Zaterdag 6 November 1909. TWEEDE BLAD. KALENDER voor de dagen der week. Se man met het masker, ONS BLAD. 7 Nov, Zondag. H. Willibrordus, Belijder. Evangelie: De opwekking van Jairws' dochter. Matth. IX: 18-26. 8 Maandag. Octaafdag v. Allerheiligen. 9 Dinsdag. Kerkwijding van de Baellek dee Verloeeere te Rome. 10 Woensdag. H. Andreae Avellinne, Bel. 11 Donderdag. H. Martinne, Belijder. 12 Vrijdag. H. Lebulnus, Belijder. 13 Zaterdag. H. Didacus, Belijder. 7 NOVEMBER Drie en twintigste Zondag na Pinksteren. Eerste Zondag der Maand. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan dePhillppensen; III, 17—IV, 3. Broeders! Weest mijne navolgers en let op diegenen, welke zóó wandelen als gij ons tot een voorbeeld hebt. Want daar wandelen er velen, van wie ik u dikwijls zeide, (en nu ook weienend zeg,) dat zij vijanden zijn van Christus' kruis; wier ein de verderf is, wier buik hun God en wier eer in hunne schande is, die zin hebben voor het aaxdsche. Maar onze wandel is in den (hemel, van waar zij ook den Za ligmaker verwachten, onzen Heer Jesus Christus, die, ingevolge de werking, waar door Hij Zich ook alles onderwerpen kan, het lichaam onzer geringheid herscheppen zal, zoodat het gelijkvormig worde aan het lichaam zijner heerlijkheid. Zoo dan, mijne veel geliefde en zeer beminde broeders, mijne vreugde en mijne kroon! weest aldus standvastig in den Heer veel geliefden! Ik bid Evokiia en smeek Syntyche, eens gezind te zijn in den Heer. En ook u bid ik, oprechte medewerker! sta die vrouwen bij, welke met mij gearbeid hebben in het Evangelie, met Clemens en mijne overige mede-arbeiders, wier namen in het boek des levens staan. Evangelie volgens den H. Mattheus IX, 18-26. Te dien tijidle, terwijl Jesus tot de scha ren sprak, zie, naderde er een overste, die Hem aanbad, zeggende: Heer! mijnedodh- teiri: s |zoo even gestorven; doch kom, leg uwe hand op haar, en zij zal leven. Je sus nu stond op en met zijne leerlingen volgde Hij hem. En zie, eene vrouw, die gedurende twaalf jaren aan bloedvloeijing leed; naderde Hem van achteren en raakte het boordsel van zijn kleed aan. Want zij zeide bij zich zei ven; indien ik slechts zijn kleed kan aan raken, zal ik gezond zijn! En Jesus, Zich omkeerend en haar ziende, sprak: vertrouw dochter! (uw geloof heeft u gezond ge maakt. En de vrouw was gezond van dat uur af. Toen Jesus nu in het huis van den over ste gekomen was en de fluitspelers en de misbaar makende menigte zag, zeide Hij, gaan heen! want de jonge dochter is niet dood maar slaapt. En zij belachten Hem. Als nu de menigte uitgedreven was, ging Hij binnen, en vatte haar bij de hand. En de jonge dochter stond op. Deze mare nu werd Üoor die gansche landstreek verbreid. Over dit reeds zoo veelbesproken onder werp is eenigen tijd geleden van de hand van Mgr. Barnes, Eerekamerheer van Z. H. den Paus een nieuw werk verschenen (in het Engelsch) onder den titel „De man met het masker. Een onderzoek op de zij paden der geschiedenis." Slechts weingen zullen er gevonden wor den, die niet gehoord hebben van de lot gevallen van den Man met het ijzeren mas ker, den ongelukkigen, geheimzinnigen per soon, die van Augustus 1669 tot aan zijn dood in de Bastille op 19 November 1703 in verschillende vestingen van Frankrijk ge vangen werd gehouden. Velerlei pogingen zijn op verschillende tijdstippen der geschiedenis gedaan om den sluier weg te rukken, waarachter de iden titeit van dezen persoon reeds sinds een Paar eeuwen verbórgen is gebleven, en Vol taire was een der eersten, die naar hem een onderzoek instelde schoon met de hem eigen oppervlakkigheid en geweten loosheid. Hij was het, die het verzinsel Uitstrooide, dat het masker, door den ge vangene gedragen, van