Roomsche Boeken,
Zaterdag 27 Juni 1908.
TWEEDE BLAD.
KALENDER
voor de dagen der week.
28 JUNI.
Op reis naar Lourdes,
ONS BLAD
28Juni.Zondag. H. Leo. Evangelie: Eet
verloren schaap en de ver
loren drachme. Lucas XV
1—10.
29 Maandag. H. Petrus en Paulus.
EvangeliePetrus de steen
rots. Lucas XVI13—19.
30 Dinsdag. Gedachtenis van den H.
Paulus, Apostel.
1 Juli. Woensdag. Octaafdag v. d. H. Joannes
den Dooper.
2 Donderdag. O. L. Vrouw Visitatie.
3 Vrijdag. H. Adelbertus.
4 Zaterdag. H. Basilius.
Derde Zondag na Pinksteren.
Vierde Zondag der Maand.
Les uit den eersten brief van den
H. apostel Petrus; V, 6—11.
Veel geliefden! Vernedert u onder de
machtige hand van God opdat Hij u
ten tijde der bezoeking verheffe; werpt
al uwe bekommernis op Hem, want Hij
draagt zorg voor u. Weest matig en
waakt! want uw vijand, de duivel, gaat
rond als een brullende leeuw, zoekend
wien hij kan verslindenweerstaat hem,
sterk zijnde in het geloof, wetend dat
hetzelfde lijden aan uwe broeders, die
in de wereld zijn, ten deele valt. Maar
de God van alle genade, die ons in
Christus Jesus geroepen heeft tot zijne
eeuwige heerlijkheid, zal zelf, nadat gij
een korten tijd geleden hebt, u volmaken,
bevestigen en grondvesten. Hem zij de
glorie en de heerschappij in de eeuwen
der eeuwen! Amen.
Evangelie volgens den H. Lucas
XV, 1—10.
Te dien tijde naderden tot Jesus tolle
naars en zondaars om Hem te hooren.
En de Pharizeën en schriftgeleerden
morden, zeggendedeze ontvangt zon
daars en eet met henHij nu sprak tot
hen deze gelijkenis, zeggendewelk
mensch onder u, die honderd schapen
heeft, laat niet, als hij er één van ver
liest, de negen en negentig in de woestijn
achter, en gaat niet naar het verlorene,
totdat hij het vinde? En als hij het
gevonden heeft, legt hij het met vreugde
op zijne schouders, en te huis komend,
roept hij zijne vrienden en gebaren zamen,
hun zeggendeverblijdt u met mij
want ik heb mijn schaap gevonden, dat
verloren wasIk zeg u, dat er aldus
vreugde zal zijn in den hemel over éénen
zondaar, die boetvaardigheid doet, meer
dan over negen en negentig rechtvaar
digen, die geene boetvaardigheid noodig
hebben.
Of welke vrouw, die tien drachmen
heeft, steekt niet, als zij ééne drachme
verliest, eene lamp aan, veegt niet het
hnis uit en zoekt niet zorgvuldig, totdat
zjj ze vinde? En als zij ze gevonden
heeft, roept zij hare vriendinnen en
gebuurvrouwen zamen, zeggende: ver
blijdt u met mijwant ik heb de drachme
gevonden, die ik verloren had! Aldus,
zeg Ik u, zal er vreugde zijn bij de
engelen Gods over éénen zondaar, die
boetvaardigheid doet.
29 JUNI.
FEESTDAG VAN DE BB. PETRUS EN
PAULUS.
Les uit de Handelingen der apostelen
XII, 1 -11.
In die dagen stak koning Herodes de
handen uit om sommigen van de Kerk
te mishandelen. En Jacobus, den broeder
van Joannes, doodde hg met het zwaard.
En ziende dat dit den Joden welgevallig
was, ging hg verder en nam ook Petrus
gevangen. Het waren nu de dagen der
ongedeesemde brooden. Nadat hg hem
dan gevangen genomen had, zette hg
hem in den kerker en gaf hem ter be
waking over aan vier wachten, elke van
vier soldatenwant na het paaschfeest
wilde hg hem voor het volk brengen.
Petrus werd dan in de gevangenis be
waard doch door de Kerk werd er zonder
ophouden voor hem tot God gebeden.
