Roomsche Boeken, Zaterdag 27 Juni 1908. TWEEDE BLAD. KALENDER voor de dagen der week. 28 JUNI. Op reis naar Lourdes, ONS BLAD 28Juni.Zondag. H. Leo. Evangelie: Eet verloren schaap en de ver loren drachme. Lucas XV 1—10. 29 Maandag. H. Petrus en Paulus. EvangeliePetrus de steen rots. Lucas XVI13—19. 30 Dinsdag. Gedachtenis van den H. Paulus, Apostel. 1 Juli. Woensdag. Octaafdag v. d. H. Joannes den Dooper. 2 Donderdag. O. L. Vrouw Visitatie. 3 Vrijdag. H. Adelbertus. 4 Zaterdag. H. Basilius. Derde Zondag na Pinksteren. Vierde Zondag der Maand. Les uit den eersten brief van den H. apostel Petrus; V, 6—11. Veel geliefden! Vernedert u onder de machtige hand van God opdat Hij u ten tijde der bezoeking verheffe; werpt al uwe bekommernis op Hem, want Hij draagt zorg voor u. Weest matig en waakt! want uw vijand, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekend wien hij kan verslindenweerstaat hem, sterk zijnde in het geloof, wetend dat hetzelfde lijden aan uwe broeders, die in de wereld zijn, ten deele valt. Maar de God van alle genade, die ons in Christus Jesus geroepen heeft tot zijne eeuwige heerlijkheid, zal zelf, nadat gij een korten tijd geleden hebt, u volmaken, bevestigen en grondvesten. Hem zij de glorie en de heerschappij in de eeuwen der eeuwen! Amen. Evangelie volgens den H. Lucas XV, 1—10. Te dien tijde naderden tot Jesus tolle naars en zondaars om Hem te hooren. En de Pharizeën en schriftgeleerden morden, zeggendedeze ontvangt zon daars en eet met henHij nu sprak tot hen deze gelijkenis, zeggendewelk mensch onder u, die honderd schapen heeft, laat niet, als hij er één van ver liest, de negen en negentig in de woestijn achter, en gaat niet naar het verlorene, totdat hij het vinde? En als hij het gevonden heeft, legt hij het met vreugde op zijne schouders, en te huis komend, roept hij zijne vrienden en gebaren zamen, hun zeggendeverblijdt u met mij want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren wasIk zeg u, dat er aldus vreugde zal zijn in den hemel over éénen zondaar, die boetvaardigheid doet, meer dan over negen en negentig rechtvaar digen, die geene boetvaardigheid noodig hebben. Of welke vrouw, die tien drachmen heeft, steekt niet, als zij ééne drachme verliest, eene lamp aan, veegt niet het hnis uit en zoekt niet zorgvuldig, totdat zjj ze vinde? En als zij ze gevonden heeft, roept zij hare vriendinnen en gebuurvrouwen zamen, zeggende: ver blijdt u met mijwant ik heb de drachme gevonden, die ik verloren had! Aldus, zeg Ik u, zal er vreugde zijn bij de engelen Gods over éénen zondaar, die boetvaardigheid doet. 29 JUNI. FEESTDAG VAN DE BB. PETRUS EN PAULUS. Les uit de Handelingen der apostelen XII, 1 -11. In die dagen stak koning Herodes de handen uit om sommigen van de Kerk te mishandelen. En Jacobus, den broeder van Joannes, doodde hg met het zwaard. En ziende dat dit den Joden welgevallig was, ging hg verder en nam ook Petrus gevangen. Het waren nu de dagen der ongedeesemde brooden. Nadat hg hem dan gevangen genomen had, zette hg hem in den kerker en gaf hem ter be waking over aan vier wachten, elke van vier soldatenwant na het paaschfeest wilde hg hem voor het volk brengen. Petrus werd dan in de gevangenis be waard doch door de Kerk werd er zonder ophouden voor hem tot God gebeden. Toen Herodes hem nu zou voorbrengen, sliep Petrus in denzelfden nacht tusschen twee soldaten geboeid met twee ketenen en voor de deur bewaakten wachters de gevangenis. En zie een engel des Heeren stond