Binnenland.
Plaatselijk Nieuws.
Inderdaad ia gebleken, dat juffrouw Gre-
nllliet, voordat zjj ala verpleegster aan het
hoapitaal Trousseau verbonden werd 4 jaren
lang zelf verpleegd ia geweest in een krank
zinnigengesticht. x
Voor dergelijke halve en heele krankzin
nigen moesten de engelen der naasterliefde<,
de Katholieke liefdezusters, wijken I
Is het wonder dat een socialist te Reims,
Mongin, berucht om zijne geavanceerde denk
beelden, dezer dagen in een brief de vol
gende oprechte bekentenis deed
>Als vurig socialist, atheïst en materialist
en consequent vrijdenker, ben ik een heftig
voorstander der >verwereldljjking<, maar toch
zou ik de leekeverpleegsters wel wat beter
de zusters in bekwaamheid, goedheid, toe
wijding en zachtmoedigheid zien evenaren.
Helaas I met droefheid verklaar ik, te moeten
bekennen, dat vele leekeverpleegsters in het
stedelijk hospitaal te Reims nu juist niet
uitschitteren door die hoedanigheden, die de
zusters in zoo hooge mate bezaten.
Goedheid, toewijding en zachtmoedigheid
zün vrijwel onbekend bij vele verpleegsters,
die onverschillig hun werk verrichten en
ongeduldig het einde der maand afwachten,
teneinde hun salaris in ontvangst te kunnen
nemen. Toch weet ieder dat deze hoedanig
heden voor eene verpleegster onontbeerlijk zijn.
Een merkwaardig getuigenis van die zijde.
Tbch zijn de wonderen de wereld nog
niet uit I
Tbch zal de haat tegen de Katholieke
Kerk de liefdezusters blijven verbannen en
de zieken overleveren aan halve zorg en
verwaarloozing 1
Tbch zal ook deze socialist Mongin zijn
stem niet verheffen ten gunste der Katho
lieke liefdezuster I
Amerika.
Vooruitgang van het Katholicisme.
Wij hebben reeds meermalen iets mede
gedeeld over den verblijdenden vooruitgang
van het Katholicisme in de Vereenigde Staten.
Cijfers spreken echter luider dan woorden
en daarom volgen hier enkele gegevens.
Een duidelijk bewijs van den vooruitgang
der Kerk in Amerika geven de cijfers in
het nieuwe verslag van het «Official Direc
tory», die toonen dat er 13,887,426 Katho
lieken zijn in de Vereenigde Staten. Uit die
cijfers blijkt een toename van 788,073 gedu
rende het afgeloopen jaar.
Als men daarbij voegt de Katholieke be
volking van de Philippijnen, die 7,106,452
leden telt, en de 100,000 Katholieken in
Porto Bico en de 35,000 op de Sandwich
eilanden, dan bedraagt de heele Katholieke
bevolking onder de vlag der Vereenigde
Baten 22,018,906.
Er zijn 15,665 priesters, waarvan 11,496
wereldlijk geestelijke zijn en 4,069 leden van
een kloosterorde. Het geheele aantal der
Katholieke kerken in de V. S. bedraagt
12,513, New-York staat aan 't hoofd der 46
Staten met een Katholieke bevolking van
2.650.000daarop volgt Illinois met 1.468,644
en dan Pennsylvania met 1.404 604.
Vorstenmoord in Portugal.
Namens de Nederlandsche Begeering is
aan het gouvernement van Portugal deel
neming betoond met den dood der Vorsten
te Lissabon. Bij de begrafenis, die op heden
bepaald is, zal ons land vertegenwoordigd
worden door Jhr. Testa, ged. gezant aan
het Spaansche Hof.
Tooneel-schande.
Wij hebben reeds meermalen in den laat-
sten tijd gewezen op het groot zedelijk verval,
dat de moderne schouwburg vertoont.
En niet genoeg kunnen wij onze lezers
waarschuwen voor de schandelijke producten,
welke gewetenlooze schrijvers uit winstbejag
in elkaar flansen en opvoeren.
Zoo wordt thans in een der schouwburgen
van Amsterdam een blijspel opgevoerd, dat
zeer goed «geslaagd» moet zijn, zegt Het Volk.
«Het vrooljjkste lachen schaterde den ge-
heelen avond door de zaal».
