R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Noord-Holland.
No. 43.
Zaterdag 29 Mei 1909.
3a" Jaargang
Verschijnt Woensdag en Zaterdag»
Pinksteren.
Magna Peccatrix.
Buitenland.
Binnenland.
Dit nummer bestaat uit 6 bladz»
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in
het begin van ieder kwartaal.
Afzonderlijke nummers3 cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar.
Telefoon No. 266.
ADVERTENTIËN}
Van 15 regels80 cent
Elke regel meer
Reclames per regel15
Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooroitbet. 25
Wanneer God landen en volkeren wil
opheffen uit godsdienstig en zedelijk
verval; wanneer Hij ze wil bekeeren
en verbinden aan zijn dienst, dan kiest
Hij zich daartoe geen menschen be
dorven van verstand en hart, maar Hij
kiest uitgelezen mannen, bezield met
Zijn Geest die heiligen voortbrengt en
zendt hen uit met goddelijke kracht
bedeeld om zijn strijd te strijden, zijne
zaak te verdedigen.
Aldus stelde Hij Abraham, een toon
beeld van geloof en liefde, tot vader
van zijn uitverkoren volk, in wienalle
geslachten zouden gezegend worden;
zoo riep Hij onder het Oude Verbond
een Mozes tot zijn afgezant, getrouw,
zachtmoedig en heiligzoo zuiverde Hij
de lippen van den profeet Isaias; zoo
deed Hij op den drempel van het Oude
naar het Nieuwe Verbond een Johannes
den Dooper optreden, uitblinkende in
onschuld en boetvaardigheid, om de
menschen tot het Rijk van den Messias
voor te bereidenzoo zou Hij ook zijne
Kerk vestigen door de Apostelen.
Maar hoe Door die mannen, die
gedurende heel den levensloop van den
Verlosser niets waren dan zwakken en
vermetelen, die nu geloofden, dan weer
twijfelden, eindelijk Hem allen ver
lieten die altijd onder elkander twistten
over den voorrang in het Rijk Gods,
dat zij niet begrepen en zulks nog op
het gewichtigste en droevigste oogen-
blik van Jezus' leven Ja, door diezelfde
Apostelen, maar dan vervuld van den
H. Geest, die alles vernieuwt, Die vol
gens het Boek der Schepping, over de
doode stof zweefde en alles verleven
digde, Die ook in hen en in hen vooral
het bewijs zal leveren Zijner wonderlijke
scheppingskracht.
Evenals de lentezon zieken en zwak
ken opwekt en versterkt en het stoffe
lijke leven nieuwe veerkracht verleent,
evenzoo werkt de H. Geest in de orde
der Genade.
Op het H. Pinksterfeest daalde de
Geest des Heeren neder over de Apos
telen. Vurige tongen verspreiden zich
over hunne hoofden, het geruisch van
een hevigen wind wordt gehoord en
allen worden als uit een doodsche slui
mering gewekt, allen herleven met
nieuwe ongekende kracht bedeeld. „Zend
uwen Geest af, en allen zullen her
schapen worden en het aanschijn der
aarde zal worden veranderd t"
De Apostelen twisten niet meer om
de eerste plaats. Ieder beijvert zich om
de minste te zijn. Zij vragen niet meer
naar eer of voorrang, maar om den
kelk des lijdens te ledigen tot den bodem
toe. Zij bidden niet om 's Hemels wrake,
doch brengen gaarne zich zelf ten offer
Het ontwaken eener ziel.
Naar het Duitsch van Anna Baronnesse v. Krane
Bewerkt door C. L.
38)
Zij scheen seer gelukkig te zijn, maar
ook zeer moei, alsof ze een zware last te
dragen had. Welke van de twee liederen,
die haar door het leven vergezelden, zou zij
thans hooren Het kwam Magdalen* voor,
dat de beide melodieën in vereenigde ac
eoorden de verheven Vrouwe omspeelden.
Zy wilde Haar naderen. Zoo onhoorbaar
■Q haar voet ook neerzette, de Moeder
hoorde het toch en wenkte haar ernstig
doch goedig terug. «Hij spreekt met den
Vader I» fluisterde zij.
