iing, oseph", LN neenrig 1-2. pöts: at, van Lourdes en 60 cent en hooger, Ukmaar ingestraat. WITTE. i Zee, G. FOOR. 5. VAN BENTHEM- Lüte. 'E GROOT. WINK. iLEM, ngland," raat 33. HAAG, >EN, ROUW- TAPIJTEN, OPERWERK, ijke prijzen. k Pavc 5 Payglop. euze klasse Kleeder- tiet volste ver te bezoeken, vordt gegaran- Zaterdag 19 Maart 1910. Ons Geïllustreerd Zondagsblad. I II. TekstDe dieven bestolen Het ver dwenen testament; Hfj liep er in; Kerken I vernielers Een bekentenis; Kinderrubriek; ■Allerlei. TWEEDE BLAD. KALENDER voor de dagen der week. orteering bij zéér an artikelen. a conditiën 9 sorteermg. Eunt j\. 10£J. li, ea MANDJSS. AAR Zn. Laat A lOS. Wat de bekeerling Prof. Dr. A. von Ruville ZOEKLICHT. AANBESTEDINGEN ENZ. GEMENGD NIEUWS. ht eene UTO VIESTE aandag 4 April van Swieten, Pastoor P. Bart te Wormer; dejans Jz. te Beemster; Betjes te Assendelft Bestuur 17 te Amsterdam, Pres. terdam, Secretaris, 'enningmeester. Boekdrukker, Ramen B 2. erste aanvrage zonder ONS BLAD. j Inhoud. I. Platen Manifeetatiei te Berlijn Diuei, de millloenen dief van den roofbuit; pater H. van Schalk (zilveren priesterjubilé) de reuienetaking te Philadelphia Jeans met I doornen gekroond; een nieuwe luxestoomer 1 voor de verbinding met Oost Indiö (3)Ernst I H. Krelage en fwijlen J. H. Krelage een modelspoorwegrijtuigiebroeder Adalbert I (tilveren jubilé); zaligverklaring van den zaligen Clemens Maria (Hofbauer (het rpversietde I hoofdaltaar der Redemptoristenkerk te Rot- I terdam)de^koning van Spanje en iyn oudste Ijoon; de Duitiche^kroonprins en zfln oudste I hoe men in Frankrijk met de kerken handelt 1 de overleden burgemeester,van Delft Jhr. Van den Brandeler t 25jarig pattoorsfeest (vao deken Van Balen, te Zwolle; halfvasten I feest in 't wufte Partje het Dultsche Btoom. I schip »Rheinland«. Mrt. Zondag. Goede Week. Palm Zondag. Wijding der palmtakken. EvangelieDe luisterrijke intocht ran Jezus te Jeru zalem. Matth. XXI1—9. |21 liaandag. H, Benedictus, Abt. 22 Dinsdag. H. Patricius, Bisschop en Belijder. |23 Woensdag. H. Cyrillus van Jerusalem, Belijder en Leeraar. |24 Donderdag. Witte Donderdag Dag van Devotie. EvangelieJezus u-ascht de voeten zijner Apostelen. Joan. XIII: 1—15 |2ö Vrijdag. Goede Vrijdag. Dag van Devotie. 26 Zaterdag. Paasch Zaterdag. Dag van Devotie. Wijding van vuur, paaschkaars en doopvont. 13) KUSTERS. - Xlfcmaaïv 20 MAAKT. PALM-ZONDAG. Zesde Zondag van de Vasten. Derde Zondag der Maand. Bij de wijding der palmen. .es uit het boek Exodus; XV, 27—XVI, 7. In die dagen kwamen, de zonen Israël's. Elim, waar twaalf waterbronnen en ze- irentig palmboomen waren; en zij sloegen hunne tenten op bij bet water. En van lim vertrokken zij, en de ganscfte me- iigte der zonen Israels kwam in de woestijn >in, die tusschen Elim en Sinai ligt, op, den Hjftienden dag van de twoede maand se- ert zij uit Egypte vertrokken waren. En (de gansche menigte der zonen Israël's mor- ie in de woestijn tegen Mozes en Aaron de zonen Israël's zeiden tot hen: ach! raren wij gestorven door de hand des| fieeren in Egypteland, toen wij bij de vjeeschpotten zaten en brood aten in over vloed! Waarom hebt gij ons uitgevoerd in Mieze woestijn, om het gansche volk van honger te doen sterven? En de Heer sprak tot Mozes: zie, Ik zal voor u brood uit den hemel doen re ien Dat het volk uitga en inzaxnele zoo- el als voldoende is voor ielken dag; opjdat het |op de proef