It. Katk Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. Woensdag 29 December 1909. 3ae Jaargang FEUILLETON. 1 No. 104 Drankmisbruik. Zoekt, en gij zult vinden. t. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Nieuwe Feuilleton. De tooveres van Astaroth. BUITEN LAND! id r-, V- n, s. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 50 cents per drie maanden franco aan hnia. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers8 oent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUBreedstraat 45, tegenover de R. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËN t Van 1—5 regels30 oent. Elke regel meer6 n Reclames per regel15 Kleine advertenties van 1—30 woorden, bij vooruitbet. 25 Op grond van de aanmerkelijke uit breiding der courant, het bij voegen van speciale rubrieken en het uitgeven van twee bladen (8 bladzijden) des Zaterdags, wordt de abonnementsprijs op 1 Januari a s. met slechts 10 cent per kwartaal verhoogd. Daar onze feuilleton „Zoekt en gij zult vinden" dit jaar afloopt, vangen wij in het nieuwe jaar aan met eene keurige-, hoogst boeiende, welke handelt tijdens de vervolging der eerste Christenen in de Catacomben te Rome en getiteld is: „Drankmisbruik, och hemel, daar hebben we het weerzullen vele lezers van „Ons Blad" misschien wel in hunne gedachte zeggen bij het lezen van dit opschrift. Toch, geachte lezers, wagen wij het slechts enkele minuten uwe attentie te vragen voor dit onderwerp. "Wie meent in ons een „vurig" drank bestrijder te vinden in den vollen zin des woords, zoo iemand, dien wij wel eens noemen een „vuurvreter", heeft het glad mis. Zoekt in ons niet iemand, die zijn evenmensch, al heeft deze nog zooveel op met de kath. zaak, minder waardig heet, omdat hij zich niet aan sluit bij het heir der drankbestrijders. Integendeel wij zijn vóór drankbe strijding, maar tegen diè drankbestrij ding, welke verbittert, (foei, leelijk woordenspel) en daarom ook meer kwaad dan goed sticht. Wij behooren tot hen, die het drank misbruik wenschen te bestrijden, niet op hoogen toon doch overtuigend en bezadigd. Onze meening is dan ook, dat het Nederlandsche volk niet in één jaar van een land van drinkebroers is te bekeeren in een land van afschaffers en geheelonthouders. Wij zullen de drankbestrijding steunen in woord en geschrift op eene wijze, zooals dr. Laurillard dat zegt: „Strooi de woorden van licht en liefde naar links en rechts om u henen, 't zijn zaden, waarvan wel iets opkomt, 'tzij gij 't zult bemerken of niet." Wij zullen thans een woord schrijven over het drankmisbruik. Drankmisbruik veroordeelen wij na tuurlijk. Drank is oorspronkelijk een genot middel. Wat is een genotmiddel? De mensch heeft behalve zijn gewoon eten EVANGELISCHE VERHALEN. 27) Naar 't Franech. Men Wie-et, Idat hij zich daar terugtrok om te bidden, Judas, de ellendeling, heeft hem verraden. Ik ben van verre gaan zien. O, die verschrikkelijke stoet bij toortslicht. Jezus, zoo bleek,, onder de beleediging. Alles is dus uit, geëindigd,... Een doodelijke angst teekende zich af op het gelaat der rabbijnen. God, heeft geoordeeld, zeide Gamaliel eindelijk met ernstige stem, en God is een rechtvaardige God. Hij zou zijn Chris tus niet in hianlden der boozen geleverd hebben. De idroom van dien jongen man was te schoonGa tot hem. Zeg 't mij, of het nog mogelijk is, iets te be proeven. Is er nog een kans onder duizen den, noem die dan. Jozef van Arimathea en Nicoidemus ver dwenen in den nacht. Gamaliel ging met langzamen tred naar die kamer van Suzanna. Hij scheen tien jaar verouidlerd. Aarzelend stond hij stil op dien drempel van het vertrek. Hij herinnerde zidh' de eerste ontmoeting van Christus met het jonge meisje: hij dacht aan dien avond op het terras aan tien