Binnenland. Plaatselijk Nieuws. volgen* 'n pas verschenen etatietlek van 59 pOt. op de 10.000 sterfgevallen toegenomen tot 117 pOt. Of de invloed van de school sonder God ook merkbaar is I Afgevaardigde Pelletan. De Fransche oud minister van Marine Pelletan is erg dorstig geworden in zQn vroe ger departement. In een der laatste vergaderingen der Fransche Kamer over de inkomstenbelasting, moest bQ dit dorre onderwerp bevochtigen door >yn gewone grogjes en by had er meer dan anders noodig, om in het vuur der wel sprekendheid te geraken. Na bet zeven en twintigste glaasje grog, raakte de geachte afgevaardigde totaal zyn kluts kwyt en kon niet meer alleen van de tribune afkomen. Twee der kamerleden hadden medeiyden met den stakker, namen hem ieder onder een arm en sukkelden voetje voor voetje met hem de couloirs in. Spanje. Een nuttige dagorder. Kolonel Revero, bevelhebber van het Spaan- sche regiment te Tetuan, heeft de volgende dagorder gepubliceerd: >Daar ik, tot myn groot verdriet, bemerkt heb, dat de mannen van myn regiment vloeken en godslasteringen uitspreken, vestig ik de aandacht der officieren van het korps op deze vulgaire en gevaariyke gewoonte, opdat zy alle wettige middelen die ter hunner beschikking staan, aangapen, om deze ge woonte te doen verdwynen. «Vloeken en godslasteren is waariyk, om my niet scherper uit te drukken, het ken merk van een groot gemis aan opvoeding en beschaving.* Dat is echte mannentaal, die ook in andere landen wel eene gehoord mocht worden. En dan niet alleen in de kazerne. Koninklijk Bezoek. Dinsdag 28 April a.s. zullen H. M. de Koningin en Z. K. H. Prins Hendrik een bezoek brengen aan Zaandam. Over Kiesrecht. De R. K. kiesvereeniging te Tuitjenhorn verklaarde zich vóór organisch kiesrecht, stemplicht, evenredige vertegenwoordiging en tegen vrouwenkiesrecht. De R. K. kiesvereeniging te Harenkarspel verklaarde zich vóór organisch kiesrecht en stemplicht en was tegen vrouwenkiesrecht. De kiesver. te Heilo, heeft zich, zooals wy Zaterdag reeds mededeelden vóór de motie-Den Haag verklaard. De voorloopige Kiezerslijsten. Tot 15 April liggen op alle Gemeente huizen de voorloopige Kiezersiysten ter inzage. Ieder overtuige zich, of zyn naam op de ïyst voorkomt en zoo dit ten onrechte niet het geval ie, reclameere hy. De ervaring leert, dat vergissingen vaak in de ïysten voorkomen. J. W. Ratté f- Te Leiden overleed in den ouderdom van circa 40 jaren de heer J. W. Ratté ambte naar aan het Centraal bureau der Katholieke Sociale Actie. De overledene, die sinds de oprichting van het Bureau, daaraan verbonden was, had als schryver en spreker zich een goeden naam verworven in den lande. Geruimen tyd was hy werkzaam by het onderwys, waarna hy, nu vier jaren geleden, aan de redactie van Eet Centrum verbonden werd en vervolgens als ambtenaar naar de K. S. A. overging. Voogdijraden. De voogdyraden in ons land hebben in het afgeloopen jaar vele kinderen aan de ouderiyke macht onttrokken. Over het ge- heele jaar bedraagt dit aantal 979, waarvan behooren 582 tot den protestantschen, 382 tot den R. Kath., 6 tot den Israël, godsdienst en 9 tot geen gezindte behoorende. Het grootste aantal kwam voor te Den Haag n). 