Binnenland. Plaatselijk Nieuws. moedig en krachtig te verdedigen, evenzeer kan voor de eendracht, die onder de katho lieken heerechen moet, niete noodlottiger zyn dan een stelselmatige zncht tot verkettering in de dagbladen polemiekeen zucht tot verkettering, die zonder twijfel leidt tot overdrijvingen en tot overtredingen van de eerste en verhevenste onder de christelijke dengden, n.l. de naastenliefde een zucht tot verkettering, die er aanstonds by is om uit een niet goed uitgedrukte gedachte, uit een onvoorzichtigen volzin (en hoevele van dezulke kunnen dagelykB aan onze pen ontsnappen I) aanstonds een wapen te smeden, ten einde over hun broeders het anathema uit te spreken. By zulk een gezindheid schenkt het een zekere voldoening anderen in gebreke te vinden onder het voorwendsel, de Kerk en de onaantastbaarheid harer beginselen te verdedigen, komt men er toe in de Kerk tweedracht te zaaien en aan de ware rebellen gelegenheid te geven opnieuw het hoofd op te steken door hen nl. te vereenzelvigen met diegenen, aan wier gehoorzaamheid in zaken van belang niet te twijfelen valt. Daarom is de uiting van Kardinaal Ferrari zoo volkomen gerechtvaardigd. En wy heb ben de volstrekte zekerheid, dat zij geheel overeenstemt met de bedoelingen van onzen H. Vader Paus Pius X, die van den eenen kant de dwaling veroordeeld wil zien en bereid is, haar met alle werkdadige middelen te bestryden, doch anderzijds van zijn zonen niet minder beslist verlangt dat zij elkaar zullen liefhebben en tot betere gevoelens zullen brengen, doch nooit of nimmer dat zij zich opwerpen als uitdeelers van brevetten van rechtzinnigheid die taak is voorbehou den aan den Paus en aan de Bisschoppen en geenszins aan diegenen, welke tot de kudde behooren, al nemen zij dan ook in de katholieke pers een plaats in van beteekenis.< Engeland. Het laaUte gebed. Men heeft in de myn van Hamstead in Engeland de lijken gevonden van 22 mijn werkers, door het vuur en den rook in de myn opgesloten. Wat wellicht de redders het meest heeft geschokt, meer misschien dan het vinden der lijken, was het vinden der volgende boodschap, door de stervende werklieden met kryt op een houten plank geschreven. LOBD, PRESERVE US I H. Gurtis. J. Guest. H. Watts. T. Cole. T. Johnson. Joe Hodgkins. For we are trusting in Ohrist. (God, bescherm ons I Want wij ver trouwen op Ohristus). Geen uitweg meer ziende, en wetende dat zy ten doode waren opgeschreven, richtten deze eenvoudigen van harte zich tot God en hun laatste woord is een bemoedigend woord van hoop en vertrouwen. Zoo worden menschen, wier steun en troost de godsdienst is, helden in de ure van het grootste gevaar. Geven dergeljjae voorbeelden den bestrij ders van den godsdienst niet te denken Tegen het zweetsysteem. In tweede lezing is door het EDgeleche Lagerhuis de wet aangenomen tegen mini mum-loon voor kleermaken, rok- en taillewerk, verandering, garneering, afmaak- en verstel arbeid I De betaling van minder dan het minimum by de' wet vastgesteld, is strafbaar, en wie lager loon ontving, heeft recht op uitbetaling van het ontbrekende. Italië. De doop van een koningskind. In een der zalen van het Quirinaal, voor deze plechtigheid tot kapel ingericht, werd Vrijdagochtend de op 13 Nov. van het vorig jaar geboren prinses Giovanna, het derde doehtertje van het regeerende koningspaar, gedoopt. Mgr. Beccaria, hofkapelaan, ver richtte de Doopplechtigheid, die werd bijge woond door de koninklijke familie en vele hofdignitarissen. Als peter en meter fun geerden de graaf van Turijn en de