g| TWEEDE BLAIj^
Zaterdag 9 April 1910.
KALENDER
voor de dagen der week.
Wat de bekeerling
Prof. Dr. A, von Huville
DITJES EN DATJES.
ZOEKLICHT.
ESPERANTO.
GEMENGD NIEUWS.
ONS BLAD.
10 Apr. Zondag. Mitericordia. B. Maeharlu»,
Bel Evangelie: De Ooede
Herder. Joan. X1116.
11 Maandag. H. Leo, Paus, Belader en
Leeraar.
12 Dinsdag.} H. Jttliui, Paui.
13 Woensdag. H. Heimenigild, Martelaar.
14 Donderdag. Zalige^Liduina^vau Schie
dam, Maagd.
16 Vrijdag. H. Justinus, Martelaar.
16 Zaterdag. H. Oalixtu».
10 AFSIL
Tweede Zondag na Paschen.
Tweede Zondag der Maand.
Les uit den eersten brief van den
H. apostel Petrus; II, 21—25.
Veel geliefden! Christus heeft voor ons
geleden, u een voorbeeld achterlatend, op-
dat gij zijne voetstappen zoudt volgen; Hij,
die geen zonde gedaan heeft en in wiens,
mond geen bedrog gevonden is; die, als
Hij gescholden werd, niet wederschoM, als
Hij leed, niet dreigde, maar Zich overgaf
aan dengene, die Hem onrechtvaardig oor
deelde; (die onze zonden zelf in zijn lichaam
gedragen [hjeeft op het hout, opdat wij,
der zonden afgestorven, der gerechtigheid!
zouden leven; door wiens striemen gij ge-
mezen zijt. Want gij waart als dwalende scha
pen; maar inu zijt gij bekeend tot den Helder
en Opziener uwer zielen.
Evangelie volgens den H. Joannes;
X, 11-16.
Te Idien tijde sprak Jesus tot de Pha-
rizeën: Ik ben de goede Herder. De goede
herder geeft zijn leven' voor zijne schapen.
De huurling echter en die geen herder is,
wiens eigene schapen het niet zijn, ziet
den wolf komen ten verlaat de schapen en
neemt de vlucht; en de wolf rooft en ver
strooit de schapen. De huurling nu vlucht,
omdat hij een huurling is, ten de scha
pen hem niet ter harte gaan. Ik ben dei
goede Herder; en Ik ken de mijnen, en
de mijnen kennlem Mij', gelijk de Vader
Mij kent, en Ik den Vadler ken; en Ik geef
mijn leven voor mijne schapen. Nog andere
schapen heb Ik, die niet van dezen schaap
stal zijn; ook die moet Ik herwaarts voe
ren; en zij zullen mijne stem tiooren; en
het zal worden éé(ne kudde en één herder.
APOLOGIE.
schrijft over het H. Sacrament des Altaars,
door H. M. J. Verzijl, Pr.
(Vervolg).
Het grootste geheim van het Christendom
is echter zóó ingesteld, dat het ook door
den eenvoudigsten mensch als waar kan
gekend worden. Aardsche voeding laat zich
kennen door het genot, dat zij geeft, door
de kracht, die zij aan het lichaam verschaft
de genadegaven van het H. Altaarsacrament
geven leen onbeschrijfelijk zalig genot, maar
sterken tegelijkertijd het heele godsdien
stige leven van den mensch. Dat ondervindt
een ieder, die het H. Sacrament als het waar
achtige 'vleesch tan bloed van Jezus erkennen;
wil len df'a zich daarbij1 nederig aan de
voorschriften der Kerk onderworpen heeft.
Werkelijk wordt de ziel door deze genade
gaven gevoed en den eenvoudigsten. bieden
zij een zeker onderpand van hun geloof
en juist hun het eerst, omdat zij het gemak
kelijkst nian de jpestelde eischem voldoen.
Gehoorzaamheid en nederigheid zijn bij de
grooten van stand en geest veel zeldzamer
te vinden.
Bijgevolg moet de instelling van de H.
Eucharistie beschouwd worden als een daad
van de hoogste goddelijke wijsheid en van
de hoogste goddelijke liefde. Want waar
mee zou de Christen zijn overtuiging verze
keren, beschermen len bevestigen? Ieder ge
zag ook dat van ide Kerk en van den!
