TWEEDE BLAD. Zaterdag 17 April 1909. KALENDER voor de dagen der week. 18 APRIL. Zuster Rosalie. ONS BLAD. 18 Apr. Zondag. Quasimodo. Beloken Pa 8chen. Einde van den Be sloten tijd. Evangelie: Thomas ziet den Heer ver rezen en gelooft. Joannes XX: 19-31. 19 Maandag. H. Emma. 20 Dinsdag. H. Victorina. ill Woensdag. H. Anselmus, Bisschop en Leeraar. 22 Donderdag. H.H. Soter en Cajus, 23 Vrijdag. H. Georgius, Martelaar. 24 Zaterdag. H. Fidelie van Sigmaringen, Martelaar. Eerste Zondag na Paschen. Derde Zondag der Maand- Les uit den eersten brief v. d. H. apostel Joannes; V, 4—10. Veel geliefden! Alles wat uit God geboren is overwint de werelden dit is de overwinning, welke de wereld overwint: ons geloof. Wie is het, die de wereld overwint, tenzij lig die gelooft, dat Jesus de Zoon Gods is F Deze, Jesus Christus, is degene, die gekomen is door water en bloed, niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het, die getuigt dat Christus de waarheid is. Want drie zijn er, die getuigenis geven in den hemel: de Vader, het Woord en- de Heilige Geest, en deze drie zijn één. En drie zijn er, die getuigenis geven op de aarde: de Geest en het water en het bloed; en deze drie zijn één. Indien wij de getuigenis der menschen aannemen, Gods getuigenis is gewichtigeren deze gewichtiger getuigenis Gods is die, welke Hg aangaande zijnen Zoon getuigd heeft. Die in den Zoon Gods gelooft, heeft Gods getuigenis in zich zeiven. Evangelie volgens den H. Joannes; X, 19-31. Te dien tijde, toen het op dien dag, den eersten dag der week, avond was, en de deuren, waar de leerlingen ver gaderd waren, uit vrees voor de Joden waren gesloten, kwam Jesus en stond in het midden en sprak tot henvrede zij ul En na dit gezegd te hebben, toonde Hg hun zgne handen en zgde. De leerlingen dan waren verblgd, dat zg den Heer zagen. En wederom sprak Hg tot henvrede zg uGelgk de Vader Mg gezonden heeft, zend ook Ik u. Als Hg dit gezegd had, blies Hg over hen en zeide hunontvangt den Heiligen Geeet! wier zonden gg zult vergeven, dien worden zg vergeven, en wier zonden gg zult houden, die zgn gehouden. Thomas nu, die Didymus genoemd wordt, een van de twaaif, was niet met hen, toen Jesus kwam. De andere leer lingen zeiden dan tot hem: wg hebben den Heer gezienDoch hg sprak tot hen: tenzg ik in zgne handen het in- druksel der nagelen zie en mijnen vinger in de plaats der nagelen steke en mjjne hand legge in zgne zgde, zal ik het niet gelooven. En aoht dagen later waren zgne leer lingen weder binnen en Thomae met hen. Jesus kwam met geslotene deuren en stond in het midden en sprakvrede zg u! Vervolgens zeide Hg tot Thomas steek uwen vinger hierin en bezie myne handen, en breng uwe hand vooruit en leg ze in mgne zgde, en wees niet ongeloovig, maar geloovigThomas ant woordde en zeide tot Hemmijn Heer en myn God! Jesus sprak tot hem: omdat gy My gezien hebt Thomas hebt gy geloofd; zalig zgn zy, die niet gezien en geloofd hebben. Wel heeft Jesus in de tegenwoordig heid zyner leerlingen nog vele andere teekenen gedaan, welke in dit boek niet besohreven zgndoch deze zgn beschre ven, opdat gy gelooven moogt dat Jesus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gy, geloovend, het leven moogt hebben in zynen naam. In de «Revue Hebdomadaire. schrijft M, F. Laudel over zuster Rosalie, een zusterke der Armen te 'Parijs. Wij ontleenen aan de schets de volgende aandoenlijke passage. Men kent de verschrikkelijke verwoestin gen der epidemie van 1832. Toen men begon te spreken over een wogeljjke besmetting van Europa door de cholera, en men zich begon bezig te houden met hare nadering, beefde zuster Rosalie. kende de ongezonde toestanden van haar kwartier, en ai) voorzag hoe dit een welkome prooi aou rijn voor den