R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Noord-Holla.xid.
No. 102
Woensdag 22 December 1909.
3d® Jaargang
FEUILLETON;
Zoekt, en gij zult vinden.
Verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Kerstgaven.
Buitenland.
voorwerpen.
iïieuwj aars wenschen,
Nieuwjaars-advertentie.
Nieuwe Feuilleton.
De tooveres van Astaroth.
jendljk.
d. van Marticui
Neeltje, d, van
air a Smit. Jan
Saan en Gou tje
van Dirk Kanten
- Trflnlje, d. van
Schoon. Aaltje,
Antje, d. van
i.
Kiuk, 66 jiar,
Maand Nov. 190S'.
van Pieter de Vet
Stje Maartje, d. van
Swaag. Maiijije,
en Grietje Sweag.
Bosch en Gcrrgje
ETROUWDPieter
aris en ontvanger
24 jaar en Johanna
i te Warmenbn' ion.
Stet, ond 8 nr.aan-
en Maria de Haan,
Hngowa rd. Mat
d. van Pieter S'.e-
Baitnt, beiden te
aand Novembar.
ha Bregitta, d. van
k.
Kroon, wedn. van
karspel en Tiyatje
tje Kaag, wed. van
- Geertrnida Beere-
rnelis Beerepoot en
tje Spaans, wed. van
tand Novembar.
van Jacob Leen en
sht. Wilhelmina
an« Wit en Grietje
van Pieter Kind en
.«ina Johanna, d. van
cholten en Johanna
d van Simon Hoek
- Joham a Oalharina,
Ma'vKirtba J<-*pe*«.
T-ijnheer en Aalij i
Hooaehoom, a van
m en O^tharina Zutt,
Soiop eclitaen van
33 j*ar. Geertje
ix Spam s. 50 jaar.
a d No-ember,
li., 5, van Johannes
sr.. Afra, d. van
an Catiiarina Smit.
Jai Swaao en Maartje
van Heudricns de
■-oelen
t GETROUWD: Eve
e Neeute (Geidei I en
j .«i. a toer.
j Boetel, 26 jaar,
kerk
■ma d. v. Johannes
i»tr com. Johanna
ndnk Voormeer en
Cornelia, d. v Krijn
li. Peti us Johannes,
icbem en Wilhelmina
ia Jongkind 4 weken,
en Marijtje Ursem.
j. wedn. van Cornelia
ras Welboren 11 j-
en Geertje Knjjs te
Jacob Terra, wedn.
6 jaar.
26 Nov. 17 Dec.
a. van K. de Haan
in Cornells, i. van B.
Grietje, d. van H.
n der Starre (wonende
it je, d. van K. Schoen
etje, d. van J. Olofen
s Jan, a. van J. ten
ilp.
E. A. R timann (van
d) en A. Pieper.
Lan gewis en P. Hoi.
itad.
ndrika Cornelia StolPi
lp en G. Hiidering.
van 29 Dec.
bos Adriaan, i. van A.
Wil ïelmlna Gerardina
N cuwenhnisen en M.
tha Magdalena, d. van
B. ogaard.
0. 0. Veerling en M.
imsterdam. P. Velt*
en E. de Roo. W.
Hand.
Jaapies (van Wormei-
van 3—10 Dec.
snnes Simon, a.
tje Dekker.
Johan Frans van He'
dm van der Loeit, (va®
het bnrean van politi'
kdagen van s morge"'
Een r(jwielporop-
Een ro.enkrans. E0"
ingerhoed. Een k*'"
e Een hoed. 3>e0
nber 1909.
nmis.aris van Politie,
AN GRIET5ÜIJZ®1''
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
SO cents per drie maanden franco aan hou. Te betalen in
het begin van ieder kwartaal.
AJxonderlijke nummers3 cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUREAUBreedstraat 46, tegenover de B. E. Zerk, t9 Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTIËNi
Van 15 regels30
Blke regel meer6
Reclames per regeli 15
Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25
eent.
Zij die zich tegen i Januari
op ONS BLAD wenschen te
abonneeren, ontvangen de tot dien
datum verschijnende nummers gratis.
