R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holla.xid. No. 102 Woensdag 22 December 1909. 3d® Jaargang FEUILLETON; Zoekt, en gij zult vinden. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Kerstgaven. Buitenland. voorwerpen. iïieuwj aars wenschen, Nieuwjaars-advertentie. Nieuwe Feuilleton. De tooveres van Astaroth. jendljk. d. van Marticui Neeltje, d, van air a Smit. Jan Saan en Gou tje van Dirk Kanten - Trflnlje, d. van Schoon. Aaltje, Antje, d. van i. Kiuk, 66 jiar, Maand Nov. 190S'. van Pieter de Vet Stje Maartje, d. van Swaag. Maiijije, en Grietje Sweag. Bosch en Gcrrgje ETROUWDPieter aris en ontvanger 24 jaar en Johanna i te Warmenbn' ion. Stet, ond 8 nr.aan- en Maria de Haan, Hngowa rd. Mat d. van Pieter S'.e- Baitnt, beiden te aand Novembar. ha Bregitta, d. van k. Kroon, wedn. van karspel en Tiyatje tje Kaag, wed. van - Geertrnida Beere- rnelis Beerepoot en tje Spaans, wed. van tand Novembar. van Jacob Leen en sht. Wilhelmina an« Wit en Grietje van Pieter Kind en .«ina Johanna, d. van cholten en Johanna d van Simon Hoek - Joham a Oalharina, Ma'vKirtba J<-*pe*«. T-ijnheer en Aalij i Hooaehoom, a van m en O^tharina Zutt, Soiop eclitaen van 33 j*ar. Geertje ix Spam s. 50 jaar. a d No-ember, li., 5, van Johannes sr.. Afra, d. van an Catiiarina Smit. Jai Swaao en Maartje van Heudricns de ■-oelen t GETROUWD: Eve e Neeute (Geidei I en j .«i. a toer. j Boetel, 26 jaar, kerk ■ma d. v. Johannes i»tr com. Johanna ndnk Voormeer en Cornelia, d. v Krijn li. Peti us Johannes, icbem en Wilhelmina ia Jongkind 4 weken, en Marijtje Ursem. j. wedn. van Cornelia ras Welboren 11 j- en Geertje Knjjs te Jacob Terra, wedn. 6 jaar. 26 Nov. 17 Dec. a. van K. de Haan in Cornells, i. van B. Grietje, d. van H. n der Starre (wonende it je, d. van K. Schoen etje, d. van J. Olofen s Jan, a. van J. ten ilp. E. A. R timann (van d) en A. Pieper. Lan gewis en P. Hoi. itad. ndrika Cornelia StolPi lp en G. Hiidering. van 29 Dec. bos Adriaan, i. van A. Wil ïelmlna Gerardina N cuwenhnisen en M. tha Magdalena, d. van B. ogaard. 0. 0. Veerling en M. imsterdam. P. Velt* en E. de Roo. W. Hand. Jaapies (van Wormei- van 3—10 Dec. snnes Simon, a. tje Dekker. Johan Frans van He' dm van der Loeit, (va® het bnrean van politi' kdagen van s morge"' Een r(jwielporop- Een ro.enkrans. E0" ingerhoed. Een k*'" e Een hoed. 3>e0 nber 1909. nmis.aris van Politie, AN GRIET5ÜIJZ®1'' ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS SO cents per drie maanden franco aan hou. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. AJxonderlijke nummers3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUBreedstraat 46, tegenover de B. E. Zerk, t9 Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËNi Van 15 regels30 Blke regel meer6 Reclames per regeli 15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 eent. Zij die zich tegen i Januari op ONS BLAD wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Op grond van de aanmerkelijke uit breiding der courant, het bijvoegen van speciale rubrieken en het uitgeven yan twee bladen (8 bladzijden) des Zaterdags, wordt de abonnementsprijs op 1 Januari as. met slechts 10 cent per kwartaal verhoogd. Wie in ons nummer van 1 Jan. a s. tegen den geringen prijs van 25 cent eene nieuwjaars-advertentie plaatst, be reikt veel kennissen in Alkmaar en omstreken, wint geld uiten... veeltijd. Wie zich maar even voorstelt het tijdroovend geschrijf van die vele kaar tjes, slaat den schrik om het hart, snelt naar ons Bureau of onze agenten en plaatst eene Daar onze feuilleton „Zoekt en gjj zult vinden" dit jaar afloopt, vangen wij in het nieuwe jaar aan met eene keurige, hoogst boeiende, welke handelt tijdens de vervolging der eerste Christenen in de Catacomben te Rome en-getiteld is: Op het hoogfeest van Kerstmis viert en herdenkt de EL Kerk de geboorte van onzen goddelijken Verlosser. Maar, opdat wij het geluk, dat het kindje Jesus ons bracht, beter zouden beseffen, wil