Vanwaar echter dat succes?
Ziehier wat Het Volk, toch allerminst een
«kwezelachtige» krant, als reden opgeeft:
«Maar het stuk is gepeperd, soms een
beetje sterk gepeperd zelfs...
Ieder zal nu wel begrijpen wat hem hier
te wachten staat. Jonge meisjes kunnen wij
een bezoek aan het theater niet aan
bevelen».
Ziedaar weder een der vele voorbeelden,
dat het tooneel een schande is geworden voor
ieder fatsoenlijk en op fatsoen en eerbaarheid
gesteld burger.
Het Kiesrecht-vraagstuk en de Algemeene
Bond van R. K. Kiesvereenigingen.
Door het Bestuur van den Algemeenen
Bond van Roomsch Katholieke Kiesvereeni
gingen is aan de aangesloten leden eene
circulaire verzonden, vergezeld van een aan
tal vragen, uit welker beantwoording op de
algemeene vergadering van den Bond zal
blijken, welke houding ten opzichte van het
kiesrecht wordt aangenomen en welke vragen
tevens kunnen dienen als leiddraad bij de
besprekingen in de kiesvereenigingen.
Deze vragen, getrokken uit het rapport
der Commissie, luiden:
1. Acht gij het thans, nu de voorstellen
tot grondwetsherziening staan ingetrokken te
worden, nog noodzakelijk of wenschelijk dat
de Bond zich over de regeling van het kies
recht uitspreke?
2. Zijt gij van oordeel dat de kiesrecht
regeling volgens de wet van Houten aan zoo
groote gebreken leidt, dat een nieuwe rege
ling wenschelijk is (Bapport pag. 120 sq.)
3. Meent gij dat eene nieuwe regeling
van het kiesrecht zóó urgent is, dat desnoods
eene herziening der Grondwet aan het voort-
arbeiden aan de sociale wetgeving moet voor
afgaan (Pag. 214 sq.)
4. Behooren de grondslagen van het kies
recht voor de politieke lichamen in de Grond
wet tehuis of kan aan de wet worden over
gelaten die te regelen (Blanco artikel in de
Grondwet). (Pag. 212 sq.)
5. Is het kiesrecht een den burger van
nature toekomend recht of is het kiesrecht
eene bevoegdheid die door de Overheid wordt
toegekend aan die burgers, die vermoed wor
den, de geschiktheid om te kiezen te bezit
ten? (Pag. 13 sq.)
6. Behoort de nieuwe kiesrechtregeling
weder individueel te zjjn of schenkt gij de
voorkeur aan organisch kiesrecht d. i. aan
eene regeling waarbij het kiesrecht wordt
toegekend aan organisch in de Maatschappij
levende groepen? (Pag. 131).
7. Wordt naar Uwe meening een eerste
stap gezet op den weg naar organisch kies
recht door het kiesrecht toe te kennen aan
gezinshoofden (Pag. 132 sq.)
8. Of zijt gij van oordeel indien gij
vraag 7 niet toestemmend kunt beantwoorden
dat in het zjjn van gezinshoofd naast
andere een uitnemend kenteeken ligt van
geschiktheid om de kiesfunctie uit te oefenen
(Pag. 137).
9. Of verklaart gij U gelet ook op de
tegenwoordige politieke verhoudingen voor
algemeen kiesrecht? (Pag. 139 sq.)
10. Behooren zoowel degenen, die van
wege de Overheid als zij die door kerkelijke
en particuliere liefdadigheids-instellingen bljj-
vend bedeeld worden, van het kiesrecht te
worden uitgesloten, of alleen de eerstgenoem-
den? (Pag. 162 sq.)
11. Indien het kiesrecht is een door de
Overheid toegekende bevoegdheid, heeft de
Overheid dan ook bet recht te eischen, dat
van het kiesrecht gebruik wordt gemaakt.
(Stemplicht). (Pag. 168 sq
12. Zjjt gij vóór of tegen invoering van
eene evenredige vertegenwoordiging ongeveer
zoo als in België bestaat (Pag. 173 sq.)
13. Is invoering eener evenredige ver
tegenwoordiging van zooveel belang, dat een
oplossing van het kiesrechtvraagstuk zonder
haar onbevredigend dient te heeten (Pag.
176 eq.)