Toen Herodes hem nu zou voorbrengen,
sliep Petrus in denzelfden nacht tusschen
twee soldaten geboeid met twee ketenen
en voor de deur bewaakten wachters de
gevangenis. En zie een engel des Heeren
stond bg hem, en een licht straalde in
den kerkeren, Petrus in de zgde aan
stootend, deed hg hem ontwaken, zeg
gende sta spoedig opEn de ketenen
vielen van zgne handen af. De engel nu
zeide tot hem: omgord u en bind uwe j
schoenen aanEn hg deed alzoo. Ea hg
zeide tot hemdoe uwen mantel om en
volg mgEn uitgaande volgde hg hemI
en hg wist niet dat hetgeen door den
engel geschiedde werkelgkheid was maar
meende dat hg een gezicht zag. Toen
zg nu den eersten en den tweeden
wachtpost waren voorbggegaan, kwamen
zg aan de gzeren poort, die naar de stad
leidten deze opende zich van zelve
voor hen. En uitgaande, gingen zg ééne
straat ver, en eensklaps scheidde de
engel van hem. En Petrus, tot zich zei ven
gekomen, spraknu weet ik in waarheid,
dat de Heer zgnen engel gezonden en
mg verlost heeft uit de hand van He
rodes en uit al de verwachting van het
volk der Joden.
Evangelie volgens den H. Mattheüs;
XVI, 13-19.
Te dien tgde kwam Jesus in de land
streek van Caesarea-Philippi, en Hg
vroeg zgne leerlingen, zeggendewie
zeggen de menschen dat de Zoon des
menschen is Zg nu zeidensommigen
Joannes de dooper; anderen: Elias;
weder andereuJeremias of een der
profeten. Jesus sprak tot hen: maargg,
wie zegt gg dat Ik ben Simon Petrus
antwoordde en zeide: Gg zgt de Christus,
de Zoon van den Jevenden God. En
Jesus hernam en sprak tot hem: zalig
zgt gg, Simon, zoon van Jona! want
niet vleesch en bloed heeft u dit ge
openbaard, maar mgn Yader, die in den
hemel is. En Ik zeg u: gg zgt Petrus,
en op deze steenrots zal Ik mgne Kerk
bouwen; en de poorten der hel zullen
haar niet overweldigen. En aan u zal
Ik de sleutels geven van het Kijk der
hemelen. En al wat gg zult gebonden
hebben op do aarde, zal ook in den
hemel gebonden zgn en al wat gij zult
ontbonden hebben op de aarde, zal ook
in den hemel ontbonden zgn.
IV.
LOURDES-IMPRESSIE.
Geschiedenis menBchen, leest geschie
denis. Zij is leerzaam. Neemt het nieuwste
boek van menschelijk doen. Het lijvige boek
van menschelijk ploeteren en zwoegen ligt
voor u aldoor open. Het boek van mensche
lijk lijden is zoo mooi.
Wel bevoorrecht is de mensch christen die,
van aard godsdienstig, in zich hoogere ziels
stroomingen voelt vloeien, en in de gebeur
tenissen, die den mensch vaak ontroeren,
den gouden draad van hemelsche invloeden
bespeurt, in de geschiedenis der dingen hier
beneden een hemelsch bestier waarneemt.
Maar driewerf gelukkig de mensch-christen
kunstenaar, die het heilige, het onzichtbare
tot in de ingewanden van het leven zoo
spoedig voor anderen weet te ontdekken, die
de taal te behandelen weet als een slijper
het diamant, die zooveel geloof en zooveel
kunst bezit, dat hij niet meer gelijkt op de
overige menschen.
Geschiedenis de mensch grijpt altoos
graag naar geschiedenis. Maar ik spreek nu
niet van geschiedenis of verhaal van merk
waardige gebeurtenissen van 'n vroeger tijd
perk. Ik bedoel hier, zooals trouwens de
boeken die ik noemde, aanwezen, het groote,
het merkwaardige werkelijkheidsverbaal. Wil
men menschen leeren kennen, dan is men
bij die geschiedenis eerBt recht aan het goede
kantoor. In de werkelijkheid heeft de mensch,
zelfs de meest ongeloovige, nu eenmaal zulk
een behoefte aan heiligheid, dat bij ze op
zoeken gaat, zoo spoedig hij haar ontdekt.