Magdalena week terug en lag de vinger
aan de lippen. Jezus bad... Ohristus sprak
met den Vader I
De in maanlicht badende nacht zweeg
eerbiedig en Jeins' Moeder zat aan de bron,
als een getrouwe wachteres voor het Aller
heiligste. Slechts hare oogen schenen te leven
en schouwden naar beven, terwijl hare ziel
voor anderer heil. Petras, de vrees
achtige Petrus, die op de stem eener
zwakke dienstmaagd zijn Meester ver
loochende, durft ten aanschouwe van
den Hoogen Raad der Joden, het ver
gaderde volk den Godsmoord verwijten
en Thomas, die eens verklaarde niet
aan de Verrijzenis te zullen gelooven,
tenzij hij zijne vingeren kon steken in
de wonden des Heeren, is thans bereid
voor dat geloof te leven en testerven.
Hij verkondigt in verre gewesten de
Godheid zijns Meesters en bezegelt de
waarheid des geloofs met zijn bloed.
Later werd de trotsche leerling van
Gamaliel, de wreede vervolger der
christenen, Saulus, op de stem der
genade door denzelfden Geest veranderd
in een van liefde blakenden apostel en
belijdt hij voor Jood en Heiden, voor
hoel de wereld zijne dwaling en ver
klaart niets anders te kennen dan
Christus en Dien gekruist, den Jood
eene ergernis, den Heiden eene dwaas
heid. Hij wordt de uitverkorene om
den Naam van Hem, Die aan een
schandpaal stierf aan Koningen te ver
kondigen en een wijsgeer Dionysius
wordt door zijne bezielde en bezielende
taal bekeerd en door denzelfden Geest
aangevuurd, een ijverig verkondiger der
zaligmakende leer.
Maar niet de Apostelen alleen moesten
de getuigen zijn van de werking des
H. Geestes. Immers, het vuur enfde
wind, de uitwendige zinnebeelden, waar
door de H. Geest zijne komst zichtbaar
aantoonde, duiden voldoende op die
werking! Of trachten beide elementen
zich niet immer uit te breiden en alles
met zich mee te voeren? Stelt het
vuur zich tevreden met het voorwerp
dat het als 't ware doordringt en be
zielt te verlichten en in zich, in vuur
om te zetten? Tracht het niet alles
wat er mede in aanraking komt te
ontvlammen En drijft een hevige wind
niet de wolken naar verre gewesten
om een weldadigen regen over dorre
velden te doen neerdalen?
Is het dan wonder dat de Geest Die
de Apostelen bezielde, zich zoo snel
verbreidde Is het wonder dat de eerste
Kerk zoo treffende voorbeelden geeft
van de werking des H. Geestes?
Vanwaar die onwetende geloovigen,
die, ten minste in de kennis van de
bovennatuurlijke dingen geheel en al
onbedreven waren, eensklaps in leeraars
der wereld veranderd? Vanwaar die
verbanning van zelfzucht en eigenliefde,
dat zich één gevoelen met den even-
mensch, dat liefderijke deelen met
elkander van de goederen der natuur,
der fortuin en der Genade? Vanwaar
die heldhaftige vergeving van het
schromelijkste ongelijk bij de eerste
christenen, waarvan de geschiedenis der
Kerk getuigt? Vanwaar de moed, de
kracht, de standvastigheid die teedere
jongelingen, zwakke maagden foltering
en dood voor Jezus deden trotseeren?
■a—i
den Zoon by zijne samenspraak met den
Allerhoogste vergezelde.
Ook Magdalena's geeit zweefde ten hemel.
En dan scheen het haar ale loste zich baar
ziel nlt de lichameiyke banden omhoog en
hare geeateeoogen ontsloten zich, zoodat zy
zien kon. zy was niet alleen met de Moeder
in den myrtenhof. Andere wezens, niet uit
het menschengeslacht ontsproten, omgaven
haar. Licht, als van het schuim der golven
gevormd, lichtend in bovenaardechen glans,
stonden zy daar en hunne voeten raakten
den bodem niet aan. Sneeuwwitte vleugelen
dekten hunne geesteiyke gestalte en de han
den hielden zij in aanbidding gevonwen.
Ook in de lucht bevonden zich zulke
hemelsche wezensmeer en meer werden
ze voor Magdalena's blikken die aanhoudend
scherper werden, zichtbaar, totdat zy schouwde
in een lichtend zwevend gewemel dat zich
in de oneindigheid verloor, dat zich oploste
in ongekende, ongeziene hoogten als een
zee van de reinste schoonheid in welke
iedere golving een wezen scheen, geschapen
uit zonnelicht en rozengeur, uit maneechyn
en morgenrood. Eu dit geheele golvende,
stralende en lichtende heir van engelen was
daar terwille van den Zoon des Menschen
en begeleidde zyne samenspraak met den
Vader met een heerlQk majestieuzen zang,
Door welke werking anders werden in
latere tijden een Chrysostomus, een
Athanasius geleid, om beurtelings de
Kerk door hun vurige taal en groot
voorbeeld te stichten en ketterij en
scheuring te beschamen Of welke geest
ontvonkte een Augustinus en een Mag
dalena om hunne misstappen zoo bitter
te beweenen en hunne harten door het
vuur der liefde te louteren? "Welke
geest btzielde een Willebrordus, een
Bonifacius en zoovele andere Aposto
lische mannen, om den hun dierbaren
geboortegrond te verlaten en de Bood
schap des Heils te brengen aan onbe
kende volkeren?