'14. Zjjt gij van meening dat het meervou
dig kiesrecht alleen in theorie een prachtige
instelling is of acht gjj haar ook in de
practijk uitvoerbaar (Pag. 157).
15. Acht gjj het tjjdstip gekomen, waarop
ook aan de vrouw in meerdere of mindere
mate het kiesrecht behoort te worden toege
kend? (Pag. 163 sq.)
Sociale Week.
Het PI. Comité der K. S. A. te Breda
heeft met algemeene stemmen een motie
aangenomen om in de dit jaar te houden
sociale week geen wezenlijke verandering
aan te brengen.
Wjj juichen deze motie toe en vragen
ons af, of ook andere PI. Oomité's niet een
dergeljjken wensch per motie willen kenbaar
maken.
Hoe meer dergelijke moties, hoe meer
kracht en invloed zij zullen uitoefenen.
Dlstrlct-Kiesvereeniging.
De B. K. Districts Kiesvereeniging te Bever
wijk, hield Dinsdagavond te Beverwijk hare
jaarvergadering.
Zij werd geleid door den heer J. M. Goes,
statenlid voor Velsen, te Castricum.
Ook de Districtsafgevaardigde der Tweede
Kamer, de heer W. O. J. Passtoors was tegen
woordig. Uit de jaarverslagen bleek, dat er
een opgewekte geest heerscht in de Kiesver
eeniging en hare afdeelingen. Twee nieuwe
afdeelingen werden opgericht, in de Egmonden
en Wijkeroog.
De schitterende overwinning der Staten
verkiezing werd levendig herdacht.
Vooral geschiedde dit door het Kamerlid,
den heer Passtoors. De keuze van den heer
Goes voor de Staten werd door spreker
krachtig toegejuicht en als een zeer uitne
mende genoemd
De heer Passtoors besprak daarna den po-
litieken toestand, hjj achtte zich dit tegen
over zijn Kiesvereeniging verplicht. Spr. be
sprak de beide doorgemaakte crisissen. Bij
de eerste groot lawaai, bij de tweede de
grootste kalmte. De oorzaak van het korte
bewind van dit ministerie zjjn de valsche
verkiezingsleuzen in 1905, de ondeugdelijke
ministers van Oorlog en Marine. De oorloga-
begrootingen zjjn afgestemd hoofdzakelijk
omdat zij hooger werden, in plaats dat zè
bezuinigd waren, zooals zoo luide was uit
geschreeuwd. Verder waren de Ministers zeer
weifelend in hun houding bjj de verdediging
dier begrootingen. Vergeleken bjj de mannen
uit het vorige Ministerie presteerden deze
mannen niets. Spr. bewees dat door hun
arbeid na te gaan.
De nieuwe regeering zal met groote moei
lijkheden te kampen hebben. Dat niet direct
tot Kamerontbinding is overgegaan, getuigt
zeker van grooten moed der rechterzijde.
We hebben nu meer kans «ministers» te
krjjgen, die 't land zullen regeeren op gods
dienstige grondslagen.
De Christelijke Kamerleden en achter hen
het geheele Nederlandsche Christenvolk moet
hen daarin helpen.
Na het dankwoord van den voorzitter, werd
vervolgens de vergadering gesloten.
Een soolalistiache school.
Eerlang zal in het katholieke Breda een
socialistische bijzondere school opgericht
worden.
De afvallige Dr. van den Brink gaat nl.
voqr onderwijzer studeeren en zal dan met
zjjn afvalligen collega v. Vorst een socia
listische bijzondere school oprichten.
Zullen de liberale pers en de roode
onderwijzersbond ook thans gaan schreeuwen,
dat de bijzondere school de openbare leeg
pompt
Als het christelijke of katholieke bijzon
dere scholen betreft, zetten ze immers zoo
gaarne een groote keel op t
Een benoeming van het liberale Kabinet.
Men leest in de a.-r. Rotterdammer
Het «criselt» nog altijd.
En zoolang het «criselt» houdt het liberale
Kabinet de teugels nog in handen.
Derhalve verricht het nog de gewone
«regeerings-daden», als benoemingen en wat
dies meer zjj.
Zoo ook benoemt het ministerie nog bur
gemeesters.
Zulk een Is ook benoemd te Oud-Beijerland.
Deze gemeente is overwegend rechts.
600 stemmen worden er uitgebracht op
de antirevolutionnairen.
