TWEEDE BLAD.
Zaterdag 17 April 1909.
KALENDER
voor de dagen der week.
18 APRIL.
Zuster Rosalie.
ONS BLAD.
18 Apr. Zondag. Quasimodo. Beloken Pa
8chen. Einde van den Be
sloten tijd. Evangelie:
Thomas ziet den Heer ver
rezen en gelooft. Joannes
XX: 19-31.
19 Maandag. H. Emma.
20 Dinsdag. H. Victorina.
ill Woensdag. H. Anselmus, Bisschop en
Leeraar.
22 Donderdag. H.H. Soter en Cajus,
23 Vrijdag. H. Georgius, Martelaar.
24 Zaterdag. H. Fidelie van Sigmaringen,
Martelaar.
Eerste Zondag na Paschen.
Derde Zondag der Maand-
Les uit den eersten brief v. d. H. apostel
Joannes; V, 4—10.
Veel geliefden! Alles wat uit God
geboren is overwint de werelden dit
is de overwinning, welke de wereld
overwint: ons geloof. Wie is het, die
de wereld overwint, tenzij lig die gelooft,
dat Jesus de Zoon Gods is F Deze, Jesus
Christus, is degene, die gekomen is door
water en bloed, niet door het water
alleen, maar door het water en het bloed.
En de Geest is het, die getuigt dat
Christus de waarheid is. Want drie zijn
er, die getuigenis geven in den hemel:
de Vader, het Woord en- de Heilige
Geest, en deze drie zijn één. En drie
zijn er, die getuigenis geven op de
aarde: de Geest en het water en het
bloed; en deze drie zijn één. Indien wij
de getuigenis der menschen aannemen,
Gods getuigenis is gewichtigeren deze
gewichtiger getuigenis Gods is die, welke
Hg aangaande zijnen Zoon getuigd heeft.
Die in den Zoon Gods gelooft, heeft
Gods getuigenis in zich zeiven.
Evangelie volgens den H. Joannes;
X, 19-31.
Te dien tijde, toen het op dien dag,
den eersten dag der week, avond was,
en de deuren, waar de leerlingen ver
gaderd waren, uit vrees voor de Joden
waren gesloten, kwam Jesus en stond
in het midden en sprak tot henvrede
zij ul En na dit gezegd te hebben,
toonde Hg hun zgne handen en zgde.
De leerlingen dan waren verblgd, dat
zg den Heer zagen. En wederom sprak
Hg tot henvrede zg uGelgk de Vader
Mg gezonden heeft, zend ook Ik u. Als
Hg dit gezegd had, blies Hg over hen
en zeide hunontvangt den Heiligen
Geeet! wier zonden gg zult vergeven,
dien worden zg vergeven, en wier zonden
gg zult houden, die zgn gehouden.
Thomas nu, die Didymus genoemd
wordt, een van de twaaif, was niet met
hen, toen Jesus kwam. De andere leer
lingen zeiden dan tot hem: wg hebben
den Heer gezienDoch hg sprak tot
hen: tenzg ik in zgne handen het in-
druksel der nagelen zie en mijnen vinger
in de plaats der nagelen steke en mjjne
hand legge in zgne zgde, zal ik het
niet gelooven.
En aoht dagen later waren zgne leer
lingen weder binnen en Thomae met
hen. Jesus kwam met geslotene deuren
en stond in het midden en sprakvrede
zg u! Vervolgens zeide Hg tot Thomas
steek uwen vinger hierin en bezie myne
handen, en breng uwe hand vooruit en
leg ze in mgne zgde, en wees niet
ongeloovig, maar geloovigThomas ant
woordde en zeide tot Hemmijn Heer
en myn God! Jesus sprak tot hem:
omdat gy My gezien hebt Thomas
hebt gy geloofd; zalig zgn zy, die niet
gezien en geloofd hebben.
Wel heeft Jesus in de tegenwoordig
heid zyner leerlingen nog vele andere
teekenen gedaan, welke in dit boek niet
besohreven zgndoch deze zgn beschre
ven, opdat gy gelooven moogt dat Jesus
is de Christus, de Zoon van God, en
opdat gy, geloovend, het leven moogt
hebben in zynen naam.