bg hem, en een licht straalde in den kerkeren, Petrus in de zgde aan stootend, deed hg hem ontwaken, zeg gende sta spoedig opEn de ketenen vielen van zgne handen af. De engel nu zeide tot hem: omgord u en bind uwe j schoenen aanEn hg deed alzoo. Ea hg zeide tot hemdoe uwen mantel om en volg mgEn uitgaande volgde hg hemI en hg wist niet dat hetgeen door den engel geschiedde werkelgkheid was maar meende dat hg een gezicht zag. Toen zg nu den eersten en den tweeden wachtpost waren voorbggegaan, kwamen zg aan de gzeren poort, die naar de stad leidten deze opende zich van zelve voor hen. En uitgaande, gingen zg ééne straat ver, en eensklaps scheidde de engel van hem. En Petrus, tot zich zei ven gekomen, spraknu weet ik in waarheid, dat de Heer zgnen engel gezonden en mg verlost heeft uit de hand van He rodes en uit al de verwachting van het volk der Joden. Evangelie volgens den H. Mattheüs; XVI, 13-19. Te dien tgde kwam Jesus in de land streek van Caesarea-Philippi, en Hg vroeg zgne leerlingen, zeggendewie zeggen de menschen dat de Zoon des menschen is Zg nu zeidensommigen Joannes de dooper; anderen: Elias; weder andereuJeremias of een der profeten. Jesus sprak tot hen: maargg, wie zegt gg dat Ik ben Simon Petrus antwoordde en zeide: Gg zgt de Christus, de Zoon van den Jevenden God. En Jesus hernam en sprak tot hem: zalig zgt gg, Simon, zoon van Jona! want niet vleesch en bloed heeft u dit ge openbaard, maar mgn Yader, die in den hemel is. En Ik zeg u: gg zgt Petrus, en op deze steenrots zal Ik mgne Kerk bouwen; en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen. En aan u zal Ik de sleutels geven van het Kijk der hemelen. En al wat gg zult gebonden hebben op do aarde, zal ook in den hemel gebonden zgn en al wat gij zult ontbonden hebben op de aarde, zal ook in den hemel ontbonden zgn. IV. LOURDES-IMPRESSIE. Geschiedenis menBchen, leest geschie denis. Zij is leerzaam. Neemt het nieuwste boek van menschelijk doen. Het lijvige boek van menschelijk ploeteren en zwoegen ligt voor u aldoor open. Het boek van mensche lijk lijden is zoo mooi. Wel bevoorrecht is de mensch christen die, van aard godsdienstig, in zich hoogere ziels stroomingen voelt vloeien, en in de gebeur tenissen, die den mensch vaak ontroeren, den gouden draad van hemelsche invloeden bespeurt, in de geschiedenis der dingen hier beneden een hemelsch bestier waarneemt. Maar driewerf gelukkig de mensch-christen kunstenaar, die het heilige, het onzichtbare tot in de ingewanden van het leven zoo spoedig voor anderen weet te ontdekken, die de taal te behandelen weet als een slijper het diamant, die zooveel geloof en zooveel kunst bezit, dat hij niet meer gelijkt op de overige menschen. Geschiedenis de mensch grijpt altoos graag naar geschiedenis. Maar ik spreek nu niet van geschiedenis of verhaal van merk waardige gebeurtenissen van 'n vroeger tijd perk. Ik bedoel hier, zooals trouwens de boeken die ik noemde, aanwezen, het groote, het merkwaardige werkelijkheidsverbaal. Wil men menschen leeren kennen, dan is men bij die geschiedenis eerBt recht aan het goede kantoor. In de werkelijkheid heeft de mensch, zelfs de meest ongeloovige, nu eenmaal zulk een behoefte aan heiligheid, dat bij ze op zoeken gaat, zoo spoedig hij haar ontdekt. Is dat niet boeiend, niet interessant? En dan dat andere. De zekerheid van de godde lijke barmhartigheid brengt in den mensch, zelfs den minst godsdienstige, zulk een hel dere zielsstrooming teweeg, dat hü ze met overweldigenden