Zaterdag 6 November 1909.
TWEEDE BLAD.
KALENDER
voor de dagen der week.
Se man met het masker,
ONS BLAD.
7 Nov, Zondag. H. Willibrordus, Belijder.
Evangelie: De opwekking
van Jairws' dochter. Matth.
IX: 18-26.
8 Maandag. Octaafdag v. Allerheiligen.
9 Dinsdag. Kerkwijding van de Baellek
dee Verloeeere te Rome.
10 Woensdag. H. Andreae Avellinne, Bel.
11 Donderdag. H. Martinne, Belijder.
12 Vrijdag. H. Lebulnus, Belijder.
13 Zaterdag. H. Didacus, Belijder.
7 NOVEMBER
Drie en twintigste Zondag na Pinksteren.
Eerste Zondag der Maand.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan dePhillppensen; III, 17—IV, 3.
Broeders! Weest mijne navolgers en let
op diegenen, welke zóó wandelen als gij
ons tot een voorbeeld hebt. Want daar
wandelen er velen, van wie ik u dikwijls
zeide, (en nu ook weienend zeg,) dat zij
vijanden zijn van Christus' kruis; wier ein
de verderf is, wier buik hun God en wier
eer in hunne schande is, die zin hebben
voor het aaxdsche. Maar onze wandel is
in den (hemel, van waar zij ook den Za
ligmaker verwachten, onzen Heer Jesus
Christus, die, ingevolge de werking, waar
door Hij Zich ook alles onderwerpen kan,
het lichaam onzer geringheid herscheppen
zal, zoodat het gelijkvormig worde aan het
lichaam zijner heerlijkheid. Zoo dan, mijne
veel geliefde en zeer beminde broeders,
mijne vreugde en mijne kroon! weest aldus
standvastig in den Heer veel geliefden!
Ik bid Evokiia en smeek Syntyche, eens
gezind te zijn in den Heer. En ook u bid
ik, oprechte medewerker! sta die vrouwen
bij, welke met mij gearbeid hebben in het
Evangelie, met Clemens en mijne overige
mede-arbeiders, wier namen in het boek
des levens staan.
Evangelie volgens den H. Mattheus
IX, 18-26.
Te dien tijidle, terwijl Jesus tot de scha
ren sprak, zie, naderde er een overste, die
Hem aanbad, zeggende: Heer! mijnedodh-
teiri: s |zoo even gestorven; doch kom, leg
uwe hand op haar, en zij zal leven. Je
sus nu stond op en met zijne leerlingen
volgde Hij hem.
En zie, eene vrouw, die gedurende twaalf
jaren aan bloedvloeijing leed; naderde Hem
van achteren en raakte het boordsel van
zijn kleed aan. Want zij zeide bij zich zei
ven; indien ik slechts zijn kleed kan aan
raken, zal ik gezond zijn! En Jesus, Zich
omkeerend en haar ziende, sprak: vertrouw
dochter! (uw geloof heeft u gezond ge
maakt. En de vrouw was gezond van dat
uur af.
Toen Jesus nu in het huis van den over
ste gekomen was en de fluitspelers en de
misbaar makende menigte zag, zeide Hij,
gaan heen! want de jonge dochter is niet
dood maar slaapt. En zij belachten Hem.
Als nu de menigte uitgedreven was, ging
Hij binnen, en vatte haar bij de hand. En
de jonge dochter stond op. Deze mare nu
werd Üoor die gansche landstreek verbreid.
Over dit reeds zoo veelbesproken onder
werp is eenigen tijd geleden van de hand
van Mgr. Barnes, Eerekamerheer van Z. H.
den Paus een nieuw werk verschenen (in
het Engelsch) onder den titel „De man
met het masker. Een onderzoek op de zij
paden der geschiedenis."
Slechts weingen zullen er gevonden wor
den, die niet gehoord hebben van de lot
gevallen van den Man met het ijzeren mas
ker, den ongelukkigen, geheimzinnigen per
soon, die van Augustus 1669 tot aan zijn
dood in de Bastille op 19 November 1703
in verschillende vestingen van Frankrijk ge
vangen werd gehouden.
