iing,
oseph",
LN
neenrig
1-2.
pöts:
at,
van Lourdes
en 60 cent en hooger,
Ukmaar
ingestraat.
WITTE.
i Zee, G. FOOR.
5. VAN BENTHEM-
Lüte.
'E GROOT.
WINK.
iLEM,
ngland,"
raat 33.
HAAG,
>EN, ROUW-
TAPIJTEN,
OPERWERK,
ijke prijzen.
k Pavc
5
Payglop.
euze
klasse Kleeder-
tiet volste ver
te bezoeken,
vordt gegaran-
Zaterdag 19 Maart 1910.
Ons Geïllustreerd Zondagsblad.
I II. TekstDe dieven bestolen Het ver
dwenen testament; Hfj liep er in; Kerken
I vernielers Een bekentenis; Kinderrubriek;
■Allerlei.
TWEEDE BLAD.
KALENDER
voor de dagen der week.
orteering bij zéér
an
artikelen.
a conditiën
9 sorteermg.
Eunt j\. 10£J.
li,
ea MANDJSS.
AAR Zn.
Laat A lOS.
Wat de bekeerling
Prof. Dr. A. von Ruville
ZOEKLICHT.
AANBESTEDINGEN ENZ.
GEMENGD NIEUWS.
ht eene UTO VIESTE
aandag 4 April
van Swieten, Pastoor
P. Bart te Wormer;
dejans Jz. te Beemster;
Betjes te Assendelft
Bestuur
17 te Amsterdam, Pres.
terdam, Secretaris,
'enningmeester.
Boekdrukker, Ramen B 2.
erste aanvrage zonder
ONS BLAD.
j Inhoud. I. Platen Manifeetatiei te Berlijn
Diuei, de millloenen dief van den roofbuit;
pater H. van Schalk (zilveren priesterjubilé)
de reuienetaking te Philadelphia Jeans met
I doornen gekroond; een nieuwe luxestoomer
1 voor de verbinding met Oost Indiö (3)Ernst
I H. Krelage en fwijlen J. H. Krelage een
modelspoorwegrijtuigiebroeder Adalbert
I (tilveren jubilé); zaligverklaring van den zaligen
Clemens Maria (Hofbauer (het rpversietde
I hoofdaltaar der Redemptoristenkerk te Rot-
I terdam)de^koning van Spanje en iyn oudste
Ijoon; de Duitiche^kroonprins en zfln oudste
I hoe men in Frankrijk met de kerken handelt
1 de overleden burgemeester,van Delft Jhr.
Van den Brandeler t 25jarig pattoorsfeest
(vao deken Van Balen, te Zwolle; halfvasten
I feest in 't wufte Partje het Dultsche Btoom.
I schip »Rheinland«.
Mrt. Zondag. Goede Week. Palm Zondag.
Wijding der palmtakken.
EvangelieDe luisterrijke
intocht ran Jezus te Jeru
zalem. Matth. XXI1—9.
|21 liaandag. H, Benedictus, Abt.
22 Dinsdag. H. Patricius, Bisschop en
Belijder.
|23 Woensdag. H. Cyrillus van Jerusalem,
Belijder en Leeraar.
|24 Donderdag. Witte Donderdag Dag van
Devotie. EvangelieJezus
u-ascht de voeten zijner
Apostelen. Joan. XIII: 1—15
|2ö Vrijdag. Goede Vrijdag. Dag van
Devotie.
26 Zaterdag. Paasch Zaterdag. Dag van
Devotie. Wijding van vuur,
paaschkaars en doopvont.
13)
KUSTERS. - Xlfcmaaïv
20 MAAKT.
PALM-ZONDAG.
Zesde Zondag van de Vasten.
Derde Zondag der Maand.
Bij de wijding der palmen.
.es uit het boek Exodus; XV, 27—XVI, 7.
In die dagen kwamen, de zonen Israël's.
Elim, waar twaalf waterbronnen en ze-
irentig palmboomen waren; en zij sloegen
hunne tenten op bij bet water. En van
lim vertrokken zij, en de ganscfte me-
iigte der zonen Israels kwam in de woestijn
>in, die tusschen Elim en Sinai ligt, op, den
Hjftienden dag van de twoede maand se-
ert zij uit Egypte vertrokken waren. En
(de gansche menigte der zonen Israël's mor-
ie in de woestijn tegen Mozes en Aaron
de zonen Israël's zeiden tot hen: ach!
raren wij gestorven door de hand des|
fieeren in Egypteland, toen wij bij de
vjeeschpotten zaten en brood aten in over
vloed! Waarom hebt gij ons uitgevoerd in
Mieze woestijn, om het gansche volk van
honger te doen sterven?