Dat alles is de werking van den
Eenen Geest, die over de Apostelen
neerdaalde, Die het werk der Verlossing
vervolmaakt door de heiligmaking in
elke geloovige, heilbegeerige menschen-
ziel. Het is de voortzetting van het
Heilig Pinksterfeest.
FRANKRIJK.
Roof. Op bevel van minister Briand
publiceert de >Offlcieel< een ïyst van kerke
lijke goedereD, welke de Staat in het depar
tement van het Noorden in beslag gaat
nemen.
Mgr. Delamaire, bisschop van Kamerryk
heeft zich tegen dezen roof verzet in een
krachtig protezt, waarin hy de schanddaad
in een helder licht stelt. T«ü slotte zegt Mgr.
>Van alles beroofd, voelen wy ons naar
den geest vryer dan ooit en veel achtenswaar
diger, als slachtoffers van uw verderfelijke
wetten en dikwijls ook van de partydigheid
van sommigen uwer rechters, zyn wy velen,
ja zelfs den socialistiechen arbeider sympa
thiek geworden.
«Wat de winst betreft, welke de Staat
van onze millioenen zal trekken, van de
berooving onzer priesters, van het uitplun
deren der seminaries en volksscholen, van
den diefstal van onze fundatie missen voor
de dooden, deze zal nihil zQn.
>Ja, in plaats van voordeel zal deze roof
voor den Staat een ongeluk zyn.
Het geld voor de armen. Ferdinand
Nicolay geeft in zyn studie over de openbare
liefdadigheid der Fransche regeering de vol
gende sprekende bijzonderheden.
Het pereoneel van den openbaren bystand
dat gedurende de laatste tien jaren met
7000 nieuwe employé's vermeerderd is, neemt
aan salaris enz. 26 miliioen francs in beslag,
ongeveer twee derde van het gioote budget
voor de oflicieele weldadigheid bestemd,
zoodat de armen van de 100 francs, welke
voor ben bestemd zijn, slechts 34 frs. ont
vangen.
En om nog beter die armenberooving in
het licht te stelleD, haalt Nicolay een citaat
nit een verslag van de Conr des Gomptes
Het Hof heeft vastgesteld, dat een gedeelte
van de gelden, welke de regeering jaariyks
aan den prefect van het Seine departement
die In de liefeiykste harmonieën overgiDg,
geiyk slechts de uitverkorenen die konden
genieten.
Heilig, heilig, heilig ie de Heer, God der
Heerscharen I Hemel en aarde zyn vol van
Zijne Heeriykheid I Hosanna in den Hooge I
Gezegend Hy, die komt in den Naam des
Heeren I Hosanna in den Hooge I
Magdalena zag en hoorde maar het
was te overweldigend voor haar zwak men-
scheiyk gemoed. Zy verloor het bewuet-
zyn
Toen Magdalena de oogen weer opsloeg,
lachte de heldere morgen in den van myrten-
geur vervulden hof en de Moeder van Jeins
stond by haar en legde haar de lichte zachte
hand op den schouder.
«Waak op, Miriam I Mijn Zoon heeft ons
reeds verlaten. Hy is naar het gebergte
vertrokken. U en allen die in Hem gelooven
verzoekt Hy tegen morgen by den berg
Hattinoe. Daar wil Hy tot u spreken en u
zyne Boodschap verkondigen.»
Magdalena zag hare verhevene vriendin
bezorgd aan. >De Heer is toch niet boos op
mij, dat ik sliep toen Hy vertrok?»
Maria lachte. >Zeker nietl Gy meest
slapen, want het is nog den tijd niet dat
Hy met n spreken wil.»
Dan nam zy baar aangenomen dochter
ter hand stelt, om onder de armen te wor
den uitgedeeld, een andere bestemming
hadden ontvangen. Men had die sommen
aangewend om, in plaats van de nooddruf
tige armen te ondersteunen, vhor zichzelf
loges te huren in het Thefttre Francais en
in de Porte Saint-Martin, om plaatsen te
nemen in het Theatre d'Application, in het
Observatoire du Trocadéro enz. enz.