Is dat niet boeiend, niet interessant? En
dan dat andere. De zekerheid van de godde
lijke barmhartigheid brengt in den mensch,
zelfs den minst godsdienstige, zulk een hel
dere zielsstrooming teweeg, dat hü ze met
overweldigenden hartstocht uitjuicht door
heroïeke geloofsdaad. Wat zegt ge wel van
het menschelijk doen Is dit geen wonder
baarlijk ding
Maar ik ben aan gedachten sprokkels bezig.
Ik had beloofd LourdeB-impressie te schrijven.
Het was mijn eerste, blijvende dag impressie
in Lourdes, dat groote plein, een ruim vier
kant plein. Aan de eene zijde het Gekroonde
Beeld der Maagd met gezaligde oogen ten
hemel starend. Daartegenover de Basiliek,
ongelooflijk Bchoon opgezet, in haar uitge
breide armen als een goedige moeder dien
wiemelande menschenhoop houdend, om allen
wel te doen, allen tevreden en gelukkig te
maken. Dan dat zielroerend roepen van een
menigte van zieken, onmachtig liggend over
den grond»Zoon van David, ontferm u
onzer. Gij zijt de Verrijzenis en het Leven.
Maria, Moeder der genade, bid. voor ons«,
zoekend naar den Monstrans die voorbijgaat,
zoekend naar genezing die niet komen wil.
De ongeloovige, die er een eigen wijsbegeerte
van de geschiedenis van menschelijk lijden
op nahoudt, loopt peinzend weg, terugschrik
kend voor zoo'n tragisch spel van hulpeloos
schreien en onverhoord smeeken, terwijl in
het binnenst zijner gedachten de vraag dringt
Waar - is nu hun God Maar terzelfdertijd
geeft het leven diergenen, die door onzicht
bare macht liggen neergeveld, antwoord op
deze en zoovele vragen, die wij niet meer
als nieuw beschouwen, en het oog desgenen,
IV.
Paus Leo XIII door G. P J.
Douw es. JV. V. Drukkerij
de SpaarnestadHaarlem.
Op werkelijk waardige wijze wordt de
vierde serie der bekende uitgave„Geloof
en Wetenschap, Studiën] voor onzen tijd",
met het bovenvermelde dubbele boekdeeltje
gesloten. Munten de werkjes, welke onder
dezen titel verschijnen, over het algemeen
steeds uit door degelijkheid, niet het minst
mag dit worden getuigd van de studie,
welke de bekende historicus, G. F. J. Douwes,
aan de roemrijke verschijning, die Z. H.
Paus Leo XIII was, gewijd heeft.
Heel het rijke en vruchtbare en alzijdige
leven van dezen roemruchten Paus trekt
hier, tot in de kleinste bijzonderheden, aan
ons oog voorbij en doet ons met bewon
dering opzien tot die grootsche figuur van
het einde der negentiende en het begin
der twinstigste eeuw. De schrijver heeft
met merkbare voorliefde zijn onderwerp
-en welk een dankbaar onderwerp
behandeld. Minutieus lijnde hij het portret,
geen trekje ontbreekt er aan, volkomen en
welgelijkend staat Leo XIII vóór ons. In
den aanhef zijner studie laat de schrijver
zich zelfs wat te veel meesleepen doorzijn
enthousiasme, zoodat de stijl daar gezwol
len en hoogdravend geworden is. De eerste
bladzijde b.v.
„Het was de avond der 19de eeuw,
maar welk een avond 1
Niet een heldere, kalme avond, die volgde
op een schoonen, rustigen zomerdag, maar
een stikdonkere, onheilspellende avond, die
werd voorafgegaan door een dag van ont
zettende stormen en donderslagen.
Reeds de dageraad van dien dag was
geen liefelijk morgenrood geweesthet was
de rose gloed der oorlogsvlam, die weldra
geheel Europa in lichte laaie zou zetten.
Het donderen van het kanon, de regen
van kogels, de schokken der omwentelingen
deden tronen instorten, rijken vergaan en
brachten in den toestand der volken een
algeheelen ommekeer teweeg. Maar het rijk
van den ijzeren geweldenaar nam eerlang
een eindesteeds voortgedreven op de baan
van onrecht en geweld, snelde hij zijn
ondergang tegemoet en werd als een andere
Prometheus aan de rots van St. Helena
vastgeketend (1815).
