g| TWEEDE BLAIj^ Zaterdag 9 April 1910. KALENDER voor de dagen der week. Wat de bekeerling Prof. Dr. A, von Huville DITJES EN DATJES. ZOEKLICHT. ESPERANTO. GEMENGD NIEUWS. ONS BLAD. 10 Apr. Zondag. Mitericordia. B. Maeharlu», Bel Evangelie: De Ooede Herder. Joan. X1116. 11 Maandag. H. Leo, Paus, Belader en Leeraar. 12 Dinsdag.} H. Jttliui, Paui. 13 Woensdag. H. Heimenigild, Martelaar. 14 Donderdag. Zalige^Liduina^vau Schie dam, Maagd. 16 Vrijdag. H. Justinus, Martelaar. 16 Zaterdag. H. Oalixtu». 10 AFSIL Tweede Zondag na Paschen. Tweede Zondag der Maand. Les uit den eersten brief van den H. apostel Petrus; II, 21—25. Veel geliefden! Christus heeft voor ons geleden, u een voorbeeld achterlatend, op- dat gij zijne voetstappen zoudt volgen; Hij, die geen zonde gedaan heeft en in wiens, mond geen bedrog gevonden is; die, als Hij gescholden werd, niet wederschoM, als Hij leed, niet dreigde, maar Zich overgaf aan dengene, die Hem onrechtvaardig oor deelde; (die onze zonden zelf in zijn lichaam gedragen [hjeeft op het hout, opdat wij, der zonden afgestorven, der gerechtigheid! zouden leven; door wiens striemen gij ge- mezen zijt. Want gij waart als dwalende scha pen; maar inu zijt gij bekeend tot den Helder en Opziener uwer zielen. Evangelie volgens den H. Joannes; X, 11-16. Te Idien tijde sprak Jesus tot de Pha- rizeën: Ik ben de goede Herder. De goede herder geeft zijn leven' voor zijne schapen. De huurling echter en die geen herder is, wiens eigene schapen het niet zijn, ziet den wolf komen ten verlaat de schapen en neemt de vlucht; en de wolf rooft en ver strooit de schapen. De huurling nu vlucht, omdat hij een huurling is, ten de scha pen hem niet ter harte gaan. Ik ben dei goede Herder; en Ik ken de mijnen, en de mijnen kennlem Mij', gelijk de Vader Mij kent, en Ik den Vadler ken; en Ik geef mijn leven voor mijne schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van dezen schaap stal zijn; ook die moet Ik herwaarts voe ren; en zij zullen mijne stem tiooren; en het zal worden éé(ne kudde en één herder. APOLOGIE. schrijft over het H. Sacrament des Altaars, door H. M. J. Verzijl, Pr. (Vervolg). Het grootste geheim van het Christendom is echter zóó ingesteld, dat het ook door den eenvoudigsten mensch als waar kan gekend worden. Aardsche voeding laat zich kennen door het genot, dat zij geeft, door de kracht, die zij aan het lichaam verschaft de genadegaven van het H. Altaarsacrament geven leen onbeschrijfelijk zalig genot, maar sterken tegelijkertijd het heele godsdien stige leven van den mensch. Dat ondervindt een ieder, die het H. Sacrament als het waar achtige 'vleesch tan bloed van Jezus erkennen; wil len df'a zich daarbij1 nederig aan de voorschriften der Kerk onderworpen heeft. Werkelijk wordt de ziel door deze genade gaven gevoed en den eenvoudigsten. bieden zij een zeker onderpand van hun geloof en juist hun het eerst, omdat zij het gemak kelijkst nian de jpestelde eischem voldoen. Gehoorzaamheid en nederigheid zijn bij de grooten van stand en geest veel zeldzamer te vinden. Bijgevolg moet de instelling van de H. Eucharistie beschouwd worden als een daad van de hoogste goddelijke wijsheid en van de hoogste goddelijke liefde. Want waar mee zou de Christen zijn overtuiging verze keren, beschermen len bevestigen? Ieder ge zag ook dat van ide Kerk en van den! Bijbel kam hem verontrusten. Geleerde stu dies