Velerlei pogingen zijn op verschillende
tijdstippen der geschiedenis gedaan om den
sluier weg te rukken, waarachter de iden
titeit van dezen persoon reeds sinds een
Paar eeuwen verbórgen is gebleven, en Vol
taire was een der eersten, die naar hem
een onderzoek instelde schoon met de
hem eigen oppervlakkigheid en geweten
loosheid. Hij was het, die het verzinsel
Uitstrooide, dat het masker, door den ge
vangene gedragen, van ijzer was, terwijl
het met onbetwistbare zekerheid door Mgr.
Barnes uitgemaakt is, dat dit masker uit
2wart fluweel bestond.
•ntusschen kan het feit niet ontkend wor
den, dat de meest uitgebreide maatrege-
«i genomen waren om het geheim omtrent
6 persoonlijkheid van den gevangene vol
komen te verzekeren; hij werd steeds on-
(fr een voorgewenden naam ingeschreven
°P de ambtelijke registers van de
Paatsen, waar hij in hechtenis werd gehou-
en en hij werd ook onder een anderen
naam in het doodenregister ingeschreven op
ovember 1703 en begraven op het
1 aulus-kerkhof te Parijs, nabij de pa
rochiekerk {van de Bastille» Het was den
gevangene nooit vergund, zijn masker af
te leggen, maar overigens weid hij met
groote onderscheiding behandeld en hij ge
noot zooveel gemakken en weelde als ver-
eenigbaar was met zijn staat van gevan
genschap binnen de betrekkelijk itauwe
grenzen der verschillende vestingen, waar
hij opgesloten gehouden werd.
Het kan niet betwijfeld' warden, dat de
Man met het masker een Katholiek was,
want overal waar hij verbleef, werd hem
een speciaal daartoe aangestelde biechtva
der toegevoegd, en hem gelegenheid ver
schaft om geregeld de H. Mis bij te wonen,
zonder daarbij in aanraking te kunnen ko
men met andere gevangenen,
Mgr. Barnes stemt met alle andere schrij
vers over dit onderwerp overeen in de
overtuiging, dat de Man met het masker een
zeer aanzienlijk persoon was, die buiten
de maatschappij werd gehouden om hoogst
ernstige staatredenen, maar die overigens
tegen ieder lichamelijk letsel werd beschermd
door het koniklijk gezag.
.Volgens den gewijden schrijver dan „was
de Man met het masker niemand anders dan
James Carteret, of Stuart, ook bekend als
de Abbé Pregnami, of als Henri de Ra-,
han, of als M. Üe la .Cloche Jezuit,
de oudste natuurlijke zoon van koning Ka-
rel II en de tusschenpersoon in de onder
handelingen van dezen vorst met de over
heid der Katholieke Kerk."
Dat koning Karei II de vader was van
een zeker aantal buiten echt geboren zoons,
is een van die betreurenswaardige feiten der
geschiedenis, waarop wij hier niet nader
behoeven in te gaan. Zeker is, dat hij voor
de meesten hunner, het onrecht hun aan
gedaan, eenigszins vergoedde door hen in
den adelstand te verheffen en hen rijkelijk
met geldelijke middelen te begiftigen.
Ten opzichte van den oudste echter ha'd
hij met eene groote moeilijkheid te kam
pen. De jongeling, die opgevoed was door
zijns moeders familie, een der oudste en
achtenswaardigste van het eiland Jer
sey, maar van .Calvanistische belijdenis, werd
op 29 Juli 1667 te Hamburg in den schoot
der Katholieke Kerk opgenomen en wensch-
te zijn intrede te doen in de orde der
Jezuiten,
Zijn vader liet zich niets gelegen lig
gen aan die roeping van den bekeerling,
maar deze werd geïntroduceerd bij den Ge
neraal der Jezuiten te Rome, dóór den vol
genden brief, geschreven door koningin
Christina van Zweden, die kort te voren
eveneens tot den Katholieken godsdienst be
keerd' was:
„James Stuart, die doorgaat onder het
incognito van De la Cloche du Bourg, werd
geboren op het eiland Jersey, en is de na
tuurlijke zoon <van Karei II, koning, van En
geland. Zijne Britsche Majesteit heeft hern
als zoodanig aan ons voorgesteld en bekend
gemaakt, Hij werd opgevoed in de Cal
vinistische sekte, maar hij 'heeft deze ver
laten en werd in de Heiige Roomsche Kerk
opgenomen te Hamburg, den 29 Juli 1667.