dood. Het spooksel der helllooie besoekster in deze arme wo ningen veraeheen haar, en haar moederhart kromp van angst In een. Haar vrees was maar al te gerechtigd. Aan het einde van Maart, op een mooien dag weer, kwam de gees6l over Parijs, en meet bizonder over het kwartier van zuster Rosalie, de Faubourg 8t. Marceau. Spoedig telde men in deze wijk meer dan honderd slachtoffers per dag. Maar in het aanschijn van de wrecde werkelijkheid, by het aanzien van het gevaar maakte de angst van zuster Rosalie plaats voor heldenmoed. Nu dacht zij slechts aan redding en ver troosting. Zij streed tegen den dood, zij streed tegen de wanhoop der overlevenden. Het bataljon van haar kleine communiteit aanvoerend bij haar heilig reddingswerk stelde zij zich niet tevreden met zich uit te putten bij de verzorging der zieken en bij het begraven der dooden, maar wendde zij ook al haar machtigen invloed aan om bQ het volk alle domme vooroordeelen weg te nemen. Zelfs ontwikkelde menschen verhalen vaak op een ander het kwaad, dat hun overkomt, hoeveel te meer ia dan het onwetende volk te verontschuldigen, dat by groote onge lukken en rampen zich vergist in 't zoeken naar de oorzaak en verantwoordelykheid. Zoo meende in 1832 het ongelukkige volk, dat de geesel der cholera een wraakneming was der ryken, die de dokters en apothekers gebruikten als hunne uitvoerders. Het sprak van vergiftiging, en het dreigde sich te zullen wreken. Op zekeren dag begeleidde Dr. Rover Orollard een eholeralijder, dien men per brancard naar het hospitaal bracht. De dokter werd herkend, beleedigd, bedreigd. Te vergeefs lichtte by het dek op van den stervende, en verklaarde dat 't slechts zyn bedoeling was om een nieuw slachtoffer aau den dood te ontrukken, het opgewonden volk wil niet naar hem luisteren, een byi wordt boven zijn hoofd geslingerd, en 't zou zeker met hem gedaan zyn geweest, toen hy op eens uitriep»Wat wilt ge doen Ik ben de vriend van zuster Rosalie. Toen week het volk eerbiedig op zij, en liet den dokter passeeren. Toen de beproeving voorby was, dacht zuster Rosalie het eerst aan het herstelling*- werk. Zy toonde zich de zorg der weduwen, weezen en grysaards, maar hoe ook in deze droeve dagen haar eenvoudige heldenmoed was, nog grooter was deze in de dagen der commune dan in die der cholera. Zuster Rosalie zocht niet naar de oorzaken van den heilloozen burgeroorlog, zy zag slechts gewonden en uitgeworpenenallen behoorden tot de baren, welk vaandel zij ook dienden, en als haar hart eenige voorkeur toonde, dan was dit voor de overwonnenen. Haar albedwingend woord, dat zy den opstandelingen toeriep, toen deze voor hare woning een officier wilden fnaileeren, was >Hier doodt men niet maar nog inniger waB het woord, dat zy haar medezusters toesprak, toen deze zeiden>0 moeder wat worden de menschen toch slecht l« en Rosalie antwoordde»wel wat zullen wij dan goed worden. Het ligt in de bestemming van een volk, dat het zelf altyd slachtoffer wordt van de revolutie, die het te weeg brengt. De wys geeren en geschiedschryvers mogen in de stilte van hun studeerkamer het met elkaar eens zyn over de oorzaken en de verantwoorde lijkheid van opstanden, op het uur zelf ver dwynen alle redeneeringen, De overheid tracht, haar plicht te doen om de orde te herstellen, de liefdadigheid en naastenliefde doet het hare met de gewonden te verzorgen en te waken over de overwonnelingen. Zuster Rosalie schoot in dezen plicht niet te kort. >Een zuster van liefde,, zeide zij, •kent geen vaandel, zij heeft slechts wel te doen aan de ongelnkkigen.