Plaatselijk Nieuws. Binnenlands 't Biyft een wonderlik feit dat men na den aanslag absoluut niets van de daders meer bemerkt heeft. De sultan moet, toen hQ in zjjn palels was teruggekeerd, daarover zöö vertoornd zijn geweest, dat hü prins Zafer-Sultaneh, den gouverneur van Teheran, met sjjn stok moet hebben afgeranseld. Het hoofd van de politie kreeg de minder aan- gename bedreiging te hooren, dat hy voor den mond van een kanon gebonden zou worden. Gelukkig voor hem misschien is bij den aanslag ook de... beul, die den sultan op sjjn tochten te vergezellen schijnt, als slachtoffer gevallen, 't Kan nu natuurlijk niet tot 'n parate executie komen! Van meerdere zijden heeft de Shab reeds felicitaties met de gelukkige ontsnapping aan den aanslag mogen ontvangen, 't Eerst kwam een gelukwensch vanhet parlement, waar door misschien de niet al te beste relaties 'n beetje verbeterd zullen worden. Ook de Engelsche zaakgelastigde kwam namens koning Edward den Shab zijn gelnkwenschen aanbieden... Het is te vreezen, dat de nu mislukte aanslag spoedig zal worden herhaald. Want in Perzië, waar sedert de laatste anderhalve eeuw een viertal «koningen der koningen» werden vermoord, ongerekend nog de talrijke aanslagen, die mislukten schijnen de samenzweerders zich niet gauw te laten afschrikken. Intusschen is deze aanslag reeds, waardoor Mohamed-Ali zijn vuurdoop kreeg, wel een bewijs voor de grenzeloos-verwarde toestanden, die er in 't Perzenland heerschen. Abessinië. Menelik. Omtrent Menelik en den grooten eerbied, dien hy, de schismatieke Kopt, jegens den Paus betoont, wordt thans naar aanleiding van zyn geschenk aan Pius X nog een merk waardige bizonderheid in herinnering gebracht. Toen na den slag van Adoua twee dui zend Italianen door de Abessiniërs gevangen waren genomen, schreef pans Leo XIII aan den keizer een brief om hun vrijlating te verzoeken. Menelik meende dit verzoek om krijgs kundige redenen niet te kunnen inwilligen, maar verklaarde zich toch na eenig beraad bereid om vrjj te laten de gevangenen af komstig uit den voormaligen Kerkelyken "Staat Maar... dit voornemen werd door de Italiaansche regeering verijdeld. Amerika. Amerika arts ten voorbeeld. Een VTijzinnig-protestantsch professor in Duitschland heeft van eene reis, welke hij door Amerika maakte, belangrijke mededee- lingen gedaan in een Duitsch tijdschrift, waaraan wij het volgende ontleenen. «De vrouwen», zegt de professor, >zijn in Amerika van het begin der Nieuw-Engeland- kolonie af, de trouwe wachteressen van den poriteinschen geest geweest... Daar zij op reinheid en matigheid, op orde en tucht in het huisgezin stonden, hebben zij deze deug den van geslacht tot geslacht der maat schappij ingeplant-.. Welk een weldadigen invloed de eerbied voor de vrouwen op de welvoegeljjkheid van het geheele maatschap, peiyke leven uitoefent, daarvan kan men zich in Amerika dagelijks overtuigen. Zonde en ondeugd zullen daar ook niet ontbreken, maar zijmogen ten minste niet publiek op treden, nooit en nergens zich brutaal ten toon stellen. Iedere vrouw kan bij dag en by nacht zonder begeleiding van een man lange de straten gaan, zij zal door geen onbeschaamde aanvallen gehinderd worden. In de winkelkasten van boek- en kunst handels ziet men nergens aanstooteiyke boeken of platen neergelegd. In de schouw- bnrgen worden wel is waar zotte kluchten en yzingwekkende moordgeschiedenissen op gevoerd, maar obscoeniteiten en pikante echtbreukdrama's zijn van de planken uitge sloten, omdat het publiek