SL, KatNieuws- ©xi Advertentieblad w©©!® Noord-Bolland. """"feuilleton. No. 54. Woensdag 7 Juli 1909. 3d" Jaargang Verschijnt Woensdag en laterdag* Aï da. Buitenland. Onderhoudt des Sabbath, dat gij dien heiligt i ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 oent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUHoogstraat b/d. Langestraat te Alkmaar. Telefoon No. 266. ADVERTENTIËN t Van 15 regels ........it.. 80 oent. Elke regel meer6 Reclames per regel.....15, Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 Volgens het Berger bericht in het nummer van 3 Juli 1.1. zullen hier a.s. Zondag 11 Juli aan de zee openbare vermakelijkheden worden gehouden ter blijde viering van de opening der tram Bergen—Bergen aan Zee. De vermake lijkheden, die om l1/, uur zullen aan vangen, zullen bestaan in volksspelen, zooalssprietloopen, tonkruien, mast- klimmen, tobbespel enz., daarna des avonds eenig vuurwerk en op het strand een rozengalop. Men begrijpt, dat we over de ge varen voor de zedelijkheid bij zulke gemengde feesten, vooral des avonds, en op eenzame plaatsen (zooals Bergen aan Zee met zijn nog geen 10 huizen is) moeten zwijgen. De begrippen van hetgeen mag en niet mag, van wat gevaarlijk is of niet, van hartelijke en hartstochtelijke vreugde loopen te ver uiteen. Wij zouden van de gastvrijheid voor het oogenblik te veel vragen, want omstandig zou ons verweer moeten zijn. En wat zou het voor het oogenblik baten? Daarom, ofschoon wehetnoode doen, zwijgen we voor het oogenblik, later hopen we daarop nog eens terug te komen. 'Maar, en hierop willen we met alle nadruk alle ernstig-denkenden wijzen, wij gaan hier een gevaarlijken weg op met het totaal verwaarloozen cler Zon dagviering. Voor de Katholieken is Zondag vieren een heilige zaak, een hoofdnummer van hun levensprogram, en dat er gevonden worden die, zonder eenige noodzakelijk heid, hun steun en medewerking ver- leenen aan zulk 6en Zondagontheiliging, is een treurig teeken, hoe sommigen (te goeder trouw) zich door wereldsche beginselen laten beïnvloeden. Voor een ieder die gelooft is Zondag vieren een ernstige zaak. Immers bij eenige schriftuurkermis weet men hoe het Joodsche volk zijn zwaarste straffen kreeg om het verwaarloozen van den Sabbath. En voor ieder Nederlander, geloovig of niet, is Zondag vieren een ivettelijke plicht. Onze Zondagswet van 1815 is wel oud en veel overtreden, maar ze bestaat toch nog en is nog van kracht het is dus de Staatsburgerlijke plicht van ieder Nederlander in het algemeen, en van de hooge autoriteiten der Ge meentebesturen in het bizonder, die wet te onderhouden en te doen onderhouden. Wij begrijpen dat men openbare fees ten viert bij de opening van de tram. In onzen tijd, dat men bij elke gele genheid feesten organiseert, is de titel nog zoo slecht niet, ofschoon we de algemeene blijdschap de? Bergers niet be grijpen. Zedelijk immers, noch stoffelijk is het een. stap vooruitintegendeel. 3) Op die uitbarsting' volgde eene lievige brand, en vóór dat de Christenen, die in hunne legerplaats vol ontzetting ontwaakt waren, hunne tenten hadden verlaten, steeg een vuurkolom van de rots omhoog en vertoonde hun niets dan een bouwval, ter plaatse waar eenige ©ogenblikken vroeger het trotsche kasteel gestaan had. Haroun had zich stervend onder die roemrijke puinhoopen willen bedelven, om zoodoende aan zijne vijanden geen enkel zegeteeken over te laten. f „Beter is het", had hij gezegd, „dat de geheele natuur in het niet terug keere, han dat deze sterke muren tot schuilplaats "henen voor één Christen." f'i Wij begrijpen, ja wij juichen het zelfs toe, voorstanders als wij zijn van de echte oud-Holiandsche volksspelen, dat men volksspelen geeft. Masr: waarom op Zogdag? Was het nog niet genoeg dat