< Allereerst meende zy den burgeroorlog in haar wijk te kunnen verhinderen, overal zocht zij de opgewonden gemoederen te kalmeeren, en de opgebroken straten weder in orde te doen maken. .Laat zuster Rosalie passeeren., zeide het volk zacht, >men weet waarheen zy gaat.. Maar als zy haar kracht ziet te kort ichieten by de menscheiyke verbittering, als zy terugstoot op den onoverwinnelijken tegenstand, en zy begrijpt dat de botsing noodzakelijk moet plaate hebben, dan bezielt haar nog slechts één gedachte.zooveel mogelijk leyens sparen.. Haar huls zal worden een toevlucht en een vryplaats. Zy trotseert de politie zoowel als de revolutionairen. .Zuster, zuster!, riep de menigte, >gy zult vermoord worden, als ge <1 onder de opstandelingen mengt.' .Meent ge>, antwoordde Rosalie, >dat ik zelf wil leven, als myn kinderen worden vermoord En zich tot de oproerlingen wendend riep zy «Houdt toch op met dit vuur, hebt ge geen weduwen en weezen genoeg te verzorgen, wilt gij er mij nog meer geven En overal waar zy voorbyging verzwakte bet vuur en had zij eenige menscheiykbeid gewekt. Maar het was helaas om in her nieuwde woede te hervallen. De strijd in de Faubourg Saint Marceau werd hoe langer hoe moordender, een dronkenschap kwam over de geesten, men stelde er roem in voor den opstand te sterven. Wanhopig omdat zy haar beden machte I loos zag, begreep zuater Rosalie, dat zij nu niets meer te doen had, dan zich zeiven weg te schenken, en een gravure heeft den moed verontsterfelijkt, waarmede deze liefde zuster zich te midden der strijdenden wierp, haar eigen borst vrijgevend aan de bajonetten. Ean barricade was opgeworpen om den driehoek van de rue de l'Epée de Bois en de rue Mcmffelard, Een officier voert zyn bataljon aan ter bestorming van zijn barri cademeegesleept door zijn yver, valt hij alleen en zonder verdediging In het midden der opstandelingen. Hij valt languit op den grond en voelt zyn ondergang nabydan opeens rijst hy op en spoedt zich naar het zusterhuis, waarvan hy de deur ziet openstaan. De opstandelingen vervolgen hem, grijpen hem bijna, toen de zusters zich tusschen hen wierpen. Toen werd het leven van den vluchteling betwist tusschen de woede kreten der mannen en de zachte smeekbeden der vrouwen. De opstandelingen, die den dood der hunnen willen wreken, zyn doof voor alle smeekingen, en richten reeds hun ge weren naar hnn slachtoffer, terwyl zij den ateun zoeken der schouders van de zusters om vooral hun schot niet te missen, Het drama zal weldra zyn afgespeeld, toen zuster Rosalie voor de eerste maal in haar leren een beroep deed op de dankbaarheid van haar Faubonrg. Zij knielde neder voor de mannen der commune en riep hun toe «ziet vijftig jaren lang heb ik jelui myn leven gewyd, om al het goede dat ik n allen, je vrouwen en je kinderen heb gedaan, voor dat alles vraag ik nn het leven van dezen man De geweren zonken langzaam neer, de ongelukkige officier was gered. De reden van haar liefde had de wildste hartstochten neergelegd. Wat had deze bewonderenswaardige vrouw dan wel gedaan, dat zy de woede van het volk zoo wist te temmen en in het diepst van deze verharde zielen nog een laatste vonk van Zachtheid en medelijden wist op te wekken Zuster Rosalie was altyd de dienares der armen geweest. Vrouw van orde en aanleg, wyze administratrice, onvermoeide werkster, had zy in haar Parijrche wijk niet een bureau van hulpverleening gesticht, maar een volledig ministerie van arbeid. Met een wondervol talent wist zy de kracht van den een te leenen voor wat de ander te veel aan zwakheid bad, zy gebruikte de edel moedigheid der rijken en de gelatenheid der armen, de behoeftigen zelven wiet zy te zetten aan het werk der liefdadigheid, overal verlichtte zij de moreele zoowel als physieka zorgen, zonder ooit een rekening van dank baarheid op te makenzy verzoende de menschen met elkaar, meer nog, zy ver zoende vaak de gewetens met zich zelven, breed, royaal