ijzer was, terwijl het met onbetwistbare zekerheid door Mgr. Barnes uitgemaakt is, dat dit masker uit 2wart fluweel bestond. •ntusschen kan het feit niet ontkend wor den, dat de meest uitgebreide maatrege- «i genomen waren om het geheim omtrent 6 persoonlijkheid van den gevangene vol komen te verzekeren; hij werd steeds on- (fr een voorgewenden naam ingeschreven °P de ambtelijke registers van de Paatsen, waar hij in hechtenis werd gehou- en en hij werd ook onder een anderen naam in het doodenregister ingeschreven op ovember 1703 en begraven op het 1 aulus-kerkhof te Parijs, nabij de pa rochiekerk {van de Bastille» Het was den gevangene nooit vergund, zijn masker af te leggen, maar overigens weid hij met groote onderscheiding behandeld en hij ge noot zooveel gemakken en weelde als ver- eenigbaar was met zijn staat van gevan genschap binnen de betrekkelijk itauwe grenzen der verschillende vestingen, waar hij opgesloten gehouden werd. Het kan niet betwijfeld' warden, dat de Man met het masker een Katholiek was, want overal waar hij verbleef, werd hem een speciaal daartoe aangestelde biechtva der toegevoegd, en hem gelegenheid ver schaft om geregeld de H. Mis bij te wonen, zonder daarbij in aanraking te kunnen ko men met andere gevangenen, Mgr. Barnes stemt met alle andere schrij vers over dit onderwerp overeen in de overtuiging, dat de Man met het masker een zeer aanzienlijk persoon was, die buiten de maatschappij werd gehouden om hoogst ernstige staatredenen, maar die overigens tegen ieder lichamelijk letsel werd beschermd door het koniklijk gezag. .Volgens den gewijden schrijver dan „was de Man met het masker niemand anders dan James Carteret, of Stuart, ook bekend als de Abbé Pregnami, of als Henri de Ra-, han, of als M. Üe la .Cloche Jezuit, de oudste natuurlijke zoon van koning Ka- rel II en de tusschenpersoon in de onder handelingen van dezen vorst met de over heid der Katholieke Kerk." Dat koning Karei II de vader was van een zeker aantal buiten echt geboren zoons, is een van die betreurenswaardige feiten der geschiedenis, waarop wij hier niet nader behoeven in te gaan. Zeker is, dat hij voor de meesten hunner, het onrecht hun aan gedaan, eenigszins vergoedde door hen in den adelstand te verheffen en hen rijkelijk met geldelijke middelen te begiftigen. Ten opzichte van den oudste echter ha'd hij met eene groote moeilijkheid te kam pen. De jongeling, die opgevoed was door zijns moeders familie, een der oudste en achtenswaardigste van het eiland Jer sey, maar van .Calvanistische belijdenis, werd op 29 Juli 1667 te Hamburg in den schoot der Katholieke Kerk opgenomen en wensch- te zijn intrede te doen in de orde der Jezuiten, Zijn vader liet zich niets gelegen lig gen aan die roeping van den bekeerling, maar deze werd geïntroduceerd bij den Ge neraal der Jezuiten te Rome, dóór den vol genden brief, geschreven door koningin Christina van Zweden, die kort te voren eveneens tot den Katholieken godsdienst be keerd' was: „James Stuart, die doorgaat onder het incognito van De la Cloche du Bourg, werd geboren op het eiland Jersey, en is de na tuurlijke zoon <van Karei II, koning, van En geland. Zijne Britsche Majesteit heeft hern als zoodanig aan ons voorgesteld en bekend gemaakt, Hij werd opgevoed in de Cal vinistische sekte, maar hij 'heeft deze ver laten en werd in de Heiige Roomsche Kerk opgenomen te Hamburg, den 29 Juli 1667. Wij hebben het nuttig geacht dit eigenhan dig te verklaren en te bevestigen ook al is het voor Ons geen gewootne, dit te doen, opdat hij; in deze buitengewone om standigheden in staat zij, zijn hart open te leggen voor zijn geestelijken leidsman in de Biecht, en diens raad kunne vragen voor het heil zijner ziel." Christina