En de Heer sprak tot Mozes: zie, Ik
zal voor u brood uit den hemel doen re
ien Dat het volk uitga en inzaxnele zoo-
el als voldoende is voor ielken dag; opjdat
het |op de proef stelle, of het in mijne
-t wandelt, al dan niet. Doch op den
ten dag moeten zij toebereiden wat zij
■indragen, en dit zal het dubbele zijn van het
geer. zij voor eiken dag plegen in te za
melen.
En Mozes en Aaron zeiden tot al de zo
nen Israëls: dezen avond zult gij weten,
dat ide Heer u uit Egypteland gevoerd heeft
en morgen zult gij des Hoeren glorie aan
schouwen.
Evangelie volgens den H. Mattheus
XXI, 1-9.
Te dien tijde, toen Jesus Jeruzalem ge-
jaiaderd en te Bethfagc aan den olijfberg
rjfeekomen was, zond Hij twee zijner leerlin
gen en zeidie tot hen: gaat naar het vlek,
|j^at tegenover u ligt; en aanstonds zult
?j «ene lezelin vastgebonden vinden en haar
Mtlen (bij haar(maakt ze los (en brengt ze tot
.ij. En zoo iemand u iets mocht zeggen,
gt dan; de Heer heeft ze noodig; en
nstond zal hij ze laten gaan. Dit alles
m is geschied, opdat vervuld zou worden
zat gesproken is door den profeet, die;
spreekt tot Sion's dochter: zie, uwi
iing komt tot u, zachtmoedig, zittend
3 eene ezelin en op het veulen, het jong
ter inkdragende. De leerlingen nu gin
i en deden zooals Jesus hun bevolen
tad. En zij brachten de lezelin en het veulen
«fen legden hunne kleederen daarop en deden
■Hem daarop zitten,
En eene talrijke schare spreidde hare klee
[jgteren uit op den weg; anderen sneden tak
van de boomen en strooiden die op den
en de scharen, die vooruitgingen en
te volgden, riepen en zeiden: hosanna den
von van David! Gezegend Hij, die komt
Idea naam de» l leeren
APOLOGIE.
schrijft over het H, Sacrament des Altaars,
door H. M. J. Verzijl, Pr.
(Vervolg).
De H. Eiudhaiistie is een woftder. Met
de Consecratie wordt door de wóórden des
priesters het brood veranderd in het lichaam
de wijn in het bloed van Christus, Het
is ©en wonder dat wij alleen door het
geloof kennen, want de schijn van brood
en wijn blijft.
Waarop steunt ons geloof aan het wer
kelijk voltrokken wonder? Op de echt be
sliste, herhaalde, niet te loochenen en (niet
weg te cijferen verklaring van Jesus Chris
tus. Bekend zijn de woorden van Jesus
in het Evangelie van Joannes' (6de Hoofd
stuk) waar Hij zich het van den hemel
nedergedaalde brood noemt en waar Hij
steeds scherper zinspjeelt op het wonder
van bet H. Sacrament. Hij belooft zijn toe
hoorders zijn vleesch te eten zijp bloed
te drinken te geven opdat zij het eeuwigj
leven zouden hebben, want zonder dit was
het niet te krijgen. Dit is ook niet in
strijd met zijn andere woorden: „Wie mij
gelooft heeft het eeuwig leven." want zoo-
als uit dqn samenhang te zien is, bestaat
het geloof juist uit de aanneming ep uit
zich in de nakoming van zijn eucharistisch
gebod, Het geloof aan zijn persoon en aan
zijn zending was voor den Heer bepaald
zeker de hoofdzaak, maar Hij wist ook
dat dit geloof gevoed moest worden en
daarom stelde Hij het H, Altaarsacrament
in, daarom verlangde Hij het geloof aan
dit Sacrament.