de Kerk, dat er aan het Kerstfeest een tjjd van verwachting voorafgaat. Dit is de reden, waarom de Kerk den Advent d. i. een tijd, die de komst („adventus") van den Heiland vooraf gaat, heeft ingesteld. „Alle dal zal gevuld worden, en alle „berg en heuvel zal worden geslecht, „en de kromme wegen zullen recht en „de oneffen wegen effen worden; en „alle vleesch zal de zaligheid Gods „zien." (Luc. 3, 4, 5, 6). Dit zijn de profetische woorden, die de Kerk in den Advent tot* ons richt en die beteekenen: Bereidt u tot het ontvangen van den Hemelschen Koning, die tot u komen zal, voor. Hij is heilig en geheel godlijkl Niets onheiligs kan voor Hem bestaanDaarom doet boet- EVANGELISCHE VERHALEN. Naar 't Fransch. Helaas er was geen tijd, meer om tak ken van laurieren en olijven te gaan snij den op de hellingen van den heuvel, De Meester naderde. Het was te laat. Geen tuin was hier of in den omtrek. Behalve den beroemden rozentuin hadden de Joden er geen te Jeruzalem. Toch daalde zij af naar id en drempel der woning, opdat Hij haar zou zien, zelfs zonder feesttooi De nieuwe, met wit marmer geplaveide straat was gevuld met een vroolijke me nigte, gehuld in mooie, kleurige gewa den, de handen vol bloemen en palmen, 't .Was een Oostersch tafreel, van zeld zame en schilderachtige bekoorlijkheid. Al die mensdien liepen zeer langzaam, .wegens de drukte in de straten. Weldra zag Suzanna, tot haar groote vreugde, haar vriendinnen van Bethanië. Zij wissel den "blijde teekenen van herkenning. Tus- schen Maria en Martha liep een vrouw, van ideale schoonheid, die zich van tijd tot tijd omwendde naar de zijde van Jezus en met een onuitsprekelijke uitdrukking yan liefde naar Hem zag. Zij was majestueus als een koningin en eenvoudig als een klad. Haar heldere vaardigheid en bekeert u van ganscher harte De Kerk bezigt in dezen tijd vaffden Advent het purper, het teeken van boete en droefheid. Daarenboven beval de Kerk vroeger, dat de geheele Advent een tijd van vaste en versterving zou zijn. De vaste van den Advent duurde voorheen óók veertig dagen, evenals de Groote Vaste, en begon na het feest van den H. Martinus. Later is de Advent tot 4 weken beperkt,, ter herinnering aan de 4000 jaren vóór Christus' geboorte. Thans is de vastenwet in den Advent slechts tot eenige vastendagen beperkt. Maar, al heeft de Kerk hare wetten te dien aanzien veranderd en verzacht, toch blijft de Advent een tijd van boete en versterving. Wat wij aan onze versterving tekort komen, dienen wij aan te vullen door gebeden en vooral door hot geven van aalmoezen. Het wordt zoo spoedig gezegd: ik ben te zwak, ik kan niet vastenmaar, wat gij in het vasten te kort schiet, vul dat door het geven van aalmoezen aan. Gedenkt den armen in dezen barren wintertijd De winter beteekent voor uwarme kamers, dikke dekens, gezellig samen zijn; maar voor de armen? Koude, honger, donkerheid en ziekte En dan die arme kleine kinderen; blauwwitte gezichtjes, teere smalle polsjes, dun gekleed, krimpend ineen van de koude. Voor de toonbank in eene bakkerij „Hoeveel brooden, kleine man?" „Maar een half, juffrouw." „Eén half brood En hoeveel broertjes en zusjes heb je wel?1' „Zeven juffrouw; maar moeder had geen centen meer 1" Dat snijdt iemand door het hart, niet waar? Gelukkig kon, dank zij de ingekomen giften, het gezin later, door toedoen eener kath. vereeniging krijgen, waaraan een mensch in de eerste plaats behoefte heeft n.l. voedsel. Op dien dag straalde het kindergezichtje vriendelijk en knikte uit louter dankbaarheid. Een dokter vertelde ons dezer dagen Op een grimmig kouden dag valt een arme stakker door koude en ontbering op straat. De dokter, die toevallig even later passeert, biedt hem geneeskundige hulp. Gekleed te zijn in zoo'n barre koude, komt toch zeker een mensch toe, niet waar? De dokter zag echter dat de man onder de versleten jas en broek oogen straalden van zoo bovenaardsche teederheid, dat Suzanna haar blikken