Binnenland.
Plaatselijk Nieuws.
volgen* 'n pas verschenen etatietlek van 59
pOt. op de 10.000 sterfgevallen toegenomen
tot 117 pOt. Of de invloed van de school
sonder God ook merkbaar is I
Afgevaardigde Pelletan.
De Fransche oud minister van Marine
Pelletan is erg dorstig geworden in zQn vroe
ger departement.
In een der laatste vergaderingen der
Fransche Kamer over de inkomstenbelasting,
moest bQ dit dorre onderwerp bevochtigen
door >yn gewone grogjes en by had er meer
dan anders noodig, om in het vuur der wel
sprekendheid te geraken. Na bet zeven en
twintigste glaasje grog, raakte de geachte
afgevaardigde totaal zyn kluts kwyt en kon
niet meer alleen van de tribune afkomen.
Twee der kamerleden hadden medeiyden met
den stakker, namen hem ieder onder een
arm en sukkelden voetje voor voetje met
hem de couloirs in.
Spanje.
Een nuttige dagorder.
Kolonel Revero, bevelhebber van het Spaan-
sche regiment te Tetuan, heeft de volgende
dagorder gepubliceerd:
>Daar ik, tot myn groot verdriet, bemerkt
heb, dat de mannen van myn regiment
vloeken en godslasteringen uitspreken, vestig
ik de aandacht der officieren van het korps
op deze vulgaire en gevaariyke gewoonte,
opdat zy alle wettige middelen die ter hunner
beschikking staan, aangapen, om deze ge
woonte te doen verdwynen.
«Vloeken en godslasteren is waariyk, om
my niet scherper uit te drukken, het ken
merk van een groot gemis aan opvoeding
en beschaving.*
Dat is echte mannentaal, die ook in andere
landen wel eene gehoord mocht worden.
En dan niet alleen in de kazerne.
Koninklijk Bezoek.
Dinsdag 28 April a.s. zullen H. M. de
Koningin en Z. K. H. Prins Hendrik een
bezoek brengen aan Zaandam.
Over Kiesrecht.
De R. K. kiesvereeniging te Tuitjenhorn
verklaarde zich vóór organisch kiesrecht,
stemplicht, evenredige vertegenwoordiging en
tegen vrouwenkiesrecht.
De R. K. kiesvereeniging te Harenkarspel
verklaarde zich vóór organisch kiesrecht en
stemplicht en was tegen vrouwenkiesrecht.
De kiesver. te Heilo, heeft zich, zooals
wy Zaterdag reeds mededeelden vóór de
motie-Den Haag verklaard.
De voorloopige Kiezerslijsten.
Tot 15 April liggen op alle Gemeente
huizen de voorloopige Kiezersiysten ter inzage.
Ieder overtuige zich, of zyn naam op de
ïyst voorkomt en zoo dit ten onrechte niet
het geval ie, reclameere hy.
De ervaring leert, dat vergissingen vaak
in de ïysten voorkomen.
J. W. Ratté f-
Te Leiden overleed in den ouderdom van
circa 40 jaren de heer J. W. Ratté ambte
naar aan het Centraal bureau der Katholieke
Sociale Actie.
De overledene, die sinds de oprichting
van het Bureau, daaraan verbonden was,
had als schryver en spreker zich een goeden
naam verworven in den lande. Geruimen
tyd was hy werkzaam by het onderwys,
waarna hy, nu vier jaren geleden, aan de
redactie van Eet Centrum verbonden werd
en vervolgens als ambtenaar naar de K. S.
A. overging.
Voogdijraden.
De voogdyraden in ons land hebben in
het afgeloopen jaar vele kinderen aan de
ouderiyke macht onttrokken. Over het ge-
heele jaar bedraagt dit aantal 979, waarvan
behooren 582 tot den protestantschen, 382
tot den R. Kath., 6 tot den Israël, godsdienst
en 9 tot geen gezindte behoorende. Het
grootste aantal kwam voor te Den Haag n).
151dan volgt Amsterdam, nl. in Amster
dam I (rechteriyke indeeling) met 49 en
Amsterdam II met 86 kinderen. Het minst
kwamen voor in het arrocd. Leeuwarden met
4 en Alkmaar met 3.
Bidden In de kazerne.
