ging gelukkig gepaard met een alles opofferende liefde en ziedaar hoe het mogelijk werd dat .eene „Vereenigirfg tot stichting van R. K. Herstellings oorden voor Longlijders en zwakke Kinderen" tot stand kwam! Thans zijn de voorbereidende werk zaamheden reeds in vollen gang. Eenige katholieke geneesheeren bepleitten in 1906 in ettelijke courant-artikelen het groote gewicht van een R. K. Sanato rium voor Longlijders welke artikelen weerklank vonden bij menig geneesheer en leek. Kort daarop werd eene voor loopige commissie benoemd en den 30sten December 1906 vergaderden te Utrecht, onder leiding van mr. W. S J. van Waterschoot van der Gracht, een 70 tal belangstellenden, die toen definitief besloten tot oprichting van eene Vereeniging tot stichting van R K. Herstellingsoorden voor Longlijders en zwakke Kinderen. De jeugdige vereeniging mocht zich verheugen te zijn ontstaan onder de doorluchtige, hooge goedkeuring en sym pathie van het Nederlandsche Episcopaat, terwijl het Staatsblad No. 56 mede kwam deelen, dat bij Kon. Besluit van 16 Februari 1907 ook de Koninklijke goedkeuring was verkregen. Inmiddels had het besturend Comité een aantal heeren geassumeerd tot een Raad van Bestuur en werden weldra ook eenige commissiën in 't leven ge roepen om een begrensde taak zoo goed en zoo snel mogelijk ten uitvoer te leggen. 'Zoo ontstond een Propaganda-Commissie wier arbeid het zou zijn om zoo breed mogelijk propaganda te maken en gelden te zamelen voor het doel der vereeniging. Deze propaganda begint met voorlich ten, volgt met vragen en eindigt met op recht dankbaar te zijn voor warme be langstelling en ruime gitten. Zij wil dit alles ten uitvoer leggen, o.a, door het zenden van circulaires, het houden van lezingen en projectie-avonden, het oprich ten van plaatselijke comité's, het uitgeven eener beknopte brochure, het in den han del brengen van sluitzegels, prentbrief kaarten, prikkaarten enz. Alle klassen der maatschappij zullen in de gelegenheid ge steld worden hun steentje te leggen van het gebouw der gemeenschappelijke vrij gevigheid. Daarenboven werd gevormd eene Bouw commissie, waarin medische, linantieele en technische specialiteiten zitting namen, die 40) Voorwaarts stormde hij, het zand ver voor zich opstuivend, in de richting van het kruithuisje. Daar bleef hij kuchend staan om adem te halen en het scheen hem moeite te kosten, de dunne bleeke lippen en de krampachtig saamgeperste tanden vaneen te brengen. >Hal< mompelde hij eindelijk, diep op ademend, >de verraderlijke, oude spion heeft de holen ledig gemaakt en het geld moet in de handen zyner handlangers gekomen zijn I Het heeft hem echter het leven gekost, den schurftigen hond. Mijn plan was toch niet zoo slecht bedacht, jammer maar, dat hij niet langer moest spartelen!* Nadat hij. eenigszins was bijgekomen, deed hij eenige schreden meer vooruit, bleef andermaal staan en staarde, de hand boven zijne bijna onbewegelijke oogen hondend, in zee. 'Ha, hal* mompelde hy weder. »Ben jij daar, mijn Yankee-commodore, met de oude bark naast je en den mooien schoenerHet kleine ding herinnert me aan mijne oude, goede Centiped. Nu, er zwemmen daarbuiten nog andere Centipeds en ik moet weder van vorenafaan beginnen. Zoo oud ben ik dan ook nog., niet, mijne armen zijn sterk en wie zou mij tegenhouden Hij sprak deze Woorden met luide stem, als moest de geheele wereld zyn nieuw be sluit vernemen. Daarbij hief hij zijne rech terhand omhoog en zwaaide deze hoog boven zijn hoofd, ais bevond hij zich met een bloedig mes in de gebalde vuist reeds mid den in het gevecht. Doch plotseling, als door den bliksem getroffen, liet hij den arm zinken. Vóór hem stond, als uit den grond ge rezen, eene hooge, donkere gestalte Paul Darcantel de dokter die met gekruiste armen en vuur vlammende oogen hem on vervaard aanstaarde. •Ellendige schurk De eed, dien ik voor jou moest afleggen, en die mijn gansche leven in eene hel veranderde, is eindelijk