niet van dat engelachtig gezicht kon afWen- den. Zachtens zejde zij tot Maria: iWie is bij u? Martha antwoordde: De moeder van Jezus. Suzanna richtte zich met onwillekeurigen iaandrang tot de maagdelijkste en liefde rijkste der vrouwen. Zij boog met be schroomde gratie en begroette haar, vol gens het gebruik van idien tijd, met een kus. En daarop met bekoorlijke nederig heid, haar ledige handen toonend, zei- de zij; - Moeder, ik draag niet bij tot den triomf van onzen koning. Gaarne had ik alle rozen van Saron, alle palmen van het Gaddi hem voor de voeten geworpen. Maar mijn opgewondenheid is te groot geweest en heeft mij aan niets anders doen denken. Hij {is daar. Ik heb niets. En zij, die ter bruiloft van Cana het eerste wonder verkregen had om een schuldelooze vreugde te verhoogen, zij troostte die kinderlijke droefheid door glimlachend te zeggen Hij vraagt slechts onze harten. XIII, Die onvergetelijke vreugden waren vluchtige vreugden. Gamaliel had met hooge ontevreden heid de terugkomst van Jezus vernomen, Hij vertrouwt (niet op ons of hij wil niets geen onderkleeren droegen de man was ziek. Twee voorbeelden uit velen. Gedenkt in deze laatste dagen van versterving de spreuk: den armen ge geven is Gode geleend. En, wanneer straks het R. K. Arm bestuur bij u aanklopt, houdt uive beurs niet gesloten, maar geef, wat u geven kan, ieder naar zijn vermogen. Geen uitvluchten gezocht: „ik geef niet, want die en die is veel rijker en geeft nooit!" „ga daar maar heen, die kunnen wel gevendaarmee is u niet verantwoord, u heeft geen rekenschap te geven van wat een ander doet. Geeft in deze dagen aalmoezen, breekt met de zonde en kwade neigingen, doet boetvaardigheid en verzucht in vurig gebed naar Jesus' komst. Dan zal het aanstaande Kerstfeest voor u zijn een feest van genot, en ons gemoed zal zóó gestemd zijn, dat alsdan Jesus door zijne genade ook in ons hart geboren wordt. Voor Ide Anti-rev. kiesvereen. „Ned. en Oranje", te Zutphen, trad op de heer Mr. A. Barbn van Heeckeren van Keil, burge meester van Angerio, met het onderwerp: „Anti-Papisme." Spreker schetste (de wor ding der Katholieke staatspartij en gaf eene uiteenzetting Van hare politieke beginselen. Het samengaan van geloovige Protestan ten met Katholieken ^tegenover radicalisme en socialisme is geen nationaal verschijn sel: het wordt ook gezien buiten onze gren zen, De bezwaren tegen het samenwerken met de R. K. ingebracht, zijn van allani grond ontbloot. De anti-papistische factor is nadeelig voor een gezond politiek leven en moet daarom hoe eer hóe liever ver dwijnen. BELGIE. In zijn testament zegt koning Leopold o.a. „Ik sterf in Wet katholieke geloof; ik vraag vergiffenis voor de zonden, die ik heb gedaan, of had kunnen begaan." De koning is gelukkig goed gestorven en de hoogeerw, pastoor-deken van Lae- ken voegde dan ook aan de verklaring], in ons vorig nummer medegedeeld, toe: „gij kunt gerust publioeeren da,t de ko ning met zijn geweten volkomen in vrede was ien gereed om voor God te verschij nen. Meer heb ik niet gezegid1."- Gisteren is in laflle kerken van België het volgend h e r d e r 1 ij k "schrijven voorgelezen, onderteekend, door kardinaal sterven, herhaalde hij. De hosanna's der menigte, de toejui chingen, die de groote meester gehoord had' «n den tempel zeiven, waar hij, naar zijn gewoonte, onlder de portieken wan delde met zijn leerlingen, al dat op rechte maar brooze enthousiasme boe zemdie hem geen vertrouwen in. Hij ken de het fantastische karakter en de plot selinge ommekeeren van dat volk, van het volk uit de provinpies vooral, dat bijna het eenig geleide van Jezus uit maakte. Hij zag ide onmachtige woede der priesters in hun beroep op Jezus zelf: Gebied' hun dan te zwijgen. Helaas, ide weinige dagen die volgden, verdubbelden den angst van den Jooid- schen leeraar, Ten tweeden male had Jezus de. koopers en verkoopers uit den tempel gejaagd; een tweede maal werd het goud en zilver