In de «Revue Hebdomadaire. schrijft
M, F. Laudel over zuster Rosalie, een
zusterke der Armen te 'Parijs. Wij ontleenen
aan de schets de volgende aandoenlijke
passage.
Men kent de verschrikkelijke verwoestin
gen der epidemie van 1832.
Toen men begon te spreken over een
wogeljjke besmetting van Europa door de
cholera, en men zich begon bezig te houden
met hare nadering, beefde zuster Rosalie.
kende de ongezonde toestanden van haar
kwartier, en ai) voorzag hoe dit een welkome
prooi aou rijn voor den dood. Het spooksel
der helllooie besoekster in deze arme wo
ningen veraeheen haar, en haar moederhart
kromp van angst In een.
Haar vrees was maar al te gerechtigd.
Aan het einde van Maart, op een mooien
dag weer, kwam de gees6l over Parijs, en
meet bizonder over het kwartier van zuster
Rosalie, de Faubourg 8t. Marceau. Spoedig
telde men in deze wijk meer dan honderd
slachtoffers per dag.
Maar in het aanschijn van de wrecde
werkelijkheid, by het aanzien van het gevaar
maakte de angst van zuster Rosalie plaats
voor heldenmoed.
Nu dacht zij slechts aan redding en ver
troosting. Zij streed tegen den dood, zij streed
tegen de wanhoop der overlevenden.
Het bataljon van haar kleine communiteit
aanvoerend bij haar heilig reddingswerk
stelde zij zich niet tevreden met zich uit te
putten bij de verzorging der zieken en bij
het begraven der dooden, maar wendde zij
ook al haar machtigen invloed aan om bQ
het volk alle domme vooroordeelen weg te
nemen.
Zelfs ontwikkelde menschen verhalen vaak
op een ander het kwaad, dat hun overkomt,
hoeveel te meer ia dan het onwetende volk
te verontschuldigen, dat by groote onge
lukken en rampen zich vergist in 't zoeken
naar de oorzaak en verantwoordelykheid.
Zoo meende in 1832 het ongelukkige volk,
dat de geesel der cholera een wraakneming
was der ryken, die de dokters en apothekers
gebruikten als hunne uitvoerders. Het sprak
van vergiftiging, en het dreigde sich te
zullen wreken.
Op zekeren dag begeleidde Dr. Rover
Orollard een eholeralijder, dien men per
brancard naar het hospitaal bracht. De
dokter werd herkend, beleedigd, bedreigd.
Te vergeefs lichtte by het dek op van den
stervende, en verklaarde dat 't slechts zyn
bedoeling was om een nieuw slachtoffer aau
den dood te ontrukken, het opgewonden volk
wil niet naar hem luisteren, een byi wordt
boven zijn hoofd geslingerd, en 't zou zeker
met hem gedaan zyn geweest, toen hy op
eens uitriep»Wat wilt ge doen Ik ben
de vriend van zuster Rosalie.
Toen week het volk eerbiedig op zij, en
liet den dokter passeeren.
Toen de beproeving voorby was, dacht
zuster Rosalie het eerst aan het herstelling*-
werk. Zy toonde zich de zorg der weduwen,
weezen en grysaards, maar hoe ook in deze
droeve dagen haar eenvoudige heldenmoed
was, nog grooter was deze in de dagen der
commune dan in die der cholera.
Zuster Rosalie zocht niet naar de oorzaken
van den heilloozen burgeroorlog, zy zag
slechts gewonden en uitgeworpenenallen
behoorden tot de baren, welk vaandel zij
ook dienden, en als haar hart eenige voorkeur
toonde, dan was dit voor de overwonnenen.
Haar albedwingend woord, dat zy den
opstandelingen toeriep, toen deze voor hare
woning een officier wilden fnaileeren, was
>Hier doodt men niet maar nog inniger
waB het woord, dat zy haar medezusters
toesprak, toen deze zeiden>0 moeder wat
worden de menschen toch slecht l« en Rosalie
antwoordde»wel wat zullen wij dan goed
worden.