ze met veront waardiging zou verbannen. De couranten zjjn wel kvol met sensatie berichten, vermijden echter alle sexueele pikanterieën en nemen geen aankondiging of zelfs beschrijving op van voordrachten over «vrye liefde», recht op moederschap, recht der homosexueelen, of hoe dat wilde en dolle tuig ook moge heeten, hetwelk thans by ons de kolommen van zoo menig blad vult, waardoor het zedeiyk gift in de huisgezinnen gebracht wordt, om de ziel van ons volk en van de jeugd te verpesten. Terwyi hier onlangs alle couranten vol waren van het proces Harden, hebben de bladen van New-York daarover slechts zeer discreet gesproken, terwyi zy hun ver wondering uitdrukten, dat te Berlijn zulke vuile dingen openlijk behandeld en in de bladen met de el uitgemeten worden, wier bijzonderheden de welvoegelykheid verbiedt aan hun Amerikaansche lezers mede te deelen. Ik beken, dat ik my daar als Duitscher geschaamd en de Amerikanen om hun puri- teinschen tucht, welke reinheid en eerbaarheid in het publieke leven eischt, benijd heb. Hierin boven alles dienden wy van de Ame rikanen te ieeren Eerste Kamer. De Staten van Zuid-Holland kozen tot lid der Eerste Kamer (vacature-Bevers) baron Van Voorst, kolonel commandant der grena diers, met 45 stemmen tegen 26, die werden uitgebracht op den heer O. Pynacker Hordyk, oud-minister. Rheden. Tot lid der Tweede Kamer voor het district Rheden ie gisteren by enkele candi- daatstelling gekozen jhr. J. W. J. O. M. van Nispen tot Sevenaer (r.-k.), te 'ï-Gravenhage. Tietjerksteradeel. Door de anti revolutionairen 'in dit district is gesteld ds. Van der Voort van' Zyp te Doesburg. Door de liberalen de heer mr. P. Rink. SHedreeht. De candidBat der Anti-Rev. in dit district is thans de heer J. van der Molen Tsn., schoolopziener in het arrondissement Dok- kum te Leeuwarden. Voor algemeen kiesrecht. De afdeeling Hengelo van den Bond van Katholieke Kiesvereenigingen besloot met al- gemeene stemmen, op de desbetreffende cir culaire van den Bond, zich uit te spreken voor algemeen kiesrecht. Katholiekendag. De Bredasche Katholiekendag wordt dit jaar te Hulst gehouden. R. K. Bijzondere Onderwijzers. De jaarvergadering van de Diocesaanver- eeniging van R. K. Byz. Onderw. van het Bisdom vah Haarlem, zal dit jaar gehouden worden op Dinsdag 9 Juni in het hotel >De Zon» te Beverwijk. Haarlem heeft verschil lende voorstellen ingediend om de positie van de onderwyzers vaster te maken, vooral by overcompleet. Over het belangryk onder werp Schoolvergaderingen, zal gesproken worden door de heeren Ohr. L. Wesseling en J. G. Suring. Hoe men socialisten kweekt. Te Hilvarenbeek was onlangs met kerke- ïyke goedkeuring opgericht een R. K. Leer bewerkersvereeniging. Dit was een doorn In het oog der heeren patroons 1 Op alle mogeiyke manieren werkten zy den bond tegen, totdat Zaterdagavond 17 schoenmakers, allen lid van den bond, wer den ontslagen I De patroons ontkennen dus het recht van R. K. organisatie I Is het wonder, dat op zoo'n manier het socialisme in Noord-Brabant veld wint De patroons zelf kweeken door hunne laakbare handelwijze het socialisme aan, hetgeen zij vroeg of laat tot eigen schade en schande zullen ondervinden. Huldeblijk aan Prins Hendrik. Maandagochtend is ten' Paleize in Den Haag door een commissie uit het bestuur van den Nationalen Oranjebond 4e Amster dam aan Z. K. H. den Prins aangeboden de gedenkpenning, vergezeld gaand van een album, tot welk huldebiyk indertyd door den bondsvoorzitter, den heer Alb, van der Horst, het