R. Eath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 25. Zaterdag 27 Maart 1909. 3de Jaargang Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Individu en Gemeenschap. FEUILLETON. Magna Peccatrix. Buitenland. Binnenland. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 90 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in bet begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers8 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENT1ËN i Van 15 regelfl80 Elke regel meer 8 Reolamea per regel16 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 Zij die zich tegen i April op ONS BLAD wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Sinds de dagen van de fransche Revolutie gordde zich het liberalisme ten strijde aan tegen het gezag in den Staat bij de Gratie Gods. Niet van God moest het staatsgezag langer uitgaan, maar van den mensch, van de indivi duen. De Staat werd gevormd door den wil van de eenlingen en zou voor niets anders hebben zorg te dragen dan voor de vrijheid, de persoonlijke vrijheid van den burger. De ongebonden vrijheid zou een wedstrijd in het leven roepen, waarbij wel een deel, de zwakken, zouden ondergaan en wegvallen, maar die toch aan de anderen zou brengen een groote, ongekende ontwikkeling op stoffelijk en geestelijk (intellectueel) gebied. Uit dien ouderlingen wedijver zou een gelukkig samenleven geboren worden, waarin niet de gemeenschap een samensnoerenden band zou vormen, maar waarin de Staat, als een door de vrijwillige overeenkomst der individuen opgericht instituut alleen te zorgen had onderhouden der personeele vrijheid. "Van alle banden ontdaan, zou de van nature goede mensch zijn eigen weg gaan, zich niet hebben te bekom meren om anderen, doch in vrije ont wikkeling komen tot geluk. Noch in liet politieke, noch in het economisch Wen mocht er verzorgd en geholpen en gesteund worden, de wilde onbeperkte vrijheid was genoeg. De natuur die in alles voorziet, die den mensch begaafd heeft met niets dan goede eigenschappen, die niets kwaads kon voortbrengen zou ook hier de schoonste wereld voor den gelukkigsten mensch tot stand brengtm. De bitterste teleurstelling kon niet uitblijven. Men waande de menschen van nature goed en hield derhalve geen rekening met de vele omstandigheden, welke op den mensch en op het men- schelyk leven belemmerend inwerken en met de eigen bedorven menschelijke natuur. De bestaande ongelijkheid in karakter, in talent en gave, in geld en voort. Enkelen werden rijk en machtig, de groote menigte arm en afhankelijk. De vrijheid, misvormd tot het recht van den sterkste, schiep de heerschappij van weinigen tegelijk met de slavernij der massa. Uit dien toestand trad het sociaüsme naar voren. Staande op denzelfden bodem als het liberalisme, ging het uit van een geheel tegenovergesteld uitgangspunt De gemeenschap zou de plaats innemen van het individu. Het individueele leven had geen kracht genoeg om de gelijk heid, die met de vrijheid voorwaarde Het ontwaken eener ziel. Naar het Duitseh van Anna Baronnesse v. Krane Bewerkt door O. L. •Gü ezel I Bij den Taumaturgos is de kleine geweest, van wien ge mjj zeil hebt gezegd, dat hjj Magdalena's verstand door zjjne dwaze leer, verduisterd heeft 1* »Maar, heer 1 dat ig toch slechts een voorbijgaande luim bi] de meesteres I* >Zoo En als de Rabbi van Nazareth daden stelt als een half god, wat dan .Maar, heer! hjj «iet geen vronw aan! HjJ is kond en rein, geljjk de sneeuw op den Hermon en hfl predikt boete en ont houding 1« >Dat weet ge dus ook reeds, drievoudige ezel! Gjj rijt geechikt het uitschot van een slavenmarkt te beoordeelen. Slechts wat ruw en grof i". evenals uw eigen ziel, dat be. grjjpt ge, maar Magdalena begrjjpt gjj