R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 13. Woensdag 12 Februari 1908. 2"® Jaargang-. FEUILLETON) ill Ware Godsdienst. Schuldig Buitenland. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Het nieuwe Ministerie. V EEN MOOI BESLUIT. ondergrondsch kanaal lie geplaatst is op het den weg. Die tank te vullen toen juist tank met een gewei- vloog. Ruiten van de een op de kade rij - perden verbrijzeld en ingedrukt. Onder de oken beerscbte eerst naar al heel spoedig jJg. ndagmiddag is te Hel- ipgehaald het lijk van Heeswijk, die Zondag duisternis misleid is oertagne, viel Maandag van den arbeider Sel- Sferdronk. In de Vereenig- U'gelijk. Er bestaat dan te twijfelen aan de 'staande mededeeling. pje in den staat Ohio, atseljjk rechter zichzelf onbehoorlijk optreden dag opsluiting in het der zitting werd de [derwaarts geleid, en Na vier uur zagens i autoriteiten, dat het de rechter vrijgelaten, toen de grap er wat Een BerljjnBch dok- 'g geuit, dat de alge- ling, die men tegen- huizen der gegoeden van verkoudheden en veten heeft. Hij waar- |ht naar «gemakken* 3e dokter heeft waar- pnschen in woningen al te snel aan die lin korten tijd van 15 graden komen, omdat meenen te -hebben. |st het verwennen aan tot gevolg heeft, dat ■kamer verwarmt. Het |aal, om te gebruiken, hun huizen verbroed straat natuurlijk zeer jlingen van de weers- licht kou en zijn ^or griep. altijd de kachel. Zjj ze, niet te hoog stij- 3n wat de hoofdzaak ran zelf af en maakt, n warmte van 13—14 ielen. min, In den dieren- f. werden verleden jaar Zuid-Amerikaansche geboren. Spoedig na de eder koorts en stierf, iar bijna terstond het devene, dat al zeer ver- an een kat, die jongen lam het dierlje gewilig ee harer eigen jongen |4 dagen later nog een Puma meer voedsel e Puma groeide flink Jeds zoo sterk, dat hij Een week later moest at scheiden, omdat hij eegmoeder speelde en met den pleegbroeder, g de Puma reeds tien an het jeugdige kleed eel verdwenen. Beide ogen van het publiek zijn zeer aan elkander >-aad in staking I lato 5 Febr. Sittard of Putten niet senteraadszittingen, en aatschap van den raad beid staat te verliezen, ijk zou er te elf uur maar wie er kwa- en, zoodat niet kon oorzaak hiervan is zijn, drie, vier, vijf hebben en des mor- mne bezigheden kun- en dezen te kennen vergadering van den vonduren wenschten, had hun reeds uit- ïier tegen was. Voor a zich alle leden met allen onderteekend, louders, tot den bur- antwoordde de bur- hrijven, aan elk lid hij om diverse rede- omschreven, op hun n echter bij uitzon- vondvergadering zou Zondag dit antwoord 5's bijna lezen, want genomen. Ie laatste dagen ner- de vroede vaderen protest. a landbouwer v. d. G. durende enkele dagen t de bosschen in de 1 doen aan het aan Schuw is het dier ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels30 oent. Elke regel meer6 Reclames per regel15 Matlat wij eerst hebben uiteengezet, wat vele menschen tegenwoordig onder „godsdienst" verstaan en daarbij hebben aangetoond, dat deze moderne godsdienst geen dienst is van God, doch van de menschelijke rede, de natuur of de zinnen, zullen wij thans in het kort aangeven, waarin de ware godsdienst dan wèl bestaat en welke zijne ken- teekenen zijn. Op de eerste plaats, wat bedoelen wij met het woord „godsdienst" Wan neer wij van godsdienst of religie spreken, beteekent dit niets anders, dan de verhouding der vereering en onder worpenheid van den mensch t9n opzichte