R. Rath. Nieuws- exi ^ivertentiehlad No. 18. Zaterdag 29 Februari 1908. 2de Jaargang. vooa.* Moord-HoHaud. FEUILLETON. Katholiek Leven. Schuldig 1 Buitenland. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. ONS BLAD ABONNEMENTSPRIJS 60 cents per drie maanden franco aan hnis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 oent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels30 oent. Elke regel meer6 Reclames per regel 15 ATTENTIE! Zij, die zich met 1 April op „Ons Blad" abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Voor abonnementen en adver tenties te Krommenie kan men zich aanmelden bij onzen agent aldaar, den heer W. van Straten, Zuider Hoogstraat la. Te Assendelft bij onzen agent den heer D. J. Mijnen, boekhandel, Assendelft. De Administratie. II. (Slot.) Na de pauze vervolgde Mr. A. baron van Wijnbergen zyne rede ongeveer aldus Tegenover onze hedendaagsehe maat schappij, die te zien geeft een voort durend toenemen van ongeloof en materialisme, past het ons te stellen de leer van Christus in woord en in daad. Daartoe zijn op de eerste plaats geroepen degenen, die door eer, fortuin en positie hooger- in de maatschappij geplaatst zijn. Zeker is hiervoor vaak moed noodig, doch wij zijn er ook zeker van, dat wij dien moed kunnen ontleenen aan ons heilig Roomsch ge loof. Als gij een voorbeeld wilt, welke kracht te ontleenen valt aan een levendig geloof, zie dan naar den man, die tal van jaren een voorbeeld voor de Chris tenen geweest is, naar Dr. Kuyper, die veel moest verdragen, van alle kanten bekampt en bestookt werd en die töch is blijven arbeiden met reu zenkracht, welke hij ontleende aan zijn Geloof in Christus, voor Wien hij werkzaam is. Indien niet-Katholieken ons zulke voorbeelden geven, dan moeten wij toch zéker dankbaar zijn, die door ons Katholiek geloof zooveel boven anderen verkregen hebben. Dan is het echter niet voldoende, zoo maar wat te gaan doen aan sociale actieneen, in de eerste plaats hebben wij te leven als Katholieken. Wij moeten werkelijk ernstige Katholieken zijn. Dit is wellicht door velen te veel vergeten. Het is nu zestien jaar gelëden dat de encycliek „Rerum Novarum" verscheen, waardoor groote ontwikkeh'ng op sociaal gebied ontstond, echter moeten wy nooit ver geten, dat Paus Leo XIII zoowel in 't Amerikaaneche roman uit bet-Duitsch, van OTTO HOEOKEE, 14) >Sure« zeker zei de andere neger •juist na vijven. Door haar voile heen kon men zien, dat zij geweend bad, hetgeen my opviel. Ik. ken de ladyMr. Whietler ie haar verloofde*. Haar verloofde De mannen zagen elkaar veelbeteekenend aan. 'Om dezen tyd moet de daad toch ge schied zjjn vroeg Keane zacht aan den rechter. Deze knikte. 'Dit kan men natuuriyk eerst bij de sectie precies vaststellen. Het is zoo'n eigenaardig geval. Wat my het meeste opvalt is, dat bet tijk in 't geheel niet stijf is. Dit komt slecht overeen met een vermoording door een dolk en maakt ook een vaste tijdsbepaling moei lijk. Maar zonder twijfel is de moord gister- middag gebeurd*. 'Hm*, meende Orout, >de zaak wordt steeds ingewikkelder. Daar hebben we nu waarachtig ook de vrouw in 't spel. De rechter en Keane maakten een afwerend gebaar. 'Waar denkt gij aan 1* riep de eerste op gedempten toon, 'Miss Hastings is een hooggeaohte lady*. 