300 op de liberalen.
De Baad bestaat er uit 7 antirevolutionnairen
en 4 liberalen.
En van welke richting is nu de nieuwe
burgemeester
Vraagt ge dat nog
Weet ge dan niet, dat de welbekende
liberale heer Van Bij, die onder het Kabi-
net-Kuyper zoo toornde over diens benoe
mingen, uit Oud-Beierland afkomstig is
Welnu, die man zwijgt thans en moet
blijven zwjjgen I
Derhalve... is de nieuwe burgemeester van
het antirevolutionnaire Oud Bejjerland liberaal.
Geljjk het onder liberaal regime wel eens
meer voorkwam, dat een overwegend rechtsche
gemeente met een vrijzinnig burgemeester
werd begiftigd.
Wij kunnen tot ons leedwezen de Oud-
Beijerlanders niet feliciteeren.
Het particulier Initiatief faalde.
Indertijd deelden wij als verblijdend feit
mede, dat Bodegraven de eerste plaats in
Nederland was, waar de nachtarbeid der bak
kers werd afgeschaft. Het kan zich nu de
eerste plaats noemen, waar die nachtarbeid
weder is ingevoerd. Maandag zijn alle bakkers
weer 's nachts aan 't werk gegaan.
De concurrentie stoorde zich niet aan de
goede bedoelingen van het particulier ini
tiatief.
En dit laatste faalde.
Zonder wetshulp bleek helaas ook hier
alle goede bedoeling onuitvoerbaar
1903.
Een Amsterdamsch sociaal-democraat heeft
onlangs het denkbeeld opgeworpen, de hui
dige werkloozen te gebruiken tot revolution-
naire optochten en demonstraties. Dat zou
strekken «tot schrik van het kapitaal».
Het Volk heeft dit afgeraden, o. a. met
de verstandige opmerking, dat het tot schade
zou worden van de werkloozen zelf, daar
de ondersteuning dan allicht minder ruim
zou gaan vloeien. En wat het schrik-ver-
wekken aangaat ging Het Volk voort na
1903 schrikt het kapitaal zoo gauw niet meer.
Dit zjjn merkwaardige woorden
Zóó werkt de kloeke handhaving van het
gezag door het Ministerie-Kuyper nog immer
zegenend na. Ware in die dagen het gezag
weifelend opgetreden, zooals in de adressen
van sommige corporaties (Liberale Unie, Vrjjz.
Dem. Bond enz.) werd aan de hand gedaan,
dan zou nog lange jaren de terroristische
weg eenige bekoring behouden hebben.
Evenals nu de krachtige fnuiking van het
terrorisme leering heeft afgeworpen ook voor
de toekomst.
De daad van het Kabinet van 1903 heeft
aan velen de belustheid op «anarchistisch-
avontuur» finaal verleerdheeft de openbare
orde niet alleen momenteel beveiligd, maar
ook bljjvend gestevigd. (Nederlander.)
ALKMAAB, 8 Febr. 1908.
Lezing van den heer Bruna.
De groote zaal der «Harmonie» was Don
derdagavond geheel gevuld, toen de weled.
heer G. Bruna, redacteur van Het Centrum
eene lezing hield, daartoe uitgenoodigd door
de Algemeene B. K. Propaganda Olub >8t.
Petrus» alhier.
Na een kort inleidend woord van den
voorzitter, den heer F. Eggers, besteeg de heer
Bruna het spreekgestoelte, of liever het too
neel, om eene van geest tintelende, vaak
humoristische, doch steeds zaakrjjke rede te
houden over Katholieke actie en kiezers
plichten.
Na te hebben geconstateerd, dat er de
laatste jaren alom belangstelling is gekomen
voor het openbaar welzjjn, welke algemeene
belangstelling echter tevens er op wjjst, dat
de maatschappij niet gezond is, waarschuwt
spr. voor de talrjjke sociale kwakzalvers, die
de zieke maatschappij zeggen te genezen,
doch zulks niet kunnen. Deze kwakzalvers
kunnen worden teiuggebracht tot 2 groepen
de liberale en de socialistische kwakzalverij.
Ieder hebben zjj haar eigen terreinhet
liberalisme komt binnen in de huizen der
gezeten menschen, het socialisme dringt door
in de lagere klassen der maatschappij.