Het ligt in de bestemming van een volk,
dat het zelf altyd slachtoffer wordt van de
revolutie, die het te weeg brengt. De wys
geeren en geschiedschryvers mogen in de
stilte van hun studeerkamer het met elkaar
eens zyn over de oorzaken en de verantwoorde
lijkheid van opstanden, op het uur zelf ver
dwynen alle redeneeringen, De overheid
tracht, haar plicht te doen om de orde te
herstellen, de liefdadigheid en naastenliefde
doet het hare met de gewonden te verzorgen
en te waken over de overwonnelingen.
Zuster Rosalie schoot in dezen plicht niet
te kort. >Een zuster van liefde,, zeide zij,
•kent geen vaandel, zij heeft slechts wel te
doen aan de ongelnkkigen.<
Allereerst meende zy den burgeroorlog in
haar wijk te kunnen verhinderen, overal
zocht zij de opgewonden gemoederen te
kalmeeren, en de opgebroken straten weder
in orde te doen maken.
.Laat zuster Rosalie passeeren., zeide het
volk zacht, >men weet waarheen zy gaat..
Maar als zy haar kracht ziet te kort
ichieten by de menscheiyke verbittering, als
zy terugstoot op den onoverwinnelijken
tegenstand, en zy begrijpt dat de botsing
noodzakelijk moet plaate hebben, dan bezielt
haar nog slechts één gedachte.zooveel
mogelijk leyens sparen..
Haar huls zal worden een toevlucht en
een vryplaats.
Zy trotseert de politie zoowel als de
revolutionairen.
.Zuster, zuster!, riep de menigte, >gy
zult vermoord worden, als ge <1 onder de
opstandelingen mengt.'
.Meent ge>, antwoordde Rosalie, >dat ik
zelf wil leven, als myn kinderen worden
vermoord En zich tot de oproerlingen
wendend riep zy «Houdt toch op met dit
vuur, hebt ge geen weduwen en weezen
genoeg te verzorgen, wilt gij er mij nog
meer geven
En overal waar zy voorbyging verzwakte
bet vuur en had zij eenige menscheiykbeid
gewekt. Maar het was helaas om in her
nieuwde woede te hervallen. De strijd in de
Faubourg Saint Marceau werd hoe langer hoe
moordender, een dronkenschap kwam over
de geesten, men stelde er roem in voor den
opstand te sterven.
Wanhopig omdat zy haar beden machte
I loos zag, begreep zuater Rosalie, dat zij nu
niets meer te doen had, dan zich zeiven
weg te schenken, en een gravure heeft den
moed verontsterfelijkt, waarmede deze liefde
zuster zich te midden der strijdenden wierp,
haar eigen borst vrijgevend aan de bajonetten.
Ean barricade was opgeworpen om den
driehoek van de rue de l'Epée de Bois en
de rue Mcmffelard, Een officier voert zyn
bataljon aan ter bestorming van zijn barri
cademeegesleept door zijn yver, valt hij
alleen en zonder verdediging In het midden
der opstandelingen.
Hij valt languit op den grond en voelt
zyn ondergang nabydan opeens rijst hy op
en spoedt zich naar het zusterhuis, waarvan
hy de deur ziet openstaan.
De opstandelingen vervolgen hem, grijpen
hem bijna, toen de zusters zich tusschen
hen wierpen. Toen werd het leven van den
vluchteling betwist tusschen de woede kreten
der mannen en de zachte smeekbeden der
vrouwen. De opstandelingen, die den dood
der hunnen willen wreken, zyn doof voor
alle smeekingen, en richten reeds hun ge
weren naar hnn slachtoffer, terwyl zij den
ateun zoeken der schouders van de zusters
om vooral hun schot niet te missen, Het
drama zal weldra zyn afgespeeld, toen zuster
Rosalie voor de eerste maal in haar leren
een beroep deed op de dankbaarheid van
haar Faubonrg. Zij knielde neder voor de
mannen der commune en riep hun toe
«ziet vijftig jaren lang heb ik jelui myn
leven gewyd, om al het goede dat ik n
allen, je vrouwen en je kinderen heb gedaan,
voor dat alles vraag ik nn het leven van
dezen man
De geweren zonken langzaam neer, de
ongelukkige officier was gered. De reden
van haar liefde had de wildste hartstochten
neergelegd.
