R. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor ItfoorciL-Holland. Wetenschap en Godsdienst. No. 35. Woensdag1 4 Mei 1910. 4?' Jaargang1 Gratis. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „One Blad". BÏÏBEAU: Breedstraat 45, tegenover'de B. K. Zerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. De moderne Volksontwikkeling. BUITENLAND. BINNENLAND. ONS LAD. ABONNEMENTSPRIJS 160 oi. per 3 maanden franco huis90 ot. met i_ 1 Zondagsblad. Te betalen in het begin ran ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant3 cent. Van het Zondagsblad5 oent. ADVERTENTIËN» Van 15 regels80 oent Elke regel meer Beolames per regel i i 16 a Kleine advertenties van 130 woorden, bij Tooruitbet. 25 Onzen', lezers bieden wij aan eene I zomer dienstregeling-, welke bijditnum I mer'isrgesloten. Zij bevat de diensten 1 van "sp'oor-f en-tram wegen en booten in I de verschillende streken van Noord- I Holland, waar „Ons Blad" hare lezers I telt. Wij vertrouwen, dat deze regeling I een welkome gids zaPzijn. 't Is een bekend feit, dat groote ge- leerden, vooral op natuurkundig gebied, veelal geloovigen zijn. Trouwens een diepgaande studie van het geschapene moet uit den aard der zaak tot den Schepper zelf voeren en Zijn grootheid treedt in de onmetelijke en duizeling wekkende afstanden van den majestu- euzen sterrenhemel als in de wereld van het oneindig kleine even schitterend I aan het licht. Een treffend bewijs hoe een innige omgang met de altijd mooie natuur tot God zeiven leidt, is dezer dagen wederom door een beroemd natuurvorscher ge leverd den 87jarigen Franschman J. H. Fabre. Bij gelegenheid van zijn 60jarig jubilé op 3 April jl. werd dezen be kenden insectenkundige, den schrijver I van de interessante „Souvenirs ento- mologiques" de vraag gesteld, of hij aan öod geloofde. „Ik kan niet zeggen", was het ant woord van den ouden geleerde, „dat ik in God gelóóf. Ik zie Hem. Zonder Hem begrijp ik niets. Zonder Hem is alles duisternis voor mij. Niet alleen heb ik deze overtuiging behouden, maar zjj is in mij verergerd of verbeterd, zooals u wilt. Ik beschouw de loochening van God als een gril. Het is de ziekte van den tegenwoordigen tijd. Men zou me eerder het vel kunnen afrukken dan het g-loof in God." Een natuurwetenschappelijke beves I tiging van de bekende uitspraak door het Concilie van Trente, dat God ook met het natuurlijk verstand kan gekend I worden. Nog treffender bewijs hoe de natuur- I studie tot God leidt is onlangs geleverd niet door een Katholiek maar door een geestverwant van Haeckel Zooals vele onzer lezers wel zullen weten zou vol- j gens Haeckel de mensch in zijn ont wikkeling alle vormen van het dier aannemen, waarvan hij sedert de aller oudste tijden heet af te stammen. Haeckel „bewijst": de mensch in zijn allereerste tijdperk gelijkt op den aap in hetzelfde stadium dusstamt de j mensch van voorouders af die apen waren. Om dit te bewijzen heeft hij afbeeldingen en dingen afgebeeld, die geen menschelijk oog ooit gezien heeft endie later bleken valsch te zijn, Uooals thans ook een eigen.geestverwant I beweert. Een der beroemste hedendaagsche j physiologen Elie de Cyon heeft in een boekdeel van 400 pagina's de bewerin gen van Haeckel weerlegd. Het „Jour nal médical de Bruxelles", een blad dat beschouwd kan worden als het orgaan eer geneeskundige faculteit van de magonnieke universiteit van België's hoofdstad, bespreekt het boek met veel lof en zegt„De slotsom van 45 jaar van experimenteel onderzoek, die den I heer De Cyon aan het hoofd onzer heden daagsche physiologen hebben geplaatst, I w een daad van godsdienstige nederig Iheid. De Schepper heerscht en zijn j Qcest regeert, zoo verkondigt onze col- ™ga. Ondertusschen wordt ook het Darwinisme tegengesproken met alle wetenschappelijke