Hi. Kath. Hieuws- en. Advertentieblad voor Aloord-Bolland. No. 81 Zaterdag 9 October 1909. 3"' Jaargang FEUILLETON. Verschijnt Woensdag en Zaterdag, De Katholieke lectuur, Zoekt, en gij zult vinden. Buitenland. Binnenland. ADVERTENTIËN t Dit nummsr bestaat uit 6 bladz I ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan hnis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers 3 cent. Uitgave van de Naam!. Vennootschap „One Blad". BUBEAUBreedstraat 45, tegenover do B. Zerk, te Alkmaar- Telefoon No. 433. Van 15 regels80 cent. Jülke regel meer6 Reclames per regel15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 a (Lfsing van den heer Schiphorst, journalist ts Haarlem) Toen wij Donderdagavond ons bega ven naar het rustige plaatsje Castricum, hadden wij niet verwacht, daar eene lezing te mogen hooren, hoewel klein van omvang, zoo veelomvattend en daarbij zoo juist van toepassing op vele katholieken, dat wij niet konden nalaten voor deze lezing eene eereplaats te vragen in „Ons Blad". Toen voor eenige jaren ter eere van een vorstelijk bezoek aan Rome een groot muziekfeest werd gegeven en duizenden Italianen daaraan deelnamen, bevond zich een Nederlandsch katholiek journalist te midden der jubelende menigte. Hij hoorde, hoe het sein van de bureau's der „Tribuna" werd gege ven en honderden courantenjongens zich in de menigte wierpen. Het gezang verstomde, de kapelmeester legde zijn dirigeerstok neer, de muziek zweeg, het Italiaansch publiek greep naar het libe rale blad „La Tribuna" en verslond met graagte de laatste nieuwsberichten. De journalist vraagt aan een kiosk op het plein naar een exemplaar van het katholieke blad „Osservatore Romano''. Er is er niet een verkrijgbaar, ze wor den er niet verkocht, het publiek vraagt ze niet. Naar aanleiding van dit voorval stelt spreker de macht van de liberale pers tegenover de katholieke pers. Toch is de macht van de pers niet te over schatten. Louis Veuillot, de groote Fransche schrijver, zeide„het echte wapen, het juistheidswapen, is de pers". De meest verbreide courant, dat is ten slotte de overwinnaar. De courant is eene redevoering, die ieder uur van den dag, zelfs 's nacht wordt gevolgd een groot boek, waaruit men zijne denk beelden put. De koetsier op den bok, de dienstbode in de keuken, de kan toorbediende in zijn kofiieuurtje op zijn kantoor, de geleerde in zijn studeer vertrek, zij allen lezen een blad De invloed, die van een courant uit gaat is groot, 't zij ten goede of ten kwade. Wanneer iemand geregeld eene bepaalde courant leest gevoelt hij als die courant, leeft hij daar geheel mede op. Hoe anders te verklaren, dat de be kende Dreyfus-zaak zooveel hoofden heeft heet gemaakt? Kende men de ware toedracht aan de bureau's der „Nieuwe Rotterd. Courant" Hoe anders te verklaren, dat aan een EVANGELISCHE VERHALEN. 7) Naar 'fc Franvcb. Verloren in een van zijn gewone droo- merijen, wendde de grijsaard d'e oogen niet af van het jeugdige en engelachtige gelaat van den blinnengetredene. Gamaliel volgde dien peinzenden blik. „Wie is die jonge man? vroeg hij zacht, onwillekeurig insge lijks door sympathie aangegrepen. Joiadah bleef eenige oogenblikken zwijgen, als ver slonden in een ver verwijderde en zeer zoete herinnering. Eindelijk zeide hij lang zaam: Wat is dat vreemd. Ik heb hem al eens gezien.... Maar waar?'t Doet er niet toe. Een onbekende gast is dikwerf een afgezant Gods. De maaltijd werd in de gewone orde opgediend. De fraaie visschen van het meer maakten plaats voor het wild van het land en voor lichte vleeschsoorten, riekende planten, kruiden en zelfs Indische gember. De gasten doopten bij beurten hun brood in die uitgezochte mengsels, leder ontving zijn aandeel vleesch op een rond, plat brood, dat voor