te maken is slechts weinigen gegeven, en een fijn godsdienstig gevoel, dat door alle omhulsels heen het ware erkent, is ook een zeldzame gave. Voor de Christenen! van i lederen tijd en van liederen stand was dus zulk een indrukmakend, duidelijk werkend Sacrament onmisbaar. In dit toch vinden zij 'htm steun bij Sederen twij fel, bij iedere bestrijding. Het is de band1 Waarmee ze telkens opnieuw aan de Christe lijke leer gebonden worden Zoolang nu zulk een wonder nog in en aan hen voltrokken1 wordt, zoolang zij nog zóó geheiligdwor den, fcoohng look moeten zij nog aan al (die inj stellingen len leeringen geloovein, waarmede deze heerlijke gaven onafscheidelijk en or ganisch verbonden zijn. Van dei H. Eu charistie voert de weg onweerstaanbaar te rug tot de Kerk em haar leerstukken, zotni der welke zij in 't algemeen 'niet te denken! is; juist op dezelfde wijze als die weg van de Kerk en haar leerstukken tot de H, ËMsharistie gevoerd heeft. Een voortduren, de wisselwerking hleeft et? plaats in de! ziel, die dit gelukkig makende geheim kent. De Kerk heeft er niet tegen op gezien uit dit verbazend-groote wonder iedere gevolgtrek king te maken ien let er niet op of daar door aan de ongeloovigen het gelooven moeilijker gemaakt of aan de spotters nieuwe stof geleverd werd. Niet in een hoofdtempel, op achter elkaar volgende tijden wordt het offer van het Nieuwe Verbond gebracht maar tegelijk op vele plaatsen, ja zelfs tegelijk in de zelfde 'kerk. De Apostelen 'en hun opvolgers maakten ieen onbeperkt gebruik van bet door den Hteer geschonken recht, en ergerden zich iniet aan dat alles, wat de wereld on mogelijk toescheen. Sinds zij de grootste on mogelijkheid geloovig hadden aangenomen konden zij dit ook (nipt. De 'Kerk leerde toch, dat Christus tegelijk en op ontelbare plaat sen onder de gedaante van brood en wijn tegenwoordig kon zijn, lichamelijk en gees telijk: dat Christus tegelijk ein aan ontel bare getoovigen als voedsel kan gegeven worden, lichamelijk iein geestelijk, dat het tel kens de gebeete ondeelbare Christus was met lichaam en ziel. Diet op ieder afzon derlijk gitaar verscheen, die iederen afzon deriijken geloovige gegeven wordt. Tegen strijdigheid naar menschelijk, hoogste waar beid maar goddelijk begrip, Aan 'kinderen beproeft men wiel eens een soort verklaring van dit wonder te: geven, door ze aan een spiegel te herinneren, die in vete stukken verdeeld is en waarin het zelfde voorwerp zich veelvuldig zal verdubbe ten zonder dat het zijn eenheid verliest. Maar die vergelijking is niet voldoende, want die spiegelbeelden bestaan niet iin wier kelijikheid, zijn geen echte voorwerpen, ter wijl Christus hier in iedere hostie wezen lijk tegenwoordig is. Ik neem liever de ker kelijke leer tot vergelijking, deze, is een ge heel ais een eenheid en toch is elk der vele ideelen, waaruit die leer is samenge steld, eveneens het geheel, daar alle andere deelen noodzakelijk daaruit volgen. Hiermee! is men echter nog niet ten volle tevrec dein gesteld, want Christus heeft leen bi- zondiere gestalte, idie niet met aardsche ma den te meten is. Dit is ook niet noodig; wat voor het aardsche verborgen is, ont sluiert zich voor de ziel Hoievelen er ook nu mogen zijn die de H. Communie ont vangen, toch zal ©en ieder de innige vereeni- ging met zijn Heer iein Heiland, het zalige geluk, wat deze vereeniging waarborgt, on