hartstocht uitjuicht door heroïeke geloofsdaad. Wat zegt ge wel van het menschelijk doen Is dit geen wonder baarlijk ding Maar ik ben aan gedachten sprokkels bezig. Ik had beloofd LourdeB-impressie te schrijven. Het was mijn eerste, blijvende dag impressie in Lourdes, dat groote plein, een ruim vier kant plein. Aan de eene zijde het Gekroonde Beeld der Maagd met gezaligde oogen ten hemel starend. Daartegenover de Basiliek, ongelooflijk Bchoon opgezet, in haar uitge breide armen als een goedige moeder dien wiemelande menschenhoop houdend, om allen wel te doen, allen tevreden en gelukkig te maken. Dan dat zielroerend roepen van een menigte van zieken, onmachtig liggend over den grond»Zoon van David, ontferm u onzer. Gij zijt de Verrijzenis en het Leven. Maria, Moeder der genade, bid. voor ons«, zoekend naar den Monstrans die voorbijgaat, zoekend naar genezing die niet komen wil. De ongeloovige, die er een eigen wijsbegeerte van de geschiedenis van menschelijk lijden op nahoudt, loopt peinzend weg, terugschrik kend voor zoo'n tragisch spel van hulpeloos schreien en onverhoord smeeken, terwijl in het binnenst zijner gedachten de vraag dringt Waar - is nu hun God Maar terzelfdertijd geeft het leven diergenen, die door onzicht bare macht liggen neergeveld, antwoord op deze en zoovele vragen, die wij niet meer als nieuw beschouwen, en het oog desgenen, IV. Paus Leo XIII door G. P J. Douw es. JV. V. Drukkerij de SpaarnestadHaarlem. Op werkelijk waardige wijze wordt de vierde serie der bekende uitgave„Geloof en Wetenschap, Studiën] voor onzen tijd", met het bovenvermelde dubbele boekdeeltje gesloten. Munten de werkjes, welke onder dezen titel verschijnen, over het algemeen steeds uit door degelijkheid, niet het minst mag dit worden getuigd van de studie, welke de bekende historicus, G. F. J. Douwes, aan de roemrijke verschijning, die Z. H. Paus Leo XIII was, gewijd heeft. Heel het rijke en vruchtbare en alzijdige leven van dezen roemruchten Paus trekt hier, tot in de kleinste bijzonderheden, aan ons oog voorbij en doet ons met bewon dering opzien tot die grootsche figuur van het einde der negentiende en het begin der twinstigste eeuw. De schrijver heeft met merkbare voorliefde zijn onderwerp -en welk een dankbaar onderwerp behandeld. Minutieus lijnde hij het portret, geen trekje ontbreekt er aan, volkomen en welgelijkend staat Leo XIII vóór ons. In den aanhef zijner studie laat de schrijver zich zelfs wat te veel meesleepen doorzijn enthousiasme, zoodat de stijl daar gezwol len en hoogdravend geworden is. De eerste bladzijde b.v. „Het was de avond der 19de eeuw, maar welk een avond 1 Niet een heldere, kalme avond, die volgde op een schoonen, rustigen zomerdag, maar een stikdonkere, onheilspellende avond, die werd voorafgegaan door een dag van ont zettende stormen en donderslagen. Reeds de dageraad van dien dag was geen liefelijk morgenrood geweesthet was de rose gloed der oorlogsvlam, die weldra geheel Europa in lichte laaie zou zetten. Het donderen van het kanon, de regen van kogels, de schokken der omwentelingen deden tronen instorten, rijken vergaan en brachten in den toestand der volken een algeheelen ommekeer teweeg. Maar het rijk van den ijzeren geweldenaar nam eerlang een eindesteeds voortgedreven op de baan van onrecht en geweld, snelde hij zijn ondergang tegemoet en werd als een andere Prometheus aan de rots van St. Helena vastgeketend (1815). De vlammen van Moskou, de onweders van Leipzig en Waterloo hadden