Alexandra. James Stuart kwam in het begin van het jaar 1668 te Rome. Een eerste vereischte voor zijn toelating tot het Noviciaat der Je zuiten was het verkrijgen eener pauselijke dispensatie wegens zijn onwettige geboorte maar jdleze werd verleend en op 11 April van hetzelfde jaar werd hij aangenomen als novice in de Sociëteit van Jezus. „Het lijdt geen twijfel zegt Mgr. Bar nes dat de koning op de hoogte was van alles wat er gebeurde, en dat hij er niet alleen niet over ontstemd was, zooals men zou 'kunnen denken, maar dat hij zelfs uitermate verheugd was over de berichten, die hij ontving. Hij zond twee lange, eigen handig geschreven brieven, een aan den Generaal der Jezuiten, en1 een aan zijn zoon, onder dagteekenjng van 3 en 4 Augustus 1669, Deze brieven bestaan beiden nog en zijn van zeer groot belang, daar zij een helder licht wierpen op Iden innerlijken ziels toestand en de opvattingen des konings op dat tijdstip, Mgr. Barnes citeert in zijn boek een groot gedeelte van deze beide documenten, die op zichzelf reeds voldoende zij» om te be wijzen dat Karei II een katholiek was, al kan van hem lang niet gezegd worden dat hij tot de besten behoorde. Zelfs de vroom ste Katholieke ouders zouden niet correcter hebben kunnen schrijven aan hun kind, dan deze loszinnige koning deed. Na vooropge steld te hebben, dat het altijd zijn voorne men was geweest om James Stuart, „met even groote, zoo niet nog grootere onder scheidingen en titels te begiftigen dan die van den hertog van Monmouth, die nog jonger is dan gij zijt", verv.olgt hij: „Wan neer gij, na alles wel overwogen te heb ben, liever God dient in de Orde der Je zuiten, willen Wij ons niet yjeïzetten tegen den Wil van God, want Wij hebben Hem reeds al te zeer beleedigd, door Onze zon den. Wij tullen u derhalve niet verhinderen, uwe roeping te volgen, wanneer God u ingeeft zulks te doen; Wij wenschen u alleen (aan te sporen de zaak grondig te overwegen." Hoe moeilijk het intusschen ook te ge- looven is, dat deze woorden geschreven werden door dezelfde hand, die later het doodvonnis onderteekende van den Eerbied- waardigen Olivier Plunkett en van andere martelaren, is het toch een onwederlegbaar feit, waarover niet de geringste twijfel kan bestaan. Dit is trouwens niet het eenige voorbeeld van zulk een algeheelen ommekeer in de ziel eens koningswij behoeven hier slechts te herinneren aan koning Hendrik VIII, die een latijnsche verhandeling schreef om de dwalingen van Luther te weerleg gen en later het bloed zijner Katholieke onderdanen bij stroomen deed vloeien. De waarheid is, dad koning Karei II op dat tijdstip de hoop koesterde geleid door de ingevingen van zijn vrome Katho lieke moeder en van zijn katholieke ge malin om, gesteund door Fransche troe pen, Engeland weder in eene Katholieke natie te veranderen en de geestelijkheid der Anglikaansche kerk te noodzaken, het gezag van den Heiligen Stoel te erken nen. Tot dit doel h\ad hij reeds een voor- loopig plan .van een Concordaat ontwor pen en het den regeerenden Opperpriester toegezonden. Het document werd naar Ro me overgebracht door den Ier, Sir Richard Bellings. Het begon met een plechtige ver klaring van den koning, dat hij zich tot het Katholicisme bekeerd, en het protestan tisme voor goed verworpen had. Daarop volgde het verzoek, dat alle aarts bisschoppen (en bisschoppen hun zetels zou den mogen behouden, en gewijd zouden warden door drie pauselijke Legaten, die tot dat doel naar Engeland gezonden zou den wordendat de aartsbisschop van Can terbury verheven zou worden tot Patriarch, met kerkelijk gezag over Engeland Schot land en Ierland; dat de gehuwde geeste lijken hun vrouwen en kerkelijke beneficiën zouden mogen behouden, maar