argumenten, die zegevierend worden gericht tegen al de pretenties van de darwinistische leer. Wat betreft de wetenschap en de the onen van Haeckel, deze maken den indruk eener pretentieuze en groteske caricatuur, waarbij onwetenheid en kwade trouw elkaar den voorrang be- I twisten." Zoo gaat het geneeskundig blad nog een heele poos door met Haeckel's zoo genaamde wetenschap aan de kaak te stellen. Het geeft ook de bekende ge j schiedenis der drie figuren die in een werk van Haeckel, den mensch, den aap en den hond moeten voorstellen in hun ontwikkelingsstadiums. „Haeckel", zegt het blad in zijn boekbeoordeeling „heeft driemaal hetzelfde cliché doen dienen, daarbij onder ieder figuur een naam van een ander dier plaatsend. Al de dierkundigen hebben er tegen geprotesteerd 1" Met dit al zullen de vrienden van Haeckel hem met stalen voorhoofd aan de minder ontwikkelden opdisschen als de wetenschappelijke man. »- Een waar woerd van cUn oud- presicUnt Boosevelt. De oud-president van de Vereenigde Staten van Noord-Amerika zeide o.m. in zjjn rede, welke hij Vrijdag te Am sterdam uitsprak, het volgende: „Er is voor iedereen veel te doen „buiten zijn gezin, maar het gezin komt „het eerst. Ik zeg dit voor den man „en de vrouw, ik houd niet van man- „nen die zeggen, dat de plaats van de „vrouw in het gezin is en zelf nooit „in het gezin komen. Huiselijke deug- „den zyn onmisbaar een gezin is goed, „als man, vrouw en kinderen in weder „zijdsch vertrouwen leven." In onzen modernen tijd met zijn vele reisgelegenheden, vermaken uitspan ningen enz. gaat het gezinsleven achter uit, terwijl juist een goed gezin een sterk bolwerk is voor godsdienst en maatschappij. Maar dan ook de man als hoofd van het gezin meer te midden van zijn gezin. Dit is juist wat de oud president, een man van ondervin ding en beschaving, komende uit het groote Amerika, wenscht. Katholieke Kring Woensdag, 27 April j.l. Shield bovenge noemde vereeniging ten huize1 van den Heer Proot hare maandvergadering. Als spreker trad dien avond op de WelBerw1. heer B. M. J. van Rooij, kapelaan te Lisse, welke „De moderne Volksontwikkeling" al9 onder werp zijner l ezing gekozen tod. Spreker wees in den aanvang zijner le zing op den tegenwoordigen toestand van de arbeidende klasse. Volgens spreker leven wij in een tijd van gisting, waarin de ar beider veel meer dan vroeger op den voor grond treedt. Ook de groote vorderingen der techniek hebben haar invloed op de volkontwikkeling doen gelden, denken we slechts aan de luchtscheepvaart, draadloozc telegrafie, enz. Gaan we echter op geestelijk gebied de volksontwikkeling na, da n b emerken we< bier' in direct de zedelijke achteruitgang: 't is aïs 't ware of de ondeugd deugd is gewor den. De Christus is verlaagd tot een denk beeldig persoonzijn levensgeschiedenis is een myte. Ja volgens de leer van (den Ueber mensch is alles geoorloofd. Doch, Wat 'het treurigste is; deze onzinnige theoriën zijn niet slechts die van enkellingen neen, zij spoken ook in de hoofden der kleine luiden en dat alles is ontstaan onder invloed van de moderne volksontwikkeling. Men heeft geredeneerd: „Het papier is geduldig en de mond gewillig". Aam het tooverwoord „ontwikkeling" wordt alles in |de moderne maatschappij ge wijd. De Geleerden treft mein niet meer aan in de sombere eenvoudige, van licht ge temperde studeerkamer, gekleed in monniks pij; Neen, zij slenteren langs de straten, gekleed in een luchtig jasje em schoenen vol strikjes en kwjkjes. De zegekar der modem© ontwikkeling wordt ook getrokken door de wetenschap en de kunst. Kunst aan het volk, Idat is de leuze; welke men verkondigt. In schouwburgen zien de arbeiders voor weinig geld vanuit de zoogenaamde „kat tenbak" de tooneelen van een modern wulpsbh leven, en zien zij, evenals