hertogin van Genua. Spanje. Hulde aan Alfonso. Aan koning Alfonso is te Madrid, na zijn terugkeer uit Barcelona, een zeer geest driftige ontvangst te beurt gevallen. Alle autoriteiten waren aan het station en een ontzaglijke volksmenigte juichte den moedigen jongen monarch toe. Deze heeft te Barcelona blijkbaar een zóó goeden indruk ontvangen van de gezindheid der bevolking (het laffe anarchistische geboefte natuurlijk buiten rekening gesloten), dat Z. M. besloten heeft er binnenkort opnieuw een bezoek te brengen. Nu de koning te Barcelona weg is, zijn de anarchistische lafaards wederom begonnen. Zondagmiddag sprong op de Sint Joseph- markt een bom, onder den stoel eener oude vrouw, die zeer ernstige wonden kreeg. Onder den stoel eener andere vrouw werd ook een bom gevonden, die in een geblindeerd rijtuig naar het laboratorium werd gebracht. De lafheid van het anarchistische geboefte te Barcelona schijnt thans te ontaarden in een soort krankzinnigheid, daar de misda digers, die noch tegen den Koning ncch tegen Maura iets durfden ondernemen hlykbaar uit vrees door het publiek in stuk ken gescheurd te worden thans hun satanische boosheid botvieren tegenover onschnldige, weerlooze marktvrouwen I De Burgemeester van Barcelona heeft zijn ontslag genomen. Of dit feit in verband staat met het bezoek van koning Alfonso en de thans volgende aanslagen, wordt niet gemeld. Amerika. Geldhonger. Volgens de New Yorksche Trihme ver- koopen, tengevolge van den «geldhonger*, de millionaire hun jachten van ettelijke millioenen dollars waarde. De schepen der Vanderbilts, Goulds en AstorB zyn te koop. iu- 'X - Wat moet mijn zoon worden In den Middenstandsbond komt deze ver taling voor van een Duitsch gedichtje, dat, in zyn eenvoud, gulden waarheid bevat Een «handwerk* mag myn zoon niet leeren, Want daarvoor is hij veel te goed Hij is zoo'n «heertje* in zijn kleeren, Schrijft mooi, en is zoo'n teere bloed. Om 'b Hemels wil vooral geen handwerk I Dat geldt toch immers niet voor fijn Al zou ik 't uit mijn nood ook sparen Het moet en zal wat beters zijn. Het is de wonde plek van 't heden, Een ieder wil zich zien geëerd Ook ieder wil zich netjes kleeden, Doch niemand, die het handwerk eert. Het handwerk gaat geheel te gronde, Want «arbeidskleeren* zjjn te min. Doch wee I laat ons het luid' verkonden Daar ligt 's lands ondergang nog in. Handwerker. Leerzaam. Vol teleurstelling over de mislukking van de socialistische cacdidatuur by de jongste verkiezing in Tietjerksteradeel gaat Het Volk de oorzaken na, waaraan dit te wyten is en zegt o.a. Maar de hoofdzaak in dit district is dat in geheels streken schier alle arbeiders «fijn* zyn, zich door middel van de kerk laten vastkoppelen aan het politieke christendom. De lieden zyn vooral door Talma van de sociaaldemokratie afkeerig gemaakt. De zinsnede is van niet geringe beteekenis. Er wordt zoo duidelijk als maar kan door Het Volk geconstateerd, dat in geheele stre ken van gemeld district de arbeiders «fijn* d.i. godsdienstig zjjn en dat zij daarom niet door socialistische hengelaars aan den haak worden geslagen. Maar dat verklaart ook weer le. AVaarom de socialisten het er allereerst op toeleggen den godsdienst bij het volk uit te roeien en 2e. Waarom de Kerk zich zoo krachtdadig te weer stelt tegen de socialisten. Socialistische voorlichting. In het socialistische «Weekblad voor de arbeidersparty* dat te Utrecht verschijnt, wordt een hoofdartikel opgenomen ter her denking der Commune, die 18 Maart 1871 te Parijs werd uitgeroepen. Niets dan goeds krijgen de lezers over deze revolutie te hooren. Moest men het weekblad gelooven, dan was de Commune op weg Frankrijk, en in de eerste plaats de hoofdstad tot een Paradijs te maken. «De Commune van Parijs was een schoone poging, een heroieke daad*, zoo heet het. Zij is «vermoord door de partij der kapita listische «orde*, d. i. de party der georga niseerde uitbuiting en roof op de arbeidende klasse*. Onder de weldaden der Commune wordt ook opgesomd, dat de «guillotine, het bar- baarsche strafmiddel, onder gejuich werd verbrand.