R.
Kath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Noord-Holland.
No. 2.
Zaterdag 8 Januari 1910.
4"* Jaargang
Zoekt, en gij zult vinden.
Verschijnt Woensdag en Zaterdag.
Dit nummer bestaat uit 8 bladz
Zondagsblad»
Een goed voorbeeld van
eene vorstin.
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
60 oente per drie maanden franco aan hnis. Te betalen in
het begin van ieder kwartaal.
Afzonderlijke nummers 3 cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUBEAUBreedstraat 45, tegenover de B. E. Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTIËNt
Van 15 regels 80 cent.
Eike regel meer
Reclames per regel 15
Kleine advertenties van 130 woorden, bij voornitbet. 25
Bij dit nummer van „Ons Blad"
gaat ter kennismaking een prachtig
geïllustreerd Zondagsblad. Dit Zondags
blad zal, wat den voornaamsten plaat
werken betreft, een Noordhollandsch
karakter dragen. Een schat van dege
lijke en boeiende lectuur komt er in
voor, benevens een rubriek voor jongens
en meisjes en een schaakrubriek.
De prijs is uiterst laag gesteld n.l.
op 30 cent per kwartaal (franco) d. i.
nog geen 21/, cent per nummer.
Degenen, die zich hierop wenschen
te abonneeren kunnen dit doen, door
opzending van een bon, welke wij
in ons blad plaatsten, aan ons bureau
of aan onze agenten.
N.B. Slechts één proefnummer zenden
wij onzen lezers, zij gelieven dus spoe
dig te beslissen.
ESPERANTO.
Zie onze rubriek tweede blad pag. 4.
Wanneer men het Kensington Palace
te Londen bezoekt, komt men in eene
zaal, waar, als in een museum tentoon
wordt gesteld alles wat herinnert aan
de overleden Koningin van Engeland,
Victoria, en hare jeugd.
Onder de vele voorwerpen valt als
een bijzonderheid het oog op een kasboek.
Op de eerste bladzijde van dat boek
staat eene opdracht van Victoria's
moeder aan hare dochter, rijk aan een
voud en levenswijsheid. Zij bevat een
raad, zeer gewoon op zich zelf maar
getuigende van levenservaring en men
schenkennis: nauwkeurig boek te hou
den van hare inkomsten en uitgaven.
De geregelde boeking daarvan zal
hare dochter bewaren voor het onnuttig
besteden van geld, .hét zal haar ge
wennen aan orde en nauwkeurigheid
in al hare zaken. Plet gevolg daarvan
zal zijn van groote waarde voor de
vorming van haar karakter. Wie nauw
gezet is op zijne tijdelijke zaken, zal
ook nauwgezet zijn op zijn geweten.
Waarlijk eene wijze les.
De meeste menschen nemen 't heel
licht op met hunne financiën Zij be-
hooren tot de luchthartigen, die t leven
EVANGELISCHE VERHALEN.
80) Naar 't Franseb.
Hij heeft vertrouwen in God. Dat
God hem thans bevrijde, wijl hij gezegd
tieeft^jjk ken de zoon van God."
Suzanna verschrikte hevig. Waar had'
zij die vvooriden reeds meer gehoord. In
haar ontstond de ontzaglijke stilte, die
de groote zedelijke crisis voorafgaat,
de stilte, die heerschte over den chaos
j toen de stem van God weerklonk en met
een machtwoord het licht schiep.
En 't was een stervende stem, die zich
.verhief:
Mijn God, mijn God, waarom hebt
i k') mij verlaten
Over den chaos ider ziel van Suzanna,
1 over den twijfel, de onzekerheid en den,
schrik gin^f het eeuwige licht op. De
22e psalm, welks eerste woorden
Christus uitsprak, stond haar plotseling
in vurige letters voor den geest, 't Was
de Messias-psalm bij uitnemendheid, Zij
begreep het in idit uur; (die vernederde
beleedigde man, waarvan David de onuit
sprekelijke droefheden bezong, was de
1 Christus, ide zoon Goids, Heel Israël had
gedwaald in zijn trots. Het eenige
koninkrijk van Christus was het koninkrijk
der zielen. Suzanna, viel op ide knieën;
herhalend het woord van aanbidding
ji'1 Is Ide Messias. De zoon Gods" En
hij zich zelf herhaalde zij, in geheiligd ont
zag, een voor |een ide verzen van den psalm
en hunne zaken heel licht opnemen en,
als ze 't eens een tijd moeilijk hebben,
dat weer heel spoedig vergeten, 'tSlot
is echter, dat ze voortdurend in allerlei
ongelegenheden komen en de zorg steeds
op sprong staat bij hen binnen te treden.