stelle, of het in mijne -t wandelt, al dan niet. Doch op den ten dag moeten zij toebereiden wat zij ■indragen, en dit zal het dubbele zijn van het geer. zij voor eiken dag plegen in te za melen. En Mozes en Aaron zeiden tot al de zo nen Israëls: dezen avond zult gij weten, dat ide Heer u uit Egypteland gevoerd heeft en morgen zult gij des Hoeren glorie aan schouwen. Evangelie volgens den H. Mattheus XXI, 1-9. Te dien tijde, toen Jesus Jeruzalem ge- jaiaderd en te Bethfagc aan den olijfberg rjfeekomen was, zond Hij twee zijner leerlin gen en zeidie tot hen: gaat naar het vlek, |j^at tegenover u ligt; en aanstonds zult ?j «ene lezelin vastgebonden vinden en haar Mtlen (bij haar(maakt ze los (en brengt ze tot .ij. En zoo iemand u iets mocht zeggen, gt dan; de Heer heeft ze noodig; en nstond zal hij ze laten gaan. Dit alles m is geschied, opdat vervuld zou worden zat gesproken is door den profeet, die; spreekt tot Sion's dochter: zie, uwi iing komt tot u, zachtmoedig, zittend 3 eene ezelin en op het veulen, het jong ter inkdragende. De leerlingen nu gin i en deden zooals Jesus hun bevolen tad. En zij brachten de lezelin en het veulen «fen legden hunne kleederen daarop en deden ■Hem daarop zitten, En eene talrijke schare spreidde hare klee [jgteren uit op den weg; anderen sneden tak van de boomen en strooiden die op den en de scharen, die vooruitgingen en te volgden, riepen en zeiden: hosanna den von van David! Gezegend Hij, die komt Idea naam de» l leeren APOLOGIE. schrijft over het H, Sacrament des Altaars, door H. M. J. Verzijl, Pr. (Vervolg). De H. Eiudhaiistie is een woftder. Met de Consecratie wordt door de wóórden des priesters het brood veranderd in het lichaam de wijn in het bloed van Christus, Het is ©en wonder dat wij alleen door het geloof kennen, want de schijn van brood en wijn blijft. Waarop steunt ons geloof aan het wer kelijk voltrokken wonder? Op de echt be sliste, herhaalde, niet te loochenen en (niet weg te cijferen verklaring van Jesus Chris tus. Bekend zijn de woorden van Jesus in het Evangelie van Joannes' (6de Hoofd stuk) waar Hij zich het van den hemel nedergedaalde brood noemt en waar Hij steeds scherper zinspjeelt op het wonder van bet H. Sacrament. Hij belooft zijn toe hoorders zijn vleesch te eten zijp bloed te drinken te geven opdat zij het eeuwigj leven zouden hebben, want zonder dit was het niet te krijgen. Dit is ook niet in strijd met zijn andere woorden: „Wie mij gelooft heeft het eeuwig leven." want zoo- als uit dqn samenhang te zien is, bestaat het geloof juist uit de aanneming ep uit zich in de nakoming van zijn eucharistisch gebod, Het geloof aan zijn persoon en aan zijn zending was voor den Heer bepaald zeker de hoofdzaak, maar Hij wist ook dat dit geloof gevoed moest worden en daarom stelde Hij het H, Altaarsacrament in, daarom verlangde Hij het geloof aan dit Sacrament. Zijn woorden waren allerernstigst ge meend, toen Hij op de vraag der gramsto rige joden: „Hoe kan deze ons zijn vleesch te eten geven?" met vaste beslistheid ant woordde: „mijn vleesch is waarlijk spijs en mijn bloed is waarlijk' drank." En deze gewichtige, afdoende) woorden zijn in die protestantsche vertalm gen erg' misvormd. Die Grieksche tekst is; mijn vleesch is waarlijk spijs en mijn bloed is waarlijk drank. Luther schrijft daarvoor: „want mijn vleesch is de réchte spijs en mijn bloed is die rechte drank. En Wieiszacker maakt