Zou de socialist Jaurèi ook aan deze
armenberooving gedacht hebben, toen hij
dezer dagen, naar aanleiding der onthullingen
in verband met de geschiedenis van kap.
Marix en met het oog op de medeplichtigen,
in <de Humanité» schreef
Maar, schrytt Janrès, hoe onkreukbaarder
deze mannen zyn, hoe duideiyker het bederf
biykt dat in onze openbare zeden woekert.
Ik zeg het zonder huichelary en zonder myielf
los te maken van de gemeene aansprake
lijkheid. Er ontwikkelt zich een bedenkeiyke
clubgeestdat is duidelijk. De kleinzielige
politieke stryd roept coterieën in het leven.
ZQt gij van die party Behoort gy tot die
groep, tot deze vereeniging Het antwoord
op die vraag geeft den doorslag
SERVIE.
De pers houdt zich nog steeds bezig met
de vraag, of prins Georg's afstand doen van
de troonopvolging nu als een afgedane zaak
moet beschouwd worden al dan niet.
De >Wetsjernje Nowosti» beweert, dat ook
de ministerraad zich weer met de zaak heeft
ingelaten, nadat een der ministers er op
gewezen had dat zich vele officieren om
prins George groepeerden.
De «Zwono», die tegen prins George is,
zegt dat de groote Skoepsjtina zich in geen
geval met de kwestie der troonopvolging kan
bezig houden. Die bevoegdheid zou ze alleen
hebben in geval de Koning zonder recht
matige erfgenamen kwam te overiyden.
ENGELAND.
Een vereeniging die in Engeland onbere
kenbaar veel goeds heeft gedaan is de
Nationale Vereeniging ter Voorkoming van
bet Mishandelen van Kinderen. Zy heeft
Maandag haar 25-jarig bestaan gevierd. De
prins van Wales zond een gelukwenscb, en
dat deden ook andere mannen van aanzien.
Op de feestvergadering spraken o. a. Herbert
Samuel, onderminister van binnenlandsche
zaken, de hoofdrechter en de Lord Mayor
van Londen. Samuel dankte de vereeniging
voor bet groote aandeel dat zy heeft gehad
in het tot stand komen van de kinderwet.
En voor de toepassing van die wet, zeide
hy, zullen de ruim 200 opzieners van de
vereeniging treffeiyk werk kannen doen. Het
inkomen van de vereeniging, zei een ander
spreker, bedraagt nu nagenoeg een miliioen
gnlden, maar 't moet spoedig tot 1,2 miliioen
worden verhoogd. In het afloopende jaar
heeft de vereeniging met haar 226 opzieners
50,015 gevallen onderzocht.
In den loop der beraadslaging in het
Lagerhnls over het weTkeloosheid-vraagstuk,
gaf Winston Churchill een overzicht van het
regeeringsprogram aangaande de sociale her
vormingen, daaronder begrepen de stelsels
van arbeidsbenzen en de verzekering tegen
met zich in het vertrek en deelde met haar
de overbiyfselen van den maaltijd, die de
Heer gezegend had. Magdalena at en dacht
na over de mysterievolle woorden, welke zy
zooeven vernomen had. Nog was het den
tyd niet, dat de Heer met haar spreken
wilde Wat verlangde Hy dan nog van
haar Wat moest zy nog leeren en doen
Zy waagde het evenwel niet deswege aan
Maria vragen te stellen, maar wachtte ge
duldig op de Boodschap, die Hy haar van
den berg verkondigen zou.
In bet huis werden vele stemmen ver
nomen. De schoonzoons van Nathan, god-
vreezende mannen, waren met hnnne vrouwen
aangekomen om met den vader naar het
gebergte te trekken teneinde het bevel van
den Meester op te volgen. Zij hadden reeds
van de verandering gehoord, welke met
Magdalena had plaats gegrepen en groetten
haar vriendeiyk, Zy waren verhengd te ver
nemen dat zy met hen zou meegaan. Men
pakte dekens en mondvoorraad op Nathans
ezel, wijl men onderweg moest overnachten.
Men maakte zich gereed te gaan, bond de
sandalen vast, nam een staf ter hand, terwyi
de vrouwen hare sluiers omhingen. Dan was
het gezelschap reisvaardig.