dat voorde ongehuwden en voor hen die voortaan de priesterwijding ontvingen, het celibaat ver plichtend zou zijn, Nog andere voorwaarden werden in het document opgesomd, die er echter alle naar streelden, om van de herstelde Kerk in En geland slechts een strict nationale Kerk te maken, idie niet veel meer dan een nominaal oppergezag des Pausen en Diens opvol gers erkende£ Het geheele document was dan ook een ongerijmdheid en paus Alexander VII be hoefde er niet lang over na te denken om het in zijn geheel te verwierpen. Het was inderdaad een al te belachelijk plan, het Katholicisme in Engeland te wil len herstellen met de hulp van Fransche bajonnetten en' sabels, en van een aantal geestelijken en prelaten, die openlijk het protestantisme hadden omhelsd, te verlan gen of te verwachten, dat zij opeens vu rige Katholieken zouden zijn, Wat hiervan zij, de theorie, waarop Mgr. Darnes zich baseert om de persoonlijkheid van den Man met het masker te bewijzen is deze; dat James Stuart die intusschen slechts korten tijd in het Noviciaat der Je zuiten doorbracht een belangrijk aan deel had in de onderhandelingen met Ro me, en dat, toen de zaak van het Katholi cisme in Engeland een keer nam en het geloof vervolgd werd, zijn vader het raad zaam achtte, den zoon voorloopig van bo venbedoeld e onderhandelingen niets zou uit- lekken, waartoe Karei II Lodewijk XIV wist over te halen, om James Stuart zijn ge heele leven in een Fransche vesting op gesloten te houden. Of inmiddels al deze gevolgtrekkingen van Mgr. Barnes iden toets der kritiek kun nen doorstaan, moeten wij met het oog op het uiterst ingewikkelde van deze kwes tie, in het midden laten. Veel is er, dat om zijn natuurlijke verklaarbaarheid en de kracht der bewijzen, waardoor het gestaafd kan worden, aangenomen kan en moet wor den; veel ook dat daarentegen vatbaar blijkt voor opwerpingen. Zeker is, dat het boek van Mgr. Barnes om zijn belangrijkheid in hooge mate de aandacht waard is en dat het ook wel zal bijdragen om in deze zoo duistere zaak meer licht te ontsteken. ALKMAAR. Parochie van den H. Laurentius. Zondag 's morgens 7 en 81/, unr stille H.H. Missen 10 nur geiongen Hoogmis 's namidd. 3 uur Vespers 's avonds 6 uur Lof met predikatie ter eere van 't Onb. Hart van Maria voor de bekeering der xondaren. Maandag 's avonds 7 uur Congregatie der H. Maagd. Woensdag 's avonds 7 uur Lof. Donderdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis ter eere van bet H. Sacrament en bet H. Bloed van Mirakel 's avonds 7 nur Lof tot dezelfde intentie. V r ij d a g 's avonds 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Hart van Jesus. Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis ter eere v. b. Oob. Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Parochie van den H. Dominicus. Zondag 's morg. 6, 71/, en 9 uur stille HH, Missen -101/, uur HoogmiB's midd. 3 uur Vespers's av. 6 uur Congregatie. Maandag van 5-6 uur gelegenheid om te biechten. Dinsdag, 9e der 15 Dinsdaagsche devotie ter eere van St. Dominicus, 's morg. 9 uur ges. H. Mis 's avonds 7 uur Lof. Woensdag 's morg. 8 uur Uitvaart voor Joanna Vos, als lid der H. Familie. V r ij d a g en Zaterdag 's avonds 7 uur Lof. Zondag 7 Nov. a.s. St. Joseph Club, Afd. O 71/, uur Afd. A 9 uur Afd. B 101/, uur SCHAGEN. Zondag 's morg. 7 uur H. Mts91/, uur Hoogmis 's midd. I1/, uur Catechismus 21/, uur Vespers Woensdag, 's morg. 8 uur gei. H. Mis Douderdag 's avonds 7 uur Lof. Zaterdag 's avonds nur 7 Lof en Roz. EGMOND-BINNEN. Parochie van den H. Adelbertus. Zondag, feestdag van den H. Willibrordns, Apostel der Nederlanden, le Zondag der maand, welke maand is toegewijd aan ons medelijden met de zielen in het vagevuur, 71/, uur Vroegmis tot zekere Intentie 10 uur Hoogmis voor de parochie 's midd. 1 uur onderrichting in de Bjjb. Gesch. 