der Godheid. Godsdienst is dus eene op besliste uitspraak en stellig weten gegronde wilsuiting, waardoor de mensch zich verplicht gevoelt, zijne afhanke lijkheid van" God, als oorsprong en einddoel, te erkennen en zich daarnaar te gedragen. Wanneer dus de verhou ding tot God datgene is, waarvoor de mensch is geschapen, dan ligt het voor de hand, dat de mensch, uit zijne natuur, zich niet alleen door zijn ver stand, maar ook door zijn wenschen, vrees, gevoelens, dóór geheel zijn hart naar den godsdienst getrokken gevoelt. Hieruit volgt echter niet, dat de gods dienst uit louter vrees of een of ander onverstandig gevoel zou zijn ontstaan. Aan den godsdienst ligt integendeel eene zekere uitspraak der werkelijkheid ten grondslag. Godsdienst is niet het droombeeld eener bovenzinnelijke wereld, dat een ieder zich naar zijn smaak en persoon lijke behoeften mag vóórtooveren. Neen, godsdienst is het uitvloeisel eener stel lige Go.lserkenning, zooals deze inder daad bij die menschen aanwezig is, die dat Gods-gevoel niet vrijwillig verstik ken. De Gods-erkenning ontstaat bij het gebruik van het verstand als het ware van zelf. Eeó godsdienst, welke niet gegrond is -qp werkelijkheid en het kennen eener werkelijkheid, 'is onwaar dig comedievertoon en huichelarij, is ziekelijke dwaasheid. Godsdienst is echter niet louter weten, kennen. De godsdienst leert ons de ware verhoudingen ten opzichte van het einddoel aller daden van het geheele menschenlevenzij doet zulks niet Amerikaansche roman uit bet Duitscb, van OTTO HOEOKER, 9) »Ja, je hebt bet geraden... mijn stief vader zou zich aan zware miedaden, waarop de doodstraf staat, hebben schuldig gemaakt. Ik weet niet, of het waar is, maar ik ver wacht het wel van hem... En stel je nu mijn smart voor, te moeten denken dat die ongelukkige man plotseling als uit een graf weder te voorschijn komt, en dat het over de gansche wereld zal worden uitgebazuind dat ik zijn stiefkind ben Zie, ik heb mijn eigen trots, ik zou zulk een vernedering niet kunnen verdragen... en ook gij, Nad, gij zoudt het ook niet kunnen 1 Neen, spreek me niet tegen*, ging zij gejaagd verder, rik ken je beter; in jou hart leeft veel trots... op jou familie, op je eigen vlekkeloos leven. Ik zou je ook niet lief kunnen hebben, Nad, zoo het anders ware... Nu weet je hetdit deed mij zwijgen en daarom wilde ik het verschrikkelijk leed alleen dragen. Met tien- duizend dollars wilde je neef zich te vreden stellen. Voor deze som wilde bij mij niet alleen de noodlottige papieren afstaan, maar zelfs te gelijker tijd het bewijs in banden geven, dat er vervalsching in het spel is«. >De ellendeling knarsetandde Nad Whistler opnieuw. >Doch geduld slechts l< Dreigend balde hij de vuist. zooals de wetenschap, wijl deze ons met het koele verstand slechts laat weten, vanwaar de mensch komt en waarheen de mensch gaat; neen, de godsdienst begeestert en versterkt onzen wil, opdat deze het einddoel des te inniger nastreve en alles, zooals het zijn moet, daarnaar inricht. De godsdienst is het erkennen onzer afhankelijkheid van Godhij is de ver vulling van een plicht tegenover de gerechtigheid Gods. De mensch, door Gods wil in het leven geroepen, waaraan door Gods wil ook eene bestemming is gegeven, erkenne daarom vrij en vreugde vol den wil Gods, make hem tot grond slag en regel voor al zijne daden, tot een onverbreekbare wet zijns levens, vertrouwe vast op Gods liefde en bijstand Ik wil mjj gansch