Wij hebben het nuttig geacht dit eigenhan
dig te verklaren en te bevestigen ook al
is het voor Ons geen gewootne, dit te
doen, opdat hij; in deze buitengewone om
standigheden in staat zij, zijn hart open
te leggen voor zijn geestelijken leidsman
in de Biecht, en diens raad kunne vragen
voor het heil zijner ziel."
Christina Alexandra.
James Stuart kwam in het begin van het
jaar 1668 te Rome. Een eerste vereischte
voor zijn toelating tot het Noviciaat der Je
zuiten was het verkrijgen eener pauselijke
dispensatie wegens zijn onwettige geboorte
maar jdleze werd verleend en op 11 April
van hetzelfde jaar werd hij aangenomen
als novice in de Sociëteit van Jezus.
„Het lijdt geen twijfel zegt Mgr. Bar
nes dat de koning op de hoogte was
van alles wat er gebeurde, en dat hij er
niet alleen niet over ontstemd was, zooals
men zou 'kunnen denken, maar dat hij zelfs
uitermate verheugd was over de berichten,
die hij ontving. Hij zond twee lange, eigen
handig geschreven brieven, een aan den
Generaal der Jezuiten, en1 een aan zijn zoon,
onder dagteekenjng van 3 en 4 Augustus
1669, Deze brieven bestaan beiden nog en
zijn van zeer groot belang, daar zij een
helder licht wierpen op Iden innerlijken ziels
toestand en de opvattingen des konings
op dat tijdstip,
Mgr. Barnes citeert in zijn boek een groot
gedeelte van deze beide documenten, die
op zichzelf reeds voldoende zij» om te be
wijzen dat Karei II een katholiek was, al
kan van hem lang niet gezegd worden dat
hij tot de besten behoorde. Zelfs de vroom
ste Katholieke ouders zouden niet correcter
hebben kunnen schrijven aan hun kind, dan
deze loszinnige koning deed. Na vooropge
steld te hebben, dat het altijd zijn voorne
men was geweest om James Stuart, „met
even groote, zoo niet nog grootere onder
scheidingen en titels te begiftigen dan die
van den hertog van Monmouth, die nog
jonger is dan gij zijt", verv.olgt hij: „Wan
neer gij, na alles wel overwogen te heb
ben, liever God dient in de Orde der Je
zuiten, willen Wij ons niet yjeïzetten tegen
den Wil van God, want Wij hebben Hem
reeds al te zeer beleedigd, door Onze zon
den. Wij tullen u derhalve niet verhinderen,
uwe roeping te volgen, wanneer God u
ingeeft zulks te doen; Wij wenschen u
alleen (aan te sporen de zaak grondig te
overwegen."
Hoe moeilijk het intusschen ook te ge-
looven is, dat deze woorden geschreven
werden door dezelfde hand, die later het
doodvonnis onderteekende van den Eerbied-
waardigen Olivier Plunkett en van andere
martelaren, is het toch een onwederlegbaar
feit, waarover niet de geringste twijfel kan
bestaan. Dit is trouwens niet het eenige
voorbeeld van zulk een algeheelen ommekeer
in de ziel eens koningswij behoeven hier
slechts te herinneren aan koning Hendrik
VIII, die een latijnsche verhandeling schreef
om de dwalingen van Luther te weerleg
gen en later het bloed zijner Katholieke
onderdanen bij stroomen deed vloeien.
De waarheid is, dad koning Karei II op
dat tijdstip de hoop koesterde geleid
door de ingevingen van zijn vrome Katho
lieke moeder en van zijn katholieke ge
malin om, gesteund door Fransche troe
pen, Engeland weder in eene Katholieke
natie te veranderen en de geestelijkheid
der Anglikaansche kerk te noodzaken, het
gezag van den Heiligen Stoel te erken
nen.