dervinden- (Wordt vervolgd.) Oe strijd bij de openbare onderwijzers. In den lande wordt lawaai gemaakt door Janus-menschenJanus was bij de ouden ©en afgod met twee gezichten en dus ook twee monden; en die Janus-menschen pra ten met hun eene mond in d ©school „over- de goede dadein door de vorsten uit bet Huis van Oranje, kweeken zij liefde aan voor het vaderland, eerbied voor de wiet, en 't wettig gezag, gehoorzaamheid aan de overheid en het wiettdg hoofd van ons gezag." En die Janus-menschen praten met hun andere mond buiten de school, in vergadte- ring, ,,dat de school neutraal moet wezen op politiek gebied; in kranten, blaadjes, strooibiljettenwij willen de propaganda zoo wel vóór als tegen oranje-gezindheid en vaderlandsliefde houden buiten de school". De schoolmond zwijgt in de vergade ring tan de vergaderingsmond zwijgt in de school; en op beide plaatsen spreekt het zelfde mannetje met overtuiging. Zoo Idoen de hulponderwijzers der open bare (sichool, die lid zijn van den bond van Ned. Onderw.tenminste de overwe gende meerderheid van de ongeveer 7500 leden; Want meende men in den beginne dat de voorzitter op de Leidsche jaarvergade ring in December isllechts de meening van enkelen deelde toen hij de openbare school neutraal verklaarde ook op politiek gebied al zeer spoedig haastten bijna alle onder af dodingen zich om te verklaren, dat zij het met hun vooratter roerend eens waren ein het roode element der opvoeders komt sinds dien dag meer tan meer naar voren, ten minste buiten dia school; want hun an dere 'mond praat in de school' precies wat de overheid wil; ja, dan zijn zij veelgroo- ter oranje-klanten dan bijvoorbeeld.... die) Roomsche onderwijzers ('t zou wel wonder wiezen, als de socialisten ook hier niet veel beter waren dan de Roomscfhen, want die! moeten ze natuurlijk hebben), die, verheel je, op hun scholen teeren dat het karakter v.an Willem den Zwijger, in vele opzich ten berispelijk moet genoemd worden je zou een minder goed leven van ieen Ko ning, Keizer of president van een republiek dan zeker' moeten prijzen als je gehoor zaamheid wil toonen aan hun gezag. De openbare school willen zij openstel tem voor allen, voor geloovigem, en niet- geloavigen, voor anti-revolutionairen, katho lieken, protestanten, joden, sociaai-democra ten fen liberalen. M'eer is bet niet, er zit heusdh geen rood tintje achter, het is geen propaganda bij de jeugd voor ide sosialistein, zij wïlten geen( kleine socialistjes maken, foei, wie durft dat denken. Eén ding is toch wel aardig, dat nie mand anders hen verdedigde dan juist de so cialisten; Spiekman zeide dan ook maar leuk, dat het niet ging om de openbare school te handhaven,, maar om haar te veranderende |overheid maakt, dat de school niet voor ieder toegankelijk isdat bet socia listisch element er niet op kan !ein dat kan gerust Jofp 10.000 geschat worden, en zeg dan maar niet, bouw dan zelf scholen, zoo als je die wilt, dank je wel, wij maken liever propaganda tegen julie maar met julie centen In Rotterdam was nog maar nauwielijks de circulaire van B. en Wc bekend, of monarch Troelstra, kwam spreken, Spiek man, gemeenteraadslid ging aan het inter pelleerem, „Het Volk" ging aan het roeren, ©n wel op zulk een voortreffelijke wijze, dat de redactie van dat blad op Palmzon dag leen ©enig pluimpie kreeg, daar het van alle bestaande bladen, het ©enigste was, volgens den