Op grond van de aanmerkelijke uit
breiding der courant, het bijvoegen van
speciale rubrieken en het uitgeven yan
twee bladen (8 bladzijden) des Zaterdags,
wordt de abonnementsprijs op 1 Januari
as. met slechts 10 cent per kwartaal
verhoogd.
Wie in ons nummer van 1 Jan. a s.
tegen den geringen prijs van 25 cent
eene nieuwjaars-advertentie plaatst, be
reikt veel kennissen in Alkmaar en
omstreken, wint geld uiten... veeltijd.
Wie zich maar even voorstelt het
tijdroovend geschrijf van die vele kaar
tjes, slaat den schrik om het hart,
snelt naar ons Bureau of onze agenten
en plaatst eene
Daar onze feuilleton „Zoekt en gjj
zult vinden" dit jaar afloopt, vangen
wij in het nieuwe jaar aan met eene
keurige, hoogst boeiende, welke
handelt tijdens de vervolging der eerste
Christenen in de Catacomben te Rome
en-getiteld is:
Op het hoogfeest van Kerstmis viert
en herdenkt de EL Kerk de geboorte
van onzen goddelijken Verlosser. Maar,
opdat wij het geluk, dat het kindje
Jesus ons bracht, beter zouden beseffen,
wil de Kerk, dat er aan het Kerstfeest
een tjjd van verwachting voorafgaat.
Dit is de reden, waarom de Kerk den
Advent d. i. een tijd, die de komst
(„adventus") van den Heiland vooraf
gaat, heeft ingesteld.
„Alle dal zal gevuld worden, en alle
„berg en heuvel zal worden geslecht,
„en de kromme wegen zullen recht en
„de oneffen wegen effen worden; en
„alle vleesch zal de zaligheid Gods
„zien." (Luc. 3, 4, 5, 6).
Dit zijn de profetische woorden, die
de Kerk in den Advent tot* ons richt
en die beteekenen: Bereidt u tot het
ontvangen van den Hemelschen Koning,
die tot u komen zal, voor. Hij is heilig
en geheel godlijkl Niets onheiligs kan
voor Hem bestaanDaarom doet boet-
EVANGELISCHE VERHALEN.
Naar 't Fransch.
Helaas er was geen tijd, meer om tak
ken van laurieren en olijven te gaan snij
den op de hellingen van den heuvel, De
Meester naderde. Het was te laat. Geen
tuin was hier of in den omtrek. Behalve den
beroemden rozentuin hadden de Joden er
geen te Jeruzalem. Toch daalde zij af
naar id en drempel der woning, opdat Hij
haar zou zien, zelfs zonder feesttooi
De nieuwe, met wit marmer geplaveide
straat was gevuld met een vroolijke me
nigte, gehuld in mooie, kleurige gewa
den, de handen vol bloemen en palmen,
't .Was een Oostersch tafreel, van zeld
zame en schilderachtige bekoorlijkheid.
Al die mensdien liepen zeer langzaam,
.wegens de drukte in de straten. Weldra
zag Suzanna, tot haar groote vreugde,
haar vriendinnen van Bethanië. Zij wissel
den "blijde teekenen van herkenning. Tus-
schen Maria en Martha liep een vrouw,
van ideale schoonheid, die zich van tijd
tot tijd omwendde naar de zijde van Jezus
en met een onuitsprekelijke uitdrukking
yan liefde naar Hem zag.
Zij was majestueus als een koningin
en eenvoudig als een klad. Haar heldere
vaardigheid en bekeert u van ganscher
harte
De Kerk bezigt in dezen tijd vaffden
Advent het purper, het teeken van
boete en droefheid. Daarenboven beval
de Kerk vroeger, dat de geheele Advent
een tijd van vaste en versterving zou
zijn. De vaste van den Advent duurde
voorheen óók veertig dagen, evenals de
Groote Vaste, en begon na het feest
van den H. Martinus. Later is de Advent
tot 4 weken beperkt,, ter herinnering
aan de 4000 jaren vóór Christus' geboorte.
Thans is de vastenwet in den Advent
slechts tot eenige vastendagen beperkt.