U geven nu, O liefste Jesu zoet, Den loop van al mijn leven U Mijn herte en mijn gemoed 1 of: O dierbaar Kruise Gods, bebloed, bezweet, begoten met tranen, laat, van IJ te rnjj, nen schicht geschoten, vol liefde treffen mij, en zy voortaan, aan IJ, mijn herte vast om nooit meer los te gaan I gelijk Gezelle het eenmaal zoo prachtig gezongen heeft. Dat is godsdienst! Wanneer eenmaal de wil goed is, brengt deze het verstand ertoe, de gebleken waarheid ook te erkennen. Deze door een nan God onderworpen wil verkregen erkenning, der gebleken waarheid heet „geloof". Zulk een toe geven van het verstand is eene zedelijk goede daad om den goeden wil, die ze uitlokt. De wil breidt zich alsdan echter verder uit en omvat de door God ge wilde orde, zooals deze in de inwendige en uitwendige natuur is neergelegd. Zóó krijgt men vanzelf de waarheid geen godsdienst zonder moraliteit, en geen moraliteit zonder godsdienst. Een ander element van den gods dienst is, eene overgave aan God vol vertrouwen en liefde, welke overgave voornamelijk hieruit blijkt, dat men zijn steun en hulpe, zijn heil en geluk in God zoekt. Hoe bidden en smeeken wij niet om Gods hulp, wanneer ziekten of rampen ons dreigen, maar ook hoe dankbaar zijn wij God, als Hij ons >En ge hebt den schurk die groote som betaald vroeg hij toen zacht. >Niet ineens, dat kon ik nietgij kent immers mijn toestand. Ik heb wel een groot inkomen, maar eerst sedert enkele jaren, en mjjn opleiding bezorgde mij een schulden- last, waarvan ik nog altijd heb af te lossen. Toch gelukte het mij je neef nagenoeg 8000 dollars te betalen. Maar te vergeefs drong ik er gisteren bjj hem op aan, mij de papie ren te geven dat zal hij eerst doen, wan- neer de laatBte cent betaald is, niet eerder, verklaarde hij. En daarenboven hadden ge- deeltelijke afbetalingen geen waarde 1 durfde hij mij te kennen geven. Opnieuw zou ik hem ineens 10000 dollars betalen, of hij wist een anderen kooperhij noemde mij ook diens naam...< •Ralph Waldon I* awam het somber over Nads lippen. >Hij is het. Ik was als zinneloos. Maar ik bad en smeekte hem... eerder zou ik een rots hebben kunnen vermurwen De spitsboef l« Hevige woede deed den advocaat beven. •Verder, ik smeek het je I Wat-kwam toen? Je kon niet betalen... natuurlijk, die Waldon had immers de papieren •Het gelukte me de 2000 dollar nog bjj elkaar te krjjgen. Wel moest ik den vast- gestelden termjjn tot hedenmorgen 11 uur overschrijden, want eerst tegen 1 uur kreeg ik van de concertagenten het gevraagde voorschot uitbetaald. Toen ik echter te huis kwam, deelde me mjjn kamenier mede, dat je neef daar was geweest en de boodschap had afgegeven, dat ik er verder maar geen moeite meer voor moest doen, zijn kooper had hem reeds uit betaald*, zegende met genaden en overlaadde met weldaden Boven haalden wij eenige regelen van Gezelle aanmoge een gebedje van denzelfden dichter,' waarin de hartelijkste liefde ligt tot God, dit artikel besluiten O mocht ik o mocht ik voor 't heilig Tabernakel staan, o mocht ik o mocht ik daar brandend als een keerse staan. O mocht ik o mocht ik ontsteken daar en uitgegaan, o mocht ik o mocht ik naar Hem en in den Hemel gaan 1 Zoo moeten ook wij bidden en smee ken, want, als Gezelle, zijn ook wij kinderen van den Eénen Vader, Wiens liefde allen omvat, die tot Hem willen komen, als Gezelle getuigen ook wij, te wezen belijders van den waren godsdienst. Eindelijk is het nieuwe Ministerie dan