voorzitter der groote meeting, dat de bond in dezen strijd steunde. Na tuurlijk 'kwam er van djei onderwijzers ©en tegen-motie op den 14 Maart en alwjqer met belhulp der S.D.A.P Nu laat het zich wel begrijpen, waarom coöperaties „met een kleurtje" tien gulden geven aan de afdeie:- ling dei' onderwijzers; 't is uit pure vij andschap. Troelstra had m'aling aan de bedreiging van B. je(n W. en Spiekman vond haar geheel overbodig, want laten zij eens een feit noemen van een onderwijzer die an ti-oranje, 'enz. had gesproken met zijn mond in de sidhool; wil ik teems uit de school klappen ten bewijzen hoe deugdelijk neutraal de socialistische onderwijzer is? Door de S.D.A.P. Was ©enige jaren geleden een kin derfeest op) 1 Mei, onzen grooten idag, voor bereid, maar dat is 'niet doorgegaan.... door de oppositie der socialistische onderwijzers; Wie zegt daar nu wat tegen, wie had dat ooit gedacht? Wat? wel dat idie onder wijzers dat wat ell t© openlijk, al te on handig vonden, meer niet; maar broeder Spiekman vergat, idat bij diezelfde gelegen! heid 21 leden der Afdeeling Rotterdam van den bond van Ned. Ond. ©en motie voor stelden, waarin werd afgekeurd dat door kinderen op de openbare school wordt me de gedaan ien deze in de school wonden voorbereid voor ©en algemeen© nationale feestviering. Maar als hij staat te praten in den raad kan hij toch ook niet aan alles denken, hij dacht al aan ©en voorbeeldje van ééjn Roomsche onderwijzer in Maastricht. (Wordt vervolgd). Goeden morgen 1 Hét was een feestelijk gezicht', zoo zong onze >epei patriae* in de dagen toen het lied van »den kleinen Oohn< .zich in de populariteit en belangstelling onze* Neder landschen volks mocht verheugen. Dat refrein ware zeker van toepassing geweest toen de beide Faascbdagen in Fries - land's hoofdstad de gewone jaarljjksche heksen-sabbath der S. D. A. P. werd gehouden. Deze 'publieke vermakelijkheid" had ook dit jaar hars aantrekkelijkheid, wel niet zóó als anders, de party paus Troelstra was absent en kon dus zijn banvloeken niet slingeren tegen de oproerigen, maar toch... de broederlijkheid en vooral de vrijheid(l) van het woord werd ook ditmaal weer schitterend... vertrapt. Zoo'n vertooning geeft ons intusschen een heerlijk beeld wat de gezegende(l) toekomst staat dezer vrijheidshelden one eenmaal zal brengen.tenminste als het zoover ooit komt en wanneer we zoo even in het kort •enkele gegraaide bloemkess vlechten tot een krans*, dan darken we den Hemel dat wij nog onder de zg. 'dompers* hooren. Dan beginnen we b.v. na de opening met muziek en wordt zoowel van de publieke tribune als door de geachte(!) af gevaardigden geroepen>dat Mevr. Roland— Holet moet uit de partij gegooid worden*, dan bezweert F. v. d. Goes dat toch niet te doen en noemt Dujjs de bekende marktschreeuwer der Tweede Kamer den eersten dag, waar men elkander heeft ge plukhaard dat het akelig was om te zien: •de Groote Verzoendag*. Dan buldert diezelfde hercules tegen Schaper, die hen aanmaant niet zoo breed sprakig te wezen, dat hij den baas niet moet spelen en wordt hem op zQn henrt toegevoegd»Je zit hier niet in de Tweede Kamer, houd je fatsoen een beetje. >De ge achte afgevaardigden schelden elkander uit voor «kwajongen*, overschreeuwen elkander, ballen soms de vnist, oreeren lang en heftig over Staatspensionneering, waarover ze het niet eens worden en daarom maar een motie... die niets beteekent. Als eindelijk na veel hamergeklop van den voorzitter om de orde te handhaven, het tweedaagsche hanengevecht ten einde loopt, strijkt men zich de verwarde haren glad en dan volgt de «apotheose* van deze tweedaagsche vertooning. Onder het zingen van het •Vrijheidslied" gaat men nlteen. 