'Best, t kan zjjn. Maar voorlooplg geloof ik niet aan de schuld van dezen Mr. Whistler. - By mag iets van de daad weten, ook den begin als aan het einde dezer encycliek gezegd heeft, dat de godsdienst alléén in staat is blijvende beterschap aan te brengen. Maar als dat waar is, dan vragen wij waar zijn de bewijzen, dat die overtuiging zich ook slechts geves tigd heeft Wanneer wij hieraan slechts een oogenblik twijfelen, dan direct de handen ineengeslagen, want anders loo- pen wij zeer groot gevaar, dat onze arbeid vruchteloos, ja schadelijk zijn zal. Dan toch wordt er gearbeid tot eigene eer en glorie, in steê ter eere GodsDaarom moeten in de allereerste plaats zij, die door fortuin, positie en beschaving hooger staan, echt-Roomsch leven. Dan ontvlamt de liefde, die ons ons zelf doet vergeten, de liefde die offers brengt, anderen helpt, de liefde die lenigheid en plooibaarheid weet te schenken, waardoor stompen vermeden wordt. Daarom prent u in, dat gij vóór ^lles zelf godsdienstig leven moet en het menschelijk opzicht overwinnen. Dan is de grootste hinderpaal wegge ruimd. Veel zal nog verbeterd moeten wor den, vooral het onderwijs, maar toch zal dit alles niet baten, indien wij niet overtuigd zijn, dat vóór alles noodig is echt godsdienstig leven. Zoowel Leo XIII als Pius X hebben dit ge tuigd en Dr. Schaepman, op wien alle sociale werkers zoo gaarne een beroep doen, schreef reeds vóór veertig jaren, dat de godsdienst het eerste en voor naamste is. Paus Leo XIII gaf de encycliek over de H. Eucharistie, Paus Pius X het zoo hoogst belangrijk decreet over de dagelij ksche H. Communie en wat is nu het merkwaardige? Dit: dat het verschijnen der encycliek „Rerum Novarum' telkens en telkens herdacht wordt, terwijl het belangrijke decreet vian Paus Pius X, ofschoon van veel jongeren datum, toch bij de mees ten in vergetelheid is geraakt. En tóch hebben èn Paus Leo XIII èn Paus Pius X gezegd, dat het Katholieke volk éérst zorge voor een echt-Katholiek leven Voorop, eerst en allereerst echte mannen en mannen van godsdienstig leven Wanneer wy werkelijk overtuigde Katholieken zijn, komt de rest van zelf. Dan zullen, evenals onze tegenstanders, ook de Katholieken hunne volle belang stelling schenken aan het bijzonder onderwijs. Vergeten wij niet, dat onze mannen hunne beste krachten en het beste van hun leven gegeven hebben dader keuueu, maar zelf zal hij ze niet vol bracht hebben... Ik zeg u, er zijn veel te veel toevalligheden in het spel, die zjjn be rekening van te voren geheel ontgaan zjjn. Zulke daad overlegt men eerst voorzichtig en kalm*. 'Mjj dunkt, wjj moeeten Mr. Whistler eens heimelijk ondervragen*, meende Keane en ging naar de voorkamer. »Mr. Whistier komt u als 't u blieft even hier*. By dezen had er wederom reactie plaats gehad. De hoofdpijn van des 's nachts was in heviger mate terug gekomen en plaagde hem versohrikkeljjk. Hy voelde zich als verslagen en was niet in staat helder te denken. >Wat verlangen de heeren*. >Zeg eens*, begon de detectiveagent«had uw neef een goed gehoor Nad schudde van neen. 'Integendeel, reeds van zijn jeugd af was hij hardhoorig. En hieraan schryf ik voor een groot deel zyn ondergang toe. Den laatbten tijd kon men zich byna niet meer verstaanbaar voor hem maken. En zoo heeft ook de hallboy gisteren zyn stem tot buiten op den gang kunnen hooren*, voegde hy er na een weinig nadenken aan toe. Orout had ondertusschen den dolk in de hand genomen en bezag hem nauwkeurig. Het vernuftige veerenmachaniek van het wapen ontging zyn geoefenden blik niet. Herhaaldeiyk duwde hy het meB in den heft en liet het er dan'weder uitspringen. Aan den knop was een geciseleerde ring beves tigd en hieraan zaten nog twee schakels van eeo dunnen gouden ketting, waaraan de dames aan het bijzonder Katholiek onderwijs Daarom moeten wij