Binnenland. Plaatselijk Nieuws. Inderdaad ia gebleken, dat juffrouw Gre- nllliet, voordat zjj ala verpleegster aan het hoapitaal Trousseau verbonden werd 4 jaren lang zelf verpleegd ia geweest in een krank zinnigengesticht. x Voor dergelijke halve en heele krankzin nigen moesten de engelen der naasterliefde<, de Katholieke liefdezusters, wijken I Is het wonder dat een socialist te Reims, Mongin, berucht om zijne geavanceerde denk beelden, dezer dagen in een brief de vol gende oprechte bekentenis deed >Als vurig socialist, atheïst en materialist en consequent vrijdenker, ben ik een heftig voorstander der >verwereldljjking<, maar toch zou ik de leekeverpleegsters wel wat beter de zusters in bekwaamheid, goedheid, toe wijding en zachtmoedigheid zien evenaren. Helaas I met droefheid verklaar ik, te moeten bekennen, dat vele leekeverpleegsters in het stedelijk hospitaal te Reims nu juist niet uitschitteren door die hoedanigheden, die de zusters in zoo hooge mate bezaten. Goedheid, toewijding en zachtmoedigheid zün vrijwel onbekend bij vele verpleegsters, die onverschillig hun werk verrichten en ongeduldig het einde der maand afwachten, teneinde hun salaris in ontvangst te kunnen nemen. Toch weet ieder dat deze hoedanig heden voor eene verpleegster onontbeerlijk zijn. Een merkwaardig getuigenis van die zijde. Tbch zijn de wonderen de wereld nog niet uit I Tbch zal de haat tegen de Katholieke Kerk de liefdezusters blijven verbannen en de zieken overleveren aan halve zorg en verwaarloozing 1 Tbch zal ook deze socialist Mongin zijn stem niet verheffen ten gunste der Katho lieke liefdezuster I Amerika. Vooruitgang van het Katholicisme. Wij hebben reeds meermalen iets mede gedeeld over den verblijdenden vooruitgang van het Katholicisme in de Vereenigde Staten. Cijfers spreken echter luider dan woorden en daarom volgen hier enkele gegevens. Een duidelijk bewijs van den vooruitgang der Kerk in Amerika geven de cijfers in het nieuwe verslag van het «Official Direc tory», die toonen dat er 13,887,426 Katho lieken zijn in de Vereenigde Staten. Uit die cijfers blijkt een toename van 788,073 gedu rende het afgeloopen jaar. Als men daarbij voegt de Katholieke be volking van de Philippijnen, die 7,106,452 leden telt, en de 100,000 Katholieken in Porto Bico en de 35,000 op de Sandwich eilanden, dan bedraagt de heele Katholieke bevolking onder de vlag der Vereenigde Baten 22,018,906. Er zijn 15,665 priesters, waarvan 11,496 wereldlijk geestelijke zijn en 4,069 leden van een kloosterorde. Het geheele aantal der Katholieke kerken in de V. S. bedraagt 12,513, New-York staat aan 't hoofd der 46 Staten met een Katholieke bevolking van 2.650.000daarop volgt Illinois met 1.468,644 en dan Pennsylvania met 1.404 604. Vorstenmoord in Portugal. Namens de Nederlandsche Begeering is aan het gouvernement van Portugal deel neming betoond met den dood der Vorsten te Lissabon. Bij de begrafenis, die op heden bepaald is, zal ons land vertegenwoordigd worden door Jhr. Testa, ged. gezant aan het Spaansche Hof. Tooneel-schande. Wij hebben reeds meermalen in den laat- sten tijd gewezen op het groot zedelijk verval, dat de moderne schouwburg vertoont. En niet genoeg kunnen wij onze lezers waarschuwen voor de schandelijke producten, welke gewetenlooze schrijvers uit winstbejag in elkaar flansen en opvoeren. Zoo wordt thans in een der schouwburgen van Amsterdam een blijspel opgevoerd, dat zeer goed «geslaagd» moet zijn, zegt Het Volk. «Het vrooljjkste lachen schaterde den ge- heelen avond door de zaal». Vanwaar echter dat succes? Ziehier wat Het