Wat had deze bewonderenswaardige vrouw
dan wel gedaan, dat zy de woede van het
volk zoo wist te temmen en in het diepst
van deze verharde zielen nog een laatste vonk
van Zachtheid en medelijden wist op te
wekken
Zuster Rosalie was altyd de dienares der
armen geweest. Vrouw van orde en aanleg,
wyze administratrice, onvermoeide werkster,
had zy in haar Parijrche wijk niet een
bureau van hulpverleening gesticht, maar
een volledig ministerie van arbeid. Met een
wondervol talent wist zy de kracht van den
een te leenen voor wat de ander te veel
aan zwakheid bad, zy gebruikte de edel
moedigheid der rijken en de gelatenheid der
armen, de behoeftigen zelven wiet zy te
zetten aan het werk der liefdadigheid, overal
verlichtte zij de moreele zoowel als physieka
zorgen, zonder ooit een rekening van dank
baarheid op te makenzy verzoende de
menschen met elkaar, meer nog, zy ver
zoende vaak de gewetens met zich zelven,
breed, royaal toegevend tot het uiterste,
byna gelukkig de dupe van haar armen te
zijn was Rosalie alleen streng en onbiliyk
voor zichieif.
Wie sal verhalen al wat er gezegd en
verhandeld is geworden in dat spreekkamertje
van de rue de l'Epée de Bois
Een heiligdom van nederigheid en naasten
liefde was de salon van zuster Rosalie, een
laag klein vertrekje, nauweiyks verlicht, en
gemeubeld met eenige stoelen.
Daar heeft zy het grootste gedeelte van
haar leven gesleten.
Gesleten met daar een vyfhonderd men
schen per dag te ontvangen en aan te hooren,
rijken en armen, allen bont dooreen.
Zy luisterde daar naar de klachten, schonk
troost, verleende hulp. Zij erkende nooit dat
er onwelkome bezoekers konden komen en
als zy zich ooit boos maakte, dan was dit
tegen de zuster portierster, als deze soms een
al te anwaardigen bezoeker had afgescheept.
«Och de man heeft wel wat anders te
doen dan zich op te houden met mooie
complimenten,, zei zy een keer van een
dronkelap.
In dit kamertje kwamen wanhopigen en
ongeneesiyken, voddenrapers en ministers,
daar ontving zy het bezoek van Lamennais,
Donoso Cortes, Abbé Emery, generaal Ca-
vaiguac, de hertogin van Angoulême en de
koningin Amelie, eindeiyk den keizer en de
keizerin.
De jongelieden vereerden haar ea kwamen
haar hnn toekomstplannen vertellen, zy
voerde de vrouwen terug naar de wegen van
den plicht, gaf de hoop weer aan de mis
dadigers. Het gebeurde dat haar nederigheid
moeilijk langer te verbergen viel, zy scheen
buitengewoon jnlst omdat zy zooveel moeite
deed om gewoon te schynen, en zy verwierf
het Legioen van eer, dat zij nit eenvoud
aanvaardde, maar het nooit droeg.
Haar communiteit, haar nederigheid eer
biedigend, wilde haar zelfs het eerekruis
niet op haar doodsbed opsteken, en daarom
legde een lid van het Bureau van Weldadig
heid zyn eigen eerekruis op haar borst als
een welsprekende hulde aan haar, die de
incarnatie was der liefdadigheid. Op den
avond van het keiseriyk bezoek vierde men
in alle kroegen der rue Mouffelard het eere
kruis van zuster Rosalie.
Er bestaat een groot portret van zuster
Rosalie. Het versiert de spreekkamer der
zusters in de me Geofïroy Saint Hilaire en
Ferdinand Gaillard heeft er een fraaie gravnre
van gestoken.