initiatief was genomen naar aan leiding van het optreden van Z. K. H. ter gelegenheid van de ramp van de Berlin aan den Hoek van Holland. Het huldeiyk werd Z. K. H. den Prins overhandigd door den heer Van der Horst. Z. K. H. betuigde in korte, eenvoudige woorden zijn erkentelijkheid voor dit hulde biyk, zeggende dat hy hetgeen hij deed, niets meer dan zyn plicht acht. De gedenkpenning is uitgevoerd in goud, zilver en brons. De penning Vertoont kan de voorzyde het borstbeeld van Z. K. H. den Prins, als vice-admiraal. De keerzyde geeft te zien een voorstelling van het wrak van de Berlin tydens het stormachtige weer in Februari van het vorige jaar aan den Hoek van Holland. Boven deze voorstelling staat in gebogen rand «Hulde van het Ne- derlandsche Yolk», terwyi onderaan te lezen staat; Nationale Oranjebond «Wat ook vall, trouw staat pal». Bij deze penningen is een album gevoegd. Op den wit lederen band prykt aan de voor zyde het wapen van Z. K. H. den Prins. Aan Z. K. H. den Prins zyn aangeboden drie exemplaren van den penning, nl. in goud, zilver en brons en aan H. H. M. M. de Koninginnen ieder twee exemplaren, t.w. in zilver en brons. Opvoeding van kinderen. Indertyd gaven wy in ons hoofdartikel «Waarom zoo vreugdeloos als een der oorzaken, waarom die kinderen van heden vaak in 't geheel niet levenslustig, opgewekt, kinderiyk zyn, aanhet vertroetelen dier kinderen door ze van alles te laten mede maken, veel te vroeg, zoodat ze, grooter geworden, niets meer om dat alles geven, in één woord «blasé» zyn. De «Van Dag-tot-Dag» schrijver in het BW. roert thans hetzelfde onderwerp aan en schryft o.m. Het eenvoudige speelgoed, de gewone na- tuurlyke spelletjes van kinderen onderling, zyn in het byzonder voor onze-gegoede stadskinderen niet meer voldoende. Zy gaan op kinder-bals, wonen kinder-theater- voorstellingen by, zy bezoeken tentoon stellingen, concerten en café's, zy leven soms het leven der groote mode-badplaatsen mede met hun ouders. Alles verwenning en vertroeteling. Vroeger waren de ver jaardagen en de St. Nicolaas-avond de gelegenheden om de kinderen met kleine, eenvoudige geschenken gelukkig te maken. Nu meent haast elke bezoeker verplicht te zyn door een «attentie» aan de kleinen, den ouders pleizier te doen. En dan vaak met zulk kostbaar, zulk fijn bewerkt speelgoed I Men bereikt met dit alles, dat de kinderen zich wanhopig vervelen, dat ze «blasé» worden en velen van hen later als sombere pessimisten zullen rond wandelen. Van blasé-zyn naar pessimisme is maar één stap. De jongen, die niet met vier stoelen als paarden, zweepklap pend, door de wereld der jeugd Tydt, maar liever een horlogewerkje opwindt,- is op weg naar het zwarte en onheil spellend pessimisme I Men zal niet kunnen ontkennen, dat er veei waars in deze woorden ligt opgesloten. Doch waarom biyven vele ouders dan zoo dwaas handelen? Publieke eerbaarheid. In een driestar van De Standflard lezen wy o.m. het volgende Over onze bedorven tooneelvoorstellin- gen klaagt meer dan één recensent zelfs keer op keer in anders ver van preutsche bladen. Een kwaad, dat voor rekening komt van de schryvers van de stukken en voor de schouwburgdirectiën die ze opvoerenmaar evenzoo van de ouden en jongen van dagen, die er heengaan om er in te genieten, en juist door weg te biyven al* degeiyke kunst aan het woord komt, financieel de directiën in de val lokten. r De schunnige sensueele litteratuur werkt niet minder bezoedelend op de voorstelling van het jongere geslacht. En ook hier