Volk, toch allerminst een «kwezelachtige» krant, als reden opgeeft: «Maar het stuk is gepeperd, soms een beetje sterk gepeperd zelfs... Ieder zal nu wel begrijpen wat hem hier te wachten staat. Jonge meisjes kunnen wij een bezoek aan het theater niet aan bevelen». Ziedaar weder een der vele voorbeelden, dat het tooneel een schande is geworden voor ieder fatsoenlijk en op fatsoen en eerbaarheid gesteld burger. Het Kiesrecht-vraagstuk en de Algemeene Bond van R. K. Kiesvereenigingen. Door het Bestuur van den Algemeenen Bond van Roomsch Katholieke Kiesvereeni gingen is aan de aangesloten leden eene circulaire verzonden, vergezeld van een aan tal vragen, uit welker beantwoording op de algemeene vergadering van den Bond zal blijken, welke houding ten opzichte van het kiesrecht wordt aangenomen en welke vragen tevens kunnen dienen als leiddraad bij de besprekingen in de kiesvereenigingen. Deze vragen, getrokken uit het rapport der Commissie, luiden: 1. Acht gij het thans, nu de voorstellen tot grondwetsherziening staan ingetrokken te worden, nog noodzakelijk of wenschelijk dat de Bond zich over de regeling van het kies recht uitspreke? 2. Zijt gij van oordeel dat de kiesrecht regeling volgens de wet van Houten aan zoo groote gebreken leidt, dat een nieuwe rege ling wenschelijk is (Bapport pag. 120 sq.) 3. Meent gij dat eene nieuwe regeling van het kiesrecht zóó urgent is, dat desnoods eene herziening der Grondwet aan het voort- arbeiden aan de sociale wetgeving moet voor afgaan (Pag. 214 sq.) 4. Behooren de grondslagen van het kies recht voor de politieke lichamen in de Grond wet tehuis of kan aan de wet worden over gelaten die te regelen (Blanco artikel in de Grondwet). (Pag. 212 sq.) 5. Is het kiesrecht een den burger van nature toekomend recht of is het kiesrecht eene bevoegdheid die door de Overheid wordt toegekend aan die burgers, die vermoed wor den, de geschiktheid om te kiezen te bezit ten? (Pag. 13 sq.) 6. Behoort de nieuwe kiesrechtregeling weder individueel te zjjn of schenkt gij de voorkeur aan organisch kiesrecht d. i. aan eene regeling waarbij het kiesrecht wordt toegekend aan organisch in de Maatschappij levende groepen? (Pag. 131). 7. Wordt naar Uwe meening een eerste stap gezet op den weg naar organisch kies recht door het kiesrecht toe te kennen aan gezinshoofden (Pag. 132 sq.) 8. Of zijt gij van oordeel indien gij vraag 7 niet toestemmend kunt beantwoorden dat in het zjjn van gezinshoofd naast andere een uitnemend kenteeken ligt van geschiktheid om de kiesfunctie uit te oefenen (Pag. 137). 9. Of verklaart gij U gelet ook op de tegenwoordige politieke verhoudingen voor algemeen kiesrecht? (Pag. 139 sq.) 10. Behooren zoowel degenen, die van wege de Overheid als zij die door kerkelijke en particuliere liefdadigheids-instellingen bljj- vend bedeeld worden, van het kiesrecht te worden uitgesloten, of alleen de eerstgenoem- den? (Pag. 162 sq.) 11. Indien het kiesrecht is een door de Overheid toegekende bevoegdheid, heeft de Overheid dan ook bet recht te eischen, dat van het kiesrecht gebruik wordt gemaakt. (Stemplicht). (Pag. 168 sq 12. Zjjt gij vóór of tegen invoering van eene evenredige vertegenwoordiging ongeveer zoo als in België bestaat (Pag. 173 sq.) 13. Is invoering eener evenredige ver tegenwoordiging van zooveel belang, dat een oplossing van het kiesrechtvraagstuk zonder haar onbevredigend dient te heeten (Pag. 176 eq.) '14. Zjjt gij van meening dat het meervou dig kiesrecht alleen in theorie een prachtige instelling is of acht gjj haar ook in de practijk uitvoerbaar (Pag. 157). 