Het uitlicht lijkt in 't begin een beeljs
hard, men ziet 't de wil beheerscht deze
figuur, maar tusschen deze danne en gesloten
lippen het raadsel zoekend van een terug
gedrongen zachten glimlach de macht lezend
van een ziel, die zich te beheerzchen weet
en in de verweerde trekken van het gelaat
de hardheid van een verstorven leven ken
nend voelt men zich wonderiyk geboeid door
de pensieve uitdrukking van heel deze figuur
en bizonderlijk door den opslag der oogen
die u schijnen toe te fluisteren>wat een
ellende heb ik al gezien!.
Helaas voordat de dood ze sloot, werden
deze schoone oogen reeds omsluierd. Het
was de groote beproeving van de laatste
levensjaren van zuster Rosalie.
Langzamerhand werd zij blind, en de
dokters waren machteloos om haar het licht
terug te geven.
«Ik had er een te groot welbehagen in
naar mijn armen te kijken,, zeide zy
«God heeft me dat genoegen ontnomen..
Zij leed, maar was onderworpen, nog
altijd bleef zy zorgzaam en gedachtig aan
de behoeften harer kinderen, die zy als een
moeder herkende aan hun stap en hun stem.
ALKMAAR.
Parochie van den E. Laurentius.
Zondag 's morg. 6l/z en 8 uur stille
H.H. Missen 10 uur gezongen Hoogmis
's midd. 2 uur Catechismus 3 uur Ves
pers 's avonds 6 unr Lof ter eere v. h.
Onb. Hart van Maria voor de bekeering
der zondaren.
Maandag 's avonds 7 uur Congregatie der
H. Maagd.
Woensdag 's morg. 9 uur gc-z. H. Mis
op 't kerkhof's avonds 7 uur Lof ter
eere van Sint Josef.
Donderdag 's morg. 8 uur stille Maand
stond voor Heoricus Theod. Smorenberg
9 uur ges. Jaargetij voor Mej. de wed.
Dina Groot, geb. Lublink 's avonds 7 uur
Lof ter eere van het Allerh. Sacrament
en 't H, Bloed van Mirakel.
V r ij d a g 's morg. 9 uur gez. Jaargetij voor
mej. Clasina Aghina's avonds 7 nur
Lof ter eere v. h. Allerh. Hart van Jesus.
Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis ter
eere van het Onb. Hart van Maria voor
de bekeering der zondaren.
Zondag 's morg. 10 uur plechtige Mis ter
viering van 't 121/1-jarig bestaan der
R. K. Volksbond alhier, waaronder feest
predikatie van Mgr. Konings, Centr.-Adv.
Parochie van den H. Dominions.
Zondag 's morg. 6, 7l/s en 9 uur stille
H.H. Missen 101/, uur Hoogmis. Na de
Hoogmis Te Deum tot sluiting van den
Paaschtijd's namidd. 3 uur Vespers
5 uur Congregatie.
Maandag 's morg, 9 uur gez. Uitvaart
voor Maria Zonderhuls—van Beneden
'a avonde van 5—7 uur gelegenheid om
te biechten.
Dinsdag 's morg. 9 uur gez. H. Mts.
Ouders of familieleden, die bij gelegenheid
der 1ste H. Communie zouden willen
Communiceeren, worden verzocht zulks
heden te doen, wijl alleen op Woenedag
a.s. aan de kinderen de H. Communie
verstrekt wordt.
Woensdag 's morg. 61/2 uur stille H.H.
Missen 8 uur Solemneels Hoogmis, waar
onder de plechtige 1ste H, Communie der
kinderen. De kerk is alleen toegankelijk
voor houders van kaarten, 's Namidd.
4 uur plechtige Vespers, waaronder doop
belofte en opdracht aan Maria, daarna
Te Deum tot dankzegging.
Donderdag 's morg. 8 uur Uitvaart voor
Agnea Byi, als lid der H. Fam.9 uur
gez. Maandstond voor Petronella Kaptein,
geb. Roskam.
V r ij d a g en Zaterdag 's avonds 7 uur Lof.
