Plaatselijk Nieuws.
Binnenlands
't Biyft een wonderlik feit dat men na
den aanslag absoluut niets van de daders
meer bemerkt heeft. De sultan moet, toen
hQ in zjjn palels was teruggekeerd, daarover
zöö vertoornd zijn geweest, dat hü prins
Zafer-Sultaneh, den gouverneur van Teheran,
met sjjn stok moet hebben afgeranseld. Het
hoofd van de politie kreeg de minder aan-
gename bedreiging te hooren, dat hy voor
den mond van een kanon gebonden zou
worden. Gelukkig voor hem misschien is bij
den aanslag ook de... beul, die den sultan
op sjjn tochten te vergezellen schijnt, als
slachtoffer gevallen, 't Kan nu natuurlijk
niet tot 'n parate executie komen!
Van meerdere zijden heeft de Shab reeds
felicitaties met de gelukkige ontsnapping aan
den aanslag mogen ontvangen, 't Eerst kwam
een gelukwensch vanhet parlement, waar
door misschien de niet al te beste relaties
'n beetje verbeterd zullen worden. Ook de
Engelsche zaakgelastigde kwam namens
koning Edward den Shab zijn gelnkwenschen
aanbieden...
Het is te vreezen, dat de nu mislukte
aanslag spoedig zal worden herhaald. Want
in Perzië, waar sedert de laatste anderhalve
eeuw een viertal «koningen der koningen»
werden vermoord, ongerekend nog de
talrijke aanslagen, die mislukten schijnen
de samenzweerders zich niet gauw te laten
afschrikken. Intusschen is deze aanslag reeds,
waardoor Mohamed-Ali zijn vuurdoop kreeg,
wel een bewijs voor de grenzeloos-verwarde
toestanden, die er in 't Perzenland heerschen.
Abessinië.
Menelik.
Omtrent Menelik en den grooten eerbied,
dien hy, de schismatieke Kopt, jegens den
Paus betoont, wordt thans naar aanleiding
van zyn geschenk aan Pius X nog een merk
waardige bizonderheid in herinnering gebracht.
Toen na den slag van Adoua twee dui
zend Italianen door de Abessiniërs gevangen
waren genomen, schreef pans Leo XIII aan
den keizer een brief om hun vrijlating te
verzoeken.
Menelik meende dit verzoek om krijgs
kundige redenen niet te kunnen inwilligen,
maar verklaarde zich toch na eenig beraad
bereid om vrjj te laten de gevangenen af
komstig uit den voormaligen Kerkelyken
"Staat Maar... dit voornemen werd door de
Italiaansche regeering verijdeld.
Amerika.
Amerika arts ten voorbeeld.
Een VTijzinnig-protestantsch professor in
Duitschland heeft van eene reis, welke hij
door Amerika maakte, belangrijke mededee-
lingen gedaan in een Duitsch tijdschrift,
waaraan wij het volgende ontleenen.
«De vrouwen», zegt de professor, >zijn in
Amerika van het begin der Nieuw-Engeland-
kolonie af, de trouwe wachteressen van den
poriteinschen geest geweest... Daar zij op
reinheid en matigheid, op orde en tucht in
het huisgezin stonden, hebben zij deze deug
den van geslacht tot geslacht der maat
schappij ingeplant-.. Welk een weldadigen
invloed de eerbied voor de vrouwen op de
welvoegeljjkheid van het geheele maatschap,
peiyke leven uitoefent, daarvan kan men
zich in Amerika dagelijks overtuigen. Zonde
en ondeugd zullen daar ook niet ontbreken,
maar zijmogen ten minste niet publiek op
treden, nooit en nergens zich brutaal ten
toon stellen. Iedere vrouw kan bij dag en
by nacht zonder begeleiding van een man
lange de straten gaan, zij zal door geen
onbeschaamde aanvallen gehinderd worden.