15. Acht gjj het tjjdstip gekomen, waarop ook aan de vrouw in meerdere of mindere mate het kiesrecht behoort te worden toege kend? (Pag. 163 sq.) Sociale Week. Het PI. Comité der K. S. A. te Breda heeft met algemeene stemmen een motie aangenomen om in de dit jaar te houden sociale week geen wezenlijke verandering aan te brengen. Wjj juichen deze motie toe en vragen ons af, of ook andere PI. Oomité's niet een dergeljjken wensch per motie willen kenbaar maken. Hoe meer dergelijke moties, hoe meer kracht en invloed zij zullen uitoefenen. Dlstrlct-Kiesvereeniging. De B. K. Districts Kiesvereeniging te Bever wijk, hield Dinsdagavond te Beverwijk hare jaarvergadering. Zij werd geleid door den heer J. M. Goes, statenlid voor Velsen, te Castricum. Ook de Districtsafgevaardigde der Tweede Kamer, de heer W. O. J. Passtoors was tegen woordig. Uit de jaarverslagen bleek, dat er een opgewekte geest heerscht in de Kiesver eeniging en hare afdeelingen. Twee nieuwe afdeelingen werden opgericht, in de Egmonden en Wijkeroog. De schitterende overwinning der Staten verkiezing werd levendig herdacht. Vooral geschiedde dit door het Kamerlid, den heer Passtoors. De keuze van den heer Goes voor de Staten werd door spreker krachtig toegejuicht en als een zeer uitne mende genoemd De heer Passtoors besprak daarna den po- litieken toestand, hjj achtte zich dit tegen over zijn Kiesvereeniging verplicht. Spr. be sprak de beide doorgemaakte crisissen. Bij de eerste groot lawaai, bij de tweede de grootste kalmte. De oorzaak van het korte bewind van dit ministerie zjjn de valsche verkiezingsleuzen in 1905, de ondeugdelijke ministers van Oorlog en Marine. De oorloga- begrootingen zjjn afgestemd hoofdzakelijk omdat zij hooger werden, in plaats dat zè bezuinigd waren, zooals zoo luide was uit geschreeuwd. Verder waren de Ministers zeer weifelend in hun houding bjj de verdediging dier begrootingen. Vergeleken bjj de mannen uit het vorige Ministerie presteerden deze mannen niets. Spr. bewees dat door hun arbeid na te gaan. De nieuwe regeering zal met groote moei lijkheden te kampen hebben. Dat niet direct tot Kamerontbinding is overgegaan, getuigt zeker van grooten moed der rechterzijde. We hebben nu meer kans «ministers» te krjjgen, die 't land zullen regeeren op gods dienstige grondslagen. De Christelijke Kamerleden en achter hen het geheele Nederlandsche Christenvolk moet hen daarin helpen. Na het dankwoord van den voorzitter, werd vervolgens de vergadering gesloten. Een soolalistiache school. Eerlang zal in het katholieke Breda een socialistische bijzondere school opgericht worden. De afvallige Dr. van den Brink gaat nl. voqr onderwijzer studeeren en zal dan met zjjn afvalligen collega v. Vorst een socia listische bijzondere school oprichten. Zullen de liberale pers en de roode onderwijzersbond ook thans gaan schreeuwen, dat de bijzondere school de openbare leeg pompt Als het christelijke of katholieke bijzon dere scholen betreft, zetten ze immers zoo gaarne een groote keel op t Een benoeming van het liberale Kabinet. Men leest in de a.-r. Rotterdammer Het «criselt» nog altijd. En zoolang het «criselt» houdt het liberale Kabinet de teugels nog in handen. Derhalve verricht het nog de gewone «regeerings-daden», als benoemingen en wat dies meer zjj. Zoo ook benoemt het ministerie nog bur gemeesters. Zulk een Is ook benoemd te Oud-Beijerland. Deze gemeente is overwegend rechts. 600 stemmen worden er uitgebracht op de antirevolutionnairen. 