01 bijtend sarcasme, terwijl men twee dagen achtereen bezig was die hooggeprezen vrijheid te vermoorden, zingt men tot slot: •Het vrijheidslied De onderdrukten met woede ln het hart, hopend op een volgend congres dat hèn misschien de overhand zal bezorgen en dan... wee den verdrukkers. Als ten slotte de onpartijdige toeschouwer, die deze klucht heeft aangezien en gecon stateerd hoe de roode kemphanen elkander te Ijjf gingen, den volgenden dag >Het Volk leest,ja dan... valt hl] om van verbazing en het staat er zwart op wit•Het congres Is prachtig geslaagd, de party is opnieuw versterkt en nog veel meer moois en het zal hem waarschijnlijk voor de oogen sche meren over zooveel verbluffende onbeschaamd heid... of by zich verhengen met die kinderlijke blijdschap, denkende; >een kin derhand is gauw gevuld.* Intusschen zoo'n congres is een prachtig ding om je gemoed eens te luchten en je tegenstrevers eens lekker uit te schelden, alles terwille van de heerlfjkeO) gezegende(l) internationale sociaal-democratie en levert een illustrie op het cude rijmpje •De wereld is een key vol gekken, Die aan hun eigen dwaasheid trekken.* Goeden avond I VERITAS. ACHTSTE LES. Vertaling der 13e Oefening. Langzaam, slecht, leeg, ooi, tam, lat, merrie, kort, arm, ongelukkig, onvoorzichtig, teef, mevrouw, laag, oud, koud, bedroefd, buurvrouw, onaangenaam, schadelijk, vriendin, mager, hen, leelijk, ongemakkelijk, dochter, zwak, ontevreden, oud, ziek, onzuiver, on handig, echtgenooté, onrustig, zeldeD, zacht, laat. BEZITTELIJKE VOORNAAMWOORDEN. Deze worden gevormd van de persoonlijke voornaamwoorden door daarachter eene a te plaatsen. mi, ik, my mia, myn. ei, ji], jou«ia, jouw. li, hy, hemlia, zyn, zyne. si, zij, haarsia, haar, hare. gi, hetgia, zyn, haar, deazelfe. ni, wjj, ons; nia, onze, ons. vi, «5. uvia, uw, uwe. Ui, zy, henilia, bun, hunne. Men bezigt lia als de bezitter manneiyk issia als de bezitter vrouweiyk isgia als de bezitfer een voorwerp ie of een mensch, kind of dier waarvan het geslacht niet ge noemd isilia als de bezitter meervoudig is Mia frato eitas granda. Myn broeder is groot. Oia pilko ne tawgas. Jouw bal deugt niet. Lia onklo estas rica. Zyn oom is ryk. Lia onklino estas mal jnna. Zyne tante is oud. Nia frato estas forta. Haar broer is sterk. Sia fratino eetas mai bela. Hare zuster is leelijk. Sia skatolo estas mal plena. Hare doos is leeg. Gia kapo estas granda. [By een hond b.v. (Nederl. mannelijk zelfst. naamwoord)] Zyn kop -is groot. Gia kapo estas granda. [By eene kat b.v. (Nederl. vrouweiyk zelfst. naamwoord)] Haar kop is groot. Li parolas pri nia patro. Hy spreekt over onzen vader. Tiu libro estas la via. Dat boek is het uwe. Iiia patro venas. Hun vader komt. De bezitteiyk voornaamwoorden nemen ook den meervondsvorm (eene jaan. Miaj infanoj Judas. Mijne kinderen spelen. Viaj fratoj foriras. Uwe broeders gaan heen. Liaj llbroj estas belaj. Zyne boeken zyn mooi. Giaj baraj estas longaj. ZQne (van 'n dier b.v.) haren zyn lang. Vi pensas al siaj infanoj. Gy denkt aan hare kinderen. Iliaj capeloj eetas tre