toegevend tot het uiterste, byna gelukkig de dupe van haar armen te zijn was Rosalie alleen streng en onbiliyk voor zichieif. Wie sal verhalen al wat er gezegd en verhandeld is geworden in dat spreekkamertje van de rue de l'Epée de Bois Een heiligdom van nederigheid en naasten liefde was de salon van zuster Rosalie, een laag klein vertrekje, nauweiyks verlicht, en gemeubeld met eenige stoelen. Daar heeft zy het grootste gedeelte van haar leven gesleten. Gesleten met daar een vyfhonderd men schen per dag te ontvangen en aan te hooren, rijken en armen, allen bont dooreen. Zy luisterde daar naar de klachten, schonk troost, verleende hulp. Zij erkende nooit dat er onwelkome bezoekers konden komen en als zy zich ooit boos maakte, dan was dit tegen de zuster portierster, als deze soms een al te anwaardigen bezoeker had afgescheept. «Och de man heeft wel wat anders te doen dan zich op te houden met mooie complimenten,, zei zy een keer van een dronkelap. In dit kamertje kwamen wanhopigen en ongeneesiyken, voddenrapers en ministers, daar ontving zy het bezoek van Lamennais, Donoso Cortes, Abbé Emery, generaal Ca- vaiguac, de hertogin van Angoulême en de koningin Amelie, eindeiyk den keizer en de keizerin. De jongelieden vereerden haar ea kwamen haar hnn toekomstplannen vertellen, zy voerde de vrouwen terug naar de wegen van den plicht, gaf de hoop weer aan de mis dadigers. Het gebeurde dat haar nederigheid moeilijk langer te verbergen viel, zy scheen buitengewoon jnlst omdat zy zooveel moeite deed om gewoon te schynen, en zy verwierf het Legioen van eer, dat zij nit eenvoud aanvaardde, maar het nooit droeg. Haar communiteit, haar nederigheid eer biedigend, wilde haar zelfs het eerekruis niet op haar doodsbed opsteken, en daarom legde een lid van het Bureau van Weldadig heid zyn eigen eerekruis op haar borst als een welsprekende hulde aan haar, die de incarnatie was der liefdadigheid. Op den avond van het keiseriyk bezoek vierde men in alle kroegen der rue Mouffelard het eere kruis van zuster Rosalie. Er bestaat een groot portret van zuster Rosalie. Het versiert de spreekkamer der zusters in de me Geofïroy Saint Hilaire en Ferdinand Gaillard heeft er een fraaie gravnre van gestoken. Het uitlicht lijkt in 't begin een beeljs hard, men ziet 't de wil beheerscht deze figuur, maar tusschen deze danne en gesloten lippen het raadsel zoekend van een terug gedrongen zachten glimlach de macht lezend van een ziel, die zich te beheerzchen weet en in de verweerde trekken van het gelaat de hardheid van een verstorven leven ken nend voelt men zich wonderiyk geboeid door de pensieve uitdrukking van heel deze figuur en bizonderlijk door den opslag der oogen die u schijnen toe te fluisteren>wat een ellende heb ik al gezien!. Helaas voordat de dood ze sloot, werden deze schoone oogen reeds omsluierd. Het was de groote beproeving van de laatste levensjaren van zuster Rosalie. Langzamerhand werd zij blind, en de dokters waren machteloos om haar het licht terug te geven. «Ik had er een te groot welbehagen in naar mijn armen te kijken,, zeide zy «God heeft me dat genoegen ontnomen.. Zij leed, maar was onderworpen, nog altijd bleef zy zorgzaam en gedachtig aan de behoeften harer kinderen, die zy als een moeder herkende aan hun stap en hun stem. ALKMAAR. Parochie van den E. Laurentius. Zondag 's morg. 6l/z en 8 uur stille H.H. Missen 10 uur gezongen Hoogmis 's midd. 2 uur Catechismus 3 uur Ves pers 's avonds 6 unr Lof ter eere v. h. Onb. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Maandag 's avonds 7 uur Congregatie der H. Maagd. Woensdag 's morg. 9 uur gc-z. H. Mis op 't kerkhof's avonds 7 uur Lof ter eere van Sint Josef. Donderdag 's morg. 8 uur stille Maand stond voor Heoricus Theod. Smorenberg 9 uur ges. Jaargetij voor Mej. de wed. Dina Groot, geb. Lublink 's avonds 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament en 't H, Bloed van Mirakel. V r ij d a g 's morg. 9 uur gez. Jaargetij voor mej. Clasina Aghina's avonds 7 nur Lof ter eere v. h. Allerh. Hart van Jesus. Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis ter eere van het Onb. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Zondag 's morg. 10 uur plechtige Mis ter viering van 't 121/1-jarig bestaan der R. K. Volksbond alhier, waaronder feest predikatie van Mgr. Konings, Centr.-Adv. Parochie van den H. Dominions. Zondag 's morg. 6, 7l/s en 9 uur stille H.H. Missen 101/, uur Hoogmis. Na de Hoogmis Te Deum tot sluiting van den Paaschtijd's namidd. 3 uur Vespers 5 uur Congregatie. Maandag 's morg, 9 uur gez. Uitvaart voor Maria Zonderhuls—van Beneden 'a avonde van 5—7 uur gelegenheid om te biechten. Dinsdag 's morg. 9 uur gez. H. Mts. Ouders of familieleden, die bij gelegenheid der 1ste H. Communie zouden willen Communiceeren, worden verzocht zulks heden te doen, wijl alleen op Woenedag a.s. aan de kinderen de H. Communie verstrekt wordt. Woensdag 's morg. 61/2 uur stille H.H. Missen 8 uur Solemneels Hoogmis, waar onder de plechtige 1ste H, Communie der kinderen. De kerk is alleen toegankelijk voor houders van kaarten, 's Namidd. 4 uur plechtige Vespers, waaronder doop belofte en opdracht aan Maria, daarna Te Deum tot dankzegging. Donderdag 's morg. 8 uur Uitvaart voor Agnea Byi, als lid der H. Fam.9 uur gez. Maandstond voor Petronella Kaptein, geb. Roskam. V r ij d a g en Zaterdag 's avonds 7 uur Lof. Zondag 18 April a.s. St. Joseph-Club, Afd. C lOVi nuT Afd, A 71/j uur Afd. B 9 nur HEILO. Zondag 's morg. 7 uur H. Mis met onder richtiDg 91/» uur Hoogmis met predikatie na de Hoogmis «Te Deum» tot sluiting van den Paaschtijd; 's midd. I1/, uur Catechismus21/s uur Vespers, waarna sangrepetitie 's avonds 61/, nur Lof ter eere van O. L. Vrouw ter Nood. Na het Lof kan aan de pastorie opgave worden gedaan van zieken, die aan huis de H. Paasch Communie wenechen te ontvangen. Maandag begint de novene voor de kin deren, die zich voorbereiden in deze parochie tot het doen hunner eerste H. Communie. Maandag en Dinsdag de H.H. Missen ten 71/2 en uur. Woensdag 's morg. 71/1 uur H. Mis; 9 uur gez. Jaargetij voor Joanna de Waard, geb. Kos. Donderdag, Vrydag en Zaterdag de H.H. Missen ten 71/s en 81/, uur. Zaterdag 's midd. van 4 nur af gelegen heid om te biechten; 's avonds 6'/3 uur Lof ter eere van Maria. Zondag a.s. feestdag van den H. Marcus vóór beide H.H. Missen zal de Litanie van Alle Heiligen worden gebeden voor de vrachten der aarde. Van de laatste H H, Sacramenten voorzien Catharina Brouwer, geb. Wiering. AKERSLOOT. Zondag 'smorg. 7 en 9 l/t uur H. Missen. Na de Hoogmis Lofzang Te Deum tot sluiting van den Paaschtijd midd. 2 uur Vespers, daarna lied no. 25. Na de Vespers beginnen de oefeningen voor de aanne- melingen. Dinsdag 's morg. tot 10 uur en 's midd. van 5 —7 nur gelegenheid om te biechten. Woensdag 's morg. 8 nur plechtige gaz. H. Mis, onder welke de kinderen tot de lste H. Communie zullen worden toege laten 's midd. 2 uur Lof, waaronder de vernienwing der doopbeloften en opdracht aan Maria, Tot. slot de Lofzang Te Deum. V r ij d a g 's avonds 7 nur Lof ter eere van het H. Hart, daarr.a lied no. 47. Zaterdag 's morg. na de H. Mis en 's midd. van 3—5 uur gelegenheid om te biechten. EGMOND-BINNEN. Parochie van den H. Adeïbertns. Zondag 's morg. 7 uur H. Mis voor de parochie 91/J uur Hoogmis voor zekere overledenen. Maandag de feestdag van de H. Liduina, Maagd van Schiedam, byiondere voor spreekster in langdurige siekte. Dinsdag, de tweede der 9 Dinsdagen ter eere van den H. Antonius van Padua, 's avonds 61/, uur Lof met Rozenhoedje. Woensdag 's morg. 81/* uur H. Mis voor Cornelius Kuiper, als lid v. h. Broeder schap v. O. L. V. van Kevelaar. Donderdag 's morg. 71/, nur H. Mis voor Anna Winder, als lid v. h. Genoot schap v. h. H. Hart. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien; Elisabeth Wittebrood en Margaretha Duin- meijer. In den Heer overledenMartinne Klever- laan Jacoba Valkering, geb. Noort, Maria Zendveltde Wed. Joanna Glorie, geb. Stokman en Anna Winder. EQMOND AAN ZEE. Zondag, Beloken Paschen, 's morg. 7 nur H. Mis i 91/, uur Hoogmis's midd. 2 uur Vespers 's avonds 6 uur Congregatie. In de week de H. Mis om 8l/4 uur. Woensdag 's avonds 7 nur Lof ter eere van Sint Jozef. Zaterdag 's namidd. van 3—7 nur Biecht- hoorenavonds 61/, uur Lof inet Rozenkrans. LIMMEN. Zondag 's morg. 71/, uur stille H. Mis 10 uur Hoogmis's namidd. I1/, uur Catechismus 21/t uur Vesper*. Donderdag 's avonds 7 nur Lof ter eere van het H. Sacrament met Rozenhoedje, Deze week Catechismus volgens gewoonte, UITGEEST. Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis voor de gemeentefi'/i ui"1 Hoogmis voor Pieter Kcptein's namidd. 1 uur Cate chismus 2 uur Vespers. Maandag 's morg. 81/, uur H. Mis voor Basilius Zocjée en Clasina Melker9 unr H. Mis voor Jan Jonker. Dinsdag 's morg. 8'/i uur H. Mis ter eere van den H. Antonius9 uur gez. Maandstond voor Tryntje Cornelisse, hvr, van Willem Groen. Woensdag 's morg. uur H. Mis voor Arie Bakker en Cornelia Groen9 nur Maandstond voor Jan Jonker. Donderdag 's morg. 81/, unr H, Mis voor Jan Waardijk9 uur ges. H. Mis ter eere van het AUerh. Sacrament. Vrydag 's morg. 81/, nur H. Mis voor Hillegonda Schermer, hvr. van Jan Teeling 9 uur H. Mis voor Jacoba van Dyk. Zaterdag 'smorg. 81/» nur H. Mis voor Willem Duindam9 uur H. Mi* voor Antonius Cornelisse Mathyss.'s namidd. 4 uur biechtgelegenheid's avonds 7 unr Lot Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien Aaltje Scholte, hvr. van Gerrit Vader. In den Heer overleden Tryntje Cornelisse, hvr. van Willem Groeh, en Jan Jonker. 31e Huweiyke afkondiging Jan Schuit, van Noord Scharwoude, en Maria Geertrud* Pelk, van hierSimon van der Hoorn, van Assendelft, en Tryntje van Veen, van hierSimon Bakker, van Obdam, en Wilhelmina Kamp, nit Spierdyk Reindert de Groot, van 't Kalf, en Elisabeth Duln- mayer, van hier Martines Bruines, van hier, en Afra Maria Blomberg, van Enk- huizen. Zondag 'e Hoogmis mus21/l H. Familie. In de week 8l/4 uur, de gewone Donderda eere v. h. Zaterdag van de H. HEEMSKERK. morg. 7 uur Vroegmis10 uur 's namidd. l'/j uur Oatechis- uur Vespers avonds 6uur de H.H. Missen ten 7 t/a en Zaterdag alleen 8'/4 unr. Op dagen Catechismus. 's avonds 61/* uur Lof ter Allerh. Sacrament. 's avonds 61/, uur Lof ter eere Maagd. ZUID-ZUPE. Zondag 's morg. 7 uur H. Mis voor Willem Llgthart en Elis. Strop 9l/a uur Hoogmis voor de parochie 's midd. 2 uur Lof met Rozenhoedje. Maandag en Dinsdag geen H, Mis. Woensdag H. Mis tot zekere intentie. Donderdag 's morg. 9 uur H. Mis voor Bruidegom eh Bruid. Vrydag H. Mis voor Nicolaas Blaauw, Maria Groot en overl. familie. Zaterdag H. Mis voor Hermanns v. d. Veld, Joanna van Beusekom en overi. familie. TUITJENHORN. Zondag, sluiting van den Paaschtyd, 's morg. 7 uur H. Mis91/, uur Hoogmis. Na de Hoogmis «Te Deum*. 's Namidd. T1/» uur Catechismus21/, uur Vespers. Maandag, feestdag van de H. Liduina. Gedurende deze week vóór de H.H. Misten gelegenheid om te biechten, in het byzon- der voor de ouders der aanuemelingen. Zaterdag midd. van 3—7 uur gelegen heid om te biechten's avonds 7 uur Lof ter eere van O. L. Vr. Zondag a.s. zullen de kinderen dezer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 5