Zijn woorden waren allerernstigst ge
meend, toen Hij op de vraag der gramsto
rige joden: „Hoe kan deze ons zijn vleesch
te eten geven?" met vaste beslistheid ant
woordde: „mijn vleesch is waarlijk
spijs en mijn bloed is waarlijk'
drank." En deze gewichtige, afdoende)
woorden zijn in die protestantsche vertalm
gen erg' misvormd. Die Grieksche tekst is;
mijn vleesch is waarlijk spijs en mijn bloed
is waarlijk drank. Luther schrijft daarvoor:
„want mijn vleesch is de réchte spijs
en mijn bloed is die rechte drank. En
Wieiszacker maakt er van in zijn, naar hij
voorgeeft, woordelijke vertaling: „Want mijn
vleesch is ware spijs len mijjn bloed i|s
ware drank". Hebben beiden dan werkelijk
niet geweten dat een adverbium en
geen adjectivum is, idat bet beteekqnt „wiaar
lijk" „in waarheid"? Als zij gemeend heb
ben, dier. zin der woorden ook naar hun
opvatting goed weer te geven dan hebben
zij beslist gedwaald: als men namelijk zegt
„is waarlijk spijs"-, dan heeft men volle
duidelijkheid.
,Wat ieen spijs is wqet een ieder: ze
wordt met den mond gegeten; evenals dq
Joden het manna, waarmee herhaaldelijk
door Jesus het H, Sacrament vergeleken
wordt, wezenlijk met den mond gegeten
hebben ofschoon het van den hemel kwam.
Met zekere beslistheid wordt Jesus' vleesch
een spijs, zijn bloed ©qn wezenlijke drankj
genoemd. Zegt men nu een. „ware spijs"
dan wordt het heldere begrip verduisterd.
Er zijn 'dan, zooals te begrijpen is ver
schillende spijzen, ware en valsc'he
spijzen; ware spijzen van Ihoogeren, godde-
lijkep aard, lagere spijzen, van aardschen
aard. Door vleesch en bloed in figuurlijken
zin te nemen, kan mien tot de schoonste)
philosophische uitleggingen komen, die iede
re, onder de zinnen vallende, handeling over
tollig, onnoodig maken; en zoo1 krijgt de
phantasie alle vrijheid en veiüwjjnt het
werkelijke in het rijk der ideeën. Wij krij
gen weer een godsdienst, die alleen voor
het verstand is, die alleen door geleerden)
bemind wordt en het volk heeft dan niets.
Is 't niet merkwaardig dat de Protestan
ten juist zulle een vertalingsfaut maakten,
die voor him opvatting dienstig kon zijn?
Jesus verkondigde hier wezenlijk en waar
achtig- het Eucharistische wonder, wat ook
uit het volgende blijkt: n.I. de vele aan
hangers, die Hem juist daarom verlieten!,
liet Hij rustig gaan len haalde ze niet te
rug met meer gematigde philosochische ver
klaringenja zelfs stelde Hij zijn twaalf apos
telen voor ook maar heen te gaan als zijn
woorden niet bevielen; geen letter nam Hij
er van terug. Aan zijln Kjerk gaf Hij daar
door een heerlijk voorbeeld wat zij ook
tot den dag van heden trouw, heeft nage
volgd. Sdherpheid en strengheid in geloofs
zaken behoort tot haar innerlijkste wiezen;
deze alleen verzekeren haar leen duurzaam
bestaan.
(Wordt vervolgd),
Goeden morgen!
De redactie zal het mij zeker niet euvel
duiden als ik ditmaal bij uitzondering
wat meer plaatsruimte vraag dan ge
woonlijk, omdat ik dan twee vliegen in
ééjn klap hoop te slaan.
Op de eerste plaats lezer heb ik nog
iets af te Rekenen met „Die Dageraad".
Dat noBele(!) blad of liever 3e medewer
ker Lucifer toont zich verbolgen, omdat
ik mij in mijn artikeltje van 5 Februari
eenige critiek veroorloofde op het fraai
proza uit zijn vruchtbare hersens voortge
komen en ook op dat van eenige andere
specialiteiten,
Nu kan ik mij die woede wel verklaren,
het „Zoeklicht" was misschien wat scherp
en heeft hem kitteloorig gemaakt, maaraaln
wien de schuld?