151dan volgt Amsterdam, nl. in Amster dam I (rechteriyke indeeling) met 49 en Amsterdam II met 86 kinderen. Het minst kwamen voor in het arrocd. Leeuwarden met 4 en Alkmaar met 3. Bidden In de kazerne. Evenals te Hoorn, is ook door den com mandant van het 10e regiment infanterie te Haarlem een order uitgevaardigd, waarbij op de soldatenchambrées gelegenheid wordt gegeven de maaltijden met gebed aan te vangen en te eindigen. Vervroegde winkelsluiting. Onlangs deelden we mede, dat de ge meenteraad van Weeep eene commissie be noemde tot onderzoek naar de wenscheiyk- heid van een wetteiyk geregeld sluitingsuur. Dezer dagen nu hield deze commissie een Vergadering met winkeliers van wie zich 25 verklaarden voor een wetteiyk geregeld slui tingsuur te 9 uur, terwyi zich 24 tevens uitspraken voor wetteiyke Zondagsrust. Nieuw Rqpmsch Dagblad. Te Leiden zal met 1 Oct. of 1 Jan. a.s. een nieuw katholiek dagblad verschynen. Mr. Aalberse en Dr. Keesom laten er zich volgens de Besb. mede in. Zou dit nu het groot ochtend en avond blad worden? ALKMAAR, 1 April. Sociale Cursus. De laatste avond van den socialen cursus Was zeer druk bezocht, zoodat byna geen plaatsje onbezet bleef. Na opening door den voorzitter, verkreeg de WelEerw. Heer van den Boogaard het woord. Spt. begon met een korte uiteenzetting over het verband tusschen Den Staat en At Sociale questie. Vroeger was in deze het Liberalisme met zyn laissez faire laissez passer, algemeen, en daarmede sloot men den Staat buiten de sociale questie, doch dat standpunt 1* thans verlaten. Thans dreigt het andere uiterste, dat n.l. het Socialisme den Staat alles in handen geeft. Het Katholieke stelsel-ligt daar tusschen in. Dat is geen schipperen, dat is de con sequentie van het Kath. beginsel. De mensch ia een persoon voor zich, maar met een van nature maatschappeiyk karakter. De mensch zoekt maatschappeiyke ver binding met andere menschen als aanvulling van eigen krachten. De Staat is dus een natuurlijke aanvulling, maar toch ook niet meer dan aanvulling. De Staat heeft daarom de zorg om lo. Schadelijke invloeden te weren daarom zorg voor een goede rechtsorde 2o. Positief te helpendaarom hulpmidde len van algemeen belang verschaffen. De Staat heeft du* een ruim arbeidsveld. Welke zyn de grenzen lo. De naluuriyke zedenwet. Daarvoor heeft de Staat wel niet de rechtstreeksche zorg, maar zy moet toch zorgen, dat de burgers in hun zedelyk leven niet worden bemoeilykt of belemmerd maar vergemak- keiykt. Zooals dus een Staat te weinig doet, als hy openbare propaganda der onzedeiyk- heid toelaat, zoo gaat hy zeker buiten zyn bevoegdheid als hy aan onzedelijke propa ganda (b.v. Neo Malthusianisme) zyn goed keuring geeft 2o. De rechten van personen, gezinnen en ordelijke vereenigingen, daar mag de Staat geen inbreuk op doen (wel soms een offer vragen, denk aan belasting-, aan dienst plicht) 3o. het particulier initiatief dit moet hy sterken of aanvullen, maar nooit onder drukken en overnemen, tenzy bij totale onvoldoendheid. Waar de Staat dus voor het algemeen welzyn te zorgen heeft door bescherming van rechten etc., daar moet hij zich ook bemoeien met de handhaving van rechten etc. van particuliere standen, want als een stand (b.v. arbeiders, landbouwers-, midden standers) ïydt, ïydt de heele maatschappij. Daarom willen we sociale wetgeving. Maar niet als hoogste doel, slechts als noodzakelyk hulpmiddel. Sociale wetgeving veronderstelt misbruik van den eenen stand en zwakheid in de anderen, het doel zy dan om het evenwicht der standen te herstellen, zoodat de standen in de toekomst onder meer ver- wijderde staatscontrole zich zelf redden. Wy willen sociale wetgeving, maar men schatte haar niet te hoog. We moeten vooral streven naar Christeiyke liefde. Zonder deze liefde Immers geeft een wet misschien wel een gedwongen evenwicht, maar nog geen echte harmonie. By wyze van voorbeeld haalde spr. hier aan de Staatsbemoeiing in arbeidszaken. Hoe het