300 op de liberalen. De Baad bestaat er uit 7 antirevolutionnairen en 4 liberalen. En van welke richting is nu de nieuwe burgemeester Vraagt ge dat nog Weet ge dan niet, dat de welbekende liberale heer Van Bij, die onder het Kabi- net-Kuyper zoo toornde over diens benoe mingen, uit Oud-Beierland afkomstig is Welnu, die man zwijgt thans en moet blijven zwjjgen I Derhalve... is de nieuwe burgemeester van het antirevolutionnaire Oud Bejjerland liberaal. Geljjk het onder liberaal regime wel eens meer voorkwam, dat een overwegend rechtsche gemeente met een vrijzinnig burgemeester werd begiftigd. Wij kunnen tot ons leedwezen de Oud- Beijerlanders niet feliciteeren. Het particulier Initiatief faalde. Indertijd deelden wij als verblijdend feit mede, dat Bodegraven de eerste plaats in Nederland was, waar de nachtarbeid der bak kers werd afgeschaft. Het kan zich nu de eerste plaats noemen, waar die nachtarbeid weder is ingevoerd. Maandag zijn alle bakkers weer 's nachts aan 't werk gegaan. De concurrentie stoorde zich niet aan de goede bedoelingen van het particulier ini tiatief. En dit laatste faalde. Zonder wetshulp bleek helaas ook hier alle goede bedoeling onuitvoerbaar 1903. Een Amsterdamsch sociaal-democraat heeft onlangs het denkbeeld opgeworpen, de hui dige werkloozen te gebruiken tot revolution- naire optochten en demonstraties. Dat zou strekken «tot schrik van het kapitaal». Het Volk heeft dit afgeraden, o. a. met de verstandige opmerking, dat het tot schade zou worden van de werkloozen zelf, daar de ondersteuning dan allicht minder ruim zou gaan vloeien. En wat het schrik-ver- wekken aangaat ging Het Volk voort na 1903 schrikt het kapitaal zoo gauw niet meer. Dit zjjn merkwaardige woorden Zóó werkt de kloeke handhaving van het gezag door het Ministerie-Kuyper nog immer zegenend na. Ware in die dagen het gezag weifelend opgetreden, zooals in de adressen van sommige corporaties (Liberale Unie, Vrjjz. Dem. Bond enz.) werd aan de hand gedaan, dan zou nog lange jaren de terroristische weg eenige bekoring behouden hebben. Evenals nu de krachtige fnuiking van het terrorisme leering heeft afgeworpen ook voor de toekomst. De daad van het Kabinet van 1903 heeft aan velen de belustheid op «anarchistisch- avontuur» finaal verleerdheeft de openbare orde niet alleen momenteel beveiligd, maar ook bljjvend gestevigd. (Nederlander.) ALKMAAB, 8 Febr. 1908. Lezing van den heer Bruna. De groote zaal der «Harmonie» was Don derdagavond geheel gevuld, toen de weled. heer G. Bruna, redacteur van Het Centrum eene lezing hield, daartoe uitgenoodigd door de Algemeene B. K. Propaganda Olub >8t. Petrus» alhier. Na een kort inleidend woord van den voorzitter, den heer F. Eggers, besteeg de heer Bruna het spreekgestoelte, of liever het too neel, om eene van geest tintelende, vaak humoristische, doch steeds zaakrjjke rede te houden over Katholieke actie en kiezers plichten. Na te hebben geconstateerd, dat er de laatste jaren alom belangstelling is gekomen voor het openbaar welzjjn, welke algemeene belangstelling echter tevens er op wjjst, dat de maatschappij niet gezond is, waarschuwt spr. voor de talrjjke sociale kwakzalvers, die de zieke maatschappij zeggen te genezen, doch zulks niet kunnen. Deze kwakzalvers kunnen worden teiuggebracht tot 2 groepen de liberale en de socialistische kwakzalverij. Ieder hebben zjj haar eigen terreinhet liberalisme komt binnen in de huizen der gezeten menschen, het socialisme dringt door in de lagere klassen der maatschappij. Vervolgens zette spr. uiteen wat het libe ralisme en socialisme willen en dat geen van beiden de maatschappij kan genezen. Het liberalisme beteekent de vrjj zinnigheid. Het