De vlammen van Moskou, de onweders
van Leipzig en Waterloo hadden de atmos
feer gezuiverd de politieke hemel moest
door het Congres van Weenen, waar de
voornaamste vorsten en staatslieden van
Europa hun licht deden schijnen, tot kalmte
en klaarheid komen. Vorsten en volken
zouden krachtens het Heilig Verbond een
heilrijken tijd tegemoet gaan, door zoowel
in het bestuur hunner Staten als in hun
onderlinge betrekkingen volgens de beginse
len van het Christendom zich te gedragen.
Zoo geloofde, zoo hoopte menmaar
kort slechts duurde de betrekkelijke rust.
Gelukkig zag de schrijver bijtijds in, het
op deze manier niet lang te zullen volhou
den, vandaar dat langzamerhand de stijl
bezonkener, kalmer, bedaarder wordt en
vervloeit in een effen, egalen verteltrant,
die rustig de telkens wisselende beelden
aan ons geestesoog doet voorbij drijven.
De schrijver doet ons verbaasd staan over
zijn belezenheid en speurzin, zoodat alles
is opgeteekend, wat slechts vermeldenswaard
mocht heeten.
Onder drievoudig opzicht laat de schrij
ver ons Paus Leo XIII zien. De Paus en
de godsdienst, de Paus en de Staat en de
Paus en de Maatschappij zijn de drie breed
uitgewerkte onderdeelen dezer belangrijke
historische studie. Wij leeren kennen de
innige vereering, welke Leo XIII koesterde
voor het H. Hart van Jezus, hoe hij kracht
dadig optrad tegen de vrijmetselarij en hoe
hij met recht kon genoemd worden de Paus
der Heiligen en de Paus der Jubilea.
Het meest uitvoerig echter schetst de
schrijver ons den Paus-Staatsman.
Hier trekken alle landen der wereld aan
ons oog voorbij en telkens zien wij den
grooten invloed, welke deze Paus-Staatsman
op de Regeeringen uitoefende. Waar Hij
kon, trad Hij bemiddelend op en steeds
en op de eerste plaats was Hij er op uit,
om den bloei der Katholieke Kerk te be
vorderen. In alle landen van Europa niet
alleen, maar ook in de andere werelddeelen,
in Amerika, Afrika, Australië, Azië, overal
liet Leo XIII zijn zegenenden invloed gel
den. Deze bladzijden zijn wel de best ge
slaagde uit het geheele werkje, omdat zij
ons zoo duidelijk doen zien, hoe alomvat
tend de reuzetaak geweest is van den bij
uitstek diplomatieken Paus Leo XIII.
Niet zoo uitvoerig, te beknopt zelfs vol
gens ons, behandelt de schrijver Paus Leo
XIII als socioloog. Waar deze Paus ontegen
zeggelijk moet beschouwd worden als de
eerste leider en gids der christelijke staat
huishoudkunde, ware een breedere beschou
wing ook van dit groote werk welkom ge
weest. Ten slotte zien wij Paus Leo XIII
nog als den beschermer en bevorderaar van
kunsten en wetenschappen, als wijsgeer en
dichter, waarna in een terugblik nog eens
een algemeene schets van den glorierijken
Paus wordt gegeven. Aan dezen terugblik,
hoewel niet vrij van gezwollenheid, ontlee-
nen wij het volgende, dat beschouwd kan
worden als een beknopte samenvatting van
heel de stadie:
Nog eenmaal rijze Hij voor onzen geest,
de Reus op de rots der Eeuwen, in den
zonneglans zijner grootheid en deugd, in
zijn majestueuze kracht en macht
Hij, de Paus-Koningniet meer over
een aardsch, Hem ontweldigd rijk, maar
over een rijk niet van deze wereld, waar
echter millioenen hoofden en harten Hem
vol liefde toegewijd en onvoorwaardelijk
onderworpen zijn;
de Paus- Wereldhervormer en Vorst der
komende tijdendie met adelaarsblik het
verleden, het heden en de toekomst over-
schouwde en als een Ziener, als een opperste
Leider dit heden harmonisch deed aanslui
ten aan het verleden en de toekomst, en
deze voorbereidde door de nawerking zijner
geniale hervormingsplannen;
de Paus-Aposteluitverkoren om in
Christus' naam en onder Christus' beloofden
en geschonken bijstand Zijn Kerk ruim
een kwarteeuw roemrijk te besturen, Haar
door zijn overweldigend woord en daad
steeds verder uitbreidde en immer vol zorg
voor de missies en de missionarissen;
die wandelt in het weldadig koesterend licht
eener hoogere levensbeschouwing, bespeurt
den gouden draad van hemelsche invloedeD,
de leiding eener Voorzienigheid, die deze
getroffenen wil laten ljjden, om »aan te
vullen wat er ontbreekt aan Christus' Lijden»,
om het mystieke lichaam van Christus tot
lijdensvolheid te brengen.
