Et Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 93. Zaterdag 20 November 1909. 3d" Jaargang FEUILLETON. Zoekt, en gij zult vinden, Buitenland. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. BUBBAUBreedstraat 46, tegenover de B. Z. Zerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. Dit nummer bestaat uit 6 bladz. V DOOS DIK EN DUN. HET VENIJN ZIT IN DEN STAABT. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS SO cents per drie maanden franco aan huis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 oent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". ADVERTENTIËN: Van 15 regels80 sent Elke regel meer6 Reclames per regel1 15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 Haar aanleiding van het Steinheil proces schrijft het •Hnisgeiim het volgende, hetgeen wi) met volle instemming overnemen, en waarin de lezer de redenen kan vinden, waarom wij over het proces zoo weinig hebben gezegd. >Wanneer men weer een heele week lang gezien heeft, hoe in de meeste bladen dag aan dag kolommen lange verslagen, some met barleeljjke iliu.traties, voorkomen over het gernchtmakende Steinheil proces voor de Farijsche rechtbank, dan vraagt men zich wel eens af, of dat zoo nu moet. Of de menschen er beter, verstandiger, wijzer door worden, ale zij het leven in zekere Parijiche kringen zoo haarfijn zien ontleed, de toestanden en verhondingen daar zien geschilderd en uitgerafeld en uitge plozen Strekt zulks tot stichting, tot leering, tot aftchrik voor de menschen Sn wat denkt men wel, dat er bij de aankomende menschen na zulke lectuur moet omgaan Het ware wel leerzaam, indien men eens kon te weten komen, waarmee na lezing der verslagen van het Steinheil proces de jeugdige hersens der opgroeiende kinderen zich bezig houden, welke gedachten door hun jong hoofd varen, wat hun phantasie hun voortoovert... Men zegge toch nietse denken niet verder, ze begrijpen het niet, ze leien er over heen, enz. Wie zoo meenen, kennen het menschelijk hart, ook dat van kleine menschen niet. WO willen maar zeggen, dat men met de leesstof niet te voorzichtig kan zijn. Zeker, een krant is geen vrome bespie geling, geen levens van heiligen lectuur. Wie dag aan dag zijn krant vol >braaf- heid< zette, sou geen lezers trekken en oorzaak zijn dat de pers, die op dit gebied geen scrupules kent, een nog grooteren voorsprong kreeg. Men moet óók aantrekkelijk zijn, al is van huls uit de concurrentie in aantrek kelijkheid met bladen, die niets plquants laten liggen, op het piquante azen, onbe gonnen werk. Maar een krant kan toch wel aantrekkelijk en frisch zijn zonder van de moreele afdwa lingen en vergrijpen, in onze dagen helaas talloos, in geuren en kleuren verslag te geven. En het is een feit, dat wie op dit terrein gaat meedoen, voortdurend gepeperder en gekruider kost moet opdienen, wil hj] zijn lezers blijven bevredigen Men verlangt ten slotte dagelijks een vaste portie schandalen in zijn blad. Maar het zijn niet de zedelijke schandalen EVANGELISCHE VERHALEN. 17) Naar 't Frantch. Weken verliepen zonder dat Jezus weer in den tempel verscheen, 't Was voor Suzanna een soort van verlichting. Zij wist hem, voor 't oogenblik ten minste, be schut voor die wraak der priesterszij hoopte dat mettertijd zijn naam zou op houden een steen des aanstoots te wezen. Maar de menigte bleef even verdeeld en even ontstuimig; en toen Jesus des win ters, bij |het feest der tempelwijding, terug kwam, was dat om den strijd te hervatten op hetzelfde punt, waarop die was ge schorst. De eerste vraag, die men tot hem richtte, gaf een weerspiegeling van hen zielstoestand van gansch Jerusalem; Hoe lang1 zult gij onzen geest in twijfel doen verkeeren? Als gij de Chris tus zijt, zeg het ons openlijk. En het bedroefde antwoord kenschetste ue vrijwillige verblinding der Joden: Ik zeg Ihet u feit gij gelooft mij niet. 