der wisselaars ver strooid over de marmeren steenen, onder het uitroepen van het wrekend woord: Gij hebt van het Huis mijns Vaders een roovershol gemaakt. En de priesters ten toppunt hunner woede, waren tot hem gekomen met de strikvraag: Zeg ons, met welk gezag Idoet gij die dingen „Gamaliel zag de wolken zich samen pakken boven dat jetigdige voorhoofd, dat den bliksem scheen te trotseeren. Eén hoop restte dón edelen Jood. De priesters veroordeelend, schiep Jezus zich als met Merrier en alle bisschoppen, hetwelk aan vangt als volgt: „Zeer beminde Broeders, Het feit waarvoor wij zoozeer vrees den is geschied. „Het vaderland ligt in rouw gedompeld. „Koning Leopold II is niet meer. „God schenke aan zijne ziel de eeuwige rust. En eindigt met deze bede: „Aan Üe geestelijkheid en aan de geloo- vigen vragen wij met aandrang hunne ge- beidien voor de zielerust van den overleden koning. „Heer, 'wij smeeken 'U, bevrijd de ziel van uwen dienaar, van eiken band der zonden, opdat hij in de glorie der opstanding met met Uwe heiligen en uitverkorenen, den vrede van het eeuwige leven moge genie ten. Dit vragen wij U door Christus on zen Heer. Amen." De plechtige H. 'Mis van R e^ quiem iis vastgesteld1 op Woensdag, te 11 uur, in Siut-Gudule. Het protocol zal gelijk zijn aan dat, het welk gevolgd' werd bij den lijkdienst van Leopold I. Van het Paleis van Brussel, zal het lijk gevoerd' -worden, naar het Paleis der Na tie- waar het ontvangen zal worden door de voorzitters der beide Kamers; vandaar wordt het overgebracht naar de Sint-Gu- dule Ien dan 'naar den grafkelder van Laeken. Vermoedelijk zal de plegtighëid niet voor 3 uur afgeloopen zijn. De 'meeste bladen wijden kolommen bij kolommen over Ide nagelaten familie des konings, wij Wenschen daarover niet uit te 'wijden. Over Idooden kwaad te spreken en al lerlei sensationeele berichten de wereld in te Zenden over het tragisch verscheiden van dezen koning behoort niet tot onze tactiek. Natuurlijk hebben de meeste Belgische bladen zich onmiddellijk na 's Konings dood aa;n het schrijven gezet over zijn tes tament. Het eene blad weet het nog beter dan het andere ten slotte blijkt het testa ment volkomen rechtvaardig te zijn. Maar toch krijgen Wij in ons een gevoel van weerzin wannjeer wij zien, dat, terwijr het lijk nog boven de aarde staat, reeds geprocedeerd wordt over de nalatenschap (Prinses Louise liet de villa van der Borgt verzegelen.) De rechtbank stelde haar echter ijl' 't ongelijk en de zegels mochten niet worden aangehecht. Zoo gaat het met iden rijke. Dadelijk na zijn dood azen de familieleden op zijn erfenis, daar wordt enkel over gedacht. Maar om zijn zielerust? Zou men daar ook zooveel activiteit voor aan den dag leggen? Dat gaat in den regel niet, want dan schiet er weer zooveel minder over! Gelukkig den mensch, die zalig sterft zonder rijkdommen na te laten; voor zijne zielerust zal men teu minste meer bidden, geweld een populariteit onder de Pha- rizeeërs en Schriftgeleerden, want de haat tusschlen (die vijandige machten was ver schrikkelijk. Zomd'er zich' veel illusies te scheppen hoopte Gamaliel op een mogelij ke verzoening tusschen Jezus en de te genstanders der priesters. Maar zijn hoop bleek weldra ijdel. Nauwelijks waren twee dagen verloopen sinds de zweepslagen' de begeerige kooplieden als een kudde hadden verstrooid, of Jezus, de oogen schitterend van denzelfden verheven toorn het voorhoofd stralend van hetzelfde blik semend licht, overlaadde de Schriftge leerden en Pharizeeërs, ten aanhoore van gansch het volk, met verschrikkelijke ver- wenschingen. 