grandaj. Hnnne hoeden zijn zeer groot. Het bezitteiyk voornaamwoord voor den derden persoon sia. zyn, haar, (siaj, ïyne, hare), dnidt het onderwerp van den zin als bezitter aan en komt in vorm (meertouds en 4e naamvalsvorm) met de bezitten^ overeen. Li pensas al sia frato. Hy denkt aan zijn (eigen) broeder. Li pensas al lia frato. Hy denkt aan zyn broeder (aan den broe der van een ander) Li pensas al siaj fratoj. HQ denkt aan zyne (eigen) broeders. Li pensas al llsj fratoj. Hjj denkt aan zyne broeders (aan broeders van een ander). Ni parolas pri sia onklo. Zy spreekt over baar (eigen) oom. Ni parolas pri sla onklo. Zy spreekt over haa; oom (over den oom van eene andere vrouw). La ouklo venas kun sia filo kaj liaj amikoj. De oom komt met zijn (eigen) zoon en zyne (diens) vrienden. La onklo venas kan sla filo kaj siaj amikoj. De oom komt met zyn (eigen) toon en zyne (eigen vrienden). Li estas kun siaj amikoj. HQ is met zijne (eigen) vrienden. Ni estas kun siaj amikinoj. Zij is met haar (eigen) vriendinnen. (Wegens gebrek aan plaatsruimte plaatsen wy het tweede gedeelte de volgende week). Voor huis en hof. Zorg voor geheel zuivere lucht ook in uw slaapkamer, gedu rende den geheelen nacht Wilt ge on derzoeken of uw slaapkamer aan idien eisch voldoet, verlaat idan 's morgens het vertrek ga even inaar buiten en ga het slaapvertrek dan nogmaals even binnen. Ruikt ge iets, dan is het zeker niet goed. Een lesje! Het zoontje van den heer S. te Oudewater is gisteren bij het haasje over-spelen zoodanig op 't hoofd gevallen, dat het ai an de gevolgen is overleden. Modekleuren. De modekleuren voor den middemzomer, aldus „De Manufacturier" zijn korenblauw 'en rood. Korenbloemblauw als modekleur, heeft een geheel andere be- teekemis da;n b.v. de plotseling verschenen groote zwart-witte-mode. In tegenstelling met deze plots'eling verschenen mode is de korenbloemkteur langzamerhand in opname gekomen. Na 'n schuchtere ver schijning op enkele Framsdhe modellen, begon de confectie voor enkele duurdere modellen de nieuwe kleur te gebruiken. Daar idlit blauw naast rood bijzonder goed staat voor garneeringen vain bast- en bastei- kleurige stoffen, kan men veilig aannemen, dat voornamelijk in den middenzomer een. groote mode in korenbloemblauw heerschen zal'. Deze kleur zal ook in de garneeringeni ©en bevoorrechte plaats innemiem, daar 'hoedengarneeringen in dat blauw zeer goed bij de voorjaars- en middenzomer- confectie-passen. Eveneens staat het met de mode; roode gameeringen en roode hoedien; evenals dit nieuwe blauw eigent zich ook frisch rood bijzonder goed voor de garneering van bast; ten opzichte van de roode hoedengarneeringen valt nog op te merken, dat deze ook tevens zeer goed bij de zwart witte ovejgangsoostuums passen. Ee n boterfabri ek zoek. Een aardig staaltje van ©en zoogenaamden boteragent geeft het officieel orgaan van den Alt- gemeen Nederlandsdhe Zuivelbond (F. N. z> !\!