'och leggen mijne werken getuigenis Van mij af. En alsof hij door 't hart wilde winnen ^enen, wier geest hij niet kon overtui- t>en> ging hij voort: - Mijn* schapen hoor en mijne «tem, alleen, welke gevaar opleveren. Er mag ten deze door de apostelen met de pen, die ook charge d dmes, zielzorg, hebben, wel eena worden overwogen, of al die uitgeiponnen verhalen van allerlei mis drijven geen gevaar kunnen opleveren. Zou de zoo wèl gestoffeerde rubriek •Rechtzaken» niet zonder schade, zelfs tot profijt der lezers belangrijk kunnen worden ingekrompen? Is die dagelijks terngkeerende lectuur van tot in allerlei bij zonderheden beschreven in braken, moorden, zelfmoorden enz., wel ge heel schêloos Niet alleen voor gedestquili- breerde hersenen, maar ook voor andere Zou die rubriek niet vaak een leerschool van het kwade zjjn Indien men de geestelijken, de genees- heeren, de rechterlijke ambtenaren hierover eens ondervroeg, men zou, gelooven wij, tot verrassende, maar tevens bedroevende resul taten komen.» Eenigen tijd terug stond er in »De(n) Notenkraker", het Zondagsblad van „Het Volk", een spotplaat, waarop de Anti-revolutionaire partij werd voorge steld door een geblinddoekten man, geleid of liever voortgetrokken door zijn trouwen hond. De kop van het beest was „natuurlijk" een Kuyper kop. De broekspijpen en jaspanden van den blinde dropen van modder en nat. Om rechtvaardig te zijn, moet ik bekennen de plaat was knap geteekend, maar ook teekenend-gemeen, zooals dit alleen van „De(n) Notenkraker" te ver wachten is. 'n Hond is anders 'n heel-snuggere geleider, al is hij maar 'n hond, en kan zijn baas best brengen waar hij wezen moet. Ik voor mij, ik liet mij heel wat liever geleiden door 'n hond, die best kan zien, dan door een mensch, die blind is of met opzet zijn oogen dicht houdt. Zoo hebt ge daar nu weer dien meneer „L. Hoeijenbos van Den Haag", die ook al als leidsman optreden wil op een vergadering van de S. D A. P. afd. Winkel in ons noorderkwartiereen man, die blind is, niet door een gebrek aan zijn oogen, maar omdat hij ze dichtknijpt, heelemaal dichtknijpt als hij sommige dingen niet zien wil en dan gerust kan zeggen, dat hij niet gezien heeft. Zoo is hij nu wezenlijk stekeblind in de zaak-Ferrer. Rondom hem hebben zelfs liberale bladen licht ontstoken, flink-helder-licht, waarbij je goed kunt zien als je je oogen open doet. Mijnheer Hoeijenbos tast nog maar steeds als een blinde rond in het duister, ziet maar niet in wat de waarheid is, Ik ken Ide mijnen en de mijnen kennen mij. En. dk zal hun het eeuwige leven geven. Zij zullen niet omkomen en niets zal hen aan mijne handen ontvoeren. In de schaduw van een pilaar hoorde Suzanne den Meester aan. Hij liep heen en weer onder de bogen. Bij die laatste woorden ging hij dicht langs haar heen; voor de eerste maal sinds den dood van Joidah ontmoette haar blik dien van Christus, inniger en zachter nog dan toen, maar treuriger, onuitsprekelijk treu riger. Hij ging voorbij... De gedachte kwam plotseling bij haar op, dat hij, om wille hunner arme, twijfelende zielen zelfs zijn leven zou gevenen haar oogen vulden zich met tranen. Toen zij weder de heierschappij over zichzelf herwon en zich tot hem wilde richtten om hem te smeeken, op hen te rekenen, toen zag zij hem buiten den tempel en reeds verre van haar, te midden van bedreigingen en kreten, waarboven uitklonk 't verschrik kelijke woord: „Gij zijt een mensch en maakt u tot God." Toen, in een straal van licht, had Su zanna een visioen van den grooten dag der Verzoening. Zij zag tot in de minste bijzonderheden, hiet vreemide