er van in zijn, naar hij voorgeeft, woordelijke vertaling: „Want mijn vleesch is ware spijs len mijjn bloed i|s ware drank". Hebben beiden dan werkelijk niet geweten dat een adverbium en geen adjectivum is, idat bet beteekqnt „wiaar lijk" „in waarheid"? Als zij gemeend heb ben, dier. zin der woorden ook naar hun opvatting goed weer te geven dan hebben zij beslist gedwaald: als men namelijk zegt „is waarlijk spijs"-, dan heeft men volle duidelijkheid. ,Wat ieen spijs is wqet een ieder: ze wordt met den mond gegeten; evenals dq Joden het manna, waarmee herhaaldelijk door Jesus het H, Sacrament vergeleken wordt, wezenlijk met den mond gegeten hebben ofschoon het van den hemel kwam. Met zekere beslistheid wordt Jesus' vleesch een spijs, zijn bloed ©qn wezenlijke drankj genoemd. Zegt men nu een. „ware spijs" dan wordt het heldere begrip verduisterd. Er zijn 'dan, zooals te begrijpen is ver schillende spijzen, ware en valsc'he spijzen; ware spijzen van Ihoogeren, godde- lijkep aard, lagere spijzen, van aardschen aard. Door vleesch en bloed in figuurlijken zin te nemen, kan mien tot de schoonste) philosophische uitleggingen komen, die iede re, onder de zinnen vallende, handeling over tollig, onnoodig maken; en zoo1 krijgt de phantasie alle vrijheid en veiüwjjnt het werkelijke in het rijk der ideeën. Wij krij gen weer een godsdienst, die alleen voor het verstand is, die alleen door geleerden) bemind wordt en het volk heeft dan niets. Is 't niet merkwaardig dat de Protestan ten juist zulle een vertalingsfaut maakten, die voor him opvatting dienstig kon zijn? Jesus verkondigde hier wezenlijk en waar achtig- het Eucharistische wonder, wat ook uit het volgende blijkt: n.I. de vele aan hangers, die Hem juist daarom verlieten!, liet Hij rustig gaan len haalde ze niet te rug met meer gematigde philosochische ver klaringenja zelfs stelde Hij zijn twaalf apos telen voor ook maar heen te gaan als zijn woorden niet bevielen; geen letter nam Hij er van terug. Aan zijln Kjerk gaf Hij daar door een heerlijk voorbeeld wat zij ook tot den dag van heden trouw, heeft nage volgd. Sdherpheid en strengheid in geloofs zaken behoort tot haar innerlijkste wiezen; deze alleen verzekeren haar leen duurzaam bestaan. (Wordt vervolgd), Goeden morgen! De redactie zal het mij zeker niet euvel duiden als ik ditmaal bij uitzondering wat meer plaatsruimte vraag dan ge woonlijk, omdat ik dan twee vliegen in ééjn klap hoop te slaan. Op de eerste plaats lezer heb ik nog iets af te Rekenen met „Die Dageraad". Dat noBele(!) blad of liever 3e medewer ker Lucifer toont zich verbolgen, omdat ik mij in mijn artikeltje van 5 Februari eenige critiek veroorloofde op het fraai proza uit zijn vruchtbare hersens voortge komen en ook op dat van eenige andere specialiteiten, Nu kan ik mij die woede wel verklaren, het „Zoeklicht" was misschien wat scherp en heeft hem kitteloorig gemaakt, maaraaln wien de schuld? Lucifer acht het voor hem eene eer door mij te worden becritiseerd en inderdaad ik geef het hem onmiddelijk toe, want ik heb mij reeds afgevraagd of het waarlijk niet te veel eer is bewezen aan een reeks van dergelijke grofheden, zonder een i g bewijs gedebiteerd, tijd en plaats ruimte te besteden en ik meende dit alleen te 'mogen ktoen om laan te toornen o p W e I k e perfide wijze deze abscuranten, de z er idders valn het vrij e(!) woord deze waarheids-verkrachters en g es ch i ed