men ons hier de meeste 'zomër-Zondagen wedrennen opdringtWedrennen die door het gemeentebestuur van Bloemen- daal op zedelijke gronden en krachtens de Zondagswet waren afgeschaft? Waarom moeten we nu hier van hooggeplaatste zijde, v%n welke men veeleer een verbod moofat Verwachten, openbare feesten positiëf georganiseerd zien op Zondag ter viering van de opening der tram? Waarom moeten we nu zien, dat die feestelijkheden bestaan in volksspelen die toch allerminst Zondagsspelen zijn? Waarom moeten we zien, dat tegen de oude Berger gewoonte in en tegen de oude Zondagswet die feesten begin nen om l1/, uur? De gewoonte toch is en de wet vordert het, dat wanneer zulke feesten bij wijze van uitzondering worden toegestaan, eerst alle gewone godsdienstoefeningen moeten zijn ge ëindigd. Dat is het wat wij in deze feestvie ring betreuren en dat is het waarom wij tegen deze wijze van feestvieren protesteeren. Men zegt misschienwij doen het op Zondag voor de arbeiders. Ach ja, dat hooren we in onze dagen al dik wijls genoeg. De arbeider profiteert in onze dagen toch al niet weinig en dik wijls boven zijn krachten. En ook voor hem moet de Zondag heilig blijven, want hetzij wij heer zijn hetzij knecht, vóór alles zijn wij allen dienaren Gods en Gods rechten zijn de oudste. Daarom protesteeren wij tegen de ontheiliging van den Zondag. Nu weten wij wel, wij vermoeden het althans zeker, dat men die feesten misschien niet meer kan verzetten en zeker niet meer zal verzetten, maar toch meenen we dit niet zonder protest te mogen laten voorbijgaan, al was bet alleen maar,'om, waar ieder weldenkend Christen ijvert voor de wederopbloei van het godsdienstig leven, de katho lieken te wijzen, ook in het openbaar, op hunne plicht van Zondag vieren al was het alleen maar om. waar de verbonden Christelijke partijen de Zon dag-viering als nummer van hun pro gram verdedigen in de Rijksregeering, die Zondagviering door de betrekkelijke gemeente-autoriteiten niet zonder pro test te laten verwaarloozen. H. M. v. d. BOOGAARD, R. K. Pr. Bergen, 5 Juli 1909 II. AIDA. Hoe gerust Aida ook sluimerde, kon aar slaap toch niet lang weerstand bie- TEm. Uit den treure is dat deel van de natie dat gewoonlijk tot de vrijzinnig heid gerekend wordt te behooren het denkend deel genoemd. Niet bewezen, den aan den indruk van de kille vochtig heid der lucht, die haar omringde en die al hare leden deed beven. De eerste oogentolikken na haar ont waken, gevoelde zij een zekeren ontstem den angst. Zij kon zich in het ibegin de duisterheid niet verklaren die haar om ringde, noch de beklemdheid die hare borst benauwde. Zij strekte haren arm uit en slaakte een kreet van schrik en ontzetting toen zij den muur aanraakte, waarlangs ijskoude druppels zijpelden. „Dat Allah mij behoede!Waar ben ik?...." riep zij uit. Eene doodsche stilte was het antwoord op deze vraag. Na eenige oogenblikken van angstige afwachting, begon Aida, die een weinig met de duisternis gemeenzaam was ge worden, of liever gezegd, die de vrees be- heerschte welke haar toestand haar inboe zemde, rondom zich heen te tasten. Ein delijk vond zij het vuurslag en de toort sen en haastte zij zich om licht te ont steken. Toen zij nu de volle waarheid van haren ontzettenden toestand besefte, vond zij dien nog verschrikkelijker dan den twijfel, waarin zij zoo even verkeerd had. De enge ruimte die haar scheen te om geven, wcr(l nu allengs grooter; zij liep maar toch volgehouden werd het tot vervelens toe en voor wie er tegen op kwam, gold hot anathema van weten schap en beschaving in volle kracht. Buiten kijf morst het ook zijn, dat het denkend doel het beste deel was in alle opzichten. Dat beste deel kon niet geketend zijn in vooroordeelen van welken aard ook en het had ten opzichte