't Is de overspanning der overwin ning-, idie hem misleidt, zeide Gamaliel, Hij vergeet alle zelfbeheersdhing. Zijn woord is brandend als een fakkel. Hij rekent er ongetwijf eld op, dat het enthou siasme van het hartstochtelijk volk hem beschermen zal tegen ide wraak, tegen den dood. Hij zegt wel: „Ik ben gekomen voor dat uur." Maar als hij dit uur zoo nabij, zoo onteerend, zoo bloedig, zoo onafwendbaar zag, hij zou niet dec zelfde stoicijnsche koelbloedigheid too- nen. Hij bedriegt zich zelf. Hij gelooft, dat Hij de macht heeft van een God." Heen en weer loopende door de feest zaal mompelde Gamaliel deze woorden, afgebroken door lange stilten, 't Was de a|vo|n(d van Raschen4 Dó stralen der onder- omdat zijne lerfgenamen niet lang behoe ven te kibbelen, over zijne nalatenschap. Zwaar zal Idlanook Ide verantwoording zijn, (die de door God met de schatten der aarde begiftigde, eenmaal voor Zijne Rechterstoel verschijnende, heeft af te leggen. Van den nieuwen koning wordt ons het volgende bericht: Albert I, Idie 8 April 1875 geboren is, heeft zich jóeéds zeer populair weten te maken 'bij het Beltg. volk. Hij heeft inne mende manieren, is afkeerig van uiterlijken pronk en praal en eenvoudig in al zijn doen. Daardoor heeft hij het hart van ve len reeds gewonnen!. Door zijn reis naar den Congo, in dit jaar, is zijn populariteit zeer vermeerdeiÜ. In het practisch leven heeft hij veel be langstelling getoond; op het gebied van luchtscheepvaart, spoorwegwezen, letterkun de, scheepvaart en visscherij' heeft hij zich zeer verdienstelijk gemaakt Hij is voorstander van de onlangs aan genomen legerhenjvormingen en van eene kleine Belgische oorlogsvloot. FRANKRIJK Meivrouw Steinheil is door de rechtbank niet veroordeeld maar is nu door de da mes van de „Solidarité feminine" tot 20 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Mien maakte uit, Idat de rechtbank, bij ge brek aan bewijs, de beschuldiging, van man slag en medeplichtigheid had moeten laten vallen. Maar de aanklacht wegens valsdhe getuigenis bleef bestaan. Met een verplette rende meerderheid werd Mevr. dus schuldig verklaard willens en wetens een valsch ge tuigenis te hebben afgelegd. De „roode, we duwe zal zich van het vonnis van deze dillettanten-rechtbank niet veel aantrekken. Zij Ss, volgens een bericht in den „Figaro" op weg naar Amerika! Gelukkig! Zou Ier nu een einde zijn aan dat zaakje? DUITSCHLAND. Ooik in Idat 'land richt het N. Malthusianis me zijn verderf, in steeds wijder kringen aan. Het geboortecijfer in Saksen b.v. is in de laatste 10 jaren van 26.7 op 21.6 pCt. gedaald. In navolging van den kardinaal aartsbisschop van Mechelen heeft de bis schop van Regensburg onlangs tot zijn dioce- sanen een herderlijk Schrijven gericht, waarin hij (hun vermaant, de familiezeden rein te houden en alle tijdschriften enj dagbladen te verbannen, die in advertenties N.-Malthusianistisdhe middelen aanbevelen. ENGELAND betreurt wéder een grooten brand. Doordat Öe versieringen vuur vatten is er gisternamiddag brand uitgebroken in het groote warenhuis van Aiding en Hobbs te Clapham, dat vol was met in verband gaande zon wierpen lange, rossige weer kaatsingen in idje (zaal. Suzanna luisterdel angstig toe. Zij Idroeg een licht kleed, doorweven met gouden bloemenhaar sluier werd vastgehouden door een drie. dubbele rij paarlen. 't Was het feest der feesten, Suzanna 'verzorgde de laatste toebe reidselen voor het feest met de vo®- maaktheid, die zij in alles betrachtte. Reeds waren het hlphikomon, een soort ongedeesemd brood; het charoseth, een mengsel -vlan vruchten, toebereid met azijn het dhagigah, een schaap of geit, toekom stige gave voor het altaar, beurt voor beurt op de tafel geplaatst, Arme bu ren en eenige vrienden: Jozef wan Ar.- mathea, Nicodemus tien feestgenoo ten dn 't geheel voflgens de wettelijke voorschriften waren genoodigd. In te genstelling met de meeste Joodsche hui- zen, Waar de vrouwen afzonderlijk aten, had Gamaliel steeds gelast, dat men te zijnent gemeenschappelijk het maal zou ge bruiken. Zijn zuster verliet hem slechts bij de feesten van leeraren of rabbijnen. Hedenavond had het meisje, ter eero haar gasten, idie lange tafels omringd met guirlandes van roode anenomen. (Wordt vervolgd)..

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1