Evenals te Hoorn, is ook door den com
mandant van het 10e regiment infanterie te
Haarlem een order uitgevaardigd, waarbij
op de soldatenchambrées gelegenheid wordt
gegeven de maaltijden met gebed aan te
vangen en te eindigen.
Vervroegde winkelsluiting.
Onlangs deelden we mede, dat de ge
meenteraad van Weeep eene commissie be
noemde tot onderzoek naar de wenscheiyk-
heid van een wetteiyk geregeld sluitingsuur.
Dezer dagen nu hield deze commissie een
Vergadering met winkeliers van wie zich 25
verklaarden voor een wetteiyk geregeld slui
tingsuur te 9 uur, terwyi zich 24 tevens
uitspraken voor wetteiyke Zondagsrust.
Nieuw Rqpmsch Dagblad.
Te Leiden zal met 1 Oct. of 1 Jan. a.s.
een nieuw katholiek dagblad verschynen.
Mr. Aalberse en Dr. Keesom laten er zich
volgens de Besb. mede in.
Zou dit nu het groot ochtend en avond
blad worden?
ALKMAAR, 1 April.
Sociale Cursus.
De laatste avond van den socialen cursus
Was zeer druk bezocht, zoodat byna geen
plaatsje onbezet bleef. Na opening door
den voorzitter, verkreeg de WelEerw. Heer
van den Boogaard het woord.
Spt. begon met een korte uiteenzetting
over het verband tusschen Den Staat en At
Sociale questie.
Vroeger was in deze het Liberalisme met
zyn laissez faire laissez passer, algemeen, en
daarmede sloot men den Staat buiten de
sociale questie, doch dat standpunt 1* thans
verlaten. Thans dreigt het andere uiterste,
dat n.l. het Socialisme den Staat alles in
handen geeft.
Het Katholieke stelsel-ligt daar tusschen
in. Dat is geen schipperen, dat is de con
sequentie van het Kath. beginsel. De mensch
ia een persoon voor zich, maar met een
van nature maatschappeiyk karakter.
De mensch zoekt maatschappeiyke ver
binding met andere menschen als aanvulling
van eigen krachten. De Staat is dus een
natuurlijke aanvulling, maar toch ook niet
meer dan aanvulling.
De Staat heeft daarom de zorg om
lo. Schadelijke invloeden te weren
daarom zorg voor een goede rechtsorde
2o. Positief te helpendaarom hulpmidde
len van algemeen belang verschaffen.
De Staat heeft du* een ruim arbeidsveld.
Welke zyn de grenzen
lo. De naluuriyke zedenwet. Daarvoor
heeft de Staat wel niet de rechtstreeksche
zorg, maar zy moet toch zorgen, dat de
burgers in hun zedelyk leven niet worden
bemoeilykt of belemmerd maar vergemak-
keiykt. Zooals dus een Staat te weinig doet,
als hy openbare propaganda der onzedeiyk-
heid toelaat, zoo gaat hy zeker buiten zyn
bevoegdheid als hy aan onzedelijke propa
ganda (b.v. Neo Malthusianisme) zyn goed
keuring geeft
2o. De rechten van personen, gezinnen
en ordelijke vereenigingen, daar mag de Staat
geen inbreuk op doen (wel soms een
offer vragen, denk aan belasting-, aan dienst
plicht)
3o. het particulier initiatief dit moet
hy sterken of aanvullen, maar nooit onder
drukken en overnemen, tenzy bij totale
onvoldoendheid.
Waar de Staat dus voor het algemeen
welzyn te zorgen heeft door bescherming
van rechten etc., daar moet hij zich ook
bemoeien met de handhaving van rechten
etc. van particuliere standen, want als een
stand (b.v. arbeiders, landbouwers-, midden
standers) ïydt, ïydt de heele maatschappij.
Daarom willen we sociale wetgeving. Maar
niet als hoogste doel, slechts als noodzakelyk
hulpmiddel. Sociale wetgeving veronderstelt
misbruik van den eenen stand en zwakheid
in de anderen, het doel zy dan om het
evenwicht der standen te herstellen, zoodat
de standen in de toekomst onder meer ver-
wijderde staatscontrole zich zelf redden.
Wy willen sociale wetgeving, maar men
schatte haar niet te hoog. We moeten vooral
streven naar Christeiyke liefde. Zonder
deze liefde Immers geeft een wet misschien
wel een gedwongen evenwicht, maar nog
geen echte harmonie.
