Kath. Nieuws- est Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 103 Zaterdag: 25 December 1909. FEUILLETON. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Zoekt, en gij zult vinden. 3a° Jaargang1 Dit nummer bestaat uit 8 bladz. BLAD. ABONNEMENTSPRIJS |0 cents per drie maanden franoo aan hnis. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers3 oent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUBreedstraat 45, tegenover de B. E. Zerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËNi Van 15 regels :«-.*■ 30 Elke regel meer6 Reolames per regel15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij voornitbet. 25 cent. Zij die zich tegen 1 Januari op ONS BLAD wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Op grond van de aanmerkelijke uit breiding der courant, het bijvoegen van speciale rubrieken en het uitgeven van twee bladen (8 bladzijden) des Zaterdags, wordt de abonnementsprijs op 1 Januari a s. met slechts 10 cent per kwartaal verhoogd. Wie in ons nummer van 1 Jan. a.s. tegen den geringen prijs van 25 cent eene nieuwjaars-advertentie plaatst, be reikt veel kennissen in Alkmaar en omstreken, wint geld uit en... veel tijd. Wie zich maar even voorstelt het tijdroovend geschryf van die vele kaar tjes, slaat den schrik om het hart, snelt naar ons Bureau of onze agenten en plaatst eene Nieuwj a^s-adv^rt' ntie. Meiiwn F uilletoü, Daar onze feuilleton „Zoekt en*gij zult vinden dit jaar afloopt, vangen wij in het-nieuwe jaar aan met eene keurigehoogst boeiende, welke handelt tijdens de vervolging der eerste Christenen in de Catacomben te Rome en getiteld is: Do toov rs vin Astaroth. Tid&dwot. Onder de rubriek Landbouw en vee teelt (4e pag. 2e blad) vangen wij op verzoek van vele boeren in den omtrek een reeks artikeltjes aan over deze wet. Vrede op aarde Daar herhaalt zich op dezen dag altijd weer een treffend verschijnsel. Het is alsof heel de menschheid bij haar ge jaagd voortspoeden door de ^eeuwen heen op het Kerstfeest een oogenblik stand houdt Allen, zelfs die lang ont wend zijn aan godsdienstige overweging, richten begeerig het oor naar den won deren zang der engelen. En er is nie mand, die zich aan den- machtig over weldigenden indruk dier blijde boodschap onttrekken kan. Vrede op aarde als op zachte deining van verrukkelijke melodie voert het ons mee als een tooverwoord klinkt het ons toe, dat een visioen op roept van een Paradijs, waar het geluk als een engel met blijden glimlach bekoort. Maar hoe komt het toch, dat de Engelenzang van den Kerstnacht op heel de wereld zoo diepen indruk maakt? Die wondere klanken herinneren aan de droeve werkelijkheid, dat de wereld in haien geestelijken nood zoo arm aan vrede is. Sinds den jammervollen dag, dat God den eersten mensch het Paradijs uit wees, is dat martelend heimwee naar den verloren vrede hem bijgebleven Hij heeft den vrede rusteloos gezocht. Hij heeft den vrede afgebeden door zijne offers. De wijzen der scholen hebben op de middelen gepeinsd om de wereld ge lukkig te maken. Maar noch diepzinnige wijzen zoo min als de in top gevoerde beschaving van heidendom of modernen tijd zijn daarin geslaagd. En tot op dezen dag toe is daar niemand op deze wereld volmaakt gelukkig bevonden. In den stillen nacht evenwel, dien wij in vromen ernst herdenken, heeft een maal boven Betlehems velden aan arme herders de belofte toegeklonken: vrede den menschen van goeden wil. Zij worden gevoerd naar eene arme stal, waar zij vinden „een Kindeke in doeken gewikkeld, liggende in eene kribbe". Hoe onbegrijpelijk het schijnen