Vervolgens zette spr. uiteen wat het libe
ralisme en socialisme willen en dat geen van
beiden de maatschappij kan genezen.
Het liberalisme beteekent de vrjj zinnigheid.
Het wil, dat alle menschen vrjj zijn, d.w.z.
dat ze allen liberaal zjjnDe laatste jaren
is deze theorie echter zóó onzinnig gebleken,
dat het liberalisme zelf heeft moeten erken
nen, dat het in de praktijd niet deugt. Het
liberalisme leert, dat alles zich moet ont
wikkelen naar eigen, vrjje kracht, men moet
zich niet bemoeien met de sociale verhou
dingenieder moet zich zelf maar helpen.
Deze liberaliteit heeft den laatsten tijd een
afschuwelijke vrijheid geschonken, waartoe
spr. herinnert aan de schandaalcolportage.
Het vorig chrlst. ministerie heeft tegen die
pornographic willen opkomen, doch moest
aftreden en het liberale ministerie weigerde,
op aanvrage van mr. Begout, in te grjjpen.
Ziedaar het liberalisme. Dat liberalisme
heeft bedorven de zeden, de gedachten, de
politiek, de benoemingen. Men moet zich
daarom niet laten bedriegen door den hul
digen wapenstilstand en wanneer het libe
ralisme, dan ook weer de baas zou worden,
dan zou het ons opnieuw knechten.
De tweede kwakzalver is het socialisme.
Spr. zal niet door lange citaten en uitspraken
van soc. zelf bewijzen dat het strijdt tegen
den godsdienst, het socialisme veroordeelt
zich zelf. Het soc. toch wil Bocialiseering
van den geheelen eigendom of een groot
deel ervansocialiseering der productiemid
delen. Dit strijdt echter tegen het natuurrecht
en zoo zal rechtmatig verkregen goed dus
gestolen worden. Vervolgens predikt het soc.
den klassestrjjd. Deze druischt echter tegen
het gezond verstand in, want alle ledematen
van het organisme moeten gezond zjjn en
niet één lidmaat m.a.w. ééne klasse, de ar
beidersklasse. Het soc. strijdt ook tegen de
Christel, liefde, want hoe kunnen wjj ons
geluk verwerven, als wjj elkaar op leven en
dood bekampen. Verder wil het socialisme
in alles den staat erkend zien. Waar bljjft
dan echter de godsdienst Ten slotte is het
doel van bet socialisme het geluk op deze
wereld. Wij echter verwachten ons geluk in
Gods eeuwige heerlijkheid,
Noch het liberalisme, noch het socialisme
kunnen ons dus helpen. Wjj moeten op ons
zelf staan, ook in den politieken strijd.
Na de pauze werkt spr. dit punt verder
uit en zegt, dat de historie ten allen tijde
bewezen heeft, dat de volkeren gelukkig
waren als christenvolken en door de chr.
beginselen. Er is echter onkruid gezaaid
onder de tarwe en dat onkruid schoot hooger
op dan de tarwe. Dit kwam ten deele ook
omdat wjj sliepen. Daarom moeten wjj ont
waken en daarom is het zoo verblijdend
dat in Alkmaar tientallen jonge mannen uit
gaan voor de politieke beginselen. Spr. doet
hier een geestdriftigen oproep aan alle jonge
mannen. Men moet niet zeggen dat de politiek
uit den booze is. Ohristel-politiek is zelfs
zeer schoon en nuttig. Daardoor krijgen
wij goede wetten, welke zooveel kunnen
bijdragen tot handhaving der goede zeden.
Wjj moeten dan ook allen de noodige
belangstelling ervoor gevoelen en den noo-
digen arbeid eraan besteden. Wanneer wij
goede wetten hebben, moeten wij zorgen dat
die wetten ook gehandhaafd worden. Vooral
is noodig, dat het begrip van het gezag
gehandhaafd en versterkt worde. Dit kan
de politiek doen. Daar het gezag echter moet
gehandhaafd worden door menschen, moeten
wij zorgen, dat er rechtsche menschen aan
het bewind komen. Spr. brengt hier de
partijdige benoemingen door de liberalen in
herinnering en zegt, dat het een taak is
der christel. politiek, dat wij ook in hoogere
ambten en colleges zitting krijgen. Om
hiertoe te geraken, moeten we allen goed
gebruik maken van ons kiesrecht. Er zijn
veel meer kiezers dan men weet, en het is
een plicht der chr. politiek het chr. kiezers
korps zoo sterk mogelijk te maken. Word
dus kiezer, aldus spr. of maak kiezers. En
als wij kiezers zijn, wat dan Dan moeten
wij krijgen kiezers met verstand. Ze moeten
zijn vol belangstelling, geestdrift, kennis,
ijver en arbeid voor de openbare zaak. Spr.
hoopt dan ook dat het succes van dezen
avond moge zijnvele nieuwe kiezers en
leden voor de Prop.-club.