* Maar wat onvermeld blijft is, dat diezelfde Commune de gijzelaars vermoordde, onder wie verschillende priesters en de aartsbis schop te Parijs. Het socialistische weekblad vindt dit blijk baar slechts een kleinigheid, niet de moeite waard om van te reppen. En het zwijgt ook van de overige gruwelen, onder de Commune gepleegd, het werk der «pétroleuses*, de brandstichting op groote schaal, waardoor ontzettende verwoestingen werden aangericht, kostbare kunstwerken enz. in vuur opgingen. Gansch Parijs dreigde in de vlammen te verdwijnen. Al deze barbaarschheden worden verdon keremaand, om toch maar geen afbreuk te doen aan het «heerlijke* beeld van een burger oorlog, begonnen toen het vaderland nog zuchtte onder den hiel van den buitenland- schen vijand. Zóó licht men de arbeiders voor 11 C. Mr. van Zinnicq Bergtnann f. Mr. E. H. J. M. van Zinnicq Bergmann, lid der Eerste Kamer, is Maandag te 's Her togenbosch overleden. Nieuwe ruzie in de S D. A. P. Onder dit opschrift schrijft De Voorhoede het volgende «Men herinnert zich, dat een jaar geleden, een brochure verscheen van Mr. Troelstra: «Inzake partijleiding*. Het was een fel geschrift, tegen v. d. Goes c. s. gericht. Dezen wilden antwoorden. Op het congres werd hun bezworen zulks toch niet te doen. De vrede was nu hersteld 1 Nu, de tegenbrochure van A'an der Goes is toch verschenen, bij H. A. Wakker. De grjjze omslag zou niet doen vermoeden, dat er zulk een hatelijk scherpe inhoud in ver borgen was. Die brochure, getiteld«Ver keerde partijleiding*, is geheel tegen Mr. Troelstra gericht. Zij werd in slechts 50 exemplaren gedrukt en alleen aan de zeer vertrouwde partjjgenooten gezonden. Toch weten wij er alles van. Hoe, doet er minder toe. Wel zyn alle voorzorgsmaatregelen tegen mogenlyke onbescheidenheid genomen. In den rechterhoek der brochure staat Novan de vijftig. Elk oogenblik kunnen de verzonden exem plaren door het partijbestuur worden opge vraagd men kan dan zien, of iemand het heeft uitgeleend. Pornographische spoorweglectuur. Te 's-Hertogenbosch vergaderde 16 Maart een dertigtal heeren, opgeroepen op initiatief van den heer L. Deckers, hoofdinspecteur der Boerenleenbanken te Eindhoven, ten einde te bespreken de bestrijding van pornogra phische spoorweglectuur. Uit den boezem der vergadering werd een comité benoemd, dat de taak op zich nam om deze beweging nader voor te bereiden. Om 3 uur geopend, werd deze goed ge slaagde vergadering, met een woord van dauk van Monseigneur Diepen aan den heer Dec kers, om 6 uur gesloten. Onderscheiding. Met algemeene voldoening zal men ver nemen, dat prof. dr. J. V. de Groot O. P., hoogleeraar der scholastieke wijsbegeerte aan de Universiteit te Amsterdam, onlangs be noemd is tot lid der pauselijke «Accademia di religione cattolica*. ALKMAAR, 18 Maart 1908. Een nieuw liefdewerk. De Alkmaarscbe katholieke drankbestrij ding zal zoo zachtjesaan toch wel aan de spits harer katholieke medestrijders in den lande komen te staan I Niet alleen toch, dat hier in onze stad