moge: daar is voor de moe gejaagde mensch heid de vrede te vinden. Want Hij, de Vredevorst, die in de kribbe rust, komt niet alleen de Ver zoening bewerken tuss. hen God en den gevallen mensch, doch evenzeer den weg wijzen naar den vrede, het ver loren geluk. Wat den eersten mensch den vrede verliezen deed en wat altijd weer den vrede in duizende harten verstoort heet de zonde. En de zonde de groote waaraan wij met Adam i schuldig staan, omvatte in een enkele j daad een drievoudigen misslag, een toegeven aan de drievoudige begeerlijk heid, sluimerend in elk menschenhart. De zonde nu dat is altijd de oorzaak, waarom de wereld zoo arm aan vrede is. Dit gedenkend, begrijpen wij waarom de Vredevorst in de kribbe, die ons den weg naar den vrede komt wijzen, omstandigheden kiest, welke de intrede van den Koning der Heerlijkheid op deze wereld zoo pijnlijk mogelijk doen zijn. Noodzakelijk waren ze niet. Vrij willig kiest Hij ze. Omdat Hij tegenover den menschelijken hoogmoed wil stellen Zijne allerdiepste vernedering, tegenover de begeerlijkheid der oogen Zijne bittere EVANGELISCHE VERHALEN. 2®) Naar 't Frantch. - De purperen bloem scheen te bloeien in het onzekere Ücht der ondergaande zon, terwijl Suzanna, in de kalmte van haar reine schoonheid', met rustigen stap heen en weer liep, Iden geurenden tak in de handen. Na eenige oogenblikken ging Gamaliel voort. Wat was intusschen die Jezus van azareth todh bewonderenswaardig. Welk een welsprekendheid. Wat is de moed een wonderbare zaak. Ais gij die aaM grijpende antwoorden had gehoord, wel ke hem zoo natuurlijk van de lippen vloeiden: „Gij betaalt de tienden van rauntkruid, anijs en komijn, maar gij vergeet de goedheid, de rechtvaardigheid en het recht." Begrijpt gij dat? De ironie wrn die oneindig kleine zaken tegenover we dingen der eeuwigheid? En dit:„Wee J graven bouwt voor de profeten', 00r w vaderen gedood, en zegt: „Als 1 in dien tijd geleefd hadden, wij zou- "iet medeplichtig geweest zijn." Slan- T?' «Wergebroed. Meet dan de maat iiö,UWer vaderenHoort gij die ®MWtdaging tc>t den dood-- A1 ka»iD§B neer op de yerheyen vergadering, waartoe ik behoor. En on danks hun maar al te kostbare waarheid, had ik toornige gedachten moeten koeste ren, had ik ze willen koesteren jegens Jezus. Ik was integendeel opgetogen van bewondering voor die ziel, zoo zuiver van bedrog -en lafheid, die de verwij tingeni van een oprecht geweten slingerde in 't gelaat dier schaamtelooze huichelaars. Hij heeft niet lang genoeg geleefd voor de lankmoedigheid der wijzen, meest Voort spruitend uit vermoeidheid en verachting Hij'i s te jong. Is hij te jong?.. Inder daad: alleen met mij zelf zeide ik: Hij is te groot. Heel mijn ziel zeide hem: „Ga voort, Meester, want gij schrijft 1de schoonste bladzijde van onze Joodsche geschiedenis. Geen man heeft nog -ooit gesproken als gij. De profeet Isaias heeft uwe lippen met zijn vuur moeten aan raken." En ondanks mij zetf had ik willen uitroepen: „Zwijg toch, mijn zoon, zij zul len u dooden." Suzanna luisterde met ingehouden adem naar Üen grooten leeraar, wien de eere- dienst van de schoonheid medesleepte zij luisterde ook, sinds den ochtend, naar een duister voorgevoel, dat treurig klonk als een rouwzang. Jozef van Arimathea trad1 op dit oogen blik binnen. Vrede zij u, meester. Wees ten minste dezen avond, zonder ongerustheid Jezus is in veiligheid bij mij met zijn leer lingen, Hij vjert er het Partscheest, Dezen armoede, tegenover de begeerlijkheid des vleezes Zijn lijden in kouden Palestijnschen winternacht. Door strijd tegen de booze begeerlijk heid komt de mensch tot vrede dat is de vermaning die Betlehem s Kindeke in zwijgende welsprekendheid tot allen richt. 