Daverend en langdurig applaus volgde op
deze rede van den heer Bruna, terwijl meer
dan eens tijdens zijn rede het applaus door
de zaal klapte.
Het was geweest niet alleen een zeer
leerzame, maar ook genotvolle avond, daar
het sprankelend vernuft des sprekers de
aanwezigen meermalen in een lachbui wist
te brengen en de voorzitter der Prop. Olub
was dan ook werkelijk «de tolk der verga
dering», toen hy den heer Bruna dank bracht
voor den prachtigen avond en hem een tot
weerziens toeriep.
Alg. R. K. Prop.-Club.
Het bestuur brengt in herinnering, dat
de club hedenavond van half negen tot
uur zitting houdt in het lokaal van den
heer Konijn, Dijk, tot het geven van alle
inlichtingen aan kiezers en hen die dit
wenschen te worden.
Niemand die 25 jaar is of dit vóór 15
Mei a.s. wordt, verzuime te komen. Alle
gewenschte inlichtingen worden gaarne be
langeloos verstrekt.
Ook katholieke jonge mannen boven 16
jaar, die zich wenschen op te geven als
lid of aspirant lid der club, zijn van harte
welkom.
Hoe meer leden, hoe breeder onze actie
kan worden opgezet.
A.s. kiezers, bedenkt dat kiesrecht voor
u isDure kiesplicht.
Ongeluk bij het voetbalspel.
Donderdagmiddag heeft bij het voetbalspel
op het terrein achter de Oadettenschool een
ernstig ongeluk plaats gehad. De cadet A.
brak daarbij zijn been. Het werd door dokter
J. Falkenburg gezet.
R. K. Handelsreizigers,
Wij ontvingen alsnog een verslag der
gehouden groote propaganda-vergadering by
den heer Peperkamp alhier, door het Hoofd
comité der R. K. Handelsreizigersvereeniging,
gevestigd te Botterdam en nemen ex het
voornaamste uit over.
Een 30-tal heeren hadden aan de uitnoo
diging gevolg gegeven, terwijl versohillende
heeren hun adhaesie hadden betuigd.
De heer F. Bak opende de vergadering
met den christeljjken groet en verwelkomde
op de eerste plaats de aanwezige Eerw.
Geestelijkheid onzer stad, welker tegenwoor
digheid reeds blijk gaf van volkomen
adhaesie aan het voorop gestelde plan.
Welkom tevens aan de leden van het
Hoofdbestuur, die welwillend hun vrijen dag
beschikbaar stelden voor de goede zaak.
Welkom aan de H.H. belanghebbenden en
belangstellenden, die door hunne groote
opkomst het succes dezer vergadering ver-
zekerden.
Na eene toelichting, hoe het plan gevormd
was tot-, deze vergadering, gaf de waarne
mende voorzitter het woord aan den heer
Pelster, lid van het Hoofdbestuur en president
van de afdeeling Den Haag.
Spr. achtte zich verplicht, een palmtak,
in figuurlijken zin, uit te reiken aan het
voorloopig Plaatselijk Comité, dat de voor
bereidende maatregelen met zorg en toewijding
verrichtte, en aan de aanwezige heeren van
het Hoofdbestuur, die de eerste stappen tot
oprichting eener afdeeling alhier deden.
Verder lichtte spr. toe, ook aan de hand
van citaten van Pater Ermann, Mr. Aalberse
en Prof. Treub, waarom juist confessioneels
vereenigingen de voorkeur verdienden boven
de neutrale.
Door degelijke motieven bewees spr., dat
de R, K. Hand.r.ver. ia opgebouwd op drie
hechte fundamenten, n.m. de Christelijke
Charitas, de Encycliek «Berum Novarum» en
den Godsdienst.