In de winkelkasten van boek- en kunst
handels ziet men nergens aanstooteiyke
boeken of platen neergelegd. In de schouw-
bnrgen worden wel is waar zotte kluchten
en yzingwekkende moordgeschiedenissen op
gevoerd, maar obscoeniteiten en pikante
echtbreukdrama's zijn van de planken uitge
sloten, omdat het publiek ze met veront
waardiging zou verbannen. De couranten zjjn
wel kvol met sensatie berichten, vermijden
echter alle sexueele pikanterieën en nemen
geen aankondiging of zelfs beschrijving op
van voordrachten over «vrye liefde», recht
op moederschap, recht der homosexueelen,
of hoe dat wilde en dolle tuig ook moge
heeten, hetwelk thans by ons de kolommen
van zoo menig blad vult, waardoor het zedeiyk
gift in de huisgezinnen gebracht wordt, om
de ziel van ons volk en van de jeugd te
verpesten. Terwyi hier onlangs alle couranten
vol waren van het proces Harden, hebben
de bladen van New-York daarover slechts
zeer discreet gesproken, terwyi zy hun ver
wondering uitdrukten, dat te Berlijn zulke
vuile dingen openlijk behandeld en in de
bladen met de el uitgemeten worden, wier
bijzonderheden de welvoegelykheid verbiedt
aan hun Amerikaansche lezers mede te deelen.
Ik beken, dat ik my daar als Duitscher
geschaamd en de Amerikanen om hun puri-
teinschen tucht, welke reinheid en eerbaarheid
in het publieke leven eischt, benijd heb.
Hierin boven alles dienden wy van de Ame
rikanen te ieeren
Eerste Kamer.
De Staten van Zuid-Holland kozen tot lid
der Eerste Kamer (vacature-Bevers) baron
Van Voorst, kolonel commandant der grena
diers, met 45 stemmen tegen 26, die werden
uitgebracht op den heer O. Pynacker Hordyk,
oud-minister.
Rheden.
Tot lid der Tweede Kamer voor het
district Rheden ie gisteren by enkele candi-
daatstelling gekozen jhr. J. W. J. O. M. van
Nispen tot Sevenaer (r.-k.), te 'ï-Gravenhage.
Tietjerksteradeel.
Door de anti revolutionairen 'in dit district
is gesteld ds. Van der Voort van' Zyp te
Doesburg.
Door de liberalen de heer mr. P. Rink.
SHedreeht.
De candidBat der Anti-Rev. in dit district
is thans de heer J. van der Molen Tsn.,
schoolopziener in het arrondissement Dok-
kum te Leeuwarden.
Voor algemeen kiesrecht.
De afdeeling Hengelo van den Bond van
Katholieke Kiesvereenigingen besloot met al-
gemeene stemmen, op de desbetreffende cir
culaire van den Bond, zich uit te spreken
voor algemeen kiesrecht.
Katholiekendag.
De Bredasche Katholiekendag wordt dit
jaar te Hulst gehouden.
R. K. Bijzondere Onderwijzers.
De jaarvergadering van de Diocesaanver-
eeniging van R. K. Byz. Onderw. van het
Bisdom vah Haarlem, zal dit jaar gehouden
worden op Dinsdag 9 Juni in het hotel >De
Zon» te Beverwijk. Haarlem heeft verschil
lende voorstellen ingediend om de positie
van de onderwyzers vaster te maken, vooral
by overcompleet. Over het belangryk onder
werp Schoolvergaderingen, zal gesproken
worden door de heeren Ohr. L. Wesseling
en J. G. Suring.
Hoe men socialisten kweekt.
Te Hilvarenbeek was onlangs met kerke-
ïyke goedkeuring opgericht een R. K. Leer
bewerkersvereeniging.
Dit was een doorn In het oog der heeren
patroons 1
Op alle mogeiyke manieren werkten zy
den bond tegen, totdat Zaterdagavond 17
schoenmakers, allen lid van den bond, wer
den ontslagen I
De patroons ontkennen dus het recht van
R. K. organisatie I
Is het wonder, dat op zoo'n manier het
socialisme in Noord-Brabant veld wint
De patroons zelf kweeken door hunne
laakbare handelwijze het socialisme aan,
hetgeen zij vroeg of laat tot eigen schade
en schande zullen ondervinden.
Huldeblijk aan Prins Hendrik.