bekend en Mr. Heemskerk, die de Kabinetsformatie aanvaardde, mag, te oordeelen naar hetgeen van de personen, die werden uitverkoren om zitting te nemen in het nieuwe Kabinet, met zijne keuze worden gelukgew6nscht. Onder Binnen Irud" vinden de lezers de namen en eenige levensbijzonder heden van de nieuwe Ministers, zoodat wij ons hier slechts de vraag hebben te stellen, wat de toekomst ons bren gen zal? Het gaat natuurlijk niet aan, hierop een afdoend antwoord te geven, zoolang het Kabinet zich zelf niet heeft uit gesproken, maar dit meenen wij, dat vast staat, dat het Ministerie-Heemskerk zal zijn een christelijk Ministerie, met christelijke beginselen en dat het die christelijke beginselen ook zooveel mo gelijk tot zijn recht zal laten komen. -Wanneer wij zien, wie er zitting hebben in het nieuwe Kabinet, kan men tot geen ander besluit komen. De Ka binetsformateur is er zelf de man niet naar, om zijne christelijke beginselen onder stoelen of banken te steken en zijne partijgenooten evenmin. Mr. Kolk man, A. S. Talma en A. W. F. Idenburg bewezen dit vroeger voldoende als Kamerleden en de laatste als Minister Zij begon wederom te schreien. Zijn wijze troost bad geeu uitwerking. O Nad, hoe zal ik je mjjn gewaarwor ding schilderen I... Het schrikkelijke bewust- zijn, alle vernederingen en allen kommer te vergeefs te hebben verdragen, niets te kun- nen uitrichten tegen het dreigende, ai te1' wreede noodlot en in de oogen van alle rechtschapen menschen onteerd daar te staan o, dat maakte me bijna krankzinnig... Ik weet niet meer wat ik deed, ik moet me dwaas genoeg hebben aangesteldkortom, spoedig daarop stond ik in jou kantoor en zag jou neef vóór me staan. Nog draait het in mjjn hoofd, ik weet niet, wat ik tot hem sprak, wat ik nog van hem hebben wou. Aan zóó'n overmaat van slechtheid kon ik niet geloovenen nog altijd leefde de hoop in mjj, dat hij zjjn bedreigingen wel niet zou hebben teu uitvoer gebracht. Maar bij bejegende mij met koelen spot en toen... Andermaal stokte hare stem. Beide han den had zij voor het gelaat geslagen. •Toen... O, ik vluchtte weg als een be- zetene. De wereld scheen mij snood en leeg, alle hoop er uit verbannen 1 Een weinig vrede kwam er weder in mijn hart, toen ik de telefoon hoorde en ik ddor het toestel jou lieve stem herkende... En nu weet je alles, Nad, en wilt gjj je nu ook van mjj afwenden, zoo ga... maar bljjf ook niet nit medelijden, want zie Voor 't oogenblik ben ik moedeloos, kom ik mjj zeer vernederd voojr, maar de dag zal aanbreken, waarop ik mjjn trots zal herwinnen, en moest ik dan in jou oogen medelijden lezen of in schikkelijkheid... waarachtig, dat zou mjjn liefde uitdooven, hoe grenzenloos die ook is, en ik zou van je wegvluchten tot aan het einde der wereld I* van Koloniën in het vorig christelijk Kabinet. Blijven nog over de twee katholieke Ministers Nelissen en Bevers, van wie vriend en vijand het beste getuigen en de chr. hist. jhr. de Marees van Swinderen. Ook namen zitting in het Kabinet een tweetal heeren die feitelijk niet tot de rechterzijde behooren. Of daarom het Kabinet geen christelijk Kabinet magheeten? De liberale bladen meenen van niet, wij zeggen echter van wel, want, behalve dat de meeste zetels door rechts bezet zijn, komen noch bij Oorlog noch Marine de christelijke begin selen zoo direct op den voorgrond als b.v. bij Binnenlandsche Zaken of Justitie. Met belangstelling zien wij dan ook de werkzaamheden