Geschiedenis menschen, leest toch ge
schiedenis en neemt dit boek in handen.
Een waardevol werk is het, te leven één
dag in Lourdes.
Maar het is een allereerst vereischte, dat
men bij het bestudeeren en doorvorschen
van deze geschiedenis met verstand te werk
gaat. Met verstand in dien zin, dat men het
historiegebouw optrekt met het materieel van
oorzaken. Men belicht in hoofdzaak personen,
feiten, schokkende gebeurtenissen. Kreupelen,
lammen, die met verpletterende machten zijn
neergesmeten. Blinden, die hulpeloos om
redding schreien. Doch men ziet over 't
hoofd, dat men hiermede gevolgen vastlegt
en de oorzaken dier gevolgen verwaarloost.
Men begint met het einde in plaats van
met het begin. De invloed eener Goddelijke
Voorzienigheid op de lijdens- op de heele
geschiedenis der menschen kan nergens beter,
meer concreet worden bestudeerd, dan in da
geschiedenis van Lourdes, van het heden-
daagsch Lourdes.
AAN DE GROT.
Het bezoek aan de Grot, zoo vaak men
't doet, is ontroerend. Ik deed het zegt
ge zoolang ik in Lourdes toefde, vele
malen daags. Ik knielde wat scheelde het
waar op den grond, achter aan, achter
de druk bezette banken. Ik ging graag, met
den rozenkrans in de hand de eerbiedige
schare volgend, stil devoot, het hek door,
de Grot binnen, raakte don rotsigen wand
aan, kuste den steen.
Maar gij deedt, en doet meer, beter nog
dan ge wellicht meent.
Ontwaart ge dien devoten bezoeker De
man legt het moede hoofd, wie weet het
leveusmoede hart, dat vrees heeft om te
leven, aan de kille rots om het warmer te
maken, zekerder van duur. Onderwijl schikt
de andere weer trouw de nieuw aangebrachte
kaarsen. Wat 'n roem zoo dicht bij den
eenvoud I Goedige man, weet ge zeg,
weet ge, hoeveel gretige oogen u bespieden
en u en uw werk benijden Ter rechter van
het ontdane altaar knielt ik zie 't aan
zijn Meeding een kerkpielaat. Buiten is
het volk. Het bidt zijn Ave. Die band tus
schen aarde en hemel rafelt nooit. Blijvende
Heiligongemeenschap. Onafgebroken onder
handeling met God. 't Zjj hier koning, heer
of kerkprelaat, wat scheelt het
tenzij misschien
Dat 't nederigst Hem is liefst gezien.
Nederig en eerbiedig, devoot en vertrouwvol
gaat het volk tot Haar op, Gabriels groet
op de lippen dragend, om Haar dien Bmee-
kend aan te bieden. Het hoofd van eerbied
voor Haar gebogen, de handen uitgestrekt
wegens zjjne bijzondere gevoelens van devotie,
zoo biedt het Haar blijde dien groet. Ik bid
en smeek zoo is nu eenmaal het volk,
heftig pleiter, het blijft aandringen dat
die groet duizend malen en nog meer door
alle hemelsche geesten voor mij worde uit
gesproken. Want wat ik waardigere en zoeters
U, Heilige Maagd, thans als geschenk zou
aanbieden waarlijk ik weet het niet.
Ave Maria.