daar be neden de zgn. dhic, Wat hun het dierbaarst is, bespot en vertrapt In vergaderingen wondt den arbeiders in een paar uurtjes even verteld, hoe de groote sociale vraagstukken in elkaar zitten, alsof het iets doodgewoons was. En dan noemt men nog degenen, die er zich tegen verzet ten, „dompers". Doch. gaan we nu eens na wat er van de leuze „volksontwikkeling" terecht is ge komen. Een fiasco niets meer; een jagen naar een Utopie, iets wat niet te biereiken is: Eén ding is echter bereikt; wat vroeger voor zonde gold en slechts in het duister plaats vond, treedt nu driest in het licht; het schaamtegevoel! is verdwenen. Wat vroeger voor schoon gold n.l. het eenvoudige, zedige en zachte van de vrouw, is nu een luchtige, wulpsche jonge deerne, welke U brutaal in de oogen ziet. Reeds de ongeloovige Victor Hugo voor spelt h©t, als hij in zijn gedichten uit: „Be waar mij, mijn geliefden, ja mijn. vijanden voor den zomer zonder bloemen; de haard zonder kinderen." Ja, het gelach der lieve kleinen wil men niet meer Ihooren, zij. zijn slechts een last. De zedelijkheid is op zij' geschoven; man en vrouw wonen samen; de vrouw als speel bal tón het zinnelijk genot, terwijl geen knellende huwelijksbanden hen meer binden Is dat genot, is dat het ware geluk en tevredenheid En letten we dan eens op jde vele gevallen van levensmoeheid. De leuze der modernen „va-t'-en" (ga heen), indien het U toch op deze wereld niet bevalt; schijnt ook al op die jonge, vroeg bedorven harten overgeslagen zijn. Spreker haalt hierbij een voorbeeld aan; hetwelk hij zelf bijgewoond: heeft, van een jongen van 14 jaar, welke met leen meisje van 16 jaar briefwisseling onderhield1 en waar uit bleek, dat de ongelukkige knaap reeds levenszat was, met het gevolg, dat de knaap zich Man kant maakte. Wat was de oor zaak? De moderne lectuur, alles maar lezen, zonder leiding of schifting en dat geschiedt dan onder den naam van „moderne volksont wikkeling." Wat heeft nu echter de Ker k voor de volksontwikkeling gedaan Veel, ja zeer veel. Steeds heeft zij Ide w a r e volksontwikkeling gesteund en in dat geval was steeds zegen en voomitgang te zien. Zij heeft tot beginsel het „Evangeliewoord „Zoek eerst het Rijk Qods" en houdt hier onwrikbaar aan vast. De modernen echter schakelen Hen Qods dienst uit, als iets dat niet in onzen tijd past. Denken we maar eens terug aan het kamerdebat van den Heer Roodhuijzen waar in Jiet feit wordt aangehaald, dat een stu dent op een onzer Hoogesdholen zich ver wonderde, toen men hem naar den apostel Paulus vroeg en hij dezen groeten Heili ge voor Pieter Paulus uit de Bataafsche Re publiek hield. Wie zijn nu „dompers"? Hoe staan de modernen echter, indien zich grauwe wolken boven hunne 'hoofden sa menpakken; iets wat in een menschenleven zoo vaak geschiedt. Dan weten ze niet wat te doen. Is het dan geen wonder, dat zij de leuzji: vja( - t' - tetn: toepassen Hoe weinig de modernen, echter van den godsdienst willen weten, steeds be spieden zij onze handelingen; dat kunnen zij niet laten. Het is dus onze plicht vast te staan in ons geloof en ons steeds meer en meer de kennis der Kath. zaken eigen maken, opdat wie in de- dezen tijd van zijn neutraliteit, voor de ware zoekers naar God' een: licht in de duisternis mogen zijn. Met een- aansporing van spreker om ons geloof in daden te toonen, werd na een welverdiend applaus deze krachtige hél dere rede gesloten. FRANKRIJK. Niets is bereikt, ziedaar de totaal-indruk, die ook in andere landen door den uitslag der Fransdhe verkiezingen op de katholie ken is gemaakt „Niets is bereikt", schrijft ook de Schlesi- sche Volkszeitung. „In 't geheel niets. Het regeerende bloc welks grondslagen de vrijmetselaarsloges zijn en welks békroning de roode muts vormt handhaaft zijn sterke meerderheid" En