Bijbel kam hem verontrusten. Geleerde stu
dies te maken is slechts weinigen gegeven,
en een fijn godsdienstig gevoel, dat door
alle omhulsels heen het ware erkent, is
ook een zeldzame gave. Voor de Christenen!
van i lederen tijd en van liederen stand was
dus zulk een indrukmakend, duidelijk
werkend Sacrament onmisbaar. In dit
toch vinden zij 'htm steun bij Sederen twij
fel, bij iedere bestrijding. Het is de band1
Waarmee ze telkens opnieuw aan de Christe
lijke leer gebonden worden Zoolang nu zulk
een wonder nog in en aan hen voltrokken1
wordt, zoolang zij nog zóó geheiligdwor
den, fcoohng look moeten zij nog aan al (die inj
stellingen len leeringen geloovein, waarmede
deze heerlijke gaven onafscheidelijk en or
ganisch verbonden zijn. Van dei H. Eu
charistie voert de weg onweerstaanbaar te
rug tot de Kerk em haar leerstukken, zotni
der welke zij in 't algemeen 'niet te denken!
is; juist op dezelfde wijze als die weg
van de Kerk en haar leerstukken tot de H,
ËMsharistie gevoerd heeft. Een voortduren,
de wisselwerking hleeft et? plaats in de!
ziel, die dit gelukkig makende geheim kent.
De Kerk heeft er niet tegen op gezien uit dit
verbazend-groote wonder iedere gevolgtrek
king te maken ien let er niet op of daar
door aan de ongeloovigen het gelooven
moeilijker gemaakt of aan de spotters nieuwe
stof geleverd werd. Niet in een hoofdtempel,
op achter elkaar volgende tijden wordt het
offer van het Nieuwe Verbond gebracht maar
tegelijk op vele plaatsen, ja zelfs tegelijk in de
zelfde 'kerk. De Apostelen 'en hun opvolgers
maakten ieen onbeperkt gebruik van bet door
den Hteer geschonken recht, en ergerden
zich iniet aan dat alles, wat de wereld on
mogelijk toescheen. Sinds zij de grootste on
mogelijkheid geloovig hadden aangenomen
konden zij dit ook (nipt. De 'Kerk leerde toch,
dat Christus tegelijk en op ontelbare plaat
sen onder de gedaante van brood en wijn
tegenwoordig kon zijn, lichamelijk en gees
telijk: dat Christus tegelijk ein aan ontel
bare getoovigen als voedsel kan gegeven
worden, lichamelijk iein geestelijk, dat het tel
kens de gebeete ondeelbare Christus was
met lichaam en ziel. Diet op ieder afzon
derlijk gitaar verscheen, die iederen afzon
deriijken geloovige gegeven wordt. Tegen
strijdigheid naar menschelijk, hoogste waar
beid maar goddelijk begrip,
Aan 'kinderen beproeft men wiel eens een
soort verklaring van dit wonder te: geven,
door ze aan een spiegel te herinneren, die
in vete stukken verdeeld is en waarin het
zelfde voorwerp zich veelvuldig zal verdubbe
ten zonder dat het zijn eenheid verliest.
Maar die vergelijking is niet voldoende,
want die spiegelbeelden bestaan niet iin wier
kelijikheid, zijn geen echte voorwerpen, ter
wijl Christus hier in iedere hostie wezen
lijk tegenwoordig is. Ik neem liever de ker
kelijke leer tot vergelijking, deze, is een ge
heel ais een eenheid en toch is elk der
vele ideelen, waaruit die leer is samenge
steld, eveneens het geheel, daar alle andere
deelen noodzakelijk daaruit volgen. Hiermee!
is men echter nog niet ten volle tevrec
dein gesteld, want Christus heeft leen bi-
zondiere gestalte, idie niet met aardsche ma
den te meten is. Dit is ook niet noodig;
wat voor het aardsche verborgen is, ont
sluiert zich voor de ziel Hoievelen er ook
nu mogen zijn die de H. Communie ont
vangen, toch zal ©en ieder de innige vereeni-
ging met zijn Heer iein Heiland, het zalige
geluk, wat deze vereeniging waarborgt, on
dervinden-
(Wordt vervolgd.)