By wyze van voorbeeld haalde spr. hier
aan de Staatsbemoeiing in arbeidszaken. Hoe
het algemeen belang der arbeiders eischte
le. Regeling van het arbeidscontract2e. be
scherming van hun rechten naar ziel en
lichaam bescherming van het arbeiders
gezin 3e. verzekering by ziekte, invaliditeit
ouderdom, ongeval, werkloosheid4e. ver
heffing van den arbeidersstand.
U. Daarna ging spr. over tot het uiteen
zetten van de werkzaamheid van het particn
lier initiatief in de sociale kwestie.
Het particulier initiatief vindt zyn groots
kracht, zyn sterkste uiting, zyn degelijkste
bevordering van particuliere- en standsbelan-
gen, in de vereeniging. Daarvoor gaf spr.
voorbeelden uit de vakorganisaties, boeren
bonden, middenstandsbonden. Daarom kan
men het nooit genoeg zeggenvereenigt u In
ordeiyke vereenigingen, ieder vak, iedere
standmaar dan op Godsdienstigen, op
Kath. grondslag.
H. De Katholieke Kerk en de Sociale Actie.
De sociale kwestie openbaart zich het eerst
op stoffeiyk, economisch gebied, moeten we
daarom cok niet zuiver economische actie
voeren en neutraal zyn tegenover Godsdienst
Neen, dat kan niet en al kon het, dan
deugde het nog niet.
Het kan niet, want elke daad is in een
redelyk werkend mensch een daad van over
tuiging. Zelfs aan stoffelyk economische daden
liggen groote beginselen ten grondslag. Geen
enkele menscheiyke daad is zuiver neutraal,
omdat een neutraal mensch een onmogeiyk-
heid is.
Het mag niet, want wy weten dat een
godsdienstige overtuiging (een onzer eerste
plichten) niet een loutere eeredienst is, maar
ook en vooral een levens- en wereldopvat
ting, een wortel dus, waarop heel het leven
uitgroeit.
De Katholieke Kerk moet zich dus met
de sociale kwestie bemoeien. Hoe redelyk
is dat I
A. lo. De sociale kwestie is in zyn grond
een godsdienstige en zedeiyke kwestie en is
niet de Kerk de bewaarster van den gods
dienst, de beschermster der zedeiykheid
2o. In moeiiyke omstandigheden zoekt men
voorlichting en raad by wyzeren en ouderen.
Welnu, de kerk is de oudste maatschappy.
De kerk doet het werk van Hem die zeide
>Ik ben het licht der wereld'.
3o. Men zoekt hulp by sterken en in-
vloedryken. Welnu, wiens invloed is zoo
verbreid als die der Kerk. Wie is sterker
dan zy die Christus belofte heeft>Ik ben
met U tot aan de voleinding der eeuwen'.
4o. Men zoekt in den stryd der klassen
een onpartydige, die boven die klassen staat.
Wie is dat meer dan de Kerk die armen
en ryken haar kinderen noemt, die aan
patroon en arbeider haar geboden geeft?
fio. De stryd oneer dagen vindt zijn
reden grootendeels in ontevredenheid en
misvatting van de waarde des levens. Wie
is er dan meer geschikt om dien stryd te
beslechten dan de Kerk, die het leven in
deze wereld op zyn juiste waarde schat en
ook de ongelnkkigen in deze wereld wyst op
een gelukzalige eeuwigheid?
B. Ook meer rechtstreeks heeft de Kerk
zorg voor de stoffeiyke belangen harer kin
deren naar het voorbeeld van Jesns, die
«medeiyden had met de scharen', ook in
hun stoffeiyken nood.
De Kerk kan hier wyzen op het feit, dat
by de vergroeiingen van het maatschappeiyk
leven, zy de leiding had. Denk slechts aan
lo. De afschaffing der slavernij. Langzaam
ja, maar daardoor zeker. Menschkundig vol
gens de wet der geleideiykheid.
2o. De gilden. De organisaties op Kath.
grondslag, die goed bleven zoolang ze Katho
liek bleven.
Wat willen wy dus f Een hervorming der
maatschappij naar de Ohristeiyke, naar de
Katholieke beginselen. De Renaissance bracht
de herleving der Heidensche beginselen op
elk gebied van kennen en kunnen, zoo droDg
de Heidensche idee door in het leven. Wy
willen herleving der Ohristeiyke idee in
geheel ons leven.