nietl Dat is een vrouw van het soort dat boven- zinneljjk beminnen kan en in den dood gaat voor dingen, welke ik u niet aan het ver was voor het geluk der menschen, te vestigen en in stand te houden. In het communisme lag de vervulling van alle politieke en economische gelukswen- schen. Een maatschappij, waarin allen gelijk zouden zijn, waaruit alle onge lijkheden van het leven en van de levensuitingen zouden zijn weggenomen, moest een gelukkige samenleving vor men en derhalve aan de menschen ook het hoogste geluk waarborgen. Ook hier echter dezelfde fout als bij hetliberalisme. Ook hier dacht men den mensch goed en voortreffelijk. De ver keerde neigingen en kwade eigenschap pen werden ten laste gelegd aan de economisch slechte levensomstandigheid. Hoe dikwijls werd een poging tot ves tiging van zulk een communistische samenleving verijdeld door de zonde. De slechte menschelijke neigingen, onge bonden als ze waren, brachten twist en verdeeldheid en de communistische maatschappij vertoonde dezelfde gebre ken als de oude samenleving en stierf er aan. Daar moest iets anders gevonden worden. De factoren van verlaging en vernieling, die zich in het leven van de menschen doen gelden, konden niet meer worden ontkend. Men moest er rekening mee houden niet alleen, doch dat kwaad moest worden bedwongen. "Wat in de communistische samenleving niet bereikbaar was, zou de socialistische staat doen. Hij zou met zijn macht aan de inwerking van het kwaad paal en perk stellen. Hij zou tevens de menschen in één machtige staatsge- meenschap vereenigen en voor allen gelijkelijk zorgen. De eenzijdigheid werd in dit stelsel ook niet ontgaan. In de plaats van een ontwikkelend, geregeld volksleven trad een machinaal handelend complex van enkelingen. Het sociale leven werd hier niet door den Staat tot eigen ont wikkeling geholpen, maar de Staat nam er de plaats van in. Toen kwam het streven op, vooral van christelijke zijde om evenwicht te brengen in de eischen van het individu en de gemeenschap. Gedreven door de wetenschap, dat noch het individualisme, noch het communisme in het socialisme belichaamd datgene kon geven wat het zich te geven voorstelt, dat de eenling niet aan zich zelf kon worden overge laten, en ook de samenleving niet bij eenvoudig besluit van den almachtigen staat te regelen zou zijn, keerde men zich van dien kant zoowel tegen het liberalisme als tegen het socialisme. Èn in het leven der eenlingen, ènin het sociale leven moest de harmonie hersteld en daardoor meerdere en betere ontwikkeling gebracht worden. Aan de overheid, het Staatsgezag werd opge dragen, ingesteld als het was om het kwaad en om de gevolgen van het kwaad te bestrijden en te voorkomen, die harmonie te bevorderen. Het werd stand kan brengen al zou ik ook jaren door redeneeren. Genoeg, gü hebt de domheid be gaan, de slavin te laten vertrekken, zonder te vragen, waarheen en waarom...* .0, als 't anders niets is*, riep Mar due, zichtbaar verlicht. behoeven Samaritana slechts hier te roepen, zonder dat de meeste res het bemerkt. Wanneer het meisje hier is, znllen mfjne Nubiërs er wel voor zorgen, dat zij haarfijn vertelt, wat ze in Oapharnanm doen moest*. Opdat Magdalena my eeuwig haten zal, wanneer ze er van hoort? Dat is geen ver standig plan*. •Ja, wat moeten wfl dan beginnen, heer zeide Marduc op klageaden toon. Het antwoord was niet tot hem gericht, want Fabins sprak tot zich zelf »Ik hoopte Magdalena te winnen en telde den Rabbi niet, omdat ik hem voor een ge woon wijsgeer beschouwde, zooals er vele zijn. En ik meende dat de mystieke zin der Oosterlingen door zijn meesleepend woord gevangen was, wijl de mannen uit uwe om geving zonder geest zijn. Ik dacht, het ware voldoende, mijne persoonlijkheid