Maandagochtend is ten' Paleize in Den
Haag door een commissie uit het bestuur
van den Nationalen Oranjebond 4e Amster
dam aan Z. K. H. den Prins aangeboden
de gedenkpenning, vergezeld gaand van een
album, tot welk huldebiyk indertyd door
den bondsvoorzitter, den heer Alb, van der
Horst, het initiatief was genomen naar aan
leiding van het optreden van Z. K. H. ter
gelegenheid van de ramp van de Berlin aan
den Hoek van Holland.
Het huldeiyk werd Z. K. H. den Prins
overhandigd door den heer Van der Horst.
Z. K. H. betuigde in korte, eenvoudige
woorden zijn erkentelijkheid voor dit hulde
biyk, zeggende dat hy hetgeen hij deed, niets
meer dan zyn plicht acht.
De gedenkpenning is uitgevoerd in goud,
zilver en brons. De penning Vertoont kan
de voorzyde het borstbeeld van Z. K. H.
den Prins, als vice-admiraal. De keerzyde
geeft te zien een voorstelling van het wrak
van de Berlin tydens het stormachtige weer
in Februari van het vorige jaar aan den
Hoek van Holland. Boven deze voorstelling
staat in gebogen rand «Hulde van het Ne-
derlandsche Yolk», terwyi onderaan te lezen
staat; Nationale Oranjebond «Wat ook vall,
trouw staat pal».
Bij deze penningen is een album gevoegd.
Op den wit lederen band prykt aan de voor
zyde het wapen van Z. K. H. den Prins.
Aan Z. K. H. den Prins zyn aangeboden
drie exemplaren van den penning, nl. in
goud, zilver en brons en aan H. H. M. M.
de Koninginnen ieder twee exemplaren, t.w.
in zilver en brons.
Opvoeding van kinderen.
Indertyd gaven wy in ons hoofdartikel
«Waarom zoo vreugdeloos als een der
oorzaken, waarom die kinderen van heden
vaak in 't geheel niet levenslustig, opgewekt,
kinderiyk zyn, aanhet vertroetelen dier
kinderen door ze van alles te laten mede
maken, veel te vroeg, zoodat ze, grooter
geworden, niets meer om dat alles geven,
in één woord «blasé» zyn.
De «Van Dag-tot-Dag» schrijver in het BW.
roert thans hetzelfde onderwerp aan en
schryft o.m.
Het eenvoudige speelgoed, de gewone na-
tuurlyke spelletjes van kinderen onderling,
zyn in het byzonder voor onze-gegoede
stadskinderen niet meer voldoende. Zy
gaan op kinder-bals, wonen kinder-theater-
voorstellingen by, zy bezoeken tentoon
stellingen, concerten en café's, zy leven
soms het leven der groote mode-badplaatsen
mede met hun ouders. Alles verwenning
en vertroeteling. Vroeger waren de ver
jaardagen en de St. Nicolaas-avond de
gelegenheden om de kinderen met kleine,
eenvoudige geschenken gelukkig te maken.
Nu meent haast elke bezoeker verplicht
te zyn door een «attentie» aan de kleinen,
den ouders pleizier te doen. En dan vaak
met zulk kostbaar, zulk fijn bewerkt
speelgoed I Men bereikt met dit alles,
dat de kinderen zich wanhopig vervelen,
dat ze «blasé» worden en velen van hen
later als sombere pessimisten zullen rond
wandelen. Van blasé-zyn naar pessimisme
is maar één stap. De jongen, die niet
met vier stoelen als paarden, zweepklap
pend, door de wereld der jeugd Tydt,
maar liever een horlogewerkje opwindt,-
is op weg naar het zwarte en onheil
spellend pessimisme I
Men zal niet kunnen ontkennen, dat er veei
waars in deze woorden ligt opgesloten.
Doch waarom biyven vele ouders dan zoo
dwaas handelen?
Publieke eerbaarheid.
In een driestar van De Standflard lezen
wy o.m. het volgende
Over onze bedorven tooneelvoorstellin-
gen klaagt meer dan één recensent zelfs
keer op keer in anders ver van preutsche
bladen. Een kwaad, dat voor rekening
komt van de schryvers van de stukken
en voor de schouwburgdirectiën die ze
opvoerenmaar evenzoo van de ouden
en jongen van dagen, die er heengaan
om er in te genieten, en juist door weg
te biyven al* degeiyke kunst aan het woord
komt, financieel de directiën in de val
lokten. r
De schunnige sensueele litteratuur werkt
niet minder bezoedelend op de voorstelling
van het jongere geslacht. En ook hier
staan schuldig de schryvers, maar ook de
uitgevers en boekverkoopers, die zulke
giftige waar gereedmaken en venten, en
niet minder de bedorven smaak van het
jonge publiek, dat aan zulk vies gedoe
lust heeft.