oever van het meer, toen hij 'had en drinken behoefte aan een middel, dat dient om zoo nu en dan eens te genieten dus: buiten zijn ge woon jvoed- sel iets extraas. „Zoo nu en dan" schreven wij,fjuist, want als een genotmiddel geregeld ge bruikt wordt, raakt het gewoonte en doordat het gewoonte wordt, is het geen genotmiddel meer, maar een be hoefte geworden. Wie eens per week b.v. eeu pudding als dessert heeft, vindt dit een genot. Wie langzamerhand eiken dag pudding eet, weet niet beter of dat behoort zoo. Voor hem is die pudding niet iets extraas meer, 't hoort zoo bij zijn diner. Met drank is dit erger. Wie b.v. 's Zondags een bittertje neemt, vindt dat een genotmiddel. Degene, die dage lijks er eentje „pakt", vindt dat eene gewoonte, 't hoort er zoo bij. Dan is 't nog wel een genot, maar zoodra hij bij zich zeiven gaat zeggen: komaan ik neem er eiken dag twee, dan ont aardt dat genotmiddel toch in eene verslaving en dat is verkeerd. Yan een genotmiddel moet men kun nen afblijven, kan men dit niet, welnu dan is men er aan verslaafd en houdt het borreltje op een genotmiddel te zijn. De arbeider, die Zondags b.v. één borreltje neemt, heeft een genotmiddel, maar, wanneer hij er eiken dag één neemt, terwijl zijne kinderen het geld daaraan besteed aan voedsel of kleeding moeten derven, dan heeten wij dit uit spatting van geDOt. Dat geld kon beter besteed worden. Wie met zijn weekloon moeilijk kan rondkomen, mag zijn geld niet gebruiken aan genotmiddelen. Het drankgebruik als middel van genot is niet geheel te veroordeelen, wel wanneer het te ver gaat, dan is het ook drankmisbruik geworden. Dit drankmisbruik veroordeelt zich zelf. Aan de vruchten kent men den boom. Ik behoef U, geachte lezers, gerust geen tooneel op te hangen van hetgeen de drankmisbruik teweeg brengt. Ga slechts de verslagen der zittingen van Rechtbanken na en ge staat versteld, 't Is ons vaak opgevallen, dat aan de Rechtbank te Alkmaar b.v. 6 zaken werden behandeld en de oorzaak van alle lag in het misbruik van sterken drank. Ongelukken, rampen enz. zeer vele zijn te wijten aan den drank. De statistieken toonen dit aan. Zou de dichter de Génestet, toen hij schreef By Meer-en-berg Acb, droeve plek I Hier breekt u 't harte Van weedom, die de weelde stoort: Bedrogen hope, en zonde en tmarte Vereent haar offer* in dit oord. gevoeld, hoe zij zidh' voor 't eerst van haar leven van hem verwijderde. Wat had hij toen geleden. En hij leed er nu nog onder. Alle tooneeien dier laatste ja ren rjep hij in zijn geheugen terug. Hij her innerde zich, hoe die jonge vreemdeling hem ondanks zichzelf langzamerhand had aangetrokken, hoe hij, alleen door diens schoonheid van ziel'; hem was gaan be- minnen met zoo groote teederheid. Hij had niet den moed, om Suzanna het verschrikkelijke nieuws te gaan mede- deelen. Een oogenblik luisterde hij naar haar gejaagde ademhaling in dezen koorts achtigen nacht. Helaas, welke droefheden wachtten het jonge meisje. Haar kleine, teedere ziel had een toevlucht gezocht in de sterke ziel van Jezus gelijk een vrees achtige vogel in die spleet eener rots. Zou zij misschien vernietigd worden onder denzelfden schok? De oogen van Gamaliel werden door droefheid verduisterd, in een wanhopige smeekbed^ hief hij de handen op ien zieidte: Heer, ik bezweer U, uit medelijden, voor Uw dienaar, red hem als 't mo gelijk is. XIV. Toen Suzanna; Iden volgenden ochtend vroeg ontwaakte, vernam Zij met verwon dering, dat Gamaliel in den nacht was uitgegaan en nog niet teruggekeerd1. Groo te angst maakte zich' van haar meester. Op hare heihaaiJde vragen antwoordden die dien&ars, dat cd rabbijn haar ver niet gedacht hebben aan de dronkenschap? Hoe velen zijn er niet door het drank misbruik verhuisd naar een