van godsdienst en zedelijkheid zijn eigen beginselen, niet gebonden aan kerkleer en geestes dwang. Het volgt niet de oude leer van het Christendom, maar de nieuwe, moderne beginselen, die met den Christus van het Evangelie hebben afgerekend om z.g. nieuwe, hoogere banen te betreden. De uitkomsten zouden ook hier de bewijsvoering leveren. Een vrijzinnig blad schreef over den uitslag der verkiezingen en ging de oorzaken na van de nederlaag der vrij zinnigen. Een dier oorzaken bestond hierin, dat de vrijzinnigen geen kiezers genoeg meer hadden, mede tengevolge van malthusiaansche practijken. Plet Haag- sche Weekblad, dat d.d. ter ziele ging, schreef „Het is bekend, dat deze methode hoofdzakelijk in practijk wordt gebracht door het niet-kerkelijk verlicht deel van ons volk, terwijl de groote strijd tegen het nieuw-malthusianisme vooral van kerkelijke zijde wordt gevoerd". En nu zou men misschien denken dat het blad eene uiteenzetting zou geven van het verderiënjko en zondige dier methode? In geenen deele. Alleen de vrees voor de achteruitgang van het vrijzinnige volksdeel en kiezerstal en van de open bare school bracht het blad tot het aanwijzen der kwaal. „De democratie brengt mede", zegt het, „dat de meerderheid der kiezers beslist over de richting, waarin 's lands zaken bestuurd zullen worden. Welnu, indien men dan niet wil dat die rich ting eene reactionaire zij, is het plicht van ieder, die !t wel meent met de belangen van ons volk, er tegen te waken dat het vooruitstrevend deel dei- natie zichzelf op den duur kunstmatig in de minderheid brengt tegenover de vijanden van den vooruitgang. Het nieuw-malthusianisme moet wor den aangemerkt ais een gevaar des te grooter naarmate het sterker veld wint onder het beste deel der natie. En vooral klemt dit, nu de kerkelij- ken, door de bijzondere school, hun kinderen van de prilste jeugd af vormen tot partijgangers in het leger der reactie. Men klaagt over leegpomping der openbare school ten gunste der bijzon dere. En de cijfers schijnen de juistheid dier klacht te bewijzen. Maar zou 't ook kunnen zijn, dat voor een belang rijk deel ook hier weder het nieuw- malthusianisme in 't spel is, waardoor nu zoo ver zij kon en zag thans dat zij zich in eenen onderaardschen gang bevond, die slechts twee el breed maar twaalf ellen lang was, en, behalve de plaats waarboven de put zich bevond, nauwelijks hoog ge noeg om er recht op te staan. De wan den, door den tijd verouderd, en uitgehold door het gestadig zijpelen van het water, waren zwart en met groenachtig mos en afzichtelijk ongedierte bedekt. De voch tige, glibberige grond scheen onder haren voet weg vallen. Het jonge meisje geloofde nog dat zij droomde, en poogde hare verwarde denk beelden te verzamelen. Zij stiet met den voet tegen den kabel waarmede zij in dit kil en somber verblijf was nedergelaten zij wankelde en viel op hare knieën neder. Toen werd zij de mand en het touw ge waar, en begon te begrijpen wat er met haar gebeurd was. Hare vermoedens wer den zekerheid toen zij hare hand op haar hart leggende, om 't als 't ware tot kalmte en hoop op te wekken, met ontzetting een schrijfboekje gewaar werd dat met overleg aan haren gordel bevestigd scheen. Zij opende het met die angstige onrust, welke het gemoed in zekere gewichtige en plech tige omstandigheden des levens gevoelen kan ën las de volgende woorden, door de het contingent der bezoekers van de openbare school van jaar tot jaar daalt, terwijl de gestadige toeneming van 't kerkelijk deel der bevolking zich weer spiegelt in den steeds grooter bloei van de bijzondere school?'' Het is werkelijk bedroevend, op hoe laatdunkende wijze hier de zedelijkheids- grond van het vraagstuk wordt voor bijgezien. En hoe partijbelang alleen de drijfveer