bord diende, en at, behendig zich alleen bedienend van een mes. Maar ook hierin mengden zich de zonderlinge voorschriften der rabbijnen; onzer spoorwegstations twee buffetjuf frouwen elkander om den hals vielen bij het lezen van het bericht, dat Dreyfus vrijgesproken was Kenden zij Dreyfus Het Engelsche volk was warm vóór den Boerenkrijg begon. De groote pers heeft den oorlog voorbereid. Hoe bewerken de socialisten de arbei ders Door hunne pers, door hun voort durend ondermijnen van het gezag in woord en beeld, door hunne bespottende critiek op de hedendaagsche maat schappij. Waarom, vraagt spreker, is die pers van onze tegenstanders van zooveel invloed? Omdat zij moeite noch offers te groot achten. Wij, katholieken, zijn daarin verre achterlijkde kinderen des lichts zijn niet zoo wijs als de kinderen der duisternis. De katholieken begrijpen nog niet de groote macht van de pers en toch, wij kunnen niet blijven behou den eene christelijke regeering, wanneer wij geen christelijke bladen hebben. Wel verrijzen everal in steden zoo wel als ten plattenlande schoone kerken en scholen, wel worden tal van veree- nigingen opgericht, toch is het sprekers vaste overtuiging, dat al die schoone kerken zullen leeg loopen, die scholen onbevolkt worden, die vereenigingen kwijnen, wanneer daar niet naast staat eene goede kath. pers. Spreker wijst nog op Frankrijk, waar die kath. pers is verwaarloosd. Hij spoort den propagandisten, met een beroep op den Vastenbrief van den Bisschop, aan er voor te zorgen, dat de grootste vijand op de dorpen (slechte couranten leest men daar wel niet) de neutrale bladen, worden geweerd. Het gevaar der neutrale couranten is tweeledig 1. Verslapping van het geloof, de geesel onzer eeuw. Indien men eene neutrale courant leest, vindt men daarin niets omtrent het roomsch leven, omtrent roomscbe vereenigingen, zoodat de be langstelling voor dat alles zoo zachtjes aan verdwijnt. Over kath. politiek wordt in het geheel niet geschreven en, als er over politiek geschreven wordt (in dagen van verkiezing bij voorkeur) dan is het nog uit een of ander liberaal blad overgenomen. 2. een neutrale courant doet directe schade aan den Katholiek, omdat neu traliteit meestal de dekmantel is van liberalisme en socialisms en, als het werkelijk neutraliteit mag heeten, be- teekent hetonthouden van alles wat principieel is." Juist dit laatste kweekt onverschilligheid omtrent den godsdienst, bevordert de immoraliteit en werkt de onverschilligheid in de hand. Terwijl juist de Katholiek op alle gebied het men moest zijn "brood op ide meest doorbak ken plaats snijden zonder het te breken men moest vermijden er ook maar een krui mel van te verliezen, drinken met afge wend hoofd, zijn gastheer gadeslaan om hem in alles na te volgen, enz.... heel een samengesteld wetboek van phariseesche le venswijsheid. Men onderhield het zeer nauwgezet bij Simon aan tafel, en zijn gast vrijheid hoewel zeer mild, herinnerde in geenen deele aan de losbandige weelde en de onverschilligheid der Sadduceeërs, de meest verwijfden der Oosterlingen. Thans ging rond Üe roode wijn van den Libanon, bewaard in ijs. Naarmate er meer drankoffers geplengd werden, verleven digde ook de toon van het gesprek. Jochanan ben Zachai debatteerde luid ruchtig met Ismaël over een bijzonder geval van wettelijke zuivering: welke voldoening moest men geven als men, opgaande naar den tempel, een zondares had ontmoet op een afstand van drie schreden? Ismaël was van meening, dat het alleen noodig was dien dag uit den tempel te blijven. Jochanan zeide, dat een boetedoening noodig was. Simon de phariseeër, zich richtend tot den vreemde ling, verzocht dezen, het geschil te be slechten. De vreemdeling zeide: Hebt gij niet gelezen: „Mij gaat