in de weeg schaal te werpen... want, bfl alle goden, ik heb niet tevergeefs moeite gedaan hier te komen. Maar tegen dezen, die ik heden zag, komt geen sterveling klaar. Bijna heeft hij derhalve roeping van den Staat om beschermend op te treden waar de ongelijkheid oorzaak werd dat de heer schappij van enkelen zich vestigde boven de slavernij der menigte. Inzooverre dus de sociale vooruitgang niet bij machte bleek om in den nood te voorzien, moest de Staat tusschenbeide komen en de in het leven geroepen wanverhoudingen trachten op te heffen. Het particuliere initiatief, de den mensch eigene natuurlijke aandrift tót vooruitgang en ontwikkeling, mocht daarbij niet belemmerd, wel geleid en aangemoedigd worden. De economisch zwakkeren moest de behulpzame hand geboden worden. De talrijke klasse van arbeiders en van hen die daarmede gelijk te stellen zijn, mocht niet aan zijn lot worden over gelaten. Dientengevolge heeft de christelijke politiek zich toegelegd op de bescher ming van den arbeid en liet tot stand brengen van een krachtig verzekerings wezen. Daardoor kon de ellende, welke geleden werd, worden bestreden en het moreele kwaad, dat in die ellende zijn oorsprong vond, worden geweerd. De christelijke politiek heeft er zich dus niet toe bepaald ofschoon men het haar dikwijls ten laste legde om in negatieven zin alleen liberalisme en socialisme te bestrijden, doch ook posi tief steeds meer en krachtiger den eisch voorop te stellen dat de overheid, bij het straffen der misdaad, ook de sociale ellende die ook een gevolg van der menschen zonde is, zal lenigen en voorzoover zij in staat is zal opheffen. Zoodoende zal door de bescherming van den zwakke en door de verzekering tegen de onzekerheid van het bestaan, ook voor de zwakkere elementen in het sociale leven de mogelijkheid worden geschapen, te komen tot betere positie, tot maatschappelijk hoogeren welstand. Daar zullen betere verhoudingen ont staan en het particulier initiatief, d. i. de werkzaamheid van eenlingen en groe pen van eenlingen, geleid worden binnen de banen van eene gezonde regeling der samenleving. DE BALKAN. Over den Balkan crisis zon heel wat te zeggen zijn. We zullen het echter bü een paar regels laten. Overigens zjjn de berichten niet vr!Q van tegenstrijdigheid. Oostenrijk heeft het zenden van een nota aan de Servische regeering uitgesteld, en de Mogendheden doen nn al haar best om den vrede in stand te houden. De stemming is dan ook weer algemeen optimietlsch, tot het, misschien, met enkele dagen weer kan om slaan Edoch, men verwacht dit nieteer rekent men op een voortdurend verbeteren van den toestand. mijne geheele zelfstandigheid weggenomen. Hij heeft een alleB beheerschenden invloed, waaraan men zich niet onttrekken kan. Hoe sal Magdalena hem weerstaan, als hij haar op zijne wijze beveelt, zich al die dingen te ontzeggen die het leven schoon en heerlijk maken En dan is zij voor mij verloren Marduc zag den opgewonden spreker met groote verbazing aan. Zoo had hij Fabius, die zich steeds zoo goed wist te beheerechen, nog nooit gezien. Welk een hartstocht voor Magdalena moest hem bezielen. Of was het ten slotte niets anders dan den wrevel en de ontevredenheid van een verwend geluks kind, wien noch nooit een verlangen ont zegd werd Marduc geloofde het laatste en duisterde daarom»Maak u geen zorgen, edele heer Er is een middel n te helpen en Magdalena aan den somberen invloed te onttrekken. Ik ben niet zoo dom als gij meentik weet veel, wij Syriërs kennen overoude geheimen. Ik kan een liefdedrank brouwen, waaraan het meest harde gemoed niet weerstaat I Zie hier. Hü inkte een kleine deur voor eene wand- tafel open en liet het licht der lamp schijnen in de open ruimte, welke