Heel de maatschappy moet dan ook weer
solidair worden (als kinderen eener Moeder)
op de beginselen van Rechtvaardigheid en
Liefde. Daaraan hapert in de tegenwoordige
maatschappij veel.
Werd de maatschappy hervormd alleen
naar rechtvaardigheid, het zou reeds veel
beter zyn. Maar zoo iets is zonder de Liefde
niet mogeiyk, en was het mogelijk dan nog
niet voldoende.
Want de Liefde geeft de levenskracht aan
de Rechtvaardigheid, de Liefde maakt dat
de Rechtvaardigheid zonder wry ving tusschen
plicht en recht haar werk doet. De recht
vaardigheid stelt de machine correct, de
Liefde is de onmisbare olie.
Welnu, die liefde heeft de Kerk alleen,
omdat zy alleen pnt uit de ware bron van
liefde, Jesus' Goddeiyk Hart.
Daarom moet alle sociale actie, wil ze
blijvend en goed zyn, haar ondergrond hebben
in een blyvende Godsdienstige Actie.
Immers de misstanden komen voort uit
de gevolgen der erfzonden, verduistering van
verstand, verzwakking van wil, opwekking
van verkeerde neigingen. Daarvoor moeten
we een remedie zoeken. Voor de verduiste
ring van het verstand een krachtig geloof
voor de verzwakking van den wil een nede
rige gehoorzaamheid aan de leiding der
Kerkvoor de opwekking der verkeerde
neigingen een veelvuldig gebruik der H.H.
Sacramenten.
Ieder die werken wil op sociaal gebied
moet zyn een man naar Gods Hart, een
man van degeiyken godsdienstzin. AnderB
wordt alle sociale werk gevaariyk dilettan
tisme. Immers voor een goed sociaal werker
zijn zelfverloochening, zelfopoffering noodza
kelyk en die vindt men niet dan in een
degeiyken godsdienstzin.
Wy moeten vrede en liefde brengen onder
de menschen, maar dan moeten wy voor
alles zyn in vrede en innige liefde met God.
Zyn we dat, dan kunnen we gerust uit
trekken, ieder in eigen omgeving, volgens
het kruis, ons teeken, waar onze overheid
het draagt. Onze veldheeren noodigen ons
uit «Procedamus in pace< «Trekken wy uit
in vrede' en dan kunnen we zonder vertoon,
hartgrondig antwoordenIn nomine Jesu
Amen. In den naam van Jesus. Zoo zij het.
Daverend en langdurig applaus volgde op
deze zeker niet de minste der tien voor
drachten van den WelEerw. Heer van den
Boogaard.
Vervolgens nam de voorzitter, mr. Kraak
man, het woord om een woord van dank
te spreken. Dat woord van dank, aldus
nagenoeg de spreker, kan uitgaan van het
Bestuur der K. S. A. aan de bezoekers voor
het trouwe bezoek, dat woord kan ook komen
van de toehoorders aan de K. S. A., welke
de gelegenheid openstelde om den socialen
cursus by te wonen, maar dat dankwoord
gaat toch zeker uit èn van het Bestuur èn
van de bezoekers tot den Eerw. spreker, die
in 10 avonden zooveel goeds en schoons
geleerd heeft. Alle moeiten heeft de Wel
Eerw. leider gedaan, om de aanwezigen veel
goeds en nuttigs te leeren. Van de eerste
beginselen heeft de leider ons gebracht tot
het meer wetenschappelijke. Met groote
zelfbeheersching heeft de leider getracht in
het kort bestek van 10 avonden een geheel
overzicht te geven. Hy heeft de verschillende
stelsels opgebouwd, systematisch en logisch,
maar toen de stelsels op pooten stonden,
heeft hij deze er een voor een onderuit
geslagen, totdat hy daarna opbouwde het
stelsel, d. i. het Roomsch-Katholieke stelsel.
Dit hebben wy staande gezien, krachtig en
onverlet. Door den leider is aangetoond, dat
iedere dwaalleer door de Katholieke weten
schap kan worden weerlegd en daardoor
heeft hy ons een hart onder den riem ge
stoken. De leider heeft ons laten zien, dat
er slechts één stelsel zijn kan, het Roomsche.