staan schuldig de schryvers, maar ook de uitgevers en boekverkoopers, die zulke giftige waar gereedmaken en venten, en niet minder de bedorven smaak van het jonge publiek, dat aan zulk vies gedoe lust heeft. Met wat in beeld vertoond wordt, staat 't niet beter. Dat begint in revues met platen, wordt voortgezet door kykglazen, en breekt ten slotte als een stroom los in al dan niet transparante photo's en kaarten. Advertentuur en uitstalling helpt slechts mée, om het oog er aan te wennen, en de waar aan den man te brengen. Maar deze geheel booze trafiek wyat op een onreine neiging onder breede ryen van het groote publiek, dat er op aast en er geld voor over heeft, en door dit geld de auteurs en photographen en too- neeldirecteuren aanmoedigt. Wie had gedacht dat het Neo-malthu- sianisme zoo hand over hand onder ons toe zou nemen Dat mocht zoo in het wnlpsche Frankrijk zyn, maar ons kuische Holland was er te Boliede voor. En zie nu maar de verwoestingen die reeds *yn aangericht, let op de daling van de geboorten, en beluister met wat driestheid zelfs vrouwen optraden om dit kwaad aan te bevelen. Dat wy het met den schryver in De Stan daard geheel eens zyn, suilen wij wel niet meer behoeven te getuigen. Hoe treurig echter, dat de huidige toestand dergeiyke klachten zoo noodzakelyk maakt ALKMAAR, 4 Maart 1908. Sociale cursus. Maandagavond zette de WelEerw. Heer H. v. d. Boogaard zyn socialen cursus voort. Na kor'tè samenvatting van het behandelde op den vorigen cursusavond, vervolgde spreker zyn verhandeling over het Liberalisme. Welke zijn de redenen der snelle'verbrei ding der liberale economie lo. Deze economie was niet anders dan de gevolgtrekking lilt dè verkeerde vryheids- begrippen die in de hoofden der menschen reeds béstonden. 2ó. De gilden, hoe goed ook, gingen niét genoegzaam mee en belemmerden wel wat de persooniyke energie. 3o. Het Liberalisme valt samen met den enormen vooruitgang van machinerieën etc. 8pr. waarschuwde er voor, om in de Snelle verbreiding van dwalingen, zooals het Liberalisme, Socialisme e. a. kracht van de stelsels te zien. De'verbreiding v. Gods dienst veronderstelt in dien Godsdienst een kracht, want de Godsdienst gaat tegen de lagere natuur in, terwyi die dwalingen juist op de hartstochten dier lagere natuur spe- culeeren. Wat heeft men van het liberalisme te houden Op Godsdienstig icysgeerig gebied, de vry- denkerij. Wanneer ze ras echt is, staat ze op athelatischen bodem. Dus voor ons en ieder verstandig mensch een groote dwaling naar den schy'n wetenschappelyk maar fei- telijk hoogst-oppervlakkig. Uiterlijk groot en hoog, maar innerlijk klein en laag evenals elke hoogmoedige. De echte vrydenkêry is in haar wezen de hoovaardij des levens, een om eigen hoogmoed niet willen erkennen van God. Andere vrydenkers gaan niet zoover zy willèn- God niet loochenen maar Dien toch ook niet in het openbare leven moeien. Godsdienst privaatzaak; met 'h paar verwij zingen naar de wereldgeschiedenis en de economische geschiedenis toont spr. aan, dat integendeel de Godsdienst zyn moet de wortel, waaruit Aeel 's menschen leven (dus ook het openbare) opbloeit. Op Godsdienstig gebied is de liberale vryheid geen vryheid voor geloof, maar vrybeid voor ongeloofgeen vryheid voor zedeiykheid, maar Vryheid voor zedeloosheid. Op staatkundig gebied. De Staat van een levend organisme verlaagd tot een machine. Geen gezag meer wat komt van boven, maar een gezag wat komt van onder af. Om vryheid loochende mien Gods gezag in den Staat, en