±CÉf „Een inwoner van Haarlem, ontving een prijscourant van boter, afkomstig uit „de grootste roomboterfabriek in Nederland, waaraan verbonden 60 boerderijen en 1860 stuks melkvee". Deze fabriek behoort aan de Onderlinge Veeliouders-Vereeniging te Delft.maar toen ©en journalist, di© 'er eens meer van wilde wetqn, op kondschap uit trok, kon hij wel vinden het huis van den! agent te Haarlem, maar omtrent de fabriek werden alle verdere inlichtingen botweg ge weigerd! f j Dan maar eens in Delft zelf geïnformeerd 1 Daar wisten ze niets van een dergelijke fabriek af zelfs ten stadlhuize was ze on bekend 1 Ze zal ook Wel alleen bestaan in de fantaste van den agent! Deze' man met dat vruchtbare voorstellingsvermogen woont te Haarlem Jan Frederik Helmersstraat 13, de naam van den braven burger is mij: niet bekend." j 'j V - G a s ve r s tikk i ng. Te Utrecht heeft zich wederom teen geval van gas verstik king voorgedaan. De bewoonster van een perceel in de oude stad stak een gascom- foor la|an, dat op tafel stond en met een gummislang was verbonden met de lamp. Zij zette zidh daarna neder in een stoel om te wachten tot dat heft Water op het comfoor zou gaan koken; intusschen viel zij in slaap- Het schijnt dat de slang niet voldoende stevig aan ide damp was beves tigd, want tijdens den slaap vajn de juffrouw is ide slang van de lamp geschoten en heeft zich het vertrek met gas gevuld Toen de andere huisbewoners het onraad bemerkten, was het reeds te laat. De juffrouw bleek reeds overleden Genees kundige hulp kon niet meer blaten. Schrikkelijke cijfers: Uit een pas openbaar gemaakt© statistiek blijkt, dat er in 1109 in Petersburg 1432 menschen zelfmoord hebben gepleegd, 932 mannen ieni 500 vrou wen. Onder hen waren 58 jongens en 77 meisjes tussdhen de 11 len 17 jaar. De :s ter f te aan tering neemt in Prui sen van jaar tot jaar af. Volgens mededee- lingen van het Pruisische statistische bu reau, zij n ier in 1909 in Pruisen 60. 653 mensdhen laan tering bezweken- Dat is 15.54 op 10,000 levenden. In 1908 bedroeg die sterfte 63.320 of 16.46 op 10.000. S t e ed s o p !z ij n p O' s t. De Burgemeester van Leens, ide heer P(. A. de Rodiefort, die 2. April zijn 40-jarig ambtsjubileum vier de, heeft, naar de ,,N|. P. G. Ct" schrijft, van de 409 Raadsvergaderingen, die tijdens zijn Burgemeesterschap zijn gehouden, er niet minder dan 408 gepresideerd. Wierden: in het genoemd tijdperk 1098 huwelijken voltrokken, niet minder dan 1064 paartjes werden door Z. E. A. 'fin den echt ver- eenigd. Slechts 3 a 4 hunner verbraken' den gesloten band en verkregen echtschei ding. Een gta'lukwtensch. In een welva rende GeMersche gemeente, waar de raad een wethouder benoemd had, die dit ambt reeds tijdelijk had bekleed, werd deze ge lukkige door den voorzitter als volgt toege sproken „Ik kan niet nalaten u geluk te wen- sefcen, nu gij ihet tijdelijke met het eeuwige verwisseld hebt." P1 a t te 1 a nds- ge m ee:n t© r aid en. Een piattelandsraadslid, dat even voordat de raadsvergadering zou worden geopend een telegram had verzonden, kwam tot de ontdekking, dat hij zijn bril op het post kantoor had laten liggen. Aanstonds ver zocht hij den genie entebode dit voor herrij onmisbare voorwerp icven te halen. Toen echter de bode met de boodschap op de raadszaal terugkwam,, dat de bril nergens te vinden was, zuchtte het vroede vadertje: „och, assie dan mer niet mittiit tillegram verzonden is." Bloembollen in Brabant. In de heidestreek onder Eerstel werd door den heer L. Koetewijn uit Noondwijk, het vo rige jaar een proefveld voor de bloembol lencultuur aangelegïf. Thans prijkt reeds een vrij groot perceel met een wiel ontwikkeld gewas van narcissen, hyacinthen en tulpen. De hyacithen staan reeds in bloei. De proef mag als geslaagd worden beschouwd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 5