het medelijden boven het offer." En zich tot Jjochanan wendend ging hij voort met een zinspeling op. diens ge- Hoogere moet zien. Spreker wijst er op, dat het bezwaar van zoovele Kath. heet (want het is 't met) „ik moet die courant voor mijne zaak hebben om de handelsberichten." Spr. meent dat er van de 100 misschien acht zijn, bij wien dit gezegde waarheid bevat, 't Is meestal een praatje of een hoog opgeven van zijne zaak. Steunt gij, die om handelsberichten schreeuwt, eerst de Kath. courant, dan komen ze er wel in, maar wacht niet eerst af of ze er wel inkomen De last wordt op verkeerde schouders geschoven. Waar de groote pers niet komt, daar dienen, volgens spr. de gewestelijke bladen de plaatselijke belangen voor te staan, daar moeten die bladen gesteund worden. Spreker vergelijkt de groote pers met de kanonniers, de gewestelijke met de scherpschutters* beiden zijn in den oorlog onmisbaar. Spreker wijst er ten slotte op, dat de Roomsche journalistiek steeds over vloed van klachten ontvangt, maar be reidvaardige hulp om baar, als bet noodig is, in te lichten, is schaarsch. Hij vraagt dus niet alleen den flnan tieelen steun voor de pers, maar ook den moreelen steun. Sprekers conclusie luidt: Steunt de Roomsche courant door abonnementen door aankondigingen en advertenties, op allerlei gebied door uioe medewerking. Wij zijn heengegaan met de idee, dat de heer Schiphorst, zonder eenig blad te noemen of den voorrang te geven, het onderwerp zaakrijk heeft behandeld en de Katholieke pers door degelijke lezingen flink steunt. Een eeresaluut voor zijne onpartijdigheid K. ZWEDEN, Do staking in Zweden kwijnt welis waar, doch geëindigd is zij niet. Door de Zweedsche Iandorganisatie van arbeiders is van de mislukking der onderhandelingen over een einde van den arbeidsstrijd aan bui- tenlandsche arbeidersvereenigingen kennis gegeven. De voorwaarden der patroons wa ren onaannemelijk, zoo heet het. De vak verenigingen zijn nu bereid den strijd met alle macht voort te zetten, indien zij daar bij den steun van de arbeiders in den vreem de blijven genieten. In dat geval zijn zij voor niets bang. Alleen de honger zou hen doen capituleeren, SPANJE. De vervolging ingesteld tegen den ge vaarlijken anarchist Ferrer heeft een mach tigen invloed op de anticlericale gemoederen in Europa uitgeoefend. Wel verre van het bed van daareven: En hebt gij ook niet gelezen: „Dat volk eert mij met de lippen, maar zijn hart is verre van mij!" Jochanan ben Zachai maakte een toornige beweging. De blik van Gamaliel vestigde zich sympathiek en oplettend op den jongen meester. 't Was inderdaad een merkwaardig schouwspel, dat Joodsche festijn in 't jaar 29 onzer tijdrekening. De lage, frissche, bljtia donkere zaal ontving slechts licht van één kant door spaarzame boog vormige vensters, voorzien van dikke tralies. Door de nauwe openingen schoten hier en daar verblindende stralen op de veelkleurige gewaden der in een halven kring aanliggende Phariseeërs, op de kan nen en kelken, op de met bloemen be zaaide matten; de hoeken der zaal bleven in geheimzinnige schemering. En plotseling verrees op den achter grond van schaduw een onverwachte, schoone verschijning. Een grillige straal hulde de gratie van haar blonde schoon heid in goud. Een purperen tuniek om- plooide haar als een antiek beeld; haar bloote armen droegen een albasten vaas; heur lange haren, van dat rossig goud, zoo zeldzaam in 't Oosten, vielen neer in zware krullen, doorweven met gouddraad en paarlen. Maar de vrouw, die naderde droeg geen sluier; en heel de stad ken de stoutheid van haar souvereine schoon heid, rechtsgevoel in verhoogde mate op te wek ken, is er de haat tegen de katholieke regeering door aangewakkerd. Te Londen is een vergadering