Tot dit doel h\ad hij reeds een voor-
loopig plan .van een Concordaat ontwor
pen en het den regeerenden Opperpriester
toegezonden. Het document werd naar Ro
me overgebracht door den Ier, Sir Richard
Bellings. Het begon met een plechtige ver
klaring van den koning, dat hij zich tot
het Katholicisme bekeerd, en het protestan
tisme voor goed verworpen had.
Daarop volgde het verzoek, dat alle aarts
bisschoppen (en bisschoppen hun zetels zou
den mogen behouden, en gewijd zouden
warden door drie pauselijke Legaten, die
tot dat doel naar Engeland gezonden zou
den wordendat de aartsbisschop van Can
terbury verheven zou worden tot Patriarch,
met kerkelijk gezag over Engeland Schot
land en Ierland; dat de gehuwde geeste
lijken hun vrouwen en kerkelijke beneficiën
zouden mogen behouden, maar dat voorde
ongehuwden en voor hen die voortaan de
priesterwijding ontvingen, het celibaat ver
plichtend zou zijn,
Nog andere voorwaarden werden in het
document opgesomd, die er echter alle naar
streelden, om van de herstelde Kerk in En
geland slechts een strict nationale Kerk te
maken, idie niet veel meer dan een nominaal
oppergezag des Pausen en Diens opvol
gers erkende£
Het geheele document was dan ook een
ongerijmdheid en paus Alexander VII be
hoefde er niet lang over na te denken om
het in zijn geheel te verwierpen.
Het was inderdaad een al te belachelijk
plan, het Katholicisme in Engeland te wil
len herstellen met de hulp van Fransche
bajonnetten en' sabels, en van een aantal
geestelijken en prelaten, die openlijk het
protestantisme hadden omhelsd, te verlan
gen of te verwachten, dat zij opeens vu
rige Katholieken zouden zijn,
Wat hiervan zij, de theorie, waarop Mgr.
Darnes zich baseert om de persoonlijkheid
van den Man met het masker te bewijzen
is deze; dat James Stuart die intusschen
slechts korten tijd in het Noviciaat der Je
zuiten doorbracht een belangrijk aan
deel had in de onderhandelingen met Ro
me, en dat, toen de zaak van het Katholi
cisme in Engeland een keer nam en het
geloof vervolgd werd, zijn vader het raad
zaam achtte, den zoon voorloopig van bo
venbedoeld e onderhandelingen niets zou uit-
lekken, waartoe Karei II Lodewijk XIV wist
over te halen, om James Stuart zijn ge
heele leven in een Fransche vesting op
gesloten te houden.
Of inmiddels al deze gevolgtrekkingen
van Mgr. Barnes iden toets der kritiek kun
nen doorstaan, moeten wij met het oog
op het uiterst ingewikkelde van deze kwes
tie, in het midden laten. Veel is er, dat
om zijn natuurlijke verklaarbaarheid en de
kracht der bewijzen, waardoor het gestaafd
kan worden, aangenomen kan en moet wor
den; veel ook dat daarentegen vatbaar blijkt
voor opwerpingen. Zeker is, dat het boek
van Mgr. Barnes om zijn belangrijkheid in
hooge mate de aandacht waard is en dat
het ook wel zal bijdragen om in deze zoo
duistere zaak meer licht te ontsteken.
ALKMAAR.
Parochie van den H. Laurentius.
Zondag 's morgens 7 en 81/, unr stille
H.H. Missen 10 nur geiongen Hoogmis
's namidd. 3 uur Vespers 's avonds 6 uur
Lof met predikatie ter eere van 't Onb.
Hart van Maria voor de bekeering der
xondaren.
Maandag 's avonds 7 uur Congregatie
der H. Maagd.
Woensdag 's avonds 7 uur Lof.
Donderdag 's morg. 9 uur gez. H. Mis
ter eere van bet H. Sacrament en bet
H. Bloed van Mirakel 's avonds 7 nur
Lof tot dezelfde intentie.