is van de veroordeeliDg van een stelsel, dat in zich niets anders is dan eén verschrikkelijk vergrijp tegen de natuur en tegen een der meest funda- menteele wetten Gods. Op zulk een wegcijfering en minach ting van zedelijke begrippen, als waar van hier een orgaan van het denkend? deel der natie blijk geeft, moet het antwoord gegeven worden door wette lijke maatregelen tegen de propaganda van het gesignaleerde kwaad De voorstellen van minister Nelissen zijn de eerste schreden op den weg die onze regeering wil inslaan om op krach tige wijze te voorkomen, dat ons volk verder zinkt in zedelooze stelsels. Het pleit overigens niet voor de in telligentie van het denkend deel dat het weer op de been geholpen moet worden door de toepassing van de christelijke beginselen van zedelijkheid. Want de deugdelijkheid dier begin selen wordt hier wel niet openlijk erkend, maar de toepassing toch wel bedektelijk gevraagd. Men voelt althans dat men terug moet. DUITSCHLAND. Von Bülow. In December 1906 werd de Rijksdag door von Biitovf ontbonden. De ge schiedenis dier dagen ligt nog te versch in bet geheugen, dan dat bet noodig zou zijn, die hier nog eens breedvoerig te bespreken. De tegenstand van het Centrum, dat niet van plan was met de regeering door dik en dun te gaan, moest gebroken worden. De vijanden van de regeering en van het kei zerrijk, zooals ze toen heeten, moesten on schadelijk gemaakt worden en daartoe werd een beroep gedaan op de kiezers. Het gevolg is geweest dat tegen de bedoeling en tegen de verwachtirg in het Centrum even sterk uit den strjjd te voorschijn kwam, doch dat de socialisten bijna de helft van hun ledental in den Rijksdag verloor. Dit onverwachte succes, behaald op de roode Rijksvijanden, verdreef het effect dat een gevolg was van de nederlaag tegenover de zwarte z.g. vijanden geleden. En von Bülow, ofschoon het pleit hebbende verloren, kon toch door den on- bedoelden uitslag tot de vorming van een regeerlngsmeerderheid gerakeD. Hij verzekerde zich van den stenn der conservatieven en kon zoodoende een liberaal conservatief bloc tot stand brengen, om een dam op te werpen tegen den steeds stij genden invloed van het Centrum. De con servatieven hebben zich echter in dat bloc hand haars vaders geschreven „Dat Allah en-^ Mahomed, zijn profeet, u behoeden en beschermen! Dat zij uw hart met moed en uwen geest met kracht en vastberadenheid wapenen! Want wan neer gij deze regels zult lezen, o! mijne veel geliefde Aida, dan zal u niets anders zijn overgebleven dan de bescherming des Hemels. Hij die u meer dan zijn eigen leven beminde, hij, die op u meer roemde dan de vorsten der aarde kunnen doen op hunne macht en hoofsche praal, uw vader lieve Aida, zal dan hebben opgehouden te levenWees moedig, mijne dochter, als gij mijn dood verneemt, gelijk ik ook moed genoeg gehad heb om het oogen blik van mijn sterven te verhaasten. Ik wensch dat de Mooren-dochter de gedach tenis haars vaders niet onteere; maar dat zij' uit liefde voor hem, zich zal trachten te redden. De oude ceder, door den storm geknakt, mag van den top des bergs ver dwijnen, maar de jonge en krachtige palm boom moet zijn wortels steeds steviger in den vruchtbaren grond bevestigen en uit breiden. Beschuldig mijne vaderlijke han den 'niet die u levend begraven hebben, want voor u, kind mijner ziel, was dit de eenige kans van leven en behoud. Onthoud wel mijne laatste onderrichtin- nooit op hun gemak gevoeld, maar schikten er zich in, om den Keizer te behagen en omdat zij ouk aanvankelijk tegen het Centrum geageerd en geschreeuwd hadden, toen *yn invloed op de regeering nog merkbaar was. Maar toen von Bülow, ten einde de vrij zinnigen in het bloc vast te honden, naar den liberalen kant toonde over te hellen, toen werden