de atmos feer gezuiverd de politieke hemel moest door het Congres van Weenen, waar de voornaamste vorsten en staatslieden van Europa hun licht deden schijnen, tot kalmte en klaarheid komen. Vorsten en volken zouden krachtens het Heilig Verbond een heilrijken tijd tegemoet gaan, door zoowel in het bestuur hunner Staten als in hun onderlinge betrekkingen volgens de beginse len van het Christendom zich te gedragen. Zoo geloofde, zoo hoopte menmaar kort slechts duurde de betrekkelijke rust. Gelukkig zag de schrijver bijtijds in, het op deze manier niet lang te zullen volhou den, vandaar dat langzamerhand de stijl bezonkener, kalmer, bedaarder wordt en vervloeit in een effen, egalen verteltrant, die rustig de telkens wisselende beelden aan ons geestesoog doet voorbij drijven. De schrijver doet ons verbaasd staan over zijn belezenheid en speurzin, zoodat alles is opgeteekend, wat slechts vermeldenswaard mocht heeten. Onder drievoudig opzicht laat de schrij ver ons Paus Leo XIII zien. De Paus en de godsdienst, de Paus en de Staat en de Paus en de Maatschappij zijn de drie breed uitgewerkte onderdeelen dezer belangrijke historische studie. Wij leeren kennen de innige vereering, welke Leo XIII koesterde voor het H. Hart van Jezus, hoe hij kracht dadig optrad tegen de vrijmetselarij en hoe hij met recht kon genoemd worden de Paus der Heiligen en de Paus der Jubilea. Het meest uitvoerig echter schetst de schrijver ons den Paus-Staatsman. Hier trekken alle landen der wereld aan ons oog voorbij en telkens zien wij den grooten invloed, welke deze Paus-Staatsman op de Regeeringen uitoefende. Waar Hij kon, trad Hij bemiddelend op en steeds en op de eerste plaats was Hij er op uit, om den bloei der Katholieke Kerk te be vorderen. In alle landen van Europa niet alleen, maar ook in de andere werelddeelen, in Amerika, Afrika, Australië, Azië, overal liet Leo XIII zijn zegenenden invloed gel den. Deze bladzijden zijn wel de best ge slaagde uit het geheele werkje, omdat zij ons zoo duidelijk doen zien, hoe alomvat tend de reuzetaak geweest is van den bij uitstek diplomatieken Paus Leo XIII. Niet zoo uitvoerig, te beknopt zelfs vol gens ons, behandelt de schrijver Paus Leo XIII als socioloog. Waar deze Paus ontegen zeggelijk moet beschouwd worden als de eerste leider en gids der christelijke staat huishoudkunde, ware een breedere beschou wing ook van dit groote werk welkom ge weest. Ten slotte zien wij Paus Leo XIII nog als den beschermer en bevorderaar van kunsten en wetenschappen, als wijsgeer en dichter, waarna in een terugblik nog eens een algemeene schets van den glorierijken Paus wordt gegeven. Aan dezen terugblik, hoewel niet vrij van gezwollenheid, ontlee- nen wij het volgende, dat beschouwd kan worden als een beknopte samenvatting van heel de stadie: Nog eenmaal rijze Hij voor onzen geest, de Reus op de rots der Eeuwen, in den zonneglans zijner grootheid en deugd, in zijn majestueuze kracht en macht Hij, de Paus-Koningniet meer over een aardsch, Hem ontweldigd rijk, maar over een rijk niet van deze wereld, waar echter millioenen hoofden en harten Hem vol liefde toegewijd en onvoorwaardelijk onderworpen zijn; de Paus- Wereldhervormer en Vorst der komende tijdendie met adelaarsblik het verleden, het heden en de toekomst over- schouwde en als een Ziener, als een opperste Leider dit heden harmonisch deed aanslui ten aan het verleden en de toekomst, en deze voorbereidde door de nawerking zijner geniale hervormingsplannen; de