Oe strijd bij de openbare onderwijzers.
In den lande wordt lawaai gemaakt door
Janus-menschenJanus was bij de ouden
©en afgod met twee gezichten en dus ook
twee monden; en die Janus-menschen pra
ten met hun eene mond in d ©school „over-
de goede dadein door de vorsten uit bet
Huis van Oranje, kweeken zij liefde aan
voor het vaderland, eerbied voor de wiet,
en 't wettig gezag, gehoorzaamheid aan
de overheid en het wiettdg hoofd van ons
gezag."
En die Janus-menschen praten met hun
andere mond buiten de school, in vergadte-
ring, ,,dat de school neutraal moet wezen
op politiek gebied; in kranten, blaadjes,
strooibiljettenwij willen de propaganda zoo
wel vóór als tegen oranje-gezindheid en
vaderlandsliefde houden buiten de school".
De schoolmond zwijgt in de vergade
ring tan de vergaderingsmond zwijgt in de
school; en op beide plaatsen spreekt het
zelfde mannetje met overtuiging.
Zoo Idoen de hulponderwijzers der open
bare (sichool, die lid zijn van den bond
van Ned. Onderw.tenminste de overwe
gende meerderheid van de ongeveer 7500
leden; Want meende men in den beginne dat
de voorzitter op de Leidsche jaarvergade
ring in December isllechts de meening van
enkelen deelde toen hij de openbare school
neutraal verklaarde ook op politiek gebied
al zeer spoedig haastten bijna alle onder
af dodingen zich om te verklaren, dat zij het
met hun vooratter roerend eens waren ein
het roode element der opvoeders komt sinds
dien dag meer tan meer naar voren, ten
minste buiten dia school; want hun an
dere 'mond praat in de school' precies wat
de overheid wil; ja, dan zijn zij veelgroo-
ter oranje-klanten dan bijvoorbeeld.... die)
Roomsche onderwijzers ('t zou wel wonder
wiezen, als de socialisten ook hier niet veel
beter waren dan de Roomscfhen, want die!
moeten ze natuurlijk hebben), die, verheel
je, op hun scholen teeren dat het karakter
v.an Willem den Zwijger, in vele opzich
ten berispelijk moet genoemd worden je
zou een minder goed leven van ieen Ko
ning, Keizer of president van een republiek
dan zeker' moeten prijzen als je gehoor
zaamheid wil toonen aan hun gezag.
De openbare school willen zij openstel
tem voor allen, voor geloovigem, en niet-
geloavigen, voor anti-revolutionairen, katho
lieken, protestanten, joden, sociaai-democra
ten fen liberalen.
M'eer is bet niet, er zit heusdh geen rood
tintje achter, het is geen propaganda bij
de jeugd voor ide sosialistein, zij wïlten geen(
kleine socialistjes maken, foei, wie durft
dat denken.
Eén ding is toch wel aardig, dat nie
mand anders hen verdedigde dan juist de so
cialisten; Spiekman zeide dan ook maar
leuk, dat het niet ging om de openbare
school te handhaven,, maar om haar te
veranderende |overheid maakt, dat de school
niet voor ieder toegankelijk isdat bet socia
listisch element er niet op kan !ein dat kan
gerust Jofp 10.000 geschat worden, en zeg
dan maar niet, bouw dan zelf scholen, zoo
als je die wilt, dank je wel, wij maken
liever propaganda tegen julie maar met julie
centen
In Rotterdam was nog maar nauwielijks
de circulaire van B. en Wc bekend, of
monarch Troelstra, kwam spreken, Spiek
man, gemeenteraadslid ging aan het inter
pelleerem, „Het Volk" ging aan het roeren,
©n wel op zulk een voortreffelijke wijze,
dat de redactie van dat blad op Palmzon
dag leen ©enig pluimpie kreeg, daar het
van alle bestaande bladen, het ©enigste was,
volgens den voorzitter der groote meeting,
dat de bond in dezen strijd steunde. Na
tuurlijk 'kwam er van djei onderwijzers ©en
tegen-motie op den 14 Maart en alwjqer
met belhulp der S.D.A.P Nu laat het zich
wel begrijpen, waarom coöperaties „met een
kleurtje" tien gulden geven aan de afdeie:-
ling dei' onderwijzers; 't is uit pure vij
andschap.