tafreel: de levieten, de priesters, Caiphas de hooge- priester, in zijn lange witte kleederen en die allen haar del woestijn jagende derf zondebok. Zij zag het vervloekte dier, met een purperen doek tusschen de horens, verbijsterd vluchten achter het gehuil en hij, de arme blindeman, zal nu zijn menschen voorgaan. Is hij niet met opzet blind, die nu nog spreken durf over den moordop Ferrer? Is het wonder, dat èn hij èn zij, die door hem geleid worden vallen in den kuil? Neen, heer Hoeijenbos, gij kunt niet leiden, gij moet noodzakelijk „wu'sleiden". Als leider zijt gij gevaarlijk, want gij zijt een blindeman. Gij sleept uw men schen mee door dik en dun, gij sleept ze in het ongeluk. Alkmaar. JAN N. DE JONGE. In bijna alle bladen kon men deze week het bericht lezen, overgenomen uit „De Tijd", dat Dr. Kuyper zou be danken als Kamerlid. Ook Het Nieuwsverschijnend te Alkmaar, zal zjjn lezers inlichten en schrijft „...Dit besluit... zou een gevolg zijn van toenemende doofheid. Dr. Kuyper heeft eenige vooraanstaande politici van zijn besluit reeds in kennis gesteld." En dan volgt er op een nieuwe ali nea: „o dat lintje I" Aan „Het Nieuws" een enkele vraag. Hebt gij positief bewijsmateriaal, dat Dr. Kuyper schuldig is aan het hem ten laste gelegde? Zoo „Het Nieuws" dit had, zou het allang gemeen goed van eiken Neder lander geweest zijn en zou niemand Dr. Kuyper verdedigen. Maar, dat öew^smateriaal hebt gij niet; maar dan hebt gij ook niet het recht om door laffe insinuatie iemand verdacht te maken. Zoolang „Het Nieuws' zulke manieren niet afleert, staat het even hoog of liever even laag als „Het Volk"; be hoort het gerangschikt te worden onder de bladen, die in een Katholiek en Christelijk gezin niet thuis hooren en evenmin door dezulken ook niet door advertenties kunnen worden gesteund. J. N. de J. FRANKRIJK. Temidden van de troebelen, welke zich om de Kerk in Frankrijk verzamelen, komt nog een strijd in eigen boezem den toe stand verergeren en bedroevender en el lendiger maken dan hij reeds is. Onveiligheid is er ontstaan over de vraag hoe jein op welke wijze de politieke orga nisatie der Fransche katholieken moetwor. den tot stand gebracht, vooral met het oog op de aanstaande verkiezingen. Mgr. Turinaz, bisschop van Nancy wil, diergenen, wier zonden het medevoerde. En de Gallileieër daalde ook langs den heuvel des tempels onder de verwenschin- gen van allen. Hij was niet uitwendig gekenmerkt door een purperen doek. Maar inwendig bloedde bij hem de diepe wonde, „toegebracht in de woning van hen, die hij beminde." En thans, in het sombere rood van den zonsondergang en in het geloei van een storm, gingen zij in een zelfden tred van droefheid: het profetisch zinnebeeld en hij, die er zoo hartverscheurend de be lichaming van was...., Door een wreede zinsbegoocheling was het haar of die bei den slechts één waren, samensmeltend in een zoo aangrijpende en droevige wer kelijkheid, dat Suzanna als een angstkreet het woord van Isaias uitriep: „Hij alleen is beladen met de onge rechtigheden van allen." IX Meerdere malen werd Gamaliel de vol gende weken geroepen bij zijn nieuwen leerling, Lazarus van Bethanië. Een ver trouwelijkheid, eerbiedig aan den eenen kant, vol toegevendheid aan den anderen, ont wikkelde zich tusschen dien verstandigemi jongen man en iden grooten joodschen leer- aar. Toen Lazarus dan ook, kort na het feest van tempelwijding, door een hevige koorts werd aangeprepen, deed hij zijn meester met kinderlijke vertrouwelijkheid daarvan verwittigen. Gamaliel was nog denzclfden dag geko- dat de katholieken zich vereenigen met de liberalen en alle fatsoenlijke menschen, om,- zoodoende een macht te vormen die opge wassen zal zijn tegen de linkschen