eene levendige actie door de Roomsche drankbestrijding gevoerd wordt, zoodat het ledental steeds stijgt, maar de Alkmaarsche katholieke drankbestrijding wil mèèr doen. Ze gaat nu ook op practische wijze de liefdadigheid beoefenen, hetgeen een tweede middel voor de propaganda zijn zal 1 Het wakkere bestuur der Maria vereeniging nam hiertoe het initiatief en wist het zaakje netjes op te knappen. In welken vorm die liefdadigheid dan zal worden beoefend Ziehier in korte trekken het practische plan. Het Bestuur der Mariavereeniging klopte bij de Vincentiusvereeniging aan om mede werking en wist de zaak zóó flink te be pleiten, dat dit laatste bestuur zich bereid verklaarde, de zaal van het Vincentiushuis op Luttik-Oudorp 43 voor één middag in de week gratis af te staan voor het goede doel, dat de Mariavereeniging beoogt. Daar zullen nu iederen Maandagmiddag, te beginnen Maandag 23 Maart, een aantal dames ijverig bezig zjjn met het kosteloos maken en verstellen zoowel van oude, mitB schoon, als nieuwe kleedingstukken ten be hoeve van die behoeftige huisgezinnen, welke zijn aangesloten by het Kruisverbond, de Mariavereeniging of de St. Anna vereeniging. Allen die van deze kostelooze gelegenheid willen gebruik maken, kunnen zich Maandag 23 Maart opgeven aan het Vincentiushuis, van half drie tot half zes, of bij een der bestuursledenMej. M. Kenter—van Baar, ToussaintstraatMevr. Lutz, Metiusgracht Mej. G. J. M. Bruno, Kennemerstraatweg Mej. G. Muhren, Tienenwal en Mej. H. Ver hoeve, Ritsevoort, Ziedaar het practische plan, dat de Maria vereeniging heeft ontworpen en waarvan wy hopen dat het uitmuntend moge slagen en ryke vruchten afwerpen. AVat toch is er edeler, hartverheffender en doelmatiger dan om naast de behartiging der zedelijke be langen door de drankbestrijding, ook in de stoffelijke behoeften van den evenmensch te willen voorzien. De Alkmaarsche Roomsche drankbestrijding lev6rt dan ook door dit werk ter hand te nemen, het afdoende bewijs, dat het haar ernst is wanneer zy zegt door de drankbestrijding in de zedelijke en stoffe lijke nooden te willen voorzien. Meer aanbeveling van 'dit nuttige werk achten wij daarom overbodig. Het spreekt luide voor zich zelf. Alleen mag een woord van dank niet onthouden worden aan de Vincentiusvereeniging, welke zoo belangeloos deze onderneming wil steunen en last not least aan de Mariavereeniging zelf voor haar kranig initiatief. Sociale Cursus. Maandagavond zette de WelEerw. heer v. d. Boogaard zijn socialen cursus voort. Na samenvatting van het verhandelde op den vorigen cursusavond, en in het bijzonder den wijsgeerigen en economischen grondslag van Marx'-socialisme te hebben uiteengezet, begon spr. met de beoordeeling. I. De icijsgeerige grondslagDe Materia listische geschiedenisopvatting. le. Dit steunt op het Materialismeniets anders is er in de wereld dan stof en be weging. Dit stelsel loochent het bestaan van een God, van de onstoffelijke ziel, is dus beslist onchristelijk, en tegenwoordig ook door «de wetenschap* zelfs verworpen. 2e. Dit steut op de dialectische methode van Hegel, dat is alles wat er bestaat is slechts in ontwikkeling, nietB blijft er. Dit stelsel is onbewezen hoeveel er ook verandert en het maakt alle wetenschap, Godsdienst, etc, wat op blijvende waarheid steunt, onmogelijk. - Zoo is het wetenschappe lijk socialisme zelf reeds veroordeeld, 3e. Dat die ontwikkeling zich zou richten naar stoffelijke verhoudingen alleen is onjuist. a. AVanneer de mensch uit ziel en lichaam beBtaat, moet ook de ziel in de ontwikke ling van het leven van invloed zijn. b. De geschiedenis leert duidelijk dat die ontwik keling van het leven zeer dik wei f door de invloeden buiten de stof werd geleid. Het Joodsche leven door hun godsdienst, Het Christendom in Rome werd niet aangepast aan de economische verhouding, maar deze juist aan het Christendom. Aile groote mannen die er geleefd hebben en een be slissende richting gaven aan de geschiedenis van hun tjjd, pleiten tegen Marx' opvatting. 