0 daar gingen en daar jagen zoo- velen achteloos langs de kribbe zonder deze les van gulden levenswijsheid te verstaan. Een onafzienbaar défilé van wie in harden levensstrijd pijnlijk ont goocheld werden. Yrede hebben zij gezocht langs alle zijden heeft de belofte hun ver leidelijk toegeklonken Doch de slotsom hunner bevindingen ligt uitgedrukt in de verzuchting hunner voorzaten voor honderde jaren door den Wijzen Man opgeteekend „Wij hebben gewandeld langs moeizame wegen. De vrede was er niet. Alzoo wij hebben gedwaald." Gelukkig daar zijn ook velen geweest die voor de kribbe de vermaning wel hebben aanhoord en die hebben ver staan. Zij zijn opgerezen om den strijd aan te binden tegen zichzelf van allen rang en stand, kinderen van vorsten en zonen van bedelaars. Langs den weg der zelfverloochening door den pasgeboren Heiland hun aan gewezen hebben zij den vrede gevonden. Zij zijn de heiligen der Roomsche Kerk. De meest tevreden en de meest geluk kige menschen welke de aarde gedragen heeft waren zij zii hoog begaafden dikwijls die de les beoefenden van dat Kind. Met hen hebben duizenden zooveel van dien goddelijken vrede des harten genoten als zij vorderden in de heer schappij over zich zelf het booze in hun hart. Daar is ons een onverbiddelijke le venswet gesteld: gij zult Diet tot den vrede komen dan door den onver zwakten strijd tegen u zelf. Immers niet onvoorwaardelijk werd door de eDgelen vrede aan de wereld beloofd. Vrede op aarde zoo heeft hun zang geklonken aan heu, die zijn van goeden wil 1 ZALIG KERSTFEEST BUITENLAND. BELGIE. Begrafenis van den koning. De aartsbisschop van 'Meedelen en de bis schoppen van België len talrijke geestelijken gingen ide lijkbaar vooraf. Achttien onder-officieren namen de kist op en droegen haar naar den lijkwagen De 'kist werd' overdekt met een zwart flu- namiddag heeft bij mij Jacobus en Johan nes gezonden om mij slechts en katalyrea de gemeenschappelijke zaal, te vragen: gij kent zijn nederigheid en zijn afkeer van allen luister. Ik heb den alivah zoo' sier lijk mogelijks laten tooien voor wien zou ik dit doen ji ndien niet voor hem fen ze Hem aangeboden. Suzanna, men heeft tussdhen de waterkannen en bekers den ruiker van rozen geplaatst, dien gij aan mijn broeder gezonden hebt Alles is [dus in orde. Laten wij in vrede zijn. Suzannia ademde vrijer. Zij ging de arme huurlieden tegemoet, die beschroomd de luisterrijke feestzaal binnentraden. Met liefderijke woorden leidde zij hen; naar de ©ereplaatsen. Gamaliel kuste hen; dien avond legde hij bijzondere hoffelijk heid liin de vervulling dier gebruiken, reeds lang gewoonte nder hen. Zachtkens mm. petdle hij de woorden, toevallig van Jezus gehoord: „Als gij leen aalmoes geeft, moet alles rtein voo(r u wezen." Hij wak werkelijk die priester van den huiselijken haard, ge lijk hij er ide bewaker va;n was. Een ver heven majesteit s cheen op dezen Paadschdag van hem uit te gaan. De zegening den bekers en de hanldi- wlassching waren elkaar opgevolgd. Reeds had men de wilde kruiden verdeeld, ge doopt in de charosseth. Nicodemus kwam niet. 