Maar, al heeft de Kerk hare wetten te
dien aanzien veranderd en verzacht,
toch blijft de Advent een tijd van boete
en versterving.
Wat wij aan onze versterving tekort
komen, dienen wij aan te vullen door
gebeden en vooral door hot geven van
aalmoezen.
Het wordt zoo spoedig gezegd: ik
ben te zwak, ik kan niet vastenmaar,
wat gij in het vasten te kort schiet,
vul dat door het geven van aalmoezen
aan.
Gedenkt den armen in dezen barren
wintertijd
De winter beteekent voor uwarme
kamers, dikke dekens, gezellig samen
zijn; maar voor de armen?
Koude, honger, donkerheid en ziekte
En dan die arme kleine kinderen;
blauwwitte gezichtjes, teere smalle
polsjes, dun gekleed, krimpend ineen
van de koude.
Voor de toonbank in eene bakkerij
„Hoeveel brooden, kleine man?"
„Maar een half, juffrouw."
„Eén half brood En hoeveel broertjes
en zusjes heb je wel?1'
„Zeven juffrouw; maar moeder had
geen centen meer 1"
Dat snijdt iemand door het hart,
niet waar?
Gelukkig kon, dank zij de ingekomen
giften, het gezin later, door toedoen
eener kath. vereeniging krijgen, waaraan
een mensch in de eerste plaats behoefte
heeft n.l. voedsel. Op dien dag straalde
het kindergezichtje vriendelijk en knikte
uit louter dankbaarheid.
Een dokter vertelde ons dezer dagen
Op een grimmig kouden dag valt een
arme stakker door koude en ontbering
op straat.
De dokter, die toevallig even later
passeert, biedt hem geneeskundige hulp.
Gekleed te zijn in zoo'n barre koude,
komt toch zeker een mensch toe, niet
waar? De dokter zag echter dat de
man onder de versleten jas en broek
oogen straalden van zoo bovenaardsche
teederheid, dat Suzanna haar blikken niet
van dat engelachtig gezicht kon afWen-
den. Zachtens zejde zij tot Maria:
iWie is bij u?
Martha antwoordde:
De moeder van Jezus.
Suzanna richtte zich met onwillekeurigen
iaandrang tot de maagdelijkste en liefde
rijkste der vrouwen. Zij boog met be
schroomde gratie en begroette haar, vol
gens het gebruik van idien tijd, met een
kus. En daarop met bekoorlijke nederig
heid, haar ledige handen toonend, zei-
de zij;
- Moeder, ik draag niet bij tot den
triomf van onzen koning. Gaarne had ik
alle rozen van Saron, alle palmen van het
Gaddi hem voor de voeten geworpen.
Maar mijn opgewondenheid is te groot
geweest en heeft mij aan niets anders
doen denken. Hij {is daar. Ik heb niets.
En zij, die ter bruiloft van Cana het
eerste wonder verkregen had om een
schuldelooze vreugde te verhoogen, zij
troostte die kinderlijke droefheid door
glimlachend te zeggen
Hij vraagt slechts onze harten.
XIII,
Die onvergetelijke vreugden waren
vluchtige vreugden.
Gamaliel had met hooge ontevreden
heid de terugkomst van Jezus vernomen,
Hij vertrouwt (niet op ons of hij wil
niets geen onderkleeren droegen de
man was ziek.
Twee voorbeelden uit velen.
Gedenkt in deze laatste dagen van
versterving de spreuk: den armen ge
geven is Gode geleend.
En, wanneer straks het R. K. Arm
bestuur bij u aanklopt, houdt uive beurs
niet gesloten, maar geef, wat u geven
kan, ieder naar zijn vermogen.
Geen uitvluchten gezocht: „ik geef
niet, want die en die is veel rijker en
geeft nooit!" „ga daar maar heen, die
kunnen wel gevendaarmee is u niet
verantwoord, u heeft geen rekenschap
te geven van wat een ander doet.
Geeft in deze dagen aalmoezen, breekt
met de zonde en kwade neigingen, doet
boetvaardigheid en verzucht in vurig
gebed naar Jesus' komst.