Hy heeft ons aangespoord om meer studie
te maken van het maatschappeiyk vraagstuk
en ons daarvoor een leiddraad gegeven. De
Eerw. leider heeft ons bemoedigd in den
stryd en ons tevens geleerd, hoe wy moeten
vasthouden aan de K. S. A.
Voor dit alles hartgrondigen dank, en
spr. hoopt dat de WelEerw. Heer van den
Boogaard nog eens in ons midden zal optre
den om zyn woord te doen hooren. By
dit afscheid dus tegeiyk een tot weerziens
en nogmaals harteiyk dank.
Daverend applaus volgde op deze toespraak,
waarna de voorzitter de vergadering sloot.
Zuster M. Lamberta. f
Na een langdurig ïyden, doch met held
haftig geduld doorstaan, overleed Maandag 1.1.
de eerw. Overste van het zustershuis aan
de Oude Gracht. Slechts drie jaren heeft zy
met groote wysheid en voorzichtigheid ge
noemde inrichting bestuurd. R. I. F.
R. K. Handelsreizlgersvereeniglng.
J.l. Woensdag hield de R. K. Handels
reizigersvereeniglng eene vergadering, waarby
de installatie plaats had van den Geesteiyken
Adviseur, den Weleerw. Heer Quant.
In het dankwoord aan den Voorzitter
verklaarde de Eerw. Adviseur, met gemengd
gevoelen deze benoeming aanvaard te hebben,
wyi deze de vyfde ie als adviseur van Kath.
vereenigingen. Om de groote belangrijkheid
op Kath. Sociaal gebied echter verzekerde
Z.Eerw. toch gaarne zyne beste krachten
te willen wyden aan de R. K. H. V.
O. a. was verder aan de orde het request
der Vereeniging aan den Minister van
Waterstaat gericht, voor het behouden van
den avondsneltrein van 7.15 van den Helder,
die op de concept dienstregeling was afge
voerd, zoodat men den Helder kan verlaten
om 3,56 en 8,30 n.m.
Verder werd behandeld de petitie door de
R. K. H. V. gezonden, voorzien van 60 000
bandteekeningen, aan de betrokken autori
teiten tot wering der zedelooze lectuur aan
de spoorwegkiosken.
De Eerw. Adviseur juichte deze actie van
harte toe en vond daarin een aanleiding om
te constateeren, het groote belang van spe
ciaal Katholieke en confessioneele vereeni
gingen. De neutrale toch kunnen de grens
niet trekken, of de lectuur al of niet zedeloos
genoemd kan worden. Z.Eerw. spoorde de
leden aan, voorzichtig te zyn met het aan
schaffen van lectuur en haalde de woorden
aau van Baron van Wijnbergen, zeggende,
dat een goed Katholiek nooit de vraag moet
stellen «kan het er door', dat toch is reeds
een bewys, «dat het er niet door kan<.
Verder werd besloten om op te richten
eene afdeeling «Betrekkingebureau' in aan
sluiting by de elders opgerichte afdeelingen,
zoodat voeling kan gehouden worden over
het geheele land, èn met patroons èn met
betrekkingzoekenden.
De voorzitter spoorde de leden aan, de
Kath. patroons en reizigers te bewegen de
bemiddeling der vereeniging in te roepen.
Verschillende belangrijke punten werden
verder behandeld, speciaal de vereeniging
betreffend, waarvan eenige werden aange
houden tot de eerstvolgende vergadering, die
zal plaats hebben op een te bepalen Zondag
ten één uur, opdat alle leden kunnen aan
wezig zyn.
Prijsvraag.
Het Uitvoerend Comité voor de in
Augustus 1908 te houden Tentoonstelling van
Werkstukken, vervaardigd door Handwerks
lieden, waaraan een Gebonden en Vrye
Wedstrijd verbonden is, schrijft een prysvraag
uit voor een Diploma.
Het Diploma, dat moet dienen tot bekro
ning in de wedstrijden, moet het volgende
opschrift bevatten
Departement Alkmaar van de Maatschappy
tot Nut van 't Algemeen. Tentoonstelling
van voorwerpen, vervaardigd door handwerks
lieden, gehouden in Augustus 1908 te Alkmaar.
Diploma voortoegekend aan
tein denwedstryd voor het
Het Uitvoerend Comité
Voorzitter.
Secretaris.