V r ij d a g 's avonds 7 uur Lof ter eere
van het Allerh. Hart van Jesus.
Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis ter
eere v. b. Oob. Hart van Maria voor de
bekeering der zondaren.
Parochie van den H. Dominicus.
Zondag 's morg. 6, 71/, en 9 uur stille
HH, Missen -101/, uur HoogmiB's midd.
3 uur Vespers's av. 6 uur Congregatie.
Maandag van 5-6 uur gelegenheid om
te biechten.
Dinsdag, 9e der 15 Dinsdaagsche devotie
ter eere van St. Dominicus, 's morg. 9 uur
ges. H. Mis 's avonds 7 uur Lof.
Woensdag 's morg. 8 uur Uitvaart voor
Joanna Vos, als lid der H. Familie.
V r ij d a g en Zaterdag 's avonds 7 uur Lof.
Zondag 7 Nov. a.s. St. Joseph Club, Afd. O
71/, uur Afd. A 9 uur Afd. B 101/, uur
SCHAGEN.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mts91/, uur
Hoogmis 's midd. I1/, uur Catechismus
21/, uur Vespers
Woensdag, 's morg. 8 uur gei. H. Mis
Douderdag 's avonds 7 uur Lof.
Zaterdag 's avonds nur 7 Lof en Roz.
EGMOND-BINNEN.
Parochie van den H. Adelbertus.
Zondag, feestdag van den H. Willibrordns,
Apostel der Nederlanden, le Zondag der
maand, welke maand is toegewijd aan ons
medelijden met de zielen in het vagevuur,
71/, uur Vroegmis tot zekere Intentie
10 uur Hoogmis voor de parochie 's midd.
1 uur onderrichting in de Bjjb. Gesch.
2 uur Vespers met Rozenhoedje voor de
zielen in het vagevnur.
Maandag 's morg. 9 uur gez. H. Mis van
Requiem als jarrgetyde voor de overledene
familie Leek.
Woensdag, feestdag van den H. Andreas
Avellinus, bijzondere voorspreker tegen een
haastigen en onvoorzienen dood.
Donderdag, feestdag van den H. Martinu»,
Bisschop en Belijder, 's avonds 61/1 uur Lof
met Roz. voor de zielen in 't Vagevuur.
Zaterdag 's morg. 9 uur H. Mis tot
intentie van een 50-jarig huwelijk.
Van de laatste H H. Sacramenten voorzien
Bemardus Schoof.
In den Heer overleden Joannes Swart.
EGMOND AAN ZEE.
Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis10 uur
Hoogmis 's midd. 2 uur Vespers 's av.
7 uur opening van de H. Missie.
Dagorde gedurende de B. Missie
's Morg. 7 uur wordt de kerk geopend
71/, uur le H. Mis 8 uur onderrichting
voor de kinderen 81/, uur 2e H. Mis
10 uur onderrichting 12 uur gezamenlijk
Rozenkransgebed van 2—3 uur gelegen
heid voor Kruiswegoefening 7 uur Lof
en overweging.
V r Q d a g, Zaterdag en Zondag zijn tevens
dagen van Veertigurengebed.
De H. Commuuie zal worden uitgereikt
's morg. 7 uur, vóór en onder de H.H.
Missen.
De H. Missie zal worden gepredikt door den
Zeer Eer w. Pater v. Dinter, Missionaris
van hit H. Hart.
HEILO.
Zondag, le Zondag der maand, tevens
hoogfeest van den H. Willibrordus, Ap.
v. Nederland, patroon dezer gemeente
'smorg. 7 uur stille H. Mis; 91/, uur
Hoogmis voor de leden der «Eeuwige
Memorie», waaronder feestpredikatie
's midd. 2*4 uur Vespers 's av. 61/, uur
Lof, waarna vereering der reliquie van
den H. Willibrordus, welk Lof ook zal
worden gehouden gedurende het octaaf,
's avonds 6'/, nur.
Door bijzonder privilegie voor de parochianen
te verdienen volle aflaat gedurende dat
octaaf.
Gedurende deze week de H.H. Missen ten
71/s en 8t/j nur.