wil, dat alle menschen vrjj zijn, d.w.z. dat ze allen liberaal zjjnDe laatste jaren is deze theorie echter zóó onzinnig gebleken, dat het liberalisme zelf heeft moeten erken nen, dat het in de praktijd niet deugt. Het liberalisme leert, dat alles zich moet ont wikkelen naar eigen, vrjje kracht, men moet zich niet bemoeien met de sociale verhou dingenieder moet zich zelf maar helpen. Deze liberaliteit heeft den laatsten tijd een afschuwelijke vrijheid geschonken, waartoe spr. herinnert aan de schandaalcolportage. Het vorig chrlst. ministerie heeft tegen die pornographic willen opkomen, doch moest aftreden en het liberale ministerie weigerde, op aanvrage van mr. Begout, in te grjjpen. Ziedaar het liberalisme. Dat liberalisme heeft bedorven de zeden, de gedachten, de politiek, de benoemingen. Men moet zich daarom niet laten bedriegen door den hul digen wapenstilstand en wanneer het libe ralisme, dan ook weer de baas zou worden, dan zou het ons opnieuw knechten. De tweede kwakzalver is het socialisme. Spr. zal niet door lange citaten en uitspraken van soc. zelf bewijzen dat het strijdt tegen den godsdienst, het socialisme veroordeelt zich zelf. Het soc. toch wil Bocialiseering van den geheelen eigendom of een groot deel ervansocialiseering der productiemid delen. Dit strijdt echter tegen het natuurrecht en zoo zal rechtmatig verkregen goed dus gestolen worden. Vervolgens predikt het soc. den klassestrjjd. Deze druischt echter tegen het gezond verstand in, want alle ledematen van het organisme moeten gezond zjjn en niet één lidmaat m.a.w. ééne klasse, de ar beidersklasse. Het soc. strijdt ook tegen de Christel, liefde, want hoe kunnen wjj ons geluk verwerven, als wjj elkaar op leven en dood bekampen. Verder wil het socialisme in alles den staat erkend zien. Waar bljjft dan echter de godsdienst Ten slotte is het doel van bet socialisme het geluk op deze wereld. Wij echter verwachten ons geluk in Gods eeuwige heerlijkheid, Noch het liberalisme, noch het socialisme kunnen ons dus helpen. Wjj moeten op ons zelf staan, ook in den politieken strijd. Na de pauze werkt spr. dit punt verder uit en zegt, dat de historie ten allen tijde bewezen heeft, dat de volkeren gelukkig waren als christenvolken en door de chr. beginselen. Er is echter onkruid gezaaid onder de tarwe en dat onkruid schoot hooger op dan de tarwe. Dit kwam ten deele ook omdat wjj sliepen. Daarom moeten wjj ont waken en daarom is het zoo verblijdend dat in Alkmaar tientallen jonge mannen uit gaan voor de politieke beginselen. Spr. doet hier een geestdriftigen oproep aan alle jonge mannen. Men moet niet zeggen dat de politiek uit den booze is. Ohristel-politiek is zelfs zeer schoon en nuttig. Daardoor krijgen wij goede wetten, welke zooveel kunnen bijdragen tot handhaving der goede zeden. Wjj moeten dan ook allen de noodige belangstelling ervoor gevoelen en den noo- digen arbeid eraan besteden. Wanneer wij goede wetten hebben, moeten wij zorgen dat die wetten ook gehandhaafd worden. Vooral is noodig, dat het begrip van het gezag gehandhaafd en versterkt worde. Dit kan de politiek doen. Daar het gezag echter moet gehandhaafd worden door menschen, moeten wij zorgen, dat er rechtsche menschen aan het bewind komen. Spr. brengt hier de partijdige benoemingen door de liberalen in herinnering en zegt, dat het een taak is der christel. politiek, dat wij ook in hoogere ambten en colleges zitting krijgen. Om hiertoe te geraken, moeten we allen goed gebruik maken van ons kiesrecht. Er zijn veel meer kiezers dan men weet, en het is een plicht der chr. politiek het chr. kiezers korps zoo sterk mogelijk te maken. Word dus kiezer, aldus spr. of maak kiezers. En als wij kiezers zijn, wat dan Dan moeten wij krijgen kiezers met verstand. Ze moeten zijn vol belangstelling, geestdrift, kennis, ijver en arbeid voor de openbare zaak. Spr. hoopt dan ook dat het succes van dezen avond moge zijnvele nieuwe kiezers en leden voor de Prop.