Troelstra had m'aling aan de bedreiging
van B. je(n W. en Spiekman vond haar
geheel overbodig, want laten zij eens een
feit noemen van een onderwijzer die an
ti-oranje, 'enz. had gesproken met zijn mond
in de sidhool; wil ik teems uit de school
klappen ten bewijzen hoe deugdelijk neutraal
de socialistische onderwijzer is? Door de
S.D.A.P. Was ©enige jaren geleden een kin
derfeest op) 1 Mei, onzen grooten idag, voor
bereid, maar dat is 'niet doorgegaan.... door
de oppositie der socialistische onderwijzers;
Wie zegt daar nu wat tegen, wie had dat
ooit gedacht? Wat? wel dat idie onder
wijzers dat wat ell t© openlijk, al te on
handig vonden, meer niet; maar broeder
Spiekman vergat, idat bij diezelfde gelegen!
heid 21 leden der Afdeeling Rotterdam van
den bond van Ned. Ond. ©en motie voor
stelden, waarin werd afgekeurd dat door
kinderen op de openbare school wordt me
de gedaan ien deze in de school wonden
voorbereid voor ©en algemeen© nationale
feestviering.
Maar als hij staat te praten in den raad
kan hij toch ook niet aan alles denken,
hij dacht al aan ©en voorbeeldje van ééjn
Roomsche onderwijzer in Maastricht.
(Wordt vervolgd).
Goeden morgen 1
Hét was een feestelijk gezicht', zoo zong
onze >epei patriae* in de dagen toen het
lied van »den kleinen Oohn< .zich in de
populariteit en belangstelling onze* Neder
landschen volks mocht verheugen.
Dat refrein ware zeker van toepassing
geweest toen de beide Faascbdagen in Fries -
land's hoofdstad de gewone jaarljjksche
heksen-sabbath der S. D. A. P. werd gehouden.
Deze 'publieke vermakelijkheid" had ook
dit jaar hars aantrekkelijkheid, wel niet zóó
als anders, de party paus Troelstra was
absent en kon dus zijn banvloeken niet
slingeren tegen de oproerigen, maar toch...
de broederlijkheid en vooral de vrijheid(l)
van het woord werd ook ditmaal weer
schitterend... vertrapt.
Zoo'n vertooning geeft ons intusschen een
heerlijk beeld wat de gezegende(l) toekomst
staat dezer vrijheidshelden one eenmaal zal
brengen.tenminste als het zoover ooit
komt en wanneer we zoo even in het kort
•enkele gegraaide bloemkess vlechten tot
een krans*, dan darken we den Hemel dat
wij nog onder de zg. 'dompers* hooren.
Dan beginnen we b.v. na de opening
met muziek en wordt zoowel van de
publieke tribune als door de geachte(!) af
gevaardigden geroepen>dat Mevr. Roland—
Holet moet uit de partij gegooid worden*,
dan bezweert F. v. d. Goes dat toch niet
te doen en noemt Dujjs de bekende
marktschreeuwer der Tweede Kamer den
eersten dag, waar men elkander heeft ge
plukhaard dat het akelig was om te zien:
•de Groote Verzoendag*.
Dan buldert diezelfde hercules tegen
Schaper, die hen aanmaant niet zoo breed
sprakig te wezen, dat hij den baas niet
moet spelen en wordt hem op zQn henrt
toegevoegd»Je zit hier niet in de Tweede
Kamer, houd je fatsoen een beetje. >De ge
achte afgevaardigden schelden elkander uit
voor «kwajongen*, overschreeuwen elkander,
ballen soms de vnist, oreeren lang en heftig
over Staatspensionneering, waarover ze het
niet eens worden en daarom maar een
motie... die niets beteekent.
Als eindelijk na veel hamergeklop van
den voorzitter om de orde te handhaven,
het tweedaagsche hanengevecht ten einde
loopt, strijkt men zich de verwarde haren
glad en dan volgt de «apotheose* van deze
tweedaagsche vertooning. Onder het zingen
van het •Vrijheidslied" gaat men nlteen.