Verder behandelde spr. de artikelen der
statuten, waaruit volkomen bleek, dat eene
vereeniging als deze, die over geheel Neder
land is verspreid, de belangen van de
B. K. reizigers in 't bijzonder en de belangen
van de reizigers in het algemeen beoogt,
door zoowel hunne stoffelijke als moreels
belangen te bevorderen.
Bjj ieder punt gaf de spr. een zakelijke
toelichting en Bloot zijne rede met een
opwekking tot toetreding.
De waarn. voorzitter dankte den spreker
voor zijn schoone en zakelijke rede, terwijl
de aanwezigen door luid applaus hunne in
stemming betuigden.
Van de gelegenheid tot debat wenschte
niemand gebruik te maken.
Bij de rondvraag traden 18 leden toe en
een donateur, en wel een der Eerw. Heeren
geestelijken, terwijl nog verschillende heeren
hunne voorwaardelijke aanneming toezegden.
Volgens de statuten kan een afdeeling
opgericht worden met 10 leden, zoodat de
heer Felster, daartoe gemachtigd, de afdee
ling als geconstitueerd verklaarde.
Na een flinke opwekking, dat de nieuwe
vereeniging moge beantwoorden aan het doel
dat zjj voorop stelt, en onder dankzegging
voor de groote belangstelling, werd de ver
gadering met den christeljjken groet gesloten.
Bergen.
«Leer lijden' zonder te klagen» dat is ees
woord vol levenswijsheid, maar soms kan
het je toch te machtig worden.
Zoo lees ik nu weer in het Raadsverslag
van Bergen
>Met het oog op de donkerte, des avonds
«tusschen het station van de tram en de lan-
«taarn, nabjj het café «de Rustende Jager»
«werd besloten laatstgenoemde te vervangen
«door een zelfde lantaarn met lamp als by
«het station van de tram is geplaatst.
Dat *oog op de donkerteis onweerstaan
baar en die lantaarn «met lampis bepaald
een uiting van gemeentelijke gewetenswroeging,
Vele maanden geleden kon men vernemen
uit het verslag van Bergen's raad, dat er
vier lantaarns zouden worden bijgeplaatst.
Dat was vér vóór het donkere seizoen
en wjj strompelden hier en daar lustig voort
in het duister, bljjde verwachtend de beloofde
verbetering.
Eindelijk na lang wachten kwamen de
lantaarns, 't was ongeveer nieuwejaar. Toen
moesten ze fluks geplaatst worden, men kon
de mannen zien werken met houweel en spa om
den ijzigen grond van Bergen voor die nieuwe
«verlichtere» ontvankelijk te maken, 't Scheen
dus spoedeischend, want zoo iets beteekent
hier wat. En nu... na een maand, branden
er meen ik, nog pas twee, de andere twee
nog niet want ziet u nu hebben we wel
lantaarns, maar nog geen lampen. Dit tot be
grip van het feit, dat onze Baad heeft be
sloten om die lantaarn bjj «de Rustende Jager»
te vervangen door 'n lantaarn met lamp. De
geschiedenis van die andere vier mocht zich
eens herhalen.
Maar nu in gemoede zou het niet
verkieselijker zjju, wanneer er weer eene
"n lantaarn moet worden bijgeplaatst (b.v.
op den St. Anthonieweg, den weg naar het
Pensionaat, dus 'n voornamen weg, waar het
zoo helsch duister is, dat men het daar
«met het oog op de donkerte» ook wel doen
mocht) dat de Baad van Bergen dan (om
de mooie termen te gebruiken) in beginsel
besloot tot de wenscheljjkheid, en dan verder
'n commissie benoemde om de uitvoerbaar
heid te bestudeeren, dan begrepen wjj, traag-
denkende burgers, tenminste waarom het
zoolang duurt.
Nu weten we wel dat men in een ge
meente als de onze, ook al betaalt men 'o
tameljjken hoofdeljjken omslag, niet te hoog
mag zjjn in zjjn eischen. Maar (en misschien
heb ik nog wel eens gelegenheid hierop
terug te komen) deze vraag dient wel ernstig
overwogen Als 'n gemeente zich om- de te
groote kosten geen behoorlijke verlichting
kan verschaffen, terwijl ze zelf des zomen
verschillende gratis-muziekavonden geeft, leef