algemeen belang der arbeiders eischte le. Regeling van het arbeidscontract2e. be scherming van hun rechten naar ziel en lichaam bescherming van het arbeiders gezin 3e. verzekering by ziekte, invaliditeit ouderdom, ongeval, werkloosheid4e. ver heffing van den arbeidersstand. U. Daarna ging spr. over tot het uiteen zetten van de werkzaamheid van het particn lier initiatief in de sociale kwestie. Het particulier initiatief vindt zyn groots kracht, zyn sterkste uiting, zyn degelijkste bevordering van particuliere- en standsbelan- gen, in de vereeniging. Daarvoor gaf spr. voorbeelden uit de vakorganisaties, boeren bonden, middenstandsbonden. Daarom kan men het nooit genoeg zeggenvereenigt u In ordeiyke vereenigingen, ieder vak, iedere standmaar dan op Godsdienstigen, op Kath. grondslag. H. De Katholieke Kerk en de Sociale Actie. De sociale kwestie openbaart zich het eerst op stoffeiyk, economisch gebied, moeten we daarom cok niet zuiver economische actie voeren en neutraal zyn tegenover Godsdienst Neen, dat kan niet en al kon het, dan deugde het nog niet. Het kan niet, want elke daad is in een redelyk werkend mensch een daad van over tuiging. Zelfs aan stoffelyk economische daden liggen groote beginselen ten grondslag. Geen enkele menscheiyke daad is zuiver neutraal, omdat een neutraal mensch een onmogeiyk- heid is. Het mag niet, want wy weten dat een godsdienstige overtuiging (een onzer eerste plichten) niet een loutere eeredienst is, maar ook en vooral een levens- en wereldopvat ting, een wortel dus, waarop heel het leven uitgroeit. De Katholieke Kerk moet zich dus met de sociale kwestie bemoeien. Hoe redelyk is dat I A. lo. De sociale kwestie is in zyn grond een godsdienstige en zedeiyke kwestie en is niet de Kerk de bewaarster van den gods dienst, de beschermster der zedeiykheid 2o. In moeiiyke omstandigheden zoekt men voorlichting en raad by wyzeren en ouderen. Welnu, de kerk is de oudste maatschappy. De kerk doet het werk van Hem die zeide >Ik ben het licht der wereld'. 3o. Men zoekt hulp by sterken en in- vloedryken. Welnu, wiens invloed is zoo verbreid als die der Kerk. Wie is sterker dan zy die Christus belofte heeft>Ik ben met U tot aan de voleinding der eeuwen'. 4o. Men zoekt in den stryd der klassen een onpartydige, die boven die klassen staat. Wie is dat meer dan de Kerk die armen en ryken haar kinderen noemt, die aan patroon en arbeider haar geboden geeft? fio. De stryd oneer dagen vindt zijn reden grootendeels in ontevredenheid en misvatting van de waarde des levens. Wie is er dan meer geschikt om dien stryd te beslechten dan de Kerk, die het leven in deze wereld op zyn juiste waarde schat en ook de ongelnkkigen in deze wereld wyst op een gelukzalige eeuwigheid? B. Ook meer rechtstreeks heeft de Kerk zorg voor de stoffeiyke belangen harer kin deren naar het voorbeeld van Jesns, die «medeiyden had met de scharen', ook in hun stoffeiyken nood. De Kerk kan hier wyzen op het feit, dat by de vergroeiingen van het maatschappeiyk leven, zy de leiding had. Denk slechts aan lo. De afschaffing der slavernij. Langzaam ja, maar daardoor zeker. Menschkundig vol gens de wet der geleideiykheid. 