01 bijtend sarcasme, terwijl men twee
dagen achtereen bezig was die hooggeprezen
vrijheid te vermoorden, zingt men tot slot:
•Het vrijheidslied
De onderdrukten met woede ln het hart,
hopend op een volgend congres dat hèn
misschien de overhand zal bezorgen en dan...
wee den verdrukkers.
Als ten slotte de onpartijdige toeschouwer,
die deze klucht heeft aangezien en gecon
stateerd hoe de roode kemphanen elkander
te Ijjf gingen, den volgenden dag >Het Volk
leest,ja dan... valt hl] om van verbazing
en het staat er zwart op wit•Het congres
Is prachtig geslaagd, de party is opnieuw
versterkt en nog veel meer moois en het
zal hem waarschijnlijk voor de oogen sche
meren over zooveel verbluffende onbeschaamd
heid... of by zich verhengen met die
kinderlijke blijdschap, denkende; >een kin
derhand is gauw gevuld.*
Intusschen zoo'n congres is een prachtig
ding om je gemoed eens te luchten en je
tegenstrevers eens lekker uit te schelden,
alles terwille van de heerlfjkeO) gezegende(l)
internationale sociaal-democratie en levert
een illustrie op het cude rijmpje
•De wereld is een key vol gekken,
Die aan hun eigen dwaasheid trekken.*
Goeden avond I
VERITAS.
ACHTSTE LES.
Vertaling der 13e Oefening.
Langzaam, slecht, leeg, ooi, tam, lat,
merrie, kort, arm, ongelukkig, onvoorzichtig,
teef, mevrouw, laag, oud, koud, bedroefd,
buurvrouw, onaangenaam, schadelijk, vriendin,
mager, hen, leelijk, ongemakkelijk, dochter,
zwak, ontevreden, oud, ziek, onzuiver, on
handig, echtgenooté, onrustig, zeldeD, zacht,
laat.
BEZITTELIJKE VOORNAAMWOORDEN.
Deze worden gevormd van de persoonlijke
voornaamwoorden door daarachter eene a
te plaatsen.
mi, ik, my mia, myn.
ei, ji], jou«ia, jouw.
li, hy, hemlia, zyn, zyne.
si, zij, haarsia, haar, hare.
gi, hetgia, zyn, haar, deazelfe.
ni, wjj, ons; nia, onze, ons.
vi, «5. uvia, uw, uwe.
Ui, zy, henilia, bun, hunne.
Men bezigt lia als de bezitter manneiyk
issia als de bezitter vrouweiyk isgia als
de bezitfer een voorwerp ie of een mensch,
kind of dier waarvan het geslacht niet ge
noemd isilia als de bezitter meervoudig is
Mia frato eitas granda. Myn broeder is
groot.
Oia pilko ne tawgas. Jouw bal deugt niet.
Lia onklo estas rica. Zyn oom is ryk.
Lia onklino estas mal jnna. Zyne tante
is oud.
Nia frato estas forta. Haar broer is sterk.
Sia fratino eetas mai bela. Hare zuster
is leelijk.
Sia skatolo estas mal plena. Hare doos
is leeg.
Gia kapo estas granda. [By een hond b.v.
(Nederl. mannelijk zelfst. naamwoord)] Zyn
kop -is groot.
Gia kapo estas granda. [By eene kat b.v.
(Nederl. vrouweiyk zelfst. naamwoord)] Haar
kop is groot.
Li parolas pri nia patro. Hy spreekt over
onzen vader.
Tiu libro estas la via. Dat boek is het uwe.
Iiia patro venas. Hun vader komt.
De bezitteiyk voornaamwoorden nemen
ook den meervondsvorm (eene jaan.
Miaj infanoj Judas. Mijne kinderen spelen.
Viaj fratoj foriras. Uwe broeders gaan heen.
Liaj llbroj estas belaj. Zyne boeken zyn
mooi.
Giaj baraj estas longaj. ZQne (van 'n dier
b.v.) haren zyn lang.
Vi pensas al siaj infanoj. Gy denkt aan
hare kinderen.
Iliaj capeloj eetas tre grandaj. Hnnne
hoeden zijn zeer groot.