van het nieuwe christelijke Ministerie tegemoet. Moge het vruchtbaar werkzaam zijn tot heil en zegen van Staat en Maatschappij Onder het gemengd nieuws in de Alhnaarsche Courant van Maandag 10 Febr. komt het volgende berichtje voor Het Vrije Tooneel uit Alkmaar, zou gisteravond in het lokaal van den heer Stam te Noordscharwoude voor de tweede maal het tooneelstuk «Kleine Menschen*, van Albert van Waasdijk, opvoeren. De burgemeester heeft echter de opvoering verboden, omdat zjj een groot deel der burgerjj (de anti revolutionnairen) anti- pathiek was. Dit noemen wij een mooi besluit, dat den burgemeester van Noord-Schar- woude tot eere strekt. Daardoor toch heeft Z.Ed. getoond, rekening te houden met de gevoelens der burgerij, waarover hij als burger- rader is aangesteld. Moge zijn voorbeeld navolging vinden Frankrijk. Kard. Richard en Waldeck-Rousseau. Van geachte zijde Bchrijft men aan de Msb. naar aanleiding van bet overlijden van kardinaal Richard het volgende Het bericht van zijn dood bracht ons in berinnering een geschiedenis, die wij, indertijd te Nantes vertoevende, hoorden van personen, die het weten konden en waarin de moed en de onversaagde ridderlijkheid van mgr. Richard, evenals de eerbied, die hij zelfs van de laagstgezonkenen wiet af te dwingen, helder uitblinken. In plaats van iets te antwoorden, greep Nad Whistler beide banden van Ethel, drukte ze aan de lippen en zag innig tot baar op. •Ethel, lieve, zoete Ethel I* riep hij in vervoering. Gij bent heden droevig en moedeloos, maar de zon zal wederom voor je schijnen en wat je nu voor een *1 te. wreed nood lot aanziet, zal spoedig als de dom brutaalste poging tot afpersing door een nietswaardige, ontmaskerd worden 1... Laat my slechts mét hem en zijn handlanger afrekenen. Nu be grijp ik al de zinspelingen van dien afschu welijken WaldonMaar hij zal zich mis rekenen... O schat, ik heb je toch zoo lief I Ik wenschte, dat ik je kon bewijzen, hoe lief ik je heb en wat ik voor je doen kan!* DERDE HOOFDSTUK. De morgen begon begon nauwelijks aan te breken, toen Nad Whistler reeds weder voor den ingang van den luchtkrabber stond. Aan zijn bleeke gelaatskleur en de diep inlig gende oogen kon men zien dat hij een sla- peloozen nacht achter zich bad. 's Avonds te voren had hij zijn verloofde nog naar het station 'der New-York Centraal Spoor vergezeld, vanwaar zij niettegenstaande bij het sterk had afgeraden, toch de reis naar Boston aanvaard had. Zij had van een uitstel der concert-reis niets willen weten. Zjj wilde derden om harentwille geen scha de laten lijden, had zij vol ernstig plichts besef gezegd ook wilde zij liever de eerste dagen ver van New-York verwijderd leven en geheel aan zich zelf overgelaten, ginds op baar verhaal komen. Zij hoopte, dat bet haar dan lichter zou vallen ook tegenover Nad weder zoo onbevangen en hartelijk te Het was in de dagen van 1848. De Julizon ging onder en de vermolmde troon van den burgerkoning Louis-Philippe stortte in elkaar, De gevolgen van deze revo lutie deden zich ook in vele departementssteden voelen. Nantes behoorde tot deze plaatsen. Burgemeester der stad was Waldeck-Rousseau, wiens naam sedert door zjjn zoon een treurige vfiïmaardheid heeft verworven in de geschie denis der Kerkvervolging van Frankrijk. Toen het gepeupel zich van de straat begon meester te maken, trachtte de maire de orde te heretellen door tot kalmte en be zadigdheid aan te manen. In plaats van naar