zorgen, dat onze kinderen godsdienstig worden opgevoed. De schoolbesturen moeten zorgen, dat de bijzondere scholen kunnen concur- reeren met het openbaar onderwijs, opdat nooit gegronde klachten over het bijzonder onderwijs kunnen worden geuit. De bijzondere school moet goed worden. Dit kost echter geld, veel geld en daarom moeten de Katholieken door hun geld de schoolbesturen in staat stellen het onderwijs te verbeteren Geef geld, graag en veel, ieder naar zijn krachten. Verder moeten alle Katholieken hunne kinderen naar de Katholieke school zenden. Er zijn er nog altijd, die meenen, dat de openbare school beter is dan de Katholieke, omdat ze Katholiek isEn toch zijn de Katholieken verplichtaan hunne kinderen Katholiek onderwijs te geven. Ten laatste, dat de Katholieke onder wijzers hunnen plicht begrijpen Op hen rust eene groote verantwoordelijk heid. Dat zij streven naar lotsverbetering, is hun recht en plicht, maar zorgt dat gij altijd blijken geeft, te zijn Katho lieken van den allereersten rang. Want daürop hebben de ouders recht, dat de onderwijzer zij van echt-Katholieken stempel. Als Katholieke sociale werkers heb ben wij óók te zorgen voor het huisgezin. Zorgt, dat' het huisgezin niet worde ondermijnd door uithuizigheid of ver gaderingen op Zondag en in dezen kan vooral de vrouw ten goede invloed uitoefenen. Vóór alles behoort de vrouw in het huisgezin, maar daarna kome zij in de sociale actie; niet om het woord te voeren, maar wèl om mede te werken en op den man goeden invloed uit te oefenen. Met allen nadruk mag^ tot de vrouwen worden gezegd blijft belangstelling toonen in de sociale actie, uit alle rangen en standen, en denkt niet te gauw, dat het niet meer noodig is. Aan de Nederlandsche vrou wen mag tot voorbeeld worden gesteld zij, die, bij goede huismoeder, is Hooge Koninklijke Vrouwe, onze Koningin- Moeder, die getoond heeft voor den echtgenoot te zijn geweest een liefde volle gade, voor haar kind een liefderijke moeder, voor den Staat eene krachtige bestuurster en voor het Volk eene edele beschermvrouwe Ook moeten de vrouwen, ieder in haar stand, de allernoodlottigste luxe gewoonlijk lorgnetten en dergelijke kleinig heden dragen. De bovenste schakel was opende daaraan bevestigde dolk moest zeker ergens vast gezeten hebben, zoodat daardoor de ketting was stnk gerukt, indien de draagster onwillekeurig dacht de detec tive aan iemand hem niet zelf er had afgetrokken. 'Hebt u deze snuistery voor u zelf ge kocht Whietler keerde zich om. Hy kon een zenuwachtig trillen met de oogleden niet onderdrukken, toen hy het ongelukswapen in de handen van Orout gewaar werd. 'Waarom vraagt u dat zei hy in plaats van te antwoorden. >Hm, dat is toch dameswerk. Of draagt u gewoonlyk zulke kettingen De dolk is n.l. toevallig of met opzet van een ketting losgerukt*. Het sierlyke wapen ging van hand tot hand. Men gaf algemeen den detective geiyk. 'Inderdaad*, meende Keane, 'dat is ge wichtig. Droeg u dezen dolk aan een ketting en waar Zonder verschooning te vragen betastte by Nad's vest en halskraag en overtuigde zich daardoor, vóór dat Nad het verhinderen kon, dat er geen ketting aanwezig was. 'Naar ik hoor, hebt u den dolk eerst vóór eenige dagen gekocht wendde zich nu ook de rechter tot den advocaat. 