Lucifer acht het voor hem eene eer door
mij te worden becritiseerd en inderdaad ik
geef het hem onmiddelijk toe, want ik heb
mij reeds afgevraagd of het waarlijk niet
te veel eer is bewezen aan een reeks van
dergelijke grofheden, zonder een i g
bewijs gedebiteerd, tijd en plaats
ruimte te besteden en ik meende dit alleen
te 'mogen ktoen om laan te toornen o p W e I k e
perfide wijze deze abscuranten,
de z er idders valn het vrij e(!) woord
deze waarheids-verkrachters en
g es ch i ed verva Is chers me enen de
Katholieke Kerk te moeten be-
s trijden j
De eisch van Lucifer om zijn fraais in
„Ons Blad" volledig te citeeren gaat langs
mij heen en acht ik de lezers van „Ons
Blad" te hoog het sierlijke(proza van
„De Dageraad1,, onverkort over te drukken.
Had hij een objectieve bestrijding, gele
verd, dan hadden wij met hem den pole-
mistihen degen gekruist, maar een derge
lijke rapsodie, uit razernij geboren, weer
legt men jniet. Alleen men waarschuwt de
omstanders voor dien „dolleman" op zij
te gaan.
Dat was mijn doel en dat ik dit bereikt
heb, bewijst mij uw woede, die zich slecht9
weet te uiten in een nieuwe reeks onbe
wezen lasterpraatjes en een collectie hate
lijkheden die mij opnieuw toornen dat gij
en uw kornuiten blijkbaar geen flaluw be
sef hebt van de dingen, waarover gij met
zooveel aplomb het woord voert. Daarom
ware een polemiek met u uiteraard een on
ding. Mijn tijd is daarvoor te kostbaar en
ik kan Idlie in onze eigen Katholieke zaak
beter besteden.
Zijt gij bovendien Lucifer zoo onnoozel te
mieenen dat onze katholieke lezers na kennis
name van uw geschrijf, u gelijk zouden;
moeten geven?
Beminnelijke elusiès! Neen, de uitwerking
zou een (andere zijn en wel deze: dat de)
lezer die (nog iets van zijn kleine cathecis
mus kent (en dat zijn ze allemaal)
eer. dergelijk product als „De Dageraad"
zal verwijzen waar dit behoort, n.I. naar
„de vuilnisbak."
„Neen, wanneer wie van uw geschrijf ge
bruik maken, dan distelleeren wij daaruit
slechts leien kleine bloemlezing, omdat die
voldoende is jo-m te typeeren het ge
halte van geheel uw journaIistiek(
Onze lezers staan daarvoor te hoog en
wij doen niet .als gij door de1 lezers van
„onze couranten" uit te maken voor een
collectie stommerikken, of hebt gij 'wellicht in
uw haast nieuwe scheldwoorden te beden
ken, niet begrepen welk' een reuzenflater
gij begaat als gij schrijft; dat „de Dage
raad" niet voor „verlichte" lezers wordt
geschreven m.a.w.: de lezers van uw blad
behooren tot de „niet-verlichten" alias in
uw gedachtengang zijn botterikken. 4
pet. wel voor bet intellect uwer lezers
dat ze zóó iets kalm slikken.
Mundis vult dedpi..!
De wereld wil bedrogen zijn
Nog dit: „Gij meent u te kunnen beroe
pen op de geschiedenis van 19 eeuwien' 1
om uw beweren waar te maken omtrent
het moorden, doodslaan -etc. door de pries
ters. Welnu, raadpleeg die geschiedenis, wij j
vraezen die niet, maar raadpleeg z e 1
goed en dan zult gij ontwaren, dat elke
katholieke apologie en Kerkgeschiede
nis qok u een antwoord zal' gevqn en dat
van Katholieke zijde nimmer geschroomd
is af te keuren wat afgekeurd moet wor
den en aisi u hiervan iets meer wilt weten,
raadpleeg dan b.v. eens (P. Albers, S. J.
Standboek der Algemeens Kerkgeschiedenis)
en idan zult ge daarin met de strengste ob
jectiviteit de feiten zien weergeven. W ij
vreezen de geschiedenis niet, en
de openstelling der Vaticaansche bibliotheek
voor geleerden van elke richting
die d'aai" alle vrijheid genieten, een vrijheid
door de tegenstanders geroemd, bewijst het
opnieuw.