Zondag 18 April a.s. St. Joseph-Club, Afd. C
lOVi nuT Afd, A 71/j uur Afd. B 9 nur
HEILO.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mis met onder
richtiDg 91/» uur Hoogmis met predikatie
na de Hoogmis «Te Deum» tot sluiting
van den Paaschtijd; 's midd. I1/, uur
Catechismus21/s uur Vespers, waarna
sangrepetitie 's avonds 61/, nur Lof ter
eere van O. L. Vrouw ter Nood. Na het
Lof kan aan de pastorie opgave worden
gedaan van zieken, die aan huis de H.
Paasch Communie wenechen te ontvangen.
Maandag begint de novene voor de kin
deren, die zich voorbereiden in deze parochie
tot het doen hunner eerste H. Communie.
Maandag en Dinsdag de H.H. Missen ten
71/2 en uur.
Woensdag 's morg. 71/1 uur H. Mis;
9 uur gez. Jaargetij voor Joanna de Waard,
geb. Kos.
Donderdag, Vrydag en Zaterdag de
H.H. Missen ten 71/s en 81/, uur.
Zaterdag 's midd. van 4 nur af gelegen
heid om te biechten; 's avonds 6'/3 uur
Lof ter eere van Maria.
Zondag a.s. feestdag van den H. Marcus
vóór beide H.H. Missen zal de Litanie
van Alle Heiligen worden gebeden voor
de vrachten der aarde.
Van de laatste H H, Sacramenten voorzien
Catharina Brouwer, geb. Wiering.
AKERSLOOT.
Zondag 'smorg. 7 en 9 l/t uur H. Missen.
Na de Hoogmis Lofzang Te Deum tot
sluiting van den Paaschtijd midd. 2 uur
Vespers, daarna lied no. 25. Na de Vespers
beginnen de oefeningen voor de aanne-
melingen.
Dinsdag 's morg. tot 10 uur en 's midd.
van 5 —7 nur gelegenheid om te biechten.
Woensdag 's morg. 8 nur plechtige gaz.
H. Mis, onder welke de kinderen tot de
lste H. Communie zullen worden toege
laten 's midd. 2 uur Lof, waaronder de
vernienwing der doopbeloften en opdracht
aan Maria, Tot. slot de Lofzang Te Deum.
V r ij d a g 's avonds 7 nur Lof ter eere van
het H. Hart, daarr.a lied no. 47.
Zaterdag 's morg. na de H. Mis en
's midd. van 3—5 uur gelegenheid om te
biechten.
EGMOND-BINNEN.
Parochie van den H. Adeïbertns.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mis voor de
parochie 91/J uur Hoogmis voor zekere
overledenen.
Maandag de feestdag van de H. Liduina,
Maagd van Schiedam, byiondere voor
spreekster in langdurige siekte.
Dinsdag, de tweede der 9 Dinsdagen ter
eere van den H. Antonius van Padua,
's avonds 61/, uur Lof met Rozenhoedje.
Woensdag 's morg. 81/* uur H. Mis
voor Cornelius Kuiper, als lid v. h. Broeder
schap v. O. L. V. van Kevelaar.
Donderdag 's morg. 71/, nur H. Mis
voor Anna Winder, als lid v. h. Genoot
schap v. h. H. Hart.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien;
Elisabeth Wittebrood en Margaretha Duin-
meijer.
In den Heer overledenMartinne Klever-
laan Jacoba Valkering, geb. Noort, Maria
Zendveltde Wed. Joanna Glorie, geb.
Stokman en Anna Winder.
EQMOND AAN ZEE.
Zondag, Beloken Paschen, 's morg. 7 nur
H. Mis i 91/, uur Hoogmis's midd. 2 uur
Vespers 's avonds 6 uur Congregatie.
In de week de H. Mis om 8l/4 uur.
Woensdag 's avonds 7 nur Lof ter eere
van Sint Jozef.
Zaterdag 's namidd. van 3—7 nur Biecht-
hoorenavonds 61/, uur Lof inet
Rozenkrans.
LIMMEN.