met wondere werk tuigen en vaatwerk gevold was. •Zalf en reukwater, kosmetiek en levens Ziehier, hoe de officleuse Nordd. Allg. Zeit. oordeelt De toestand in het Oosten is nog niet genoeg opgehelderd om een onvoorwaardelijk vertrouwen in de handhaving des vredes te rechtvaardigen. Het ia echter waar, dat eenige Mogendheden lofwaardige pogingen doen om het dreigend gevaar voor een bot sing tusschen Oostenrijk en Servië te voor komen, en dat men er waarschijnlijk Mn zal slagen, voor de verklaring, die Servië zal moeten afleggen, een formule te vinden, 'welke alle partijen zal kunnen bevredigen. Er mag dus hoop gevoed, dat die pogingen tot verzoening met succes bekroond zullen worden Ook de Frank/t. Zeit. acht het aan niet den minsten twijfel onderhevig, dat het in- grepen der Mogendheden uitstekende gevolgen zal hebben en den toestand belangrijk zal verbeteren. Het optimisme schijnt dus wel gerechtvaardigd. Men heeft nu vooral het oog gevestigd op de honding welke door Engeland zal worden aangenomen. ENGELAND. Het Engejsche Lagerhuis heeft Vrijdag j.l. met 157 tegen 122 stemmen in tweede lezing een wetsontwerp aangenomen, dat het kies recht toekent aan alle meerderjarigen, mannen en vrouwen, die niet door de wet uitge sloten worden. Veel kans dat dit voorstel wet wordt, is er echter voorloopig nog niet. De ministerpresident Aaqnith, die zich van stemmen onthield, bestreed het, en verklaarde dat znlk een belangrijk voorstel van de re geeringstafel en niet alt het parlement moet komen, zooals hier het geval was. Belangrijk was intnsEchen wat de premier zeide over de houding der tegenwoordige regeering ten opzichte van het kiesrechtvraagstnkDe ministers verklaarde Asquith zijn het nog niet eens over het vrouwenkiesrecht, maar zQ zijn bereid een breede herziening van het bestaande kiesrecht te ontwerpen, op den grondslag van afschaffing van het meervoudig kiesrecht en vereenvoudiging van de registratie. CHINA. In Ohina begint men smaak te krijgen voor Enropeesche literatuur, en een onder nemende Ohineesche firma laat vertalingen maken van allereerst Engelsche romans. Ivanhoe, David Oopperfield, Robinson Grnsoë en Gullivers Reizen gaan er bij de Ohi neesche lezers goed in, beweert men. Ook Sherlock Holmes minder mooi! verhengt zich in de belangstelling. Van de Fransche komen Dumas en Hngo in aan merking, van de Russen Tolstoj. De fabelen van Aesopus zijn ook reeds in het Ohineesch verkrijgbaar. In verhand met de behoefte aan nieuwe woorden, waartoe het verkeer met de Enro peesche beschaving aanleiding gaf, zijn tal van bastaardtermen de Ohineesche taal bin nengedrongen. Voor eenigen tijd is een kei zerlijke commissie benoemd, om de duizenden nienwe woorden in een systeem te brengen en de overtollige of onjuiste te verwijderen. Bovendien is in alle scholen de Zondag druppels kan ik maken en ook minnedranken, zoete, bedwelmende, ontvlammende minne dranken zeide hij. Fabius luisterde, deels met welgevallen, deels tegen zijn wil. >Tot nn toe heb ik ge lachen om die dingen*, gromde hfl, »ben ik nn zoo diep gezonken, dat ik er mi] van bedieneD ga Zijn bekoorder echter fluisterde >Wilt gij Magdalena van liefde tot n zien ontbranden, ondanks alle tegenovergestelde invloeden, neem dan deze drank*. Mardnc liet hem een kleine glazen flacon zien waarin een rood vocht vonkelde. Fabias wilde er niets van weten, maar het fiescbje trok zjjne blikken als een mag neet het ijzer. >Dat is een zeer gevaarlijke proefneming I* •In 't geheel nietl* verzekerde Mardnc. •Menigmaal veroorzaken deze dranken verstandsverbijstering*, - merkte Fabius op. •De mijne geeft slechts een zalige waanzin van liefde*, was het lachende antwoord. Er ontstond een pijnlijke stilte. Fabins zat besluiteloos