Met wat in beeld vertoond wordt, staat
't niet beter. Dat begint in revues met
platen, wordt voortgezet door kykglazen,
en breekt ten slotte als een stroom los
in al dan niet transparante photo's en
kaarten.
Advertentuur en uitstalling helpt slechts
mée, om het oog er aan te wennen, en
de waar aan den man te brengen.
Maar deze geheel booze trafiek wyat
op een onreine neiging onder breede ryen
van het groote publiek, dat er op aast
en er geld voor over heeft, en door dit
geld de auteurs en photographen en too-
neeldirecteuren aanmoedigt.
Wie had gedacht dat het Neo-malthu-
sianisme zoo hand over hand onder ons
toe zou nemen Dat mocht zoo in het
wnlpsche Frankrijk zyn, maar ons kuische
Holland was er te Boliede voor. En zie
nu maar de verwoestingen die reeds
*yn aangericht, let op de daling van de
geboorten, en beluister met wat driestheid
zelfs vrouwen optraden om dit kwaad
aan te bevelen.
Dat wy het met den schryver in De Stan
daard geheel eens zyn, suilen wij wel niet
meer behoeven te getuigen.
Hoe treurig echter, dat de huidige toestand
dergeiyke klachten zoo noodzakelyk maakt
ALKMAAR, 4 Maart 1908.
Sociale cursus.
Maandagavond zette de WelEerw. Heer
H. v. d. Boogaard zyn socialen cursus voort.
Na kor'tè samenvatting van het behandelde
op den vorigen cursusavond, vervolgde spreker
zyn verhandeling over het Liberalisme.
Welke zijn de redenen der snelle'verbrei
ding der liberale economie
lo. Deze economie was niet anders dan
de gevolgtrekking lilt dè verkeerde vryheids-
begrippen die in de hoofden der menschen
reeds béstonden.
2ó. De gilden, hoe goed ook, gingen niét
genoegzaam mee en belemmerden wel wat
de persooniyke energie.
3o. Het Liberalisme valt samen met den
enormen vooruitgang van machinerieën etc.
8pr. waarschuwde er voor, om in de
Snelle verbreiding van dwalingen, zooals het
Liberalisme, Socialisme e. a. kracht van de
stelsels te zien. De'verbreiding v. Gods
dienst veronderstelt in dien Godsdienst een
kracht, want de Godsdienst gaat tegen de
lagere natuur in, terwyi die dwalingen juist
op de hartstochten dier lagere natuur spe-
culeeren.
Wat heeft men van het liberalisme te
houden
Op Godsdienstig icysgeerig gebied, de vry-
denkerij. Wanneer ze ras echt is, staat ze op
athelatischen bodem. Dus voor ons en ieder
verstandig mensch een groote dwaling
naar den schy'n wetenschappelyk maar fei-
telijk hoogst-oppervlakkig. Uiterlijk groot en
hoog, maar innerlijk klein en laag evenals
elke hoogmoedige. De echte vrydenkêry is
in haar wezen de hoovaardij des levens, een
om eigen hoogmoed niet willen erkennen
van God.
Andere vrydenkers gaan niet zoover zy
willèn- God niet loochenen maar Dien toch
ook niet in het openbare leven moeien.
Godsdienst privaatzaak; met 'h paar verwij
zingen naar de wereldgeschiedenis en de
economische geschiedenis toont spr. aan, dat
integendeel de Godsdienst zyn moet de
wortel, waaruit Aeel 's menschen leven (dus
ook het openbare) opbloeit.
Op Godsdienstig gebied is de liberale
vryheid geen vryheid voor geloof, maar
vrybeid voor ongeloofgeen vryheid voor
zedeiykheid, maar Vryheid voor zedeloosheid.
Op staatkundig gebied. De Staat van een
levend organisme verlaagd tot een machine.