De fout van zijn kasboek niet bij
houden schijnt een aangeboren iets.
't Allerergste is echter, dat de fout
allicht tot een misdrijf wordt. Menige
droevige ervaring heeft dit bewezen.
Zou „Oome Jan" 't zoo druk hebben,
als men eens een kasboek hield en
daarin kon zien, wat meu dagelijks
ontving in zijne zaak? Zou de tering
dan niet beter naar de nering gezet
worden? Zou het koopen op afbetaling,
hetwelk wij kunnen noemen een kanker
van „menig leven zoo'n vlucht geno
men hebben, als men beter te rekenen
wist? Zouden er niet minder bij de
openbare en bijzondere, georganiseerde
en persoonlijke liefdadigheid moeten
aankloppen Zou niet minder van dief
stal en fraude door winkelbedienden en
ondergeschikten worden gehoord, als
een kasboek werd gehouden? Wie is
dan mede schuldig aan dergelijk kwaad?
Toch, zeker wel degene, die zijn kas
slordig heeft gehouden. Wanneer een
patroon zijne kas niet geregeld contro
leert, wordt dit al spoedig waargenomen
door den bediende, en wanneer deze
niet standvastig is, zal hij zich spoedig
vergrijpen aan het geld van zijn patroon.
Zou onze middenstand niet bloeien,
als contant koopen regel was Zou onze
samenleving niet stijgen in moreele en
zedelijke waarde? Hoevelen onder de
koopers moeten een hoed betalen, die
reeds verhuisd is naar den voddenzak?
Hoe menig dame neemt 't haar naaister
zeer kwalijk, als deze uit zich zelve
met de rekening komt? Hoe menigeen
ziet met schrik en ontsteltenis de maand
Januari tegemoetdan komen de beren
die brullen en de kracht van dat geluid
is bijna altijd grooter dan verwacht werd.
Laat ons maar eerlijk zeggen: de
schuld van deze misstanden ligt bij
beiden, zoowel bij verkooper als bij
kooper, de meeste echter bij den laatste.
Zelfs hooge percenten voor contante
betaling mogen niet baten. Zij zijn
eenmaal gewoon, lang crediet te hebben.
Maar straks komen onvoorziene omstan
digheden, onverwachte tegenspoedenen
de ellende begint.
Al geloof ik nu niet, dat aan een
slecht financier veel te verbeteren valt,
toch is er wel iets aan te doen. Pro
beert hem zoover te brengen, dat hij
Wa—B—BBPCT—I—i—
„Alten, idie mij zien, lachen mij uit.
Ik ben het voorwerp van hun spot,
„Die voorbijgaan scuhdden het hoofd.
7-ij zeggen van mij:...." Door een ver
schrikkelijke samentreffen wend thans de
wreedie stem van Annas gehoord, onbe
wust voortzettend het profetische vers
Hij heeft zijn vertrouwen in den
Heer gesteld; dat de Heer hem verlosse,
Idat Hij hem redde, wijl Hij hem bemint.
En ide dochter der groote leeraren ging
voort';
„Ik ben omringd door een bende
willdle dieren. Ik word belegerd door ©en
woedende menigte, die mijn verdierf wil.
Zij hebben mijne handen en voeten'
doorboord. Zij hebben mijne beenderen
geteld."
En het verscheurde lichaam verwezen
lijkte ieder dier voorzeggingen op aan
grijpende wijze...
En ten overstaan der dobbelende sol
daten, die het arme kleed van den ver
oordeelde meevoerden, voltooide zij;
„Zij hebben mijne kleedëren onder el
kander verdeeld en om mijn rok het lot
geworpen." f
Toen scheurde de sluier des gebeims
en Suzanna bevond zich op eenige schre
den van het kruis. Alle zwakheid, alle
vrees had Ihaar verlaten. De duistere
dingen verlichten pdi voor haar in eeri|
vizioen. De duisternissen, die haar om
ringden, schenen levende duisternissen,
't Waren Ide misdaden van alle menschen:
de verwenschingen, de godslasteringen, de
onzuiverheid de hoogmoed, de boos
heid, en het bedrog, de vrijwillige verblind
heid der zwakken, alle laagheden, alle
schanddaden, alle oneer der menschheid.
boekhoudt, dan is er zelfs zeer veel
gewonnen. Gewonnen voor zijn'levens-
geluk en dat van zijne huisgenooten,
voor de samenleving en zijn karakter.