2 uur Vespers met Rozenhoedje voor de zielen in het vagevnur. Maandag 's morg. 9 uur gez. H. Mis van Requiem als jarrgetyde voor de overledene familie Leek. Woensdag, feestdag van den H. Andreas Avellinus, bijzondere voorspreker tegen een haastigen en onvoorzienen dood. Donderdag, feestdag van den H. Martinu», Bisschop en Belijder, 's avonds 61/1 uur Lof met Roz. voor de zielen in 't Vagevuur. Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis tot intentie van een 50-jarig huwelijk. Van de laatste H H. Sacramenten voorzien Bemardus Schoof. In den Heer overleden Joannes Swart. EGMOND AAN ZEE. Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis10 uur Hoogmis 's midd. 2 uur Vespers 's av. 7 uur opening van de H. Missie. Dagorde gedurende de B. Missie 's Morg. 7 uur wordt de kerk geopend 71/, uur le H. Mis 8 uur onderrichting voor de kinderen 81/, uur 2e H. Mis 10 uur onderrichting 12 uur gezamenlijk Rozenkransgebed van 2—3 uur gelegen heid voor Kruiswegoefening 7 uur Lof en overweging. V r Q d a g, Zaterdag en Zondag zijn tevens dagen van Veertigurengebed. De H. Commuuie zal worden uitgereikt 's morg. 7 uur, vóór en onder de H.H. Missen. De H. Missie zal worden gepredikt door den Zeer Eer w. Pater v. Dinter, Missionaris van hit H. Hart. HEILO. Zondag, le Zondag der maand, tevens hoogfeest van den H. Willibrordus, Ap. v. Nederland, patroon dezer gemeente 'smorg. 7 uur stille H. Mis; 91/, uur Hoogmis voor de leden der «Eeuwige Memorie», waaronder feestpredikatie 's midd. 2*4 uur Vespers 's av. 61/, uur Lof, waarna vereering der reliquie van den H. Willibrordus, welk Lof ook zal worden gehouden gedurende het octaaf, 's avonds 6'/, nur. Door bijzonder privilegie voor de parochianen te verdienen volle aflaat gedurende dat octaaf. Gedurende deze week de H.H. Missen ten 71/s en 8t/j nur. Woensdag 's morg. 9 uur gez. Hnwe lijkimis. Donderdag, Jaarfeest v. d. H. Martlnus. Zaterdag 's midd. van 4 uur af gelegen heid om te biechten. Op de gewone dagen van af Maandag de Catechismus, behalve die van Dinsdag, welke zal worden gehouden Zaterdagv.m. 11 nur. Zondag sluiting van het octaaf ter eere van den H. Willibrordus. LIMMEN. Zondag 'e morg. 71/, uur stille H. Mie 10 uur Hoogmis l1/, uur Catechismus 2'/j uur Vespers. Dinsdag morg. 9 uur ges. Jaargetijde voor Maria Mooij—Vader. Donderdag, dag van devotie, 's morg. 8 l/i uur gez. H. Mis 's avonds 7 nur Lof ter eere van het H. Sacrament met Ros. Catechismus volgens gewoonte. UITGEEST. Zondag, feestdag v. d. H. Willibrordus, 's morg. 7 uur H. Mis voor de gemeente 9l/, uur Hoogmis voor Elisabeth Groot 's midd. 2 uur Vesper». Maandag 's morg. 8 uur H. Mis voor Antje Duinmayer81/, H. Mis voor Cor nells Kraakman. D1 n a d a g morg. 8 nur H. Mi» voor Gerbrand Boon8l/j uur H. Mis voor Bernard Zurlohe en Maria Mohrman. Woensdag 's morg. 81/1 uur gez. H. Mis tot dankbaarheid, daarna de H. Mis voor Bruidegom en Bruid, die alsdan het H. Sacr. des huwelijks zullen ontvangen. Donderdag, 's morg. 8 uur H. Mis voor Maria Voets, wed. van Frans Zonjée 8'/j Uur gei. H. Mis ter eere van het Allerh. Sacrament. V r ij d a g 's morg. 8 uur H. Mis voor Maartje Blankert, hvr. van Herm. Oor- neliise 8'/j uur H. Mis voor Jan Jonker. Zaterdag, 's morg. 8 nur H. Mis voor Joannes Groen81/, uur H. Mis voor Maartje Schee en Nicolaas MeQne morg. tot 12 uur en midd. van 3 uur gele genheid om te biechten 's av. 7 uur Lof. Zondag a.s. feest van Aanbidding. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien Klasie Knjjs, wed. van Jan Pepping. 3e Huw.-Afk Klaas Bloedjes en Grietje Heijne, beiden van hier Pieter Goeman en Eva Jak, van Asaendelft. HEEMSKERK. Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis 10 uur Hoogmis 's midd. 1uur Catechismus 21/t uur Lol voor de over), geloovigen avonds 61/, uur H. Familie. In de week de H.H. Missen ten 7% en 81/, nur. Zaterdag alleen 81/, uur. Catechismus als naar gewoonte. Donderdag 's midd. 31/, uur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Zaterdag 's midd. van 3 uur af gelegen heid om te biechten3'/i uur Lof ter eere van de H. Maagd. ZUID-ZUPE. Zondag 's morg. 71/» nur Maaadet. voor Joanna Hommert, hvr. v. Petrus Boeckel 9!/4 uur Hoogmis voor de parochie 's midd. 2 uur Lol met Rozenhoedje. Maandag 'smorg. 8 uur H. Mis voor Matthias Blaauw. Dinsdag 's moig. 8 uur H. Mis voor Petrus Wanker. Woensdag morg. 8 uur H. Mis voor Cornells Hoedjes en Theodora Molenaar. Donderdag morg. 71/, nur H. Mis voor Matthias Blaauw. V r ij d a g 's morg. 8 nur H. Mis voor Arie Schouten, zijn hvr. Geertruida Polder en Nicolaas Schouten. Zaterdag 's morg. 8 uur H. Mts voor Petiui Tesselaar en Joanna Goudsbloem. CASTR1CUM. Zondag 's morg. 7 uur H. Mis voor Antonius en Jacoba Res; 8'/, uur H. Mis voor Gerrit van Velzen en Diefra Stuif bergen 10 uur Hoogmis voor de parochie. Maandag 's morg. 71/, nut H. Mis voor Hoogs Erven 81/, uur H. Mis voor Fran- ciscus Glorie en Cornells de Groot. Dinsdag 's morg. 71/, uur H. Mis voor Guurtje Brakenhof eu Anna Louter 81/, uur H. Mis voor Dora Brandjes, hvr, van Corn, de Rujjter. Woensdag morg. 7J/j uur H. Mis voor Willem Melker en Jansje SchermerS1/^ uur H. Mis voor Guurtje Zonneveld, wed. Zonneveld. Donderdag 's morg. 71/, uur H. Mis voor Guurtje Stuifbergen; 8l/4 uur H. Mis voor Joannes Schermer en overl. familie. V r d a g 's morg, 71/, nur H. Mis voor Cornelia Schut, geb. Oastricum 8l/t uur H. Mis voor Piet v. d. Park. Zaterdag 's morg. 71/, en 8'/4 uur H.H. Missnn voor Hoogs Erven. Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien Joannes Brakenhof en Simon Louter. In den heer overleden Mej. Eugenie Bus sen, geb. Bertrand, Jacobus de Zeeuw, Cornells v. d. Velden en Joannes RuQs. HEER HUGOWAARD. Zondag 's morg. 7 nur H. Mis voor de parochie10 uur Hoogmis voor J. Steur en A. Kil's midd. I1/, Catechismus 21/. uur Vespers. Maandag 's morg. 8 unr H. Mis voor S. A. de Klerk 9 uur H. Mis voor J, Bleeker en J. Goeman». Dinsdag 's morg. 8 uur H. Mia tot zekere intentie9 uur H. Mis voor O. Dekker en G. Zuurbier. Woensdag 's morg. 8 uur H. Mis vooï M. Dekker9 uur H. Mis tot intentie voor Brnidegom en Brnid. Donderdag 'smorg. 7 uur H. Mis tot zekere intentie9 uur H. Mis tot zekere intentie. V r d a g 's morg. 8 uur H. Mis voor 0. Raad9 uur H. Mis voor T. Leek en J. Baars. Zaterdag 's morg. 8 en 8uur H.H. Missen voor P. D. van Rijn en S. A. de Klerk. Donderdag 's avonds 7 uur Lof. Gewone dagen Catechism., behalve Dinsdag. DE BEEMSTER. Zondag 's morg. 71/a nur Vroegmis met onderrichting 10 uur Hoogmis met preek 's midd. 2 uur Vespers. Zaterdag 's avonds 7 uur Lof en Roz. In den Heer overleden Grietje Groot, wed. KoopmanZ Eerw. Heer v. Etten. SCHOORL. Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis 10 uür Hoogmis 's midd. l\'4 uur Catechismus 2 uur maandelijktch aanbiddlngiuur. Donderdag 's avonds 7 uur Lof. Zaterdag 's namidd. van 4—7 uur biechthooren. Deze week Catechismus volgens gewoonte, WARMENHUIZEN. Zondag 'smorg. 7 nur Vroegmis; 94/< uur Hoogmis1 uur Catechismus 2 uur oefening van den Kruisweg. In de week de H. Mis ten 8 uur. Dinsdag 's morg. 8 uur ges. Jaargetijde voor Matthaeus Strooper. Donderdag, feestdag v. d. H. Martinüs, 's morg, 8 uur gez. H. Mis'a avonds 7 uur Lof. Zaterdag 'a némidd. van 3—7 uur gele< genheid om te b'echten,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 5