Geen gezag meer wat komt van boven, maar
een gezag wat komt van onder af. Om
vryheid loochende mien Gods gezag in den
Staat, en men kwam tot slaafsche dienst
baarheid aan een toevallige meerderheid.
Men wilde geen God boven den Staatmen
zocht hem in den Staat, maar daardoor werd
deze een tyrannieke afgod.
Op economisch gebied.
lo. Laat het den mensch vóór alles, ja
uitsluitend naar- stoffelijk welvaart zoeken
met verwaarloozing van elk hooger doel.
2o. Wil het den mensoh overleveren aan
zyn neigingen, vooral aan de zelfzucht, ter-
wyl elke overheersching, van welke neiging
ook, voor iederen redelijken mensch een
slavèrny ia.
3o. Door aan te houden op productie
zonder op verdeeling la letten door de
conenrrenüe vrij te laten zonder den zwakke
te beschermen, is bet Liberalisme oorzaak
geworden van het kapitalisme, de groote
economische misstand van onzen tyd.
Het Socialisme.
Voor alles moet men by het socialisme
deze waarheden voor den geest houden.
lo. Al heeft God de goederen der aarde
ten gebruikt geschonken aan het menschdom,
dan heeft Hy daarmee nog niet gewild, dat
heel het menschdom ze als gemeengoed zou
bezitten.
2o. Al heeft de mensch een maatschap-
peiyk karakter, dan ia bij daarom nog niet
louter maaischappijlid, vóór alles is hy een
afzonderlijk persoon.
Ten allen tyde zyn er wel geweest, die
van gemeengoed en gemeenschappelijk-huis-
hondeiyk leven in de maatschappy droom
den, maar
lo. wat" vroeger de droom was van wei
nigen, is thans het toekomstideaai van een
groote maesa proletariërs
2o. wat vroeger droomerij was, is thans
een wetenschappelyk stelsel.
Vandaar is thans het socialisme van groo
ter beteekenis dan vroegervroeger als
droom opzy gezet, maar thans moet het
met wetenschappelyk materiaal bestreden
vroeger een weinig gevaariyke romantische
droom, thans door de massa en zyn invloed
een der grootste hinderpalen voor de oplos
sing van het maatschappeiyk vraagstuk.
De eigeniyke kern van het Socialisme is
een economische, n.l. afschaffing van privaat
bezit der productiemiddelen.
In plaats daarvan moet <ïe gemeenschap
lo. die productie-goederen bezitten.
2o. de productie-regelen (naar algemeene
behoefte en particulieren aanleg).
3o. de vruchten der productie verdeelen
(naar de waarde van ieders arbeid).
Daarna gaf spr. een kort historisch over
zicht van de socialistische strevingen. Het
tegenwoordige socialisme vindt zyn oorsprong
meer rechtstreeks in de Fransche revolutie
wat daar voor den Sen stand werd geeischt
en gedaan, dat eischt het socialisme ook
voor den 4en stand.
Oorspronkelyk waren de groote socialis
tische streven in Frankryk. Spr. noemde
hier Babeuf, St. Simon, Fonrrier, Louis le
Blanc, Prouddhonvan Frankryk uit ver
breidden die stelBele zich over Europa, bi
zonder in de industrie-centra.
De wetenschappelijke grondslag voor het
socialisme werd gelegd door Marxde groote
socialisten v. d. lateren tyd stellen zich op
dien grondslag Marx hield aan op een
Internationaal socialisme Lassalle meer
op een nationaal socialisme. Tegenwoordig
staat het socialisme uiterlijk nog als één
bond, maar onderling zyn er zooveel en zoo
diepgaande meeningsverschillen, dat uiteen-
spatting slechts een kwestie van tyd is.
Hoe kon het socialisme zich zoo snel
verbreiden
lo. De sociale misstanden hadden (en
niet zonder reden) de arbeiders ontevreden
gemaakt; een volksmenner vond dus een
goed gehoor. De haat tegen het bestaande
vereenigde en dreef hen.
2o. Verval van geloof en zeden. Als
men geen geluk hiernamaals meer aanneemt,
zoekt men het geluk hier en dan liefst
evenveel al* een ander.