Nogmaals wij vreezen de geschiedenis niet,
maar wel de ge s ch ied ver v a Is ch i n g
want ook thans geldt nog wat Joseph de-
Maistre reeds 50 jaren terug getuigde in
zijn „Soirées de St. Petersbourg", dat de
Geschiedenis der idrie laatste eeuwen niet
anders is geweest dan een aanhoudende]
samenzwering tegen de waarheid. Wilt gij
lezer ten slotte, als typeerend staa(tjfe van:
het fraais(!) in het door mij genoemde
schimpblad, een 'enkel citaat? Het kal u d'an
meer dan duidelijk zijn, waarom Wij u dat
moois willen onthouden. Onder den titel
„Bidden" vinden jwe b.v. ook dit versje1:
„Jezus"
"Zelfs een Jezus, die vertrouwde,
Dat een God zijn Vader was,
Sprak zijn eigen leering tegen,
Toen hij hing naast Barabas;
„Waarom hebt gij mij verlaten."
Klonk het 'droevig uit zijn mond,
Waar was toen die God, de Vader,
Die de bee niet eens verstond?
Me dunkt dit is voldoende.
Het teekent de gemoedstemming dezer
scribenten, hun anti-godsdienstige razernij!
en...;., onmetelijke domheid in godsdienstig
opzicht. Het is de warmtaai van een delirium
lijder. Hiermede Lucifer enz. vaarwel, doch.;,
niet tot weerziens.
En nu ten slotte nog een enkel woord
Ik zie den redacteur in een visioen reeds
ongeduldig het hoofd schudden tot de
Langedijker „Perscommissies" „Veritas"
heeft het ook bij hen verkoren omdat hij
in „Ons Blad" van 19 Februari de rede)
van het socialistisch kamerlid Duys aan am
pele bespreking had onderworpen. Maar ik
vraag mij af: wat heeft Veritas (va|n dien1
schuilnaam wordt mij ook een grief ge
maakt) nu met die Perscommissie te ma-
)ken? Zit die critiek |den heeren zoo dwars?
of wil deze commissie, waarin drie mo
derne domine's zitting hebben, door Kaar
partij trekken voor den socialist bewijzen
de stelling (die zij Sn haar strooibiljet op-
zet: dat Godsdienst en Socialisme zeer
goed zijn te vereenigen? Wat drommel
„twee joden weten wat een bril kost"
drie idlomjné's blijkbaar niet wat socia
lisme is.
Laten zij zich dan herinneren dat hun
protégé Duys het voor enkele weken nog
verklaarde: „het historisch materialisme is
de grondslag van het socialisme"
Weet nu deze perscommissie (niet dat deze
theorie vlakweg in strijd is met eiken
godsdienst, dat het historisch-materialisme
de verwerping is van elke vast
staande moraal en van alle eeuwi
ge wetten fen dus ook God uitscha
kelt? Mij dunkt dergelijke eenvoudige
waarheden mag deze perscommissie wel
qeret |eans overwegen, als zij bewijzen waagt.
Herinneren zij zich bovendien het jam
irierlijle fiasco van Dr. v. d'J Brink te 'Am
sterdam voor enkele weken niet meer? Die
kon het toch weten. En is hun onbekend
de uitspraak van Bebel: Godsdienst en So
cialisme staan tegenover elkander als war
ter en vuur. Voorts de talrijke uitspraken
van Mr. Troelstra, vid. Goes en zoovele
anderen
O, Sancta Simplicitas.
O, heilige onschuld.
Sapiëntiè sat.
Goeden avond. VERITAS.
Heer-Hugowaard. Dinsdag 22 Maart,
3 ure. Dijkgraaf en heemraden van den
polder Heer-Hngowaard in het polderhuis:
de levering van 150000 straatsteenen, 1000
M3 grint en plm. 300 M3 aand; de inschrflv.
blij., die van steenen vergezeld van een
monster worden ingewacht by den ops. v. d.
polder O. Moeyes te Oudorp uiferiyk 21 Maart.
Helder. Woensdag 23 Maart, 2 nre. Het
gemeei.trbest.
1. het bybonwen van een lokaal met
privaten en urinoir aan de gemeenteschool
no. 1 te Koegras;
2. het verbouwen en uitbreiden van de
tchool no. 2 te Huisduinenbestek en
teekening voor 1 en 2 afsonderiyk te be
komen ad f 0 50 ter secr.aanw. 18 Maart
ten 3 nre aan school no. 1 en 19 Maart
ten 3 nre 8an school no. 2.
Haarlem. Donderdag 24 Maart, 11 ure.
Het dep. van waterstaat aan het gebouw
van het prov. beitnur het verbeteren van
strandhoofd Xln benoorden de Pettemer
zeewering, raming f 8000bet bestek no.