Dan zal het aanstaande Kerstfeest
voor u zijn een feest van genot, en
ons gemoed zal zóó gestemd zijn, dat
alsdan Jesus door zijne genade ook in
ons hart geboren wordt.
Voor Ide Anti-rev. kiesvereen. „Ned. en
Oranje", te Zutphen, trad op de heer Mr.
A. Barbn van Heeckeren van Keil, burge
meester van Angerio, met het onderwerp:
„Anti-Papisme." Spreker schetste (de wor
ding der Katholieke staatspartij en gaf eene
uiteenzetting Van hare politieke beginselen.
Het samengaan van geloovige Protestan
ten met Katholieken ^tegenover radicalisme
en socialisme is geen nationaal verschijn
sel: het wordt ook gezien buiten onze gren
zen, De bezwaren tegen het samenwerken
met de R. K. ingebracht, zijn van allani
grond ontbloot. De anti-papistische factor
is nadeelig voor een gezond politiek leven
en moet daarom hoe eer hóe liever ver
dwijnen.
BELGIE.
In zijn testament zegt koning Leopold
o.a.
„Ik sterf in Wet katholieke geloof; ik
vraag vergiffenis voor de zonden, die ik
heb gedaan, of had kunnen begaan."
De koning is gelukkig goed gestorven
en de hoogeerw, pastoor-deken van Lae-
ken voegde dan ook aan de verklaring],
in ons vorig nummer medegedeeld, toe:
„gij kunt gerust publioeeren da,t de ko
ning met zijn geweten volkomen in vrede
was ien gereed om voor God te verschij
nen. Meer heb ik niet gezegid1."-
Gisteren is in laflle kerken van België
het volgend h e r d e r 1 ij k "schrijven
voorgelezen, onderteekend, door kardinaal
sterven, herhaalde hij.
De hosanna's der menigte, de toejui
chingen, die de groote meester gehoord
had' «n den tempel zeiven, waar hij, naar
zijn gewoonte, onlder de portieken wan
delde met zijn leerlingen, al dat op
rechte maar brooze enthousiasme boe
zemdie hem geen vertrouwen in. Hij ken
de het fantastische karakter en de plot
selinge ommekeeren van dat volk, van
het volk uit de provinpies vooral, dat
bijna het eenig geleide van Jezus uit
maakte. Hij zag ide onmachtige woede
der priesters in hun beroep op Jezus zelf:
Gebied' hun dan te zwijgen.
Helaas, ide weinige dagen die volgden,
verdubbelden den angst van den Jooid-
schen leeraar, Ten tweeden male had
Jezus de. koopers en verkoopers uit den
tempel gejaagd; een tweede maal werd
het goud en zilver der wisselaars ver
strooid over de marmeren steenen, onder
het uitroepen van het wrekend woord:
Gij hebt van het Huis mijns Vaders
een roovershol gemaakt.
En de priesters ten toppunt hunner
woede, waren tot hem gekomen met de
strikvraag:
Zeg ons, met welk gezag Idoet gij die
dingen
„Gamaliel zag de wolken zich samen
pakken boven dat jetigdige voorhoofd,
dat den bliksem scheen te trotseeren. Eén
hoop restte dón edelen Jood. De priesters
veroordeelend, schiep Jezus zich als met
Merrier en alle bisschoppen, hetwelk aan
vangt als volgt:
„Zeer beminde Broeders,
Het feit waarvoor wij zoozeer vrees
den is geschied.
„Het vaderland ligt in rouw gedompeld.
„Koning Leopold II is niet meer.
„God schenke aan zijne ziel de eeuwige
rust.
En eindigt met deze bede:
„Aan Üe geestelijkheid en aan de geloo-
vigen vragen wij met aandrang hunne ge-
beidien voor de zielerust van den overleden
koning.
„Heer, 'wij smeeken 'U, bevrijd de ziel van
uwen dienaar, van eiken band der zonden,
opdat hij in de glorie der opstanding met
met Uwe heiligen en uitverkorenen, den
vrede van het eeuwige leven moge genie
ten. Dit vragen wij U door Christus on
zen Heer. Amen."