niet meer van kracht. Wat ik echter toen tertijd gezworen heb, toen wij voor de laatste maal hier bijeen stonden, zal thans in ver vulling gaanTwintig jaren zijn vervlogen en eindelijk treft je de arm der mensche- lijke gerechtigheid Donderend weerkaatsten deze woorden tegen de rotsen, en de roover etond, onbe- een beteekenisvolle taak te hunnen laste kregen. Haar eerste werkzaamheid bestaat in het zoeken naar gunstige terreinen voor gemelde inrichtingen. Deze Oommissie heeft reeds met groote diligentie haar taak aangevangen en zal die gewis tot een ge lukkig resultaat kunnen voeren. In korten tijd werd reeds een krach tige werkzaamheid ontplooid. Maar wat stelt zich de Vereeniging nu in 't bijzonder ten doel en hoe is» zij samengesteld? Het beste antwoord hierop gaven de volgende artikelen uit de statuten: Artikel. 1. De vereeniging stelt zich ten doel a. de bestrijding der tuberculose b. de genezing van lijders aan tuber culose te bevorderen. Art. 2. De vereeniging tracht haar doel te bereiken door alle daartoe geschikte, wettige middelen en in het bijzonder door in Nederland herstellingsoorden te openen voor longlijders en zwakke kinderen, onder geneeskundige leiding en met verpleging door R. K. liefdezusters. Art. 4. De vereeniging bestaat uit Stichters, eereleden, leden-oprichters, gewone leden en begunstigers. Art. 5. Het lidmaatschap wordt ver kregen door aanmelding bij het Bestnur. Art. G. Tot Stichters kunnen door den Raad van BeBtuur worden benoemd t a. zij, die een vrij bed in het Her stellingsoprd (Sanatorium) stichten. b. zij, die een- gift ter waarde van ten minste f 5000 aan de Vefeeniging schenken. Zij die een bed stichten, doen zulks op de door den Raad van Bestuur vast te stellen voorwaarden zij hebben het recht aan het vrije bad een door hen, onder goedkeuring van den Raad van Bestuur, te bepalen naam te verbinden. In het herstellingsoord (sanatorium) wordt op duidelijk, zichtbare wijze de datum der stichting en de naam van de(n) stichtstei(ter) vermeld. De stichter van een vrij bed en een door hem aan te wijzen persoon hebben bij opvolging het recht gedurende de eerst volgende 25 jaren na de stichting een patient kosteloos in het sanatorium te doen verplegen, behoudens het in art. 17 bepaalde. Voor vrije bedden bij legaat gesticht, geilen de regels, by het tweede lid bepaald. Art. 7. Leden Oprichters zijn zij, die ten minste één aandeel van f 100 als renteloos voorschot nemen, waarvan de terugbetaling slechts kan worden gevor derd in geval van ontbinding der Ver eeniging, voor zooverre de penningen, na betaling der andere schulden, strekken. Gewone Leden zijn zij, die zich ver binden tot een jaarlijksche bijdrage van ten minste f 5. Begunstigers zijn zij, die zich verbin den tot een jaarlyksche bijdrage van min der dan f 5, doch van ten minste f 1. weeglyk als een Btandbeeld, met saamge- drukte lippen tegenover z(jn gevreesden vyand. Opeens scheen hij in onmacht te zullen vallen, hij neeg ter zijde, als wilde hij neer zinken, maar twee stevige, zwarte armen sloegen zich om zijn lichaam en drukten hem de armen op den rug, als waren zij met yzeren banden vastgesmeed. In hetzelfde oogenblik sloegen twee andere sterke armen snel een strik om zyne lange beenen, waarna zij hem langzaam op den grond legden. Bind hem armen en voeten vast, myn vrienden,* sprak de dokter, »en sleept hem naar beneden in de visschershoot De zeeroover lag stil en bewegeloos op het zand uitgestrektalleen de ijskoude blauwe oogen blikten Btar vooruit, als wilden zy vragen, wat er met hem wel gebeuren zou. Toen hij echter de woorden: •binden en visschershoot* vernam, scheen hij over zijn lot niet meer in het onzekere te ver- keeren en zijne trekken namen'eene -vast beraden, trotsche uitdrukking aan. Ondertusschen schreed de dokter, de voet sporen van den zeeroover volgend, naar de rotsen, tot hij de spelonk naderde. Daar raapte hij de fakkel op, stak ze weder aan en tract in de