en boorde met de punt zijner sandaal in den grond, terwijl de sluwe Syriër onbewegelijk voor hem stond en het fiescbje in het lamplicht liet vonkelen. Eindelijk wierp de jonge man het hoofd in den nek. •Nu goed, ale Eros niet wil, dan kekate geproclameerd tot een vrijen dag. In vele dier onderwijsinrichtingen is het Nieuwe Testament als handboek voor het onderwijs in de zedeknnde ingevoerd. Haarlemsohe Katholiekendag. In aan vulling van ons vorig bericht kunnen wQ nog melden, dat de datum van den te Gra- venbage te houden Katholiekendag ln het Bisdom Haarlem is bepaald op 26 September. C. Rijkspostspaarbank. De heer P. J. P. du Bois, onder directeur der Rijkspostspaarbank, is benoemd tot directeur dier instelling, in plaats van wijlen den heer Ar mand P. Th. Stembus-pressie. De Stand, driestart: Het komt uit, zooals het vermoed iede Bond voor Staatspensionneering gaat presets nitoefenen op hen die in eenig district can- didaat zijn gesteld voor het lidmaatschap van de Tweede Kamér. De heeren N. Prins en A. Voorbrood, voor zitter en secretaris van den Bond, verzonden ten dien einde aan de candidaten een eehr|- ven met vier vragen, kortelQk hierop neer komende: lo. of de candidaat voor Staats pensionneering is2o. of hü e. q. alvast iets in den geest van de Deensche of Engelsche wet wil helpen invoeren8o. of hü voor de verplichte Verzekering Isen 4o. ef hü tegen elke bemoeiing van de Overheid met deze zaak is. Binnen veertien dagen moet de eandidaat op deze vier vragen zün antwoord inzenden. Totzoover de vragen. Doch nu komt de pressie. Ze bestaat hierin, ten eerste dat het ant woord dat inkomt, in het district waar de man candidaat is, zal worden bekend ge maakt en ten tweede, dat wie niet antwoordt als tegenstander van den Bond zal worden beschouwd. Blükbaar strekt deze manoeuvre, om den candidaat vrees in te boezemen. Antwoordt hü niet, of antwoordt hü on* gunstig, dan wordt dit in zün district ter kennisse van belanghebbenden gebracht. Hierbij wordt dan ondersteld, dat, zoo zün tegencandidaat wel antwoordt en in gunstigen zin, de voorstanders van den Bond tegen hem en voor zün tegencandidaat zullen ve ten, en dat dit zün nederlaag aan de stembns tengevolge zal kunnen hebben. Juist met het oog op zulk een pressie, die we als immoreel afkenren, spraken we nog onlangs den wensch nit, dat de eandl- daten toonen mochten genoeg moed en fierheid te bezitten, om zich van elk antwoord op zulke vragen te onthouden. In hoeverre die wensch vervuld zal wor den, zal binnenkort wel blüken. De lüst van wie antwoordden en gnnstig antwoordden, zal wel in tüds worden gepubliceerd. Een Bisschoppelijk woord. Aan alle Limbnrgsche schoolkinderen is af zal wordan uitgedeeld een boekje, bestemd om door hen mede naar hnis genomen te worden »voor Vader en Moeder zeide hü met voorgewende vroolükheid. »Wat kost uw middeltje, vriend •Een talent in goud I* •OhoFabius vloot. •Als het niet helpt, behoeft gü niet te betalen*. •Gü rij* wel zeker van nw zaak •Zoo zeker als van me zelf. Om overigens zeker te slagen, zal ik nog eenige sterkere druppels bg mengen, dan is alles in orde. •En wanneer kant gü het Magdalena geven •Morgen in den loop van den dag. Ik moet zien, het ongemerkt in haar drank te gieten, zonder dat zü of Samaritana hat gewaar worden*. •En dan, als zü gedronken heeft •Dan boodschap ik u en Magdalena zal u toelachen*. Fabins haalde diep adem en wierp Marduc een gevulde beurs toe. Neem dit als afbetaling. Doe uw werk, voortreffeigka too verkunstenaar... 't Ia ook om Magdalena's bestwil I* voegde hü er aan toe, zijn daad in eigen oogen recht vaardigende. Hü ging nit, besteeg zün paard en vertrok. (Wordt vervolg#.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1