De aan deze prysvraag verbonden bepa
lingen zijn verder als volgt
De grootte der oorspronkelyke teekening
moet zoodanig zyn, dat zy langs photolitho-
grafischen weg op een formaat van 25 X 35
cM. kan worden gereproduceerd, het ontwerp
mag niet grooter zyn dan 50 X 70 cM.
Het opschrift en de verdere beschryving
zal passend uitgevoerd moeten wordende
lettersoort en de groepeering daarvan moet
aangebracht zyn.
Uit de teekening zal moeten blyken dat
de tentoonstelling gehouden wordt te Alk
maar het ontwerp mag naar verkiezing in
de hoogte of in de breedte van het papier
worden aangebracht.
De teekening moet voorzien zyn van een
motto of spreuk, aan de achterzyde gesteld
en vergezeld zijn van een gesloten en verzegeld
couvert, bevattende naam en woonplaats van
den ontwerper, terwyl op het couvert een
correspondentie adres moet zijn aangegeven,
om briefwisseling mogeiyk te maken.
Er worden uitgeloofd Een le prijs van
f 20,een 2e prijs van f 10,en een
eervolle vermelding.
De beoordeeling der ingezonden ontwerpen
zal geschieden door de heerenJ. Cock,
leeraar in het handteekenen aan de Cadet
tenschool, P. N. Leguit, architekt, G. Looman,
directeur der gemeentewerken, allen te
Alkmaar.
De teekeningen moeten vrachtvry, plat
verpakt in carton, voor of op den len Juni
1908 worden toegezonden aan den heer
G. Looman te Alkmaar, Voorzitter van het
Tentoonstellings comité.
Het met den len prijs bekroond ontwerp
biyft het eigendom van het Comité, terwyi
de ontwerper zonder eenige nadere belooning
verplicht is, by het nitvoeren der reproductie,
door het nazien der proeven eene goede
bewerking daarvan te bevorderen.
De niet bekroonde ontwerpen biyven het
eigendom van de inzenders.
Alle ingezonden ontwerpen worden gedu
rende den tyd waarop de Tentoonstelling
van Werkstukken gehouden wordt in het
gebouw der Huishoud en Industrieschool te
Alkmaar tentoongesteld, daarna worden ze
franco teruggezonden.
Bergen.
Donderdag 2 April algemeene vergadering
der Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer,
Bergen N. H., by den heer N. Weyers, des
avonds ten halfacht uur.
Dat is niets vreemds, zult u zeggen. Toch
wel. Daar moet worden verhandeld de
Begrooting 1908 dier vereeniging.
Nu lezen we onder de uitgaven Verfraaiing
omgeving Tramstation f 25. Maar wie vreest
hier met my geen booze plannen Wil
men voor f 25 iets verfraaien, dan geve men
ze aan den machinist, opdat hy 's avond*
in 't donker z'n koffiemolen eens met volle
vaart laat loopen tegen die paar prachtige
ras echte stootblokken, die met hun onfat-
soeniykst gedeelte naaT den weg liggen. Dat
zou 'n begin zyn. En dan dat nieuw-gebouwde
huisje, welks doel men by de aankomst in
Bergen uit de verte al lezen kan. Moet
dat niet opgeruimd, daar op die plaats
We zouden zoo graag >ja< zeggen, maar dat
kan niet. 't Ding ligt er als een beleediging
voor Bergen en toch is 't onmisbaar. In
z'n opdringerige ligging en z'n reclameachtig
opschrift schynt het te zeggen
«Vermoeide reiziger, heb je eenige natuur-
lyke behoefte, doe zulks hier, want in Bergen
hebben die natuurmenschen daarvoor geen
enkele publieke gelegenheid'. Hoe zal men
nu 't Tramstation verfraaien zoolang zulk
een onmisbaar maar foei-leeiyk meubel het
eerste gebouw is wat men by zijn aankomst
te zien krygt.
'n Ander punt der begrooting is «Stor
ting tot het fonds ter oprichting van een
monumentale fontein in de kom dergemeente'.
Wat moeten we met zoo'n ding begin
nen 't Zou ons al 'n blok aan 't been
wezen als we zoo iets cadeau kregen 1 't Heb
ben is niks, maar waar zullen we ze zetten
«in de kom der gemeente In de omgeving
van 't nieuwe Raadhuis Maar wie denkt er
nu aan, om 'n waterspuitende fontein te
zetten bij 'n nieuw Raadhuis met 'n dak
zoo lek als 'n mandje 1 Daar kan niets van
komen, ten minste zoolang men den garantie-
brief van dien Amsterdamschen asphalteur
nog niet heeft teruggevonden. Kan je be
grijpen er komt al water genoeg in 't Raad
huis van Bergen.