De plechtige H. 'Mis van R e^
quiem iis vastgesteld1 op Woensdag, te
11 uur, in Siut-Gudule.
Het protocol zal gelijk zijn aan dat, het
welk gevolgd' werd bij den lijkdienst van
Leopold I.
Van het Paleis van Brussel, zal het lijk
gevoerd' -worden, naar het Paleis der Na
tie- waar het ontvangen zal worden door
de voorzitters der beide Kamers; vandaar
wordt het overgebracht naar de Sint-Gu-
dule Ien dan 'naar den grafkelder van Laeken.
Vermoedelijk zal de plegtighëid niet voor
3 uur afgeloopen zijn.
De 'meeste bladen wijden kolommen bij
kolommen over Ide nagelaten familie des
konings, wij Wenschen daarover niet uit
te 'wijden.
Over Idooden kwaad te spreken en al
lerlei sensationeele berichten de wereld in
te Zenden over het tragisch verscheiden van
dezen koning behoort niet tot onze tactiek.
Natuurlijk hebben de meeste Belgische
bladen zich onmiddellijk na 's Konings
dood aa;n het schrijven gezet over zijn tes
tament. Het eene blad weet het nog beter
dan het andere ten slotte blijkt het testa
ment volkomen rechtvaardig te zijn.
Maar toch krijgen Wij in ons een gevoel
van weerzin wannjeer wij zien, dat, terwijr
het lijk nog boven de aarde staat, reeds
geprocedeerd wordt over de nalatenschap
(Prinses Louise liet de villa van der Borgt
verzegelen.) De rechtbank stelde haar echter
ijl' 't ongelijk en de zegels mochten niet
worden aangehecht.
Zoo gaat het met iden rijke. Dadelijk
na zijn dood azen de familieleden op zijn
erfenis, daar wordt enkel over gedacht.
Maar om zijn zielerust? Zou men daar
ook zooveel activiteit voor aan den dag
leggen? Dat gaat in den regel niet, want
dan schiet er weer zooveel minder over!
Gelukkig den mensch, die zalig sterft
zonder rijkdommen na te laten; voor zijne
zielerust zal men teu minste meer bidden,
geweld een populariteit onder de Pha-
rizeeërs en Schriftgeleerden, want de haat
tusschlen (die vijandige machten was ver
schrikkelijk. Zomd'er zich' veel illusies te
scheppen hoopte Gamaliel op een mogelij
ke verzoening tusschen Jezus en de te
genstanders der priesters. Maar zijn hoop
bleek weldra ijdel. Nauwelijks waren twee
dagen verloopen sinds de zweepslagen'
de begeerige kooplieden als een kudde
hadden verstrooid, of Jezus, de oogen
schitterend van denzelfden verheven toorn
het voorhoofd stralend van hetzelfde blik
semend licht, overlaadde de Schriftge
leerden en Pharizeeërs, ten aanhoore van
gansch het volk, met verschrikkelijke ver-
wenschingen.
't Is de overspanning der overwin
ning-, idie hem misleidt, zeide Gamaliel,
Hij vergeet alle zelfbeheersdhing. Zijn
woord is brandend als een fakkel. Hij
rekent er ongetwijf eld op, dat het enthou
siasme van het hartstochtelijk volk hem
beschermen zal tegen ide wraak, tegen den
dood. Hij zegt wel: „Ik ben gekomen
voor dat uur." Maar als hij dit uur
zoo nabij, zoo onteerend, zoo bloedig,
zoo onafwendbaar zag, hij zou niet dec
zelfde stoicijnsche koelbloedigheid too-
nen. Hij bedriegt zich zelf. Hij gelooft,
dat Hij de macht heeft van een God."
Heen en weer loopende door de feest
zaal mompelde Gamaliel deze woorden,
afgebroken door lange stilten, 't Was de
a|vo|n(d van Raschen4 Dó stralen der onder-
omdat zijne lerfgenamen niet lang behoe
ven te kibbelen, over zijne nalatenschap.
Zwaar zal Idlanook Ide verantwoording zijn,
(die de door God met de schatten der aarde
begiftigde, eenmaal voor Zijne Rechterstoel
verschijnende, heeft af te leggen.