gehouden, om tegen het proces te protesteeren. Wij vernemen ervan dat alle sprekers, min of meer de Spaansche regeering, het Spaan- sche leger, doch bovenal de Spaansche pries terheerschappij nog al heftig aanvielen, wel ke zij voorstelden als hebbende regeerders en militairen geheel onder hhar duim. De roomsche kerk in Spanje erkent in Fer rer den meest verlichten en vooruitstreven- den, derhalve den gevaarlijkten vijand. Daar om moet hij verdwijnen, onverschillig hoe, en beslag worden gelegd op zijne gods- dienstlooze scholen, op het geërfde kapi taal, waarmee hij die scholen heeft gesticht en gehandhaafd. Wanneer duizenden katholieke geestelij"- ken en religieuzen onschuldig in Frankrijk vervolgd en uit het land verbannen worden dan protesteeren die heeren niet, maar wan neer een man vervolgd wordt die voor de openbare orde een gevaar blijkt te zijn, dan wordt hemel en aarde bewogen. Dat zijn de verwarde rechtsbegrippen, die de ontkerstening brengt in de Westersche beschaving. PRANKRIJK. Het herderlijk schrijven van het Fransche episcopaat tegen het zoogenaamde neutrale d. i. godsdienstloos onderwijs waarbij in- tusschen, ondanks alle goedbedoelde of voor de leus geproclameerde vermaningen van ministers, de neutraliteit herhaaldelijk ge schonden wordt, dit herderlijk schrijven is Zondag in alle katholieke kerken in Frank rijk van den kansel voorgelezen, terwijl som mige hoogwaardige bisschoppen daaraan nog een eigen schrijven toevoegden, waarin zij uiteenzetten hoever het gezag van den Staat reikt. „Wanneer", zoo zeide bijv. de bis schop van Versailles, Mgr. Gibier, „de Staat ons onder den ongetwijfeld heiligen, maar wederrechtelijk aangematigden naam van wet, bevelen wil opleggen, waarbij hij zijn bevoegdheden te buiten gaat en hij ons christelijk geweten ikrenkt, dan zullen wij ons aan zulk een wet niet houden, maar gehoorzaam blijven aan de Kerk en aan God". BELGIE. Hoe een katholiek bestuur vereenigbaar is, met ekonomischen bloei financieele en industrieele welvaart, wordt wel op een zeer leerrijke wijze aangetoond door het katho lieke België, dat op het Congres het zil veren jubilé van zijn katholiek gouverne ment vierde. Treffend is de vergelijking met het naburige Frankrijk, waarvan de wel sprekende bisschop van Orleans de toe komst voorspelde. In dat land wierp een Franschman de Fransche vlag in het slijk en verkondigde Hervé zijn theorieën, ter wijl hier op den onvergetelijken Zondag, Zij schreed vlug, onhoorbaar naderbij, gelijk zij was binnengetreden, naar niets omziende, geheel opgaande in haar ge heime gedachten. Zij naderde zoo tot achter den vreemdeling, uitgestrekt tegen over Gamaliel. Misschien wenschte zij daar te staan luisteren, zonder zijn aan dacht te trekken. Maar tranen stroomden van haar wangen, zenuwachtige snikken, doorschokten haar; zij viel op de knieën, verbergend haar gelaaat tegen de voeten des Meesters en Hem haar berouw, haar droefheid, haar weerzin van zichzelf ver tolkend in haar onophoudelijk vloeiende tranen. En als beschaamd dat dit onreine vocht den Profeet langs de voeten vloeide, vvischte zij deze af met heur lange lokken. Maar heur tranen vloeiden opnieuw, bitter, en brandend, gemengd met stille kussen op de voeten van hem, die haar niet verstiet. En Hij, hij zweeg. Die hevige droefheid van een verdoold, berouwvol hart aan vaardde Hij als een gewijde offerande. De wereld kende tot dusverre niet de uit drukking, die thans Zijn gelaat verleven digde. Men schonk tot dusverre vergiffe nis, zeker; maar met welke hooghartig heid. Men had medelijden maar op welken afstand. Maar zijn oneindig medelijden scheen de klove te dempen, die Hem scheidde van het arme, neergeknielde schepsel. Zijn vergiffenis scheen heel een verleden uit te