verva Is chers me enen de Katholieke Kerk te moeten be- s trijden j De eisch van Lucifer om zijn fraais in „Ons Blad" volledig te citeeren gaat langs mij heen en acht ik de lezers van „Ons Blad" te hoog het sierlijke(proza van „De Dageraad1,, onverkort over te drukken. Had hij een objectieve bestrijding, gele verd, dan hadden wij met hem den pole- mistihen degen gekruist, maar een derge lijke rapsodie, uit razernij geboren, weer legt men jniet. Alleen men waarschuwt de omstanders voor dien „dolleman" op zij te gaan. Dat was mijn doel en dat ik dit bereikt heb, bewijst mij uw woede, die zich slecht9 weet te uiten in een nieuwe reeks onbe wezen lasterpraatjes en een collectie hate lijkheden die mij opnieuw toornen dat gij en uw kornuiten blijkbaar geen flaluw be sef hebt van de dingen, waarover gij met zooveel aplomb het woord voert. Daarom ware een polemiek met u uiteraard een on ding. Mijn tijd is daarvoor te kostbaar en ik kan Idlie in onze eigen Katholieke zaak beter besteden. Zijt gij bovendien Lucifer zoo onnoozel te mieenen dat onze katholieke lezers na kennis name van uw geschrijf, u gelijk zouden; moeten geven? Beminnelijke elusiès! Neen, de uitwerking zou een (andere zijn en wel deze: dat de) lezer die (nog iets van zijn kleine cathecis mus kent (en dat zijn ze allemaal) eer. dergelijk product als „De Dageraad" zal verwijzen waar dit behoort, n.I. naar „de vuilnisbak." „Neen, wanneer wie van uw geschrijf ge bruik maken, dan distelleeren wij daaruit slechts leien kleine bloemlezing, omdat die voldoende is jo-m te typeeren het ge halte van geheel uw journaIistiek( Onze lezers staan daarvoor te hoog en wij doen niet .als gij door de1 lezers van „onze couranten" uit te maken voor een collectie stommerikken, of hebt gij 'wellicht in uw haast nieuwe scheldwoorden te beden ken, niet begrepen welk' een reuzenflater gij begaat als gij schrijft; dat „de Dage raad" niet voor „verlichte" lezers wordt geschreven m.a.w.: de lezers van uw blad behooren tot de „niet-verlichten" alias in uw gedachtengang zijn botterikken. 4 pet. wel voor bet intellect uwer lezers dat ze zóó iets kalm slikken. Mundis vult dedpi..! De wereld wil bedrogen zijn Nog dit: „Gij meent u te kunnen beroe pen op de geschiedenis van 19 eeuwien' 1 om uw beweren waar te maken omtrent het moorden, doodslaan -etc. door de pries ters. Welnu, raadpleeg die geschiedenis, wij j vraezen die niet, maar raadpleeg z e 1 goed en dan zult gij ontwaren, dat elke katholieke apologie en Kerkgeschiede nis qok u een antwoord zal' gevqn en dat van Katholieke zijde nimmer geschroomd is af te keuren wat afgekeurd moet wor den en aisi u hiervan iets meer wilt weten, raadpleeg dan b.v. eens (P. Albers, S. J. Standboek der Algemeens Kerkgeschiedenis) en idan zult ge daarin met de strengste ob jectiviteit de feiten zien weergeven. W ij vreezen de geschiedenis niet, en de openstelling der Vaticaansche bibliotheek voor geleerden van elke richting die d'aai" alle vrijheid genieten, een vrijheid door de tegenstanders geroemd, bewijst het opnieuw. Nogmaals wij vreezen de geschiedenis niet, maar wel de ge s ch ied ver v a Is ch i n g want ook thans geldt nog wat Joseph de- Maistre reeds 50 jaren terug getuigde in zijn „Soirées de St. Petersbourg", dat de Geschiedenis der idrie laatste eeuwen niet anders is geweest dan een aanhoudende] samenzwering tegen de waarheid. Wilt gij lezer ten slotte, als