2o. De gilden. De organisaties op Kath. grondslag, die goed bleven zoolang ze Katho liek bleven. Wat willen wy dus f Een hervorming der maatschappij naar de Ohristeiyke, naar de Katholieke beginselen. De Renaissance bracht de herleving der Heidensche beginselen op elk gebied van kennen en kunnen, zoo droDg de Heidensche idee door in het leven. Wy willen herleving der Ohristeiyke idee in geheel ons leven. Heel de maatschappy moet dan ook weer solidair worden (als kinderen eener Moeder) op de beginselen van Rechtvaardigheid en Liefde. Daaraan hapert in de tegenwoordige maatschappij veel. Werd de maatschappy hervormd alleen naar rechtvaardigheid, het zou reeds veel beter zyn. Maar zoo iets is zonder de Liefde niet mogeiyk, en was het mogelijk dan nog niet voldoende. Want de Liefde geeft de levenskracht aan de Rechtvaardigheid, de Liefde maakt dat de Rechtvaardigheid zonder wry ving tusschen plicht en recht haar werk doet. De recht vaardigheid stelt de machine correct, de Liefde is de onmisbare olie. Welnu, die liefde heeft de Kerk alleen, omdat zy alleen pnt uit de ware bron van liefde, Jesus' Goddeiyk Hart. Daarom moet alle sociale actie, wil ze blijvend en goed zyn, haar ondergrond hebben in een blyvende Godsdienstige Actie. Immers de misstanden komen voort uit de gevolgen der erfzonden, verduistering van verstand, verzwakking van wil, opwekking van verkeerde neigingen. Daarvoor moeten we een remedie zoeken. Voor de verduiste ring van het verstand een krachtig geloof voor de verzwakking van den wil een nede rige gehoorzaamheid aan de leiding der Kerkvoor de opwekking der verkeerde neigingen een veelvuldig gebruik der H.H. Sacramenten. Ieder die werken wil op sociaal gebied moet zyn een man naar Gods Hart, een man van degeiyken godsdienstzin. AnderB wordt alle sociale werk gevaariyk dilettan tisme. Immers voor een goed sociaal werker zijn zelfverloochening, zelfopoffering noodza kelyk en die vindt men niet dan in een degeiyken godsdienstzin. Wy moeten vrede en liefde brengen onder de menschen, maar dan moeten wy voor alles zyn in vrede en innige liefde met God. Zyn we dat, dan kunnen we gerust uit trekken, ieder in eigen omgeving, volgens het kruis, ons teeken, waar onze overheid het draagt. Onze veldheeren noodigen ons uit «Procedamus in pace< «Trekken wy uit in vrede' en dan kunnen we zonder vertoon, hartgrondig antwoordenIn nomine Jesu Amen. In den naam van Jesus. Zoo zij het. Daverend en langdurig applaus volgde op deze zeker niet de minste der tien voor drachten van den WelEerw. Heer van den Boogaard. Vervolgens nam de voorzitter, mr. Kraak man, het woord om een woord van dank te spreken. Dat woord van dank, aldus nagenoeg de spreker, kan uitgaan van het Bestuur der K. S. A. aan de bezoekers voor het trouwe bezoek, dat woord kan ook komen van de toehoorders aan de K. S. A., welke de gelegenheid openstelde om den socialen cursus by te wonen, maar dat dankwoord gaat toch zeker uit èn van het Bestuur èn van de bezoekers tot den Eerw. spreker, die in 10 avonden zooveel goeds en schoons geleerd heeft. Alle moeiten heeft de Wel Eerw. leider gedaan, om de aanwezigen veel goeds en nuttigs te leeren. Van de eerste beginselen heeft de leider ons gebracht tot het meer wetenschappelijke. Met groote zelfbeheersching heeft de leider getracht in het kort bestek van 10 avonden een geheel overzicht te geven. Hy heeft de verschillende stelsels opgebouwd, systematisch en logisch, maar toen de stelsels op pooten stonden, heeft hij deze er een voor een onderuit geslagen, totdat hy daarna opbouwde het stelsel, d. i. het Roomsch-Katholieke stelsel. Dit hebben wy staande gezien, krachtig en onverlet. Door den leider is aangetoond, dat iedere dwaalleer door de Katholieke weten schap kan worden weerlegd en daardoor heeft hy ons een hart onder den riem ge stoken. De leider heeft ons laten zien, dat er slechts één stelsel zijn kan, het Roomsche. Hy heeft ons aangespoord om meer studie te maken van het maatschappeiyk vraagstuk en