2o. Het liberalisme had op elk ander
gebied behalve het economische den Staat
alle macht gegeven ten bate v. d. 3en stand,
het socialisme eischt, daar op i doorgaand,
alle macht in het economisch gebied op voor
den Staat ten bate v. d. 4en stand.
Het socialisme en het liberalisme zyn zeer
nauw aan elkaar verwant.
lo. Het liberalisme heeft atheïsme en
materialisme verbreid, als wetenschap. Het
socialisme brengt het in praktyk voor de massa.
2o. Het liberalisme bad in de Fransche
revolutie het gezag vernederd en eigendom
v. aristocratie en Kerk geroofd voor den
3en stand. Het socialisme wil dat voor
den 4en stand.
3o. Het socialisme gaat uit r. de liberale
stellingarbeid is de eenige waarde v. d
economische goeden.
4o. Wat het liberalisme aan den Staat
gaf op politiek terrein wil het socialisme
op sociaal terrein.
Daarna ging spreker over tot de uiteen
zetting van het Marxisme.
lo. De wysgeerige grondslag, is de ma
terialistische geschiedenisopvatting.
Niets is blyvend alles ontwikkelt zich.
Een God, een Goddel. voorzienigheid, een
onBtoffeiyke ziel is er niet alles ont
wikkelt zich noodzakelykdie ontwikkeling
is o.a. voor den mensch door Darwin bewezen.
Ook de maatschappy vervormt en ont
wikkelt zich. De eigeniyke kern van de
ontwikkeling is het economische leven.
Alles richt zich daarnaar alles moet met
die economische ontwikkeling mee, Gods
dienst, zedelijkheid, wetenschap, kunst zijn
daarvan geheel afhankelyk. De ontwikkeling
der maatschappy gaat dus niet mee met de
ontwikkeling van godsdienstige en zedelyke
idees, maar omgekeerd Godsdienst en zeden
enz. gaan mee met de ontwikkeling van het
economische leven. De productie en verdee-
lingsverhoudingen die zich openbaren in den
klassenstryd, zijn de levenskern.
2o. Het economische begineel.
De economische producten hebben een ge
bruikswaarde en een ruilwaarde.
Gebruikswaarde de nuttige eigen
schappen.
Ruilwaarde de aan dat voorwerp be
steede arbeid.
Zoo ook heeft de arbeid v. d. arbeider
Ruilwaarde bet onderhoud v. d. ar
beidskracht.
i Gebruikswaardo de waardevermeerde
ring door dien arbeid aangebracht. -
De werkgever- huurt nu (in de tegenwoor
dige kapitalistische productie) den arbeid en
betaalt daarvoor de ruilwaarde, terwyi de
gebruikswaarde dikwerf het dubbele is. Zoo
wordt dekapitalist ryk v. d. arbeid *yner
huurlingen.
Nu zal zoo redeneert Marx verder
door verbetering der machinerieën de arbeider
hoe langer zoo meer overbodig worden en
verarmen. Door crisissen etc. zal het aantal
kapitalisten kleiner worden en het proleta
riaat grooter. En dan zal eenmaal noodzake
lyk het oogenblik komen dat er slechts 'n
paar enorm-kapitaalbezitters zijn en de heele
wereld verder proletariër en pauper dan
is het uur geslagen dat die «onteigenaars
zullen worden onteigend» en de soclalletische
maatschappy is geboren.
Rijk gezegend.
Uit den Bnrgeriyken Stand in dit nnmmer
biytt, dat het huisgezin van P, Ver weel,
Stuartstraat alhier, op 29 Febr. door ge
boorte is vermeerderd met niet minder dan
drie jongens 1
Op hol.
Zondagmiddag geraakte op het Scharloo
het paard van den heeT Thoes op hol. De
bestuurder kwam te vallen en kwetste zich
aan het hoofd. Door den slingerenden wagen
werd een voorbyganger gewond. Het paard
rende den Berger weg op en werd by de
eerste brng door een wielryder, die het dier
snel nareed gevolgd door meerdere wielrydere,
gegrepen en tot staan gebracht.
Het onvrijwillig Werbloozenfonds
„St. Dominleue".
Door het bestuur van bovenbedoeld fonds
wordt een oproep gedaan aan alle leden van
den Ned. R. K. Volksbond, afd. Alkmaar,
om toe te treden tot dit fonds.