men kwam tot slaafsche dienst baarheid aan een toevallige meerderheid. Men wilde geen God boven den Staatmen zocht hem in den Staat, maar daardoor werd deze een tyrannieke afgod. Op economisch gebied. lo. Laat het den mensch vóór alles, ja uitsluitend naar- stoffelijk welvaart zoeken met verwaarloozing van elk hooger doel. 2o. Wil het den mensoh overleveren aan zyn neigingen, vooral aan de zelfzucht, ter- wyl elke overheersching, van welke neiging ook, voor iederen redelijken mensch een slavèrny ia. 3o. Door aan te houden op productie zonder op verdeeling la letten door de conenrrenüe vrij te laten zonder den zwakke te beschermen, is bet Liberalisme oorzaak geworden van het kapitalisme, de groote economische misstand van onzen tyd. Het Socialisme. Voor alles moet men by het socialisme deze waarheden voor den geest houden. lo. Al heeft God de goederen der aarde ten gebruikt geschonken aan het menschdom, dan heeft Hy daarmee nog niet gewild, dat heel het menschdom ze als gemeengoed zou bezitten. 2o. Al heeft de mensch een maatschap- peiyk karakter, dan ia bij daarom nog niet louter maaischappijlid, vóór alles is hy een afzonderlijk persoon. Ten allen tyde zyn er wel geweest, die van gemeengoed en gemeenschappelijk-huis- hondeiyk leven in de maatschappy droom den, maar lo. wat" vroeger de droom was van wei nigen, is thans het toekomstideaai van een groote maesa proletariërs 2o. wat vroeger droomerij was, is thans een wetenschappelyk stelsel. Vandaar is thans het socialisme van groo ter beteekenis dan vroegervroeger als droom opzy gezet, maar thans moet het met wetenschappelyk materiaal bestreden vroeger een weinig gevaariyke romantische droom, thans door de massa en zyn invloed een der grootste hinderpalen voor de oplos sing van het maatschappeiyk vraagstuk. De eigeniyke kern van het Socialisme is een economische, n.l. afschaffing van privaat bezit der productiemiddelen. In plaats daarvan moet <ïe gemeenschap lo. die productie-goederen bezitten. 2o. de productie-regelen (naar algemeene behoefte en particulieren aanleg). 3o. de vruchten der productie verdeelen (naar de waarde van ieders arbeid). Daarna gaf spr. een kort historisch over zicht van de socialistische strevingen. Het tegenwoordige socialisme vindt zyn oorsprong meer rechtstreeks in de Fransche revolutie wat daar voor den Sen stand werd geeischt en gedaan, dat eischt het socialisme ook voor den 4en stand. Oorspronkelyk waren de groote socialis tische streven in Frankryk. Spr. noemde hier Babeuf, St. Simon, Fonrrier, Louis le Blanc, Prouddhonvan Frankryk uit ver breidden die stelBele zich over Europa, bi zonder in de industrie-centra. De wetenschappelijke grondslag voor het socialisme werd gelegd door Marxde groote socialisten v. d. lateren tyd stellen zich op dien grondslag Marx hield aan op een Internationaal socialisme Lassalle meer op een nationaal socialisme. Tegenwoordig staat het socialisme uiterlijk nog als één bond, maar onderling zyn er zooveel en zoo diepgaande meeningsverschillen, dat uiteen- spatting slechts een kwestie van tyd is. Hoe kon het socialisme zich zoo snel verbreiden lo. De sociale misstanden hadden (en niet zonder reden) de arbeiders ontevreden gemaakt; een volksmenner vond dus een goed gehoor. De haat tegen het bestaande vereenigde en dreef hen. 2o. Verval van geloof en zeden. Als men geen geluk hiernamaals meer aanneemt, zoekt men het geluk hier en dan liefst evenveel al* een ander. 