-club. Daverend en langdurig applaus volgde op deze rede van den heer Bruna, terwijl meer dan eens tijdens zijn rede het applaus door de zaal klapte. Het was geweest niet alleen een zeer leerzame, maar ook genotvolle avond, daar het sprankelend vernuft des sprekers de aanwezigen meermalen in een lachbui wist te brengen en de voorzitter der Prop. Olub was dan ook werkelijk «de tolk der verga dering», toen hy den heer Bruna dank bracht voor den prachtigen avond en hem een tot weerziens toeriep. Alg. R. K. Prop.-Club. Het bestuur brengt in herinnering, dat de club hedenavond van half negen tot uur zitting houdt in het lokaal van den heer Konijn, Dijk, tot het geven van alle inlichtingen aan kiezers en hen die dit wenschen te worden. Niemand die 25 jaar is of dit vóór 15 Mei a.s. wordt, verzuime te komen. Alle gewenschte inlichtingen worden gaarne be langeloos verstrekt. Ook katholieke jonge mannen boven 16 jaar, die zich wenschen op te geven als lid of aspirant lid der club, zijn van harte welkom. Hoe meer leden, hoe breeder onze actie kan worden opgezet. A.s. kiezers, bedenkt dat kiesrecht voor u isDure kiesplicht. Ongeluk bij het voetbalspel. Donderdagmiddag heeft bij het voetbalspel op het terrein achter de Oadettenschool een ernstig ongeluk plaats gehad. De cadet A. brak daarbij zijn been. Het werd door dokter J. Falkenburg gezet. R. K. Handelsreizigers, Wij ontvingen alsnog een verslag der gehouden groote propaganda-vergadering by den heer Peperkamp alhier, door het Hoofd comité der R. K. Handelsreizigersvereeniging, gevestigd te Botterdam en nemen ex het voornaamste uit over. Een 30-tal heeren hadden aan de uitnoo diging gevolg gegeven, terwijl versohillende heeren hun adhaesie hadden betuigd. De heer F. Bak opende de vergadering met den christeljjken groet en verwelkomde op de eerste plaats de aanwezige Eerw. Geestelijkheid onzer stad, welker tegenwoor digheid reeds blijk gaf van volkomen adhaesie aan het voorop gestelde plan. Welkom tevens aan de leden van het Hoofdbestuur, die welwillend hun vrijen dag beschikbaar stelden voor de goede zaak. Welkom aan de H.H. belanghebbenden en belangstellenden, die door hunne groote opkomst het succes dezer vergadering ver- zekerden. Na eene toelichting, hoe het plan gevormd was tot-, deze vergadering, gaf de waarne mende voorzitter het woord aan den heer Pelster, lid van het Hoofdbestuur en president van de afdeeling Den Haag. Spr. achtte zich verplicht, een palmtak, in figuurlijken zin, uit te reiken aan het voorloopig Plaatselijk Comité, dat de voor bereidende maatregelen met zorg en toewijding verrichtte, en aan de aanwezige heeren van het Hoofdbestuur, die de eerste stappen tot oprichting eener afdeeling alhier deden. Verder lichtte spr. toe, ook aan de hand van citaten van Pater Ermann, Mr. Aalberse en Prof. Treub, waarom juist confessioneels vereenigingen de voorkeur verdienden boven de neutrale. Door degelijke motieven bewees spr., dat de R, K. Hand.r.ver. ia opgebouwd op drie hechte fundamenten, n.m. de Christelijke Charitas, de Encycliek «Berum Novarum» en den Godsdienst. Verder behandelde spr. de artikelen der statuten, waaruit volkomen bleek, dat eene vereeniging als deze, die over geheel