'Dan moet gy u toch kunnen herinneren, wat gy er mee gedaan hebt, of gy hem zelf gedragen en by welke gelegenheid gy hem verloren hebt, gelyk gy straks meendet of wel, of gij hem hebt weggeschonken en aan wien >D»t is in 't geheel nog niet noodig I* tegengaan. De weelde neemt overal toe. Dat komt, zegt men, omdat de levens standaard stijgt. In zeker opzicht is dit laatste waar, doch dat de weelde daarom steeds hooger moet worden opgevoerd, is onnoodig. Dat de vrouwen dan ook in dit opzicht waak en zorg zaam zijn. Immers, wanneer by ver hoogden levensstandaard de inkomsten niet omhoog gaan, leven die menschen op kosten van anderen, tot de débacle komt en daartegen moeten vooral de vrouwen waken. Verder moeten wij zorgen voor verspreiding van goede lectuur. In eigen kring moet overal onze Katholieke pers gelezen worden en het mag niet meer vóórkomen, dat in eenig Katholiek huisgezin geen Katholiek blad gelezen wordt. Ieder leze in eigen gezin de Katholieke pers en zorge, dat ze door anderen gelezen worde. Wij moeten echter niet alleen lezen, maar ons ook ontwikkelen in sociale cursussen. Deze oprichten, waar ze niet zijn, en waar ze bestaaD, deze bevorderen. Het volk moet in sociale cursussen ontwikkeld worden, hetgeen Z. D. H. de Aarts bisschop van Utrecht nog vóór een paar jaren zoo heeft aangeprezen. Eindelijk moeten wij op elk gebied vereenigingen oprichten op.Katholieken grondslag. Wij moeten die vereenigingen steunen in de oprichting en waar ze bestaan, ze versterken. Zóó zullen wij ons niet vijandig stellen tegen ongeloof en materialisme, maar toonen, wie wij zijn en wat wij kunnen. Wanneer wij zóó handelen, dan be hoeven wij niet al te pessimistisch te zijn. Al moge er veel gebeuren, dat ons angstig kan maken, och laat ons bedenken, dat de Katholieke Kerk aan zoovele gróótere aanvallen heeft bloot gestaan, laten wij bedenken^ dat nóóit een dag zoo treurig was, als toen de God-mensch zelf hing, bloedend aan het kruis en töch zoo spoedig daarop de Paaschmorgen aanlichtte Zóó strijden wij en blijven wy strij den, daar wij behooren tot de strijdende Kerk op aarde. Hélden behoeven wij op dezen dag, sprak dr. Schaepman by de onthulling van het mgr. Hamer monument te Nijmegen, en dat mocht Schaepman zeggen, die altijd gestreden heeft, hij, die niet op de eerste plaats was staatsman of dichter of redenaar, maar echt-Roomsch man en die, weinige maanden na zyn rede bij het mgr. Hamer monument, zelf stierf den christelijken stotterde Nad, om toch iets te zeggen. 'Wien zou ik zoo iets schenken?* >Nu, dat is nog al gemakkelyk te raden*, zei Crout schijnbaar onverschilig, >als men een bruid heeft, gelyk uin zoo'd geval bewijst men gewoonlyk kleine attenties*. >Gy yit, dat alles is reine onzin I* voer Nad hem zóó heftig tegen, dat hy er zelf van schrok. Wat zouden die menschen nu van hem denken I Dat was nu precies hun verdenking in een bepaalde richting sturen, en dus juist datgene doen, wat hy in ieder geval wilde vermyden. »Gy vergist u, ik voel my heel wel*, meende de detective kalm, >maar uwe op winding zou u wel eens schade kunnen doen. Naar die lieden daar*, hy wees op de bedienden des huizes, >ons zeiden, verbleef miss Hastings gistermiddag uren lang hier op het kantoor. II hebt ze waarschynlyk hier boven nog aangetroffen 'Ik zei u daar straks immers reeds van neen I* onderbrak hem Nad ruw. 'Laat toch den naam dezer dame als 't u blieft uit het spel I* >Wat had miss Hastings tydens uwe afwezigheid hier zoo lang te doen De detective stoorde zich niet aan Nad's gezegde. >Ik weiger ieder antwoord en herhaal, die dame kan en mag u niets aangaan 1* 'Nu, dan ben ik van een andere mee ting*, ging Crout onverbiddelyk verder. »IJw neef is vermoord...* Zoekend wendde hy zich om. 