het blad somt dan op alles wat een anderen en beteren uitslag had kunnen doen voorzien: het Duez-schandaal, de onvruchtbaarheid yan bêt p,arl«ffleat biet verzet tegen electorale en finantieele her vormingen, de „schadeloosstelling" der Kamerleden, de ontmaskering van het ware karakter der huidige openbare school, de lessen niet het minst, door den H. Stoel aan de katholieken gegeven, de pogingen der bisschoppen om de katholieken te orga- niseeren... Het verschrikkelijke van den toestand is de rust, de rust der on m a cht De moed is er uit omdat de hoop op re sultaat is verdwenen. Men ziet met onweerstaanbare kracht het bloc verpletterend voortrollen. BELG1E. Ook in België is men nu druk in de weer voor de verkiezingen. Morgen zullen alleen te Antwerpen en in den omtrek niet minder dan tien of twaalf vergaderingen en meetings ge houden wonden. Op 22 (Mei a.s. is de gewich tige dag. Het Handelsbl. v. Antw. is vol moed. Uit den uitslag der Fransdhe verkie zingen ziet men, zoo merkt het op, dat de Fransdhe kiezers, ondanks de weinige vrij heid waarover zij beschikken, Ide politiek der blocands tot staan gebracht en haar lei ders veroordeeld Webben. „Welnu op dit gebaar der Fransdhe kiezers zullen de Belgische op hun beurt antwoorden met den kreet: Weg met de blo cards! dat zijn dan in België de ver eenigde liberalen en socialisten, die in de Ka mer steeds ronduit beweerd hebben dat de politiek der Fransdhe blocands hun ideaal was". ENGELAND. Voor den kathedraal Het jongste nummer Van de „Tablet" deelt mede, dat inderdaad ook zooals men ver wachtte, de nog resteerende 700 pond tot aflossing van de bouwschuld' der Westmin ster-kathedraal voor het eindle van April is bijeengekomen, zoodat de aartsbisschop ook op de voor Idat geval beloofde 1000 pond aanspraak kon maken. Daarmede is dus de heele bouwschuld van de kathedraal afgedaan. In het begin van klit jaar bedroeg de schuld nog 7.340 pond, een kleine 100.000 gulden. Het pleit inderdaad wel voor den liefdad'igen zin van het Katholieke volk in Engeland', dat het binnen zoo korten tijd zoo een groot bedrag bijeen heeft weten te krijgen. DUITSCHLAND De strijd in de bouwvakken gaat in Duitsdhland steeds voort, meer offers te vragen. Eigenaardig, dat ook in dezen oorlog de cijfers, zooals die door beide partijen wor den gegeven, zeer sterk van elkaar verschil len. De arbeiders doen uitkomen, dat de uitsluiting lang niet algemeen is; de werk gevers daarentegen schermen met groote getallen en vertellen, dat dagelijks nieuwe firma's toetreden tot hun bond. Zij doen zelfs de stations controleeren, om na te gaan, wie thans nog bouwmateriaal ontvangt en wie het levert. In een door het hoofdbestuur van het Duitsche werkgeversverbond te Berlijn ge houden vergadering is vastgesteld, hoeve- Ie arbeiders op het oogenblik uitgesloten wa ren. Het bleek, dat er 186.500 man gedaan todden gekregen. De vergadering nam vejider een motie aan, het voornemen uitsprekende om den opgedrongen strijd tot een zege vierend einde te brengen, en dank zeggende voor den steun van de twee groote fabrikan ten-vereenigingen. AUSTALIE. Zendelingen door kannibalen overvallen. Naar uit Seattle gemeld wordt, heeft een schip dat daar aankwam van de Tonga eilanden, gerapporteerd, dat twee presbyteri aansche zendelingen op Savage-eiland door kannibalen vermoord en opgegeten zijn. Het beridht voegt erbij, dat Me oude, godsdienstige gebruiken op verschillende eilandengroepen van Polynesië weer begin nen op te leven, en dat de inboorlingen zidh weer druk-op te goed doen aan menschen- vleesch. De bur gemeester van 's-Graven Wage is weder hersteld zoodat hij Maandag zijne werkzaamheden ten stadhuize heeft kun ne» hervatte^ Ij ill Reiskosten examen-commissie Naar de Msb. verneemt, wordt door het mini