typeerend staa(tjfe van: het fraais(!) in het door mij genoemde schimpblad, een 'enkel citaat? Het kal u d'an meer dan duidelijk zijn, waarom Wij u dat moois willen onthouden. Onder den titel „Bidden" vinden jwe b.v. ook dit versje1: „Jezus" "Zelfs een Jezus, die vertrouwde, Dat een God zijn Vader was, Sprak zijn eigen leering tegen, Toen hij hing naast Barabas; „Waarom hebt gij mij verlaten." Klonk het 'droevig uit zijn mond, Waar was toen die God, de Vader, Die de bee niet eens verstond? Me dunkt dit is voldoende. Het teekent de gemoedstemming dezer scribenten, hun anti-godsdienstige razernij! en...;., onmetelijke domheid in godsdienstig opzicht. Het is de warmtaai van een delirium lijder. Hiermede Lucifer enz. vaarwel, doch.;, niet tot weerziens. En nu ten slotte nog een enkel woord Ik zie den redacteur in een visioen reeds ongeduldig het hoofd schudden tot de Langedijker „Perscommissies" „Veritas" heeft het ook bij hen verkoren omdat hij in „Ons Blad" van 19 Februari de rede) van het socialistisch kamerlid Duys aan am pele bespreking had onderworpen. Maar ik vraag mij af: wat heeft Veritas (va|n dien1 schuilnaam wordt mij ook een grief ge maakt) nu met die Perscommissie te ma- )ken? Zit die critiek |den heeren zoo dwars? of wil deze commissie, waarin drie mo derne domine's zitting hebben, door Kaar partij trekken voor den socialist bewijzen de stelling (die zij Sn haar strooibiljet op- zet: dat Godsdienst en Socialisme zeer goed zijn te vereenigen? Wat drommel „twee joden weten wat een bril kost" drie idlomjné's blijkbaar niet wat socia lisme is. Laten zij zich dan herinneren dat hun protégé Duys het voor enkele weken nog verklaarde: „het historisch materialisme is de grondslag van het socialisme" Weet nu deze perscommissie (niet dat deze theorie vlakweg in strijd is met eiken godsdienst, dat het historisch-materialisme de verwerping is van elke vast staande moraal en van alle eeuwi ge wetten fen dus ook God uitscha kelt? Mij dunkt dergelijke eenvoudige waarheden mag deze perscommissie wel qeret |eans overwegen, als zij bewijzen waagt. Herinneren zij zich bovendien het jam irierlijle fiasco van Dr. v. d'J Brink te 'Am sterdam voor enkele weken niet meer? Die kon het toch weten. En is hun onbekend de uitspraak van Bebel: Godsdienst en So cialisme staan tegenover elkander als war ter en vuur. Voorts de talrijke uitspraken van Mr. Troelstra, vid. Goes en zoovele anderen O, Sancta Simplicitas. O, heilige onschuld. Sapiëntiè sat. Goeden avond. VERITAS. Heer-Hugowaard. Dinsdag 22 Maart, 3 ure. Dijkgraaf en heemraden van den polder Heer-Hngowaard in het polderhuis: de levering van 150000 straatsteenen, 1000 M3 grint en plm. 300 M3 aand; de inschrflv. blij., die van steenen vergezeld van een monster worden ingewacht by den ops. v. d. polder O. Moeyes te Oudorp uiferiyk 21 Maart. Helder. Woensdag 23 Maart, 2 nre. Het gemeei.trbest. 1. het bybonwen van een lokaal met privaten en urinoir aan de gemeenteschool no. 1 te Koegras; 2. het verbouwen en uitbreiden van de tchool no. 2 te Huisduinenbestek en teekening voor 1 en 2 afsonderiyk te be komen ad f 0 50 ter secr.aanw. 18 Maart ten 3 nre aan school no. 1 en 19 Maart ten 3 nre 8an school no. 2. Haarlem. Donderdag 24 Maart, 11 ure. Het dep. van waterstaat aan het gebouw van het prov. beitnur het verbeteren van strandhoofd Xln benoorden de Pettemer zeewering, raming f 8000bet bestek no. 64 ligt