4e. Het middelde klassenstryd. Deze valt wel na te wyzen, maar zeer onderge schikt. Alle groote oorlogen waren nationaal, d.w.z. de klasBen niet tegen elkaar, maar naast elkaar tegen den bultenlandechen vijand. II. De economische grondslag le. De theorie van waarde en meer waarde is onbewezen en onjuist. Marx zegtDe ruilwaarde van de economische goederen moet zijn, iets wat die goederen gemeen hobben met elkaar, dat is alleen de daar in als gestolde arbeid. Maar dat is onbe wezen hebben zij ook niet met elkaar ge meen het gebruiksnut voor de maatschappij Juist dat algemeene nut (verondersteld de behoefte) geeft de ruilwaarde. Hierbij gaf spr. voorbeelden by gelijke arbeid verschilt de ruilwaarde by bearbeide maar ver ouderde goederen geen waarde zonder arbeid toch waarde. Niet in den arbeid alleen dus zit de ruilwaarde, maar in de bruikbaarheid der dingen. Zoo ook de ruilwaarde van den arbeid is nietde onderhoudskosten van den arbeider, maar de bruikbaarheid van zyn arbeid voor den patroon. Zou zonder meer allen aan den arbeider zijn onderhoud worden betaald m. a. w. zou de loonetandaard alleen geregeld worden naar vraag en aanbod, dan moet dat naar rechtvaardigheid en liefde gewijzigd daarvoor is geen socialisme noodig. 2. De grootere bedrijven slokken de klei nere niet allen op, zooals Marx dat zegt. De statistieken voor Landbouw zijn er geheel tegen. In andere takken bljjft het klein be drijf hoofdvorm, b.v. bakkers, slagers enz. In enkele takken waar groot industrie minder onkosten heeft, hebben de kleinere bedrijven het zwaarmaar men denke hier dat ze tot nu toe onbeschermd waren. 3. De verarmings theorie gaat niet op. In de laatste jaren de socialisten moeten het toegeven zijn de toestanden voor den arbeider veel verbeterd. III. Het beginsel van gelijkheid voor den mensch is slechts agitatie middel zonder grond. Naar hun abstracte natuur zijn de menschen gelijk. Maar feitelijk is er geen enkele precies gelijk aan een ander. Verschillend in capa citeit, in uithoudingsvermogen, in behoeften, in spaarzaamheid. Dan kunnen alle men schen ook niet in de stoffelijke verhoudingen gelijk z^n. De standen kunnen niet gelijk gemaakt, want er zal altijd b.v. onderscheid moeten blijven tusschen opzichters en arbeiders enz. Socialisme en Godsdienst vooral Katho licisme sluiten elkaar uit. a. Het socialisme is materialistisch dus goddeloos. b. Het socialisme laat alles richten naar stoffeiyke belangen. De godsdienst wil en moet voor alles het richtsnoer zyn. c. Het idee van gelijkheid sluit gezag en gehoorzaam uit. d. Het socialisme is revolutionair en wil zich geweldadig meester maken van de pro ductiemiddelen. De godsdienst zegtgij zult niet stelen. e. Socialisme wil de zedelijkheid en gods dienst veranderen naar de stoffelijke ont wikkeling der maatschappij. Christus zegt «Mijn woorden zullen nooit voorbijgaan*. f. Socialisme wil absoluut scheiding van Kerk en Staat. De R. K. Kerk principieel er tegen. g. Socialisme wil «verwereldiyking der school*. De Kerk wil godsdienst als vormend beginsel als waarborg voor de opvoe ding