Paus-Aposteluitverkoren om in Christus' naam en onder Christus' beloofden en geschonken bijstand Zijn Kerk ruim een kwarteeuw roemrijk te besturen, Haar door zijn overweldigend woord en daad steeds verder uitbreidde en immer vol zorg voor de missies en de missionarissen; die wandelt in het weldadig koesterend licht eener hoogere levensbeschouwing, bespeurt den gouden draad van hemelsche invloedeD, de leiding eener Voorzienigheid, die deze getroffenen wil laten ljjden, om »aan te vullen wat er ontbreekt aan Christus' Lijden», om het mystieke lichaam van Christus tot lijdensvolheid te brengen. Geschiedenis menschen, leest toch ge schiedenis en neemt dit boek in handen. Een waardevol werk is het, te leven één dag in Lourdes. Maar het is een allereerst vereischte, dat men bij het bestudeeren en doorvorschen van deze geschiedenis met verstand te werk gaat. Met verstand in dien zin, dat men het historiegebouw optrekt met het materieel van oorzaken. Men belicht in hoofdzaak personen, feiten, schokkende gebeurtenissen. Kreupelen, lammen, die met verpletterende machten zijn neergesmeten. Blinden, die hulpeloos om redding schreien. Doch men ziet over 't hoofd, dat men hiermede gevolgen vastlegt en de oorzaken dier gevolgen verwaarloost. Men begint met het einde in plaats van met het begin. De invloed eener Goddelijke Voorzienigheid op de lijdens- op de heele geschiedenis der menschen kan nergens beter, meer concreet worden bestudeerd, dan in da geschiedenis van Lourdes, van het heden- daagsch Lourdes. AAN DE GROT. Het bezoek aan de Grot, zoo vaak men 't doet, is ontroerend. Ik deed het zegt ge zoolang ik in Lourdes toefde, vele malen daags. Ik knielde wat scheelde het waar op den grond, achter aan, achter de druk bezette banken. Ik ging graag, met den rozenkrans in de hand de eerbiedige schare volgend, stil devoot, het hek door, de Grot binnen, raakte don rotsigen wand aan, kuste den steen. Maar gij deedt, en doet meer, beter nog dan ge wellicht meent. Ontwaart ge dien devoten bezoeker De man legt het moede hoofd, wie weet het leveusmoede hart, dat vrees heeft om te leven, aan de kille rots om het warmer te maken, zekerder van duur. Onderwijl schikt de andere weer trouw de nieuw aangebrachte kaarsen. Wat 'n roem zoo dicht bij den eenvoud I Goedige man, weet ge zeg, weet ge, hoeveel gretige oogen u bespieden en u en uw werk benijden Ter rechter van het ontdane altaar knielt ik zie 't aan zijn Meeding een kerkpielaat. Buiten is het volk. Het bidt zijn Ave. Die band tus schen aarde en hemel rafelt nooit. Blijvende Heiligongemeenschap. Onafgebroken onder handeling met God. 't Zjj hier koning, heer of kerkprelaat, wat scheelt het tenzij misschien Dat 't nederigst Hem is liefst gezien. Nederig en eerbiedig, devoot en vertrouwvol gaat het volk tot Haar op, Gabriels groet op de lippen dragend, om Haar dien Bmee- kend aan te bieden. Het hoofd van eerbied voor Haar gebogen, de handen uitgestrekt wegens zjjne bijzondere gevoelens van devotie, zoo biedt het Haar blijde dien groet. Ik bid en smeek zoo is nu eenmaal het volk, heftig pleiter, het blijft aandringen dat die groet duizend malen en nog meer door alle hemelsche geesten voor mij worde uit gesproken. Want wat ik waardigere en zoeters U, Heilige Maagd, thans als geschenk zou aanbieden waarlijk ik weet het niet. Ave Maria. Bij het geringste voorval u dit Ave her innerenbij eiken steen, waartegen ge uw voet stoot, het Ave uitsprekenbij het na deren van iedere bekoring zoo licht is de