Neder land is verspreid, de belangen van de B. K. reizigers in 't bijzonder en de belangen van de reizigers in het algemeen beoogt, door zoowel hunne stoffelijke als moreels belangen te bevorderen. Bjj ieder punt gaf de spr. een zakelijke toelichting en Bloot zijne rede met een opwekking tot toetreding. De waarn. voorzitter dankte den spreker voor zijn schoone en zakelijke rede, terwijl de aanwezigen door luid applaus hunne in stemming betuigden. Van de gelegenheid tot debat wenschte niemand gebruik te maken. Bij de rondvraag traden 18 leden toe en een donateur, en wel een der Eerw. Heeren geestelijken, terwijl nog verschillende heeren hunne voorwaardelijke aanneming toezegden. Volgens de statuten kan een afdeeling opgericht worden met 10 leden, zoodat de heer Felster, daartoe gemachtigd, de afdee ling als geconstitueerd verklaarde. Na een flinke opwekking, dat de nieuwe vereeniging moge beantwoorden aan het doel dat zjj voorop stelt, en onder dankzegging voor de groote belangstelling, werd de ver gadering met den christeljjken groet gesloten. Bergen. «Leer lijden' zonder te klagen» dat is ees woord vol levenswijsheid, maar soms kan het je toch te machtig worden. Zoo lees ik nu weer in het Raadsverslag van Bergen >Met het oog op de donkerte, des avonds «tusschen het station van de tram en de lan- «taarn, nabjj het café «de Rustende Jager» «werd besloten laatstgenoemde te vervangen «door een zelfde lantaarn met lamp als by «het station van de tram is geplaatst. Dat *oog op de donkerteis onweerstaan baar en die lantaarn «met lampis bepaald een uiting van gemeentelijke gewetenswroeging, Vele maanden geleden kon men vernemen uit het verslag van Bergen's raad, dat er vier lantaarns zouden worden bijgeplaatst. Dat was vér vóór het donkere seizoen en wjj strompelden hier en daar lustig voort in het duister, bljjde verwachtend de beloofde verbetering. Eindelijk na lang wachten kwamen de lantaarns, 't was ongeveer nieuwejaar. Toen moesten ze fluks geplaatst worden, men kon de mannen zien werken met houweel en spa om den ijzigen grond van Bergen voor die nieuwe «verlichtere» ontvankelijk te maken, 't Scheen dus spoedeischend, want zoo iets beteekent hier wat. En nu... na een maand, branden er meen ik, nog pas twee, de andere twee nog niet want ziet u nu hebben we wel lantaarns, maar nog geen lampen. Dit tot be grip van het feit, dat onze Baad heeft be sloten om die lantaarn bjj «de Rustende Jager» te vervangen door 'n lantaarn met lamp. De geschiedenis van die andere vier mocht zich eens herhalen. Maar nu in gemoede zou het niet verkieselijker zjju, wanneer er weer eene "n lantaarn moet worden bijgeplaatst (b.v. op den St. Anthonieweg, den weg naar het Pensionaat, dus 'n voornamen weg, waar het zoo helsch duister is, dat men het daar «met het oog op de donkerte» ook wel doen mocht) dat de Baad van Bergen dan (om de mooie termen te gebruiken) in beginsel besloot tot de wenscheljjkheid, en dan verder 'n commissie benoemde om de uitvoerbaar heid te bestudeeren, dan begrepen wjj, traag- denkende burgers, tenminste waarom het zoolang duurt. Nu weten we wel dat men in een ge meente als de onze, ook al betaalt men 'o tameljjken hoofdeljjken omslag, niet te hoog mag zjjn in zjjn eischen. Maar (en misschien heb ik nog wel eens gelegenheid hierop terug te komen) deze vraag dient wel ernstig overwogen Als 'n gemeente zich om- de te groote kosten geen behoorlijke verlichting kan verschaffen, terwijl ze zelf des zomen verschillende gratis-muziekavonden geeft, leef

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 2