Zondag 's morg. 71/, uur stille H. Mis
10 uur Hoogmis's namidd. I1/, uur
Catechismus 21/t uur Vesper*.
Donderdag 's avonds 7 nur Lof ter eere
van het H. Sacrament met Rozenhoedje,
Deze week Catechismus volgens gewoonte,
UITGEEST.
Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis voor
de gemeentefi'/i ui"1 Hoogmis voor
Pieter Kcptein's namidd. 1 uur Cate
chismus 2 uur Vespers.
Maandag 's morg. 81/, uur H. Mis voor
Basilius Zocjée en Clasina Melker9 unr
H. Mis voor Jan Jonker.
Dinsdag 's morg. 8'/i uur H. Mis ter
eere van den H. Antonius9 uur gez.
Maandstond voor Tryntje Cornelisse, hvr,
van Willem Groen.
Woensdag 's morg. uur H. Mis voor
Arie Bakker en Cornelia Groen9 nur
Maandstond voor Jan Jonker.
Donderdag 's morg. 81/, unr H, Mis
voor Jan Waardijk9 uur ges. H. Mis
ter eere van het AUerh. Sacrament.
Vrydag 's morg. 81/, nur H. Mis voor
Hillegonda Schermer, hvr. van Jan Teeling
9 uur H. Mis voor Jacoba van Dyk.
Zaterdag 'smorg. 81/» nur H. Mis voor
Willem Duindam9 uur H. Mi* voor
Antonius Cornelisse Mathyss.'s namidd.
4 uur biechtgelegenheid's avonds 7 unr Lot
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien
Aaltje Scholte, hvr. van Gerrit Vader.
In den Heer overleden Tryntje Cornelisse,
hvr. van Willem Groeh, en Jan Jonker.
31e Huweiyke afkondiging Jan Schuit, van
Noord Scharwoude, en Maria Geertrud*
Pelk, van hierSimon van der Hoorn,
van Assendelft, en Tryntje van Veen, van
hierSimon Bakker, van Obdam, en
Wilhelmina Kamp, nit Spierdyk Reindert
de Groot, van 't Kalf, en Elisabeth Duln-
mayer, van hier Martines Bruines, van
hier, en Afra Maria Blomberg, van Enk-
huizen.
Zondag 'e
Hoogmis
mus21/l
H. Familie.
In de week
8l/4 uur,
de gewone
Donderda
eere v. h.
Zaterdag
van de H.
HEEMSKERK.
morg. 7 uur Vroegmis10 uur
's namidd. l'/j uur Oatechis-
uur Vespers avonds 6uur
de H.H. Missen ten 7 t/a en
Zaterdag alleen 8'/4 unr. Op
dagen Catechismus.
's avonds 61/* uur Lof ter
Allerh. Sacrament.
's avonds 61/, uur Lof ter eere
Maagd.
ZUID-ZUPE.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mis voor
Willem Llgthart en Elis. Strop 9l/a uur
Hoogmis voor de parochie 's midd. 2 uur
Lof met Rozenhoedje.
Maandag en Dinsdag geen H, Mis.
Woensdag H. Mis tot zekere intentie.
Donderdag 's morg. 9 uur H. Mis voor
Bruidegom eh Bruid.
Vrydag H. Mis voor Nicolaas Blaauw,
Maria Groot en overl. familie.
Zaterdag H. Mis voor Hermanns v. d.
Veld, Joanna van Beusekom en overi.
familie.
TUITJENHORN.
Zondag, sluiting van den Paaschtyd,
's morg. 7 uur H. Mis91/, uur Hoogmis.
Na de Hoogmis «Te Deum*. 's Namidd.
T1/» uur Catechismus21/, uur Vespers.
Maandag, feestdag van de H. Liduina.
Gedurende deze week vóór de H.H. Misten
gelegenheid om te biechten, in het byzon-
der voor de ouders der aanuemelingen.
Zaterdag midd. van 3—7 uur gelegen
heid om te biechten's avonds 7 uur
Lof ter eere van O. L. Vr.
Zondag a.s. zullen de kinderen dezer