deze woorden te luisteren, werd de burge meester omsingeld en het volgende oogenblik bevond hij zich in de macht van het gemeen. Reeds werden van alle kanten de wapens op de borst van den gevangene gericht, toen een jeugdig priester zich een weg baande door de menigte en zich heldhaftig voor den burgemeester plaatste. Uit bonderden kelen werden dreigementen geuit tegen hem, die 't dorst wagen de gerechtigden van 't volk te weerstaan. Nooit wellicht had de jeugdige priester den dood zoo dicht onder de oogen gezien als op. dat oogenblik, toen honderden geweren, bajonetten, sabels en dolken op zjjn borst gericht waren. Fier, kalm en waardig zag de abbé hen aan, die naar zijn bloed hunkerden en binnen een oogenblik wellicht zijn beulen zouden worden en bjj sprak tot hen woorden van liefde en vergeving. De moordkreten verstomdende woorden van den onverschrokken priester hadden in- werking op de ontvlamde gemoederen en harts tochten. Men herkende den jongen, beminden kapelaan Richard, en zijn naam werd met eerbied gefluisterd. Beschaamd over haar houdingen baar wraak- zuchtige plannen trok de menigte langzaam af. De eerbied, die in deze diepgezonken wezens voor den edelen priester huisde, had een wonder gewrocht. Misschien heeft de abbé later aan velen dezer ongelukkigen een tweede wonder bewerkt, door ben op hun sterfbed met God te ver zoenen en hun den hemel te openen. De liberale burgemeester van Nantes had zjjn leven te danken aan den priester, maar nooit is hij in de gelegenheid geweeBt het den edelen menschenvriend te vergelden. Drie-en-vijftig jaar gingen over dat alles heen. Yeel veranderde in Frankrijk. De eerw. heer Richard was kardinaal Gul- bert opgevolgd op den eersten biBSchoppeljjken zetel van de Kerk van Frankrijk, en bestierde zijn kudde met wijsheid en voorzichtigheid. Ook de regeering had veel veranderingen ondergaan een republiek was door een staats- zijn als vroegerdaarenboven wiet zjj nu, dat alles wat haar zooveel zieleleed bad be reid, nu in de trouwe en sterke hand was van den verloofde. In zijn eigen woning teruggekeerd, had Nad den slaap niet kunnen vatten. Alles wat Ethel hem verteld had, had hem bui tengewoon opgewonden gemaaktdaarop was de afmatting gevolgd, en een hevige hoofd pijn kwelde hem en geen kalmeerende mid delen konden hem baten. Brown, Mc, Lean en Oo. hadden overi gens ook Daar zijn private woning een proef- pakketje van hun nieuw middel gezonden maar Nad kon ondertusschen niet besluiten, er gebruik van te maken alles baatte hij, wat slechts in de verte aan Ralph Waldon herinnerde, dien valschen vriend, dien hjj nu even veel verafschuwde als hjj hem vroe ger aanhing. Ook de toestand, waarin hij des namid dags zjjn bureau had aangetroffen, ging den advocaat niet uit het hoofd. Het ongeoor loofde weggaan des boekhouders was nog des te zonderlinger, nu Huntington, ondanks het verbod, het nogmaals waagde zjjn kan toor te betreden. Hü kon echter niet aan nemen, dat de vroeger zoo beproefde man min of meer met den liederljjken kerel heulde, en dezen geheel alleen in de aan zijn zorgen toevertrouwde vertrekken zou hebben achtergelaten. Of zon Phelps reeds weg zjjn geweest, toen Huntington gekomen was Maar wie bad voor hem dan de deur van zijn privaat kantoor geopend 1 Naar Ethel hem vertelde, had zjj immers in dat vertrek met den boef gesproken, (Wordt vervolgd)^ f. li - PJ Él ■f m li

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1