Maar misschien kan ik 'n advies geven.
Zouden we ze niet plaatsen op 't villapark
«de Beemsterkrocht', dan kan onze diender
van achter uit z'n huis er 'n oogje op hou
den' Je kan maar nooit weten; de'jeugd is
zoo baldadig en de fontein monumentaal'.
Hello.
Vanwege de R. K. Kiesvereeniging is,
vóór 15 Febr. van dit jaar, flink gewerkt
om nieuwe kiezers te winnen. Doch ook
van onkatholieke zyde heeft men hier waar
iyk niet stil gezeten. De voorloopige ïysfc
der nieuwe kiezers van Heilo, door wie
althans het kiesrecht is aangevraagd, bevat
negentig namen, waaronder het grootste deel
van onkatholieken. En de reden hiervan
De meest gefortuneerden hier zyn onkatho
liek. Posten en ambten zy'n hier byna allen
in handen der onkatholieken. Bovendien
wonen hier, langs den Alkmaarder straat
weg en ook elders, op «optrekjes' en «kleine
villa's' tal van gepensioneerde ambtenaars,
uit den Helder en van elders afkomstig, en
deze gepensioneerde ambtenaars zyn ook
natuurlijk meerendeels onkatholiek.
Zondag 1.1. vergaderde het Heilosch
Kruisverbond «O. L. Vrouw ter Nood' in
Het Wapen van Heilo. Na opening en lezing
der notulen kwam aan de orde de bespreking
van middelen om a uitbreiding van leden
aantal en b verhooging van inneriyk leven
der afdeeling te bewerken. De geesteiyke
adviseur wees op persoonlijke aansporing van
sommige personen. Nog werd het plan be
sproken, om vóór het aannemen der kinderen
eene circulaire te richten tot de ouders, om
deze te verzoeken, op den aanneemsdag geen
alcoholische dranken te schenken en om
aan die kinderen zelve 's morgens de plaat
mede naar huis te geven, die van de zyde
der Katholieke drankbestrijding voor deze
gelegenheid is verschenen.
Omstreeks 51/, uur werd deze byeenkomst
door den voorzitter, den heer B. Veltman,
met gebed gesloten.
St. Pancras.
By de door de Coöperatieve vereeniging van
kunstmest gehouden aanbesteding is de leve
ring gegund aan den laagsten inschrijver,
den heer K. Bakker te Grootebroekprijzen
en gehalte als volgt25.250 K.G. Chili, ge
garandeerd op 151/* pCt. stikstof il 85 cent
per pCt. stikstof, is f 13.001/». 18.510 K.G.
Ammoniak op 20 pCt. stikstof a 75 cent
per pCt. stikstof, is f 15. 26 300 K.G. super
op 14 pCt. phosphorzuur a 19 ets. per pCt.
phosphorzuur, is f 2.66. 11.750 K.G. patent
kali op 22'/< pCt. kali a 26 ets per pOt,
kali, is 5.78l/s. 1560 K.G. chloor-kali a f 10
per 100 K.G. en 1300 K.G. kaniet a f2.50
per 100 K.G. Levering le helft April en Mei.
Langendijk.
De vereeniging van Langedyker winkeliers
en neringdoenden heeft besloten een cursus
in het boekhouden in het leven te roepen.
De heer Prins uit Alkmaar zal daarvan de
leiding op zich nemen. De cursus zal in drie
afdeelingen worden gesplistvoor jongelin
gen beneden 16 jaar voor jongelingen ouder
dan 16 jaar en voor gehuwden.
Bepaalde besluiten omtrent een etalage-
wedstryd, werden nog niet genomen. Ook
werd op het nuttige der «zwarte iyst< ge
wezen en tevens op de onmisbaarheid van
den bode, den man met de roode pet.
Aan de gemeentebesturen in het ressort
van de afd. Heerhugowaard van den Bond
van Ned. Onderwyzers, zyn adressen gezon
den, met het verzoek de verhoogde rijks
bydragen aan de onderwyzerssalarissen toe
te voegen. Te Oudkarspel heeft de gemeente-