'Wie der boys zei zoo juist, dat de man reeds in den vroegen namiddag hier kwam »Ik, Sir*. Een der negers trad naar voren. >En myn kameraad heeft hem ook gezien*, dood als een christen held in zijn ge liefd Rome. Aan zijn vaderland liet hy echter zijn christelijk deviesCredo, pugno, ik geloof en daarom strijd ik 1 Laat ons dit devies van Schaepman tot het onze maken: Credopugno Ook Schaepman ontleende in de aller eerste plaats aan zijn Geloof de groote kracht en steeds heeft hy het getuigd, dat die kracht ontleend werd en kon worden ontleend aan zijn Geloof, Hoop en Liefde voor Christus, zyne Kerk en den Paus. Laten wij dat deviesCredopugno tot het onze maken, maar dan ook be grijpen, dat wij den plicht op ons nemen om, evenals Schaepman, heel ons leven dat devies smetteloos te be waren. Wanneer wij echte Katholieken van de daad willen zijn, dan moeten wij vóór alles gelooven in den stryd. Trekken wij met dèt geloof op, dan zullen wy ook veilig wezen en eenmaal ons hoofd nederleggende, zullen wij kunnen getuigen, op onzen laatsten dag te hebben overgegeven ons vaandel aan een nageslacht, dat, hopen wy, den goeden strijd zal voortzetten tot den laatsten dag Frankrijk. Over bijgeloof I Het vryzinnig-democratische dagblad Het Nieuws, dat te Alkmaar wordt uitgegeven, heeft 'n belangwekkende ontdekking gedaan, als ze het lieve brokstukje, dat wy onzen lezers aanstonds te genieten zullen geven, tenminste niet geleend heeft van een of anderen anti-clericalen persbroeder. In dit laatste geval komt de eer toaaan den snuggeren collega. Eet Nieuws dan heeft ontdekt, dat er een 'jammerlyk bijgeloof in Frankryk heerscht en zelfs nog wordt aangekweekt* 1 Dit blykt weer, en nu laten wy Eet Nieuws aan het woord uit een aanklacht, die ingediend is tegen den zoon van een overleden schilder ergens in een dorpje in Bretagne. Deze zoon wordt nameniyk wegens lykenschennis vervolgd, omdat hy van het lyk van z'n vader het hoofd heeft afge sneden en dit op plechtige wyze in 'n kapel heeft laten byzetten. Ook de priester, die de kerkelyke plechtigheid daarby ver richtte, is aangeklaagd. De beschuldigde verdedigt zich met te De andere hallboy zou gezien hebben, dat de vermoorde in gezelschap van een anderen ouden man, evenals by in twyfelachtige klee ding, ongeveer om twee nur het gebouw be trad. Volgens hem waren beiden met de lift naar boven gegaan. De bediende der lift be streed dittwee anderen mengden zich er tusschen, die zouden gezien hebben, dat de onbekend gebleven begeleider van Hunting ton langs de trappen naar boven gegaan was dit was hun des te meer opgevallen, daar zy, belast met de bediening der liften, minstens duizendmaal den kuchenden klim mer voorbij waren gekomen. >Nu, dat kan voorloopig biy'ven rusten*, sneed Orout den laatsten bediende het woord af, terwyl hy zich andermaal tot den advo caat wendde. >Uw neef is derhalve vóór miss Hastings op het kantoor gekomen, die eerst na drie uur kwam. Toen kon hy toch niet vermoord zijn geweest, anders zou de dame wel om hulp hebben geroepen*. 'Wie zegt u dan, dat myn bruid de daad zelfs maar heeft kunnen zien. Myn neef is hier in deze kamer vermoord, de verbin dingsdeur was echter afgesloten. Miss Has tings kon derhalve deze kamer in 't geheel niet betreden en tevens ook niets van de daad waarnemen, die misschien reeds uren te voren gepleegd was I* •Dat zegt u de rechter is van een andere meening. Nu, daarover zal ons miss Hastings waarBchyniyk het beste kunnen inlichten*. Nad kon zyn hevige ontroering niet ver bergen. >U kunt er toch niet in ernst aan denken...* (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 1