Het bezitteiyk voornaamwoord voor den
derden persoon sia. zyn, haar, (siaj, ïyne,
hare), dnidt het onderwerp van den zin als
bezitter aan en komt in vorm (meertouds
en 4e naamvalsvorm) met de bezitten^ overeen.
Li pensas al sia frato.
Hy denkt aan zijn (eigen) broeder.
Li pensas al lia frato.
Hy denkt aan zyn broeder (aan den broe
der van een ander)
Li pensas al siaj fratoj.
HQ denkt aan zyne (eigen) broeders.
Li pensas al llsj fratoj.
Hjj denkt aan zyne broeders (aan broeders
van een ander).
Ni parolas pri sia onklo.
Zy spreekt over baar (eigen) oom.
Ni parolas pri sla onklo.
Zy spreekt over haa; oom (over den oom
van eene andere vrouw).
La ouklo venas kun sia filo kaj liaj amikoj.
De oom komt met zijn (eigen) zoon en
zyne (diens) vrienden.
La onklo venas kan sla filo kaj siaj amikoj.
De oom komt met zyn (eigen) toon en
zyne (eigen vrienden).
Li estas kun siaj amikoj.
HQ is met zijne (eigen) vrienden.
Ni estas kun siaj amikinoj.
Zij is met haar (eigen) vriendinnen.
(Wegens gebrek aan plaatsruimte plaatsen
wy het tweede gedeelte de volgende week).
Voor huis en hof. Zorg voor geheel
zuivere lucht ook in uw slaapkamer, gedu
rende den geheelen nacht Wilt ge on
derzoeken of uw slaapkamer aan idien eisch
voldoet, verlaat idan 's morgens het vertrek
ga even inaar buiten en ga het slaapvertrek
dan nogmaals even binnen. Ruikt ge iets,
dan is het zeker niet goed.
Een lesje! Het zoontje van den heer
S. te Oudewater is gisteren bij het haasje
over-spelen zoodanig op 't hoofd gevallen,
dat het ai an de gevolgen is overleden.
Modekleuren. De modekleuren voor
den middemzomer, aldus „De Manufacturier"
zijn korenblauw 'en rood. Korenbloemblauw
als modekleur, heeft een geheel andere be-
teekemis da;n b.v. de plotseling verschenen
groote zwart-witte-mode. In tegenstelling
met deze plots'eling verschenen mode is
de korenbloemkteur langzamerhand in
opname gekomen. Na 'n schuchtere ver
schijning op enkele Framsdhe modellen,
begon de confectie voor enkele duurdere
modellen de nieuwe kleur te gebruiken.
Daar idlit blauw naast rood bijzonder goed
staat voor garneeringen vain bast- en bastei-
kleurige stoffen, kan men veilig aannemen,
dat voornamelijk in den middenzomer een.
groote mode in korenbloemblauw heerschen
zal'. Deze kleur zal ook in de garneeringeni
©en bevoorrechte plaats innemiem, daar
'hoedengarneeringen in dat blauw zeer
goed bij de voorjaars- en middenzomer-
confectie-passen.
Eveneens staat het met de mode; roode
gameeringen en roode hoedien; evenals
dit nieuwe blauw eigent zich ook frisch
rood bijzonder goed voor de garneering
van bast; ten opzichte van de roode
hoedengarneeringen valt nog op te merken,
dat deze ook tevens zeer goed bij de zwart
witte ovejgangsoostuums passen.
Ee n boterfabri ek zoek. Een aardig
staaltje van ©en zoogenaamden boteragent
geeft het officieel orgaan van den Alt-
gemeen Nederlandsdhe Zuivelbond (F. N.
z> !\!±CÉf
„Een inwoner van Haarlem, ontving een
prijscourant van boter, afkomstig uit „de
grootste roomboterfabriek in Nederland,
waaraan verbonden 60 boerderijen en 1860
stuks melkvee". Deze fabriek behoort aan
de Onderlinge Veeliouders-Vereeniging te
Delft.maar toen ©en journalist, di© 'er eens
meer van wilde wetqn, op kondschap uit
trok, kon hij wel vinden het huis van den!