ons daarvoor een leiddraad gegeven. De Eerw. leider heeft ons bemoedigd in den stryd en ons tevens geleerd, hoe wy moeten vasthouden aan de K. S. A. Voor dit alles hartgrondigen dank, en spr. hoopt dat de WelEerw. Heer van den Boogaard nog eens in ons midden zal optre den om zyn woord te doen hooren. By dit afscheid dus tegeiyk een tot weerziens en nogmaals harteiyk dank. Daverend applaus volgde op deze toespraak, waarna de voorzitter de vergadering sloot. Zuster M. Lamberta. f Na een langdurig ïyden, doch met held haftig geduld doorstaan, overleed Maandag 1.1. de eerw. Overste van het zustershuis aan de Oude Gracht. Slechts drie jaren heeft zy met groote wysheid en voorzichtigheid ge noemde inrichting bestuurd. R. I. F. R. K. Handelsreizlgersvereeniglng. J.l. Woensdag hield de R. K. Handels reizigersvereeniglng eene vergadering, waarby de installatie plaats had van den Geesteiyken Adviseur, den Weleerw. Heer Quant. In het dankwoord aan den Voorzitter verklaarde de Eerw. Adviseur, met gemengd gevoelen deze benoeming aanvaard te hebben, wyi deze de vyfde ie als adviseur van Kath. vereenigingen. Om de groote belangrijkheid op Kath. Sociaal gebied echter verzekerde Z.Eerw. toch gaarne zyne beste krachten te willen wyden aan de R. K. H. V. O. a. was verder aan de orde het request der Vereeniging aan den Minister van Waterstaat gericht, voor het behouden van den avondsneltrein van 7.15 van den Helder, die op de concept dienstregeling was afge voerd, zoodat men den Helder kan verlaten om 3,56 en 8,30 n.m. Verder werd behandeld de petitie door de R. K. H. V. gezonden, voorzien van 60 000 bandteekeningen, aan de betrokken autori teiten tot wering der zedelooze lectuur aan de spoorwegkiosken. De Eerw. Adviseur juichte deze actie van harte toe en vond daarin een aanleiding om te constateeren, het groote belang van spe ciaal Katholieke en confessioneele vereeni gingen. De neutrale toch kunnen de grens niet trekken, of de lectuur al of niet zedeloos genoemd kan worden. Z.Eerw. spoorde de leden aan, voorzichtig te zyn met het aan schaffen van lectuur en haalde de woorden aau van Baron van Wijnbergen, zeggende, dat een goed Katholiek nooit de vraag moet stellen «kan het er door', dat toch is reeds een bewys, «dat het er niet door kan<. Verder werd besloten om op te richten eene afdeeling «Betrekkingebureau' in aan sluiting by de elders opgerichte afdeelingen, zoodat voeling kan gehouden worden over het geheele land, èn met patroons èn met betrekkingzoekenden. De voorzitter spoorde de leden aan, de Kath. patroons en reizigers te bewegen de bemiddeling der vereeniging in te roepen. Verschillende belangrijke punten werden verder behandeld, speciaal de vereeniging betreffend, waarvan eenige werden aange houden tot de eerstvolgende vergadering, die zal plaats hebben op een te bepalen Zondag ten één uur, opdat alle leden kunnen aan wezig zyn. Prijsvraag. Het Uitvoerend Comité voor de in Augustus 1908 te houden Tentoonstelling van Werkstukken, vervaardigd door Handwerks lieden, waaraan een Gebonden en Vrye Wedstrijd verbonden is, schrijft een prysvraag uit voor een Diploma. Het Diploma, dat moet dienen tot bekro ning in de wedstrijden, moet het volgende opschrift bevatten Departement Alkmaar van de Maatschappy tot Nut van 't Algemeen. Tentoonstelling van voorwerpen, vervaardigd door handwerks lieden, gehouden in Augustus 1908 te Alkmaar. Diploma voortoegekend aan tein denwedstryd voor het Het Uitvoerend Comité Voorzitter. Secretaris. De aan deze prysvraag verbonden bepa lingen zijn verder als volgt De grootte der