Bij het geringste voorval u dit Ave her
innerenbij eiken steen, waartegen ge uw
voet stoot, het Ave uitsprekenbij het na
deren van iedere bekoring zoo licht is
de geloovige ziel naar de Grot ijlen
lijdt ge schipbreuk, u aan den Rotswand
de Paus-Kerkvader, als Leeraar en
Schrijver, wiens uitspraken en velerlei ge
schriften, van apologetische en stichtelijke
strekking, als een voortzetting der Apos
tolische Brieven en Overleveringen te be
schouwen zijn, en die nog na eeuwen
getuigenis zullen afleggen van een machtigen
geest, gedreven door de liefde Gods en
voor de menschheid;
de Paus-Vredestichterin den religeus-
politico strijd in Duitschland, Frankrijk,
België, Zwitserland en andere Staten, in
de onzalige twisten der Oostersche kerken,
in het dreigend conflict ter zake der Caro-
line-quaestie, in soms diepgaande geschillen
tusschen regeeringen en geestelijkheid, in
den oorlogstoestand tusschen de verschil
lende lagen der Maatschappij, in de Chris
telijke huisgezinnen, overal vrede brengend
hun, die van goeden wil waren
de Paus-Martelaar, door een leven van
pijnlijke zorgen en tallooze moeilijkheden
en opofferingen, door geduld, lijdend geduld,
bij de grievende beleedigingen en den
smaad, door de vijanden van Godsdienst
en door Italië en Frankrijk in'tbijzonder,
Paus en Kerk aangedaan; -
de Paus-Belijderdoor een rein en heilig,
verstorven en werkzaam leven, een stichtend
voorbeeld voor allen, predikend zoo menige
deugd en volbrengend de dubbele wet van
den arbeid en des kruises;
de Paus-Wijsgeer, groot Vereerder en
Navolger van den engelachtigen leeraar
Thomas van Aquine, onvermoeid IJveraar
voor de herleving der Christelijke wijsbe
geerte en voor de hoogere ontwikkeling
der geestelijkheid. .Stichter en Hervormer
der scholen voor alle takken van onder
wijs;
de Paus-Diplomaat, die in het verkeer
met groote en kleine mogendheden, bij
duizenderlei moeilijkheden en netelige
qnaesties, een tact, een waardigheid en een
kracht ontwikkelde, die door niemand, zoo
min geloovige als tegenstander, ooit werd
betwist en Hem vele triomfen deed be
halen;
de Paus-Socioloog, die in het tijdperk
van stoom en electriciteit, van ijzeren machi
nes en ijzeren menschenharten (werkgevers
vastklampen dat doet ge, en zult go
blijven doen. Ie het niet zoo
Wat is het zoet aan de Grot te toeven I
Wat een kwistig maakster van menBchelij'c
en goddeljjk geluk is de Lourdes GrotWr.'fc
een kracht van troost en opbeuring is u'.t
de Massabielle Rots uitgegaan I
(Wordt vervolgd).
ALKMAAR.
Parochie van den E. Laurentius.
Zondag 'e morgens 6X/S en 8 uur stille
H.H. Missen10 uur gezongen Hoogmis
's namidd. 4 nur Vespers; van 5—6 uur
Biechthooren 's avonds 6 uur Lof mi t
predikatie ter eere van het Onbevl. Hait
van Maria voor de bekeering der zondaren.
Maandag 's morgens 61/a en 8 uur stille
H.H. Missen10 nur gezongen Hoogmis
met predikatie 's namidd. 4 uur Vespers
met Rozenhoedje.
Dinsdag 's morg. 9 uur gez. Jaargetjjd j
voor Josef Oortmeijer.
Woensdag 's morg. 7 uur Maandstond
voor Joanna Keesen-Middelkoop 8 nu:
Jaargetijde voor Louisa Ris, geb. Gilles
's avonds 7 uur Lof ter eere van den
H. Joseph.
Donderdag 's morg. 7 uur uitstelling;
van het Allerh. Sacrament en de reliek
van het H. Bloed tot na de gez. H. Mis
van 9 nur, die wordt opgedragen voor do
leden vaü de Broederschap der gedurige
Aanbidding 's avonds 7 uur Lof ter eero
van het Allerh. Sacrament en de reliek
van het H. Bloed.
V r ij d a g 's morg. 8 uur gez. H. Mis voor
de leden van het Genootschap 't H. Hart
van Jesus 's avonds 7 uur Lof ter eere
van het Allerh. Hart van Jesus.
Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mie voor de
leden der Broederschap het Onbevl. Hart
van Maria voor de bekeering der zondaren.
Parochie van den H. Dominicus.
Zondag 's morg. 6, 71/, en 9 uur stille
H.H. Missen lO'/j uur Hoogmis 's midd.