Carnegie zegt ons, dat de weg~om
rijk te worden deze is: wanneer men
een dollar verdient, moet men altijd
minder dan een dollar uitgeven
natuurlijk zonder schuld te maken.
Houdt boek, 't is zoo dood eenvoudig,
te eenvoudig om er over te schrijven.
Maar juist van de eenvoudigste dingen
hangt vaak wel en wee, althans een
groot deel der levensvreugde af.
Vader Cats wist reeds, dat schulden
maken verkeerd is:
Wie alles koopt, wat hem gerief is,
Die moet verkoopen, wat hem lief is.
Gerust slapen kan hij, die niemand
naar de oogen te zien heeft; de man,
de vrouw, die weet, dat er geen schul
den zijn te betalen. Gerust 't hoofd
neerleggen, dat hoofd straks vrij kunnen
bewegen, als 't door een gorusten slaap
is verkwikt, dat zijn waarlijk geen
geriDge dingen.
Koningin Victoria's moeder wist dat.
„Het Volk" en het huwelijk.
F. v. d. Goes schreef nog. niet lang
gieteden artikelen in „Het Volk", waarin hij
het huwelijk volstrekt geen zedelijke ver
bintenis noemde,ja zelfs de promiscuïteit
onder bepaalde omstandigheden als hooger
zedelijkheid prees.
H,et blad, dat deze beschouwingen een
eereplaats inruimde en se niet tegen schreef,
schimpt thans over het onzedelijke leven
van koning Leopold.
De insonsequentie ligt er {duimen dik op!
Als een koining doet wat Frank v.d. Goes
in „Het Volk" goedkeurt, hoe kan „Het
Volk" dan volhouden, dat die koning ver
keerd doet?
Ofstaat ook naar het begrip van „Het
Volk" een koning te hoog om zich naar
de zedelijke opvattingen van een socialis
tisch privaatdocent te richten? Werkt ook
bij ide Volksredaetie het Christelijk zede-
lijkheidsbeginsel nog zóó krachtig na, dat
zij overtredingen daarvan ook als afkeu
renswaardig beschouwt en veroordeelt? Men
ziet het meer, dat het bloed kruipt, waar
het niet gaan kan,...
j In een ander uiterste, dan „Het Volk",
dat koning Leopold's zedelijk teven zoo
scherp hekelt, vervalt een katholiek blad;
dat 'dit leven zóó beschouwt, alsof deze ko
ning eigenlijk ide kracht miste om zijn, te
ven op een hoog, peil te houden.
Dit is ide verzachtende omstandigheden!
En idie hatelijke dingen vereenigden zich
inderdaad in de wolken van dien storm-
achtigen hemel. Zij wierpen zich met
geweld op id(en grooten Lijder, hem weder
een andere kwelling berokkenend. Hij
leverde zich aan alles over. Voor de zonde
had hij zijn ziel gegeven. En 't was daar
voor dat "hij gekomen was: 't was ide ver
lossing van het kwaad, de afkoop, dien
de Messias bracht aan zijn volk aan alle
volken. Hij ide zuiverheid zelf, hij ging
gebukt onder de schande: zijn lichaam
trilidië, zijn smartelijk hoofd 'hief zich -op
en viel terug zonder een plaats te vinden,
waar het rusten kon. De wijd geopende:
oogen riepen een onmogelijke hulp in
met moeite sprak hij 't uit:
Ik heb dorst,
Helaas, Zijn lichaam was voWhende
uitgeput, voldoende gemarteld, dat nog
deze kwelling zich kwam voegen bij alle;
andere. Een soldaat reikte hem aan de
punt van een hysopstengel een in azijn
gedrenkte spons toe. Jezus zette er de.
lippen a|an zonder een klacht.
Maar de hemel had dien kreet: „Ik
heb dorst" gehoord. En de dochter dei»
profeten ging voort de onzichtbare Idingen
te zien. De dikke duisternis doordringend!
daalde er een lichtstraal tot op den groo
ten Martelaar. Lichtende gestalten ver
drongen zich ontelbaar in den gouden
schijn: de zuiveren, de zachtzinniger], de
barmbartigen, de dorstenden naar recht
vaardigheid, allen idle in iden loop der
eeuwen Jezus meer beminden dan zich
zelf, Idie leefden ,en stierven, zegenend
zijn Naam. Ieder zeide een bijzonder
woord tot den zieltogend-en Verlosser
't Was het dankoffer der aarde aan hem,
wat al te ver drijven. Niemand mist de
kracht tot een zedelijk leven, want die
kracht is de genade Gods, en God geeft
iedereen |d'it is d e f i d e de noodige
genade om in dit leven staande te blijven.