oorspronkelyke teekening moet zoodanig zyn, dat zy langs photolitho- grafischen weg op een formaat van 25 X 35 cM. kan worden gereproduceerd, het ontwerp mag niet grooter zyn dan 50 X 70 cM. Het opschrift en de verdere beschryving zal passend uitgevoerd moeten wordende lettersoort en de groepeering daarvan moet aangebracht zyn. Uit de teekening zal moeten blyken dat de tentoonstelling gehouden wordt te Alk maar het ontwerp mag naar verkiezing in de hoogte of in de breedte van het papier worden aangebracht. De teekening moet voorzien zyn van een motto of spreuk, aan de achterzyde gesteld en vergezeld zijn van een gesloten en verzegeld couvert, bevattende naam en woonplaats van den ontwerper, terwyl op het couvert een correspondentie adres moet zijn aangegeven, om briefwisseling mogeiyk te maken. Er worden uitgeloofd Een le prijs van f 20,een 2e prijs van f 10,en een eervolle vermelding. De beoordeeling der ingezonden ontwerpen zal geschieden door de heerenJ. Cock, leeraar in het handteekenen aan de Cadet tenschool, P. N. Leguit, architekt, G. Looman, directeur der gemeentewerken, allen te Alkmaar. De teekeningen moeten vrachtvry, plat verpakt in carton, voor of op den len Juni 1908 worden toegezonden aan den heer G. Looman te Alkmaar, Voorzitter van het Tentoonstellings comité. Het met den len prijs bekroond ontwerp biyft het eigendom van het Comité, terwyi de ontwerper zonder eenige nadere belooning verplicht is, by het nitvoeren der reproductie, door het nazien der proeven eene goede bewerking daarvan te bevorderen. De niet bekroonde ontwerpen biyven het eigendom van de inzenders. Alle ingezonden ontwerpen worden gedu rende den tyd waarop de Tentoonstelling van Werkstukken gehouden wordt in het gebouw der Huishoud en Industrieschool te Alkmaar tentoongesteld, daarna worden ze franco teruggezonden. Bergen. Donderdag 2 April algemeene vergadering der Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer, Bergen N. H., by den heer N. Weyers, des avonds ten halfacht uur. Dat is niets vreemds, zult u zeggen. Toch wel. Daar moet worden verhandeld de Begrooting 1908 dier vereeniging. Nu lezen we onder de uitgaven Verfraaiing omgeving Tramstation f 25. Maar wie vreest hier met my geen booze plannen Wil men voor f 25 iets verfraaien, dan geve men ze aan den machinist, opdat hy 's avond* in 't donker z'n koffiemolen eens met volle vaart laat loopen tegen die paar prachtige ras echte stootblokken, die met hun onfat- soeniykst gedeelte naaT den weg liggen. Dat zou 'n begin zyn. En dan dat nieuw-gebouwde huisje, welks doel men by de aankomst in Bergen uit de verte al lezen kan. Moet dat niet opgeruimd, daar op die plaats We zouden zoo graag >ja< zeggen, maar dat kan niet. 't Ding ligt er als een beleediging voor Bergen en toch is 't onmisbaar. In z'n opdringerige ligging en z'n reclameachtig opschrift schynt het te zeggen «Vermoeide reiziger, heb je eenige natuur- lyke behoefte, doe zulks hier, want in Bergen hebben die natuurmenschen daarvoor geen enkele publieke gelegenheid'. Hoe zal men nu 't Tramstation verfraaien zoolang zulk een onmisbaar maar foei-leeiyk meubel het eerste gebouw is wat men by zijn aankomst te zien krygt. 