Woensdag 's morg. 9 uur gez. Hnwe
lijkimis.
Donderdag, Jaarfeest v. d. H. Martlnus.
Zaterdag 's midd. van 4 uur af gelegen
heid om te biechten.
Op de gewone dagen van af Maandag de
Catechismus, behalve die van Dinsdag,
welke zal worden gehouden Zaterdagv.m.
11 nur.
Zondag sluiting van het octaaf ter eere van
den H. Willibrordus.
LIMMEN.
Zondag 'e morg. 71/, uur stille H. Mie
10 uur Hoogmis l1/, uur Catechismus
2'/j uur Vespers.
Dinsdag morg. 9 uur ges. Jaargetijde
voor Maria Mooij—Vader.
Donderdag, dag van devotie, 's morg.
8 l/i uur gez. H. Mis 's avonds 7 nur Lof
ter eere van het H. Sacrament met Ros.
Catechismus volgens gewoonte.
UITGEEST.
Zondag, feestdag v. d. H. Willibrordus,
's morg. 7 uur H. Mis voor de gemeente
9l/, uur Hoogmis voor Elisabeth Groot
's midd. 2 uur Vesper».
Maandag 's morg. 8 uur H. Mis voor
Antje Duinmayer81/, H. Mis voor Cor
nells Kraakman.
D1 n a d a g morg. 8 nur H. Mi» voor
Gerbrand Boon8l/j uur H. Mis voor
Bernard Zurlohe en Maria Mohrman.
Woensdag 's morg. 81/1 uur gez. H. Mis
tot dankbaarheid, daarna de H. Mis voor
Bruidegom en Bruid, die alsdan het H.
Sacr. des huwelijks zullen ontvangen.
Donderdag, 's morg. 8 uur H. Mis voor
Maria Voets, wed. van Frans Zonjée
8'/j Uur gei. H. Mis ter eere van het
Allerh. Sacrament.
V r ij d a g 's morg. 8 uur H. Mis voor
Maartje Blankert, hvr. van Herm. Oor-
neliise 8'/j uur H. Mis voor Jan Jonker.
Zaterdag, 's morg. 8 nur H. Mis voor
Joannes Groen81/, uur H. Mis voor
Maartje Schee en Nicolaas MeQne morg.
tot 12 uur en midd. van 3 uur gele
genheid om te biechten 's av. 7 uur Lof.
Zondag a.s. feest van Aanbidding.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien
Klasie Knjjs, wed. van Jan Pepping.
3e Huw.-Afk Klaas Bloedjes en Grietje
Heijne, beiden van hier Pieter Goeman
en Eva Jak, van Asaendelft.
HEEMSKERK.
Zondag 's morg. 7 uur Vroegmis 10 uur
Hoogmis 's midd. 1uur Catechismus
21/t uur Lol voor de over), geloovigen
avonds 61/, uur H. Familie.
In de week de H.H. Missen ten 7% en
81/, nur. Zaterdag alleen 81/, uur.
Catechismus als naar gewoonte.
Donderdag 's midd. 31/, uur Lof ter
eere van het Allerh. Sacrament.
Zaterdag 's midd. van 3 uur af gelegen
heid om te biechten3'/i uur Lof ter
eere van de H. Maagd.
ZUID-ZUPE.
Zondag 's morg. 71/» nur Maaadet. voor
Joanna Hommert, hvr. v. Petrus Boeckel
9!/4 uur Hoogmis voor de parochie
's midd. 2 uur Lol met Rozenhoedje.
Maandag 'smorg. 8 uur H. Mis voor
Matthias Blaauw.
Dinsdag 's moig. 8 uur H. Mis voor
Petrus Wanker.
Woensdag morg. 8 uur H. Mis voor
Cornells Hoedjes en Theodora Molenaar.
Donderdag morg. 71/, nur H. Mis
voor Matthias Blaauw.
V r ij d a g 's morg. 8 nur H. Mis voor Arie
Schouten, zijn hvr. Geertruida Polder en
Nicolaas Schouten.