Te zeggen, idat i emand de kracht tot een
zeidjelijk teven mist, is idus ©ene dwaling.
Wel zeker echter is, Idat het zedelijk leven
eens koning door meer gevaren bedreigd
■wordt dan dat van een gewoon burger. En
daarom past het niemand koning Leopold
te ooiideelen.
Oordeel niet, opdat glij niet geoordeeld
wordt!, is ide ernstige vermaning, die wij.
tegenover zulk een leven vooral voor oogen.
hebben te houden.
Den Christen past ook tegenover dezen
doode slechts de bede, dat God', die alle
omstandigheden en alle gedachten, en alle
bedoelingen kent, hem genadig moge zijn.
buitIinlandT"
ITALIË.
Nieuwjaarswenschen aan Z. H den Paus,
De volgende staatshoofden hebben bij ge
legenheid van den Nieuwjaarsdag een tele
gram van gielukwensch. naar het Vaticaan
gezonden
Keizer Frans Joseph van Oostenrijk, de
keizer van Duitschland, ide koning van Span
je, Ide koning van Saksen, de koning van
Zweden, de koning van Noorwegen en de
koning van België,
Voorts zouden o.a. nog hun wenschen,
de koningin-moeder Maria Christina van
Spanje, de prins van Monaco, (de groother
togin van Luxemburg, de hertog van Orle
ans, ide hertog van Alencon, de hertogin:
van Eu.
Ook ide sultan van Turkije, Mahomed
V, [heeft Idit jaar een telegram gezonden, welk
feit ten Vaticane veel verrassing wekte.
DUITSCHLAND.
Het begin van een nieuwen Kulturkampf.
Het ambtelijk schrijven van den staats
secretaris van Elzas Lotharingen, graaf van
Bulach, aan Ide aartsbisschoppen van Straats
burg en Metz, en het antwoocd. van Mgr.
Benzier, den bisschop van Metz, vormen
op (dit oogenblik den hoofdinhoud der Duit-
sdlie bladen, en wonden overal druk be
sproken. Graaf von Bulach heeft Ide beide;
bisschoppen verweten dat zij zich een recht
hebjben aangematigid' dat hun niet toekwam.
De Elzas Lotharingsche onderwijzers heb
ben een bonid opgericht zoogenaamd op
neutrale grondslagen maar dra bleek dat hét
■eigenlijk een vinnig-liberale bond was idie
zich, ofsChoon onder bedekte vormen, de
bestrijding van 'het godsdienstig dus op de
die voor haar stierf.
Dé lichtstraal Idiaalide langzaam langs
het kruis naar die groep weenemde vrou-
Vten, naar Suzanna zelve, die hij wikkel
de in een stralenden nimbus.
Die geheimzinnige straal was tegelijk de
eeuwige roepstem des Verlossers zijn
oproep aan allen en 'het gelukkige
antwoord van hen, die zeggen: „Ikkom."
En Suzanna bedacht, idat zij; zonder het
te weten maar door de goedheid desi
Meesters, altijd naar dien lichtenden weg
gegaan was... De goddelijke oproep was
gekomen op iden dag van Koiwin Eddin
van ide gezegenden liggen van den Heer,
die thans in de opperste beving van den,
dood een laatste gebed mengden. Die
oproep was gekomen uit de oogen, waaruit
geen enkele kwelling de onuftwischbare
liefde had kunnen bannen. Hij was ge
komen van idat hart, opgeheven Idoor de
laatste stuiptrekkingen, in zijn gevolg
medevoerend, als het losgeld van zijn
smarten, de ontelbare vrijgekochten...
En ide oogen gesloten liet Suzanna, in
haar onbevlekte maagdelijke zuiverheid
haar ziel iden lichtstraal volgen
Alle verwenschingen waren thans ver
stomd' De vijanden verwijderden zich.
Eenigen klopten zich op die borst, her
halend: „Deze man was waarlijk de Zoon
Gods" Aan den voet van liet kruis,
waren nog slechts de Moeder van Jesus,
Maria Magidalena - en Johannes Suzanna
zag alleen Jesus
Het hart geheel verzonken in de smart
van Iden Meester, maar vervuld van licht
en geloof, wilde Zij te midden harer tranien
tot den goddelijken Stervende den liefde
zang riChten, die zijn doodstrijd zou ver-
eerste plaats Katholiek onderwijs ten doel
stelde.