donkere opening. De fakkel bestond uit een stok, die met linnen was omwikkeld en daarna in haaivischolie ge drenkt was. Spoedig kwam de dokter aan de rotsblokken, die voor het lage hol lagen Thans zal echter misschien iemand vragen, maar waarom moeten er nu speciaal Roomsche Sanatoria komen? Zijn de bestaande niet goed of kunnen de Katholieken daar hun godsdienst plichten niet waarnemen? De beant woording dezer vragen, laten wij liever over aan den secretaris der Propaganda- commissie A. M- Noyons, med. docts. en arts te Utrecht, die in zijne brochure: „Om Roomsche Herstellingsoorden", waaraan wij vele gegevens ontleenden, zulk een heerlijk en krachtig pleidooi leverde voor een Roomsch Sanatorium. Gaarne zouden wij al die bladzijden, getuigende van zooveel toewijding en inzicht, geloof en liefde, in haar geheel overnemen, doch wij moeten ons nood zakelijk tot het voornaamste beperken. De vraag dan beantwoordend, waarom een Roomsch Sanatorium, zegt de heer Noyons Hiermede bedoelen wy een sanatorium, dat rust op den vasten grond der Christe lijke Charitas, waar aan katholieke liefde zusters de verzorging en verpleging wordt opgedragen en waar het zieleleven bij den priester een gestagen steun ontmoet. Dit belet niet dat een Roomsch sanatorium zijn deuren vrij opene voor een ieder ter ontvangst en opname, die niet hinderlijk is voor zijn katholieke omgeving en zich voegeD wil naar den zachten regel en dagelijksche gewoonten van het Roomsch tehuis, waar den katholiek, die als lijder hulpe komt vragen voor het veege lyf, een zachte en diepe troost rn zijne gods dienstige verzorging wordt toegedeeld, ter wijl aan allen, ook anderedenkenden, ge toond wordt dat de eeuwenoude religie aan de katholieke pleegzuster ter voorbij streving aan anderen, den heerlijken en niet genoeg te loven moed geeft om te beluisteren en te volvoeren de Christelijke - Raden, die haar leeren zieken te bezoe ken en te verplegen met een algeheele zelf verloochening, welke bij haar een on verflauwde toepassing vindt en daardoor alleen reeds een apologie op zich zelf wordt. Al mag het dan ook een gelukkig ver schijnsel heeten dat in een onzer grootste niet-katholieke sanatoria wekelijks gelegen heid bestaat om een H, Mis te hooren en al prijzen wij nog zoo gaarne openlijk de liberaliteit van onze Koningin Moeder, die onlangs nog vrijgevig een bedrag ter beschikking stelde voor den bouw van een bescheiden kerklocaliteit op Oranje- Nassau's oord, ten dienste der verschillende gezindten, toch zal ieder katholiek moeten toestemmen, dat dit niet in overeenstem ming is met hetgeen de Roomsche ziel zoo intens vraagt, wanneer het lichaam in lyden is. Wij hechten, ook als medici, en niet op laatste plaats, nog te veel waarde aan den geestelijken troost en Roomsche sfeer, dan dat wij die zoo schaars onzen zieken zouden willen toedeelen. met een heftigen ruk schoof hy ze terzijde en kroop met de fakkel naar binnen. Doch eensklaps bleef hij, als aan den grond gena geld, staan en blikte strak voor zich uit. Daar, eenige passen Vóór hem, lag het hoofd van den ouden Ignacio, wiens lichaam bij het uit de schatkamer kruipen door een nedervallenden rotsblok bekneld en bijna tot brei verpletterd was. Zoo was hij ten laatste toch nog het slachtoffer zijner heb zucht geworden. De dokter verliet ijlings de rotsgewelven en wendde zich naar den anderen gang, welke onder de vroegere rooverswoning liep. Met een krachtigen duw der schouders vloog de kelderdeur open, de verbroken grendels vielen kletterend op den steenen vloer en Darcantel trad binnen. Hier was vroeger ook de gevangenis, waarin de zeeroover Gibbs de laatste dagen zijns levens had doorgebracht. Overal op den vloer lagen ontelbare scher ven van gebroken aarden vaten en met den voet stiet hij tegen eene ijzeren, roestige kuiptoen hij echter met de fakkel den vloer rondom belichtte, blonk hem iets glan- zends tegen. Hij raapte het op en bekeek hethet was het reeds lang