groepen. Mgr. Germain, bisschop van Toulouse, wit van geen vereemiging, d.w.z. directe vereeniging met liberalen en andere weten omdat, zooals hij zegt, de katholieken een' zuiver katholieke partij moeten stichten. Daar in alleen ligt hunne kracht Beide dichtingen staan lijn recht tegen elkander over. Beide beweren ook de goedkeuring van den Paus te hebben. Dit nu is niet waar, kan niet waar zijin. Het ligt voor de hand dat de Paus de gedragslijn van Mgr. Germain zal goed keuren als grondslag der politieke orga nisatie. Evenwel zal het altijd geoorloofd zijn, samenwerking te zoeken met die groepen, waarvan men weet of veronderstellen mag dat zij den godsdienst niet vijandig zijn. Opname van liberalen en anderen of schoon men de Fransche liberalen niet ge lijk mag- stellen met Idie ten onzent in de organisatie, zou haar het katholieke karakter aan te nemen onmogelijk maken en de partij die uit deze organisatie voort komt zou veei gelijkenis vertoonen met de bekende nationalistische partij, waarvan men toch werkelijk geen reproductie wil leve ren. 't Is te hopen dat van hoogeihand spoe dig de juiste lijnen worden getrokken, op dat Id'ieze strijld niet de katholieke partij nog meer verzwakke. Een godslasteraar gestraft. Te St. Anna de jCampbon (Frankrijk) ging een vagebond zoover in zijn goddeloosheid, dat hij voorbij een Calvarieberg gaande, niet alleen godslasterlijke taal uitbraakte, maar zelfs met steenen naar het kruis wierp. Den volgenden morgen bij het aanbreken van den dag, vonden de dorpsbewoners den ongelukkige in de nabijheid van den Calvarieberg geheel verlamd aan armen en beenen ien ijlende. Hoewel met weerzin brach ten de menschen van de plaats hem naar een nabij gelegjen schuur, in afwachting dat hij naar het hospitaal gebracht zou kun nen worden of daar misschien sterven zou. Een toespraak van den Paus over de Fransche onderwijskwestie. De psns ontving driehonderd pelgrims van de pa rochie Notre Dame du Salut. In zijn toe spraak verklaarde Z. H. dat hij zeer ver sterkt en getroost werd door die betuigingen van trouw die hij ondervond. Deze ge tuigenissen bevestigen dat het Geloof in Frankrijk, ondanks de vervolgingen onover winnelijk zal zijn. Voortgaande zeide de Paus, dat men het woord vervolging niet overdreven kon noemen, aangezien de vij anden der Kerk zich openlijk tegen God zeiven hadden gericht en vierbonden, en men. Gedurende zijn langdurig toeven bij den zieke, had hij dikwijls de zusters van Lazarus gezien, die hem verzoigden; Martha, vol toewijding, werkzaam; Maria meer teeder nog in haar zorgen, melan cholisch die Maria, bij Simon met min achting aanschouwd. En zoodanig was de kalme waardigheid in de weelderige wou ning, dat Gamaliel aan de gezusters be loofde Suzanna mede te brengen. Maar voor hij nog die belofte kon gestand doen, nam de ziekte plotseling een ernstige wen. ding. Lazarus siert weldra in hun armen, nederig en zachtzinnig in den dood gelijk i hij ook bij zijn leven geweest was, luiste- rend nog naar den grooten rabbijn, die, over zijn kussen heengebogen, hem de (woorden der eeuwige beloften herhaalde, Toen dus Suzanna kwam was alles geëindigd. De weenenoe vrouwen ver vulden de lucht met haar kreten en d« scherpe fluiten brachten rouwmelodieën ten gehoore. In het huis waren, volgens Joodsch gebruik, de zetels omgeworpen de vloermatten en kussens in wanorde verspreid. Boven, in de alliayh, rustte het lichaam, omwikkeld met zwachtels, ge parfumeerd met myrrhre en aloë, 't hoofd- bedekt met een linnen doek, maar zonder de sieraden, welke de oostersche weelde op dat tijdstip placht ten toon te spreiden. Gamaliel zag gaarne, dat zijn leerlingen slechts begraven werden in een eenvoudig linnen kleed; Martha en Maria hadden