De noodzakelykheid hiervan blijkt dage
lijks uit de toenemende werkloosheid.
Men kan zich als lid opgeven by de
heeren G. A. Keysper Jr., Lindegracht 20,
J. Telleman, Westerhofje, en Jn. Rensenaar,
Lindelaan 14. -i. -
Excelsior.
Gisterenavond gaf de mannenzangéereéhi-
ging «Excelsior», directeur de heer J. F) de
Haas, in «Diligentia» een goedgeslaagd con
cert. Zoowel de koornummers als quartetteu
en soli vielen zeer in den smaak van het
talryk aanwezige publiek, hetgeen bleek uit
het daverend applaus na ieder nnmmer.
Het was dan ook een alleszins geslaagde
uitvoering, waarvoor alle hulde toekomt zoo
wel aan heeren zangers en solisten als hun
bekwamen directeur.
Geslaagd.
Mej. Helena van Giezen van hier, leer
linge der R. K. Kweekschool te Bergen,
slaagde gisteren te Utrecht voor 't examen
nuttige handwerken.
Nd. en .Zd.-Scharwoude, >-
Tot postbode te Noord-Scharwoude ia be
noemd de heer P. Heertjes te 2d. Scharwoude.
Door de afd. Znid-Scharwonde van de
Naamlooze Landbouw- en Handeisvereeniging
aan den Langendyk en Ometreken was vóór-
gesteld een premie uit te loven aan hem,
die een middel vond tegen draaiharten of
vallers. Dit voorstel kwam op de laatst ge
houden vergadering in behandeling, waarby
de heer Madderon te St. Pancras zich deed
kennen als de man, die het bedoelde middel
reeds gevonden had. Hy wilde het echter
niet bekend maken, als hem vanwege de
vereeniging geen f 6000 werd gegeven. Na
heel wat dieenssie werd echter met 675 tegen
40 stemmen besloten slechts f 2000 uit te
loven. Veel is dus eigeniyk nog niet ge
wonnen, als de heer M. by zyn meening
blyft. Jammer genoeg, als er werkelijk een
middel is, zou het zeer te betreuren zijn,
als het door verschillende omstandigheden
niet toegepast kon worden, terwyi de aebade,
die deze ziekten veroorzaken, oneindig groot
is. Laten we echter nog hopen, dat beide
partijen het eens worden.
De pastoor te Nd.-Scharwoude heeft,
mede namens zijn parochianen, een protest
uitgevaardigd tegen den burgemeester van
Oudkarspel, die toestemming heeft verleend
voor het opvoeren van een tooneelstnk, ge
titeld «Een Herder», aan welk stnk de katho
lieken aanstoot namen. De Z.eerw. heer
pastoor had van te voren het stuk gelezen
en daarna den burgemeester verzocht zyne
toestemfiiing voor de opvoering te onthouden.
Van Broek op Langendyk zyn de vorige
week 122 wagonladingen groenten verzonden.
De verzending is trager dan het vorige jaar.
Wormerveer.
Zondag 1 Maart hield het Kruis verbond
Wormerveer en omstreken een buitengewone
vergadering in de bovenzaal van P. Wond,
alhier. Als spreker trad op de Weleerw. heer
Bouwmans, kapelaan te Zaandam, dje de
volgende stellingen toelichtte: 1. Door de
heerschende drinkgewoonten wordt door velen
gedronken by alle gelegenheden. 2, Het is
onze plicht den stryd tegen drinkgewoonten
en drankmisbruik aan te binden. De eerw.
spreker schetste eerst de treurige gevolgen
van het alcoholisme, zelfs reeds merkbaar
in gezinnen, waarvan de man nog niet zoover-
gedaald is, dat hy tot de bekende dronkaards
behoort. Vervolgens wekte hy de aanwezigen
op den stryd tegen drankmisbruik te voeren,
omdat die stryd is een werk van naasten
liefde en barmhartigheid. Vooral dit laatste
punt werd door den eerw. spreker op;
boeiende wyze nader uitgewerkt.
Ten slotte spoorde hy de leden aan ieder
in zyn eigen kring propaganda te maken
wanneer ieder zyn plicht naar behooren
vervult, zoo eindigde de eerw. spreker, zjju
*-
le-