krank zinnigengesticht Is het niet diep treurig, wanneer men soms iemand, vaak als heer gekleed, langs de straat ziet zwaaien nageschreeuwd, uitgelachen, bespot door een troepje kinderen? De jeugd lacht daarom en wij zelf schieten onwillekeurig in een lach, wan neer wij iemand in zoo'n toestand ont moeten. Waarom? Waarlijk, geachte lezers, 't moet er bij ons uit 't ligt op onze tongdat is „geen mensch" meer. Zoo iemand, die zich bedronken heeft, is, ontoerekenbaar. Die persoon moet niet meer drinken, geen druppel, hij weet zijn hartstochten niet te bedwingen, hij is geen baas meer over zich zeiven. Tot zoover mag Diemand het laten komen, ieder mensch die drinkt moet een maat kennen, dat is met alles zoo, ook met rooken. Vooral op bijzondere feestdagen, zoo als Nieuwjaarsdag moet men weten maat te houden, sta pal voor de ver leiding, bedank, als ge niet meer belieftDurft ge dat niet, dan hebt ge geen flink karakter. Maakt den eersten dag van het Nieuwe iaar geen dag, waarop ge van den morgen tot den avond in een roes' loopt, maar toont dan juist uwe hoe danigheid als man d. w. z. bedank als ge voldoende gedronken hebt of liever gebruik dien dag niets. Dan zal ten minste de eerste dag des jaars niet een dag zijn van karakterloosheid, maar een dag van een nieuw jaar, waarin.ge de hartstocht, die in U sluimert zult bestrijden n.l. de hartstocht tot drinken. 't Is een gewoonte geworden bij de Esdeapeeërs, dat hun Cesar met Kerst mis eene rede houdt, niet om den vrede te verkondigen, integendeel om den klassestrijd aan te wakkeren. Het ver slag der vergadering meldt het volgende „Met haar gespierden zang bracht het „mannenkoor „De Stem des Volks" „eene geestdriftige, strijdlustige stem „ming in de zaal." Dus begonnen met het volk op te zweepen! Troelstra knoopte aan dit gezang zijne rede vast, welke aanving met deze strijdkreten „Geen vrede, maar strijd klonk uit het lied, strijd is de leuze van ons Kerstfeest." Wat er verder volgt, behoeven wij niet te vertellen, onze lezers weten hethaat tegen kapitalisme, bourgeoisie, godsdienst, enz. enz. De heer Wijnkoop, tribunist, kwam zodht zidh iniet te verontrusten, Ülat een spoedeisdhende zaak hem van huis riep en tiat hij |haa;r vroeg', niet uit te gaan voo;r hij terugkwam. Door een somber voorgevoel aangegrepen, trachtte het jon ge meisje vruchteloos idle thuiskomst van haar broeder af te wachten; weldra, ge dreven door een onweerstaanbare kradht, sloeg zij 'een donkeren sluier om en ver liet haar woning. De synagogen waren op (d'at vroege uur gesloten. Maar uithoofde van het Paasch- feest bleven ide deuren van den tempel den iganschen nadht geopend. Hoewel het gebruik meer was, er heen te gaan om te offeren dan wel om er te bidden, spoedde Suzanna zich todh naar dit ge bouw, hopende een weinig vrede te vin den op de plaats, waar Jehovah zijn schaduw liet rusten. 't Was het eerste uur, ongeveer zes uur in den ochtend. Een lage, triestige, met eenvormige wolken bedekte lucht gaf aan de nauwelijks ontwakende stad een droef geestig aanzien. Eenige zeldzame voor bijgangers gingen insgelijks op naar Üen berg iyioriah, Suzanna ging den uitge- strekten Hof der Edelen over en betrad den Hof der vrouwen. Geleund tegen de balustrade, zoo dicht mogelijk nabij het Heilige der Heiligen, dat thans ledig was, maar Waarin vervat waren geweest alle teekenen tier overeenkomst tusschen God en Israël de Tafelen der Wiet, de Arke ides Verbonds en dei staf van Mozes ge in debat, 't Was een formeele herrie. Er werd tegelijk gefloten en geapplau- diseerd. De tribunisten poogden de zaal in rumoer te brengen, enz. enz. Welk eene antithese Kerstmis in de Christenwerelddagen van vredeKerstmis bij de socialisten dagen van twist en tweedracht. En toch zijn de