gewillig zijn wenschen opgevolgd) die jeer hun vijandelijke gezindheid weer jammerlijk bevestigd werd door den onverzoenlijke» oorlog, dien zij den bisschoppen hebben 1 aangedaan, die aangeklaagd worden omdat zij zich getrouwelijk onderwerpen aan den Heiligen Stoel. De bisschoppen, die getui. gen zijn van het onnoemelijk kwaad, dat den jeugdigen zielen wordt aangedaan door de openbare scholen, en door den dwang die der jeugd wordt opgelegd om ongods» dienstige en immoreele boeken te gebrui. ken, die bisschoppen hebben een alarm kreet doen hooren, om de aandacht der gezinshoofden te vestigen op de gevaren die de kinderen bedreigen, echter op een wijze, waarop ieder Fransch burger het recht heeft, om tot zijn auroriteiten te spre ken. De aldus door de bisschoppen uit gesproken waarheid is het voorwerp van spot en haat geworden van de zijde der regeering. .Want niet alleen ontzegt men den bisschoppen het recht de geloovigen te onderrichten, maar zelfs gaat de regee ring zoo ver om degenen die hen de bisschoppen voor de rechtbanken heb. ben gedaagd, nog op te hitsen en te on dersteunen. (De onderwijzers nT. Red.) Toch' zullen door de vervolging noch de bie. schoppen, noch de Paus den moed in de» strijd verliezen, ENGELAND. De politieke etrijd in Engeland. A»e. gaande de motie, door Lord Landsdowne bij het Hoogerhuis ingediend, welke mo tie in de laatste berichten van ons vorig nummer vermeld is, Wordt van den 17den uit Londen gemeld; De motie, door Lord Lansdowne bij het Hoogerhuis inzake de begrooting ingediend was eergisterenavond algemeen het onder, werp van de politieke redevoeringen en gis terenochtend van beschouwingen en inter, views in de bladen. Minister Churchill heeft in een manifest gezegd, dat hij gaarne de uitnoodiging aan. neemt om vergaderingen in Lanscashireen Cheshire toe te spreken om dus te werken tegen den grooten protectionistischen veld tocht, dien de conservatieven daar eergis teren geopend hebben. Sedert lang, zegt hij, is het mijn meening, dat Lancashire in dezen strijd een beslissenden invloed heeft Beschermende rechten zullen verderfelijk we zen voor het katoenbedrijf. Hij beweert ver. der, dat het Hoogerhuis zich de oppermacht in den staat tracht te verzekeren, want door het recht in te stellen, om de financiën des lands te regelen, zou het in staat zijn elk jaar de regeering te dwingen het Parlement te ontbinden door de begrooting ongedaan te maken. Gelukt dat, dan zou het met de democratie in Engeland ten eenen male uit zijn. Het is opmerkelijk, dat het manifest is verschenen na den kabinetsraad die er eer. gisteren is gehouden. in overeenstemming waren met haar eigen verlangens. De rouwstoet zette zich in beweging Er was geen eigenlijk gezegde godsdien,, stige ritus bij de begrafenis: geen priester geen liturgische zang. Voorop gingen de weeniende vrouwen en de instrumentspe. Iers, min of meer talrijk naar gelang van de welgesteldheid der familie. Dan volgde Lazarus, gelegd in een open kist en ge- dragen door vrienden, die elkaar herhaal delijk afwisselden, hoewel de afstand van de woning naar het eigen graf slechts kort was. Achter 't lijk, in, tegenstelling met de gebruiken in Galilea, waar ze eraan moesten voorafgaan, kwamen 't eerst de vrouwen, als zijnde door haar de dood in de wereld gebracht; vervolgens de bloedverwanten, de vrienden, de kennis, sen en zelfs degenen, die het lijk, op den wieg ontmoetten. Suzanna voegde zich bij de menigte, zonder een woord te spreken. Het gebruik wilde, dat een of meer lijkredenen werden uitgesproken, voor de grafkamer. Die dag was 't Gamaliel zelf die sprak. De vrouwen staakten haar ge. ween, de fluitspelers hun treurtonen. {Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1