als nummer op het program der opvoeding. Is het economisch socialisme onvereenigbaar met den Katholieken Godsdienst m. a. w. mag een Katholiek socialist zijn, alleen wat betreft de socialiseering der productiemiddel, niet geweldadig, want dat is diefstal maar langs den weg van den Staat Neen. AVant de Staat is geen eigenaar van de goederen, maar slechts bestuurder. Als hij dus ingrijpt moet het zijn om de algemeene welvaart. Welnu, vroeger werd bewezen, dat de algemeene welvaait juist de instelling van privaateigendom eischt. Dus mag ze niet alle productie aan zich trekken. Paus Leo XIII is er beslist tegen in zyn Ency cliek «Rerum Novarum*. De* Katholieke Sociale Actie. Dit stelsel staat tusschen liberalisme (er kenning van dén persoon zonder maatschap pelijk karakter) en het socialisme (mensch alleen maatschappijlid) in, als stelsel wat den persoon eerbiedigt met een maatschappelijk karakter. Het staat, met de andere Christe lijke fracties, tegenover het Liberalisme en Socialisme als geloof tegen ongeloof. De grondwet Rerum Novarum, Graves de Communi re en de stellingen van Pius X. De grondslag is dus vast, maar ruim ge noeg om meeningsverschil toe te laten. We moeten dus bij meenigsverschil niet te gauw ketterjacht beginnen, de veroordeeling blijve aan de overheid. De Congregatie. Verleden Zondag vierde de Congregatie der H. Familie feest, de opdracht nl. der nieuwe leden,' die steeds een talrijke schare belangstellenden en ook nieuwsgierigen tem pel waarts lokt. De heldere en bevattelyke toespraken werden gehouden door een W.Ew. Pater Franciscaan en wel Zaterdagavond, Zondagmorgen en Zondagavond. Des Zondags 's morgens naderden de leden en adspirant leden tot de Tafel des Heeren, terwyl des avonds de plechtige opdracht plaats had. Niet minder dan 55 nieuwe leden sloten zich aan by dit echt katholieke leger, zoo noodzakelyk, om met den Pater te spreken, juist in dezen tyd, nu ongeloof en zeden bederf driester dan ooit het hoofd opsteken. Die ongekende bloei der H. Familie alhier is ongetwyfeld een ware voldoening veor den directeur, den W.Ew. Pater Orie, die steeds rusteloos yvcrt voor- ha» uitbreiding en ontwikkeling, in de heilige overtuiging, dat onze Sociale Actie den verkeerden kant uitgaat, indien ze de Katholieke Actie niet tot grondslag heeft. Overleden. In het Zustershuis aan de Oude Gracht overleed na langdurig lijden de eerwaarde Zuster Franchise. Velen onzer vrouweiyke geabonneerden zullen zich deze yvervolle onderwyzeres dankbaar herinneren. Mogen zy die erkentelijkheid nu bewyzen door een gebed voor hare zielsrust. Comité-vergadering der K. S. A. Gisteravond hield het plaatseiyk comité der K. S. A. eene algemeene ledenvergade ring in de zaal va» den heer Proot alhier. Na opening der vergadering door den voorzitter, mr. Kraakman, die allen het welkom toeriep, werden 4e nieuwe leden geïnstalleerd, waarna de secretaris de notulen las der vorige vergadering, welke onveran derd werden goedgekeurd. Hierna werden verschillende mededeelingen gedaan en bracht de stpretaris vervolgens het jaarverslag uit. In het Bestuur kwam in 't afgeloopen jaar geen wijziging. Er werden gehouden 2 algemeene en 9 bestuurs vergaderingen. Opgericht werden door de bemoeiingen der K. 8. A. een R. K. Midden- standsvereeniging, de 8. K, courant Ons Blad en een sociale cursus. By acclamatie werd het keurige en zaak- rijke verslag van des: heer Kenter goedge keurd en werd hem bij monde van den voorzitter de dank der vergadering gebracht. Uit het verslag, dat de penningmeester alsnu