Zaterdag 's morg. 8 uur H. Mts voor
Petiui Tesselaar en Joanna Goudsbloem.
CASTR1CUM.
Zondag 's morg. 7 uur H. Mis voor
Antonius en Jacoba Res; 8'/, uur H. Mis
voor Gerrit van Velzen en Diefra Stuif
bergen 10 uur Hoogmis voor de parochie.
Maandag 's morg. 71/, nut H. Mis voor
Hoogs Erven 81/, uur H. Mis voor Fran-
ciscus Glorie en Cornells de Groot.
Dinsdag 's morg. 71/, uur H. Mis voor
Guurtje Brakenhof eu Anna Louter
81/, uur H. Mis voor Dora Brandjes, hvr,
van Corn, de Rujjter.
Woensdag morg. 7J/j uur H. Mis voor
Willem Melker en Jansje SchermerS1/^
uur H. Mis voor Guurtje Zonneveld, wed.
Zonneveld.
Donderdag 's morg. 71/, uur H. Mis voor
Guurtje Stuifbergen; 8l/4 uur H. Mis voor
Joannes Schermer en overl. familie.
V r d a g 's morg, 71/, nur H. Mis voor
Cornelia Schut, geb. Oastricum 8l/t uur
H. Mis voor Piet v. d. Park.
Zaterdag 's morg. 71/, en 8'/4 uur H.H.
Missnn voor Hoogs Erven.
Van de laatste H.H. Sacramenten voorzien
Joannes Brakenhof en Simon Louter.
In den heer overleden Mej. Eugenie Bus
sen, geb. Bertrand, Jacobus de Zeeuw,
Cornells v. d. Velden en Joannes RuQs.
HEER HUGOWAARD.
Zondag 's morg. 7 nur H. Mis voor de
parochie10 uur Hoogmis voor J. Steur
en A. Kil's midd. I1/, Catechismus
21/. uur Vespers.
Maandag 's morg. 8 unr H. Mis voor
S. A. de Klerk 9 uur H. Mis voor J,
Bleeker en J. Goeman».
Dinsdag 's morg. 8 uur H. Mia tot
zekere intentie9 uur H. Mis voor O.
Dekker en G. Zuurbier.
Woensdag 's morg. 8 uur H. Mis vooï
M. Dekker9 uur H. Mis tot intentie
voor Brnidegom en Brnid.
Donderdag 'smorg. 7 uur H. Mis tot
zekere intentie9 uur H. Mis tot zekere
intentie.
V r d a g 's morg. 8 uur H. Mis voor 0.
Raad9 uur H. Mis voor T. Leek en
J. Baars.
Zaterdag 's morg. 8 en 8uur H.H.
Missen voor P. D. van Rijn en S. A.
de Klerk.
Donderdag 's avonds 7 uur Lof.
Gewone dagen Catechism., behalve Dinsdag.
DE BEEMSTER.
Zondag 's morg. 71/a nur Vroegmis met
onderrichting 10 uur Hoogmis met preek
's midd. 2 uur Vespers.
Zaterdag 's avonds 7 uur Lof en Roz.
In den Heer overleden Grietje Groot, wed.
KoopmanZ Eerw. Heer v. Etten.
SCHOORL.
Zondag 's morg. 71/, uur H. Mis 10 uür
Hoogmis 's midd. l\'4 uur Catechismus
2 uur maandelijktch aanbiddlngiuur.
Donderdag 's avonds 7 uur Lof.
Zaterdag 's namidd. van 4—7 uur
biechthooren.
Deze week Catechismus volgens gewoonte,
WARMENHUIZEN.
Zondag 'smorg. 7 nur Vroegmis; 94/<
uur Hoogmis1 uur Catechismus 2 uur
oefening van den Kruisweg.
In de week de H. Mis ten 8 uur.
Dinsdag 's morg. 8 uur ges. Jaargetijde
voor Matthaeus Strooper.
Donderdag, feestdag v. d. H. Martinüs,
's morg, 8 uur gez. H. Mis'a avonds
7 uur Lof.
Zaterdag 'a némidd. van 3—7 uur gele<
genheid om te b'echten,