socialisten niet tegen den godsdienst! Wie lacht daar? BELGIE. Na al wat men leest over Idle troons bestijging van Koning Albert, is de to tale imdiruk dat Z. M. stormender hand de harten' zijner onderda nen heeft veroverd. Zelfs het socia listische blad „le Peuple" noemt zijne in tocht „een ware triumftodht", Voornamelijk is |d!it te danken aan koning Albert's eenvoudige, ongedwongen manier van optreden. Hij is een voorbeeld voor zijne onder danen in alle opzichten, vooral wat be treft zijn huiskring. Ondier bet opschrift "Vorstelijke huis- - kring" schrijft het „Hbl. van Antw," o.a. „Tusschen tie leden der koninklijke fa milie, die men in zoo lange jaren niet meer zoo voltallig haul bijeengezien, zoo eendrachtig geschaard rond de koningin en die jonge prinsen, zat de moeder des ko- nings, mevr. tie gravin van Vlaanderen, tus schen Üe vrouwen der hoofdstad wel de meest geërgtie en de meest beminde. „Zij zat er, te midden harer kinderen, haar 'moederhart barstend van fierheid en geluk bij het aanschouwen van haren zoon, in Wiem gansch een volk zijn koning, den voortzetter van het Vorstenhuis toejuichte! „Opgemerkt is, tiat in zijn zijn antwoord aan M. Cooreman, Ide koning dezen vooral be dankte voor de zinsneden in het adres, die wezen op zijnen huiskring, „Onder 'de hoede der Voorzienigheid en tot eer tier gravin, van Vlaanderen, zal des konings huiskring leen voorbeeld wezen voor al de Belgen.-" Zoo is Idan België tevreden met zijn nieuwen 'koning, eveneens met tie konin gin, wier lieftalligheid door allen om 't zeerst geprezen wordt. Moge tieze genegenheid duurzaam zijn. ENGELAND. De Engelsche regeering heeft een be sluit genomen, tiat alom verrassing en bij menigeen, verbittering heeft gewekt. Gelijk men weet, was .T.eeds lang officieus als eerste dag voor de verkiezingen: vastge steld tie achtste Januari; dat was dezelfde dag ais waarop de ontbinding van het par lement zou geschieden. Daarop werd algemeen gerekend. Nu heeft leund tegen de balustrade trachtte het jonge meisje te bidden. Zij wilde zich de formule herinneren van het Shema, IhJet «xh|tendjgebed, tiat zij thans, moest opzeggen; maar tie woorden wist zij niet meer, haar denkbeelden vloeiden ineen; haar voorhoofd brandde. Zij herhaalde al leen bij lange tusschenpoozen Heer, wend Uw aangezicht niet van mij af. Met angst zag zij rond om een bekend gezicht te ontmoeten. Niemand verscheen Weldra intusschen trok een vreemde verschijning beur aandacht. Zij herinner de zich wel meer gezien te hebben maar waar? maar wanneer? dien man, daar voortstrompelend met verwarde ha ren en starende oogen. Hij kwam uit de vergaderzaal van de prinsen der pries ters, afgebroken onduidelijke woorden mom pelend. Hij ging dicht langs Suzanna, her halend als een krankzinnige! „Ik heb ge zondigd, ik heb gezondigd, mijn zonde is te groot". Met een werktuigelijk gebaar wischte hij zich iets van zijne lippen af, iets onzichtbaars ien brandends; 't was of hij zijn lippen wilde verscheuren. Met woes- ten tred] liep hij naar den uitgang: daar op kwam hij plotseling terug en met al zijn krachten, en 'met een gebaar van verachting wierp hij, in tile richting van het altaar een handvol zilverlingen. De geldstukken vielen met helder geluid op het marmer; met schelle stem riep de man; „Bloedgeld". En zachtkens met echter opeens Ide regeering officieel' afge kondigd dat niet de achtste, maar de tien- die Januari de eerste dag der verkiezin gen zal zijn. Waarom heeft zij tiat gedaan? De conservatieve bladen wieten de reden maar al te go-ed: 't is omdat, wanneer Maandag 10 Januari formeel de verkie zingen beginnen, practisch in een grQot aan tal Idiistricten Zaterdag den 15en gestemd zal worden. Dat is voordeelig vloor de li beralen, omdat