2 en 31/} uur Catechismus; 3 uur Vespers
's avonds 5 uur Congregatie.
Maandag, feestdag van de H.H. Apostelen
Petrus en Paulus, morg. 6, 7% en 9 uur
stille H.H. Miesen 10l/2 uur pl. Hoog
mis 's midd. 3 uur Vespers 's avonds
7 uur Lof en predikatie.
Dinsdag 's morgens 9 uur gez. H. Mis
's avonds 7 uur Lof.
Woensdag 's morg. 8 uur H. Mis ter
eere van O. L. Vr. van den H. Rozen
krans met vollen aflaat voor een ieder die
in die H. Mis tegenwoordig ie's avonds
7 uur Congregatie.
Donderdag, feestdag van O. L. Vrouw-
Visitatie, 's morg. 9 uur solemneele H. Mis
met Veni Creator; 's avonds van 5—6 nur
gelegenheid om te Biechten.
V r jj d a g, Iste der maand, 's morg. 9 uur
gez. H. Mis 's avonds 7 uur Lof.
Zaterdag 's avonds 7 uur Lof.
Zondag 5 Juni a.s. St. Joseph-Club, Afd. A
9 uur Afd. B 10l/s uur Afd. O 7x/a uur
HEILO.
Zondag, feest der Gedurige Aanbidding,
's morg. 6Vs uur H. Mis, waarna het
H. Sacrament voor heel den dag ter aan
bidding wordt uitgesteld91/i uur Hoogmis
's midd. 21/, uur Vespers van 4—7 uur
gelegenheid om te Biechten'e avonds
7 uur pl. Lof met processie.
Maandag, feestdag van de H.H. Apostelen
Petrus en Paulus, te vieren als Zondag,
's morg. 7 uur stille H. Mis9l/j uur
Hoogmis met Predikatie; 'smidd. 2'/i uur
Vespers.
en werklieden beiden) de vele misstanden
en ellenden, de goddeloosheid en de men-
schenwaardigheid in de Maatschappij aan
schouwende. daarheen zijn souvereinen Zend
brief Rerum Novarum zond, uit zijn hart
gevaren als een gouden pijl, om er goud,
d. i. menschenadel en -liefde, rechtvaardig
heid en plichtsbetrachting, te brengen;
de Paus-Dichter, Man van fijnen, ge-
kuischten smaak, van innige liefde voor
de schoonheid der klassieken, die van zijn
gaven, om in schoone Latijnsche versmaat
verhevene indrukken, invallende gedachten
en verschillende gevoelens te vertolken,
meermalen treffende proeven heeft gege
ven;
de Paus-Beschermer ets Bevorderaar der
wetenschapkloek en onbevreesd, om als
Wachter 'der Waarheid haar in heur ver
borgen schuilhoeken te doen opsporen in
zijn eigen paleis, priesterlijk-zorgzaam en
koninklijk-mild bij de instelling en onder
steuning der Bijbelcommissie, poëtisch en
vrijgevig in het verstrekken der middelen,
om de openbaringen van den sterrenhemel
gade te slaan;
de Paus-Rampioen, steeds onvermoeid en
onverwrikt Strijder voor de rechtvaardigste,
hoogste en heiligste zaak der wereld, in de
eeuwenoude reuzen worsteling tusschen Chris
tus' Kerk en de macht der hel, en vaak
Overwinnaar;
de Paus, het Licht aan den Hemel,
dat boven de aardsche duisternissen zoo
lang, zoo heerlijk en zoo weldadig heeft
geschitterd, om, overgegaan in het Rijk
der oneindige glorie, eeuwig te stralen in
den onverdoofb'ren glans van der zonnen
Zon, van het ongeschapen, onvergankelijk
Licht.
Wij raden een ieder, die het leven en
werken van Z. H. Paus Leo XIII, in een
kort bestek samengevat, wil leeren kennen,
aan, de nos. 5 en 6 der vierde serie „Ge
loof en Wetenschap" te koopen. Zij zullen
er veel uit leeren en zich er door opge
wekt gevoelen, evenals Paus Leo XIII, alle
krachten te besteden in den dienst der
Roomsche Kerk, om zoodoende ook de
roemrijke nagedachtenis van Z. H. Paus
Leo XIII naar waarde te eeren.