verloren ge waande miniatuurportret en de gouden ketting, welke de teedere moeder in dien nacht daar op de bark den slapenden knaap had om gehangen en dat hem door Gibbs was ontrukt. Wanneer we by zoovele tuberculose lijders diezelfde eigenaardige droefgeestige onverschilligheid of die geheimzinnige luchthartigheid met een uitwendig schoon schijnend optimisme, dat maar al te vaak de dekmantel is waarmede het verdriet en leed voor de omgeving verborgen wordt gehouden, terugvinden, dan zyn wij. als medici toch zeker dankbaar, dat we psy chische invloeden en middelen daartegen over kunnen stellen, welke dit voor een goed deel vermogen te neutraliseeren. Hierin slaagt lang niet altijd het verstan dig bemoedigend woord van den genees heer-psycholoog, hierin slaagt zelfs maar al te vaak niet de met de meeste toe wijding en hartelijkheid bestierde hand van de verpleegster. Hier is de Roomsche religie een onwaardeerbare hvflp, die niet alleen haar troost-brengen laat bestaan in preeken van berusting en overgeving, maar uit een volledig toedeelen van wat de katholieke Kerk bezit aan troostkracht en opbeuring tot levens en lijdensmoed in de gebeden, de H. Sacramenten en de Christelijke Liefde. En verder: Op zuiver medische gronden kan men zeggen, dat het Roomsche leven een zegen is voor tuberculose-patienten. Wat zyn toch die dagen vaak lang met die schijn baar eindelooze rust en hoe heerlijk kan die lengte der uren gebroken, de traag heid van den Tyd worden vergeten door de Roomsche dagorde, die den geest ook eens aan wat anders laat denken dan aan het eigen lijf, die nu en dan de zachte verpoozing schaft der geestelijke oefe ningen. Nimmer hebben wij daarenboven toch spijt gehad dat wy Roomsche ziekenhui zen bouwden, integendeel, naarmate er meer in gebruik kwamen, werd het ver langen naar verpleging in deze inrichtin gen sterker en menigvuldiger, ook zelfs bij andersdenkenden. Verder zet de heer Noyons uiteen, dat ook de verpleegkosten aanmerkelijk geringer kunnen wezen dan in eenig ander ziekenhuis en de geringe uitgaven bepalen ook een lager verpleeggeld, daar winstbejag is uitgesloten. Ook ligt de zorg voor het lichamelijk zwakke kind in het werkplan der Vereeniging en- waar 't het kind geldt, daar is een Roomsche omgeving een besliste eisch. „Wij bouwen", zegt Noyons terecht, voor tonnen gelds scholen om de kinderen een godsdienstige vorming te schenken, wij offeren niet guldens, maar schatten gouds zuiver en alleen uit verantwoorde lijkheidsbesef voor dat kind, om het maar op te voeden in de geloofsovertuiging, die de ouders als de eenig ware houden en als een duur pand voor hun kinderen willen bewaren. Welnu, daD moet ook dat kind, wanneer het een tijdlang aan het ouderoog en de ouderzorg onttrokken wordt om door de vrije klare lucht in Toen de dokter weder beneden aan den inham kwam, bevond zich de zeeroover bereids goed bewaakt in de visschersboot. •Nu, mynheer,* sprak Ben, zich van een nabij liggend rotsblok oprichtend, »wij hebben hem de vleugels gekortwiekt, opdat hy geen groote sprongen meer kan maken*. Goedik dank u. Banou breng dit miniatuur-portret met den ketting ha, jy kent het naar je jongen meester. Brown, de tweeduizend thaler zullen jou en Green field overhandigd worden om ze onder de manschap van den schoener te verdeelen besteed ze nuttig Zeg tegen den commo dore, dat ik den beruchten zeeroover-kapitein Brand, dien wij hier gevonden hebben, in een gestolen visscherskano naar Manzanillo wil brengen om hem aan de overheid van Cuba over te leveren zoodra dit geschied is, zal ik naar huis terugkeeren. Leef dus wel, mijne vrienden 1* De beide vaartuigen staken van wal af en toen zij onder goede leiding en met krachtige roeislagen door de schuimende branding gleden, zonk de zon in een vlam menzee onder de donkere golven en de opkomende maan schemerde vriendelijk door den zilveren wolkensluier. EINDE, - ft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1