Debora bleef by Marift thuis. Magdalena
zag Maria vragend aan, toen ay afscheid nam.
de werkloosheid. De eersten xnllen worden
ingesteld by de wet door den minister inge
diend. Zij zullen nationaal zyn, maar de
uitgaven sullen in het begin 200,000
jaarlijks niet te boven gaan. Ohurchlll be
toogde voorts, dat de arbeidsbenzen de ge
legenheid tot arbeid niet souden doen toe
nemen, maar haar organiseeren en de socials
toestanden verbeteren. Met betrekking tot de
werkloosheidverzekering legde Ohurchill nlt,
dat het schema een dwingend karakter aou
dragen en in eersten aanleg slechts toepas
selijk zon zyn op eenige bedrijven. Werk
gevers en werknemers zouden er toe hebben
by te dragen en de staat zou een belangryke
subsidie toekennen. Dit schema zal echter
niet voor de volgende zitting aan het oordeel
van het parlement onderworpen worden.
Rechtsehe samenwerking. Omtrent de
samenwerking der rechtsehe groepen ln
Friesland meldt De Standaard, dat in Fra-
neker en Schoterland de anti-revolutionairen
den christeiyk historischen candidaat over
nemen, terwyi in Weststellingwerf en Leeu
warden de Christel, historischen znllen werken
voor den anti revolutionairen candidaat.
De jongste benoemingen van bet ca
binetHeemskerk. Men schryft aan de Msb:
Tot commissaris der Koningin in de
anti-liberale provincie Gelderland is benoemd
hef anti-revolutionaire Tweede Kamerlid jhr.
van Gitten. Die benoeming ïykt ons de
éénig juiste. Immers ia de verhouding der
provinciën, wat de kleur der Staten aangaat,
aldus
Meerderheid rechts: Zuidholland,Zeeland,
Noordbrabant, Utrecht, Gelderland, Gverysel,
Limburg, te zamen 7.
Meerderheid linksFriesland, Groningen,
Drenthe, Noordholland, te zamen 4.
Wat de kleur der commissarissen betreft,
die is de volgende
Rechtsehe commissarissen Utrecht, Gelder
land, Noorbrabant. Limburg, te zamen 4.
Linksche commissarissen Friesland, Gro
ningen, Drenthe, Overysel, Noordholland,
Zuidholland, Zeeland, te zamen 7.
Heemskerk ging derhalve de schreef nlat
te bnlten.
Bureau voor arbeldsreoht. Te Amster
dam 1», op Initiatief van het Plaatseiyk
Comité der K. S. A., een >Bureau voor
Arbeidsrecht» opgericht. De heer P. J. J.
Hazevoet heeft zich bereid verklaard, voor-
loopig als secretaris op te treden. Het bnrean
zal worden ingericht naar het model van
het Secretariaat van den Arbeid te Maastricht,
hetwelk reeds door een ervaring van een
tiental jaren bevredigende resultaten heeft
opgeleverd.
Het Bureau, dat vaste zittinguren zal
hebben, welke nader zullen worden bekend
gemaakt, zal ter zyde worden gestaan door
een zevental jeugdige rechtsgeleerden, die
op rechtsgebied reeds een uitstekenden naam
hebben verworven.
Leden van vakvereenlgingen znllen by dit
Maria schndde het hoofd. >Ik trek niet
naar het gebergte. Hij wenscht het nietl»
sprak zy en zegende de pelgrims. Vervolgens
zette zy zich neer aan den weefstoel om
den rok gereed te maken, terwyi de anderen
de reie aanvingen in den frieschen morgen
dauw.
Vele anderen gingen ook dien weg naar
het gebergte, maar Magdalena was beschut
door hare nieuwè kennissen en werd door
niemand gehinderd.
Men kwam dooT Bethsaida, waar eene
der vrouwen haar het visechershuis wees,
dat aan den leerling Simon toebehoorde, die
de Heer een «Steenrots» genoemd had. Dan
wandelde men verder op den zonnigen land
weg, tot de gebouwen van Magdala in het
verschiet opdoken.
Vóór de poort glansde eene marmeren
villa in wit en goud boven prachtige tninen
uit. Magdalena hulde zich diep in haar sluier
toen zy hare vroegere bezitting voorbytrok.
De anderen beschouwden haar met nienws
gierige opmerkzaamheid ten einde te onder
zoeken of niet eene zekere spyt over het
verlaten van zooveel weelde en glans in
haar ziel opkwam. Doch hare trekken bleven
kalm en niets in haar liet snik een leed
wezen onderkennen,
(Wordt vervolgd)'