Van den nieuwen koning wordt
ons het volgende bericht:
Albert I, Idie 8 April 1875 geboren is,
heeft zich jóeéds zeer populair weten te
maken 'bij het Beltg. volk. Hij heeft inne
mende manieren, is afkeerig van uiterlijken
pronk en praal en eenvoudig in al zijn
doen. Daardoor heeft hij het hart van ve
len reeds gewonnen!.
Door zijn reis naar den Congo, in dit
jaar, is zijn populariteit zeer vermeerdeiÜ.
In het practisch leven heeft hij veel be
langstelling getoond; op het gebied van
luchtscheepvaart, spoorwegwezen, letterkun
de, scheepvaart en visscherij' heeft hij zich
zeer verdienstelijk gemaakt
Hij is voorstander van de onlangs aan
genomen legerhenjvormingen en van eene
kleine Belgische oorlogsvloot.
FRANKRIJK
Meivrouw Steinheil is door de rechtbank
niet veroordeeld maar is nu door de da
mes van de „Solidarité feminine" tot 20
jaar gevangenisstraf veroordeeld.
Mien maakte uit, Idat de rechtbank, bij ge
brek aan bewijs, de beschuldiging, van man
slag en medeplichtigheid had moeten laten
vallen. Maar de aanklacht wegens valsdhe
getuigenis bleef bestaan. Met een verplette
rende meerderheid werd Mevr. dus schuldig
verklaard willens en wetens een valsch ge
tuigenis te hebben afgelegd. De „roode, we
duwe zal zich van het vonnis van deze
dillettanten-rechtbank niet veel aantrekken.
Zij Ss, volgens een bericht in den „Figaro"
op weg naar Amerika!
Gelukkig! Zou Ier nu een einde zijn aan dat
zaakje?
DUITSCHLAND.
Ooik in Idat 'land richt het N. Malthusianis
me zijn verderf, in steeds wijder kringen
aan.
Het geboortecijfer in Saksen b.v. is in
de laatste 10 jaren van 26.7 op 21.6 pCt.
gedaald. In navolging van den kardinaal
aartsbisschop van Mechelen heeft de bis
schop van Regensburg onlangs tot zijn dioce-
sanen een herderlijk Schrijven gericht, waarin
hij (hun vermaant, de familiezeden rein te
houden en alle tijdschriften enj
dagbladen te verbannen, die in
advertenties N.-Malthusianistisdhe middelen
aanbevelen.
ENGELAND
betreurt wéder een grooten brand.
Doordat Öe versieringen vuur vatten is er
gisternamiddag brand uitgebroken in het
groote warenhuis van Aiding en Hobbs
te Clapham, dat vol was met in verband
gaande zon wierpen lange, rossige weer
kaatsingen in idje (zaal. Suzanna luisterdel
angstig toe. Zij Idroeg een licht kleed,
doorweven met gouden bloemenhaar
sluier werd vastgehouden door een drie.
dubbele rij paarlen. 't Was het feest der
feesten,
Suzanna 'verzorgde de laatste toebe
reidselen voor het feest met de vo®-
maaktheid, die zij in alles betrachtte.
Reeds waren het hlphikomon, een soort
ongedeesemd brood; het charoseth, een
mengsel -vlan vruchten, toebereid met azijn
het dhagigah, een schaap of geit, toekom
stige gave voor het altaar, beurt voor
beurt op de tafel geplaatst, Arme bu
ren en eenige vrienden: Jozef wan Ar.-
mathea, Nicodemus tien feestgenoo
ten dn 't geheel voflgens de wettelijke
voorschriften waren genoodigd. In te
genstelling met de meeste Joodsche hui-
zen, Waar de vrouwen afzonderlijk aten,
had Gamaliel steeds gelast, dat men te
zijnent gemeenschappelijk het maal zou ge
bruiken. Zijn zuster verliet hem slechts bij
de feesten van leeraren of rabbijnen.
Hedenavond had het meisje, ter eero
haar gasten, idie lange tafels omringd
met guirlandes van roode anenomen.
(Wordt vervolgd)..