Zaterdag een halfvrije dag is, waarop tie arbeiders inkoopen doende- tien Waarom de kleine winkeliers, moeten thuis b 1 ij v e n en niet kun nen stemmen. En tiie winkeliers zijn voor het meerendeel tegen de regeering. Zoo bezorgt de regeering zich zelf een belangrijk voordeel voor den eersten stem dag ien daar de uitslag van de eerste stem mingen laltijd van veel invloed is op de vol gende, is dit geen gering voordeel voor de liberalen. De conservatieven schelden dan ook op de regeering dat het een aard heeft en roepen er schande over, zooals zij mis bruik maakt van haar madht, om haar partij te bevoojideelen. Gisteren is een herderlijk schrijven ver schenen van tien aartsbisschop van West minster, mgr. Bourne, waarin deze de Ka tholieken aanmaant om bij den komenden verkiezingsstrijd slechts hun stem uit te brengen op tiie candidaten, die ten op zichte van Üe Katholieke schoten zekere verplichtingen aanvaarden willen. De Ka- tholiekels. 'chlollen knoeten in dezelfde po- sitie blijven als ze nu zijn of voor een grootere toelage uit idle openbare middelen in aanmerking kunnen komen. Storm en overstrooming In Spanje. Uit heel Spanje tal van ongeluksberioh- ten tengevolge van storm en overstrooming. Het gelijkt een nationale ramp! De provin cies Salamanca. Valladolid en Burgos zijn het meest geteisterd'. Te Ciudad Rodrigo zijn vijftig huizien verwoest; driehonderd mensdhen zijn dak loos. Ook 'andere streken zijn zwaar ge teisterd. Talrijke dorpen zijn van de bui tenwereld1 afgezonderd, doordat de verkeers wegen belemmerd zijn. Er wordt gewag ge maakt van ontzaglijke verliezen. De ge meentebesturen seinen om dringende on dersteuning. Talrijke kudden zijn verdron ken. Ook'in Portugal is üe toestand hoogst ernstig. De verbinding tusschen de hoofd stad en Oporto ds sinds twee dagen ver broken. Die Douro is tot tien a twaalf meter boven haar gewone peil gewassen. Alle Wegen, 'die de stad omringen, zijn on der water igjeloopen, De stroom heeft een groot gebouw en tal van koopwaren mee gevoerd'. De bemanning van de Duitsche vrachtboot „Cintra" is omgekomen met uit zondering van zes man. Ook andere s teden in Portugal zijn door overstroomingen geteisterd. moeite, als zoekend naar de juiste uit drukking zeide hij: „Judas, gij verraadt den Zoon des menschen met een kus.... met leen kus". Die woorden werden gezegd met leen stembuiging van oneindige zacht heid. Maar 'een nieuwe aanval van wan hoop greep den man te midden van de zachtheid' dier woorden aan en hij riep uit: „Wees gegroet, Meester." Hij ver dween in de grauwe schaduwen der tem pelbogen, uitbarstend in een dolzinnig la chen, Idat pijnlijker klonk dan een snik- Die priesters raapten kalm ide zilverlingen op Suzanna had stilzwijgend daar gestaan, verstijfd van schrik. Een verschrikkelijk licht Was in haar opgegaan. Judas, Judas de Iscarioth. Hij had dus zijn Meester overgeleverd. Een oogenblik kromp zij in een onder de ruwheid van den schok. Jezus was gevangen genomen. Jezus was in handen der priesters. Zij begreep in dat uur, hoeveel men lijden kan zonder te sterven. Maar de verbijstering duurde kort. Het moedige meisje herstelde zich. Waar was Jesus? Waar kon hij wezen? Gamaliel was hem dus gaan zoeken in de schaduwen van den nacht? Waarom had hij haar niet geroepen? Wat zou er dan sinds den vorigen tiag gebeurd zijn? Zij liep zonder bestemming rond, zich ternauwernood op de been houdend, niet durvende rondzien, iniets durvende vragen. (Wordt vervolgd). 11- ien, ror- nig OH. <en.' een 'P6. tP, 'bo- II- i.s. ide te te "g art rdt m- m- 30- ht- an. lk- le- nS en je- 30- te lts ié i- >e- >r- nd id- n *Sf 1 1 I I •I I i J li ExfiA de N. Lm 311. en L) i S3,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1909 | | pagina 1