agent te Haarlem, maar omtrent de fabriek
werden alle verdere inlichtingen botweg ge
weigerd! f j
Dan maar eens in Delft zelf geïnformeerd 1
Daar wisten ze niets van een dergelijke
fabriek af zelfs ten stadlhuize was ze on
bekend 1 Ze zal ook Wel alleen bestaan in de
fantaste van den agent! Deze' man met dat
vruchtbare voorstellingsvermogen woont te
Haarlem Jan Frederik Helmersstraat 13, de
naam van den braven burger is mij: niet
bekend." j 'j V -
G a s ve r s tikk i ng. Te Utrecht heeft
zich wederom teen geval van gas verstik
king voorgedaan. De bewoonster van een
perceel in de oude stad stak een gascom-
foor la|an, dat op tafel stond en met een
gummislang was verbonden met de lamp.
Zij zette zidh daarna neder in een stoel
om te wachten tot dat heft Water op het
comfoor zou gaan koken; intusschen viel zij
in slaap- Het schijnt dat de slang niet
voldoende stevig aan ide damp was beves
tigd, want tijdens den slaap vajn de
juffrouw is ide slang van de lamp geschoten
en heeft zich het vertrek met gas gevuld
Toen de andere huisbewoners het onraad
bemerkten, was het reeds te laat. De
juffrouw bleek reeds overleden Genees
kundige hulp kon niet meer blaten.
Schrikkelijke cijfers: Uit een pas
openbaar gemaakt© statistiek blijkt, dat er in
1109 in Petersburg 1432 menschen zelfmoord
hebben gepleegd, 932 mannen ieni 500 vrou
wen. Onder hen waren 58 jongens en 77
meisjes tussdhen de 11 len 17 jaar.
De :s ter f te aan tering neemt in Prui
sen van jaar tot jaar af. Volgens mededee-
lingen van het Pruisische statistische bu
reau, zij n ier in 1909 in Pruisen 60. 653
mensdhen laan tering bezweken- Dat is 15.54
op 10,000 levenden. In 1908 bedroeg die
sterfte 63.320 of 16.46 op 10.000.
S t e ed s o p !z ij n p O' s t. De Burgemeester
van Leens, ide heer P(. A. de Rodiefort,
die 2. April zijn 40-jarig ambtsjubileum vier
de, heeft, naar de ,,N|. P. G. Ct" schrijft,
van de 409 Raadsvergaderingen, die tijdens
zijn Burgemeesterschap zijn gehouden, er
niet minder dan 408 gepresideerd. Wierden:
in het genoemd tijdperk 1098 huwelijken
voltrokken, niet minder dan 1064 paartjes
werden door Z. E. A. 'fin den echt ver-
eenigd. Slechts 3 a 4 hunner verbraken'
den gesloten band en verkregen echtschei
ding.
Een gta'lukwtensch. In een welva
rende GeMersche gemeente, waar de raad
een wethouder benoemd had, die dit ambt
reeds tijdelijk had bekleed, werd deze ge
lukkige door den voorzitter als volgt toege
sproken
„Ik kan niet nalaten u geluk te wen-
sefcen, nu gij ihet tijdelijke met het eeuwige
verwisseld hebt."
P1 a t te 1 a nds- ge m ee:n t© r aid en.
Een piattelandsraadslid, dat even voordat
de raadsvergadering zou worden geopend
een telegram had verzonden, kwam tot de
ontdekking, dat hij zijn bril op het post
kantoor had laten liggen. Aanstonds ver
zocht hij den genie entebode dit voor herrij
onmisbare voorwerp icven te halen.
Toen echter de bode met de boodschap
op de raadszaal terugkwam,, dat de bril
nergens te vinden was, zuchtte het vroede
vadertje: „och, assie dan mer niet mittiit
tillegram verzonden is."
Bloembollen in Brabant. In de
heidestreek onder Eerstel werd door den
heer L. Koetewijn uit Noondwijk, het vo
rige jaar een proefveld voor de bloembol
lencultuur aangelegïf. Thans prijkt reeds een
vrij groot perceel met een wiel ontwikkeld
gewas van narcissen, hyacinthen en tulpen.
De hyacithen staan reeds in bloei. De proef
mag als geslaagd worden beschouwd.