't Was het uur, waarop het jongste lid van het gezin vragen moest: „Wat be- teekenen 'die gebruiken?" Suzanna deed die yraag met haar heb weelen kleed met 'franje, waarop de ko ningsmantel en 1de kroon werd neergelegd'. De lijkwagen werd door acht paarden getrokken. Bij het brengen van de kist buiten het paleis, presenteerden dtl troe pen de wapens, de klaroenen schetterden, de tamboers sloegen leen roffel, de artillerie loste een salvo* en de doodsklokken van de Jacobus-kerk luidden. Achter den lijkwagen liep prins Albert, gevolgd door de' prinsen en de afgevaar digden der vreemde mogendheden. De lijk wagen werd omringd .idoor hobdignitarissen en de maarschalken van den koning. De slippen van het kleed! werden opge houden door de presidenten van den se naat en de kamer, den president van den ministerraad, den minister van Justitie, den inspecteur ider gardes-civiques, commandant van het 4de militaire district. Om half twaalf kwam de stoet bij de St. Gtidulekerk aan; een ontzaglijke me nigte had £idfo daar verzameld. De afzettingen rondom de kerk opge richt, werden doorgebroken en handtaste lijkheden hadden plaats. De -versiering id'er kerk is indrukwekkend. Het stoffelijk overschot 'werd ontvangen door den kardinaal-aartsbisschop, omgeven door ide bisschoppen van België en talrijke gees telijken. Prins Albert ide leden der konink lijke familie en Ide buitenlandsche prinsen namen hun plaats i:n het koor in. De plechtigheid had het gewone verloop en eindigde om 12 uur 40. Na de godsdienstige plechtigheid geleid ide de geestelijkheid in optocht het stof felijk overschot, prins Albert en de vreem de deputaties tot de poorten der kerk. Prins Albert, de leden der Koninklijke familie, de vreemde deputaties enz. stegen in Ide rijtuigen. De stoet vormde zich weer om zich naar Laeken te begeven- De stoet bereikte om 2 uur de kerk te Laeken. Deze was versierd met hooge zwiarte idraperieën, met zilver afgezet. Slechts enkele genoodigden werden toegelaten. De pastoor van Laeken ontving aan den ingang der kerk de vorstelijke personen/ en Idie bisschoppen, die in het koor plaats namen. Kort daarop kwam de aartsbis schop, om den stoet aan den ingang te ontvangen. De lijkkist werd gedragen door onder-officieren van de grenadiers, terwijl' de seminaristen het „Libera me" aanhieven. Kardinaal Merrier gaf 'de absolutie en begaf zich vervolgens gevolgd door prins Albert en ide vreemde vorstelijke gezanten, de se natoren en de afgevaardigden naar de ko ninklijke grafkelder waar de kist in een kleine kapel werd geplaatst. Daar rusten reeds 'koningin Marie Henriette, prinses Jo sephine en de kleine Hertog van Brabant: Baron Goffinet de graaf d' Oultremont en ide burgemeester van Laeken teekenden het procesverbaal van de begrafenis waarmede d'e plechtigheid, te half drie, was geindigd. idiere stem. Gamaliel hief alle spijzen voor ide feestgenooten op met de gebruike lijke uitleggingen. Hij toonde de kruiden, even bitter als de dienstbaarheid; het ophikkomon, het angstbrood der balling schap; het roodgekleurde charoseth, her innering aan Idie 'kalk, waarmede de Israë- lieten Rhamses en Phithon hadden ge bouwd gedurende hun langdurige gevan genschap. Eindelijk nam de leeraar in zijn handen het Paasdhlam, door tw®e granaatlakken, als op een kruis gebonden het on- smette lam, da't de toorn des hemels moest afwenden. Gamaliel werd zeer ernstig. Hij weidde uit over de verheven wet kier uitboeting, over den afkoop der schuldigen door den rechtvaardige. Hij j verklaarde dat het Paasdhlam slechts een profetische type was. Hij criteerde Isaias en de beteekenisvolle woorden, welke deze den Messias op de lippen legt: „Als een lam ben ik ter slachtbank gevoerd en ik heb Üen mond niet geopend." De rosse weerschijn door de nauwe vensters ging over in rooü'en gloed. Ga maliel hield' op, met half;-gesloten oogen; hij trad plotseling in een van die stil zwijgende