Daar driekwart der bevolking, van El-
zas-Lotharingen Katholiek is, begreep de neu
trale bond wel dat hij weinig succes zou
hebben idoor een openlijken aanval op de
Katholieke school, en derhalve gooide de
bond het over een anderen boeg.
De bond riep alle onderwijzers op, ook
de Katholieken, om zich bij ben aan te
sluiten om te strijden tegen de verclericali-
seering van het onderwijs en de heerschap
pij van het Centrum. Met (dit lokaas wer
den talrijke visdhjes gevangen want de strijd
tegen het Centrum beteekent voor vele El
zassers en Lotharingers nog altijld iden strijd
tegen iden overweldiger en in geen enkel
gedeelte van het Duitsche rijk heeft het
Centrum zooveel moeite om zich te hand
haven en zooveel tegenwerking van de Ka
tholieke inwoners.
Toen achtten de beide kerkvoogden, het
oogenblik gekomen om den Katholieken on
Öerwijzers de oogen te openen, iep in een
zeer gematigd en kalm schrijven drongen
zij er bij de Katholieke onderwijzers op
aan om geen lid van den bond te worden.
Verder werd Ier geen kwaad woord van den
bond gezegd, en het bleef alleen bij de ern
stige vermaning om zich met dien boud
niet in htet minst te bemoeien. Toen kre
gen natuurlijk de bisschoppen den wind
van voren en het geschreeuw der neutrale
onderwijzers nam zulk een omvang dat de
regeering er zich mede bemoeide en de
bisschoppen vlakweg in het ongelijk stel
de. De regeering .nam het standpunt in:
■dat ambtenaren en onderwijzers slechts van
hunne meerderen (Vorgesetzten) en van nie
mand anders advies hebben aan te nemen
qmtrent hun gedragslijn. Graaf van Bulach
stelt Iplan ide bisschoppen denzelfden eisch
om zich namelijk iniet met iden bond van
Duitsche onderwijzers te bemoeien.
Mgr. Benzier, die door zijn krachtig op
treden bij meer Idan een gelegenheid zich
den haat van alle liberalen meer idan eenige
andiere bisschop op iden hals heeft gehaald
heeft het schrijven van den staatssecreta
ris met de verklaring beantwoord, dat hij
het zijn recht en tevens zijn plicht heeft ge
acht om de Katholieke onderwijzers op de
■den godsdienst rakende, zijde te wijzen"
van hunne eventueele toetreding tot den
bond.
De liberale ©n loge pers vooraan natuur
lijk Ide „Frankfurter Zeitung". hitsen de re
geering op alle mogelijke Wijzen aan" om zich
nu eens niet door de bisschoppen te laten
ringelooren en krachtige maatregelen tegen
de bisschoppen te inemen. De „Frankfurter"
houdt een lange lofrede.
zachten De laatste blik van Christus
ontmoette alleen degenen, die Hij be
minde Zij wilde dat hij ook slechts de
zoetste woorden der aar-de zou kunnen;
meevoeren, idat hij ontsliep, bij de eeuwig©
woorden van vrede, van vertrouwen in
zijn werk, van verheven rust Maar zij
achtte zichzelf te klein, te gering om het
hart Gods te bereiken. Eu in haar oot
moed de woorden nemend van Isaias,
zeide zij met langzame, zachte stern:
„Hef uw oogen op, en zie romd u.
Uwe zonen hebben zich vereenigd en zijn
tot u gekomen.
„Uw zonen zulten van verre komen,
en uwe dochters zullen zich aan uw zijde
verheffen.
„En Ide volken zullen wandelen naar uw
licht, de koningin naar -de heerlijkheid
van uwen opgang.
„Zij zullen tot u komen, ide zonen van
hen, die in vernederden; en al degenen,
die u beleedigden, zullen de sporen uwer
schreden aanbidden."
In een innige ,a!anbidding kuste Suzanna
de bloedende voeten. Zij had den triomf
der glorie vermeld. Eén woord restte nog
te zeggen...
Een laatste huivering hief het lichaam
van Iden Stervenden Christus op. Toen
richtte Suzanna tot Hem, idie van hier
ging, met den profeet het eenige woord,
idat Zijner Waardig was;
„Zie. Zij zullen tot u komen met de
liefde der oude dagen,...
„Zij zullen tot u komen, in hun jeugd,
met de liefde der bruiden..."
EINDE.