ca 10 Maart ter lezing aan bet ge bouw van het dep. aan de lokalen der prov. bestoren en is te bekomen tegen betaling der kosten by de firma gebr. van Cleef te 's Gravenhage nadere inl. zijn te bekomen by den hoofdingenieur directeur Wortman te Haarlem, den ingen. de Groot te Alkmaar en den opz. Bos te Pettende nota van inl. ligt op 17 Maart van 9—4 nnr ter inzage by genoemden ingenienr. Uitslag velling Egmond aan Zee. Winkel en woonhuis, timmermanswerkplaats en pakhuis, groot 2,94 A. Kooper O. Plnim graaff q q voor f 3655. Afloop van Aanbestedingen. Willemsoord. De directie der marinebet verrichten van onderhoudswer ken aan de dok-, sin's- en andere water werken, behoorende tot het maritieme etablissement Willemsoord, gedurende het jaar 1910: W. de Jong f21900; Th. v. d. Sterre f 19333 Gebr. van Pelt f 19290A. Krijnen f 18761J. Hu berts te Alkmaar f 18600; J. Spruit f 18498; H. Wyker f 18326; B Boon f 17993; D. de Vries f 17130de overige te Helder. Callantsoog, 4 Maart. Het bouwen van eene kaasfabrlek aan de Groote Keeten J. R. Vlaming te Behagen f 7447G. Plevier te Schagerbrng f 7000W. Nieman te Keins merbrug f 6735D. Zeeman te Oallantsoog f 6683P. J. de Leenw te 't Zand f 6497. Egmond a/Zee, 8 Maart. Het gemeente- best. de levering van de benoodigde school- behoeften. Openb. schoolR. A. Hes te Egm. a/Zee f 587,45A. v. d. Meulen te Alkmaar f 556,55 firma Wed. Stontenbeek te Beverwyk f 60,34, handwerken; Meilink te Zntphen f492,22; G. Foor te Egmond aan Zee f 72.90 voor handwerken; N, Schild te Egmond a/d Hoef f 638,25. VoorbereidingsschoolR. A. Hes f 113,78; P. Bruoklans te Alkmaar f 96,40A. v. d. Menlen f 73,68firma Wed, Stoatenbeek 1105,73; Meilink 1113,44; G Foor te Egm. a/Zee f 95.20N. Schild f 89,75. Gegund aan A. v. d. Meulen f 73,68firma Wed. Stonten beek 160,34; Meilink f422,60. Harencarspel. De bouw eener kaas- fabriek In de ScbagerwaardF. Voorman te Schagen f 7780S. Overtoom te Behagen f 7600; A. Slenten en J. Levendig te Dirks- horn 17350; P. de Vries te Kalverdyk f 6625; J. R, Vlaming te Scbagen f 6595D. Zeeman le Oallantsoog f6874; gegund. Helder. De architect S. Krynen: het bouwen van een winkelhuis met bovenwoning aan de Spoorstraat hoek Koningstraat, voor rekening van de firma Herman Nypels H. Riemers volgens bestek f 10885, met ge- wyzigde voorw. 111335; D. de Oock volgens bestek f 10367, met gew. voorw. f 10867 J. Duirker volgens bestek 110340; Gebr. van Pelt volgens bestek f 10250, met gew. voorw. f 10575gegnnd. Dienstweigeraar. De dienstwei geraar D. K„ van het 2e regiment veld artillerie te Leiden, is door den krijgsraad te 's-Gravenhage andermaal overeenkomstig den eisch van id'en auditeur-miliitair ver oordeeld, thans tot 8 maanden militaire ge vangenisstraf en heeft de veroordeelde ook nu weer vain dat vonnis hooger beroep aan geteekend bij Ihet Hoog Militair Gerechts hof. Vor een prikje huiseigenaar! Vanwege het qlgemeen armbestuur zijn te Sleewijk een woning en schuur verkocht voor f 16. Kooper, werd de Weer C. O. Dekker, te Sleewijk. Gewapend beton. Door den archi tect J. P. Stok Wzn. te Rotterdam is na mens de „Graansilo-Maaischappij" te Rot terdam, onderhands opgedragen aan de N. V. Industrieele Maatsdhapppij van F. J. Stu lemeyer en Co., constructeur van werken in gewapend beton te Breda: het bouwen van graansilo's en pakhuizien, geheel in ge-4, wapend beton, voor ieen bedrag van f 480.000 Zoo zal