overpijnzingen, welke hem in den laatsten tijd eigen waren geworden. Joseb van Arimathea zeide zachtkens: iDe grootie meester is wiel verre van ons. Suzanna antwoordde: c— Mtfiajr hji is dicht bij God. Hij bidt ENGELAND. De verkiezing is in vollen gang. De li beralen "de regeeringspartij, zochten eerst steun bij die arbeiderspartij. Minister Lloyd' George beloofde maar eventjes 3800 p. st. tot dekking van de uitgaven voor steun aan werkloozen. De arbeiders zijn evenwel van dien steun niet gediend, zij wenschen met eigen can idi'daten voor den dag te komen. Nu tracht de liberale partij steun te vin den bij 3e Ieren, Tot nu toe, was men in liberale kringen zeer verschillende ideeën toegedaan om trent het „Home rule" der leren, ook As- quith, de minister-president behoorde niet tot ide voorstanders van 't Iersche zelf bestuur. Doch men moet in deze oinstan digheden niet vergeten dat de kiezers van t groene eiland over 84 zetels beschik ken, en dat zal dan ook wel de eenigstte reden zijn, waarom minister Asquith geheel gekeerd is en hun zelfbestuur beloofd heeft Alzoo weerhanen politiek! Intusschen is de eerste minister Asquith' vol goeden moed; De lucht zeide hij, is vol gunstige voorteekens voor de lib era 1 enf Zou ide lucht daarom tegenwoordig ge regeld betfokken zijn? FRANKRIJK, De vrijdenkers komen in Verzet tegen; den maatregel van het Fransche episcopaat om sommige leerboeken op de scholen te verbieden. Maar wat doet Briand, minister van openbaar onderwijs nu? Raad eens? Precies hetzelfde: De 'Fransche Maiden bevatten thans een officieel ministerieel besluit Waarbij het boek „Korte geschiedenis der Kerk Vanaf Jezus-Christus tot op on ze dagen" door abbé Vandepitte ver boden wordtals leerboekbij het on derricht, zoowel als lees- en als prijsboek en dat zoowel in alle bijzondere als open bare scholen, RUSLAND. Moord en doodslag is hier nog steeds aan de orde van den dag. Thans is de chef Ider geheime politie te St. Petersburg kolonel Ropoff door een bom gedood. Hij werd nagenoeg in stukken geslagen. Verschrikkelijk len dat in de dagen van de verlichte twintigste eeuw BINNENLAND. KAMEROVERZICHT. De eerste dagen dezer week werden be steed aan de behandeling der begrooting binnenlandsche zaken, afdeeling O n- d e r w ij s. De heerlijke dagen van de Uitgevers- Vennootschap „Futura" n.I. de dagen, waar Na Iden maaltijd, die eenige uren diurde en (nadat men ten besluite den gezegen- den beker van hand tot hand had laten gaan, vroeg Suzanna verlof zich te mogen! verwijderen. Dei beide mannen waren alleen, toen een vluchtig kloppen op de buitendeur hen deed opspringen. Nico demus snelde bleek en ontdaan binnen en liet zich op een der lage rustbedden neervallen. Zoodra hij kon spreken, zeide hij met verstikte stem: Jesus is gevangen genomen. Hij is door den troep weggevoerd in handen van Annas en Caiphas. Alles is uit. Een idoodelijke stilte heersdhte tussdhen de drie mannen. Eindelijk vroeg Gamaliel: Willen zij' |hem dezen nacht oordeelen Zij hebben Sn haast 't meerendeel der leden van het Sanhedrin bijeengeroepen hernam Nicoidemus. Zij zeiden, dat zij, uit 'eerbied jegens u, uw rust niet wilden verstoren. Dat is Wel zoo, zeide Gamaliel bitter. Huichelaars en lafaards. Zij wantrouwen mijZe hebben reden beducht te zijn. Hebben ze hem in mijn Woning gevangen genomen? vroeg Jozef vertoornd Maar mijn huis is onaantasbaar en het verblijf, dat ik hem .had aangeboden, geheiligd. 't Was te Gethsemané, antwoordde Nicodemus izich in de handen wringend. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1