wisschen en een nieuwe ziel te scheppen. Te midden van Zijn die het congres sloot na het Te Deum, de hulde aan den grooten Koning der Ko ningen, de Brabonconne werd aangeheven door die meer dan honderduizend Katholie ken, én het deed u de tranen naar de oogen wellen die vereeniging om zoo te zeggen van twee volksliederen, het eene het volks lied van alle Katholieken der geheele aar de: „Te omnis terra: veneratur", gevolgd door het volkslied van het land: „le Roi, l'honneur, la liberté" en gedurende de aan grijpende plechtigheid klonken de tonen van het Keerlijke Mechelscbe carillon over het ruime plein, zwart van jubelende menschen. Dit carillon, klinkend van den hoogen kerk toren en door een harmonieuze vereeniging van groote en kleine klokken stroomen van uit samenklank geborene accoorden over de menigte werpend, was het symbool der Ka tholieke Kerk, die machtige en harmoni euze éénheid brengt in de veelheid „unam sanctam catholicam ecclesiam", symbool te vens van het heerlijk geslaagde congres, waaruit de werken v;an al die verschillende afdeelingen, door grooten en geringen bij gewoond, die harmonieuze eenheid, dat stre ven naar één doel werd geboren. RUSLAND. De Peterburgschë correspondent van de „Times" seint nu weer: De berichten in buitenlandsche bladen over de gezondheid van de keizerin zijn onjuist. Zij is iets beter, en de tsaar gaat nu naar Italië. Hij reist over land. Wianneer, is on bekend, maar vermoedelijk spoedig na het vertrek van het Turksche afgezantschap. Op verlangen van de orthodoxe sy node is het katholieke verbond van Po len met 360 vereenigingen krachtens een ministerieel besluit ontbonden. De secretaris van de protesiantsche Pool- sche arbeidersvereeniging is wegens zijn Duitsche propaganda uit Rusland uitgewe zen. Verlaging Suikeraccijns. Vóór een ver laging van den sulkeraccjjni wordt door voorstanders gewoonlijk aangevoerd dat door die verlaging het verbrnik soodauig sal stjfgen, dat het totaal der belasting sal worden gelijk aan of zelfs booger dan die bj] een hoogere heffing per eenheid. Dit wordt dikwijls betwijfeld en bjj de joDgste debatten in den Duitscben Rijksdag over een verlaging van f 8.40 tot f 6 per 100 kilogram werd door tegenstanders aan gevoerd dat de tegenwoordige accjjns (groot f 8.40) niet zooveel opbrengt als toen er nog niet lang geleden f 12 werd ge heven. De uitkomsten van het campagnejaar 1908/9 bewijzen echter dat sjj ongelijk bad den. De opbrengst van den accijns in dat onbeweeglijkheid cn Zijn stilzwijgen ging zulk een bovenmenschelijke zachtheid vaii Hem uit, dat Joiadah, de groote peinzer, de handen met een breed profetisch ge baar ophief, herhalend als in droom „Een onbekende gast is vaak de afgezant Gods." Maar alleen hij begreep. Een ontzag wekkende stilte, een stilte van schrik waarde rond door de rijen der gasten. Zij zagen elkaar verontwaardigd aan, ge voelden zich beleedigd. Niets had zich kunnen voordoen, dat zoozeer streed met hun denkbeelden en hun zeden. Dat een rabbijn zich jaildus liet naderen door een vrouw, al ware zij zuiver als het licht, was een ongehoord feit. Maar een gevallen vrouw. Een van die wezens, waarvan het enkele ontmoeten een smet gaf. De ver- schrikkelijke [stilte ging een stormachtige uitbarsing vooraf. Maria van Magdala merkte die stilte niet op. Maar zich her innerend dat zij gekomen was om den Meester een hulde te brengen, minder onwaardig dan haar tranen, brak zij aan zijn voeten haar albasten vaas vol kost baren nardus. Zich mengend met het reuk werk bleven haar tranen vloeien. En zij wist niet dat kostbaarder dan de nardus, het aroma van haar berouw- opsteeg als de wierook van 't altaar naar 't hart van den Meester. (Wondt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1