geloovige ziel naar de Grot ijlen lijdt ge schipbreuk, u aan den Rotswand de Paus-Kerkvader, als Leeraar en Schrijver, wiens uitspraken en velerlei ge schriften, van apologetische en stichtelijke strekking, als een voortzetting der Apos tolische Brieven en Overleveringen te be schouwen zijn, en die nog na eeuwen getuigenis zullen afleggen van een machtigen geest, gedreven door de liefde Gods en voor de menschheid; de Paus-Vredestichterin den religeus- politico strijd in Duitschland, Frankrijk, België, Zwitserland en andere Staten, in de onzalige twisten der Oostersche kerken, in het dreigend conflict ter zake der Caro- line-quaestie, in soms diepgaande geschillen tusschen regeeringen en geestelijkheid, in den oorlogstoestand tusschen de verschil lende lagen der Maatschappij, in de Chris telijke huisgezinnen, overal vrede brengend hun, die van goeden wil waren de Paus-Martelaar, door een leven van pijnlijke zorgen en tallooze moeilijkheden en opofferingen, door geduld, lijdend geduld, bij de grievende beleedigingen en den smaad, door de vijanden van Godsdienst en door Italië en Frankrijk in'tbijzonder, Paus en Kerk aangedaan; - de Paus-Belijderdoor een rein en heilig, verstorven en werkzaam leven, een stichtend voorbeeld voor allen, predikend zoo menige deugd en volbrengend de dubbele wet van den arbeid en des kruises; de Paus-Wijsgeer, groot Vereerder en Navolger van den engelachtigen leeraar Thomas van Aquine, onvermoeid IJveraar voor de herleving der Christelijke wijsbe geerte en voor de hoogere ontwikkeling der geestelijkheid. .Stichter en Hervormer der scholen voor alle takken van onder wijs; de Paus-Diplomaat, die in het verkeer met groote en kleine mogendheden, bij duizenderlei moeilijkheden en netelige qnaesties, een tact, een waardigheid en een kracht ontwikkelde, die door niemand, zoo min geloovige als tegenstander, ooit werd betwist en Hem vele triomfen deed be halen; de Paus-Socioloog, die in het tijdperk van stoom en electriciteit, van ijzeren machi nes en ijzeren menschenharten (werkgevers vastklampen dat doet ge, en zult go blijven doen. Ie het niet zoo Wat is het zoet aan de Grot te toeven I Wat een kwistig maakster van menBchelij'c en goddeljjk geluk is de Lourdes GrotWr.'fc een kracht van troost en opbeuring is u'.t de Massabielle Rots uitgegaan I (Wordt vervolgd). ALKMAAR. Parochie van den E. Laurentius. Zondag 'e morgens 6X/S en 8 uur stille H.H. Missen10 uur gezongen Hoogmis 's namidd. 4 nur Vespers; van 5—6 uur Biechthooren 's avonds 6 uur Lof mi t predikatie ter eere van het Onbevl. Hait van Maria voor de bekeering der zondaren. Maandag 's morgens 61/a en 8 uur stille H.H. Missen10 nur gezongen Hoogmis met predikatie 's namidd. 4 uur Vespers met Rozenhoedje. Dinsdag 's morg. 9 uur gez. Jaargetjjd j voor Josef Oortmeijer. Woensdag 's morg. 7 uur Maandstond voor Joanna Keesen-Middelkoop 8 nu: Jaargetijde voor Louisa Ris, geb. Gilles 's avonds 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Donderdag 's morg. 7 uur uitstelling; van het Allerh. Sacrament en de reliek van het H. Bloed tot na de gez. H. Mis van 9 nur, die wordt opgedragen voor do leden vaü de Broederschap der gedurige Aanbidding 's avonds 7 uur Lof ter eero van het Allerh. Sacrament en de reliek van het H. Bloed. V r ij d a g 's morg. 8 uur gez. H. Mis voor de leden van het Genootschap 't H. Hart van Jesus 's avonds 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Hart van Jesus. Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mie voor de leden der Broederschap het Onbevl. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Parochie van den H. Dominicus. Zondag 's morg. 6, 71/, en 9 uur stille H.H. Missen lO'/j uur Hoogmis 's midd. 2 en 31/} uur Catechismus; 3 uur Vespers 's avonds 5 uur Congregatie. Maandag, feestdag van de H.H. Apostelen Petrus en Paulus, morg. 6, 7% en 9 uur stille H.H. Miesen 10l/2 uur pl. Hoog mis 's midd. 3 uur Vespers 's avonds 7 uur Lof en predikatie. Dinsdag 's morgens 9 uur gez. H. Mis 's avonds 7 uur Lof. Woensdag 's morg. 8 uur H. Mis ter eere van O. L. Vr. van den H. Rozen krans met vollen aflaat voor een ieder die in die H. Mis tegenwoordig ie's avonds 7 uur Congregatie. Donderdag, feestdag van O. L. Vrouw- Visitatie, 's morg. 9 uur solemneele H. Mis met Veni Creator; 's avonds van 5—6 nur gelegenheid om te Biechten. V r jj d a g, Iste der maand, 's morg. 9 uur gez. H. Mis 's avonds 7 uur Lof. Zaterdag 's avonds 7 uur Lof. Zondag 5 Juni a.s. St. Joseph-Club, Afd. A 9 uur Afd. B 10l/s uur Afd. O 7x/a uur HEILO. Zondag, feest der Gedurige Aanbidding, 's morg. 6Vs uur H. Mis, waarna het H. Sacrament voor heel den dag ter aan bidding wordt uitgesteld91/i uur Hoogmis 's midd. 21/, uur Vespers van 4—7 uur gelegenheid om te Biechten'e avonds 7 uur pl. Lof met processie. Maandag, feestdag van de H.H. Apostelen Petrus en Paulus, te vieren als Zondag, 's morg. 7 uur stille H. Mis9l/j uur Hoogmis met Predikatie; 'smidd. 2'/i uur Vespers. en werklieden beiden) de vele misstanden en ellenden, de goddeloosheid en de men- schenwaardigheid in de Maatschappij aan schouwende. daarheen zijn souvereinen Zend brief Rerum Novarum zond, uit zijn hart gevaren als een gouden pijl, om er goud, d. i. menschenadel en -liefde, rechtvaardig heid en plichtsbetrachting, te brengen; de Paus-Dichter, Man van fijnen, ge- kuischten smaak, van innige liefde voor de schoonheid der klassieken, die van zijn gaven, om in schoone Latijnsche versmaat verhevene indrukken, invallende gedachten en verschillende gevoelens te vertolken, meermalen treffende proeven heeft gege ven; de Paus-Beschermer ets Bevorderaar der wetenschapkloek en onbevreesd, om als Wachter 'der Waarheid haar in heur ver borgen schuilhoeken te doen opsporen in zijn eigen paleis, priesterlijk-zorgzaam en koninklijk-mild bij de instelling en onder steuning der Bijbelcommissie, poëtisch en vrijgevig in het verstrekken der middelen, om de openbaringen van den sterrenhemel gade te slaan; de Paus-Rampioen, steeds onvermoeid en onverwrikt Strijder voor de rechtvaardigste, hoogste en heiligste zaak der wereld, in de eeuwenoude reuzen worsteling tusschen Chris tus' Kerk en de macht der hel, en vaak Overwinnaar; de Paus, het Licht aan den Hemel, dat boven de aardsche duisternissen zoo lang, zoo heerlijk en zoo weldadig heeft geschitterd, om, overgegaan in het Rijk der oneindige glorie, eeuwig te stralen in den onverdoofb'ren glans van der zonnen Zon, van het ongeschapen, onvergankelijk Licht. Wij raden een ieder, die het leven en werken van Z. H. Paus Leo XIII, in een kort bestek samengevat, wil leeren kennen, aan, de nos. 5 en 6 der vierde serie „Ge loof en Wetenschap" te koopen. Zij zullen er veel uit leeren en zich er door opge wekt gevoelen, evenals Paus Leo XIII, alle krachten te besteden in den dienst der Roomsche Kerk, om zoodoende ook de roemrijke nagedachtenis van Z. H. Paus Leo XIII naar waarde te eeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1908 | | pagina 5