'n Ander punt der begrooting is «Stor ting tot het fonds ter oprichting van een monumentale fontein in de kom dergemeente'. Wat moeten we met zoo'n ding begin nen 't Zou ons al 'n blok aan 't been wezen als we zoo iets cadeau kregen 1 't Heb ben is niks, maar waar zullen we ze zetten «in de kom der gemeente In de omgeving van 't nieuwe Raadhuis Maar wie denkt er nu aan, om 'n waterspuitende fontein te zetten bij 'n nieuw Raadhuis met 'n dak zoo lek als 'n mandje 1 Daar kan niets van komen, ten minste zoolang men den garantie- brief van dien Amsterdamschen asphalteur nog niet heeft teruggevonden. Kan je be grijpen er komt al water genoeg in 't Raad huis van Bergen. Maar misschien kan ik 'n advies geven. Zouden we ze niet plaatsen op 't villapark «de Beemsterkrocht', dan kan onze diender van achter uit z'n huis er 'n oogje op hou den' Je kan maar nooit weten; de'jeugd is zoo baldadig en de fontein monumentaal'. Hello. Vanwege de R. K. Kiesvereeniging is, vóór 15 Febr. van dit jaar, flink gewerkt om nieuwe kiezers te winnen. Doch ook van onkatholieke zyde heeft men hier waar iyk niet stil gezeten. De voorloopige ïysfc der nieuwe kiezers van Heilo, door wie althans het kiesrecht is aangevraagd, bevat negentig namen, waaronder het grootste deel van onkatholieken. En de reden hiervan De meest gefortuneerden hier zyn onkatho liek. Posten en ambten zy'n hier byna allen in handen der onkatholieken. Bovendien wonen hier, langs den Alkmaarder straat weg en ook elders, op «optrekjes' en «kleine villa's' tal van gepensioneerde ambtenaars, uit den Helder en van elders afkomstig, en deze gepensioneerde ambtenaars zyn ook natuurlijk meerendeels onkatholiek. Zondag 1.1. vergaderde het Heilosch Kruisverbond «O. L. Vrouw ter Nood' in Het Wapen van Heilo. Na opening en lezing der notulen kwam aan de orde de bespreking van middelen om a uitbreiding van leden aantal en b verhooging van inneriyk leven der afdeeling te bewerken. De geesteiyke adviseur wees op persoonlijke aansporing van sommige personen. Nog werd het plan be sproken, om vóór het aannemen der kinderen eene circulaire te richten tot de ouders, om deze te verzoeken, op den aanneemsdag geen alcoholische dranken te schenken en om aan die kinderen zelve 's morgens de plaat mede naar huis te geven, die van de zyde der Katholieke drankbestrijding voor deze gelegenheid is verschenen. Omstreeks 51/, uur werd deze byeenkomst door den voorzitter, den heer B. Veltman, met gebed gesloten. St. Pancras. By de door de Coöperatieve vereeniging van kunstmest gehouden aanbesteding is de leve ring gegund aan den laagsten inschrijver, den heer K. Bakker te Grootebroekprijzen en gehalte als volgt25.250 K.G. Chili, ge garandeerd op 151/* pCt. stikstof il 85 cent per pCt. stikstof, is f 13.001/». 18.510 K.G. Ammoniak op 20 pCt. stikstof a 75 cent per pCt. stikstof, is f 15. 26 300 K.G. super op 14 pCt. phosphorzuur a 19 ets. per pCt. phosphorzuur, is f 2.66. 11.750 K.G. patent kali op 22'/< pCt. kali a 26 ets per pOt, kali, is 5.78l/s. 1560 K.G. chloor-kali a f 10 per 100 K.G. en 1300 K.G. kaniet a f2.50 per 100 K.G. Levering le helft April en Mei. Langendijk. De vereeniging van Langedyker winkeliers en neringdoenden heeft besloten een cursus in het boekhouden in het leven te roepen. De heer Prins uit Alkmaar zal daarvan de leiding op zich nemen. De cursus zal in drie afdeelingen worden gesplistvoor jongelin gen beneden 16 jaar voor jongelingen ouder dan 16 jaar en voor gehuwden. Bepaalde besluiten omtrent een etalage- wedstryd, werden nog niet genomen. Ook werd op het nuttige der «zwarte iyst< ge wezen en tevens op de onmisbaarheid van den bode, den man met de roode pet. Aan de gemeentebesturen in het ressort van de afd. Heerhugowaard van den Bond van Ned. Onderwyzers, zyn adressen gezon den, met het verzoek de verhoogde rijks bydragen aan de onderwyzerssalarissen toe te voegen. Te Oudkarspel heeft de gemeente-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 2