uitbracht, bleet, dat de inkomsten be droegen totaal f 463 92, de uitgaven f 388.981/1, zoodat er een batig saldo is van f 74,931/». De heeren Burkutk, Kolkman en Ten B.erge werden gekozen om deze rekening na te zien. Op voorstel van den heer O. W. Keijsper zal het plaatselijk comité op de Diocesane vergadering een voorstel indienen, om de 75 pet., welke thans van de inkomsten aan het Centraal Bureau te Leiden moeten wor den afgedragen, te brengen op 50 pet. Alsnu kwam punt 4bespreking woning bouw aan de orde, Na ampele discussie werd, op voorstel van mr. Dorbeck, besloten deze zaak tot nader onderzoek te renvoyeeren aan het Bestuur, teneinde daarna in een volgende Comité vergadering dit belangrijke punt op nieuw ter sprake te brengen. AVyl hierna niets meer aan de orde was, werd de vergadering te ongeveer half twaalf met een woord van dank door den voor zitter gesloten. Navolgenswaard. Onder dezen titel schryft Het Centrmn van gisteravond, de toelichting van den voor zitter der Centrale Kiesvereeniging, mr. Kraak man alhier, in haar geheel overnemend en welke het eerst gepubliceerd werd in Ons Blad van Zaterdag j.l., het volgende AVy vermelden hierachter een toelichting, door den voorzitter der Centrale Kiesvereeni ging van Alkmaar gezonden aan de kiesver- eenigingen in het district, om als handlei ding te dienen by de beantwoording der kiesrecht vragen van het Bondsbestuur. Voor de meeste kiesvereenigingen zoo heeft men te Alkmaar geredeneerd zal het uitvoerig kiesrecht-rapport wel wat machtig zijn en de voorzitter loste de moeilykheid op, door de vragen van achterstaande toe lichting te voorzien. Een uitnemende gedachte en een voorbeeld ter navolging. Uit verschillende inlichtingen is ons ge bleken, dat vooral in kiesvereenigingen ten plattelands, het rapport of te weinig óf in 't geheel niet is bestudeerd. Die vereenigingen beschikten niet over de middelen, om een spreker te doen optreden, terwijl zelfs de aanschaffing van het rapport sommigen wat duur scheen. Vermoedelijk heeft men er ook in ver schillende plaatsen op gerekend, dat het be stuur der Centrale het van den Bond ont vangen rapport zou laten circuleeren onder de besturen der aangesloten vereenigingen. Dit schijnt echter niet, althans niet overal, te zijn geschied. En het uitnemende, by uitstek practische denkbeeld van den president der Alkmaarsche Centrale, is blykbaar alleen daar in een daad omgezet. Zou dit echter alsnog geen navolging kun nen vinden, of zouden althans de centrale besturen het ontvangen rapport niet kunnen laten circuleeren op de wyze als boven bedoeld Het bondsbestuur hoopt te komen tot één practische conclusie, tot een voor onze partij gewenschte, om niet te zeggen noodzakeiyke, overeenstemming. Eu daartoe is vereischte, dat alle vereeni gingen in de gelegenheid worden gesteld, met kennis van zaken te oordeelen. Alkmaar Packet. De stoombootdienst «Alkmaar Packet* heeft een nieuw bestelkantoor geopend by den heer 8. de Rooy, Gedempte Nieuwesloot, alhier, waar goederen zonder prijsverhooging wor den aangenomen. Mr. M. Büchner. Met ingang van 1 Mei wordt op verzoek eervol ontslagen mr. M, Büchner, Kanton rechter alhier, met dankbetuiging voor bewezen diensten. Valsche guldens. De laatste dagen blijken te dezer stede meerdere valsche guldens in omloop te zyn gebracht. Een tweetal werden reeds op het politie bureau gedeponeerd. Men zy dus gewaarschuwd I Bergen. Een niet onaardig spaarduitje, indien wy dit althans zoo mogen noemen, ontvangt de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 2