64 ligt ca 10 Maart ter lezing aan bet ge
bouw van het dep. aan de lokalen der prov.
bestoren en is te bekomen tegen betaling
der kosten by de firma gebr. van Cleef te
's Gravenhage nadere inl. zijn te bekomen
by den hoofdingenieur directeur Wortman te
Haarlem, den ingen. de Groot te Alkmaar
en den opz. Bos te Pettende nota van
inl. ligt op 17 Maart van 9—4 nnr ter
inzage by genoemden ingenienr.
Uitslag velling Egmond aan Zee.
Winkel en woonhuis, timmermanswerkplaats
en pakhuis, groot 2,94 A. Kooper O. Plnim
graaff q q voor f 3655.
Afloop van Aanbestedingen.
Willemsoord. De directie der
marinebet verrichten van onderhoudswer
ken aan de dok-, sin's- en andere water
werken, behoorende tot het maritieme
etablissement Willemsoord, gedurende het
jaar 1910: W. de Jong f21900; Th. v. d.
Sterre f 19333 Gebr. van Pelt f 19290A.
Krijnen f 18761J. Hu berts te Alkmaar
f 18600; J. Spruit f 18498; H. Wyker
f 18326; B Boon f 17993; D. de Vries
f 17130de overige te Helder.
Callantsoog, 4 Maart. Het bouwen van
eene kaasfabrlek aan de Groote Keeten J.
R. Vlaming te Behagen f 7447G. Plevier
te Schagerbrng f 7000W. Nieman te Keins
merbrug f 6735D. Zeeman te Oallantsoog
f 6683P. J. de Leenw te 't Zand f 6497.
Egmond a/Zee, 8 Maart. Het gemeente-
best. de levering van de benoodigde school-
behoeften.
Openb. schoolR. A. Hes te Egm. a/Zee
f 587,45A. v. d. Meulen te Alkmaar f 556,55
firma Wed. Stontenbeek te Beverwyk f 60,34,
handwerken; Meilink te Zntphen f492,22;
G. Foor te Egmond aan Zee f 72.90 voor
handwerken; N, Schild te Egmond a/d Hoef
f 638,25.
VoorbereidingsschoolR. A. Hes f 113,78;
P. Bruoklans te Alkmaar f 96,40A. v. d.
Menlen f 73,68firma Wed, Stoatenbeek
1105,73; Meilink 1113,44; G Foor te Egm.
a/Zee f 95.20N. Schild f 89,75. Gegund aan
A. v. d. Meulen f 73,68firma Wed. Stonten
beek 160,34; Meilink f422,60.
Harencarspel. De bouw eener kaas-
fabriek In de ScbagerwaardF. Voorman te
Schagen f 7780S. Overtoom te Behagen
f 7600; A. Slenten en J. Levendig te Dirks-
horn 17350; P. de Vries te Kalverdyk f 6625;
J. R, Vlaming te Scbagen f 6595D. Zeeman
le Oallantsoog f6874; gegund.
Helder. De architect S. Krynen: het
bouwen van een winkelhuis met bovenwoning
aan de Spoorstraat hoek Koningstraat, voor
rekening van de firma Herman Nypels
H. Riemers volgens bestek f 10885, met ge-
wyzigde voorw. 111335; D. de Oock volgens
bestek f 10367, met gew. voorw. f 10867
J. Duirker volgens bestek 110340; Gebr.
van Pelt volgens bestek f 10250, met gew.
voorw. f 10575gegnnd.
Dienstweigeraar. De dienstwei
geraar D. K„ van het 2e regiment veld
artillerie te Leiden, is door den krijgsraad
te 's-Gravenhage andermaal overeenkomstig
den eisch van id'en auditeur-miliitair ver
oordeeld, thans tot 8 maanden militaire ge
vangenisstraf en heeft de veroordeelde ook
nu weer vain dat vonnis hooger beroep aan
geteekend bij Ihet Hoog Militair Gerechts
hof.
Vor een prikje huiseigenaar!
Vanwege het qlgemeen armbestuur zijn te
Sleewijk een woning en schuur verkocht
voor f 16. Kooper, werd de Weer C. O.
Dekker, te Sleewijk.
Gewapend beton. Door den archi
tect J. P. Stok Wzn. te Rotterdam is na
mens de „Graansilo-Maaischappij" te Rot
terdam, onderhands opgedragen aan de N.