2o. Het liberalisme had op elk ander gebied behalve het economische den Staat alle macht gegeven ten bate v. d. 3en stand, het socialisme eischt, daar op i doorgaand, alle macht in het economisch gebied op voor den Staat ten bate v. d. 4en stand. Het socialisme en het liberalisme zyn zeer nauw aan elkaar verwant. lo. Het liberalisme heeft atheïsme en materialisme verbreid, als wetenschap. Het socialisme brengt het in praktyk voor de massa. 2o. Het liberalisme bad in de Fransche revolutie het gezag vernederd en eigendom v. aristocratie en Kerk geroofd voor den 3en stand. Het socialisme wil dat voor den 4en stand. 3o. Het socialisme gaat uit r. de liberale stellingarbeid is de eenige waarde v. d economische goeden. 4o. Wat het liberalisme aan den Staat gaf op politiek terrein wil het socialisme op sociaal terrein. Daarna ging spreker over tot de uiteen zetting van het Marxisme. lo. De wysgeerige grondslag, is de ma terialistische geschiedenisopvatting. Niets is blyvend alles ontwikkelt zich. Een God, een Goddel. voorzienigheid, een onBtoffeiyke ziel is er niet alles ont wikkelt zich noodzakelykdie ontwikkeling is o.a. voor den mensch door Darwin bewezen. Ook de maatschappy vervormt en ont wikkelt zich. De eigeniyke kern van de ontwikkeling is het economische leven. Alles richt zich daarnaar alles moet met die economische ontwikkeling mee, Gods dienst, zedelijkheid, wetenschap, kunst zijn daarvan geheel afhankelyk. De ontwikkeling der maatschappy gaat dus niet mee met de ontwikkeling van godsdienstige en zedelyke idees, maar omgekeerd Godsdienst en zeden enz. gaan mee met de ontwikkeling van het economische leven. De productie en verdee- lingsverhoudingen die zich openbaren in den klassenstryd, zijn de levenskern. 2o. Het economische begineel. De economische producten hebben een ge bruikswaarde en een ruilwaarde. Gebruikswaarde de nuttige eigen schappen. Ruilwaarde de aan dat voorwerp be steede arbeid. Zoo ook heeft de arbeid v. d. arbeider Ruilwaarde bet onderhoud v. d. ar beidskracht. i Gebruikswaardo de waardevermeerde ring door dien arbeid aangebracht. - De werkgever- huurt nu (in de tegenwoor dige kapitalistische productie) den arbeid en betaalt daarvoor de ruilwaarde, terwyi de gebruikswaarde dikwerf het dubbele is. Zoo wordt dekapitalist ryk v. d. arbeid *yner huurlingen. Nu zal zoo redeneert Marx verder door verbetering der machinerieën de arbeider hoe langer zoo meer overbodig worden en verarmen. Door crisissen etc. zal het aantal kapitalisten kleiner worden en het proleta riaat grooter. En dan zal eenmaal noodzake lyk het oogenblik komen dat er slechts 'n paar enorm-kapitaalbezitters zijn en de heele wereld verder proletariër en pauper dan is het uur geslagen dat die «onteigenaars zullen worden onteigend» en de soclalletische maatschappy is geboren. Rijk gezegend. Uit den Bnrgeriyken Stand in dit nnmmer biytt, dat het huisgezin van P, Ver weel, Stuartstraat alhier, op 29 Febr. door ge boorte is vermeerderd met niet minder dan drie jongens 1 Op hol. Zondagmiddag geraakte op het Scharloo het paard van den heeT Thoes op hol. De bestuurder kwam te vallen en kwetste zich aan het hoofd. Door den slingerenden wagen werd een voorbyganger gewond. Het paard rende den Berger weg op en werd by de eerste brng door een wielryder, die het dier snel nareed gevolgd door meerdere wielrydere, gegrepen en tot staan gebracht. Het onvrijwillig Werbloozenfonds „St. Dominleue". Door het bestuur van bovenbedoeld fonds wordt een oproep gedaan aan alle leden van den Ned. R. K. Volksbond, afd. Alkmaar, om toe te treden