de conservatieven wakker en begonnen zich langzamerhand van het bloc af te keeren. De storm welke door de diplo matieke onthullingen tegen den Keizer los braken in den jongsten herfst, deden en Centrnm en conservatieven gezamenlijk op staan om den Keizer tegen de onhandige diplomatieke leiding van von Bülow te ver dedigen en tegen de parlementaire aanmati ging van het liberalisme in bescherming te nemen. De beraadslagingen over de finan cieels hervormingen des RQks, waardoor de tegenstellingen die in het regeeriDgsbloc sluimerden, werden gewekt en naar den voorgrond drongen, deden ten slotte het bloc uiteen spatten en met het Cantrum, gingen de conservatieven zich tegen de regeerings- plannen verzetten. Het gevolg is geweest dat von Bülow bij den Keizer ging aan dringen op ontslag. Geen meerderheid is er meer die hem steunt. En zoo ziet hij zich in zijne verlatenheid genoodzaakt heen te gaan. Eene verlatenheid die hij zich zelf geschapen heeft, toen hy het Centrum den kende te verslaan, slechts by de gratie van een niet by elkaar hoorende en daardoor onvaste meerderheid poogde te blijven re- geeren. In een correspondentie in de N. R. CL wordt zQn heengaan geschetst in de volgende weinig vleiende bewoordingen >Wie had ooit gedacht, dat Bülow, vroe ger de lieveling van iedereen, nit vereen zaming zy'n ambt zon moeten neerleggen. En hoe Zonder eenigen glans. Niet als een stervend Achilles, als held wild bejammerd door de getrouwe Mirmydonen en te mid den van een indrukwekkend ]ijkf6est, waarby zelfs tegenstanders eerbiedig toezien. Neen I Aan stukken geslagen als een porseleinen vaas, die, gaandeweg berstend, aan scherven by den ouden rommel terechtkomt, terwyi wantrouwige menschen nog loeren, of sy niet, slecht gelijmd, morgen misschien weer op tafel gezien zal worden. Bovendien had men sedert jaren algemeen geloofd, dat Bü low, wanneer voor hem het oogenbiik om heen te gaan gekomen waB, in schoonheid zou weten te sterven. Nu gaat hy als een klein kanselaryraad, die eerst nog een paar onaangename werkjes op te knappen heeft, voor zijn chef hem vrij laat. Dat moge on baatzuchtig en vaderlandlievend zyn, maar het is niet in grooten styi I Politieke boos aardigheid spreekt er reeds van, dat de kanselier voor afbraak wordt opgeruimd. De snaren van de doodsharpen, die voor een verheffend afscheidslied gestemd waren, wor den slap, wanneer daartusschen door eerst 'nog eeu liedje over kolen molens en beurs- belasting getokkeld moet worden<. Wie von Bülow's opvolger zal «ijn, valt niet te voorspellen. De meeningen van den Keizer zullen hier weer den doorslag geven, gen. In den put, waarin mijn bevende arm u zoo aanstonds zal nederlaten, be vindt zich eene deur die toegang geeft op het vrije veld. Deze deur, welker bestaan slechts onder eede bekend gemaakt is aan eiken bevel hebber van dit kasteel, wordt geopend door een geheim middel, dat mij evenwel onbekend is. Ik weet dat het bestaat, maar dit is ook alles. „Tracht dit geheim te ontdekken, mijn kind en herinner u dat de volharding de gouden sleutel is die alle bezwaren opheft, Bid Allah dat hij u geleide en u te hulp kome. Onderzoek eiken steen, druk met uwe teedere hand op elke oneffenheid van den grond. Wees niet ontmoedigd. Be denk, dat het leven en geluk van een goeden uitslag afhangen. „Vaarwel, mijn kind, vaarwel! Mijn oog zal nooit weder de rozen aanschouwen die op uw aangezicht verspreid liggen!.... mijne lippen zullen nooit weder uw zuiver voorhoofd aanraken! Vaarwel!.... bemin hel leven in de herdenking van het geluk waarmede gij mijne oude dagen hebt be kroond! Bewaar zorgvuldig mijne nage dachtenis in uw hart; en wat er ook moge gebeuren, vervloek uwen ouden vader niet!" (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1