V. Industrieele Maatsdhapppij van F. J. Stu
lemeyer en Co., constructeur van werken
in gewapend beton te Breda: het bouwen
van graansilo's en pakhuizien, geheel in ge-4,
wapend beton, voor ieen bedrag van f 480.000
Zoo zal binnenkort aan de Maashaiyen te
Rotterdam het grootste gebouw verrijzen,
dat tot helden in ons land geheel in ge
wapend beton werd vervaardigd1.
G r O' c li s s e n. De erocussen op de veld en
in de bloembollenstreek staan thans bijhjal
in vollen bloei Allerwegen kaïn mien zich!
thans verlustigen in den aanblik der zui
ver witte en gele en der verschillend getin
te paarse vakken.
Het vroege voorjaar. Te Wiinscho
ten staat een abrioozenboom, In den tuin van
den heer L. Hart, in bloei.
Meer dan 3000 meerderjarige inge
zetenen van verschillende richting in dfei
gemeente Smallingerland hebben zich tot
den gemeenteraad gewend met het verzoek
geen nieuwe vergunnflngen meer te ver-
leenen en aldus de bestaande allengs te
laten verdwijnen. De verschillende geheel
outhouders-vereenigingen hebben zich met
een zelfde verzoek tot den Raad gewend;
Toch vooral' geen Neder
land s c hAls een merkwaardig staaltje
van de Wijze, waarop in officieel» stuk
ken onze Nederlandsdhe taal wordt achter
gesteld, deelt men ons het volgende mede:
De Nederlandsche consul te Dortmund
sluit zijn brieven met een zegel, waarop
„Consulat des Pays-Bas."
Geen wonder Wat de Duitschers soms
vreemd over Holland denken!
Sabotage. Op een magazijn van wit
confectiegoed te Eibergen, bemerkte men
reeds geruimien tijd, dat de afgewerkte stuk
ken moedwillig werden beschadigd. Na veel
moeite gelukte het de daderes te snappen.
,t Was een meisje van dertien jaar. Zij be
weerde tot deze wandaad over te zijn ge
gaan, omdat zij niet genoeg Waar haar zin
verdiende. De schade bedraagt honderden'
gulden.
Alweer een hoindtensucces! Te
Tilburg, waar op hét emplacement der
Staatsspoor dikwijls hoeveelheden steenkolen
worden vermist, is het Donderdag der po
litie, dank zij den politiehond „George" moi
gen gelukken twee bekende steenkolendieveni
op heeterdaad te betrappen.
Juist zouden zij, ieder met teen zak steen
kool beladen, zidh verwijderen, toen de
agent H!. met zijn hond passeerde, die ze ben
voor een staande hield en aan zijn baals
overleverde.
De kinematograaf ein de school
Te Spandau heeft de schoolcommissie het
bezoek van kinderen zonder geleide aan ki-
nematograaf-voorstellingen verboden. Wie te
gen dit verbod zondigen, zullen door dert
onderwijzer moeten worden gestraft. Dit is
natuurlijk met het oog op We weinig stichte
lijke voorstellingen, daar dikwijls gegeven.
Geld brengt geeft geluk. Op
haar landgoed bij Manheim heeft zich de
vijf- en twintigjarige millionaire Elise Trei
ber doodgeschoten. Zij heeft 180.000 mk;
voor liefdadige doeleinden vermaakt en aan
een'vriendin, die op trouwen stond, 40,.000
m.k. toegezonden.
Haagsch Hol 1 iaftdschi. De „Nieu
we Ct." luisterde 'dit gesprek af tusscheni
twee Haagsdhe dames op een middagcon
cert van het ResidentleHorkest.
„Willen we niet op 'n hoekje gaan
ztten
„On y voit si pen, tu sais?"
„Oui, mais il n'y rien a voir."
Hé, vervelend toch idat ze dat nou weer
in 't Hollaindsch zei; 't was toch zóó af
gesproken dat ze Franscth zouen spreken.
Gelukkig maar dat ze 't tenminste overnam.
De Hollandsdh-sprekende Franfaises
gingen zitten.
Het gesprek liep over 'n mevrouw, d'r
huis, d'r dienstbode:
„...vElle n'a qu'ne 'sieule servante, une....
une.... dagmeisje."
En later:
„...;.La fourrure qu'elle voulait mevendre
était bien jolie; c, éltait...|e(..> blauwvos."
De omzittenden hielden zich goed.