tot dit fonds. De noodzakelykheid hiervan blijkt dage lijks uit de toenemende werkloosheid. Men kan zich als lid opgeven by de heeren G. A. Keysper Jr., Lindegracht 20, J. Telleman, Westerhofje, en Jn. Rensenaar, Lindelaan 14. -i. - Excelsior. Gisterenavond gaf de mannenzangéereéhi- ging «Excelsior», directeur de heer J. F) de Haas, in «Diligentia» een goedgeslaagd con cert. Zoowel de koornummers als quartetteu en soli vielen zeer in den smaak van het talryk aanwezige publiek, hetgeen bleek uit het daverend applaus na ieder nnmmer. Het was dan ook een alleszins geslaagde uitvoering, waarvoor alle hulde toekomt zoo wel aan heeren zangers en solisten als hun bekwamen directeur. Geslaagd. Mej. Helena van Giezen van hier, leer linge der R. K. Kweekschool te Bergen, slaagde gisteren te Utrecht voor 't examen nuttige handwerken. Nd. en .Zd.-Scharwoude, >- Tot postbode te Noord-Scharwoude ia be noemd de heer P. Heertjes te 2d. Scharwoude. Door de afd. Znid-Scharwonde van de Naamlooze Landbouw- en Handeisvereeniging aan den Langendyk en Ometreken was vóór- gesteld een premie uit te loven aan hem, die een middel vond tegen draaiharten of vallers. Dit voorstel kwam op de laatst ge houden vergadering in behandeling, waarby de heer Madderon te St. Pancras zich deed kennen als de man, die het bedoelde middel reeds gevonden had. Hy wilde het echter niet bekend maken, als hem vanwege de vereeniging geen f 6000 werd gegeven. Na heel wat dieenssie werd echter met 675 tegen 40 stemmen besloten slechts f 2000 uit te loven. Veel is dus eigeniyk nog niet ge wonnen, als de heer M. by zyn meening blyft. Jammer genoeg, als er werkelijk een middel is, zou het zeer te betreuren zijn, als het door verschillende omstandigheden niet toegepast kon worden, terwyi de aebade, die deze ziekten veroorzaken, oneindig groot is. Laten we echter nog hopen, dat beide partijen het eens worden. De pastoor te Nd.-Scharwoude heeft, mede namens zijn parochianen, een protest uitgevaardigd tegen den burgemeester van Oudkarspel, die toestemming heeft verleend voor het opvoeren van een tooneelstnk, ge titeld «Een Herder», aan welk stnk de katho lieken aanstoot namen. De Z.eerw. heer pastoor had van te voren het stuk gelezen en daarna den burgemeester verzocht zyne toestemfiiing voor de opvoering te onthouden. Van Broek op Langendyk zyn de vorige week 122 wagonladingen groenten verzonden. De verzending is trager dan het vorige jaar. Wormerveer. Zondag 1 Maart hield het Kruis verbond Wormerveer en omstreken een buitengewone vergadering in de bovenzaal van P. Wond, alhier. Als spreker trad op de Weleerw. heer Bouwmans, kapelaan te Zaandam, dje de volgende stellingen toelichtte: 1. Door de heerschende drinkgewoonten wordt door velen gedronken by alle gelegenheden. 2, Het is onze plicht den stryd tegen drinkgewoonten en drankmisbruik aan te binden. De eerw. spreker schetste eerst de treurige gevolgen van het alcoholisme, zelfs reeds merkbaar in gezinnen, waarvan de man nog niet zoover- gedaald is, dat hy tot de bekende dronkaards behoort. Vervolgens wekte hy de aanwezigen op den stryd tegen drankmisbruik te voeren, omdat die stryd is een werk van naasten liefde en barmhartigheid. Vooral dit laatste punt werd door den eerw. spreker op; boeiende wyze nader uitgewerkt. Ten slotte spoorde hy de leden aan ieder in zyn eigen kring propaganda te maken wanneer ieder zyn plicht naar behooren vervult, zoo eindigde de eerw. spreker, zjju *- le-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 2