sterie van Binnenlandschë Zaken een on derzoek ingesteld betreffende te hooge decla ratiën van reiskosten door leden van examen commissies. Tentoonstelling. Zondagmiddag had te Haarlem in het St. Elisabeths Huis de plechtige opening plaats gehad der tentoon stelling van kerkgewaden (en kerkversierseien, vervaardigd door de dames der Vereeni ging van het H. Sacrament. De Hoogeerw. heer Rikmenspoel leidde den Zeereerw. heer deken Stoffels binnen, die ter plechtige opening een toepasselijk woord zou spreken. Geen woord van lof, noch van aanmoediging zal dit zijn, de da mes, die gewerkt hebben ter meerdere eer van God hebben dit niet noodig, uit alles spreekt hare liefde en toewijding. Al het hier tentoongestelde is vervaardigd om wille van. bet geloof en: uit liefde voor Jezus in het H. Sacrament. Geen arbeid is bier te veel geweest, gedreven als zij werden door eerbied en liefde voor den verborgen God. Dit ligt ten grondslag aan alles, wat hier ge daan is. Spreker bracht dank aan den Hoog eerw. heer Rikmenspoel, die de groote stuw kracht geeft aan Ide Vereeniging, aan de da mes van het bestuur, aan allen ten slotte, die aan. het welslagen dezer tentoonstelling heb ben medegewerkt en, verklaarde de tentoon stelling voor geopend. De Hoogeerw. heer Rikmenspoel dankte den Zeereerw. deken voor de hartelijke woor den. De tentoonstelling werd hierna bezich tigd. Prinses Julia na, Zaterdagmiddag deed H. M. de Koningin met Haar Gemaal en Prinses Juliana op schoot, een rijtoer door het dorp, waarbij, als gewoonlijk zeer lang zaam gereden wend. Het was bekend, Idat 's morgens de jarige Prinses in haar equipage voor het eerst een tochtje in den paleistuin gedaan had. De burgemeester was ter ontvangst van H. M. de Koningin-Moeder tegenwoordig Ongeveer 5 uur kwamen baron Van Tuyll van Serooskerken en jhr. Van Suchtelen van de Hare op bet perron. Kort daarop ontstond een geweldig gedrang onder de wachtende mensdhen. Vanaf het paleis kwam een klein wagentje met 'n ponny bespannen, het ge schenkdat prinses Juliana ontving, aanrijden. Naast het paardje liep ©en lakei en naast het wagentje de hofdame van de Prinses. Toen het op het perron reed, ging er een geweldig gejuich op. In het donker onder de kap versch ool zich de in het zwart gekleed e pleegzuster en in het 1 icht met witte manteltje en kaper zat Prinses Juliana te wuiven met haar pandje. Op en neer wend over het perron gereden tot langs den laatste van de rij toeschouwers. Te 5.17 kwam de trein te 't Loo aan, H. M. de Koningin-Moeder werd verwei komd door 'H. M. en Z. K. H. en het gevolg. Dadelijk daarna ging H. M. de Koningin naar het rijtuigje om de Prinses te zien. De nieuwe spoorwegtarieven. Omtrent de nieuwe personentarieven, die op 1 Januari, 1911 op de spoorwegen in wer king treden, zijn hu en dan enkele berichten verschenen. Het „Hbl." kan thans het vol gende mededeeten omtrent de algemeene re gelen. De retourkaarten zullen Worden afgeschaft: Enkele reiskaarten zullen wonden ingevoerd voor alle afstanden, tegen, 3.25 cents voor Ide eerste klasse 2.45 tweede en 1.621/2 derde per kilometer, met een minimum afstand van 6 K.M. Zoo noodig zal het publiek gelegenheid worden gegeven zich tevens van een plaats bewijs voor de terugreis te voorzien, die alsdan op denzelfden dag moet worden af gelegd. Het tegenwoordig van kracht, zijnde sy steem van retourkaarten voor buurtverkeer zal behouden blijven, doch wonden uitge strekt tot de 1ste klasse. De prijzen van deze ééndaagsche retourkaarten zullen onverschil lig het lijngedeelte in het algemeen wonden berekend. tfegjeui 5 cents voor de 1ste klasse per K.M. 3.75 2de 2.5 3de j, In het algemeen kost dus ©en retour buurt keer ongeveer 1 3/4 maal' den prijs van een reis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1