binnenkort aan de Maashaiyen te Rotterdam het grootste gebouw verrijzen, dat tot helden in ons land geheel in ge wapend beton werd vervaardigd1. G r O' c li s s e n. De erocussen op de veld en in de bloembollenstreek staan thans bijhjal in vollen bloei Allerwegen kaïn mien zich! thans verlustigen in den aanblik der zui ver witte en gele en der verschillend getin te paarse vakken. Het vroege voorjaar. Te Wiinscho ten staat een abrioozenboom, In den tuin van den heer L. Hart, in bloei. Meer dan 3000 meerderjarige inge zetenen van verschillende richting in dfei gemeente Smallingerland hebben zich tot den gemeenteraad gewend met het verzoek geen nieuwe vergunnflngen meer te ver- leenen en aldus de bestaande allengs te laten verdwijnen. De verschillende geheel outhouders-vereenigingen hebben zich met een zelfde verzoek tot den Raad gewend; Toch vooral' geen Neder land s c hAls een merkwaardig staaltje van de Wijze, waarop in officieel» stuk ken onze Nederlandsdhe taal wordt achter gesteld, deelt men ons het volgende mede: De Nederlandsche consul te Dortmund sluit zijn brieven met een zegel, waarop „Consulat des Pays-Bas." Geen wonder Wat de Duitschers soms vreemd over Holland denken! Sabotage. Op een magazijn van wit confectiegoed te Eibergen, bemerkte men reeds geruimien tijd, dat de afgewerkte stuk ken moedwillig werden beschadigd. Na veel moeite gelukte het de daderes te snappen. ,t Was een meisje van dertien jaar. Zij be weerde tot deze wandaad over te zijn ge gaan, omdat zij niet genoeg Waar haar zin verdiende. De schade bedraagt honderden' gulden. Alweer een hoindtensucces! Te Tilburg, waar op hét emplacement der Staatsspoor dikwijls hoeveelheden steenkolen worden vermist, is het Donderdag der po litie, dank zij den politiehond „George" moi gen gelukken twee bekende steenkolendieveni op heeterdaad te betrappen. Juist zouden zij, ieder met teen zak steen kool beladen, zidh verwijderen, toen de agent H!. met zijn hond passeerde, die ze ben voor een staande hield en aan zijn baals overleverde. De kinematograaf ein de school Te Spandau heeft de schoolcommissie het bezoek van kinderen zonder geleide aan ki- nematograaf-voorstellingen verboden. Wie te gen dit verbod zondigen, zullen door dert onderwijzer moeten worden gestraft. Dit is natuurlijk met het oog op We weinig stichte lijke voorstellingen, daar dikwijls gegeven. Geld brengt geeft geluk. Op haar landgoed bij Manheim heeft zich de vijf- en twintigjarige millionaire Elise Trei ber doodgeschoten. Zij heeft 180.000 mk; voor liefdadige doeleinden vermaakt en aan een'vriendin, die op trouwen stond, 40,.000 m.k. toegezonden. Haagsch Hol 1 iaftdschi. De „Nieu we Ct." luisterde 'dit gesprek af tusscheni twee Haagsdhe dames op een middagcon cert van het ResidentleHorkest. „Willen we niet op 'n hoekje gaan ztten „On y voit si pen, tu sais?" „Oui, mais il n'y rien a voir." Hé, vervelend toch idat ze dat nou weer in 't Hollaindsch zei; 't was toch zóó af gesproken dat ze Franscth zouen spreken. Gelukkig maar dat ze 't tenminste overnam. De Hollandsdh-sprekende Franfaises gingen zitten. Het gesprek liep over 'n mevrouw, d'r huis, d'r dienstbode: „...vElle n'a qu'ne 'sieule servante, une.... une.... dagmeisje." En later: „...;.La fourrure qu'elle voulait mevendre était bien jolie; c, éltait...|e(..> blauwvos." De omzittenden hielden zich goed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 5